Ik denk dat je gelijk hebt.. je triggerde iets dat ik wel gelezen had maar niet begrepen had: ENS. Nog steeds niet helemaal overigens, want ik weet niet waar ENS voor staat (en google hielp niet), maar in combinantie met het woord spanningsbewaking kom ik weer een stapje verderDre schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:18:
[...]
De Diehl Platinum 4601S is een 1-fase omvormer, waarom er dan een 3-fase Wieland stekker aan zit is mij een raadsel. De DC-spanning van maximaal 580V verraad het al een beetje, een 3-fase omvormer zit optimaal op 660V en gaat meestal tot 900V+ door. 580V maximaal is typisch een spanning voor een 1-fase omvormer (360V optimaal).
De enige reden die ik kan verzinnen om een 3-fase stekker eraan te zetten is om mensen te misleiden en de omvormer voor een hoger bedrag (3-fase is duurder) in de markt te zetten. Of iets met spanningsbewaking / ENS![]()
Volgens de handleiding levert ie over fase L1 terug. Ik ben benieuwd of fase L2 en L3 uberhaupt gebruikt worden in de omvormer
[Edit]
Oh, het verhaal met spanningen van mij zou wel eens niet kunnen kloppen. Het is een omvormer met trafo, dat kom ik al een tijd niet meer tegen(overzetverhouding trafo is mij onbekend). Gewicht van 43kg en EU-efficiency van 93,6% zijn tegenwoordig ook beter geworden.
Dit vind ik in een brochure van de omvormer:
/f/image/v640yX4rgAAD1YrMky58fcYt.png?f=fotoalbum_large)
Daar staat dus dat spanningsbewaking voor een ENS3 model op alle 3 de fasen werkt, maar de voeding net zoals bij het ENS1 model slechts op 1 fase is (moet ik onder 'voeding' de energie-opwekking verstaan?)
Op het typeplaatje staat die model-aanduiding overigens niet, ziet er wat anders uit:
:strip_exif()/f/image/ePuCSYgfAkQ65XPeZ8v5rSbD.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar daar staat wel een AC nennstrom van 16.5A.. vond ik al vreemd aangezien ik voor 3-fase eerder iets rond de 5-6A zou verwachten voor een totaal vermogen van 3800W, maar als 't een verdoken 1-fase omvormer is dan is dat wel logisch ja.
En ook nog even in het service menu gekeken, en daar staat 'Netcontrole mode: 3-fase':
:strip_exif()/f/image/DIABE4I1kR6Z61yzo34QZgs4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus: ik denk dat je het bij het rechte eind hebt, het is gewoon een 1-fase omvormer in een 3-fase vermomming! En die 3-fase aansluiting is dus voor spanningsbewaking op 3 fases, niet om vermogen op alle 3 te leveren. Blijft mij nog bijster waarom je dan op 3 fases aan spanningsbewaking wil doen als je toch maar op 1 fase werkt, gekke Duitsers bij Diehl. Zal wel een reden voor zijn, maar daar ben ik niet electrisch wunderkind genoeg voor om te kunnen bedenken welke dat zou zijn
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)