Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste
Acties:
  • 673.308 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:01
Dre schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:18:
[...]

De Diehl Platinum 4601S is een 1-fase omvormer, waarom er dan een 3-fase Wieland stekker aan zit is mij een raadsel. De DC-spanning van maximaal 580V verraad het al een beetje, een 3-fase omvormer zit optimaal op 660V en gaat meestal tot 900V+ door. 580V maximaal is typisch een spanning voor een 1-fase omvormer (360V optimaal).

De enige reden die ik kan verzinnen om een 3-fase stekker eraan te zetten is om mensen te misleiden en de omvormer voor een hoger bedrag (3-fase is duurder) in de markt te zetten. Of iets met spanningsbewaking / ENS :?

Volgens de handleiding levert ie over fase L1 terug. Ik ben benieuwd of fase L2 en L3 uberhaupt gebruikt worden in de omvormer 8)7

[Edit]
Oh, het verhaal met spanningen van mij zou wel eens niet kunnen kloppen. Het is een omvormer met trafo, dat kom ik al een tijd niet meer tegen :) (overzetverhouding trafo is mij onbekend). Gewicht van 43kg en EU-efficiency van 93,6% zijn tegenwoordig ook beter geworden.
Ik denk dat je gelijk hebt.. je triggerde iets dat ik wel gelezen had maar niet begrepen had: ENS. Nog steeds niet helemaal overigens, want ik weet niet waar ENS voor staat (en google hielp niet), maar in combinantie met het woord spanningsbewaking kom ik weer een stapje verder :)

Dit vind ik in een brochure van de omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0v_Nvpg65XhPzH3SWaFld6UlJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v640yX4rgAAD1YrMky58fcYt.png?f=fotoalbum_large

Daar staat dus dat spanningsbewaking voor een ENS3 model op alle 3 de fasen werkt, maar de voeding net zoals bij het ENS1 model slechts op 1 fase is (moet ik onder 'voeding' de energie-opwekking verstaan?)

Op het typeplaatje staat die model-aanduiding overigens niet, ziet er wat anders uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDlZuhTEmXpLBG_tFLMVMX8MqEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePuCSYgfAkQ65XPeZ8v5rSbD.jpg?f=fotoalbum_large
Maar daar staat wel een AC nennstrom van 16.5A.. vond ik al vreemd aangezien ik voor 3-fase eerder iets rond de 5-6A zou verwachten voor een totaal vermogen van 3800W, maar als 't een verdoken 1-fase omvormer is dan is dat wel logisch ja.

En ook nog even in het service menu gekeken, en daar staat 'Netcontrole mode: 3-fase':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bthpZ9Yp8sr9Z43t14Uv-A39JHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIABE4I1kR6Z61yzo34QZgs4.jpg?f=fotoalbum_large

Dus: ik denk dat je het bij het rechte eind hebt, het is gewoon een 1-fase omvormer in een 3-fase vermomming! En die 3-fase aansluiting is dus voor spanningsbewaking op 3 fases, niet om vermogen op alle 3 te leveren. Blijft mij nog bijster waarom je dan op 3 fases aan spanningsbewaking wil doen als je toch maar op 1 fase werkt, gekke Duitsers bij Diehl. Zal wel een reden voor zijn, maar daar ben ik niet electrisch wunderkind genoeg voor om te kunnen bedenken welke dat zou zijn :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:47
twain4me schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

en dan door de draagbalk boren :+
Dat risico loop je ook als van binnen naar buiten boort. Eerst zowel binnen als buiten meten, dan weet je waar je ruimte hebt.
Leuke annekdote; ik wilde panelen laten plaatsen en het binnenwerk alvast zelf doen t/m het boren van het gat. Een makkelijke installateur neemt het misschien niet zo nauw, maar ik wilde het gat binnen precies naast de muur laten uitkomen. Dus het dak op met meetlint en boormachine en alvast een klein gaatje geboord. (boven de dakkapel, dus zonder kans op vallen). Ik vond het zo leuk dat ik het leggen van de panelen ook maar zelf gedaan heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-06 23:49
@Capt Waffles
Als ik de handleiding goed begrijp, maakt de omvormer (wisselrichter associeer ik met spoorwegen) deel uit van een heel systeem van Diehl met via RS-485 gekoppelde management- en monitoring dingen en meer omvormers. Misschien kun je via het netwerk de fase waarop hij invoedt kiezen of kiest hij zelf de fase met de laagste spanning.
https://solar-box.nl/wp-c...rlands-TLD-inverters1.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 26-08-2023 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:45
FransvWoerkom schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 02:38:
Als ik de handleiding goed begrijp, maakt de omvormer (wisselrichter associeer ik met spoorwegen) deel uit van een heel systeem van Diehl met via RS-485 gekoppelde management- en monitoring dingen en meer omvormers. Misschien kun je via het netwerk de fase waarop hij invoedt kiezen of kiest hij zelf de fase met de laagste spanning.
https://solar-box.nl/wp-c...rlands-TLD-inverters1.pdf
@Capt Waffles Duitsland mag niet zo makkelijk terugvoeden als Nederland.
Zou het kunnen zijn dat die net als de Sessy ervoor kiest om op 1 fase terug te leveren, maar zodanig dat de som over alle fases 0 (NOM) is en dus gaat knijpen als teveel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:14

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Is die Goodwe server nou zo brak of gaat er iets anders mis? Zo ongeveer om de andere dag mist er een stuk data. Heb m’n inverter een tijdje zonder WiFi gezet, na een paar uur weer geconnect en alles werd netjes alsnog verwerkt. Dat is het dus niet.
Twee weken geleden viel het me voor het eerst op, toen bleek het in ieder geval bij nog een Tweaker hier op hetzelfde moment gebeurd te zijn. Geen drama, maar ik ben van plan om te koppelen met PVoutput dmv API, daar ga ik niet al teveel moeite insteken als het niet betrouwbaar werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1In_K4qLv-wiy1wmupLYRNwvs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bUlgYjAr1J4Ruoztbq7kz2At.png?f=fotoalbum_large

De inverter draait overigens wel gewoon door. De realtime info blijft ook wel doorgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Joepla op 26-08-2023 18:20 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Joepla
Heeft de omvormer geen modbus via RS485?
Anders zou je er een esp aan kunnen hangen die ook upload naar pvoutput.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

AUijtdehaag schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:54:
@Joepla
Ja heeft ‘ie en is plan B. Ik dacht me er relatief makkelijk vanaf te maken door op de bestaande RPi -die de SMA al jaren uitleest- een scriptje mee te laten draaien die de API van Goodwe gebruikt. Maar als daar geregeld geen data is, dan wordt hem dat niet. Wil graag even zeker weten of het niet ergens bij mij ligt voordat ik een keuze maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Joepla
Heb je daar meer info over? Heb een Growatt MTLS 3000 met een Modbus RS485 protocol :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Wolly
Niet gecontroleerd of de registers overeen komen maar:
https://we.tl/t-WEKQb8zsl3

Heb een V1 en V2 liggen nu.
Maar las dat het (eventueel) ook op een usb stick kon met esp-01

@Joepla
Hier lees ik iets over goodwe

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Joepla schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:18:
Is die Goodwe server nou zo brak of gaat er iets anders mis? Zo ongeveer om de andere dag mist er een stuk data. Heb m’n inverter een tijdje zonder WiFi gezet, na een paar uur weer geconnect en alles werd netjes alsnog verwerkt. Dat is het dus niet.
Twee weken geleden viel het me voor het eerst op, toen bleek het in ieder geval bij nog een Tweaker hier op hetzelfde moment gebeurd te zijn. Geen drama, maar ik ben van plan om te koppelen met PVoutput dmv API, daar ga ik niet al teveel moeite insteken als het niet betrouwbaar werkt.

[Afbeelding]

De inverter draait overigens wel gewoon door. De realtime info blijft ook wel doorgaan.
De volledige server data (min of meer) kan je via reports/verslagen als excel met een resolutie van 1 min downloaden. Sinds 23 augustus ontbreekt helaas de kolom met de dagelijkse opwek.
Deze zou je uit de doorlopende (totale) opwek kunnen reconstrueren/berekenen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Ja is me bekend, toch bedankt!
dunklefaser schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:03:
[...]

De volledige server data (min of meer) kan je via reports/verslagen als excel met een resolutie van 1 min downloaden. Sinds 23 augustus ontbreekt helaas de kolom met de dagelijkse opwek.
Deze zou je uit de doorlopende (totale) opwek kunnen reconstrueren/berekenen.
Yep en daar ontbreekt het helaas ook… Er wordt gewoon regelmatig een tijdje niks opgeslagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THwj6X7ZccdRxwc_ezzegJMc5qU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56chnYA4E1Fm8e3yqpTt4hpb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Joepla schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Ja is me bekend, toch bedankt!

[...]

Yep en daar ontbreekt het helaas ook… Er wordt gewoon regelmatig een tijdje niks opgeslagen.

[Afbeelding]
Kan je dat wat ik beschreef ook nog ff checken?
(Mijn tijdreeksdata lijken compleet te zijn - geen gaten.)

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 26-08-2023 21:58 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

dunklefaser schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:53:
[...]

Kan je dat wat ik beschreef ook nog ff checken?
(Mijn tijdreeksdata lijken compleet te zijn - geen gaten.)
Ok, goed om te weten.

Tuurlijk. Hoe heet die parameter precies? Ik kan wel de totale kWh stand zien, die gedurende de dag oploopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Joepla schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:20:
[...]

Ok, goed om te weten.

Tuurlijk. Hoe heet die parameter precies? Ik kan wel de totale kWh stand zien, die gedurende de dag oploopt.
De preciese naam weet ik niet meer - het gaat om de Excel kolom met de dagelijkse cumulatieve opwek en die is weg.. Er waren 2 kolommen: dagelijkse cumulatieve opwek en totale cumulatieve opwek.

Verder graag in het SEMSportal storingen topic Storing SEMSportaal Goodwe?

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 26-08-2023 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

dunklefaser schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:38:
[...]

De preciese naam weet ik niet meer - het gaat om de Excel kolom met de dagelijkse cumulatieve opwek en die is weg.. Er waren 2 kolommen: dagelijkse cumulatieve opwek en totale cumulatieve opwek.

Verder graag in het SEMSportal storingen topic Storing SEMSportaal Goodwe?
Ik ga kijken.
Dat er een dergelijk forum is… dat voorspeld niet veel goeds ;)
Zie je daar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:38
BarryH schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:48:
[...]

Ik zou denken dat voor 1x de installatiekosten ze de panelen en rails wel kunnen demonteren en weer monteren (omdat ze niets aan het E werk hoeven te doen.
Dat valt tegen. Heb bij een vriend wel eens een installatie verplaatst en dat is echt gewoon 2x zoveel werk als een nieuwe installatie plaatsen. Uiteindelijk is het zeulen met de panelen en rails veruit het meeste werk en dat doe je dubbel.

Edit
@Joepla een Goodwe is ook lokaal over het netwerk uit te lezen. Zijn verschillende oplossingen voor te vinden op GitHub. Heb zelf inmiddels Home-Assistant geïnstalleerd met Goodwe integratie, en de omvormer gefirewalled (kan China er ook niet meer bij). En via een automation in HA upload ik de standen naar pvoutput

[ Voor 23% gewijzigd door mcDavid op 27-08-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwereus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:07
Vraagje: Momenteel heb ik twee scherpe offertes voor 9 zonnepanelen. 9x Jinko Tiger Neo N-type 430WP of voor 400 euro meer 9X URE 420WP full black N-type Glas-Glas. De verkoper van het glas-glas beweert dat deze beter presteert bij bewolking door bifacial werking en binnen 4 jaar het prijsverschil heb terug verdient. Zelf heb ik zo mijn twijfels om deze 400 euro extra te betalen. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:08

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Zelf heb ik mijn PV geplaatst 3 jaar geleden en toen was het (in dit topic) een beetje de consensus dat je zou moeten streven naar een prijs rond de 1 euro/Wp (ex btw).

Wat is tegenwoordig een correcte prijs voor een installatie? Het idee is om een ~16 tal panelen te laten plaatsen op een pannendak. Geen bijzondere moeilijkheden en het dak is ook niet bijzonder hoog (er is enkel gelijkvloers + zolderkamer onder het dak).

Het gaat om een iets oudere woning in BE, waardoor het 6% btw tarief van toepassing is (en zelf plaatsen aan 21% vermoedelijk niet de moeite waard is).

Ik had bij Durasun eens snel een set bij elkaar geklikt en daar kwam ik uit op: 16*395 Wp = 6320Wp totaal voor 5000 euro /(16*395) = 0.79 euro/Wp). Indien we mikken op een prijs rond de 1 euro/Wp zou dat nog ~1300 euro voor de installatiekosten overlaten. Alles ex btw.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
DeadLock schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:52:
Zelf heb ik mijn PV geplaatst 3 jaar geleden en toen was het (in dit topic) een beetje de consensus dat je zou moeten streven naar een prijs rond de 1 euro/Wp (ex btw).

Wat is tegenwoordig een correcte prijs voor een installatie? Het idee is om een ~16 tal panelen te laten plaatsen op een pannendak. Geen bijzondere moeilijkheden en het dak is ook niet bijzonder hoog (er is enkel gelijkvloers + zolderkamer onder het dak).

Het gaat om een iets oudere woning in BE, waardoor het 6% btw tarief van toepassing is (en zelf plaatsen aan 21% vermoedelijk niet de moeite waard is).

Ik had bij Durasun eens snel een set bij elkaar geklikt en daar kwam ik uit op: 16*395 Wp = 6320Wp totaal voor 5000 euro /(16*395) = 0.79 euro/Wp). Indien we mikken op een prijs rond de 1 euro/Wp zou dat nog ~1300 euro voor de installatiekosten overlaten. Alles ex btw.
In NL zie ik nu weer ca. 1,05 EUR/WP incl installatie obv solaredge (incl. de 0% BTW).

En paneelprijzen gaan wellicht nog wat zakken: 1jr voorraad in Europa
https://www.energymonitor...t-in-european-warehouses/

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 27-08-2023 12:39 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:11
ouwereus schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:22:
Vraagje: Momenteel heb ik twee scherpe offertes voor 9 zonnepanelen. 9x Jinko Tiger Neo N-type 430WP of voor 400 euro meer 9X URE 420WP full black N-type Glas-Glas. De verkoper van het glas-glas beweert dat deze beter presteert bij bewolking door bifacial werking en binnen 4 jaar het prijsverschil heb terug verdient. Zelf heb ik zo mijn twijfels om deze 400 euro extra te betalen. Wat denken jullie?
Volgens de simulatie in PV*SOL (50° op ZZO WZW) hebben de Jinko panelen meer opbrenst per jaar dan de URE:

Jinko 430 Wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQZYmnAmK4lcGQPhCLHISLmRd6k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5hT03YwIgPbiaqYQ7Tj7RXUd.png?f=user_large

Ure 420 WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cb9w-bkMniaJahRf9BnMmKNaXHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tZearaS2zhjnQqbwtevw0BaO.png?f=user_large

Ik weet niet hoe goed de simulatie is m.b.t. glas-glas, maar als je de specificaties bekijkt maakt het mekaar niet zoveel. Ik zou dan voor de Jinko gaan.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Jojan265 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:32:
[...]

Volgens de simulatie in PV*SOL (50° op ZZO) hebben de Jinko panelen meer opbrenst per jaar dan de URE:

Jinko 430 Wp
[Afbeelding]

Ure 420 WP
[Afbeelding]

Ik weet niet hoe goed de simulatie is m.b.t. glas-glas, maar als je de specificaties bekijkt maakt het mekaar niet zoveel. Ik zou dan voor de Jinko gaan.
Voor welke locatie in NL heb je dit met PV*SOL gesimuleerd?
Ik vind de voorspelde opwek van ca. 850 kWh/kWp veel te conservatief.

Zelf in het regengat Apeldoorn voorspelt pvgis met 50°/-22,5°
standaard een "spec. annual yield" van 950 kWh/kWp.
Met een meer realistische system loss (7%) kom ik op meer dan 1000 kWh/kWp
Ook het anders conservatieve pvcalc blijft boven de 950 kWh/kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
dunklefaser schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Voor welke locatie in NL heb je dit met PV*SOL gesimuleerd?
Ik vind de voorspelde opwek van ca. 850 kWh/kWp veel te conservatief.

Zelf in het regengat Apeldoorn voorspelt pvgis met 50°/-22,5°
standaard een "spec. annual yield" van 950 kWh/kWp.
Met een meer realistische system loss (7%) kom ik op meer dan 1000 kWh/kWp
Ook het anders conservatieve pvcalc blijft boven de 950 kWh/kWp.
Dit was in ZO Groningen en klopt vrij aardig met het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar.

Ik had de richting trouwens verkeerd opgeschreven. Dit moest WZW zijn (242°).

DIt is voor de Jinko op ZZO:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWCfGIrMo_kw7GksL7KfPBe7R1s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MGZY71FFbNfz7XMMrQkkeSQm.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Jojan265 op 27-08-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 23:13
Moet komende maand overstappen, wat hebben jullie met de zonnepanelen ?

Heb 10k opbrengst en 13k verbruik per jaar.

Dynamisch of nog een jaar vast ?

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@lerssi
Modbreak:Als het niet over de techniek gaat, hoort het in Themaforum: De Energierekening Welk energiecontract bij zonnepanelen. en niet hier :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:47
@Joepla
Het versturen van data via een ESP naar PVoutput klinkt interessant. Heb hier meerdere (3) S0-meters, waaronder aan een Growatt, SMA en Omnik hangen die dat elk via een aparte Arduino doen. Maar niet erg elegant..

Heb je ergens een link met aansluitschema en script of meer info beschikbaar?

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hieke
Niet in de samenstelling pulsenteller (pulsemeter) en pvoutput
Hier in deze post staat een downloadlink, waarbij ik getracht heb via een esp naar pvoutput te uploaden
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Als ik eens tijd heb ervoor kan ik wel eens kijken naar een combinatie.
Gebruik zelf ook 2x kWh meter met s0 op een esp bordje. Daar kan ik wellicht eens de pvoutput code op uitoefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Laatst online: 20:47
AUijtdehaag schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:24:
@Hieke
Niet in de samenstelling pulsenteller (pulsemeter) en pvoutput
Hier in deze post staat een downloadlink, waarbij ik getracht heb via een esp naar pvoutput te uploaden
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Als ik eens tijd heb ervoor kan ik wel eens kijken naar een combinatie.
Gebruik zelf ook 2x kWh meter met s0 op een esp bordje. Daar kan ik wellicht eens de pvoutput code op uitoefenen.
Ik had die post en links reeds bekeken. Maar mis het stukje om data naar PVoutput te sturen. :X

Mocht je de combi weten dan houd ik me aanbevolen!

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Hallo mensen

Is er iemand in deze groep die mij kan helpen met het ontcijferen van 2 datasheets van zonnepanelen? Ik ben op zoek naar de verschillen en vaag me af welke beter zijn. Het gaat om de volgende producten van Longi:

LR5-54HPB-400M
LR4-66HIH-400M

https://static.longi.com/...0_M_V16_DE_b5b966073d.pdf
https://www.solarmarkt.ch...gi_LR4-66HIH_400_420M.pdf

De panelen worden geïnstalleerd icm Micro omvormers van Enphase, dit zijn de IQ8Plus. Het wordt een 3-fase systeem.

BVD
Heino

[ Voor 36% gewijzigd door Kleineheino op 29-08-2023 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Kleineheino Maak het ons makkelijk je te helpen; zet de linkjes naar de datasheets erbij...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Misschien een gekke vraag, maar stel hem toch:

Enexis gaat hier donderdag werkzaamheden verrichten (naar aanleiding van melding van slechte spanning in de wijk). Nu heb ik een brief waarin ze zeggen dat er 2 uur lang stroom afgaat.
Nu staat er ook in, als het kan zet je omvormer uit, en daarna weer aan. Maar als je dat niet doet, maakt ook niet uit, want omvormer zal zelf stoppen en weer doorgaan zodra het kan.

Nu ben ik niet in de gelegenheid om rond het tijdstip de boel zelf uit te schakelen, dus wat dat betreft ga ik er vanuit dat het vanzelf ook goed gaat.

Maar hoe zit dat met opgewekte stroom in die tijdsperiode? Je kunt niet terugleveren, maar krijg je dan dat je ovenklokje bij wijze van spreken aan en uit springt gedurende die tijd?
Als het niet helemaal grijs is, verwacht ik eigenlijk dat alles wat stand-by staat gewoon in de lucht blijft. Maar was toch benieuwd hoe dat zit.. of schakelt je omvormer inderdaad compleet uit als ie niet kan terugleveren?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Martinusz
  1. De meeste omvormers schakelen uit als de netspanning weg is. Alles in huis op netstroom gaat dan uit.
  2. Tenzij je een omvormer hebt die geschikt is voor eiland bedrijf en je verbruik lager ligt dan de opwek van je panelen en/of je ook een accu hebt. En dat de elektra van je huis erop is ingericht.
Maar dat (2) zou je vast wel weten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
onetime schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:05:
@Martinusz
  1. De meeste omvormers schakelen uit als de netspanning weg is. Alles in huis op netstroom gaat dan uit.
  2. Tenzij je een omvormer hebt die geschikt is voor eiland bedrijf en je verbruik lager ligt dan de opwek van je panelen en/of je ook een accu hebt. En dat de elektra van je huis erop is ingericht.
Maar dat (2) zou je vast wel weten.
Dan zal het 1 zijn inderdaad :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Kleineheino schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:19:
Hallo mensen

Is er iemand in deze groep die mij kan helpen met het ontcijferen van 2 datasheets van zonnepanelen? Ik ben op zoek naar de verschillen en vaag me af welke beter zijn. Het gaat om de volgende producten van Longi:

LR5-54HPB-400M
LR4-66HIH-400M

BVD
Heino
Je kunt niet zomaar zeggen welke beter is. Je kunt je wel afvragen welke beter bij jou past. De LR5 heeft bijv. een hogere stroom per paneel. Dit kan bij sommige omvormers net teveel zijn. LR5 heeft daardoor een lagere spanning per paneel. Dit kan net goed uitkomen om mooi in het beste werkgebied van de omvormer te komen, maar kan ook betekenen dat je misschien net te laag uitkomt (afhankelijk van aantal panelen per string). De LR5 heeft iets andere maten (welke past het beste bij jou).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
onetime schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:29:
@Kleineheino Maak het ons makkelijk je te helpen; zet de linkjes naar de datasheets erbij...
Ik heb de linkjes erbij gezet, hopelijk werken deze :)

Ook de rest van de installatie heb ik nu genoemd.

[ Voor 9% gewijzigd door Kleineheino op 29-08-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Kleineheino schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:56:
[...] Ik heb de linkjes erbij gezet, hopelijk werken deze :)

Ook de rest van de installatie heb ik nu genoemd.
Ook van die IQ8+ had het linkje r bij gemogen; in volgorde van belang; de panelen zijn bijna gelijk, passen er van de ene meer op het dak dan van de andere? Vindt je er een mooier? De volledig zwarte brengen in de warmte een -fractie- minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-06 21:06
pieter81! schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:15:
[...]

Bij mij 4.0.75.R, dus zou best kunnen dat het daar nog niet inzit.
Ik vraag me nog steeds af hoe ik nu bepaal of ik de laatste versie draai van mijn SunnyBoy inverter. Ik heb een SUNNY BOY 3.6 en de GUI geeft aan: "Firmware version: 4.0.75.R".

Iemand een stap-bij-stap plan hoe ik kan checken of dit de laatste versie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:01
smeerbartje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:52:
[...]

Ik vraag me nog steeds af hoe ik nu bepaal of ik de laatste versie draai van mijn SunnyBoy inverter. Ik heb een SUNNY BOY 3.6 en de GUI geeft aan: "Firmware version: 4.0.75.R".

Iemand een stap-bij-stap plan hoe ik kan checken of dit de laatste versie is?
Vroeg ik me toevallig vandaag ook af, heb vandaag thuis een Sunny Boy 4.0 geïnstalleerd. Google hielp niet en de SMA website al evenmin. Ik heb hier nu 4.0.68.R dus ik maak uit jouw post op dat ik alleszins niet de nieuwste versie draai :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Capt Waffles schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Vroeg ik me toevallig vandaag ook af, heb vandaag thuis een Sunny Boy 4.0 geïnstalleerd. Google hielp niet en de SMA website al evenmin. Ik heb hier nu 4.0.68.R dus ik maak uit jouw post op dat ik alleszins niet de nieuwste versie draai :)
Nee precies, maar de uitleg/het stappenplan om te valideren of je de laatste firmware draait vind ik echt lastig op de SMA site.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
smeerbartje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:22:
[...]

Nee precies, maar de uitleg/het stappenplan om te valideren of je de laatste firmware draait vind ik echt lastig op de SMA site.
Zo moeilijk is dat niet: https://www.sma.de/en/service/downloads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClGgnzjmtnIdovnYbYPOADBiwEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tRrQbbFlX4gqzpCMIV8Hr7Vh.png?f=user_large

Ik heb een SunnyBoy 3.6.
Welke moet ik kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
smeerbartje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:33:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb een SunnyBoy 3.6.
Welke moet ik kiezen?
Op de zijkant staat het volledige typenr. Dan zie je precies welke je moet kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihhG43M9foWTzhL4tIk_IFXutzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmF7eVigtogWTwKxQTjFqQyf.jpg?f=fotoalbum_large

Op de plek waar bij mij 3.0 staat, staat bij jou 3.6. Het gaat dus ook om hetgeen erna staat.

[ Voor 34% gewijzigd door Jojan265 op 30-08-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@smeerbartje zit er geen typeplaatje op?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Jojan265 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Dit was in ZO Groningen en klopt vrij aardig met het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar.

Ik had de richting trouwens verkeerd opgeschreven. Dit moest WZW zijn (242°).

DIt is voor de Jinko op ZZO:
[Afbeelding]
Ik zie zo al dat dit geen realistische berekening is. De "Global Radiation at the Module" en Global Radiation on Module without reflection" zijn identiek. Dit zou betekenen dat het Jinko paneel geen reflectieverliezen heeft, wat natuurkundig onmogelijk is.

Reflectie verliezen zijn typisch rond de 2 tot 3% bij glas met AR coating. Deze verliezen zie je wel terug bij de URE module, maar niet bij Jinko :X

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:51
Vraag voor de grote community hier waar ik niet echt een heel duidelijk antwoord voor kan vinden.

We gaan binnenkort verhuizen en het betreffende huis heeft nog geen panelen. Mijn huidige woning heeft 5700wp liggen en voor de nieuwe woning wil ik ook rond de 6000/7000wp neer gaan leggen.

Ivm het afbouwen van de salderingsregeling de komende jaren en de indicatie dat teruglevering mogelijk geld gaat kosten ben ik op zoek naar een systeem dat, indien nodig, automatisch uitgeschakeld kan worden op basis van een aantal parameters om kostbare teruglevering te voorkomen.

Ik heb geen zin om te klooien met HomeAssistant of andere tools waarbij handmatige configuratie/management nodig is. Het continu updaten/corrigeren/afstellen/etc. was vroeger leuk, maar kost me teveel tijd en daarvoor is mijn eigen tijd me te kostbaar.

Is er al iets dergelijks op de markt verkrijgbaar, want ik zie door alle bomen en aanbieders het bos niet meer.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:57
Ik heb net een eigen topic gemaakt voor de uitbreiding van mijn PV installatie met het NW-dak. Kan ik jullie vragen voor wat advies?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 23:12
Luitjes, Op mijn nieuw carport komen 16 zonnepanelen. Deze gaan we leggen in landscape 4x 4 De zonnepanelen wil ik gebruiken als dak, en wil deze waterdicht gaan leggen. Hier in het forum kan ik niet echt mooie voorbeelden vinden, maar ik ben vast niet de enigste die zonnepanele waterdicht wil leggen.

Hebben jullie voor mij een tip hoe ik dit voor elkaar kan krijgen met een speciaal rubber of zo?
Of is afkitten een optie?
Hoor het graag.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
Aloysxda schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:51:
Luitjes, Op mijn nieuw carport komen 16 zonnepanelen. Deze gaan we leggen in landscape 4x 4 De zonnepanelen wil ik gebruiken als dak, en wil deze waterdicht gaan leggen. Hier in het forum kan ik niet echt mooie voorbeelden vinden, maar ik ben vast niet de enigste die zonnepanele waterdicht wil leggen.

Hebben jullie voor mij een tip hoe ik dit voor elkaar kan krijgen met een speciaal rubber of zo?
Hoor het graag.
In elk geval niet kitten...

Je zal zoiets moeten zoeken bij de juiste leverancier: https://edepot.wur.nl/313416

Sony A7 iv en wat recycled glas

• onetime
  • Niet online
@RobbieB Ik heb geen glazen bol, maar ik zou het dak vol leggen. Wat mij betreft gaat het vooral om in de winter zo weinig mogelijk uit het net halen. Eventueel met een accu om korte periodes zoals een nacht te overbruggen met eigen opbrengst. Maar voornamelijk door zoveel mogelijk te gebruiken op moment van opbrengst. Zo draait de warmtepompboiler hier en bij een andere vriendin voor het moment tussen 10:00 en 16:00. Moet nog zo gemaakt worden dat hij bij solar opbrengst aan gaat. Kijk ook eens in dit topic:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
en Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren

• Aloysxda
Tommie12 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:53:
[...]

In elk geval niet kitten...

Je zal zoiets moeten zoeken bij de juiste leverancier: https://edepot.wur.nl/313416
Bedankt voor je snelle reactie. Waarom zou je kitten niet aanraden?

Als ik kijk naar het artikel wat je bijvoegd, zie ik dat de panelen op een metalen plaat gelegd worden. Dit heeft voor mij niet de voorkeur, omdat er geen lucht onder de paneel door kan waaien. De panelen zullen dan best warm kunnen worden, wat niet ten goed komt van de opbrengst.

• Tommie12
Aloysxda schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Die dingen bewegen te veel onder invloed van warmte (uitzetting, krimpen), dus dat blijft nooit lang dicht.
Trouwens... als je dan eens een paneel moet verwijderen, dan wordt het een hele klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Aloysxda schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:51:

Hoor het graag.
Ik heb een afdak gemaakt. 1e paneel van onderen vast gemaakt, tochtstrip langs de bovenrand geplakt, en het volgende paneel er zo strak mogelijk tegenaan. de schuimstrip plat geperst. Gaat al paar jaar goed. Goedkoop ook.

• Aloysxda
onetime schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:04:
[...]

Ik heb een afdak gemaakt. 1e paneel van onderen vast gemaakt, tochtstrip langs de bovenrand geplakt, en het volgende paneel er zo strak mogelijk tegenaan. de schuimstrip plat geperst. Gaat al paar jaar goed. Goedkoop ook.
Bedankt voor je tip. Dit klinkt goed.
Dan zouden de panelen dus met de standaard klik klemmen gemonteerd kunnen worden, en komt er een stip tussen de naad.
zou je me kunnen aangeven wat voor tochtstrip je hiervoor hebt gebruikt?
Als je een foto zou hebben, was het helemaal perfect. Alvast bedankt voor je moeite.

• Tommie12
Aloysxda schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:12:
[...]

Dan zouden de panelen dus met de standaard klik klemmen gemonteerd kunnen worden, en komt er een stip tussen de naad.
Als je een foto zou hebben, was het helemaal perfect. Alvast bedankt voor je moeite.
Denk er wel aan een UV bestendige tochtstrip te gebruiken.
Anders ben je volgend jaar al aan het vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
smeerbartje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:33:
Ik heb een SunnyBoy 3.6.
Welke moet ik kiezen?
Zoals hierboven staat aangegeven op het typeplaatje.
Maar als je naar de lokale webserver gaat en als user inlogt kun je het ook zien onder Device Configuration en dan onder Devicename. Bij mij staat bijv: SB3.0-1AV-41 345

• Wolly
  • Niet online
Aloysxda schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Als ik kijk naar het artikel wat je bijvoegd, zie ik dat de panelen op een metalen plaat gelegd worden. Dit heeft voor mij niet de voorkeur, omdat er geen lucht onder de paneel door kan waaien. De panelen zullen dan best warm kunnen worden, wat niet ten goed komt van de opbrengst.
Heb het hier ook gekit met siliconenkit en later nog eens met Shell Tixophalte. Beide keren gaat het gewoon lekken.

Qua opbrengst zou ik mij niet teveel zorgen maken.

Vind die oplossing met tochtstrip wel het overdenken waard.
@onetime Wat voor tochtstrip is dat en hoeveel mm dik? Hoe voorkom je dat er mos en andere rommel ingroeit? Welke hellingshoek heeft jouw afdak?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Aloysxda
Bij mijn afdak heb ik ze ook onderlangs met stokschroeven vastgezet met een rubber tussen de panelen. Niet helemaal waterdicht maar het voldoet.
Een volgende keer zou ik een rubber gootje tussen de stokschroeven, onder de frames leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yo3zLQTRwp7MVCbnZFLCA0TPhx0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLMAFx6QR3PIuCdCNGSSoaDN.jpg?f=fotoalbum_tile

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:56
Wolly schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:54:
[...]

Heb het hier ook gekit met siliconenkit en later nog eens met Shell Tixophalte. Beide keren gaat het gewoon lekken.
Zou je niet zo'n SMP kit (Poly-Max, Bostik, Staloc) er voor kunnen gebruiken?
Hecht als een malle op aluminium en is zeer flexibel. (en UV bestendig!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 00:30
Simpele vraag. Ik weet dat je wettelijk op 1 fase maar 5700 watt mag invoeren.

Nu is mijn situatie als volgd. 3120 wp aan panelen op zzo. En nog ruimte hetzelfde op het nnw dak. Echter is dit dan rond de 6200wp. Echter is de hele zomer de piek niet boven de 2300 geweest en het deel op Noord zou nog iets minder opleveren. In her voorjaar waren er kortere pieken van 2800 a 2900 en een enkele van 3050. Maar in theorie zal een voornamelijk noordelijk dak in het voor en najaar nooit direct zon hebben als die pieken er zijn. De directe invoering zal dan ook in theorie nooit die 5700 watt halen.

Naar mijn mening zal het dan ook geen probleem zijn om nog een 2de string te plaatsen op het noordelijke dak of zie ik iets over het hoofd.

Voorlopig nog geen plannen tot uitbreiding. Laat ze eerst maar eens beleid opstellen en dan ga ik rekenen of het rendabel is maar het is gewoon even nieuwsgierig of het überhaupt haalbaar is of dat er dan weer een extra kostenpost bij komt voor een verzwaring en andere groepenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
computerjunky schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 01:40:
Simpele vraag. Ik weet dat je wettelijk op 1 fase maar 5700 watt mag invoeren.

Nu is mijn situatie als volgd. 3120 wp aan panelen op zzo. En nog ruimte hetzelfde op het nnw dak. Echter is dit dan rond de 6200wp. Echter is de hele zomer de piek niet boven de 2300 geweest en het deel op Noord zou nog iets minder opleveren. In her voorjaar waren er kortere pieken van 2800 a 2900 en een enkele van 3050. Maar in theorie zal een voornamelijk noordelijk dak in het voor en najaar nooit direct zon hebben als die pieken er zijn. De directe invoering zal dan ook in theorie nooit die 5700 watt halen.

Naar mijn mening zal het dan ook geen probleem zijn om nog een 2de string te plaatsen op het noordelijke dak of zie ik iets over het hoofd.

Voorlopig nog geen plannen tot uitbreiding. Laat ze eerst maar eens beleid opstellen en dan ga ik rekenen of het rendabel is maar het is gewoon even nieuwsgierig of het überhaupt haalbaar is of dat er dan weer een extra kostenpost bij komt voor een verzwaring en andere groepenkast.
Zorg dat je omvormer max 5700W kan leveren, dan voldoe je wel.
En daar mag je nog meer dan 6200 Wp aan hangen aan modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
Hi tweakers,

In de schuur heb ik een tweede omvormer geplaatst, deze wil ik op dezelfde dedicated teruglevergroep plaatsen. De ene omvormer is een 2500 watt exemplaar (maar gaat maar tot max ong 2000 ivm het aantal panelen) De andere is een 1000 watt. Qua vermogen op de kabel en de groep mag dit dus.

Maar mijn vraag: Hoe zouden jullie in het kader van de veiligheid de twee werkschakelaars verbinden aan de kabel? Doorlussen vanuit de ene werkschakelaar naar de tweede of een verdeeldoos onder de werkschakelaars en dan met lasklemmen de boel verbinden?

Zelf lijkt mij de tweede optie het beste, maar ik twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:37
Evanrvb schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:44:
Hi tweakers,

In de schuur heb ik een tweede omvormer geplaatst, deze wil ik op dezelfde dedicated teruglevergroep plaatsen. De ene omvormer is een 2500 watt exemplaar (maar gaat maar tot max ong 2000 ivm het aantal panelen) De andere is een 1000 watt. Qua vermogen op de kabel en de groep mag dit dus.

Maar mijn vraag: Hoe zouden jullie in het kader van de veiligheid de twee werkschakelaars verbinden aan de kabel? Doorlussen vanuit de ene werkschakelaar naar de tweede of een verdeeldoos onder de werkschakelaars en dan met lasklemmen de boel verbinden?

Zelf lijkt mij de tweede optie het beste, maar ik twijfel.
Is dat wel mogelijk?
Gaan dan de omvormers niet tegen elkaar opboksen op een hoger voltage af te geven om hun stroom kwijt te kunnen?

Voor mij is dat eigenlijk ook meer een vraag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 23:30
Goedendag,

Vanaf vandaag heb ik een nieuw contract bij Greenchoice. Had bewust gekozen voor enkeltarief vanwege de komst van een PV installatie volgende maand. Nu heeft Greenchoice toch een dubbel tarief aangehouden.

Ik twijfel of ik dit nu moet aanpassen? Gemiddeld stroomverbruik van mijn kant is 1700 kwh en ga circa 2800 kwh opwekken naar verwachting. Enkele panelen meer laten leggen met het oog op de toekomst (samenwonen, kindje etc.). Greenchoice saldeert bij een dubbel telwerk als volgt: Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik.

Gaslicht is heel duidelijk in haar advies. Maar geldt dit advies ook in mijn geval bij een verwacht overschot?

[ Voor 12% gewijzigd door MrIV op 01-09-2023 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
elektriekert schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:34:
[...]

Is dat wel mogelijk?
Gaan dan de omvormers niet tegen elkaar opboksen op een hoger voltage af te geven om hun stroom kwijt te kunnen?

Voor mij is dat eigenlijk ook meer een vraag :P
Nee dit moet wel kunnen (voor zover ik hier info over heb kunnen vinden)

Ik lees echter wel discussie over of het nou wel of niet mag / wel of niet verstandig is. Er wordt aangeraden om toch beide omvormers achter een eigen automaat te zetten.

Vandaar mijn nieuwe opzet:

2 omvormers, 2 werkschakelaars, aansluiten op 1 mini installatiekast met 2 automaten. en vanaf daar 1 kabel naar de meterkast die aangesloten zit op een 1 16A Alamat. Wat vinden we daarvan?

Mini kastje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZJdjixdpy7QdpoQifAmTMcIQAg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rS4O1wtKYs1adCjDwE8uAHLX.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Evanrvb schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:18:
[...]

Nee dit moet wel kunnen (voor zover ik hier info over heb kunnen vinden)

Ik lees echter wel discussie over of het nou wel of niet mag / wel of niet verstandig is. Er wordt aangeraden om toch beide omvormers achter een eigen automaat te zetten.

2 omvormers, 2 werkschakelaars, aansluiten op 1 mini installatiekast met 2 automaten. en vanaf daar 1 kabel naar de meterkast die aangesloten zit op een 1 16A Alamat. Wat vinden we daarvan?

Mini kastje:
[Afbeelding]
Ik heb het zo opgelost. https://imgur.com/BHEfi8k

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:39
Evanrvb schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:18:
[...]

Micro-omvormers zet je toch ook niet allemaal apart achter een automaat? Dus zolang je binnen de specs van de automaat blijft kun je volgens mij prima twee omvormers erachter zetten. Alleen troubleshooting wordt een tandje ingewikkelder als de automaat eruit vliegt, want dan weet je niet welke omvormer hem doet trippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 00:30
Tommie12 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:29:
[...]

Zorg dat je omvormer max 5700W kan leveren, dan voldoe je wel.
En daar mag je nog meer dan 6200 Wp aan hangen aan modules.
Het zou in mijn geval een 2de omvormer worden. Heb nu een 3300 maar een nieuwe omvormer zou zeker geen 3300 worden dit was gewoon wat ik kon krijgen eind vorig jaar in de paniek. een 2000-2500 zou meer als voldoende zijn voor noord. Een 2500 is voor mijn huidige panelen ook al genoeg.
Misschien word het destijds wel een nieuwe 2 string omvormer als blijkt dat een accu dan lonend is aangezien mijn huidige omvormer daar niet mee overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Ik ga het nu ook ongeveer zo doen inderdaad. Ik zie dat jij normale installatie automaten toegepast hebt ipv aardlekautomaten. In de standaard PV verdeler kastjes zie ik soms een automaat en soms een alamat toegepast. Waarom heb jij voor normale automaten gekozen?

Ik heb in de meterkast al een Alamat zitten, normale automaten lijken mij dan in mijn situatie ook voldoen?

Edit: ziet er strak uit bij jou overigens ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Evanrvb op 01-09-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
wlmpie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:30:
[...]

Micro-omvormers zet je toch ook niet allemaal apart achter een automaat? Dus zolang je binnen de specs van de automaat blijft kun je volgens mij prima twee omvormers erachter zetten. Alleen troubleshooting wordt een tandje ingewikkelder als de automaat eruit vliegt, want dan weet je niet welke omvormer hem doet trippen.
Hier: link is een (gedateerde) lange discussie geweest over hetzelfde probleem. De conclusie is uiteindelijk dat het niet helemaal duidelijk is wat er wel en niet mag, maar dat het veiliger is om ook bij de omvormers automaten te plaatsen. Zeker aangezien 1 omvormer van mij 2500watt max is. Die komt dus boven de 2000watt grens uit die een aantal keer aangehaald wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Evanrvb op 01-09-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Evanrvb schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:33:
[...]

Ik ga het nu ook ongeveer zo doen inderdaad. Ik zie dat jij normale installatie automaten toegepast hebt ipv aardlekautomaten. In de standaard PV verdeler kastjes zie ik soms een automaat en soms een alamat toegepast. Waarom heb jij voor normale automaten gekozen?

Ik heb in de meterkast al een Alamat zitten, normale automaten lijken mij dan in mijn situatie ook voldoen?

Edit: ziet er strak uit bij jou overigens ;)
De Alamat zit in de meterkast samen met nog een kWh meter voor de totale opbrengst.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
wizzopa schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:46:
[...]

De Alamat zit in de meterkast samen met nog een Kwh meter voor de totale opbrengst.
Hetzelfde als bij mij dus, dan ga ik ook voor automaten.

En in principe kunnen de werkschakelaars onder de omvormers dan weg aangezien er nu onder de omvormers een groepenkastje komt, correct? Er wordt immers een lastscheider geëist/geadviseerd, een instalatieautomaat vervult deze functie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Proton_ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:56:
@Aloysxda
Bij mijn afdak heb ik ze ook onderlangs met stokschroeven vastgezet met een rubber tussen de panelen. Niet helemaal waterdicht maar het voldoet.
Een volgende keer zou ik een rubber gootje tussen de stokschroeven, onder de frames leggen.
[Afbeelding]
Fijn dat je je kennis wilt delen. Op deze manier wil ik hier de zonnepanelen ook op het hout monteren. Nu ben ik vanmorgen bij een speciaalzaak geweest, en het afdichten tussen panelen besproken. Die kwamen met een Press band. Dit is een voeg afdichtingsband, die na opkleven gaat uitzetten naar 15 mm. Zou dit geschikt zijn om tussen de panelen af te dichten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJF1RFOmqCdGXiCAI2z4pMve6S0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2gghOTwU7OXD1e4QNnYyWqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het zou kunnen werken, hoe waterdicht zulk schuim is weet ik niet: het is bedoeld voor verticaal gebruik en jij gaat het zo goed als horizontaal gebruiken. Je moet het plakken vlak voordat het naastliggende paneel gemonteerd wordt. Als ze al liggen krijg je het er niet goed tussengeplakt, tenzij je echt een kier van 10mm of meer aanhoudt.
Als ik naar mijn eigen voeg kijk veroudert het spul wel (wordt hard, brokkelig) binnen een jaar of 5 en horizontaal verwacht ik mos.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 01-09-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Aloysxda schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:09:
[...]

Fijn dat je je kennis wilt delen. Op deze manier wil ik hier de zonnepanelen ook op het hout monteren. Nu ben ik vanmorgen bij een speciaalzaak geweest, en het afdichten tussen panelen besproken. Die kwamen met een Press band. Dit is een voeg afdichtingsband, die na opkleven gaat uitzetten naar 15 mm. Zou dit geschikt zijn om tussen de panelen af te dichten?

[Afbeelding]
12 months buitengebruik staat er op de verpakking, lijkt mij ongeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:56
Proton_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:53:
Als ik naar mijn eigen voeg kijk veroudert het spul wel (wordt hard, brokkelig) binnen een jaar of 5 en horizontaal verwacht ik mos.
Hier is het gebruikt door de aannemer die de garagedeur geplaatst heeft.
Na 10 jaar is het bijna geheel vergaan.
En dat zit dan 'verborgen' achter een muur en niet open en bloot in weer en wind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:03
Aloysxda schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:12:
[...]

Rubberen T-profiel? Die zijn van EPDM te krijgen, UV-bestendig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 07:23
Ik heb er verder niet naar gezocht, maar ik zou denken: kijk eens in de serre-bouw. Daar liggen glazen panelen in het dak, die ook waterdicht moeten afsluiten. Iets met onderliggende rubberprofielen met gootjes voor afvoer van lekwater dat er aan de bovenkant (afgedicht met aluprofiel en rubberstrips?) toch nog doorkomt?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Dat T profiel ziet er goed uit, maar veel soorten.
Deze heb ik gevonden.

https://rubberfabriek.be/...3oNgEhEAQYByABEgIrVPD_BwE

Zou je me ivm jouw ervaring willen aangeven of jij dit bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Aloysxda schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:29:
Dat T profiel ziet er goed uit, maar veel soorten.
Deze heb ik gevonden.

https://rubberfabriek.be/...3oNgEhEAQYByABEgIrVPD_BwE

Zou je me ivm jouw ervaring willen aangeven of jij dit bedoeld?
Bedenk wel goed, hoe je de kruisingen van de voegen wilt oplossen. Dus die punten waar de rubberen T-profielen haaks op elkaar komen. Hoe krijg je die goed waterdicht?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:11
Zwerius schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:08:
[...]

Bedenk wel goed, hoe je de kruisingen van de voegen wilt oplossen. Dus die punten waar de rubberen T-profielen haaks op elkaar komen. Hoe krijg je die goed waterdicht?
Je kunt na aanbrengen van de verticale rubbers heel simpel op de horizontale voeg een 90 graden V insnijden op de rand van het paneel.
Daar kun je weer simpel een horizontale V(-eind) in duwen, met kracht sluit het ingeduwde rubber af (beetje overlengte), met minder kracht (overlengte) volstaat een druppeltje Sikaflex.
Dat druppeltje zit niet in de weg mocht je eea los moeten halen en/of demonteren.

Of panelen trouwens waterdicht zijn vraag ik me af, hier worden de panelen opnieuw geplaatst en ondertussen liggen ze ondersteboven boven op een stapel.
Die "diepe onderkant" zou inmiddels vol water moeten staan, maar dat doen ze niet.
Het lijkt mij dat normaal 99,9 % van het regenwater wegloopt maar dat er altijd een fractie tussen paneel en rand loopt, het paneel kan immers niet vast in het aluminium omdat beide werken door de temperatuur.
Ik zal eens kijken of daar ook een rubber tussen zit, maar dat dacht ik niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 02-09-2023 15:02 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Teijgetje schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:52:
[...]

Je kunt na aanbrengen van de verticale rubbers heel simpel op de horizontale voeg een 90 graden V insnijden op de rand van het paneel.
Daar kun je weer simpel een horizontale V(-eind) in duwen, met kracht sluit het ingeduwde rubber af (beetje overlengte), met minder kracht (overlengte) volstaat een druppeltje Sikaflex.
Dat druppeltje zit niet in de weg mocht je eea los moeten halen en/of demonteren.

Of panelen trouwens waterdicht zijn vraag ik me af, hier worden de panelen opnieuw geplaatst en ondertussen liggen ze ondersteboven boven op een stapel.
Die "diepe onderkant" zou inmiddels vol water moeten staan, maar dat doen ze niet.
Het lijkt mij dat normaal 99,9 % van het regenwater wegloopt maar dat er altijd een fractie tussen paneel en rand loopt, het paneel kan immers niet vast in het aluminium omdat beide werken door de temperatuur.
Ik zal eens kijken of daar ook een rubber tussen zit, maar dat dacht ik niet.
Volgens mij zit tussen het glas en de alu-profielen siliconenkit en aan de achterkant tussen de afdekfolie en de alu-profielen ook.
Anders zou je immers binnen de kortste keren water tussen je glas/cellen/folie krijgen met kortsluiting en/of aardfouten tot gevolg.

Ik denk dat de alu-profielen in de 4 hoeken (het deel dat normaal onder het glas uitsteekt) niet waterdicht op elkaar aansluiten, waardoor daar water weg kan lopen nu je ze op de kop hebt liggen.

Het lijkt me overigens niet verstandig om ze zo op te slaan. Waterintrede bij kabelaansluitingen of aansluitbox?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:54
Ik heb nu zo'n 2.5 maand 16 zonnepanelen op een plat dak liggen met optimisers en een omvormer van Solaredge. Nu zag ik al een tijdje dat een paar panelen achterblijven met opbrengst, maar deze liggen 's ochtends in de schaduw dus ik dacht dat dat de reden was. Nu keek ik vanmiddag eens naar de panelen en de opbrengst en het blijkt dat de onderste deel van panelen in de schaduw van zijn voorganger ligt. Het gaat om panelen 1.0.7 1.0.1 en 1.0.14 in de screenshot met de opbengst om 13:00 en de foto van de panelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BNgMQmUolt4ji4Ar9Lk6tLIosE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ESxuwZfQvzz5KfOtpxnsGFJU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fG7H1QQvAqE6ANDryxxT35ZlGXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJ11snWnzIea3ciBcqaLoe4k.jpg?f=fotoalbum_large
Kan het kloppen dat zo'n beetje schaduw voor zoveel minder opbrengst zorgt? Dit had de installateur toch moeten opmerken en kan ik hem daarop aanspreken? Er is niet veel ruimte om ze wat wijder uit elkaar te zetten. Zou het helpen om deze in noord-zuid-oriëntatie te laten leggen? Dan veroorzaken ze iig geen schaduw meer voor elkaar en kan ik misschien ook nog wat avondzon meepakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@jouwheld Die installateur weet gewoon niet wat hij doet. Het grootste deel van de tijd ben je met deze opstelling beter af met 2 panelen minder omdat de resterende 6 dan wel vol stoom gaan. Zonder schaduw.

4 Noord en 4 Zuid is inderdaad beter, omdat je op goede dagen wel-is-waar inlevert, maar op slechte dagen heb je wel alle 8 panelen. En dan is de stroom duurder dan op "goede momenten". Gratis om laten zetten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:51
Ja, hier is de installateur echt behoorlijk de fout in gegaan. Dit kun je als beginnersfout eigenlijk al niet eens maken. Zo dicht de panelen op elkaar, hoe verzin je het. Inderdaad gratis omzetten is de enige juiste keuze voor deze firma.

O/W-ligging is hier het beste denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@jouwheld Prutswerk.
de panelen portrait op 10 graden leggen en je hebt geen schaduw probleem tussen de panelen.
EN: in de winter is je probleem nog groter.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 08:02
jouwheld schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:26:
Kan het kloppen dat zo'n beetje schaduw voor zoveel minder opbrengst zorgt?
Ja. Ketel Klets heeft een filmpje online staan waar hij laat zien hoe veel impact een klein randje schaduw op een paneel kan hebben: YouTube: De impact van schaduw op zonnepanelen

(vanaf 2:30 is praktisch jouw situatie)

Ik zou hier inderdaad een O/W opstelling van maken, heb ik zelf ook voor gekozen omdat je op die manier meer panelen kwijt kan op dezelfde oppervlakte. En als bonus spreid je je opwek ook iets meer uit over de dag (handig wanneer salderen er uit gaat, en goed voor het net).

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:54
12 van de 16 panelen liggen ook in een oost-west opstelling. Het zijn er vier die op het zuiden liggen omdat het huis in de ochtend schaduw op deze panelen werpt. Deze 4 ook in oost-west leggen heeft dus weinig nut, zal alleen oost worden of dus noord-zuid.
Bedankt voor alle reacties, goed om te horen dat dit toch wel een fout van de installateur is. Ik ga ze dit probleem eens voorleggen en kijken wat ze voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:55
jouwheld schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:26:
Ik heb nu zo'n 2.5 maand 16 zonnepanelen op een plat dak liggen met optimisers en een omvormer van Solaredge. Nu zag ik al een tijdje dat een paar panelen achterblijven met opbrengst, maar deze liggen 's ochtends in de schaduw dus ik dacht dat dat de reden was. Nu keek ik vanmiddag eens naar de panelen en de opbrengst en het blijkt dat de onderste deel van panelen in de schaduw van zijn voorganger ligt. Het gaat om panelen 1.0.7 1.0.1 en 1.0.14 in de screenshot met de opbengst om 13:00 en de foto van de panelen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan het kloppen dat zo'n beetje schaduw voor zoveel minder opbrengst zorgt? Dit had de installateur toch moeten opmerken en kan ik hem daarop aanspreken? Er is niet veel ruimte om ze wat wijder uit elkaar te zetten. Zou het helpen om deze in noord-zuid-oriëntatie te laten leggen? Dan veroorzaken ze iig geen schaduw meer voor elkaar en kan ik misschien ook nog wat avondzon meepakken.
Er is ook een SolarEdge topic. :o
Lees daar de topicstarter eens van, kan zomaar zijn dat er wat meer "issues" zijn. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:38
citruspers schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:18:
[...]

Ja. Ketel Klets heeft een filmpje online staan waar hij laat zien hoe veel impact een klein randje schaduw op een paneel kan hebben: YouTube: De impact van schaduw op zonnepanelen
Interessant. Nooit bij stilgestaan dat schaduw management van zo'n micro omvormer zo belabberd/non-existent is. Weet iemand of dat specifiek voor Enphase geldt, of ook voor andere merken en voor optimizers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mcDavid je ziet in de aanleiding jouwheld in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" dat ook Solaredge niet betrouwbaar de bypassdiodes benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06 22:49
Vorig jaar heb ik naast m'n main installatie (4kWp Solis Hybrid O-Z opstelling) een tweede setje bijgeplaatst/
1.45 kWp Solax op het westen.

De bedoeling hier was om zo goedkoop mogelijk (Daarom ook een tweedhenads et zelf gelegd op m'n platte garagedak) het typische verbruik in de avonduren (elektrisch koken) beter af te dekken. Dit lijkt aardig te lukken, en de terugverdientijd is veelbelovend aangezien het niet veel gekost heeft.

Na een jaar gebruik loop ik tegen twee issues aan:
- Monitoring van de Solax via de wifi stick en de cloud + integratie met home assistant is niet heel betrouwbaar. Deze kan gerust midden in de dag ermee kappen en pas de volgende dag na de "reboot" terug actief worden.

- In het voorjaar en najaar heb ik schaduw op enkele panelen op dit dak tussen +/- 12:30 en 16:00. Dit was vooraf geweten, en zelfs met deze schaduw blijft dit meer dan rendabel.
Wat ik echter merk is dat in +/- 50% van de gevallen de Solax niet recovert eens de schaduw weg is, en dus blijkbaar geen nieuw MPPT zoekt. Ook in de avonduren wanneer deze set z'n nut zou moeten bewijzen blijf ik dan echter met zo goed als geen opbrengst zitten.

Dit blijkt "normaal" gedrag voor zo'n basic Solax omvormertje te zijn. Wat werkt is een reboot van de omvormer forceren door ofwel:
- DC werkschakelaar om te zetten
- AC-zijde af te schakelen

De meest correcte oplossing is natuurlijk de panelen schaduwvrij plaatsen (Onmogelijk) of voor optimisers of micro-omvormers gaan. Dat is echter economisch niet rendabel.

Nu loop ik met het plan om een Shelly Plus 1PM te integreren, dit lijkt in theorie beide problemen op te lossen:

- Betrouwbare monitoring van opbrengst en AC voltage (De rest boeit me niet :))
- Mogelijkheid om remote de AC-zijde af te schakelen en terug in te schakelen indien de boel weer "vast" zit als de schaduw weg is.
(En op termijn te automatiseren in Home Assistant: Als de opbrengst ver achterblijft op de forecast vanaf 16:00: Shelly -> Off, delay, Shelly On.)

Ziet hier iemand een zware denkfout in? Of is het bijvoorbeeld niet aan te raden om zo'n shelly te schakelen als er nog Load opzit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@FORZAM Principe klinkt correct, ik kan je niet helpen met de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06 22:49
onetime schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:12:
@FORZAM Principe klinkt correct, ik kan je niet helpen met de details.
Thanks, details zijn ook niet nodig, gaat me er meer om dat er geen reacties komen als:

- Vergeet opbrengstmeting met een Shelly Plus 1PM, die raken in de war/zijn onnauwkeurig als het over opbrengst ipv. afname gaat.

- Vergeet aan/uit schakelen via de Shelly, je sloopt dat ding direct als je het vaker doet/het is onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 21:47
Hi,
Beetje gezocht, maar niet echt gevonden...een fatsoenlijke zonnepaneelreiniger.

Een middel dus, een fles :) Ik heb een paar opties gevonden maar hoopte op iemand met een goede ervaring. De veiligheidbladen laten zien dat diverse middelen ph 4 of ph 8-9 zijn, en andere ph 7. Ik weet niet wat nu verstandig is.

https://www.marketonweb.nl/nano-zonnepaneelreiniger-5-l

https://www.bol.com/nl/nl...tBew.2_32.33.ProductImage

https://www.bol.com/nl/nl...tBew.2_32.34.ProductImage

https://www.bol.com/nl/nl...JMKQ.2_30.34.ProductImage

https://www.intratuin.nl/...nelenreiniger-750-ml.html

Iemand tips? Ik heb de panelen van het dak op een stapel, en voor ze weer op het (plat) dak gaan, wil ik ze schoon hebben. 10L osmose water besteld om na te spoelen. Regenwater+doekje doet te weinig, ik hou een vieze/verkleurde rand onderaan, iets van 1 cm, maar gaat wel over de rij zonnecellen heen...

Hieronder is het weer wat vies maar je ziet wel de verkleurde/aangetaste rand;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4p6pwNYeiLmvd-v_BvrfudG-6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWYEmsZyXDyCE22WwU5UDlLi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door PCJR op 06-09-2023 09:39 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:16
PCJR schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:37:
Hi,

Een middel dus, een fles :) Ik heb een paar opties gevonden maar hoopte op iemand met een goede ervaring. De veiligheidbladen laten zien dat diverse middelen ph 4 of ph 8-9 zijn, en andere ph 7. Ik weet niet wat nu verstandig is.

Iemand tips? Ik heb de panelen van het dak op een stapel, en voor ze weer op het (plat) dak gaan, wil ik ze schoon hebben. 10L osmose water besteld om na te spoelen. Regenwater+doekje doet te weinig, ik hou een vieze/verkleurde rand onderaan, iets van 1 cm, maar gaat wel over de rij zonnecellen heen...

[Afbeelding]
Kan dat niet gewoon met (een beetje) auto shampoo? Dat is er voor gemaakt dat het geen metaal/lak/glas/rubber aantast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:30
Zat even te denken aan inductie plaat reiniger.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:09
PCJR schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:37:
Hi,

[Afbeelding]
het is een glas plaat in gekit in een alu frame, niet meer niet minder. niet moeilijker maken als het is.
gewoon het zelfde behandelen als je met ramen doet.

(ik krijg alles schoon met gewoon kraanwater en een drupje afwasmiddel(niet te veel), vezeldoekje er over en het is bij mij meestal wel weg. geen last van kalk want je veegt ze droog met een trekker, en als er ooit een beschermlaag op heeft gezeten dan is die na een paar jaar buiten liggen ook allang weggespoeld.)

maar sommige mensen zien het graag als iets heel speciaals en willen dure dingen gebruiken.
dat mag van mij, ik heb ook wel een middeltje wat goed tegen olifanten werkt. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 21:47
migjes schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:01:
[...]

het is een glas plaat in gekit in een alu frame, niet meer niet minder. niet moeilijker maken als het is.
gewoon het zelfde behandelen als je met ramen doet.

(ik krijg alles schoon met gewoon kraanwater en een drupje afwasmiddel(niet te veel), vezeldoekje er over en het is bij mij meestal wel weg. geen last van kalk want je veegt ze droog met een trekker, en als er ooit een beschermlaag op heeft gezeten dan is die na een paar jaar buiten liggen ook allang weggespoeld.)

maar sommige mensen zien het graag als iets heel speciaals en willen dure dingen gebruiken.
dat mag van mij, ik heb ook wel een middeltje wat goed tegen olifanten werkt. ;)
Zit/zou er geen coating op t glas zitten die er meer afgaat met niet-solar spullen/middelen.

Dat het eraf gaat, tja lastig testen 😀

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 06-09-2023 15:05 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
PCJR schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:03:
[...]

Zit/zou er geen coating op t glas zitten...
ik heb niet het idee dat er een coating op het glas zit.
en als die er al op zou zitten zou die na een paar winters vorst, buien en jaren in de zon liggen op glas blijven plakken. :?
als die er was is die allang weg.

gewoon als een glazenwasser je gang gaan en alles komt goed.
in ieder geval niet als een timmerman er op gaan beuken, maar spreekt voor zich. ;)

(soms heb je wel eens aan de onderkant van het frame wat korstmos, daar voorzichtig bij de kit laag met een schuursponsje weg schuren, daar valt niks op te verzinnen, dat is lastig spul wat je soms niet kunt voorkomen. gelukkig blijven die korstmos niet hangen op glas.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@migjes Ik zou toch echt een beetje voorzichtiger zijn, ik heb 10jaar terug de 2e hands panelen voor ik ze op het dak legde schoon gemaakt, en op sommige plaatsen moest ik echt boenen, en dat zie je nu nog.
Denk aan de antireflectie coating die ook op brilleglazen zit, die moet met voorzichtig poetsen het ook jarenlang uithouden.
Mijn advies dus: doe een beetje voorzichtig, maar overdrijf niet, want het moet wel jarenlang tegen weer en wind kunnen, dus met beleid schoonmaken moet ook kunnen.

Schoonmaken vlak voor of beter nog in de regen lijkt me ook een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
onetime schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:25:
@migjes Ik zou toch echt een beetje voorzichtiger zijn, ik heb 10jaar terug de 2e hands panelen voor ik ze op het dak legde schoon gemaakt, en op sommige plaatsen moest ik echt boenen, en dat zie je nu nog.
Denk aan de antireflectie coating die ook op brilleglazen zit, die moet met voorzichtig poetsen het ook jarenlang uithouden.
Mijn advies dus: doe een beetje voorzichtig, maar overdrijf niet, want het moet wel jarenlang tegen weer en wind kunnen, dus met beleid schoonmaken moet ook kunnen.

Schoonmaken vlak voor of beter nog in de regen lijkt me ook een goed idee.
en wat zegt de opticien met je bril: "een beetje afwasmiddel en (evt heet) water."
als je nog voorzichtiger wil doen, dan moet je met een dons veertje het vuil wegvegen.
succes, denk ik dan. ;)

verder zie ik glazen wasser eigenlijk ook nooit boenen.
maar ik weet het panelen, zijn soms jaren niet schoon gemaakt en dan kun je plekken hebben die hard vast gaan zitten.
soms helpt het om wat heet water en een laagje WC papier het er een tijdje te laten in weken, dan komt het soms makkelijker los. ;)

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren