Toon posts:

Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:54
Ik zit met een probleem waar al een aardige tijd mijn gedachten overheen lopen maar ik nog geen idee heb hoe ik dat kan oplossen.

Casus: Ik heb op dit moment 9 zonnepalen goed voor zo'n 2700kw opwekkingsvermogen. Tot op heden altijd gebruik gemaakt van een vast contact, maar sinds kort over op een dynamisch contract. Met een dynamisch contract kan het in de zomer voorkomen dat het helemaal niet interessant is om energie terug te leveren. Met lage vergoeding, of zelfs negatieve vergoeding (lees: betalen) van dien.

Nou kan ik dan wel de zonnepanelen uitzetten, maar dan heb ik er in mijn eigen thuis-net ook weer geen gebruik van. Dus wat ik eigenlijk zoek is een schakelbare diode die er voor kan zorgen dat ik een gelijkrichting kan zetten op de teruglevering. Dat dus richting het grote net het terugleveren gestopt kan worden.

In de meterkast is het aangesloten met een b16 automaat op 1 fase. Geen aardlek er tussen. Daar zit ook een vraag. Is het enigszins mogelijk om een 1 fase omvormer te laten loadbalancen over 3 fase en overschot niet op die ene fase weg te laten vloeien het net op? Want als ik op die ene fase 1kw gebruik, 2kw opwek, en op de andere ook nog eens 4kw verstook. Dan gaat overproductie nooit naar die andere fases toe.

Is dit iets wat bestaat, is mijn denkrichting een beetje okay? Ik ben benieuwd naar jullie mening.

[Voor 17% gewijzigd door Powergrim op 18-02-2023 12:26]

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nee je denkt te moeilijk. Een negatieve stroomprijs komt een paar uur per jaar voor. Dat ga je nooit terugverdienen door (onveilig) geknutsel met je aansluiting.
En een lage vergoeding is nog altijd meer dan geen vergoeding als je ze zou uitzetten, ik denk dat je ergens een denkfout maakt :)

[Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-02-2023 12:27]

• Powergrim
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:26:
Nee je denkt te moeilijk. Een negatieve stroomprijs komt een paar uur per jaar voor. Dat ga je nooit terugverdienen door (onveilig) geknutsel met je aansluiting.
En een lage vergoeding is nog altijd meer dan geen vergoeding als je ze zou uitzetten, ik denk dat je ergens een denkfout maakt :)
Ja dat was het geval in de afgelopen jaren, ik denk dat het aankomend jaar anders gaat worden. Zoveel woningen met extra zonnepanelen en het net wat het niet aankan. Daardoor kan terugleveren echt wel een dingetje gaan worden is mijn verwachting.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Eens met bovenstaande (je denkt te negatief) en daarnast, onderstaande is technisch waar, maar is wel een denkfout als het om afrekenen gaat. Want je meter saldeert altijd eerst intern over de drie fases en je energieleverancier krijgt de netto teruglevering/afname door.

Je overproductie gaat financieel dus altijd naar de andere fases (ook als administratief salderen door de energieleveranciers wordt afgeschaft, dit gebeurt in je meter).
Powergrim schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:24:

In de meterkast is het aangesloten met een b16 automaat op 1 fase. Geen aardlek er tussen. Daar zit ook een vraag. Is het enigszins mogelijk om een 1 fase omvormer te laten loadbalancen over 3 fase en overschot niet op die ene fase weg te laten vloeien het net op? Want als ik op die ene fase 1kw gebruik, 2kw opwek, en op de andere ook nog eens 4kw verstook. Dan gaat overproductie nooit naar die andere fases toe.
Is dus niet zo, is al geregeld en blijft zo geregeld.
Powergrim schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Ja dat was het geval in de afgelopen jaren, ik denk dat het aankomend jaar anders gaat worden. Zoveel woningen met extra zonnepanelen en het net wat het niet aankan. Daardoor kan terugleveren echt wel een dingetje gaan worden is mijn verwachting.
De elektraprijs heeft weinig van doen met de lokale congestie op het net.

[Voor 20% gewijzigd door JvS op 18-02-2023 12:31]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Powergrim
Aah dat stukje van intern salderen wist ik niet. Die vraag dan zeker beantwoord.

Maar de andere staat wat mij betreft nog, ik denk wel congestie iets gaat doen; iets zal moeten bemoedigen dat je zelf flink gaat gebruiken bij hoge opwek. Prijsverhoging is dan natuurlijk een makkelijke maatregel vanuit netbeheerders.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11
Saldeer je met een dynamisch contact per uur, dag, maand of per jaar? Dat lijkt me stap 1. Als dit per jaar is kan het topic dicht 😉.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

jongetje schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:38:
Saldeer je met een dynamisch contact per uur, dag, maand of per jaar? Dat lijkt me stap 1. Als dit per jaar is kan het topic dicht 😉.
het stroomtarief per uur, de belastingen per jaar.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11
Zou je dan voor je elektra niet voordeliger uit zijn met een contract waar je per jaar kunt salderen?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Powergrim schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:24:
Met een dynamisch contract kan het in de zomer voorkomen dat het helemaal niet interessant is om energie terug te leveren. Met lage vergoeding, of zelfs negatieve vergoeding (lees: betalen) van dien.

Nou kan ik dan wel de zonnepanelen uitzetten, maar dan heb ik er in mijn eigen thuis-net ook weer geen gebruik van.
Met negatieve tarieven is het toch niet erg als je in je eigen installatie ook geen gebruik maakt van je zonne-energie? Zonnepanelen uitschakelen en zoveel mogelijk energie uit het net proberen te trekken, aangezien je daar voor betaald krijgt? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:38
Powergrim schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:34:
Aah dat stukje van intern salderen wist ik niet. Die vraag dan zeker beantwoord.

Maar de andere staat wat mij betreft nog, ik denk wel congestie iets gaat doen; iets zal moeten bemoedigen dat je zelf flink gaat gebruiken bij hoge opwek. Prijsverhoging is dan natuurlijk een makkelijke maatregel vanuit netbeheerders.
Je weet dat grootverbruikers (fabrieken) al veel minder moeten betalen op momenten dat er veel stroom beschikbaar is? Dus dat is er al.

En jou oplossing is gewoon een batterij zetten. Eentje van 15kWh als je absoluut schrik hebt voor stroom op het net te zetten.
Kost je dan een €10.000 voor een probleem dat ooit maximaal €100 gaat kosten per jaar.

• de Peer

de Peer

under peer review

jongetje schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:48:
Zou je dan voor je elektra niet voordeliger uit zijn met een contract waar je per jaar kunt salderen?
Absoluut. Het is zonde van je zonnepanelen als je een dynamisch contract neemt. Tenzij je maar relatief weinig panelen hebt en alsnog veel stroom moet inkopen, dan kan dynamisch alsnog gunstiger zijn.

Zelf doe ik het inkopen via een dynamisch contract (via slimme meter 1)
En verkopen van stroom via een jaarcontract (slimme meter 2)
Dan heb je dat probleem niet.

[Voor 16% gewijzigd door de Peer op 18-02-2023 13:48]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Powergrim schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:28:
[...]

snel reageren op wat er gebeurd is altijd handig, tever vooruit werken is meestal niet zo handig. het maakt dus niet zoveel uit wat jij verwacht. gissen = missen. flexibel zijn en reageren op de gebeurtenissen die er daadwerkelijk zijn. uiteraard kan je voorberijden om flexibel te blijven. Zo heb ik een stroomkabel liggen om evenentueel ooit een accu aan te knopen, geen idee of die er gaat komen. Dat hangt volledig af van denhaag. Maar nu een accu plaatsen omdat ik iets in de toekomst verwacht is waarschijnlijk financieel niet zo handig.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:22
De komende paar jaar heb je nog profijt van het kunnen salderen van de belastingen. Dus een stroomprijs van 15 cent negatief is nog geen probleem. Veel negatiever gaat het ook niet snel worden want als de prijs inclusief belasting negatief wordt dan wordt niet alleen opwekking afgeschakeld maar loont het zelfs voor mensen met dynamische contracten om ovens en verwarmingen aan te zetten.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
Xander schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:49:
[...]

Met negatieve tarieven is het toch niet erg als je in je eigen installatie ook geen gebruik maakt van je zonne-energie? Zonnepanelen uitschakelen en zoveel mogelijk energie uit het net proberen te trekken, aangezien je daar voor betaald krijgt? :)
Daar krijg je nooit voor betaald, er zit immers zo’n 18ct belasting op.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:37
Ik mis hier nog een hele optie in deze discussie:
Een thuisaccu!

Een thuisaccu vind het helemaal niet erg om via domotica gestuurd te worden. Op het moment dat TS met negatieve teruglevertarieven zit, laad je de accu gewoon volladen via het PV-systeem.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je hebt toch dadelijk (na salderen) een minimale terugleververgoeding?
Hoe zit dat met zo'n dynamisch contract?

• de Peer

de Peer

under peer review

D_Jeff schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:22:
Een thuisaccu!

Een thuisaccu vind het helemaal niet erg om via domotica gestuurd te worden. Op het moment dat TS met negatieve teruglevertarieven zit, laad je de accu gewoon volladen via het PV-systeem.
Is een paar reacties boven jou al genoemd.
bottom line in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"

Met als conclusie: Kost je dan een €10.000 voor een probleem dat ooit maximaal €100 gaat kosten per jaar.

Niet echt een goede tip dus.

• de Peer

de Peer

under peer review

TheGhostInc schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:29:
Je hebt toch dadelijk (na salderen) een minimale terugleververgoeding?
Hoe zit dat met zo'n dynamisch contract?
Dat weet nog niemand denk ik. Misschien geldt die minimale terugleververgoeding wel niet voor dynamische tarieven. of de minimale terugleververgoeding wordt 80% van het kale levertarief voor dat specifieke uur.

• Siewert308SW
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-03 17:49
@de Peer
Miss geen goeie tip op de vraag van de OP idd.
Maar denk eens anders om.
Opgewekte stroom dat over is wordt aan de thuis accu geleverd.
Voor gezinnen zoals de onze die overdag niet thuis zijn kunnen hun opgewekte stroom dan gebruiken in de avond.
En hebben dus minder nodig van het net, ik weet dat de wintermaanden meer van het net nodig is maar mijnsinziens kun je die kosten weer wegstrepen wat je de zomermaanden gebruikt.

• de Peer

de Peer

under peer review

Siewert308SW schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:51:
@de Peer
Miss geen goeie tip op de vraag van de OP idd.
Maar denk eens anders om.
Opgewekte stroom dat over is wordt aan de thuis accu geleverd.
Voor gezinnen zoals de onze die overdag niet thuis zijn kunnen hun opgewekte stroom dan gebruiken in de avond.
En hebben dus minder nodig van het net, ik weet dat de wintermaanden meer van het net nodig is maar mijnsinziens kun je die kosten weer wegstrepen wat je de zomermaanden gebruikt.
Das pas leuk als je niet meer kunt salderen en de prijs van een accu 80 procent goedkoper is geworden. Tot die tijd is het alleen een leuk hobby project. Kijk maar eens in de accu topics hier op tweakers.

De komende jaren is het nog niet rendabel.

• Siewert308SW
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-03 17:49
de Peer schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:06:
[...]

Das pas leuk als je niet meer kunt salderen en de prijs van een accu 80 procent goedkoper is geworden. Tot die tijd is het alleen een leuk hobby project. Kijk maar eens in de accu topics hier op tweakers.

De komende jaren is het nog niet rendabel.
Snap ik en ze zijn prijzig.
Ook al hebben we op dit moment nog een voordeel van salderen.
Onze nieuwe woning houden wij alvast rekening dat salderen word afgebouwd.
Maar wil een thuisaccu om twee redenen.

1. Bij stroomuitval of in de avond mijn huis draaiende houden zonder dat we van het net trekken.
2. Alvast rekening houden dat salderen word afgebouwd.
3. Ook al hebben we nog salderen toch zoveel mogelijk gebruiken van wat wij zelf opwekken

• twain4me
  • Nu online
D_Jeff schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:22:
Een thuisaccu!

Als je negatieve tarieven hebt moet je de zonnepanelen uitschakelen en de accu van het net laden.
de prijs is immers negatief. Bij die gasten is leveren toch hetzelfde als terugleveren?

[Voor 5% gewijzigd door twain4me op 18-02-2023 21:31]

• de Peer

de Peer

under peer review

twain4me schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Als je negatieve tarieven hebt moet je de zonnepanelen uitschakelen en de accu van het net laden.
de prijs is immers negatief. Bij die gasten is leveren toch hetzelfde als terugleveren?
Als je stroom van het net afneemt betaal je er nog flink wat opslag / belasting over. En daardoor is de totaalprijs nooit negatief.

• de Peer

de Peer

under peer review

Siewert308SW schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:24:
[...]

Snap ik en ze zijn prijzig.
Ook al hebben we op dit moment nog een voordeel van salderen.
Onze nieuwe woning houden wij alvast rekening dat salderen word afgebouwd.
Maar wil een thuisaccu om twee redenen.

1. Bij stroomuitval of in de avond mijn huis draaiende houden zonder dat we van het net trekken.
3. Ook al hebben we nog salderen toch zoveel mogelijk gebruiken van wat wij zelf opwekken
OK ja dat kan natuurlijk. Ik zou daar persoon geen 5000 euro voor over hebben. Ik doe alleen investeringen die veel geld /besparing opleveren.

• twain4me
  • Nu online
oja, belasting..

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:47
Siewert308SW schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:24:
Voor 2 maakt het weinig uit, 3 is een gevoel. 1 is leuk, maar wat wil je dan draaiende houden? Is die tv zo belangrijk (als de wijkkast ook niet is uitgevallen)? Of vind je het onwijs belangrijk dat je de lamp als enige in de straat aan kan zetten?

Een accu is financieel gezien geldverspilling met ons stabiele net en relatief goedkope stroom.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:24
President schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:21:
[...]

Voor 2 maakt het weinig uit, 3 is een gevoel. 1 is leuk, maar wat wil je dan draaiende houden? Is die tv zo belangrijk (als de wijkkast ook niet is uitgevallen)? Of vind je het onwijs belangrijk dat je de lamp als enige in de straat aan kan zetten?

Een accu is financieel gezien geldverspilling met ons stabiele net en relatief goedkope stroom.
En daarnaast volgens mij ook helemaal niet mogelijk. De sinusgolf komt vanuit het net en kan je thuidaccu niet zelf dicteren. Dus als de stroom uitvalt, doet jouw thuissccu niks meer.

Een thuisaccu betekent niet dat je off grid kan. (Ook niet voor korte tijd) Dat ligt een dtukje complexer.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:47
t14wo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:26:
[...]

En daarnaast volgens mij ook helemaal niet mogelijk. De sinusgolf komt vanuit het net en kan je thuidaccu niet zelf dicteren. Dus als de stroom uitvalt, doet jouw thuissccu niks meer.

Een thuisaccu betekent niet dat je off grid kan. (Ook niet voor korte tijd) Dat ligt een dtukje complexer.
Je moet je installatie laten aanpassen om het mogelijk te maken. Je moet dan volgens mij handmatig een schakelaar of iets dergelijks in de meterkast aanzetten nadat de stroom is uitgevallen

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-03 16:13
Als de overheid zich van zijn goede kant laat zien en we moeten gaan betalen voor het terugleveren. Dan is de simpelste oplossing denk ik zonwering op je zonnepanelen instaleren.

Geen idee of dat makkelijk te realiseren is, maar dan hoef je niet te spelen met elektra.

Je kan ongeveer uitrekenen hoeveel panelen actief moeten zijn om neutraal te zijn. De rest blindeer je.

Misschien werkt onderstaande ook. folie dat met stroom erop ramen blindeerd.

https://switchfoil.com/nl

[Voor 12% gewijzigd door whiner op 19-02-2023 09:10]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:24
whiner schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:57:
Als de overheid zich van zijn goede kant laat zien en we moeten gaan betalen voor het terugleveren. Dan is de simpelste oplossing denk ik zonwering op je zonnepanelen instaleren.

Geen idee of dat makkelijk te realiseren is, maar dan hoef je niet te spelen met elektra.

Je kan ongeveer uitrekenen hoeveel panelen actief moeten zijn om neutraal te zijn. De rest blindeer je.

Je maakt een grap, toch? 8)7

• de Peer

de Peer

under peer review

Voor die 20 euro die je paar jaar kwijt bent aan 'ik moet betalen' even lekker zonwering aanleggen voor al je panelen 8)7 8)7 8)7

Als je dan echt per se wilt stoppen met leveren (ik vind het kinderachtig), zet dan automatisch de knop van de omvormer om of gebruik een ATS (automatic transfer switch) in de meterkast.

[Voor 11% gewijzigd door de Peer op 19-02-2023 10:49]

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-03 16:13
Ik heb het natuurlijk niet over dat je dit "nu" moet doen.

Laat staan dat je in de toekomst je normale energie tarief moet betalen voor je overschot, dan is dit nog niet zo gek.

Helemaal niet voor de mensen die hun hele dak vol hebben gegooid. Panelen weghalen is niet gunstig omdat je ook nog in de winter iets wil opwekken.

• de Peer

de Peer

under peer review

whiner schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:08:
Ik heb het natuurlijk niet over dat je dit "nu" moet doen.

Laat staan dat je in de toekomst je normale energie tarief moet betalen voor je overschot, dan is dit nog niet zo gek.

Helemaal niet voor de mensen die hun hele dak vol hebben gegooid. Panelen weghalen is niet gunstig omdat je ook nog in de winter iets wil opwekken.
met je hele dak vol verdien je juist erg veel geld. Jij ziet problemen die er niet zijn.
Ik ontvang dit jaar 15.000 euro op mijn rekening dankzij dak vol. Als ik een paar uur per jaar zou moeten betalen is dat geen enkel probleem.
Het gaat wettelijk vastgelegd worden dat je 80% van het kale levertarief als TLV gaat krijgen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:13
Powergrim schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:34:

Je zit niet met een probleem maar hebt het idee dat er iets gaat gebeuren op basis van onvolledige info. Goed dat je het daarom checkt ;)

je haalt verschillende dingen door elkaar. Salderen is administratief (en bij wet geregeld). Tarieven zijn ook administratief en hangen van je leverancier en type contract af. Congestie is een fysiek probleem en treft je netbeheerder (hele andere partij dan de rest). Congestie betekent meestal "meer aanbod dan vraag op straatniveau of wijkniveau voor een aantal uur per dag op mooie dagen in de zomervakantie".

Het fysieke probleem heeft al een oplossing waar je niks voor hoeft te doen, je omvormer houdt namelijk vanzelf op wanneer de spanning hoger dan 253V wordt. Dus op het moment dat er fysiek te grote onbalans is gaat je omvormer vanzelf uit en even later weer aan als het probleem er niet meer is. Congestie an sich heeft dus niks te maken met wat je betaald / je rekening. Netbeheerders kunnen helemaal niet op uurbasis prijzen aanpassen richting particulieren, de contracten en wetgeving daarvoor bestaan helemaal niet. Dus dit is niet een mechanisme waarmee gestuurd kan worden. Mijn conclusie is dus: je denkt een probleem te zien doordat je wat termen aan elkaar koppelt maar dat is in werkelijkheid niet zo.

Daarbij heb je mar 2,7 kW aan pv-vermogen, dat is echt peanuts en zomaar weg. ik zou gewoon de komende 2 a 3 jaar lekker je PV-systeem laten draaien zoals het nu is en aan het eind van het jaar tevreden kjken naar je afrekening van de leverancier. Desnoods monitor je het zelf wat meer in de zonnige maanden om te ontdekken of je omvormer ooit uitgeschakeld gaat worden (maar dat hangt sterk van je wijk/straat af). Conclusie zal waarschijnlijk zijn dat dit nooit gebeurt en er dus geen probleem is.

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:31
In de wijziging van de Elektriciteitswet waarover de Tweede Kamer al positief gestemd heeft en die nu in de Eerste Kamer ter behandeling/stemming voorligt, staat het nieuwe artikel 31c lid 4:
"4. De redelijke vergoeding kan niet worden vastgesteld op een negatief bedrag."

Dat geldt voor alle energieleveranciers. Er staat geen uitzondering voor dynamische contracten.
In het slechtste geval krijg je in de toekomst dus op bepaalde uren een terugleververgoeding van 0.
Maar ook dat zal waarschijnlijk niet gebeuren, want op basis van lid 5 zal de minister een redelijke terugleververgoeding vaststellen die als minimum geldt.

[Voor 2% gewijzigd door Linea op 20-02-2023 13:19. Reden: taalkundige correctie]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48
Dan is de simpelste oplossing denk ik zonwering op je zonnepanelen instaleren.
Je zonnepanelen horen al op een losse groep, even naar de meterkast lopen en de groep uitzetten is al genoeg.

Je inverter kan ook soms nog aan vermogensbegrenzing doen, solaredge zou dat kunnen in theorie

[Voor 13% gewijzigd door Rmg op 20-02-2023 13:31]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:03

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Punt van accu is gemaakt, stop nu de accu discussie tot eventueel de TS er op in gaat.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De bron zit helaas achter een paywall, maar er komt een aanpassing op de wet waardoor een negatieve stroomprijs (dus betalen voor de teruggeleverde stroom) niet meer mag voor consumenten:

https://energeia.nl/energ...afbouw-salderingsregeling

Samenvatting:
"Zonnepaneelhouders hoeven niet te betalen voor het terugleveren van zonnestroom aan het net als de elektriciteitsprijs negatief is. De Tweede Kamer heeft een amendement aangenomen dat daarvoor moet zorgen. Het wetsvoorstel voor afbouw van de salderingsregeling is deze dinsdag aangenomen. De ogen zijn nu gericht op de Eerste Kamer."
['deze dinsdag' = dinsdag 7 februari 2023]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:31
Die informatie hoef je niet achter een paywall vandaan te halen, maar staat gewoon bij de stukken waarover de Eerste Kamer moet besluiten. Die moet dus nog wel instemmen met deze aanpassing. De Tweede Kamer heeft al ingestemd (sterker nog, dit staat in het voorstel tot wijziging van de wet op basis van een in de Tweede Kamer aangenomen amendement https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vm0ep5jbnlsq.pdf).
Zie artikel I onder E, de wijziging van artikel 31c van de Elektriciteitswet.

https://www.eerstekamer.n...m0fl8qaj5xi_opgemaakt.pdf

[Voor 17% gewijzigd door Linea op 20-02-2023 14:33. Reden: aangevuld]

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:52
Mijn omvormer heeft DRM ingangen, die gebruikt kunnen worden om het apparaat van buiten af te beperken in opwekken van energie. Misschien is daar wat mee te bereiken als die van jou dat ook heeft? Omvormers die (ook) toegelaten zijn voor o.a. de Duitse markt moeten dit ondersteunen aangezien het in Duitsland mogelijk (was) te kiezen dat de netbeheerder je teruggeleverde vermogen beperkte.

Ik denk wel dat je een smart-meter er tussen moet hebben zodat die weet hoeveel vermogen er door je huis gebruikt wordt en hoeveel er het net op gaat.
Meestal kan je ook een export limiet instellen, maar dat kan niet automatisch.

• jdg556
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-03 16:57
Los van de genoemde kosten/baten argumenten die al genoemd zijn, hier nog een invalshoek die ik nog niet gezien heb.

Er zijn een aantal apparaten die meten of je teruglevert, waarmee je vervolgens "een apparaat" kan aan/uitschakelen. Bijv een elektrisch element in een boiler.

Een paar voorbeelden:
https://www.solyxenergy.nl/solar-iboost/
https://www.stralendgroen.nl/product/myenergi-eddi/
https://elektrischeboiler...-voor-elektrische-boilers

• de Peer

de Peer

under peer review

jdg556 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:15:
Los van de genoemde kosten/baten argumenten die al genoemd zijn, hier nog een invalshoek die ik nog niet gezien heb.

Er zijn een aantal apparaten die meten of je teruglevert, waarmee je vervolgens "een apparaat" kan aan/uitschakelen. Bijv een elektrisch element in een boiler.

Een paar voorbeelden:
die was al wel genoemd. Maar ik zou er vanuit gaan dat het basisscenario is dat er al een boiler opgewarmd wordt met de beschikbaar zonne-energie. Dus dan houd je het probleem nog steeds. Want zo'n boiler is zo opgewarmd, zeker in de zomer.

• jdg556
de Peer schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:08:
[...]

die was al wel genoemd. Maar ik zou er vanuit gaan dat het basisscenario is dat er al een boiler opgewarmd wordt met de beschikbaar zonne-energie. Dus dan houd je het probleem nog steeds. Want zo'n boiler is zo opgewarmd, zeker in de zomer.
Had ik overheen gelezen, sorry. Maar de techniek zou wellicht breder ingezet kunnen worden: laden auto accu of een echte 'warmte accu'.

Maar economisch rendabel wordt het waarschijnlijk nooit :)

Ben benieuwd wat voor innovatie we hier op gaan zien vanaf 2025/2031, wanneer dit echt realiteit gaat worden. Gelukkig zoals al aangehaald werd, staat in de beoogde wet dat salderen nooit geld mag kosten.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:26
@de Peer Klein verzoekje: wil je voortaan liever geen bedragen meer noemen. Wordt altijd klein beetje jaloers op je als ik je reacties lees in de verschillende topics ;-)

Mijn dak zit vol met 12 panelen en zou er ook graag veel meer willen hebben en dan cashen zoals jij. Helaas. Gaat niet gebeuren.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:32
jdg556 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:15:

Een paar voorbeelden:
Dat zijn dure apparaten!, het kan soms ook direct via de omvormer, een beetje Tweaker O-) maakt met behulp van een Eltako stroom relais (o.i.d.) plus een extra relais zelf één.
Zó schakelt bij mij de e- boiler alléén in als er voldoende zonne-energie is.
https://www.elektramat.nl...2lVwkREAQYASABEgKuavD_BwE

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:45
jdg556 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:19:
[...]

Maar de techniek zou wellicht breder ingezet kunnen worden: laden auto accu
Een beetje laadpaal kan dat tegenwoordig toch?

• jdg556
ASW1 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:14:
[...]

Een beetje laadpaal kan dat tegenwoordig toch?
Hoe werkt dat dan? Zit er een eigen sensor ingebouwd of gaat het via de slimme meter? (maw: werkt dat ook op de analoge meter?)

• de Peer

de Peer

under peer review

jdg556 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:50:
[...]

Hoe werkt dat dan? Zit er een eigen sensor ingebouwd of gaat het via de slimme meter? (maw: werkt dat ook op de analoge meter?)
Ik doe het via de slimme meter inderdaad, geen idee of het ook zonder slimme meter kan.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee