Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:09:

Zo zie je maar hoe naïef deze reactie is, één jaar oud.
hoezo?

[ Voor 70% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:55
Omdat je gaat betalen voor iedere kWh die je op het net dumpt, ongeacht saldering.

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Omdat je gaat betalen voor iedere kWh die je op het net dumpt, ongeacht saldering.
Nou ik niet hoor, de komende 3,5 jaar heb ik een vast contract zonder boete en acceptabele TLV (11,5 ct). daarna zien we wel weer verder, maar dan heb ik al 35.000 euro verdiend met mijn panelen, die ik voor 10k heb geinstalleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
Zou niet te vroeg juichen Mr. genius. Je reactie van 1 jaar geleden kan in ieder geval de prullenbak in :).

[ Voor 53% gewijzigd door Wietsee. op 01-05-2024 13:18 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:17:
Zou niet te vroeg juichen Mr. genius.
dat zei men vorig jaar ook, en het jaar daarvoor ook.

Maargoed on topic: uiteraard gaat teruglevering beperken een ding worden. Uiteindelijk ook voor mij als groot-terugleveraar. Dit zal mijn laatste gunstige contract zijn. In september 2027 zal ik er ook aan moeten geloven. Dus nog meer dan 3 jaar de tijd om wat zaken te optimaliseren.

[ Voor 41% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:18:
[...]

dat zei men vorig jaar ook, en het jaar daarvoor ook.
Ah resultaten uit het verleden :+ .

Web Enrichment

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:17:
Je reactie van 1 jaar geleden kan in ieder geval de prullenbak in :).
Nou de afschaffing salderingswet heeft het helaas niet gehaald, en daardoor de 80% TLV van het kale tarief ook niet. Daar moeten we nu op anticiperen, zo is het altijd geweest met zonnepanelen.

Maar ik zou nog altijd aanraden om het dak vol te leggen, zeker nu de zonnepanelen spotgoedkoop zijn geworden, is dit nog altijd een goed moment!

dus verklaar je nader..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:52
Pikzwaaierij voegt weinig toe hier heren. Je handelt naar de kennis die je op dit moment hebt. Degenen met een vast contract hebben nog enige mate van zekerheid, voor zolang het duurt.

Ik moest eraan denken dat mijn omvormer gaat aftoppen als ik de panelen in één in plaats van twee strings aansluit. Dat kan dan mooi een manier worden om mijn teruglevering te beperken. Maar ook ik zit nog op een vast contract voor drie jaar met 11,5 ct tlv. Nog even tijd om na te denken. Misschien verkoop ik tegen die tijd mijn oudste set panelen wel voor een prikkie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:22:
Pikzwaaierij voegt weinig toe hier heren. Je handelt naar de kennis die je op dit moment hebt. Degenen met een vast contract hebben nog enige mate van zekerheid, voor zolang het duurt.

Ik moest eraan denken dat mijn omvormer gaat aftoppen als ik de panelen in één in plaats van twee strings aansluit. Dat kan dan mooi een manier worden om mijn teruglevering te beperken. Maar ook ik zit nog op een vast contract voor drie jaar met 11,5 ct tlv. Nog even tijd om na te denken. Misschien verkoop ik tegen die tijd mijn oudste set panelen wel voor een prikkie.
waarom zou je in godsnaam je panelen verkopen? dat is toch zonde? panelen geven je nog altijd een mooi netto rendement en je kunt je verbruik er mee afdekken.
wel moet je er over 3 jaar over na gaan denken om je omvormer een beetje terug te regelen zodat hij niet meer produceert dan je verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Vooralsnog is het een brainfart en ze liggen niet in de weg. Maar ik begin het idee te krijgen dat ik word gestraft voor het hebben van panelen, als ik niet uitkijk. En ik heb twee sets he, die op de garage (2,4kWp) is dan wel (qua omvormer in ieder geval) op zijn retour. Maar misschien dat iemand met een kleine beurs er dan nog iets aan heeft. De set op het dak van het huis (5,85kWp) ligt er net twee jaar en is ook voldoende voor het afdekken van het huidige verbruik (full electric huis, ik had meer verbruik verwacht). Een EV zie ik nog niet gauw komen, die zijn simpelweg nog te duur.

De set op het dak kan ik dus vrij makkelijk terugregelen, die op de garage niet (SolarEdge). Ja, iemand met HA-skillllzzzz waarschijnlijk wel, maar voor mij houdt het een keertje op ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Gramser Heb je ook al genoeg opbrengst in de winter? Na salderen gaat het niet meer om het afdekken van het jaar verbruik maar om het altijd afdekken van het momentane verbruik... ook in de winter.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Haha, ik snap hoe het werkt hoor, daarom zei ik ook brainfart. Tuurlijk, in de winter is alles mooi meegenomen, maar deze set ligt grotendeels in de schaduw van het huis van de buren in de winter... en die wekken dan praktisch niks op. Genoeg opbrengst in de winter heb ik niet, nee. Daarvoor verbruikt die WP teveel. Gelukkig vind ik het ook niet erg om íets te betalen voor mijn energie, maar liefst wel alleen voor áfgenomen energie, niet voor teruggeleverde...

Dus, iets verzinnen om de momentane teruglevering terug te schroeven, zou geen kwaad kunnen. Uitzetten is ook zo rigoureus...

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 01-05-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
GerardFianen schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:41:
[...]

Ja. de Tri-Power 10 kW. Recent geinstalleerd.

Ben inderdaad van plan wat met Home Assistant te gaan experimenteren. Heb net hardware daarvoor in bestelling (ODROID N2+ gebaseerde kit).
Ik ben benieuwd of het ook mogelijk is om alleen via HA de SMA TriPower te regelen (deze heb ik toevallig ook namelijk). Ga ervan uit dat dit wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardFianen
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-07-2024
Gaat nog even duren.

Ben momenteel nogal druk, ben nieuw met Home Assistant, wacht al meer dan 2 weken op de bestelde ODROID hardware daarvoor, en moet nog e.e.a. uitzoeken t.a.v. de SMA installer mode en ModBUS..

..... en dan e.e.a. gaan uit voeren :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Wat een onzin. Er zijn meer leveranciers dan Eneco. En bij een modelcontract kan dit helemaal niet.

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 01-05-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
jobr schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:02:
[...]

Wat een onzin. Er zijn meer leveranciers dan Eneco. En bij een modelcontract kan dit helemaal niet.
U bent niet op de hoogte.

Web Enrichment

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:56:
[...]

U bent niet op de hoogte.
Alles wat hij zegt klopt gewoon.
-Er zijn nog prima contracten zonder boete af te sluiten
-In een modelcontract zijn terugleverkosten niet toegestaan

Jij bent blijkbaar niet op de hoogte.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 21:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:53
[...]

Maar uiteindelijk heb ik nog geen teruglever boete gezien die hoger is dan de kWh prijs. Dus zolang je minder opwekt dan je gebruikt is uitzetten sowieso niet voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:32
En hoe hoog is die boete nou voor de gemiddelde consument. Even voor mijzelf uitgerekend. Met de opwek van ruim 4000kWh waar ik veel van gebruik en dat eigen gebruik kan nog hoger, zit ik op 2500 kWh teruglevering a 11,5 cent = €288,- Wil je dat voorkomen met investering in hardware zal de terugverdientijd aardig lang worden. Of alleen voor de echte hobbyist (Tweaker)

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:21:
[...]

Alles wat hij zegt klopt gewoon.
-Er zijn nog prima contracten zonder boete af te sluiten
-In een modelcontract zijn terugleverkosten niet toegestaan

Jij bent blijkbaar niet op de hoogte.
Jij kijkt naar gisteren, ik naar morgen. Een huishouden verbruikt instantaan praktisch niets van zijn opgewekte zonnestroom, namelijk slechts 30%. Voor die 70% ga je dus gewoon betalen bovenop de overige kWh's die je al afneemt van de leverancier buiten opwektijden.
Iedere energieleverancier gaat naar dit model, en veel sneller dan jij denkt (dus het argument er zijn nog leveranciers zonder dit model, vergeet het maar).

[ Voor 19% gewijzigd door Wietsee. op 01-05-2024 22:31 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:16:
[...]

Jij kijkt naar gisteren, ik naar morgen. Een huishouden verbruikt instantaan praktisch niets van zijn opgewekte zonnestroom, namelijk slechts 30%. Voor die 70% ga je dus gewoon betalen bovenop de overige kWh's die je al afneemt van de leverancier.
Iedere energieleverancier gaat naar dit model, en veel sneller dan jij denkt (dus het argument er zijn nog leveranciers zonder dit model, vergeet het maar). Groetjes van een intraday energiehandelaar ;).
Uiteraard gaat het daar naartoe. Dat ontken ik ook niet.
Maar er zijn nu nog leveranciers zonder dit model.

En zelf zit ik nog 3,5 jaar safe zonder boete

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:50
Gramser schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:34:
Vooralsnog is het een brainfart en ze liggen niet in de weg. Maar ik begin het idee te krijgen dat ik word gestraft voor het hebben van panelen, als ik niet uitkijk. En ik heb twee sets he, die op de garage (2,4kWp) is dan wel (qua omvormer in ieder geval) op zijn retour. Maar misschien dat iemand met een kleine beurs er dan nog iets aan heeft. De set op het dak van het huis (5,85kWp) ligt er net twee jaar en is ook voldoende voor het afdekken van het huidige verbruik (full electric huis, ik had meer verbruik verwacht). Een EV zie ik nog niet gauw komen, die zijn simpelweg nog te duur.

De set op het dak kan ik dus vrij makkelijk terugregelen, die op de garage niet (SolarEdge). Ja, iemand met HA-skillllzzzz waarschijnlijk wel, maar voor mij houdt het een keertje op ;)
Niet erg ontopic maar je kan beter toch die (tweedehands) elektrische auto uit gaan rekenen denk ik. Met max 2 ct/kWh van je eigen dak heb je de extra aanschaf er zo uit.

Ik zag bij mn ouders dat SolarEdge in zn software al wel curtailen heeft ingebouwd. Is er een overzicht van omvormer merken die dat native hebben?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
wheli schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:30:
[...]
Ik zag bij mn ouders dat SolarEdge in zn software al wel curtailen heeft ingebouwd. Is er een overzicht van omvormer merken die dat native hebben?
Overzicht heb ik niet, maar ik heb wel vragen naar SMA gestuurd en een review van hun app geschreven waarin ik aangeef dat de concurrentie voorligt. Zouden we allemaal moeten doen!

Verder weet ik dat Zonneplan van plan is om PV aansturing onderdeel van hun software te maken en er dus onbalans vergoedingen mee op te strijken. Ze hebben dit reeds voor hun eigen panelen, maar ik heb PV elders gekocht. De monteur verwacht dat ze dan wel een MODBUS aansluiting moeten aanleggen en in mijn geval is dat nog niet zo eenvoudig (2 etages, door muur etc).

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
wheli schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:30:
[...]

Niet erg ontopic maar je kan beter toch die (tweedehands) elektrische auto uit gaan rekenen denk ik. Met max 2 ct/kWh van je eigen dak heb je de extra aanschaf er zo uit.
Off-topic: Mee eens, in princiope dan. Want geloof me, ik heb me georiënteerd. "De extra aanschaf" moet je wel eerst op tafel kunnen leggen. Plus dat je maar net de elektrische auto moet vinden die aan jouw eisen voldoet (caravantrekker, dan is de spoeling alvast knap dun). En die heb ik niet gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 14:01
Met solaredge kun je dit trouwens gewoon via modbus over tcp aansturen (wel een bekabelde ethernet verbinding nodig, werkt niet via wifi).

De Home Assistant integratie kun je dan aangeven wat t doorgeef percentage is op basis van maximale load die de inverter aankan. Als je dit combineert met een p1 monitoring die live je verbruik/teruglevering in de gaten houdt, kun je die schuif automatisch terug laten zetten als de terugleververgoeding negatief is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21ArQQPy6CP-7uKNDFEQdS0upFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qYtHaXI23jtJgxKc1ylVzbn2.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
Wunk schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:54:
Met solaredge kun je dit trouwens gewoon via modbus over tcp aansturen (wel een bekabelde ethernet verbinding nodig, werkt niet via wifi).

De Home Assistant integratie kun je dan aangeven wat t doorgeef percentage is op basis van maximale load die de inverter aankan. Als je dit combineert met een p1 monitoring die live je verbruik/teruglevering in de gaten houdt, kun je die schuif automatisch terug laten zetten als de terugleververgoeding negatief is:

[Afbeelding]
Mooi dat het werkt! Ik ben hetzelfde van plan, maar dan met een Growatt omvormer. Gister heb ik handmatig de Export Limit instelling aangezet via de Growatt Cloud omgeving / Shinephone app, op het moment van negatieve stroomprijzen. Ik zag mijn stroomopwekking dalen van 3000w naar 96w. Geen 0w, maar de 96w zal waarschijnlijk nodig zijn om de omvormer nog te laten functioneren (een aanname dat ik doe). Ik heb dit artikel gevolgd:

https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/

N.a.v. dit artikel heb ik nu een Modbus TCP converter besteld, om via het netwerk de Export Limit setting te kunnen automatiseren. Dit wil ik dan doen met behulp van mijn Homey en een Flow. Ik zit bij Tibber met dynamische prijzen en dankzij de goede Homey integratie kan ik deze waardes gebruiken in de flow om op basis daarvan de export limit in te stellen.

Mooi dat het uitschakelen van terugleveren handmatig kan, maar nog mooier om dit automatisch te laten verlopen zoals de meeste Tweakers dit graag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Laatst online: 12-06 10:14
Linkje van de consumentenbond met alle modelcontracten per leverancier. Lijkt me dat je hier altijd naar kan refereren als je een energiemaatschappij belt: https://www.consumentenbo...et%20variabele%20tarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 14:01
't feit dat er een sensor/slider in Home Assistant zit, betekent simpelweg dat je 't kan automatiseren, via node-red of een automatiserings scriptje.

Voeg p1 monitor toe aan je slimme meter: https://www.ztatz.nl/, deze heeft een volledige REST API en ook home-assistant plugins.

icm die modbus over tcp heb je dan volledig inzicht in je stroom oplever- en verbruiks statistieken en kun je real-time acties laten uitvoeren op basis van stroomprijs en hoeveel je 't net terug in duwt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7WTeFuFsJW6o0Gc5QbRHyky944=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QrJBmW7DwiB0JQErZKG4nuzT.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQqL06iicDqjB5fOSjnW8ATnLw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CRODpmaLR76Ghmi0OPjqNm37.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmUfvnz9JYE5dtWc5c0HyB-BO78=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5muqR5KEGJ1qtNewpIh4zaMU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Iedere energieleverancier gaat naar dit model, en veel sneller dan jij denkt (dus het argument er zijn nog leveranciers zonder dit model, vergeet het maar).
Jij schreef: "Omdat je gaat betalen voor iedere kWh die je op het net dumpt, ongeacht saldering."

Het is totaal niet zeker dat iedere leverancier naar dat specifieke model gaat.
Bovendien gaat saldering over een tijd waarschijnlijk verdwijnen en dan is dat "model" ook weer weg.

Dus niet zo absurd stellig zijn is de boodschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
jobr schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:45:
[...]

Jij schreef: "Omdat je gaat betalen voor iedere kWh die je op het net dumpt, ongeacht saldering."

Het is totaal niet zeker dat iedere leverancier naar dat specifieke model gaat.
Bovendien gaat saldering over een tijd waarschijnlijk verdwijnen en dan is dat "model" ook weer weg.

Dus niet zo absurd stellig zijn is de boodschap.
wat @Wietsee. schrijft moeten we maar echt nog gaan afwachten, zeker gezien de brandbreedte van de huidige "boetes"kun je eigenlijk al zien dat de werkelijke kosten van die gierige energieboeren best meevalt en voornamelijk bedoeld is om nog meer geld van de dome consument te trekken.

overigens mag door wettelijke bepalingen het modelcontract dergelijke extra kosten helemaal niet bevatten, dus in een model contract kunnen ze hier in ieder geval niet stoppen.

mbtt tot je saldering opmerking, ik moet dat nog zien, van de huidige regeringspartijen (muv de VVD, waren deze juist voor behoud van de saldering) dus is waarschijnlijk uit die hoek geen actie te verwachten, ook de andere partijden die nu in de TK zitten zitten nu echt niet te springen om de saldering de nek om te draaien, de partij die groot voorstander was heeft zich in de laatste verkiezing zwaar in hun eigen voet geschoten, dus van die kant zul je ook geen echte actie verwachten. :N
Voor dat er iets aan een saldering gedaan zal worden zijn we waarschijnlijk 10 jaar of nog verder. :Y

mensen die overigens menen om de boete te vermijden hun zonnepanelen uit te zetten moeten denk ik maar hun berekening nog maar eens opnieuw doen, want uitzetten betekend ook dat je geen saldering meer krijgt, en daar zit nu juist je grootste voordeel. :Y _O-

ook als je denk dat je al aan je maximum van je saldering zit, zet je hem namelijk uit ga je van zelf meer verbruiken, dus dat gaat hem niet worden, of je moet een dergelijk grote buffer inbouwen, maar als dat dan later blijkt dat je daar misrekend hebt betaal je of alsnog een boete of je betaald je blauw aan een stroomrekening.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 05-05-2024 09:19 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

DragonXZ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Mooi dat het werkt! Ik ben hetzelfde van plan, maar dan met een Growatt omvormer. Gister heb ik handmatig de Export Limit instelling aangezet via de Growatt Cloud omgeving / Shinephone app, op het moment van negatieve stroomprijzen. Ik zag mijn stroomopwekking dalen van 3000w naar 96w. Geen 0w, maar de 96w zal waarschijnlijk nodig zijn om de omvormer nog te laten functioneren (een aanname dat ik doe). Ik heb dit artikel gevolgd:

https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/

N.a.v. dit artikel heb ik nu een Modbus TCP converter besteld, om via het netwerk de Export Limit setting te kunnen automatiseren. Dit wil ik dan doen met behulp van mijn Homey en een Flow. Ik zit bij Tibber met dynamische prijzen en dankzij de goede Homey integratie kan ik deze waardes gebruiken in de flow om op basis daarvan de export limit in te stellen.

Mooi dat het uitschakelen van terugleveren handmatig kan, maar nog mooier om dit automatisch te laten verlopen zoals de meeste Tweakers dit graag zien.
Hoi,

Ik heb afgelopen week hetzeflde gedaan op mijn Growatt 3000 omvormer. De Active Power Rate op de inverter teruggezet van 100% naar 1%. Werkte prima.en had het beoogde resultaat. einde dag weer op 100% gezet.

Bleef echter niet zonder gevolgen, want nu start hij 's octends niet meer zelf op, en moet ik op de inverter een "turn on" versturen, elke ochtend, Installatie draait nu 10 jaar zonder gedoe, maar nu dus wel na het aanpassen van de Power Rate. iemand een idee ?

[ Voor 54% gewijzigd door JeJeBe op 05-05-2024 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:44
Wunk schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:20:
't feit dat er een sensor/slider in Home Assistant zit, betekent simpelweg dat je 't kan automatiseren, via node-red of een automatiserings scriptje.

Voeg p1 monitor toe aan je slimme meter: https://www.ztatz.nl/, deze heeft een volledige REST API en ook home-assistant plugins.

icm die modbus over tcp heb je dan volledig inzicht in je stroom oplever- en verbruiks statistieken en kun je real-time acties laten uitvoeren op basis van stroomprijs en hoeveel je 't net terug in duwt

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Klopt. Heb het hier aan de praat. Ieder 5 seconden kijkt een automatisering of de teruglevering binnen een bepaalde bandbreedte is. (Evt enkel bij negatieve energieprijs)
Teruglevering te laag dan verhoogt hij iedere 5 seconden de slider met 1. Te hoog? Dan verlaagt hij de slider.
Alles is zelf te definiëren.

Met dank aan chatgpt. Die kan verrassend goed met HA overweg.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:09:
Dit wordt een hot topic. Ik ben reeds begonnen met het implementeren van oplossingen voor drie SMA-omvormers nu dit in rap tempo doorgevoerd gaat worden.

nieuws: Eneco gaat 11,5 cent per kWh berekenen voor terugleveren met zonnepan...
https://www.tubantia.nl/e...ten-zonnestroom~ad8f4d19/

Ik schakel binnenkort over naar een dynamisch contract en laat de omvormers bij prijzen beneden < 0 curtailen. Uurtarieven zullen op den duur in de zomer weer wat hoger komen te liggen dan afgelopen jaren.
De 1e van de drie omvormers kan ik inmiddels sturen, nu nog niet nodig natuurlijk. Mijn medeTweakers in dit topic wil ik bedanken voor het delen van hun oplossingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ySytn904VxcjGdL9AwX5Wryv9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hg9FIoH3By78VMVCXahGB7qe.png?f=fotoalbum_large

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:36
sparkly schreef op maandag 6 mei 2024 @ 03:10:
Klopt. Heb het hier aan de praat. Ieder 5 seconden kijkt een automatisering of de teruglevering binnen een bepaalde bandbreedte is. (Evt enkel bij negatieve energieprijs)
Teruglevering te laag dan verhoogt hij iedere 5 seconden de slider met 1. Te hoog? Dan verlaagt hij de slider.
Ik snap er niets van. Ik neem aan dat je 1% bedoelt. Maar waarom zou je dat zo doen? Je kunt toch eenvoudig uitrekenen hoeveel PV-vermogen je nodig hebt (om bijvoorbeeld de meter op nul te zetten) en direct de juiste waarde naar de omvormer sturen?
Met jouw methode loop je altijd achter de feiten aan. Vooral ook omdat het verbruik van je huis nooit constant is. Elke keer als bijv. een koelkast aan slaat, duurt het diverse iteraties van je script voordat je in de buurt van het gewenste vermogen bent. En tegen de tijd dat je daar bent, is er al weer iets veranderd in de stroomvraag, zodat je weer naar een andere waarde moet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Andrehj schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Ik snap er niets van. Ik neem aan dat je 1% bedoelt. Maar waarom zou je dat zo doen? Je kunt toch eenvoudig uitrekenen hoeveel PV-vermogen je nodig hebt (om bijvoorbeeld de meter op nul te zetten) en direct de juiste waarde naar de omvormer sturen?
Met jouw methode loop je altijd achter de feiten aan. Vooral ook omdat het verbruik van je huis nooit constant is. Elke keer als bijv. een koelkast aan slaat, duurt het diverse iteraties van je script voordat je in de buurt van het gewenste vermogen bent. En tegen de tijd dat je daar bent, is er al weer iets veranderd in de stroomvraag, zodat je weer naar een andere waarde moet.
Ja met stapjes van 1% (of2,3,10, wat je instelt) ja. Sorry dat je dat zo verschrikkelijk in de war brengt. 8)7

Ik snap wat je zegt, maar weet je ook hoe dat te doen dan?. Want solaredge werkt met een slider van 0-100 (%)om het vermogen te regelen. En op zich werkt dit prima. Ja, zoals iedere regeling zul je wat over en undershoot hebben afhankelijk van bewolking, huis-verbruik etc. Maar het is beter dan niets.
Daarbij wil ik graag wat blijven terugleveren zodat mijn thuisaccu weet dat hij moet laden.

Maar bovenal, is het gewoon leuk. Zinvol niet echt, want ik heb namelijk nog een goed energiecontract zonder terugleverboetes, waar juist wordt gesaldeerd en waar TLV = Levertarief.

Kijk uit naar je code :) Dit is de mijne:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
- id: '123456789123'
  alias: Omvormers regeling
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /10
  action:
  - variables:
      max_feedback_limit: '{{ states(''input_number.max_feedback_limit'') | float }}'
      min_feedback_limit: '{{ states(''input_number.min_feedback_limit'') | float }}'
      feedback_step: '{{ states(''input_number.feedback_step'') | float }}'
      slider_entities:
        - number.solaredge_se5k_zuid_16_active_power_limit
        - number.solaredge_se5k_west_16_active_power_limit
        - number.solaredge_se2200h_west_6_active_power_limit
      grid_feedback: '{{ states(''sensor.teruglevering'') | float(default=0) }}'
  - repeat:
      count: "{{ slider_entities | length }}"
      sequence:
      - choose:
        - conditions:
          - condition: template
            value_template: '{{ grid_feedback > max_feedback_limit }}'
          sequence:
          - service: number.set_value
            data_template:
              entity_id: '{{ slider_entities[repeat.index - 1] }}'
              value: '{{ max(0, min(100, states(slider_entities[repeat.index - 1]) | float - feedback_step)) }}'
        - conditions:
            value_template: '{{ grid_feedback < min_feedback_limit }}'
          sequence:
            data_template:
              entity_id: '{{ slider_entities[repeat.index - 1] }}'
              value: '{{ max(0, min(100, states(slider_entities[repeat.index - 1]) | float + feedback_step)) }}'

[ Voor 47% gewijzigd door sparkly op 06-05-2024 12:39 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
sparkly schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:29:
[...]

Ja met stapjes van 1% ja. Sorry dat je dat zo verschrikkelijk in de war brengt. 8)7

Ik snap wat je zegt, maar weet je ook hoe dat te doen dan?. Want solaredge werkt met een slider van 0-100 (%)om het vermogen te regelen. En op zich werkt dit prima. Ja, zoals iedere regeling zul je wat over en undershoot hebben afhankelijk van bewolking, huis-verbruik etc. Maar het is beter dan niets.
Daarbij wil ik graag wat blijven terugleveren zodat mijn thuisaccu weet dat hij moet laden.
Die regelaar van SE zal een beperking op het max vermogen zijn. Als max bijvoorbeeld 5 kW is, dan is elke % dus 50W.
Uit je slimme meter (+ de huidige PV-opbrengst) weet je de vraag. Dan kun je adhv daarvan toch precies uitrekenen wat je tekort komt en de vermogensbeperking hoger of lager zetten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Andrehj schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:40:
[...]

Die regelaar van SE zal een beperking op het max vermogen zijn. Als max bijvoorbeeld 5 kW is, dan is elke % dus 50W.
Uit je slimme meter (+ de huidige PV-opbrengst) weet je de vraag. Dan kun je adhv daarvan toch precies uitrekenen wat je tekort komt en de vermogensbeperking hoger of lager zetten?
Nogmaals, ik snap wat je zegt. Heb heb ook geprobeerd. Maar wat ik ook doe, krijg het in HA zo niet aan de praat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:30
sparkly schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:41:
[...]

Nogmaals, ik snap wat je zegt. Heb heb ook geprobeerd. Maar wat ik ook doe, krijg het in HA zo niet aan de praat.
Ik heb ook een dergelijke loadbalancer in mijn HA geklikt. Daartoe heb ik 3 "helpers" aangemaakt:

- Home Power Usage:
Deze helper berekent het verbruik van het huis als: ( PV opbrengst + P1 import - P1 export )
- Average Home Power Usage:
Deze sensor (via de "average sensor" integratie, geinstalleerd via HACS), berekent het 15-seconden gemiddelde van bovenstaande helper.
- Average Home Power to Solar Percent:
Deze helper berekent het doel-percentage van de PV omvormer door de "Average Home Power" te delen door het maximale vermogen van de PV omvormer: ( ( average home power / max. PV vermogen ) * 100% ).

En dat laatste percentage is in een automation de trigger en de waarde die naar de SAJ power limit "number" entity wordt geschreven bij wijzigingen, wanneer de inkoopprijs (spotprijs + inkoopvergoeding) negatief is.

Dit "lagged" wel een klein beetje (ca. 15 seconden), maar stelt op elk moment wel direct het juiste benodigde percentage van de power limit in, wat mijn huis op dat moment nodig heeft.

Nul op de meter zolang de spotprijs + inkoopvergoeding negatief is, maar de totaalprijs nog positief. Wanneer ook de totaalprijs negatief wordt, gaat het gewenste omvormervermogen naar 0%.

[ Voor 3% gewijzigd door Gameboy op 06-05-2024 14:08 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Gameboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Ik heb ook een dergelijke loadbalancer in mijn HA geklikt. Daartoe heb ik 3 "helpers" aangemaakt:

- Home Power Usage:
Deze helper berekent het verbruik van het huis als: ( PV opbrengst + P1 import - P1 export )
Deze sensor (via de "average sensor" integratie, geinstalleerd via HACS), berekent het 15-seconden gemiddelde van bovenstaande helper.
Deze helper berekent het doel-percentage van de PV omvormer door de "Average Home Power" te delen door het maximale vermogen van de PV omvormer: ( ( average home power / max. PV vermogen ) * 100% ).

En dat laatste percentage is in een automation de trigger en de waarde die naar de SAJ power limit "number" entity wordt geschreven bij wijzigingen, wanneer de inkoopprijs (spotprijs + inkoopvergoeding) negatief is.

Dit "lagged" wel een klein beetje (ca. 15 seconden), maar stelt op elk moment wel direct het juiste benodigde percentage van de power limit in, wat mijn huis op dat moment nodig heeft.

Nul op de meter zolang de sportprijs + inkoopvergoeding negatief is, maar de totaalprijs nog positief. Wanneer ook de totaalprijs negatief wordt, gaat het gewenste omvormervermogen naar 0%.
Thanks. Zou je de code kunnen delen?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:30
sparkly schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Thanks. Zou je de code kunnen delen?
Sure!

Zoals gezegd, heb ik de "average sensor" integratie via HACS geinstalleerd, om een "average" platform te kunnen gebruiken in de sensors sectie...

Ik heb alle onderdelen/secties van de configuration.yaml uiteen getrokken, elke sectie heeft zijn eigen yaml bestand:

In configuration.yaml :
YAML:
1
sensor: !include sensors.yaml

In sensors.yaml :
YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: average
  name: "Average Home Power Consumption"
  duration: 15
  entities:
   - sensor.home_power_consumption
  unique_id: average_home_power_consumption

De "Home Power Consumption" sensor die hierboven is gebruikt voor deze average sensor, is in een Helper in HA in elkaar geklikt via de "Settings" -> "Devices & services" -> "Helpers". Ik heb een "Template" gekozen, met onderstaande template als waarde:

Django/Jinja:
1
2
3
{{ (states('sensor.solar_system_active_power')|float 
+ states('sensor.power_consumed')|float 
- states('sensor.power_produced')|float)|float(0)|round(0) }}

En nog eenzelfde "Template" helper voor de "Average Home Power Consumption to Solar Power Percent" sensor (het beestje moet een naam hebben toch?), met als state-template:

YAML:
1
{{ states('sensor.average_home_power_consumption')|int(0)//40 }}

Mijn PV omvormer heeft 4kW (4000W) als max. vermogen, en ( (iets / 4000) * 100 ) = ( iets / 40). De Python "//" operator pakt de modulus, dus het geheel aantal malen dat de deler in de noemer past. Oftewel, afgerond naar beneden...

Nu heeft deze laatste sensor altijd het percentage van het maximale PV vermogen wat mijn huis gemiddeld over de afgelopen 15 seconden vroeg. Deze kan dan naar de omvormer onder geschikte voorwaarden. Ik heb daartoe onderstaande "Automation" aangemaakt:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Solar Power Loadbalancing
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
condition:
      value_template: >-
        {{ states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) < 0 and
        states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) >= 0 and
        is_state('sensor.solar_inverter_inverter_working_mode', '2') }}
action:
    target:
      entity_id: number.saj_limit_power
    data:
      value: >
        {{
        states('sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent')|int(100)
        }}
mode: single

Deze Automation triggered elke keer als de "sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent" wijzigt, en stuurt de omvormer aan, als deze in "working_mode" 2 staat (voor mijn SAJ omvormer is dat de reguliere mode, als in: PV opbrengst produceren), *en* als de spotprijs + inkoopvergoeding negatief, maar de totaalprijs nog positief.

Ik heb nog een tweede Automation, die eens per uur kijkt (wanneer de spotprijs verandert), wat er moet gebeuren, en dat is een van de keuzes:

- 100% leveren (spotprijs + inkoopvergoeding > 0);
- loadbalancing inschakelen, ofwel stuur de omvormer aan met het huidige gewenste percentage (spotprijs + inkoopvergoeding < 0 *en* totaalprijs > 0);
- 0% leveren (totaalprijs incl. belastingen < 0);

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Solar Power Limit (Max/Limit/Off)
trigger:
    entity_id:
      - sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0
    for:
      seconds: 3
condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.solar_inverter_inverter_working_mode
    state: "2"
action:
    target:
    data:
        {% if states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) >= 0 %} 100
        {% elif states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) < 0 and
        states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) >= 0 %} {{
        states('sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent')|int(4)
        }} {% elif states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) < 0 %} 0
        {% else %} 100 {% endif %}

Dit alles zorgt bij mij voor een heel aardig werkende nul-op-meter modus wanneer de spotprijs + inkoopvergoeding negatief is, en vrijwel geen opbrengst als de totaalprijs ook negatief is (mijn omvormer wil niet helemaal naar 0%, maar blijft hangen rond de 20W productie ;)

Onderstaande is van 1 mei j.l. toen tussen 11:00 en 13:00 uur en tussen 15:00 en 17:00 uur de spotprijs + inkoopvergoeding negatief was, maar de totaalprijs nog positief. Tussen 13:00 en 15:00 uur was ook de totaalprijs (flink) negatief. Je ziet dus dat ik in die periodes vrijwel op de 0 qua export zat, en tussen 13 en 15 uur alsnog import (want kreeg ik geld voor)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAXGm1gRO_ISu8_i3vHc7yUB-WI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xS3pjatRRjhs5YKh3ouZ6wun.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Gameboy op 06-05-2024 16:03 . Reden: overbodige (en disabled) action verwijderd ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Gameboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:05:
[...]

Sure!

Zoals gezegd, heb ik de "average sensor" integratie via HACS geinstalleerd, om een "average" platform te kunnen gebruiken in de sensors sectie...

Ik heb alle onderdelen/secties van de configuration.yaml uiteen getrokken, elke sectie heeft zijn eigen yaml bestand:

In configuration.yaml :
YAML:
1

In sensors.yaml :
YAML:
1
2
3
4
5
6
  entities:

De "Home Power Consumption" sensor die hierboven is gebruikt voor deze average sensor, is in een Helper in HA in elkaar geklikt via de "Settings" -> "Devices & services" -> "Helpers". Ik heb een "Template" gekozen, met onderstaande template als waarde:

Django/Jinja:
1
2
3

En nog eenzelfde "Template" helper voor de "Average Home Power Consumption to Solar Power Percent" sensor (het beestje moet een naam hebben toch?), met als state-template:

YAML:
1

Mijn PV omvormer heeft 4kW (4000W) als max. vermogen, en ( (iets / 4000) * 100 ) = ( iets / 40). De Python "//" operator pakt de modulus, dus het geheel aantal malen dat de deler in de noemer past. Oftewel, afgerond naar beneden...

Nu heeft deze laatste sensor altijd het percentage van het maximale PV vermogen wat mijn huis gemiddeld over de afgelopen 15 seconden vroeg. Deze kan dan naar de omvormer onder geschikte voorwaarden. Ik heb daartoe onderstaande "Automation" aangemaakt:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
trigger:
    entity_id:
    for:
condition:
action:
    target:
    data:
        {{
        }}

Deze Automation triggered elke keer als de "sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent" wijzigt, en stuurt de omvormer aan, als deze in "working_mode" 2 staat (voor mijn SAJ omvormer is dat de reguliere mode, als in: PV opbrengst produceren), *en* als de spotprijs + inkoopvergoeding negatief, maar de totaalprijs nog positief.

Ik heb nog een tweede Automation, die eens per uur kijkt (wanneer de spotprijs verandert), wat er moet gebeuren, en dat is een van de keuzes:

- loadbalancing inschakelen, ofwel stuur de omvormer aan met het huidige gewenste percentage (spotprijs + inkoopvergoeding < 0 *en* totaalprijs > 0);

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
trigger:
    entity_id:
    for:
condition:
action:
  - service: input_number.set_value
    target:
      entity_id: input_number.solar_power_output_wanted
    data:
    enabled: false
    target:
    data:

Dit alles zorgt bij mij voor een heel aardig werkende nul-op-meter modus wanneer de spotprijs + inkoopvergoeding negatief is, en vrijwel geen opbrengst als de totaalprijs ook negatief is (mijn omvormer wil niet helemaal naar 0%, maar blijft hangen rond de 20W productie ;)

Onderstaande is van 1 mei j.l. toen tussen 11:00 en 13:00 uur en tussen 15:00 en 17:00 uur de spotprijs + inkoopvergoeding negatief was, maar de totaalprijs nog positief. Tussen 13:00 en 15:00 uur was ook de totaalprijs (flink) negatief. Je ziet dus dat ik in die periodes vrijwel op de 0 qua export zat, en tussen 13 en 15 uur alsnog import (want kreeg ik geld voor)...

[Afbeelding]
Enorm bedankt dat je de tijd hebt genomen dit te delen. Werkt hier nu ook. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
[...]

Sure!

In configuration.yaml :
YAML:
1

In sensors.yaml :
YAML:
1
2
3
4
5
6
  entities:

Django/Jinja:
1
2
3

YAML:
1

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
trigger:
    entity_id:
    for:
condition:
action:
    target:
    data:
        {{
        }}

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
trigger:
    entity_id:
    for:
condition:
action:
    target:
    data:

[Afbeelding]
Hmm. Ik merk wel dat hij in mijn situatie vrij onnauwkeurig is. Ik denk door het volgende.

Ik heb 3 omvormers:
PV Zuid Solaredge SE5K - 5000wp
PV West Solaredge SE5k - 5000wp
PV West Solaredge SE2200 - 2200wp

In je code heb ik deze 3 bij elkaar opgeteld als zijnde 'maximaal 10000 watt PV.

Voorbeeld
Mijn huis gebruikt 6000watt op het moment, de zon staat lekker op de PV op het zuiden
Opwek PV zuid SE5k- 3337w west SE5k 444w - SE2200 154w

De formule ziet 60% ten opzichte van solar en gooit dus de regelaar van de omvormers op 60%.
Hierdoor verandert er niets voor de panelen op het westen, maar worden de panelen op het zuiden geknepen naar 2000 watt. Je ziet het probleem waarschijnlijk al, de opwek wordt afgeknepen terwijl er al een tekort is.

Dit is een probleem die denk ik ontstaat door verschil in oriëntatie van de panelen.

Ik heb voorlopig een offset slider ingebakken, maar omdat dit dus handmatig corrigeren vergt: misschien zijn er betere ideeën? Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
sparkly schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Hmm. Ik merk wel dat hij in mijn situatie vrij onnauwkeurig is. Ik denk door het volgende.

Ik heb 3 omvormers:
PV Zuid Solaredge SE5K - 5000wp
PV West Solaredge SE5k - 5000wp
PV West Solaredge SE2200 - 2200wp

In je code heb ik deze 3 bij elkaar opgeteld als zijnde 'maximaal 10000 watt PV.

Voorbeeld
Mijn huis gebruikt 6000watt op het moment, de zon staat lekker op de PV op het zuiden
Opwek PV zuid SE5k- 3337w west SE5k 444w - SE2200 154w

De formule ziet 60% ten opzichte van solar en gooit dus de regelaar van de omvormers op 60%.
Hierdoor verandert er niets voor de panelen op het westen, maar worden de panelen op het zuiden geknepen naar 2000 watt. Je ziet het probleem waarschijnlijk al, de opwek wordt afgeknepen terwijl er al een tekort is.

Dit is een probleem die denk ik ontstaat door verschil in oriëntatie van de panelen.

Ik heb voorlopig een offset slider ingebakken, maar omdat dit dus handmatig corrigeren vergt: misschien zijn er betere ideeën? Iemand?
Nevermind, ik heb de offset slider geautomatiseerd.

Dus @Gameboy jou script werkt om grof gedeelte te regelen.

En dan dit script ernaast om bij te sturen aan de hand van de werkelijke teruglevering, wat helpers aangemaakt om te kunnen tweaken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- id: '123456789123456'
  alias: Omvormers fijnregeling offset3
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /10
  action:
  - variables:
      max_feedback_limit: '{{ states(''input_number.max_feedback_limit'') | float }}'
      min_feedback_limit: '{{ states(''input_number.min_feedback_limit'') | float }}'  
      feedback_step: '{{ states(''input_number.feedback_step'') | float }}'
      slider_entity: input_number.offset_pv_output_regelaar
      grid_feedback: '{{ states(''sensor.teruglevering'') | float(default=0) }}'
  - choose:
    - conditions:
        value_template: '{{ grid_feedback > max_feedback_limit }}'
      sequence:
        data_template:
          entity_id: '{{ slider_entity }}'
          value: '{{ states(slider_entity) | float - feedback_step }}'
    - conditions:
        value_template: '{{ grid_feedback < min_feedback_limit }}'
      sequence:
        data_template:
          entity_id: '{{ slider_entity }}'
          value: '{{ states(slider_entity) | float + feedback_step }}'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:47
Een tijdje geleden heb ik in node red een script gemaakt om mijn SMA omvormer handmatig of automatisch te begrenzen via modbus.
Waarschijnlijk is het script ook voor andere merken aan te passen door de juiste registers te kiezen.
Je kan het script hier vinden:
"Active Power Limit"
https://flows.nodered.org...acc6ebed2f5ebb5988757dfe9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AP02tbSCq505uxGR5t4Gt7r1BvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNO4pYWfkTMXJeEINNWBvjBQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door sun62 op 10-05-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb een automatische afschakeling gemaakt en ik wil even mijn rekensommetje valideren.

Je wil niet afschakelen wanneer de inkoopprijs onder nul gaat, want je wil nog stroom terugleveren om de inkoop vergoeding en energie belasting terug te krijgen. Ook kan het je helpen onder de 10.000 kWh afname te blijven.

Ik wil dus ergens onder de 0 afschakelen. Mijn eenvoudige gedachte is dat ik enkel de inkoopvergoeding en de energie belasting hoeft terug te verdienen.

Tibber inkoop vergoeding: 0,0175
Energie belasting: 0,1088

Mijn gedachte is dus dat het pas bij -0,0175 + -0,1088 = -0,1263 rauwe inkoopprijs zin heeft om af te schakelen. Wat dus de afgelopen 2 uren en dit uur de situatie is.

Graag hoor ik het als ik dit verkeerd zie.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
JackBol schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:07:
Ik heb een automatische afschakeling gemaakt en ik wil even mijn rekensommetje valideren.

Je wil niet afschakelen wanneer de inkoopprijs onder nul gaat, want je wil nog stroom terugleveren om de inkoop vergoeding en energie belasting terug te krijgen. Ook kan het je helpen onder de 10.000 kWh afname te blijven.

Ik wil dus ergens onder de 0 afschakelen. Mijn eenvoudige gedachte is dat ik enkel de inkoopvergoeding en de energie belasting hoeft terug te verdienen.

Tibber inkoop vergoeding: 0,0175
Energie belasting: 0,1088

Mijn gedachte is dus dat het pas bij -0,0175 + -0,1088 = -0,1263 rauwe inkoopprijs zin heeft om af te schakelen. Wat dus de afgelopen 2 uren en dit uur de situatie is.

Graag hoor ik het als ik dit verkeerd zie.
Klopt, indien je op jaarbasis minder opwekt dan je verbruikt.
Ikzelf wek meer op dan ik verbruik en zet de panelen bij -0,0175 uit.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouttle
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:43
Zelf ben ik ook aan het shoppen voor zonnepanelen voor mijn nieuwe woning volgende maand. Dit topic is dan ook een vondst, gezien ik een gevorderde gebruiker van Home Assistant ben.
Veel plekken vertellen mij dat ik juist een vast contract moet nemen, maar uit dit topic haal ik weer dat het juist verstandig is om voor dynamisch te gaan. Vooral zodat je omvormers kan terugschroeven wanneer het tarief negatief wordt. Ja toch?
Zijn er nog bepaalde energieleveranciers die jullie hier aanbevelen op dit gebied? Vooral i.v.m. het uitlezen van de uurtarieven in Home Assistant om het zoveel mogelijk te kunnen automatiseren.
Zijn er ook nog specifieke omvormers die jullie zouden aanbevelen? Gezien ze niet allemaal teruggeschroefd kunnen worden, of niet Home Assistant vriendelijk zijn. Gehannes met modbus interfaces is een prima oplossing wanneer je de omvormers al hebt hangen maar als ik dat kan voorkomen en het op een geïntegreerde manier zou kunnen doen lijkt mij dat de voorkeur verdienend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wouttle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:49:
Zelf ben ik ook aan het shoppen voor zonnepanelen voor mijn nieuwe woning volgende maand. Dit topic is dan ook een vondst, gezien ik een gevorderde gebruiker van Home Assistant ben.
Veel plekken vertellen mij dat ik juist een vast contract moet nemen, maar uit dit topic haal ik weer dat het juist verstandig is om voor dynamisch te gaan. Vooral zodat je omvormers kan terugschroeven wanneer het tarief negatief wordt. Ja toch?
Zijn er nog bepaalde energieleveranciers die jullie hier aanbevelen op dit gebied? Vooral i.v.m. het uitlezen van de uurtarieven in Home Assistant om het zoveel mogelijk te kunnen automatiseren.
Zijn er ook nog specifieke omvormers die jullie zouden aanbevelen? Gezien ze niet allemaal teruggeschroefd kunnen worden, of niet Home Assistant vriendelijk zijn. Gehannes met modbus interfaces is een prima oplossing wanneer je de omvormers al hebt hangen maar als ik dat kan voorkomen en het op een geïntegreerde manier zou kunnen doen lijkt mij dat de voorkeur verdienend.
Met Enphase Envoy Installer kun je een Enphase systeem uitzetten via Home Assistant:

https://github.com/vincen..._enphase_envoy_installer/

Merk op dat je wel installer rechten hiervoor nodig hebt. Daarvoor is een ander topic hier op Tweakers ;-)

En bijvoorbeeld hiermee kun je prijzen ophalen:

https://github.com/JaccoR/hass-entso-e

Er zijn vast nog wel andere oplossingen, dus zie dit als een van de mogelijkheden.

[ Voor 3% gewijzigd door M66B op 19-05-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouttle
M66B schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:53:
[...]

Met Enphase Envoy Installer kun je een Enphase systeem uitzetten via Home Assistant:

https://github.com/vincen..._enphase_envoy_installer/

Merk op dat je wel installer rechten hiervoor nodig hebt. Daarvoor is een ander topic hier op Tweakers ;-)

En bijvoorbeeld hiermee kun je prijzen ophalen:

https://github.com/JaccoR/hass-entso-e

Er zijn vast nog wel andere oplossingen, dus zie dit als een van de mogelijkheden.
Dank! _/-\o_
De Enphase Envoy kan dus alleen volledig uitgeschakeld worden, niet deels door middel van power export limiting/curtailing?
Gebruikt ENTSO-e een landelijk gemiddelde, niet de specifieke prijzen van een energieleverancier? Want zo zie ik weer dat bijvoorbeeld Tibber een API en eigen Home Assistant integratie heeft. Of worden dynamische prijzen bij leveranciers op basis van een landelijke prijs bepaald? Ik ben dan weer een leek op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wouttle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:49:
Ik zou geen cloud oplossing nemen wat betreft je omvormer(s) Dan ben je nog afhankelijk van of iets werkt of niet
Ik kan SMA van harte aanbevelen, werkt direkt met modbus tcp en lokaal.

Maar ik snap niet, waarom mensen een dynamisch kontrakt nemen met enkel zonnepanelen en geen EV bijvoorbeeld.
Zolang we mogen salderen en vaste kontrakten afsluiten is dat nog lang niet interessant volgens mij, met PV.

Maar ik ben alvast voorbereid.
AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"

Verder gebruik ik gewoon Frank Energie via Hacs, die geeft gratis de uurprijzen weer in home assistant

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2024 23:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M66B
  • Niet online
Wouttle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:10:
[...]

Dank! _/-\o_
De Enphase Envoy kan dus alleen volledig uitgeschakeld worden, niet deels door middel van power export limiting/curtailing?
Gebruikt ENTSO-e een landelijk gemiddelde, niet de specifieke prijzen van een energieleverancier? Want zo zie ik weer dat bijvoorbeeld Tibber een API en eigen Home Assistant integratie heeft. Of worden dynamische prijzen bij leveranciers op basis van een landelijke prijs bepaald? Ik ben dan weer een leek op dit gebied.
Alleen uitschakelen, vooralsnog.

Je kunt formules in de ENTSO-e component invoeren en zo voor alle energieleveranciers de juiste prijs berekenen. Makkelijk als je naar een leverancier gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M66B
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:12:
[...]

Ik zou geen cloud oplossing nemen wat betreft je omvormer(s) Dan ben je nog afhankelijk van of iets werkt of niet

Maar ik snap niet, waarom mensen een dynamisch kontrakt nemen met enkel zonnepanelen en geen EV bijvoorbeeld.
Zolang we mogen salderen en vaste kontrakten afsluiten is dat nog lang niet interessant volgens mij, met PV.

Verder gebruik ik gewoon Frank Energie via Hacs, die geeft gratis de uurprijzen weer in home assistant
De Enphase oplossing is geen cloud oplossing, behalve het ophalen van het security token.

Enphase is wel een vrij gesloten systeem, en om die reden zou ik er nu niet meer voor kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:15

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Jij kijkt naar gisteren, ik naar morgen. Een huishouden verbruikt instantaan praktisch niets van zijn opgewekte zonnestroom, namelijk slechts 30%. Voor die 70% ga je dus gewoon betalen bovenop de overige kWh's die je al afneemt van de leverancier buiten opwektijden.
Ja er komen “boetes”

Nee, het ziet er niet naar uit dat die boetes de TLV gaan overschrijden. Wel zal je netto niet veel overhouden maar elke cent/kwh is er 1.

Je praat over iets wat nu niet relevant is en in de toekomst waarschijnlijk ook niet. En als dat wel zo gaat zijn kun je altijd nog daarnaar handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouttle
AUijtdehaag schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:12:
[...]

Ik heb geen EV en die gaat er naar verwachting voorlopig ook niet komen. In dat geval zou je dus aanbevelen tóch een vast contract te nemen?
Je zegt wel gelijk weer iets interessants; "Zolang we mogen salderen". En dat is ook gelijk waar ik op voorbereid wil zijn wanneer ik misschien in de toekomst wel veel voordeliger af ga zijn met een dynamisch contract en niet ineens met geld moet gaan strooien om naar omvormers te gaan wisselen die wel kunnen terugschakelen. (Zie terugleverboetes/negatieve prijzen)
Ik kan nu 3 jaar een vast contract nemen, daarmee staat salderen 3 jaar vast, neem aan dat ze daar niet zomaar onderuit kunnen. Al door 4 mensen aangesproken dat dit dus wel kan. Dank, reageren hierover is niet meer nodig! Maar over 3 jaar is alles wellicht anders en dan zou ik graag omvormers hebben die mij kunnen assisteren. Het liefst lokaal en graag enigzins gebruiksvriendelijk. De Modbus oplossing voor SMA ziet er op het eerste gezicht ingewikkeld uit, maar wellicht valt dat in praktijk wel mee, zeker sinds ik er veel enthousiasme over zie in het grote SMA topic.

*edit: Beetje beter ingelezen in SMA en begrijp (in jip en janneke taal) dat wanneer je Modbus TCP inschakelt in de instellingen, je zonder extra hardware de inverter kan limiten via wifi/etherner en dus ook via Home Assistant. Heel netjes, minder ingewikkeld dan op het eerste oog.

[ Voor 10% gewijzigd door Wouttle op 20-05-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wouttle
Zo sta ik er ook in,
Ik zit nu 2 jaar vast bij Greenchoice.
Salderen kan altijd worden afgeschaft met een wetswijziging. Daar doet een vast contract niks aan af.
Maar ze kunnen niet zomaar andere tarieven gaan dwingen. Of terugleverboetes die bij afsluiting van het kontrakt nog niet bestonden.

En batterij opslag is nog gewoon duur (batterijen zijn ook een reden om naar dynamisch te gaan, kan je geld verdienen met hoog tarief)
Belgie heeft deze "schok" van afschaffing "saldering" oftewel de :"beloofde vaste teruglever premies voor PV " afschaffing al gehad.

Je ziet daar ook relatief veel consumenten overstappen op batterijen (en dito omvormers).
Er staan redelijk wat "gewone" SMA's in de verkoop daar. (2ehands.be)
Maar ook daar dien je als installateur in te kunnen loggen om modbus aan te zetten.
Anders kost het een puk codeaanvraag.

Dus wat is nu wijsheid?
Is afhankelijk van je situatie en kunnen.
2e hands qua omvomrer en zelf monteren zou mijn keuze zijn
De panelen zijn zo goedkoop dat die gewoon nieuw online besteld kunnen worden.
En spreiding van opbrengtst is nog steeds een goede tip denk ik

Edit: enige moeite die ik nog heb is om met een Home Manager 2.0, die uiteindelijk nodig is voor een battery., de drie omvormers die ik heb te regelen qua modbus
Schakel ik het netwerk uit voor die HM2.0 dan kan het probleemloos. Dus die houd ze op 100%.
Ik ben nog zoekende in de (modbus) manuals van de HM2.0
Er wordt verteld dat de energie leverancier extern via modbus kan schakelen. Dat is waar ik nog naar zoek.
Die HM2.0 heeft ook gewoon modbus tcp/ip en met een grid guard te schrijven naar een register van de HM2.0 zou het moeten kunnen.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouttle
@AUijtdehaag
Ben bang dat mijn handigheid stopt voorbij dit toetsenbord. Er gaat bij mij sowieso iemand die daar handig in is langs moeten komen om het te installeren en dan weet ik ook niet of ik tweedehands aandurf. Ongeacht vast een goede tip voor vele andere tweakers hier zoals uzelf!

Ik ben nu wel beetje in de war met waar ik op zou moeten letten bij de aanschaf van een SMA omvormer wanneer ik de optie wil hebben om modbus TCP te kunnen activeren en zo export limiting zou kunnen gebruiken in Home Assistant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wouttle
Bij nieuw heb je daar geen last mee, zolang je zelf de omvormer gewoon aanmeld voor de 1e keer
Dan meld je je aan als installateur en kun je zelf je ww kiezen.

Bij 2e hands wordt het inderdaad een gokje en ook puk code aanvraag als particulier is een gokje
Mooiste is een 2e hands en dat het instalateurs ww bekend is. (Vraag daar naar)

En een 1-av41 of 3-av40 nemen.
Liever geen oudere STP xxxx TL-20 of SB xxxx TL-21 die schijnen af en toe modbus (en webconnect) problemen te hebben

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2024 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouttle
@AUijtdehaag
Ah juist! Gezien het vast en zeker toch nieuw zal worden kan ik daar gelijk achteraan bij de eventuele installateur, lijkt me. Dank voor de uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Wouttle schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:05:
@AUijtdehaag
Ah juist! Gezien het vast en zeker toch nieuw zal worden kan ik daar gelijk achteraan bij de eventuele installateur, lijkt me. Dank voor de uitleg!
Ik heb 3 SolarEdge omvormers. 2x SE5k en 1x SE2200H.
1 met kabel en 2 via wifi. Heb ze alle 3 in home assistant en kan ze aansturen van 0-100% van het maximale vermogen. Paar paginas terug is er nog het eea over gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sparkly
Als ik de laatste berichten lees in het solaredge topic is het niet zonder risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op maandag 20 mei 2024 @ 04:31:
@sparkly
Als ik de laatste berichten lees in het solaredge topic is het niet zonder risico.
Klopt, maar er is verschil in de regeling van SE voor het uitzetten van de omvormer bij een bepaald tarief via de SE cloud en het beperken van het vermogen welke je lokaal stuurt via modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wouttle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:35:
[...]

Ik heb geen EV en die gaat er naar verwachting voorlopig ook niet komen. In dat geval zou je dus aanbevelen tóch een vast contract te nemen?
Je zegt wel gelijk weer iets interessants; "Zolang we mogen salderen". En dat is ook gelijk waar ik op voorbereid wil zijn wanneer ik misschien in de toekomst wel veel voordeliger af ga zijn met een dynamisch contract en niet ineens met geld moet gaan strooien om naar omvormers te gaan wisselen die wel kunnen terugschakelen. (Zie terugleverboetes/negatieve prijzen)
Ik kan nu 3 jaar een vast contract nemen, daarmee staat salderen 3 jaar vast, neem aan dat ze daar niet zomaar onderuit kunnen. Maar over 3 jaar is alles wellicht anders en dan zou ik graag omvormers hebben die mij kunnen assisteren. Het liefst lokaal en graag enigzins gebruiksvriendelijk. De Modbus oplossing voor SMA ziet er op het eerste gezicht ingewikkeld uit, maar wellicht valt dat in praktijk wel mee, zeker sinds ik er veel enthousiasme over zie in het grote SMA topic.

*edit: Beetje beter ingelezen in SMA en begrijp (in jip en janneke taal) dat wanneer je Modbus TCP inschakelt in de instellingen, je zonder extra hardware de inverter kan limiten via wifi/etherner en dus ook via Home Assistant. Heel netjes, minder ingewikkeld dan op het eerste oog.
Salderen kun je niet vastzetten. Is wettelijk geregeld. Als het komt te vervallen geldt dat ook voor jouw contract.
3 jaar vastzetten doe je om geen terugleverboete te hoeven betalen. Dat zou ik aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouttle
Het valt wel een beetje tegen om installateurs te vinden die met SMA omvormers werken. SolarEdge dan weer wel in overvloed. Lees ook veel over GoodWe omvormers die ook export limiting kennen, local en net Home Assistant. Al lees ik ook weer issues maar dit artikel zegt weer dat het gewoon kan. Daarom waardeer ik jullie ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wouttle
Je kan hier eens kijken eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
[...]

Ik kan nu 3 jaar een vast contract nemen, daarmee staat salderen 3 jaar vast, neem aan dat ze daar niet zomaar onderuit kunnen.
Salderen is helemaal geen onderdeel van je contract. Dat is iets wat wettelijk moet, als de wet verandert, verandert dit mee. Netzoals de belastingen e.d.

Als je je zonnepanelen uit gaat schakelen op de momenten dat er negatieve prijzen zijn, dan zou ik ze niet kopen. De negatieve prijzen zijn juist op het moment dat je panelen lekker rendement aan het maken zijn. Dan kun je beter een dynamisch contract nemen en op die momenten energie afnemen want dan is het erg goedkoop (tot gratis of zelfs negatief).

Dingen aannemen en na roepen "omdat je ergens iets hebt gehoord" is sowieso niet verstandig. Reken eerst eens uit hoeveel je aan "boete" betaald als je zou terugleveren en hoeveel de teruglevering oplevert met het teruglevertarief en hoeveel energie je zelf direct gebruikt. Dan zet je daar de aanschaf van de installatie tegenover en weet je ongeveer de terugverdientijd.
Als je ze de helft van de tijd uitzet dan weet ik iig zeker dat het heel lang duurt voordat je ze terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouttle
@AUijtdehaag Dank! Heb er ondertussen meerdere kunnen vinden.

@jongetje Ik informeer hier juist om te voorkomen dat ik zomaar wat aanneem en naroep. Verder klopt je informatie voor de huidige situatie helemaal, maar ik en @AUijtdehaag proberen juist voorbereid te zijn voor de toekomst, wanneer alles zeer waarschijnlijk weer heel anders gaat zijn. Het heel verhaal over de helft van de tijd uitzetten gaat ook niet op, want het zou juist slim door middel van curtailing gedaan worden, dus opbrengst terugbrengen wanneer er onbalans en/of een ongunstig prijs is. Nogmaals: in de toekomst wil ik dit kunnen. Dat dit op nu amper de moeite is, is duidelijk. Dank voor je input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
@Wouttle ik kan je dit (evident gesponsorde) blog wel aanraden.

Ik heb met hulp van @AUijtdehaag ook via home assistant de slider weten te realiseren. Automatisch curtailen nog niet. Ik heb nu nog een vast contract maar zoals het hoofdlijnen akkoord al schetst is saldering eigenlijk niet echt meer houdbaar (als deze partijen er al vanaf willen ;)).

Ik heb 2 kleine kinderen, mijn vrouw kookt 4 dagen per week tussen de middag warm, onze panelen liggen op O en W dus wekken op gunstige tijden stroom op. We hebben een warmtepomp waarmee we het verbruik behoorlijk kunnen sturen. De optelsom maakt dat het voor mijn sneller dan het misschien lijkt gunstig is om naar dynamisch te kijken. Ik kan me niet voorstellen dat er nog lang aanbieders zijn zonder terugleverboete; 30+% van NL heeft panelen dus enorme aantallen mensen zullen overstappen naar de laatste die dat nog aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouttle
@wheli Dank voor het artikel, dat schetst inderdaad wel het beeld wat ik enigzins in mijn hoofd had. Ik heb ook de mogelijkheid om zonnepanelen richting O en W te plaatsen, wat dus gunstig zou moeten zijn in de spreiding van het opwekken van energie over de dag. Een warmtepomp is nog lastig te verantwoorden voor mij persoonlijk, maar met een grotere portemonnee had ik die stap graag willen maken al was het met het oog op de toekomst.
Zijn er ook tweakers hier die bij verwarmen/koelen met een airco icm zonnepanelen opbrengst? Praktisch gezien zijn dit natuurlijk gewoon warmtepompen zonder sanitair warm water, maar kunnen wel de cv met verwarmen helpen. En uiteraard in de zomer koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Dat is behoorlijk offtopic maar gebeurt zeker. Punt is dat een beetje airco vaak maar 600 watt oid gebruikt en bv mijn panelen in het hoogseizoen richting de 4000 watt opwekken. Andere hebben nog vele malen meer panelen. Je kan er een paar euro mee sturen maar in mijn ogen moet je het vooral voor je comfort doen. In de winter als verwarming idem; als hoofdverwarming niet ideaal maar als bijverwarming prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ik kan nu 3 jaar een vast contract nemen, daarmee staat salderen 3 jaar vast,
niet helemaal, salderen is namelijk een wettelijke aspect en heeft in feite niets met jou contract te maken, een energieboer MOET salderen toestaan (dat is tenslotte jou wettelijk recht) ookal zouden ze zelf dat eigenlijk niet willen. De keerzijde is echter ook zo snel het wettelijk kader van salderen verdwijnt, hoeft een energieboer zich daar ook niet meer aan te houden. Dat kun je ook prima zien in de voorwaarden.
Dus verdwijt binnen jou contract (van bv 3 jaar) de wettelijke eis om te mogen salderen dan ben je dat ook direct kwijt, tenslotte is de energieboer dan namelijk ook niet meer gebonden aan deze wettelijke eis. Dat is net zo als de belastingen worden verhoogd, ook dan betaal je gewoon meer.
neem aan dat ze daar niet zomaar onderuit kunnen. Al door 4 mensen aangesproken dat dit dus wel kan. Dank, reageren hierover is niet meer nodig! Maar over 3 jaar is alles wellicht anders en dan zou ik graag omvormers hebben die mij kunnen assisteren. Het liefst lokaal en graag enigzins gebruiksvriendelijk. De Modbus oplossing voor SMA ziet er op het eerste gezicht ingewikkeld uit, maar wellicht valt dat in praktijk wel mee, zeker sinds ik er veel enthousiasme over zie in het grote SMA topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Wouttle schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:22:
@wheli Dank voor het artikel, dat schetst inderdaad wel het beeld wat ik enigzins in mijn hoofd had. Ik heb ook de mogelijkheid om zonnepanelen richting O en W te plaatsen, wat dus gunstig zou moeten zijn in de spreiding van het opwekken van energie over de dag. Een warmtepomp is nog lastig te verantwoorden voor mij persoonlijk, maar met een grotere portemonnee had ik die stap graag willen maken al was het met het oog op de toekomst.
Zijn er ook tweakers hier die bij verwarmen/koelen met een airco icm zonnepanelen opbrengst? Praktisch gezien zijn dit natuurlijk gewoon warmtepompen zonder sanitair warm water, maar kunnen wel de cv met verwarmen helpen. En uiteraard in de zomer koelen.
kijk eens naar een Quatt warmtepomp, die is vaak ook met een kleine beurs vaak ooknog te verantwoorden, je bent voor een hybride 4,5 kW warmtepomp circa 3.000 euro netto kwijt, dat is inclusief de installatie.
Mijn warmtepomp heeft me afgelopen winter ruim 1000 m3 gas bespaard (dat was ruim 90% van mijn vorig gasverbruik, nu blijft daar nog 150m3 van over. Een dergelijke warmtepomp (gem. COP van 4,9) heb je dus binnen 3-4 jaar terugverdient. (en de benodigde stroom (circa 1.900 kWh) kan ik voor 100% volledig salderen = dus gratis)
En ja, dit helpt natuurlijk niet om je teruglevering echt veel te verlagen, maar ik heb in oktober-april daardoor wel duidelijk een hoger eigen zonverbruik en daardoor ook een lager teruglevering.
juist omdat ik zelf ook nog een langlopend contract heb, tot medio 2026 heb ik dus nu ook geen last van een terugleverboete.
Er zijn nog steeds een aantal energieboeren die langlopende contracten (3 jaar) ook met zonnepanelen aan bieden, hier op tweakers heb je daar ook een apart forum voor.
Essent (deal mediamarkt bv) en GC zijn enkele voorbeelden, dus voor dat je je duur betaalde zonnepanelen uit gaat zetten is denk ik eerder de slimmere keuze om nu nog voor langere tijd deze zonder boetes vast te zetten. dan is er ook geen noodzaak om vreemde dingen te doen en kunnen je zonnepanelen exact dat doen waarvoor je ze uiteindelijk ook hebt geplaatst.
als je de komende regering hoort gaat er in 2027 dan een boel veranderen, maar ze moeten dat eerst nog eens zien klaar te spelen, ik verwacht dat ze helemaal hiervoor geen tijd en voldoende steun krijgen.
Maar zelfs zonder salderen heb je met een warmtepomp nog winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouttle
@MacD007 Dankjewel! Wellicht dat ik hier een nieuw topic over moet starten want zo neem ik het topic een beetje over en dwalen we af zoals @wheli terecht zegt. Zou met liefde een Quatt plaatsen maar heb geen idee of mijn energielabel B woning daar geschikt voor is. Ook gisteren een offerte van Zonneplan gehad waar ik niet zo goed weet of het nou een goede aanbieding is, en of ik überhaupt met Zonneplan in zee moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:30
Hallo Tweakers,

Ik ben sinds kort aan het proberen om het vermogen van m'n 4 al wat oudere SMA SB3000TL-21 & SB4000TL-21 omvormers "on the fly" te regelen. Dit om in de toekomst wanneer ik het nodig vind het terug leveren te beperken of zelfs te stoppen.
De volgende zaken heb ik, en/of lukken al:

-heb een "gebruiker" en "installateurs" wachtwoord voor iedere omvormer.
-heb een geldige SMA Grid Guard code.
-heb voor ieder type omvormer de juiste Modbus parameterlijst.
-kan met Node-Red parameters schrijven en lezen in de verschillende Modbus adressen van de omvormers.

Mijn vragen waar ik nog niet geheel uit ben:

Ik ben niet zeker of ik de juiste adressen heb gevonden voor het regelen van het vermogen van de omvormer. Ik heb gevonden:

40212 Active power limitation P, active power configuration. Format: W
40214 Active power limitation P, active power configuration. Format: %

Is het nu zo dat als ik adres 40214 beschrijf met laten we zeggen de waarde 50(%) via een slider in Node-Red, dat ik dan het de omvormer instel op maximaal 50% van het vermogen wat ingesteld staat bij adres 40212. Of doen deze 2 adressen allebei het zelfde (40212 regelt in Watt en 40214 in Procent van het maximaal omvormer vermogen?)
Dit is me niet geheel duidelijk. Ingeval van het laatste zou er dus nog een andere parameter zijn waar het maximaal vermogen wat de omvormer mag leveren wordt ingesteld.
Ik heb namelijk ook deze gevonden in de parameter lijst: 40915: Set active power limit.

Ik denk dus dat met deze parameter het vermogen word ingesteld wat de omvormer maximaal mag leveren, en met de andere twee wordt het actuele vermogen beperkt tot een percentage (40214) of tot een bepaald vermogen (40212) van deze waarde

Mijn omvormers geen web user interface. Ik heb wat topics op tweakers doorgenomen, maar daar worden alleen de nieuwere omvormers met web interface gebruikt voor het terug regelen met een slider. Ik begrijp dat met die setups external control oid moet worden ingesteld voordat je de parameters kunt aanpassen. Dit gaat dus niet met mijn omvormers.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen hoe external control voor elkaar te krijgen met mijn omvormers? Of is het sturen van de Grid Guard Code naar het juiste adres (43090: Login with Grid Guard-Code) gevolgd door en waarde te schrijven naar 40212 of 40214 voldoende of hetzelfde?

Laatste vraag: hoe of waar kan ik vinden of adressen 40212/40214 geschikt zijn om constant (of vaak) te worden overschreven? Ik had begrepen dat sommige adressen niet tevaak mogen worden beschreven om slijtage te voorkomen van het geheugen. Iemand die dit weet of een link heeft waar ik dit vinden kan?

Alvast dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Doggieman op 13-06-2024 14:23 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sun62
@Doggieman ik heb iets gemaakt gemaakt in nodered, je kan mijn flow eens bekijken hoe ik het opgezet heb. https://flows.nodered.org...acc6ebed2f5ebb5988757dfe9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@sun62

Deze had ik inderdaad al gevonden en even geïmporteerd in Node-Red om te zien hoe e.e.a. werkte. Het probleem is niet het opzetten en lezen/schrijven van de Modbus registers in Node-red en de omvormer(s) Ben geen expert, maar daar red ik me dan nog wel mee😁

Het is meer of iemand kan bevestigen of de adressen die ik noem diegene zijn die ik nodig heb. Tevens wil ik eigenlijk wel zeker weten dat deze adressen ook gewoon vaak veel beschreven mogen worden.

Ik kan natuurlijk gewoon die adressen beschrijven en kijken of e.e.a werkt. Dit ga ik ook wel doen denk ik. Maar ik wil dus eigenlijk wel zeker weten dat die adressen ook gewoon vaak beschreven mogen worden. Weet niet precies hoe het heet maar het schijnt zo te zijn dat sommige typen geheugen sneller slijten dan andere. Adressen die vaak beschreven worden zijn van een ander type geheugen heb ik me laten vertellen. Die kunnen er dus tegen.

Ook heb ik geen external control instelling op de omvormer. Dus ik ga er vanuit dat ik eerst een grid guard code moet sturen naar een bepaald adres en pas daarna de parameter kan veranderen. Kan bij SMA niet echt vinden hoe dit nu precies werkt als de parameter alleen ingesteld of veranderd kan worden met die Grid Guard Code.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-06 21:26
FreakNL schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:20:
[...]

Ja er komen “boetes”

Nee, het ziet er niet naar uit dat die boetes de TLV gaan overschrijden. Wel zal je netto niet veel overhouden maar elke cent/kwh is er 1.

Je praat over iets wat nu niet relevant is en in de toekomst waarschijnlijk ook niet. En als dat wel zo gaat zijn kun je altijd nog daarnaar handelen.
Modelcontract mensen, Modelcontract. No further action needed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sun62
@Doggieman ik heb even zitten zoeken en kwam dez excel tegen. Het lijkt mij dat je register 40210 moet aansturen voor extern control voordat je active power limit gaat gebruiken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OemlsTfNB7n9C5mse3kwf9Ae6xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1xAP4BNtfnDxVK7nyUsC06f.jpg?f=fotoalbum_large

Excel:
https://docs.google.com/s...399407&rtpof=true&sd=true

[ Voor 12% gewijzigd door sun62 op 14-06-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@sun62

Ja.... dat lijkt me inderdaad de instelling om "external control" mogelijk te maken. Die was mezelf nog niet opgevallen. Weer een stapje verder! Heel erg bedankt! Die 1077 en 1078 zijn me duidelijk wat die inhouden. Heb je misschien een idee wat die
1079 inhoud? Lijkt mij de standaard instelling? De omvormer gebruikt dan gewoon de instellingen voor vermogen die ingesteld staan in de omvormer zelf lijkt me? Want staat nu op 1079

Ik wil uiteindelijk een soort van "nul" op de meter kunnen draaien met de omvormers. Omdat ik de waarden van m'n slimme meter beschikbaar heb weet ik wanneer en hoeveel ik teruglever. Dan lijkt het me het makkelijkst als ik gewoon op vermogen regel en niet op procent van het vermogen.

Ga ik nu nog uitzoeken of ik iedere keer eerst die Grid Guard Code moet versturen voor ik het vermogen aan kan passen of dat ik dit maar eenmalig hoef te doen.
Want al deze instellinhen zitten achter die grid guard code blijkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Doggieman op 14-06-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sun62
@Doggieman 1079 weet ik ook niet wat die precies doet, mischien iets wat de omvormer zelf kan aansturen aan de hand van sensoren. Bij mijn omvormer werkte alleen het aansturen in %.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
sun62 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:47:
@Doggieman 1079 weet ik ook niet wat die precies doet, mischien iets wat de omvormer zelf kan aansturen aan de hand van sensoren. Bij mijn omvormer werkte alleen het aansturen in %.
Ok... Duidelijk. Nogmaals dank voor het meedenken😁.
Even gecheckt en die 1079 staat nu ingesteld dus lijkt me de standaard waarde. Ga zo eens wat zaken proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Doggieman : Voor SMA is er een eigen topic, waarin je veel SMA-specifieke kennis zit, voor jouw vragen de juiste plek denk ik: Het grote SMA topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Dank... gaan ik daar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floris365
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-04 18:55
Ik heb een variabel contract dus ik heb nooit een negatieve prijs.
Ik betaal het hele jaar geen cent voor stroom. En krijg een beetje geld terug voor teruglevering. Helemaal geen problemen.
Ik heb genoeg panelen om het huis te verwarmen met een flinke airco.
Dus gas gebruik ik alleen voor douchen.
1 m³ per week

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

floris365 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:21:
Ik heb een variabel contract dus ik heb nooit een negatieve prijs.
Ik betaal het hele jaar geen cent voor stroom. En krijg een beetje geld terug voor teruglevering. Helemaal geen problemen.
Ik heb genoeg panelen om het huis te verwarmen met een flinke airco.
1 m³ per week
De boot gemist dus voor het 3 jaar vastzetten bij greenchoice?
Want nu krijg ook jij met terugleverkosten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floris365
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-04 18:55
de Peer schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:25:
[...]

De boot gemist dus voor het 3 jaar vastzetten bij greenchoice?
Want nu krijg ook jij met terugleverkosten te maken.
Ik kom precies uit tussen de 0 en 500kWh en dan betaal ik geen terugleververgoeding bij vattenfall.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

floris365 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:29:
[...]

Ik kom precies uit tussen de 0 en 500kWh en dan betaal ik geen terugleververgoeding bij vattenfall.
Dan heb je het verkeerd begrepen denk ik. Het gaat om bruto teruglevering. Niet netto.

Je gaat dus fors hoger uit komen. Daarom stapte iedereen over naar greenchoice 3 jaar vast afgelopen maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:53
floris365 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:21:
1 m³ per week
Ben je dan niet goedkoper uit met een elektrische boiler, om te douchen? Scheelt je alleen aan vastrecht al zo'n €250-300/jr.
Oh wacht, je gaat dan waarschijnlijk wel iets meer dan de 500kWh verbruiken die je nu netto teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Terugleververgoeding hoef je bij een modelcontract bij Vattenfall niet te betalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
[...]

Lever je echt in een heel jaar maar zo weinig terug met je zonnepanelen? Ik heb er 10 liggen en in de zomer gaat er echt meer dan 500kWh het net in. Tenzij je een enorme accu hebt staan of maar 2 panelen hebt kan ik me het niet voorstellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
_Richie_ schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:30:
Terugleververgoeding hoef je bij een modelcontract bij Vattenfall niet te betalen!
Terugleververgoeding krijg je, terugleverkosten betaal je. Die laatste bedoel jij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:37
Gameboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:11:
[...]

- Home Power Usage:

Nul op de meter zolang de spotprijs + inkoopvergoeding negatief is, maar de totaalprijs nog positief. Wanneer ook de totaalprijs negatief wordt, gaat het gewenste omvormervermogen naar 0%.
Interessante discussie .

Ik ben nu zover dat ik mijn 3 APS micro-omvormers soft aan en uit kan zetten (via de ECU-R en Home Assistant/node red) en mijn Solaredge SE2200 (via MODBUS-TCP, Home Assistant /node red) via de slider van 0-100%.

Mijn vraag is nu: waarom nul op de meter (NOM) zolang de spotprijs + inkoopvergoeding negatief is, maar de totaalprijs nog positief. Ik snap het voordeel ervan (nog) niet.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:16
JanAllElectric schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:14:
[...]
Mijn vraag is nu: waarom nul op de meter (NOM) zolang de spotprijs + inkoopvergoeding negatief is, maar de totaalprijs nog positief. Ik snap het voordeel ervan (nog) niet.
Deze regel geldt alleen als je al klaar bent met genoeg verzamelen om te kunnen salderen.
Tenzij je zeker weet dat je met de positieve bedragen genoeg energie terug levert om alles te kunnen salderen.

Je hebt 3 fases in tarieven:
- Positief: Terugleveren
- Negatief excl bel:
A: Voldoende kWh verzamelt om te salderen: NOM draaien
B: Onvoldoende om te salderen gewoon terugleveren.
- Negatief incl bel: Stoppen met terugleveren en zoveel mogelijk verbruiken

Op basis van de hoeveelheden van vorig jaar gesimuleerd, kom ik erop uit dat negatiever dan -5cent ik NOM moet gaan draaien. Daarboven gewoon terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:37
Dapdodo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:18:
[...]

Deze regel geldt alleen als je al klaar bent met genoeg verzamelen om te kunnen salderen.
Tenzij je zeker weet dat je met de positieve bedragen genoeg energie terug levert om alles te kunnen salderen.

- Negatief excl bel:

Op basis van de hoeveelheden van vorig jaar gesimuleerd, kom ik erop uit dat negatiever dan -5cent ik NOM moet gaan draaien. Daarboven gewoon terugleveren.
Bedankt voor de nuance.

Ik verbruik veel meer op jaarbasis (77kWh EV, 12kW Warmtepomp) dan ik opleveren kan met mijn panelen (7,7kWpiek). Dus als ik goed begrijp geldt dan eigenlijk altijd voor mij optie B bij negatief excl bel.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@JanAllElectric Tenzij de prijs dus erg negatief wordt.
Dapdodo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:18:
[...] Deze regel geldt alleen als je al klaar bent met genoeg verzamelen om te kunnen salderen.

- Negatief excl bel:

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
[...]

Sure!

In configuration.yaml :
YAML:
1

In sensors.yaml :
YAML:
1
2
3
4
5
6
  entities:

Django/Jinja:
1
2
3

YAML:
1

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
trigger:
    entity_id:
    for:
condition:
action:
    target:
    data:
        {{
        }}

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
trigger:
    entity_id:
    for:
condition:
action:
    target:
    data:

[Afbeelding]
Ik ben nog een behoorlijke leek op HA gebied, ik loop nu eigenlijk meteen vast met de helper in elkaar klikken (de eerste template). Bij de helper "template" heb ik meerdere opties om te selecteren en nu vroeg ik me af of ik niet gewoon ergens dat stukje yaml kan plaatsen. (of Jinja code? in dit geval)

Ik heb gelezen dat Jinja code weer iets anders kan werken en dan in een custom_template map zou moeten komen te staan maar het wordt me niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
[...]

Sure!

In configuration.yaml :
YAML:
1

In sensors.yaml :
YAML:
1
2
3
4
5
6
  entities:

Django/Jinja:
1
2
3

YAML:
1

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
trigger:
    entity_id:
    for:
condition:
action:
    target:
    data:
        {{
        }}

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
trigger:
    entity_id:
    for:
condition:
action:
    target:
    data:

[Afbeelding]
Inmiddels draait hier alles, load-balacing en export naar 0 heb ik nog niet meegemaakt.

Ik ben wel benieuwd waarom je load balancing er al in hebt staan. Nu je de energiebelasting nog kan salderen is het toch interessanter om dat stuk eruit te halen?

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
@elektriekert
Als je met alle uren dat je wel 100% levert je eigen verbruik al hebt gesaldeerd maakt dat niet meer uit bij die uren dat je met loadbalancing draait.

Dat gaat er dus vanuit dat je op jaarbasis ruim meer kan produceren dan je verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Eärendil schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:51:
@elektriekert
Als je met alle uren dat je wel 100% levert je eigen verbruik al hebt gesaldeerd maakt dat niet meer uit bij die uren dat je met loadbalancing draait.

Dat gaat er dus vanuit dat je op jaarbasis ruim meer kan produceren dan je verbruikt.
Ah ja, duidelijk.

Iets wat wij met de komst van de EV niet meer gaan halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@elektriekert Wat denk je van "terugleverkosten"?

edit: alleen bij de "slimme" of digitale meter, niet bij de gewone Ferraris meter.

[ Voor 45% gewijzigd door onetime op 19-05-2025 01:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
onetime schreef op maandag 19 mei 2025 @ 01:12:
@elektriekert Wat denk je van "terugleverkosten"?
De code van @Gameboy is voor dynamische contracten, daar is geen sprake van terugleverkosten
Pagina: 1 2 3 4 Laatste