hoezo?Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:09:
Zo zie je maar hoe naïef deze reactie is, één jaar oud.
[ Voor 70% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 13:15 ]
hoezo?Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:09:
Zo zie je maar hoe naïef deze reactie is, één jaar oud.
[ Voor 70% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 13:15 ]
Omdat je gaat betalen voor iedere kWh die je op het net dumpt, ongeacht saldering.
Nou ik niet hoor, de komende 3,5 jaar heb ik een vast contract zonder boete en acceptabele TLV (11,5 ct). daarna zien we wel weer verder, maar dan heb ik al 35.000 euro verdiend met mijn panelen, die ik voor 10k heb geinstalleerd.Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:15:
[...]
Omdat je gaat betalen voor iedere kWh die je op het net dumpt, ongeacht saldering.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 13:16 ]
[ Voor 53% gewijzigd door Wietsee. op 01-05-2024 13:18 ]
dat zei men vorig jaar ook, en het jaar daarvoor ook.Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:17:
Zou niet te vroeg juichen Mr. genius.
[ Voor 41% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 13:20 ]
Ah resultaten uit het verledende Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:18:
[...]
dat zei men vorig jaar ook, en het jaar daarvoor ook.
Nou de afschaffing salderingswet heeft het helaas niet gehaald, en daardoor de 80% TLV van het kale tarief ook niet. Daar moeten we nu op anticiperen, zo is het altijd geweest met zonnepanelen.Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:17:
Je reactie van 1 jaar geleden kan in ieder geval de prullenbak in.
waarom zou je in godsnaam je panelen verkopen? dat is toch zonde? panelen geven je nog altijd een mooi netto rendement en je kunt je verbruik er mee afdekken.Gramser schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:22:
Pikzwaaierij voegt weinig toe hier heren. Je handelt naar de kennis die je op dit moment hebt. Degenen met een vast contract hebben nog enige mate van zekerheid, voor zolang het duurt.
Ik moest eraan denken dat mijn omvormer gaat aftoppen als ik de panelen in één in plaats van twee strings aansluit. Dat kan dan mooi een manier worden om mijn teruglevering te beperken. Maar ook ik zit nog op een vast contract voor drie jaar met 11,5 ct tlv. Nog even tijd om na te denken. Misschien verkoop ik tegen die tijd mijn oudste set panelen wel voor een prikkie.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 01-05-2024 13:43 ]
Ik ben benieuwd of het ook mogelijk is om alleen via HA de SMA TriPower te regelen (deze heb ik toevallig ook namelijk). Ga ervan uit dat dit wel mogelijk is.GerardFianen schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:41:
[...]
Ja. de Tri-Power 10 kW. Recent geinstalleerd.
Ben inderdaad van plan wat met Home Assistant te gaan experimenteren. Heb net hardware daarvoor in bestelling (ODROID N2+ gebaseerde kit).
Wat een onzin. Er zijn meer leveranciers dan Eneco. En bij een modelcontract kan dit helemaal niet.Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:15:
[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 01-05-2024 19:04 ]
U bent niet op de hoogte.jobr schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:02:
[...]
Wat een onzin. Er zijn meer leveranciers dan Eneco. En bij een modelcontract kan dit helemaal niet.
Alles wat hij zegt klopt gewoon.
[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 21:22 ]
Maar uiteindelijk heb ik nog geen teruglever boete gezien die hoger is dan de kWh prijs. Dus zolang je minder opwekt dan je gebruikt is uitzetten sowieso niet voordelig.Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:15:
[...]
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Jij kijkt naar gisteren, ik naar morgen. Een huishouden verbruikt instantaan praktisch niets van zijn opgewekte zonnestroom, namelijk slechts 30%. Voor die 70% ga je dus gewoon betalen bovenop de overige kWh's die je al afneemt van de leverancier buiten opwektijden.de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:21:
[...]
Alles wat hij zegt klopt gewoon.
-Er zijn nog prima contracten zonder boete af te sluiten
-In een modelcontract zijn terugleverkosten niet toegestaan
Jij bent blijkbaar niet op de hoogte.
[ Voor 19% gewijzigd door Wietsee. op 01-05-2024 22:31 ]
Uiteraard gaat het daar naartoe. Dat ontken ik ook niet.Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:16:
[...]
Jij kijkt naar gisteren, ik naar morgen. Een huishouden verbruikt instantaan praktisch niets van zijn opgewekte zonnestroom, namelijk slechts 30%. Voor die 70% ga je dus gewoon betalen bovenop de overige kWh's die je al afneemt van de leverancier.
Iedere energieleverancier gaat naar dit model, en veel sneller dan jij denkt (dus het argument er zijn nog leveranciers zonder dit model, vergeet het maar). Groetjes van een intraday energiehandelaar.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 22:19 ]
Niet erg ontopic maar je kan beter toch die (tweedehands) elektrische auto uit gaan rekenen denk ik. Met max 2 ct/kWh van je eigen dak heb je de extra aanschaf er zo uit.Gramser schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:34:
Vooralsnog is het een brainfart en ze liggen niet in de weg. Maar ik begin het idee te krijgen dat ik word gestraft voor het hebben van panelen, als ik niet uitkijk. En ik heb twee sets he, die op de garage (2,4kWp) is dan wel (qua omvormer in ieder geval) op zijn retour. Maar misschien dat iemand met een kleine beurs er dan nog iets aan heeft. De set op het dak van het huis (5,85kWp) ligt er net twee jaar en is ook voldoende voor het afdekken van het huidige verbruik (full electric huis, ik had meer verbruik verwacht). Een EV zie ik nog niet gauw komen, die zijn simpelweg nog te duur.
De set op het dak kan ik dus vrij makkelijk terugregelen, die op de garage niet (SolarEdge). Ja, iemand met HA-skillllzzzz waarschijnlijk wel, maar voor mij houdt het een keertje op
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Overzicht heb ik niet, maar ik heb wel vragen naar SMA gestuurd en een review van hun app geschreven waarin ik aangeef dat de concurrentie voorligt. Zouden we allemaal moeten doen!wheli schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:30:
[...]
Ik zag bij mn ouders dat SolarEdge in zn software al wel curtailen heeft ingebouwd. Is er een overzicht van omvormer merken die dat native hebben?
Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)
Off-topic: Mee eens, in princiope dan. Want geloof me, ik heb me georiënteerd. "De extra aanschaf" moet je wel eerst op tafel kunnen leggen. Plus dat je maar net de elektrische auto moet vinden die aan jouw eisen voldoet (caravantrekker, dan is de spoeling alvast knap dun). En die heb ik niet gevonden.wheli schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:30:
[...]
Niet erg ontopic maar je kan beter toch die (tweedehands) elektrische auto uit gaan rekenen denk ik. Met max 2 ct/kWh van je eigen dak heb je de extra aanschaf er zo uit.
Mooi dat het werkt! Ik ben hetzelfde van plan, maar dan met een Growatt omvormer. Gister heb ik handmatig de Export Limit instelling aangezet via de Growatt Cloud omgeving / Shinephone app, op het moment van negatieve stroomprijzen. Ik zag mijn stroomopwekking dalen van 3000w naar 96w. Geen 0w, maar de 96w zal waarschijnlijk nodig zijn om de omvormer nog te laten functioneren (een aanname dat ik doe). Ik heb dit artikel gevolgd:Wunk schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:54:
Met solaredge kun je dit trouwens gewoon via modbus over tcp aansturen (wel een bekabelde ethernet verbinding nodig, werkt niet via wifi).
De Home Assistant integratie kun je dan aangeven wat t doorgeef percentage is op basis van maximale load die de inverter aankan. Als je dit combineert met een p1 monitoring die live je verbruik/teruglevering in de gaten houdt, kun je die schuif automatisch terug laten zetten als de terugleververgoeding negatief is:
[Afbeelding]
Linkje van de consumentenbond met alle modelcontracten per leverancier. Lijkt me dat je hier altijd naar kan refereren als je een energiemaatschappij belt: https://www.consumentenbo...et%20variabele%20tarieven.original4u schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:11:
[...]
Melding maken bij het ACM
https://www.acm.nl/nl/con...ldingen/melden-bij-de-acm
Jij schreef: "Omdat je gaat betalen voor iedere kWh die je op het net dumpt, ongeacht saldering."Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:16:
Iedere energieleverancier gaat naar dit model, en veel sneller dan jij denkt (dus het argument er zijn nog leveranciers zonder dit model, vergeet het maar).
wat @Wietsee. schrijft moeten we maar echt nog gaan afwachten, zeker gezien de brandbreedte van de huidige "boetes"kun je eigenlijk al zien dat de werkelijke kosten van die gierige energieboeren best meevalt en voornamelijk bedoeld is om nog meer geld van de dome consument te trekken.jobr schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:45:
[...]
Jij schreef: "Omdat je gaat betalen voor iedere kWh die je op het net dumpt, ongeacht saldering."
Het is totaal niet zeker dat iedere leverancier naar dat specifieke model gaat.
Bovendien gaat saldering over een tijd waarschijnlijk verdwijnen en dan is dat "model" ook weer weg.
Dus niet zo absurd stellig zijn is de boodschap.
[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 05-05-2024 09:19 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Hoi,DragonXZ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:25:
[...]
Mooi dat het werkt! Ik ben hetzelfde van plan, maar dan met een Growatt omvormer. Gister heb ik handmatig de Export Limit instelling aangezet via de Growatt Cloud omgeving / Shinephone app, op het moment van negatieve stroomprijzen. Ik zag mijn stroomopwekking dalen van 3000w naar 96w. Geen 0w, maar de 96w zal waarschijnlijk nodig zijn om de omvormer nog te laten functioneren (een aanname dat ik doe). Ik heb dit artikel gevolgd:
https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/
N.a.v. dit artikel heb ik nu een Modbus TCP converter besteld, om via het netwerk de Export Limit setting te kunnen automatiseren. Dit wil ik dan doen met behulp van mijn Homey en een Flow. Ik zit bij Tibber met dynamische prijzen en dankzij de goede Homey integratie kan ik deze waardes gebruiken in de flow om op basis daarvan de export limit in te stellen.
Mooi dat het uitschakelen van terugleveren handmatig kan, maar nog mooier om dit automatisch te laten verlopen zoals de meeste Tweakers dit graag zien.
[ Voor 54% gewijzigd door JeJeBe op 05-05-2024 16:29 ]
Klopt. Heb het hier aan de praat. Ieder 5 seconden kijkt een automatisering of de teruglevering binnen een bepaalde bandbreedte is. (Evt enkel bij negatieve energieprijs)Wunk schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:20:
't feit dat er een sensor/slider in Home Assistant zit, betekent simpelweg dat je 't kan automatiseren, via node-red of een automatiserings scriptje.
Voeg p1 monitor toe aan je slimme meter: https://www.ztatz.nl/, deze heeft een volledige REST API en ook home-assistant plugins.
icm die modbus over tcp heb je dan volledig inzicht in je stroom oplever- en verbruiks statistieken en kun je real-time acties laten uitvoeren op basis van stroomprijs en hoeveel je 't net terug in duwt
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
De 1e van de drie omvormers kan ik inmiddels sturen, nu nog niet nodig natuurlijk. Mijn medeTweakers in dit topic wil ik bedanken voor het delen van hun oplossingen.Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:09:
Dit wordt een hot topic. Ik ben reeds begonnen met het implementeren van oplossingen voor drie SMA-omvormers nu dit in rap tempo doorgevoerd gaat worden.
nieuws: Eneco gaat 11,5 cent per kWh berekenen voor terugleveren met zonnepan...
https://www.tubantia.nl/e...ten-zonnestroom~ad8f4d19/
Ik schakel binnenkort over naar een dynamisch contract en laat de omvormers bij prijzen beneden < 0 curtailen. Uurtarieven zullen op den duur in de zomer weer wat hoger komen te liggen dan afgelopen jaren.
Ik snap er niets van. Ik neem aan dat je 1% bedoelt. Maar waarom zou je dat zo doen? Je kunt toch eenvoudig uitrekenen hoeveel PV-vermogen je nodig hebt (om bijvoorbeeld de meter op nul te zetten) en direct de juiste waarde naar de omvormer sturen?sparkly schreef op maandag 6 mei 2024 @ 03:10:
Klopt. Heb het hier aan de praat. Ieder 5 seconden kijkt een automatisering of de teruglevering binnen een bepaalde bandbreedte is. (Evt enkel bij negatieve energieprijs)
Teruglevering te laag dan verhoogt hij iedere 5 seconden de slider met 1. Te hoog? Dan verlaagt hij de slider.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja met stapjes van 1% (of2,3,10, wat je instelt) ja. Sorry dat je dat zo verschrikkelijk in de war brengt.Andrehj schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:09:
[...]
Ik snap er niets van. Ik neem aan dat je 1% bedoelt. Maar waarom zou je dat zo doen? Je kunt toch eenvoudig uitrekenen hoeveel PV-vermogen je nodig hebt (om bijvoorbeeld de meter op nul te zetten) en direct de juiste waarde naar de omvormer sturen?
Met jouw methode loop je altijd achter de feiten aan. Vooral ook omdat het verbruik van je huis nooit constant is. Elke keer als bijv. een koelkast aan slaat, duurt het diverse iteraties van je script voordat je in de buurt van het gewenste vermogen bent. En tegen de tijd dat je daar bent, is er al weer iets veranderd in de stroomvraag, zodat je weer naar een andere waarde moet.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| - id: '123456789123' alias: Omvormers regeling trigger: - platform: time_pattern seconds: /10 action: - variables: max_feedback_limit: '{{ states(''input_number.max_feedback_limit'') | float }}' min_feedback_limit: '{{ states(''input_number.min_feedback_limit'') | float }}' feedback_step: '{{ states(''input_number.feedback_step'') | float }}' slider_entities: - number.solaredge_se5k_zuid_16_active_power_limit - number.solaredge_se5k_west_16_active_power_limit - number.solaredge_se2200h_west_6_active_power_limit grid_feedback: '{{ states(''sensor.teruglevering'') | float(default=0) }}' - repeat: count: "{{ slider_entities | length }}" sequence: - choose: - conditions: - condition: template value_template: '{{ grid_feedback > max_feedback_limit }}' sequence: - service: number.set_value data_template: entity_id: '{{ slider_entities[repeat.index - 1] }}' value: '{{ max(0, min(100, states(slider_entities[repeat.index - 1]) | float - feedback_step)) }}' - conditions: - condition: template value_template: '{{ grid_feedback < min_feedback_limit }}' sequence: - service: number.set_value data_template: entity_id: '{{ slider_entities[repeat.index - 1] }}' value: '{{ max(0, min(100, states(slider_entities[repeat.index - 1]) | float + feedback_step)) }}' |
[ Voor 47% gewijzigd door sparkly op 06-05-2024 12:39 ]
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Die regelaar van SE zal een beperking op het max vermogen zijn. Als max bijvoorbeeld 5 kW is, dan is elke % dus 50W.sparkly schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:29:
[...]
Ja met stapjes van 1% ja. Sorry dat je dat zo verschrikkelijk in de war brengt.![]()
Ik snap wat je zegt, maar weet je ook hoe dat te doen dan?. Want solaredge werkt met een slider van 0-100 (%)om het vermogen te regelen. En op zich werkt dit prima. Ja, zoals iedere regeling zul je wat over en undershoot hebben afhankelijk van bewolking, huis-verbruik etc. Maar het is beter dan niets.
Daarbij wil ik graag wat blijven terugleveren zodat mijn thuisaccu weet dat hij moet laden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nogmaals, ik snap wat je zegt. Heb heb ook geprobeerd. Maar wat ik ook doe, krijg het in HA zo niet aan de praat.Andrehj schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:40:
[...]
Die regelaar van SE zal een beperking op het max vermogen zijn. Als max bijvoorbeeld 5 kW is, dan is elke % dus 50W.
Uit je slimme meter (+ de huidige PV-opbrengst) weet je de vraag. Dan kun je adhv daarvan toch precies uitrekenen wat je tekort komt en de vermogensbeperking hoger of lager zetten?
Ik heb ook een dergelijke loadbalancer in mijn HA geklikt. Daartoe heb ik 3 "helpers" aangemaakt:sparkly schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:41:
[...]
Nogmaals, ik snap wat je zegt. Heb heb ook geprobeerd. Maar wat ik ook doe, krijg het in HA zo niet aan de praat.
[ Voor 3% gewijzigd door Gameboy op 06-05-2024 14:08 ]
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy
Thanks. Zou je de code kunnen delen?Gameboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:11:
[...]
Ik heb ook een dergelijke loadbalancer in mijn HA geklikt. Daartoe heb ik 3 "helpers" aangemaakt:
- Home Power Usage:
Deze helper berekent het verbruik van het huis als: ( PV opbrengst + P1 import - P1 export )
- Average Home Power Usage:
Deze sensor (via de "average sensor" integratie, geinstalleerd via HACS), berekent het 15-seconden gemiddelde van bovenstaande helper.
- Average Home Power to Solar Percent:
Deze helper berekent het doel-percentage van de PV omvormer door de "Average Home Power" te delen door het maximale vermogen van de PV omvormer: ( ( average home power / max. PV vermogen ) * 100% ).
En dat laatste percentage is in een automation de trigger en de waarde die naar de SAJ power limit "number" entity wordt geschreven bij wijzigingen, wanneer de inkoopprijs (spotprijs + inkoopvergoeding) negatief is.
Dit "lagged" wel een klein beetje (ca. 15 seconden), maar stelt op elk moment wel direct het juiste benodigde percentage van de power limit in, wat mijn huis op dat moment nodig heeft.
Nul op de meter zolang de sportprijs + inkoopvergoeding negatief is, maar de totaalprijs nog positief. Wanneer ook de totaalprijs negatief wordt, gaat het gewenste omvormervermogen naar 0%.
Sure!
1
| sensor: !include sensors.yaml |
1
2
3
4
5
6
| - platform: average name: "Average Home Power Consumption" duration: 15 entities: - sensor.home_power_consumption unique_id: average_home_power_consumption |
1
2
3
| {{ (states('sensor.solar_system_active_power')|float + states('sensor.power_consumed')|float - states('sensor.power_produced')|float)|float(0)|round(0) }} |
1
| {{ states('sensor.average_home_power_consumption')|int(0)//40 }} |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| alias: Solar Power Loadbalancing description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 condition: - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) < 0 and states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) >= 0 and is_state('sensor.solar_inverter_inverter_working_mode', '2') }} action: - service: number.set_value target: entity_id: number.saj_limit_power data: value: > {{ states('sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent')|int(100) }} mode: single |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| alias: Solar Power Limit (Max/Limit/Off) description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0 for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 3 condition: - condition: state entity_id: sensor.solar_inverter_inverter_working_mode state: "2" action: - service: number.set_value target: entity_id: number.saj_limit_power data: value: > {% if states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) >= 0 %} 100 {% elif states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) < 0 and states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) >= 0 %} {{ states('sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent')|int(4) }} {% elif states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) < 0 %} 0 {% else %} 100 {% endif %} mode: single |
[ Voor 5% gewijzigd door Gameboy op 06-05-2024 16:03 . Reden: overbodige (en disabled) action verwijderd ]
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy
Enorm bedankt dat je de tijd hebt genomen dit te delen. Werkt hier nu ook.Gameboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:05:
[...]
Sure!
Zoals gezegd, heb ik de "average sensor" integratie via HACS geinstalleerd, om een "average" platform te kunnen gebruiken in de sensors sectie...
Ik heb alle onderdelen/secties van de configuration.yaml uiteen getrokken, elke sectie heeft zijn eigen yaml bestand:
In configuration.yaml :
YAML:
1 sensor: !include sensors.yaml
In sensors.yaml :
YAML:
1 2 3 4 5 6 - platform: average name: "Average Home Power Consumption" duration: 15 entities: - sensor.home_power_consumption unique_id: average_home_power_consumption
De "Home Power Consumption" sensor die hierboven is gebruikt voor deze average sensor, is in een Helper in HA in elkaar geklikt via de "Settings" -> "Devices & services" -> "Helpers". Ik heb een "Template" gekozen, met onderstaande template als waarde:
Django/Jinja:
1 2 3 {{ (states('sensor.solar_system_active_power')|float + states('sensor.power_consumed')|float - states('sensor.power_produced')|float)|float(0)|round(0) }}
En nog eenzelfde "Template" helper voor de "Average Home Power Consumption to Solar Power Percent" sensor (het beestje moet een naam hebben toch?), met als state-template:
YAML:
1 {{ states('sensor.average_home_power_consumption')|int(0)//40 }}
Mijn PV omvormer heeft 4kW (4000W) als max. vermogen, en ( (iets / 4000) * 100 ) = ( iets / 40). De Python "//" operator pakt de modulus, dus het geheel aantal malen dat de deler in de noemer past. Oftewel, afgerond naar beneden...
Nu heeft deze laatste sensor altijd het percentage van het maximale PV vermogen wat mijn huis gemiddeld over de afgelopen 15 seconden vroeg. Deze kan dan naar de omvormer onder geschikte voorwaarden. Ik heb daartoe onderstaande "Automation" aangemaakt:
Django/Jinja:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 alias: Solar Power Loadbalancing description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 condition: - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) < 0 and states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) >= 0 and is_state('sensor.solar_inverter_inverter_working_mode', '2') }} action: - service: number.set_value target: entity_id: number.saj_limit_power data: value: > {{ states('sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent')|int(100) }} mode: single
Deze Automation triggered elke keer als de "sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent" wijzigt, en stuurt de omvormer aan, als deze in "working_mode" 2 staat (voor mijn SAJ omvormer is dat de reguliere mode, als in: PV opbrengst produceren), *en* als de spotprijs + inkoopvergoeding negatief, maar de totaalprijs nog positief.
Ik heb nog een tweede Automation, die eens per uur kijkt (wanneer de spotprijs verandert), wat er moet gebeuren, en dat is een van de keuzes:
- 100% leveren (spotprijs + inkoopvergoeding > 0);
- loadbalancing inschakelen, ofwel stuur de omvormer aan met het huidige gewenste percentage (spotprijs + inkoopvergoeding < 0 *en* totaalprijs > 0);
- 0% leveren (totaalprijs incl. belastingen < 0);
Django/Jinja:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 alias: Solar Power Limit (Max/Limit/Off) description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0 for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 3 condition: - condition: state entity_id: sensor.solar_inverter_inverter_working_mode state: "2" action: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.solar_power_output_wanted data: value: > {% if states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) >= 0 %} 100 {% elif states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) < 0 and states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) >= 0 %} {{ states('sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent')|int(4) }} {% elif states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) < 0 %} 0 {% else %} 100 {% endif %} enabled: false - service: number.set_value target: entity_id: number.saj_limit_power data: value: > {% if states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) >= 0 %} 100 {% elif states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) < 0 and states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) >= 0 %} {{ states('sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent')|int(4) }} {% elif states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) < 0 %} 0 {% else %} 100 {% endif %} mode: single
Dit alles zorgt bij mij voor een heel aardig werkende nul-op-meter modus wanneer de spotprijs + inkoopvergoeding negatief is, en vrijwel geen opbrengst als de totaalprijs ook negatief is (mijn omvormer wil niet helemaal naar 0%, maar blijft hangen rond de 20W productie
Onderstaande is van 1 mei j.l. toen tussen 11:00 en 13:00 uur en tussen 15:00 en 17:00 uur de spotprijs + inkoopvergoeding negatief was, maar de totaalprijs nog positief. Tussen 13:00 en 15:00 uur was ook de totaalprijs (flink) negatief. Je ziet dus dat ik in die periodes vrijwel op de 0 qua export zat, en tussen 13 en 15 uur alsnog import (want kreeg ik geld voor)...
[Afbeelding]
Hmm. Ik merk wel dat hij in mijn situatie vrij onnauwkeurig is. Ik denk door het volgende.Gameboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:05:
[...]
Sure!
Zoals gezegd, heb ik de "average sensor" integratie via HACS geinstalleerd, om een "average" platform te kunnen gebruiken in de sensors sectie...
Ik heb alle onderdelen/secties van de configuration.yaml uiteen getrokken, elke sectie heeft zijn eigen yaml bestand:
In configuration.yaml :
YAML:
In sensors.yaml :
YAML:
1 2 3 4 5 6 - platform: average name: "Average Home Power Consumption" duration: 15 entities: - sensor.home_power_consumption unique_id: average_home_power_consumption
De "Home Power Consumption" sensor die hierboven is gebruikt voor deze average sensor, is in een Helper in HA in elkaar geklikt via de "Settings" -> "Devices & services" -> "Helpers". Ik heb een "Template" gekozen, met onderstaande template als waarde:
Django/Jinja:
1 2 3 {{ (states('sensor.solar_system_active_power')|float + states('sensor.power_consumed')|float - states('sensor.power_produced')|float)|float(0)|round(0) }}
En nog eenzelfde "Template" helper voor de "Average Home Power Consumption to Solar Power Percent" sensor (het beestje moet een naam hebben toch?), met als state-template:
YAML:
Mijn PV omvormer heeft 4kW (4000W) als max. vermogen, en ( (iets / 4000) * 100 ) = ( iets / 40). De Python "//" operator pakt de modulus, dus het geheel aantal malen dat de deler in de noemer past. Oftewel, afgerond naar beneden...
Nu heeft deze laatste sensor altijd het percentage van het maximale PV vermogen wat mijn huis gemiddeld over de afgelopen 15 seconden vroeg. Deze kan dan naar de omvormer onder geschikte voorwaarden. Ik heb daartoe onderstaande "Automation" aangemaakt:
Django/Jinja:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 alias: Solar Power Loadbalancing description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 condition: - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) < 0 and states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) >= 0 and is_state('sensor.solar_inverter_inverter_working_mode', '2') }} action: - service: number.set_value target: entity_id: number.saj_limit_power data: value: > {{ states('sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent')|int(100) }} mode: single
Deze Automation triggered elke keer als de "sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent" wijzigt, en stuurt de omvormer aan, als deze in "working_mode" 2 staat (voor mijn SAJ omvormer is dat de reguliere mode, als in: PV opbrengst produceren), *en* als de spotprijs + inkoopvergoeding negatief, maar de totaalprijs nog positief.
Ik heb nog een tweede Automation, die eens per uur kijkt (wanneer de spotprijs verandert), wat er moet gebeuren, en dat is een van de keuzes:
- loadbalancing inschakelen, ofwel stuur de omvormer aan met het huidige gewenste percentage (spotprijs + inkoopvergoeding < 0 *en* totaalprijs > 0);
Django/Jinja:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 alias: Solar Power Limit (Max/Limit/Off) description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0 for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 3 condition: - condition: state entity_id: sensor.solar_inverter_inverter_working_mode state: "2" action: - service: number.set_value target: entity_id: number.saj_limit_power data: value: > {% if states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) >= 0 %} 100 {% elif states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) < 0 and states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) >= 0 %} {{ states('sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent')|int(4) }} {% elif states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) < 0 %} 0 {% else %} 100 {% endif %} mode: single
Dit alles zorgt bij mij voor een heel aardig werkende nul-op-meter modus wanneer de spotprijs + inkoopvergoeding negatief is, en vrijwel geen opbrengst als de totaalprijs ook negatief is (mijn omvormer wil niet helemaal naar 0%, maar blijft hangen rond de 20W productie
Onderstaande is van 1 mei j.l. toen tussen 11:00 en 13:00 uur en tussen 15:00 en 17:00 uur de spotprijs + inkoopvergoeding negatief was, maar de totaalprijs nog positief. Tussen 13:00 en 15:00 uur was ook de totaalprijs (flink) negatief. Je ziet dus dat ik in die periodes vrijwel op de 0 qua export zat, en tussen 13 en 15 uur alsnog import (want kreeg ik geld voor)...
[Afbeelding]
Nevermind, ik heb de offset slider geautomatiseerd.sparkly schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:32:
[...]
Hmm. Ik merk wel dat hij in mijn situatie vrij onnauwkeurig is. Ik denk door het volgende.
Ik heb 3 omvormers:
PV Zuid Solaredge SE5K - 5000wp
PV West Solaredge SE5k - 5000wp
PV West Solaredge SE2200 - 2200wp
In je code heb ik deze 3 bij elkaar opgeteld als zijnde 'maximaal 10000 watt PV.
Voorbeeld
Mijn huis gebruikt 6000watt op het moment, de zon staat lekker op de PV op het zuiden
Opwek PV zuid SE5k- 3337w west SE5k 444w - SE2200 154w
De formule ziet 60% ten opzichte van solar en gooit dus de regelaar van de omvormers op 60%.
Hierdoor verandert er niets voor de panelen op het westen, maar worden de panelen op het zuiden geknepen naar 2000 watt. Je ziet het probleem waarschijnlijk al, de opwek wordt afgeknepen terwijl er al een tekort is.
Dit is een probleem die denk ik ontstaat door verschil in oriëntatie van de panelen.
Ik heb voorlopig een offset slider ingebakken, maar omdat dit dus handmatig corrigeren vergt: misschien zijn er betere ideeën? Iemand?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| - id: '123456789123456' alias: Omvormers fijnregeling offset3 trigger: - platform: time_pattern seconds: /10 action: - variables: max_feedback_limit: '{{ states(''input_number.max_feedback_limit'') | float }}' min_feedback_limit: '{{ states(''input_number.min_feedback_limit'') | float }}' feedback_step: '{{ states(''input_number.feedback_step'') | float }}' slider_entity: input_number.offset_pv_output_regelaar grid_feedback: '{{ states(''sensor.teruglevering'') | float(default=0) }}' - choose: - conditions: - condition: template value_template: '{{ grid_feedback > max_feedback_limit }}' sequence: - service: input_number.set_value data_template: entity_id: '{{ slider_entity }}' value: '{{ states(slider_entity) | float - feedback_step }}' - conditions: - condition: template value_template: '{{ grid_feedback < min_feedback_limit }}' sequence: - service: input_number.set_value data_template: entity_id: '{{ slider_entity }}' value: '{{ states(slider_entity) | float + feedback_step }}' |
[ Voor 37% gewijzigd door sun62 op 10-05-2024 10:16 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Klopt, indien je op jaarbasis minder opwekt dan je verbruikt.JackBol schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:07:
Ik heb een automatische afschakeling gemaakt en ik wil even mijn rekensommetje valideren.
Je wil niet afschakelen wanneer de inkoopprijs onder nul gaat, want je wil nog stroom terugleveren om de inkoop vergoeding en energie belasting terug te krijgen. Ook kan het je helpen onder de 10.000 kWh afname te blijven.
Ik wil dus ergens onder de 0 afschakelen. Mijn eenvoudige gedachte is dat ik enkel de inkoopvergoeding en de energie belasting hoeft terug te verdienen.
Tibber inkoop vergoeding: 0,0175
Energie belasting: 0,1088
Mijn gedachte is dus dat het pas bij -0,0175 + -0,1088 = -0,1263 rauwe inkoopprijs zin heeft om af te schakelen. Wat dus de afgelopen 2 uren en dit uur de situatie is.
Graag hoor ik het als ik dit verkeerd zie.
Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)
Met Enphase Envoy Installer kun je een Enphase systeem uitzetten via Home Assistant:Wouttle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:49:
Zelf ben ik ook aan het shoppen voor zonnepanelen voor mijn nieuwe woning volgende maand. Dit topic is dan ook een vondst, gezien ik een gevorderde gebruiker van Home Assistant ben.
Veel plekken vertellen mij dat ik juist een vast contract moet nemen, maar uit dit topic haal ik weer dat het juist verstandig is om voor dynamisch te gaan. Vooral zodat je omvormers kan terugschroeven wanneer het tarief negatief wordt. Ja toch?
Zijn er nog bepaalde energieleveranciers die jullie hier aanbevelen op dit gebied? Vooral i.v.m. het uitlezen van de uurtarieven in Home Assistant om het zoveel mogelijk te kunnen automatiseren.
Zijn er ook nog specifieke omvormers die jullie zouden aanbevelen? Gezien ze niet allemaal teruggeschroefd kunnen worden, of niet Home Assistant vriendelijk zijn. Gehannes met modbus interfaces is een prima oplossing wanneer je de omvormers al hebt hangen maar als ik dat kan voorkomen en het op een geïntegreerde manier zou kunnen doen lijkt mij dat de voorkeur verdienend.
[ Voor 3% gewijzigd door M66B op 19-05-2024 22:55 ]
Dank!M66B schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:53:
[...]
Met Enphase Envoy Installer kun je een Enphase systeem uitzetten via Home Assistant:
https://github.com/vincen..._enphase_envoy_installer/
Merk op dat je wel installer rechten hiervoor nodig hebt. Daarvoor is een ander topic hier op Tweakers ;-)
En bijvoorbeeld hiermee kun je prijzen ophalen:
https://github.com/JaccoR/hass-entso-e
Er zijn vast nog wel andere oplossingen, dus zie dit als een van de mogelijkheden.
Ik zou geen cloud oplossing nemen wat betreft je omvormer(s) Dan ben je nog afhankelijk van of iets werkt of nietWouttle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:49:
Zelf ben ik ook aan het shoppen voor zonnepanelen voor mijn nieuwe woning volgende maand. Dit topic is dan ook een vondst, gezien ik een gevorderde gebruiker van Home Assistant ben.
Veel plekken vertellen mij dat ik juist een vast contract moet nemen, maar uit dit topic haal ik weer dat het juist verstandig is om voor dynamisch te gaan. Vooral zodat je omvormers kan terugschroeven wanneer het tarief negatief wordt. Ja toch?
Zijn er nog bepaalde energieleveranciers die jullie hier aanbevelen op dit gebied? Vooral i.v.m. het uitlezen van de uurtarieven in Home Assistant om het zoveel mogelijk te kunnen automatiseren.
Zijn er ook nog specifieke omvormers die jullie zouden aanbevelen? Gezien ze niet allemaal teruggeschroefd kunnen worden, of niet Home Assistant vriendelijk zijn. Gehannes met modbus interfaces is een prima oplossing wanneer je de omvormers al hebt hangen maar als ik dat kan voorkomen en het op een geïntegreerde manier zou kunnen doen lijkt mij dat de voorkeur verdienend.
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2024 23:15 ]
Alleen uitschakelen, vooralsnog.Wouttle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:10:
[...]
Dank!![]()
De Enphase Envoy kan dus alleen volledig uitgeschakeld worden, niet deels door middel van power export limiting/curtailing?
Gebruikt ENTSO-e een landelijk gemiddelde, niet de specifieke prijzen van een energieleverancier? Want zo zie ik weer dat bijvoorbeeld Tibber een API en eigen Home Assistant integratie heeft. Of worden dynamische prijzen bij leveranciers op basis van een landelijke prijs bepaald? Ik ben dan weer een leek op dit gebied.
De Enphase oplossing is geen cloud oplossing, behalve het ophalen van het security token.AUijtdehaag schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:12:
[...]
Ik zou geen cloud oplossing nemen wat betreft je omvormer(s) Dan ben je nog afhankelijk van of iets werkt of niet
Ik kan SMA van harte aanbevelen, werkt direkt met modbus tcp en lokaal.
Maar ik snap niet, waarom mensen een dynamisch kontrakt nemen met enkel zonnepanelen en geen EV bijvoorbeeld.
Zolang we mogen salderen en vaste kontrakten afsluiten is dat nog lang niet interessant volgens mij, met PV.
Maar ik ben alvast voorbereid.
AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"
Verder gebruik ik gewoon Frank Energie via Hacs, die geeft gratis de uurprijzen weer in home assistant
Ja er komen “boetes”Wietsee. schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:16:
[...]
Jij kijkt naar gisteren, ik naar morgen. Een huishouden verbruikt instantaan praktisch niets van zijn opgewekte zonnestroom, namelijk slechts 30%. Voor die 70% ga je dus gewoon betalen bovenop de overige kWh's die je al afneemt van de leverancier buiten opwektijden.
Iedere energieleverancier gaat naar dit model, en veel sneller dan jij denkt (dus het argument er zijn nog leveranciers zonder dit model, vergeet het maar).
Ik heb geen EV en die gaat er naar verwachting voorlopig ook niet komen. In dat geval zou je dus aanbevelen tóch een vast contract te nemen?AUijtdehaag schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:12:
[...]
Ik zou geen cloud oplossing nemen wat betreft je omvormer(s) Dan ben je nog afhankelijk van of iets werkt of niet
Ik kan SMA van harte aanbevelen, werkt direkt met modbus tcp en lokaal.
Maar ik snap niet, waarom mensen een dynamisch kontrakt nemen met enkel zonnepanelen en geen EV bijvoorbeeld.
Zolang we mogen salderen en vaste kontrakten afsluiten is dat nog lang niet interessant volgens mij, met PV.
Maar ik ben alvast voorbereid.
AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"
Verder gebruik ik gewoon Frank Energie via Hacs, die geeft gratis de uurprijzen weer in home assistant
[ Voor 10% gewijzigd door Wouttle op 20-05-2024 10:51 ]
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2024 23:57 ]
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2024 00:09 ]
Ik heb 3 SolarEdge omvormers. 2x SE5k en 1x SE2200H.Wouttle schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:05:
@AUijtdehaag
Ah juist! Gezien het vast en zeker toch nieuw zal worden kan ik daar gelijk achteraan bij de eventuele installateur, lijkt me. Dank voor de uitleg!
Klopt, maar er is verschil in de regeling van SE voor het uitzetten van de omvormer bij een bepaald tarief via de SE cloud en het beperken van het vermogen welke je lokaal stuurt via modbus.AUijtdehaag schreef op maandag 20 mei 2024 @ 04:31:
@sparkly
Als ik de laatste berichten lees in het solaredge topic is het niet zonder risico.
Salderen kun je niet vastzetten. Is wettelijk geregeld. Als het komt te vervallen geldt dat ook voor jouw contract.Wouttle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:35:
[...]
Ik heb geen EV en die gaat er naar verwachting voorlopig ook niet komen. In dat geval zou je dus aanbevelen tóch een vast contract te nemen?
Je zegt wel gelijk weer iets interessants; "Zolang we mogen salderen". En dat is ook gelijk waar ik op voorbereid wil zijn wanneer ik misschien in de toekomst wel veel voordeliger af ga zijn met een dynamisch contract en niet ineens met geld moet gaan strooien om naar omvormers te gaan wisselen die wel kunnen terugschakelen. (Zie terugleverboetes/negatieve prijzen)
Ik kan nu 3 jaar een vast contract nemen, daarmee staat salderen 3 jaar vast, neem aan dat ze daar niet zomaar onderuit kunnen. Maar over 3 jaar is alles wellicht anders en dan zou ik graag omvormers hebben die mij kunnen assisteren. Het liefst lokaal en graag enigzins gebruiksvriendelijk. De Modbus oplossing voor SMA ziet er op het eerste gezicht ingewikkeld uit, maar wellicht valt dat in praktijk wel mee, zeker sinds ik er veel enthousiasme over zie in het grote SMA topic.
*edit: Beetje beter ingelezen in SMA en begrijp (in jip en janneke taal) dat wanneer je Modbus TCP inschakelt in de instellingen, je zonder extra hardware de inverter kan limiten via wifi/etherner en dus ook via Home Assistant. Heel netjes, minder ingewikkeld dan op het eerste oog.
Salderen is helemaal geen onderdeel van je contract. Dat is iets wat wettelijk moet, als de wet verandert, verandert dit mee. Netzoals de belastingen e.d.Wouttle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:35:
[...]
Ik kan nu 3 jaar een vast contract nemen, daarmee staat salderen 3 jaar vast, neem aan dat ze daar niet zomaar onderuit kunnen.
niet helemaal, salderen is namelijk een wettelijke aspect en heeft in feite niets met jou contract te maken, een energieboer MOET salderen toestaan (dat is tenslotte jou wettelijk recht) ookal zouden ze zelf dat eigenlijk niet willen. De keerzijde is echter ook zo snel het wettelijk kader van salderen verdwijnt, hoeft een energieboer zich daar ook niet meer aan te houden. Dat kun je ook prima zien in de voorwaarden.Wouttle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:35:
[...]
Ik heb geen EV en die gaat er naar verwachting voorlopig ook niet komen. In dat geval zou je dus aanbevelen tóch een vast contract te nemen?
Je zegt wel gelijk weer iets interessants; "Zolang we mogen salderen". En dat is ook gelijk waar ik op voorbereid wil zijn wanneer ik misschien in de toekomst wel veel voordeliger af ga zijn met een dynamisch contract en niet ineens met geld moet gaan strooien om naar omvormers te gaan wisselen die wel kunnen terugschakelen. (Zie terugleverboetes/negatieve prijzen)
Ik kan nu 3 jaar een vast contract nemen, daarmee staat salderen 3 jaar vast,
neem aan dat ze daar niet zomaar onderuit kunnen. Al door 4 mensen aangesproken dat dit dus wel kan. Dank, reageren hierover is niet meer nodig! Maar over 3 jaar is alles wellicht anders en dan zou ik graag omvormers hebben die mij kunnen assisteren. Het liefst lokaal en graag enigzins gebruiksvriendelijk. De Modbus oplossing voor SMA ziet er op het eerste gezicht ingewikkeld uit, maar wellicht valt dat in praktijk wel mee, zeker sinds ik er veel enthousiasme over zie in het grote SMA topic.
*edit: Beetje beter ingelezen in SMA en begrijp (in jip en janneke taal) dat wanneer je Modbus TCP inschakelt in de instellingen, je zonder extra hardware de inverter kan limiten via wifi/etherner en dus ook via Home Assistant. Heel netjes, minder ingewikkeld dan op het eerste oog.
kijk eens naar een Quatt warmtepomp, die is vaak ook met een kleine beurs vaak ooknog te verantwoorden, je bent voor een hybride 4,5 kW warmtepomp circa 3.000 euro netto kwijt, dat is inclusief de installatie.Wouttle schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:22:
@wheli Dank voor het artikel, dat schetst inderdaad wel het beeld wat ik enigzins in mijn hoofd had. Ik heb ook de mogelijkheid om zonnepanelen richting O en W te plaatsen, wat dus gunstig zou moeten zijn in de spreiding van het opwekken van energie over de dag. Een warmtepomp is nog lastig te verantwoorden voor mij persoonlijk, maar met een grotere portemonnee had ik die stap graag willen maken al was het met het oog op de toekomst.
Zijn er ook tweakers hier die bij verwarmen/koelen met een airco icm zonnepanelen opbrengst? Praktisch gezien zijn dit natuurlijk gewoon warmtepompen zonder sanitair warm water, maar kunnen wel de cv met verwarmen helpen. En uiteraard in de zomer koelen.
[ Voor 6% gewijzigd door Doggieman op 13-06-2024 14:23 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Modelcontract mensen, Modelcontract. No further action needed.FreakNL schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:20:
[...]
Ja er komen “boetes”
Nee, het ziet er niet naar uit dat die boetes de TLV gaan overschrijden. Wel zal je netto niet veel overhouden maar elke cent/kwh is er 1.
Je praat over iets wat nu niet relevant is en in de toekomst waarschijnlijk ook niet. En als dat wel zo gaat zijn kun je altijd nog daarnaar handelen.
[ Voor 12% gewijzigd door sun62 op 14-06-2024 09:15 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Doggieman op 14-06-2024 09:48 ]
Ok... Duidelijk. Nogmaals dank voor het meedenken😁.sun62 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:47:
@Doggieman 1079 weet ik ook niet wat die precies doet, mischien iets wat de omvormer zelf kan aansturen aan de hand van sensoren. Bij mijn omvormer werkte alleen het aansturen in %.
De boot gemist dus voor het 3 jaar vastzetten bij greenchoice?floris365 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:21:
Ik heb een variabel contract dus ik heb nooit een negatieve prijs.
Ik betaal het hele jaar geen cent voor stroom. En krijg een beetje geld terug voor teruglevering. Helemaal geen problemen.
Ik heb genoeg panelen om het huis te verwarmen met een flinke airco.
Dus gas gebruik ik alleen voor douchen.
1 m³ per week
Ik kom precies uit tussen de 0 en 500kWh en dan betaal ik geen terugleververgoeding bij vattenfall.de Peer schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:25:
[...]
De boot gemist dus voor het 3 jaar vastzetten bij greenchoice?
Want nu krijg ook jij met terugleverkosten te maken.
Dan heb je het verkeerd begrepen denk ik. Het gaat om bruto teruglevering. Niet netto.floris365 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:29:
[...]
Ik kom precies uit tussen de 0 en 500kWh en dan betaal ik geen terugleververgoeding bij vattenfall.
Ben je dan niet goedkoper uit met een elektrische boiler, om te douchen? Scheelt je alleen aan vastrecht al zo'n €250-300/jr.floris365 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:21:
Dus gas gebruik ik alleen voor douchen.
1 m³ per week
Terugleververgoeding hoef je bij een modelcontract bij Vattenfall niet te betalen!floris365 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:29:
[...]
Ik kom precies uit tussen de 0 en 500kWh en dan betaal ik geen terugleververgoeding bij vattenfall.
Lever je echt in een heel jaar maar zo weinig terug met je zonnepanelen? Ik heb er 10 liggen en in de zomer gaat er echt meer dan 500kWh het net in. Tenzij je een enorme accu hebt staan of maar 2 panelen hebt kan ik me het niet voorstellen.floris365 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:29:
[...]
Terugleververgoeding krijg je, terugleverkosten betaal je. Die laatste bedoel jij_Richie_ schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:30:
Terugleververgoeding hoef je bij een modelcontract bij Vattenfall niet te betalen!
Interessante discussie .Gameboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:11:
[...]
Ik heb ook een dergelijke loadbalancer in mijn HA geklikt. Daartoe heb ik 3 "helpers" aangemaakt:
- Home Power Usage:
Deze helper berekent het verbruik van het huis als: ( PV opbrengst + P1 import - P1 export )
- Average Home Power Usage:
Deze sensor (via de "average sensor" integratie, geinstalleerd via HACS), berekent het 15-seconden gemiddelde van bovenstaande helper.
- Average Home Power to Solar Percent:
Deze helper berekent het doel-percentage van de PV omvormer door de "Average Home Power" te delen door het maximale vermogen van de PV omvormer: ( ( average home power / max. PV vermogen ) * 100% ).
En dat laatste percentage is in een automation de trigger en de waarde die naar de SAJ power limit "number" entity wordt geschreven bij wijzigingen, wanneer de inkoopprijs (spotprijs + inkoopvergoeding) negatief is.
Dit "lagged" wel een klein beetje (ca. 15 seconden), maar stelt op elk moment wel direct het juiste benodigde percentage van de power limit in, wat mijn huis op dat moment nodig heeft.
Nul op de meter zolang de spotprijs + inkoopvergoeding negatief is, maar de totaalprijs nog positief. Wanneer ook de totaalprijs negatief wordt, gaat het gewenste omvormervermogen naar 0%.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Deze regel geldt alleen als je al klaar bent met genoeg verzamelen om te kunnen salderen.JanAllElectric schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:14:
[...]
Mijn vraag is nu: waarom nul op de meter (NOM) zolang de spotprijs + inkoopvergoeding negatief is, maar de totaalprijs nog positief. Ik snap het voordeel ervan (nog) niet.
Bedankt voor de nuance.Dapdodo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:18:
[...]
Deze regel geldt alleen als je al klaar bent met genoeg verzamelen om te kunnen salderen.
Tenzij je zeker weet dat je met de positieve bedragen genoeg energie terug levert om alles te kunnen salderen.
Je hebt 3 fases in tarieven:
- Positief: Terugleveren
- Negatief excl bel:
A: Voldoende kWh verzamelt om te salderen: NOM draaien
B: Onvoldoende om te salderen gewoon terugleveren.
- Negatief incl bel: Stoppen met terugleveren en zoveel mogelijk verbruiken
Op basis van de hoeveelheden van vorig jaar gesimuleerd, kom ik erop uit dat negatiever dan -5cent ik NOM moet gaan draaien. Daarboven gewoon terugleveren.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Dapdodo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:18:
[...] Deze regel geldt alleen als je al klaar bent met genoeg verzamelen om te kunnen salderen.
Tenzij je zeker weet dat je met de positieve bedragen genoeg energie terug levert om alles te kunnen salderen.
Je hebt 3 fases in tarieven:
- Positief: Terugleveren
- Negatief excl bel:
A: Voldoende kWh verzamelt om te salderen: NOM draaien
B: Onvoldoende om te salderen gewoon terugleveren.
- Negatief incl bel: Stoppen met terugleveren en zoveel mogelijk verbruiken
Op basis van de hoeveelheden van vorig jaar gesimuleerd, kom ik erop uit dat negatiever dan -5cent ik NOM moet gaan draaien. Daarboven gewoon terugleveren.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik ben nog een behoorlijke leek op HA gebied, ik loop nu eigenlijk meteen vast met de helper in elkaar klikken (de eerste template). Bij de helper "template" heb ik meerdere opties om te selecteren en nu vroeg ik me af of ik niet gewoon ergens dat stukje yaml kan plaatsen. (of Jinja code? in dit geval)Gameboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:05:
[...]
Sure!
In configuration.yaml :
YAML:
In sensors.yaml :
YAML:
Django/Jinja:
YAML:
Django/Jinja:
Django/Jinja:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 alias: Solar Power Limit (Max/Limit/Off) description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0 for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 3 condition: - condition: state entity_id: sensor.solar_inverter_inverter_working_mode state: "2" action: - service: number.set_value target: entity_id: number.saj_limit_power data: value: > {% if states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) >= 0 %} 100 {% elif states('sensor.energy_price_with_handling')|float(0) < 0 and states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) >= 0 %} {{ states('sensor.average_power_consumption_to_solar_power_percent')|int(4) }} {% elif states('sensor.energy_price_grand_total')|float(0) < 0 %} 0 {% else %} 100 {% endif %} mode: single
[Afbeelding]
Inmiddels draait hier alles, load-balacing en export naar 0 heb ik nog niet meegemaakt.Gameboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:05:
[...]
Sure!
In configuration.yaml :
YAML:
In sensors.yaml :
YAML:
Django/Jinja:
YAML:
Django/Jinja:
Django/Jinja:
[Afbeelding]
Ah ja, duidelijk.Eärendil schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:51:
@elektriekert
Als je met alle uren dat je wel 100% levert je eigen verbruik al hebt gesaldeerd maakt dat niet meer uit bij die uren dat je met loadbalancing draait.
Dat gaat er dus vanuit dat je op jaarbasis ruim meer kan produceren dan je verbruikt.
[ Voor 45% gewijzigd door onetime op 19-05-2025 01:13 ]
De code van @Gameboy is voor dynamische contracten, daar is geen sprake van terugleverkosten
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq