Als je de accu (die overigens veel goedkoper kan) alleen voor dat doel inzet is het idd zinloos. Er zijn echter nog meer redenen om een slim aangestuurd accusysteem in te zetten wat op langere termijn zeker voordelen biedt, juist icm dynamische tarieven.bottom line schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:50:
[...]
Je weet dat grootverbruikers (fabrieken) al veel minder moeten betalen op momenten dat er veel stroom beschikbaar is? Dus dat is er al.
En jou oplossing is gewoon een batterij zetten. Eentje van 15kWh als je absoluut schrik hebt voor stroom op het net te zetten.
Kost je dan een €10.000 voor een probleem dat ooit maximaal €100 gaat kosten per jaar.
Morgen is de stroomprijs enkele uren recordlaag. -69 cent!!!!
Ik wil dus die uren mijn panelen uitzetten, want ik betaal die uren bijna 5 euro per uur voor stroomlevering (dynamisch contract). Dat gaat wel heel ver.
Hoe zet ik de panelen veilig en goed uit? Wie weet het ?
Ik wil dus die uren mijn panelen uitzetten, want ik betaal die uren bijna 5 euro per uur voor stroomlevering (dynamisch contract). Dat gaat wel heel ver.
Wat staat er in de beschrijving van je omvormer?stoerebink schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:08:
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Gewoon de groep in de meterkast uitzetten, geen net synchronisatie, geen terugleveringstoerebink schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:08:
En DC zijde aan laten staan?
Sometimes you need to plan for coincidence
@stoerebink Heb het al eerder aangegeven hier, maar waarom heb je een dynamisch contract met zonnepanelen? Op het moment dat ze opwekken is de prijs laag en als ze weinig tot niets doen is de prijs hoog.
Zolang je nog kunt salderen is in de meeste gevallen een normaal stroom contract veel voordeliger met zonnepanelen.
Zolang je nog kunt salderen is in de meeste gevallen een normaal stroom contract veel voordeliger met zonnepanelen.
@Hmmbob inderdaad: moet ik ook de hoofdschakelaar naast de omvormer uitzetten??
@jongetje ik snap je punt. En inderdaad: met deze negatieve prijzen is het de vraag wat slimmer is: dynamisch of een vaste prijs icm salderen.
Echter: ik krijg nog steeds véél meer terug voor mn zonne-energie dan bij de reguliere aanbieders. In mei kreeg ik bijv 222 euro terug! En dat met 30 panelen.
Daarnaast betaal ik nog steeds een veel lager tarief dan de grote energiebedrijven nu rekenen.
Maar inderdaad: met deze steeds vaker voorkomende bizarre negatieve prijzen is het de vraag hoe lang het rendabel blijft.
@jongetje ik snap je punt. En inderdaad: met deze negatieve prijzen is het de vraag wat slimmer is: dynamisch of een vaste prijs icm salderen.
Echter: ik krijg nog steeds véél meer terug voor mn zonne-energie dan bij de reguliere aanbieders. In mei kreeg ik bijv 222 euro terug! En dat met 30 panelen.
Daarnaast betaal ik nog steeds een veel lager tarief dan de grote energiebedrijven nu rekenen.
Maar inderdaad: met deze steeds vaker voorkomende bizarre negatieve prijzen is het de vraag hoe lang het rendabel blijft.
Als je saldeert (dus netto terug leveraar) is dat helemaal niet relevant.stoerebink schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:58:
Klopt. Maar wie had ooit gedacht dat we zo vaak negatieve stroomprijzen zouden krijgen.jobr schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:13:
[...]
Als je saldeert (dus netto terug leveraar) is dat helemaal niet relevant.
Dat is toch helemaal niet zo veel. Bij verschillende aanbieders kon je teruglevertarief == kaal levertarief krijgen. Ik zit bij Engie en tot 1 juli kreeg ik 51ct per kWh. Per vandaag is dat 25ct geworden. Ik heb met mijn 10kWp ongeveer 960kWh teruggeleverd in mei, dat is bijna 500 eurostoerebink schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:58:
@Hmmbob inderdaad: moet ik ook de hoofdschakelaar naast de omvormer uitzetten??
Regeren is vooruitschuiven
Morgen, 2 juli 2023 kost het leveren van stroom 62 cent per kWh. Zonnepanelen uitgezet. Ik ben benieuwd of dat een uitzondering blijft. Helaas morgen niet thuis om nog wat apparatuur aan te zetten.
Hmmbob schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:28:
En DC zijde aan laten staan?
Om teruglevering te voorkomen is het uitschakelen van de AC zijde goed genoeg.stoerebink schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:18:
Rest nog de vraag of uitschakelen van de panelen in de meterkast volstaat. Of dat ik ook nog de hoofdschakelaar bij de panelen moet uitzetten.
DC uitschakelen is vooral voor veiligheid als je onderhoud pleegt.
DC kant gaat ook niet uit als je Inverter een te hoge netstroom detecteert. Het maakt de inverter en je panelen verder veel niet uit.
Ik heb inmiddels ontdekt dat ik via Home Assistant de "export limit" van mijn GoodWe omvormer op 0% kan zetten - dat is effectief hetzelfde en dan hoef ik geen automaten te flippen.
[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 01-07-2023 21:50 ]
Kun je beschrijven hoe je dat hebt gedaan? En met welke omvormer?Hmmbob schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:50:
Ik heb inmiddels ontdekt dat ik via Home Assistant de "export limit" van mijn GoodWe omvormer op 0% kan zetten - dat is effectief hetzelfde en dan hoef ik geen automaten te flippen.
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Ik heb een GoodWe GW6K-DT omvormer, gekoppeld aan Home Assistant met de standaard GoodWe integratie.DynamicDreams schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:31:
[...]
Kun je beschrijven hoe je dat hebt gedaan? En met welke omvormer?
Deze creërt allerlei sensoren, maar ook een number entity waarmee je de export limit in kan stellen (in %):
:strip_exif()/f/image/X9QB8zE85onJkbMxFXl2ce8N.jpg?f=fotoalbum_large)
Voordat deze setting daadwerkelijk iets doet moet je overigens eerst met de GoodWe SolarGo app met je omvormer verbinden om de Export Limit setting aan te zetten, anders kan je in HA klikken wat je wil maar gebeurt er niets (100 punten tip van Sicco92 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" )
Het topic weet ik zo niet meer, maar er zijn Tweakers met bewust twee aansluitingen in huis. Een voor verbruiken, en een voor terugleveren. Totaal verschillende contracten er op, en je probleem is opgelost.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Mijn 3600D-NS lijkt op een te oude firmware te draaien waardoor ik hem niet in HA en SolarGO krijg. Ik begrijp ook uit berichten dat GoodWe niet zomaar firmware updates vrijgeeft. Bummer!Hmmbob schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:13:
[...]
Ik heb een GoodWe GW6K-DT omvormer, gekoppeld aan Home Assistant met de standaard GoodWe integratie.
Deze creërt allerlei sensoren, maar ook een number entity waarmee je de export limit in kan stellen (in %):
[Afbeelding]
Voordat deze setting daadwerkelijk iets doet moet je overigens eerst met de GoodWe SolarGo app met je omvormer verbinden om de Export Limit setting aan te zetten, anders kan je in HA klikken wat je wil maar gebeurt er niets (100 punten tip van Sicco92 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" )
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Vandaag is het perfecte voorbeeld waarom dit handig is.
Over 4 minuten gaat stroom terugleveren geld kosten (en afnemen geld opleveren).
Ik heb een relais geplaatst voor mijn PV, die ik met mijn domotica kan schakelen.
Mijn domotica haalt de actuele stroomprijs op en schakelt de relais naar aanleiding.
Over 4 minuten gaat stroom terugleveren geld kosten (en afnemen geld opleveren).
Ik heb een relais geplaatst voor mijn PV, die ik met mijn domotica kan schakelen.
Mijn domotica haalt de actuele stroomprijs op en schakelt de relais naar aanleiding.
/f/image/rMJr6qnOek2QuBYjIVSzLMRH.png?f=fotoalbum_large)
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ligt eraan hoeveel controle je hebt over je stroomverbruik.jongetje schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:03:
@stoerebink Heb het al eerder aangegeven hier, maar waarom heb je een dynamisch contract met zonnepanelen? Op het moment dat ze opwekken is de prijs laag en als ze weinig tot niets doen is de prijs hoog.
Ik schakel nu mijn PV af en over een uur schakel stook ik de warm water boiler op naar 80C en laad ik mijn auto op. Daar gaat Frank Energie me €26 voor betalen.
Dat is echt niet waar. Vandaag een aantal uren -43 cent. Ik denk er dus ook over om de stop uit te zetten (en de auto op te laden natuurlijk).de Peer schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:39:
[...]
Als je stroom van het net afneemt betaal je er nog flink wat opslag / belasting over. En daardoor is de totaalprijs nooit negatief.
Maar is dat slecht voor de installatie?
Ik zit vandaag ook wel beetje achter mn oren te krabben . Het is al vaker dit jaar negatief geweest (inclusief belastingen ), maar niet meer voor 1 of 2 uur op een dag en dan nog marginaal. Dan zit ik er niet zo mee.
Ik zie nu een periode van _uren_ waar het inclusief belastingen meer dan 0,45ct/kWh is. Bijna 50ct kost het me dan om stroom terug te geven. Ik heb redelijk wat panelen ...
Keuken boiler stoken maar 85c en de wasmachine aan , alle lampen aan en de pomp van de vloer verwarming maar laten lopen... Maar ik heb een beetje moeite om stroom te gebruiken van het net nu.
Uitzetten zou beter zijn , maar op afstand kan ik dat niet echt (zijn ook allemaal micro omvormers , weet nog geen eens of ik wel 1 grote schakelaar heb in de meterkast ? Dat moet toch wel ?). Maar de meterkast is hier niet 123 toegankelijk dus dat doe je ook niet eventjes snel.
Als het zo simpel is als de stekker uit de regelunit trekken , dan moet ik daar even een slim stopcontact van maken zodat ik hem kan togglen zonder de meterkast open te hoeven graven .
Edit: mijn tarief is volgens de app inclusief kale inkoopprijs, inkoop vergoeding, ODE en BTW.
Die ODE weet ik niet precies wat het wel of niet betekent . Dit is nog niet inclusief de per-kwh tarieven van mijn netbeheerder , of wel ?
Ik zie nu een periode van _uren_ waar het inclusief belastingen meer dan 0,45ct/kWh is. Bijna 50ct kost het me dan om stroom terug te geven. Ik heb redelijk wat panelen ...
Keuken boiler stoken maar 85c en de wasmachine aan , alle lampen aan en de pomp van de vloer verwarming maar laten lopen... Maar ik heb een beetje moeite om stroom te gebruiken van het net nu.
Uitzetten zou beter zijn , maar op afstand kan ik dat niet echt (zijn ook allemaal micro omvormers , weet nog geen eens of ik wel 1 grote schakelaar heb in de meterkast ? Dat moet toch wel ?). Maar de meterkast is hier niet 123 toegankelijk dus dat doe je ook niet eventjes snel.
Als het zo simpel is als de stekker uit de regelunit trekken , dan moet ik daar even een slim stopcontact van maken zodat ik hem kan togglen zonder de meterkast open te hoeven graven .
Edit: mijn tarief is volgens de app inclusief kale inkoopprijs, inkoop vergoeding, ODE en BTW.
Die ODE weet ik niet precies wat het wel of niet betekent . Dit is nog niet inclusief de per-kwh tarieven van mijn netbeheerder , of wel ?
[ Voor 10% gewijzigd door dipje2 op 02-07-2023 11:32 ]
Het is niet zo erg als jij zegt toch ? Tarieven zijn overal anders , maar het blijven 'maar een paar' probleemuren op de dag. Welel meer en groter dan anderspeterkoster.rb schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:45:
Morgen, 2 juli 2023 kost het leveren van stroom 62 cent per kWh. Zonnepanelen uitgezet. Ik ben benieuwd of dat een uitzondering blijft. Helaas morgen niet thuis om nog wat apparatuur aan te zetten.
:strip_exif()/f/image/Rk2fpK5zMbUXpQ3yi1UN9j8c.jpg?f=fotoalbum_large)
Mag dus hopen dat ze juist een externe bron server gebruiken 😉.
Maar het is meestal een dag van te voren bekend. Je krijgt ook als je wil notificaties van de duurste momenten. Kan soms helpen om de droger net paar uur later aan te zetten of zo.
Voor de rest doe ik niet veel er mee.
Geen warmtepomp , geen (grote) boiler , geen oprit dus geen eigen laadpaal.
Maar het is meestal een dag van te voren bekend. Je krijgt ook als je wil notificaties van de duurste momenten. Kan soms helpen om de droger net paar uur later aan te zetten of zo.
Voor de rest doe ik niet veel er mee.
Geen warmtepomp , geen (grote) boiler , geen oprit dus geen eigen laadpaal.
@JackBol zo als jij dit heb aangesloten wil ik het ook gaan bouwen. Echter ben ik nette weinig onderlegd om dit te doen. Kan je hier wat meer over vertellen? Welke relais heb je, welke software? Communiceerd deze met je omvormer(s) of schakeld deze af ? Kortom kan je hier meer over zeggen?
Ik heb gewoon een relais geplaatst tussen mijn meterkast en de omvormer.toiletduck schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:23:
@JackBol zo als jij dit heb aangesloten wil ik het ook gaan bouwen. Echter ben ik nette weinig onderlegd om dit te doen. Kan je hier wat meer over vertellen? Welke relais heb je, welke software? Communiceerd deze met je omvormer(s) of schakeld deze af ? Kortom kan je hier meer over zeggen?
Ik had eerst naar een Shelly3 Pro gekeken. Die kan je met een http commando schakelen. Maar ik vond dat zo flimsy dat ik dat niet in mijn meterkast wilde hebben.
Ik heb nu een 4 polig NC/verbreek relais van ABB (ABB ESB25-04N-06). Deze schakelt met 230V dus je kan gewoon een Shelly 1 of iets anders gebruiken om die te schakelen.
In mijn domotica lees ik de spotprijs in en wanneer deze onder de -18ct komt, schakel ik het relais.
Ja duh je quote Een bericht uit februari 😉.martinelli schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:29:
[...]
Dat is echt niet waar. Vandaag een aantal uren -43 cent. Ik denk er dus ook over om de stop uit te zetten (en de auto op te laden natuurlijk).
Maar is dat slecht voor de installatie?
op dat moment hadden we de extreem negatieve prijzen nog niet gehad die we later dit jaar hadden.
Heb je toevallig een Enphase installatie? Deze kan je softwarematig uitschakelen.dipje2 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:30:
Ik zit vandaag ook wel beetje achter mn oren te krabben . Het is al vaker dit jaar negatief geweest (inclusief belastingen ), maar niet meer voor 1 of 2 uur op een dag en dan nog marginaal. Dan zit ik er niet zo mee.
@Powergrim Je kent dit topic al? : Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Iets andere achtergrond, maar veel gelijkenissen.
Iets andere achtergrond, maar veel gelijkenissen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
In hoeverre is het wenselijk zonne-omvormers aan de AC kant uit te zetten?
Ze moeten er tegen kunnen, want je moet altijd de spanning kunnen onderbreken. Bijvoorbeeld door stroom uitval, of dat je zelf de werkschakelaar (of groep in de meterkast) uitzet voor onderhoud.
Echter als je het gaat automatiseren, dus echt vaak curtailment gaat doen, hoe wenselijk is het dan om hem uit te schakelen terwijl hij vol in bedrijf is?
Dit gaat dan over domme omvormers. Zodra je een alternatief hebt, bijvoorbeeld software aansturing, gebruik je dat natuurlijk.
Alternatief is aan de DC zijde onderbreken, maar dan moet je nog een stuk beter je huiswerk doen om dit correct/veilig te doen.
Wellicht is dit wel beter voor de vermogenselektronica dan een AC onderbreking.
Ze moeten er tegen kunnen, want je moet altijd de spanning kunnen onderbreken. Bijvoorbeeld door stroom uitval, of dat je zelf de werkschakelaar (of groep in de meterkast) uitzet voor onderhoud.
Echter als je het gaat automatiseren, dus echt vaak curtailment gaat doen, hoe wenselijk is het dan om hem uit te schakelen terwijl hij vol in bedrijf is?
Dit gaat dan over domme omvormers. Zodra je een alternatief hebt, bijvoorbeeld software aansturing, gebruik je dat natuurlijk.
Alternatief is aan de DC zijde onderbreken, maar dan moet je nog een stuk beter je huiswerk doen om dit correct/veilig te doen.
Wellicht is dit wel beter voor de vermogenselektronica dan een AC onderbreking.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Vanavond ook even de limit slider geprogrammeerd aangestuurd via modbus tcp op een SMA en in een HA yaml.
Morgen eens ff goed testen. Het is weer steeds vroeger donker...
Edit: inmiddels werkt het en getest.
Hier nog de yaml code
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Hier nog de yaml code
https://github.com/fonske..._yaml/modbus_tcp_sma.yamlYAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 # https://community.home-assistant.io/t/modbus-data-from-sma-inverter/122425/257 # Using https://github.com/InfernoEmbedded/PowerScraper as a basis for the Modbus registers used on SMA Inverters. # I created this as I am using the Ethernet port on the Inverter for Modnbus over TCP as the web API is unavailable. # But the Inverter can communicate to the cloud ok somehow? I do not have a Pocket WiFi module. # Only tested with ModBus over TCP, no reason why USB - RS485 shouldn't work modbus: - name: SMA1 type: tcp host: 192.168.100.35 ## or create !secret inverter_ip with ip adress port: 502 delay: 5 message_wait_milliseconds: 600 timeout: 5 sensors: - name: SMA Actueel unique_id: fa600021001 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30775 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA Vandaag unique_id: fa600021002 unit_of_measurement: Wh slave: 3 address: 30517 data_type: int64 min_value: 0 device_class: energy state_class: total_increasing - name: SMA Totaal unique_id: fa600021003 unit_of_measurement: kWh slave: 3 address: 30531 input_type: input scale: 1.0 precision: 0 data_type: int32 min_value: 0 device_class: energy state_class: total_increasing - name: SMA AC Spanning unique_id: fa600021004 unit_of_measurement: V slave: 3 address: 30783 input_type: input scale: 0.01 precision: 2 data_type: int32 min_value: 0 device_class: voltage state_class: measurement - name: SMA AC Frequentie unique_id: fa600021005 unit_of_measurement: Hz slave: 3 address: 30803 input_type: input scale: 0.01 precision: 2 data_type: int32 min_value: 0 device_class: frequency state_class: measurement - name: SMA DC Spanning 1 unique_id: fa600021006 unit_of_measurement: V slave: 3 address: 30771 input_type: input scale: 0.01 precision: 1 data_type: int32 min_value: 0 device_class: voltage state_class: measurement - name: SMA DC Stroom 1 unique_id: fa600021007 unit_of_measurement: A slave: 3 address: 30769 input_type: input scale: 0.001 precision: 2 data_type: int32 min_value: 0 device_class: current state_class: measurement - name: SMA DC Power 1 unique_id: fa600021008 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30773 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA DC Spanning 2 unique_id: fa600021009 unit_of_measurement: V slave: 3 address: 30959 input_type: input scale: 0.01 precision: 1 data_type: int32 min_value: 0 device_class: voltage state_class: measurement - name: SMA DC Stroom 2 unique_id: fa600021010 unit_of_measurement: A slave: 3 address: 30957 input_type: input scale: 0.001 precision: 2 data_type: int32 min_value: 0 device_class: current state_class: measurement - name: SMA DC Power 2 unique_id: fa600021011 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30961 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA temperatuur unique_id: fa600021012 unit_of_measurement: °C slave: 3 address: 30953 input_type: input scale: 0.1 precision: 1 data_type: int32 min_value: 0 device_class: temperature state_class: measurement - name: SMA isolatieweerstand unique_id: fa600021013 unit_of_measurement: Ohm slave: 3 address: 30225 input_type: input scale: 0.001 precision: 0 data_type: int32 min_value: 0 ## device_class: resistance state_class: measurement - name: SMA aardlekkage unique_id: fa600021014 unit_of_measurement: A slave: 3 address: 31247 input_type: input scale: 0.001 precision: 3 data_type: int32 min_value: 0 device_class: current state_class: measurement input_number: sma_power_limiet_slider: name: SMA Power Limiet Slider initial: 100 min: 0 max: 100 step: 1 unit_of_measurement: "%" automation: - alias: SMA Power Limiet id: fa600021012 description: '' trigger: - platform: state entity_id: input_number.sma_power_limiet_slider condition: [] action: - service: modbus.write_register data: address: 40016 slave: 3 value: '{{ states("input_number.sma_power_limiet_slider") }}' hub: SMA1 mode: single
[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-02-2024 16:57 ]
Ja! Hoe? Ik heb het niet kunnen vinden in de app of de web-ui. Ik heb al wel een API token geloof ik. Stond nog op mijn todo lijstje om te gaan uitpluizen wat die API wel of neit kan.JCreations schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:21:
[...]
Heb je toevallig een Enphase installatie? Deze kan je softwarematig uitschakelen.
Je moet rechtsreeks op de envoy inloggen. Daar zal het ergens moeten staan.dipje2 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:10:
[...]
Ja! Hoe? Ik heb het niet kunnen vinden in de app of de web-ui. Ik heb al wel een API token geloof ik. Stond nog op mijn todo lijstje om te gaan uitpluizen wat die API wel of neit kan.
Nou, ik heb lopen kijken maar zie het nergens. Ik heb het idee dat je dat krijgt als je naar 'Enlighten Manager' upgrade ipv de standaard app-access om status te zien.JCreations schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:00:
[...]
Je moet rechtsreeks op de envoy inloggen. Daar zal het ergens moeten staan.
Is iets wat ze normaal alleen aan installateurs geven. Als eindgebruiker kan je het ook krijgen, voor een tientje per maand of eenmalig 250,-.
Laat maar dan. Ik heb al uitlees-toegang, en ik ga niet 250,- betalen voor iets waar (hopelijk) een paar leuke POST commando's bij zitten.
Als je in de envoy zit kan je door scrollen naar beneden (mobile). Onderaan zie je dan installer login. Via die pagina kan je het uitzetten. Ik heb wel een gratis installateurs account.dipje2 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:21:
[...]
Nou, ik heb lopen kijken maar zie het nergens. Ik heb het idee dat je dat krijgt als je naar 'Enlighten Manager' upgrade ipv de standaard app-access om status te zien.
Is iets wat ze normaal alleen aan installateurs geven. Als eindgebruiker kan je het ook krijgen, voor een tientje per maand of eenmalig 250,-.
Laat maar dan. Ik heb al uitlees-toegang, en ik ga niet 250,- betalen voor iets waar (hopelijk) een paar leuke POST commando's bij zitten.
Hmmm. Ik dus niet, ik krijg een 401 op die 'installer login' link. Ik zou mn installateur nog even kunnen gaan lastigvallen met de op werking 'je hebt de verkeerde optie aangevinkt toen je moest zeggen wat voor account de system owner krijgt ' maar ik twijfel of dat gaat werken .JCreations schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:47:
[...]
Als je in de envoy zit kan je door scrollen naar beneden (mobile). Onderaan zie je dan installer login. Via die pagina kan je het uitzetten. Ik heb wel een gratis installateurs account.
Maar wie niet waagt...
Tof project, dank voor het delen!AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:54:
Vanavond ook even de limit slider geprogrammeerd aangestuurd via modbus tcp op een SMA en in een HA yaml.
Ik heb ook een SMA Sunny Boy en ik heb je limiter in Node-Red gezet. Echter, welke waarde ik ook doorgeef, de omvormer schakelt niet terug. Waarschijnlijk omdat de betreffende setting in de omvormer vast op 100% staat, met een hangslotje erbij. Als ik als installateur inlog in de omvormer en naar deze setting ga, krijg ik de melding dat ik een "SMA Grid Guard code" nodig heb om deze aan te passen. Hoe heb jij dat opgelost?
Beter remmen=sneller racen: loadcellmod
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| modbus: - name: modbus_sma type: tcp host: 172.16.1.11 port: 502 #close_comm_on_error: true delay: 0 message_wait_milliseconds: 600 retries: 3 retry_on_empty: false timeout: 5 sensors: - name: SMA Actual power unique_id: fa400021001 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30775 input_type: input #count: 2 data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement .... |
Sinds HA 2023.10 werkt deze niet meer.
Er is wel een breaking change voor Modbus (https://www.home-assistan...-202310/#breaking-changes), maar dit gaat over (een optioneel veld) close_comm_on_errorLogger: homeassistant.config
Source: config.py:501
First occurred: 13:10:57 (1 occurrences)
Last logged: 13:10:57
Invalid config for [modbus]: SMA Actual power: `count: 2` cannot be combined with `data_type: int32` @ data['modbus'][0]['sensors'][0]. Got {'name': 'SMA Actual power', 'unique_id': 'fa400021001', 'unit_of_measurement': 'W', 'slave': 3, 'address': 30775, 'input_type': 'input', 'count': 2, 'data_type': 'int32', 'min_value': 0, 'device_class': 'power', 'state_class': 'measurement', 'scan_interval': 15}
....
Is hier regressie opgetreden, of heb ik een wijziging gemist?
Count weghalen biedt geen soelaas. De melding is dan wel weg bij check configuration, maar de slider werkt niet.
[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 05-10-2023 14:17 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Home Assistant 2023.10
Er is een aantal deprecated entiteiten, zoals close_comm_on_error en volgend jaar zal ook retry_on_empty een breaking change veroorzaken. Count moet er uitgehaald worden om de integratie weer werkend te krijgen.;YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
| modbus: - name: modbus_sma type: tcp host: [IP_ADRESS] port: 502 delay: 0 message_wait_milliseconds: 600 retries: 3 timeout: 5 sensors: - name: SMA Actual power unique_id: fa400021001 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30775 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA Today yield unique_id: fa400021002 unit_of_measurement: Wh slave: 3 address: 30517 data_type: int64 min_value: 0 device_class: energy state_class: total_increasing - name: SMA Total unique_id: fa400021003 unit_of_measurement: kWh slave: 3 address: 30531 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: energy state_class: total_increasing - name: SMA DC Voltage 1 unique_id: fa400021004 unit_of_measurement: V slave: 3 address: 30771 input_type: input scale: 0.01 precision: 2 data_type: int32 min_value: 0 device_class: voltage state_class: measurement - name: SMA DC Current 1 unique_id: fa400021005 unit_of_measurement: A slave: 3 address: 30769 input_type: input scale: 0.001 precision: 3 data_type: int32 min_value: 0 device_class: current state_class: measurement - name: SMA DC Power 1 unique_id: fa400021006 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30773 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA DC Voltage 2 unique_id: fa400021007 unit_of_measurement: V slave: 3 address: 30959 input_type: input scale: 0.01 precision: 2 data_type: int32 min_value: 0 device_class: voltage state_class: measurement - name: SMA DC Current 2 unique_id: fa400021008 unit_of_measurement: A slave: 3 address: 30957 input_type: input scale: 0.001 precision: 3 data_type: int32 min_value: 0 device_class: current state_class: measurement - name: SMA DC Power 2 unique_id: fa400021009 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30961 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA temperature unique_id: fa400021010 unit_of_measurement: °C slave: 3 address: 30953 input_type: input scale: 0.1 precision: 1 data_type: int32 min_value: 0 device_class: temperature state_class: measurement #SMA power limit input_number: sma_power_limit_slider: name: SMA Power Limit Slider initial: 100 min: 20 max: 100 step: 1 automation: alias: SMA Power Limit id: fa400021013 description: '' trigger: - platform: state entity_id: input_number.sma_power_limit_slider condition: [] action: - service: modbus.write_register data: address: 40016 slave: 3 value: '{{ states("input_number.sma_power_limit_slider") }}' hub: modbus_sma mode: single |
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Bovenstaand krijg ik niet werkend met mijn SMA Tripower 8.0 in HA.timovd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:25:Home Assistant 2023.10
Er is een aantal deprecated entiteiten, zoals close_comm_on_error en volgend jaar zal ook retry_on_empty een breaking change veroorzaken. Count moet er uitgehaald worden om de integratie weer werkend te krijgen.;
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 modbus: - name: modbus_sma type: tcp host: [IP_ADRESS] port: 502 delay: 0 message_wait_milliseconds: 600 retries: 3 timeout: 5 sensors: - name: SMA Actual power unique_id: fa400021001 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30775 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA Today yield unique_id: fa400021002 unit_of_measurement: Wh slave: 3 address: 30517 data_type: int64 min_value: 0 device_class: energy state_class: total_increasing - name: SMA Total unique_id: fa400021003 unit_of_measurement: kWh slave: 3 address: 30531 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: energy state_class: total_increasing - name: SMA DC Voltage 1 unique_id: fa400021004 unit_of_measurement: V slave: 3 address: 30771 input_type: input scale: 0.01 precision: 2 data_type: int32 min_value: 0 device_class: voltage state_class: measurement - name: SMA DC Current 1 unique_id: fa400021005 unit_of_measurement: A slave: 3 address: 30769 input_type: input scale: 0.001 precision: 3 data_type: int32 min_value: 0 device_class: current state_class: measurement - name: SMA DC Power 1 unique_id: fa400021006 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30773 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA DC Voltage 2 unique_id: fa400021007 unit_of_measurement: V slave: 3 address: 30959 input_type: input scale: 0.01 precision: 2 data_type: int32 min_value: 0 device_class: voltage state_class: measurement - name: SMA DC Current 2 unique_id: fa400021008 unit_of_measurement: A slave: 3 address: 30957 input_type: input scale: 0.001 precision: 3 data_type: int32 min_value: 0 device_class: current state_class: measurement - name: SMA DC Power 2 unique_id: fa400021009 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30961 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA temperature unique_id: fa400021010 unit_of_measurement: °C slave: 3 address: 30953 input_type: input scale: 0.1 precision: 1 data_type: int32 min_value: 0 device_class: temperature state_class: measurement #SMA power limit input_number: sma_power_limit_slider: name: SMA Power Limit Slider initial: 100 min: 20 max: 100 step: 1 automation: alias: SMA Power Limit id: fa400021013 description: '' trigger: - platform: state entity_id: input_number.sma_power_limit_slider condition: [] action: - service: modbus.write_register data: address: 40016 slave: 3 value: '{{ states("input_number.sma_power_limit_slider") }}' hub: modbus_sma mode: single
Ik heb de Grid Guard Code geactiveerd en de settings conform @AUijtdehaag geconfigureerd in de SMA inverter. De sensors kan ik via Modbus uitlezen in HA. Echter het limiteren van de powersetting met de slider resulteert in de volgende melding in de SMA inverter eventlog:
8708 Timeout in communication for active power limitation
Heeft dit te maken met de Modbus integratie aanpassingen die HA heeft gedaan? Ik kreeg ook een melding dat 'retries' ook niet meer werkt in een van de volgende updates van HA. Die heb ik dus uit de config gehaald.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
| ## MODBUS SMA modbus: - name: modbus_sma type: tcp host: 192.168.1.194 port: 502 delay: 0 message_wait_milliseconds: 600 timeout: 5 sensors: - name: SMA Actual power unique_id: fa400021001 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30775 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA Today yield unique_id: fa400021002 unit_of_measurement: Wh slave: 3 address: 30517 data_type: int64 min_value: 0 device_class: energy state_class: total_increasing - name: SMA Total unique_id: fa400021003 unit_of_measurement: kWh slave: 3 address: 30531 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: energy state_class: total_increasing - name: SMA DC Voltage 1 unique_id: fa400021004 unit_of_measurement: V slave: 3 address: 30771 input_type: input scale: 0.01 precision: 2 data_type: int32 min_value: 0 device_class: voltage state_class: measurement - name: SMA DC Current 1 unique_id: fa400021005 unit_of_measurement: A slave: 3 address: 30769 input_type: input scale: 0.001 precision: 3 data_type: int32 min_value: 0 device_class: current state_class: measurement - name: SMA DC Power 1 unique_id: fa400021006 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30773 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA DC Voltage 2 unique_id: fa400021007 unit_of_measurement: V slave: 3 address: 30959 input_type: input scale: 0.01 precision: 2 data_type: int32 min_value: 0 device_class: voltage state_class: measurement - name: SMA DC Current 2 unique_id: fa400021008 unit_of_measurement: A slave: 3 address: 30957 input_type: input scale: 0.001 precision: 3 data_type: int32 min_value: 0 device_class: current state_class: measurement - name: SMA DC Power 2 unique_id: fa400021009 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30961 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA temperature unique_id: fa400021010 unit_of_measurement: °C slave: 3 address: 30953 input_type: input scale: 0.1 precision: 1 data_type: int32 min_value: 0 device_class: temperature state_class: measurement #SMA power limit input_number: sma_power_limit_slider: name: SMA Power Limit Slider initial: 100 min: 20 max: 100 step: 1 # Automation SMA Power Limit automation sma: alias: SMA Power Limit id: fa400021013 description: '' trigger: - platform: state entity_id: input_number.sma_power_limit_slider condition: [] action: - service: modbus.write_register data: address: 40016 slave: 3 value: '{{ states("input_number.sma_power_limit_slider") }}' hub: modbus_sma mode: single |
Jep. Beide staat goed volgens mijAUijtdehaag schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:42:
@Dix0r
Je hebt de SMA dan ook ingesteld op externe voorinstelling?
(via installatiewizard of onder externe communicatie / op mijn SMA 2.5)
[Afbeelding] [Afbeelding]

Bij mij wel onder 'system and device control'.
/f/image/w1KO9lNqG3iDJjSdybRhatOg.png?f=fotoalbum_large)
Via de installatiewizard:
/f/image/2ZYjsoqlDNuvaDrdVotXErzk.png?f=fotoalbum_large)
@Dix0r
Heb een paar kleine verschilletjes zoals de delay en onder aan de automation:
Heb een paar kleine verschilletjes zoals de delay en onder aan de automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
| # https://community.home-assistant.io/t/modbus-data-from-sma-inverter/122425/257 # Using https://github.com/InfernoEmbedded/PowerScraper as a basis for the Modbus registers used on SMA Inverters. # I created this as I am using the Ethernet port on the Inverter for Modnbus over TCP as the web API is unavailable. # But the Inverter can communicate to the cloud ok somehow? I do not have a Pocket WiFi module. # Only tested with ModBus over TCP, no reason why USB - RS485 shouldn't work modbus: - name: modbus_sma type: tcp host: 192.168.1.194 ## or create !secret inverter_ip with ip adress port: 502 delay: 5 message_wait_milliseconds: 600 timeout: 5 sensors: - name: SMA Actual unique_id: fa600021001 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30775 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA Today unique_id: fa600021002 unit_of_measurement: Wh slave: 3 address: 30517 data_type: int64 min_value: 0 device_class: energy state_class: total_increasing - name: SMA Total unique_id: fa600021003 unit_of_measurement: kWh slave: 3 address: 30531 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: energy state_class: total_increasing - name: SMA DC Voltage 1 unique_id: fa600021004 unit_of_measurement: V slave: 3 address: 30771 input_type: input scale: 0.01 precision: 2 data_type: int32 min_value: 0 device_class: voltage state_class: measurement - name: SMA DC Current 1 unique_id: fa600021005 unit_of_measurement: A slave: 3 address: 30769 input_type: input scale: 0.001 precision: 3 data_type: int32 min_value: 0 device_class: current state_class: measurement - name: SMA DC Power 1 unique_id: fa600021006 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30773 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA DC Voltage 2 unique_id: fa600021007 unit_of_measurement: V slave: 3 address: 30959 input_type: input scale: 0.01 precision: 2 data_type: int32 min_value: 0 device_class: voltage state_class: measurement - name: SMA DC Current 2 unique_id: fa600021008 unit_of_measurement: A slave: 3 address: 30957 input_type: input scale: 0.001 precision: 3 data_type: int32 min_value: 0 device_class: current state_class: measurement - name: SMA DC Power 2 unique_id: fa600021009 unit_of_measurement: W slave: 3 address: 30961 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement - name: SMA temperature unique_id: fa600021010 unit_of_measurement: °C slave: 3 address: 30953 input_type: input scale: 0.1 precision: 1 data_type: int32 min_value: 0 device_class: temperature state_class: measurement - name: SMA earthleakage unique_id: fa600021011 unit_of_measurement: A slave: 3 address: 30225 input_type: input scale: 0.001 precision: 3 data_type: int32 min_value: 0 device_class: current state_class: measurement input_number: sma_power_limit_slider: name: SMA Power Limit Slider initial: 100 min: 0 max: 100 step: 1 unit_of_measurement: "%" automation: - alias: SMA Power Limit id: fa600021012 description: '' trigger: - platform: state entity_id: input_number.sma_power_limit_slider condition: [] action: - service: modbus.write_register data: address: 40016 slave: 3 value: '{{ states("input_number.sma_power_limit_slider") }}' hub: modbus_sma mode: single |
Thx @AUijtdehaag . Heb een compare / vergelijk gedaan qua configs met Visual Studio. Het werkt nu!
Mijn delay stond inderdaad op '0', na het ophogen naar '5'. Werkt het nu. Daarnaast heb ik mijn slider ook nog aangepast (min: 20 naar min: 0).
De config van @timovd had ik als basis gepakt, voor mij werkt deze dus niet.
Mijn delay stond inderdaad op '0', na het ophogen naar '5'. Werkt het nu. Daarnaast heb ik mijn slider ook nog aangepast (min: 20 naar min: 0).
De config van @timovd had ik als basis gepakt, voor mij werkt deze dus niet.
Mijn config staat inmiddels ook al even op GitHub: https://github.com/timovd...blob/main/sma_modbus.yaml
Retries er uitgehaald omdat deze als deprecated is gemarkeerd in HA 2024.01
Retries er uitgehaald omdat deze als deprecated is gemarkeerd in HA 2024.01
Bel je energiemaatschappij en vraag naar het "modelcontract" en je bent van al je ellende verlost.Powergrim schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:24:
Ik zit met een probleem waar al een aardige tijd mijn gedachten overheen lopen maar ik nog geen idee heb hoe ik dat kan oplossen.
Casus: Ik heb op dit moment 9 zonnepalen goed voor zo'n 2700kw opwekkingsvermogen. Tot op heden altijd gebruik gemaakt van een vast contact, maar sinds kort over op een dynamisch contract. Met een dynamisch contract kan het in de zomer voorkomen dat het helemaal niet interessant is om energie terug te leveren. Met lage vergoeding, of zelfs negatieve vergoeding (lees: betalen) van dien.
Nou kan ik dan wel de zonnepanelen uitzetten, maar dan heb ik er in mijn eigen thuis-net ook weer geen gebruik van. Dus wat ik eigenlijk zoek is een schakelbare diode die er voor kan zorgen dat ik een gelijkrichting kan zetten op de teruglevering. Dat dus richting het grote net het terugleveren gestopt kan worden.
In de meterkast is het aangesloten met een b16 automaat op 1 fase. Geen aardlek er tussen. Daar zit ook een vraag. Is het enigszins mogelijk om een 1 fase omvormer te laten loadbalancen over 3 fase en overschot niet op die ene fase weg te laten vloeien het net op? Want als ik op die ene fase 1kw gebruik, 2kw opwek, en op de andere ook nog eens 4kw verstook. Dan gaat overproductie nooit naar die andere fases toe.
Is dit iets wat bestaat, is mijn denkrichting een beetje okay? Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Ga jij de discussie van een jaar geleden weer opnieuw opstarten?RobertV70 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:10:
[...]
Bel je energiemaatschappij en vraag naar het "modelcontract" en je bent van al je ellende verlost.
Ja, het is namelijk erg actueeljongetje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 06:55:
[...]
Ga jij de discussie van een jaar geleden weer opnieuw opstarten?
Volgens mij is dit al vorig jaar (oa door mij) al aangehaald.
Zolang je kunt salderen is het uitzetten van zonnepanelen waanzin. Tenzij je een energiecontract kiest die niet bij je past (zonnepanelen met een dynamisch contract is ook waanzin in mijn ogen). Dan ga je op de momenten dat je panelen veel energie leveren deze uitzetten...
Met een contract met teruglevertarief krijg je na salderen gewoon nog x cent per Kwh en dat is altijd meer dan ze uitschakelen, dan krijg je niets. Zie ook verder: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 19-01-2024 11:13 ]
Mijn collega heeft gisteren 3x gebeld met Budget energie, als je vraagt naar het modelcontract, dan doen ze net alsof je uit je nek staat te lullen, is een model meneer, bestaat niet echt. Vervolgens krijgt hij te horen dat dit het standaard variabele contract is (gelul) en vervolgens wordt hij door een derde medewerker naar een dynamisch contract gepraat, heel bizar.
Er zijn gelukkig bedrijven waar je wel het modelcontract kan afsluiten en het ook openlijk aanbieden. Budget Energie doet dus alsof het niet bestaat.
Er zijn gelukkig bedrijven waar je wel het modelcontract kan afsluiten en het ook openlijk aanbieden. Budget Energie doet dus alsof het niet bestaat.
op de kaart kun je zien hoe het met jou regio gesteld is.Congestie kaart NederlandPowergrim schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:34:
Aah dat stukje van intern salderen wist ik niet. Die vraag dan zeker beantwoord.
Maar de andere staat wat mij betreft nog, ik denk wel congestie iets gaat doen; iets zal moeten bemoedigen dat je zelf flink gaat gebruiken bij hoge opwek. Prijsverhoging is dan natuurlijk een makkelijke maatregel vanuit netbeheerders.
echter deze kaart geeft alleen het beeld weer voor zware netaansluiting (netaansluiting groter dan 3x80A), dus zal in de meeste gevallen normale huishouden daar realtief weing van merken.
Daar kun je veel beter kijken hoe de Spanning op je verschillende fases door de dag zitten, want bij 253V gaat je omvormer op zwart.
Hier op tweakers kun je een leuk programa vinden "P1 toolkit" waar je wel een P1 dongel nodig hebt. Daar kun je dus o.a. continu de spanning aflezen. Werkt helaas niet bij alle mn oudere slimme meters.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
melding maken bij de ACM.RobertV70 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:10:
Mijn collega heeft gisteren 3x gebeld met Budget energie, als je vraagt naar het modelcontract, dan doen ze net alsof je uit je nek staat te lullen, is een model meneer, bestaat niet echt. Vervolgens krijgt hij te horen dat dit het standaard variabele contract is (gelul) en vervolgens wordt hij door een derde medewerker naar een dynamisch contract gepraat, heel bizar.
Ik heb gister nog voor een klant een telefoontje gepleegd naar Essent, zelfde verhaal, en je wordt rustig even 3 minuten in de wacht gezet, hopende dat je ophangt. Daarna komt de medewerker terug met het verhaal dat ze het eigenlijk moeten aanbieden en het niet mogen weigeren, maar toch liever niet aanbieden.
Het modelcontract is het meest gevreesde contract op dit moment bij de energiemaatschappijen, en dat terwijl het nog geen twee jaar geleden vrijwel het enige contract was wat je nog kon krijgen vanwege het op drogen van de vaste contracten. Ze doen precies dat wat hun het beste uitkomt.
Heel simpel, ook dit melden en als ik de ACM was direct de vergunning van Essent intrekken voor 3 mnd, onder de voorwaarde dat ze in die tijd geen nieuwe klanten mogen aannemen. Bestande klanten treft dit dan niet. Plus boete van 100.000 euro geconstateerd klacht.RobertV70 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:05:
[...]
Ik heb gister nog voor een klant een telefoontje gepleegd naar Essent, zelfde verhaal, en je wordt rustig even 3 minuten in de wacht gezet, hopende dat je ophangt. Daarna komt de medewerker terug met het verhaal dat ze het eigenlijk moeten aanbieden en het niet mogen weigeren, maar toch liever niet aanbieden.
Het modelcontract is het meest gevreesde contract op dit moment bij de energiemaatschappijen, en dat terwijl het nog geen twee jaar geleden vrijwel het enige contract was wat je nog kon krijgen vanwege het op drogen van de vaste contracten. Ze doen precies dat wat hun het beste uitkomt.
Geld is bij deze jongens het enige waar ze vatbaar voor zijn, dus direct met zwaar geschut gaan beginnen.
Goed om te weten, veel geld, dan maar zo inderdaad.MacD007 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:50:
[...]
Heel simpel, ook dit melden en als ik de ACM was direct de vergunning van Essent intrekken voor 3 mnd, onder de voorwaarde dat ze in die tijd geen nieuwe klanten mogen aannemen. Bestande klanten treft dit dan niet. Plus boete van 100.000 euro geconstateerd klacht.
Geld is bij deze jongens het enige waar ze vatbaar voor zijn, dus direct met zwaar geschut gaan beginnen.
Ik heb een vraag die wat gelijkenis heeft met de vorige.
Ik heb een SMA Tripower 8.0 zonder installateursrechten en ben geen geweldige programmeur, maar heb wel wat python ervaring. Ik heb een dynamisch contract en omdat ik de Zonneplan Nexus batterij heb gekocht, kan ik niet over naar het modelcontract. Zonneplan handelt met deze batterij op de onbalans markt en dat gaat niet zonder dynamisch contract.
Ik heb wel wat code die dynamische prijzen kan ophalen.
Vraag 1: Nu vroeg ik me af of het moeilijk is om de SMA vanuit een script met python aan te sturen om de panelen aan/uit te zetten.
Dus zonder Home assistant. Indien ik dit script in mijn startup meeneem, dan nog uitzoeken hoe het 1x per uur te laten beslissen over aan/uit en dan zou ik dit geregeld kunnen hebben. Github geeft me niet wat ik zoek.
Vraag 2: Weet verder iemand of SMA deze aan/uit knop gaat maken in hun app?
Ik heb een SMA Tripower 8.0 zonder installateursrechten en ben geen geweldige programmeur, maar heb wel wat python ervaring. Ik heb een dynamisch contract en omdat ik de Zonneplan Nexus batterij heb gekocht, kan ik niet over naar het modelcontract. Zonneplan handelt met deze batterij op de onbalans markt en dat gaat niet zonder dynamisch contract.
Vraag 1: Nu vroeg ik me af of het moeilijk is om de SMA vanuit een script met python aan te sturen om de panelen aan/uit te zetten.
Dus zonder Home assistant. Indien ik dit script in mijn startup meeneem, dan nog uitzoeken hoe het 1x per uur te laten beslissen over aan/uit en dan zou ik dit geregeld kunnen hebben. Github geeft me niet wat ik zoek.
Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)
Ik begrijp eigenlijk nou nog steeds niet hoe dat zit met salderen op dynamisch tarief. Als er overschot is aan PV is het dan handig om de PV af te schakelen en zo ja, bij welk uurtarief? Kan iemand dat voor me toelichten?
[ Voor 8% gewijzigd door Devlinx op 20-02-2024 11:07 ]
Getallenvoorbeeld:
Dynamisch contract:
Stel je verbruikt in een jaar 2000 kWh, tegen een gemiddeld kaal tarief van 12 cent. (Met kaal bedoel ik zonder belastingen)
Verder lever je 3000 kWh terug, tegen een gemiddeld tarief van 8 cent.
Omdat je meer teruglevert dan verbruikt, betaal je geen energiebeasting.
Je betaald/ontvangt: 2000x12 cent - 3000x8 cent = 0 Euro
Vast/variabel contract (met verder dezelfde aannames):
Je ontvangt (3000-2000)x8cent = 80 Euro
Indien je een overschot aan PV hebt zou ik bij 0 cent afschakelen zolang je overschot houd.
Indien je door het afschakelen op jaarbasis met een tekort komt te zitten, dan moet je op -13,2 cent (belastingtarief) schakelen.
Het is beter om een beetje overschot te houden.
Dynamisch contract:
Stel je verbruikt in een jaar 2000 kWh, tegen een gemiddeld kaal tarief van 12 cent. (Met kaal bedoel ik zonder belastingen)
Verder lever je 3000 kWh terug, tegen een gemiddeld tarief van 8 cent.
Omdat je meer teruglevert dan verbruikt, betaal je geen energiebeasting.
Je betaald/ontvangt: 2000x12 cent - 3000x8 cent = 0 Euro
Vast/variabel contract (met verder dezelfde aannames):
Je ontvangt (3000-2000)x8cent = 80 Euro
Indien je een overschot aan PV hebt zou ik bij 0 cent afschakelen zolang je overschot houd.
Indien je door het afschakelen op jaarbasis met een tekort komt te zitten, dan moet je op -13,2 cent (belastingtarief) schakelen.
Het is beter om een beetje overschot te houden.
@natural colour Beetje laat dat ik reageer, maar lees dit topic nu pas. Je oplossing is inderdaad een heel stuk goedkoper en werkt verder feilloos natuurlijk. Maar doet (en is niet) het zelfde als die (inderdaad) dure apparaten.natural colour schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:16:
[...]
Dat zijn dure apparaten!, het kan soms ook direct via de omvormer, een beetje Tweakermaakt met behulp van een Eltako stroom relais (o.i.d.) plus een extra relais zelf één.
Zó schakelt bij mij de e- boiler alléén in als er voldoende zonne-energie is.
https://www.elektramat.nl...2lVwkREAQYASABEgKuavD_BwE
Jou oplossing schakelt bij een vooraf ingestelde waarde van stroom terugleveren een verbruiker (lees: verwarmingselement) aan en uit.
Die apparaten genoemd in de diverse links doen dit traploos zoals ik begrijp. Dus bij 200 Watt terugleveren wordt er ook maar 200Watt geleverd aan het verwarmingselement. Bij 500 dan 500Watt enz, enz.
Dat is toch een wezenlijk verschil. Je zult met jouw oplossing dus een keuze moeten maken in het vermogen van je element wat je uiteindelijk in je boiler steekt. Laten we zeggen dat dat een 1000 Watt element is. Dan houd dat in dat je dan minimaal 1000 Watt aan PV overschot moet hebben alvorens je element aan gaat. Je kan dat stroom relais natuurlijk ook zo afstellen dat het eerder aan springt. Maar dan zal je alsnog een deel van het opgenomen vermogen van het net trekken ipv de PV.
Neemt niet weg dat je gelijk hebt hoor. Die dingen zijn voor wat ze doen veels te duur!
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
het antwoord is eigenlijk heel simpel, een dynamisch contract kend geen salderen. Dus geen opsparen in de zomer en dan in de winter gebruiken. gaat hier dus niet op.Devlinx schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:06:
Ik begrijp eigenlijk nou nog steeds niet hoe dat zit met salderen op dynamisch tarief. Als er overschot is aan PV is het dan handig om de PV af te schakelen en zo ja, bij welk uurtarief? Kan iemand dat voor me toelichten?
als je terugleverd krijg je dezelfde prijs dan als je deze zou kopen.
@MacD007 Is het niet zo dat de belasting wel gewoon wordt gesaldeerd, maar dat alleen de kale stroomprijs het tarief van het moment volgt? Dat begrijp ik uit eerdere reacties.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat is ook hoe ik het altijd begrepen heb.onetime schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 01:21:
@MacD007 Is het niet zo dat de belasting wel gewoon wordt gesaldeerd, maar dat alleen de kale stroomprijs het tarief van het moment volgt? Dat begrijp ik uit eerdere reacties.
Het hangt volgens mij een beetje van de aanbieder af maar tibber legt het wel goed uit op de website.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Omvormer uitzetten?... of zeg ik nu iets noobs
Ik heb een SMA STP 9000TL-20. Sinds kort heb ik die verbonden met mijn Homey --> er komt data van de SMA.Energycoach schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:33:
Ik heb een vraag die wat gelijkenis heeft met de vorige.
In de Homey SMA app zit ook een mogelijkheid de output te beperken. Dat is een SMA feature die al langer bestaat ivm voorkoming van overbelasting van het lokale net. Deze output beperking is dus aan te sturen op basis van andere parameters bv tijd, of dynamische energieprijs (dat is ook ergens vandaan te importeren), voltage of output kW.
Volgens experts op het Homeyforum zou deze SMA sturing vanuit Homey moeten werken. Zelf nog niet geprobeerd.
Wel was het verbinden van Homey met SMA wat lastig, de installateurscode was nodig, had ik niet dus moest SMA vragen om een unlock code tegen betaling.
Jawel hoor.MacD007 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 01:11:
[...]
het antwoord is eigenlijk heel simpel, een dynamisch contract kend geen salderen.
Belastingen worden op jaarbasis gesaldeerd.
Energietarieven op uurbasis.
en bij een negative prijs, krijg je dan ook belasting terug, want over negatieve prijzen horen dus ook negatieve belastingen?de Peer schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:44:
[...]
Jawel hoor.
Belastingen worden op jaarbasis gesaldeerd.
Energietarieven op uurbasis.
wat blijkt, daar heeft de politiek natuurlijk wat voor gevonden, belastingen op energie zijn namelijk voornamelijk (uitzondering de BTW) een vaste bedrag per kWh en daarover betaal je ook nog de BTW. dus.
tibber legt dat overigens goed uit. uitleg tibber over negatieve stroomprijzen
En waar zit je voordeel dan er nog in ? Kun je een voorbeeld posten van een fictief verbruiks model. hoe dat dan werkt en of je daar dan nog wel een voordeel uithaald tov een vast contract?
voorbeeld:
winter : verbruik 3.000 kWh en teruglevering 200 kWh.
voor- en najaar : verbruik 2.000 kWh en teruglevering 1.500 kWh
zomer : verbruik 1000 kWh en teruglevering 4.500 kWh
ben benieuwd
[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 02-03-2024 12:09 ]
Het voordeel van een dynamisch contract zit er vooral in dat de inkoopprijs van stroom vaak lager is dan bij vast. Als je (na salderen) nog veel stroom moet inkopen (geen overschot dus) dan kan dynamische de voordeligere keuze zijn. En kun je ook nog schuiven met je verbruik (zoals bij EV) dan ben je helemaal spekkoper.MacD007 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:01:
[...]
en bij een negative prijs, krijg je dan ook belasting terug, want over negatieve prijzen horen dus ook negatieve belastingen?![]()
zal wel niet. of betaal je geen belasting bij negatieve prijzen ?
wat blijkt, daar heeft de politiek natuurlijk wat voor gevonden, belastingen op energie zijn namelijk voornamelijk (uitzondering de BTW) een vaste bedrag per kWh en daarover betaal je ook nog de BTW. dus.
En waar zit je voordeel dan er nog in ? Kun je een voorbeeld posten van een fictief verbruiks model. hoe dat dan werkt en of je daar dan nog wel een voordeel uithaald tov een vast contract?
voorbeeld:
winter : verbruik 3.000 kWh en teruglevering 200 kWh.
voor- en najaar : verbruik 2.000 kWh en teruglevering 1.500 kWh
zomer : verbruik 1000 kWh en teruglevering 4.500 kWh
ben benieuwd
Zelf heb ik 2 slimme meters. Zodat ik zowel vast als dynamisch heb. Dan houd je altijd de optie om te switchen (knop in meterkast omzetten) als 1 van beide opties aantrekkelijker is (geworden).
Dat is natuurlijk een optie, echter met de gestegen netwerkkosten, en die zullen alleen nog maar verder stijgen wordt een tweede allocatiepunt (SOP) wel erg duur. ga je daar nog wel aan verdienen, tenslotte als je die nu wilt betaal je ook nog een vlinke aansluitkosten, dat totaal moet je eerst nog zien terug te verdienen.de Peer schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:24:
[...]
Het voordeel van een dynamisch contract zit er vooral in dat de inkoopprijs van stroom vaak lager is dan bij vast. Als je (na salderen) nog veel stroom moet inkopen (geen overschot dus) dan kan dynamische de voordeligere keuze zijn. En kun je ook nog schuiven met je verbruik (zoals bij EV) dan ben je helemaal spekkoper.
Zelf heb ik 2 slimme meters. Zodat ik zowel vast als dynamisch heb. Dan houd je altijd de optie om te switchen (knop in meterkast omzetten) als 1 van beide opties aantrekkelijker is (geworden).
Is binnen een jaar terugverdiend over het algemeen. In mijn geval in 2 maanden zelfs. Alleen al het feit dat je 2 contracten tegelijk kunt afsluiten waardoor je risico's kunt spreiden is onbetaalbaar.MacD007 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:29:
[...]
Dat is natuurlijk een optie, echter met de gestegen netwerkkosten, en die zullen alleen nog maar verder stijgen wordt een tweede allocatiepunt (SOP) wel erg duur. ga je daar nog wel aan verdienen, tenslotte als je die nu wilt betaal je ook nog een vlinke aansluitkosten, dat totaal moet je eerst nog zien terug te verdienen.
Zo heb ik dankzij mijn 2e slimme meter nog snel even een 3-jarig contract bij Greenchoice (TLV 11,5 ct) kunnen afsluiten, zonder terugleverboete. En dat terwijl mijn huidige contract nog even mooi door kan lopen. Als je dat in geld gaat uitdrukken (in mijn geval, met 63 panelen) dan zijn die paar tientjes per jaar voor de SAP peanuts.
oke, ja, met zoveel panelen is dat natuurlijk wel hele andere koek, ik bekeek dit meer uit het oogpunt van een normale concument met 10-20 panelen op zijn dak.de Peer schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:41:
[...]
Is binnen een jaar terugverdiend over het algemeen. In mijn geval in 2 maanden zelfs. Alleen al het feit dat je 2 contracten tegelijk kunt afsluiten waardoor je risico's kunt spreiden is onbetaalbaar.
Zo heb ik dankzij mijn 2e slimme meter nog snel even een 3-jarig contract bij Greenchoice (TLV 11,5 ct) kunnen afsluiten, zonder terugleverboete. En dat terwijl mijn huidige contract nog even mooi door kan lopen. Als je dat in geld gaat uitdrukken (in mijn geval, met 63 panelen) dan zijn die paar tientjes per jaar voor de SAP peanuts.
Bedankt voor je bericht. Het geeft de burger moed dat er mogelijkheden bestaan, maar ik heb geen Homey en ik zoek verder.Crapton schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:11:
[...]
Ik heb een SMA STP 9000TL-20. Sinds kort heb ik die verbonden met mijn Homey --> er komt data van de SMA.
In de Homey SMA app zit ook een mogelijkheid de output te beperken. Dat is een SMA feature die al langer bestaat ivm voorkoming van overbelasting van het lokale net. Deze output beperking is dus aan te sturen op basis van andere parameters bv tijd, of dynamische energieprijs (dat is ook ergens vandaan te importeren), voltage of output kW.
Ik weet dat SMA een soort power control module levert van 130 Euro, maar voor een aan/uit functie die in software moet kunnen vind ik dat veel geld.
Mijn SMA (zie signature) kan ik gewoon via een modbus-register vertellen hoeveel hij maximaal mag leveren. Kan dat bij jou niet?Energycoach schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:35:
Bedankt voor je bericht. Het geeft de burger moed dat er mogelijkheden bestaan, maar ik heb geen Homey en ik zoek verder.
Ik weet dat SMA een soort power control module levert van 130 Euro, maar voor een aan/uit functie die in software moet kunnen vind ik dat veel geld.
Dat register mag je met een script continu overschrijven, bijvoorbeeld op basis van de data van je P1-meter.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat ik mis in dit artikel is:MacD007 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:01:
[...]
- merit order zorgt voor dat goedkope windstroom stroom geprijsd is als bv kolenstroom als het nodig is kolenstroom bij te leveren. Dat is extra winst voor eigenaren zonneparken en windmolens (afgezien van subsidie die ze al krijgen).
- kolen-biomassa centrales gaan NIET uit maar worden teruggeregeld, terwijl er overschot aan stroom is dragen ze daar juist aan bij
- zonneparken krijgen een afschakelvergoeding
- piekmomenten overcapaciteit is maar klein deel van de tijd. Deze onbalans is bewust gemaakt en dat gaat nog steeds door (Essent 80.000 panelen bij Woensdrecht erbij). Pas wanneer er batterijen of H2 fabrieken zijn kan je overschot zinnig gebruiken.
- zelf verbruiken tijdens piekmomenten PV installatie is een fabel. Zelfs met stofzuiger en wasmachines aan hou je heel veel over. De meeste mensen kunnen een EV niet betalen.
Er zijn wat perverse prikkels in dit systeem, zeker die merit order zo lang het duurt. Ik begrijp niet dat er geen beter systeem voor komt, zodat je een eerlijke prijs voor je stroom krijgt.
https://www.nu.nl/nu-klim...-stijgen-hoe-kan-dat.html
Ik zit niet in de merit orders etc, lijkt me ook meer iets voor het dynamische tarieven topic. Er zijn natuurlijk dagen dat het loont om de overtollige stroom te verkopen aan het buitenland tegen negatieve prijzen maar het grootste gedeelte van het jaar is er een groot tekort aan groene stroom. 50% is nu duurzaam opgewekt maar stroom is maar 17% van het totale energieverbruik. Dus er is een lange (hobbelige) weg te gaan.
Overigens mijn EV's niet te duur in mijn ogen. De nieuwste modellen zoals de Renault 5, Citroen ec-3 etc kosten zeker na subsidie amper meer dan de brandstof varianten, hebben meer opties en veel lagere brandstofkosten.
Overigens mijn EV's niet te duur in mijn ogen. De nieuwste modellen zoals de Renault 5, Citroen ec-3 etc kosten zeker na subsidie amper meer dan de brandstof varianten, hebben meer opties en veel lagere brandstofkosten.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Dank voor je bericht. Ik heb nog nooit iets met ModBus gedaan.Andrehj schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:22:
[...]
Mijn SMA (zie signature) kan ik gewoon via een modbus-register vertellen hoeveel hij maximaal mag leveren. Kan dat bij jou niet?
Dat register mag je met een script continu overschrijven, bijvoorbeeld op basis van de data van je P1-meter.
Ik zag op github deze staan en wil ermee gaan stoeien.
https://github.com/maluramichael/py-sma-modbus/tree/master
Ik hoop dat SMA met een button in hun app komt, want maar zien of ik hier uitkom.
Hier 12 panelen en ca 3500 watt. Dit is nog geen kwart van mijn verbruik in de winter. In de zomer lever ik zo gem. 6 kW per dag terug. Nu moet ik straks hier €10 euro voor gaan betalen, wordt dus dure stroom Wil mij omvormer gaan ver vangen door een offgrid. Dan gebruik ik eigen stroom en vul dit aan uit het net, lever ik dus niets meer terug. Nu zoek ik hier een goede omvormer voor, zijn er vele op de markt maar wat is jullie ervaring hiermee? Wat is een goede offgrid omvormer? Wie heeft hier ervaring mee, zoek een goede tip hiervoor
Vr.grtz Kees
Vr.grtz Kees
Wat bedoel je met een off grid omvormer? Wil je je hele huis van het net halen? Ik zou dat afraden. Zo erg is die 10 euro nu ook weer nietCpk schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:47:
Hier 12 panelen en ca 3500 watt. Dit is nog geen kwart van mijn verbruik in de winter. In de zomer lever ik zo gem. 6 kW per dag terug. Nu moet ik straks hier €10 euro voor gaan betalen, wordt dus dure stroom Wil mij omvormer gaan ver vangen door een offgrid. Dan gebruik ik eigen stroom en vul dit aan uit het net, lever ik dus niets meer terug. Nu zoek ik hier een goede omvormer voor, zijn er vele op de markt maar wat is jullie ervaring hiermee? Wat is een goede offgrid omvormer? Wie heeft hier ervaring mee, zoek een goede tip hiervoor
Vr.grtz Kees
@Cpk Je saldeert eerst je zomer verbruik weg tegen de winter. Wat lost een offgrid oplossing op? Op jet moment dat je accu levert haal je al niets uit het net...
En heb je het over 10euro per jaar, per maand of per dag?
En heb je het over 10euro per jaar, per maand of per dag?
De boete gaat echter vaak over bruto verbruik. Niet netto. Salderen is dan dus niet relevantjongetje schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:56:
@Cpk Je saldeert eerst je zomer verbruik weg tegen de winter.
Dan ga je toch gewoon naar een andere leverancier. Greenchoice doet nog normaal.Cpk schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:47:
Vr.grtz Kees
daarnaast is teruglever boete + salderen voorlopig nog goedkoper dan niet opwekken.
*knip* Dit is een technisch topic, beleid is offtopic
[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 14-04-2024 16:57 ]
* offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 14-04-2024 16:57 ]
* reactie op offtopic
[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 14-04-2024 16:58 ]
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
* nog verder offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 14-04-2024 16:58 ]
Wel interessant.Crapton schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:11:
[...]
Wel was het verbinden van Homey met SMA wat lastig, de installateurscode was nodig, had ik niet dus moest SMA vragen om een unlock code tegen betaling.
Ik heb nooit een unlock code gekocht.
Kon gewoon inloggen en gebruikersnaam en wachtwoord als installateur aanmaken.
Voor alle mensen die modbus gebruiken van SMA in combinatie met homey.
1: zorg voor een fix ip-adres in router
2: verander de modbus poort niet, dit heb ik wel gedaan en toen bij het update van de app ging het niet helemaal lekker en had ik weer een zeurende vriendin die niet wist of ze kon wassen op zonnestroom 🫣
* offtopic
[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 14-04-2024 16:58 ]
Kan je niet gewoon een exportlimiet in stellen, en dan 0 invullen? Je hebt dan nog wel een slimme meter of een CT klem nodig, maar meestal kan je gewoon de export beperken. Dat was bijvoorbeeld voor de Duitse markt zelfs soort van verplicht.Cpk schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:47:
Vr.grtz Kees
Hoe weet je omvormer hoeveel energie er gebruikt wordt? Dan moet je deze al aan je elektrameter koppelen.ErnstvV schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:21:
[...]
Kan je niet gewoon een exportlimiet in stellen, en dan 0 invullen? Je hebt dan nog wel een slimme meter of een CT klem nodig, maar meestal kan je gewoon de export beperken. Dat was bijvoorbeeld voor de Duitse markt zelfs soort van verplicht.
Dat schrijft hij toch. Ct klem of slimme meter koppelenjongetje schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:23:
[...]
Hoe weet je omvormer hoeveel energie er gebruikt wordt? Dan moet je deze al aan je elektrameter koppelen.
Oeps, even te snel.de Peer schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:24:
[...]
Dat schrijft hij toch. Ct klem of slimme meter koppelen
Maargoed, volgens mij goedkoper om een energieleverancier te kiezen waarbij je nog een paar cent per kwh uur krijgt dan een nieuwe omvormer kopen.
Ja dat denk ik ook. Maargoed veel mensen moeten nog beginnen met PV en een omvormer gaat 10 jaar mee dus wie weet bij vervanging...jongetje schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:26:
[...]
Oeps, even te snel.
Maargoed, volgens mij goedkoper om een energieleverancier te kiezen waarbij je nog een paar cent per kwh uur krijgt dan een nieuwe omvormer kopen.
Tenzij je huidige omvormer dit al ondersteund, dan is het alleen de meter of CT klem toevoegen en instellen op je opvormer.jongetje schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:26:
[...]
Oeps, even te snel.
Heb een 10 kW SMA inverter en ben met veel interesse deze thread aan het bekijken.
Zag interessante projecten voor aansturen van SMA inverters.
In mijn rondkijken kwam ik zelf deze module tegen.
Heeft iemand daar ervaring mee. Is dit eenvoudig aan te sturen ?
SMA Power Limiter.
https://www.sma.de/en/pro...control/sma-power-limiter
SMA Power Limiter.
@GerardFianen Heb je een recent model en homeautomatisering zoals HA? Dan kan dat ook zonder extra hardware.
Melding maken bij het ACMRobertV70 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:10:
https://www.acm.nl/nl/con...ldingen/melden-bij-de-acm
[ Voor 4% gewijzigd door original4u op 18-04-2024 13:16 ]
Ja. de Tri-Power 10 kW. Recent geinstalleerd.timovd schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:17:
@GerardFianen Heb je een recent model en homeautomatisering zoals HA? Dan kan dat ook zonder extra hardware.
Ben inderdaad van plan wat met Home Assistant te gaan experimenteren. Heb net hardware daarvoor in bestelling (ODROID N2+ gebaseerde kit).
Zoals ik het plaatje lees van jouw link heb je dan ook nog iets speciaal van de netbeheerder nodig.GerardFianen schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:14:
Heb een 10 kW SMA inverter en ben met veel interesse deze thread aan het bekijken.
SMA Power Limiter.
Zou ik niet aan beginnen, ga lekker de andere route waar je toch al mee gaat beginnen. (HA)
Dit wordt een hot topic. Ik ben reeds begonnen met het implementeren van oplossingen voor drie SMA-omvormers nu dit in rap tempo doorgevoerd gaat worden.
nieuws: Eneco gaat 11,5 cent per kWh berekenen voor terugleveren met zonnepan...
https://www.tubantia.nl/e...ten-zonnestroom~ad8f4d19/
Ik schakel binnenkort over naar een dynamisch contract en laat de omvormers bij prijzen beneden < 0 curtailen. Uurtarieven zullen op den duur in de zomer weer wat hoger komen te liggen dan afgelopen jaren.
nieuws: Eneco gaat 11,5 cent per kWh berekenen voor terugleveren met zonnepan...
https://www.tubantia.nl/e...ten-zonnestroom~ad8f4d19/
Ik schakel binnenkort over naar een dynamisch contract en laat de omvormers bij prijzen beneden < 0 curtailen. Uurtarieven zullen op den duur in de zomer weer wat hoger komen te liggen dan afgelopen jaren.
Zo zie je maar hoe naïef deze reactie is, één jaar oud.de Peer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:09:
[...]
met je hele dak vol verdien je juist erg veel geld. Jij ziet problemen die er niet zijn.
Ik ontvang dit jaar 15.000 euro op mijn rekening dankzij dak vol. Als ik een paar uur per jaar zou moeten betalen is dat geen enkel probleem.
Het gaat wettelijk vastgelegd worden dat je 80% van het kale levertarief als TLV gaat krijgen.
[ Voor 38% gewijzigd door Wietsee. op 01-05-2024 13:14 ]