Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:29
Eärendil schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:51:
@elektriekert
Als je met alle uren dat je wel 100% levert je eigen verbruik al hebt gesaldeerd maakt dat niet meer uit bij die uren dat je met loadbalancing draait.

Dat gaat er dus vanuit dat je op jaarbasis ruim meer kan produceren dan je verbruikt.
Ja, ik heb mijn code inmiddels ook aangepast om direct bij EPEX + inkoopvergoeding < 0 al de hele PV productie te stoppen, dus naar 0 opwek te regelen.

Zolang de saldering nog kan, is dat financieel gunstiger, ik betaal immers helemaal geen Energiebelasting met een ruim export-overschot op jaarbasis.

Wanneer de salderingsregeling stopt, komt de situatie (EPEX + inkoopvergoeding) < 0 en (totaalprijs incl. EB) > 0 weer terug in de code, en zal er in die uren Nul-op-de-meter worden gestuurd met mijn omvormer. ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakdak
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-09 23:25
Gameboy schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:26:
[...]

Ja, ik heb mijn code inmiddels ook aangepast om direct bij EPEX + inkoopvergoeding < 0 al de hele PV productie te stoppen, dus naar 0 opwek te regelen.

Zolang de saldering nog kan, is dat financieel gunstiger, ik betaal immers helemaal geen Energiebelasting met een ruim export-overschot op jaarbasis.

Wanneer de salderingsregeling stopt, komt de situatie (EPEX + inkoopvergoeding) < 0 en (totaalprijs incl. EB) > 0 weer terug in de code, en zal er in die uren Nul-op-de-meter worden gestuurd met mijn omvormer. ;)
Als je bij Zonneplan zit (volgens je ondertekening), kun je in de Zonneplan app aanzetten dat ze automatisch je zonnepanelen uitschakelen bij een negatieve stroomprijs. Die optie heet Powerplay en is gratis. Dus waarom niet.

Dan verdien je ook extra geld als Zonneplan door te handelen op de onbalans markt je panelen uitschakelt bij een positieve stroomprijs. Je krijgt dan het bedrag wat de zonnepanelen gedurende die minuten opgebracht zouden hebben + een deel van de opbrengst van het handelen.

Krijg ik meestal een paar tientjes per maand jaar, en nooit zorgen over negatieve stroomprijs. En het is beter voor het stroomnet. Toch een leuk idee.

[ Voor 0% gewijzigd door Dakdak op 19-05-2025 10:54 . Reden: Niet maand maar jaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Dakdak schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:51:
[...]

Als je bij Zonneplan zit (volgens je ondertekening), kun je in de Zonneplan app aanzetten dat ze automatisch je zonnepanelen uitschakelen bij een negatieve stroomprijs. Die optie heet Powerplay en is gratis. Dus waarom niet.

Dan verdien je ook extra geld als Zonneplan door te handelen op de onbalans markt je panelen uitschakelt bij een positieve stroomprijs. Je krijgt dan het bedrag wat de zonnepanelen gedurende die minuten opgebracht zouden hebben + een deel van de opbrengst van het handelen.

Krijg ik meestal een paar tientjes per maand jaar, en nooit zorgen over negatieve stroomprijs. En het is beter voor het stroomnet. Toch een leuk idee.
Wat het hierbij dacht ik wel is, dan moeten de panelen door Zonneplan zijn geplaatst. Collega van mij heeft wel Powerplay beschikbaar, ik niet in de app. Het verschil is dat Zonneplan bij hem panelen heeft geplaatst, en een externe partij dat bij mij heeft gedaan.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Dakdak schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:51:
[...]

Ja, ik heb Powerplay een hele tijd gebruikt, maar de "negatieve prijsbescherming" werkt niet (correct).

Ik heb een heel flink export-overschot, daarom betaal ik helemaal geen energiebelasting zolang ik kan salderen. Dus ik heb al financieel nadeel (= ik moet betalen voor export) zodra de EPEX prijs + inkoopvergoeding negatief wordt. En Zonneplan zet de omvormer pas uit als de totale prijs, inclusief energiebelasting, negatief wordt.

Ik heb daar meermaals over gecommuniceerd, maar ofwel ze snappen het niet, of ze weigeren dit te (h)erkennen. Daarom stuur ik sinds een tijdje weer gewoon zelf mijn omvormer aan, zodat de PV opwek naar 0 gaat wanneer de "juiste" prijs (EPEX + inkoop) al negatief is.

Ik blijf wel bij Zonneplan, ook vanwege de 10% Zonnebonus, dat is toch mooi meegenomen. Met mijn Sessy kan ik de import- en exportmomenten flink sturen, en kan lekker in de dure avonduren extra stroom uit de accu naar het net exporteren, met 10% extra vergoeding. Ik probeer wel zoveel stroom over te houden dat ik de nacht door kan op NOM, tot de panelen weer opwek genereren.

En mogelijk (hopelijk?) gaan ze na afloop van de salderingsregeling wel op de correcte negatieve prijsmomenten sturen met Powerplay, wie weet zet ik het dan weer aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
onetime schreef op maandag 19 mei 2025 @ 01:12:
@elektriekert Wat denk je van "terugleverkosten"?

edit: alleen bij de "slimme" of digitale meter, niet bij de gewone Ferraris meter.
Dat is niet van toepassing bij een dynamisch contract, wellicht had ik dat duidelijk moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:05
_Richie_ schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:30:
[...]

Terugleververgoeding hoef je bij een modelcontract bij Vattenfall niet te betalen!
Indirect betaal je die terugverkosten wel, vele energieleveranciers hebben bij een modelcontract de vaste leveringskosten per maand omhoog gekrikt, bij budget energie is dat €29.99 per maand en als je 1 jaar vast zou nemen is dat €8.99 per maand :+

Edit: zie nu pas dat ik een reactie van vorig jaar zit te quoten |:(

[ Voor 7% gewijzigd door targaryanwolf op 19-05-2025 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Gameboy schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:43:
[...]

Ja, ik heb Powerplay een hele tijd gebruikt, maar de "negatieve prijsbescherming" werkt niet (correct).

Ik heb een heel flink export-overschot, daarom betaal ik helemaal geen energiebelasting zolang ik kan salderen. Dus ik heb al financieel nadeel (= ik moet betalen voor export) zodra de EPEX prijs + inkoopvergoeding negatief wordt. En Zonneplan zet de omvormer pas uit als de totale prijs, inclusief energiebelasting, negatief wordt.

Ik heb daar meermaals over gecommuniceerd, maar ofwel ze snappen het niet, of ze weigeren dit te (h)erkennen. Daarom stuur ik sinds een tijdje weer gewoon zelf mijn omvormer aan, zodat de PV opwek naar 0 gaat wanneer de "juiste" prijs (EPEX + inkoop) al negatief is.

Ik blijf wel bij Zonneplan, ook vanwege de 10% Zonnebonus, dat is toch mooi meegenomen. Met mijn Sessy kan ik de import- en exportmomenten flink sturen, en kan lekker in de dure avonduren extra stroom uit de accu naar het net exporteren, met 10% extra vergoeding. Ik probeer wel zoveel stroom over te houden dat ik de nacht door kan op NOM, tot de panelen weer opwek genereren.

En mogelijk (hopelijk?) gaan ze na afloop van de salderingsregeling wel op de correcte negatieve prijsmomenten sturen met Powerplay, wie weet zet ik het dan weer aan ;)
Ik had de code ook ff snel gewijzigd en door AI gegooid voor syntax fouten (want N00b),
met een # tag erbij voor mijn eigen verduidelijking.

Ik kreeg een mogelijk voorstel om de code uit te breiden met het jaar in we zitten om dan in 2027 over te gaan op de load balancing.

Echt super simpel maar had er geen benul van.
Bij deze dus ook aangepast :)

Hartelijk dank voor het delen van je code, hoe de omvormer aan te sturen van de omvormer met modbus en je uitleg O+

[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 19-05-2025 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakdak
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-09 23:25
PeacekeeperNL schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:57:
[...]

Wat het hierbij dacht ik wel is, dan moeten de panelen door Zonneplan zijn geplaatst. Collega van mij heeft wel Powerplay beschikbaar, ik niet in de app. Het verschil is dat Zonneplan bij hem panelen heeft geplaatst, en een externe partij dat bij mij heeft gedaan.
Ja klopt, was ik even vergeten, ze sturen daarvoor de Zonneplan omvormer aan. Ik las laatst wel dat ze aan het ontwikkelen zijn om ook andere merken installaties te kunnen aansturen, maar ik weet niet wat de status is. Volgens hun chatbot nog geen datums bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
targaryanwolf schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Indirect betaal je die terugverkosten wel, vele energieleveranciers hebben bij een modelcontract de vaste leveringskosten per maand omhoog gekrikt, bij budget energie is dat €29.99 per maand en als je 1 jaar vast zou nemen is dat €8.99 per maand :+

Edit: zie nu pas dat ik een reactie van vorig jaar zit te quoten |:(
Ja dat klopt inderdaad... Geen terugleverkosten maar de leveranciers hebben de modelcontracten woest onaantrekkelijk gemaakt door de vaste leveringskosten exorbitant hoog te maken. Vorig jaar hadden ze dit nog niet door en waren de leveringskosten van het modelcontract met Vattenfall (wat ik toevallig dus had) nog 'normaal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:05
_Richie_ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:06:
[...]

Ja dat klopt inderdaad... Geen terugleverkosten maar de leveranciers hebben de modelcontracten woest onaantrekkelijk gemaakt door de vaste leveringskosten exorbitant hoog te maken. Vorig jaar hadden ze dit nog niet door en waren de leveringskosten van het modelcontract met Vattenfall (wat ik toevallig dus had) nog 'normaal'.
Heb zelf toevallig net weer voor 1 jaar afgesloten, kreeg €375 welkoms korting, die kan ik dan wegstrepen tegen mijn terugleverboete van €200,-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
_Richie_ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:06:
[...]

Er is een topic over modelcontracten hier:
Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Er is een spreadsheet waarmee je voor jezelf kan berekenen welk modelcontract zou kunnen passen voor je eigen situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:09:
[...]

Er is een topic over modelcontracten hier:
Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Er is een spreadsheet waarmee je voor jezelf kan berekenen welk modelcontract zou kunnen passen voor je eigen situatie.
thanks voor de tip, vorig jaar heb ik bij greenchoice een contract afgesloten zonder terugleveringskosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:04
Ik zit met 18 panelen (Yingli Solar 275 waterpiek) die veel te veel opwekken (die al op het huis zaten toen ik deze kocht). Er zit een domme Growatt omvormer bij, dus slim uit en aanschakelen gaat hem niet worden om het terugleveren te stoppen. Lever er ongeveer 3000 terug en neem er vervolgens 2500 af van het net.
Voor nu afgedekt met een modelcontract wat mij zo’n 350 euro scheelde op jaarbasis.
Maar wat in 2027? Ik zit te denken dat het in 2027 een overweging is om gewoon niks terug te leveren en de opwek gewoon direct te gebruiken (als je dit kan). Bv. een warmtepomp voor het zwembad, simpele boiler om warm water te maken voor het douchen enz.
Maar hoe organiseer ik dit technisch hardware wise? Is er een omvormer die ik kan laten plaatsen (in plaats van de Growatt) die dit slim regelt? Solaredge kan de teruglevering stoppen toch?
Ik ben recent gestart met HomeAssistant. Dus kan eventueel wat apparaten in het huis automatiseren op basis van “opwek” of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:59

de Peer

under peer review

fissa schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:19:
Ik zit met 18 panelen (Yingli Solar 275 waterpiek) die veel te veel opwekken (die al op het huis zaten toen ik deze kocht). Er zit een domme Growatt omvormer bij, dus slim uit en aanschakelen gaat hem niet worden om het terugleveren te stoppen. Lever er ongeveer 3000 terug en neem er vervolgens 2500 af van het net.
Voor nu afgedekt met een modelcontract wat mij zo’n 350 euro scheelde op jaarbasis.
Maar wat in 2027? Ik zit te denken dat het in 2027 een overweging is om gewoon niks terug te leveren en de opwek gewoon direct te gebruiken (als je dit kan). Bv. een warmtepomp voor het zwembad, simpele boiler om warm water te maken voor het douchen enz.
Maar hoe organiseer ik dit technisch hardware wise? Is er een omvormer die ik kan laten plaatsen (in plaats van de Growatt) die dit slim regelt? Solaredge kan de teruglevering stoppen toch?
Ik ben recent gestart met HomeAssistant. Dus kan eventueel wat apparaten in het huis automatiseren op basis van “opwek” of niet.
makkelijkst is nog altijd een contract afsluiten waarbij je (netto) niet hoeft te betalen. Dan hoef je ook geen technische maatregelen te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:02:
[...] makkelijkst is nog altijd een contract afsluiten waarbij je (netto) niet hoeft te betalen. Dan hoef je ook geen technische maatregelen te nemen.
... wat niet betekent dat maatregelen je geen voordeel op kunnen leveren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-09 10:12
whiner schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:57:
Als de overheid zich van zijn goede kant laat zien en we moeten gaan betalen voor het terugleveren. Dan is de simpelste oplossing denk ik zonwering op je zonnepanelen instaleren.

Geen idee of dat makkelijk te realiseren is, maar dan hoef je niet te spelen met elektra.

Je kan ongeveer uitrekenen hoeveel panelen actief moeten zijn om neutraal te zijn. De rest blindeer je.

Misschien werkt onderstaande ook. folie dat met stroom erop ramen blindeerd.

https://switchfoil.com/nl
Er bestaan systemen waarbij je elk zonnepaneel apart in of uit kan schakelen. Ben de naam ff kwijt.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Arjanski schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 00:48:
[...]

Er bestaan systemen waarbij je elk zonnepaneel apart in of uit kan schakelen. Ben de naam ff kwijt.
Zonnepanelen apart schakelen is niet nodig, je kan in veel omvormers dynamisch het vermogen instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 19:02
Arjanski schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 00:48:
[...]

Dat klopt. Maar dat wist ik toen nog niet. Ik heb nu ook een automatisering gemaakt dat de omvormer minder laat opwekken.

Maar de voorspelling van 2023 kwam wel uit.

• _Richie_
  • Niet online
fissa schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:19:
Weet niet welke growatt je hebt maar er zijn mogelijkheden https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Is het echt zo dat je met die Power Limit van Solis met de cloud kan instellen dat de zonnepanelen (of eigenlijk de omvormer) minder watt op je stroomnet thuis opwekken?

Ik zie die optie bij mij in Home assistant (wel regelmatig offline).

Daar moet toch ook iets moois mee te regelen zijn als je de terugleverboete moet gaan betalen.

(hoe dat eigenlijk word met Dynamisch dat weet volgens mij nog niemand).

Ik had al een schakeling gemaakt voor als de prijs negatief is. Maar echt negatief inclusief de belasting... nou ja, je kan het amper op 1 hand tellen. Bedoel zo weinig dat dat gebeurd. zeg eigenlijk maar gerust helemaal niet. Dan heb ik het over de belasting die er bij zit he, die betaal je altijd. Ook al is de prijs - 0,1.

Maar ik zit te denken dat dit misschien gebruikt kan worden om zo min mogelijk het net op te sturen straks. Je zonnepanelen zo veel mogelijk je eigen verbruik laten volgen. Maar dat... dan krijgt solis het wel druk in 2027 en verder.

Het gaat in procenten. 0 - 110%

ALs je de solis op 2500 W hebt staan.

10% = 250 W
20% = 500 W
30% = 750 W
40% = 1000 W
50% = 1250 W
60% = 1500 W
70% = 1760 W
80% = 2000 W
90% = 2250 W
100% = 2500 W

Handig om er bij te houden bij een script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
de Peer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

makkelijkst is nog altijd een contract afsluiten waarbij je (netto) niet hoeft te betalen. Dan hoef je ook geen technische maatregelen te nemen.
Tsja maar weet je het veranderd als het weer bij wijze van spreken. Wie weet wat dynamisch gaat doen in 2027? Ik geef maar een voorbeeld. Ik vind het fijn om wel voorbereid te zijn op technische mogelijkheden zodat ik snel in kan springen naar een andere situatie. Ook al ga ik het niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Arjanski schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:50:
[...]

Tsja maar weet je het veranderd als het weer bij wijze van spreken.
Daarom handig om bijvoorbeeld voor 1 of 3 jaar een contract te nemen. Dan heb je vrij lang zekerheid.
Het hele fenomeen terigleverkosten gaat aan mij voorbij. Heb ze nooit betaald en ga dat ook niet doen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
de Peer schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:29:
Daarom handig om bijvoorbeeld voor 1 of 3 jaar een contract te nemen. Dan heb je vrij lang zekerheid.
Het hele fenomeen terigleverkosten gaat aan mij voorbij. Heb ze nooit betaald en ga dat ook niet doen
Ik zou dat niet zo stellig durven beweren. Ik heb ze nu ook niet, maar als mijn huidige contract per 1 juli 2027 afloopt zal ik er niet aan ontkomen.
En dan kan ik uiteraard wel de teruglevering voorkomen door het vermogen van de PV-omvormer te sturen, maar als tegen die tijd (net als nu bij veel contracten) de terugleverkosten marginaal lager zijn dan de terugleververgoeding, is daar geen noodzaak voor.
Een groot deel van de zomer zal een dan aanwezige accu immers vol zitten. Als je dan voor de rest van het overschot nog steeds netto 1 ct krijgt, is dat meer dan niks, en is er dus geen noodzaak om de omvormer te limiteren of uit te zetten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 10:35
Wie heeft een werkend voorbeeld van exportbeperking PV op basis P1 regeling voor Homey of een andere home automation met spotprijs. Ik heb een SMA en die laat zich keurig terugregelen.

Momenteel beperk ik de output als de prijs nul is via een eenvoudige flow die elke 15 min de prijs checked en dan de output aanpast. Dat is zonder P1 meter, dus als ik de wasmachine aanzet dan trek ik uit het net en moet belasting betalen (dat is een vreemde belasting bij nul of negatieve prijzen want waarom overschot belasten?).

Ik moet extra de P1 waarde uitlezen en als die positief is (= afname uit net met XX Watt) dan de SMA regelen op XX Watt + basisverbruik. Als de waarde negatief is (= levering aan net) dan terug naar basisverbruik. Dat basisverbruik fluctueert 100-200 W afhankelijk van koelkast, lampen ed dus daar wil ik niet de hele tijd op regelen. Misschien elke 5 min samplen.

Op Homey forum niet zoveel te vinden en deze hieronder is al aardig complex en wat ouder (2023) met gebruik van advanced flows.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWF-E7tnEbe4a42vlVZ1O29-OO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9rkD0n8qxWBXHGnSfO16y0W.jpg?f=fotoalbum_large

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 17:06
@Crapton je zou kunnen proberen,, parallel aan homey, node-red te laten draaien. Lijkt mij minder complex dan de flows in homey. zie voorbeeld:
https://flows.nodered.org...acc6ebed2f5ebb5988757dfe9

[ Voor 20% gewijzigd door sun62 op 21-08-2025 07:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:57
de Peer schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:35:
[...]

Dan heb je het verkeerd begrepen denk ik. Het gaat om bruto teruglevering. Niet netto.

Je gaat dus fors hoger uit komen. Daarom stapte iedereen over naar greenchoice 3 jaar vast afgelopen maanden.
Deze opmerking over bruto teruglevering mag wat mij betreft onder gePINde berichten.
Er is blijkbaar nog heel veel misverstand over.

Van contract wisselen of een thuisbatterij zijn overigens niet de enige oplossingen. Voor nog geen 500 euro heb je ook een dynamische omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:04
Sonero schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:31:
[...]

Deze opmerking over bruto teruglevering mag wat mij betreft onder gePINde berichten.
Er is blijkbaar nog heel veel misverstand over.

Van contract wisselen of een thuisbatterij zijn overigens niet de enige oplossingen. Voor nog geen 500 euro heb je ook een dynamische omvormer.
Over welke omvormers heb je het dan?
Mijn specifieke Growatt omvormer wordt niet ondersteund.

Ik wil mij voorbereiden op 2027, door de te teruglevering volledig stop te kunnen zetten. M’n omvormer is 10 jaar oud, dus op zich kan ik deze wel een keer vervangen. Ik vertik het eigenlijk om straks +-500 euro boete per jaar te gaan betalen.
Dus dan gewoon zoveel mogelijk zelf verbruiken. Dan heb ik rond de zomer “gratis” stroom en dan moet ik de winter gewoon betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
Je weet nog niet hoe de wereld qua tarieven er uit gaat zijn dus hoe kun je dan nu al zeggen dat je 500 euro boete moet betalen ? tuurlijk is vooruitkijken slim, maar ik zou vooral inlezen maar nog niet actie ondernemen zolang totaal niet duidelijk is wat er nou echt gebeurt qua tarieven en wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:57
fissa schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:42:
[...]

Over welke omvormers heb je het dan?

[...]
GoodWe, Fronius en SMA zijn een paar voorbeelden. Ik geef mezelf nog een jaar de tijd om de details uit zoeken, dan aanschaf. Maar nu aan ChatGPT de vraag stellen om een omvormer met open API en mogelijkheid tot beperking terugleveren geeft dit lijstje:

1. SMA (Sunny Boy / Sunny Tripower)
Ondersteunt dynamische exportregeling.
Open interfaces via Modbus TCP en SMA Sunny Home Manager.
“Zero export” mogelijk via Home Manager + energiemeter.
Goede documentatie van API.

2. Fronius (Symo / Primo)
Beschikbaar met JSON API (via webinterface) en Modbus TCP.
Ondersteunt Dynamic Power Reduction.
Integratie met Home Assistant & Node-RED mogelijk.
Bekend om goede API-documentatie en support.

3. SolarEdge
Beperkt open API (vereist registratiesleutels).
Ondersteunt vermogensbegrenzing (via “Export Limit”).
Geen volledig open Modbus zonder licentie of extra hardware.
Minder flexibel voor hobbyprojecten / custom automatisering.

4. GoodWe
Ondersteunt zero-export via Modbus TCP en externe meter.
Sommige modellen ondersteunen directe aansturing.
Integreerbaar via Home Assistant of GoodWe API.

5. Huawei SUN2000 + Smart Meter
Ondersteunt “zero export” via Smart Power Sensor.
API niet publiek, maar er zijn community-oplossingen.
Ondersteuning via integraties (via Home Assistant etc.).

Aangezien hier al een P1-meter in de meterkast hangt is er geen behoefte aan nóg meer hardware in de meterkast. Ook geen behoefte aan vendor lock-in waarbij omvormer van merk A niet kan praten met de P1 meter van merk B. Ook geen zin in exotische clouddiensten die in een grappige bui de functionaliteit van de omvormer kunnen wijzigen, of zelfs kunnen afschakelen wanneer de netbeheerder daar om vraagt. SMA valt om die reden (voor mij) af. Aan de andere kant, als je Home Assistent gebruikt en die op hetzelfde netwerk zit als je SMA omvormer kunnen die via Modbus over TCP ook met elkaar praten. Zoals eerder genoemd, er valt nog wat uit te zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Andrehj schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Ik zou dat niet zo stellig durven beweren. Ik heb ze nu ook niet, maar als mijn huidige contract per 1 juli 2027 afloopt zal ik er niet aan ontkomen.

<knip>
Ik zou juist *dat* nog niet zo stellig durven beweren ;)

Er zijn nog steeds (dynamische) leveranciers die geen terugleverkosten berekenen, en die ook heel stellig zijn dat ze dat nooit zullen gaan doen. Ik zit er bij eentje, en hoewel er geen 100% garanties zijn, durf ik die bewering ook wel te geloven.

Kortom: kijk tegen 2027 wat de opties zijn die dan beschikbaar zijn, en vergeet zeker niet om dynamische contracten mee te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Gameboy schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:28:
Er zijn nog steeds (dynamische) leveranciers die geen terugleverkosten berekenen, en die ook heel stellig zijn dat ze dat nooit zullen gaan doen.
Nee. Die rekenen op dagen met overschot negatieve prijzen.... Uiteindelijk (netto) is dat gewoon een variant op terugleverkosten.
Kortom: kijk tegen 2027 wat de opties zijn die dan beschikbaar zijn, en vergeet zeker niet om dynamische contracten mee te nemen...
Dat was ik ook zeker van plan.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 22-08-2025 09:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:37:
[...]

Nee. Die rekenen op dagen met overschot negatieve prijzen.... Uiteindelijk (netto) is dat gewoon een variant op terugleverkosten.
Nee dat is wel echt iets anders.

Bij een vast contract kun je eigenlijk op elk uur van de dag terugleverkosten moeten betalen, namelijk als je veel teruglevert. Dus volledig afhankelijk van jouw eigen installatie en teruglevering.

Bij een dynamisch contract is dit maar beperkt tot een X aantal uur per jaar. ==> je betaalt geen kosten als je veel teruglevert op een uur zonder negatieve prijs, ongeacht hoeveel je teruglevert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:25

FreakNL

Well do ya punk?

Fr33z schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:45:
Je weet nog niet hoe de wereld qua tarieven er uit gaat zijn dus hoe kun je dan nu al zeggen dat je 500 euro boete moet betalen ? tuurlijk is vooruitkijken slim, maar ik zou vooral inlezen maar nog niet actie ondernemen zolang totaal niet duidelijk is wat er nou echt gebeurt qua tarieven en wetgeving.
Dat dus. Zolang je nog minimaal 0.00000000001 cent krijgt voor je teruggeleverde KwH zijn alle andere oplossingen te duur en nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
de Peer schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:53:
Nee dat is wel echt iets anders.

Bij een vast contract kun je eigenlijk op elk uur van de dag terugleverkosten moeten betalen, namelijk als je veel teruglevert. Dus volledig afhankelijk van jouw eigen installatie en teruglevering.

Bij een dynamisch contract is dit maar beperkt tot een X aantal uur per jaar. ==> je betaalt geen kosten als je veel teruglevert op een uur zonder negatieve prijs, ongeacht hoeveel je teruglevert.
Ja, hoe dat werkt en wat de verschillen zijn weet ik uiteraard allemaal ook wel, maar in beide gevallen betaal je (soms) voor je teruglevering, waardoor dat dus terugleverkosten zijn, al heet het dan misschien anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:48:
[...]

Ja, hoe dat werkt en wat de verschillen zijn weet ik uiteraard allemaal ook wel, maar in beide gevallen betaal je (soms) voor je teruglevering, waardoor dat dus terugleverkosten zijn, al heet het dan misschien anders.
Ja je betaalt soms voor teruglevering. Bij dynamisch voelt het echter meer als 'terecht' omdat de prijs op de energieveiling dan ook negatief is. Dus zou gek zijn als je dan niet hoeft te betalen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste