Hallo tweakers,
Ik zou mijn huidige PV installatie (uit 2019) met panelen op ZO (138 graden, dakhoek 40 graden) willen uitbreiden met het dakvlak op NW (318 graden, zelfde dakhoek)
Huidige installatie:
Panelen: 17x Phono Solar 315Wp (totaal 5355 Wp) in 2 strings (9+8 panelen)
Omvormer: Solax Mic X3-4.0 3 fase, 4.0 kW
Deze installatie werkt goed, afgelopen jaren tussen 4800 en 5700 kWh opbrengst per jaar. Er is bijna geen schaduw, maar vanwege dakrichting met name productie in de ochtend en vroege middag (tot 15:30 uur). Hier een profiel op een zonnige dag.
/f/image/3i55uB9q4LLtwYrOMQ4m7kiR.png?f=fotoalbum_large)
Ons verbruik is hoger dan de opwek (full-electric) en gaat nog toenemen door een EV.
Ik denk dat er maximaal 10 panelen op het noordwestdak geplaatst kunnen worden.:fill(white):strip_exif()/f/image/FwQN020H6XCgeojiThGOlB7H.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/FnIojZ01witQxJ9DKvWovGoo.jpg?f=fotoalbum_large)
Pijpje kan vervallen ivm weghalen gasketel.
NW-dak (met schaduw midden zomer)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VsJeFVn25MZ0cBDFGJibZYvF.png?f=user_large)
NW-dak (met maximale schaduw in maart)
:fill(white):strip_exif()/f/image/w3NE2T3cXRDbS7W9wMQMK51P.png?f=user_large)
In deze situatie vallen dus 5 panelen gedeeltelijk in de schaduw, dat is wel zo ongeveer het maximale.
Offerte 1: €6453 / 4050 Wp = 1,59 €/Wp
10x JA Solar 405 Wp
SolarEdge Home Wave SE3500H
10x Optimiser SolarEdge S440
Blubase Next montagesysteem
Verwachte opbrengst 2350 kWh
Offerte 2: €5008 / 4200 Wp = 1,19 €/Wp
10x Trina Vertex 420 Wp
Solax Mic X3-4k
Solarstell montagesysteem
Verwachte opbrengst 2566 kWh
Mijn voorkeur gaat uit naar offerte 2 vanwege de prijs, en het gebruik van een string-omvormer - ik wil het liefst zo min mogelijk electronica op het dak - en omdat alle panelen dezelfde hoek t.o.v. de zon hebben denk ik dat de extra opbrengst van micro-omvormers of optimizers beperkt zal zijn. Deze leverancier heeft ook de originele installatie geplaatst en daar heb ik dus goede ervaring mee.
2. Is het mogelijk de huidige omvormer te vervangen door een groter exemplaar (van 5-6 kW), waarbij de 2 strings worden samengevoegd tot 1 grotere string van 17 panelen (max DC voltage 886V), en het NW dak op 1 andere string van 10 panelen (max DC voltage 413V) De huidige AC-aansluiting zou dan kunnen worden hergebruikt (6kW = 2kW per fase, aansluiting is nu 10m 5x2.5mm en een 3x16A zekering). Aansluiten op de huidige omvormer gaat niet (max DC voltage wordt overschreden (en bij parallel zou 1 paneel er tussenuit moeten), bovendien geeft 4.0 kW vrij veel aftopping volgens deze simulatie:).
/f/image/XXtGa8erURaXsBbriCH6Xt9H.png?f=fotoalbum_large)
3. Is bij vervanging een hybride omvormer met dus de mogelijkheid om een batterij aan te sluiten aan te raden?
4. Voegt een SMA omvormer met beter(?) schaduwmanagement iets toe in deze situatie?
Ik zou mijn huidige PV installatie (uit 2019) met panelen op ZO (138 graden, dakhoek 40 graden) willen uitbreiden met het dakvlak op NW (318 graden, zelfde dakhoek)
Huidige installatie:
Panelen: 17x Phono Solar 315Wp (totaal 5355 Wp) in 2 strings (9+8 panelen)
Omvormer: Solax Mic X3-4.0 3 fase, 4.0 kW
Deze installatie werkt goed, afgelopen jaren tussen 4800 en 5700 kWh opbrengst per jaar. Er is bijna geen schaduw, maar vanwege dakrichting met name productie in de ochtend en vroege middag (tot 15:30 uur). Hier een profiel op een zonnige dag.
/f/image/3i55uB9q4LLtwYrOMQ4m7kiR.png?f=fotoalbum_large)
Ons verbruik is hoger dan de opwek (full-electric) en gaat nog toenemen door een EV.
Ik denk dat er maximaal 10 panelen op het noordwestdak geplaatst kunnen worden.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/FwQN020H6XCgeojiThGOlB7H.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/FnIojZ01witQxJ9DKvWovGoo.jpg?f=fotoalbum_large)
Pijpje kan vervallen ivm weghalen gasketel.
NW-dak (met schaduw midden zomer)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VsJeFVn25MZ0cBDFGJibZYvF.png?f=user_large)
NW-dak (met maximale schaduw in maart)
:fill(white):strip_exif()/f/image/w3NE2T3cXRDbS7W9wMQMK51P.png?f=user_large)
In deze situatie vallen dus 5 panelen gedeeltelijk in de schaduw, dat is wel zo ongeveer het maximale.
Beschikbare (dak)ruimte
22 m2Schaduw
Aan deze kant is er wel wat meer (harde) schaduw door de eigen dakkapel en die van de buren met name van september tot maart, daarnaast de schoorstenen als de zon over de nok komt.Jaarverbruik
Nu 6000 kWh. Neemt waarschijnlijk toe tot ca 7500 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ABudget en doel
max. 7000 euro - doel extra opwek, met name ook op de momenten dat het ZO-dak minder produceertWie gaat het project uitvoeren
Een installateur.Bijhouden van data
Totale productie - ik heb geen behoefte om de opbrengst per paneel te monitoren.Reeds verkregen offertes
Twee offertes heb ik tot nu toe aangevraagd.Offerte 1: €6453 / 4050 Wp = 1,59 €/Wp
10x JA Solar 405 Wp
SolarEdge Home Wave SE3500H
10x Optimiser SolarEdge S440
Blubase Next montagesysteem
Verwachte opbrengst 2350 kWh
Offerte 2: €5008 / 4200 Wp = 1,19 €/Wp
10x Trina Vertex 420 Wp
Solax Mic X3-4k
Solarstell montagesysteem
Verwachte opbrengst 2566 kWh
Mijn voorkeur gaat uit naar offerte 2 vanwege de prijs, en het gebruik van een string-omvormer - ik wil het liefst zo min mogelijk electronica op het dak - en omdat alle panelen dezelfde hoek t.o.v. de zon hebben denk ik dat de extra opbrengst van micro-omvormers of optimizers beperkt zal zijn. Deze leverancier heeft ook de originele installatie geplaatst en daar heb ik dus goede ervaring mee.
Regio
Zuid-Holland, bovenstaande offertes zijn van 2 lokale bedrijven. Ik heb Zonneplan ook gevraagd om een offerte, maar die wilden maar 8 panelen plaatsen (ook met (Huawei)optimizers, maar bij navraag ook zonder op een string omvormer).Vragen
1. Is het inderdaad zo dat in dit geval optimizers niet veel toevoegen?2. Is het mogelijk de huidige omvormer te vervangen door een groter exemplaar (van 5-6 kW), waarbij de 2 strings worden samengevoegd tot 1 grotere string van 17 panelen (max DC voltage 886V), en het NW dak op 1 andere string van 10 panelen (max DC voltage 413V) De huidige AC-aansluiting zou dan kunnen worden hergebruikt (6kW = 2kW per fase, aansluiting is nu 10m 5x2.5mm en een 3x16A zekering). Aansluiten op de huidige omvormer gaat niet (max DC voltage wordt overschreden (en bij parallel zou 1 paneel er tussenuit moeten), bovendien geeft 4.0 kW vrij veel aftopping volgens deze simulatie:).
/f/image/XXtGa8erURaXsBbriCH6Xt9H.png?f=fotoalbum_large)
3. Is bij vervanging een hybride omvormer met dus de mogelijkheid om een batterij aan te sluiten aan te raden?
4. Voegt een SMA omvormer met beter(?) schaduwmanagement iets toe in deze situatie?
[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 31-08-2023 17:51 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler