useruser schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:25:
Dat overdimensioneren van panelen vs omvormer normaal is weet ik, dus als je bijvoorbeeld 3000 watt aan panelen hebt liggen is het helemaal niet gek om een 2800 watt omvormer te hebben.
Maar waar ligt de grens? Stel dat ik een 1500 watt omvormer heb met 4 panelen voor totaal 1500 watt aan panelen. Dit werkt prima, maar in bewolkte tijden zoals afgelopen maand heb je toch vaak dat er maar 500 watt wordt opgewekt. Is het mogelijk om te zeggen: ik hang er nog eens 4 panelen naast op dezelfde 1500 watt omvormer ? Dan heb je dus 3kw op een 1.5kw omvormer. Is er een max aan overdimensioneren of maakt dat voor de omvormer niet uit?
Even los van het stukje "Je mist de helft van de theoretische maximumopbrengst".
lol, er is geen harde grens, maar een langzame glijdende overgang.
niet kijkend naar de echte harde grenzen:
zie ook anton zijn (nette)berekening
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
daar kun je wel uit halen dat 30% meer Wp als W omvormer, eigenlijk amper een probleem is.
maar zegt ook zeker niet dat zelfs 2x meer Wp als W omvormer een probleem is.
of als je wil een 3x meer een probleem is.
(bij grofweg een 6x meer komen er echte problemen pas kijken, op dat moment heb je met bewolkt weer al de max uit de omvormer, lol dat kun je wel als grens zien)
er zijn ook 2 harde (omvormer) grenzen:
1. omvormer mag niet meer Voc krijgen van de panelen als hij aan kan.
veel 1fase omvormers kunnen per mpp maar max aan van 600V.
wat weer grofweg (pasop de temperatuur van een paneel doet mee in dit verhaal) 12 panelen per mpp.
wat dan weer 12x420Wp kan zijn.
2x mpp dan dit 2x, dus 2x12x420Wp.
en nog het maakt dan niet uit of de omvormer 3kW of 6kW is, verhaal blijft het zelfde.
2. max kortsluit stroom dat het paneel levert mag niet over de max van de omvormer heen gaan.
een 10Ampp paneel levert grofweg een 11A kortsluit stroom.
(dit punt word door meerdere tweaker wel eens vaker genegeerd, en het ziet er echt naar uit dat het ook gewoon kan, eigen keuze of je dit wel of niet wil.)
je hebt het over een 1500W omvormer met max van 500V en 1mpp.
neem ik dan een 40Voc paneel van 420Wp.
dan moet ik er nog 10% voor de temperatuur er bij op tellen maakt 44Voc.
500V / 44Voc = 11 panelen van 420Wp.
en dan zit je veilig, met een 4,6kWp er op.
ik heb zelf 2x7x245Wp op oost en 1x10x300Wp op west= 6430Wp.
dit op een 4000VA omvormer, topt soms af, maar ik verlies per jaar nog geen 10kWh op de ruime 5000kWh die ik doe.
(oost-west doet een hoop aftoppen voorkomen.)
zit er wel eens aan te denken om de 300Wp's eens te gaan vervangen voor 420Wp's.
dit levert mij meer kWh op en iets meer verlies.
maar meer kWh = meer kWh verlies is lager dus altijd winst.
(maar het werkt eigenlijk allemaal nog goed, en repareer niet iets wat niet kapot is. lol)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)