Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 101 Laatste
Acties:
  • 678.289 views

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:09
Dre schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Ik zou het gewoon melden bij Enexis, dan heb je het zwart op wit.

Omvormers tegenwoordig mogen 253V 10 minuten en bij 264,5 onmiddelijk uitschakelen. Je omvormer mag dus 10 minuten lang een spanning onder de 264,5V leveren.
Weet je dit zeker? Voor zover ik weet staat in de netcode nog steeds 110% als bovengrens voor uitschakelen. Kun je de bron voor deze uitspraak delen?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11 14:21
Ik heb sinds kort PV panelen en ben er nog niet zo goed in thuis, ik lees zoveel mogelijk mee. Vraag: ik heb een installatie van 3600Wp op een omvormer van 3kW (GW3000). Nu zie ik in de app dat het actuele vermogen soms meer is dan 3kW. Kan dat wel? Of topt de omvormer dat af op 3kW?

[ Voor 6% gewijzigd door coazter op 18-07-2023 11:50 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
coazter schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:48:
Ik heb sinds kort PV panelen en ben er nog niet zo goed in thuis, ik lees zoveel mogelijk mee. Vraag: ik heb een installatie van 3600Wp op een omvormer van 3kW (GW3000). Nu zie ik in de app dat het actuele vermogen soms meer is dan 3kW. Kan dat wel? Of topt de omvormer dat af op 3kW?
GW3000 heeft een max piekvermogen van ~3300W. Dus ja dat kan.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jojan265 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:52:
[...]

Weet je dit zeker? Voor zover ik weet staat in de netcode nog steeds 110% als bovengrens voor uitschakelen. Kun je de bron voor deze uitspraak delen?
Ik heb bij een recente 3-fase omvormer een spanning van 255V gezien, zonder uitschakeling.

De normen zijn in der jaren veranderd. Echt oude omvormers gaan al uit bij 106%, andere bij 110%, en de allernieuwste dus 115% met een trapje eronder 110% 10 minuten.

Europese norm (EN50549-1:2018).

Dus het in in heel Europa nu gemiddeld 253V gemiddeld over 10 minuten of een maximale spanning van 264,5V

Netcode zegt volgens mij niks over de eisen aan omvormers toch. En daarbij stelt de netcode vaak dat de spanning voor 5% van de tijd ofzo wel buiten de range mag zitten :)

Correctie: >253V maximaal 2 seconden

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-12 00:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Jojan265 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:52:
[...]

Dit lijkt de laatste stand van zaken: https://solarmagazine.nl/...ximale-spanning-stroomnet

ACM heeft het dus voorgesteld, maar het is nog niet uitgerold.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Jojan265
Dre schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:17:
[...]

Ik heb bij een recente 3-fase omvormer een spanning van 255V gezien, zonder uitschakeling.

De normen zijn in der jaren veranderd. Echt oude omvormers gaan al uit bij 106%, andere bij 110%, en de allernieuwste dus 115% met een trapje eronder 110% 10 minuten.

Europese norm (EN50549-1:2018).

Dus het in in heel Europa nu gemiddeld 253V gemiddeld over 10 minuten of een maximale spanning van 264,5V

Netcode zegt volgens mij niks over de eisen aan omvormers toch. En daarbij stelt de netcode vaak dat de spanning voor 5% van de tijd ofzo wel buiten de range mag zitten :)
De netcode schrijft exact voor, bij welke spanning de omvormer moet uitvallen. Tot nu toe is vastgelegd dat dit op 110% is. In Nederland is het nog niet toegestaan om boven de 253 V in te voeden. Dat de nieuwste omvormers er al voorbereid zijn op hogere waardes, wil nog niet zeggen dat het is toegestaan in Nederland.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Teijgetje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:54:
[...]

Ik snap je "verbruik/in de app" niet helemaal.
De meter meet geen verbruik en moet daar terugleveren van compenseren, de meter is puur om teruggeleverde stroom te monitoren vanaf de omvormer. De rest wordt allemaal in de slimme meter die voor de hoofdschakelaars zit geregeld en verrekend.
De app(gegevens) komt vanuit de omvormer en heeft imo niets te maken met de tussenmeter?
Ik ging er (misschien ten onrechtte) vanuit dat je de meter ergens mee ging uitlezen (zoals home assistant of een app zoals bij de hier populaire homewizard/eastron wifi). Als je alleen op het telwerkje gaat kijken is dit minder relevant. Maar...

Wat ik er mee bedoel is dat je teruglevering als teruglevering wil zien (dus een negatieve waarde) en verbruik als verbruik/positief. Je omvormer (zeker meerdere of een dikke 20-30kW) verbruikt als de zon niet schijnt namelijk wel een beetje stroom en die wil je eigenlijk ook meten. Als je meter maar één kant op registreert mis je dit stukje verbruik.

All-electric.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12 11:30
hesselbeertje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:59:
[...]

Nou dan weet ik wel zeker dat deze aansluiting geen 3x25 is. Dan had je al heel vaak in het donker gezeten.
Fijn dat jij dat zo zeker weet......... vast expert. >:)

Eneco, op de jaarafrekening, app en via de chat, zegt toch echt 3x25A. :+
En nee, we zitten nooit in het donker, behalve als er een stroomstoring is in de buurt (wat een paar keer per jaar gebeurd).

Overigens bericht van Hager gekregen omtrent de kWh meter :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKsLn3HM-ZpG__drxlvhuHby040=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fpYyXXgj6lAV5NXowD7bv5hT.png?f=fotoalbum_large

Hij moet dus, zoals ik al dacht, en wat het meest logisch leek, andersom aangesloten.

Onze installateur is het aan het uitzoeken bij zijn leverancier en heeft al toegezegd dat hij eventueel compenseert als blijkt dat we niet volledig terug kunnen leveren.
Ondertussen ben ik met Eneco MKB in gesprek hoe snel, hoe zwaar, en tegen welke kosten de aansluiting zonder graafwerk verzwaard kan worden.
Als ik namelijk een nieuw vast contract af wil sluiten voor 3 jaar, en ik vul gebruik (g+e) en teruglevering in dan ga ik maandelijks ca 1000 euro minder betalen, van 1650 naar 650.
Na saldering betalen de panelen dan momenteel nog de extra kosten voor een zware aansluiting.
Daar zit dus genoeg speling in om te verzwaren.

Dus even kijken hoeveel compensatie we krijgen en of ik dat in kan zetten om gelijk de 24 extra panelen neer te zetten incl omvormer. :+
Als deel van die investering dan.
Dan wordt het kostenplaatje nog leuker.........

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:21
Rimco schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:33:
[...]

Dit lijkt de laatste stand van zaken: https://solarmagazine.nl/...ximale-spanning-stroomnet

ACM heeft het dus voorgesteld, maar het is nog niet uitgerold.
Zie het vanzelf wel in de firmware release notes voorbij komen. Zie zelden NL voorbij komen met wijzigingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEutteSzAicHHdXuAfA6QCPKzgQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JEi3rmbtwlYkjfOf4O84ix6y.png?f=user_large

15x330 SW38

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:17
Teijgetje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:48:
[...]

En nee, we zitten nooit in het donker, behalve als er een stroomstoring is in de buurt (wat een paar keer per jaar gebeurd).

...
Klopt ik ben zelf installateur. Dat je betaalt voor 3x25 wil niet zeggen dat die zekeringen er ook in zitten. Heb vaker gezien dat de administratie niet strookt met de werkelijkheid. De vraag is dan of je de netbeheerder wilt laten weten dat het niet klopt ;)

5 woningen + een bedrijf op 3x25 kan gewoon niet.

Met al het geknutsel dat je hebt aangetroffen kan het zelfs nog zijn dat er alu folie om de stoppen is gewikkeld. Ook dat heb ik al eens aangetroffen >:)

[ Voor 17% gewijzigd door hesselbeertje op 18-07-2023 13:56 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Jojan265
[...]

Ik weet het niet zeker, maar het is erg onwaarschijnlijk dat je 5 woningen (indien dat volwaardige woningen zijn) en een bedrijfspand achter 3 x 25 A hebt.

Kun je eens een foto maken van je hoofdzekeringen?

• Teijgetje
hesselbeertje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:53:
[...]

Klopt ik ben zelf installateur. Dat je betaalt voor 3x25 wil niet zeggen dat die zekeringen er ook in zitten. Heb vaker gezien dat de administratie niet strookt met de werkelijkheid. De vraag is dan of je de netbeheerder wilt laten weten dat het niet klopt ;)

5 woningen + een bedrijf op 3x25 kan gewoon niet.

Met al het geknutsel dat je hebt aangetroffen kan het zelfs nog zijn dat er alu folie om de stoppen is gewikkeld. Ook dat heb ik al eens aangetroffen >:)
Ik ben weliswaar geen erkend installateur maar werk al ca 40 jaar met stroom, en groepenkasten.
Was een deel van mijn opleiding.
En doorgaans zijn de vragen die ik stel er om mijn gelijk bevestigd te zien.... >:)
Juist omdat ik niet erkend installateur ben, en omdat ook ik niet alle veranderingen in NEN 1010 uit mijn hoofd weet. Imo moet het volgens het boekje, zodat elke installateur ziet/weet hoe het werkt en in elkaar zit.
En er is inderdaad een hoop gekloot aan deze installatie bleek nadat ik de deksels verwijderde. :X
Het enige dat ik nog niet tegen ben gekomen is alufolie, maar bv wel ergens een loszittende en half verkoolde bedrading (bij de buurvrouw waar ik de groepenkast ook heb vervangen van smeltzekeringen naar automaten.). Leuk in je rieten boerderij........ :X

Ik kan wel even kijken naar de zekeringen om je gerust te stellen.
Toen ik deze week een hoofdschakelaar om zette in de huidige kast sloegen twee aardleks er even later uit.....
Na terugzetten een voor een uit , daarna nog een keer en toen bleven ze er in.
Bij het checken daarna welke groepen van een bewoner wat waren (er zaten groepen bij die algemeen zijn bleek daardoor en wat zijn kWh-meterstand dus waardeloos maakt :X 8)7 ) bleek een deel niet te werken, wat ik toeschreef aan een hoofdzekering die er dan uitgeklapt was. Ik mat nergens meer die fase.
Omdat die fase wel belangrijk was het zegel verbroken van de hoofdzekeringenkast. Ik weet het mag niet, maar de eventuele boete was minder als de schade zonder stroom.
Bleken alle zekeringen heel en lag er gewoon een fase uit. :X
Die fase kwam drie kwartier later weer terug.
Beetje jammer dus dat exact op het moment dat ik een schakelaar om zette, ergens in een transformatorhuisje een fase uit viel. Hoeveel mazzel kan je hebben? :+
Maar het zegel is al verbroken dus, dus ik kan er bij. (en hoef ik dus niet moeilijk(er) te doen om de fasen over te zetten op de nieuw hoofdschakelaar, en kan ik gelijk de goede volgorde R-S-T aanhouden. :+ )

Overigens zijn het vier eenpersoonswoningen/huishoudens, een driepersoons, en staat de showroom 99 % van de tijd uit. Daar gaat alleen de prik er op als er klanten zijn.
Jojan265 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar het is erg onwaarschijnlijk dat je 5 woningen (indien dat volwaardige woningen zijn) en een bedrijfspand achter 3 x 25 A hebt.

Kun je eens een foto maken van je hoofdzekeringen?
Dat is natuurlijk vragen naar de bekende weg.......normaal zit er een zegeltje op. :N
Maar je hebt dus mazzel vandaag.
Zal hem straks posten.
De plaatsing van de kasten wordt toch pas vrijdag ivm het wachten op de momentschroevendraaierset.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 18-07-2023 14:49 ]

• Dre
  • Niet online
Jojan265 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:16:
[...]

De netcode schrijft exact voor, bij welke spanning de omvormer moet uitvallen. Tot nu toe is vastgelegd dat dit op 110% is. In Nederland is het nog niet toegestaan om boven de 253 V in te voeden. Dat de nieuwste omvormers er al voorbereid zijn op hogere waardes, wil nog niet zeggen dat het is toegestaan in Nederland.
Dan heb ik mij vergist. Ik lees inderdaad >253V 2 seconden. In landen om ons heen is het wel >253V 10 minuten. Die 255V die ooit in de logging stond is dan misschien korter dan 2 seconden geweest (onbekend hoe die logging werkt).

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Teijgetje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:20:
Dat is natuurlijk vragen naar de bekende weg.......normaal zit er een zegeltje op. :N
Maar je hebt dus mazzel vandaag.
Zal hem straks posten.
De plaatsing van de kasten wordt toch pas vrijdag ivm het wachten op de momentschroevendraaierset.
Tegenwoordig zijn dat gewoon kastjes met een doorzichtige voorkant waardoor je de bedrading en schroefzekeringen kunt zien. Of de bereikbare automaten indien je dat zou hebben. Jij hebt dan denk ik een wat ouder model waarbij de voorkant ook volledig zwart is ;).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Teijgetje
True schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:31:
[...]

Tegenwoordig zijn dat gewoon kastjes met een doorzichtige voorkant waardoor je de bedrading en schroefzekeringen kunt zien. Of de bereikbare automaten indien je dat zou hebben. Jij hebt dan denk ik een wat ouder model waarbij de voorkant ook volledig zwart is ;).
Correct, goeie tip om aan te geven bij verzwaring, om gelijk een doorzichtig deksel te plaatsen.
Zodat je gelijk kan zien of de hoofdzekering er uit ligt.
Al was dat nu ook niet duidelijk geweest omdat er een plaatje in het venster van de smeltzekering lag welke niet stuk was, een andere fase lag er uit.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dre schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:48:
[...]

Voc × 0,8 = Vmpp als vuistregel. De spanning is inderdaad erg laag zoals ik al zei. Liever had ik meer spanning gezien voor woonhuizen.
Huh? Waarmee vergelijk je dit? 40V Vmpp is helemaal niet laag. Veel panelen zijn 30V

Twee eerste googles van datasheets:
https://www.groothandelso...4362-264855687.1689684361
30V

en mijn eigen panelen (met juist een wat hoger voltage, speciaal opgelet om een DS3 op aan te kunnen sluiten)
https://res.cloudinary.co...372-1644714958.1689684372
38V

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12 16:43
[...]

Je kunt niet op de energieleverancier of de netbeheerder vertrouwen. Ik heb zolang als ik hier woon - sinds 2014 - een 3x25A aansluiting; daar is nooit verandering in gekomen. De eerste 5 jaar was Enexis van mening dat ik een 40A aansluiting had. In 2019 is wegens een defect, de meter gewisseld en daarna was Enexis van mening dat ik een 3x35A aansluiting had. Daar kwam ik achter doordat mijn net kosten omhoog gingen. Na een klacht stelde Enexis dat dit inderdaad niet klopte en dat het 40A moest zijn. Een foto hielp niet, er moest een schouw komen. De schouwmonteur was er binnen een paar seconden achter dat ik gelijk had.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Dre
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:47:
[...]

Huh? Waarmee vergelijk je dit? 40V Vmpp is helemaal niet laag. Veel panelen zijn 30V

Twee eerste googles van datasheets:
https://www.groothandelso...4362-264855687.1689684361
30V

en mijn eigen panelen (met juist een wat hoger voltage, speciaal opgelet om een DS3 op aan te kunnen sluiten)
https://res.cloudinary.co...372-1644714958.1689684372
38V
Ik begrijp de verwarring. De spanning is er vierkante meter erg laag. Een dakvlak met deze 695Wp panelen zal een lage V per m2 hebben, maar een hoge A per m2. Het is leuk als je een wat groter dak hebt en rond de optimale spanning voor 3-fase (660V) uit kan komen.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...] Onze installateur is het aan het uitzoeken bij zijn leverancier en heeft al toegezegd dat hij eventueel compenseert als blijkt dat we niet volledig terug kunnen leveren.
Ondertussen ben ik met Eneco MKB in gesprek hoe snel, hoe zwaar, en tegen welke kosten de aansluiting zonder graafwerk verzwaard kan worden.
Als ik namelijk een nieuw vast contract af wil sluiten voor 3 jaar, en ik vul gebruik (g+e) en teruglevering in dan ga ik maandelijks ca 1000 euro minder betalen, van 1650 naar 650.
Na saldering betalen de panelen dan momenteel nog de extra kosten voor een zware aansluiting.
Daar zit dus genoeg speling in om te verzwaren.

Dus even kijken hoeveel compensatie we krijgen en of ik dat in kan zetten om gelijk de 24 extra panelen neer te zetten incl omvormer. :+
Als deel van die investering dan.
Dan wordt het kostenplaatje nog leuker.........
Je kunt waarschijnlijk beter dynamisch beperken tot 3x 25A terugleveren. Het komt niet zo vaak voor dat je je maximum opbrengst haalt. Uit de topic start:

"Door het nemen van een relatief kleine omvormer kunnen piekverliezen ontstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyxNVCcRXJmy5ReKPkjrsxiDyq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/airrfEwr1KDMEjQoRS2xYmrj.png?f=user_large
Vermogensratio is het vermogen(kVA) van de omvormer tot het vermogen(Wp) van alle panelen op de omvormer.

Het betreft een theoretisch model op basis van meetwaarden uit de praktijk in Nederland. (post antonboonstra). Uit dit theoretische model blijkt dat de verliezen door het nemen van een relatief kleine omvormer gering zijn.
Analyse door antonboonstra"

edit: Vooral als je weet te combineren met: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 18-07-2023 15:58 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Teijgetje
Goed, jullie hebben dus gelijk.......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YBp08DjCAbdoRCLG5EaYKessqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NXyTt0DMNbsETe8Mt4n6BHP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj6jR_jqmLj3aTF7vLa0TtlxNN8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nR5ZG4BZk8q9e25zcMSzQ9qn.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb er maar een uitgedraaid maar ga er van uit dat het drie dezelfde zijn........3 x 35A dus.
Het zal eens verzwaard zijn zonder dat daar melding van gemaakt is door henzelf.
Ga ik dit nu melden? Nee, want ik kan officieel niet bij die smeltveiligheden.
Ga ik toch verzwaren? Waarschijnlijk wel.
Daar kan wat meer mee teruggeleverd worden, alleen Eneco zal zich anders ook wel af gaan vragen hoe het kan dat we zoveel terugleveren op 3 x 25A......
Alleen zal het niet veel hoger kunnen, zo te zien is de hoofdleiding 4 x 6 mm² (of 4 x 4 mm² nu ik de foto beter bekijk?). En de bekabeling naar meter en van meter tot groepenkast ook.

Ik heb het wel aan de installateur laten weten.

@onetime
We hebben alles een jaar geleden aangeschaft, voordat de gemeente dwars ging doen en vlak voor de markt explodeerde vanwege de crisis.
De omvormer is er dus al en zit op een factor 0,9 t.o.v. het PV vermogen , 30000/33100.
Een kleinere is dus geen optie, net als een extra kabeltje van 220 meter leggen dat niet is.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 18-07-2023 17:32 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Teijgetje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:19:
De omvormer is er dus al en zit op een factor 0,9 t.o.v. het PV vermogen , 30000/33100.
Een kleinere is dus geen optie,
Dat hangt helemaal van de oriëntatie en je omvormer af. Ik heb hier 14 kWp op een 8 kW omvormer. Door de oost-west opstelling op een 45° dak geeft dat geen aftopping.
Sterker nog, als ik beide strings parallel op de A-ingang van de omvormer zou hangen (dat kan stroomtechnisch), dan kan ik er nog ca 7 kW aan panelen op zuid (garagedag) bijhangen op de B-ingang van dezelfde omvormer.
Dan heb ik uiteraard in de zomer wel flinke aftopping, maar technisch kan het, en het levert in het voor- en naseizoen flink meer op.
Dan zou ik dus 21 kWp op een 8 kW omvormer hebben.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@onetime Kan je misschien het rode vlak "PV annual yield in MPP"
in de grafiek hierboven wat nader toelichten?

De link naar de originele publicatie zou ook kunnen helpen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jojan265

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb er maar een uitgedraaid maar ga er van uit dat het drie dezelfde zijn........3 x 35A dus.
Je had hem er niet uit hoeven halen. Aan de kleur van de melder was ook al te zien, dat het 35 A smeltveiligheden zijn.
Het zal eens verzwaard zijn zonder dat daar melding van gemaakt is door henzelf.
Daar kan wat meer mee teruggeleverd worden, alleen Eneco zal zich ook wel af gaan vragen hoe het kan dat we zoveel terugleveren op 3 x 25A......
Alleen zal het niet veel hoger kunnen, zo te zien is de hoofdleiding 4 x 6 mm². En de bekabeling naar meter en van meter tot groepenkast ook.

@onetime
We hebben alles een jaar geleden aangeschaft, voordat de gemeente dwars ging doen en vlak voor de markt explodeerde vanwege de crisis.
Een kleinere is dus geen optie, net als een extra kabeltje van 220 meter leggen dat niet is.
Dan hoop ik wel voor je dat de netbeheerder niet een al te lange wachttijd heeft voor het verzwaren van je aansluiting.

• Teijgetje
@Andrehj
Hier staat ook alles oost-west op het veld onder 10 graden.
Ik hoorde tijdens montage van de panelen dat een string maximaal 26 panelen kon zijn meen ik.
Daar zit ik bij twee strings aan.
Extra panelen konden wel op dezelfde kabel leveren maar hadden een eigen omvormer nodig.
Er is nog plaats voor twee extra omvormers in het kastje/afdak dat op het veld geplaatst wordt.
Jojan265 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:59:
[...]

Je had hem er niet uit hoeven halen. Aan de kleur van de melder was ook al te zien, dat het 35 A smeltveiligheden zijn.

[...]

Dan hoop ik wel voor je dat de netbeheerder niet een al te lange wachttijd heeft voor het verzwaren van je aansluiting.
Ik zag geen zwart........ de passchroeven zag ik ook niet geloof ik.

Geen idee hoe lang de wachttijd is, ik heb voorlopig aangevraagd wat mogelijk is.
Maar als ik het zo zie zit 35A al over de max van de netkabel van 4 x 4 mm². :(
Ik zal eens kijken of ik de markering op de netkabel kan lezen qua dimensies.

Zonder graven verzwaren gaat hem dus denk ik niet worden.
Het is dus afwachten hoe hoog de kosten worden, en even rekenen wanneer break/even zou zijn.
Als we naar 650/m gaan incl gas in het gunstigste teruglever-geval dan zit daar 12.000 per jaar tussen met nu. (En haast 23.000 tov vorig jaar)
Een nieuwe hoofdkabel/aansluiting 80A zal minder kosten en dus over 30 jaar gezien lonend zijn.

Ik verwacht toch dat uiteindelijk je de teruggeleverde stroom net als in Belgie aan je "buren" kan verkopen.
Daar zal hier nog wel wat over gesteggeld worden voordat de markt zo geliberaliseerd wordt.

[ Voor 62% gewijzigd door Teijgetje op 18-07-2023 18:34 ]

• hesselbeertje

[Afbeelding][Afbeelding]

Daar kan wat meer mee teruggeleverd worden, alleen Eneco zal zich anders ook wel af gaan vragen hoe het kan dat we zoveel terugleveren op 3 x 25A......
Alleen zal het niet veel hoger kunnen, zo te zien is de hoofdleiding 4 x 6 mm² (of 4 x 4 mm² nu ik de foto beter bekijk?). En de bekabeling naar meter en van meter tot groepenkast ook.

@onetime
De meest linker is ook al eens gesprongen, zie het loodje dat nog achter het glaasje ligt.

Blijkbaar is 3x35 dus wel voldoende voor het verbruik. Ik zou de aansluiting officieel naar 3x35 laten zetten, en de omvormers begrenzen tot totaal 24kw (dat kan meestal ook met een grotere omvormer gewoon softwarematig) (of via loadbalancing, nog mooier).

Je houdt het vastrecht dan nog enigszins in de hand, en met een oost/west opstelling valt het aftoppen ook nog wel wat mee.

Ik zou daags voor het verzwaren wel even een paar 25A patronen erin zetten, dat scheelt een mogelijke discussie.

[ Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 18-07-2023 18:46 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12 21:28
hesselbeertje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:43:
[...]

Ik zou daags voor het verzwaren wel even een paar 25A patronen erin zetten, dat scheelt een mogelijke discussie.
En dan blijkt de monteur van de netbeheerder een hier meelezende tweaker te zijn. ;)

• Beekforel
  • Laatst online: 10:35

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

klump4u schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:54:
[...]

Die geeft bij mij dus ook de 400 waardes weer, we zijn benieuwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zC_Xq8nvS8OJUObR38NE4fPAkTs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p25yZKblGuEWfL2BNJlAX4ki.png?f=user_large

Nog net voor de omvormer uitsprong omdat de zon weg is, is het gelukt. ESPHome op de Shinewifi-X draait en rapporteert. De voltages zijn ook weer netjes duidelijk.

En geen invloed meer van buitenaf (naja, op de omvormer dan). :9

• Teijgetje
hesselbeertje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:43:
[...]

De meest linker is ook al eens gesprongen, zie het loodje dat nog achter het glaasje ligt.
De rechter ook. ;)
Dat je ze niet even leeggooit als je voor 50 euro een hoofdzekering komt vervangen snap ik niet helemaal.
Zal met tijdsdruk te maken hebben.

Ik wacht het even af allemaal wat kan.

En of ik de nieuwe hoofdschakelaars ook moet verzwaren als de netaansluiting naar 80 A gaat, de hoofdschakelaars zijn 63A en de bedrading 10 mm², dit verzwaren naar 80A en 16 mm² is wel een opgave maar niet onmogelijk. Daarna zijn de fasen gezekerd op 40A.
Dat zou nu een kleine kostenpost zijn van 100 euro terwijl ik er nog makkelijk bij/omheen kan werken.
Maar ik was net blij dat ik alles inmiddels netjes voorbedraad had.............. -O-
Als je HS Totaal en HS PV uit zet is de hele installatie spanningsvrij, alleen het PV gedeelte voert eigen spanning (tot je die groep of de werkschakelaar uit zet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ggiueryh8ihY3E5a6J2BA4vUHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Q2SgaRI88NmLqkjww6LNu8q.jpg?f=fotoalbum_large

Die ALS PV wordt een andere, deze bestaat niet. _O-

De drie nieuwe kasten komen onder de huidige groepenkast ipv dit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZG6hGRCdHAUOwhFC3a2HxlCKpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvguyDmROWpCEIl4ChAfHl7T.jpg?f=fotoalbum_large
De ALS ertussen is ongebruikt, de verdeelblokken staat netspanning op en zijn ongeschakeld.

Even 25A er in als ze komen voor 35A is wel slim inderdaad.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 18-07-2023 22:29 ]

• hesselbeertje
Teijgetje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:08:
[...]

De rechter ook. ;)
Dat je ze niet even leeggooit als je voor 50 euro een hoofdzekering komt vervangen snap ik niet helemaal.
Zal met tijdsdruk te maken hebben.

Ik wacht het even af allemaal wat kan.

En of ik de nieuwe hoofdschakelaars ook moet verzwaren als de netaansluiting naar 80 A gaat, de hoofdschakelaars zijn 63A en de bedrading 10 mm², dit verzwaren naar 80A en 16 mm² is wel een opgave maar niet onmogelijk. Daarna zijn de fasen gezekerd op 40A.
Dat zou nu een kleine kostenpost zijn van 100 euro terwijl ik er nog makkelijk bij/omheen kan werken.
Maar ik was net blij dat ik alles inmiddels netjes voorbedraad had.............. -O-

[Afbeelding]

Die ALS PV wordt een andere, deze bestaat niet. _O-

Even 25A er in als ze komen voor 35A is wel slim inderdaad.
Waarom direct naar 3x80? De smaken. 3x50 en 3x63 zijn er ook nog.

En reken eerst goed na hoeveel je aftopt op 3x35. De kans dat de meerprijs van 3x50 terug verdiend wordt is klein denk ik. Tenzij sowieso nodig ivm verbruik natuurlijk.

• Teijgetje
@hesselbeertje
Daarom zei ik al, ik wacht het even af, nu is alles vóór de 40A automaten voor max 63A.
De drie 40A automaten beschermen de rest van de groepenkast.
En dan is er nog maar 1 smaak hoger toch? van 63A naar 80A, en daar ook upgraden van 10 naar 16 mm², want 10 mm² kan ook geen 80A aan.
wlmpie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:33:
[...]

En dan blijkt de monteur van de netbeheerder een hier meelezende tweaker te zijn. ;)
Tweakers onder elkaar, komt goed......... :P

[ Voor 39% gewijzigd door Teijgetje op 18-07-2023 22:17 ]

• hesselbeertje
Zoals de kast nu opgebouwd is loopt alle verbruik via de 40a automaten? En de invoeding is 30kw = 44 ampère per fase?

Dan is 3x50 genoeg want er kan nooit meer dan 44a door de hoofdzekeringen lopen.

Kabels naar onderverdelers ga je niet beveiligen?? Ik zou automaten verwachten ipv schakelaars naar de verschillende verdelers. Of hangt alles bij elkaar?

[ Voor 27% gewijzigd door hesselbeertje op 18-07-2023 22:31 ]

• Teijgetje
hesselbeertje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:26:
Zoals de kast nu opgebouwd is loopt alle verbruik via de 40a automaten? En de invoeding is 30kw = 44 ampère per fase?

Dan is 3x50 genoeg want er kan nooit meer dan 44a door de hoofdzekeringen lopen.

Kabels naar onderverdelers ga je niet beveiligen?? Ik zou automaten verwachten ipv schakelaars naar de verschillende verdelers. Of hangt alles bij elkaar?
Inderdaad loopt alle verbruik door de 40A automaten zodat ik niet de bovenliggende kasten hoef aan te passen die max 40A aankunnen.
Terugleveren gebeurt vóór de automaten en na de HS Totaal/Net, op klemmenrail 1.
Zoals ik aangepast had in de vorige post schakel je de hele installatie spanningsloos door HS Totaal en HS PV uit te zetten, dan staat daar alleen nog spanning op de onderste contacten vanaf het net en vanaf de omvormer.
Die zitten "naast" elkaar boven de hoofdmeter, kan dus niet fout. PV gedeelte wordt aangemerkt als "Let op : vreemde spanning", maar is dan al losgekoppeld van de installatie.
Het bovenste 11 cm stukje lege montagebord, boven de meter, gaat er ook af, samen met de stukgeslagen huidige kleine HS-kast, dan hou ik 33 cm ruimte over en zijn mijn netvoedingdraden gelijk mooi op lengte om simpel in de HS Totaal aan te sluiten.

Met de schakelaars worden inderdaad appartement 1, appartement 2 of de hoofdwoning met algemene groepen individueel afgeschakeld, en die 4 kasten zitten gelijk er boven.
Die moet ik alleen iets anders indelen qua groepen, zodat elke woning wel zijn eigen groepen over de eigen meter heeft lopen. :X
Groep MK2 gaat naar een verdeelkast voor twee andere woningen op het terrein, en algemene groepen, in een tegenoverliggend gebouw/schuur, en van daaruit gaat er nog een kabeltje naar de showroom op het naastgelegen terrein. Maar daar zit alles goed meen ik.
Al splits ik MK2 later weer op in een voor appartement 3 en een voor mijn appartement waar ik binnenkort ga verbouwen, en alle apparaten een verplichtte eigen groep geef .

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 18-07-2023 23:00 ]

• onetime
  • Niet online
Goed, jullie hebben dus gelijk....... [...] Ik heb er maar een uitgedraaid maar ga er van uit dat het drie dezelfde zijn........3 x 35A dus. Het zal eens verzwaard zijn zonder dat daar melding van gemaakt is door henzelf. Ga ik dit nu melden? Nee, want ik kan officieel niet bij die smeltveiligheden. Ga ik toch verzwaren? Waarschijnlijk wel. Daar kan wat meer mee teruggeleverd worden, alleen Eneco zal zich anders ook wel af gaan vragen hoe het kan dat we zoveel terugleveren op 3 x 25A...... Alleen zal het niet veel hoger kunnen, zo te zien is de hoofdleiding 4 x 6 mm² (of 4 x 4 mm² nu ik de foto beter bekijk?). En de bekabeling naar meter en van meter tot groepenkast ook.

@onetime
Als je omvormer, liefst dynamisch, kan begrenzen tot maximaal 35A het net op terugleveren ben je er.
Geen verzwaring, gewoon 35A houden en klaar. Kijk nog eens naar die grafiek uit de topicstart, je verliest met begrenzen tot 70% van het maximum maar ~4% van je jaaropbrengst, en je ontlast het net een beetje, op momenten dat stroom weinig waard is. En als je omvormer dynamisch begrenst komt je directe eigen verbruik ook nog uit die 4%... verzwaring is het niet waard.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:46:
@onetime Kan je misschien het rode vlak "PV annual yield in MPP"
in de grafiek hierboven wat nader toelichten?

De link naar de originele publicatie zou ook kunnen helpen.
De originele kan ik zo niet terug vinden. Maar ik vind hem heel logisch als weergave van de verdeling van de momenten met een bepaalde opbrengst.
En als je dan gaat begrenzen, "schuif je de punten rechts van je begrenzing naar links tot je grens, en dan krijg je daar een hoge rode lijn op de plaats van je grens."
En dat lijdt dan tot die mooie boog die aangeeft dat begrenzen relatief weinig kost.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 01:19:
[...]

Als je omvormer, liefst dynamisch, kan begrenzen tot maximaal 35A het net op terugleveren ben je er.
Geen verzwaring, gewoon 35A houden en klaar. Kijk nog eens naar die grafiek uit de topicstart, je verliest met begrenzen tot 70% van het maximum maar ~4% van je jaaropbrengst, en je ontlast het net een beetje, op momenten dat stroom weinig waard is. En als je omvormer dynamisch begrenst komt je directe eigen verbruik ook nog uit die 4%... verzwaring is het niet waard.
@Teijgetje weet je zeker dat je de ~2700.- jaarlijkse meerprijs van een andere aansluiting terug gaat verdienen? Je hebt nu een 20kW aansluiting met theoretisch 30kW aan panelen. Als je, op de dagen dat de zon schijnt zelf 10kW verbruikt is er niets aan de hand. Voor de dagen dat je 30kW opwekt, maar minder dan 10kW verbruikt. kan je een vermogensmeter in lijn met de hoofdschakelaar plaatsen en de omvormer zo instellen dat die, na aftrek van eigen gebruik, nooit meer dan 20kW teruglevert.

Voor 3 jaar aan bespaarde vastrechtkosten kan je ook een accu systeem er bij knutselen die af en toe de 10kW opvangt voor de nacht. Ook handig als salderen afbouwt.

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 19-07-2023 08:20 ]

• Andrehj
  • Nu online
[...]

Inderdaad.
@Teijgetje :
Bij zoveel terugvoeding zal de netspanning minimaal 245V zijn (als je het al lukt om überhaupt zoveel in te voeden zonder dat je netspanning boven de 253V komt, hiervoor moet je even de netimpedantie bepalen, iets wat je voordat je in zo'n enorm PV-systeem gaat investeren uiteraard altijd moet doen).
En zo'n 35A zekering kun je zeker wel tot 37A belasten.
37A * 245V * 3 fasen is al 27 kW.
Voeg daar nog wat eigen verbruik aan toe (van die 5 woningen + showroom), en je zit al bijna of over de 30 kW.
Ik denk dus dat het gewoon kan op een 3x35A aansluiting. Hoger dan dat ga je nooit terugverdienen.
Zelfs het vermogen dynamisch begrenzen is waarschijnlijk niet eens nodig.

Je grootste probleem gaat waarschijnlijk de netspanning zijn, zeker als je woning maar aan een 6mm² hoofdkabeltje hangt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
  • Nu online
Sorry, verkeerde topic...

[ Voor 93% gewijzigd door Andrehj op 19-07-2023 10:49 ]

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:25
Ik vraag me al een tijdje af, iedereen raad aan om inox (roestvast staal) bevestigingsmateriaal te gebruiken in combinatie met aluminium zonnepanelen & zonnepaneel-montage systemen, en zowat elke webshop voor zonnepanelen verkoopt specifiek inox bouten. Maar inox staat veel verder (edeler) van aluminium af dan zink (gegalvaniseerde/verzinkte bouten) zou je dan niet eerder galvanische corrosie van het alu met Lau verwachten en betere resultaten met verzinkte bouten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Rdpn1Gf0BhZvEMZ8gx0IP8Sr1Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7iEV1cT3QPYZWsSKU7UhVknj.jpg?f=user_large
https://www.canada.ca/en/...s/galvanic-corrosion.html

Nu lees ik ook dat eens het zink 'op' is, is maar een dun laagje, dat je dan weer staal in contact met alu hebt, en da's dan weer een slechte zaak:
Yes but aluminum and zinc are fairly similar in the galvanic series so you will have very little galvanic corrosion. However with time the zinc coating will wear or erode off and now you have steel on aluminum which is not recommended.
Om die reden word dan weer 'hot dipped' zink geadviseerd, aangezien die een dikkere laagdikte heeft en langere bescherming biedt.

Maar inox kan dus toch ondanks het grote potentiaalverschil:
Pair: aluminum – stainless steel
Although there is a large potential difference between the stainless steel and aluminum alloys - about 650 mV, very rare to see galvanic corrosion on aluminum in contact with stainless steel. Therefore, aluminum structures are very often assembled using stainless steel bolts and screws [3].
https://aluminium-guide.c...yuminiya-galvanicheskaya/

Ik ga er maar van uit dat ik dus best algemene gebruik volg en inox gebruik? Ik was hier in het bijzonder naar aan het zoeken omdat ik graag degelijke aarding voorzie (elk paneel met elkaar verbinden) en als die verbindingen gaan oxideren dan ben ik weer terug bij af. In elk paneel zijn 4mm gaten voorzien voor bevestiging van aarding met een M4 bout, en ik was van plan om inox te gebruiken totdat ik me bij de algemene wijsheid vragen begon te stellen..

[ Voor 1% gewijzigd door Capt Waffles op 19-07-2023 12:54 . Reden: Verduidelijking dat het om inox VS verzinkte/gegalvaniseerde bouten gaat ]

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:18
Hebben APsystems DS3-L omvormers een 6Ma verklaring?

Ik kan alleen via de documenten op de volgende website vinden dat hier sprake van zou zijn?!
https://shop.libra.energy/nl_NL/product/aps-ds3-l-eu

https://pimassetsprdst.bl...iginal/92/47/26979247.pdf

Maar ik vind de 6Ma verklaring niet op de APsystems website?

[ Voor 14% gewijzigd door averroes1198 op 19-07-2023 11:29 ]

• johnvoorn
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-12 16:51
APsystems DS3-D veroorzaakt kortsluiting, kan een omgekeerde fase aansluiting dit veroorzaken?
Ik heb twee 325W panelen nu aan een DS3-S aangesloten via stekker (<600W), via via aan een DS3-D gekomen om deze te testen de DS3-S vervangen en de panelen in serie gezet en via de AC stekker in het stopcontact. Led eerst groen knipperen, dan rood knipperen en vervolgens na opstarten de zekeringautomaat eruit. In mijn P1 zag ik een vermogen van over 3000W lopen. Of de DS3-D is defect (contact opgenomen met APsystems maar dat zal wel een tijdje duren voordat die reageren) en zelf nog even zitten puzzelen en bedacht dat ik met een stekker geen rekening houdt met de fase, dus nul en fase zouden omgedraaid kunnen zitten (het is natuurlijk wisselspanning maar toch).
Iemand die hier iets over durft te zeggen?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

johnvoorn schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:36:
APsystems DS3-D veroorzaakt kortsluiting, kan een omgekeerde fase aansluiting dit veroorzaken?
Ik heb twee 325W panelen nu aan een DS3-S aangesloten via stekker (<600W), via via aan een DS3-D gekomen om deze te testen de DS3-S vervangen en de panelen in serie gezet en via de AC stekker in het stopcontact. Led eerst groen knipperen, dan rood knipperen en vervolgens na opstarten de zekeringautomaat eruit. In mijn P1 zag ik een vermogen van over 3000W lopen. Of de DS3-D is defect (contact opgenomen met APsystems maar dat zal wel een tijdje duren voordat die reageren) en zelf nog even zitten puzzelen en bedacht dat ik met een stekker geen rekening houdt met de fase, dus nul en fase zouden omgedraaid kunnen zitten (het is natuurlijk wisselspanning maar toch).
Iemand die hier iets over durft te zeggen?
Ik maak het niet helemaal op uit je bericht, maar wisselspanning is niet dat de fase en nul wisselen, maar dat de fase in een sinus wisselt tussen positieve en negatieve waarden. Dit mag geen daadwerkelijke kortsluiting veroorzaken.
Heel soms zie je nog wel eens rare problemen bij CV-ketels, speakers en nog wat andere zaken die rare problemen hebben als de WCD stekker 'verkeerd om' op de WCD zit.
Als je automaat in de groepenkast er door gaat moet dit niet liggen aan hoe jij je stekker aansluit op een WCD.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Teijgetje
hik

[ Voor 99% gewijzigd door Teijgetje op 19-07-2023 16:19 ]

• Teijgetje
Allereerst iedereen bedankt voor jullie input, wordt erg gewaardeerd.
[...]

Geen verzwaring, gewoon 35A houden en klaar.
Andrehj schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:56:
[...]

Inderdaad.
@Teijgetje :
Bij zoveel terugvoeding zal de netspanning minimaal 245V zijn (als je het al lukt om überhaupt zoveel in te voeden zonder dat je netspanning boven de 253V komt, hiervoor moet je even de netimpedantie bepalen, iets wat je voordat je in zo'n enorm PV-systeem gaat investeren uiteraard altijd moet doen).
En zo'n 35A zekering kun je zeker wel tot 37A belasten.
37A * 245V * 3 fasen is al 27 kW.
Voeg daar nog wat eigen verbruik aan toe (van die 5 woningen + showroom), en je zit al bijna of over de 30 kW.
Ik denk dus dat het gewoon kan op een 3x35A aansluiting. Hoger dan dat ga je nooit terugverdienen.
Zelfs het vermogen dynamisch begrenzen is waarschijnlijk niet eens nodig.

Je grootste probleem gaat waarschijnlijk de netspanning zijn, zeker als je woning maar aan een 6mm² hoofdkabeltje hangt.
Maar geeft 35A terugleveren op een 35A hoofdzekering geen probleem dan? Met kans op doorsmelten?
Ik dacht juist dat het terugleveramperage minder moest zijn dan de hoofdzekering?

Ik geloof dat de netspanning nu onder de 240 volt zit, maar zou dat even moeten nameten.
jadjong schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:10:
[...]

@Teijgetje weet je zeker dat je de ~2700.- jaarlijkse meerprijs van een andere aansluiting terug gaat verdienen? Je hebt nu een 20kW aansluiting met theoretisch 30kW aan panelen. Als je, op de dagen dat de zon schijnt zelf 10kW verbruikt is er niets aan de hand. Voor de dagen dat je 30kW opwekt, maar minder dan 10kW verbruikt. kan je een vermogensmeter in lijn met de hoofdschakelaar plaatsen en de omvormer zo instellen dat die, na aftrek van eigen gebruik, nooit meer dan 20kW teruglevert.
Ik kwam aan 1000 euro jaarlijkse kosten voor 80 A, ipv 270 voor 25A/nu? Kan het alleen niet terugvinden.
Maar niet verzwaren dat zou inhouden dat uitbreiden met nog 24 panelen niet kan, of geen nut heeft.
En zonder extra panelen zou van het gas af weer problemen geven qua verbruik.
Die 730 euro levert de installatie theoretisch terug, na salderen.
Voor nu zou het dus bijna passen, maar in de toekomst, met warmtepompen/airco`s ipv gas niet.
Geeft wel de tijd voor een aanvraag graafwerk. Dat zal vast een half jaar duren Eneco kennende.

Ik kon dus nu een vast contract afsluiten voor 1000 euro minder dan wat we nu betalen.
Even simpel genomen over 25 jaar garantie+5 jaar extra gebruik is dat 360.000 euro. En dan zonder de extra panelen en mét 8100 kuub gas/jaar. Bij gelijkblijvende prijzen.
Een zwaardere aansluiting verwacht ik dus wel terug te verdienen. Zeker als het merendeel elektrisch wordt. (Al ga ik dat zelf waarschijnlijk niet meer meemaken :+ )

Ik heb bij Elektramat en Sander Vunderink gezocht naar een vermogensmeter, maar niet echt wat gevonden. Wel vermogensschakelaars maar dat lijkt me niet wat je bedoelt.
Wat bedoel met zo`n vermogensmeter? En die moet dus ook in te stellen moeten zijn qua doorgifte.
Kun je daar een linkje van geven?

• Andrehj
  • Nu online
Teijgetje schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:17:
Maar niet verzwaren dat zou inhouden dat uitbreiden met nog 24 panelen niet kan, of geen nut heeft.
Voor nu zou het dus bijna passen, maar in de toekomst, met warmtepompen/airco`s ipv gas niet.
In de toekomst is er geen salderingsregeling meer en moet je de stroom voor warmtepomp en airco (tijdens verwarmen met airco) gewoon inkopen. In de winter levert je PV namelijk veel te weinig op. Dus daar hoef je niet op te dimensioneren.
Alleen het koelen met de airco gaat prima op PV-stroom.

• Boinkie
  • Laatst online: 09:52
Is het mogelijk om bij een growatt omvormer het vermogen dat geleverd wordt te beperken? M’n nieuwe omvormer gaat net over het maximum van 3600 watt op zijn hoogtepunt en levert dus meer terug dan officieel op 1 fase mag. Is dit softwarematig te beperken in de shinephone app?

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-12 20:45
@Boinkie hangt van je type omvormer af. In de manual staat of en hoe dit kan.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Allereerst iedereen bedankt voor jullie input, wordt erg gewaardeerd.

[...]

[...]

Maar geeft 35A terugleveren op een 35A hoofdzekering geen probleem dan? Met kans op doorsmelten?
Ik dacht juist dat het terugleveramperage minder moest zijn dan de hoofdzekering?

Ik geloof dat de netspanning nu onder de 240 volt zit, maar zou dat even moeten nameten.
35A=35A Zeker die oude troep maakt het niet uit in welke richting je stroom loopt. Alleen nieuwe aardlekautomaten doen soms moeilijk, maar dat is enkel in specifieke gevallen op het aardlek gedeelte.
Ik kwam aan 1000 euro jaarlijkse kosten voor 80 A, ipv 270 voor 25A/nu? Kan het alleen niet terugvinden.
Geeft wel de tijd voor een aanvraag graafwerk. Dat zal vast een half jaar duren Eneco kennende.
Consumententarief van Enexis is 325.- per jaar voor 3x25A en 3058.- per jaar voor 3x63/80
https://www.enexis.nl/tarieven#kostenstroom
Extra panelen kan zeker wel nut hebben op een 3x25A aansluiting. In de bewolkte dagen zal zo'n 385Wp paneel misschien 140W opwekken, dan is 24x140W extra best de moeite waard als je de ruimte er voor hebt.
Ik kon dus nu een vast contract afsluiten voor 1000 euro minder dan wat we nu betalen.
Even simpel genomen over 25 jaar garantie+5 jaar extra gebruik is dat 360.000 euro. En dan zonder de extra panelen en mét 8100 kuub gas/jaar. Bij gelijkblijvende prijzen.
Een zwaardere aansluiting verwacht ik dus wel terug te verdienen. Zeker als het merendeel elektrisch wordt. (Al ga ik dat zelf waarschijnlijk niet meer meemaken :+ )

Ik heb bij Elektramat en Sander Vunderink gezocht naar een vermogensmeter, maar niet echt wat gevonden. Wel vermogensschakelaars maar dat lijkt me niet wat je bedoelt.
Wat bedoel met zo`n vermogensmeter? En die moet dus ook in te stellen moeten zijn qua doorgifte.
Kun je daar een linkje van geven?
Afbeeldingslocatie: https://delmation.nl/wp-content/uploads/2022/07/SDM630-Modbus.png
Eastron sdm630, die plaats je vlak na de hoofdschaklaar en verbindt je via RS485/Modbus met de omvormer als die dat ondersteunt. Omvormer leest meter uit en bij meer dan 20kW gaat die minder stroom uit de panelen opwekken om onder de grens te blijven.

Afbeeldingslocatie: https://www.myenergi.com/nl/wp-content/uploads/sites/6/2022/09/MYE_product_CT-klem.jpg
CT-klem. Stukje inductie-magneet die je om elke fasedraad bij de hoofdaansluiting plaatst. Net als sommige stroomtangen doen, meet dit het aantal Ampere door de draad en produceert vervolgens zelf een klein stroompje wat de omvormer uit kan lezen. Stel dat er 50A gemeten wordt, dan vloeit er 50mA uit het draadje van de klem. De omvormer kan op die manier bepalen hoeveel stroom er, na aftrek eigen gebruik, naar de netvoeding vloeit. Je hoeft alleen eenmalig de verhouding in te stellen, bijvoorbeeld 1000:1.

In beide gevallen kan je 1000000kW opwekken, zolang je maar genoeg intern verbruikt dat het overblijfsel niet meer is dan 20kW en als dat wel het geval is moet de omvormer terug schakelen. Uiteraard alleen als de omvormer deze aansluitingen ook heeft en er iets mee doet.

Afbeeldingslocatie: https://powerforum.co.za/uploads/monthly_2023_04/3B6A921A-F541-4883-A645-8400D79F3721.jpeg.3938966528aad411fcbbd98fd6449836.jpeg

Dit is een totaal ander merk omvormer, maar het gaat om het idee.
Zero export to CT betekend dat de omvormer probeert 0W terug te leveren op basis van de meters hier boven. Zet je vervolgens een 2kW waterkoker aan dan zal de omvormer tijdelijk 2kW extra leveren totdat het water heet genoeg is. De omvormer produceert dus alleen stroom als dat in huis nodig is. Met het vinkje 'Solar Sell' geef je aan dat wanneer je na aftrek van in huis verbruik nog stroom uit panelen over hebt, dit het net op mag. Met 'Max Sell power' geef je aan hoeveel overtollige stroom er maximaal terug geleverd mag worden, in jouw geval 20000W.

[ Voor 9% gewijzigd door jadjong op 19-07-2023 17:28 ]

• Boinkie
  • Laatst online: 09:52
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:07:
@Boinkie hangt van je type omvormer af. In de manual staat of en hoe dit kan.
Is een min 4600 tl xe. Ik heb de export limit gevonden maar volgens mij werkt deze dus alleen samen met een ct meter of elektriciteitsmeter.

• TCMR
  • Laatst online: 08:32
Teijgetje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:47:
Per fase leveren de panelen dus max 17A terug, en in de praktijk zal dat op de piek in de zomer 15-16A zijn, schat ik.
Het is de netbeheerder die de limieten vaststelt. Ik weet niet of daar in Nederland verschillen in zijn, maar Liander stelt 17kWp voor een 3x25A aansluiting vast (dat is dus in theorie 5.66kW per fase, niet de veel genoemde max 3.6kW). Dat is gewoon bijna volle bak 25A. Best veel eigenlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/233Tm-krqxLPrgVEdkGmaX9djJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YTucSTdStT9IMXzLznDtzu7s.png?f=fotoalbum_large

Hoe sluit je dat selectief aan?
Daarvoor moest ik de hele meterkast opruimen, er was hier jarenlang een elektricien aan de gang die maar wat deed, blijkt achteraf..
Prachtig, I'm lovin' it.
het wachten is op een Wiha Torque setjeom alles op juiste moment te kunnen aandraaien.
Je kunt toch alles handvast aandraaien, en twee dagen later alles netjes natrekken met je fijne nieuwe setje? Ik zou daar geen vertraging door laten ontstaan.
Andrehj schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:52:
[...]
Ja, maar dat doe je dan niet met drie losse automaten, maar gewoon met een 40A krachtgroep.
Dat zie ik dan ook niet helemaal voor me. Waarom wil je die drie automaten bij elkaar geschakeld hebben, en waar is die nul voor? Toch zonde van de ruimte? Ik zou er ook drie losse voor pakken. Kosten ook waarschijnlijk minder dan 1 krachtgroep (een uit de mode geraakt concept, overigens).

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12 08:54

Crazy-

Best life ever

Vandaag wat bedrading netjes gemaakt bij een kennis, ter voorbereiding van de Scope12.

Is meer werk dan ik gedacht had, maar het schiet op. Andere zijde van het pand (deze kabels gaan via de nok naar de andere zijde, waar nog eenzelfde set panelen ligt) nog verder afronden & naar binnen werken.

130 panelen, 2x SE25k & P950 (2:1) optimizers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEFScHarRBkwKHwvn-VugNv9C98=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaNhcda9IC6GGEU3cuGQdbLP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lsph3ajV--HqZy1Y2LWJhHCBVl0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vb32fbFg2bbngHVj7viyjm5s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVAEhCt087AXRjvBy7K29oIT-4s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2uyap3KIyeV8ULTnfTx2ann.jpg?f=fotoalbum_tile

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• TCMR
  • Laatst online: 08:32
Capt Waffles schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:50:
Ik vraag me al een tijdje af, iedereen raad aan om inox (roestvast staal) bevestigingsmateriaal te gebruiken in combinatie met aluminium zonnepanelen & zonnepaneel-montage systemen
Probeer je mij af te troeven in nerderigheid ofzo? ;)

Echt prachtig, zo'n vraag. Ik kan je er geen wetenschappelijk onderbouwd antwoord op geven. Maar ik heb in 2003 zonnepanelen met RVS bouten op m'n dak geschroefd (je hebt het kunnen lezen in m'n verslag), en er 17 jaar later vanaf gehaald. Die bouten, en ook de alu frames van de panelen waren in prima staat. Er was geen koper in de mix, maar galvanische corrosie tussen alu en RVS onder buitenomstandigheden, ik maak me er geen zorgen om. En anders ook even Molykote HSC erbij smeren?

• sjorsjuhmaniac
Boinkie schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:20:
[...]

Is een min 4600 tl xe. Ik heb de export limit gevonden maar volgens mij werkt deze dus alleen samen met een ct meter of elektriciteitsmeter.
Volgens mij kan je het ook zonder meter doen maar dan beperk je de omvormer permanent. Volgens mij wil je het laatste juist omdat je anders over je groep load gaat.

@jadjong laat net eea zien omdat ook @Teijgetje moet beperken.

Ik zou een 20A automaat gaan zetten.

• Capt Waffles
TCMR schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:57:
[...]

Probeer je mij af te troeven in nerderigheid ofzo? ;)
Zoiets ja, zeg jij ook ‘Alles metrisch!’ als je een biertje hijst? :P
Die bouten, en ook de alu frames van de panelen waren in prima staat. Er was geen koper in de mix, maar galvanische corrosie tussen alu en RVS onder buitenomstandigheden, ik maak me er geen zorgen om. En anders ook even Molykote HSC erbij smeren?
Je verslag was inderdaad wat me triggerde om er meer over op te zoeken. Maar ik denk dat ik inderdaad van de meester ga leren en er wat Molykote HSC op smeer :) . Als de praktijk ervaring goed is zelfs zonder die maatregelen, dan moet ‘t mét zeker snor zitten.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• onetime
  • Niet online
Boinkie schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:05:
Is het mogelijk om bij een growatt omvormer het vermogen dat geleverd wordt te beperken? M’n nieuwe omvormer gaat net over het maximum van 3600 watt op zijn hoogtepunt en levert dus meer terug dan officieel op 1 fase mag. Is dit softwarematig te beperken in de shinephone app?
Helemaal niet. 230 x 16 = 3680. 250 x 16 is zelfs 4000. Geen probleem dus. En automaten kunnen iets meer hebben dan er op staat. Dat is nl hun minimum continue stroom die ze kunnen hebben.

• onetime
  • Niet online
TCMR schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:49:
[...] Het is de netbeheerder die de limieten vaststelt. Ik weet niet of daar in Nederland verschillen in zijn, maar Liander stelt 17kWp voor een 3x25A aansluiting vast (dat is dus in theorie 5.66kW per fase, niet de veel genoemde max 3.6kW). Dat is gewoon bijna volle bak 25A. Best veel eigenlijk:

[Afbeelding]

Hoe sluit je dat selectief aan? Met 2 of meer omvormers. En de netbeheerders weten weer eens niet waar ze het over hebben; een omvormer van 25kW is echt niet beperkt tot 25kWp, bij SMA kan je in ieder geval tot 50kWp...
[...]

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-12 00:38
Capt Waffles schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:50:
Ik vraag me al een tijdje af, iedereen raad aan om inox (roestvast staal) bevestigingsmateriaal te gebruiken in combinatie met aluminium zonnepanelen & zonnepaneel-montage systemen, en zowat elke webshop voor zonnepanelen verkoopt specifiek inox bouten. Maar inox staat veel verder (edeler) van aluminium af dan zink (gegalvaniseerde/verzinkte bouten) zou je dan niet eerder galvanische corrosie van het alu met Lau verwachten en betere resultaten met verzinkte bouten?

[Afbeelding]
https://www.canada.ca/en/...s/galvanic-corrosion.html

Nu lees ik ook dat eens het zink 'op' is, is maar een dun laagje, dat je dan weer staal in contact met alu hebt, en da's dan weer een slechte zaak:

[...]

Om die reden word dan weer 'hot dipped' zink geadviseerd, aangezien die een dikkere laagdikte heeft en langere bescherming biedt.

Maar inox kan dus toch ondanks het grote potentiaalverschil:

[...]

https://aluminium-guide.c...yuminiya-galvanicheskaya/

Ik ga er maar van uit dat ik dus best algemene gebruik volg en inox gebruik? Ik was hier in het bijzonder naar aan het zoeken omdat ik graag degelijke aarding voorzie (elk paneel met elkaar verbinden) en als die verbindingen gaan oxideren dan ben ik weer terug bij af. In elk paneel zijn 4mm gaten voorzien voor bevestiging van aarding met een M4 bout, en ik was van plan om inox te gebruiken totdat ik me bij de algemene wijsheid vragen begon te stellen..
De reacties vinden niet plaats op het kontaktvlak, maar buitenom. Behalve het potentiaalverschil is ook het milieu daar van belang. Als zonnepanelen nat zijn, dan is dat meestal met regenwater. Dat geleidt slecht, dus er loopt een lage stroom. Bovendien is van belang wat er gebeurt bij die reacties; ook die zijn erg afhankelijk van de samenstelling van het electrolyt. Sommige metalen maken beschermende oxidehuidjes die zorgen voor heel andere potentiaalverschillen dan in de boekjes staan. De potentiaalverschillen zijn erg afhankelijk van de te verwachten reacties en dus van de samenstelling van het electrolyt. Ook helpt of voorkomt opgeloste zuurstof in het water de reactie. Grote oppervlakken aluminium en kleine rvs bouten zijn een ideale combinatie in regenwater.
https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/7942/

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Capt Waffles schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:02:
[...]

Zoiets ja, zeg jij ook ‘Alles metrisch!’ als je een biertje hijst? :P

[...]

Je verslag was inderdaad wat me triggerde om er meer over op te zoeken. Maar ik denk dat ik inderdaad van de meester ga leren en er wat Molykote HSC op smeer :) . Als de praktijk ervaring goed is zelfs zonder die maatregelen, dan moet ‘t mét zeker snor zitten.
Ik heb hier onlangs een 10 jaar oude installatie ontmanteld en verplaatst.
Rvs dakhaken met rvs bouten aan de alu profielen en de beugeltjes voor de panelen met rvs bouten en verzinkte hamerkopmoeren of schuif moeren hoe je ze noemen wilt.

Enige wat echt gecorodeerd was waren die verzonken moeren alle zink was weg en de moeren waren veroest.

Aluminium en rvs waren behalve smerig nog in nieuwstaat.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Teijgetje
jadjong schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:17:
[...]

35A=35A Zeker die oude troep maakt het niet uit in welke richting je stroom loopt. Alleen nieuwe aardlekautomaten doen soms moeilijk, maar dat is enkel in specifieke gevallen op het aardlek gedeelte.

[...]

Consumententarief van Enexis is 325.- per jaar voor 3x25A en 3058.- per jaar voor 3x63/80
https://www.enexis.nl/tarieven#kostenstroom
Extra panelen kan zeker wel nut hebben op een 3x25A aansluiting. In de bewolkte dagen zal zo'n 385Wp paneel misschien 140W opwekken, dan is 24x140W extra best de moeite waard als je de ruimte er voor hebt.

[...]

[Afbeelding]
Eastron sdm630, die plaats je vlak na de hoofdschaklaar en verbindt je via RS485/Modbus met de omvormer als die dat ondersteunt. Omvormer leest meter uit en bij meer dan 20kW gaat die minder stroom uit de panelen opwekken om onder de grens te blijven.

[Afbeelding]
CT-klem. Stukje inductie-magneet die je om elke fasedraad bij de hoofdaansluiting plaatst. Net als sommige stroomtangen doen, meet dit het aantal Ampere door de draad en produceert vervolgens zelf een klein stroompje wat de omvormer uit kan lezen. Stel dat er 50A gemeten wordt, dan vloeit er 50mA uit het draadje van de klem. De omvormer kan op die manier bepalen hoeveel stroom er, na aftrek eigen gebruik, naar de netvoeding vloeit. Je hoeft alleen eenmalig de verhouding in te stellen, bijvoorbeeld 1000:1.

In beide gevallen kan je 1000000kW opwekken, zolang je maar genoeg intern verbruikt dat het overblijfsel niet meer is dan 20kW en als dat wel het geval is moet de omvormer terug schakelen. Uiteraard alleen als de omvormer deze aansluitingen ook heeft en er iets mee doet.

[Afbeelding]

Dit is een totaal ander merk omvormer, maar het gaat om het idee.
Zero export to CT betekend dat de omvormer probeert 0W terug te leveren op basis van de meters hier boven. Zet je vervolgens een 2kW waterkoker aan dan zal de omvormer tijdelijk 2kW extra leveren totdat het water heet genoeg is. De omvormer produceert dus alleen stroom als dat in huis nodig is. Met het vinkje 'Solar Sell' geef je aan dat wanneer je na aftrek van in huis verbruik nog stroom uit panelen over hebt, dit het net op mag. Met 'Max Sell power' geef je aan hoeveel overtollige stroom er maximaal terug geleverd mag
worden, in jouw geval 20000W.
Dank je voor de link/voorbeeld. _/-\o_
Ik zie wel dat er levertijd is bij die SDM630 CT modbus V2 van ca. 2 weken, ik zal nog wat verder moeten zoeken dus.
Ik heb het hele verhaal doorgespeeld aan mijn installateur, die zal het wel snappen verder.

• Capt Waffles
@FransvWoerkom thanks! Goed artikel in de link, dat bevredigt mijn nieuwsgierigheid! Legt goed uit dat het niet enkel om positie in de galvanische reeksen gaat, dat was mijn gebrek aan kennis, ik keek enkel naar die reeks en er speelt dus meer.

@Ronald.42 bedankt, met nog een praktijkvoorbeeld erbij durf ik het helemaal aan ;)

• sjorsjuhmaniac
Boinkie schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:20:
[...]

Ik was zelf ook benieuwd en heb eens de datasheet van de SDM360 modbus erbij gepakt. Daarin wordt weer verwezen naar het de eastron modbus spec dus die weer opgezocht. In de modbus spec staan netjes de registers. Ben er van overtuigd dat je met een esp-tje + modbus kaart de meter zelf ook zou kunnen simuleren en hem zo'n 'export limitation' geeft. Als je dan zelf ook de p1 monitort kan zelf een volledig een SDM360 nadoen.

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:36
Ik heb een 5K omvormer (Goodwe5000DNS) en 13 panelen van 370WP op ZW. Ik wil een paar panelen voor de ochtend op NO leggen. Nu heeft deze serie omvormer 2 ingangen. Schakelt deze dan automatisch van NO naar ZW op het moment dat ZW meer oplevert? En, hoe weet ik of er voldoende capaciteit over is op de omvormer? Heb maar 1 fase, en wil niet dat de boel er uit klapt :)

[ Voor 3% gewijzigd door CarpeVentum op 20-07-2023 10:09 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12 18:33
CarpeVentum schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:03:
Ik heb een 5K omvormer en 13 panelen van 370WP op ZW. Ik wil een paar panelen voor de ochtend op NO leggen. Nu heeft deze serie omvormer 2 ingangen. Schakelt deze dan automatisch van NO naar ZW op het moment dat ZW meer oplevert? En, hoe weet ik of er voldoende capaciteit over is op de omvormer? Heb maar 1 fase, en wil niet dat de boel er uit klapt :)
lol.

13x370Wp = 4810Wp
en dit geeft een 0 tot 5000W op de omvormer, zoals je kunt zien in je eigen logging.
(heb je geen logging, kijk daar eerst eens naar.)
en ja een 5kW omvormer kan gerust 10kWp aan panelen aan (met wat mitsjes en maartjes, die ik even weg laat voor nu.)

heeft de omvormer echt 2 ingangen, oke dat kan.
heeft de omvormer dan 2 mpp's?, erg waarschijnlijk, maar geen idee welke omvormer je hebt. ;)
maar dit doen 2 mpp's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
niks uitschakelen, maar werken allebij te gelijker tijd. ;)

ben alleen bang dat er per mpp wel een minimum aantal aan panelen is, ga je die halen?
(al snel een 100V voor veel omvormers, en dat is dan nog zonder temperatuur, dus snel een paneel of 4 of beter een paneel of 6 minimum per mpp.)

vul de ontbrekende gegevens eens in voor beter antwoord.
welke omvormer, en hoeveel panelen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 20-07-2023 10:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• CarpeVentum
@migjes Had mn bericht al geüpdatet met Omvormer specs (GoodweGW5000DNS) en aantal panelen. M'n panelen halen 5kWh niet hoor, komt nooit boven de 4200. Op Solar Bouwmarkt staat voor de omvormer: 2MPPs...

[ Voor 20% gewijzigd door CarpeVentum op 20-07-2023 10:24 ]

• migjes
CarpeVentum schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:21:
@migjes Had mn bericht al geüpdatet met Omvormer specs (GoodweGW5000DNS) en aantal panelen. M'n panelen halen 5kWh niet hoor, komt nooit boven de 4200. Op Solar Bouwmarkt staat voor de omvormer: 2MPPs...
jep, ik zie het nu.
het zijn dus 2x een mpp.
dus zoals mijn voorbeeld van mijn dak.
de 2 mpp's werken gewoon parallel naast elkaar. ;)
geen probleem om de 2de nu nog lege mpp te vullen met een paneel of 6 tot 12.
(minder kan vaak ook wel, maar dan kan ik zonder gegevens niet precies vertellen, dus je moet het voor nu doen met minimaal 6.)

een 5kW omvormer kan met vrij veel gemak, 2x12x420Wp aan.
zolang de Voc + temperatuur maar onder de max V van de omvormer blijft.
(niet bang zijn voor aftopping, dat is lelijk, maar niet problematisch gewoon een beetje koppen en het komt goed. ;) )

edit:
ik heb zelf trouwens al 6430Wp op een 4kW omvormer hangen, lol.
oost-west verdeeld de krachten goed, geen probleem. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 20-07-2023 10:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:21
CarpeVentum schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:03:
Ik heb een 5K omvormer en 13 panelen van 370WP op ZW. Ik wil een paar panelen voor de ochtend op NO leggen. Nu heeft deze serie omvormer 2 ingangen. Schakelt deze dan automatisch van NO naar ZW op het moment dat ZW meer oplevert? En, hoe weet ik of er voldoende capaciteit over is op de omvormer? Heb maar 1 fase, en wil niet dat de boel er uit klapt :)
En in aanvulling op @migjes :
als het goed is, is je huisinstallatie door de installateur geschikt (gemaakt) voor een 5k omvormer. Je omvormer kan maximaal 5000w terugleveren. Die zal dus als het goed is al aangesloten zijn op een 25A automaat. Daarmee hoef je niet bang te zijn dat de boel er uit klapt.

Je hebt nu 4810wp aan panelen aangesloten op een 5000w omvormer. Daarmee heeft je omvormer nog capaciteit over. Ik zou de bestaande panelen op ZW lekker laten liggen en bijvoorbeeld 1500wp aan zonnepanelen toevoegen op de NO kant en aansluiten op de 2e ingang. (Let hierbij wel op dat je voldoende panelen aansluit, zodat de minimale spanning van de tracker wordt gehaald) Je omvormer zal er voor zorgen dat het totale vermogen begrenst wordt op 5000W. Je opbrengst zal er dan min of meer uit gaan zien, zoals in de grafiek gepost door @migjes.

• CarpeVentum
dennisfr schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:35:
[...]

als het goed is, is je huisinstallatie door de installateur geschikt (gemaakt) voor een 5k omvormer. Je omvormer kan maximaal 5000w terugleveren. Die zal dus als het goed is al aangesloten zijn op een 25A automaat. Daarmee hoef je niet bang te zijn dat de boel er uit klapt.

Je hebt nu 4810wp aan panelen aangesloten op een 5000w omvormer. Daarmee heeft je omvormer nog capaciteit over. Ik zou de bestaande panelen op ZW lekker laten liggen en bijvoorbeeld 1500wp aan zonnepanelen toevoegen op de NO kant en aansluiten op de 2e ingang. (Let hierbij wel op dat je voldoende panelen aansluit, zodat de minimale spanning van de tracker wordt gehaald) Je omvormer zal er voor zorgen dat het totale vermogen begrenst wordt op 5000W. Je opbrengst zal er dan min of meer uit gaan zien, zoals in de grafiek gepost door @migjes.
Ik zie dat de opstartspanning 80v is, is dat het getal dat je moet hebben? Ik denk aan de voorkant wel ruimte voor 6 panelen te hebben, maar er is recent een dakraam en kapel toegevoegd dus zal even moeten kijken hoe we precies uitkomen.

• migjes
CarpeVentum schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Ik zie dat de opstartspanning 80v is, is dat het getal dat je moet hebben? Ik denk aan de voorkant wel ruimte voor 6 panelen te hebben, maar er is recent een dakraam en kapel toegevoegd dus zal even moeten kijken hoe we precies uitkomen.
jep, vaak is de start spanning lager, en vaak is dat ook nog de Voc.
maar helaas de Voc zakt wel met hogere temperatuur van de panelen. (voor simpel rekenen 10% extra pakken)

maar dan is er ook deze grafiek (goodwe geeft deze grafiek niet maar dit merk wat ik nu gebruik is 99,9% het zelfde.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
de grafiek gaat helaas niet tot onder de 200Vmpp, en daar duikt het rendement rap helaas.
dus probeer gewoon 6X (of als kan meer te doen).
alleen als het perse moet dan pas werken met de lagere Vmpp als 200V. ;)

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-12 13:10
Ik heb op het moment zonnepanelen met een Growatt omvormer. Via de bijbehorende ShinePhone app kan ik mijn statistieken inzien. Ik heb de omvormer recentelijk gekoppeld aan de Homewizard energy app waar ik veel mee kan uitlezen, maar niet (a) huidige opwek en (b) historische data.

Ik heb ook Home Assistant gekoppeld. Daarmee kan ik huidige opwek en totale lifetime opwek inzien, maar geen statistieken uit het verleden, van voor de koppeling.

Is er een third-party app die wel historische data van de Growatt servers kan lezen, en die werkt met zowel Growatt als Enphase? (Gezien we binnenkort wat panelen met Enphase omvormers willen bijleggen.)

Ik heb gewoon graag toegang tot die statistieken (het liefst met zo min mogelijk apps) maar de ShinePhone app is best ruk.

• migjes

(doe niet wat ik schrijf zonder kennis, dit is gevaarlijke info.
zie het meer als ondersteuning van de kennis. ;) )

een standaard groep van 16A.
heeft meestal een B afschakel karakteristiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhMHR4y2e1AZgMocXFsLb2HYf1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAhZeayrcbHtqzLk4kFTGECD.jpg?f=user_large
dit is nodig, omdat als je sommige apparaten aan zet, dan moeten alle condensatoren gevoed worden etc etc.
en daar is vaak veel meer stroom voor nodig als veel mensen denken.
voor een seconde kan een 2000W apparaat soms wel 4000-6000W trekken.
om dan een 16A groep dan niet te laten afgaan kan die groep voor 10seconde wel 3x zijn vermogen leveren.
of te wel als je voor 10 seconde 3x16A=48Ax230V = 11kW trekt door 16A groep, dan werkt het gewoon door en zal de groep niet reageren. ;)

maar aan 10 seconde daar heb je niet veel aan.
in de zelfde specificatie staat ook dat na 100 minuten (wat eigenlijk oneindig betekend) nog steeds 1,12-1,13x mag trekken door een 16A groep.
wat ongeveer neer komt op 16Ax1,12=17,9A-16Ax1,13=18,0A voor oneindig.
(zo heb ik dus een 4000VA omvormer op een 16A groep met dan weer 6430Wp er aan.
dit levert regelmatig bijna 18A, en gaat perfect door een 16A groep.
dan zijn er mensen die zeggen dat is gevaarlijk, dan is het helaas nop het tegengestelde hoe lager je af zekert de veiliger het is, met als nadeel dat de zekerheid van de groep er in blijft wel lager word. na 3 jaar nog steeds geen problemen.)

dan heb je ook nog de hoofdgroep van je huis, die is dus 35A.
de meeste mensen hebben dus een ouderwetse smelt draad groep daar zitten, en die is veel ruimer als de 16A groep die ik hier boven laat zien.
dus daar kun je nog veel verder mee gaan als je dat durft.
(verstandig zijn niet alle woorden. ;) )
precieze grens weet ik ook niet maar een 40 tot 50A ik sta er niet vreemd van te kijken om eerlijk te zijn.
(je kunt je 35A groep laten vervangen voor 40A, alleen dan krijg je een groep zoals de 16A die ik hier boven als voorbeeld gebruik, ik denk zelfs dat de oude 35A krachtiger is als de 40A nieuwe groep. ;) )

als je 35A hoofd aansluiting hebt.
dan is de kans erg groot, dat er wel 3 fase in de straat zit, maar dat de 3 fase verdeeld worden over je 2 buren.
dus per 3 huizen krijgt 1 fase van de 3 in de straat zelf.

nu wil de netbeheerder graag in de wijk kast, niet te veel onballans hebben.
en dan word het verhaal wat lastig, stel je levert 40A/9kW over je kabel.
en je buren doen dit niet, dan krijg je een vreemde 9kW onbalans.
dit wil je graag voorkomen. (maak geen ruzie met de netbeheerder, zij zijn de baas. punt uit.)

nu zit je vaak aangesloten op de wijk kast met vele anderen.
en de netbeheerder heeft liever niet dat jij als particulier meer stroom levert als er door al die anderen word gebruikt in de wijk.
tja leuk, maar moeilijk schatten door ons als particulier.
en daarom hebben we richtlijnen zoals max 5kW of 3,6kW etc etc...
heeft niks met de werkelijkheid te maken, maar zijn richtlijnen.
(houd ze aan zou ik zeggen, wees veilig ;) )

dan heb je ook nog de kabel waar mee je bent aangesloten.
zo heb je sommige wijken die hebben 5x10mm kabel met een 35A groep.
of zo als ik heb 3x4mm kabel met 35A groep.
dat is wel een flink verschil in kabel dikte en dat maakt aardig uit.

(ik ben nu spullen aan het bestellen, en planningen aan het maken om dit jaar nog de zaak te verbouwen tot:
20A voor het dak, daar een 4,6kW omvormer met 6430Wp aan oost-west.
16A voor de schuur, daar een 3,6kW omvormer met +/-3000Wp.
dit op een 35A hoofd groep met maar 3x4mm kabel.
ik weet wel dat mijn wijk kast goed vol zit op die kabel, die maakt extra leveren minder een probleem.
maar of ik het ga redden? tijd zal vertellen. ;)
zelf bouwer, dus kan alles altijd weer simpel terug bouwen.
en al zolang PV, dat ik winst begin te maken, en dat vind ik wat minder leuk, want winst moet geïnvesteerd worden, lol meer PV dus.
en ik vang nu ook al een aardig gedeelte af in een zelf gebouwde "accu", dit helpt een beetje grofweg 1-2kWh per dag.
ook kan ik altijd nog over gaan naar 3x25A krachtstroom, voor een prijs weliswaar.)

• sjorsjuhmaniac
TheCory schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:18:
Ik heb op het moment zonnepanelen met een Growatt omvormer. Via de bijbehorende ShinePhone app kan ik mijn statistieken inzien. Ik heb de omvormer recentelijk gekoppeld aan de Homewizard energy app waar ik veel mee kan uitlezen, maar niet (a) huidige opwek en (b) historische data.

Ik heb ook Home Assistant gekoppeld. Daarmee kan ik huidige opwek en totale lifetime opwek inzien, maar geen statistieken uit het verleden, van voor de koppeling.

Is er een third-party app die wel historische data van de Growatt servers kan lezen, en die werkt met zowel Growatt als Enphase? (Gezien we binnenkort wat panelen met Enphase omvormers willen bijleggen.)

Ik heb gewoon graag toegang tot die statistieken (het liefst met zo min mogelijk apps) maar de ShinePhone app is best ruk.
Je kan bij Growatt via de oss-portal de data exporteren. Bij het aanmelden van je omvormer/wifi/lan/app heb je een installateur code op moeten geven. Degene die eigenaar is van die code kan alles voor je exporteren.

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:42
dennisfr schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:35:
[...]

Hm interesting - Ik heb een 3fase GoodWe 4K-DT, met 2 MPPT's waarvan 1 gebruikt met 12x 400 DMEG panelen vol op Zuid. Op een aparte omvormer heb ik 10x 230 wp panelen gericht op Oost, merk onbekend op een Omnik 2k-tl. Deze 1fase omvormer is oud en vertoont soms kuren waardoor panelen uitvallen,

Kan ik op de 2e MPPT deze 10x230wp panelen erbij schakelen. Type panelen zijn anders qua merk, wp, etc tov de vrij recente 400wp DMEG panelen.

Stats van de Goodwe vandaag:
- Goodwe PV1 voltage max 425v (mppt 1)
- Omnik DC voltage max 337

Specs Goodwe
Max. DC-vermogen 6000Wp
Max. ingangsstroom 12.5A
Max. uitvoerstroom 6.4A per fase
MPPT Range (V) 180-850v
Start-up Voltage (V) 160v
Max. DC Input Power (Wp) 6000
Max. Output Apparent Power (VA) 4400 (DC)

datasheet: https://pimassetsprdst.bl...iginal/18/52/25491852.pdf

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-12 14:30
Crazy- schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:53:
Vandaag wat bedrading netjes gemaakt bij een kennis, ter voorbereiding van de Scope12.

Is meer werk dan ik gedacht had, maar het schiet op. Andere zijde van het pand (deze kabels gaan via de nok naar de andere zijde, waar nog eenzelfde set panelen ligt) nog verder afronden & naar binnen werken.

130 panelen, 2x SE25k & P950 (2:1) optimizers.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Scope12 eisen zijn zeker niet gratis en duidelijk te vinden op internet?
Weet jij of +- nu wel of niet door dezelfde kabelgoot mogen? (Met kabelgoot bedoel ik zoals op jouw foto)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• sjorsjuhmaniac
Hangover_ohoo schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Hm interesting - Ik heb een 3fase GoodWe 4K-DT, met 2 MPPT's waarvan 1 gebruikt met 12x 400 DMEG panelen vol op Zuid. Op een aparte omvormer heb ik 10x 230 wp panelen gericht op Oost, merk onbekend op een Omnik 2k-tl.
Heel officieel ga je over de 6000W DC heen (4800+2300) en is het antwoord nee.
De realiteit is genuanceerder: als beide sets niet gelijktijdig hun max halen kan de som van de twee sets onder de 6000W DC blijven. Dit zou je zelf even moeten bekijken ahv de data uit beide omvormers. Mijn gevoel zegt dat je er onder zal blijven.
Deze 1fase omvormer is oud en vertoont soms kuren waardoor panelen uitvallen,
zover ik snel kan zien is de omnik ook een gewone stringomvormer. In dat geval vallen alle panel uit, of doen ze het allemaal. Dat haal ik niet helemaal uit je bewoording. Klopt dat?
[b]Kan ik op de 2e MPPT deze 10x230wp panelen erbij schakelen.
Ja, je kan de Oost opstelling aansluiten op de 2e mppt, kijk wel even naar het max dc vermogen ivm de gelijktijdigheid (zie hierboven)
Type panelen zijn anders qua merk, wp, etc tov de vrij recente 400wp DMEG panelen.[/b]

In dit geval dus kijken naar voltage min door het hele jaar heen om te zien wanneer de goodwe met deze oost set zal starten (~160V).
Ook dus over het jaar heen kijken naar je max DC W als som van beide sets. Die zou je onder de 6000W willen houden.
Specs Goodwe
Max. DC-vermogen 6000Wp
Max. ingangsstroom 12.5A
MPPT Range (V) 180-850v

Dubbelcheck ook nog even de automaat in de meterkast. Die zou al lang en breed voor 4.4kW uitgelegd moeten zijn (ik weet niet eens of er zulke kleine 3p automaten zijn) maar zou lullig zijn als die er continu uit zou gaan met je nieuwe vermogen.

• migjes
[...]

Hm interesting - Ik heb een 3fase GoodWe 4K-DT, met 2 MPPT's waarvan 1 gebruikt met 12x 400 DMEG panelen vol op Zuid. Op een aparte omvormer heb ik 10x 230 wp panelen gericht op Oost, merk onbekend op een Omnik 2k-tl. Deze 1fase omvormer is oud en vertoont soms kuren waardoor panelen uitvallen,

Kan ik op de 2e MPPT deze 10x230wp panelen erbij schakelen. Type panelen zijn anders qua merk, wp, etc tov de vrij recente 400wp DMEG panelen.

Specs Goodwe
Max. DC-vermogen 6000Wp
Max. ingangsstroom 12.5A
MPPT Range (V) 180-850v

ja hoor geen probleem, daar zijn mpp's voor. ;)

max DC-vermogen, dat mag je vergeten, is een aanbeveling geen grens.
zolang je maar boven de 180Vmpp blijft ook als je panelen warm zijn.
en onder de 850Vmpp als je panelen koud zijn (dit is eigenlijk de Voc maar dan is het 1000V voor deze omvormer.).
(reken voor het gemak 10%+ en 10%- voor temperatuur, zit je dicht bij de waarheid genoeg, zit je in de buurt van een grens dan preciezer uit rekenen.)

Max. ingangsstroom 12.5A, daar zou ik wel onder blijven, maar niet om reden dat het niet kan er over heen te gaan.
(er zijn tweakers die gaan er 2x over heen nu al voor jaren, en nog geen problemen.
probleem is eerder dat de omvormer gewoon stopt met meer uit de panelen te halen en dat is een beetje zonde.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 20-07-2023 14:14 ]

• dennisfr
[...]

Specs Goodwe
Max. DC-vermogen 6000Wp
Max. ingangsstroom 12.5A
MPPT Range (V) 180-850v

Wat @migjes zegt. Ik zat zelf in het voorjaar met een soortgelijke situatie: een 3K SMA omvormer met 3360wp op west en een 1K Omnik met 1050 wp op oost hingen naast elkaar.
De 10 jaar oude Omnik was niet helemaal fris meer (connectoren op de omvormer zelf lieten los). Ik heb de oost set toen op de 2e tracker van de SMA aangesloten en dat gaat prima. Er zit dus nu in totaal zo'n 4400wp aangesloten op en 3000w omvormer maar dat geeft geen enkel probleem. Heel zelden topt de omvormer iets af rond of net na het middaguur, maar dat mag geen naam hebben.

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:42
Nou even snel getest,

Beide strings zitten nu op de Goodwe

- 12x 400wp DMEG mppt2
- 10x 230wp onbekend mppt2

En idd het werkt nu. Beide strings netjes opwek die nu ook verdeeld worden over 3 fases (ipv 3 + op L3 de omnik)

De zon zit wel verstopt achter de wolken voorlopig dus kan even niet volgen wat het doet met wat meer pieken zoas tot de middag bij half bewolkt weer. Prik het zo weer terug en ga op het moment dat ik het live kan volgen bij goed weer en rondom de piek van 11-13 even goed monitoren.

Thanks.

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:26
Ik heb ineens problemen met mijn Growatt app, ik krijg tijdens het inloggen de foutmelding: "De lopende rekening is vergrendeld"

Inloggen op de webportal lukt wel...

Heeft iemand anders dit toevallig ook? :?

[ Voor 10% gewijzigd door Danielson op 20-07-2023 15:14 ]

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-12 13:10
Danielson schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:14:
Ik heb ineens problemen met mijn Growatt app, ik krijg tijdens het inloggen de foutmelding: "De lopende rekening is vergrendeld"

Inloggen op de webportal lukt wel...

Heeft iemand anders dit toevallig ook? :?
Dat had ik inderdaad ook! Na een tijdje wachten deed hij het wel weer gewoon.
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:06:
Je kan bij Growatt via de oss-portal de data exporteren. Bij het aanmelden van je omvormer/wifi/lan/app heb je een installateur code op moeten geven. Degene die eigenaar is van die code kan alles voor je exporteren.
Goed te weten, ga ik achteraan. Zou het handigst zijn om dit gewoon naar Home Assistant te kunnen overzetten.

[ Voor 35% gewijzigd door TheCory op 20-07-2023 15:20 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:09
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:06:
[...]

Als je een account aan maakt met land als "Other" heb je helemaal geen installateurs code nodig. Ik kon destijds (nov) geen code krijgen en heb er op deze manier omheen gewerkt.

• CarpeVentum
@migjes @dennisfr
De installateur die het achter heeft gelegd zegt het volgende:
Het is helaas niet mogelijk om de 2e poort te gebruiken voor 6 extra panelen. Wanneer je een zonne-installatie splitst in 2 strings moeten deze strings qua vermogen (ongeveer) gelijk zijn. Anders komt het systeem niet goed tot zijn recht. Daarom is het als je extra opbrengsten wilt genereren aan te raden om een 2e systeem te installeren.

• dennisfr
CarpeVentum schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:04:
@migjes @dennisfr
De installateur die het achter heeft gelegd zegt het volgende:
[...]
Dat is (in dit geval) onzin: in het geval van een omvormer met 2 sets connectoren op 1 tracker heeft hij gelijk: dan worden de twee strings parallel op 1 tracker aangesloten en is het wel raadzaam als beide strings ongeveer gelijk zijn.

Jouw Goodwe5000DNS heeft daarentegen twee trackers die onafhankelijk opereren (heel simplistich gezien zijn het twee omvormers in 1 behuizing). In dat geval hoeven de strings niet gelijk te zijn.

Aangezien je installateur niet heel kundig lijkt te zijn, zou ik wel even kijken of de groep waarop de omvormer aangesloten is, zwaar genoeg is (lees: 25A).

• sjorsjuhmaniac
TheCory schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:17:

Goed te weten, ga ik achteraan. Zou het handigst zijn om dit gewoon naar Home Assistant te kunnen overzetten.
btw, kan je niet met je eigen account (waarmee in de app inlogd) inloggen op oss.growatt.com?

• Teijgetje
migjes schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:31:
[...]

(doe niet wat ik schrijf zonder kennis, dit is gevaarlijke info.
zie het meer als ondersteuning van de kennis. ;) )
Wij hebben al krachtstroom, 3 x 35A wordt momenteel geleverd maar staat als 3 x 25 genoteerd bij Eneco.
Uit de straat komt een 4x 4mm² met aardelitze zoals ik het zie, en daar mag maximaal 36 A over, 35 Ampere is dus al de max en ik denk dat Stedin zeker geen 40A zekeringen gaat plaatsen.

Bij terugleveren is er dus altijd een gelijke verdeling over de fasen in het verdeelhuisje van de netbeheerder, er is geen sprake van onbalans .

Verder is een B karakteristiek ruim voldoende voor een huisinstallatie.
Onze installatie is inmiddels netjes selectief zoals het hoort, en alleen de kabel naar de 2e meterkast zit op een C25 groep omdat deze na inschakelen bij stroomuitval een grotere piek te verduren krijgt van 2 woningen en evt de showroom.
Maar er is verder geen aanleiding om ergens een C karakteristiek te plaatsen.
Ik verwacht dat de PV 3-fasengroep wel een C karakteristiek krijgt maar dat is aan de installateur.

En zoals al besproken en geadviseerd kunnen we bijna geheel terugleveren over de 3 x 35A.
Zonder "stiekem" te zware hoofdzekeringen te plaatsen "omdat dat wel kan".
Ik heb hier een monumentale boerderij, goed verzekerd tegen herbouwwaarde, maar onverzekerd met te zware hoofdzekeringen voor de netkabel. ;)
Omdat de 22 panelen van de buurvrouw (dochter/ erfgenaam) ook op het veld staan kan na berekening zelfs nog gekozen worden om het teveel bij haar aan te sluiten zodat de opbrengst toch volledig teruggeleverd kan worden. Weliswaar heeft zij "maar" een 4 x 10 mm² leiding vanaf het veld naar de meterkast,ipv de 4 x 16 mm² die wij hebben, maar daar passen prima nog een hoop panelen bij.
Is alleen jammer dat wij die stroom niet kunnen verrekenen maar/en zij daar weinig voor terugkrijgt.
Maar met 24 extra panelen zou dus ook voor deze constructie gekozen kunnen worden eventueel.

Maar ik zit momenteel te wachten op Stedin/Eneco om de aansluiting officieel te laten verzwaren, voordat de PV (officieel) aangesloten, afgeregeld en aangemeld kan voor teruglevering.
Natuurlijk kan dat al, maar er zal hier en daar wat stroom uitgezet moeten als tijdelijk teruggegaan wordt naar 3 x 25A om geen discussie te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 20-07-2023 21:37 ]

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12 08:54

Crazy-

Best life ever

Skipper-93 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:30:
[...]

Scope12 eisen zijn zeker niet gratis en duidelijk te vinden op internet?
Weet jij of +- nu wel of niet door dezelfde kabelgoot mogen? (Met kabelgoot bedoel ik zoals op jouw foto)
+-10cm afstand
Dit kan vermeden worden door de plus- en min-kabels door twee aparte doorvoeren te leggen en/of een onderlinge afstand van minimaal 10 cm aan te houden.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Teijgetje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:30:
[...]

Wij hebben al krachtstroom, 3 x 35A wordt momenteel geleverd maar staat als 3 x 25 genoteerd bij Eneco.
Uit de straat komt een 4x 4mm² met aardelitze zoals ik het zie, en daar mag maximaal 36 A over, 35 Ampere is dus al de max en ik denk dat Stedin zeker geen 40A zekeringen gaat plaatsen.

Bij terugleveren is er dus altijd een gelijke verdeling over de fasen in het verdeelhuisje van de netbeheerder, er is geen sprake van onbalans .

Verder is een B karakteristiek ruim voldoende voor een huisinstallatie.
Onze installatie is inmiddels netjes selectief zoals het hoort, en alleen de kabel naar de 2e meterkast zit op een C25 groep omdat deze na inschakelen bij stroomuitval een grotere piek te verduren krijgt van 2 woningen en evt de showroom.
Maar er is verder geen aanleiding om ergens een C karakteristiek te plaatsen.
Ik verwacht dat de PV 3-fasengroep wel een C karakteristiek krijgt maar dat is aan de installateur.

En zoals al besproken en geadviseerd kunnen we bijna geheel terugleveren over de 3 x 35A.
Zonder "stiekem" te zware hoofdzekeringen te plaatsen "omdat dat wel kan".
Ik heb hier een monumentale boerderij, goed verzekerd tegen herbouwwaarde, maar onverzekerd met te zware hoofdzekeringen voor de netkabel. ;)
Omdat de 22 panelen van de buurvrouw (dochter/ erfgenaam) ook op het veld staan kan na berekening zelfs nog gekozen worden om het teveel bij haar aan te sluiten zodat de opbrengst toch volledig teruggeleverd kan worden. Weliswaar heeft zij "maar" een 4 x 10 mm² leiding vanaf het veld naar de meterkast,ipv de 4 x 16 mm² die wij hebben, maar daar passen prima nog een hoop panelen bij.
Is alleen jammer dat wij die stroom niet kunnen verrekenen maar/en zij daar weinig voor terugkrijgt.
Maar met 24 extra panelen zou dus ook voor deze constructie gekozen kunnen worden eventueel.

Maar ik zit momenteel te wachten op Stedin/Eneco om de aansluiting officieel te laten verzwaren, voordat de PV (officieel) aangesloten, afgeregeld en aangemeld kan voor teruglevering.
Natuurlijk kan dat al, maar er zal hier en daar wat stroom uitgezet moeten als tijdelijk teruggegaan wordt naar 3 x 25A om geen discussie te krijgen.
In de omvormer kan je een maximum instellen waarmee je tijdelijk onder de 17kW kan blijven

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Teijgetje
BarryH schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:10:
[...]

In de omvormer kan je een maximum instellen waarmee je tijdelijk onder de 17kW kan blijven
Ja, en dynamisch aansturen vanuit de meterkast, zoals @jadjong e.a. voorstelden is nog beter.
Komt helemaal goed.

Ik laat de voortgang wel weten.

• onetime
  • Niet online
Goed, jullie hebben dus gelijk....... [...]

@onetime
Ik stel niet voor om een kleinere omvormer te nemen, maar om dynamisch te beperken.
En dan is het stukje uit de topicstart een bovengrens aan het verlies.

@Teijgetje Wie heeft die 35A erin gedraaid? Wie wist daar van? Wanneer was dat? Is het antwoord op al deze vragen "weet ik niet"? Niet jouw probleem als de administratie van netbeheerders niet klopt.
Behalve dat er nu ook de vraag ligt; wie heeft de verzegeling verbroken? (wie heeft de rest van de installatie aangelegd?)

Ik heb geen medelijden met die misleidende op-het-criminele-af (zie gas exit topic) netbeheerders.

• Pebblepath
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-07-2024
BarryH schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:10:
[...]
Indien ik goed geïnformeerd ben, dan is het in België voor residentiële PV-connecties niet toegelaten om een zwaardere omvormer dan 10 kVA te installeren en die dan via software te begrenzen tot 10 kVA. Indien je dat zo zou doen, dan wordt je aansluiting niet meer als residentieel beschouwd, en val je dus onder de zakelijke regelgeving.

• Capt Waffles
Pebblepath schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:13:
[...]

Indien ik goed geïnformeerd ben, dan is het in België voor residentiële PV-connecties niet toegelaten om een zwaardere omvormer dan 10 kVA te installeren en die dan via software te begrenzen tot 10 kVA. Indien je dat zo zou doen, dan wordt je aansluiting niet meer als residentieel beschouwd, en val je dus onder de zakelijke regelgeving.
Het is wel toegelaten, maar als je boven de 10kVA gaat moet je een net studie laten doen, en de andere aspecten ja. Blijf je onder 10kVA dan hoef je geen netstudie te doen, geen bouwvergunning nodig, etc.

• BarryH
  • Nu online
@Teijgetje
Wellicht de extra panelen als hek monteren:
https://next2sun.com/
Dan heb je een ochtend en avond piek wat voor jouw heel gunstig is (minder aftoppen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• CarpeVentum
@dennisfr
Ik had terug gemaild naar de installateur maar wederom niet de reactie die je hoopt:
Sterker nog, het is verre van optimaal. Met 6 panelen op het oosten kom je nooit aan voldoende opstartspanning voor een omvormer van deze omvang. De strings moeten nagenoeg hetzelfde zijn qua capaciteit. Aangezien dit in uw situatie niet mogelijk is, adviseren wij een 2e systeem voor het op het oosten gelegen dakvlak.
Ze leggen mijn argumenten over het 2eMPP dus volledig aan de kant?

Daarnaast: Ik heb aan de hand van deze website uitgerekend dat met een opstart spanning van 80V (specs omvormer) ik zelfs aan 2 panelen voldoende zou hebben. Ik snap dus niks van de installateur?

Aardlekautomaat in de meterkast is deze: ABB dsn201e b20; er staat op internet iets over 20A.

• dennisfr
CarpeVentum schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:18:
@dennisfr
Ik had terug gemaild naar de installateur maar wederom niet de reactie die je hoopt:

[...]

Daarnaast: Ik heb aan de hand van deze website uitgerekend dat met een opstart spanning van 80V (specs omvormer) ik zelfs aan 2 panelen voldoende zou hebben. Ik snap dus niks van de installateur?

Aardlekautomaat in de meterkast is deze: ABB dsn201e b20; er staat op internet iets over 20A.
Tja, installateur maakt niet echt een kundige indruk. Dat de strings gelijk moeten zijn is onzin wanneer ze op 2 verschillende trackers worden aangesloten. Als je de opstart spanning haalt, is dat al voldoende. Voor het beste rendement is wel een hogere spanning nodig (optimum voltage range mppt, staat vast wel in data sheet van de omvormer)

En voor wat betreft de automaat in je meterkast: hij zal niet direct uitschakelen want de overstroom is relatief gering als je de maximale capaciteit (5000w) van je omvormer gaat benutten, maar in principe ga je over de 20A heen.
Waarschijnlijk is er 2.5mm2 aderdikte gebruikt voor de aansluitkabel tussen omvormer en meterkast en dat is dan in theorie ook niet afdoende.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:59
CarpeVentum schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:18:
@dennisfr

[...]

Ik heb een beetje het idee dat deze installateur een ander vak moet gaan doen…

Uit zijn neus peuteren ofzo…

6 panelen op een GoodWe 5000 DNS werkt gewoon. Punt.

Een 5kW omvormer doet 23A. Ja afschakelkarakteristiek blah blah gaat er nooit uit… maar ik vind het hoogst onprofessioneel om dat zo te doen.

Met dergelijk vermogen verlies je vrij pittig veel over een 2,5mm2 kabel. Dat kan sneller uitval bij hoge netspanning geven dan nodig.
Dit had gewoon met 4mm2 en 25A conform de norm aangelegd moeten worden. Al zou ik dat echt gewoon met minimaal 6mm2 willen hebben… of meer afhankelijk van kabel lengte.

Persoonlijk hoeft deze installateur niet bij mij aan te kloppen… zelfs voor een kop koffie mag hij niet naar binnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CarpeVentum
@Ronald de kabel moet ik even checken maar die is al veel eerder aangelegd met een verbouwing. Een aardlekautomaat is nog te vervangen maar dat zo’n toko niks weet over een 2e MPP is wel stuitend…

• Teijgetje
BarryH schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:31:
@Teijgetje
Wellicht de extra panelen als hek monteren:
https://next2sun.com/
Dan heb je een ochtend en avond piek wat voor jouw heel gunstig is (minder aftoppen)
Waar dan?
Wij hebben rondom water als erfgrens.
Om het veld sowieso niet ivm schaduwval, hooguit aan de noordkant maar dan heb je niets aan dubbelzijdige cellen.
Bovendien is dat hoger dan waarvoor vergunning is afgegeven.

• Dre
  • Niet online
Dit vind ik wel een handige website om de prijzen van zonnepanelen te vergelijken:
https://jvhaarst.github.io/panelscrape/

Eigenlijk zoek ik nog het verloop van de prijzen in de tijd.

Zoals @AUijtdehaag aangeeft is deze niet up-to-date. Ik dacht 3 weken oud, maar blijkt 1 jaar en 3 weken over datum te zijn 8)7 Is er een andere goeie vergelijkingswebsite om verschillende aanbieder van zonnepanelen te vergelijken? (pricewatch gaat nooit wat worden denk ik)

[ Voor 43% gewijzigd door Dre op 22-07-2023 09:49 ]

@Dre Beetje outdated en de linkjes werken niet meer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BarryH
  • Nu online
Teijgetje schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:18:
[...]

Waar dan?
Wij hebben rondom water als erfgrens.
Om het veld sowieso niet ivm schaduwval, hooguit aan de noordkant maar dan heb je niets aan dubbelzijdige cellen.
Bovendien is dat hoger dan waarvoor vergunning is afgegeven.
Ja, dan is het minder logisch, maar je kan het als hekwerk van 1,3M hoog toepassen en het zelfs als zonneveld plaatsen

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:45
Wellicht stomme vraag, maar stel 'm toch. Ik zit net eens te kijken naar onze panelen en die van de buren en nou valt me op dat bij ons de rail afwijkend is gemonteerd. Bij beide buren zijn panelen in landscape georienteerd waarbij de rail verticaal is geplaatst met de klemmen boven en onder het paneel.
Bij onze panelen, die ook in landscape liggen, is de rail echter ook horizontaal geplaatst met de klemmen aan de zijkant. Is dit op een of andere manier bezwaarlijk of komt dit vaker voor? Neem aan dat ze het niet hadden gedaan anders, maar het valt me nu pas op.

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
Southern Sun schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:43:
Wellicht stomme vraag, maar stel 'm toch. Ik zit net eens te kijken naar onze panelen en die van de buren en nou valt me op dat bij ons de rail afwijkend is gemonteerd. Bij beide buren zijn panelen in landscape georienteerd waarbij de rail verticaal is geplaatst met de klemmen boven en onder het paneel.
Bij onze panelen, die ook in landscape liggen, is de rail echter ook horizontaal geplaatst met de klemmen aan de zijkant. Is dit op een of andere manier bezwaarlijk of komt dit vaker voor? Neem aan dat ze het niet hadden gedaan anders, maar het valt me nu pas op.
Hangt dat niet af van het merk van de rail?
Wat jij hebt, is niet ongebruikelijk. Als je googlet, kun je er vast wel iets over vinden.
Ik vond dit:
https://www.solar-bouwmar...scape-op-verticale-rails/
https://www.solar-bouwmarkt.nl/search/horizontale+rail/
Pagina: 1 ... 76 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren