Jojan265 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:47:
[...]
88 panelen van 385Wp elk, geeft veel meer vermogen dan op een 3 x 25A aansluiting mag. Maximaal mag elke omvormer 11 kW (3 fasen) zijn en in totaal tot 17 kW. Dus ik weet niet hoe je aan 22 A per fase komt....
Daarnaast snap ik niet goed waarom je aansluiting bij je invoeding optelt. Je hebt dan wel verbruikers nodig, die dit vermogen ook daadwerkelijk gebruiken. Bijv. een laadpaal van 22 kW en dan moet je nog een aantal extra verbruikers hebben om aan 3 x 47 A te komen.
Alles wordt aangelegd door een bedrijf, die weet van de 3 x 25A aansluiting, en daar heb ik niet van gehoord dat de aansluiting verzwaard moet worden.
Er komt een
Growatt 30k omvormer, die geeft 50,5A max output, verdeeld over drie fasen. Dat zou dus 17 A per fase zijn, wat past bij de 25A aansluiting.
Overal lees ik dat je de geleverde stroom op moet tellen. Als alles aan staat (5 woningen) en het trekt meer dan 40A dan ben je de sjaak. En ook 25 + 17 = >40.
Dat je inderdaad voor de stroom afnemers moet hebben klopt dus, maar in dit geval ben ik liever safe dan sorry.
De boel kan maar 1 x affikken..........
Per fase leveren de panelen dus max 17A terug, en in de praktijk zal dat op de piek in de zomer 15-16A zijn, schat ik.
Ik laat dat aan de elektricien over.
Dat topic heb ik inderdaad gemist.
Ik had elders gevonden dat je beter losse automaten nam omdat het vrij onwaarschijnlijk is dat alle drie de fasen (tegelijk) overbelast gaan worden, maar hooguit één.
En dat je dan die fase er gelijk uit wil hebben ipv gelijk alle stroom er af met een krachtgroep.
En dat je daarom ook de nul niet geschakeld wil hebben.
Ik zal me eens in dat topic verdiepen.
Maar dit hoort dus maar deels hier.
Onze installatie ziet er schematisch ongeveer zo uit. (klik voor groot)
En ik zorg "alleen" dat de elektricien ze normaal aan kan sluiten en de ruimte heeft.
Daarvoor moest ik de hele meterkast opruimen, er was hier jarenlang een elektricien aan de gang die maar wat deed, blijkt achteraf..
Als in kapotte kasten, een verdeelrail onbeschermd voor de HS die altijd spanning voert, kabels en buizen ongebeugeld, lasdoppen los in de meterkast, groepen die niet bij bewoners horen via hun meter, geen totale HS, ALS problemen (bv 5 groepen er achter

), etc.
Ik werd er niet blij van toen ik de deksels open maakte.
Het begon met ruimte maken voor 1 kastje met 1 din rail x 12 modules voor de PV, inmiddels moet ik ruimte maken voor drie dubbele dinkasten x 24 modules ( ABB HLD33), waar nu nog 14 modules verdeeld van vrij zijn, van de 72........en ben ca 1500 verder aan materiaal.
Alles is er, de kasten zijn grotendeels voorbedraad, het wachten is op een
Wiha Torque setje om alles op juiste moment te kunnen aandraaien. Zou vandaag komen, morgen kasten plaatsen, maar levering is 2 dagen vertraagd.
De ALS en groep voor de PV wordt door het PV bedrijf geleverd bij installatie.
[
Voor 6% gewijzigd door
Teijgetje op 17-07-2023 20:05
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.