Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste
Acties:
  • 678.293 views

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:32
Beekforel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Het heeft gewerkt, morgen komen ze de paneeltjes leggen!

Degene aan de lijn (de planner) zei tussen neus en lippen dat het ze niet zoveel deed die ingebrekestelling maar daar ben ik verder maar niet op ingegaan.

(heb trouwens letterlijk jouw tekst gebruikt, thanks daarvoor)
Top! Ja, ze zullen nooit toegeven dat zo'n ingebrekestelling heeft gewerkt :P

Mooi dat de panelen er komen te liggen. Geniet ervan!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vraagje,

Ik heb 10x 420watt panelen laten installeren op een string. De omvormer is Solis S6-GR1P3.6K-M

Nou zie ik in de app dat hij regelmatig aftopt op 3.6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/NIVttCsHwX0rnGWT3toAVnfZ.png

Nou begrijp ik dat er vaak wat een kleinere omvormer word geplaatst omdat die beter renderen. Ik zie inderdaad ook dat hij al om 05:00 begint en doorgaat tot 22:00, dus dat is tot zover prima. Vraag me alleen af of een iets zwaardere omvormer niet op zijn plaats was geweest?

• TwingyTwingy
Rev! schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:25:
Vraagje,

Ik heb 10x 420watt panelen laten installeren op een string. De omvormer is Solis S6-GR1P3.6K-M

[Afbeelding]

Nou begrijp ik dat er vaak wat een kleinere omvormer word geplaatst omdat die beter renderen. Ik zie inderdaad ook dat hij al om 05:00 begint en doorgaat tot 22:00, dus dat is tot zover prima. Vraag me alleen af of een iets zwaardere omvormer niet op zijn plaats was geweest?
Je omvormer is inderdaad max 3600w. Je kunt maximaal 4200w pakken met je panelen. Je aftop is daarmee heel minimaal. In de praktijk haal je dat alleen op perfect zonnige en niet te warme dagen. Niet iets om je zorgen over te maken. Her gaat je veel geld kosten voor een andere omvormer en je moer waarschijnlijk anders zekeren. Zal nu 16A zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door TwingyTwingy op 13-07-2023 17:30 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-12 12:38
wd200 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:39:
[...]

Wat ik nog een beetje mis; waarom zou ik met 9-12 panelen een 3 fase systeem willen met de moeite van trekken van 5 draden als ik het gewoon op 1 fase kan aansluiten ?
Het voordeel van 3 fase is dat je stroom over 3 aders wordt verdeeld. Ook moet je tegenwoordig een wat dikkere kabel leggen (4mm2 of zelfs 6mm2) ivm de uitval door te hoge net spanning. Iedere volt telt !

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:12
Vraagje,

[Afbeelding]

Het ligt er een beetje aan, wat de ligging is van je panelen. Indien deze perfect gesitueerd zijn (m.b.t. windrichting en helling), dan zal het iets van 1% schelen. Ik heb dit voor een ander al even gesimuleerd (windrichting was zzo) en daar zou het verschil 0.7% zijn geweest met een zwaardere omvormer.

Zie https://gathering.tweaker...message/75831014#75831014

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:29:
[...]

Je omvormer is inderdaad max 3600w. Je kunt maximaal 4200w pakken met je panelen. Je aftop is daarmee heel minimaal. In de praktijk haal je dat alleen op perfect zonnige en niet te warme dagen. Niet iets om je zorgen over te maken. Her gaat je veel geld kosten voor een andere omvormer en je moer waarschijnlijk anders zekeren. Zal nu 16A zijn.
Mijn ervaring is dat panelen wel 120% van STC vermogen kunnen doen. Met 4200 Wp mag je wel 5040 Watt verwachten tijdens wisselende bewolking (koude panelen + zon + reflectie van de wolken). In kWh (energie) denk ik dat het niet om veel energie gaat, maar 4200Wp doet echt wel een stuk meer dan 4200W.

• Dre
  • Niet online
wd200 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:39:
[...]

Dank.

Wat ik nog een beetje mis; waarom zou ik met 9-12 panelen een 3 fase systeem willen met de moeite van trekken van 5 draden als ik het gewoon op 1 fase kan aansluiten ?

Online lees ik ook verscheidende maar nog niet echt overtuigende verhalen.

Note: systeem mag wel 10+ jaar proof zijn
Met 5 panelen is 3-fase echt onzin. Over het algemeen pas je 3-fase omvormers toe boven circa de 6 a 7 kWp op zuid. Het nadeel van 3-fase omvormers is dat ze bij weinig spanning vaak minder efficiënt zijn, los van de extra kosten. 1-fase is optimaal 360V en 3-fase 660V DC. Met 9 tot 12 panelen zou ik een voorkeur hebben voor 1-fase dus. Zelf heb ik 21 panelen op zuid op een 1-fase omvormer. (5080 Wp)

Soms is het wel goed om even de netspanning te controleren. Als die erg hoog is kan dat een argument zijn voor dikker koper of 3-fase. (let op: met 3-fase valt wel de hele omvormer uit als 1-fase te hoog wordt)

• Rev!
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:29:
[...]

Ok dat stelt me enigszins gerust. Het zou me veel geld als ik zelf de fout had gemaakt. Maar ik heb het laten leggen dus dan zou de fout bij de plaatser liggen. Zal inderdaad op 16a zitten, heb 1 fase met 40a. Vandaar dat ik even double check
Jojan265 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:42:
[...]

Het ligt er een beetje aan, wat de ligging is van je panelen. Indien deze perfect gesitueerd zijn (m.b.t. windrichting en helling), dan zal het iets van 1% schelen. Ik heb dit voor een ander al even gesimuleerd (windrichting was zzo) en daar zou het verschil 0.7% zijn geweest met een zwaardere omvormer.

Zie https://gathering.tweaker...message/75831014#75831014
40gr, op het zuiden. Volgens mij dat redelijk ideaal. Maar als het misschien maar 1% zou schelen dat is het de moeite niet en minder efficient bij slechte dagen.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-12 21:35
WoudseHoeve schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:35:
[...]

Het voordeel van 3 fase is dat je stroom over 3 aders wordt verdeeld. Ook moet je tegenwoordig een wat dikkere kabel leggen (4mm2 of zelfs 6mm2) ivm de uitval door te hoge net spanning. Iedere volt telt !
Dit lees je vaker, dus als ik de mogelijkheid wel heel handig.

In welke situatie zou je 6mm kabels willen ?
2,5mm zou sowieso te “mager” zijn ?

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12 16:43

Vraag me alleen af of een iets zwaardere omvormer niet op zijn plaats was geweest?
Waarschijnlijk wel.
Echter als ik hier kijk naar de afgelopen weken kijk (erg warm) komen mijn 12 paneeltjes (3600Wp) nèt niet aan de 3000 Watt op piekmomenten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9eWILkopKyS1GS_58-YPHi-I7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRLt1JxA3jg5rr4A0aE0H9hN.jpg?f=fotoalbum_large

Bij dit type weer (zon-wolken, lekker verkoelend windje) zie ik soms pieken van bijna 4K Watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpr9YlQoKX3Tx2bWA8IPFTAttFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTR3hm6I64Ww8qqaLBh7QOZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Je zal dus wat verliezen, maar of dat opweegt tegen de aanschaf(inruil?) van een ander inverter.....

• Dre
  • Niet online
wd200 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:14:
[...]

Dit lees je vaker, dus als ik de mogelijkheid wel heel handig.

In welke situatie zou je 6mm kabels willen ?
2,5mm zou sowieso te “mager” zijn ?
Zie topicstart onder "AC bekabeling"
Over het algemeen bij lange kabels :)

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-12 21:32
TCMR schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:29:
[...]

Ik zie die instelling niet staan in mijn SB2.5 via installateurs-inlog. Zou best de oorzaak kunnen zijn.

Ik vind het geen probleem overigens: zo'n storm + regen levert ongetwijfeld spanning op bij metalen constructies op het dak. Ben blij om te horen dat er meer mensen onder deze weersomstandigheden iets soortgelijks hadden, dan hoef ik me niet druk te maken dat er er iets niet goed ligt op het dak. Je moet toch maandelijks je aardleks testen, nu heeft Poly het voor me gedaan :+
Was voor mij ook even zoeken, maar is hier aan te passen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k6Q86JmskJ4C8W2mDqTU_kMKHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7Qh2KOlKuSVjPrF7xyrTBYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben het op zich met je eens dat het niet erg is als hij er weleens uitvliegt, maar wel ververlend als dat gebeurt als er was in de wasmachine zit of je op vakantie bent, want dan verlies je zomaar heel wat opbrengst.

[ Voor 9% gewijzigd door pieter81! op 14-07-2023 10:58 ]

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:32
pieter81! schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:57:
[...]

Was voor mij ook even zoeken, maar is hier aan te passen:
Thanks. Ik heb dus goed gezocht, mijn SB2.5 heeft deze instelling niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2apCJYmrgqD40KlHTxNE5GTXjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OX860oSRjJGKq9pAKMDAaN2k.png?f=fotoalbum_large

Firmware 3.10.9.R. Ik zal 'ns kijken of er nieuwere firmware is.

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-12 21:32
TCMR schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:08:
[...]
Firmware 3.10.9.R. Ik zal 'ns kijken of er nieuwere firmware is.
Bij mij 4.0.75.R, dus zou best kunnen dat het daar nog niet inzit.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:46

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Het heeft gewerkt, morgen komen ze de paneeltjes leggen!

Degene aan de lijn (de planner) zei tussen neus en lippen dat het ze niet zoveel deed die ingebrekestelling maar daar ben ik verder maar niet op ingegaan.

(heb trouwens letterlijk jouw tekst gebruikt, thanks daarvoor)
Jeuj en de paneeltjes liggen en draaien. Bijna 11 kWP totaal nu. :D

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-12 22:24
Ballast checkvraagje :)

Ik heb een dakkapel met een plat dak. Daarop staat een Solarstell Connect setupje (of tegenwoordig Blubase):
https://www.solar-bouwmar...riaal-comp-121598074.html
2x landscape, 3x portrait. 10 en 13 graden hellingshoek.
Windkappen, achterplaat, alles erop en netjes. Ik heb panelen van 1,0 x 1,7m, dus ze steken ook niet enorm uit ofzoiets. Die panelen wegen zo'n 20kg/stuk.

Hoe dan ook: overal op de interwebz vind je dit soort plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDCgcJG8-9V8gm0-gh5_Onktvl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VicHTz13b6pysQKFhvc7SN3D.png?f=user_large

Als ik zo in totaal 72kg ballast plaats, dan is het niet onmogelijk om de installatie een beetje te verschuiven of in de hoeken een beetje te tillen, ondanks dat het totaal om ruim 100kg gaat. Het ding is; het 'voelt' nog een beetje licht voor mijn gevoel.
Ook als ik online tabellen uitleest kom ik (als ik het goed doe) op niet heel veel meer nodige kilo's.
Ik heb de bak vol stenen gelegd zodat er nu zo'n 50kg in die buitenste ballastbakken ligt en in het midden ligt ook nog wat.

Voor de ervaringsdeskundigen: klopt dat een beetje? Is dit veilig genoeg?
Terugkijkend op de storm van een paar dagen terug; wil gewoon dat het goed zit.

Omgeving Zwolle/Overijssel, meter of 8 hoog, meter vrije ruimte tot rand dakkapel, stedelijk gebied.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 14-07-2023 15:48 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Beekforel schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:22:
[...] Jeuj en de paneeltjes liggen en draaien. Bijna 11 kWP totaal nu. :D
11kW/h bedoel je? (met 17x 395Wp)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:21
TCMR schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:29:
[...]

Ik vind het geen probleem overigens: zo'n storm + regen levert ongetwijfeld spanning op bij metalen constructies op het dak. Ben blij om te horen dat er meer mensen onder deze weersomstandigheden iets soortgelijks hadden, dan hoef ik me niet druk te maken dat er er iets niet goed ligt op het dak. Je moet toch maandelijks je aardleks testen, nu heeft Poly het voor me gedaan :+
Ik zou niet zomaar aannemen dat er geen (beginnend) probleem is. Het zou kunnen dat nattigheid zorgt voor meer capacitieve koppeling en zo de aardlekschakelaar triggert. Maar misschien waarschijnlijker is een lektroom a.g.v. niet-perfect sluitende stekkers o.i.d.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

onetime schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:52:
[...]

11kW/h bedoel je? (met 17x 395Wp)
17 x 405, had ook al 14 x 310 liggen. :)

O, dat is zelfs meer dan 11 kWp. :D

[ Voor 9% gewijzigd door Beekforel op 14-07-2023 16:38 ]

• LooneyTunes
Richh schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:47:
Het ding is; het 'voelt' nog een beetje licht voor mijn gevoel.
Hier op het platte dak (~5 meter) liggen 2 X 7 betontegels a 7 kilo per paneel (98kg dus) als ballast.
20 graden helling, géén achter- of zijplaten, op ZZO.
En die hebben alle stormen sinds 2013 overleefd ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azMn3vlwUwNHBionB5wVWVWqrwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkUa58nzDvZHUn9mEF6fP0Cf.jpg?f=fotoalbum_large
Flatfix Eco Constructie.
Met rechts de eerder genoemde slagvast-PVC pijp voor de solarkabels die de zonneboer los op het dak had laten liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door LooneyTunes op 15-07-2023 11:23 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-12 22:24
LooneyTunes schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:37:
[...]

Hier op het platte dak (~5 meter) liggen 2 X 7 betontegels a 7 kilo per paneel (98kg dus) als ballast.
20 graden helling, géén achterplaten op ZZO.
En die hebben alle stormen sinds 2013 overleefd ;)

[Afbeelding]
Flatfix Eco Constructie.
Met links de eerder genoemde slagvast-PVC pijp voor de solarkabels die de zonneboer los op het dak had laten liggen.
Nouja dat is het dus, dat is uiteindelijk dus alsnog 2x zoveel ballast (voor oké, ook meer panelen en zonder achter/zijplaten) als wat er nu op ligt :P

Mijn dakkapel kan in ieder geval ook niet onbeperkt gewicht hebben, dus het is ook niet helemaal een kwestie van 'gewoon doortegelen voor zover het past'. Ik wil eigenlijk rond de precies nodige balans zitten :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• LooneyTunes
Richh schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:44:
Mijn dakkapel kan in ieder geval ook niet onbeperkt gewicht hebben, dus het is ook niet helemaal een kwestie van 'gewoon doortegelen voor zover het past'. Ik wil eigenlijk rond de precies nodige balans zitten :P
Deze hoeveelheid heeft de zonneboer toen bepaald voor windgebied Noord-Holland.
Het is toen als complete set neergelegd met een (gemeentelijke) groepsaankoop.
En mijn dak kan een hoop hebben (beton).

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Korte vraag, hier in de wijk hebben we slechts kleine platte daken ter beschikking voor zonnepanelen, nu zie ik dat de meeste mensen 5 panelen op het dak hebben (plat dak dus) op het zuiden. Echter in een noord-zuid opstelling zouden er 6 op kunnen.
Ik vraag mij af, wat is beter? 5 op het zuiden of 6 op noord-zuiden?

• TwingyTwingy
xabre16v schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:27:
Korte vraag, hier in de wijk hebben we slechts kleine platte daken ter beschikking voor zonnepanelen, nu zie ik dat de meeste mensen 5 panelen op het dak hebben (plat dak dus) op het zuiden. Echter in een noord-zuid opstelling zouden er 6 op kunnen.
Ik vraag mij af, wat is beter? 5 op het zuiden of 6 op noord-zuiden?
Als ze op 15 graden liggen, valt het relatief mee. Hier op het dak hebben we een vergelijkbare situatie. Verlies is relatief klein. 6e paneel zou meer opbrengen is mijn aanname.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Bedankt, dat idee had ik ook al. Nu nog een ander dingetje waar ik een beetje mee zit, het gewicht dat er allemaal bij komt.

Bedoeling is 2 groepjes panelen groepje van 4 panelen en een groepje van 2 panelen. (Er zit namelijk een rookgasafvoerpijpje, dus kan ze helaas niet allemaal aan een doen) Als ik uit ga van 21kg per paneel en 10kg per stoeptegel (4 stoeptegels per groepje panelen) zit ik toch al snel op 206kg extra op het platte dak. Dak is 2,20 x 6,80 meter. Toch 13kg per m2.

[ Voor 9% gewijzigd door xabre16v op 14-07-2023 19:50 ]

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:25
Kort vraagje; weet iemand hier de afstand tussen twee panelen, als je de Clickfit Evo moduleklem gebruikt?

Heb echt zelf wel even lopen zoeken, maar kon het niet zo snel vinden.

Deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h9afV9xqubC0mCzdDeD5afQkeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vnv29OU16Hl6zyyru1Su4r5J.png?f=user_large

• Rev!
  • Niet online
LooneyTunes schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:32:
[...]

Waarschijnlijk wel.
Echter als ik hier kijk naar de afgelopen weken kijk (erg warm) komen mijn 12 paneeltjes (3600Wp) nèt niet aan de 3000 Watt op piekmomenten.
[Afbeelding]

Bij dit type weer (zon-wolken, lekker verkoelend windje) zie ik soms pieken van bijna 4K Watt.
[Afbeelding]

Je zal dus wat verliezen, maar of dat opweegt tegen de aanschaf(inruil?) van een ander inverter.....
Die max haal ik zo te zien vrij gemakkelijk, hier even 2 voorbeelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/lJMXM1TtfKHLxEqvMVfi7BLh.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/YKipR5p4GSeWzy0oFFpy27IR.png

Maar ja ik lees op diverse sites dat je met een zwaardere omvormer weliswaar een hogere piek hebt, maar over het geheel gezien wel een lagere opbrengst.

Misschien in de toekomst maar eens kijken wat voor omvormers er dan zijn. Ik ben iig al blij dat mijn keuze om gewoon een string te gaan wel goed uitpakt.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rev! schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:14:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maar ja ik lees op diverse sites dat je met een zwaardere omvormer weliswaar een hogere piek hebt, maar over het geheel gezien wel een lagere opbrengst.

Misschien in de toekomst maar eens kijken wat voor omvormers er dan zijn. Ik ben iig al blij dat mijn keuze om gewoon een string te gaan wel goed uitpakt.
Gewoon even invullen op https://thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html vul je een keer je huidige systeem in en dan vergelijk je dat met het identieke systeem maar met een omvormer die wat meer vermogen heeft in dezelfde serie. Dan vergelijk je de verwachtte jaaropbrengst reken je dat naar netto winst (minder kosten kWh inkoop of meer TLV) en deelt de hogere kosten van die omvormer door die winst en ziet hoeveel jaar het kost om dat terug te verdienen. Over drie minuten kun je je antwoord hebben ;)
Hint: het kost meer jaar dan je denkt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:21
GhandiHarder schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:11:
Kort vraagje; weet iemand hier de afstand tussen twee panelen, als je de Clickfit Evo moduleklem gebruikt?

Heb echt zelf wel even lopen zoeken, maar kon het niet zo snel vinden.

Deze dus:
[Afbeelding]
12mm

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Klopt helemaal.

Van ESDEC zwerven er een paar goede tekeningen rond (wel even zoeken: esdec commercial drawing):

https://att.2ba.nl/871992...190032423_-1530849424.png

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
AudioHome schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:07:
[...]

Klopt helemaal.

Van ESDEC zwerven er een paar goede tekeningen rond (wel even zoeken: esdec commercial drawing):

https://att.2ba.nl/871992...190032423_-1530849424.png
Staat ook gewoon in de installatiehandleiding van Clickfit EVO

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-12 21:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n52OU3d4aeivWMAGj3qaLOcemkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kVoKsDrphhO360fOJrz8sY0.jpg?f=fotoalbum_large

Achter (zuid) liggen al panelen die worden tzt uitgebreid. Wat zou de opbrengst zijn met 4-6 panelen aan de voorkant / op dakkapel ?

Foto is van middag uur, in de ochtend heb je voor nog wel wat zon en dakkapel zou schuin op zuid kunnen staan (of plat)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wd200 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:40:
[Afbeelding]

Achter (zuid) liggen al panelen die worden tzt uitgebreid. Wat zou de opbrengst zijn met 4-6 panelen aan de voorkant / op dakkapel ?

Foto is van middag uur, in de ochtend heb je voor nog wel wat zon en dakkapel zou schuin op zuid kunnen staan (of plat)
Zonder hoek en azimuth is hier sowieso geen pijl op te trekken.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:30
[Afbeelding]

Zie OP

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:21
[Afbeelding]

Check wel even het draagvermogen van je dakkapel. Vaak zijn ze niet gebouwd om extra gewicht op het dak te kunnen weerstaan.

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:36
Zonneplan heeft afgelopen woensdag 7 panelen op ons oostdak gelegd, planning was eerst 21 november (!) maar door "uitvallers" kon het afgelopen week al. Westdak lag 3 jaar geleden al vol met 7 panelen (Vredenburg installatie).

Snelle installatie door ZZPers, omvormer kon mooi op de plek van de oude CV.
Wat blijkt nu? Waarschijnlijk hebben ze één paneel een dakpan breed te ver op het dak van de buren gelegd..... klantenservice gaat ermee aan de gang. Dit zal betekenen dat ze er één af moeten halen. Lekker weer. Ik kijk uit naar een dag waarbij een installatie (wat dan ook) in één keer goed gaat.

Het leek mij ook overbodig om aan te geven dat ze rekening moeten houden met de erfgrens, jammer weer.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:30
jellybrah schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:38:
Zonneplan heeft afgelopen woensdag 7 panelen op ons oostdak gelegd, planning was eerst 21 november (!) maar door "uitvallers" kon het afgelopen week al. Westdak lag 3 jaar geleden al vol met 7 panelen (Vredenburg installatie).

Snelle installatie door ZZPers, omvormer kon mooi op de plek van de oude CV.
Wat blijkt nu? Waarschijnlijk hebben ze één paneel een dakpan breed te ver op het dak van de buren gelegd..... klantenservice gaat ermee aan de gang. Dit zal betekenen dat ze er één af moeten halen. Lekker weer. Ik kijk uit naar een dag waarbij een installatie (wat dan ook) in één keer goed gaat.

Het leek mij ook overbodig om aan te geven dat ze rekening moeten houden met de erfgrens, jammer weer.
Of alles 1 dakpan opschuiven

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:36
BarryH schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Of alles 1 dakpan opschuiven
Er zit een schoorsteen aan de andere kant waar ze al tegenaan zitten, geen opties verder helaas.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
Rev! schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:14:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Kijk ff of je een log met hogere resolutie kunt maken (wellicht uit je slimme meter). Bij mij zien de grafiekjes in de app er ook zo uit op bewolkte dagen, maar als ik een report uitdraai zie je dat hij in werkelijkheid de hele tijd heen en weer heeft staan schieten tussen bijna niks en de max.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:54
Ik heb een nieuw omvormer gekregen. Wilde die gistermiddag installeren maar nu is de ac connector anders? Ik heb deze connector bijgeleverd gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8yIcsLQHr_vRC8idFrjBtdi-Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvBS5Zd0wYDs2v4SkLlIz7s2.jpg?f=fotoalbum_large

Maar deze zit op de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwAPZaK4yzkUmY8WPrrFED7iqr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGCi733Lcy0BQZIufeF7JNYN.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die weet welke connector dit is en of ik deze op een zondag ergens kan kopen? Ga morgen einde dag op vakantie dus wil hem dan wel vervangen hebben 😃

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Boinkie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:06:
Ik heb een nieuw omvormer gekregen. Wilde die gistermiddag installeren maar nu is de ac connector anders? Ik heb deze connector bijgeleverd gekregen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand die weet welke connector dit is en of ik deze op een zondag ergens kan kopen? Ga morgen einde dag op vakantie dus wil hem dan wel vervangen hebben 😃
Moeilijk te zien op de foto.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Boinkie
klump4u schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Moeilijk te zien op de foto.
Herkansing!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdgtZg1XPRv9YXtlq_8pO1JAbPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jcwz1n34rHK3bguvTa64o0Pa.jpg?f=fotoalbum_large

• weasel
Misschien handig te vermelden welk merk & type omvormer het betreft?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• Boinkie
weasel schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:47:
[...]

Misschien handig te vermelden welk merk & type omvormer het betreft?
Van een growatt min 3000 tl naar een growatt min 4600 tl-x

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-12 00:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Boinkie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:50:
[...]

Van een growatt min 3000 tl naar een growatt min 4600 tl-x
Mag hopen dat je de omvormer in de doos hebt gekregen en de connector daar gewoon in zit.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• weasel
Rimco schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:21:
[...]

Mag hopen dat je de omvormer in de doos hebt gekregen en de connector daar gewoon in zit.
Type connector (uit de handleiding van Growatt)
M-S30_SD03_S10 001U-A
VPAC06EP-3S(SC)5
VPAC06EW-3P(SC)
Maar inderdaad de juiste AC connector wordt meegeleverd.

• Boinkie
Rimco schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:21:
[...]

Netjes in een doos gelukkig en alles zit er bij. Echter de connector is niet de goede. Ik ben er inmiddels achter dat het een APS AC Female connector 1 fase – voor DS3 moet zijn. Iemand een idee waar ik deze op zondag kan kopen omgeving, Delft, Den Haag, Rotterdam? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FuVUh1Df6DPBl8PF87IdCJ-0fo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EeFd4oLSXhVaFGvn0wp2Xv5g.jpg?f=user_large

Deze is meegeleverd, maar is niet de juiste;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8yIcsLQHr_vRC8idFrjBtdi-Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvBS5Zd0wYDs2v4SkLlIz7s2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Boinkie op 16-07-2023 10:32 ]

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@Boinkie Als allerlaatste redmiddel zou je de connector uit de oude omvormer kunnen halen en in de nieuwe omvormer kunnen schroeven. Hou in dat geval dan wel rekening met eventuele garantiezegels!

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

In de data van mijn (Growatt) omvormer kan ik de voltages per fase zien, maar die zitten allemaal rond de 400 V? De spanning per fase is toch gewoon 230 volt en tussen de fases 400? Is er iets niet goed aangesloten of geeft Growatt dit gewoon dom weer?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Beekforel schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:16:
In de data van mijn (Growatt) omvormer kan ik de voltages per fase zien, maar die zitten allemaal rond de 400 V? De spanning per fase is toch gewoon 230 volt en tussen de fases 400? Is er iets niet goed aangesloten of geeft Growatt dit gewoon dom weer?
Welk model heb je? Ik heb een combinatie van omvormers, waarbij de oude een ster aansluiting hebben en de nieuwe een delta aansluiting. Dus afhankelijk van het model dat je hebt, kan het wel kloppen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Heb ik ook bij mijn 2 3-fase omvormers van Growatt. Dit is in de ShinePhone app.
Via een Python script op een Pi haal ik ook de 230 range eruit.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-12 14:30
Dan geeft hij de voltages weer tussen L1-L2, L2-L3 en L3-L1.
Even vermenigvuldigen met 0,575 en je krijgt de 230V waarden :+

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Thanks all.

Komende week komt er een Shinewifi-X met esphome aan ipv de Shinelan die er nu aan zit dus dan lees ik waarschijnlijk wel de goeie waardes uit. :9

• Andrehj
  • Laatst online: 12:14
Skipper-93 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:09:
Dan geeft hij de voltages weer tussen L1-L2, L2-L3 en L3-L1.
Even vermenigvuldigen met 0,575 en je krijgt de 230V waarden :+
Zo gemakkelijk is dat uiteraard niet. Want de spanning op L1 (t.o.v. nul) hangt uiteraard van de L1-L2 en de L3-L1 waarde af.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Beekforel schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:27:
Thanks all.

Komende week komt er een Shinewifi-X met esphome aan ipv de Shinelan die er nu aan zit dus dan lees ik waarschijnlijk wel de goeie waardes uit. :9
Die geeft bij mij dus ook de 400 waardes weer, we zijn benieuwd.

• TwingyTwingy
Klein vraagje. Vandaag in de kruipruimte geweest. Viel mij op dat de aardkabel van de zonnepanelen voor een fors deel zonder mantelbuis door de kruipruimte gaat. Dit geld ook voor de solar-kabels. Is dit gebruikelijk en conform de norm? Ik vond het er wat vreemd uitzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TP2DNfQDFd3J0l5KISqfvPwdrC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiMHP4mcn4owUrqv3eHsorpZ.jpg?f=fotoalbum_large

• TCMR
Ik had dit weekend mijn Nuon Zonnestroomcentrale uit 2003 (!) op MP staan. Vier paneeltjes: twee van 105Wp, twee van 115Wp met 4 aparte Soladin 120W stopcontactomvormertjes. Een whopping 0,44kWp installatie dus. Het stond hier al een paar jaar te verstoffen, en ik vind het leuk als mensen er nog wat leuks mee knutselen. Maar ik had niet veel hoop.

Toch was er verrassend veel animo voor vooral die Soladin omvormertjes. Inmiddels heb ik alles de deur uit, weggegeven, of "verkocht" voor alleen de verzendkosten. Ik snap niet helemaal waarom er nog zoveel interesse was voor die 120W omvormertjes. Wat mis ik? Ik weet dat Wouter Lood fan is van die dingen, maar waarom? De jongen die de vier paneeltjes op kwam halen ging er inderdaad iets leuks DC-DC met een pompje van knutselen. Dat snap ik. Maar wat moet je met 120W AC omvormertjes?

• TCMR
TwingyTwingy schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:18:
Klein vraagje. Vandaag in de kruipruimte geweest. Viel mij op dat de aardkabel van de zonnepanelen voor een fors deel zonder mantelbuis door de kruipruimte gaat. Dit geld ook voor de solar-kabels. Is dit gebruikelijk en conform de norm? Ik vond het er wat vreemd uitzien.
Het is gewoon de typische manier waarop de gemiddelde installateur werkt: gewoon lekker makkelijk, donder het maar neer, niemand die het ziet. Fraai is anders, maar ik denk niet dat hier normen genegeerd zijn.
Ik snap niet helemaal waarom er een losse aardingskabel loopt, die wordt meestal aan de AC lastscheider bij de omvormer geknoopt, en die loopt met een (mits voldoende dikke ader) mee door de AC-kabel (YMVK) naar de hoofdaardrail (HAR) in je groepenkast. Is dit een installatie met micro-omvormers of met een string-omvormer? En welk stuk van het traject zien we hier dan?

Ik zou trouwens wel even al dat bouwafval een keer weghalen. Kloteklusje waar je later, als je weer eens onder de vloer moet, blij van wordt. Is ook weer typisch de denkwijze van de bouwvakker: donder het maar neer, als je het niet ziet, is het er niet.

EDIT: ik heb ook nog wel iets te zeggen over die afvoeren, maar dat is voor een andere topic ;)

[ Voor 3% gewijzigd door TCMR op 17-07-2023 13:34 ]

• TwingyTwingy
TCMR schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:32:
[...]

Het is gewoon de typische manier waarop de gemiddelde installateur werkt: gewoon lekker makkelijk, donder het maar neer, niemand die het ziet. Fraai is anders, maar ik denk niet dat hier normen genegeerd zijn.
Ik snap niet helemaal waarom er een losse aardingskabel loopt, die wordt meestal aan de AC lastscheider bij de omvormer geknoopt, en die loopt met een (mits voldoende dikke ader) mee door de AC-kabel (YMVK) naar de hoofdaardrail (HAR) in je groepenkast. Is dit een installatie met micro-omvormers of met een string-omvormer? En welk stuk van het traject zien we hier dan?

Ik zou trouwens wel even al dat bouwafval een keer weghalen. Kloteklusje waar je later, als je weer eens onder de vloer moet, blij van wordt. Is ook weer typisch de denkwijze van de bouwvakker: donder het maar neer, als je het niet ziet, is het er niet.
Dank voor je reactie! Het bouwafval was zelfs de reden om de kruipruimte in te gaan. Het riool gaat binnenkort vervangen worden.

Die aardekabel komt van zolder af. Daar liggen 10 panelen Die loopt via een oud-ventilatiekanaal rechtstreeks naar de kruipruimte. Vanuit de kruipruimte naar de garage/dak waar ook de omvormer hangt. Vanaf daar weer terug via de kruipruimte naar de meterkast. Gaat om een SolarEdge installatie.

• TCMR
TwingyTwingy schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:35:
[...]
Gaat om een SolarEdge installatie.
Ow, dus die YMVK kabel, daar loopt de DC door? Hmmm... dan is er iemand creatief bezig geweest, vrees ik. Ik heb geen kaas gegeten van SolarEdge installaties, maar volgens mij hoort daar tot aan de omvormer gewoon solarkabel gebruikt te zijn. Kun je een foto posten van waar deze grijze kabel weer bij de omvormer van z'n mantel ontdaan is? En wat is de lengte van deze kabel, en de draaddikte (staat er op gedrukt), en ook van die aardingskabel (staat er ook op gedrukt)?

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-12 09:52
Boinkie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

verkeerd gat? blauwe dop eraf en daarop steken of zeg ik nu heel wat doms?

• Boinkie
Maxwp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:44:
[...]
verkeerd gat? blauwe dop eraf en daarop steken of zeg ik nu heel wat doms?
Nee dat zijn sensoren. Andere stekker heeft de boel opgelost!

• onetime
  • Niet online
@TwingyTwingy Ik zie geen solarkabels op de foto, wel een grijze kabel. Die ligt hier sinds de bouw voor de schuur-groep ook los door de kruipruimte tot de achtergevel. Is in de hele buurt zo.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:17
Misschien een domme vraag......
Als ik de 3 fasen kWh-meter die ik nog heb liggen tussen de groepenkast en omvormer wil zetten om teruglevering ook nog extra te monitoren, sluit ik die dan "omgekeerd" aan?
Normaal sluit je de ingangsfasen aan bij de tekens "rondje met pijltje er in", en de uitgangsfasen bij de rondjes met het pijltje er uit.
Nu komt de spanning dus vanaf de andere kant, vanaf de omvormer, dus dat lijkt me de ingangs-spanning.
En gaat de uitgangs-spanning terug de groepenkast in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jz4DTrJUJhm9a0HJqIYmXpnB2U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zOLFXmD1ZPu3doH2JjXE3Tnx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stYxYo_6iPFONIHlRRBumScFtQs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zgsfW6zLv8ghnvJ4cnO6ITzv.png?f=fotoalbum_tile

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• RonJ
  • Nu online
Teijgetje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:18:
Als ik de 3 fasen kWh-meter die ik nog heb liggen tussen de groepenkast en omvormer wil zetten om teruglevering ook nog extra te monitoren, sluit ik die dan "omgekeerd" aan?
Normaal sluit je de ingangsfasen aan bij de tekens "rondje met pijltje er in", en de uitgangsfasen bij de rondjes met het pijltje er uit.
Nu komt de spanning dus vanaf de andere kant, vanaf de omvormer, dus dat lijkt me de ingangs-spanning.
[Afbeelding][Afbeelding]
Nee, want dan zal je de opwek als verbruik zien in je app/op je telwerk. Gewoon aansluiten zoals gebruikelijk dus, waarbij de omvormer aan de "verbruikerskant" (meestal bovenop) zit aangesloten.

Edit: @TCMR Dat geldt ook voor de populaire Homewizard/Eastron wifi meters (die zijn sowieso wat apart qua layout, met beide L's en N's aan boven/onderzijde). Alleen als de meter geen teruglevering kan registreren (sowieso niet handig, want dan meet je het stand-by verbruik van je omvormer niet mee), dan wel wanneer de handleiding expliciet hierom vraagt, sluit je 'm andersom aan.

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 17-07-2023 16:27 ]

All-electric.

• TCMR
Teijgetje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:18:
Meestal (Eastron) wel, maar niet alle kWh-meters zijn hier geschikt voor. Bij sommige staat expliciet dat ze geen teruglevering kunnen registreren. Even in de datasheet kijken?

Edit: ik denk dat @RonJ inderdaad gelijk heeft. Ik zie dat als "andersom", maar dat is een nogal relatief begrip in dit geval. Ik heb een SDM72D zoals in dit schema aangesloten na omvormer. De netaansluiting zit dus wel "andersom", maar strikt genomen loopt de stroom dezelfde kant op bij PV of Verbruiker.

[ Voor 30% gewijzigd door TCMR op 17-07-2023 16:38 ]

• Teijgetje
RonJ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:20:
[...]

Nee, want dan zal je de opwek als verbruik zien in je app. Gewoon aansluiten zoals gebruikelijk dus, waarbij de omvormer aan de "verbruikerskant"/bovenop zit aangesloten.

Edit: @TCMR Dat geldt ook voor de populaire Homewizard/Eastron wifi meters. Alleen als de meter geen teruglevering kan registreren, dan wel wanneer de handleiding expliciet hierom vraagt, sluit je 'm andersom aan.
Ik snap je "verbruik/in de app" niet helemaal.
De meter meet geen verbruik en moet daar terugleveren van compenseren, de meter is puur om teruggeleverde stroom te monitoren vanaf de omvormer. De rest wordt allemaal in de slimme meter die voor de hoofdschakelaars zit geregeld en verrekend.
De app(gegevens) komt vanuit de omvormer en heeft imo niets te maken met de tussenmeter?

Nu zijn de voorbeeldafbeeldingen misschien niet helemaal waarheidsgetrouw, de afbeeldingen waren om de symbolen te verduidelijken.
Ik heb wel deze ABB-meters maar de verbruiker zit onderop en niet bovenop zoals je aangeeft, de pijltjes uit dus.
Bij de Hager meter die ik over heb zitten alle contacten onder op. Maar dit is geen MID meter, ik kan hem namelijk resetten naar nul.
Het is ook geen WIFI meter.

Eastron geeft overigens in hun handleiding wel aan dat het omgekeerd aangesloten moet worden om PV opbrengst te kunnen monitoren.
Daardoor dacht ik dat dat gangbaar was.
Leek me logisch, je meet wat je levert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3B69r_4EZ8Y_lQXFoJ65L5k5hM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dzDva7OIPWbvfJdANigcQGQo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWyqeoKCft-C3Lum_Kz9WsF1k6c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uS8qcWg0n4hSkMjmvg1iX49t.png?f=fotoalbum_tile

Ik zal even kijken wat Hager zegt in de handleiding, of het wel of niet kan.
Was misschien een betere eerste zoeklijn geweest........... :$
Edit: In de handleiding en technische specificaties is niets te vinden, Hager dus maar een mail gestuurd.

Ander vraagje voor de expert, waar ik niet echt veel over kan vinden.
Wij hebben een 3x25A aansluiting, de teruglevering van de zonnepanelen komt in het allergunstigste geval uit op ca 22A per fase (88 panelen/385 Wp). (Maar zal dat door de O-W opstelling nooit halen, maar er kan dus wel nog simpel uitgebreid worden met 24 panelen extra in de nabije toekomst)
De maximale stroom op de groepenkast wordt dus 25 + 22 = 47A, in het (on)gunstigste geval.
De groepenkast is bedraad met 6 mm2 en heeft 3 40A HS, 8 40A 3F ALS-en en 30 groepen. Dat kan dus maximaal 40A aan. Om dit aan te passen naar 63A is wel een (duur) dingetje.

Is het verstandig om 3 automaten 40A (tussen elke fase, de nul hoeft imo niet) voor het aansluitblok naar de rest van de kast te zetten, zodat de groepenkast nooit meer als 40A krijgt, en de bedrading etc nooit kan oververhitten?
De 63 A hoofdschakelaars voor groepenkast en PV zitten hier nog voor en daar is de bedrading wel aangepast naar 10 mm2.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 17-07-2023 17:36 ]

• Jojan265
Teijgetje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:54:
Ander vraagje voor de expert, waar ik niet echt veel over kan vinden.
Wij hebben een 3x25A aansluiting, de teruglevering van de zonnepanelen komt in het allergunstigste geval uit op ca 22A per fase (88 panelen/385 Wp). (Maar zal dat door de O-W opstelling nooit halen, maar er kan dus wel nog simpel uitgebreid worden met 24 panelen extra in de nabije toekomst)
De maximale stroom op de groepenkast wordt dus 25 + 22 = 47A, in het (on)gunstigste geval.
De groepenkast is bedraad met 6 mm2 en heeft 8 40A 3F ALS-en en 30 groepen. Dat kan dus maximaal 40A aan. Om die aan te passen naar 63A is wel een dingetje
Is het verstandig om 3 automaten 40A voor het aansluitblok naar alles te zetten, zodat de groepenkast nooit meer als 40A krijgt, en de bedrading etc nooit kan oververhitten?
De 63 A hoofdschakelaars voor groepenkast en PV zitten hier nog voor en daar is de bedrading wel aangepast naar 10 mm2.
88 panelen van 385Wp elk, geeft veel meer vermogen dan op een 3 x 25A aansluiting mag. Maximaal mag elke omvormer 11 kW (3 fasen) zijn en in totaal tot 17 kW. Dus ik weet niet hoe je aan 22 A per fase komt....

Daarnaast snap ik niet goed waarom je aansluiting bij je invoeding optelt. Je hebt dan wel verbruikers nodig, die dit vermogen ook daadwerkelijk gebruiken. Bijv. een laadpaal van 22 kW en dan moet je nog een aantal extra verbruikers hebben om aan 3 x 47 A te komen.

• Andrehj
offtopic:
Normaliter zijn gele buizen gasbuizen. Als die zodanig verroest zijn als op deze foto zou ik die op korte termijn vervangen.... Je wilt geen gaslek in je kruipruimte. ;w

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Teijgetje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:54:
Is het verstandig om 3 automaten 40A (tussen elke fase, de nul hoeft imo niet) voor het aansluitblok naar de rest van de kast te zetten, zodat de groepenkast nooit meer als 40A krijgt, en de bedrading etc nooit kan oververhitten?
Ja, maar dat doe je dan niet met drie losse automaten, maar gewoon met een 40A krachtgroep.
Overigens gaat het niet om de bedrading, als dat gewoon 10 mm² is gaat dat wel goed, maar om de overige componenten, vooral de aardlekschakelaars gaan maar tot 40A.

Als je hier trouwens niks over kon vinden, dan heb je niet goed gezocht. In Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 is dit één van de meest besproken onderwerpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 17-07-2023 17:54 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Of je leest deze eens.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:56
TwingyTwingy schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:18:

[Afbeelding]
Offtopic:
Een deugdelijke bodemfolie plaatsen en die rondom bevestigen aan de muur is geen overbodige luxe.
Rondom website heeft daar een mooi voorbeeld van

• Teijgetje
Jojan265 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:47:
[...]

88 panelen van 385Wp elk, geeft veel meer vermogen dan op een 3 x 25A aansluiting mag. Maximaal mag elke omvormer 11 kW (3 fasen) zijn en in totaal tot 17 kW. Dus ik weet niet hoe je aan 22 A per fase komt....

Daarnaast snap ik niet goed waarom je aansluiting bij je invoeding optelt. Je hebt dan wel verbruikers nodig, die dit vermogen ook daadwerkelijk gebruiken. Bijv. een laadpaal van 22 kW en dan moet je nog een aantal extra verbruikers hebben om aan 3 x 47 A te komen.
Alles wordt aangelegd door een bedrijf, die weet van de 3 x 25A aansluiting, en daar heb ik niet van gehoord dat de aansluiting verzwaard moet worden.
Er komt een Growatt 30k omvormer, die geeft 50,5A max output, verdeeld over drie fasen. Dat zou dus 17 A per fase zijn, wat past bij de 25A aansluiting.

Overal lees ik dat je de geleverde stroom op moet tellen. Als alles aan staat (5 woningen) en het trekt meer dan 40A dan ben je de sjaak. En ook 25 + 17 = >40.
Dat je inderdaad voor de stroom afnemers moet hebben klopt dus, maar in dit geval ben ik liever safe dan sorry.
De boel kan maar 1 x affikken..........

Per fase leveren de panelen dus max 17A terug, en in de praktijk zal dat op de piek in de zomer 15-16A zijn, schat ik.
Ik laat dat aan de elektricien over.

Andrehj schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:52:
[...]

Ja, maar dat doe je dan niet met drie losse automaten, maar gewoon met een 40A krachtgroep.
Overigens gaat het niet om de bedrading, als dat gewoon 10 mm² is gaat dat wel goed, maar om de overige componenten, vooral de aardlekschakelaars gaan maar tot 40A.

Als je hier trouwens niks over kon vinden, dan heb je niet goed gezocht. In Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 is dit één van de meest besproken onderwerpen.
Dat topic heb ik inderdaad gemist. :$
Ik had elders gevonden dat je beter losse automaten nam omdat het vrij onwaarschijnlijk is dat alle drie de fasen (tegelijk) overbelast gaan worden, maar hooguit één.
En dat je dan die fase er gelijk uit wil hebben ipv gelijk alle stroom er af met een krachtgroep.
En dat je daarom ook de nul niet geschakeld wil hebben.
Ik zal me eens in dat topic verdiepen.

Maar dit hoort dus maar deels hier. ;)
Onze installatie ziet er schematisch ongeveer zo uit. (klik voor groot)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mp6dp1j-_jsx4pClFTmEN1A5RMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TNWA0mau7NtcdRLzfG70WfLJ.png?f=fotoalbum_large

En ik zorg "alleen" dat de elektricien ze normaal aan kan sluiten en de ruimte heeft.
Daarvoor moest ik de hele meterkast opruimen, er was hier jarenlang een elektricien aan de gang die maar wat deed, blijkt achteraf..
Als in kapotte kasten, een verdeelrail onbeschermd voor de HS die altijd spanning voert, kabels en buizen ongebeugeld, lasdoppen los in de meterkast, groepen die niet bij bewoners horen via hun meter, geen totale HS, ALS problemen (bv 5 groepen er achter 8)7 ), etc.
Ik werd er niet blij van toen ik de deksels open maakte. :X
Het begon met ruimte maken voor 1 kastje met 1 din rail x 12 modules voor de PV, inmiddels moet ik ruimte maken voor drie dubbele dinkasten x 24 modules ( ABB HLD33), waar nu nog 14 modules verdeeld van vrij zijn, van de 72........en ben ca 1500 verder aan materiaal.
Alles is er, de kasten zijn grotendeels voorbedraad, het wachten is op een Wiha Torque setje om alles op juiste moment te kunnen aandraaien. Zou vandaag komen, morgen kasten plaatsen, maar levering is 2 dagen vertraagd. :(

De ALS en groep voor de PV wordt door het PV bedrijf geleverd bij installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 17-07-2023 20:05 ]

• Jojan265
Teijgetje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:47:
[...]

Alles wordt aangelegd door een bedrijf, die weet van de 3 x 25A aansluiting, en daar heb ik niet van gehoord dat de aansluiting verzwaard moet worden.
Er komt een Growatt 30k omvormer, die geeft 50,5A max output, verdeeld over drie fasen. Dat zou dus 17 A per fase zijn, wat past bij de 25A aansluiting.
Die 50,5 A is per Fase en je kunt echt geen 30 kW omvormer op een 3 x 25 A aansluiting plaatsen. Je aansluiting zal verzwaard moeten worden naar 3 x 80A.

• Teijgetje
Jojan265 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:08:
[...]

Die 50,5 A is per Fase en je kunt echt geen 30 kW omvormer op een 3 x 25 A aansluiting plaatsen. Je aansluiting zal verzwaard moeten worden naar 3 x 80A.
Oeps, dat is nieuw voor ons.
Ik zal morgen het bedrijf gelijk bellen hoe dat zit.
In de offerte staat alleen incl groepenkastaanpassing, niets over verzwaring aansluiting.

Geen idee ook of 3x 80 zo maar geleverd kan worden bij ons en op welke termijn.
Nog afgezien van het kostenplaatje.

Overigens zei de energiepionier vorig jaar iets anders dan jij zegt?
Is dat allemaal veranderd?
Ik zal onze installateur eens om opheldering vragen.

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 17-07-2023 20:30 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:16:
[...]

30000W delen door 230V is 130A. Verdeel dat over drie fases en je komt net iets verder dan 25A. :P
Ik zal morgen het bedrijf gelijk bellen hoe dat zit..
Capaciteitstarief voor een 3x80A is ongeveer 10x meer per jaar dan een 3x25A.

Ik zou aan de installateur vragen of een 20kW omvormer kan met oost/west overlap en anders een omvormer nemen die met behulp van een meting (CT-klem/Eastron) in staat is om de uitvoer te limiteren.

• Jojan265
[...]

In de offerte staat alleen incl groepenkastaanpassing, niets over verzwaring aansluiting.

Ik zal onze installateur eens om opheldering vragen.
Volgens mij zeg ik precies hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UllQned2shfbmUaGzuzciYYRtO4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gOIkT4VxiNvgbteQROzzLdnb.png?f=user_large

Het maximum vermogen van een omvormer op een 3 x 25A aansluiting mag maximaal 11kW zijn. Daarnaast mag er nog wel een omvormer aangesloten worden op een andere groep tot een totaal maximum van 17kW.

• Andrehj
[...]

Ik zal onze installateur om opheldering vragen.
Zonder die link gelezen te hebben:
30 kW is 10 kW per fase.
10.000W / 240V = 41.7A. Dat past uiteraard lang niet op een 3x25 A aansluiting (waar max zo'n 18 kW op kan).
Bijzonder vreemd dat iemand bij jou een 30 kW PV-systeem aanbiedt zonder eerst even te kijken of een dergelijk hoog vermogen überhaupt wel op je aansluiting past. :? 8)7 |:(
Daarmee daalt mijn vertrouwen in zo'n installateur onmiddellijk tot ver onder het nulpunt...

• onetime
  • Niet online
@Teijgetje Als jouw beoogde omvormer zijn teruglevering begrenst tot 3x 25A het net in plus jouw eigen verbruik op dat moment kan het best wel goed zijn. Maar wel even navragen.
"Self-consumption monitoring" staat pontificaal op de voorkant van de folder, dus...

• Andrehj
onetime schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:39:
@Teijgetje Als jouw beoogde omvormer zijn teruglevering begrenst tot 3x 25A het net in plus jouw eigen verbruik op dat moment kan het best wel goed zijn. Maar wel even navragen.
"Self-consumption monitoring" staat pontificaal op de voorkant van de folder, dus...
Maar waarom zou je dan een 30 kW omvormer kopen? Een normaal huishouden verbruikt nooit 12 kW....
Mijn hoogste gemeten waarde ooit was maar 8 kW en dat duurde misschien een paar minuten.
Gemiddeld verbruik van een huis ligt nog niet eens op 1 kW....
Alleen tijdens het laden van een EV overdag zou dat nut kunnen hebben.

• Teijgetje
Andrehj schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Daarmee daalt mijn vertrouwen in zo'n installateur onmiddellijk tot ver onder het nulpunt...
Mijn vertrouwen dan weer niet.
Hij wordt door bouwgiganten voor probleemoplossing gevraagd en als eerste gebeld bij aanbesteding van grote projecten. Wat hij een beetje afhoudt omdat hij al vol zit en maar 17 monteurs heeft.

Maar morgen weet ik meer. ;)

• Teijgetje
Andrehj schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:45:
[...]

Maar waarom zou je dan een 30 kW omvormer kopen? Een normaal huishouden verbruikt nooit 12 kW....
Mijn hoogste gemeten waarde ooit was maar 8 kW en dat duurde misschien een paar minuten.
Gemiddeld verbruik van een huis ligt nog niet eens op 1 kW....
Alleen tijdens het laden van een EV overdag zou dat nut kunnen hebben.
Ja, JOUW hoogst gemeten verbruik....... :P

Wij verbruiken ca. 30.000 kWh per jaar, met afgelopen jaar een totale energierekening van ruim 31k.
Weliswaar ca 15k aan gasgebruik, maar toch.
Wij hebben hier 5 woningen, 2 schuren en een verlichtingsgroothandelshowroom op 1 hoofdaansluiting.

Daar is de installatie dus op berekend. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 17-07-2023 20:59 ]

• Andrehj
Teijgetje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:53:

Wij verbruiken ruim 30.000 kWh per jaar, met afgelopen jaar een totale energierekening van ruim 31k.
Wij hebben hier 5 woningen, 2 schuren en een verlichtingsgroothandelshowroom op 1 hoofdaansluiting.

OK. Dat is niet bepaald een standaard verbruik. Maar dan zal die hoofdaansluiting toch geen 3x25A zijn? Weet je zeker dat die niet al zwaarder is?

• Teijgetje
@Andrehj
Ja, staat op contract/jaarafrekening als Elektriciteitsprofiel 1 (t/m 3x25 Ampère) en MKB contract.
We betaalden relatief weinig tijdens de crisis, inmiddels al weer minder als gemiddeld.

Maar om genoemde redenen moeten we ook van het gas af.
We denken na over single airco splitunits om te koelen en verwarmen.
Met 8 stuks , bv MHI, komen we een eind en dat komt een stuk voordeliger uit dan overal warmtepompen.
En die investering is dus grotendeels in een jaar terug te verdienen.
Wel nog wat extra paneeltjes er bij dan.......... >:)

[ Voor 82% gewijzigd door Teijgetje op 17-07-2023 21:14 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-12 00:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Teijgetje 25kW omvormer kan nog wel lang goed gaan op een 3x25A aansluiting, maar meer dan dat moet je actief gaan sturen zodat je de export beperkt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wie was er ook alweer groot fan van enorme panelen? Deze zijn briljant: 2,40 x 1,30 meter en 695Wp 8-)

https://static.trinasolar...texN_695W_brochure_EN.pdf

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:32
[...]

Wij verbruiken ca. 30.000 kWh per jaar, met afgelopen jaar een totale energierekening van ruim 31k.

Klinkt mij alsof er niet veel berekend is, maar meer aan elkaar geknoopt en god zegene de greep dat het nog werkt. Dit is op papier veel te veel voor een 3x 25A aansluiting en al helemaal als er ook nog all electric verwarmt moet gaan worden.

• Dre
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:46:
Wie was er ook alweer groot fan van enorme panelen? Deze zijn briljant: 2,40 x 1,30 meter en 695Wp 8-)

Jammer dat die spanning zo laag is, dit past niet goed op m'n Steca 500 ;)

• onetime
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:46:

Op zich geen fan van, ik zoek, na diefstal uit de tuin van 7 panelen, eigenlijk 15 panelen van 1,60 x 1,05.
Maar het is wel zo dat 8 van deze panelen ook een mooie dak vulling zouden opleveren.
Waar zijn ze te koop en hoeveel kosten ze ?

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-12 13:17
Wat hanteren de netbeheerders, oftewel Enexis, als bovengrens voor de spanning voordat ze aangeven dat er spanningsproblemen in de wijk zijn? Iemand die dit weet?

Zie hier nu af en toe pieken van 250v op bewolkte dagen op moment dat de zon dan weer doorkomt.
Aan de omvormer is dit dan al snel richting de 253v.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

loyske schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:43:
Wat hanteren de netbeheerders, oftewel Enexis, als bovengrens voor de spanning voordat ze aangeven dat er spanningsproblemen in de wijk zijn? Iemand die dit weet?

Zie hier nu af en toe pieken van 250v op bewolkte dagen op moment dat de zon dan weer doorkomt.
Als die 's nachts niet teruggaat naar 230v moeten ze echt wel aan het werk. Als die alleen overdag richting die 253v gaat, moeten ze misschien ook wat aan de transformator doen, maar het is dan net wat minder duidelijk dan een hoge nacht spanning.

• Dre
  • Niet online
loyske schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:43:

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. In de slimmemeter kunnen ze alarmwaarden instellen had ik begrepen. In de meterkast zou je eigenlijk nooit 253 Volt kunnen aantreffen gedurende 10 minuten. Mits alle omvormers nauwkeurig genoeg zijn en er geen significant aantal omvormers op verkeerde spanningsinstellingen staat.

Ik denk eerder dat ze naar het aantal klachten kijken van klanten, en dan reactief reageren.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 18-07-2023 09:55 ]

• hesselbeertje
  • Laatst online: 10:17
[...]
...
...
Nou dan weet ik wel zeker dat deze aansluiting geen 3x25 is. Dan had je al heel vaak in het donker gezeten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-12 17:45
Sinds vanmorgen rapporteert 1 van mijn 9 Enphase omvormers niet meer. Installatie is van november 2022. Heb het gemeld bij de installateur, maar ben er niet gerust op want bij het leggen waren er een boel issues en radio stilte sinds het leggen.

Hebben anderen ervaring met vervanging van Enphase omvormers door iemand anders dan de originele installateur?

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25; Victron ESS

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-12 13:17
True schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:45:
[...]

Als die 's nachts niet teruggaat naar 230v moeten ze echt wel aan het werk. Als die alleen overdag richting die 253v gaat, moeten ze misschien ook wat aan de transformator doen, maar het is dan net wat minder duidelijk dan een hoge nacht spanning.
In de nacht, afgelopen week, blijft hij ook wel hangen zo tussen de 235v en 238v.
Die 250v zijn dan weer piekjes die niet heel vaak voorkomen.
Dre schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:51:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. In de slimmemeter kunnen ze alarmwaarden instellen had ik begrepen. In de meterkast zou je eigenlijk nooit 253 Volt kunnen aantreffen gedurende 10 minuten. Mits alle omvormers nauwkeurig genoeg zijn en er geen significant aantal omvormers op verkeerde spanningsinstellingen staat.

Ik denk eerder dat ze naar het aantal klachten kijken van klanten, en dan reactief reageren.
Ik hoorde zondag mijn SMA schakelen in de middag. Toen ik keek zag ik dat de spanning rond de 253v aan de omvormer zat. Geen idee hoe lang, maar volgens de norm moet dit dus 10 minuten zijn voordat de omvormer afschakelt? Kon ook niks terug vinden in de logging, leek wel of de hele SMA gereset was.

Enexis geeft op hun site aan dat je het niet hoeft te melden, aangezien ze het zelf monitoren.

• Dre
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:34:
[...]

Op zich geen fan van, ik zoek, na diefstal uit de tuin van 7 panelen, eigenlijk 15 panelen van 1,60 x 1,05.
Maar het is wel zo dat 8 van deze panelen ook een mooie dak vulling zouden opleveren.
Waar zijn ze te koop en hoeveel kosten ze ?
Let er wel op dat je een geschikte omvormer pakt voor die hoge stroom en lage spanning.

• Dre
  • Niet online
tomtor schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:39:
Sinds vanmorgen rapporteert 1 van mijn 9 Enphase omvormers niet meer. Installatie is van november 2022. Heb het gemeld bij de installateur, maar ben er niet gerust op want bij het leggen waren er een boel issues en radio stilte sinds het leggen.

Hebben anderen ervaring met vervanging van Enphase omvormers door iemand anders dan de originele installateur?
Het zal niet de eerste installateur zijn die moeilijk doet over garantie (had ik zelf ook last van). Geef ze tijd om het te herstellen, en sla anders de juridische weg in.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dre schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:04:
[...]

Jammer dat die spanning zo laag is, dit past niet goed op m'n Steca 500 ;)
Ik geen Vmpp, maar wel een Voc en die is ~50V, dat is toch niet hoog?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Dre
  • Niet online
loyske schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:41:
[...]

[...]

Ik hoorde zondag mijn SMA schakelen in de middag. Toen ik keek zag ik dat de spanning rond de 253v aan de omvormer zat. Geen idee hoe lang, maar volgens de norm moet dit dus 10 minuten zijn voordat de omvormer afschakelt? Kon ook niks terug vinden in de logging, leek wel of de hele SMA gereset was.

Enexis geeft op hun site aan dat je het niet hoeft te melden, aangezien ze het zelf monitoren.
Ik zou het gewoon melden bij Enexis, dan heb je het zwart op wit.

Omvormers tegenwoordig mogen 253V 10 minuten en bij 264,5 onmiddelijk uitschakelen. Je omvormer mag dus 10 minuten lang een spanning onder de 264,5V leveren.
Correctie: >253V maximaal 2 seconden

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 18-07-2023 14:36 ]

• Dre
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:43:
[...]

Ik geen Vmpp, maar wel een Voc en die is ~50V, dat is toch niet hoog?
Voc × 0,8 = Vmpp als vuistregel. De spanning is inderdaad erg laag zoals ik al zei. Liever had ik meer spanning gezien voor woonhuizen.
Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren