I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
De offerte met enphase is dus goedkoper/beter. Mooi, dan houd ik nog maar twee kandidaten over en wordt de keus weer wat makkelijkerRonald schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:44:
[...]
@Johan Bogle Ik zet serieuze vraagtekens bij eenzelfde prijs voor Enphase en Hoymiles geïnstalleerd... Dat klopt dus gewoon niet.
Bedenk dat garantie voor componenten op dak waardeloos is zonder kostenloze vervanging, wat meestal na een paar jaar het geval is.
Staat niks in de spec sheet en in de installatie handleiding (en die laatste is erg compleet bij JinkoSolar, staat zelfs in dat ik ze niet in outer space mag installerenonetime schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:51:
[...]
In ieder geval bij oudere panelen waarbij je één junction-box had, was het de bedoeling dat die boven zat, zodat water dat langs de kabels liep, niet de junction-box in zou kunnen lopen.
Moet dan in de spec-sheet staan.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Zo, wel heel mooi werk bij jou! En ik dacht dat ik al alles tot in de puntjes uitzochtTCMR schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:32:
[...]
Nee, maar sommige panelen (shingled) doen het niet goed liggend in schaduw-situaties, en vanwege mooie kabelloop kies ik (maar ik ben redelijk gestoord) zelf wel vantevoren welk paneel er 180 graden gedraaid gaat worden.
Ik heb ook al veel over kabel routing nagedacht, en als ik ze om en om 180 graden kan draaien kan ik haasje-over bekabelen (leapfrog), scheelt me weer ~2.5 meter kabel op elke string
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
De hyundai shingled zijn 2 diodes over 5 of 6 parallelle substrings. Die zij erg herkenbaar over de volle breedte van paneel.
Ze reageren dus anders op schaduw, waardoor ze in situatie waarbij rij op rij schaduw optreed beter portrait liggen. Op schuin dak maakt het niet veel uit. (@TCMR )
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Vandaag een mooie blauwe dag.
Ik heb dus mij 14x260 panelen vervangen voor 12x425.
Van die 14 had ik 2x6 naast elkaar en dan nog 2x een paneel eronder.
:strip_exif()/f/image/ZrYrNWthLsvqDncKaovaXObf.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik dus 2x6 op rij maar ze zijn iets breder en ik kom dus een stuk verder richting kachelpijp.
:strip_exif()/f/image/fSUMPCQ5Zp5SRjibrgmacd0l.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu had ik vandaag wel een behoorlijke dip op die string.
Één string zijn de rechter 6 en de andere string zijn de linker 6.
Het paneel dat nog mist op de foto heb ik gisteren geplaats en daar zit op een dag als vandaag een leuke schaduw op.
Is het zinvol om hier een tigo achter te hangen? Of gewoon maar zo laten?
Ik had al even rondgekeken op tigo posts op het forum maar de meningen lijken nogal uit één te lopen.
Bovenste lijn is de omvormer waar het om gaat de twee andere lijnen zijn van de platdak setjes.
Het valt vooral op met zo'n mooie blauwe dag natuurlijk als het bewolkt is merk je er niet veel van denk ik.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Nee inderdaad die pijp is niet nodig en in de winter eigenlijk ook niet echt meer.AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:57:
@Ronald.42
Kachelpijp heb je toch niet nodig nu?
Wat voor omvormers hangen er aan?
Maarja ding staat er en er ligt nog 16m3 hout dus voorlopig moet ie nog even blijven eigenlijk.....
De panelen 11x de axitec.
:strip_exif()/f/image/u96spT2QCBPKwKoaPL6R26XQ.jpg?f=fotoalbum_large)
En die laatste is een andere omdat er één gestuiterd was deze ziet er op het dak hetzelfde uit.
:strip_exif()/f/image/6mxfC5YzYV5PP44nL7kXCYow.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de specs van de ene vreemde eend.
Spanning en stroom zijn al ietsje anders vandaar ook de neiging om naar een tigo te grijpen.
Maar zonder schaduw lezen de strings op de omvormer nagenoeg gelijk uit.
:strip_exif()/f/image/4SkeJnMW9TMVuPWoozHljeKI.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan de omvormer.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
De dasolar heeft dus iets lagere Impp, dus ga je de 5 axitec suboptimaal tracken. Fractie verlies. Tigo zou dat voorkomen, maar ik kan verschil zeker niet kwantificeren. Dat is niet linear met lagere stroom.
De omvormer kan maar 11A. De panelen ruim 13A. De vraag is hoe vaak je in NL meer dan 11A zou kunnen. Ook hier is verlies niet linear (spanning wordt hoger)
De kachelpijp gaat achtereen op meerdere panelen schaduw werpen. Dus je zou meerdere tigo moeten inzetten om daar wat aan te doen. Bij correct tracken door omvormer is de winst echter minimaal. Restopbrengst in harde schaduw is zeer laag.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Eigenlijk wat ik ook al dacht.Ronald schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:32:
@Ronald.42 lastig zonder string spanning en stroom grafiek. Vermogen is weinig uit af te leiden.
De dasolar heeft dus iets lagere Impp, dus ga je de 5 axitec suboptimaal tracken. Fractie verlies. Tigo zou dat voorkomen, maar ik kan verschil zeker niet kwantificeren. Dat is niet linear met lagere stroom.
De omvormer kan maar 11A. De panelen ruim 13A. De vraag is hoe vaak je in NL meer dan 11A zou kunnen. Ook hier is verlies niet linear (spanning wordt hoger)
De kachelpijp gaat achtereen op meerdere panelen schaduw werpen. Dus je zou meerdere tigo moeten inzetten om daar wat aan te doen. Bij correct tracken door omvormer is de winst echter minimaal. Restopbrengst in harde schaduw is zeer laag.
Vanmiddag zag ik op de omvormer voor die string 2 ampere tijdens de dip. Spanning heb ik niet onthouden.
Nu gaat het echt om dat ene paneel er zit een dipje iets eerder maar dat stoort me niet echt.
We zitten vrij kort na de langste dag dus de zon staat nog hoog.
Dus eerder en later in het jaar zal de schaduw over meer panelen vallen.
Ik denk dat het is wat het is, ik kon voor mezelf al de tigo niet rechtvaardigen maar je weet nooit wat voor inzichten andere mensen hebben.
Ik ga het een poosje aanzien maar ik vermoed dat een tigo voor dat enkele paneel over de jaren gezien zijn aanschafwaarde niet gaat terugverdienen...
Plus dat ik geen voorstander ben van elektronica op het dak, maar dat is persoonlijk.
Omvormers worden hier alleen via hw gelogd dus diepere info moet ik echt op de omvormer zelf bekijken.
Er hangen inmiddels 4 van die dingen dus ik kijk wel per omvormer per dag wat er teruggeleverd wordt en zie ik daar rare dingen dan ga ik op onderzoek uit.
Zoals vandaag dus.
Helaas morgen niet in de gelegenheid om even nader te kijken wat er op die string gebeurt.
ik moet bij een driefasen enphase systeem even meten wat daar gebeurt.
Er zijn daar panelen in dezelfde rij die een stuk minder doen dan de rest.
Zomaar 50% op een dag.
Geen idee nog maar ik ga eerst eens meten wat de spanningen per fase zijn en hoe één en ander er bij ligt.
Is een voormalige boerderij waar wat panelen her en der op geklust zijn via diverse bestaande onderverdelers uit de tijd dat het nog boerderij was..
Er is zo ook een nieuwe woning om de oude meterkast gebouwd enz...
Welnu, de bekabeling. Ik weet dat ik rekening moet houden met inductielussen. De min-kabel wordt dus langs de panelen mee gelegd.
Alleen zit ik met de polariteit. Je zou zeggen, vanuit de plus van de omvormer, ga je naar de min, van het eerste paneel, (alsof je accu's in serie zet). Maarrr, volgens mij zeg ik dit verkeerd.
De plus-kabel vanuit de omvormer, (rood) gaat op de + van het eerste paneel, rijtje herhalen en de min-kabel van het 8e paneel gaat weer naar de min pool van de omvormer. Even ter verificatie, zeg ik dit goed?
Dat laaste klopt.
Waarbij de rode (plus) kabel een vrouwtje MC4 heeft bij de panelen en een mannetje bij de omvormer
Altijd ook even meten in de mc4 stekkers die bij de omvormer liggen, voordat je het aangesluit hebt ter controle van de polariteit.
Ik heb een vraag over de oriëntatie van de zonnepanelen op dit tuinhuis dak, of ze in landscape (liggend) of portrait (staand) moeten worden geplaatst. Het dak van het tuinhuis is gericht op het zuidwesten. Je ziet op de tekening dat de onderste randen van de zonnepanelen het meeste schaduw vangen, alsook de zijkant van het meest linkse paneel.Ronald schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:00:
De jinko zijn niet shingled. Dus traditioneel 3 diodes over elke dubbele/parallelle substring. Kabels en junction boxes in midden lijn paneel.
De hyundai shingled zijn 2 diodes over 5 of 6 parallelle substrings. Die zij erg herkenbaar over de volle breedte van paneel.
Ze reageren dus anders op schaduw, waardoor ze in situatie waarbij rij op rij schaduw optreed beter portrait liggen. Op schuin dak maakt het niet veel uit. (@TCMR )
Als ik de panelen in portrait leg, kan ik er meer plaatsen dan in landscape: 8 in plaats van 6. Ik vraag me echter af wat het effect zal zijn van de schaduw van de muurtjes op de dakrand, afhankelijk van de oriëntatie van de panelen en hun diodes. Als de schaduw van die muurtjes de zijkant van de buitenste panelen raakt, welke oriëntatie van de panelen heeft dan de meest negatieve invloed op de totale opbrengst van de panelen?
Bovendien: hangt dit af van het type panelen? En van de oriëntatie van de diodes-kringen in de panelen? Hoe kan ik uit de spec sheet van een paneel afleidingen of deze substrings verticaal of horizontaal georiënteerd zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door Pebblepath op 08-07-2023 06:56 ]
Bij schaduw over korte zijde hebben de substrings in de onderste paneel helft belemmering, dat beperkt stroom in die helft vrij stevig.
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
Doordat de substrings 90 graden gedraaid in het parallel shingled paneel liggen is de stroom beperking minder agressief.
Omdat je 1 rij hebt met identieke interactie met dakrand kun je de half cel en shingled powerpoints ook met string omvormer gebruiken.
Schaduw korte zijde gaat dus beter met Hyundai parallel shingled.
Dank voor je toelichting. Zijn er naast Hyundai nog fabrikanten die zo'n shingled panelen hebben?Ronald schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:14:
Schaduw korte zijde gaat dus beter met Hyundai parallel shingled.
En verder: voorlopig zijn Longi LR5 LR-72HTH-600M panelen van 600 Wp gepland op mijn dak. Maar die zijn dus niet shingled, maar hebben 3 repen parallel met hun lange zijde en 6 met hun korte zijde, dus 12 sub-gedeeltes in totaal (enfin, dat denk ik toch, ben niet 100% zeker).
Indien er shingled panelen van 600 Wp zouden bestaan, en die kosten niet veel meer dan deze Longi's, dan zijn die dus te verkiezen in deze portrait-zuidwest opstelling. Echter wat als ik maar shingled panelen zou vinden van slechts 480 Wp bvb? Dan gaan die minder opbrengen dan die van 600 Wp als er geen schaduw op valt...
Het wordt dus een evenwichtsoefening dan, en een vrij complexe berekening van de totale opbrengst op een gans jaar.
Ik vraag me af of de SMA Sunny Design software rekening houdt met of een paneel al dan niet shingled is. Ik zie nergens een parameter in die software daarvoor. Ik kan wel aanvinken "half-cell" en hoeveel diodes.
Is er software die met die shingled of niet-shingled rekening houdt, alsook met de schaduwsimulatie, bij de berekening van de jaaropbrengst? Of doet SMA Sunny Design het sowieso?
[ Voor 6% gewijzigd door Pebblepath op 08-07-2023 07:50 ]
Probeer eens of een half-cel van gelijk vermogen anders simuleert dan een shingled.
TW solar heeft panelen die erg lijken op de hyundai. Kans dat de een voor de ander fabriceert... Denk niet dat je 600W shingled gaat vinden.
Kleine vraag: Hoe hoog is die rand? Zo op dat plaatje te zien is die niet al te hoog en dan zou ik me er totaal geen zorgen om maken. Tegen de tijd dat de zon zo laag staat dat die rand schaduw geeft, is de zonkracht al niet veel meer op het paneel vanwege de hoek.Pebblepath schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 06:54:
[...]
Ik heb een vraag over de oriëntatie van de zonnepanelen op dit tuinhuis dak, of ze in landscape (liggend) of portrait (staand) moeten worden geplaatst. Het dak van het tuinhuis is gericht op het zuidwesten. Je ziet op de tekening dat de onderste randen van de zonnepanelen het meeste schaduw vangen, alsook de zijkant van het meest linkse paneel.
Als ik de panelen in portrait leg, kan ik er meer plaatsen dan in landscape: 8 in plaats van 6. Ik vraag me echter af wat het effect zal zijn van de schaduw van de muurtjes op de dakrand, afhankelijk van de oriëntatie van de panelen en hun diodes. Als de schaduw van die muurtjes de zijkant van de buitenste panelen raakt, welke oriëntatie van de panelen heeft dan de meest negatieve invloed op de totale opbrengst van de panelen?
Bovendien: hangt dit af van het type panelen? En van de oriëntatie van de diodes-kringen in de panelen? Hoe kan ik uit de spec sheet van een paneel afleidingen of deze substrings verticaal of horizontaal georiënteerd zijn?
[Afbeelding]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Tweede PV installatie aanleggen
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
Hier op terugkomend. GoodWe heeft een software update gedaan wat het gefixt heeft. Heb gister pieken gezien van 4900 terwijl ik voorheen niet boven de 3900 kwam...Chaoss schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:23:
[...]
Euh, dat soort dingen gaat mijn pet te boven. Ik ga wel contact opnemen met de leverancier. Panelen liggen net sinds december.
Edit, Ik zie in homeassistant dat PV1 op 0 staat, is dat wat je bedoeld?, ik denk eigenlijk dat mijn panelen maar op 1 string zijn aangesloten.:
[Afbeelding]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Nuttige feedback, dank! Ter info: de dakrand is 40 cm hoog.Jojan265 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:37:
[...]
Kleine vraag: Hoe hoog is die rand? Zo op dat plaatje te zien is die niet al te hoog en dan zou ik me er totaal geen zorgen om maken. Tegen de tijd dat de zon zo laag staat dat die rand schaduw geeft, is de zonkracht al niet veel meer op het paneel vanwege de hoek.
Bij wijze van oefening zal ik in de SMA Sunny Design ontwerpsoftware eens die dakranden verwijderen. En dan zien hoeveel meer kWh jaaropbrengst dat zou geven. (Hierbij ga ik er van uit dat deze software behoorlijk correct de schaduwvorming kan uitrekenen).
En ander aspect, terzijde: de SMA-omvormer heeft "ShadeFix" software aan boord, waarmee een deel van de negatieve gevolgen van schaduwvorming vermeden worden, door de MPP-tracker parameters te optimaliseren.
https://blijmetzonnepanel...ar-435wp-tw435m-shg46-bb/Pebblepath schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:39:
[...]
Dank voor je toelichting. Zijn er naast Hyundai nog fabrikanten die zo'n shingled panelen hebben?
Afhankelijk van de breedte vh dak, kan je wellicht ook dual betonvoeten gebruiken, met stoeptegels om het wat hoger te krijgen?
https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/
("gewone" panelen, dus niet de "shingled" in landscape bij horizontale schaduw)
Wel dicht maken aan de achterkant met het mee te bestellen windkap voor stevigere constructie
[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-07-2023 09:21 ]
Geldt dit voor alle hedendaagse half cell panelen?Ronald schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:14:
@Pebblepath alles half-cel splitst panelen in 3 lange strips. Deze kunnen dus in bypass bij schaduw over lange zijde.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Hier had de zonneboer dat ook gewoon zo los op het dak liggen. (enkele kabels, van de ene rij naar de andere. tussen/onder het grind)saturn21 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:00:
Ik heb nu enkele meters DC kabel van twee strings over het platte dak lopen naar de daktoevoer. Is er mooie manier om die kabels elkaar te bundelen (beide plus bij elkaar en beide min) en beter af te schermen voor UV?
Bij een verbouwing alle kabels zo veel mogelijk gebundeld en in slagvast grijs PVC pijp gelegd zodat ze ook droog liggen.
Daarvoor dus wel nieuwe kabels moeten maken.
Bij een latere uitbreiding meteen alles in grijs PVC pijp gedaan, maar die draden heb ik zelf op het dak gelegd.(met her en der een blob beton om het op het dak te fixeren, ik was toch bezig met de ballast van een ander paneel
google kabelkoker buitensaturn21 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:00:
Ik heb nu enkele meters DC kabel van twee strings over het platte dak lopen naar de daktoevoer. Is er mooie manier om die kabels elkaar te bundelen (beide plus bij elkaar en beide min) en beter af te schermen voor UV? Bijvoorbeeld met een kabelomhulsel? Ik heb al even zitten googelen maar de precieze term niet kunnen vinden.
ZekerTrue schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:31:
[...]
Geldt dit voor alle hedendaagse half cell panelen?
Maar wat voor de situatie van @Pebblepath veel interessanter is, is dat half-cel panelen in feite ook bestaan uit (3x) twee parallelle strings. Waardoor bij schaduw op de ene helft de andere helft vol blijft produceren. Ik zou om die reden aanraden panelen in portrait te leggen.
Nog mooier zou zijn om shingled panelen te nemen, dan heb je een hele reeks parallelle strings in je paneel. Maar die dingen zijn nog wel stervensduur, waarschijnlijk economisch nog niet de moeite waard.
saturn21 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:00:
Ik heb nu enkele meters DC kabel van twee strings over het platte dak lopen naar de daktoevoer. Is er mooie manier om die kabels elkaar te bundelen (beide plus bij elkaar en beide min) en beter af te schermen voor UV? Bijvoorbeeld met een kabelomhulsel? Ik heb al even zitten googelen maar de precieze term niet kunnen vinden.
Omvormer via PV verder in combinatie met 3 airco
Units zolang die onder de 3,7kw blijven ?
Vraag 2: kan ik 4 panelen op het dak op dezelfde omvormer aansluiten als 4 op de garage.
M.a.w. Kan een kabel van panelen “lang” zijn naar de omvormer die in de garage hangt ?
[ Voor 43% gewijzigd door wd200 op 08-07-2023 22:23 ]
Hier een 5000w omvormer op 1x35. Zonder problemen. Hangt af van of je lokaal netcongestie hebt. Welke omvormer wil je ophangen dan?Johan Bogle schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:13:
Even iets checken wat ik volgens mij al weet: een aansluiting van 1x35A is niet genoeg voor 5600WP O/Wpanelen zeker? Best maar laten verzwaren naar 3x35A toch? Of is dat nog net te doen op 1x35?
Als je gaat upgraden. Upgraden dan naar 3x25. 3x35 wordt beetje duur
wordt een systeem met micro omvormers enphase IQ8M of IQ7+ of eventueel hoymilesTwingyTwingy schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:22:
[...]
Hier een 5000w omvormer op 1x35. Zonder problemen. Hangt af van of je lokaal netcongestie hebt. Welke omvormer wil je ophangen dan?
Als je gaat upgraden. Upgraden dan naar 3x25. 3x35 wordt beetje duur
Ik heb 10 kWp op 1×35A hoofdzekering. 5,6 kWp is niet echt groot, met oost/west schuine helling zou het zelfs op een 1×16A groep kunnen denk ik.Johan Bogle schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:13:
Even iets checken wat ik volgens mij al weet: een aansluiting van 1x35A is niet genoeg voor 5600WP O/Wpanelen zeker? Best maar laten verzwaren naar 3x35A toch? Of is dat nog net te doen op 1x35?
Inmiddels lijken er in het paneeltje allemaal blaasjes te ontstaan. Hij werkt overigens nog prima.
Is dat delaminatie?
Voor plaatje, zie onze website: https://geen-energiereken...bel-op-zonne-energie.html
Zwerius Kriegsman
.Zou delaminatie kunnen zijn, of gewoon vochtinwerking wat op hetzelfde neerkomt: hij doet het nog wel, maar minder opbrengst door interne reflectie en je kunt uiteindelijk uitval door corrosie verwachten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Willekeurig voorbeeld:
https://www.elektrototaal...-play-zonnepaneel-4180042
Voldoet niet aan de NEN nee. Maar de NEN is geen dwingend recht. De SuperSola wordt bijvoorbeeld overal geadverteerd. Het is een beetje een grijs gebied. Bij de Duitsers is het duidelijker. Daar mag je nu 600w invoeden via een stopcontact en dat wordt op 1 januari zelfs 800w.averroes1198 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:21:
Zijn alle plug&play zonnepaneelsetjes met stekker (voor bijv. op een uitbouw), nu niet meer toegestaan gelet op de NEN?!
Willekeurig voorbeeld:
Voorkeur is altijd wel om alles vast aan te sluiten. Maar de overweging om soms met stekker op bestaande groep aan te sluiten begrijp ik in veel gevallen ook wel. Houd wel rekening dat bij overspanning je zekering er pas later uit springt dan normaal.
Ahhh duidelijk weer wat geleerd!TwingyTwingy schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:25:
[...]
Voldoet niet aan de NEN nee. Maar de NEN is geen dwingend recht. De SuperSola wordt bijvoorbeeld overal geadverteerd. Het is een beetje een grijs gebied. Bij de Duitsers is het duidelijker. Daar mag je nu 600w invoeden via een stopcontact en dat wordt op 1 januari zelfs 800w.
Voorkeur is altijd wel om alles vast aan te sluiten. Maar de overweging om soms met stekker op bestaande groep aan te sluiten begrijp ik in veel gevallen ook wel. Houd wel rekening dat bij overspanning je zekering er pas later uit springt dan normaal.
De veiligste manier is dus de stekker afknippen en en de bekabeling aansluiten in het schuurtje op een werkschakelaar welke vervolgens naar een 2-polige alamat loopt?!
Ja, als dat inderdaad een ongebruikte groep is inderdaad. Als dat het geval is raad ik je aan om zelf een setje samen te stellen. Als je los samenstelt is het vaak (fors) goedkoper dan zo'n samengesteld setje online. Dit soort setjes zijn meer voor de consument die gemak wil met een stekker en niet zelf wil samenstellen.averroes1198 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:38:
[...]
Ahhh duidelijk weer wat geleerd!
De veiligste manier is dus de stekker afknippen en en de bekabeling aansluiten in het schuurtje op een werkschakelaar welke vervolgens naar een 2-polige alamat loopt?!
Dank voor de tip. Ik heb inmiddels Van der Valk trapezium profielen gekocht, die komen dan op de betonvoeten, waarna de panelen met de eind- en tussenklemmen op de profielen worden bevestigd. Eigenlijk als een pannendakmontage, maar dan zonder de panhaken.Ethirty schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:30:
[...]
Ik heb van de leverancier van mijn betonvoeten gewoon de tip gekregen om Solarstell klemmen te kopen. Bijv https://www.stralendgroen.nl/product/solarstell-eindklem/
Had me alleen vergist in de boutmaat, het was bij mij dikte paneel +15mm en niet +20mm
Dure vergissing.
Het direct monteren van klemmen op de voeten leek me niet echt handig, maar dat is alleen mijn gevoel. Wellicht gaat het prima.
Anyhow: alles netjes aangesloten, werkschakelaar om...
Niks...
DC schakelaar dan nog een keer uit/aan? Nog steeds niks...
Hele installatie doorgemeten, alles lijkt goed
Blijkt dat GoodWe omvormers (zoals mijn 1500-xs-11) gewoon helemaal niks nada doen, als er geen pv input is
Ik snap het ergens wel hoor, maar een enkel status LEDje (zoals mijn Omnik omvormer) had me heel wat hoofdbrekens gespaard
[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 09-07-2023 21:52 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Mijn omnik is gewoon morsdood zonder PV.Richh schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:33:
maar een enkel status LEDje (zoals mijn Omnik omvormer) had me heel wat hoofdbrekens gespaard
Hoe is de regelgeving hieromtrent met het afstand houden tot de rand? Los van eventuele extra ballast?
De afmetingen van het schuurdak zijn 3,325m x 2,46m. Ik twijfel tussen 2 of 3 panelen. Met de ValkTriple inclusief verlengset zou ik 3 panelen van 1,762m x 1,134m in landscape op kwijt kunnen.
De ValkTriple zou net wel of net niet passen, de afmetingen van de schans zijn: 3,310m x 1,650m x 0,720m.
Iemand ervaring met de ValkTriple schans en of dit zou passen qua afstand van de rand van het dak e.d.
https://www.winkelman-zon...ktriple-3-panelen-la.html
[ Voor 7% gewijzigd door averroes1198 op 10-07-2023 19:31 ]
Zo'n ledje gebruikt inclusief elektronica al snel ~0.5 W. Da's voor de helft van de tijd dat de omvormer uit staat toch iets van 2 kWh per jaar. Dan heb je voor het uitschakelen ook nog extra elektronica of verbreekcontact in je relais nodig, anders kost het 4 kWh per jaarRichh schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:33:
Blijkt dat GoodWe omvormers (zoals mijn 1500-xs-11) gewoon helemaal niks nada doen, als er geen pv input is
Ik snap het ergens wel hoor, maar een enkel status LEDje (zoals mijn Omnik omvormer) had me heel wat hoofdbrekens gespaard
Da's dan een heel erg verkwistend ledje. Een ouderwetse led (20mA) neemt, gevoed door 5V zo'n 0,1W inclusief verbruik serieweerstand. Maar tegenwoordig kiezen we bijna altijd low power ledjes (2mA). Dan wordt de rekensom zo'n 0,01W (oftewel een factor 50 lager dan hierboven gesteld).Martin7182 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:42:
[...]
Zo'n ledje gebruikt inclusief elektronica al snel ~0.5 W.
André Huisman (www.new-line.nl)
Ja maar hoe kom je aan 5 V? Met 1 mA bij 230 V standby-verbruik zit je al tegen de 0.25 W.HuismAndré schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:10:
[...]
Da's dan een heel erg verkwistend ledje. Een ouderwetse led (20mA) neemt, gevoed door 5V zo'n 0,1W inclusief verbruik serieweerstand. Maar tegenwoordig kiezen we bijna altijd low power ledjes (2mA). Dan wordt de rekensom zo'n 0,01W (oftewel een factor 50 lager dan hierboven gesteld).
Aangezien de omvormer ook (gedeeltelijk) moet werken als er geen output is van de panelen (al was het maar om te kunnen melden dat er geen output is van de panelen) zal er dus ergens logica aan het werk zijn. Die werkt erg vaak op 5V. Vandaar die 5V aanname.Martin7182 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:47:
[...]
Ja maar hoe kom je aan 5 V? Met 1 mA bij 230 V standby-verbruik zit je al tegen de 0.25 W.
Pfoeh, da's een dure stekker die ze eraan zetten voor je...averroes1198 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:21:
Zijn alle plug&play zonnepaneelsetjes met stekker (voor bijv. op een schuurtje of uitbouw), nu niet meer toegestaan gelet op de NEN?!
Willekeurig voorbeeld:
Best leuk bedacht, maar die aanname klopt niet voor GoodWe-XS. Je hebt 's nachts dus geen ledje maar ook geen standby-verbruikHuismAndré schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:53:
[...]
Aangezien de omvormer ook (gedeeltelijk) moet werken als er geen output is van de panelen (al was het maar om te kunnen melden dat er geen output is van de panelen) zal er dus ergens logica aan het werk zijn. Die werkt erg vaak op 5V. Vandaar die 5V aanname.
@Martin7182 Hoogst onwaarschijnlijk. Goodwe zelf geeft aan dat het standby-verbruik gedurende de nacht kleiner is dan 1W. Da's geen 0.
https://en.goodwe.com/Ftp...et/GW_XS_Datasheet-EN.pdf
[ Voor 63% gewijzigd door Hermarcel op 10-07-2023 16:09 ]
Er zal ongetwijfeld een condensator aan het lichtnet hangen. Die hebben altijd verbruik. Maar dat lijkt me niet noemenswaardig (< 1 Watt)Hermarcel schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:08:
@HuismAndré Ga maar gerust uit van 3.3V.
@Martin7182 Hoogst onwaarschijnlijk. Goodwe zelf geeft aan dat het standby-verbruik gedurende de nacht kleiner is dan 1W. Da's geen 0.
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 10-07-2023 18:29 ]
De optionele WiFi module heeft 5V nodig. Daarnaast was het, in een eerdere reactie, maar een rekenvoorbeeld om aan te geven dat de genoemde 0,5W wel erg exorbitant is.
Dus de 5V naar de optionele WiFi module is afhankelijk van de PV output? Mag toch hopen van niet.Martin7182 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:27:
[...]
Best leuk bedacht, maar die aanname klopt niet voor GoodWe-XS. Je hebt 's nachts dus geen ledje maar ook geen standby-verbruik
[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 10-07-2023 20:40 ]
Wist ik niet.HuismAndré schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:39:
[...]
De optionele WiFi module heeft 5V nodig.
[...]
Op mijn Growatt gaat alles uit 's nachts, ook de wi-fi module wordt onbereikbaar.HuismAndré schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:39:
[...]
De optionele WiFi module heeft 5V nodig. Daarnaast was het, in een eerdere reactie, maar een rekenvoorbeeld om aan te geven dat de genoemde 0,5W wel erg exorbitant is.
[...]
Dus de 5V naar de optionele WiFi module is afhankelijk van de PV output? Mag toch hopen van niet.
[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 10-07-2023 21:42 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat had ik niet verwacht.dunklefaser schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:33:
@HuismAndré Bij mijn GW5000D-NS heeft de WiFi-module (en de omvormer) PV input nodig om actief te worden. 'S avonds is het een ander verhaal - dan gaat de omvormer na zonsondergang wat langer door
en toont dan ook nog een fantoom vermogen van ca. 50-55 W.
Vanwaar die hoop?HuismAndré schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:39:
[...]
Dus de 5V naar de optionele WiFi module is afhankelijk van de PV output? Mag toch hopen van niet.
:strip_exif()/f/image/tsHd4u5dIX2iQfEBkLtKqIXf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is onlangs gelegd bij mijn overburen. Is dit uit te leggen?
Als er een goede reden is/kan zijn om het zo te doen hoor ik dat graag, voor mijn eigen gemoedsrust.
Edit: ook dat de onderste rij versprongen ligt tov de bovenste...
[ Voor 6% gewijzigd door RudolfR op 10-07-2023 22:07 ]
0 is natuurlijk nog steeds kleiner dan 1. Maar er lijkt idd. wat sluipverbruik te zijn. En ik maar denken dat het lichtnet achter een relais zatHermarcel schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:08:
@HuismAndré Ga maar gerust uit van 3.3V.
Ik ga er binnenkort toch eens een multimeter aanhangen.
[ Voor 5% gewijzigd door Martin7182 op 10-07-2023 21:52 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zo te zien zit er nog een kort piepke (rioolbeluchting oid)onetime schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:01:
@RudolfR Ze hadden een paneel te weinig bij zich, geen andere verklaring.
Daar ga ik ze hier ook overheen leggen...elektriekert schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:15:
[...] Zo te zien zit er nog een kort piepke (rioolbeluchting oid)
Inmiddels heb ik een aantal offertes binnen, ik neem er even twee als voorbeeld:
Offerte 1; 12 panelen met 12 Enphase omvormers. (omgerekend 1,50€ per wp)
Offerte 2; 12 panelen met 6 AP Systems DS3 omvormers (omgerekend 1,27€ per wp)
Ik leef nog met het idee dat wanneer er schaduw valt op één paneel, eventueel andere aangesloten panelen op dezelfde micro omvormer hier hinder van ondervinden. Maar is dit ook echt zo?
De DS3 heeft 2 onafhankelijke trackers, dus nee, geen hinder.DieBrave schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:00:
Vraag:
Inmiddels heb ik een aantal offertes binnen, ik neem er even twee als voorbeeld:
Offerte 1; 12 panelen met 12 Enphase omvormers. (omgerekend 1,50€ per wp)
Offerte 2; 12 panelen met 6 AP Systems DS3 omvormers (omgerekend 1,27€ per wp)
Ik leef nog met het idee dat wanneer er schaduw valt op één paneel, eventueel andere aangesloten panelen op dezelfde micro omvormer hier hinder van ondervinden. Maar is dit ook echt zo?
Wel is het zo dat door lage paneel spanning tegenwoordig een relatief hoge ontwerp spanning van de DS3 niet alle combinaties door de compatibiliteit check van APSystems komen
Op prijs is de ds3 offerte prima
ik vind wel tientallen sites die de keuring kunnen doen, en op een 4 a 5 punten benoemen wat ze doen, maar echt een beetje info van de do's and donts vind ik zo niet.
De belangrijkste 2 punten lijken nu te zijn dat kabels in kabelgoten moeten, en dat de dakdoorvoer gescheiden moet zijn tegenwoordig.
Een goedkoop maar breed vertegenwoordigd merk kiezen zodat je rendementtechnisch het snelste je kosten er uit hebt.xabre16v schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:56:
Korte vraag, ik zie grote prijsverschillen tussen panelen, voor, een Hyundai paneel van 185,- en een Jinko paneel met dezelfde specs en garantie voor 130,- .. dat scheelt nogal. Wat is wijsheid?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Onlangs was ik overdag op dak voor een reparatie en heb direct de PV panelen afgespoeld en -geboend.
Toen ik weer op de ladder stapte, voelde ik een duidelijke tinteling door mijn arm. Waarschijnlijk liep er een lekstroom van de panelen via het vochtige dak.
Is dit normaal of iets om actie op te ondernemen?
Zoekopdracht leidde me tot het volgende:jadjong schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:26:
Als het goed is zijn alle metalen delen waar de panelen op vast zitten voorzien van een werkende aarding.
Er lopen alleen kabels van de optimizers naar de omvormer. Geen kabel vanaf het frame zelf.In de recente NEN1010 geldt de metalen constructie van een PV installatie als een “vreemd geleidend deel”, en moet dus geaard worden. De metalen constructie moet worden geaard door middel van een potentiaalvereffeningsleiding die met de DC kabel mee naar de omvormer moet worden geleid.
Nabij de omvormer moet de vereffeningsleiding op een aardrail worden aangesloten.
Bron: https://123groepenkast.nl/Aansluiten-Aarden-PV-panelen#2
Het zou dus zomaar kunnen dat mijn installatie niet geaard is.
Als er geen geel-groene aardingskabel ergens aan je montagerails of panelen bevestigt is dan kan je inderdaad zeer waarschijnlijk stellen dat je installatie niet geaard is.Vullisbak schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:17:
[...]
Zoekopdracht leidde me tot het volgende:
[...]
Er lopen alleen kabels van de optimizers naar de omvormer. Geen kabel vanaf het frame zelf.
Als het goed is ja, al geloof ik in de praktijk dat dat eerder zeldzaam is. Misschien wel 1 rail geaard voor het oog, maar zeker niet allemaal, en ook de panelen niet. Ik geloof er namelijk weinig van dat dit soort klemmen elektrisch contact maken (= anodisatielaag doorbreken), en ik ben al helemaal sceptisch dat de gemiddelde monteur elk paneel en elke stuk rail van een aardingskabeltje voorziet.jadjong schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:26:
Als het goed is zijn alle metalen delen waar de panelen op vast zitten voorzien van een werkende aarding.
Er moeten bij een losse omvormer in huis minimaal drie kabels vanaf het dak komen.Vullisbak schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:17:
[...]
Zoekopdracht leidde me tot het volgende:
[...]
Er lopen alleen kabels van de optimizers naar de omvormer. Geen kabel vanaf het frame zelf.
Plus (rood)
Min (zwart)
Aarde (groen/geel)
Waarbij de aarding op het dak gesplitst wordt naar elke afzonderlijke rail.
De panelen op zich aarden lijkt mij ook te veel werk. Maar de initiële aarding van de rails moet toch niet al te ingewikkeld zijn.... De draden trek je toch al en die paar stukjes van een meter om de rails onderling door te verbinden is het werk ook niet. In geval van micro omvormers zou je de aarding van de rails wel over kunnen slaan omdat de behuizing van de omvormers geaard is en contact met de rail maakt. Maar ook dan moeilijk doen voor die paar meter kabel en een stel schroeven....Capt Waffles schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:23:
[...]
Als het goed is ja, al geloof ik in de praktijk dat dat eerder zeldzaam is. Misschien wel 1 rail geaard voor het oog, maar zeker niet allemaal, en ook de panelen niet. Ik geloof er namelijk weinig van dat dit soort klemmen elektrisch contact maken (= anodisatielaag doorbreken), en ik ben al helemaal sceptisch dat de gemiddelde monteur elk paneel en elke stuk rail van een aardingskabeltje voorziet.
Ik heb gekeken bij Esdec, Van der Valk, Sunbeam. Geen van deze drie kan de lengte 2278 mm aan. Maximum wat ik bij hen, tot dusver, kon vinden was 2190 mm.
Mogelijks heeft Avasco een oplossing, wie weet dat?
Of nog andere alternatieven?
9 dual betonvoeten?
Of iets minder maar dan rails eroverheen?
Ik zou de achterkant wel aan elkaar maken van de voeten (alle voeten schoren dus)
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2023 18:18 ]
Ik zit in hetzelfde schuitje maar dan voor montage op een schuin dak met 560Wp Resun panelen van 2279x1134x35mm, op advies en met goedkeur van mijn leverancier toch voor Clickfit EVO gekozen terwijl dit volgens de handleiding maar geschikt is voor panelen t/m 2m². Houd er rekening mee dat indien je dus bijvoorbeeld clickfit EVO rails op je betonvoeten monteert dat dit ook niet voldoet. Mijn panelen komen qua windbelasting vrij gunstig te liggen en durf het dus wel aan (een kleiner paneel in een ongunstig windgebied krijgt meer krachten te verduren).AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:16:
@Pebblepath
9 dual betonvoeten?
Of iets minder maar dan rails eroverheen?
Ik zou de achterkant wel aan elkaar maken van de voeten (alle voeten schoren dus)
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
Als je twijfelt kan je altijd nog een derde rail halvewege de panelen plaatsen, dan heb je echt wel een stevig geheel.
Blubase connect (was solarstell connect) heeft een middenondersteuning. Staat geen maximale lengte bij. Even informeren bij de leverancier.Pebblepath schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:03:
Welk montagesysteem kan ik aanwenden om Longi LR5 panelen van 2278 x 1134 x 35 mm op een plat dak op te stellen in portrait positie, zuidopstelling. (Acht panelen per rij naast mekaar, dit louter ter extra info).
Ik heb gekeken bij Esdec, Van der Valk, Sunbeam. Geen van deze drie kan de lengte 2278 mm aan. Maximum wat ik bij hen, tot dusver, kon vinden was 2190 mm.
Mogelijks heeft Avasco een oplossing, wie weet dat?
Of nog andere alternatieven?
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Lijkt mij inderdaad ook niet. Solarstell klemmen zijn ook alu, en vrij vlak van ontwerp. Maar ClickFit Evo paneelklemmen zijn van staal, hebben een relatief klein oppervlak en zijn behoorlijk scherp. Ik denk eerlijk gezegd dat die zich er wel doorheen trekken. Maar meten is weten...Capt Waffles schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:23:
[...]
Ik geloof er namelijk weinig van dat dit soort klemmen elektrisch contact maken (= anodisatielaag doorbreken)
Het is weer om te janken. Ook weer veel te dicht op de dakrand. En ja, je kunt makkelijk over een ventilatiepan heen met je panelen, tenzij je rails dat niet toelaten. Dan kies je andere rails, of je gooit er een iets vlakkere ventilatiepan op.RudolfR schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:46:
[Afbeelding]
Dit is onlangs gelegd bij mijn overburen. Is dit uit te leggen?
Ik ben nog van plan een "hall of shame"-topic te starten over dramatisch uitgevoerde solar-installaties. Deze past er mooi in
Niet dat ik het voor die club wil opnemen, maar kwa dakrand valt het nog wel mee. Er zit een vrij brede dakgoot aan de voorzijde.
Dankjewel voor dit alternatief. Echter, Blubase liet weten geen product te hebben voor die paneel lengte.jschoorl2 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:25:
[...]
Blubase connect (was solarstell connect) heeft een middenondersteuning. Staat geen maximale lengte bij. Even informeren bij de leverancier.
Oost west
Type: EVT 560 Enkelfasige Micro-Omvormer
15jaar garantie.
Finland
130euro ex verzenden.
[ Voor 57% gewijzigd door Ruud888 op 12-07-2023 08:33 ]
Beter dit dan helemaal geen panelen. Ik vind het wel mooi om de schaduw heen gelegd. Ventilatiepan had ik idd. vervangen en overheen gelegd. Dicht op de dakrand is gewoon een afweging. Als de panelen niet over de rand uitsteken dan loopt het zo'n vaart niet. Een setje panelen met frame is behoorlijk sterk; het zou me niet verbazen als je zo juist de nokpannen behoedt voor afwaaien tijdens een flinke stormTCMR schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:42:
[...]
Het is weer om te janken. Ook weer veel te dicht op de dakrand. En ja, je kunt makkelijk over een ventilatiepan heen met je panelen, tenzij je rails dat niet toelaten. Dan kies je andere rails, of je gooit er een iets vlakkere ventilatiepan op.
Ik ben nog van plan een "hall of shame"-topic te starten over dramatisch uitgevoerde solar-installaties. Deze past er mooi in
ik dacht dat het gewoon chinees was?Ruud888 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:28:
Micro-omvormers van Envertech is dat wat?
Oost west
Type: EVT 560 Enkelfasige Micro-Omvormer
15jaar garantie.
Finland
130euro ex verzenden.
[Afbeelding]
https://envertec.com/
en het ziet er uit als gewoon een kloon merk met eigen logo er op gezet en klaar.
paar leuke datasheetjes en een reclame website, en gaan met die banaan.
garantie geven doet verkopers vreugde in het leven.
niks mis mee, maar ook niks speciaals.
als je dat wil gebruiken dan kan je dat gerust doen.
het lijkt gewoon heel erg op deze:
https://emea.apsystems.co...-YC500I-EU_NL_06-2016.pdf
voor oost-west en zeker als hij zo extreem als mijn dak is.
zie een dag opbrengst van mijn dak:
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
heb je de top opbrengsten erg verdeeld over de uren.
hier door kan ik dus ook 6430Wp op een 4000W omvormer hangen.
dit soort trucjes verlies je wel een beetje door die micro omvormers (maar niet echt heel belangrijk, maar maakt de set wel een stuk goedkoper.)
(in vergelijkbare micro omvormers waren de 2 panelen varianten intern gewoon 2x de kleinere variant.
dus de 560 zal intern 2x280Va doen waarschijnlijk, geen oost-west voordeel te behalen.
helaas weet je dit pas zeker als je het hebt getest.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 12-07-2023 12:08 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Daar zijn de installatiehandleidingen van de diverse fabrikanten van railsystemen het niet mee eens. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig hoor over panelen die van een (schuin) dak gewaaid zijn. Zie dat Solar-bouwmarkt daar ook al een artikeltje over geschreven heeft.Martin7182 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:47:
[...]
Dicht op de dakrand is gewoon een afweging.
Zijn deze panelen nog blijven liggen met de storm van afgelopen dagen?sypie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:28:
Het blijft toch lachen met mensen die hun eigen systemen monteren...
[Afbeelding]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Volgens mij koppel je met de stick, niet zozeer met de omvormer zelf. Denk dat het zonder opnieuw activeren moet lukken. Geen ervaring mee.Boinkie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:02:
Ik wissel vanavond mijn omvormer van growatt om. Daarin zit al een stick. Kan ik deze gewoon ompluggen en verbind deze automatisch of moet ik hem opnieuw activeren?
ik wil 5 panelen op het garagedak (met mogelijkheid 5 op gewone daklas uitbreiding na dakkapel) in de garage op een PV verdeler aangesloten hebben.
Zijn feedback was dat ik een 3 fase meterkast heb, een PV verdeler altijd 1 fase is waardoor je maar gebruikt maakt van de zonnepanelen op 1 van de 3 fases met een PV verdeler.
Als ik het goed begrijp als je volle bak zon hebt (fase 1) en de airco aan die toevallig op de groep van fase 2 zit je alsnog stroom aan het inkopen bent omdat slecht een deel van het huis op fase 1 van stroom voorziet.
Klinkt dit bekend, kan iemand dit bevestigen ?
Zijn advies was pak een 3 fase installatie en doe het in een keer goed.
Dat staat hier:
https://www.coolblue.nl/z...0opwekken%20van%20energie.
Dus nee, niet bevestigen, wel ontkrachten.
[ Voor 10% gewijzigd door RudolfR op 12-07-2023 19:00 ]
Dat heeft vast met garanties te maken. Daar kun je dus ook vanaf zien. Als ik zou moeten kiezen tussen "te dicht" op de rand zonder garantie of helemaal niet, dan wordt het toch het eerste. Ik heb ze zelf trouwens netjes volgens de voorschriften gelegd met een paar extra klemmen voor de zekerheid.TCMR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:58:
[...]
Daar zijn de installatiehandleidingen van de diverse fabrikanten van railsystemen het niet mee eens. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig hoor over panelen die van een (schuin) dak gewaaid zijn. Zie dat Solar-bouwmarkt daar ook al een artikeltje over geschreven heeft.
Dank.RudolfR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:59:
@wd200
Dat staat hier:
https://www.coolblue.nl/z...0opwekken%20van%20energie.
Dus nee, niet bevestigen, wel ontkrachten.
Wat ik nog een beetje mis; waarom zou ik met 9-12 panelen een 3 fase systeem willen met de moeite van trekken van 5 draden als ik het gewoon op 1 fase kan aansluiten ?
Online lees ik ook verscheidende maar nog niet echt overtuigende verhalen.
Note: systeem mag wel 10+ jaar proof zijn
[ Voor 3% gewijzigd door wd200 op 12-07-2023 21:40 ]
Nee, stroom die je op de ene fase verbruikt en op de andere fase terug levert wordt nu nog administratief verrekend. Je krijgt een rekening voor x kWh dat je verbruikt, de optelsom van alle fases.
Mee eens. Je kan ook een 3 fase PV verdeler boven plaatsen als je de huidige draden weet te vervangen voor vijf draden.Zijn advies was pak een 3 fase installatie en doe het in een keer goed.
Dan ga je (mijns insziens) voorbij aan het praktisch nut van een PV verdeler.jadjong schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:43:
Mee eens. Je kan ook een 3 fase PV verdeler boven plaatsen als je de huidige draden weet te vervangen voor vijf draden.
In plaats van de bestaande bekabeling vervangen, kun je in dat geval kun je beter de bestaande 1 fase groep laten voor wat het is en een extra 3 fase groep in de meterkast klussen met aparte bekabeling voor de omvormer.
Klopt, maar als de vraagsteller belang had gehad bij een 3-fase aansluiting in de garage, had hij niet zo'n expliciete voorkeur gehad voor een 1-fase omvormer met 1-fase PV verdeler.onetime schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:39:
@dennisfr Met een 3fase onderverdeler heb je meer mogelijkheden. Dus als je die nodig hebt... [/ot]
Het heeft gewerkt, morgen komen ze de paneeltjes leggen!TwingyTwingy schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:45:
[...]
Ik zou er in de ingebrekestelling nog niet teveel over zeggen. Wellicht iets van zo'n tekst? 'De gemiste opbrengst in kWh wordt u in rekening gebracht tegen het geldende tarief van mijn energieleverancier. Deze berekening wordt gedaan op basis van de jaarverdeling zonnepanelen'.
Kemkens heeft op hun website een mooi tabelletje onder punt 7. https://www.kemkens.nl/ke...nelen/opbrengst-per-maand
Je kunt dan mooi wanneer de installatie een maandje in gebruik is uitrekenen wat je in de maand juli gemist hebt.
Kijk maar of je wat met mijn punten kunt.
Degene aan de lijn (de planner) zei tussen neus en lippen dat het ze niet zoveel deed die ingebrekestelling maar daar ben ik verder maar niet op ingegaan.
(heb trouwens letterlijk jouw tekst gebruikt, thanks daarvoor)
[ Voor 3% gewijzigd door Beekforel op 13-07-2023 15:49 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren