Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 101 Laatste
Acties:
  • 678.333 views

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tommie12 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:45:
[...]

En hoe veel gaat dat zijn ten opzichte van 5 jaar geleden?
10% of zo...
Dat is de efficientie van de foto-cel :). De hierboven verguisde grote panelen hebben alleen ook meer fotocellen per m2 omdat ze dichter bij elkaar opgebouwd zijn en minder aluminium rand per oppervlakte hebben :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:53:
[...] De defecte panelen gaan naar het stort.
Als je een beetje op de route woont kom ik ze graag ophalen. Eens zien of ze in de tuin op een micro nog wat willen doen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12 11:05
Over grote panelen gesproken, ik was wat aan t plannen voor mijn pv te vernieuwen, maar kom vermoedelijk net in de knoei doordat alles veel groter is geworden.

Ik heb nu relatief kleine panelen liggen (7 stuks in T vorm, 5 stuks in 1 rij, en dan 2x 1 in midden tussen 2 velux ramen naar beneden. 99x164) panelen zijn ook maar 270wp.

Er kunnen er dacht ik 12 stuks op (eigenlijk de onder-rij maken, en dan nog 1 naast een velux raam plaatsen).
Echter doordat de panelen zo veel groter zijn geworden zijn de marges wel heel krap aan de zijkanten (bij 1134 panelen) Alternatief leken panelen van 1096 te zijn, dat scheelt dan net 20cm in totaal waardoor t beter uit komt, maar doordat deze weer zo hoog zijn is t aan de boven en onderkant weer enorm krap.

Maar een beetje hoge WP en compactere panelen lijkt niet echt meer te krijgen te zijn, of zie ik ze gewoon niet?

Join the club

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:36
Powermage schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:36:
Over grote panelen gesproken, ik was wat aan t plannen voor mijn pv te vernieuwen, maar kom vermoedelijk net in de knoei doordat alles veel groter is geworden.

Ik heb nu relatief kleine panelen liggen (7 stuks in T vorm, 5 stuks in 1 rij, en dan 2x 1 in midden tussen 2 velux ramen naar beneden. 99x164) panelen zijn ook maar 270wp.

Er kunnen er dacht ik 12 stuks op (eigenlijk de onder-rij maken, en dan nog 1 naast een velux raam plaatsen).
Echter doordat de panelen zo veel groter zijn geworden zijn de marges wel heel krap aan de zijkanten (bij 1134 panelen) Alternatief leken panelen van 1096 te zijn, dat scheelt dan net 20cm in totaal waardoor t beter uit komt, maar doordat deze weer zo hoog zijn is t aan de boven en onderkant weer enorm krap.

Maar een beetje hoge WP en compactere panelen lijkt niet echt meer te krijgen te zijn, of zie ik ze gewoon niet?
Als je op MP zoekt naar: "Zonnepanelen van GI-Power" vind je panelen van ongeveer dezelfde afmetingen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Jinko 375N is 1029x1692mm

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:08
mcDavid schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:28:
Jup dat zie je veel idd. 10-15 jaar geleden was het écht niet financiëel rendabel om je hele dak vol te leggen en veel installaties uit die tijd waren dus relatief klein, net genoeg voor eigengebruik of zelfs nog minder. Inmiddels hebben mensen een warmtepomp, EV, inductiekookplaat etc. Of wil men puur voor de terugleververgoeding meer opbrengst. En dan is het makkelijkst en goedkoopst gewoon de oude meuk eraf en het hele dak vol met wat nieuws.

Oude meuk laten liggen is alléén efficiënter als ruimte niet je limiterende factor is. Tuurlijk het liefste laat je die oude panelen liggen en leg je er óók nieuwe panelen naast, maar je dak is maar zo groot als het is natuurlijk, en de panelen ergens anders neerleggen is helaas fiscaal gewoon niet rendabel.

Zie je met windmolens ook trouwens, op veel plekken worden kleintjes afgebroken en komen er grote voor terug, die op jaarbasis gewoon 3x zoveel stroom opwekken.
Mijn dak ligt sinds 2010-2015 vol.
Vervangen levert maar 20% meer op, oa doordat grote panelen minder goed passen.
Daarnaast is alles al een paar jaar terugverdiend, dus 10 jaar terug was alles vol ook interessant

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:40
BarryH schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:34:
[...]

Daarnaast is alles al een paar jaar terugverdiend, dus 10 jaar terug was alles vol ook interessant
En wat als je momenteel bijna evenveel verbruikt als opwekt? Heeft het dan ook nog zin om het dak vol te leggen als je de ruimte hebt? Dit met de onzekerheid van het salderen (afbouw) en de TLV.

• BarryH
Matadores schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:42:
[...]

En wat als je momenteel bijna evenveel verbruikt als opwekt? Heeft het dan ook nog zin om het dak vol te leggen als je de ruimte hebt? Dit met de onzekerheid van het salderen (afbouw) en de TLV.
Als het goedkoop kan realiseren wel.
Zeker als je nu nog niet full electric bent, incl. Vervoer

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:51:
[...]

Als je een beetje op de route woont kom ik ze graag ophalen. Eens zien of ze in de tuin op een micro nog wat willen doen.
Dan moet je in het mooie Friesland zijn , Heerenveen om precies te zijn.

Die met folie schade doen het nog prima die met die hotspot doet het overigens ook nog wel maar dan iets minder.
Maar ik wil dat spul niet meer op mijn dak, in de tuin met een micro zou het idd wel aardig zijn.
Je mag ze hebben anders gaan ze naar het stort.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:32
Dit zie ik hier in de buurt ook veel. Waar er voorheen strak uitgelijnde "carréetjes" gelegd konden worden, liggen er nu panelen in allerlei lelijke configuraties.
Ik was onlangs bij kleinezonnepanelen.nl in Joure, en die beaamden dit ook. Die hebben mogelijk ook nog wat "normalere" maten liggen, doen niet alleen maar mini-panelen voor campers en boten. Ze hadden toevallig nog wat JA Solar 325's die ik moest hebben vanwege formaat en uitbreiding bestaand systeem.
[...]
En wat als je momenteel bijna evenveel verbruikt als opwekt? Heeft het dan ook nog zin om het dak vol te leggen als je de ruimte hebt?
Als je elektrisch rijdt, denk ik dat je ongeacht salderen zoveel mogelijk prik op je dak wilt.

• jadjong
  • Niet online
[...]

Elke watt die je in de winter zelf opwekt is toch winst?

• Matadores
jadjong schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:20:
[...]

Elke watt die je in de winter zelf opwekt is toch winst?
Niet als je evenveel opwekt als verbruikt en het 100% salderen blijft bestaan, toch?

• RudolfR
  • Laatst online: 22:41
Deze zijn mij ook aangeboden en toen viel de maat me op:
https://eurenergroup.com/...-PREMIUM_400Wp_2023EN.pdf

1727 x 1039 x 30 mm

• onetime
  • Niet online

Ik heb hier nu 2 verschillende maten panelen klaar staan om een zo hoog mogelijke dakvulling te krijgen.
Ook iets voor jou?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
BarryH schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:34:
[...]

Goed bezig! Als je dak al goed vol ligt heeft het idd weinig zin om de boel te vervangen als het nog niet aan het einde van de levensduur zit.

Maar ja niet iedereen heeft destijds die keuze zo gemaakt. Of mensen zijn in de tussentijd misschien verhuisd naar een huis waar rare keuzes zijn gemaakt. Er worden helaas ook nog steeds nieuwbouwprojecten met 1 of 2 excuuspaneeltjes opgeleverd. En retrofit is dak vollegen ook zeker nog niet de standaard. Dus helaas zal het nog wel vaker voorkomen dat oude setjes op marktplaats komen. Achja, als ze ergens anders opnieuw ingezet worden is het ook niet zo'n punt toch?
[...]

Ligt heel erg aan de situatie. Kun je er nieuwe panelen naast leggen of moet de oude set eraf/verplaatst? Laat je het doen of zelfdoen? Etc.

Over het algemeen kun je wel stellen dat het laten aanpassen/vervangen van een bestaande installatie onevenredig veel duurder is dan het plaatsen van een nieuwe installatie, als je het een aannemer laat doen. Dit omdat het gewoon veel meer werk is, voor minder Wp.

Edit: @Powermage je kunt ook overwegen die 2 panelen tussen de ramen te vervangen door één zo'n jetser: https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html. Die dan weer redelijkerwijs compatible zijn met dit kleinere broertje: https://www.winkelman-zon...black-frame-halve-ce.html

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 30-06-2023 16:39 ]

• TCMR
mcDavid schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:36:
[...]
Er worden helaas ook nog steeds nieuwbouwprojecten met 1 of 2 excuuspaneeltjes opgeleverd.
Ja echt bizar is dat. Kom je een half jaar later, liggen de daken helemaal vol. Al die paneeltjes met mini-omvormertjes staan dan weer op Marktplaats. Wat een onzin-beleid.

• Ronald.42
  • Niet online
Om nog even terug te komen op de afmetingen.
Voorste paneel is 260 die erachter is 425
Afmetingen op de tweede foto zijn van het kleine paneel.
En ondanks dat het niet heel veel scheelde waren de kleinere toch een stuk prettiger te plaatsen.
2 uurtjes werk in mijn eentje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cI6f_N55_7y4G3BKEYETX1K8TEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugpmWCQj9pcpsxz3FX833VJP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ensm4qsojxrU9WcNrTH6wP17exw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ry6LDE4eoGJBZeMFpo2XhgKn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPG6cAD-LP84g4C7EkG2YT4MoTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KOfPpTNntz6ii6MVTnYBmiM.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Matadores
mcDavid schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:36:
[...]

[...]

Ligt heel erg aan de situatie. Kun je er nieuwe panelen naast leggen of moet de oude set eraf/verplaatst? Laat je het doen of zelfdoen? Etc.

Over het algemeen kun je wel stellen dat het laten aanpassen/vervangen van een bestaande installatie onevenredig veel duurder is dan het plaatsen van een nieuwe installatie, als je het een aannemer laat doen. Dit omdat het gewoon veel meer werk is, voor minder Wp.
Ik kan een nieuwe set van 14 panelen op de overkapping laten leggen op zuid oriëntatie. Ik heb nu 2x10 panelen Oost-West oriëntatie liggen op ons met warmtepomp verwarmde huis. Verbruik per jaar is zo’n 4600 kWh en opbrengst is zo’n 3600 kWh, maar door belasting/btw voordeeltjes is de jaarrekening nog nagenoeg 0 euro.
De nieuwe set panelen (met micro omvormers ivm schaduw die over de dag erover heen valt) zal zo’n 8500 euro gaan kosten en zal op jaarbasis ongeveer 5900 kWh als opbrengt moeten gaan genereren.
Totale jaaropbrengst zal daardoor opgeteld 9500 kWh zijn en verbruik 3600 kWh.
We hebben geen elektrische auto en dit zal de komende 3 jaar denk ik ook nog niet veranderen.
Ik zit nog te twijfelen of het verstandig is om nu te investeren of nog te wachten tot de prijzen verder gaan zakken. De TLV is ook al om te huilen, dus daarvoor hoef ik het niet te doen.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ronald.42 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:39:
Om nog even terug te komen op de afmetingen.
Voorste paneel is 260 die erachter is 425
Afmetingen op de tweede foto zijn van het kleine paneel.
En ondanks dat het niet heel veel scheelde waren de kleinere toch een stuk prettiger te plaatsen.
2 uurtjes werk in mijn eentje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met die HJ solars 250W ben ik in 2012 begonnen met mijn eerste set zonnepanelen, eind vorig jaar verkocht voor de helft van de prijs.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Ronald.42
  • Niet online
klump4u schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:20:
[...]

Met die HJ solars 250W ben ik in 2012 begonnen met mijn eerste set zonnepanelen, eind vorig jaar verkocht voor de helft van de prijs.
Deze lagen net iets meer dan 10 jaar, maandje ofzo.
Dus dat was 2013 toen nog met isde subsidie.
Geen flauw idee meer wat ze toen kosten.
Wel dat ze binnen 5 jaar terug verdient waren.

Het restant staat nu op marktplaats 3 goeie en 3 wat mindere.
De omvormer is van saj een 4 kw model staat ook op marktplaats.

Ik heb van de week nog 5 nieuwe 425wp besteld die komen dinsdag als het goed is.
1 om dat gat op mijn dak op te vullen en 4 voor een ander dakje op west, weet niet of die er dit jaar nog op komen maar was ook meer omdat die panelen per stuk met transport nogal duur werden dus dan maar wat extra om het goedkoop te maken :+

• onetime
  • Niet online
@Matadores De situatie hier is dat ik gewoon voor maximale opbrengst ga. (huis van vriendin 1x 35A)
Halverwege juni gas eruit. Paar dagen later Warmtepomp Boiler opgestart. We rijden nu voornamelijk met mijn auto, een elektrische die thuis wordt geladen. Ik doe alles zelf, paar dagen terug 8 "oude" 215Wp panelen van het zuid dak. Na plaatsing triple glas dakraam komen daar 8 x 385Wp voor terug, en 3 405Wp erbij. Zodra het kan gaan er 10 x 240Wp naar het noord dak met 5 x 215Wp. En dan is er nog ~2k5Wp elders. ~10kWp.
Hoe ik dat tot 35A ga beperken heb ik nog niet bepaald.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ronald.42 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:40:
[...]

Deze lagen net iets meer dan 10 jaar, maandje ofzo.
Dus dat was 2013 toen nog met isde subsidie.
Geen flauw idee meer wat ze toen kosten.
Wel dat ze binnen 5 jaar terug verdient waren.

Het restant staat nu op marktplaats 3 goeie en 3 wat mindere.
De omvormer is van saj een 4 kw model staat ook op marktplaats.

Ik heb van de week nog 5 nieuwe 425wp besteld die komen dinsdag als het goed is.
1 om dat gat op mijn dak op te vullen en 4 voor een ander dakje op west, weet niet of die er dit jaar nog op komen maar was ook meer omdat die panelen per stuk met transport nogal duur werden dus dan maar wat extra om het goedkoop te maken :+
Even opgezocht €218,80 incl. 19%BTW

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Ronald.42
  • Niet online
klump4u schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:46:
[...]

Even opgezocht €218,80 incl. 19%BTW
Goedendag waren die dingen toen zo duur...
Nu koop je 550wp voor 150 per stuk of zo.
Als je dan de inflatie ook nog mee neemt..

Snap ineens waarom iedereen me voor gek verklaarde _O-
Dezelfde mensen die nu lopen te mopperen dat levertijden te lang zijn en dat het nog steeds te duur is.

Ben jaren de enige geweest met panelen op dit streekje tot 2 jaar terug dan, nu zijn er nog maar een paar zonder...

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-12 16:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRknSSQY63LZL1SUJiWOQpH8Hsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4CWw0nA5V6UJKpvQ9OzZomnD.png?f=fotoalbum_large

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-12 00:19
Weet iemand waar ik meer info kan vinden over wat nu wijsheid is met betrekking tot het aantal te plaatsen panelen? Ons verbruik is 3200 en we verwachten dat dit best 4500 kan worden in de toekomst.

Doen we best 3200, 4500 of juist maximaal het dak vol?

Voornaamste motovatie is geld/tvt. We zien door afschaling saldering, vaste stroomprijs die we nog hebben van 0,25 voor heel 2024 en wisselende terugleververgoedingen (huidige leverancier maar 0.08), door de bomen het bos niet meer.

Heeft iemand tips en wat is een goede plek hier wat meer over te lezen? Zijn er goede excels in omloop waar ik al deze variabelen inclusief meest waarschijnlijk/conservatief afschalingsvoorstel saldering?

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-12 23:37
Johan Bogle schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:51:
Weet iemand waar ik meer info kan vinden over wat nu wijsheid is met betrekking tot het aantal te plaatsen panelen? Ons verbruik is 3200 en we verwachten dat dit best 4500 kan worden in de toekomst.

Voornaamste motovatie is geld/tvt. We zien door afschaling saldering, vaste stroomprijs die we nog hebben van 0,25 voor heel 2024 en wisselende terugleververgoedingen (huidige leverancier maar 0.08), door de bomen het bos niet meer.

Heeft iemand tips en wat is een goede plek hier wat meer over te lezen? Zijn er goede excels in omloop waar ik al deze variabelen inclusief meest waarschijnlijk/conservatief afschalingsvoorstel saldering?
Maximaal dak vol.
Je denkt zelf 4500wp te gaan, maar kans is groter dat je nog hoger gaat gaan (hybride/ev)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:32

Termy

valt er nog wat te fragge?

bottom line schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:47:
[...]

Maximaal dak vol.
Je denkt zelf 4500wp te gaan, maar kans is groter dat je nog hoger gaat gaan (hybride/ev)
Plus dat afschaffen van salderen betekent dat je veel meer Wp nodig hebt om je verbruik af te dekken aangezien je dat niet meer met je zomerse overschot kan doen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:38
Johan Bogle schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:51:

Het makkelijke antwoord, als je de initiële investering kan doen: dak helemaal vol. (vrijwel) niemand zal er spijt van krijgen dat ie teveel zonnepanelen gelegd heeft. Je krijgt er andersom wel spijt van dat je er niet meer gelegd hebt.

Het ietwat moeilijkere antwoord zal inderdaad een modellering vereisen. Kant en klare excel sheet of webapp heb ik niet gezien, maar da's niet zo'n hele moeilijke om op te zetten. Je kan ook bijv. Sunny Design van SMA gebruiken om al wat inzicht te verschaffen over hoeveel opbrengst je van een installatie op jouw dak kan verwachten. Sunny Design heeft er ook een (basic) financiële calculator inzitten waarin je met enkele aannames ook al een idee krijgt van terugverdientijd & ROI. Aannames die je daarvoor zal moeten maken: hoeveel eigenverbruik (boeit niet met saldering, maar Sunny Design rekent dacht ik niet met saldering -> da's dus voor jou een 'zeer conservatief' scenario), terugleververgoeding, en de investeringskost (tel misschien gewoon even 1.30 EUR per Watt piek).

Dus: dak vol. Of even met Sunny Design oid gaan spelen. Maar alsnog zou ik dak vol doen als je 't kan betalen :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12 16:43
Interessant artikel met veel info over huidig en toekomstig PV vermogen per land.

Zo is het een linkdrop en geen aanzet tot discussie; kun je aangeven van wie het komt en wat je er interessant aan vindt?

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 02-07-2023 13:29 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:50
onetime schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:14:
@FitTiv Ja dat kan, (daar zitten nog wat voorwaarden aan->) maar alleen als je daar voldoende in thuis bent. En door je vragen vraag ik me dat wel af.
Het beste meet je dat door de kap van je groepenkast te halen en daar direct de fases te meten.
Even terugkerend hierop:

Ter info vandaag zonnige dag even de fasen in meterkast gemeten.

L1 ~235V
L2 ~237V
L3 ~249V (omvormer aan) en 242V (omvormer uit)
Kabelverlies ca 2V op ~7m 2.5mm2

Opwek L3 1600W.
Groep van wasmachine waar zpop zit omgewisseld naar L2 (was even het makkelijkst ivm bekabeling). Resultaat opwek 3700W, voltage op de omvormer max 250V.

Installateur komt binnenkort nog een keer eea verleggen naar L1 maar dit is zo al een prima winst.

Dank nogmaals voor de hulp en het zetje in de juiste richting!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xI09NQmAldDUHkulBd5M3JV3sgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uv3dDTnMPVdEQRRQ7oh8FE0D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W207MSH19FKKT-iXNLuohFXYPk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mymOkiVa3EFB5gf428cvIFxk.jpg?f=fotoalbum_large

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12 16:43
cville schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:51:
Interessant artikel met veel info over huidig en toekomstig PV vermogen per land.

[mbr] Zo is het een linkdrop en geen aanzet tot discussie; kun je aangeven van wie het komt en wat je er interessant aan vindt?[/]
Zeker. Het artikel komt van Sweco. Het is (voor mij) interessant omdat het een uitgebreid overzicht per land geeft van de huidige PV capaciteit en de toekomstige te verwachten capaciteit in de periode 2023-2028. Het raakt veel aspecten die regelmatig in de Tweakers PV en energie fora terugkomen, inclusief de discussie over het afbouwen van de salderingsregeling.

Verder maakt het een case voor "emergency inverters" die tijdens een spanningsuitval een groot gedeelte van het land (in ieder geval NL) van spanning kunnen blijven voorzien.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:14
cville schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:37:
[...]

[...]
Verder maakt het een case voor "emergency inverters" die tijdens een spanningsuitval een groot gedeelte van het land (in ieder geval NL) van spanning kunnen blijven voorzien.
Dáár gaat het hele artikel over. Maar het beperkt zich tot kijken wat het oplevert en kost in verschillende landen. Op de techniek wordt nauwelijks ingegaan. Al is ergens sprake van een noodnet parallel aan het bestaande net en ergens van besturing door de netbeheerder. Volgens het rapport zou het bij uitrol van emergency inverters bij nieuwe installaties tussen 2023 en 2028 in Nederland tot een 54% dekking kunnen komen.

Persoonlijk lijkt mij het grootste probleem om lokaal, regionaal of landelijk tot overeenstemming te komen over het doel van noodstroom bij netuitval: stroom voor water, riool, telefoon en medische apparatuur of airco's, koelkasten, aquaria en razendsnel internet.

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-11 16:07
Vraagje over installatie van zonnepanelen:

Binnenkort komen ze bij mij ook eindelijk installeren. Ik heb alles al voorbereid in de meterkast. Heb een 2de groepenkast van 24 modules aangeschaft. Mijn panelen worden alvast aangesloten middels een brug in die extra kast. Brug word verwijderd als ik mijn 3x25A aansluiting heb.

Nu was ik even benieuwd wat een installateur in de groepenkast plaatst zodat ik weet hoeveel module ruimte dat inneemt?

Alvast bedankt voor reacties.

Voor de goede orde:
Ik krijg 12 panelen op mijn dak in combinatie met 3 Hoymiles micro inverters en als gateway een DTU Pro S.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Paterman schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:06:
Vraagje over installatie van zonnepanelen:

Binnenkort komen ze bij mij ook eindelijk installeren. Ik heb alles al voorbereid in de meterkast. Heb een 2de groepenkast van 24 modules aangeschaft. Mijn panelen worden alvast aangesloten middels een brug in die extra kast. Brug word verwijderd als ik mijn 3x25A aansluiting heb.

Nu was ik even benieuwd wat een installateur in de groepenkast plaatst zodat ik weet hoeveel module ruimte dat inneemt?

Alvast bedankt voor reacties.

Voor de goede orde:
Ik krijg 12 panelen op mijn dak in combinatie met 3 Hoymiles micro inverters en als gateway een DTU Pro S.
2 of 4 DIN aardlekautomaat, ligt er aan of het een 1 of een 3 fase omvormer is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-11 16:07
Het zijn Hoymiles HMS-1600 Micro omvormer. Dit zijn volgens mij 1 fase omvormers.
Deze worden wel met een 5 aderige YMVK kabel aangesloten.

Word het dan wel een 4 DIN Aardlekautomaat? Aangezien ik ook naar 3x25A ga in de toekomst?

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
5-aderige kabel? Dan hoogstwaarschijnlijk één micro-inverter per fase. Dus een drie-fasen automaat (4 modules breed) plus een drie-fasen aardlekschakelaar (4 modules breed). Of een drie-fasen aardlekautomaat (= combinatie van aardlekschakelaar en automaat, 4 modules breed).

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hermarcel schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:01:
5-aderige kabel? Dan hoogstwaarschijnlijk één micro-inverter per fase. Dus een drie-fasen installatieautomaat (4 modules breed) plus een drie-fasen aardlekschakelaar (4 modules breed). Of een drie-fasen aardlekautomaat (= combinatie van aardlekschakelaar en installatieautomaat, 4 modules breed).
Ter verduidelijking.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Johan Bogle
Iemand enig idee wanneer de enorme prijsdaling in zonnepanelen bij de leveranciers wordt verwerkt?

https://solarmagazine.nl/...-snel-door-hoge-voorraden

Prijzen lagen dan voor Corona, maar offertes vaak nog boven de 1,60 per WP. Ik dacht dat ze meestal zonder voorraad werkten, we hadden een slecht voorjaar en de meeste kunnen nu binnen een paar weken plaatsen, maar dat vertaald zich nog niet in pre-corona prijzen (<1.30)

Iemand enig idee hoe dit komt?

• BarryH
@Johan Bogle Ik denk dat de prijs van de installateur ook sterk bepaald wordt door de orderportefeuille. Dus pas als die leger wordt gaat die prijs omlaag.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

BarryH schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:00:
@Johan Bogle Ik denk dat de prijs van de installateur ook sterk bepaald wordt door de orderportefeuille. Dus pas als die leger wordt gaat die prijs omlaag.
Yep. Losse spullen in de bekende webwinkels zullen wel wat sneller in prijs dalen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Johan Bogle
Uitstellen tot het najaar dan maar denk ik. Voorspellen is lastig, zeker de toekomst, maar de voortekenen zijn dat de prijzen gaan dalen. Ook dat de meeste nu binnen een paar weken kunnen plaatsen is een voorteken.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Johan Bogle schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:22:
Uitstellen tot het najaar dan maar denk ik. Voorspellen is lastig, zeker de toekomst, maar de voortekenen zijn dat de prijzen gaan dalen. Ook dat de meeste nu binnen een paar weken kunnen plaatsen is een voorteken.
Uitstellen kost ook geld. Inflatie blijft ook doorlopen. En ze zullen echt niet 50 euro per paneel goedkoper gaan worden.

• Blue-Bird
  • Laatst online: 20:49
Ik heb waarschijnlijk een fout gemaakt in de keuze van mijn omvormer. Ik heb 8 430wp panelen en een Growatt MIC 3000X. Zelfs vandaag al (veel schaduw) stopt hij op de 3000 watt. Opstelling is 1 string zzo, geen schaduw. Welke omvormer had ik beter kunnen aanschaffen? De 3600?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Blue-Bird schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:36:
Ik heb waarschijnlijk een fout gemaakt in de keuze van mijn omvormer. Ik heb 8 430wp panelen en een Growatt MIC 3000X. Zelfs vandaag al (veel schaduw) stopt hij op de 3000 watt. Opstelling is 1 string zzo, geen schaduw. Welke omvormer had ik beter kunnen aanschaffen? De 3600?
Als je boven de 3000Watt wilt zien had je inderdaad een maatje groter moeten pakken maar die pieken zie je alleen met zo’n weer als vandaag, pieken en dalen, wacht maar eens een dag die onbewolkt is, misschien komt die dan nog niet in de buurt van de 3000Watt.

• Blue-Bird
klump4u schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:49:
[...]

Als je boven de 3000Watt wilt zien had je inderdaad een maatje groter moeten pakken maar die pieken zie je alleen met zo’n weer als vandaag, pieken en dalen, wacht maar eens een dag die onbewolkt is, misschien komt die dan nog niet in de buurt van de 3000Watt.
Ga ik doen! Maar als ik jou zo hoor, ben ik niet extreem ondergedimensioneerd?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:28
Ik heb waarschijnlijk een fout gemaakt in de keuze van mijn omvormer. Ik heb 8 430wp panelen en een Growatt MIC 3000X. Zelfs vandaag al (veel schaduw) stopt hij op de 3000 watt.
Ik geloof er niks van dat jouw omvormer als er veel schaduw op die panelen valt al aftopt.
Dat aftoppen zal gebeuren in de heldere periodes tussen de wolken in en is bij dit weer normaal.
8*430 = 3440, dat is ook maar 10% meer.
Ik zou me hier niet zo druk om maken. Mijn omvormer topte tijdens die korte piekjes ook wat af, maar op jaarbasis vind je zoiets niet terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7e-KkCS2Je4lWl9zLi37t80XB0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BOTaNZsSdhLStGfqtOoltb6N.png?f=fotoalbum_large
Tijdens de warme dagen in juni had ik dan weer helemaal geen aftopping, omdat de panelen toen veel warmer waren en er geen strooilicht van de bewolking was.

En gekeken vanuit het oogpunt van de netbeheerder zouden we nog veel meer af moeten toppen.
Het Belgische systeem, waarbij je een heffing op basis van omvormervermogen moet betalen is echt zo gek nog niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 03-07-2023 19:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Blue-Bird schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:52:
[...]

Ga ik doen! Maar als ik jou zo hoor, ben ik niet extreem ondergedimensioneerd?
Nee, zeker niet extreem, maar sommigen kunnen er niet tegen dat de omvormer aftopt, zal je waarschijnlijk nog geen procentje schelen op jaarbasis.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:49
ik heb de 3300 versie en 8x 390 wp en realiteit is dat als het een volle zon dag is ik niet boven de 220w continu uit kom. Ik had dus makkelijk zelfs met een 2500 weg kunnen komen. de reden dat ik een 3300 heb is omdat dat de enige beschikbare was tijdens de paniek vorig jaar.

Die pieken zijn kwesties van minuten. Als je 10 minuten volle zon hebt worden de panelen heet en keldert je voltage en je actuele vermogen hard en ga je misschien 2500 halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBgFUnd1rOu_sb_p2DRnqmEKbgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jP26q1L6EOPmn4LLxhlNjnGY.png?f=fotoalbum_large

dit was de beste dag van juni met 19.1 kWh desondanks maar 2245 watt op de piek.

[ Voor 20% gewijzigd door computerjunky op 03-07-2023 20:08 ]

• Blue-Bird
Andrehj schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:56:
[...]

Ik geloof er niks van dat jouw omvormer als er veel schaduw op die panelen valt al aftopt.
Dat aftoppen zal gebeuren in de heldere periodes tussen de wolken in en is bij dit weer normaal.
8*430 = 3440, dat is ook maar 10% meer.
Ik zou me hier niet zo druk om maken. Mijn omvormer topte tijdens die korte piekjes ook wat af, maar op jaarbasis vind je zoiets niet terug.
[Afbeelding]
Tijdens de warme dagen in juni had ik dan weer helemaal geen aftopping, omdat de panelen toen veel warmer waren en er geen strooilicht van de bewolking was.

En gekeken vanuit het oogpunt van de netbeheerder zouden we nog veel meer af moeten toppen.
Het Belgische systeem, waarbij je een heffing op basis van omvormervermogen moet betalen is echt zo gek nog niet.
Ik zie dat ik schaduw schreef en eigenlijk bewolking had moeten typen.
Bedankt voor de reacties allen, ik ga afwachten hoe het op zonnige dagen eruit ziet.

• Jojan265
Maak je geen zorgen. Dit zijn maar erg korte periodes, welke op de complete opwek nauwelijks invloed hebben. Om dit te onderstrepen heb ik in een simulatie applicatie 3 omvormer configuraties getest:

Grohwatt MIC 3000:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0gpfiHhpqZJTzl6frtKGYPFKEY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/76YQBLuoL2jMQ8dPMopQEeSf.png?f=user_large

Grohwatt MIC 3300:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rMSpTq_hK6uIcK5NyK112xWlT8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/InT2GmDlJtgFTizfkBj7pFOs.png?f=user_large

Grohwatt MIN3600:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQtu55gXX793hrB4Q1bvql5EjAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mR63QXiGCbD4KLKly7SfwaTk.png?f=user_large

• Blue-Bird
Jojan265 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:18:
[...]

Maak je geen zorgen. Dit zijn maar erg korte periodes, welke op de complete opwek nauwelijks invloed hebben. Om dit te onderstrepen heb ik in een simulatie applicatie 3 omvormer configuraties getest:

Grohwatt MIC 3000:
[Afbeelding]

Grohwatt MIC 3300:
[Afbeelding]

Grohwatt MIN3600:
[Afbeelding]
Ongelooflijk wat weinig verschil. Bedankt hiervoor! Misschien was het wat dat betreft gewoon slechte timing om ze op de eerste dag zo af te zien toppen. Maar het was natuurlijk niet heel warm en veel bewolking met zon tussemdoor. Ik ben gerust gesteld 😊

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52
[...]

Hoe wordt dat dan bepaald aan de hand van wat er op de sticker staat of wat de omvormer fysiek kan?

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• Johan Bogle
jobr schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:27:
[...]

Uitstellen kost ook geld. Inflatie blijft ook doorlopen. En ze zullen echt niet 50 euro per paneel goedkoper gaan worden.
Waarom denk je van niet? In de groothandel is dit al lang gebeurt. Directe inflatie is voor mij beperkt doordat stroom nog steeds 20 cent kost tot 2024. In het algemeen kost inflatie geld ja, maar dat is niet het enige argument om investeringsbeslissingen naar voren te halen. Ik durf de aanname dat de inflatie verder stijgt ook echt niet aan. De centrale banken zijn wakker en het is nu een kwestie van tijd tot die de economie goed pijn gaan doen.

Het is koffiedik kijken, maar verwachten meer mensen dat de prijzen dalen nu de inkoop prijs fors daalt door enorm gestegen voorraden, een slechte lente, een gevaar voor afschaffen saldering en de instorting van de bouw waardoor er ineens personeel in overvloed de markt op komt? Er zijn inmiddels ook zo veel aanbieders dat je zou verwachten dat er binnekort wel wat beweging komt om te overleven.

Of is het wensdenken en moet ik blij zijn met 1,60/1.70 per WP anno nu?

[ Voor 3% gewijzigd door Johan Bogle op 03-07-2023 21:45 ]

• Powermage
onetime schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:16:
[...]

Ik heb hier nu 2 verschillende maten panelen klaar staan om een zo hoog mogelijke dakvulling te krijgen.
Ook iets voor jou?
Ik heb uiteindelijk liggen puzzelen, en ik kan echt precies 12x een Hyundai 430WP Full Black Shingled panelen kwijt.
Geen idee nog wat Shingled voor voor of nadelen heeft, maart ondanks die grootte panelen moet het allemaal gaan passen.

Misschien binnenkort eens kijken of ik toch niet een 3 fase naar boven krijg alvast, en dan na de zomervakantie de panelen er maar eens op gaan gooien.

Join the club

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:00
Johan Bogle schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:38:
Ik durf de aanname dat de inflatie verder stijgt ook echt niet aan. De centrale banken zijn wakker en het is nu een kwestie van tijd tot die de economie goed pijn gaan doen.

Het is koffiedik kijken, maar verwachten meer mensen dat de prijzen dalen nu de inkoop prijs fors daalt door enorm gestegen voorraden, een slechte lente, een gevaar voor afschaffen saldering en de instorting van de bouw waardoor er ineens personeel in overvloed de markt op komt? Er zijn inmiddels ook zo veel aanbieders dat je zou verwachten dat er binnekort wel wat beweging komt om te overleven.

Als saldering al afgeschaft gaat worden, BBB is tegen, en hoe lang blijft dit kabinet nog zitten.......

Met voorspellingen van (mogelijke) schaarste op de gasmarkt komende winter en bijbehorende stijgende prijzen, (gas stijgt momenteel weer en stroom is gekoppeld), maar bv als het echt koud wordt en de economie van China aantrekt, dan zou je juist nu elektra op moeten gaan wekken.
Bovendien stopt de overheid met het prijsplafond....en zet de gaskraan in Groningen dicht.
Dat zou de huidige zonnepanelenmarkt stabiliseren gezien de vraag naar zelfopgewekte energie dan groeit.

Dan kan je nu er nog 100% saldering is je stroom gratis opmaken, en/of zelfs al overgaan op warmtepomp of inverter-airco waarmee je kan koelen, verwarmen, verluchten en ontvochtigen.
Zodat je gas alleen gebruikt als het superkoud wordt en voor SWW.

Overigens zit ik met prijzen van vorig jaar op €1,46/WP, aangelegd door een bedrijf, exclusief grondwerk en bekabeling. Inclusief had ik op €2,30/WP uitgekomen.
Dat scheelt maar weinig met nu als je het zelf aanleggen kan.
Installatie en montage is niet zo ingewikkeld, voor aansluiten kan je een elektricien inschakelen als je dat zelf niet kunt.
Ivm verzekering hebben wij alles wel laten installeren gezien de grootte van ca. 41500 WP. (108 x 385WP)
We verwachten Oost-West 34000 kW/j op te wekken om eigen gebruik te dekken (6 woningen en 2 verlichting-showrooms).
Maar achteraf gezien had ik dat zelf ook wel gekund.

Misschien zet ik er zelfs zelf wel 22 panelen bij om 9 split-units van stroom te kunnen voorzien.
Ik kwam nu op ca 7k uit voor 22 panelen en frame, moet even kijken hoe een omvormer dan er bij moet.
Of dat de huidige zwaar genoeg is.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 04-07-2023 03:22 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Capt Waffles
Teijgetje schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 03:04:
[...]
Overigens zit ik met prijzen van vorig jaar op €1,46/WP, aangelegd door een bedrijf, exclusief grondwerk en bekabeling. Inclusief had ik op €2,30/WP uitgekomen.
Zelf leggen is toch wel wat goedkoper hoor, ik ben nu aan het leggen thuis, en zal rond de ~0.60 EUR/Wp uitkomen. Wel O-W dus de inverter is aan de relatief kleine (=goedkoper) kant wegens hoge DC/AC ratio, Het is dan wel weer een SMA, dus daar eerder aan de duurdere kant van het spectrum.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
[...]
Dat systeem is er enkel voor mensen met PV op een oude (niet digitale) meter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12 22:04

Lulukai

God's gift to women

De kost van de PV-panelen is maar een deel van de kost van een totale werkende geinstalleerde PV-installatie.
Als je spreekt over een plat dak, is de kost van de draagstructuur, windschermen en zijschermen niet te onderschatten. Prijs van aluminium blijft hoog. De speciale bouten die je gebruikt om alles aaneen te zetten, kosten 45 tot 90 cent per stuk.

Uiteraard is zelf leggen goedkoper, dat is in elk vak zo: je eigen motorolie verversen is ook goedkoper dan naar de merkgarage gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Lulukai op 04-07-2023 08:58 ]

.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Teijgetje schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 03:04:
[...]

Als saldering al afgeschaft gaat worden, BBB is tegen, en hoe lang blijft dit kabinet nog zitten.......

Met voorspellingen van (mogelijke) schaarste op de gasmarkt komende winter en bijbehorende stijgende prijzen, (gas stijgt momenteel weer en stroom is gekoppeld), maar bv als het echt koud wordt en de economie van China aantrekt, dan zou je juist nu elektra op moeten gaan wekken.
Bovendien stopt de overheid met het prijsplafond....en zet de gaskraan in Groningen dicht.
Dat zou de huidige zonnepanelenmarkt stabiliseren gezien de vraag naar zelfopgewekte energie dan groeit.

Dan kan je nu er nog 100% saldering is je stroom gratis opmaken, en/of zelfs al overgaan op warmtepomp of inverter-airco waarmee je kan koelen, verwarmen, verluchten en ontvochtigen.
Zodat je gas alleen gebruikt als het superkoud wordt en voor SWW.

Installatie en montage is niet zo ingewikkeld, voor aansluiten kan je een elektricien inschakelen als je dat zelf niet kunt.
Ivm verzekering hebben wij alles wel laten installeren gezien de grootte van ca. 41500 WP. (108 x 385WP)
We verwachten Oost-West 34000 kW/j op te wekken om eigen gebruik te dekken (6 woningen en 2 verlichting-showrooms).
Maar achteraf gezien had ik dat zelf ook wel gekund.

Misschien zet ik er zelfs zelf wel 22 panelen bij om 9 split-units van stroom te kunnen voorzien.
Ik kwam nu op ca 7k uit voor 22 panelen en frame, moet even kijken hoe een omvormer dan er bij moet.
Of dat de huidige zwaar genoeg is.
>1.5€ per WP voor dergelijke grootte van installatie is gewoon te veel.

Je moet eigenlijk rekenen dat over het jaar, een kWh je 15ct gaat opleveren. Zeker als salderen weg gaat, en je moet zo'n installatie op hoogstens 10 jaar terug verdiend hebben.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Teijgetje
Tommie12 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:10:
[...]

>1.5€ per WP voor dergelijke grootte van installatie is gewoon te veel.

Je moet eigenlijk rekenen dat over het jaar, een kWh je 15ct gaat opleveren. Zeker als salderen weg gaat, en je moet zo'n installatie op hoogstens 10 jaar terug verdiend hebben.
Inmiddels wel, maar vorig jaar toen we akkoord gingen met de offerte zaten we op het hoogtepunt van de crisis met 85 cent/kWh, waar we oorspronkelijk 7 cent/kWh betaalden.
Toen waren én panelen én bedrijven schaars of overboekt.
Beetje jammer dus dat de gemeente toen dwars ging liggen en een vergunning een jaar op zich heeft laten wachten.
Vorig jaar met ca. 30k aan energiekosten werd ons dus door de neus geboord qua terugverdienen.

Maar ik maak me nog steeds geen zorgen over terugverdienen binnen een jaar of 5-6.
We zullen langzaam verder over gaan op elektrisch ipv gas, en ruimte voor accu`s of andere oplossingen om energie op te slaan is er ook ruim voldoende overal.

@Capt Waffles
Als ik nu 22 panelen extra koop, Longi 385 wp á €178/st, met frame Van der Valk pro p10, á ca. 3,1k, ben ik ca 7000 kwijt voor ca 8500 wp en kom op 83 cent/wp, zonder omvormer, bedrading en aanleg.
Hoe ga ik daar jouw € 0,6/wp van maken, inc alles?

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 04-07-2023 11:34 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:24
@Teijgetje Die panelen zijn veel te duur... Prijzen zitten nu al onder de 140 euro voor 430Wp.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:48
Teijgetje schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:07:
[...]

@Capt Waffles
Als ik nu 22 panelen extra koop, Longi 385 wp á €178/st, met frame Van der Valk pro p10, á ca. 3,1k, ben ik ca 7000 kwijt voor ca 8500 wp en kom op 83 cent/wp, zonder omvormer, bedrading en aanleg.
Door panelen op een schuin dak te leggen :) Ik heb een paar jaar geleden minder dan 25% aan montagemateriaal uitgegeven (alleen panelen+montagemateriaal meegeteld). Jij zit tegen de 44%.

Inclusief alle kosten had ik ongeveer dit:
- panelen 47%
- montage 11%
- overig 42% (verzendkosten, bedrading, omvormer, meterkast, valbeveiliging, gereedschap)

€0.75/Wp
met btw teruggave: €0.60/Wp (toevallig hetzelfde als @Capt Waffles).

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:24
@Martin7182 BTW teruggave? Betaal jij Btw?

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:58
Een jaar geleden wel :)

Hier overigens ook schuin dak projecten gedaan (zelf monteren) voor rond €0,65 per Wp excl. btw.

[ Voor 22% gewijzigd door nMad op 04-07-2023 15:03 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• JWT
  • Laatst online: 04-12 08:40

JWT

Powermage schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:48:
[...]

Ik heb uiteindelijk liggen puzzelen, en ik kan echt precies 12x een Hyundai 430WP Full Black Shingled panelen kwijt.
Geen idee nog wat Shingled voor voor of nadelen heeft, maart ondanks die grootte panelen moet het allemaal gaan passen.
De shingled willen geen schaduw over de lange zijde. Dus niet in landscape onder een dakkapel leggen. Uit ervaring kan ik helaas zeggen dat het eerste reepje schaduw genoeg is. Portrait gaat wel extra goed, maarja moet dan passen.

• Teijgetje
DjAntoon schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:30:
@Teijgetje Die panelen zijn veel te duur... Prijzen zitten nu al onder de 140 euro voor 430Wp.
Van Longi? Graag een linkje voor 1755x1038x38 6 stuks, en 20 mogen iets afwijken maar niet in lengte.

• Teijgetje
Martin7182 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:45:
[...]

Door panelen op een schuin dak te leggen :)
Op een rieten monumentendak, gaat hem dus niet worden. ;)
En voor 6 woningen........

Ik heb een grindveld van 15,5m x 20,5 m aan moeten leggen om ze op te zetten.
Was 40 m³ zand en 28 m³ grind, en wat worteldoek en bandjes......
De kabels er naar toe, van boerderijen/meterkasten naar veld 200 meter verderop, waren al een dikke 6k.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 04-07-2023 23:43 ]

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLq4gce6ENlgtXTGDhctp9prgOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X92rblJpbu1yryun55ANdLN1.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor het eerst een grid-melding gehad vanuit mijn omvormer. Een Grid over frequency? De Voltage-melding kende ik wel.

Heeft dat met het 50Hz stroomnet te maken?

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• onetime
  • Niet online
@Griffin2k Het is waarschijnlijker dat er ergens een draad los zit...
Het is niet op het journaal geweest, dus ik denk niet dat er echt een te hoge frequentie was.
Zeker als je die melding nog een keer krijgt, alle kabels en bedrading nalopen.
Al kan het ook ergens in de buurt een vonkende motor of zo zijn, die storingen geeft.

• Pebblepath
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-07-2024
Jojan265 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:18:
[...]
@Jojan265 Welke simulatie applicatie gebruikte je hiervoor?

• Jojan265
Pebblepath schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:19:
[...]

@Jojan265 Welke simulatie applicatie gebruikte je hiervoor?
PV*SOL premium van Valentin software

• TCMR
Griffin2k schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:52:
[Afbeelding]

Vandaag voor het eerst een grid-melding gehad vanuit mijn omvormer. Een Grid over frequency? De Voltage-melding kende ik wel.
Vandaag hier ook uitval: voor het eerst sinds 2020 is de alamat eruit gesprongen. Zal aardlek-kwestie geweest zijn, want hoge spanning gaan we vandaag niet hebben. Is een 30mA alamat (2.5kW omvormer). Het werd blijkbaar toch even te gortig op het dak hier met storm Polly die waarschijnlijk nu ook de onderkant van m'n panelen even heeft schoongeregend... :P

[ Voor 5% gewijzigd door TCMR op 05-07-2023 12:26 ]

• Griffin2k
onetime schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:58:
@Griffin2k Het is waarschijnlijker dat er ergens een draad los zit...
Het is niet op het journaal geweest, dus ik denk niet dat er echt een te hoge frequentie was.
Zeker als je die melding nog een keer krijgt, alle kabels en bedrading nalopen.
Al kan het ook ergens in de buurt een vonkende motor of zo zijn, die storingen geeft.
Losse kabel zal het niet zijn, hij herstelde zich direct weer. Ik zal het straks thuis nog even nalopen. Rond vijven werd het wel licht als ik mijn beveiligingscamera check tussen 04:00 en 05:15.

Ook stompje Polly was nog nergens te bekennen, geen wind en regen.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• Griffin2k
TCMR schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Vandaag hier ook uitval: voor het eerst sinds 2020 is de alamat eruit gesprongen. Zal aardlek-kwestie geweest zijn, want hoge spanning gaan we vandaag niet hebben. Is een 30mA alamat (2.5kW omvormer). Het werd blijkbaar toch even te gortig op het dak hier met storm Polly die waarschijnlijk nu ook de onderkant van m'n panelen even heeft schoongeregend... :P
Rond dat tijdstip ook? De meterkast en alamat hadden geen last in ieder geval hier

• Andrehj
Vandaag hier ook uitval: voor het eerst sinds 2020 is de alamat eruit gesprongen. Zal aardlek-kwestie geweest zijn, want hoge spanning gaan we vandaag niet hebben.
Roep dat niet te vroeg. Hier was net even een gat in de bewolking met daarachter prachtige diepblauwe lucht. Gelijk de spanning op L1 omhoog naar een all-time high van 250.3 V...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Powermage
JWT schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:13:
[...]

De shingled willen geen schaduw over de lange zijde. Dus niet in landscape onder een dakkapel leggen. Uit ervaring kan ik helaas zeggen dat het eerste reepje schaduw genoeg is. Portrait gaat wel extra goed, maarja moet dan passen.
Mijn dak waar de panelen komen heeft geen dakkapel gelukkig, alleen einde van de dag kan er wat schaduw op 2 panelen komen van t schoorsteentje wat wij hebben, maar volgens mij levert op dat moment de installatie sowieso al niet heel veel op.

Of misschien dat t toch zinvol is daar nog een optimizer tussen te gooien.

Join the club

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:58
[...]

Hier precies hetzelfde:

- in 2020 zonnepanelen geplaatst op ZWZ met SMA SB3.0 omvormer, op PV verdeler met de wasmachine;
- begin 2023 nieuwe meterkast geplaatst met zonnepanelen op ONO met Goodwe XS2500 omvormer (rechtsreeks naar de meterkast, eigen groep);
- de SMA zit op een 30mA aardlek, dle Goodwe op een 300mA
- Vandaag de aardlek van de SMA omvormer eruit, die van de Goodwe niet.

Ik vraag mij nu af wat voor aardlek er tussen zat met de oude meterkast, maar zou mij niets verbazen als dat voorheen ook een 300mA was. Neem toch maar even contact op met de installateur van de meterkast, maar als ik dit zo lees ben ik niet de enige. Dus wellicht is het gewoon domme pech.

[ Voor 3% gewijzigd door pieter81! op 05-07-2023 17:37 ]

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
Mijn elektricien heeft de Elektramat eigen merk omgewisseld voor een merk automaat, hij zij daar kwam nog wel eens storing van.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• pefosa2132
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-01 13:50
pieter81! schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:37:
[...]

Hier precies hetzelfde:

- in 2020 zonnepanelen geplaatst op ZWZ met SMA SB3.0 omvormer, op PV verdeler met de wasmachine;
- begin 2023 nieuwe meterkast geplaatst met zonnepanelen op ONO met Goodwe XS2500 omvormer (rechtsreeks naar de meterkast, eigen groep);
- de SMA zit op een 30mA aardlek, dle Goodwe op een 300mA
- Vandaag de aardlek van de SMA omvormer eruit, die van de Goodwe niet.

Ik vraag mij nu af wat voor aardlek er tussen zat met de oude meterkast, maar zou mij niets verbazen als dat voorheen ook een 300mA was. Neem toch maar even contact op met de installateur van de meterkast, maar als ik dit zo lees ben ik niet de enige. Dus wellicht is het gewoon domme pech.
Hier ook de aardlek eruit (een SMA 3.6 sunnyboy omvormer met een 30mA / 20A Eaton alamat).
Ook bij familie de aardlek eruit. (ook een SMA 5.0 sunnyboy omvormer met een 30mA / 25A Eaton alamat).
Alamat van 30mA lijkt te weinig voor een SMA sunnyboy met dit storm weer.

• Capt Waffles
[...]

@Capt Waffles
Het montagesysteem hakt er wel erg hard in in jouw voorbeeld. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een plat dak systeem zo veel duurder is, damn, da's heftig. Het zijn eenvoudige alu profielen & 'gewichten' (de voeten), ik heb er me niet in hoeven verdiepen wegens dak onder helling met dakpannen, maar EUR 3000+ daarvoor lijkt alsof er veel marge op zit..

Hier is mijn kost breakdown:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlcQH0ZcBdyYlSLEZp88AQaRSxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBkHGhr054rh7HXavq1syH1N.png?f=fotoalbum_large

• Powermage
[...]

@Capt Waffles
Nu weet ik niet wat t voordeel van van der valk pro p10 is
maar als ik kijk naar een offerte die ik voor mij heb met Solarstell Connect dan staat er 4,9K op voor plat dak oost-west, echter is dat voor 108 panelen, niet voor 22, dus 3.1k lijkt mij vrij prijzig montage systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Powermage op 05-07-2023 22:08 ]

Join the club

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:58
pefosa2132 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:00:
[...]

Hier ook de aardlek eruit (een SMA 3.6 sunnyboy omvormer met een 30mA / 20A Eaton alamat).
Ook bij familie de aardlek eruit. (ook een SMA 5.0 sunnyboy omvormer met een 30mA / 25A Eaton alamat).
Alamat van 30mA lijkt te weinig voor een SMA sunnyboy met dit storm weer.
Ik ben hier verder op gaan googelen en kom deze pagina tegen: https://manuals.sma.de/SBxx-1AV-41/nl-NL/520497675.html

Ik ben deze setting inderdaad tegengekomen in de apparaatparameters. Bij mij staat RCD uit en als ik deze aanzet, kan ik inderdaad voor 30mA kiezen. Wellicht dat dit een oplossing is?

• Andrehj
pieter81! schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:08:
Ik ben hier verder op gaan googelen en kom deze pagina tegen: https://manuals.sma.de/SBxx-1AV-41/nl-NL/520497675.html

Ik ben deze setting inderdaad tegengekomen in de apparaatparameters. Bij mij staat RCD uit en als ik deze aanzet, kan ik inderdaad voor 30mA kiezen. Wellicht dat dit een oplossing is?
Ja. Zet die maar op 30 mA als je aardlek eruit gegaan is. Zie ook mijn eerdere ervaringen: Andrehj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

• Teijgetje
@Powermage
Ziet er inderdaad simpel uit dat Solarstell Connect systeem.

Mijn installateur had de offerte gemaakt met Van Der Valk Pro+, toen nog alles op zuid.
Dat heb ik laten veranderen naar O-W, en ben meegegaan in hetzelfde systeem, dat heb ik ook in de vergunningsaanvraag op moeten nemen.
Mijn berekening komt via de planner van VDV, die rekent alles door, van schroefje tot aantal tegels.

Maar je hebt het over 4,9k voor 108 panelen?
Nu hebben wij ook 108 panelen, als ik daar alleen de basiselementen van bereken in de huidige O-W opstelling, 4 rijen van 19 en 2 rijen van 16, totaal dus 114 elementen x € 50,80 ex dan kom ik al op € 5791,20 ex btw.
En dan moet daar nog eea bij, balastbakken, klemmen, zijplaten, connectoren, bedrading, dan kom ik uit op ruim 9k ex btw als ik zuinig reken.
Hoezo kom jij compleet dan onder de 5k uit?

Ik denk dat VDVP+ een stuk zwaarder/robuuster is qua uitvoering dan Solarstell.
En misschien iets flexibeler?
Solarstell heeft wel een extra steun in het midden in portrait.
Van der Valk houdt dan weer geen water vast in het hele systeem.

vs (kon even geen portrait oost -west vinden)

Achteraf had misschien Solarcell connect gekund (als het vorig jaar juni al beschikbaar was), aan de andere kant heeft het veld nu probleemloos de storm doorstaan met VDVP+.
En gelukkig maar, onze verzekeringstussenpersoon was nog niet teruggekomen met een verzekeringsaanbod voor het veld. :( :( :(
Tijd dus om die te dumpen, de aanvraag was anderhalve week geleden en het veld was dus onverzekerd. :(
Bij de aanvraag werd gelijk geroepen moeilijk, moeilijk, maar ik begreep dat bv Eagon verzekerd tot windkracht 11/12, waar de meesten bij 7 afhaken.

Zijn er nog tips voor een goede verzekering?
Ons veld zit dus op afstand van het huis op het veld, en valt niet onder de inboedel/opstalverzekering van Nationale Nederlanden.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 06-07-2023 00:46 ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-12 18:10

icecreamfarmer

en het is

Er is iets raars aan de hand met mijn APsystems omvormers (DS3-H).
Dit is de grafiek van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCrhQHE6PqnuGcL1KLGml4DvtLI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/c2yZ1B5bdFfNVcdaI32b5u0s.png?f=fotoalbum_medium

Dit is de grafiek van de enphase installatie van mijn broertje (hemelsbreed zo'n 800m verderop):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE3QIcrBMn6C5jDRUuBypPs__0o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDDcR1dKJJfKTIqSYCIiZNRa.jpg?f=fotoalbum_medium

Als ik vervolgens de grafiek van de lichtsensor in mijn slaapkamer bekijk zie ik wel een grillig verloop maar niet zo extreem.
Ze lijken wel te pieken en dan vervolgens naar 0 te gaan en vervolgens na een half uur weer gelijk te pieken. De voltages op het net tikt max 238V aan en de temperaturen van de omvormers zijn ook niet extreem.

Het betreft 2 onafhankelijke omvormers die beiden er compleet mee stoppen. Ik heb dit gedrag de afgelopen maand nog een paar keer gezien maar zie er geen verband in. Vandaag laten ze gewoon een mooie curve zien. Wat is hier aan de hand?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:32

Termy

valt er nog wat te fragge?

icecreamfarmer schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:03:
Er is iets raars aan de hand met mijn APsystems omvormers (DS3-H).
Dit is de grafiek van gisteren:

[Afbeelding]

Dit is de grafiek van de enphase installatie van mijn broertje (hemelsbreed zo'n 800m verderop):
[Afbeelding]

Als ik vervolgens de grafiek van de lichtsensor in mijn slaapkamer bekijk zie ik wel een grillig verloop maar niet zo extreem.
Ze lijken wel te pieken en dan vervolgens naar 0 te gaan en vervolgens na een half uur weer gelijk te pieken. De voltages op het net tikt max 238V aan en de temperaturen van de omvormers zijn ook niet extreem.

Het betreft 2 onafhankelijke omvormers die beiden er compleet mee stoppen. Ik heb dit gedrag de afgelopen maand nog een paar keer gezien maar zie er geen verband in. Vandaag laten ze gewoon een mooie curve zien. Wat is hier aan de hand?
Als alles zo uitvalt ruikt dat naar een te hoge netspanning. Heb je een installateursaccount? Dan kan je zien welke spanningen je omvormers zien. Als niet, dan op zo'n moment even een multimeter in het stopcontact steken (wel zorgen dat je wisselspanning gaat meten anders kan het vervelend worden :p).

Alternatief: wat zegt ie in de module view? Gewoon 0 of iets als NC?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Termy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:31:
[...]

Als alles zo uitvalt ruikt dat naar een te hoge netspanning. Heb je een installateursaccount? Dan kan je zien welke spanningen je omvormers zien. Als niet, dan op zo'n moment even een multimeter in het stopcontact steken (wel zorgen dat je wisselspanning gaat meten anders kan het vervelend worden :p).

Alternatief: wat zegt ie in de module view? Gewoon 0 of iets als NC?
De spanningen meet ik via homeassistant en zijn niet boven de 238v gekomen.
Ze laten 0 zien. Wel zie ik nu dat 1 omvormer er meer last van heeft dan de andere.

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:02
icecreamfarmer schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:36:
[...]

De spanningen meet ik via homeassistant en zijn niet boven de 238v gekomen.
Ze laten 0 zien. Wel zie ik nu dat 1 omvormer er meer last van heeft dan de andere.
Dat is gemeten op de P1 poort vermoed ik.
Het kan zijn dat aan de omvormer alsnog 253V wordt gemeten.

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-12 16:13
Johan Bogle schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:38:
[...]
Waarom denk je van niet? In de groothandel is dit al lang gebeurt. Directe inflatie is voor mij beperkt doordat stroom nog steeds 20 cent kost tot 2024. In het algemeen kost inflatie geld ja, maar dat is niet het enige argument om investeringsbeslissingen naar voren te halen. Ik durf de aanname dat de inflatie verder stijgt ook echt niet aan. De centrale banken zijn wakker en het is nu een kwestie van tijd tot die de economie goed pijn gaan doen.

Toevallig zag ik vandaag dat de leveranier waar ik 2 maanden terug mijn Jinko panelen gekocht heb voor 140 euro per stuk de prijs nu verlaagd heeft naar 120 euro.
Mogelijk de eerste tekenen hier van.

Als ze onder de 100 euro komen wordt het misschien intressant voor me om de noord kant van het dak ook maar vol te leggen (doe het zelf). :)

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

KweNi schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:44:
[...]

Dat is gemeten op de P1 poort vermoed ik.
Het kan zijn dat aan de omvormer alsnog 253V wordt gemeten.
Nee zijn de spanningen op de omvormer. Die leest de ECU elke 5 minuten uit.

• Johan Bogle
Ik zie tweee opties voor optimisers binnenkomen: de meeste kiezen voor Enphase IQ8M voor elk paneel, maar zie ook Hoymiles HMS-1600, waarbij er vier panelen op 1 zitten.

Er is wel kan op schaduw ivm een aantal bomen, maar is de ene optie nu echt beter of slechter dan de andere optie? (Prijzen zijn vergelijkbaar per WP)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
Johan Bogle schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:23:
Ik zie tweee opties voor optimisers binnenkomen: de meeste kiezen voor Enphase IQ8M voor elk paneel, maar zie ook Hoymiles HMS-1600, waarbij er vier panelen op 1 zitten.

Er is wel kan op schaduw ivm een aantal bomen, maar is de ene optie nu echt beter of slechter dan de andere optie? (Prijzen zijn vergelijkbaar per WP)
bedenk dat er bij enphase nog aardig wat kosten bijkomen voor trunk kabels, relais, uitleesmogelijkheden etc. Hoe dat bij hoymiles zit weet ik niet.

Verder zijn de merken die je noemt micro-omvormers, optimisers zijn iets anders.

• Johan Bogle
mcDavid schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:29:
[...]

bedenk dat er bij enphase nog aardig wat kosten bijkomen voor trunk kabels, relais, uitleesmogelijkheden etc. Hoe dat bij hoymiles zit weet ik niet.

Verder zijn de merken die je noemt micro-omvormers, optimisers zijn iets anders.
Betreft compleet geinstalleerde systemen dus inclusief alle evt extra kosten. Zijn omgerekend per WP even duur.

• Powermage
Teijgetje schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 00:03:
@Powermage

Maar je hebt het over 4,9k voor 108 panelen?
Nu hebben wij ook 108 panelen, als ik daar alleen de basiselementen van bereken in de huidige O-W opstelling, 4 rijen van 19 en 2 rijen van 16, totaal dus 114 elementen x € 50,80 ex dan kom ik al op € 5791,20 ex btw.
En dan moet daar nog eea bij, balastbakken, klemmen, zijplaten, connectoren, bedrading, dan kom ik uit op ruim 9k ex btw als ik zuinig reken.
Hoezo kom jij compleet dan onder de 5k uit?
Omdat ik nu pas zie dat ik 2 rijen in de prijs ben vergeten mee te tellen ( :X |:( ) dus voor 108 komt t uit op 5,8K aan solarstell, zonder ballast, dat dan wel, maar in ons legplan is dat ook 120 euro aan tegeltjes, dus een 6K aan totaal voor t montage systeem en alle opties.

Join the club

• Teijgetje
Powermage schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:42:
[...]

Omdat ik nu pas zie dat ik 2 rijen in de prijs ben vergeten mee te tellen ( :X |:( ) dus voor 108 komt t uit op 5,8K aan solarstell, zonder ballast, dat dan wel, maar in ons legplan is dat ook 120 euro aan tegeltjes, dus een 6K aan totaal voor t montage systeem en alle opties.
Tegels had ik niet eens meegerekend in die 9k...........ik had 54 balastbakken meegerekend, het enige verschil leek me kunnen zitten in 35 koppelstrips tussen twee O-W rijen zodat deze een pad ertussen hebben.
Maar jij komt nog steeds 3k goedkoper uit?
Wat zijn dan alle opties als je eea niet monteert? en daar zitten wel koppelstrips bij, en 342 boutjes?
En balastbakken gebruik je niet, alle elementen staan dus los?
Lijkt me dramatisch leggen, als je er een paneel oplegt verschuift het van maat.
En hoe ga je dan de tegels/balast leggen? Gewoon op het element? En geen zij of achterpanelen?
Heb ik het niet eens over rubbers voor onder de plastic dragers als die op dakbedekking,epdm of grind staan, je wil het hele gewicht niet direct op je dak hebben staan. kans op beschadigen door beweging, hitte of ingedrukte kiezels.

Wat betaal je dan per basiselement? Dat moet een stuk minder zijn dan die 50 euro die ik link.
En wat monteer je dan wel van het systeem? Niet die 5 die genoemd worden in het montagefilmpje.

• Capt Waffles
Basic vraag: zit er een boven/onderkant aan zonnepanelen? (Kant die naar de nok van het dak of goot gericht moet worden)

Ik denk van niet als ik er naar kijk, zit geen markering op de Jinkosolars die ik heb liggen. De letters op de sticker met type nr en paneel info staan een kant op en de letters op het afdekkapje van de diodes staan de andere kant op. Ook zitten er aan elke kant drainage gaten.

• Powermage
@Teijgetje
De offerte heeft niet alles compleet uitgesplitst staan dus heb niet alle details, maar het is het totale systeem zoals solarstell in hun tool voor onze opstelling heeft berekend, dus liggers, ballastbakken, eindkappen, modules, koppelstukken etc.
onze opstelling zou 9 rijen van 6 panelen lang zijn (dus 12 panelen per rij).
Ballastplan is uit de calculator voor hoogste windklasse in NL en omvat 22 ballastbakken zo te zien die een bepaalde hoeveelheid ballast krijgen (varierend van 22, 19 of 17kg)
Voor de eerste 2 panelen (ivm oost-west) heb je 2 basis modules nodig, en elk paneel extra heeft er dus 1 nodig, dus 7 modules per rij.
Extra rubber onder de pootjes is niet nodig, en losse schroeven ook niet (die zitten bij de klemmen).

Daarnaast gaat over het totaal uiteindelijk ook nog een projectcorting vanaf, dus daadwerkelijk betalen we nog iets minder (maargoed, ik weet niet of die voornamelijk uit panelen, omvormers of de spullen komt bijvoorbeeld).

Join the club

• Ronald
  • Nu online
mcDavid schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:29:
[...]

Trunk en DTU komen er bij voor hoymiles, maar dat is een stuk minder extra kosten dan Enphase.

Hoymiles: lagere prijs, vermogen dat gewoon passend is voor panelen, minder garantie
Enphase: hogere prijs, stevig aftoppen geaccepteerd als kostenoptimalisatie, meer garantie.

@Johan Bogle Ik zet serieuze vraagtekens bij eenzelfde prijs voor Enphase en Hoymiles geïnstalleerd... Dat klopt dus gewoon niet.

Bedenk dat garantie voor componenten op dak waardeloos is zonder kostenloze vervanging, wat meestal na een paar jaar het geval is.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 07-07-2023 09:46 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TCMR
Andrehj schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:10:
[...]

Roep dat niet te vroeg. Hier was net even een gat in de bewolking met daarachter prachtige diepblauwe lucht. Gelijk de spanning op L1 omhoog naar een all-time high van 250.3 V...
Aardlekautomaat ging eruit hè? Niet de omvormer die zichzelf uitschakelde. Zon? Niet op hier op het hoogtepunt tijdens storm Poly, Noord-Holland.
pieter81! schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:08:
[...]

Ik zie die instelling niet staan in mijn SB2.5 via installateurs-inlog. Zou best de oorzaak kunnen zijn.

Ik vind het geen probleem overigens: zo'n storm + regen levert ongetwijfeld spanning op bij metalen constructies op het dak. Ben blij om te horen dat er meer mensen onder deze weersomstandigheden iets soortgelijks hadden, dan hoef ik me niet druk te maken dat er er iets niet goed ligt op het dak. Je moet toch maandelijks je aardleks testen, nu heeft Poly het voor me gedaan :+

• TCMR
Capt Waffles schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:47:
Basic vraag: zit er een boven/onderkant aan zonnepanelen? (Kant die naar de nok van het dak of goot gericht moet worden)

Ik denk van niet als ik er naar kijk, zit geen markering op de Jinkosolars die ik heb liggen. De letters op de sticker met type nr en paneel info staan een kant op en de letters op het afdekkapje van de diodes staan de andere kant op. Ook zitten er aan elke kant drainage gaten.
Nee, maar sommige panelen (shingled) doen het niet goed liggend in schaduw-situaties, en vanwege mooie kabelloop kies ik (maar ik ben redelijk gestoord) zelf wel vantevoren welk paneel er 180 graden gedraaid gaat worden.
Pagina: 1 ... 73 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren