Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste
Acties:
  • 679.750 views

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb in augustus 2022 akkoord gegeven op installatie van 17 panelen met beoogde installatiemoment mei 2023. Vond dit wel lang, maar wilde graag bij deze partij dus zodoende geaccepteerd. Maar nu blijkt dat ze het waarschijnlijk niet eens meer voor de bouwvak gaan redden.

Staat de (installatie)markt nog steeds zo op spanning, of heeft deze partij gewoon domme pech?

Ik zit te twijfelen of ik nog op zoek ga naar een andere partij, maar ik verwacht dat die ook nooit voor de bouwvak kunnen leveren?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:03
Beekforel schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:29:
Ik heb in augustus 2022 akkoord gegeven op installatie van 17 panelen met beoogde installatiemoment mei 2023. Vond dit wel lang, maar wilde graag bij deze partij dus zodoende geaccepteerd. Maar nu blijkt dat ze het waarschijnlijk niet eens meer voor de bouwvak gaan redden.

Staat de (installatie)markt nog steeds zo op spanning, of heeft deze partij gewoon domme pech?

Ik zit te twijfelen of ik nog op zoek ga naar een andere partij, maar ik verwacht dat die ook nooit voor de bouwvak kunnen leveren?
Voor de bouwvak, dat is over 3-4 weken. Zelfs voor de tekorten in de markt was dat niet mogelijk geweest.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-02 16:16
Beekforel schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:29:

Nou, als je in augustus 2022 hebt besteld dan ligt het niet-leveren niet aan de installatiemarkt. Hoogstens aan intern mismanagement. Dit kost je handenvol met geld met de zonneschijn van afgelopen weken. Het is tijd om een ingebrekestelling te sturen en te eisen dat de installatie binnen twee weken plaats gaat vinden.

• JC-Denton
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-02 09:20
BGFG schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:46:
[...]

Goed verhaal, maar in de praktijk toch wat anders. Ik probeer dat uiteraard zoveel mogelijk; heb een EV met een forse 80 kWh accu, maar die is ook wel weer eens vol. Bovendien ben ik overdag ook wel eens onderweg. Je verhaal over het sneller laden omdat de netspanning hoger is, is niet waar: de laadpaal limiteert het laden normaal gesproken.
Dus noemen we dit een gevalletje pleisters plakken, zonder de oorzaak van het probleem op te lossen. Typisch Nederland: we forceren iedereen om zoveel mogelijk te investeren in panelen en als het zover is heb je er (bijna) niks aan. In mijn geval doen ze de hele dag vrijwel niks meer als ik de auto oplaadtruck niet toepas.
Je auto laadt aan 1 van de 3 fases. En je levert terug op 1 van de 3. Tenzij je een 3 fase omvormer hebt. Bij hoog verbruik zal het voltage ongetwijfeld wat zakken. Maar de hele wijk staat in de wachtrij om ook maar iets terug te leveren dus de kans dat je omvormer weer aan gaat blijft klein. Ik heb geen EV maar had vanmiddag wel de droger, wasmachine, vaatwasser en airco aan. Dit zorgde niet voor daling van de netspanning en de omvormer is niet aan geweest. Het werkt misschien als de hele buurt dit tegelijk doet.

• JC-Denton
Franciesco schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:36:
[...]

Dit kan toch ook? Een thuisbatterij met eilandbedrijf en systeem waarmee je de woning (tijdelijk) los kan koppelen van het net?

Een soortgelijk systeem dus als je ook bij een stroomstoring stroom wilt kunnen hebben en de PV omvormer je batterij wilt kunnen laten voeden. Ik ben daar zelf ook in geïnteresseerd (heb al een hybride omvormer), maar gezien de huidige salderingsregeling heb ik het nog even geparkeerd.
Goedkoop is het niet, maar technisch is het mogelijk.
Precies! Dat moeten we hebben! Maar bestaat het?
Ik kan een thuisbatterij tussen de omvormer en de meterkast plaatsen. Op het moment dat netspanning te hoog is kan de omvormer nog wel de accu laden. Is de accu vol, dan gaat de omvormer alsnog uit.

De accu zit net als de omvormer op een van de fases in je meterkast. Op het moment dat je accu ofwel omvormer stroom gaat leveren, dan lever je dat direct aan het net. Op een andere fase (soms dezelfde) haal je weer stroom uit het net. Je slimme meter saldeert dit ter plekke. Maar jezelf afsluiten van het net en je eigen stroom verbruiken kan volgens mij (nog) niet?

Je eigen thuis batterij kan je ook niet gebruiken op het moment dat de netspanning 253v of hoger is.

[ Voor 4% gewijzigd door JC-Denton op 25-06-2023 20:55 ]

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:49
JC-Denton schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:48:
[...]

Je auto laadt aan 1 van de 3 fases. En je levert terug op 1 van de 3. Tenzij je een 3 fase omvormer hebt. Bij hoog verbruik zal het voltage ongetwijfeld wat zakken. Maar de hele wijk staat in de wachtrij om ook maar iets terug te leveren dus de kans dat je omvormer weer aan gaat blijft klein. Ik heb geen EV maar had vanmiddag wel de droger, wasmachine, vaatwasser en airco aan. Dit zorgde niet voor daling van de netspanning en de omvormer is niet aan geweest. Het werkt misschien als de hele buurt dit tegelijk doet.
Dit klopt, in ieder geval bij mij niet. Ik heb een 1 fase lader; als ik de auto laadt daalt de spanning voldoende om de panelen de volle opbrengst te laten genereren. Mijn omvormer slaat dan direct weer aan: ook logisch want de stroom die de panelen genereren wordt direct gebruikt om de auto te laden. Ik lever dan niks terug aan het net, maar gebruik de opgewekte stroom voor de auto. Als ik bijvoorbeeld de airco, terrasheater en oven aanzet daalt de netspanning ook voldoende om de omvormer weer op vol vermogen te laten functioneren. Krom, maar zo is het wel.

• JC-Denton
BGFG schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:59:
[...]

Dit klopt, in ieder geval bij mij niet. Ik heb een 1 fase lader; als ik de auto laadt daalt de spanning voldoende om de panelen de volle opbrengst te laten genereren. Mijn omvormer slaat dan direct weer aan: ook logisch want de stroom die de panelen genereren wordt direct gebruikt om de auto te laden. Ik lever dan niks terug aan het net, maar gebruik de opgewekte stroom voor de auto. Als ik bijvoorbeeld de airco, terrasheater en oven aanzet daalt de netspanning ook voldoende om de omvormer weer op vol vermogen te laten functioneren. Krom, maar zo is het wel.
Gek inderdaad, heb je soms alles op 1 fase? Hier komen 3 fases de woning binnen. 1 gaat naar de inductieplaat. 1 naar de woning en 1 (met de laagste spanning) voor de teruglevering. Ik kan eens kijken wat er gebeurd als ik verbruik en terugleveren op dezelfde fase zet. Met een 3 fase omvormer houdt dit trucje al meteen op.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:38
JC-Denton schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:06:
Hier komen 3 fases de woning binnen. 1 gaat naar de inductieplaat. 1 naar de woning en 1 (met de laagste spanning) voor de teruglevering. Ik kan eens kijken wat er gebeurd als ik verbruik en terugleveren op dezelfde fase zet. Met een 3 fase omvormer houdt dit trucje al meteen op.
Dat is een erg bijzondere verdeling... Zo gebruik je nooit je eigen opgewekte stroom en heb je ook nog maximale verliezen in de nulleiding.
Ik zou woning en PV op dezelfde fase zetten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Gek inderdaad, heb je soms alles op 1 fase? Hier komen 3 fases de woning binnen. 1 gaat naar de inductieplaat. 1 naar de woning en 1 (met de laagste spanning) voor de teruglevering. Ik kan eens kijken wat er gebeurd als ik verbruik en terugleveren op dezelfde fase zet. Met een 3 fase omvormer houdt dit trucje al meteen op.
Fancy 3fase omvormers kunnen soms ook asymetrisch terugleveren. 6kW PV wordt dan verdeeld in bijvoorbeeld 3kW op L1, 1kW op L2 en 1kW op L3. Ook handig wanneer de spanning op een enkele fase te hoog is maar de andere twee niet.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JC-Denton schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:48:
[...] Je auto laadt aan 1 van de 3 fases. En je levert terug op 1 van de 3. Tenzij je een 3 fase omvormer hebt. Bij hoog verbruik zal het voltage ongetwijfeld wat zakken. Maar de hele wijk staat in de wachtrij om ook maar iets terug te leveren dus de kans dat je omvormer weer aan gaat blijft klein. Ik heb geen EV maar had vanmiddag wel de droger, wasmachine, vaatwasser en airco aan. Dit zorgde niet voor daling van de netspanning en de omvormer is niet aan geweest. Het werkt misschien als de hele buurt dit tegelijk doet.
Je auto kan op 1, 2 of 3 fases laden afhankelijk van je auto, lader en netaansluiting.
Je teruglevering hangt af van of je een 3fase omvormer, of één of meerdere 1fase omvormers hebt.

Als de netspanning dusdanig hoog is dat je zelfs met een redelijk verbruik zonder teruglevering te hoog zit is er echt wat mis. Anders geeft ieder verbruik op de aansluiting tenminste evenveel ruimte voor eigen opwek.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• jadjong
  • Niet online
JC-Denton schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:53:

De accu zit net als de omvormer op een van de fases in je meterkast. Op het moment dat je accu ofwel omvormer stroom gaat leveren, dan lever je dat direct aan het net. Op een andere fase (soms dezelfde) haal je weer stroom uit het net. Je slimme meter saldeert dit ter plekke. Maar jezelf afsluiten van het net en je eigen stroom verbruiken kan volgens mij (nog) niet?
Dat kan al jaren. Het goede doel waar je jouw geld dan aan moet doneren heet Victron.
Zelf een powerwall bouwen

[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 25-06-2023 21:21 ]

• onetime
  • Niet online
JC-Denton schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:53:
[...] Precies! Dat moeten we hebben! Maar bestaat het?
Ik kan een thuisbatterij tussen de omvormer en de meterkast plaatsen. Op het moment dat netspanning te hoog is kan de omvormer nog wel de accu laden. Is de accu vol, dan gaat de omvormer alsnog uit.

Je eigen thuis batterij kan je ook niet gebruiken op het moment dat de netspanning 253v of hoger is.
Dat is er al heel lang. Ik heb een Powerrouter liggen. Die heeft een netaansluiting en een verbruikers aansluiting. Wordt al jaren niet meer gemaakt. Maar ondertussen zijn er voldoende andere oplossingen.

Je ziet teveel problemen. Zijn allang oplossingen voor.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:39
jadjong schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:17:
[...]

Fancy 3fase omvormers kunnen soms ook asymetrisch terugleveren. 6kW PV wordt dan verdeeld in bijvoorbeeld 3kW op L1, 1kW op L2 en 1kW op L3. Ook handig wanneer de spanning op een enkele fase te hoog is maar de andere twee niet.
Zijn er (gangbare) consumenten-omvormers waarvan je weet dat ze dit kunnen? Is wel een goeie om mee te nemen in een afweging voor welke omvormer te kiezen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• BGFG
  • Laatst online: 22:49
[...]

Ik snap serieus echt niks van wat je zegt, maar in ben ook een leek op dit gebied. Ik heb een 1 fase meter kast en dus ook een 1 fase lader. Kan zoals ik meldde met het laden van mijn auto het voltage redelijk verlagen, waardoor de omvormer weer aanspringt. Idem als ik andere forse verbruikers aanzet. Feit blijft dat zonder deze truken mijn omvormer het grootste gedeelte van de dag niets of erg weinig doet. Mooier kan ik het niet maken helaas :(

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40
BGFG schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:46:
[...]
Je verhaal over het sneller laden omdat de netspanning hoger is, is niet waar: de laadpaal limiteert het laden normaal gesproken.
Ik heb het niet verzonnen hoor. Ik heb 11kW 3-fase laadpaal, die op een bepaald moment (een zonnige middag) 11.3kW aan het wegstouwen was. De (bewolkte) dag ervoor ging ie tot max 10.8kW. De technische contactpersoon bij Eaton waar ik toen om een andere reden contact mee had, en die ik liet weten dat er 11.3kW door de laadpaal ging, zei, terecht, dat bij een hogere netspanning (PV-opwek in de buurt) er meer vermogen doorgaat. De paal is op 3x20A afgezekerd (dat is dus 13.8kW op 230V), dus daar mag ie overheen. De paal kan 22kW aan, en weet het niet meer uit m'n hoofd, maar staat mogelijk iets hoger dan 11kW ingesteld. Kan zijn dat de auto uiteindelijk maar 11kW naar aan z'n inverter kwijtkan, maar je hebt ook laadverliezen die kunnen worden aangevuld. Kortom: ja, bij hogere netspanning kan, ik in ieder geval, (ietsjes) sneller laden.

• onetime
  • Niet online
@TCMR Laadpalen worden op stroom geregeld; de accu in je auto kan een veelvoud aan, dus een hogere spanning is een hoger vermogen. Bij andere, kleinere dingen gebeurt het zelfde, maar dat valt niet op.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik snap iets niet. Ik heb 15 panelen liggen van 390wp op het zuiden en een omvormer die max 5500wh kan omvormen. Toch heb ik mijn piek opbrengst nog nooit boven de 3800wh gezien. Is dat normaal? Ik zou op zonnige dagen toch wel een iets hogere opbrengst verwachten?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-02 08:34

Sebazzz

3dp

Op hete dagen is de opbrengst sowieso een stuk minder.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:53
Chaoss schreef op maandag 26 juni 2023 @ 00:41:
Ik snap iets niet. Ik heb 15 panelen liggen van 390wp op het zuiden en een omvormer die max 5500wh kan omvormen. Toch heb ik mijn piek opbrengst nog nooit boven de 3800wh gezien. Is dat normaal? Ik zou op zonnige dagen toch wel een iets hogere opbrengst verwachten?
Bij een ideale hoek op het zuiden zeker wel. Je zou in het voorjaar makkelijk de 5500 W moeten halen rond het middaguur. 3800 W is maar 65%. Zelfs op een hete dag als gisteren zou de piek rond de 80% moeten zitten.

• onetime
  • Niet online
@Chaoss Kan het zoiets zijn: Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt ?
Je omvormer heeft waarschijnlijk 2mppt's, is er maar één aangesloten?
Wat is de oriëntatie van de panelen? Wat is de string spanning? Netspanning? Merken en types?
Dit alles in een eigen topic?

• onetime
  • Niet online
@Chaoss Let ook op je eenheden...

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:10
Zet je systeem eens in pvcalc, dan kan je zien wat je zou mogen verwachten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:35
Wat is tegenwoordig een beetje de gemiddelde WP installatieprijs ?

• BarryH
wd200 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:27:
1,50 ex. of kijk bij b.v. solarbouwmarkt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik had hier een poosje terug al eens gezegd dat ik mijn panelen welke 10 jaar liggen ging verwijderen en de aansluitingen even eens goed zou bekijken ivm lekkage etc.(daar was toen een discussie over inferieure toestanden)
Nu had ik een paneel waar bij het aansluitkastje de deksel niet helemaal lekker zat dus bij deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M821FEdYSDf704yUeS7AnEG6JwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4DbguAZkPdN5VzC8LhQBZzU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STqHNZDUPb70i8bwokBXmG_uWgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNKM423Wa07aNXnqzcAgDUeE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbN8L15ZrX7h7Xg-JSntg6p0y-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uSQFgE17JRFVhGk4F7oT6Jz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zurEHoFY7b4szGzPTPwJylegOzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2ZoCJ02b2VjZmZCPOdVhtz2.jpg?f=fotoalbum_large

En dan was er nog een paneel waarbij ik de folie 10 jaar geleden beschadigd had, ik heb er toen een paar keer wat bootlak achterop gedruppeld dat was inmiddels verdwenen.
De cel vertoont wat corrosie maar lijkt het nog wel te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uDLjtZHtZHj0wmfaSyKJ_8XrDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1NrmCNTOlnMUtUKAocvzMdd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ5XRvY-F9Csxp6kenvwBhGGBMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pD0yUNGAUYhR8zsHZQCN2cd1.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een kleine surprise....
Je schrikt toch even.
Hij blijft wel dapper bij zijn nestje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GBvFUh8OQOWZ2Rf8sfQGgyioCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvDZQd0IjxF1Lteq1UklI0qj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CauwJ3-iV0yp8Y2X5DnJl7GrC84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ed5BoUGDc47tinM5za6KHrBQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald.42 op 26-06-2023 11:07 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

onetime schreef op maandag 26 juni 2023 @ 06:56:
Wat is de oriëntatie van de panelen? Wat is de string spanning? Netspanning? Merken en types?
Dit alles in een eigen topic?
Euh, dat soort dingen gaat mijn pet te boven. Ik ga wel contact opnemen met de leverancier. Panelen liggen net sinds december.

Edit, Ik zie in homeassistant dat PV1 op 0 staat, is dat wat je bedoeld?, ik denk eigenlijk dat mijn panelen maar op 1 string zijn aangesloten.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrE-s8ZyUw-_rmf_-G1XwZOzeRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxdejJGNzRbo8XvB2CswnhG9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Chaoss op 26-06-2023 12:05 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• TCMR
Ronald.42 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:00:
Nu had ik een paneel waar bij het aansluitkastje de deksel niet helemaal lekker zat dus bij deze.
Leuk om te zien. Panelen zien er nog goed uit. Die diodes: geinig. Heb zelf drie jaar geleden panelen uit 2003 van het dak gehaald. Shell Solar, met welbekende delaminatie. Zagen er iets minder fris uit dan de jouwe.

Wat moeten we verder zien aan die 'junction box' en aan de MC4 connectoren? Goed, niet goed?
Heb vorige week panelen uit 2020 van het dak gehaald, door de profi-installateur gelegd. Ik kon daar overal de wartels van de MC4-connectoren gewoon met de hand losdraaien. Het blijft drama, die gasten...

En dat terwijl Stäubli er zo'n fijn filmpje voor gemaakt heeft.

Ik gebruik zelf overigens geen momentsleutel voor het aandraaien van de wartel. Dat gaat me effe te ver voor zoiets, maar wel de officiële steeksleutels die overigens gewoon beginnen te slippen als je op het goede aanhaalmoment zit (nog minimale ruimte tussen wartel en connector-body). Ik vroeg met telkens af: is dit by design?

• Ronald.42
  • Niet online
TCMR schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:58:
[...]

Leuk om te zien. Panelen zien er nog goed uit. Die diodes: geinig. Heb zelf drie jaar geleden panelen uit 2003 van het dak gehaald. Shell Solar, met welbekende delaminatie. Zagen er iets minder fris uit dan de jouwe.

Wat moeten we verder zien aan die 'junction box' en aan de MC4 connectoren? Goed, niet goed?
Heb vorige week panelen uit 2020 van het dak gehaald, door de profi-installateur gelegd. Ik kon daar overal de wartels van de MC4-connectoren gewoon met de hand losdraaien. Het blijft drama, die gasten...

En dat terwijl Stäubli er zo'n fijn filmpje voor gemaakt heeft.

Ik gebruik zelf overigens geen momentsleutel voor het aandraaien van de wartel. Dat gaat me effe te ver voor zoiets, maar wel de officiële steeksleutels die overigens gewoon beginnen te slippen als je op het goede aanhaalmoment zit (nog minimale ruimte tussen wartel en connector-body). Ik vroeg met telkens af: is dit by design?
Volgens mij ziet het er nog keurig uit na 10 jaar in weer en wind.
Heb ze bijna allemaal gemeten rechtop met de rug naar de zon, zitten allemaal rond de 52 volt.

Heb overigens inmiddels wel 1 aangetroffen met wat oververhittings verschijnselen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AL7ZPLREN4mMganpy4wT-MQvI8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fag1ROGLqQKwBFYSKw42NOLs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfWoG8A6GBQYpIVDYYNNuPgfrWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VZAZBXymiyRjCsn6WuXi3vy.jpg?f=fotoalbum_large

Wartels draai ik zo vast als ik denk dat het moet en dat is altijd op het juiste moment... in tijd... :P

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:00:
Ik had hier een poosje terug al eens gezegd dat ik mijn panelen welke 10 jaar liggen ging verwijderen en de aansluitingen even eens goed zou bekijken ivm lekkage etc.(daar was toen een discussie over inferieure toestanden)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan was er nog een paneel waarbij ik de folie 10 jaar geleden beschadigd had, ik heb er toen een paar keer wat bootlak achterop gedruppeld dat was inmiddels verdwenen.
De cel vertoont wat corrosie maar lijkt het nog wel te doen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En nog een kleine surprise....
Je schrikt toch even.
Hij blijft wel dapper bij zijn nestje...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik me niet vergis is dat een franse veldwesp, die zijn echt 0,0 agressief en komen niet op zoetigheid af, heb ze hier ook al jarenlang overal zitten. Maken nestjes met open structuur itt klotewespen :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Ronald.42
  • Niet online
Oogje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:24:
[...]

Als ik me niet vergis is dat een franse veldwesp, die zijn echt 0,0 agressief en komen niet op zoetigheid af, heb ze hier ook al jarenlang overal zitten. Maken nestjes met open structuur itt klotewespen :+
Klopt inderdaad zijn totaal niet agressief ze zijn eerder bang als je met je vinger in de buurt van het nest komt.
Ze vangen hoofdzaak insecten, helaas zaten deze nestjes op de verkeerde plek.

• onetime
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:23:
[onetime schreef op maandag 26 juni 2023 @ 06:56:
Dit alles in een eigen topic?]

Euh, dat soort dingen gaat mijn pet te boven. Ik ga wel contact opnemen met de leverancier. Panelen liggen net sinds december.

Edit, Ik zie in homeassistant dat PV1 op 0 staat, is dat wat je bedoeld?, ik denk eigenlijk dat mijn panelen maar op 1 string zijn aangesloten.:

[Afbeelding]
Netspanning in orde, inderdaad één string, het is vaak zo dat niet het volle vermogen op maar één van de twee mppt's kan. De beide mppt's parallel met een splitter (heb ik liggen) en mogelijkerwijs de omvormer op parallelbedrijf in moeten stellen. Goede eerste poging, bij afwezigheid van opbrengst grafieken.

Die PV spanning komt neer op 32 1/3 volt per paneel. Met de specs van de panelen misschien een indicatie van terugregelen van de mppt.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Andrehj schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:12:
Zo gebruik je nooit je eigen opgewekte stroom
Dat is toch ook niet nodig. Je 3 fase meter saldeert over de fases heen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:55
Vraag van een andere orde: komende woensdag gaat Stedin hier een aantal uren de stroom eraf gooien. Is het aan te raden om de zonnepanelengroepen zelf al uit te schakelen en zo ja, in welke volgorde? Eerst werkschakelaar en dan de groep?

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:46

ErikVers

e-Duurzaam

wd200 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:27:
€1,17/WP?
Zie ook mijn eerde post en je kan zo een exacte calculatie maken 👍😋

@Dre @onetime persoonlijke berichtje nog gezien met verzoek om in de ts op te nemen?

ErikVers in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Nb nieuwe TWSolar 405WP panelen komen binnenkort met 25jaar product garantie en een iets verlaagde prijs.

Dan zit je voor 10 stuks incl een centrale Goodwe omvormer op €1,11/WP
en met micro van Enphase op €1,42/WP

[ Voor 33% gewijzigd door ErikVers op 26-06-2023 21:40 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:46

ErikVers

e-Duurzaam

onetime schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Netspanning in orde, inderdaad één string, het is vaak zo dat niet het volle vermogen op maar één van de twee mppt's kan. De beide mppt's parallel met een splitter (heb ik liggen) en mogelijkerwijs de omvormer op parallelbedrijf in moeten stellen. Goede eerste poging, bij afwezigheid van opbrengst grafieken.

Die PV spanning komt neer op 32 1/3 volt per paneel. Met de specs van de panelen misschien een indicatie van terugregelen van de mppt.
En @Chaoss dit type omvormer van Goodwe kan het max ingangsvermogen ook op één ipv beide strings verwerken. Vermoedelijk betreft het een software issue.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:24
JC-Denton schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:16:
Ter vergelijking; Ik heb dezelfde panelen als mijn buurman, hij heeft een 3-fase omvormer en ik een 1-fase, beide van Omnik. Hij heeft 16 panelen en ik 10. Sommige dagen wek ik gewoon 1/3 meer omdat ik nog een "goede" teruglever fase kan kiezen.
Kun je uitleggen hoe je een "goede" terugleverfase kan kiezen?
Volgens mij heeft een 1 fase omvormer niet de mogelijkheid om een fase te kiezen, en wordt die gebruikt bij 1 fase huisaansluitingen?
Maar dan nog lijkt het mij onzin om de aansluiting van fase te veranderen als je een driefasen aansluiting hebt, je levert immers terug via een automaat die vast aan/in je installatie zit. Een andere fase kiezen zou de automaat uitzetten zijn en dan in de groepenkast het loshalen en op een andere fase zetten? Om dan de automaat weer aan te zetten zodat de panelen terugleveren, om te kijken of dat beter gaat? En zo niet het hele gedoe voor een laatste fase opnieuw?
Of heb je levensgevaarlijk schakelaars tussen de fasen en de PV groep zitten? En is de PV dus aangesloten op alle drie de fasen waarbij je twee fasen "afsluit", om zo de fase te kunnen kiezen die het gunstigst is?
Dat zou wachten op een grote kortsluiting zijn natuurlijk........per ongeluk twee fasen aan en je blaast de boel op.

Mij werd juist uitgelegd dat met een driefasen-omvormer de kans op uitval minder was omdat nooit alle fasen evenveel overbelast zijn zodat de omvormer uitschakelt?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Ronald.42
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:31:
[...]

Kun je uitleggen hoe je een "goede" terugleverfase kan kiezen?
Volgens mij heeft een 1 fase omvormer niet de mogelijkheid om een fase te kiezen, en wordt die gebruikt bij 1 fase huisaansluitingen?
Maar dan nog lijkt het mij onzin om de aansluiting van fase te veranderen als je een driefasen aansluiting hebt, je levert immers terug via een automaat die vast aan/in je installatie zit. Een andere fase kiezen zou de automaat uitzetten zijn en dan in de groepenkast het loshalen en op een andere fase zetten? Om dan de automaat weer aan te zetten zodat de panelen terugleveren, om te kijken of dat beter gaat? En zo niet het hele gedoe voor een laatste fase opnieuw?
Of heb je levensgevaarlijk schakelaars tussen de fasen en de PV groep zitten? En is de PV dus aangesloten op alle drie de fasen waarbij je twee fasen "afsluit", om zo de fase te kunnen kiezen die het gunstigst is?
Dat zou wachten op een grote kortsluiting zijn natuurlijk........per ongeluk twee fasen aan en je blaast de boel op.

Mij werd juist uitgelegd dat met een driefasen-omvormer de kans op uitval minder was omdat nooit alle fasen evenveel overbelast zijn zodat de omvormer uitschakelt?
Ik heb een driefasen meterkast en 4 omvormers.
Op de laptop kijk ik nu en dan eens wat de spanningen op de fases zijn.
Mocht er nu 1 op de grens zitten dan kan ik daar eventueel een omvormer af halen en op een fase prikken welke lager in spanning zit.

Mijn buren hebben een enkelfase meterkast en die hadden veel problemen met een uitvallende omvormer, en geen keus om een andere fase te pakken.
Na een tijdje ben ik eens wezen meten welke fase op de probleem tijden het laagst zat in spanning en heb de hoofdzekering op een andere fase gezet, probleem opgelost.
Naderhand is Liander nog wezen kijken en meten en hebben een mooi nieuw zegeltje op de kast gezet.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-02 12:31
Heb hier ook een 1 fase SE omvormer, alles werkt goed, nu heb ik de meterkast laten voorbereiden naar 3 fase, Enexis moet het nog verder aansluiten maar dat duurt nog een half jaar, zijn er dingen waar ik nog op moet letten?

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Teijgetje
Ronald.42 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:42:

Mijn buren hebben een enkelfase meterkast en die hadden veel problemen met een uitvallende omvormer, en geen keus om een andere fase te pakken.
Na een tijdje ben ik eens wezen meten welke fase op de probleem tijden het laagst zat in spanning en heb de hoofdzekering op een andere fase gezet, probleem opgelost.
Naderhand is Liander nog wezen kijken en meten en hebben een mooi nieuw zegeltje op de kast gezet.
Dat verklaart eea.

En zelf bij de buren de fase met aansluiting veranderd begrijp ik?
Waarom niet door Liander laten doen dan?

Dit alles ter informatie, bij ons zijn dit weekend eindelijk de 108 panelen geplaatst na een jaar op vergunning te hebben moeten wachten.
Onze installateur is met een ploeg van 7 man van 9 tot 6 zaterdag bezig geweest om ze allemaal te plaatsen.
Panelen liggen Oost-West op Valk Pro P10, en zijn voor twee boerderijen, 86 voor de ene en 22 voor de ander.
Beiden krijgen 3 fasen omvormers, we hebben beiden een 3 fasen aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPhYiHCX4ClS-ha5_XvJAHVcing=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSb0ycbOxXbR8cYFiMVZarL9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaDBJ_t9HnHV2Q_RcTXGs2Xeqng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASxqrsIrTRvLH1DiVbIN8YYU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7yedvrHRsrkveSiVl8X5VWtWqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIDI4u6GaXlLPo6Rvi80piZo.jpg?f=fotoalbum_tile

Moet nog even zorgen dat er Wifi is achter op het veld .........
De elektricien komt ze deze week aansluiten op het net.

Al het voorwerk is in eigen beheer gedaan, dan had ik een gratis tractor. :9
Daarmee heb ik ook al het materiaal naar achter gereden.
Het grindveld weegt zo`n 76 ton (15,5 x 20,5 m, zandbed met grindlaag).
En het gevecht met 2 kabeltjes van zo`n 200 en 220 meter was ook wel een dingetje( YMVK-as 4x10 en YMVK-as 4x16).

Als de heg dichtgegroeid is valt het hele veld uit zicht.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 26-10-2023 10:49 ]

• Ronald.42
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:50:
[...]

Dat verklaart eea.

En zelf bij de buren de fase met aansluiting veranderd begrijp ik?
Waarom niet door Liander laten doen dan?

Dit alles ter informatie, bij ons zijn dit weekend eindelijk de 108 panelen geplaatst na een jaar op vergunning te hebben moeten wachten.
Panelen liggen Oost-West op Valk Pro P10, is voor twee boerderijen, 86 voor de ene en 22 voor de ander.
Beiden krijgen 3 fasen omvormers, we hebben beiden een 3 fasen aansluiting.
[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi werk! d:)b

Tja ze hadden het laten uitvoeren en een mooie zak geld betaald en nu functioneerde het niet.
Teleurstelling allom natuurlijk.
En Liander was niet erg haastig (6 weken) plus dat de zegel van de kast al weg was.
Kleine moeite om ze dan even wat plezier van hun installatie te geven.

Ja en het mag officieel niet.... :w

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:53
[...]

Dat is wanneer het probleem in je eigen bekabeling zit. Als een van de fasen al overbelast je huis binnenkomt, dan ben je mogelijk beter af met een enkelfasige omvormer op een van de andere twee fasen.

• Gramser
Gramser schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:11:
Vraag van een andere orde: komende woensdag gaat Stedin hier een aantal uren de stroom eraf gooien. Is het aan te raden om de zonnepanelengroepen zelf al uit te schakelen en zo ja, in welke volgorde? Eerst werkschakelaar en dan de groep?
Iemand die hier nog iets over zou willen zeggen..? Of laat ik het gewoon gebeuren?

• Ronald.42
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 06:56:
[...]

Iemand die hier nog iets over zou willen zeggen..? Of laat ik het gewoon gebeuren?
De installatie moet daar gewoon tegen kunnen.

Bij afschakelen zet ik overigens eerst de schakelaar op de omvormer zelf op 0.

• Gramser
Dat kan natuurlijk ook nog, die stap vergat ik zelfs nog even. Punt is dat ik ook niet exact weet wanneer ze beginnen, dus de kans is groot dat ik alsnog te laat ben met afschakelen. We gaan het zien, dank voor je reactie in ieder geval @Ronald.42

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-02 10:26
komende woensdag gaat Stedin hier een aantal uren de stroom eraf gooien. Is het aan te raden om de zonnepanelengroepen zelf al uit te schakelen en zo ja, in welke volgorde?
Zodra de 230 wegvalt stopt je omvormer er vanzelf mee.
Of je dat nou zelf doet in de groepenkast of Stedin in de wijktrafo maakt niet uit.
Ik zou er gewoon afblijven.

• Gramser
Daar ben ik goed in :+

• onetime
  • Niet online
[...] Kun je uitleggen hoe je een "goede" terugleverfase kan kiezen?

Heel simpel, als je drie fase hebt, dan meet je gewoon de spanning van alle drie de fases en je kiest die met de laagste spanning. En dan zet je hem inderdaad daar op. Even de spanning er af en los-en-weer-vast schroeven.
Ja dan bouw je het om. Dat van die schakelaars is overigens een leuk idee, break-before-make wissel schakelaars. Dan niet gevaarlijk.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:28

Termy

valt er nog wat te fragge?

Lulukai schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:51:
Kan je 3 'normale' panelen gebruiken op een APS DS3D, of moeten het er altijd 2 of 4 zijn?
Volgens de spec sheet heb je minimaal 52V nodig, dus daar kom je met 1 normaal paneel niet aan. Maar als je er 3 panelen op aansluit, heb je wel op 1 kanaal die opstartspanning.

Ik ga uit dat het niet kan, maar alle communicatie van APS meldt 'tot 4 panelen op 1 omvormer', maar het moeten er volgens mij altijd exact 4 zijn. (of 2, maar dan koop je beter een DS3/DS3-L)

https://emea.apsystems.co...tasheet-2022-09-27-UK.pdf

(normaal paneel bedoel ik gewoon een 410Wp paneel, met VoC 38V en max. rated 32V)
Je moet net als bij stringomvormers aan de specs voldoen dus zo te zien is 1 paneel op een tracker niet zo'n goed idee, nee. Afhankelijk van je oriëntatie en helling zou je ook nog naar een QS1 kunnen kijken, als die nog te krijgen zijn.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TwingyTwingy schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:36:
[...]

Nou, als je in augustus 2022 hebt besteld dan ligt het niet-leveren niet aan de installatiemarkt. Hoogstens aan intern mismanagement. Dit kost je handenvol met geld met de zonneschijn van afgelopen weken. Het is tijd om een ingebrekestelling te sturen en te eisen dat de installatie binnen twee weken plaats gaat vinden.
Heb hier even over nagedacht en besloten dat je gelijk hebt. Vandaag gebeld om te kijken of we er nog uit kunnen komen maar dat betwijfel ik.
Ze plannen een week in het voren en er zijn nog wel 45 installaties voor mij (dus eerder getekend) te gaan.

Aangegeven dat ik een ingebrekestelling ga opmaken, hij vond het prima en zou het doorspelen aan de directie. Vanavond maar even uitrekenen wat de schade precies zal zijn.

• TwingyTwingy
Beekforel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:56:
[...]

Heb hier even over nagedacht en besloten dat je gelijk hebt. Vandaag gebeld om te kijken of we er nog uit kunnen komen maar dat betwijfel ik.
Ze plannen een week in het voren en er zijn nog wel 45 installaties voor mij (dus eerder getekend) te gaan.

Aangegeven dat ik een ingebrekestelling ga opmaken, hij vond het prima en zou het doorspelen aan de directie. Vanavond maar even uitrekenen wat de schade precies zal zijn.
Heel verstandig. Als ik dit zo beluister dan ben je ook niet vlot aan de beurt. Vaak werkt zo'n ingebrekestelling wel goed. Je hebt dan een streepje voor op klanten die niet 'zeuren'.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:06
TwingyTwingy schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:03:
[...]

Heel verstandig. Als ik dit zo beluister dan ben je ook niet vlot aan de beurt. Vaak werkt zo'n ingebrekestelling wel goed. Je hebt dan een streepje voor op klanten die niet 'zeuren'.
Bij een groot bedrijf kan dat positief werken, omdat mensen zich niet persoonlijk aangevallen voelen. En soms heeft de planner "iets" nodig om je dossier vooruit te duwen.

Bij een eenmansbedrijf kan het alle kanten uit gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tommie12 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Bij een groot bedrijf kan dat positief werken, omdat mensen zich niet persoonlijk aangevallen voelen. En soms heeft de planner "iets" nodig om je dossier vooruit te duwen.

Bij een eenmansbedrijf kan het alle kanten uit gaan.
Het is een (middel)groot bedrijf, dus hoop idd dat het voor de planner helpt.

Wat zou een redelijke schade berekening zijn?

Uit de offerte:
Het
totale vermogen van het systeem bedraagt 6.715 watt. Het systeem zal per jaar, bij 1000 zonuren ongeveer 5.729
kWh leveren, erop gebaseerd dat het systeem op het zuid-oosten is gericht met een opbrengst van 85%.
17 x 395 Wp dus. Uitgaande dat ik per 15 juli opbrengst zou moeten hebben, hoe bereken ik dan wat ik per week mis? Immers de opbrengst gaat steeds een beetje terug nu, dus zou elke week wat minder schade lijden? @TwingyTwingy een suggestie?

[ Voor 39% gewijzigd door Beekforel op 27-06-2023 15:37 ]

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-12-2025
Lijkt me wat aan de lage kant.

Ik heb 14x 415wp Jinko liggen i.c.m. een Growatt 3 fase MOD6000TL3-X string omvormer. Ook op het zuiden, zonder schaduw.
Zie hem regelmatig over de 5000w heen gaan met als piek 5800w tot zover (draait nu 10 dagen).

Ik weet niet wat voor omvormer je hebt en of je voldoende dikke kabels hebt liggen.
Wellicht kan de fabrikant van de omvormer op afstand diagnose stellen / updaten.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Staat gewoon in de manual van je omvomer

• Teijgetje
jobr schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:21:
[...]

Staat gewoon in de manual van je omvomer
Dat leest toch niemand? _O-

• Gramser
Nou, ik over het algemeen wel maar ik heb ‘m er nu niet bijgepakt.

We gaan het zien morgen, ik blijf overal vanaf want eigenlijk is dat wel een prima test 😄

• Ronald.42
  • Niet online
Met mooie beugeltjes jonguh...
Geniaal weer dat marktplaats _O-

https://link.marktplaats.nl/m1993429355

[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 27-06-2023 19:37 . Reden: Link cleanup ]

• TwingyTwingy
Beekforel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:42:
[...]

Het is een (middel)groot bedrijf, dus hoop idd dat het voor de planner helpt.

Wat zou een redelijke schade berekening zijn?

Uit de offerte:

[...]

17 x 395 Wp dus. Uitgaande dat ik per 15 juli opbrengst zou moeten hebben, hoe bereken ik dan wat ik per week mis? Immers de opbrengst gaat steeds een beetje terug nu, dus zou elke week wat minder schade lijden? @TwingyTwingy een suggestie?
Ik zou er in de ingebrekestelling nog niet teveel over zeggen. Wellicht iets van zo'n tekst? 'De gemiste opbrengst in kWh wordt u in rekening gebracht tegen het geldende tarief van mijn energieleverancier. Deze berekening wordt gedaan op basis van de jaarverdeling zonnepanelen'.

Kemkens heeft op hun website een mooi tabelletje onder punt 7. https://www.kemkens.nl/ke...nelen/opbrengst-per-maand

Je kunt dan mooi wanneer de installatie een maandje in gebruik is uitrekenen wat je in de maand juli gemist hebt.

Kijk maar of je wat met mijn punten kunt.

• onetime
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:42:
Met mooie beugeltjes jonguh...
Geniaal weer dat marktplaats _O-

https://link.marktplaats.nl/m1993429355
Even goed kijken naar alle foto's. Gewoon klikfit dakhaken met rails. Niets bijzonders behalve de 1e foto.

• Denman
  • Laatst online: 23:59
Zo, even een noob actie gedaan, daar komt dan ook een noob vraag uit hoe dit op te lossen :+

Afgelopen week zonnepanelen geïnstalleerd, 12 stuks in 2 strings van 7 en 5. Dat installeren is allemaal prima gegaan, kabel naar de meterkast inmiddels ook getrokken. Het is alleen nog een kwestie van de laatste kabels ook daadwerkelijk installeren. En daar wringt de schoen een beetje. Wat is er namelijk gebeurd; we hebben de MC4 kabels (uiteraard) netjes door het dak geleid, maar zijn vergeten te markeren welke connector bij welke string hoort. Oftewel; we hebben 2 zwarte kabels en 2 rode, maar aansluiten wordt nu een gok.

Is dat erg? Mijn gedachte om dit op te lossen is door “gewoon” 1 zwarte en 1 kabel in de omvormer (Growatt 4200 TL-XE) te stoppen en dan te kijken of het werkt of niet. Als er geen lus is zal er niks gebeuren, is die er wel dan slaat de omvormer hopelijk aan. Is dat laatste het geval dan kan ik de laatste 2 kabels ook aansluiten.

Maar gaat dit zomaar? En hoe snel kan ik zie of ik de boel correct aangesloten heb? Ik wil dit vanavond gaan doen, zal circa 19:00 zijn dus de zonnekracht (voor zover aanwezig vandaag) zal dan ook minder zijn. Wellicht heeft dit nog invloed op het tempo van aanslaan omvormer.

Join het GoT Pulse-Team!

• Ronald.42
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 00:07:
[...]

Even goed kijken naar alle foto's. Gewoon klikfit dakhaken met rails. Niets bijzonders behalve de 1e foto.
Geen bijzondere beugels, maar als je het zo op foto zet heb ik niet het idee dat ie begrijpt wat de bedoeling is met die beugels...

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 15:55
Denman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:50:
Zo, even een noob actie gedaan, daar komt dan ook een noob vraag uit hoe dit op te lossen :+

Afgelopen week zonnepanelen geïnstalleerd, 12 stuks in 2 strings van 7 en 5. Dat installeren is allemaal prima gegaan, kabel naar de meterkast inmiddels ook getrokken. Het is alleen nog een kwestie van de laatste kabels ook daadwerkelijk installeren. En daar wringt de schoen een beetje. Wat is er namelijk gebeurd; we hebben de MC4 kabels (uiteraard) netjes door het dak geleid, maar zijn vergeten te markeren welke connector bij welke string hoort. Oftewel; we hebben 2 zwarte kabels en 2 rode, maar aansluiten wordt nu een gok.

Is dat erg? Mijn gedachte om dit op te lossen is door “gewoon” 1 zwarte en 1 kabel in de omvormer (Growatt 4200 TL-XE) te stoppen en dan te kijken of het werkt of niet. Als er geen lus is zal er niks gebeuren, is die er wel dan slaat de omvormer hopelijk aan. Is dat laatste het geval dan kan ik de laatste 2 kabels ook aansluiten.

Maar gaat dit zomaar? En hoe snel kan ik zie of ik de boel correct aangesloten heb? Ik wil dit vanavond gaan doen, zal circa 19:00 zijn dus de zonnekracht (voor zover aanwezig vandaag) zal dan ook minder zijn. Wellicht heeft dit nog invloed op het tempo van aanslaan omvormer.
Je kan het meten met een multimeter.

Voor de omvormer maakt het niks uit daar zit de min toch bij elkaar in de DC switch.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• Andrehj

Je zult toch wel met een multimeter de stringspanning hebben gemeten? Dat wil je toch al doen om zeker te weten dat je niet ergens een doorverbinding bent vergeten.
Die stringspanning meet je alleen als je twee bij elkaar horende draden hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
jadjong schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:17:
Weet je welke merken omvormers dat kunnen? Mijn SMA (zie signature) kan het in ieder geval niet.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:06
Hoi mede tweakers,

ik heb een vraag die ik niet gauw terug kan vinden. Vanwege uitbreiding het het passen van panelen zit ik met de vraag of ik meerdere panelen kan combineren. Wat ik namelijk zou willen is 2x550WP panelen plaatsen en daarbij in dezelfde string 2 of 3 450WP panelen.
De reden dat ik dit zou willen is dat het dak optimaal belegd wordt met panelen.

Nergens kan ik een helder antwoord vinden, mijn eerste gedachte is dat het niet logisch is om te doen en dus nee. Aan de andere kant waarom niet? Wellicht met optimizers werken.
Beide panelen komen op 2 verschillende dakdelen te liggen.

Zou bovenstaande kunnen?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

HugoStiglitz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:36:
Hoi mede tweakers,

ik heb een vraag die ik niet gauw terug kan vinden. Vanwege uitbreiding het het passen van panelen zit ik met de vraag of ik meerdere panelen kan combineren. Wat ik namelijk zou willen is 2x550WP panelen plaatsen en daarbij in dezelfde string 2 of 3 450WP panelen.
De reden dat ik dit zou willen is dat het dak optimaal belegd wordt met panelen.

Nergens kan ik een helder antwoord vinden, mijn eerste gedachte is dat het niet logisch is om te doen en dus nee. Aan de andere kant waarom niet? Wellicht met optimizers werken.

Zou bovenstaande kunnen?
Als ze (bijna) dezelfde ampère output hebben kan dit wel.
Voltage moet ook bijna gelijk zijn dacht ik.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• TCMR
Wat is er namelijk gebeurd; we hebben de MC4 kabels (uiteraard) netjes door het dak geleid, maar zijn vergeten te markeren welke connector bij welke string hoort.
Ik zou toch liever even de multimeter gebruiken, dan de omvormer voor zo'n test. Op zich kan het geen kwaad, denk ik, je mag zonnepanelen ook gewoon kortsluiten. Maar of het gezond is voor omvormer en/of panelen durf ik niet te zeggen.

Ik begaf mij kortgeleden trouwens in precies dezelfde situatie, maar had net op tijd door dat labels plakken bij meerdere strings toch wel handig is. Ik kon nog door aan de rode en zwarte kabels te trekken nog achterhalen welke welke was.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Anders steek je er gewoon even een multimeter in. Als je spanning meet horen de kabels bij elkaar.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:31
Hoi mede tweakers,

Zou bovenstaande kunnen?
Dit is zeker niet aan te raden. De MPPT weet namelijk niet wat aangesloten zit en probeert dan zo goed mogelijk de spanning/stroom in te stellen bij de bijbehorende zoninval. Het gevolg zal zijn, dat de panelen met de laagste stroom de panelen met de hoogste stroom onderuit halen en je netto dus veel minder van je 550 Wp panelen haalt.

Je zult elk type paneel of panelen op een andere ligging altijd op een andere string moeten aansluiten. Als je flexibel wilt zijn, kun je het beste micro-omvormers gebruiken. Ook bij solaredge heb je volgens mij meer vrijheden, aangezien de MPPT per paneel geregeld wordt, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• BarryH
Hoi mede tweakers,

Zou bovenstaande kunnen?
Als de orientatie/dakhelling van de 2 dakdelen verschillend is, dan zijn micro omvormers (b.v. hoymiles) beter.
ALS verschillende panelen dezelfde I curve hebben kan je ze in een string combineren (Bij dezelfde orientatie en dakhelling.
het voltage mag verschillen, dat wordt gewoon "opgeteld" in de string.

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 23:04
Ik ben mij aan het oriënteren voor extra zonnepanelen op de voorkant van onze woning. Het betreft een rijtjes woning met dwarskap welke richting het zuiden is georiënteerd. De twee dakhelften zijn dus zuid-oost en zuid-west georiënteerd. De hellingshoek van beide dakhelften is 45 graden. Op beide helften passen 5 panelen per stuk, om die reden valt Solaredge af als ik het goed heb?!

Is een Enphase IQ8M dan het beste is mijn situatie?!

Edit: we willen t.z.t. een dakkapel op de ander kant van de woning laten plaatsen (noordkant). Hier bovenop zouden we ook nog makkelijk 4 panelen kwijt kunnen. Vandaar dat Enphase ons gemakkelijk lukt i.p.v. een stringomvormer per 5 en dakhelft.

[ Voor 21% gewijzigd door averroes1198 op 28-06-2023 13:21 ]

• onetime
  • Niet online
klump4u schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:40:
[...] Als ze (bijna) dezelfde ampère output hebben kan dit wel. Voltage moet ook bijna gelijk zijn dacht ik.
De spanning is irrelevant; dat telt gewoon op. Waar het om gaat is de stroom. In een string.
Die moet echt nagenoeg gelijk zijn. Anders krijg je dat de ene door te veel stroom qua spanning instort, en de andere zijn stroom niet kwijt kan maar als reactie nauwelijks zijn spanning kan laten stijgen. Met als gevolg dat beide uit hun optimum komen en je dus verliezen hebt. Hoe groter het verschil, hoe groter het verlies.

• onetime
  • Niet online
Hoi mede tweakers,

Zou bovenstaande kunnen?
@Jojan265 Geen SolarEdge, de string per kant en zeker totaal is te kort.
Tigo of andere optimizers zou kunnen, op een omvormer die op zich genoeg heeft aan 2 panelen,
maar met micro omvormers kan het ook.

• onetime
  • Niet online
averroes1198 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:16:
Ik ben mij aan het oriënteren voor extra zonnepanelen op de voorkant van onze woning. Het betreft een rijtjes woning met dwarskap welke richting het zuiden is georiënteerd. De twee dakhelften zijn dus zuid-oost en zuid-west georiënteerd. De hellingshoek van beide dakhelften is 45 graden. Op beide helften passen 5 panelen per stuk, om die reden valt Solaredge af als ik het goed heb?!

Is een Enphase IQ8M dan het beste is mijn situatie?!

Edit: we willen t.z.t. een dakkapel op de ander kant van de woning laten plaatsen (noordkant). Hier bovenop zouden we ook nog makkelijk 4 panelen kwijt kunnen. Vandaar dat Enphase ons gemakkelijk lukt i.p.v. een stringomvormer per 5 en dakhelft.
Welke micro je moet hebben hangt van je panelen af, maar ze zijn in jouw geval wel de simpelste oplossing.

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 23:04
onetime schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Welke micro je moet hebben hangt van je panelen af, maar ze zijn in jouw geval wel de simpelste oplossing.
We zaten aan panelen van 405Wp per stuk te denken.

• onetime
  • Niet online
@averroes1198 Dan nog, ook die zijn er met verschillende mpp spanning en stroom. En daar moet de (micro) omvormer bij passen. Amsterdam west?

• Ronald.42
  • Niet online
Help!!
Net door mijn ladder gezakt, dus 1 paneel aan gort.

Heeft iemand nog een adres voor zo'n paneel? Ik kan ze alleen per minimaal 10 stuks vinden😵‍💫
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKrSKijmhZEt--B-wQqTV7Oqbrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u96spT2QCBPKwKoaPL6R26XQ.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
Ronald.42 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:12:
Help!!
Net door mijn ladder gezakt, dus 1 paneel aan gort.

Heeft iemand nog een adres voor zo'n paneel? Ik kan ze alleen per minimaal 10 stuks vinden😵‍💫
[Afbeelding]
de leverancier waar je deze vandaan hebt al gebeld of die geen uitzondering wil maken? Desnoods voor een iets hogere paneelprijs?

• Ronald.42
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:34:
[...]

de leverancier waar je deze vandaan hebt al gebeld of die geen uitzondering wil maken? Desnoods voor een iets hogere paneelprijs?
Die heeft ze helaas niet meer.
Ik moet er nog 2 naar boven en dan even een kabeltje maken voor bypass van die gesneuvelde.
Als dat allemaal goed gaat maar eens rond bellen denk ik.
Er is een adres in België die ze nog heeft even kijken wat daar mogelijk is.

Ben er in ieder geval knap chagrijnig van en ineens een stuk minder dapper :+

• onetime
  • Niet online
@Ronald.42 Kan je om te beginnen de kapotte verwijderen en de rest doorverbinden?
Dan loopt de opbrengst door al is het met een paneel minder. Eventueel met een verlengkabel.
Waar woon je ongeveer?

• elektriekert
  • Laatst online: 21:32
Ronald.42 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:44:
[...]

Die heeft ze helaas niet meer.
Ik moet er nog 2 naar boven en dan even een kabeltje maken voor bypass van die gesneuvelde.
Als dat allemaal goed gaat maar eens rond bellen denk ik.
Er is een adres in België die ze nog heeft even kijken wat daar mogelijk is.

Ben er in ieder geval knap chagrijnig van en ineens een stuk minder dapper :+
Uit je verhaal maak ik op dat jezelf oké bent, dat is het belangrijkste, jammer dat je ego een deuk heeft opgelopen ;)

• Ronald.42
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:45:
@Ronald.42 Kan je om te beginnen de kapotte verwijderen en de rest doorverbinden?
Dan loopt de opbrengst door al is het met een paneel minder. Eventueel met een verlengkabel.
Waar woon je ongeveer?
Die kapotte was al naar beneden gestuiterd toen ik met dat ding op mijn nek door de ladder zakte.
Dus er komt nu gewoon eerst 1 minder op.
Ik zou inderdaad even een bypass kabeltje maken maar ik kan gewoon de kabel naar de omvormer aansluiten die kan ver genoeg terug.

Ik zit in Heerenveen.

• Ronald.42
  • Niet online
elektriekert schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Uit je verhaal maak ik op dat jezelf oké bent, dat is het belangrijkste, jammer dat je ego een deuk heeft opgelopen ;)
Ladder zei knak bij de beugel van het uitschuifgedeelte.
Alleen het zonnepaneel en 1 schoen zijn naar beneden gegaan ik had een rail beet en 1 voet in de dakgoot.

Valbeveiliging is zo gek nog niet..
Mezelf uitgemaakt voor grote klootzak en bibberend een glaasje fris en een peuk.
En overtuigd om in het vervolg wat anders te werken..

Eind goed al goed

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-02 21:22
mcDavid schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:37:
Anders steek je er gewoon even een multimeter in. Als je spanning meet horen de kabels bij elkaar.
Doordat je 2 strings van verschillende grootte hebt, zie je ook nog meteen welke kabels de hoogste spanning hebben en dus bij de langste string horen.

Zwerius Kriegsman

• TCMR
Ronald.42 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:00:
[...]
Die kapotte was al naar beneden gestuiterd toen ik met dat ding op mijn nek door de ladder zakte.
Jij, en je ladder zijn duidelijk slachtoffer van de wedloop tussen panelenfabrikanten voor de hoogste Wp op de datasheet, die heeft geresulteerd in belachelijk grote panelen die niet meer te hanteren zijn.

Wat denken jullie, gaan we ook weer eens terug naar "normale", hanteerbare formaten, of zet de wedloop door?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

TCMR schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 07:31:
[...]

Jij, en je ladder zijn duidelijk slachtoffer van de wedloop tussen panelenfabrikanten voor de hoogste Wp op de datasheet, die heeft geresulteerd in belachelijk grote panelen die niet meer te hanteren zijn.

Wat denken jullie, gaan we ook weer eens terug naar "normale", hanteerbare formaten, of zet de wedloop door?
Panelen worden 1 keer geïnstalleerd en liggen dan 20 jaar. Die "belachelijk grote panelen" zijn inderdaad niet zo relaxed om op een ladder te tillen, maar panelen maak je niet om goed met een ladder (of eventueel met de hand met een steiger) het dak op te kunnen tillen, die maak je om per m2 en euro zoveel mogelijk opbrengst te hebben en dat gaat met grote panelen beter. Ik zou niet weten waarom fabrikanten terug zouden gaan.

Ik denk wel dat er altijd panelen van ~1x2m zullen zijn, als dat 1,5 x 3 wordt wordt efficient plaatsen op thuisdaken erg lastig en ik denk dat dat wel enkele tientallen procenten van de afname is (gokje).

Een 425 wp paneel is trowuens toch meestal 113 x 175cm, dat zijn toch niet "belachelijke" maten? Dat zijn eerder de 113 x 230cm panelen ofzo (de mijne :9~ )

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• onetime
  • Niet online
De "oorspronkelijke" 80 x 160 panelen zijn veel hanteerbaarder en in principe krijg je daar ook betere dak vulling mee. Wel meer rails te plaatsen. Maar veel fijner om mee te werken. Zeker op een schuin dak.
Wat mij betreft is 1m x 2m echt het maximum. Geen cm meer.
Een beter montage systeem zou wel helpen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Grotere panelen zijn wel gewoon goedkoper per Wp voor het hele systeem, en dat is toch een belangrijke drijfveer.

• RudolfR
  • Laatst online: 19:37
Op mijn dakrails zitten geen eindkappen.
Heb ik zelf geen last van, maar ik zie ze vrijwel overal. Kan het kwaad, of is het zuiver cosmetisch?

• BarryH
RudolfR schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:58:
Heb ik zelf geen last van, maar ik zie ze vrijwel overal. Kan het kwaad, of is het zuiver cosmetisch?
cosmetisch en als je er langs komt dat je je niet open haalt aan een scherpe rand

• mcDavid
RudolfR schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:58:
Ligt eraan. Sommige systemen (clickfit evo) gebruiken de eindkappen tevens als (onderdeel van de) eindklem. Bij andere systemen is het puur cosmetisch.

• TCMR
JvS schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 07:50:
[...]
Panelen worden 1 keer geïnstalleerd en liggen dan 20 jaar.
Dat was het idee ja, maar toen ging de energieprijs flink omhoog, en de terugverdientijd (dus) hard omlaag. Als je nu ziet wat er allemaal op Marktplaats wordt aangeboden, dat zijn geen installaties die 20 jaar gelegen hebben, veel ervan eerder max 5. Ik heb mijn eerste set panelen 17 jaar laten liggen, ik denk dat dat al redelijk extreem is.

• TCMR
mcDavid schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:31:
[...]
Sommige systemen (clickfit evo) gebruiken de eindkappen tevens als (onderdeel van de) eindklem.
Ja, ik mag hopen dat het geen Clickfit Evo is, want dan zitten je paneelklemmen niet goed.

• mcDavid
Dre schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:15:
Grotere panelen zijn wel gewoon goedkoper per Wp voor het hele systeem, en dat is toch een belangrijke drijfveer.
ja dit idd. Minder aluminium nodig voor de panelen, minder klemmen per installatie, etc.

Denk niet dat we terug gaan, en ook niet dat het einde al in zicht is. Grote zonneparken zetten ze gewoon zo'n zuignap takeltje neer en maakt het ze geen reet uit, hoe groter hoe beter.

De limiterende factor zal uiteindelijk de zeecontainer zijn, waarin ze deze kant op komen.

• jadjong
  • Niet online
Dan kom je op 230x115. Kan je vijf pallets kwijt in een 20ft container.

• Tommie12
TCMR schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Dat was het idee ja, maar toen ging de energieprijs flink omhoog, en de terugverdientijd (dus) hard omlaag. Als je nu ziet wat er allemaal op Marktplaats wordt aangeboden, dat zijn geen installaties die 20 jaar gelegen hebben, veel ervan eerder max 5. Ik heb mijn eerste set panelen 17 jaar laten liggen, ik denk dat dat al redelijk extreem is.
Dat snap ik dan niet.
Waarom gaan mensen die spullen voor een habbekrats verkopen?
Laten liggen is toch altijd efficienter?

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:05
Tommie12 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:31:
Laten liggen is toch altijd efficienter?
Niet als alleen op dezelfde plaats nu panelen kunnen liggen die meer opbrengst genereren.

• Tommie12
AudioHome schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:37:
[...]

Niet als alleen op dezelfde plaats nu panelen kunnen liggen die meer opbrengst genereren.
En hoe veel gaat dat zijn ten opzichte van 5 jaar geleden?
10% of zo...

• Ronald.42
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:45:
[...]

En hoe veel gaat dat zijn ten opzichte van 5 jaar geleden?
10% of zo...
In mijn geval van 14x260=3640wp naar 12(11)×425=5100wp

En er was wel ruimte voor meer ook.

De oude panelen gaan 8 van naar de andere kant.
Dan zijn er 2 met folie schade en 1 met een hotspot/defecte cel
Dan heb ik nog 3 oude over mits er morgen niet weer 1 naar beneden mieterd.

De omvormer staat al op mp en daar komen de resterende panelen ook op.

De defecte panelen gaan naar het stort.

• mcDavid
Jup dat zie je veel idd. 10-15 jaar geleden was het écht niet financiëel rendabel om je hele dak vol te leggen en veel installaties uit die tijd waren dus relatief klein, net genoeg voor eigengebruik of zelfs nog minder. Inmiddels hebben mensen een warmtepomp, EV, inductiekookplaat etc. Of wil men puur voor de terugleververgoeding meer opbrengst. En dan is het makkelijkst en goedkoopst gewoon de oude meuk eraf en het hele dak vol met wat nieuws.

Oude meuk laten liggen is alléén efficiënter als ruimte niet je limiterende factor is. Tuurlijk het liefste laat je die oude panelen liggen en leg je er óók nieuwe panelen naast, maar je dak is maar zo groot als het is natuurlijk, en de panelen ergens anders neerleggen is helaas fiscaal gewoon niet rendabel.

Zie je met windmolens ook trouwens, op veel plekken worden kleintjes afgebroken en komen er grote voor terug, die op jaarbasis gewoon 3x zoveel stroom opwekken.
Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren