Vraag

• wottie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-03 14:53
Hallo,

Sinds december 2022 heb ik 8 zonnepanelen op mijn dak (zuid, 45°) gelegd en aangesloten op een Growatt omvormer 3600TL-X. Nu was vandaag de eerste echte zonnige dag waarop ik de installatie kon monitoren. De wifi module heb namelijk pas enkele weken er aan hangen. Zoals te zien is lijkt het er op dat het vermogen wordt afgetopt op 2500 Watt ondanks dat de panelen een piekvermogen hebben van 410Watt

Omdat er geen schaduw op de panelen valt zijn ze aangesloten als één string op de omvormer, dat dit een probleem zou kunnen zijn heb ik niet kunnen terugvinden in de handleiding van de omvormer.

Alle reacties

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:38
growatt had ook een storing vandaag.

wanneer er dan weer data binnenkomt wordt er vaak een rechte streep getrokken.
Ik heb een zelfde grafiek vandaag in de shineapp.

alle panelen kunnen in 1 string de TL-XE heeft geen max. ingangsbeperking.

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik vind de grafiek aan de rechterkant van het aftoppen ook wel verdacht snel zakken, lijkt idd een data issue.

Morgen even weer kijken wat het doet want de zon heeft nog wat stralen bewaard hoorde ik van het KNMI

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:00
Welke panelen zijn het exact?

Heb je een grafiek van het DC voltage en ampèrage van dezelfde periode?

[Voor 56% gewijzigd door Uszka op 07-02-2023 21:27]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Er zijn veel omvormers die een begrenzing per mppt hebben. Dat zal het wel zijn.

Enkele jaren terug was het bijna alleen SMA die het volle vermogen op maar één mppt kon hebben.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:58
Ik heb vandaag en ook gister vage grafieken. Kijk vooral even via de website.
Op de 2de pagina zie je een lijn met stippen per meetpunt. Daar kan je zoen of er meetpunten missen. Ik mis er vandaag en gister een hele hoop en ook eergisteren waren er problemen.

Ook een rare hoek in de grafiek die nergens op slaat.
Jouw pieken zijn overigens wel flink hoger als bij mij. Ik ben nog niet boven de 1650 watt uitgekomen maar die van mij liggen dan ook op 17 graden en is met 8x 390 iets lager.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:30
Heeft ook deze omvormer een opbrengst beperking per string?

De lijn is niet strak vlak, dus ik verdenk ontbrekende data minder… het is ook wel erg toevallig exact 2,5kW

Staat er wat over in handleiding of datasheet?

@computerjunky 17 vs 45 graden is in februari verschil als dag en nacht.

[Voor 15% gewijzigd door Ronald op 08-02-2023 07:17]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• redbullwaning
@Ronald
Growatt heeft geen vermogens beperking per ingang.

[Voor 10% gewijzigd door redbullwaning op 08-02-2023 08:02]

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

• computerjunky
In de specs staat 13a per ingang maar ik weet niet of dit dc of ac is.
13a @35-40v per panel met een string van 8 volt is meer als genoeg voor het max vermogen van de string.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:58
redbullwaning schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:01:
@Ronald
Growatt heeft geen vermogens beperking per ingang.
Tsja, dat dacht ik eerst ook van mijn 3-fase 5kW GoodWe. Ze reppen er niet over in hun datasheets, en zelfs googlend is het maar moeilijk te vinden, maar ik heb vandaag proefondervindelijk vastgesteld dat het wel degelijk zo is. Kwam ik gisteren met 14 panelen op 1 string niet verder dan 3650W, nu ik ze heb omgeplugd naar 2 strings stijgt de opwek al naar boven de 4kW.

OhSunnyDay

• redbullwaning
Gramser schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:52:
[...]

Tsja, dat dacht ik eerst ook van mijn 3-fase 5kW GoodWe. Ze reppen er niet over in hun datasheets, en zelfs googlend is het maar moeilijk te vinden, maar ik heb vandaag proefondervindelijk vastgesteld dat het wel degelijk zo is. Kwam ik gisteren met 14 panelen op 1 string niet verder dan 3650W, nu ik ze heb omgeplugd naar 2 strings stijgt de opwek al naar boven de 4kW.
Ik heb een 4200 mtl-s en een 3600tl-xe en die kunnen allebei hun max op 1 mppt.

• Gramser
redbullwaning schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:01:
[...]

Ik heb een 4200 mtl-s en een 3600tl-xe en die kunnen allebei hun max op 1 mppt.
Da's mooi! Ik bedoelde ook niet te zeggen dat je het verkeerd had hoor, maar exact het max vermogen per MPPT was tot vanochtend een probleem bij mij. En nu ik hem heb teruggestekkerd gaat het gewoon goed.

OhSunnyDay

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

omvormers hebben een limiet op voltage en amperage. afhankelijk van het MPPT gedrag en hoe de string in elkaar steekt qua panelen kan je dus een bepaalde limiet halen alvorens je tegen de theroretische limiet aanzit van zowel maximaal voltage als amperage.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• computerjunky

Vandaag is de data helaas weer een gatenkaas. Onbruikbaar dus. De grap is 4 dagen geleden had ik geen internet en pas om 4 uur kwam ik online en de dongle heeft toen met terugwerkende kracht alle data alsnog verstuurd maar nu lijkt de data wel verzonden maar simpelweg niet verwerkt en de dongle lijkt dit op geen enkele manier te controleren en dus is de data weg.

• redbullwaning
Ik merk ook dat mijn tl-xe heel vaak data mist.
Mijn mtl-s bijna nooit terwijl zelfde server is.

• onetime
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:29:
omvormers hebben een limiet op voltage en amperage. afhankelijk van het MPPT gedrag en hoe de string in elkaar steekt qua panelen kan je dus een bepaalde limiet halen alvorens je tegen de theroretische limiet aanzit van zowel maximaal voltage als amperage.
Ik heb een hele mail wisseling met de support van een optimizer fabrikant gehad, die wisten me niet te vertellen waarom het maximum vermogen van die optimizer lager was dan het product van maximale spanning en stroom. Maar het was wel zo volgens hem. Voelt voor mij als kunstmatige begrenzing, maar er is wel zo iets als de save-operating-area van transistoren, dat is ergens een soortgelijke begrenzing, maar dat heeft te maken met opgenomen vermogen. Een optimizer en een omvormer moeten het eigenlijk alleen doorgeven.
Daar is -dat- dus volgens mij niet van toepassing.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

onetime schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:40:
[...]

Ik heb een hele mail wisseling met de support van een optimizer fabrikant gehad, die wisten me niet te vertellen waarom het maximum vermogen van die optimizer lager was dan het product van maximale spanning en stroom. Maar het was wel zo volgens hem. Voelt voor mij als kunstmatige begrenzing, maar er is wel zo iets als de save-operating-area van transistoren, dat is ergens een soortgelijke begrenzing, maar dat heeft te maken met opgenomen vermogen. Een optimizer en een omvormer moeten het eigenlijk alleen doorgeven.
Daar is -dat- dus volgens mij niet van toepassing.
ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe deze aparaten werken.

deze aparaten maken van gelijkstroom wisselstroom.dat vereist diverse onderdelen maar de hoofddelen zijn de mosfets (of transistoren als je jip en jannke wilt houden). deze hebben een bepaald limiet in voltage. dat kan echter de transistor niks schelen. waar de limiet ligt is amperes. dat is een limiet die gewoon hard is. dus als je een string panelen hebt die 250V maakt bij 20A betekent dat je dus 250*20=5000W aan vermogen kan verweren. maar de omvormer kan zeg maar 500V hebben bij 20A. dan kan je dus ineens met dezelfde omvormer 10000W verwerken. als als je maar een paar grote panelen hebt en maar 150V maakt maar wel bij 50A bijvoorbeeld zit je nog steeds vast aan die 20A limiet van de omvormer dus krijg je maat 150*20=3000W uit die omvormer ook al kan de panelen in theorie 7500W leveren.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• onetime
  • Niet online
@flippy Ik denk dat ze al jaren IGBT's gebruiken. Ik weet best goed hoe ze werken. Jij hebt mijn post denk ik niet begrepen. Lees hem nog eens? Jouw verhaal klopt ook niet, bijvoorbeeld, als je de panelen niet op hun Imp belast, gaat de spanning omhoog. En er zijn meerdere stroom limieten voor transistoren, sommige van temperatuur en andere parameters afhankelijk,
Input, PWM buck-boost converter voor MPPT range, buffer Elco's, PWM output IGBT's.
Met regel electronica erbij.

• janwillemkl
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-03 10:38
Ik zie iets vergelijkbaars, ik heb een kleine 5500Wp aan panelen (14x390) en een 5000 TL-XE omvormer, sinds oktober in bedrijf, op een schaduwvrij schuin dak zuidwest.
In de volle zon is vlakt de grafiek altijd af rond de 2500W, urenlang, en dat was toen in oktober zo en eind december nog en nu nog steeds. Zie foto van eergisteren als voorbeeld.

Er missen soms inderdaad wel wat datapunten, maar niet urenlang. En zelfs als de vlakke lijn an sich verklaard kan worden door missende data en/of actieve aftopping, dan alsnog de vraag waarom hij altijd rond dezelfde waarde uitkomt? Zou je niet verwachten dat dit in oktober en februari hoger ligt dan met de kerst?

• onetime
  • Niet online
@janwillemkl Vraag de installateur maar om er twee strings van te maken...

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-03 21:02

Pat-Juh

Patrick

Nou heb ik installateursrechten op mijn installatie dus kan uk via Shine Phone alle data inzien... Dus ook de voltages, amperages e.d.

Via Miin apparaten, alle paramaters. Kijk daar of je waarden vindt die richting of buiten de specificatie grens gaan. Tevens heb ik gemerkt dat wanneer het net voltage richting de 253 volt gaat de opbrengst ook geknepen wordt.

• Dennis-1
  • Laatst online: 17-03 19:18
Beste,

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Ik heb een installatie sinds december 2022 bestaande uit 12x 400Wp panelen, liggend op het zuiden onder 10 graden. De installatie (bestaande uit 2 strings) is aangesloten op de Growatt MIN 4200TL-X. Maar de afgelopen zonnige dagen wordt de opbrengst afgetopt bij 2500W terwijl de omvormer 4200 Watt aan zou moeten kunnen.

Op basis van de posts hierboven, dat er mogelijk data mist op de server van Growatt, heb ik ook de verbruiksmonitor in huis in de gaten gehouden. Met alleen het sluipverbruik van ongeveer 100-120 Watt blijft ook de verbruiksmonitor steken op een 2400 Watt. De verbruiksmonitor app laat 60 sec data zien:

Beide strings lijken ook goed te werken. De 1 staat iets meer naar het zuiden gericht dan de ander, wat het verschil verklaart.

Heeft iemand enig idee waardoor het wordt afgetopt op 2500 Watt?

[Voor 7% gewijzigd door Dennis-1 op 28-02-2023 16:12]

• brukskeluuk
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Dennis-1 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:18:
Beste,

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Ik heb een installatie sinds december 2022 bestaande uit 12x 400Wp panelen, liggend op het zuiden onder 10 graden. De installatie (bestaande uit 2 strings) is aangesloten op de Growatt MIN 4200TL-X. Maar de afgelopen zonnige dagen wordt de opbrengst afgetopt bij 2500W terwijl de omvormer 4200 Watt aan zou moeten kunnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op basis van de posts hierboven, dat er mogelijk data mist op de server van Growatt, heb ik ook de verbruiksmonitor in huis in de gaten gehouden. Met alleen het sluipverbruik van ongeveer 100-120 Watt blijft ook de verbruiksmonitor steken op een 2400 Watt. De verbruiksmonitor app laat 60 sec data zien:

[Afbeelding]

Beide strings lijken ook goed te werken. De 1 staat iets meer naar het zuiden gericht dan de ander, wat het verschil verklaart.

[Afbeelding]

Heeft iemand enig idee waardoor het wordt afgetopt op 2500 Watt?
Ik heb hetzelfde probleem en ook benieuwd! Ongeveer dezelfde opstelling als de starter van dit topic.

• patrickbirk
  • Laatst online: 15-03 14:57
Hallo,

bij mij hetzelfde probleem
ik heb 10 x 415 WP panelen. De Growatt Min 3600 TLX omvormer
Alles op zuid.

Sinds 2 dagen valt het mij ook op dat hij net hoger komt dan 2500 W
En dat voor een paar uren.
Op zowel de shinphone app & Homewizard is dit zichtbaar.

Vreemd, ik lees steeds meer bij mensen dat hij op 2500 W blijft steken.

iemand al een oplossing of idee hoe dit kan?

Mijn PV capaciteit is 4200 W (4.2 kwp)
ik vraag mij af of de Gowatt 3600 niet een te lichte omvormer is..

Heb de zonnepanelen sinds november 2022. Dus heb geen idee hoe het in de zomer gaat

[Voor 13% gewijzigd door patrickbirk op 28-02-2023 12:04]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:26
Is er geen softwareupdate gedraaid op die omvormers? Zonder dat jullie het weten.
Dat lijkt me haast de enige mogelijke verklaring. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de grafiek telkens prima werkt tot de 2500W bereikt wordt, en die 2500W is een terugkerend thema.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• onetime
  • Niet online
Voor degene die één string hebben op een 2MPPT omvormer, zorg dat het 2 strings worden maar wel goed binnen het MPPT bereik van de omvormer. Of koppel de MPPT's tot één.
Voor wie het probleem heeft op een één MPPT omvormer die het eerst wel goed deed, maar nu echt een strakke grens heeft is de vraag van @Jim423 een terechte. Controleer dan de software versies.

Een minder strakke grens zou eventueel door een te hoge spanning aan de net-kant van de omvormer kunnen zijn. Meet die ook eens als dat kan. En vergelijk met de spanning in de groepenkast, of desnoods ergens op een laag belaste groep op dezelfde fase(s). Als dat een groot verschil oplevert is of de kabel te dun, of is er ergens een slechte verbinding. (brandgevaar)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:00

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Ik zou eens kijken wat een din rail meter of desnoods een slimme stekker aangeeft, de Homewizard via P1 is niet handig omdat die het verbruik in huis er vanaf trekt.
Het is misschien wel lastig als er geen stekker op de omvormer zit maar ik zou niet alleen van wat de Growatt zegt uitgaan omdat dit mogelijk softwarematig fout kan gaan.
Of de Growatt begrensd is op 1 string moet in de specs staan, dit zou niet zomaar na een firmware update anders moeten zijn tenzij Growatt daar informatie over geeft bij een software versie.
Wat de Homewizard betreft zou je eigenlijk de (grote) verbruikers even uit moeten hebben om die verstoring van de meting te vermijden.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Wat zeggen jullie installateurs of leveranciers?

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• brukskeluuk
  • Nu online
klump4u schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:37:
Wat zeggen jullie installateurs of leveranciers?
Nog niets, heb waarschijnlijk zoals de meeste, gekeken naar snelle levering icm redelijk prijs. Ben benieuwd wat de reactie zal zijn.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Dat is een duur grapje dan als je 1/3 van de productie kwijt bent ...
Niet conform wat is geleverd dus goed nameten op diverse manieren zodat daar geen twijfel over bestaat.
Hou ook rekening met de dak hoek e.d., op dit moment van het jaar heb je vaak geen maximaal vermogen al zal een steil dak nu meer doen dan in de zomer en andersom met een minder steil dak.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Jim423
Speedy-Andre schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:34:
Ik zou eens kijken wat een din rail meter of desnoods een slimme stekker aangeeft, de Homewizard via P1 is niet handig omdat die het verbruik in huis er vanaf trekt.
@Dennis-1 Heeft dit al gedaan: stabiel op 2397 watt teruglevering dus via de P1.
Misschien dat nog iemand deze meting kan doen maar het lijkt dus wel te kloppen allemaal.

Als ik een eventuele reden hiervoor gok en dit zou zo zijn dan ga je dit zeker niet terugvinden in de informatie van Growatt :+

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Hier speelt het probleem niet met een 4600TL-XE en 13x400WP panelen. Ik heb er verder niet zoveel verstand van maar als ik ergens wat instellingen/softwareversies kan nakijken dan doe ik dat graag.

Ryzen 5950X | Asus X570 Dark Hero | F4-3600C16D-32GTZN | TUF RTX 3080TI | Lian-Li PC011 Dynamic | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

• Jim423
Heb je die shinephone app van patrick?
Daar zou je de softwareversie moeten kunnen zien.

• marcelasveld
  • Laatst online: 08-03 19:45
Hier hetzelfde probleem, bij mooie dagen gaan mijn 10 panelen (400 watt) niet hoger dan 2500 watt. 2 string aansluiting op growatt 3600. Wat kan dit toch zijn ? Heb landecode gechecked en die staat goed.

• brukskeluuk
  • Nu online
Jim423 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:57:
[...]

@Dennis-1 Heeft dit al gedaan: stabiel op 2397 watt teruglevering dus via de P1.
Misschien dat nog iemand deze meting kan doen maar het lijkt dus wel te kloppen allemaal.

Als ik een eventuele reden hiervoor gok en dit zou zo zijn dan ga je dit zeker niet terugvinden in de informatie van Growatt :+
Ik heb het ook gecontroleerd met p1 meter, minus sluipverbruik is het inderdaad max 2500w

• Gramser
onetime schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:29:
Voor degene die één string hebben op een 2MPPT omvormer, zorg dat het 2 strings worden maar wel goed binnen het MPPT bereik van de omvormer. Of koppel de MPPT's tot één.
Voor wie het probleem heeft op een één MPPT omvormer die het eerst wel goed deed, maar nu echt een strakke grens heeft is de vraag van @Jim423 een terechte. Controleer dan de software versies.

Een minder strakke grens zou eventueel door een te hoge spanning aan de net-kant van de omvormer kunnen zijn. Meet die ook eens als dat kan. En vergelijk met de spanning in de groepenkast, of desnoods ergens op een laag belaste groep op dezelfde fase(s). Als dat een groot verschil oplevert is of de kabel te dun, of is er ergens een slechte verbinding. (brandgevaar)
Ik heb dit ook gehad met een 3-fase GoodWe omvormer. Ik had van twee strings één gemaakt. Toen bleek onlangs dat ik niet hoger kwam dan 3600W en toen ging hij aftoppen. Ik heb daar nog een vraag over uitstaan bij GoodWe support maar een antwoord ga ik denk ik nooit krijgen op de vraag of er een maximaal vermogen per MPPT is dat de omvormer kan verwerken. Bij weer terugstekkeren naar twee strings was het probleem direct voorbij.

OhSunnyDay

• onetime
  • Niet online
@Gramser
Bij terugstekkeren naar één twee string was het probleem direct voorbij.
Toch?

• Gramser
Eh ja, excuus! Ik pas 'm aan!

OhSunnyDay

• Tokio69
  • Laatst online: 05-03 22:05
Hallo allen, ik wil ook bevestigen dat ik op twee installaties hetzelfde heb.
Beiden dezelfde panelen, zijnde 500wp panelen met 45 volt open klemspanning.
Op het huis in NL liggen er 8 stuks dus 4000Wp met een growatt 3600TL-x op 1 string. en op het huis in FR 6 stuks dus 3000Wp op een MIC 3000TL-x
Beiden toppen af op 2500W tot 2505Watt. NOOIT erboven. Ik ga direct mailen naar Solar-outlet.nl waar alles gekocht is geweest.

• marcelasveld
Weet iemand hoe je de firmware kunt updaten, dit zou mogelijk moeten helpen?

• redbullwaning
Is het bij zowel de tl-x en de tl-xe modellen?

Ik dacht dat tl-xe europese model was en de tl-xh hybride.

• redbullwaning
onetime schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:29:

Je mag bij een growatt niet zomaar de mppt koppelen tot 1 string.
Je kan via shinebus de mode verzetten naar
0 independent (default)
1 dc source
2 parrallel

• patrickbirk
Bericht van mij installateur :

De waardes en grafieken die ik van de omvormer doorkrijg komen niet overeen met de uwe.

Van aftoppen is geen sprake en de opbrengst lijkt niet abnormaal. Het is vroeg in het seizoen en in combinatie met de flauwe hellingshoek is een dergelijke opbrengst bij de nog laagstaande zon normaal.

De omvormer kan maximaal 3,6kW AC leveren continu.

Ik zal voor de zekerheid growatt naar de omvormer laten kijken en een software update laten uitvoeren.

Dus ik wacht de update even af.

• brukskeluuk
  • Nu online
patrickbirk schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:02:

De waardes en grafieken die ik van de omvormer doorkrijg komen niet overeen met de uwe.

Van aftoppen is geen sprake en de opbrengst lijkt niet abnormaal. Het is vroeg in het seizoen en in combinatie met de flauwe hellingshoek is een dergelijke opbrengst bij de nog laagstaande zon normaal.

Ik zal voor de zekerheid growatt naar de omvormer laten kijken en een software update laten uitvoeren.

Hij krijgt andere waardes door? Dat lijkt me vreemd? Argument over hellingshoek en laagstaande zon zegt wel iets over de opbrengst, maar dat is geen argument voor een horizontale lijn in je grafiek. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat het iets in de software is, aangezien we niet allemaal dezelfde opstelling gebruiken, maar wel allemaal dezelfde beperking in opbrengst hebben.

• patrickbirk
brukskeluuk schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:10:
[...]

Hij krijgt andere waardes door? Dat lijkt me vreemd? Argument over hellingshoek en laagstaande zon zegt wel iets over de opbrengst, maar dat is geen argument voor een horizontale lijn in je grafiek. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat het iets in de software is, aangezien we niet allemaal dezelfde opstelling gebruiken, maar wel allemaal dezelfde beperking in opbrengst hebben.
Geen idee... ik ben een leek op dit gebied... Als dat gezegd wordt, geloof ik dat dan ook maar 😉

Maar ik zie dat mijn omvormer inmiddels is voorzien van een nieuwe firmware. Kijken of het probleem nu is opgelost. _/-\o_

• brukskeluuk
  • Nu online
patrickbirk schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:03:
[...]

Geen idee... ik ben een leek op dit gebied... Als dat gezegd wordt, geloof ik dat dan ook maar 😉

Maar ik zie dat mijn omvormer inmiddels is voorzien van een nieuwe firmware. Kijken of het probleem nu is opgelost. _/-\o_
Ik doe het ook met mijn boerenverstand;) welke firmware heb je nu? screenshot via shineapp?

• Dennis-1
[...]

Als het de oplossing is zou ik graag willen weten hoe de firmware is geupdate :*)

• patrickbirk
brukskeluuk schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:20:
[...]

Ik doe het ook met mijn boerenverstand;) welke firmware heb je nu? screenshot via shineapp?

ik had eerst de 1301..

• patrickbirk
Dennis-1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:23:
[...]

Als het de oplossing is zou ik graag willen weten hoe de firmware is geupdate :*)
ik had een bericht gestuurd naar mijn installateur. Die zou Growatt contacten voor een firmware update.

Maar in de shinephone app kun je onder kopje service een bericht sturen met het verzoek de omvormer te voorzien van de laatste firmware.
zie ook bericht van Marcelasveld

• brukskeluuk
  • Nu online
Tom. C schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:33:
Hier speelt het probleem niet met een 4600TL-XE en 13x400WP panelen. Ik heb er verder niet zoveel verstand van maar als ik ergens wat instellingen/softwareversies kan nakijken dan doe ik dat graag.

[Afbeelding]
Wil jij nog eens nakijken welke firmware je hebt?

• brukskeluuk
  • Nu online
Ik heb overigens gemaild naar service.nl@ginverter.com. Dat is het Nederlandse emailadres, kreeg zojuist een reactie of ik serienummer wilde toevoegen, dus die reactietijd is redelijk vlot.

• Tom. C
  • Nu online
brukskeluuk schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:40:
[...]

Wil jij nog eens nakijken welke firmware je hebt?
Yes bij deze..

Ryzen 5950X | Asus X570 Dark Hero | F4-3600C16D-32GTZN | TUF RTX 3080TI | Lian-Li PC011 Dynamic | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

• brukskeluuk
  • Nu online
Dat geeft moed dat het toch de firmware is, aangezien de meeste een versie hebben die eindigt met 1301.

• wottie
Ondertussen is het probleem bij mij nog steeds aanwezig, het duurde even voordat er weer genoeg zonnestralen waren om bij de 2500W in de buurt te komen en met overtuiging te kunnen stellen dat het probleem nog niet opgelost is.

Als ik het zo lees lijkt het omzetten van de panelen naar 2 stringen ook niet de oplossing, dat scheelt weer een tripje het dak op met alle andere moeilijkheden.

Ik had de vraag ook uitstaan bij de leverancier (webshop) van de omvormer, die zijn er ook niet uitgekomen en gaan Growatt contacteren over het probleem, ik ben benieuwd..

Mijn firmware versie eindigt inderdaad ook met 1301, hopelijk is het met een update opgelost.

• Dennis-1
[...]

Patrick, zou je morgen hier een update kunnen plaatsen of je nu meer dan 2500 Watt opbrengt? Ben namelijk erg benieuwd!

• redbullwaning
Er zit dus verschil in de tl-x en de tl-xe
De tl-x is AK1.0/AKAA
En de tl-xe is AL1.0/ALAA

[Voor 10% gewijzigd door redbullwaning op 28-02-2023 19:07]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

patrickbirk schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:02:

Heb je niet gevraagd wat hij dan wel doorkrijgt aan waardes?
Is de curve bijvoorbeeld wel mooi rond ipv afgeplat en is het dag totaal anders?

• ErnstvV
  • Laatst online: 13:29
Lijkt haast wel of er een export limiet aan staat, maar daar heb je vast al wel naar gekregen.

• onetime
  • Niet online
redbullwaning schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:35:
[...] Je mag bij een growatt niet zomaar de mppt koppelen tot 1 string.
Je kan via shinebus de mode verzetten naar
0 independent (default)
1 dc source
2 parrallel
Dat had ik wel in gedachten maar heb ik niet uitgeschreven. Met een Effecta 4k2 wel eens gedaan.

• jodero8
  • Laatst online: 19-03 11:01
Ik zie hetzelfde gedrag met mijn systeem, Growatt MIN 3600TL-X, 12 panelen (400wp) aangesloten als 2 twee strings van 6 panelen, montage flatfix fusion op zuid.

Opvallend is dat de Dashboard grafiek op de Growatt Monitoring website een vermogen van rond de 2600watt laat zien en ook al eens een 2700watt uitschieter heeft laten zien. Dit terwijl de Energy grafiek op dezelfde website een maximum limiet van precies 2500watt laat zien.

Ik sluit niet uit dat de laagstaande zon en de kleine hellinghoek ervoor zorgt dat de waarde nu rond de 2600watt blijft hangen.

• patrickbirk
Dennis-1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:42:
[...]

Patrick, zou je morgen hier een update kunnen plaatsen of je nu meer dan 2500 Watt opbrengt? Ben namelijk erg benieuwd!
Ja doe ik

• patrickbirk
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:18:
[...]

Heb je niet gevraagd wat hij dan wel doorkrijgt aan waardes?
Is de curve bijvoorbeeld wel mooi rond ipv afgeplat en is het dag totaal anders?
Dit zal ik morgen idd even vragen

• janwillemkl
Ik heb ook de firmware-update aangevraagd via de app (nu -1301), hopelijk snel gepiept en vooral hopen dat het helpt! Als zoveel mensen precies hetzelfde probleem hebben, dan lijkt het me wel aannemelijk dat het niet aan de details van je opstelling/instellingen ligt, maar aan zoiets algemeens als software.

• ErnstvV
  • Laatst online: 13:29
jodero8 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:13:
Ik zie hetzelfde gedrag met mijn systeem, Growatt MIN 3600TL-X, 12 panelen (400wp) aangesloten als 2 twee strings van 6 panelen, montage flatfix fusion op zuid.

Opvallend is dat de Dashboard grafiek op de Growatt Monitoring website een vermogen van rond de 2600watt laat zien en ook al eens een 2700watt uitschieter heeft laten zien. Dit terwijl de Energy grafiek op dezelfde website een maximum limiet van precies 2500watt laat zien.

Ik sluit niet uit dat de laagstaande zon en de kleine hellinghoek ervoor zorgt dat de waarde nu rond de 2600watt blijft hangen.
Dan zou je wel een erg laag rendement hebben, zo rond de 50%. Ik ben juist positief verrast dat mijn panelen op 7 graden al de 65% halen: 3000 W uit 4650 Wp

Acties:
  • +4Henk 'm!

• otog8
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-03 13:27
In dit geval een bekende bug met de MIN reeksen. op landcode Nederland (herkennen aan Mode S3Exxxxx) top hij af door een verkeerde vermogensinstelling.

Als je VDE0126 kiest in de advanced settings, ben je hier als het goed is van af. Qua net parameters zijn ze verder gelijk.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 15:44
patrickbirk schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:40:
Hallo,

bij mij hetzelfde probleem
ik heb 10 x 415 WP panelen. De Growatt Min 3600 TLX omvormer
Alles op zuid.

Sinds 2 dagen valt het mij ook op dat hij net hoger komt dan 2500 W
En dat voor een paar uren.
Op zowel de shinphone app & Homewizard is dit zichtbaar.

Vreemd, ik lees steeds meer bij mensen dat hij op 2500 W blijft steken.

iemand al een oplossing of idee hoe dit kan?

Mijn PV capaciteit is 4200 W (4.2 kwp)
ik vraag mij af of de Gowatt 3600 niet een te lichte omvormer is..

Heb de zonnepanelen sinds november 2022. Dus heb geen idee hoe het in de zomer gaat

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je het inderdaad bevestigd ziet in de HomeWizard app, aanmelden bij je leverancier?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dennis-1
Na een firmware update naar “AK1.0/AKAA1501” is het issue hier in ieder geval opgelost. Ik heb weer een normale parabool.

De firmware update is uitgevoerd door Growatt zelf nadat ik ze gemaild had op info@ginverter.com.

Bedankt in ieder geval voor de hulp!

[Voor 49% gewijzigd door Dennis-1 op 01-03-2023 17:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• celaldin1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-03 15:24
Hallo,

Ik had ook een soortgelijke probleem, bij 2500W wordt het vermogen afgetopt.
Gisteren Growatt Service center gebeld (+31850409967), probleem uitgeleged.
Ik kreeg te horen dat een firmware update het porbleem zal oplossen, die hebben ze bij mij ook gelijk gedaan. Blijkbaar hebben sommige TL-X omvormers nog een oudere firmware.

Misschien is het handig dat je even firmware versie checkt, die van mij was t AK1.0/AKAA1301,na de update is het AKAA1501 geworden.

Ik heb zojuist gekeken in de ShineApp en het is inderdaad opgelost, ik zie voor het eerst een vermogen van 2900W.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• janwillemkl
Bij mij lijkt het ook opgelost, gisteravond in de Shinephone app gevraagd om een firmware-update. Deze lijkt zojuist te zijn uitgevoerd, omdat het zo'n mooi plaatje oplevert heb ik de grafiek even bijgevoegd :)

Overigens staat in de app nog wel altijd de oude firmware-versie AK1.0/AKAA1301.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Growatt
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-03 09:40

Growatt

Bedrijfsaccount Growatt
Dit is op twee manieren te verhelpen; een firmware update door Growatt of door zelf de landcode aan te passen naar VDE0126.

Diegene die dit probleem ervaren raden we aan om een email te sturen naar service.nl@ginverter.com met onderwerp 'Omvormer topt af op 2500W'. Vergeet niet het serienummer van de omvormer te vermelden in de email.

De telefoonlijn van Growatt is enkel voor installateurs en distributeurs van Growatt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• janwillemkl
Goed dat dit nu duidelijk is!

Ik neem aan dat toekomstige nieuwe firmware-versies actief zullen worden geïnstalleerd, c.q. dat gebruikers erop worden geattendeerd? Een handjevol mensen zal dit topic lezen, maar een echte oplossing is het niet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Growatt

Growatt

Bedrijfsaccount Growatt
janwillemkl schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:48:
Goed dat dit nu duidelijk is!

Ik neem aan dat toekomstige nieuwe firmware-versies actief zullen worden geïnstalleerd, c.q. dat gebruikers erop worden geattendeerd? Een handjevol mensen zal dit topic lezen, maar een echte oplossing is het niet.
Uiteraard, op termijn wordt de update automatisch uitgerold en alle nieuw geleverde omvormers zijn ook al voorzien van de nieuwe firmware. Maar voor het handjevol mensen die dit topic leest kunnen we een snelle fix bieden door de omvormer manueel te voorzien van de update.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wottie
Ondertussen heb ik ook de software update gehad en dit lost het probleem inderdaad op.

• patrickbirk
Aaaaah fijn om te lezen !
Ik ben nog niet over de 2500 W heen gegaan vandaag.. Maar dat komt denk ik door de intensiteit van de zon
Denk dat dat wel goed komt zoals ik het hier lees...

ik zie wel dat mijn curve nu veel mooier is dan voorheen...

• janwillemkl
Dat lijkt inderdaad een natuurlijke curve Patrick, zonder plateau.

Je postte trouwens eerder een grafiek van afgelopen maandag die wel duidelijk afvlakte op 2500W, was het bij jou toen dan zoveel zonniger dan vandaag? Het is hier (Den Haag) erg koud en zonnig vandaag, dat is volgens mij ideaal.

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-03 21:12
Ik loop tegen hetzelfde aan. Weet iemand of het ook mogelijk is het HEX bestand te krijgen om de update via de seriele interface te installeren? Heb namelijk geen WiFi interface, maar lees de omvormer uit via ModBus.

De site van Growatt is hier niet erg duidelijk in....

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• brukskeluuk
  • Nu online
Felixje schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:14:
Ik loop tegen hetzelfde aan. Weet iemand of het ook mogelijk is het HEX bestand te krijgen om de update via de seriele interface te installeren? Heb namelijk geen WiFi interface, maar lees de omvormer uit via ModBus.

Ik heb het vermoeden dat er iemand van Growatt meeleest, aangezien deze persoon ook met twee oplossingen kwam, hij kan vast en zeker deze vraag beantwoorden. Ze zijn ook goed te bereiken per mail.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Growatt

Growatt

Bedrijfsaccount Growatt
Felixje schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:14:

Het makkelijkste is om dit via de USB aansluiting te doen met een USB stick (FAT32). Als je een mailtje stuurt naar service.nl@ginverter.com, dan kunnen we je de firmware bestanden mailen zodat je de update zelf kan uitvoeren. Ook hierbij is het van belang dat je het serienummer van de omvormer vermeld.

• Tigern
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:53
Ik kom met mijn 3000 TL-XE deze dagen nog niet aan de 2500 Watt, maar ik heb wel het idee dat ik volgens de app heel wat kWh mis. Gisteren had ik 1,6 kWH en dat zouden er ongeveer 5,6 moeten zijn. Ik zie ook in de schermafbeelding van @marcelasveld onderaan staan als opwek 1,5 kWh, maar volgens de grafiek zou dat volgens mij wel wat meer moeten zijn. Weet iemand of dit nu ook met deze nieuwe firmware opgelost is?

• janwillemkl
Tigern schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:48:
Ik kom met mijn 3000 TL-XE deze dagen nog niet aan de 2500 Watt, maar ik heb wel het idee dat ik volgens de app heel wat kWh mis. Gisteren had ik 1,6 kWH en dat zouden er ongeveer 5,6 moeten zijn. Ik zie ook in de schermafbeelding van @marcelasveld onderaan staan als opwek 1,5 kWh, maar volgens de grafiek zou dat volgens mij wel wat meer moeten zijn. Weet iemand of dit nu ook met deze nieuwe firmware opgelost is?
Ik denk dat Marcel een grafiek van een eerdere (zonnige) dag had opgezocht, en dat de app daaronder aangeeft wat er op de huidige (bewolkte) dag was opgewekt.
Maar wat er bij jou dan aan de hand is, weet ik niet.

• marcelasveld
Yes, opgelost. Landcode verzet en update aangevraagd. Landcode alleen lost het al op.

• JackC
  • Laatst online: 22-03 09:34
heb hier twee Growatt's hangen. Gisteren de ene op Nederland laten staan (blauwe lijn) en de ander op VDE0126 gezet.(rode lijn) Vanochtend heeft de firmware een update gehad van Growatt en is de bug waarschijnlijk verholpen. Super service.

• patrickbirk
marcelasveld schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:21:
Yes, opgelost. Landcode verzet en update aangevraagd. Landcode alleen lost het al op.[Afbeelding]
En waar verander je de landcode?

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-03 21:12
patrickbirk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:35:
[...]

En waar verander je de landcode?
Dat kan je doen in de Advanced Settings. Standaardwachtwoord is 123. De handleiding geeft een duidelijk overzicht van de menustructuur.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• patrickbirk
Felixje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:03:
[...]

Dat kan je doen in de Advanced Settings. Standaardwachtwoord is 123. De handleiding geeft een duidelijk overzicht van de menustructuur.
thnx. Heb even gekeken maar staat bij mij op Netherlands.. Dus denk dat hij dan al goed staat.

• onetime
  • Niet online
@patrickbirk Als je aftopt door de bug kan je hem daar dus omzeilen door hem op VDE0126 te zetten.

• patrickbirk
onetime schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:39:
@patrickbirk Als je aftopt door de bug kan je hem daar dus omzeilen door hem op VDE0126 te zetten.
thnx.. Gedaan 👍!

• Tom. C
  • Nu online
Tigern schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:48:
Ik kan geen antwoord geven op je vraag maar bij mij kloppen de dagtotalen in de app niet altijd met wat er op mijn omvormer zelf staat. Gisteren gaf de omvormer meer aan dan de app, vandaag is dat andersom. Het lijkt wel alsof de app vandaag alles wat er gisteren miste er alsnog bij op heeft geteld. Naast de vele network timeouts vind ik de update interval van de getoonde data sowieso nogal tegenvallen. Als je gemakkelijk bij je omvormer kunt komen is het misschien interessant om ook de omvormer net voordat ie uitschakelt eens te vergelijken met de app.

• computerjunky
Heb nog geen 2500 watt aangetikt dat verwacht ik pas rond half april maar heeft het updaten verder nog voordelen/ potentiële fixes?
Ook mijn opbrengst wijkt op bepaalde dagen flink af van wat bijvoorbeeld een pvcalc aan geeft (geen aftopping maar wel perfecte parabool grafiek) maar heb nu 1 dag gehad waar ik wel aan de piek target kwam. Niet erg consistent dus.

Heb overigens een 3300tl-x maar de firmware in de growatt app heeft een heel andere naam (GH1.0/GHAA0750).

• onetime
  • Niet online
@computerjunky Weet je zeker dat je geen Hybrid omvormer hebt? Bij een kennis hangt een hybrid, waarschijnlijk omdat de gewone niet leverbaar was. Hij had geen idee en een gewone op de offerte...

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:52

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een jaar geleden oid m'n wifi stick omgezet naar esphome, dus geen connecties met de Growatt cloud meer. Ik heb ook geen updates gehad dus verder, en zie dat er gister gewoon lekker op z'n piek gedraaid is. :9

• computerjunky
onetime schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 06:23:
@computerjunky Weet je zeker dat je geen Hybrid omvormer hebt? Bij een kennis hangt een hybrid, waarschijnlijk omdat de gewone niet leverbaar was. Hij had geen idee en een gewone op de offerte...
Volgens mijn korte onderzoek is ervan de 3300 maar 1 model. De 3000 en 3600 hadden wel weer meer modellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Growatt

Growatt

Bedrijfsaccount Growatt
computerjunky schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 03:39:
[...]

Volgens mijn korte onderzoek is ervan de 3300 maar 1 model. De 3000 en 3600 hadden wel weer meer modellen.
Dit betreft een MIC model (1 MPP tracker), de andere omvormers zijn MIN modellen (2 MPP trackers). De MIC heeft niet het probleem van het aftoppen.

• Tigern
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:53
Tom. C schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:53:
[...]

Ik kan geen antwoord geven op je vraag maar bij mij kloppen de dagtotalen in de app niet altijd met wat er op mijn omvormer zelf staat. Gisteren gaf de omvormer meer aan dan de app, vandaag is dat andersom. Het lijkt wel alsof de app vandaag alles wat er gisteren miste er alsnog bij op heeft geteld. Naast de vele network timeouts vind ik de update interval van de getoonde data sowieso nogal tegenvallen. Als je gemakkelijk bij je omvormer kunt komen is het misschien interessant om ook de omvormer net voordat ie uitschakelt eens te vergelijken met de app.
Ik zal van de week de omvormer aan het eind van de dag eens checken, heb sinds de software update wel het idee dat er minder network time-outs zijn in de app.

• Kevinvd
  • Laatst online: 16-03 19:32
Ik weet niet of ik het goed plaats maar ik heb een growwatt 3690 tlx. Maar hij is continu aan het conecten. Tevens heb ik ook geen mooie curve een klein wolkje en hij slaat uit panelen zijn goed aan gesloten ik heb twee strings plus en min zitten goed. Iemand tips?

• prof
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-03 19:31
Met de geupdatete firmware heb ik nu een paar keer de volgende melding gehad bij het opstarten van de omvormer s'ochtends:

Event id: 300(06)
Event description: AC V Outrange
Suggestion: 1.Check grid voltage. 2.If the error message still exists despite the grid voltage being within the tolerable range, contact manufacturer.

de AC spanning is dan gewoon rond de 230V, en daarna werkt hij eigenlijk prima. Voor de firmware update heb ik dit nog nooit gehad. Zijn er meer mensen met deze meldingen?

• Henk1970
  • Laatst online: 16-03 21:30
Growatt 3600 tl-x, 10x 390 Wp platen. Gisteren mail gestuurd, vanmorgen werd de firmware update gedraaid.
Werd 2 maal onderbroken dus even 0 Wp.
Draaide nu ipv 2500 W prima op 3300 W.
Top dat Growatt meeleest in dit forum.
Zal even opletten of er een foutmelding 's morgens zoals bij prof.

• Gramser
Ik koppel ‘m hier maar even terug, ik heb er geen eigen topic voor. Eerder had ik gemeld dat ook bij mijn GoodWe 3-fasen 5kW omvormer er een maximum vermogen per string lijkt te bestaan. Ik merkte dat omdat ik op enig moment van twee strings 1 had gemaakt, vanwege de betere nominale bedrijfsspanning. Opwek bleef echter steeds beperkt tot iets van 3600W. Terug naar twee strings loste het probleem op.

Het heeft lang geduurd maar GoodWe support heeft nu aangegeven dat er inderdaad een maximum vermogen per string haalbaar is: 3250W. Dat verklaart niet waarom ik dan 3600 haalde, maar ik leer er wel uit dat als je dus het maximum uit je omvormer wil halen, je eigenlijk altijd met twee strings moet werken… ook al betekent dat een minder optimale bedrijfsspanning, in mijn geval.

Maar ik maak me er niet druk om. Die panelen en omvormer gaan als een malle!

OhSunnyDay

• onetime
  • Niet online
@Gramser Wat je dan ook met de meeste omvormers kunt doen is de 2 mppt's parallel zetten.
Is meestal ook een instelling voor beschikbaar. En dan 1 string met een splitter op de 2 ingangen.

• Gramser
Ah! Dat wist ik dan weer niet. Maar goed voor iemand die per string wat meer vermogen wil kweken :)

OhSunnyDay

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee