Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-03 17:56
Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:27:
[...]

Dus je bent A) aso bezig je buurman van het net te drukken door B) je niet aan de wettelijk vastgelegde netcode te houden.

@olafmol je weet dat het zonder salderen nog steeds gunstig is om veel te produceren?
Het mooie is dat mijn hele buurt vol ligt en dus bij meerdere ben wezen aanbellen en zeggen dit probleem niet te hebben. echter geeft Liander aan dat het wel degelijjk een probleem is in de wijk.

Tuurlijk is het niet goed maar ben zeker niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0daro0
olafmol schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Je weet dat de saldering eruit gaat? Hoeveel stroom heb je zelf nodig? Ik zou me meer daarop richten persoonlijk.
Ik ga zeker meer gebruiken!
In September word mijn volledige lucht/water warmtepomp geplaats dus alles wat ik nu kan binnenharken/ goed werkend krijgen is mooi meegenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:30
0daro0 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:47:
[...]

Het mooie is dat mijn hele buurt vol ligt en dus bij meerdere ben wezen aanbellen en zeggen dit probleem niet te hebben. echter geeft Liander aan dat het wel degelijjk een probleem is in de wijk.

Tuurlijk is het niet goed maar ben zeker niet de enige.
Geen excuus de wet maar aan je laars te lappen...
En daarmee mogelijk overlast te veroorzaken... Dat ga je maar op je privé eiland doen.

Als geen van de buren last heeft dan zet ik in op onhandige keuzes in jouw installatie, waar jij verantwoordelijk voor bent, en in mindere mate het netwerk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0daro0
Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:01:
[...]

Geen excuus de wet maar aan je laars te lappen...
En daarmee mogelijk overlast te veroorzaken... Dat ga je maar op je privé eiland doen.

Als geen van de buren last heeft dan zet ik in op onhandige keuzes in jouw installatie, waar jij verantwoordelijk voor bent, en in mindere mate het netwerk.
Laten we het vooral netjes houden ipv gaan wijzen op deze manier.

Het ligt niet aan mijn instalatie.
De meterkast/fase/kabels zijn afgelopen 2 maanden compleet vervangen +verzwaard.

Het belangrijkste is dat Liander het gaat oplossen en dan zal ik het gewoon weer keurig terug zetten niks aan het handje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:30
0daro0 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Laten we het vooral netjes houden ipv gaan wijzen op deze manier.
Wat jij op het forum gooit is op zijn minst niet netjes... Misschien gewoon accepteren dat je fout bezig bent in plaats van er over zeuren
Het ligt niet aan mijn instalatie.
De meterkast/fase/kabels zijn afgelopen 2 maanden compleet vervangen +verzwaard.
Elektriciens en zeker PV installateurs onderschatten vaker dan niet hoe gruwelijk dikke kabels nodig zijn...

4mm2 is niets zelfs bij niet extreme kabellengte...

Weekend kwam ik op 10 a 16mm2 uit voor het verlies over de kabel binnen acceptabele grenzen kwam bij een forum lid...

Dus ik blijf er bij gebrek aan info dat het waarschijnlijk wel binnen de installatie zit.
Het belangrijkste is dat Liander het gaat oplossen en dan zal ik het gewoon weer keurig terug zetten niks aan het handje.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:27

-tom-562

Oliesjeik

Sinds gisteren een installatie met 8x500Wp (oost-west opstelling) i.c.m. een 3kW omvormer (met 2 strings).
Tot mijn verbazing zag ik dat het vermogen strak werd afgetopt op 2500W (van 11:00 tot 16:00, dus 5 uur). Ik heb firmware versie AK1.0/AKAA1601.
Is het een kwestie van een berichtje sturen via de app en vragen om nieuwe firmware?

Edit:
Zo ziet mijn grafiek er uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMqL7_-X6gncxgjEtW-sYyQ50Pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zaOtipsMQvmCXokwqhOUPM0o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door -tom-562 op 11-06-2023 20:14 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:35
Ik kreeg het advies om een mailtje sturen naar service.nl@ginverter.com ovv 'Omvormer topt af op 2500W'. Vergeet hier niet het serienummer van de omvormer en datalogger bij te vermelden.
En de volgende dag was het bij mij al opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dorus12 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:14:
Ik kreeg het advies om een mailtje sturen naar service.nl@ginverter.com ovv 'Omvormer topt af op 2500W'. Vergeet hier niet het serienummer van de omvormer en datalogger bij te vermelden.
En de volgende dag was het bij mij al opgelost.
Bedankt, ik ga meteen een mailtje sturen!
Edit:
Mailtje verstuurd, ben benieuwd

Edit 2:
Gisteravond om 22:00 kreeg ik al bericht terug, ze hebben nieuwe firmware gepushed d:)b AKAa9901
Ik ben benieuwd!

[ Voor 17% gewijzigd door -tom-562 op 12-06-2023 07:20 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-09 12:37
DrDre schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:58:
Hier (Enexis) hetzelfde probleem, vandaag 4x eruit terwijl de omvormer op 260V staat !!
De afgelopen dagen met veel zon geen last gehad. Afstand meterkast - omvormer is maar 2 meter.
260V ??
Ik hoop dat al je apparatuur in huis hier ook tegen kan, anders wek je wel veel kWh op, maar moet je ook steeds nieuwe apparatuur kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-09 12:37
0daro0 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:54:

Nu zie ik alleen dat mijn omvormer aftopt op 4600 watt, ik heb dan ook de growatt 4600 (1 fase) Ik ben bang dat mijn omvormer dus niet meer aan kan. maar boven of rond de 5000 moet je naar 3 fase omvormer als ik me niet vergis. We gaan even de leverancier contacten aangezien ik natuurlijk wel mijn max eruit willen halen.
Een goed ontworpen systeem topt een beetje af. Of die grotere omvormer daadwerkelijk meer opbrengst gaat geven kan je inschatten met:

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Ik gok dat het veel minder dan 1% uitmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

De update lijkt te hebben geholpen, vermogen stijgt nu mooi boven de 2500W uit d:)b

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
-tom-562 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:49:
De update lijkt te hebben geholpen, vermogen stijgt nu mooi boven de 2500W uit d:)b
Kijk zo snel kan iets opgelost zijn.
Wat ik wel raar vind is dat de installateur blijkbaar systemen "achterlaat" die niet voldoen.
Dat Growatt dat dan snel oplost prima maar ik zie dat als taak van de installateur om het goed op te leveren.
Wij als tweakers verdiepen ons in de materie maar hoeveel "klanten" lopen zo jaren en jaren aan opbrengst mis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dorus12 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:25:
[...]

Kijk zo snel kan iets opgelost zijn.
Wat ik wel raar vind is dat de installateur blijkbaar systemen "achterlaat" die niet voldoen.
Dat Growatt dat dan snel oplost prima maar ik zie dat als taak van de installateur om het goed op te leveren.
Wij als tweakers verdiepen ons in de materie maar hoeveel "klanten" lopen zo jaren en jaren aan opbrengst mis....
In dit geval was ik zelf (met wat vrienden) de installateur :P. Het is ook dat ik toevallig dit topic vorige week tegen kwam en het mij kon herinneren, dus ik had al wel een idee dat het hier aan zou liggen. En dat ik de monitoring aan de gang kreeg (daar kan je wel echt zien dat het Chinees is, ik heb echt meerdere pogingen moeten doen om het werkend te krijgen..), anders kom je (in mijn geval dan) niet zo snel achter.
Kwalijker vind ik dat die updates niet direct gepushed worden vanuit Growatt. Nu heb ik een relatief kleine installatie met een omvormer van 3kW, maar je zal maar een grotere installatie hebben (en eventueel meerdere omvormers).. :X
Ik ga nog wel een mailtje sturen richting de webshop waar ik alles besteld heb (J & M Solar/J en M zonnepanelen), of ze hier hun klanten op kunnen attenderen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dorus12
Mijn reactie is meer algemeen bedoeld.
In dit aftop topic zijn er veel meer mensen die hier tegen aanlopen.
Installateurs verzaken een installatie goed achter te laten.
Het hoort gewoon goed te werken bij een oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RastaHuis
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-03 00:18
ik heb hier een mic-1000tl-x hangen hier met 900wp aan panelen aan mijn balkon hangen, (6x 150wp) en de omvormer topt af op 300, dus niet de gestelde 2500 wat die zoiezo niet kan maar toch zoek ik hier het probleem van, het blijft hetzelvde zelfs als ik 2 panelen uit de string haal, altijd die 300w max.

zoals al eerder aangeven in dit topic een mailtje gestuurd naar growatt voor een firmware, het systeem is zelf aangelegd want geen installateur die het wilde aanleggen of er aan wilde werken.

graag advies.

ps:
ik wacht nog op bericht terug van growatt maar toch al het advies is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prof
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-09 20:50
Mijn Growatt 3600TL-X topt weer af op 2500 Watt lijkt het.
Vorig jaar ging ik van firmware AK1.0/AKAA1301 naar AK1.0/AKAA1501 en toen was het opgelost.

Echter lijkt het volgens deze grafiek (sinds 11 uur volle zon) weer af te toppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02Hdwi3tuEdtN-1TKedkeZRnakA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Lgk5yFr2fYXYqm7Yqf06kyY.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens PVCalc had ik 2800 Watt moeten zien rond 12 uur (https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/)

Dus van rechts naar links gezien had die lijn een mooie parabool moeten maken, en nu is het van 11 tot 13 uur vrij plat.

Andere mensen die ook weer iets vergelijkbaars hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prof
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-09 20:50
Vandaag (2 dagen later) wel gewoon 2800 Watt om 12 uur; niets aan de hand dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-09 21:44
Goedenavond

Vraag.

Ik wil onze omvormer aankomend zomer juist opzettelijk "aftoppen" om terugleverkosten te voorkomen.

Onze 12 zonnepanelen wekken op een zomerse dag al snel circa 25kWh uur terwijl er qua huishoudelijk gebruik ten hoogste zo'n 12 op een dag verbruikt worden.

Ik wil m'n omvormer dan in de zomer aftoppen op bijvoorbeeld 50 a 60% van zijn vermogen.

Ik loop er echter tegenaan dat de optie in de app beveiligd is met een voor mij onbekend wachtwoord en onze installateur niet reageerd op mail.

Iemand een idee wat het standaard wachtwoord is? Of hoe ik het wachtwoord kan resetten/over ruilen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anrgEtz1qWWDWrYCb65A1U0eOWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBvbrc0hmyCKCvyb8cQG6Sw9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp3lB8kwBIZgeok-GUE9gn81ZK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/US0B3bPsdeaHE2u5BebysmRP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/432CU1m1-uuHbanH9bjNRsmiMG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAC8grkF8ZKxY3BhHc3P6G2L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:12
Ik denk dat ik je wel kan helpen, welk merk omvormer?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:57
@Middenberm
Wachtwoord is growatt+datum. dus voor vandaag is het wachtwoord growatt20250215

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
@hesselbeertje een MIN3600TL-XE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
@redbullwaning het werkt

Neem aan dat het dan om deze instelling gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCk4tE_qU-N4F_DgbsvPrvHnz2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gv8Sfd8IbfYN46L4PC9RmzCh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDKh29kz-dWO7e8Z8FMiR76OPx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1VgoOzleIqDlcyLykSLljdS.jpg?f=fotoalbum_large
redbullwaning schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:49:
@Middenberm
Wachtwoord is growatt+datum. dus voor vandaag is het wachtwoord growatt20250215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Middenberm Kijk eens bij: "Anti-terugstroom instellingen." Lijkt me een beter plan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
@onetime bedankt voor je reactie.

Zit nu te kijken wat ik daar dan zou moeten instellen.

Heb vervolgens deze opties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQn9DbNMUbPc4B-M3rmdMw1Zi9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UF8fANRsF9Sv0wfUrjapJQ3X.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wil natuurlijk geen instellingen wijzigen die mogelijk een onveilige werking uitlokken.

Kan nergens op internet een uitleg vinden waar iedere instelling precies voor is en wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Middenberm Voorop gesteld dat ik er geen ervaring mee heb, maar hier kan je schijnbaar kiezen tussen een compatible elektriciteits meter en stroom transformatoren / current "clamps" om te meten hoeveel stroom je het net op stuurt. En dan kan je instellen hoe de omvormer daar mee om moet gaan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:36
Middenberm schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:53:
@onetime bedankt voor je reactie.

Zit nu te kijken wat ik daar dan zou moeten instellen.

Heb vervolgens deze opties

[Afbeelding]

Maar wil natuurlijk geen instellingen wijzigen die mogelijk een onveilige werking uitlokken.

Kan nergens op internet een uitleg vinden waar iedere instelling precies voor is en wat het doet.
Aftoppen zou ik zonde vinden...
Terugleverkosten betalen hoeft niet.
Gewoon een dynamisch contract afsluiten.
Geen Terugleverkosten meer en een maandcontract.
Plus je krijgt meer terug voor je kwh .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
201WD schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Aftoppen zou ik zonde vinden...
Terugleverkosten betalen hoeft niet.
Gewoon een dynamisch contract afsluiten.
Geen Terugleverkosten meer en een maandcontract.
Plus je krijgt meer terug voor je kwh .
Denk dat een dynamisch contract voor ons ongunstig uitpakt.

Hebben een All-electric warmtepomp en knallen er in de maanden oktober t/m februari al snel zo'n 5000kWh door. Als ik de dynamische tarieven een beetje volg (hebben nu nog een vast contract met €0,21 per kWh) zijn de stroomprijzen in de winter niet altijd zo gunstig (de incl. prijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:36
Ja klopt maar de andere maanden leveren weer flink geld op.
En die hogere tarieven zijn niet de hele dag..
Succes met een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
onetime schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:38:
@Middenberm Kijk eens bij: "Anti-terugstroom instellingen." Lijkt me een beter plan.
@onetime Dank voor de reactie

Hoe moet ik dit interpreteren?

Als ik daar 100% invul levert hij dan niets meer? Of gaat dan alle stroom nog wel naar het huishoudelijk net? Knijpt hij dan eventueel nog resterend overschot volledig af.

Ben er een beetje mee aan het experimenteren maar lijkt wel een forse vertraging te zitten in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Middenberm schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:41:
[...] @onetime Dank voor de reactie

Hoe moet ik dit interpreteren?

Als ik daar 100% invul levert hij dan niets meer? Of gaat dan alle stroom nog wel naar het huishoudelijk net? Knijpt hij dan eventueel nog resterend overschot volledig af.

Ben er een beetje mee aan het experimenteren maar lijkt wel een forse vertraging te zitten in het systeem.
Het is de bedoeling dat je daar in kunt stellen dat je directe eigen verbruik volledig geleverd wordt,
maar dat je kunt beperken wat er nog het net op gaat. Hoe je dat hier in moet stellen weet ik niet, maar hier moet je het eerst zoeken / proberen.
Je kunt eventueel ook een elektrische boiler op het "dry contact" aansluiten en die met overschot opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:57
Als je dat wil instellen heb je wel een kwh meter met modbus nodig.
zoiets als dit.
https://www.stralendgroen...yuyXLwk3uK&v=1a13105b7e4e

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancotanis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 09:55
Ik gebruik deze setting om de invertor uit te zetten bij negatieve prijzen. Als het percentage op 100% gezet wordt, dan komt er uiteindelijk nog iets van 100W uit... ik heb overigens geen stroom meter of terugkoppeling naar de invertor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:31
jancotanis schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:55:
[...]

Ik gebruik deze setting om de invertor uit te zetten bij negatieve prijzen. Als het percentage op 100% gezet wordt, dan komt er uiteindelijk nog iets van 100W uit... ik heb overigens geen stroom meter of terugkoppeling naar de invertor.
Kan je niet gewoon heel simpel dit (zie afbeelding) op 0% zetten als de prijzen negatief zijn zoals gisteren als je een dynamisch contract hebt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiKCt-sWngc3VWkbY3iwh_9VXko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvJCGLpGlrwjjIsQvMOBiASL.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4 Laatste