Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 10:20
0daro0 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:11:
[...]

Ik zit ook nog op een vrij oude Firmware, hopelijk kunnen jullie deze ook bij mij uitvoeren. Ik heb inmiddels een mail gestuurd via de gevonden mail hier.
Mijn firmware was gisteren nog iets met 1301. Nu allemaal xxxxxx.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52J3h-ugodlC5aS8sLyNDmfb8to=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWaUAp2UbzOEn5ChFq7jxcbx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flierefluiter
Maar blijft op ongeveer 2500watt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
Weet dat zeker ?, je dat terug zien : grafiek real time data/ vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfCZv_8KxK_rKyafSrb4ptD7csU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WnSiqQr4zVB5E1M8RyHtIKU7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flierefluiter
En vandaag de firmware weer zoals het was, echt raar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n-aEMoQgDrzIrjl-8eEk8CDQHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fib74tOs51s1e1040Bmnp3qD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-03 17:56
Flierefluiter schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:47:
En vandaag de firmware weer zoals het was, echt raar.
[Afbeelding]
Dat is wel heel vreemd! Ik heb inderdaad ook de opgegeven firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
0daro0 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:40:
[...]

Dat is wel heel vreemd! Ik heb inderdaad ook de opgegeven firmware.
berichtje sturen naar Growatt, ze pakken het snel op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flierefluiter
karper34 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:37:
[...]

berichtje sturen naar Growatt, ze pakken het snel op
Heb ik al 3 keer gedaan, ben op dit moment aan het bellen naar Capelle a/d IJssel.
Sta op dit moment al 2 uur en 36 minuten in de wacht omdat iedereen bezet is.
Denk eerlijk gezegd dat er niemand zit.
Snel heeft bij mij een andere definitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flierefluiter
Flierefluiter schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:41:
[...]

Heb ik al 3 keer gedaan, ben op dit moment aan het bellen naar Capelle a/d IJssel.
Sta op dit moment al 2 uur en 36 minuten in de wacht omdat iedereen bezet is.
Denk eerlijk gezegd dat er niemand zit.
Snel heeft bij mij een andere definitie.
Het blijkt dat ze al vrij hebben vandaag, jammer dat ze dat niet op het bandje vertellen.
Gaat nu via de leverancier van de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Gisteravond twee mailtjes gestuurd i.v.m. twee omvormers die dit probleem ook hebben. Zojuist een reactie terug:
Beste Anton,

Vanmorgen zijn we met FW updates bezig uw omvormer zit er ook tussen.
Update zal in de loop van de morgen afgerond zijn.

Met vriendelijke groet/Kind regards,

Octavio xxxx

Growatt New Energy B.V.

E: service.nl@ginverter.com
W: www.ginverter.com
Als ik op de website kijk onder settings, dan zie ik dat de firmware al is gewijzigd.

OmvormerFirmware oudFirmware nieuw
MIN 3600TL-XAK1.0/AKAA1301/ZAAA-0017AK1.0/AKAa9901/ZAAA-0017
MIN 3000TL-XAK1.0/AKAA1301/ZAAA-0017AK1.0/AKAa9901/ZAAA-0017

[ Voor 38% gewijzigd door antonboonstra op 01-05-2023 10:03 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flierefluiter
Het is opgelost met de nieuwe firmware. AK1.0/AKAa9901/ZAAA-0017
Vind het wel raar dat je erom moet vragen als het een bekende bug is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbikker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-08 15:47
Ook mijn set topte af op 2500w, in de app via service een berichtje gestuurd na vijf dagen geen reactie hier op het forum de account van Growat een DMtje gestuurd binnen een half uur update uitgevoerd, dus heel netjes opgepakt door Growatt.Piekte vandaag op 4600 Watt!
Plaatjes

[ Voor 1% gewijzigd door mbikker op 01-05-2023 23:25 . Reden: Add plaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbikker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-08 15:47
Oude firmware: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVOQ-qhse3UCFBFizDSIAibw-Y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vu95zoJIlP3FY37IR6qwX9TC.jpg?f=fotoalbum_large
Niewe firmware:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuXI5oZ9CAh3wa-6sy2ZElPM2PE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49Bml3dBmgf3wXtHgptGYqhP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door mbikker op 01-05-2023 23:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-08 23:08

DAO

Wil iedereen hier wel ff bedanken want ik had hetzelfde en het is via mijn installateur netjes opgepakt.
Ik had een 3000 dus het scheelt niet heel veel maar over een heel jaar gezien...

Dank tweakers!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:35
Wij hebben 10 panelen 405WP en een Growatt 3600TL-X
Software: AKAA1301
Communication version: ZAAA-0017
Ik zie een afgevlakte curve (zie afb.)
De installateur heeft als antwoord gegevn dat dat komt omdat de zon nog niet hard genoeg schijnt.
Heeft dat ook te maken met oude software versie?
En zoja, hoe los ik dat op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6WDfIW34lvmUAmgcMSTBzLznVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8tMqZsRrfmlkTWvKnQTQCIaq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:50
Dit heeft zeker niet te maken met de zon die niet hard genoeg schijnt.
Dit is gewoon de foute software versie 1301, welke aftopt op 2500. Erg duidelijk te zien in de grafiek, jammer dat de installateur dat niet toegeeft. Als je terug leest in dit topic kun je lezen dat er verschillende manier zijn om dit op te lossen.

Op afstand, door een mail naar growatt te sturen met je serienummer (omvormer moet verbonden zijn met het internet).
Zelf met USB stick, door growatt een mail te sturen en zij de firmware sturen
De growatt user een DM sturen

[ Voor 6% gewijzigd door PorschefanRoel op 02-05-2023 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• belincloes
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08-01-2024
Er is een tijdje geleden een update geweest. Ik ken veel mensen met dit probleem. Na de update is het verholpen. Je kunt het via de app als het goed is de update binnenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
belincloes schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:07:
Er is een tijdje geleden een update geweest. Ik ken veel mensen met dit probleem. Na de update is het verholpen. Je kunt het via de app als het goed is de update binnenhalen.
ik had dit geprobeerd maar word echt helemaal niet op gereageerd staat al ruim 1 maand in de wacht. uiteindelijk de Nederlandse desk een mail gestuurd en was toen zo gepiept. echter zit ik al op de nieuwe firmware werd mij verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorus12
Ik heb deze versie :
En op heb op advies van PorschefanRoel (hierboven) een DM gestuurd naar @Growatt
Nu is het wachten op een reactie.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moon.
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-09 22:46
Hier ook versie 1301 en een max vermogen van 2500. Zonde van de gemist Kwh maar gelukkig liggen de panelen er hier nog maar een weekje op. Growatt zojuist een mail gestuurd (verzoek via de app gedaan op 1 mei maar tot op heden geen reactie/veranderingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

belincloes schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:07:
Hoe doe je dat via de app? Ik heb in Shinephone deze functie niet kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0daro0
Verwijderd schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Hoe doe je dat via de app? Ik heb in Shinephone deze functie niet kunnen vinden.
Bij Service tab -> Mijn aanvraag en dan kan het je toevoegen en indienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je. Heb aanvraag gedaan. Had eigelijk verwacht/gehoopt dat je zelf de firmware zou kunnen updaten. Dan gaat het een stuk makkelijker/sneller.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:28
mbikker schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:21:
Growat een DMtje gestuurd binnen een half uur update uitgevoerd, dus heel netjes opgepakt door Growatt.
Ik ben bij toeval even door deze thread aan het lezen, en schrik ervan dat mensen blij worden als Growatt dit "probleempje" oplost nadat ze er contact over hebben gezocht. Duizenden mensen die samen duizenden kWh mislopen vanwege een softwarefout? Ik vind dat nogal wat.

Ik zou iets minder begripvol zijn naar deze fabrikant als ik vele kWh (dat is echt geld hè?) misloop door zo'n misser. Gaat Growatt je misgelopen opbrengst compenseren? Je had hier namelijk zelf nul komma nul invloed op.

Hoeveel mensen hebben zo'n omvormer, en zien/snappen die curve niet? Moet Growatt niet pro-actief aan de slag om klanten op te sporen die met deze foute firmware zitten? Gevalletje ACM?

En installateurs die zo'n volledig afgeplatte curve wegzetten als "ja meneertje, de zon schijnt nog niet hard genoeg", daar krijg ik toch echt tranen van in de ogen. Maar goed, installateurs en ik, we zijn geen vrienden...

Ben op zoek naar een omvormer, maar kan in ieder geval Growatt afstrepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
Dorus12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:29:
Ik heb deze versie :
En op heb op advies van PorschefanRoel (hierboven) een DM gestuurd naar @Growatt
Nu is het wachten op een reactie.......
Bij mij is het opgelost, overigens daags na mijn email naar Growatt.
(Dat had ik al eerder gemeld maar dat antwoord is door de mod afgesplitst van dit topic???..)

Mijn installateur is een koekenbakker.
Die zei idd, zoals hierboven al aangehaald.
"Het systeem werkt zoals het moet maar de zon schijnt nog niet hard genoeg."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@TCMR
Ik ben hier helemaal mee eens. Vind zelf echt raar dat je ze eerst moet berichten voordat ze de update uitvoeren.
Dan gaat echt iets mis in de workflow van je bedrijf. Wel natuurlijk goed voor de werkgelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23
TCMR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:52:
[...]

Ik ben bij toeval even door deze thread aan het lezen, en schrik ervan dat mensen blij worden als Growatt dit "probleempje" oplost nadat ze er contact over hebben gezocht. Duizenden mensen die samen duizenden kWh mislopen vanwege een softwarefout? Ik vind dat nogal wat.

Ik zou iets minder begripvol zijn naar deze fabrikant als ik vele kWh (dat is echt geld hè?) misloop door zo'n misser. Gaat Growatt je misgelopen opbrengst compenseren? Je had hier namelijk zelf nul komma nul invloed op.

Hoeveel mensen hebben zo'n omvormer, en zien/snappen die curve niet? Moet Growatt niet pro-actief aan de slag om klanten op te sporen die met deze foute firmware zitten? Gevalletje ACM?

En installateurs die zo'n volledig afgeplatte curve wegzetten als "ja meneertje, de zon schijnt nog niet hard genoeg", daar krijg ik toch echt tranen van in de ogen. Maar goed, installateurs en ik, we zijn geen vrienden...

Ben op zoek naar een omvormer, maar kan in ieder geval Growatt afstrepen...
Growatt was dan ook de helft van de aanschafprijs van andere merken die weer andere problemen en beperkingen hebben. Overigens betreft het ook niet alle modellen dus afhankelijk van hoeveel panelen je wil is het misschien een non issue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
computerjunky schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:12:
[...]
Growatt was dan ook de helft van de aanschafprijs van andere merken
Oh, goedkoper. Dus dan is het oké voor iemand die er de ballen verstand van heeft dat na 10 jaar z'n installatie over al die jaren geen 5kW maar 2.5kW kon leveren? Wat denk je dat dit "foutje" met de terugverdientijd doet als iemand een 5kW installatie heeft?

Hier op tweakers houden mensen hun opbrengst wel in de gaten, maar ik ken zat mensen die zonnepanelen door de "profi installateur" laten leggen en echt never nooit niet kijken wat die precies doen qua opbrengst, en/of snappen dat zo'n afgetopte curve betekent dat er iets mis is.

Growatt moet naar mijn idee echt zelf aan de slag om te inventariseren hoe groot dit probleem is, en in actie voordat iemand een boze brief naar de ACM schrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:57
TCMR schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:24:
[...]

Oh, goedkoper. Dus dan is het oké voor iemand die er de ballen verstand van heeft dat na 10 jaar z'n installatie over al die jaren geen 5kW maar 2.5kW kon leveren? Wat denk je dat dit "foutje" met de terugverdientijd doet als iemand een 5kW installatie heeft?

Hier op tweakers houden mensen hun opbrengst wel in de gaten, maar ik ken zat mensen die zonnepanelen door de "profi installateur" laten leggen en echt never nooit niet kijken wat die precies doen qua opbrengst, en/of snappen dat zo'n afgetopte curve betekent dat er iets mis is.

Growatt moet naar mijn idee echt zelf aan de slag om te inventariseren hoe groot dit probleem is, en in actie voordat iemand een boze brief naar de ACM schrijft.
Volgens mij ligt het probleem vooral bij de “professionals” die blijkbaar hun werk niet goed doen qua nazorg en service.

Als consument moet ik er van uit kunnen gaan dat een professional zijn/haar werk goed doet, misschien moet de branche daar eens wat harder op gaan drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
olafmol schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Volgens mij ligt het probleem vooral bij de “professionals” die blijkbaar hun werk niet goed doen qua nazorg en service.

Als consument moet ik er van uit kunnen gaan dat een professional zijn/haar werk goed doet, misschien moet de branche daar eens wat harder op gaan drukken.
klopt geheel en welkom in deze wondere wereld, je kan dan wel van alles alle certificaten in huis hebben, in deze type omvormers topte deze inderdaad af, dat weet je niet als " domme consument " dan is wel zo dat een erkend bedrijf incl benodigde certificaten deze type omvormers gaat updaten( ligt wellicht al maanden op de plank) en dat Growatt je nu als consument helpt met deze update, is zeker wel een plus nu vandaag te vermelden, kan altijd beter , dat spreekt voor zich

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
karper34 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:06:
[...]

klopt geheel en welkom in deze wondere wereld, je kan dan wel van alles alle certificaten in huis hebben, in deze type omvormers topte deze inderdaad af, dat weet je niet als " domme consument " dan is wel zo dat een erkend bedrijf incl benodigde certificaten deze type omvormers gaat updaten( ligt wellicht al maanden op de plank) en dat Growatt je nu als consument helpt met deze update, is zeker wel een plus nu vandaag te vermelden, kan altijd beter , dat spreekt voor zich
Sterker nog, een vriend van me liet trots z'n grafiekje zien, inclusief platte top, en toen ben ik gaan zoeken omdat dat natuurlijk gewoonweg niet klopt, zo ben ik in dit topic terecht gekomen. Zijn "installateur" blijft gewoon beweren dat alles goed is, en roept iets over "onderdimensionering". Tja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
[...]
In de huidige markt is inderdaad het merendeel cowboy. Maar zelfs als dat niet zo is, wat verwacht je dan precies, als de installatie is opgeleverd op een bewolkte dag, alles goed lijkt te werken, en op zo'n dag de 2.5kW niet gehaald zal worden? Dat de "echte" installateur het hierna nog gaat monitoren op een dag met meer zon? Doen installateurs dat überhaupt, meekijken met de opbrengst? Elke dag? En hoe lang na oplevering? Het zou wel leuk zijn, maar ik zie dit zelf bij niemand gebeuren (misschien zijn de mensen die ik ken te skeer voor een "echte" installateur).

Ik zeg: 100% fout van de fabrikant. Dit soort "foutjes" kun je gewoon niet bij de installateur neerleggen. Die heeft te goeder trouw z'n werk gedaan. Klant en installateur mogen toch verwachten dat een 5kW omvormer niet aftopt op 2.5kW? Een fabricagefoutje, oké. Maar dit lijkt me op het eerste gezicht toch wel wat grootschaliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TCMR schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:17:
[...]

In de huidige markt is inderdaad het merendeel cowboy. Maar zelfs als dat niet zo is, wat verwacht je dan precies, als de installatie is opgeleverd op een bewolkte dag, alles goed lijkt te werken, en op zo'n dag de 2.5kW niet gehaald zal worden? Dat de "echte" installateur het hierna nog gaat monitoren op een dag met meer zon? Doen installateurs dat überhaupt, meekijken met de opbrengst? Elke dag? En hoe lang na oplevering? Het zou wel leuk zijn, maar ik zie dit zelf bij niemand gebeuren (misschien zijn de mensen die ik ken te skeer voor een "echte" installateur).

Ik zeg: 100% fout van de fabrikant. Dit soort "foutjes" kun je gewoon niet bij de installateur neerleggen. Die heeft te goeder trouw z'n werk gedaan. Klant en installateur mogen toch verwachten dat een 5kW omvormer niet aftopt op 2.5kW? Een fabricagefoutje, oké. Maar dit lijkt me op het eerste gezicht toch wel wat grootschaliger.
Ben het eens met je dat dit een dikke bug is. Tis een lastig punt, mijn zonnepanelen "man" die monitort wel degelijk de panelen die hij heeft gelegd, vanuit onderhoud en service. Maar dat zal niet iedereen willen of kunnen, en de firmware van allerhande apparatuur wordt ook veelal door de consument zelf geupdate. Maar bv bij autos dan weer niet, dan moet je langs de garage met bv een terugroepactie. Tricky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, kan nog mooi.
Ik heb in de shinephone app een bericht ontvangen dat ze mijn omvormer hebben geupdate en ik zie dat sinds dien mijn omvormer niks meer doet :(

Vanavond zal ik hem kompleet spanningloos maken en dan hoop ik dat die weer tot leven komt. Hopelijk is die niet gebrickt.

Hebben meer mensen ervaring mee dat de omvormer niks meer doet na een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-09 09:04
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:28:
Nou, kan nog mooi.
Ik heb in de shinephone app een bericht ontvangen dat ze mijn omvormer hebben geupdate en ik zie dat sinds dien mijn omvormer niks meer doet :(

Vanavond zal ik hem kompleet spanningloos maken en dan hoop ik dat die weer tot leven komt. Hopelijk is die niet gebrickt.

Zie je dat in de app of op de omvormer zelf?
Spanningsloos maken kan je beter overdag doen, zodat hij ook weer kan opstarten. Zowel de DC uit zetten (schakelaar onderop je omvormer) als ook de 230v uitzetten via hoofdschakelaar in de buurt van de omvormer of de zekering in je groepenkast. Ben benieuwd!
Mijn beide omvormers hebben update gehad en doen het prima, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:28:
Nee dat niet maar wel dat de app een tijdje nodig had voordat de laatste gegevens zichtbaar werden.
Maar doet de omvormer echt niets, heb je al gekeken of deze misschien toch teruglevert op je meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgengs de Shinephone app heeft gisteren tot 11:20 terug geleverd en heeft sinds dien niks meer terug geleverd.
Ook heb ik Umeter gekeken waar ik mijn kwh meter aan heb gekoppeld, en die heeft sinds gisteren 12:00 geen teruglevering meer gemeten.

Omvormer doet duidelijk niets. Vanavond ben ik thuis en zal ik kijken wat er aan de hand is. Het zou eventueel ook nog wat anders kunnen zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
[...]

Ik zie dit niet eens als nazorg. Elektronica dient bij plaatsing/inbedrijfstelling voorzien te worden van de laatste firmware/software. Er is genoeg oude firmware met beveiligingslekken of bugs in omloop bij producten die op de plank liggen (wachtende op verkoop / inbedrijfstelling).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Thuis omvormer bekeken en doet niks meer.
Spanningsloos gemaakt, opnieuw aangezet en de tekst connect in 60 seconden verschijnt op het scherm.
Voor de rest gebeurt er niks. Als ik door info scherm van omvormer ga dan geeft die aan grid 0volt, pv1 0 volt, pv2 0 volt. Dit klopt niet en dit is ook al heel raar want normaal gaf die hier altijd de spanningen weer, ook als die niet terug levert.
De dataloger heeft wel verbindingen, blauwe knipperende led. Toch heb ik besloten om dataloger te resetten en opnieuw te instaleren. Dit lukt ook gewoon maar geeft geen verandering.

Vervolgens factory reset uitgevoerd via advance menu, code 123, en land code ingesteld op VDE0126. Maar dit geeft ook geen verandering. Ik zal omvormer voor een uur spanningsloos maken en morgen nog even een nieuwe kans geven alvorens ik contact opneem met de installateur.

Edit,
Ik weet niet terecht is om de firmware de schuld te geven. Eigenlijk heeft mijn omvormer altijd goed gegaan tot dat laaste dagen toch wat rare grafieken vertoonde. Toen heb ik om een firmware update gevraagd, maar dat wilt niet zeggen dat dit gedaan is. Het zou ook een voortekenen geweest kunnen zijn van een falende inverter.
Ik hoop dat die morgen nog gaat doen en anders dat die onder garantie kan worden vervangen. Omvormer is nog geen 2 jaar oud.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:22:
Thuis omvormer bekeken en doet niks meer.
Spanningsloos gemaakt, opnieuw aangezet en de tekst connect in 60 seconden verschijnt op het scherm.
Voor de rest gebeurt er niks. Als ik door info scherm van omvormer ga dan geeft die aan grid 0volt, pv1 0 volt, pv2 0 volt. Dit klopt niet en dit is ook al heel raar want normaal gaf die hier altijd de spanningen weer, ook als die niet terug levert.
De dataloger heeft wel verbindingen, blauwe knipperende led. Toch heb ik besloten om dataloger te resetten en opnieuw te instaleren. Dit lukt ook gewoon maar geeft geen verandering.

Vervolgens factory reset uitgevoerd via advance menu, code 123, en land code ingesteld op VDE0126. Maar dit geeft ook geen verandering. Ik zal omvormer voor een uur spanningsloos maken en morgen nog even een nieuwe kans geven alvorens ik contact opneem met de installateur.

Edit,
Ik weet niet terecht is om de firmware de schuld te geven. Eigenlijk heeft mijn omvormer altijd goed gegaan tot dat laaste dagen toch wat rare grafieken vertoonde. Toen heb ik om een firmware update gevraagd, maar dat wilt niet zeggen dat dit gedaan is. Het zou ook een voortekenen geweest kunnen zijn van een falende inverter.
Ik hoop dat die morgen nog gaat doen en anders dat die onder garantie kan worden vervangen. Omvormer is nog geen 2 jaar oud.
Heb je de spanning op je kabel al gemeten van de meter kast naar de omvormer toe ?
Dit is wel heel gek dat er niks meer gebeurd. heb je al een mailtje gestuurd naar je installateur/growatt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovosVwUA6beukZ8DBRLz4-F_2Hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIc60KtWNkwBDwzA70fxPbfs.jpg?f=fotoalbum_large
Het valt mij op dat de firmware weer op allemaal x en staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
Flierefluiter schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:51:
[Afbeelding]
Het valt mij op dat de firmware weer op allemaal x en staat?
Nu weer de 9901 versie, omvormer is tussen 11:35 en 12:35 plat geweest. Ze zijn lekker bezig van afstand denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@0daro0
Netspanning is 218 volt en van de zonnepanelen komt 230 volt en 260 volt. Growatt heb ik via shinephone bericht gestuurd met dat mijn inverter niet meer opstart. Ik wil ze tot morgen ochtend de tijd geven en dan zal ik mijn installateur bellen met van hoe nu verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:57
@Verwijderd
Niet per ongeluk de DC Switch onder de omvormer uit staan.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, wel heb ik DC switch gebruikt om alles spanning loos te maken om zo de omvormer te resetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:02:
@0daro0
Netspanning is 218 volt en van de zonnepanelen komt 230 volt en 260 volt. Growatt heb ik via shinephone bericht gestuurd met dat mijn inverter niet meer opstart. Ik wil ze tot morgen ochtend de tijd geven en dan zal ik mijn installateur bellen met van hoe nu verder?
Mijn netspanning (binnen komend) zit steeds op 244/248 dus bij klapt het er ook om de haverklap uit.inmiddels nog steeds wachtentde op Liander / netbeheerder

Ik hoop dat ze het opgelost krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karper34
0daro0 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:03:
[...]

Mijn netspanning (binnen komend) zit steeds op 244/248 dus bij klapt het er ook om de haverklap uit.inmiddels nog steeds wachtentde op Liander / netbeheerder

Ik hoop dat ze het opgelost krijgen!
Er wordt aan gewerkt, probleem is nu vele hoger dan ooit te voren :

https://solarmagazine.nl/...ftoppen-collectief-belang

en deze :
https://solarmagazine.nl/...ximale-spanning-stroomnet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigOrangeFish
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-05-2023
Over de net spanning jongens, dikke kabels gebruiken!! Gebruik zelf 6mm2 voor 4200watt. Hier ook netspanning 250v, maar door de dikke kabel geen problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w.watering
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-01 15:28
In heb sinds deze week een MIN4600-TLX met firmware 1301.
Hierop aangesloten 2 strings met in totaal 12x425wp.
En je raadt het al, aftopping op 2500w. Dit was vandaag zeer goed zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYRk30qreULFL5ABwBRTZdheHBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2tnZGMoa00zaypeBvD2QPpL.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag ook gemaild ivm firmware én de landinstelling aangepast. Dat had nog niet direct effect.
Moet hij opnieuw gestart worden? Ik heb dit later vanmiddag wel gedaan (schakelaar bij omvormer uit, en groepschakelaar in meterkast uit. Daarna opgestart. Maar ik denk dat de stand van de zon toen dusdanig was dat hij toch rond de 2500 kwam. Of moet ik nog iets anders doen om de juiste settings te laten werken?

[ Voor 23% gewijzigd door w.watering op 13-05-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:13
Misschien heel even wachten totdat je reactie hebt dat is aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w.watering
Ik las in 1 van de vorige reacties dat iemand anders het ook zelf had aangepast, en dat werkte bij hem. Met het zonnetje van vandaag was goed te zien of het effect had.

[ Voor 4% gewijzigd door w.watering op 13-05-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
w.watering schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:23:
In heb sinds deze week een MIN4600-TLX met firmware 1301.
Hierop aangesloten 2 strings met in totaal 12x425wp.
En je raadt het al, aftopping op 2500w. Dit was vandaag zeer goed zichtbaar.
[Afbeelding]
Vandaag ook gemaild ivm firmware én de landinstelling aangepast. Dat had nog niet direct effect.
Moet hij opnieuw gestart worden? Ik heb dit later vanmiddag wel gedaan (schakelaar bij omvormer uit, en groepschakelaar in meterkast uit. Daarna opgestart. Maar ik denk dat de stand van de zon toen dusdanig was dat hij toch rond de 2500 kwam. Of moet ik nog iets anders doen om de juiste settings te laten werken?
zie hier met de laatste firmware versie ,een lijn erop gezet op de 2500 grensAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcwsdbLfm_CXNeTgc-jQzL5v4PY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/10tccA9p2crW23JhQbBC7NN7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDT3p9i_zZcF6t49KhhQCm3MDLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QvUSGi1h9smoKfCHQYCu6WZL.png?f=fotoalbum_large

Deze was van 4 april 2023 met de bekende bug versie 1301, je ziet de curve gedurende uren vlak blijft en op lijn blijft net onder de 2500 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w.watering
Maar, de vraag is dus, waarom werkt bij mij de aanpassing van de region setting nog niet. Moet ik op een bepaalde manier een of andere reboot geven, en zo ja hoe? Is even de schakelaar om voldoende? Hij kreeg/had nog wel stroom, want gaf een rood blaadje en een melding dat er geen ac stroom was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@w.watering Je moet (ook) de DC eraf halen, anders start hij niet opnieuw op.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w.watering
De parameterwijziging heeft vandaga duidelijk effect. Ben blij dat ik dit topic gevonden heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYIv-HJomXqN8ftkMlxvWjDzEuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GP19kzKrh670fEyTpdLX65k5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Goed nieuws, na 6 dagen down tijd doet mijn omvormer het nu eindelijk weer :)
Fijn dat die weer doet en wel jammer van de afgelopen zonnige dagen.

Ik heb alleen via de shinephone app contact gehad met Growatt, uiteindelijk wordt het op die manier het ook goed opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
Zoals ik gemeld had is het aftoppen probleem opgelost, tenminste het systeem registreert waarde die boven de 2500Watt liggen.
Echter zie ik wel metingenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dr9F0tkoEGEHIYKjbvM3U-PSifY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4oYDHxw8bQGOXE1CPYWn01l.png?f=fotoalbum_large die zelfs naar nul gaan terwijl de zon constant op de panelen staat.
Heeft iemand hier een verklaring voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 20:57

hfa

Dorus12 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:59:
Zoals ik gemeld had is het aftoppen probleem opgelost, tenminste het systeem registreert waarde die boven de 2500Watt liggen.
Echter zie ik wel metingen[Afbeelding] die zelfs naar nul gaan terwijl de zon constant op de panelen staat.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Hoogstwaarschijnlijk te hoge netspanning. Hier vandaag ook al een paar keer:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEJ8752umef3aoFghHQSbraq2mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esCtk6bbYlcPx8bSgpnKuIXq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0daro0
hfa schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:37:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk te hoge netspanning. Hier vandaag ook al een paar keer:[Afbeelding]
Jup, even checken wat je binnenkomende net spanning is. maybe kabel te dun ivm weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
Dacht dat alles opgelost was, maar zojuist 2x de omvormer eruit ondanks een 3x 6mm2 kabel. ik heb niks aan instellingen aangepast aan de omvormer , ik lees dat mensen hem toch vaak op 254 zetten en dat het dan opgelost lijkt. we gaan morgen maar weer Liander bellen want het onderzoek loopt al ruim 8 weken en hoor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDre
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-09-2023
Hier (Enexis) hetzelfde probleem, vandaag 4x eruit terwijl de omvormer op 260V staat !!
De afgelopen dagen met veel zon geen last gehad. Afstand meterkast - omvormer is maar 2 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fk_Uoq3DVmwtHShhAIE85NkG_2Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MUOAeiMhicTsLBdo7H6e2HzH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 113% gewijzigd door DrDre op 31-05-2023 17:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@DrDre Pas je op? Log je ook de spanning in je groepenkast? Dat maximum is er niet voor niets...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
We hebben de spanning omhoog gezet van de omvormer en het probleem is opgelost, niet de juiste manier maar voor nu werkt het. meterkast en kabels zijn allemaal aangepast en vervangen voor het juiste materiaal.

Liander heeft laten weten problemen te hebben in mijn wijk en dit gaan verzwaren/ aanpassen echter hebben ze geen idee wanneer dit gaat gebeuren.

Nu zie ik alleen dat mijn omvormer aftopt op 4600 watt, ik heb dan ook de growatt 4600 (1 fase) Ik ben bang dat mijn omvormer dus niet meer aan kan. maar boven of rond de 5000 moet je naar 3 fase omvormer als ik me niet vergis. We gaan even de leverancier contacten aangezien ik natuurlijk wel mijn max eruit willen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
0daro0 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:54:
We hebben de spanning omhoog gezet van de omvormer en het probleem is opgelost, niet de juiste manier maar voor nu werkt het. meterkast en kabels zijn allemaal aangepast en vervangen voor het juiste materiaal.

Liander heeft laten weten problemen te hebben in mijn wijk en dit gaan verzwaren/ aanpassen echter hebben ze geen idee wanneer dit gaat gebeuren.

Nu zie ik alleen dat mijn omvormer aftopt op 4600 watt, ik heb dan ook de growatt 4600 (1 fase) Ik ben bang dat mijn omvormer dus niet meer aan kan. maar boven of rond de 5000 moet je naar 3 fase omvormer als ik me niet vergis. We gaan even de leverancier contacten aangezien ik natuurlijk wel mijn max eruit willen halen.
Je weet dat de saldering eruit gaat? Hoeveel stroom heb je zelf nodig? Ik zou me meer daarop richten persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:13
We hebben de spanning omhoog gezet van de omvormer en het probleem is opgelost, niet de juiste manier maar voor nu werkt het.
Dus je bent A) aso bezig je buurman van het net te drukken door B) je niet aan de wettelijk vastgelegde netcode te houden.

@olafmol je weet dat het zonder salderen nog steeds gunstig is om veel te produceren?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:27:
[...]

Dus je bent A) aso bezig je buurman van het net te drukken door B) je niet aan de wettelijk vastgelegde netcode te houden.

@olafmol je weet dat het zonder salderen nog steeds gunstig is om veel te produceren?
Het mooie is dat mijn hele buurt vol ligt en dus bij meerdere ben wezen aanbellen en zeggen dit probleem niet te hebben. echter geeft Liander aan dat het wel degelijjk een probleem is in de wijk.

Tuurlijk is het niet goed maar ben zeker niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0daro0
olafmol schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Je weet dat de saldering eruit gaat? Hoeveel stroom heb je zelf nodig? Ik zou me meer daarop richten persoonlijk.
Ik ga zeker meer gebruiken!
In September word mijn volledige lucht/water warmtepomp geplaats dus alles wat ik nu kan binnenharken/ goed werkend krijgen is mooi meegenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
0daro0 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:47:
[...]

Het mooie is dat mijn hele buurt vol ligt en dus bij meerdere ben wezen aanbellen en zeggen dit probleem niet te hebben. echter geeft Liander aan dat het wel degelijjk een probleem is in de wijk.

Tuurlijk is het niet goed maar ben zeker niet de enige.
Geen excuus de wet maar aan je laars te lappen...
En daarmee mogelijk overlast te veroorzaken... Dat ga je maar op je privé eiland doen.

Als geen van de buren last heeft dan zet ik in op onhandige keuzes in jouw installatie, waar jij verantwoordelijk voor bent, en in mindere mate het netwerk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0daro0
Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:01:
[...]

Geen excuus de wet maar aan je laars te lappen...
En daarmee mogelijk overlast te veroorzaken... Dat ga je maar op je privé eiland doen.

Als geen van de buren last heeft dan zet ik in op onhandige keuzes in jouw installatie, waar jij verantwoordelijk voor bent, en in mindere mate het netwerk.
Laten we het vooral netjes houden ipv gaan wijzen op deze manier.

Het ligt niet aan mijn instalatie.
De meterkast/fase/kabels zijn afgelopen 2 maanden compleet vervangen +verzwaard.

Het belangrijkste is dat Liander het gaat oplossen en dan zal ik het gewoon weer keurig terug zetten niks aan het handje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
0daro0 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Laten we het vooral netjes houden ipv gaan wijzen op deze manier.
Wat jij op het forum gooit is op zijn minst niet netjes... Misschien gewoon accepteren dat je fout bezig bent in plaats van er over zeuren
Het ligt niet aan mijn instalatie.
De meterkast/fase/kabels zijn afgelopen 2 maanden compleet vervangen +verzwaard.
Elektriciens en zeker PV installateurs onderschatten vaker dan niet hoe gruwelijk dikke kabels nodig zijn...

4mm2 is niets zelfs bij niet extreme kabellengte...

Weekend kwam ik op 10 a 16mm2 uit voor het verlies over de kabel binnen acceptabele grenzen kwam bij een forum lid...

Dus ik blijf er bij gebrek aan info dat het waarschijnlijk wel binnen de installatie zit.
Het belangrijkste is dat Liander het gaat oplossen en dan zal ik het gewoon weer keurig terug zetten niks aan het handje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:27

-tom-562

Oliesjeik

Sinds gisteren een installatie met 8x500Wp (oost-west opstelling) i.c.m. een 3kW omvormer (met 2 strings).
Tot mijn verbazing zag ik dat het vermogen strak werd afgetopt op 2500W (van 11:00 tot 16:00, dus 5 uur). Ik heb firmware versie AK1.0/AKAA1601.
Is het een kwestie van een berichtje sturen via de app en vragen om nieuwe firmware?

Edit:
Zo ziet mijn grafiek er uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMqL7_-X6gncxgjEtW-sYyQ50Pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zaOtipsMQvmCXokwqhOUPM0o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door -tom-562 op 11-06-2023 20:14 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorus12
Ik kreeg het advies om een mailtje sturen naar service.nl@ginverter.com ovv 'Omvormer topt af op 2500W'. Vergeet hier niet het serienummer van de omvormer en datalogger bij te vermelden.
En de volgende dag was het bij mij al opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dorus12 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:14:
Ik kreeg het advies om een mailtje sturen naar service.nl@ginverter.com ovv 'Omvormer topt af op 2500W'. Vergeet hier niet het serienummer van de omvormer en datalogger bij te vermelden.
En de volgende dag was het bij mij al opgelost.
Bedankt, ik ga meteen een mailtje sturen!
Edit:
Mailtje verstuurd, ben benieuwd

Edit 2:
Gisteravond om 22:00 kreeg ik al bericht terug, ze hebben nieuwe firmware gepushed d:)b AKAa9901
Ik ben benieuwd!

[ Voor 17% gewijzigd door -tom-562 op 12-06-2023 07:20 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-09 12:37
DrDre schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:58:
Hier (Enexis) hetzelfde probleem, vandaag 4x eruit terwijl de omvormer op 260V staat !!
De afgelopen dagen met veel zon geen last gehad. Afstand meterkast - omvormer is maar 2 meter.
260V ??
Ik hoop dat al je apparatuur in huis hier ook tegen kan, anders wek je wel veel kWh op, maar moet je ook steeds nieuwe apparatuur kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-09 12:37

Een goed ontworpen systeem topt een beetje af. Of die grotere omvormer daadwerkelijk meer opbrengst gaat geven kan je inschatten met:

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Ik gok dat het veel minder dan 1% uitmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

De update lijkt te hebben geholpen, vermogen stijgt nu mooi boven de 2500W uit d:)b

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
-tom-562 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:49:
De update lijkt te hebben geholpen, vermogen stijgt nu mooi boven de 2500W uit d:)b
Kijk zo snel kan iets opgelost zijn.
Wat ik wel raar vind is dat de installateur blijkbaar systemen "achterlaat" die niet voldoen.
Dat Growatt dat dan snel oplost prima maar ik zie dat als taak van de installateur om het goed op te leveren.
Wij als tweakers verdiepen ons in de materie maar hoeveel "klanten" lopen zo jaren en jaren aan opbrengst mis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dorus12 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:25:
[...]

Kijk zo snel kan iets opgelost zijn.
Wat ik wel raar vind is dat de installateur blijkbaar systemen "achterlaat" die niet voldoen.
Dat Growatt dat dan snel oplost prima maar ik zie dat als taak van de installateur om het goed op te leveren.
Wij als tweakers verdiepen ons in de materie maar hoeveel "klanten" lopen zo jaren en jaren aan opbrengst mis....
In dit geval was ik zelf (met wat vrienden) de installateur :P. Het is ook dat ik toevallig dit topic vorige week tegen kwam en het mij kon herinneren, dus ik had al wel een idee dat het hier aan zou liggen. En dat ik de monitoring aan de gang kreeg (daar kan je wel echt zien dat het Chinees is, ik heb echt meerdere pogingen moeten doen om het werkend te krijgen..), anders kom je (in mijn geval dan) niet zo snel achter.
Kwalijker vind ik dat die updates niet direct gepushed worden vanuit Growatt. Nu heb ik een relatief kleine installatie met een omvormer van 3kW, maar je zal maar een grotere installatie hebben (en eventueel meerdere omvormers).. :X
Ik ga nog wel een mailtje sturen richting de webshop waar ik alles besteld heb (J & M Solar/J en M zonnepanelen), of ze hier hun klanten op kunnen attenderen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dorus12
Mijn reactie is meer algemeen bedoeld.
In dit aftop topic zijn er veel meer mensen die hier tegen aanlopen.
Installateurs verzaken een installatie goed achter te laten.
Het hoort gewoon goed te werken bij een oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RastaHuis
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-03 00:18
ik heb hier een mic-1000tl-x hangen hier met 900wp aan panelen aan mijn balkon hangen, (6x 150wp) en de omvormer topt af op 300, dus niet de gestelde 2500 wat die zoiezo niet kan maar toch zoek ik hier het probleem van, het blijft hetzelvde zelfs als ik 2 panelen uit de string haal, altijd die 300w max.

zoals al eerder aangeven in dit topic een mailtje gestuurd naar growatt voor een firmware, het systeem is zelf aangelegd want geen installateur die het wilde aanleggen of er aan wilde werken.

graag advies.

ps:
ik wacht nog op bericht terug van growatt maar toch al het advies is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prof
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-09 20:50
Mijn Growatt 3600TL-X topt weer af op 2500 Watt lijkt het.
Vorig jaar ging ik van firmware AK1.0/AKAA1301 naar AK1.0/AKAA1501 en toen was het opgelost.

Echter lijkt het volgens deze grafiek (sinds 11 uur volle zon) weer af te toppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02Hdwi3tuEdtN-1TKedkeZRnakA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Lgk5yFr2fYXYqm7Yqf06kyY.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens PVCalc had ik 2800 Watt moeten zien rond 12 uur (https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/)

Dus van rechts naar links gezien had die lijn een mooie parabool moeten maken, en nu is het van 11 tot 13 uur vrij plat.

Andere mensen die ook weer iets vergelijkbaars hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prof
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-09 20:50
Vandaag (2 dagen later) wel gewoon 2800 Watt om 12 uur; niets aan de hand dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-09 21:44
Goedenavond

Vraag.

Ik wil onze omvormer aankomend zomer juist opzettelijk "aftoppen" om terugleverkosten te voorkomen.

Onze 12 zonnepanelen wekken op een zomerse dag al snel circa 25kWh uur terwijl er qua huishoudelijk gebruik ten hoogste zo'n 12 op een dag verbruikt worden.

Ik wil m'n omvormer dan in de zomer aftoppen op bijvoorbeeld 50 a 60% van zijn vermogen.

Ik loop er echter tegenaan dat de optie in de app beveiligd is met een voor mij onbekend wachtwoord en onze installateur niet reageerd op mail.

Iemand een idee wat het standaard wachtwoord is? Of hoe ik het wachtwoord kan resetten/over ruilen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anrgEtz1qWWDWrYCb65A1U0eOWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBvbrc0hmyCKCvyb8cQG6Sw9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp3lB8kwBIZgeok-GUE9gn81ZK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/US0B3bPsdeaHE2u5BebysmRP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/432CU1m1-uuHbanH9bjNRsmiMG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAC8grkF8ZKxY3BhHc3P6G2L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:12
Ik denk dat ik je wel kan helpen, welk merk omvormer?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redbullwaning
@Middenberm
Wachtwoord is growatt+datum. dus voor vandaag is het wachtwoord growatt20250215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
@hesselbeertje een MIN3600TL-XE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
@redbullwaning het werkt

Neem aan dat het dan om deze instelling gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCk4tE_qU-N4F_DgbsvPrvHnz2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gv8Sfd8IbfYN46L4PC9RmzCh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDKh29kz-dWO7e8Z8FMiR76OPx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1VgoOzleIqDlcyLykSLljdS.jpg?f=fotoalbum_large
redbullwaning schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:49:
@Middenberm
Wachtwoord is growatt+datum. dus voor vandaag is het wachtwoord growatt20250215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Middenberm Kijk eens bij: "Anti-terugstroom instellingen." Lijkt me een beter plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
@onetime bedankt voor je reactie.

Zit nu te kijken wat ik daar dan zou moeten instellen.

Heb vervolgens deze opties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQn9DbNMUbPc4B-M3rmdMw1Zi9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UF8fANRsF9Sv0wfUrjapJQ3X.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wil natuurlijk geen instellingen wijzigen die mogelijk een onveilige werking uitlokken.

Kan nergens op internet een uitleg vinden waar iedere instelling precies voor is en wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Middenberm Voorop gesteld dat ik er geen ervaring mee heb, maar hier kan je schijnbaar kiezen tussen een compatible elektriciteits meter en stroom transformatoren / current "clamps" om te meten hoeveel stroom je het net op stuurt. En dan kan je instellen hoe de omvormer daar mee om moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:36
Middenberm schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:53:
@onetime bedankt voor je reactie.

Zit nu te kijken wat ik daar dan zou moeten instellen.

Heb vervolgens deze opties

[Afbeelding]

Maar wil natuurlijk geen instellingen wijzigen die mogelijk een onveilige werking uitlokken.

Kan nergens op internet een uitleg vinden waar iedere instelling precies voor is en wat het doet.
Aftoppen zou ik zonde vinden...
Terugleverkosten betalen hoeft niet.
Gewoon een dynamisch contract afsluiten.
Geen Terugleverkosten meer en een maandcontract.
Plus je krijgt meer terug voor je kwh .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
201WD schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Aftoppen zou ik zonde vinden...
Terugleverkosten betalen hoeft niet.
Gewoon een dynamisch contract afsluiten.
Geen Terugleverkosten meer en een maandcontract.
Plus je krijgt meer terug voor je kwh .
Denk dat een dynamisch contract voor ons ongunstig uitpakt.

Hebben een All-electric warmtepomp en knallen er in de maanden oktober t/m februari al snel zo'n 5000kWh door. Als ik de dynamische tarieven een beetje volg (hebben nu nog een vast contract met €0,21 per kWh) zijn de stroomprijzen in de winter niet altijd zo gunstig (de incl. prijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:36
Ja klopt maar de andere maanden leveren weer flink geld op.
En die hogere tarieven zijn niet de hele dag..
Succes met een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
onetime schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:38:
@Middenberm Kijk eens bij: "Anti-terugstroom instellingen." Lijkt me een beter plan.
@onetime Dank voor de reactie

Hoe moet ik dit interpreteren?

Als ik daar 100% invul levert hij dan niets meer? Of gaat dan alle stroom nog wel naar het huishoudelijk net? Knijpt hij dan eventueel nog resterend overschot volledig af.

Ben er een beetje mee aan het experimenteren maar lijkt wel een forse vertraging te zitten in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Middenberm schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:41:
[...] @onetime Dank voor de reactie

Hoe moet ik dit interpreteren?

Als ik daar 100% invul levert hij dan niets meer? Of gaat dan alle stroom nog wel naar het huishoudelijk net? Knijpt hij dan eventueel nog resterend overschot volledig af.

Ben er een beetje mee aan het experimenteren maar lijkt wel een forse vertraging te zitten in het systeem.
Het is de bedoeling dat je daar in kunt stellen dat je directe eigen verbruik volledig geleverd wordt,
maar dat je kunt beperken wat er nog het net op gaat. Hoe je dat hier in moet stellen weet ik niet, maar hier moet je het eerst zoeken / proberen.
Je kunt eventueel ook een elektrische boiler op het "dry contact" aansluiten en die met overschot opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Als je dat wil instellen heb je wel een kwh meter met modbus nodig.
zoiets als dit.
https://www.stralendgroen...yuyXLwk3uK&v=1a13105b7e4e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancotanis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 09:55
Ik gebruik deze setting om de invertor uit te zetten bij negatieve prijzen. Als het percentage op 100% gezet wordt, dan komt er uiteindelijk nog iets van 100W uit... ik heb overigens geen stroom meter of terugkoppeling naar de invertor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Laatst online: 00:31
jancotanis schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:55:
[...]

Ik gebruik deze setting om de invertor uit te zetten bij negatieve prijzen. Als het percentage op 100% gezet wordt, dan komt er uiteindelijk nog iets van 100W uit... ik heb overigens geen stroom meter of terugkoppeling naar de invertor.
Kan je niet gewoon heel simpel dit (zie afbeelding) op 0% zetten als de prijzen negatief zijn zoals gisteren als je een dynamisch contract hebt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiKCt-sWngc3VWkbY3iwh_9VXko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvJCGLpGlrwjjIsQvMOBiASL.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4 Laatste