Jim423 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:09:
Is er geen softwareupdate gedraaid op die omvormers? Zonder dat jullie het weten.
Dat lijkt me haast de enige mogelijke verklaring. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de grafiek telkens prima werkt tot de 2500W bereikt wordt, en die 2500W is een terugkerend thema.
Het zou kunnen, zelf heb ik de 3600-XE en vorig jaar heb ik ook een tijdje een beperking gehad van +/-2500W. Dit had destijds te maken met het afknijpen door het naderen van de 253V Netspanning. Dit lijkt in deze situatie van de bovenstaande posts niet te gelden, of is bij enkele niet bekend.
Mijn installatie bestaat uit:
GroWatt 3600-XE
2x4 JaSolar 400Wp (+- 31,1V en 12,9A max = +/- 120V en 12,9A per string).
15 graden Z (5% minder op max instraling ongeveer = 3200x0,95= 3040W)
Deze leverde vandaag maximaal 2795W op, de zon staat nog niet optimaal qua instraling dus het komt in mijn situatie prima overeen.
De setup van Dennis-1 is vergelijkbaar, 1 paneel extra per string en iets hoger voltage panelen dan mijn setup maar ruim binnen de marges.
Ik kan me enkele dingen bedenken die goede installaties bij kunnen dragen aan dit gedrag:
1. Netspanning problemen, uitgesloten in verschillende voorbeelden
2. Firmware beperking
3. Externe controle beperking (China beperkt onze opwekking ??

)
4. Interne beperking door instelling.
oplossingen die ik kan bedenken:
1. Op te lossen door betere bekabeling of andere fase te gebruiken
2. Herstellen naar eerdere firmware (indien mogelijk)
3. reset naar fabriek en geen internet koppeling?
4. Shinephone gebruiken en onder de kop: "controleren" kijken bij het actief en reactief vermogen, deze horen op 100 te staan om maximaal om te kunnen vormen. (password: growattyyyymmdd, vandaag dus growatt20230404). Let wel op je kan ook alle andere settings wijzigen en dit kan gevaarlijk zijn...