Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wottie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-03-2024
prof schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:46:
Met de geupdatete firmware heb ik nu een paar keer de volgende melding gehad bij het opstarten van de omvormer s'ochtends:

Event id: 300(06)
Event description: AC V Outrange
Suggestion: 1.Check grid voltage. 2.If the error message still exists despite the grid voltage being within the tolerable range, contact manufacturer.

de AC spanning is dan gewoon rond de 230V, en daarna werkt hij eigenlijk prima. Voor de firmware update heb ik dit nog nooit gehad. Zijn er meer mensen met deze meldingen?
Ik krijg deze foutmelding ook eens in de paar dagen, 's ochtends bij het opstarten en verder de rest van de dag geen problemen.

Ik heb nog niet gekeken of er een verband is in de dagen wanneer dit voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24
Bedankt! Hier ook een Growatt MIN 3600TL-X (AFCI) en een 2500 watt limiet. De 15e gaf een goed beeld.
Zonnepanelen zijn 2 weken geleden geinstalleerd en ik vond de limiet toch wel vreemd. Gaan googlen en toen kwam ik dit topic tegen :).

Ik heb de zonnepanelen boer gevraagd hier naar te kijken. Wanneer ik meer weet zal ik een update doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beVHd0NqTwDxt98az2-9Xb9QSn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VOMatU4IAk0C99VsqTufK5Lo.png?f=fotoalbum_large

Edit> Installateur heeft bij ons ook de VDE0126 workaround toegepast. Even aankijken of er binnenkort een mooi zon momentje is en kijken of we door die 2500 watt heen gaan ;)

[ Voor 11% gewijzigd door sbmuc op 28-03-2023 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Dat de installateur nieuwe opleveringen niet monitort via Oss....dit zou op moeten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1970
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-03-2023
wottie schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:41:
[...]

Ik krijg deze foutmelding ook eens in de paar dagen, 's ochtends bij het opstarten en verder de rest van de dag geen problemen.

Bij mij sinds de update (2 weken geleden) geen storingen/ foutmeldingen gekregen. Draait prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tazzz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 16:40
[...]

Yup hier ook. Heb growatt een mailtje gestuurd, heb de volgende reactie gekregen:
De foutmelding ‘Grid Voltage Fault’ of ‘AC V outrange’ geeft een omvormer als de gemeten netspanning boven of onder de ingestelde normen vallen.

Door een sterke toename in het aantal geïnstalleerde zonnepanelen en andere vormen van lokale stroomopwekking op het Nederlands net kan het gebeuren dat de spanning plaatselijk oploopt.
Als de spanning oploopt tot meer dan 253V, zal de omvormer afschakelen om te voorkomen dat de spanning verder oploopt. Dit kan namelijk schade veroorzaken aan elektronische apparatuur.

Neem contact op met de netbeheerder/energieleverancier om aan te geven dat de gemeten netspanning te hoog is.

Naast een te groot aanbod op het net kunnen de volgende factoren ook een rol spelen bij een afwijkende meting in de voltage:
- Draadweerstand door te dunne bedrading en/of te grote afstand tussen omvormer en aansluiting.
- Contactweerstand in de bekabeling tussen de omvormer en hoofdaansluiting. Met name bij klemstroken en het vastmaken van AC bekabeling aan de connector.
- Inherente afwijking sensoren
- Bij driefasesystemen:
o Kortsluiting tussen de fasen
o Verkeerd aansluiten van de fasen, bijvoorbeeld verwisselen van de nul of aarde.

De foutmelding [AC V outrange] geeft een te hoge meting van de netspanning aan, en is dus geen defect aan de omvormer zelf.

De toelaatbare bovengrens op de omvormer is aan te passen. Zie document in bijlage voor verdere toelichting.
Mochten er nog verdere vragen zijn, vernemen wij die graag.
En dan volgt er een bijlage hoe je het kan aanpassen, dit is wel onder eigen risico!:
AANPASSEN WAARDEN
De netspanningswaarden kunnen worden aangepast met een actieve/online monitoringsmodule.
Via het gebruikersaccount op server.growatt.com kun je via de ‘Inverter setting’ pagina, en dan ‘Advanced
Set’ de registerwaarden aanpassen.
Voor het uitvoeren van de wijzigingen is een ‘KEY’ nodig. Deze is variabel en is altijd in de format
‘growatt[JJJJMMDD]’, dus voor 20 maart 2021 zal de KEY ‘growatt20210420’ zijn.
Zie onderstaand voorbeeld.
De registerwaarden verschillen per omvormer familie en type, dus let altijd goed op welke waarden je pakt
uit de onderstaande lijst. Let daarbij ook op dat je altijd begint met het stoppen van de productie (register
0, waarde 0), en de omvormer ook weer aanzet via de juiste waarde.
Let verder op dat de nieuwe bovengrens voltage ingevoerd moet worden als een 10-keer zo grote
waarde. Een bovengrens spanning van 260Vac is bijvoorbeeld 2600 als registerwaarde.
De voltages hieronder dienen alleen als voorbeeld.

Registerwaarden:
MTL-S, UE en S-serie omvormers
  • Stopzetten productie: Register 0, waarde 0
  • Ingestelde spanning: Register 20, waarde 2600
  • Register 112, waarde 2600
  • Hervatten productie: Register 0, waarde 257
TL3-S serie omvormers
  • Ingestelde spanning: Register 20, waarde 4500
  • Register 36, waarde 4500
  • Register 112, waarde 4500
  • Hervatten productie: Register 0, waarde 257
MIN en MIC serie omvormers
  • Ingestelde spanning: Register 65, waarde 2600
  • Register 80, waarde 2600
  • Hervatten productie: Register 0, waarde 1
MOD en MID serie omvormers
  • Ingestelde spanning: Register 65, waarde 4500
  • Register 80, waarde 4500
  • Hervatten productie: Register 0, waarde 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24
Nadat de installateur de VDE0126 workaround heeft toegepast zie ik vandaag meerdere pieken van boven de 2500w. Dat terwijl ik in de afgelopen weken veel zonnigere dagen heb gezien waarbij dit niet voorkwam. Voor mij is het nu prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOmMMael0xHqi6h0jNrhoU9EeCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wg3lemGz3CSnvpBBZMVh0O0T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wottie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-03-2024
Tazzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:08:
[...]

Yup hier ook. Heb growatt een mailtje gestuurd, heb de volgende reactie gekregen:

[...]

En dan volgt er een bijlage hoe je het kan aanpassen, dit is wel onder eigen risico!:

[...]
Ik snap dat deze foutmelding kan optreden als er veel zon is en daardoor veel geleverd wordt. Echter treedt deze melding bij mij altijd op bij opstart, dus tussen 6.30 en 7.30 momenteel.
Dit lijkt me niet het moment dat het stroomnet zwaar belast is, of is dit te kort door de bocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 20:57

hfa

[...]

Hier ook een paar keer deze melding gehad; ik heb vervolgens de omvormer van L1 naar L2 verplaatst omdat dit 3-4V scheelde op zonnige momenten. Nu zie ik op zeer zonnige momenten de spanning nog steeds oplopen naar 253.4-254.6 volt, maar slechts enkele seconden. Dan gaat de omvormer gelukkig nog niet gelijk uit.

ps. omvormer hangt bij ons in de schuur, 40 meter vanaf de meterkast. Aangesloten via 4mm2 grondkabel. Stuk omvormer - onderverdeler is uitgevoerd in 6mm2, dus kabeldikte is ok. Maar het aantal zonnepanelen in de wijk is enorm...dus als het kan probeer ik de WPB tijdens zonnige momenten te laten verwarmen om zoveel mogelijk (praktisch) verbruik te hebben als de zon schijnt en zo de 'stuwing' op het net vanuit mijn aansluiting te beperken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:28
Tazzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:08:
[...]

[...]
Hmm, mijn omvormer (MIN 3600TL-XH) is vanmiddag drie keer even uitgegaan vanwege een te hoge netspanning.

Volgens de Growatt website staat de bovenlimiet momenteel op 253.0 (onder Grid Parameters). Het lijkt erop dat de settings daar ook gewoon aan te passen zijn. Zou de waarde daar ook gewoon aan te passen zijn of moet het per se via de register methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:30
@Mr Magic die limiet mag je niet aanpassen. Dit is een van de voorwaarden onder welke je terugleverende apparatuur mag aansluiten.

Omvormer aansluiten met korte en/of dikke kabel is enige oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
@Ronald Duidelijk :) Wel apart dat Growatt daar dan instructies voor aanlevert, ook al zeggen ze erbij "op eigen risico".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Mr Magic (@Ronald) Als je die instelling niet verder verhoogt dan het verlies tussen de omvormer en de groepenkast zou ik het wat betreft de netbeheerder wel aandurven. Maar wil je voor de rest van de apperatuur in huis wel zo een hoge spanning? (253V)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
@onetime Bedankt voor je antwoord. Enig idee wat het verlies ongeveer is als de teruglevering door een PV-verdeler gaat via de groep van de wasmachine (op de 2e verdieping / zolder) naar de groepenkast in de meterkast op de begane grond? Geen idee van kabellengte, maar zal iets van 12-15 meter zijn schat ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:30
@Mr Magic je verliest dan bij vol vermogen 2-3V over de kabel - dat wil zeggen de omvormer zal 253V zien als de meterkast 250-251 ziet.

Als het mogelijk is om 6mm2 draad te trekken - zelfs als dat slechts vervanging is van de bedrading naar de PV verdeler, dan kun je 1-2V winnen en dat is veel in deze context.

Is het mogelijk Solar kabel te trekken naar een punt vlakbij meterkast dan kun je nog iets meer winnen door de hele omvormer te verplaatsen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 15:50
Ik zal me hier ook melden, hier ook een Growatt 3600TL-X hangen met 8x435W panelen welke aftopt op 2500W, inderdaad met firmware versie 1301. Gisteren de eerste echt goeie dag waardoor het probleem me opviel. Gelukkig ontdekt dankzij deze tread dat ik niet de enige ben en hier een oplossing voor is. Net een mail gestuurd en hopelijk binnenkort de update draaien om dit probleem te verhelpen.

Hier mijn grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kup2g7k9AfuwB-VUuc_ZjoHJbj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/538xlGSReiCeQqYeIJ2Uv7gt.jpg?f=fotoalbum_large

Update:
Een paar uur later, en de update is gebeurt. Hier draait nu AKA1.0/AKAa9901 en we zitten ondertussen op 2633W :)

[ Voor 9% gewijzigd door PorschefanRoel op 04-04-2023 14:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kabilie
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-03 09:55
Ook hier PV installatie sinds eind 2022 en lekker aan het hard cappen op die 2500W.
Thank god voor Tweakers, fijn om hier die gezamenlijke probleem oplossingen te zien.

Direct een mail gestuurd naar Growatt maar ben ongeduldig aangelegd dus ook de taal instelling land code uitgevoerd <-- VDE0126 als regio instelling ipv Nederlands. Even Google gezocht hoe ik deze instellingen kon invoeren maar na het instellen en een uit/ aan switch nu heerlijk op 3100W aan het rammen!

Thanks iedereen!

PS. Voor de luiaards zoals ik, hier de Youtube link naar Growatt advanced instellingen: YouTube: Growatt MIN-series and MOD-series inverter region setup tutorial

[ Voor 4% gewijzigd door kabilie op 04-04-2023 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Taalinstelling? Je bedoelt landcode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Jim423 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:09:
Is er geen softwareupdate gedraaid op die omvormers? Zonder dat jullie het weten.
Dat lijkt me haast de enige mogelijke verklaring. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de grafiek telkens prima werkt tot de 2500W bereikt wordt, en die 2500W is een terugkerend thema.
Het zou kunnen, zelf heb ik de 3600-XE en vorig jaar heb ik ook een tijdje een beperking gehad van +/-2500W. Dit had destijds te maken met het afknijpen door het naderen van de 253V Netspanning. Dit lijkt in deze situatie van de bovenstaande posts niet te gelden, of is bij enkele niet bekend.

Mijn installatie bestaat uit:

GroWatt 3600-XE
2x4 JaSolar 400Wp (+- 31,1V en 12,9A max = +/- 120V en 12,9A per string).
15 graden Z (5% minder op max instraling ongeveer = 3200x0,95= 3040W)

Deze leverde vandaag maximaal 2795W op, de zon staat nog niet optimaal qua instraling dus het komt in mijn situatie prima overeen.

De setup van Dennis-1 is vergelijkbaar, 1 paneel extra per string en iets hoger voltage panelen dan mijn setup maar ruim binnen de marges.

Ik kan me enkele dingen bedenken die goede installaties bij kunnen dragen aan dit gedrag:
1. Netspanning problemen, uitgesloten in verschillende voorbeelden
2. Firmware beperking
3. Externe controle beperking (China beperkt onze opwekking ?? ;) )
4. Interne beperking door instelling.

oplossingen die ik kan bedenken:
1. Op te lossen door betere bekabeling of andere fase te gebruiken
2. Herstellen naar eerdere firmware (indien mogelijk)
3. reset naar fabriek en geen internet koppeling?
4. Shinephone gebruiken en onder de kop: "controleren" kijken bij het actief en reactief vermogen, deze horen op 100 te staan om maximaal om te kunnen vormen. (password: growattyyyymmdd, vandaag dus growatt20230404). Let wel op je kan ook alle andere settings wijzigen en dit kan gevaarlijk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:40
Zojuist contact opgenomen met mij installateur. Kom hier echt veel te laat achter maar dacht lang 'ja dit is winterzon dus zal nog wel niet zo krachtig zijn. Heb de installatie vanaf begin november. Installateur heeft notitie gemaakt en gaat me laten terugbellen door de technische dienst...hopelijk duurt dit niet weer enkele dagen anders is het misschien slimmer het direct via growatt te regelen? Wat zouden jullie doen? Hieronder mijn grafiek van vandaag, heb 10*420 op het dak liggen. Toch wel zonde, stom dat zo'n technisch dingetje honderden KWH kan schelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH7okoCle3R98mRDsh0Y8QdIF5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kTXSm3AZfd0OgOeI7jez1U58.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Janpietertje89 op 04-04-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 16:40
Janpietertje89 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:25:
Zojuist contact opgenomen met mij installateur. Kom hier echt veel te laat achter maar dacht lang 'ja dit is winterzon dus zal nog wel niet zo krachtig zijn. Heb de installatie vanaf begin november. Installateur heeft notitie gemaakt en gaat me laten terugbellen door de technische dienst...hopelijk duurt dit niet weer enkele dagen anders is het misschien slimmer het direct via growatt te regelen? Wat zouden jullie doen? Hieronder mijn grafiek van vandaag, heb 10*420 op het dak liggen. Toch wel zonde, stom dat zo'n technisch dingetje honderden KWH kan schelen.

[Afbeelding]
Dat is wel zonde, zeker met die zonnige dagen. Ik heb toendertijd een mailtje met verzoek naar Growat gestuurd. Na ongeveer 2 uur zag ik mijn omvormer updaten en was het gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabilie
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-03 09:55

[Afbeelding]
Check even 4 posts hierboven, mijn post. Daar staat de quick fix uitgelegd die in deze thread al vaker genoem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teundevries
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-10-2023

[Afbeelding]
Ik kwam er gisteren ook achter na bijplaatsen van 2 panelen, verwachtte een mooie lijn naar boven maar bleef horizontaal. Vandaag een upgrade verzoek gestuurd richting leverancier en eind van de middag de fix met de landinstelling gedaan. Weet iemand of het nodig is om de omvormer uit en aan te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De HvE
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 11:44
Hij zal de volgende dag vanzelf een nieuwe opstart doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpalings
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-04 20:29
Growatt schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:36:
Dit is op twee manieren te verhelpen; een firmware update door Growatt of door zelf de landcode aan te passen naar VDE0126.

Diegene die dit probleem ervaren raden we aan om een email te sturen naar service.nl@ginverter.com met onderwerp 'Omvormer topt af op 2500W'. Vergeet niet het serienummer van de omvormer te vermelden in de email.

De telefoonlijn van Growatt is enkel voor installateurs en distributeurs van Growatt.
Let wel op dat de VDE instelling strengere isolatie vereisten heeft. 550kOhm ipv 25kOhm. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 21:41
Ok, nadat ik nogal op de monitoring zat hier uitgekomen.
Een setup van 2 strings. Ieder 6 panelen. Een landscape en de ander portrait wel in dezelfde richting. De boel loopt ook hier strak op 2500watt max.

Nu heb ik mijn shine wifi stick voorzien van custom firmware zodat ik lokaal kan uitlezen met Home Assistant maar daardoor praat die dus niet meer met de Growatt cloud dienst.

Ik lees 2 opties.
Firmware update. Moet dat echt via hun? Want dan mag ik een nieuwe stick gaan aanschaffen. Wellicht nog een optie middels USB?
De ander is de landcode aanpassen maar ook dat gaat via de app vermoed ik?
Op het kleine scherm op de omvormer zelf namelijk niet de optie gevonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59
M.Koers schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:11:
Ok, nadat ik nogal op de monitoring zat hier uitgekomen.
Een setup van 2 strings. Ieder 6 panelen. Een landscape en de ander portrait wel in dezelfde richting. De boel loopt ook hier strak op 2500watt max.

Nu heb ik mijn shine wifi stick voorzien van custom firmware zodat ik lokaal kan uitlezen met Home Assistant maar daardoor praat die dus niet meer met de Growatt cloud dienst.

Ik lees 2 opties.
Firmware update. Moet dat echt via hun? Want dan mag ik een nieuwe stick gaan aanschaffen. Wellicht nog een optie middels USB?
De ander is de landcode aanpassen maar ook dat gaat via de app vermoed ik?
Op het kleine scherm op de omvormer zelf namelijk niet de optie gevonden.
Wat vervelend dat je ook dit issue hebt.

Had even het draadje helemaal doorgelezen. Dan had je gezien dat zelfs Growatt zelf de moeite heeft genomen input te leveren en de scenario’s te beschrijven.
Bij deze;
Growatt schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Het makkelijkste is om dit via de USB aansluiting te doen met een USB stick (FAT32). Als je een mailtje stuurt naar service.nl@ginverter.com, dan kunnen we je de firmware bestanden mailen zodat je de update zelf kan uitvoeren. Ook hierbij is het van belang dat je het serienummer van de omvormer vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Koers
@Bezzerk die heb ik helemaal doorgeakkert maar die had ik ff gemist. Thx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.Koers
sbmuc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:32:
Nadat de installateur de VDE0126 workaround heeft toegepast zie ik vandaag meerdere pieken van boven de 2500w. Dat terwijl ik in de afgelopen weken veel zonnigere dagen heb gezien waarbij dit niet voorkwam. Voor mij is het nu prima.

[Afbeelding]
Deze workaround heb ik zojuist toegepast op mijn 4200TL-X en die lijkt nu af te toppen op 3000watt.
Toch 500 meer dan voorheen maar nog niet optimaal. Mailtje voor de firmware is inmiddels richting Growatt support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
Hier ook een 4200TL-X welke aftopt op 2500 met 1 string aangesloten van 4400WP op +~10 graden plat dak.
Topt nu af vanaf 11:30 tot 15:50. Dus best wat verlies. Erg zonde dus.
Gister ticket ingeschoten bij growatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
The Fatal schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:49:
Hier ook een 4200TL-X welke aftopt op 2500 met 1 string aangesloten van 4400WP op +~10 graden plat dak.
Topt nu af vanaf 11:30 tot 15:50. Dus best wat verlies. Erg zonde dus.
Gister ticket ingeschoten bij growatt.
Ik heb vanmiddag gemaild en had binnen 2 uurtjes een reactie met daarin de firmware en instructies.
Installatie is easy peasy. Morgen zien of die over de 3kWh heen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
M.Koers schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:57:
[...]

Ik heb vanmiddag gemaild en had binnen 2 uurtjes een reactie met daarin de firmware en instructies.
Dat mag ik hopen! Maar je zult 3kW bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
M.Koers schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:57:
[...]

hier zijn ze dan niet zo snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Mijn schoonvader heeft sindskort een Growatt met exact dit probleem. Nu heeft hij het serienummer doorgegeven aan @Growatt maar die zeggen het serienummer niet te herkennen. Hij heeft het afgelezen uit de app. Op de omvormer zelf kan hij niks vinden (staat niet op de sticker met modelnaam en alle specs). Heeft hij het juiste nummer, als hij het vanuit de app afleest? Daar staat niet specifiek dat dát het serienummer is… waar moet hij kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Growatt
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-08 13:34

Growatt

Bedrijfsaccount Growatt
@Gramser Het serienummer staat inderdaad in de app en ook op de sticker op de omvormer zelf. Wellicht is er verwarring tussen een 0 en o?

Als je het serienummer in een DM stuurt kan ik deze controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Growatt schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:24:
@Gramser Het serienummer staat inderdaad in de app en ook op de sticker op de omvormer zelf. Wellicht is er verwarring tussen een 0 en o?

Als je het serienummer in een DM stuurt kan ik deze controleren.
Dat zou kunnen, er zit een 0 of O in. Nummer in app komt overeen met sticker. DM zojuist verstuurd, alvast dank, topservice!

Edit: het kan zo simpel zijn… met dank aan@Growatt , opgelost _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Gramser op 05-04-2023 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Koers
Gramser schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:25:
[...]

Dat mag ik hopen! Maar je zult 3kW bedoelen.
Zoiets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
The Fatal schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:50:
[...]

hier zijn ze dan niet zo snel :)
Ik kan je de files doorsturen gezien we dezelfde omvormer hebben maar persoonlijk zou ik lekker de reactie van Growatt afwachten. Voordat het een duur grapje wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:43

RnB

Mooi topic!
Hier sinds januari 16x 410wp panelen op een 5000TL-X omvormer die ook aftopt op 2500 Watt.
Ik dacht zelf eerst dat het met de stand van de zon te maken had, maar de afgelopen mooie dagen hebben mij toch doen twijfelen. Nu dit topic gezien en zie dat ik ook de 1301 firmware heb.
Gelijk maar een mailtje naar Growatt gestuurd met de vraag hoe we mijn omvormer kunnen upgraden om dit issue op te lossen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UPexNLzVSM-p173kSRQ5SlKiAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qhvzj94VbOhcLqholbIEbb5Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-03 17:56
Goedemiddag,

Ik heb sinds Maandag een werkend systeem, althans gisteren was de start dag!

En de omvormer is er 4x uitgeklapt door ( 300V outrange error) overigens wel gewoon boven de 2500 zelf op momenten van 4800.
Ik heb de hoofdschakelaar doorgemeten in de avond en zelfs toen zat die op 244/246 vrij hoog in een stand waarin ik amper wat gebruik. dus heb Liander maar bericht voor een check in de wijk ivm de hoge spanning.

Daarnaast dit forum doorgelezen en de firmware update maar gelijk aangevraagd!

Mijn huidige setup is 15x 410 Pwatt met de omvormer MIN 4600TL-XE

Ik ben dus aan het wachten op de nieuwe firmware update en kijken wat het dan doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0daro0
RnB schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:53:
Mooi topic!
Hier sinds januari 16x 410wp panelen op een 5000TL-X omvormer die ook aftopt op 2500 Watt.
Ik dacht zelf eerst dat het met de stand van de zon te maken had, maar de afgelopen mooie dagen hebben mij toch doen twijfelen. Nu dit topic gezien en zie dat ik ook de 1301 firmware heb.
Gelijk maar een mailtje naar Growatt gestuurd met de vraag hoe we mijn omvormer kunnen upgraden om dit issue op te lossen. :)

[Afbeelding]
Als je een wifi dongle hebt zouden ze dit op afstand kunnen doen als ik me niet vergis, via de app zouden ze je deze informatie kunnen toedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
0daro0 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:05:
Goedemiddag,

En de omvormer is er 4x uitgeklapt door ( 300V outrange error) overigens wel gewoon boven de 2500 zelf op momenten van 4800.
Ik heb de hoofdschakelaar doorgemeten in de avond en zelfs toen zat die op 244/246 vrij hoog in een stand waarin ik amper wat gebruik. dus heb Liander maar bericht voor een check in de wijk ivm de hoge spanning.

Daarnaast dit forum doorgelezen en de firmware update maar gelijk aangevraagd!

Mijn huidige setup is 15x 410 Pwatt met de omvormer MIN 4600TL-XE

Ik ben dus aan het wachten op de nieuwe firmware update en kijken wat het dan doet
Volgens mij gaat die update niks doen voor de te hoge netspanning in jouw wijk, en je hebt hem ook niet nodig als je wel boven de 2500W opgewekt vermogen kwam.

Heb je een 1-fase of een 3-fase aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
Gramser schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:53:
[...]

Volgens mij gaat die update niks doen voor de te hoge netspanning in jouw wijk, en je hebt hem ook niet nodig als je wel boven de 2500W opgewekt vermogen kwam.

Heb je een 1-fase of een 3-fase aansluiting?
Een firmware update is volgens mij altijd in je voordeel, dus kan het proberen.
Ik heb 3 fase x 25.
De kabel zwaarder maken zal gebeuren als mijn verbouwing plaatst vind (binnen enkele weken)
Maar ik ben bang dat de NET beheerder de spanning niet kan handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Heb je dan ook een 3-fase omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0daro0
Gramser schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:07:
Heb je dan ook een 3-fase omvormer?
Heeft dat invloed dan? ik ben hier niet zo bekend mee namelijk. ik lees op internet dat dit om een 1 fase varriant gaat.

Edit:
Heb het even opgezocht, 3fase vanaf 5500 wat word aangeraden. hieronder zou 1 fase dus moeten voldoen!
Ik ga dit even doormeten en checken met mijn instalateur wellicht op een andere fase aansluiten.

Thnx voor de tip!

[ Voor 44% gewijzigd door 0daro0 op 06-04-2023 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Prima! Maar het afschakelen vanwege te hoge netspanning heeft dus niets te maken met het software-issue waar dit topic over gaat 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teundevries
M.Koers schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:05:
[...]

Deze workaround heb ik zojuist toegepast op mijn 4200TL-X en die lijkt nu af te toppen op 3000watt.
Toch 500 meer dan voorheen maar nog niet optimaal. Mailtje voor de firmware is inmiddels richting Growatt support.
Gisteren de workaround toegepast, zag meteen dat de top richting de 3000watt ging. Vandaag is een software upgrade uitgevoerd door leverancier, ze reageren heel snel op je mail. Twijfel alleen of ik de landencode weer terug moet zetten naar “netherlands”, wat denken jullie?

Helaas werkt het weer niet mee vandaag en komende dagen om te testen of de top boven de 2500 uitkomt.

Voor de nieuwe softwareversie zie screenshot hieronder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6jogCETwNjKCj1fM6mCw9Ezaoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXBEY9RiMh2NthXxthNIivvW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59
teundevries schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:25:

Gisteren de workaround toegepast, zag meteen dat de top richting de 3000watt ging. Vandaag is een software upgrade uitgevoerd door leverancier, ze reageren heel snel op je mail. Twijfel alleen of ik de landencode weer terug moet zetten naar “netherlands”, wat denken jullie?
Dat is voor iedereen hier wel interessant. @Growatt wat is hierin het advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:28

Hoogie2004

Whohooooo

0daro0 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:05:
Goedemiddag,

Ik had dit ook, en na lang zoeken heb ik het euvel in mijn situatie gevonden.
Situatie: Dak garage -> meterkast garage -> meterkast binnen -> net

De kabel tussen de garage en binnen is te dun, daardoor loopt de spanning te hoog op en denkt de omvormer dat het net te hoog zit, terwijl dat op 245-250 zit ofzo. Oplossing, dikkere kabel trekken zodat ik geen 5V spannings-val meer heb tussen de omvormer en het net. Meet dus vooral ook wat de spanningsval is tussen je meterkast en je omvormer (als je omvormer 253 meet, en je meterkast zegt 249, moet er nog ruimte zijn om meer terug te leveren).

[ Voor 8% gewijzigd door Hoogie2004 op 07-04-2023 07:46 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0daro0
Hoogie2004 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:45:
[...]

De kabel tussen de garage en binnen is te dun, daardoor loopt de spanning te hoog op en denkt de omvormer dat het net te hoog zit, terwijl dat op 245-250 zit ofzo. Oplossing, dikkere kabel trekken zodat ik geen 5V spannings-val meer heb tussen de omvormer en het net. Meet dus vooral ook wat de spanningsval is tussen je meterkast en je omvormer (als je omvormer 253 meet, en je meterkast zegt 249, moet er nog ruimte zijn om meer terug te leveren).
Top, dat is dus precies wat ik met een zonnige dag ga doen. even doormeten en dan hopen dat er inderdaad een verschil is en zodra alles open ligt gaat er een dikke kabel naartoe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
Het is toch werkelijke van de zotte dat het afgetopt wordt op 2500watt, kijkend naar je stroomopbrengst van je systeem en je eigen maand produktie ervan voorbeeld : 12 x 410 wp op het zuiden, schaduw vrij en op een schuindak 35 graden, men schrijft dan voor 4920 wp/ produkte = 5161 , of moet men hanteren 410x0,9 x12 =4428 kWh op jaarbasis cq richtlijn tbv opbrengst , eerste jaar met een degradatie van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
karper34 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:02:
Het is toch werkelijke van de zotte dat het afgetopt wordt op 2500watt, kijkend naar je stroomopbrengst van je systeem en je eigen maand produktie ervan voorbeeld : 12 x 410 wp op het zuiden, schaduw vrij en op een schuindak 35 graden, men schrijft dan voor 4920 wp/ produkte = 5161 , of moet men hanteren 410x0,9 x12 =4428 kWh op jaarbasis cq richtlijn tbv opbrengst , eerste jaar met een degradatie van ?
Mijn instalateur meld dat ze tegenwoorden x0.8 berekenen. maar het is wel krom! wat als je er verder niet naar om kijkt dan loop je aardig wat rendement mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
dan wordt het inderdaad een aardig verschil 12x 410x 0,8 =3936 kWh, dan worden er toch aardig wat regels overtreden door de installateur(s) of zie ik geheel anders ?, kijk eens wat er aan de hand is met Enphase IQ7+ max 2950 en de IQ7a max 3650 en waar gaat de Growatt uiteindelijk naar toe ? voor een ieder onder ons = het verdienmodel van toepassing x levensduur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
@Growatt heeft al lang aangegeven dat dit een firmware issue betreft. Ze toppen niet expres af op 2500W. Er wordt nu wel een hele hoop aan randzaken erbij gehaald. Growatt heeft ook al aangegeven dat bij een bredere uitrol van de firmware dit dus ook verholpen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Koers
karper34 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:02:
Shit happens. Gelukkig een easy fix en @Growatt is ook snel met reacties op de mail.
Had zelf binnen 2 a 3 uur reactie en de firmware geupdate middels USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teundevries
M.Koers schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:44:
[...]

Shit happens. Gelukkig een easy fix en @Growatt is ook snel met reacties op de mail.
Had zelf binnen 2 a 3 uur reactie en de firmware geupdate middels USB stick.
Heb je de landencode weer teruggezet zoals het was? Of staat deze nog op VDE0126?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
@teundevries ik heb het terug gezet.
Helaas is het weer niet zo best dus nog niet kunnen zien of het volledig gefixt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teundevries
M.Koers schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:58:
Helaas is het weer niet zo best dus nog niet kunnen zien of het volledig gefixt is.
Wordt helaas weer een paar weken wachten om te testen zoals het er nu uit ziet :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
teundevries schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:58:
[...]

Heb je de landencode weer teruggezet zoals het was? Of staat deze nog op VDE0126?
Waar kan je de landcode invoeren eigenlijk!
heb inmiddels in de buurt gevraagd met zonnepanelen en gek genoeg heeft niemand last van uitval. dus de vraag is nog steeds waarom zo’n hoge spanning binnenkrijg 246/249 schommelt een beetje. Inmiddels is mijn omvormer er al meerdere keren uitgeklapt tevens alle fase (hoofdschakelaar) nagemeten en zitten allemaal rond 248/249 waarvan eet je op 245 heen en weer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
Growatt schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:12:
[...]

Uiteraard, op termijn wordt de update automatisch uitgerold en alle nieuw geleverde omvormers zijn ook al voorzien van de nieuwe firmware. Maar voor het handjevol mensen die dit topic leest kunnen we een snelle fix bieden door de omvormer manueel te voorzien van de update.
Ik zit ook nog op een vrij oude Firmware, hopelijk kunnen jullie deze ook bij mij uitvoeren. Ik heb inmiddels een mail gestuurd via de gevonden mail hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
M.Koers schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:58:
Mag ik vragen waar je dit heb aangepast ? tevens is het vandaag een goeie dag, is het inmiddels opgelost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
[...]

Ik zit dus exact met dit probleem, heb inmiddels wat actie ondernomen maar nog aan het wachten.
Liander op de hoogte gebracht
firmware update aangevraagd
Landcode aanpassen kan ik niet vinden (dus hopelijk lukt dat nog)

Ik zit inderdaad niet op een max aantal watt het doet wat het moet doen behalve uit eruit klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Iemand een vergelijkbare setup?
Ik heb 16 panelen 375 wp, Oost West op plat dak dus 8 Oost en 8 West.
Growatt 4200 tl-xe twee strings.
Laatste tijd zie ik vaak dat elke string maar tot circa 2000watt gaat. Dat is dus 8x250wp. Is de zon gewoon nog niet sterk genoeg of heb ik een probleem?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqDVBoq_TU5JwdvN0ILcplbji7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsN6guM3VfCOWWktiVDyET8Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Delchrys op 08-04-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-09 12:47
Delchrys schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:57:
Iemand een vergelijkbare setup?
Ik heb 16 panelen 375 wp, Oost West op plat dak dus 8 Oost en 8 West.
Growatt 4200 tl-xe twee strings.
Laatste tijd zie ik vaak dat elke string maar tot circa 2000watt gaat. Dat is dus 8x250wp. Is de zon gewoon nog niet sterk genoeg of heb ik een probleem?[Afbeelding]
Ik zou in jou geval contact opnemen met je installateur. zij kunnen als het goed is meekijken naar je systeem. Dit lijkt namelijk niet goed te werken/ingesteld te zijn.
Ik heb 12 panelen 410 wp met dezelfde omvormer en ik haal in totaal nu rond de 4500watt input en 4200 output (dit is wat jij ziet in de portal). Systeem op schuin dak vol op t zuiden. Ik gebruik zelf niet de growatt ha integratie maar de grott proxy (google grott github)Daarmee kun je wat meer zien. Grott kan via mqtt info naar ha sturen. Tijdens de installatie hebben ze het voltage gemeten. Daaraan konden ze zien of alle panelen werkte. Als ik naar mijn panelen kijk dan leveren ze ieder ongeveer 30volt. het volt totaal per string deel je door het aantal panelen in de string. Daaraan zou je kunnen zien of alle panelen werken. https://www.zelfenergiebe...sen%20de%2017%2D30%20volt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teundevries
0daro0 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:26:
[...]

Waar kan je de landcode invoeren eigenlijk!
heb inmiddels in de buurt gevraagd met zonnepanelen en gek genoeg heeft niemand last van uitval. dus de vraag is nog steeds waarom zo’n hoge spanning binnenkrijg 246/249 schommelt een beetje. Inmiddels is mijn omvormer er al meerdere keren uitgeklapt tevens alle fase (hoofdschakelaar) nagemeten en zitten allemaal rond 248/249 waarvan eet je op 245 heen en weer gaat.
De landcode voer je op de omvormer zelf, dus niet via de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teundevries
0daro0 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:11:
[...]

Mag ik vragen waar je dit heb aangepast ? tevens is het vandaag een goeie dag, is het inmiddels opgelost ?
Het is vandaag inderdaad een goede dag en de max zat rond de 3200W. De landcode heb ik niet teruggezet zoals het was dus ik weet niet of de nieuwe software de boel gefixet heeft.

Ps. Net gecontroleerd, de door mij van de week aangepaste landencode is door de software upgrade weer teruggezet naar “nederland”. Dus het antwoord is ja, het aftoppen is door de software upgrade opgelost.

[ Voor 18% gewijzigd door teundevries op 08-04-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
degrashopper schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:39:
[...]

Ik zou in jou geval contact opnemen met je installateur. zij kunnen als het goed is meekijken naar je systeem. Dit lijkt namelijk niet goed te werken/ingesteld te zijn.
Ik heb 12 panelen 410 wp met dezelfde omvormer en ik haal in totaal nu rond de 4500watt input en 4200 output (dit is wat jij ziet in de portal). Systeem op schuin dak vol op t zuiden. Ik gebruik zelf niet de growatt ha integratie maar de grott proxy (google grott github)Daarmee kun je wat meer zien. Grott kan via mqtt info naar ha sturen. Tijdens de installatie hebben ze het voltage gemeten. Daaraan konden ze zien of alle panelen werkte. Als ik naar mijn panelen kijk dan leveren ze ieder ongeveer 30volt. het volt totaal per string deel je door het aantal panelen in de string. Daaraan zou je kunnen zien of alle panelen werken. https://www.zelfenergiebe...sen%20de%2017%2D30%20volt
Installateur ben ik zelf.. 😂
Ik zal nog even gaan meten... En wat betreft HA, ben ik nog volop aan het experimenteren. Ga wss de modbus aan een esp8266 koppelen.
BTW. Dit is op een plat dak dus een hoek van circa 13-15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Delchrys schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:52:
[...] Installateur ben ik zelf.. 😂
Ik zal nog even gaan meten... En wat betreft HA, ben ik nog volop aan het experimenteren. Ga wss de modbus aan een esp8266 koppelen.
BTW. Dit is op een plat dak dus een hoek van circa 13-15 graden.
Met die grafiek uit je vorige bericht is niets mis. De opstelling van je panelen is de waarschijnlijke verklaring.
Kijk eventueel voor de zekerheid in deze topicstart naar de te verwachten opbrengst.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
0daro0 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:26:
[...] Waar kan je de landcode invoeren eigenlijk!
Om er last van te hebben moet je het weten. De meeste mensen zullen ergens iets van opbrengst zien en denken dat het goed is. "Nee hoor, doet het gewoon, kijk maar. Is niet uitgeklapt of uitgevallen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
onetime schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:59:
[...]

Met die grafiek uit je vorige bericht is niets mis. De opstelling van je panelen is de waarschijnlijke verklaring.
Kijk eventueel voor de zekerheid in deze topicstart naar de te verwachten opbrengst.
Ja ik denk dat het te maken heeft met de zonsterkte op het moment. Ik verwacht straks een hogere en eerdere piek per string. Nu pas 2000 watt om circa 13:00 op Oost. Straks zal dat eerder bereikt zijn en hoger komen.
Dan mijn totaal van 4200watt welke nu tegen 14:00 komt zal dan eerder bereikt worden. Waardoor ik per dag meer ga opleveren.
Ik heb alles in den treuren berekend alvorens ik mijn panelen ging plaatsen. Denk ook dat het dus wel goed komt.
Maar het viel me gewoon op dat ik in maart al tegen mijn max van mijn omvormer kwam (ondergedimensioneerd), dus ik vreesde ervoor dat ik enorm ging aftoppen in de zomer. En het leek erop dat mijn individuele strings niet hoger kwamen als 2000watt, dus dacht dat deze omvormer een max had per string...
Was een beetje aan het doemdenken en bedacht dat ik misschien toch voor 3 fase had moeten gaan.

Dus:
Nu tikt hij 4200watt aan tussen 1300-1400 en verwacht straks dat hij misschien tussen 1100-1500 de max bereikt en dus meer binnenharkt over de hele dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.Koers
Update vanuit hier. Na de update van de 4200TL-X heb ik gister geruimte tijd boven de 3000watt vermogen gezien. Een piek naar 3900watt maar dat was tijdelijk. De landcode staat gewoon op NL dus alles lijkt hier gefixt te zijn.

Het enige wat opviel is dat de voltages op de strings lager zijn dan voorheen. Maar dat kan ook weer/zonsterkte zijn. Komende tijd maar blijven monitoren en tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Hier is iemand vergeten de grote gele lamp aan te zetten. 😭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa

hfa

Hoogie2004 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:45:
[...]

Hier dezelfde omvormer met Oostwest opstelling. Vergelijkbare situatie: liggen op garagedak 45 meter vanaf het huis. 3 april een supermooie opbrengst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0jabD8Y3v-xp9cYwvBh1FbNzR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voFAcD97vt7AkVbwCHyVZs3J.jpg?f=fotoalbum_large

Dit alles aangesloten op een 4qmm2 grondkabel, op L2 omdat ik op L3 m'n andere set heb zitten en L1 standaard al een hoge spanning heeft.

4 april kregen de achterburen 22 zonnepanelen (ik gok 400WP p/paneel). Gevolg als het nu wat zonnig is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21Lx8eYt_s5Z7SMv0yyHn8Q2pyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCjhZjZ5zoGSugH2TnKVgaV8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfiBwoQWJ-ShvbwLGfFQy3Chz5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNAzxaQGCER39DHOew73AW0D.jpg?f=fotoalbum_large

...heb als test de set toch even op L3 gehad, maar dan is de spanning idem. Meet in de garage al snel tussen de 253,6V-255,8V. Dus 'k Heb Stedin al aan de lijn gehad. Maar die willen betaald een meting doen als het probleem toch aan mijn kant zit. Maar het verschil tussen een 4qmm2 en 6qmm2 kabel is slechts 2-3 volt...en gezien het aantal zonnepanelen in de wijk is de max gewoonweg bereikt vermoed ik.

Resumé: ergens zou ik de parameter van uitschakelen bij 253V willen verhogen naar bijvoorbeeld 256V als de omvormer een afwijking heeft qua meten van de netspanning. Lees: als de netspanning in de meterkast wel rond de 249V is ipv 253V op de omvormer.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
@hfa hebben je buren en de rest in de straat alles netjes aangemeld qua installaties?
Daar begint het mee gezien Liander enzovoort daarmee rekenen.
Uitschakelen gebeurd al bij een gemiddelde spanning van 250v over 10 minuten. Die 253 is een instant shutdown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:28

Hoogie2004

Whohooooo

hfa schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:06:
[...]

Hier dezelfde omvormer met Oostwest opstelling. Vergelijkbare situatie: liggen op garagedak 45 meter vanaf het huis. 3 april een supermooie opbrengst:

[Afbeelding]

Dit alles aangesloten op een 4qmm2 grondkabel, op L2 omdat ik op L3 m'n andere set heb zitten en L1 standaard al een hoge spanning heeft.

4 april kregen de achterburen 22 zonnepanelen (ik gok 400WP p/paneel). Gevolg als het nu wat zonnig is:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

...heb als test de set toch even op L3 gehad, maar dan is de spanning idem. Meet in de garage al snel tussen de 253,6V-255,8V. Dus 'k Heb Stedin al aan de lijn gehad. Maar die willen betaald een meting doen als het probleem toch aan mijn kant zit. Maar het verschil tussen een 4qmm2 en 6qmm2 kabel is slechts 2-3 volt...en gezien het aantal zonnepanelen in de wijk is de max gewoonweg bereikt vermoed ik.

Resumé: ergens zou ik de parameter van uitschakelen bij 253V willen verhogen naar bijvoorbeeld 256V als de omvormer een afwijking heeft qua meten van de netspanning. Lees: als de netspanning in de meterkast wel rond de 249V is ipv 253V op de omvormer.

Wat is wijsheid?
Wijsheid, een professional vragen.

Ik heb hier de omvormer het spanningsverschil laten corrigeren (iig tot ik een nieuwe kabel trek), dus die staat nu op 257V ipv 253V. En tot nu toe werkt dat vlekkeloos.

Ik heb ook in de meterkast nog gemeten, maar daar kom ik niet in de buurt van die 253 waar alles zou moeten uitschakelen.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa

hfa

M.Koers schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:21:
@hfa hebben je buren en de rest in de straat alles netjes aangemeld qua installaties?
Daar begint het mee gezien Liander enzovoort daarmee rekenen.
Uitschakelen gebeurd al bij een gemiddelde spanning van 250v over 10 minuten. Die 253 is een instant shutdown.
Mijn buurman heeft dezelfde 'klachten' als ik met zijn Solaredge installatie (18 panelen vol op zuid middels een 3-fase omvormer). Zal eens checken of die installatie inderdaad netjes is aangemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa

hfa

Hoogie2004 schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:50:
[...]

Wijsheid, een professional vragen.

Ik heb hier de omvormer het spanningsverschil laten corrigeren (iig tot ik een nieuwe kabel trek), dus die staat nu op 257V ipv 253V. En tot nu toe werkt dat vlekkeloos.

Ik heb ook in de meterkast nog gemeten, maar daar kom ik niet in de buurt van die 253 waar alles zou moeten uitschakelen.
Check. Zal mijn achterbuurman es vragen e.e.a. professioneel te meten (hij is zelfstandig elektricien en thuis in PV installaties). En als blijkt dat er spanningsverschil is (ook) de waarde te corrigeren in de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:40
Zelf maar contact opgenomen met Growatt aangezien ik bij mijn installateur na mijn belletje enkel te horen kreeg: "Ik zet het door naar de technische dienst, ze nemen zo snel mogelijk contact met je op". Dat is ondertussen een week geleden...

Hoe ernstig is de nalatigheid van mijn installateur eigenlijk? Ze hebben in november een complete installatie opgeleverd zonder de firmware van mijn omvormer te updaten en hebben vervolgens niet gemonitord of de installatie wel goed functioneert. Vind het zelf behoorlijk slecht maar denk dat een schadevergoeding vragen oid dan weer kansloos is.

Before:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVO--vjVTo5ztRWu3CCJu8dGtiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1UOzqNhi1iFMenh4BdzT5Oe.jpg?f=fotoalbum_large

After:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iF696e5G8sBOF0efMwLw9ST5yM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vX8aTrI0CNrjTIF8KMOJNDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0daro0
hfa schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:30:
[...]

Check. Zal mijn achterbuurman es vragen e.e.a. professioneel te meten (hij is zelfstandig elektricien en thuis in PV installaties). En als blijkt dat er spanningsverschil is (ook) de waarde te corrigeren in de omvormer.
Ben benieuwd naar de uitkomst van je buurman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
Janpietertje89 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:00:
Zelf maar contact opgenomen met Growatt aangezien ik bij mijn installateur na mijn belletje enkel te horen kreeg: "Ik zet het door naar de technische dienst, ze nemen zo snel mogelijk contact met je op". Dat is ondertussen een week geleden...

Hoe ernstig is de nalatigheid van mijn installateur eigenlijk? Ze hebben in november een complete installatie opgeleverd zonder de firmware van mijn omvormer te updaten en hebben vervolgens niet gemonitord of de installatie wel goed functioneerd. Vind het zelf behoorlijk slecht maar denk dat een schadevergoeding vragen oid dan weer kansloos is.

Before:
[Afbeelding]

After:
[Afbeelding]
dit is wel naadje, overigens weet ik niet of Growatt geen automatische updates kan invoeren of wellicht mag dit niet volgens regels privacy etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Koers
@Janpietertje89 zo vaak zal die niet afgetopt hebben in die tijd.
Mijn set ligt sinds 1 december en het aftoppen op 2500 is 3x voorgekomen in Februari en op 2 April viel het me op. Daarna aan het zoeken gegaan, hier uitgekomen en geupdate. Uiteindelijk 6x afgetopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB

RnB

Hoe lang heeft het bij jullie uiteindelijk geduurd van contact opnemen tot de update zelf?

Ik kreeg binnen een paar uur bericht op mijn contactaanvraag, maar hoor nu al even niks. De update is ook nog niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
RnB schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:55:
Hoe lang heeft het bij jullie uiteindelijk geduurd van contact opnemen tot de update zelf?

Ik kreeg binnen een paar uur bericht op mijn contactaanvraag, maar hoor nu al even niks. De update is ook nog niet binnen.
Same hier, had dit Vrijdag gedaan.
Maar Paas weekend zit er ook tussen dus zal nog even moeten wachten denk.

Daarnaast is mijn omvormer om te janken is er al 6X uitgeklapt door 300V outvoltage.
Ik moet ook op Liander wachten maar dit duurt minimaal 10 dagen en kan tot 6 weken duren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coinss
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-04-2023
RnB schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:55:

Hier ook het probleem van het aftoppen op 2500 watt.

Vrijdag 11.30 uur gemaild met de vraag of ik de firmware update mag ontvangen. Tot nu toe nog niets gehoord helaas. Zal denk ik komen door het paasweekend wat er tussen zit :/

[ Voor 26% gewijzigd door Coinss op 11-04-2023 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RnB

RnB

Nou ik heb inmiddels antwoord: ze kunnen mijn inverter niet remote updaten. :P

Heb een pdfje met instructies en een text en hex file ontvangen om de update zelf te doen.
Helaas krijg ik het niet voor elkaar, krijg een Update fail te zien.
Twee verschillende usb sticks geprobeerd, beide geformatteerd naar FAT32 op een Windows laptop en met de twee files erop, zou moeten werken.

We wachten rustig verder...... Wel balen met dit zonnetje, ik mis zo de helft van mijn opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
RnB schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:58:
Nou ik heb inmiddels antwoord: ze kunnen mijn inverter niet remote updaten. :P

Heb een pdfje met instructies en een text en hex file ontvangen om de update zelf te doen.
Helaas krijg ik het niet voor elkaar, krijg een Update fail te zien.
Twee verschillende usb sticks geprobeerd, beide geformatteerd naar FAT32 op een Windows laptop en met de twee files erop, zou moeten werken.

We wachten rustig verder...... Wel balen met dit zonnetje, ik mis zo de helft van mijn opbrengst.
Wat balen, maar heb je geen WiFi verbinding dat ze het niet kunnen?

Heb je lang op het antwoord moeten wachten ?

Balen van je opbrengst, wellicht is de stick te klein of te groot ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB

RnB

Nee, ik heb de ShineLinkX erbij. Die is met ethernet verbonden. Dat zou ook moeten werken lijkt mij.
Ik zie nu dat er FTP verkeer vanaf de ShineLink X wordt geblokkeerd door mijn firewall, dat zal er wel mee te maken hebben. Ik heb ze weer een bericht gestuurd dat ik even een permit all policy heb aangemaakt zodat ze de update remote kunnen uitvoeren.

Ik heb donderdag 6 april een mail gestuurd, kreeg dezelfde dag dus antwoord en net dus een update gekregen.

Ja, zat ook te denken aan een te grote stick (32GB en 64GB), dus op beide nog een volume van 16GB gemaakt, maar ook dat mocht niet baten.

[ Voor 44% gewijzigd door RnB op 11-04-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
RnB schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:41:
Nee, ik heb de ShineLinkX erbij. Die is met ethernet verbonden. Dat zou ook moeten werken lijkt mij.
Ik zie nu dat er FTP verkeer vanaf de ShineLink X wordt geblokkeerd door mijn firewall, dat zal er wel mee te maken hebben. Ik heb ze weer een bericht gestuurd dat ik even een permit all policy heb aangemaakt zodat ze de update remote kunnen uitvoeren.

Ik heb donderdag 6 april een mail gestuurd, kreeg dezelfde dag dus antwoord en net dus een update gekregen.

Ja, zat ook te denken aan een te grote stick (32GB en 64GB), dus op beide nog een volume van 16GB gemaakt, maar ook dat mocht niet baten.
Ik heb inmiddels bericht gehad van Growatt NL en ik heb dus toch de laatste firmware.
Nu is mijn hoop nog enkel op Liander gevestigd en de dikkere kabel die er binnen nu en een maand gaat komen. al denk ik niet dat het de oplossing is omdat mijn binnenkomende Voltage al erg hoog is!

Stel Liander doet niks dan is het dus mogelijk dan ik er een paneel af moet halen om het opgehaalde aantal watt te verlagen, want er steeds uitklappen levert me duidelijk veel minder op!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

0daro0 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:37:
[...]

Same hier, had dit Vrijdag gedaan.
Maar Paas weekend zit er ook tussen dus zal nog even moeten wachten denk.

Daarnaast is mijn omvormer om te janken is er al 6X uitgeklapt door 300V outvoltage.
Ik moet ook op Liander wachten maar dit duurt minimaal 10 dagen en kan tot 6 weken duren!
300V ?! Hoe dan? Een hoop apparatuur in je woning zou dan defect (kunnen) raken. Het weghalen van een paneel is denk ik niet der oplossing, je omvormer moet toch het netvoltage bijbenen om te functioneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.Koers
@RnB ik heb het met een 128Gb stick uitgevoerd zonder problemen.
Let er wel op dat als je formateert op Windows dat je geen FAT32 format kan doen. exFAT is dan de optie.
Om daar omheen te gaan kan je gebruik maken van bijvoorbeeld RUFUS (wat ik zelf heb gedaan).
Zorg er ook voor dat de volgorde van de bestanden vermeld in die BCONFIG.txt klopt. Maar die zal je al gecheckt hebben ga ik vanuit.

Voor de format via diskpart ff een clean erover kan wellicht nog helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rpalings
Ik had ook problemen met een platte parabool. Ik heb een update aangevraagd en deze is inmiddels doorgevoerd.

Ik ben van 13.01 naar a9901 firmware geudate. Nu nog een zonnige dag om e.e.a te testen.

Firmware update heeft effect gehad. Nu uitschieters naar 3600W. Volle bak dus voor de 3600tl-xe

Te vroeg gejuicht. Door de hoge netspanning schakelt de omvormer zich uit. Met mn Fluke 251 volt gemeten (omvormer geeft 255 volt aan trouwens) :-(

Ik ga de grenzen van de omvormer maar eens oprekken. Op 262 volt gezet. Nu duimen;-)

[ Voor 48% gewijzigd door rpalings op 12-04-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
Pat-Juh schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:01:
[...]

300V ?! Hoe dan? Een hoop apparatuur in je woning zou dan defect (kunnen) raken. Het weghalen van een paneel is denk ik niet der oplossing, je omvormer moet toch het netvoltage bijbenen om te functioneren.
Ja het is een outvoltage error 300V, dat schijnt standaard te komen als je de 253V overschreid. daarom hoop ik toch echt dat Liander hier daadwerkelijk wat aan gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

0daro0 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:16:
[...]

Ja het is een outvoltage error 300V, dat schijnt standaard te komen als je de 253V overschreid. daarom hoop ik toch echt dat Liander hier daadwerkelijk wat aan gaat doen.
Op die fiets, ik dacht even dat je het had over letterlijk 300Volt. Iets wat ik me niet voor kan stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RnB

RnB

Nou de update is inmiddels erdoorheen, remotely nog wel.
De eerste 5000 Watt pieken zijn al voorbij geschoten, dus het heeft gewerkt! :)
Erg blij mee, zeker nu het wat zonniger wordt. Toch lullig als de helft van je opbrengst verdampt.

Ik zit nu ook op a9901 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coinss
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-04-2023
Hier helaas nog steeds geen reactie terug. Ik blijf op 2500 watt steken. Waar kan ik precies aflezen wat de firmware versie is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
Pat-Juh schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:45:
[...]

Op die fiets, ik dacht even dat je het had over letterlijk 300Volt. Iets wat ik me niet voor kan stellen.
Nou dat zou denk ik vooral een explosie of dergelijks opleveren.

Ik ben nu met de levarancier bezig door mogelijk toch een 3fase omvormer te krijgen, ik heb dit als pakket gekocht maar lees dat een 3x25 fase * max 3680 watt per fase* aan kan. nu zit ik daar al ruim boven namelijk 4600 watt.

Dus is even afwachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-09 09:04
Coinss schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:59:
Hier helaas nog steeds geen reactie terug. Ik blijf op 2500 watt steken. Waar kan ik precies aflezen wat de firmware versie is? :)
Doe anders even de work-arround ( landcode van Netherlands naar VDE 0126). Is een tijdelijke oplossing maar geniet je wel per direkt van max opbrengst.

Firmware kan je zien in de app:
Klik op je datalogger, daarna rechtsboven op alle parameters en je ziet serienummer, model ect,ect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpalings
Aadjuh_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:16:
[...]

Doe anders even de work-arround ( landcode van Netherlands naar VDE 0126). Is een tijdelijke oplossing maar geniet je wel per direkt van max opbrengst.

Firmware kan je zien in de app:
Klik op je datalogger, daarna rechtsboven op alle parameters en je ziet serienummer, model ect,ect
Let wel op met deze setting dat de PV isolatie weerstand 550kOhm of hoger moet zijn. Dit haal je bijna nooit dus de omvormer zal in de fout gaan. Bij de nederland setting is deze 20kOhm. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-09 09:04
rpalings schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:20:
[...]

Let wel op met deze setting dat de PV isolatie weerstand 550kOhm of hoger moet zijn. Dit haal je bijna nooit dus de omvormer zal in de fout gaan. Bij de nederland setting is deze 20kOhm. ;)
Het is een tip van Growatt zelf, elders in dit forum gepost. Mag aannemen dat het geen problemen gaat geven.
Ook ik heb het tijdelijk aangepast en je ziet gelijk het verschil. Zodra ik de nieuwe firmware heb ontvangen gaat de omvormer weer op NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Magic
Bij mij klapte de omvormer er vorige week ook een paar keer uit omdat het voltage te lang boven de 253 zat. Ik heb de sprong gewaagd en de limiet 1 V hoger gezet. Ook al omdat er volgens m'n P1 meter zo'n 3 - 3,5 V verschil zit tussen de meterkast en de omvormer. Tot nu toe is hij er niet meer uitgeklapt, maar ik denk dat de wijk wel tegen de grens aanzit. Als ik om me heen kijk zie ik ook steeds meer zonnepanelen erbij komen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rpalings
Mr Magic schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:00:
[...]

Bij mij klapte de omvormer er vorige week ook een paar keer uit omdat het voltage te lang boven de 253 zat. Ik heb de sprong gewaagd en de limiet 1 V hoger gezet. Ook al omdat er volgens m'n P1 meter zo'n 3 - 3,5 V verschil zit tussen de meterkast en de omvormer. Tot nu toe is hij er niet meer uitgeklapt, maar ik denk dat de wijk wel tegen de grens aanzit. Als ik om me heen kijk zie ik ook steeds meer zonnepanelen erbij komen :X
Hier ook spanningsproblemen (Enexis gebied). Zojuist 255,1 volt gemeten met de Fluke. Ik ga maar eens aan de bel trekken bij de netbeheerder. En het is nog geen zomer........... :'(
Pagina: 1 2 3 4 Laatste