dennisfr schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:38:
[...]
Om een goed onderbouwd antwoord te geven is meer informatie nodig:
- is het een 1-fase of 3-fase omvormer
- wat is het maximale vermogen dat de bestaande omvormer terug kan leveren (welk type Growatt)
- wat voor kabel is er toegepast en hoe is de groep afgezekerd in de meterkast.
- hoeveel vermogen wil je bij gaan plaatsen
Afgaand op het meest aannemelijke scenario, doe ik de volgende aanname:
een 1-fase Growatt 2500w omvormer via een 3-aderige 2.5mm2 kabel naar een 16A automaat in de meterkast.
Dat zou betekenen dat je op deze groep en via deze kabel nog maximaal 1180 watt bij kan plaatsen (230*16-2500). Je vermeldt niet hoeveel vermogen je bij wilt plaatsen, maar het zal meer dan 1180 watt zijn, wat betekent dat het niet via dezelfde kabel/groep kan/mag.
Omvormer - klopt!
Kabel - weet ik niet, gezien het allemaal netjes is weggewerkt in buizen; ik zou de werkschakelaar bij de omvormer waarschijnlijk wel even kunnen openen om te gluren als dit een bepalende factor is.
De automaat in de meterkast is 20A, dus dan zou er... 2100w bijgeplaatst kunnen worden?
onetime schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:39:
@
TheCory Ik weet niet of het goed gaat, waarschijnlijk wel, maar met een onderverdeler in je wasruimte met daarin 2 automaten van 16A en mogelijk de automaat in de hoofdgroepenkast verzwaren naar 20A kom je een heel eind. Aannemende dat de andere kant van je dak dan dus West is. Met voldoende hellingshoek.
De automaat in de meterkast is al 20A, dus dat scheelt. Ik kan installateurs vragen naar een mogelijke onderverdeler; uit nieuwsgierigheid, wat is daar de functie van?
De andere kant is inderdaad west, met onbekende maar standaard hellingshoek. Sowieso zouden er maar twee panelen op het schuine gedeelte (voor de dakkapel) passen, en de rest zou op de dakkapel zelf gaan. Deze is 4x2, en er moet ook nog een buitenunit van de toekomstige airco op, dus daar past ook maar een beperkte hoeveelheid panelen.
Dus ik denk dat ik wel redelijk uit zal komen. Nice! Dat zal schelen in zowel het aanzicht van de gevel als de installatiekosten
Bedankt voor de hulp, beiden!
[
Voor 26% gewijzigd door
TheCory op 23-06-2023 11:29
]