Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste
Acties:
  • 678.343 views

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-12 06:36
Tommie12 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:23:
[...]

Let op, op een heldere koude dag in Maart of Oktober kan je hoge pieken krijgen, en mogelijk wel boven die 600V geraken.
Maar waarom is het zo moeilijk om een paar extra draden te trekken? 2 strings is toch beter.

Andere manier is om 2 strings van 8 panelen te maken (ja, dan moet er nog eentje bij), en die parallel te schakelen en dan aan te sluiten.
Het is moeilijk, omdat er geen vrije pvc loopt van het dak naar de garage. De bestaande bedrading door de goot zit ook muurvast dus dat is een gegeven. Enige optie is via muur heel lelijk buitenom.

Parallel aansluiten, welke 1fase omvormer (nieuw te koop) zou zo'n hoge ampere aankunnen? Isc is 9.24 dus dat zou bij elkaar theoretisch 18,48A kunnen worden. Een SMA SB gaat tot 15A en een Goodwe 3.6 tot 16A.

3fase is een optie, maar dat betekent sowieso een veel duurdere omvormer en lastig / onmogelijk 5 draden trekken door 16mm.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De inverter die 20A vreet kan vaak ook 1000vDC aan, dus dat lost beide problemen op. :P

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Ik zag mijn antwoord niet terug in de OP en ook niet zo snel op de rest van dit forum dus stel ik hem hier.

Ik ga een Oost-West opstelling bouwen op een plat dak. 4 panelen oost en 4 panelen west met een Growatt MIN 3000TL-X omvormer. De 8 panelen zijn ieder 425WP = 3400WP totaal. Deze omvormer heeft de mogelijkheid om twee strings aan te sluiten. Hellingshoek van de panelen is 13 graden.

In eerst instantie had ik bedacht om te werken met twee aparte strings. Dus een string met 4 panelen op oost en een string met 4 panelen op west.
Maar dat betekent ook extra werk en kosten want ik moet twee extra DC kabels trekken (4 DC kabels totaal) en goed opletten met aansluiten.

Gezien de hellingshoek van 13 graden (plat dak) is het echt nodig om met twee aparte strings te werken? Of kan ik weg komen door alle 8 panelen op 1 string te zetten?

• D!ablo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03 13:24
KaasOmelet schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:50:
Ik zag mijn antwoord niet terug in de OP en ook niet zo snel op de rest van dit forum dus stel ik hem hier.

Ik ga een Oost-West opstelling bouwen op een plat dak. 4 panelen oost en 4 panelen west met een Growatt MIN 3000TL-X omvormer. De 8 panelen zijn ieder 425WP = 3400WP totaal. Deze omvormer heeft de mogelijkheid om twee strings aan te sluiten. Hellingshoek van de panelen is 13 graden.

In eerst instantie had ik bedacht om te werken met twee aparte strings. Dus een string met 4 panelen op oost en een string met 4 panelen op west.
Maar dat betekent ook extra werk en kosten want ik moet twee extra DC kabels trekken (4 DC kabels totaal) en goed opletten met aansluiten.

Gezien de hellingshoek van 13 graden (plat dak) is het echt nodig om met twee aparte strings te werken? Of kan ik weg komen door alle 8 panelen op 1 string te zetten?
Je zou ook APS DS3's kunnen overwegen. 4x 185e = 740e. Toch een stuk goedkoper dan 2 string omvormers.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:46
Of hoymiles

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• KaasOmelet
D!ablo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:23:
[...]

Je zou ook APS DS3's kunnen overwegen. 4x 185e = 740e. Toch een stuk goedkoper dan 2 string omvormers.
Dank voor je antwoord en de tip! DS3 houd ik in mijn achterhooofd. Ter verduidelijking: ik heb 1 omvormer met de mogelijkheid om twee strings aan te sluiten. Ik heb alles in huis. De Growatt MIN 3000TL-X omvormer hangt ook al aan de muur. De vraag is nu wat is wijsheid en het meest handig?
- 1 string maken met 8 panelen op oost/west
- of 2 strings maken met ieder 4 panelen. 4 op oost 4 op west.

De hellingshoek is 13 graden (plat dak).

[ Voor 3% gewijzigd door KaasOmelet op 21-06-2023 18:38 ]

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Gamer

Electrified

Ik heb nog een 13 jarige Fronius IG40 omvormer hangen.
Deze valt ook regelmatig uit (lees boven 248v).
Zou het zinvol zijn deze te vervangen door een nieuwe?

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 4 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• KaasOmelet
Gamer schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:49:
Ik heb nog een 13 jarige Fronius IG40 omvormer hangen.
Deze valt ook regelmatig uit (lees boven 248v).
Zou het zinvol zijn deze te vervangen door een nieuwe?
Uitval is normaal bij alle omvormers boven de 253Volt (10% boven de 230).
En 248Volt zit op de grens daarvan. Een nieuwe omvormer gaat daar niet mee helpen.

Misschien dat je beter iets kunt doen met de kabel dikte/afstand? Een dikke kabel zorgt voor minder weerstand. In sommige gevallen kan dat helpen.
En een telefoontje naar de netbeheerder met deze melding. Op basis van genoeg meldingen kunnen zij actie ondernemen op wijk niveau. Ik kan mij voorstellen dat jij niet de enige bent met uitval van je omvormer in de wijk.

[ Voor 8% gewijzigd door KaasOmelet op 21-06-2023 18:55 ]

• Gamer
  • Nu online

Gamer

Electrified

Er is een nieuwe kabel getrokken, maar het probleem blijft.
Zou het mogelijk zijn dat de limieten vroeger lager lagen?
Extra PV's gelegd naar het Westen en die omvormer blijft werken, al zit deze op een andere Phase.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 4 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• KaasOmelet
Gamer schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:55:
Er is een nieuwe kabel getrokken, maar het probleem blijft.
Zou het mogelijk zijn dat de limieten vroeger lager lagen?
Extra PV's gelegd naar het Westen en die omvormer blijft werken, al zit deze op een andere Phase.
Hoe dik/lang is je kabel? Hoeveel PV hangt hieraan?
Heel vroeger was de spanning 220Volt (jaren 90). Zo oud is je omvormer niet.
Je kunt deze omvormer op een andere fase (laten) zetten. Het klopt idd dat de verschillende fases verschillende spanning hebben.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:46
KaasOmelet schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:37:
[...]

Dank voor je antwoord en de tip! DS3 houd ik in mijn achterhooofd. Ter verduidelijking: ik heb 1 omvormer met de mogelijkheid om twee strings aan te sluiten. Ik heb alles in huis. De Growatt MIN 3000TL-X omvormer hangt ook al aan de muur. De vraag is nu wat is wijsheid en het meest handig?
- 1 string maken met 8 panelen op oost/west
- of 2 strings maken met ieder 4 panelen. 4 op oost 4 op west.

De hellingshoek is 13 graden (plat dak).
2 strings!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:06

Nodig is het niet, maar wil je een optimale opbrengst? Dan 2 strings. Die extra kosten voor de kabels verdien je wel terug. En als je de kabels direct markeert/labelt voordat je ze van omvormer naar het dak trekt, valt het met dat goed opletten ook wel mee.

• KaasOmelet
dennisfr schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:22:
[...]

Nodig is het niet, maar wil je een optimale opbrengst? Dan 2 strings. Die extra kosten voor de kabels verdien je wel terug. En als je de kabels direct markeert/labelt voordat je ze van omvormer naar het dak trekt, valt het met dat goed opletten ook wel mee.
Oke helder dan ga ik voor twee strings. Dank voor je antwoord!

[ Voor 3% gewijzigd door KaasOmelet op 21-06-2023 20:27 ]

• jadjong
  • Niet online
Let er op dat je rood en zwart in afzonderlijke buisjes doet.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-12 08:32
sypie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:28:
Het blijft toch lachen met mensen die hun eigen systemen monteren...
Ik gok dat bij een flinke storm die panelen ook wel geëlimineerd zullen worden, net als deze, op MP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38YPt_6vmEG6mVgvf0F3OJraCiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntr7lfO8o1YQxtMByqAPQS7y.jpg?f=fotoalbum_large

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
V&A :)

[ Voor 98% gewijzigd door Proton_ op 22-06-2023 07:21 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online

Je kunt ze NIET zonder significant verlies in serie zetten. Wat met bijna verwaarloosbaar verlies wel kan, is beide strings van 4 parallel zetten. Met bijna de dubbele maximale stroom. Eventueel op beide string aansluitingen parallel. Dit voor schaduw vrije situaties, als je omvormer het aan kan.
Of je moet -8- tigo's of zo gebruiken. Dan wel in één string, maar onnodig duur.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-12 16:38
jadjong schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:53:
Waarom moet dat?

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Wasmachine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:47
Hoi!

Misschien een gekke vraag en geen idee of dit het juiste topic is. Wij zijn momenteel ook aan het kijken naar zonnepanelen alleen vinden we de omvormer een lastige keuze.

Niet zo zeer met betrekking tot de technische specificaties maar om het feit dat we in het verleden hebben gemerkt dat ze best wel een pieptoon kunnen geven.

Vorig jaar hebben we een ander huis bezichtigd waarbij er zonnepanelen lagen. De pieptoon van de omvormer was op de hele zolder te horen. Wij zijn zelf in de 20. Onze makelaar in de 40 hoorde deze toon niet.

Nu is mijn vraag of jullie soortgelijke ervaringen hebben. Als voorbeeld: mijn vriendin hoort zelfs een pieptoon als bepaalde smart lampen uitstaan.

Een oplossing zou kunnen zijn om Micro omvormers te nemen, alleen heeft dat op ons dak niet echt voordelen. We zouden dat dus puur doen om geen omvormer in huis te hebben.

Hoor graag of jullie hier ook tegenaan zijn gelopen!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-12 19:24
Wasmachine schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 00:37:
Nu is mijn vraag of jullie soortgelijke ervaringen hebben.
Ervaring met N=1 met een Omnik omvormer.
Zodra die boven de ~1800 watt (van de 2200 wp op het dak) kwam en warm was (> 35 graden) begon-ie inderdaad te piepen. (rond de 12Khz)
Door de omvormer actief te koelen ging de piep weg.

Bij 2 andere omvormers (Solis en Goodwe) hoor ik niets.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:48
Om vlambogen tegen te gaan. Ik zou trouwens alle draden apart houden, dus bij 2 strings 5 buizen; rood-1, rood-2, zwart-1, zwart-2 en blank (voor aarde).

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
Daar het in ‘mijn eigen topic’ relatief rustig blijft stel ik vragen even hier;

Maakt landscape vs portrait in 1 string nog uit of kan ik gerust 3 panelen in landscape koppelen met 4 á 5 panelen portrait?

Hoe wordt er gemiddeld genomen gedacht over SMA vs GoodWe vs Solis (1 fase) omvormers? SMA degelijker maar duurder. Heb al 1 SMA 3.6 maar als ik naar een ander merk ga dan wil ik graag wel 3 gelijke omvormers.

Als ik 3 panelen landscape op een separate string moet doen dan moet het opstartvoltage laag genoeg zijn. De SMA heeft een startvoltage van 120V waar Solis 90V en GoodWe zelfs 80V heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door TFDev op 22-06-2023 13:14 ]

• onetime
  • Niet online
@TFDev Waar is jouw topic te vinden???

• Capt Waffles
Martin7182 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:00:
[...]

Om vlambogen tegen te gaan. Ik zou trouwens alle draden apart houden, dus bij 2 strings 5 buizen; rood-1, rood-2, zwart-1, zwart-2 en blank (voor aarde).
Thanks! Als ik 't goed begrijp is dat eerder een advies dan een verplichting? (ben nog een beetje aan het bijlezen gegaan). Ik zou gedacht hebben: die kabels zijn dubbel geïsoleerd, dat kan prima, dat slaat niet over.

Ik heb een wachtbuis liggen van vrijstaande carport naar de garage, op de carport komen 2strings zonnepanelen (Oost-West) en ik wou de omvormer in de garage hangen vlakbij de meterkast, om het AC traject zo kort mogelijk te houden (spanningsval). De wachtbuis heeft een binnendiameter van 24mm, buitendiameter 34mm. Die buis steek je niet snel door met een schop, dus voor ongeplande beschadigingen ben ik niet meteen bang. Ik zou nog steeds graag de DC kabels door die wachtbuis laten lopen, is een optimalere oplossing, maar toch maar even kijken of dat hier wel mag - zit in BE.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• TFDev
  • Laatst online: 26-09 22:16
Sorry! Mijn post even aangepast en linkje toevoegd

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:10

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

jadjong schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:53:
Hier dit voorjaar 8100Wp laten aanleggen door een bekend, gerenomeerde installateur en alle 5 de kabels (2 x string + RA) gaan door hetzelfde 19mm pijpje naar beneden alwaar de omvormer zicht bevindt. Kan mij ook weinig voorstellen dat men 5 x een gat door het dakbeschot gaan boren.

www.google.nl

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:46
MisteRMeesteR schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Hier dit voorjaar 8100Wp laten aanleggen door een bekend, gerenomeerde installateur en alle 5 de kabels (2 x string + RA) gaan door hetzelfde 19mm pijpje naar beneden alwaar de omvormer zicht bevindt. Kan mij ook weinig voorstellen dat men 5 x een gat door het dakbeschot gaan boren.
Ik heb ze wel alle vijf in aparte buizen laten leggen. En dus ook 5 gaten in het dak. Je moet namelijk wel beseffen dat bij 8100Wp de spanning kan oplopen tot 500V en dan heb ik liever een beetje meer afstand tussen de leidingen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Capt Waffles
Jojan265 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Ik heb ze wel alle vijf in aparte buizen laten leggen. En dus ook 5 gaten in het dak. Je moet namelijk wel beseffen dat bij 8100Wp de spanning kan oplopen tot 500V en dan heb ik liever een beetje meer afstand tussen de leidingen.
Maar zijn die kabels daar niet gewoon voor gemaakt? Als de kabel afdoende geïsoleerd is voor 1000V, dan is ‘t toch prima?

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-12 07:03

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

[...]

3 kan ik me nog voorstellen (rood, zwart en maaslander apart). Maar 5? Welke fout(en) moet(en) optreden voordat er tussen 2 zwarte of 2 rode draden van 2 verschillende kringen een vlamboog optreedt?

André Huisman (www.new-line.nl)

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-12 13:48
HuismAndré schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:52:
[...]

3 kan ik me nog voorstellen (rood, zwart en maaslander apart). Maar 5? Welke fout(en) moet(en) optreden voordat er tussen 2 zwarte of 2 rode draden van 2 verschillende kringen een vlamboog optreedt?
Ik vind een gat voor elke kabel ook overkill. En realiseer je dat een vlamboog meestal optreedt daar waar de verbinding slecht (geworden) is. Dus bij een connector die geoxideerd is bijvoorbeeld. Of een kabel met een beschadigde isolatiemantel.

Nog veiliger: geen DC hoogspanning op je dak, daarom heb ik micro-omvormers. Ja, de 240 VAC is hoogspanning maar wel AC en AC heeft het voordeel dat het veel minder gevoelig is voor corrosie vergeleken met DC.

• Jojan265
Capt Waffles schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:49:
[...]

Maar zijn die kabels daar niet gewoon voor gemaakt? Als de kabel afdoende geïsoleerd is voor 1000V, dan is ‘t toch prima?
Klopt helemaal. Als alles goed gaat, gebeurd er niets. Maar voor die paar centen (buis kost echt geen vermogen), heb ik liever het zekere voor het onzekere. Het zijn best wel hoge spanningen en vermogens wat er door gaat, en dan ben ik liever aan de voorzichtige kant.

• Martin7182
^^ dit inderdaad. De kabels zelf zijn in principe voldoende geïsoleerd, maar bij kortsluiting zou de vlamboog zich een weg naar de panelen vreten door de hele buis heen. Panelen kun je niet uitzetten. Bij afzonderlijke buizen heb je gewoon minder kans op kortsluiting, door welke reden dan ook. Je kunt evt. 1 groot gat maken i.p.v. aparte gaten.

• jadjong
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Vijf pijpjes hoeft niet, drie is voldoende en twee kan ook nog. Alle rood in de ene, alle zwart in de andere en aarde in krappe gevallen bij zwart in de buis.

https://www.verzekeraars....chure-pv-installaties.pdf

• De bekabeling is dubbel geïsoleerd (herkenbaar aan twee vierkanten);
• Gelijkstroombekabeling (+ en -) ligt per streng binnen 12 cm van elkaar maar wel 8 cm gescheiden bij
een doorvoer door dak of brandscheiding;
• Leg altijd de kabels in een kabelgoot / kabelladder (vrij van de grond = de norm);
• Zorg ervoor dat ter plaatse van doorvoeren kabelbeschermers (voorkeur: brandwerend) worden
gebruikt, deze eerst monteren, daarna kabels gescheiden aanleggen;
21
• Doorvoeren zijn niet scherp en zijn goed afgedicht;

Afbeeldingslocatie: https://zongeschikt.nl/wp-content/uploads/2022/01/pv-tube-1024x768.jpg.webp

[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 22-06-2023 19:49 ]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:10

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

jadjong schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:46:
[...]

Vijf pijpjes hoeft niet, drie is voldoende en twee kan ook nog. Alle rood in de ene, alle zwart in de andere en aarde in krappe gevallen bij zwart in de buis.

https://www.verzekeraars....chure-pv-installaties.pdf

• De bekabeling is dubbel geïsoleerd (herkenbaar aan twee vierkanten);
• Gelijkstroombekabeling (+ en -) ligt per streng binnen 12 cm van elkaar maar wel 8 cm gescheiden bij
een doorvoer door dak of brandscheiding;
• Leg altijd de kabels in een kabelgoot / kabelladder (vrij van de grond = de norm);
• Zorg ervoor dat ter plaatse van doorvoeren kabelbeschermers (voorkeur: brandwerend) worden
gebruikt, deze eerst monteren, daarna kabels gescheiden aanleggen;
21
• Doorvoeren zijn niet scherp en zijn goed afgedicht;

[Afbeelding]
Tsja, dat ziet er netjes en veilig uit maar bij hoeveel huishoudens vindt je dat op deze manier terug?

Dan kijk ik ook even @ErikVers even aan.

www.google.nl

• jadjong
  • Niet online
Minimaal 1. O-)

• TCMR
[...]

Ik dacht: "ik ga maar niet in op die opmerking over DC + en - in aparte buizen", maar ik zie dat er toch wat mensen op gesprongen zijn. Heb er toevallig net een stukje rant over in m'n eigen topic over geschreven.

Ondanks dat ik net ook twee buizen voor rood en zwart (2 strings) heb gebruikt, zeg ik: onnodig als je buis dik genoeg is (warmte). Er moeten dus al 4 (!) lagen isolatie tegelijkertijd falen om een vlamboog te krijgen. Hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Als er zich zo'n situatie voordoet, dan heb je toch al een groter probleem dan die vlamboog, lijkt me.
Volgens mij staat in NEN1010 en ISSO dat het "de voorkeur verdient" om de DC kabels gescheiden te houden, maar komt het nergens tot een voorschrift.

En vijf buizen? Nee 7(8)7

En aarden doe je niet met blank (het is geen badkamer), maar met UV-bestendig litzedraad (van diameter "tenminste de dikste DC-geleider"). Waarom? Omdat het veel fijner werkt, en er mooier uitziet ;)

• Capt Waffles
MisteRMeesteR schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:14:
[...]

Tsja, dat ziet er netjes en veilig uit maar bij hoeveel huishoudens vindt je dat op deze manier terug?

Alvast niet hier.. als ik met wat ik nu weet ga kijken naar de installatie die hier 15 jaar geleden geplaatst is dan begin je je af te vragen waarom het huis nog niet in de hens is gegaan. Even kijken:
  • MC4 connectors & bekabeling van de panelen liggen gewoon op de dakpannen
  • Geen rode solar kabel gebruikt, zowel + als - zijn zwart
  • +, -, en aarding lopen allemaal door dezelfde buis
  • bij een doorvoer door een betonnen welfsel zit geen buis, dus kabel rechtstreeks door het geboorde gat, beton kan scherpe kantjes hebben (!)
  • Afstand tussen dakhaken >120cm
  • Legplan en praktijk komt niet overeen (staan 2 strings op het plan maar er is er maar 1 aangesloten op de inverter.. ergens op het dak zijn de 2 strings in parallel geplaatst in een verdeeldoosje vermoed ik, ik houd m'n hart er al voor vast hoe dat eruit ziet)
  • edit: was er nog eentje vergeten: in de zekeringkast is de verbinding ook niet koosjer. Loopt zo: omvormer -> apart kastje met zekering en kWh meter -> rechtstreeks bij de hoofdschakelaar ingeplugd (gewoon er additioneel bijgestoken, meer dan 1 kabel per klem, ook nog eens van verschillende diameters dus ze hebben ‘m zelfs dubbel moeten plooien 8)7 )
Een aantal dingetjes zijn wellicht het gevolg van regelgeving die 15 jaar geleden nog anders (minder) was. Maar als je 't ziet bevestigd het meteen de reden waarom ik tegenwoordig liefst zoveel mogelijk zelf doe.

[ Voor 11% gewijzigd door Capt Waffles op 22-06-2023 22:38 . Reden: Toevoeging ]

• TCMR
Leuk, die PVtube, maar vind het wel een groot ding. Verder erg mooi OCD-proof aangelegd (tip voor de volgende installatie: Polfix klemblokken). Zie alleen niet helemaal waar de AC naartoe gaat. Of was de opdracht: "hier moet een omvormer die aan zonnepanelen gekoppeld is komen"? :+
En die aardklem, linksonder, waar zit/gaat die aan vast? Ik vermoed dat we hier een systeem "in wording" zien, waar de WiFi-module wel al is ingeklikt?

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12 22:04

Lulukai

God's gift to women

Ik installeer met de 2 rode + in 1 buis, en de aarde en 2 zwarte - in de andere buis.

.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020

ErikVers

e-Duurzaam

MisteRMeesteR schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:14:
[...]

Bedrijfsmatig (scope12) doen wij het wel gescheiden de + en - in een aparte buis/kabelgeleider.

Particulier is dit niet verplicht en ook niet heel gebruikelijk om te doen.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Martin7182
TCMR schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:56:
[...]

Er moeten dus al 4 (!) lagen isolatie tegelijkertijd falen om een vlamboog te krijgen. Hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Als er zich zo'n situatie voordoet, dan heb je toch al een groter probleem dan die vlamboog, lijkt me.
Nou, b.v. als je buis eindigt met een scherpe rand en de draden worden (al dan niet langdurig) mechanisch belast. B.v. door de wind als de omvormer buiten hangt, ik noem maar een dwarsstraat. Bij mij gaan de (aparte) buizen langs een vliering waar spullen liggen. Iemand zou eens per ongeluk een buis met kabel kapot kunnen stoten met iets scherps. Dan ben ik toch blij dat de buizen iets uit elkaar liggen :)

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:05
Martin7182 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:45:
[...]

Nou, b.v. als je buis eindigt met een scherpe rand en de draden worden (al dan niet langdurig) mechanisch belast. B.v. door de wind als de omvormer buiten hangt, ik noem maar een dwarsstraat. Bij mij gaan de (aparte) buizen langs een vliering waar spullen liggen. Iemand zou eens per ongeluk een buis met kabel kapot kunnen stoten met iets scherps. Dan ben ik toch blij dat de buizen iets uit elkaar liggen :)
Dan zijn het toch ook wel slagvaste buizen neem ik aan?

• Martin7182
Simpel360 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:56:
[...]

Dan zijn het toch ook wel slagvaste buizen neem ik aan?
Niet-slagvaste, flexibele buizen zijn het. Niet ideaal, maar ze liggen dus uit elkaar :)

• onetime
  • Niet online
Daar geloof ik niks van. Die foto ziet er uit als een demonstratie ruimte.

• TheCory
  • Laatst online: 26-12 13:10
Ik heb 7 panelen van 385wp aan de oostzijde van mijn dak. In serie aangesloten met een Growatt omvormer in mijn wasruimte en draden naar de meterkast aan de buitenzijde van de woning.

Nu wil ik aan de andere kant ook een aantal panelen laten leggen, ditmaal met micro-omvormers ivm combinatie plat en schuin dak. Zal er enige kans zijn dat ik hiervoor de bestaande draden naar de meterkast kan gebruiken zodat ik niet nog meer kabelgoten langs de gevel heb lopen? Dat ze dus in de wasruimte gecombineerd worden? Dat zou waarschijnlijk ook in de installatiekosten schelen. Maar geen idee of dat technisch mogelijk/aan te raden is en of bedrijven dat bereid zijn om te doen, of het mijn garantie van de eerste installatie aantast, etc.

• jadjong
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:53:
[...]

Daar geloof ik niks van. Die foto ziet er uit als een demonstratie ruimte.
Stock-foto, het ging om de doorvoer en gescheiden buizen.

[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 23-06-2023 10:10 ]

• dennisfr
TheCory schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:44:
Ik heb 7 panelen van 385wp aan de oostzijde van mijn dak. In serie aangesloten met een Growatt omvormer in mijn wasruimte en draden naar de meterkast aan de buitenzijde van de woning.

Nu wil ik aan de andere kant ook een aantal panelen laten leggen, ditmaal met micro-omvormers ivm combinatie plat en schuin dak. Zal er enige kans zijn dat ik hiervoor de bestaande draden naar de meterkast kan gebruiken zodat ik niet nog meer kabelgoten langs de gevel heb lopen? Dat ze dus in de wasruimte gecombineerd worden? Dat zou waarschijnlijk ook in de installatiekosten schelen. Maar geen idee of dat technisch mogelijk/aan te raden is en of bedrijven dat bereid zijn om te doen, of het mijn garantie van de eerste installatie aantast, etc.
Om een goed onderbouwd antwoord te geven is meer informatie nodig:
- is het een 1-fase of 3-fase omvormer
- wat is het maximale vermogen dat de bestaande omvormer terug kan leveren (welk type Growatt)
- wat voor kabel is er toegepast en hoe is de groep afgezekerd in de meterkast.
- hoeveel vermogen wil je bij gaan plaatsen

Afgaand op het meest aannemelijke scenario, doe ik de volgende aanname:
een 1-fase Growatt 2500w omvormer via een 3-aderige 2.5mm2 kabel naar een 16A automaat in de meterkast.
Dat zou betekenen dat je op deze groep en via deze kabel nog maximaal 1180 watt bij kan plaatsen (230*16-2500). Je vermeldt niet hoeveel vermogen je bij wilt plaatsen, maar het zal meer dan 1180 watt zijn, wat betekent dat het niet via dezelfde kabel/groep kan/mag.

• onetime
  • Niet online
@TheCory Ik weet niet of het goed gaat, waarschijnlijk wel, maar met een onderverdeler in je wasruimte met daarin 2 automaten van 16A en mogelijk de automaat in de hoofdgroepenkast verzwaren naar 20A kom je een heel eind. Aannemende dat de andere kant van je dak dan dus West is. Met voldoende hellingshoek.

• onetime
  • Niet online
@dennisfr Je stelt wel goede vragen, maar helaas mis je het stukje gelijktijdigheid en onderverdeler.

• dennisfr
onetime schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:44:
@dennisfr Je stelt wel goede vragen, maar helaas mis je het stukje gelijktijdigheid en onderverdeler.
Dat klopt, maar op basis van de summiere informatie van de vraagsteller heb ik ook een summier antwoord gegeven. Feit is, dat de resterende ruimte in de bestaande bedrading tussen meterkast en wasruimte (waarschijnlijk) de beperkende factor is.
En met twee zonne energie systemen op één groep, zou ik uitgaan van 100% gelijktijdigheid ongeacht verschillende orientaties etc.

[ Voor 12% gewijzigd door dennisfr op 23-06-2023 11:02 ]

• TheCory
dennisfr schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Om een goed onderbouwd antwoord te geven is meer informatie nodig:
- is het een 1-fase of 3-fase omvormer
- wat is het maximale vermogen dat de bestaande omvormer terug kan leveren (welk type Growatt)
- wat voor kabel is er toegepast en hoe is de groep afgezekerd in de meterkast.
- hoeveel vermogen wil je bij gaan plaatsen

Afgaand op het meest aannemelijke scenario, doe ik de volgende aanname:
een 1-fase Growatt 2500w omvormer via een 3-aderige 2.5mm2 kabel naar een 16A automaat in de meterkast.
Dat zou betekenen dat je op deze groep en via deze kabel nog maximaal 1180 watt bij kan plaatsen (230*16-2500). Je vermeldt niet hoeveel vermogen je bij wilt plaatsen, maar het zal meer dan 1180 watt zijn, wat betekent dat het niet via dezelfde kabel/groep kan/mag.
Omvormer - klopt!
Kabel - weet ik niet, gezien het allemaal netjes is weggewerkt in buizen; ik zou de werkschakelaar bij de omvormer waarschijnlijk wel even kunnen openen om te gluren als dit een bepalende factor is.
De automaat in de meterkast is 20A, dus dan zou er... 2100w bijgeplaatst kunnen worden?
onetime schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:39:
@TheCory Ik weet niet of het goed gaat, waarschijnlijk wel, maar met een onderverdeler in je wasruimte met daarin 2 automaten van 16A en mogelijk de automaat in de hoofdgroepenkast verzwaren naar 20A kom je een heel eind. Aannemende dat de andere kant van je dak dan dus West is. Met voldoende hellingshoek.
De automaat in de meterkast is al 20A, dus dat scheelt. Ik kan installateurs vragen naar een mogelijke onderverdeler; uit nieuwsgierigheid, wat is daar de functie van?

De andere kant is inderdaad west, met onbekende maar standaard hellingshoek. Sowieso zouden er maar twee panelen op het schuine gedeelte (voor de dakkapel) passen, en de rest zou op de dakkapel zelf gaan. Deze is 4x2, en er moet ook nog een buitenunit van de toekomstige airco op, dus daar past ook maar een beperkte hoeveelheid panelen.

Dus ik denk dat ik wel redelijk uit zal komen. Nice! Dat zal schelen in zowel het aanzicht van de gevel als de installatiekosten :)

Bedankt voor de hulp, beiden!

[ Voor 26% gewijzigd door TheCory op 23-06-2023 11:29 ]

• Galvatron
  • Laatst online: 28-12 19:41
c-nan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:19:
Wij hebben 2 string omvormers, ze hangen naast elkaar op zolder. Naast de omvormer hebben we ook nog een groot WTW unit hangen. De WTW unit maat behoordelijk wat geluid (op de hoogste stand).

Ik wil de omvormers + WTW inbouwen (muur erom heen). Eigenlijk ben ik er al mee begonnen :$

Nu begin ik te twijfelen of de ruimte niet te warm gaat worden (ivm warmte wat van de omvormers afkomt). In de muur (richting trapgat) wil ik een rooster plaatsen van +/- 6cm hoog en 40cm breed, maar is dat voldoende?

Blauw = omvormers
Groen = WTW unit
Rood = muur

[Afbeelding]
Mijn zolder lijkt op die van jou. Ik heb al een kamertje (rode lijnen in jouw tekening), dus binnen de rode lijnen hangt mijn CV, Duco en omvormer. Op een warme zonnige dag warmt het hok op tot 35c (op zich geen probleem aangezien omvormers, CV's prima opereren bij die temperaturen).

Mijn plan is nu om een 100mm ventilatierooster te plaatsen aan de kant van de trap zodat warme lucht kan ontsnappen. Ik verwacht geen wonderen, maar wel dat er ventilatie en overmatige warmte weg kan.

• onetime
  • Niet online
@TheCory Een onderverdeler is echt verplicht als je gebruikers en opwekkers op dezelfde groep wilt aansluiten. Ik zou het ook in jouw geval, bij verschillende soorten omvormers, doen.
Het beveiligd hoofdzakelijk de bedrading tegen overbelasting. Zodat je niet het maximum van de (ene) solar met het maximum uit je groepenkast totaal (~40A) kan verbruiken zonder dat er ergens iets afschakelt.
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat er een micro kapot gaat en alle stroom van alle omvormers + het net voor zijn kiezen krijgt. Dat zou heel fout kunnen gaan.

edit: @dennisfr Met oost west, wat er gewoon al stond, op een gewoon schuin dak, kan je ervan uit gaan dat de gelijktijdigheid GEEN 100% zal zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 23-06-2023 14:34 ]

• dennisfr
onetime schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:32:
edit: @dennisfr Met oost west, wat er gewoon al stond, op een gewoon schuin dak, kan je ervan uit gaan dat de gelijktijdigheid GEEN 100% zal zijn.
Dat klopt en je hebt ook wel gelijk, maar de gelijktijdigheid is enorm afhankelijk van de dakhoek. Bij mij is de Oost opsteling tegen 14:00 net over zijn piek heen, en zit West dan net voor de piek. (Gelijktijdigheid is op dat moment tussen de 90 en de 95%). Je moet daar dus een aanname voor doen.

De vraagsteller gaf niet aan hoeveel vermogen bij geplaatst gaat worden, en bij een bestaande opstelling die de eindgroep al meer dan 50% belast, zou ik niet adviseren om deze verder te belasten. Vooral niet als dit alleen is om een extra kabel(goot) te besparen.

Een 2e (nog niet genoemde reden) is, dat er een blijkbaar aanzienlijke afstand zit tussen meterkast en omvormer(s) met relatief grote spanningsval tot gevolg. Met de actuele problemen van uitval door te hoge netspanning zou ik alleen daarom al twee parallelle kabels toepassen ipv 1.

• onetime
  • Niet online
@dennisfr Maar hij geeft wel aan hoeveel ruimte hij beschikbaar heeft, en ongeveer welke dakhelling.
Verder inderdaad even naar de netspanning kijken. lees nog even goed na wat hij allemaal aan informatie geeft.

edit: kijk anders ook even naar de link in mijn footer.

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 23-06-2023 16:05 ]

• dennisfr
onetime schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:03:
@dennisfr Maar hij geeft wel aan hoeveel ruimte hij beschikbaar heeft, en ongeveer welke dakhelling.
Verder inderdaad even naar de netspanning kijken. lees nog even goed na wat hij allemaal aan informatie geeft.
Dat is een beetje flauw: die informatie was er nog niet toen wij dit onderonsje begonnen. Daarnaast zijn het nog steeds geen concrete cijfers. Het is ook prima om het niet met elkaar eens te zijn en een tegenstijdig advies te geven:
Ik denk dat we het wel eens zijn dat de betreffende groep/bekabeling zwaar belast gaat worden. Jij ziet daar geen bezwaar in, ik ben iets behoudender. Het is een grensgeval.

Met betrekking tot de onderverdeler: daarover zijn we het in ieder geval helemaal met elkaar eens :) : een omvormer kan ook een intern defect krijgen en een verbruiker worden ipv een generator. Dan zou er dus nog steeds 20A uit het net + datgene wat de andere omvormer(s) opwekken, naar de defecte omvormer kunnen gaan lopen.

• TheCory
dennisfr schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:58:
Vooral niet als dit alleen is om een extra kabel(goot) te besparen.
Het gaat deels inderdaad om het aanzicht van de gevel, maar ook de complexiteit van het aanleggen van een tweede verbinding naar de meterkast. Dit moet namelijk vanuit mijn wasruimte over het dak heen, over de dakgoot, langs de gevel, en dan óf (a) over een plat dak, langs een ander stuk gevel, in de voortuin de grond in, kruipruimte in en dan weer omhoog, óf (b) door twee muren (inclusief één van beton) de meterkast in. Het scheelt aanzienlijk als dat allemaal ontweken kan worden.

Maar ik zie dat er ook nadelen aan kleven, wat mijn vreugde over deze mogelijke oplossing ietwat dempt. -O- Ik zal het in ieder geval goed overleggen. Erg nuttige informatie allemaal, bedankt!

• onetime
  • Niet online
@dennisfr Die informatie was er volgens mij wel, maar hij heeft het wel nader gespecificeerd.
@TheCory Als je bekabeling naar de groepenkast vervangen zou kunnen worden door 4mm2 is dat super.

• dennisfr
TheCory schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:22:
[...]

Het gaat deels inderdaad om het aanzicht van de gevel, maar ook de complexiteit van het aanleggen van een tweede verbinding naar de meterkast. Dit moet namelijk vanuit mijn wasruimte over het dak heen, over de dakgoot, langs de gevel, en dan óf (a) over een plat dak, langs een ander stuk gevel, in de voortuin de grond in, kruipruimte in en dan weer omhoog, óf (b) door twee muren (inclusief één van beton) de meterkast in. Het scheelt aanzienlijk als dat allemaal ontweken kan worden.

Maar ik zie dat er ook nadelen aan kleven, wat mijn vreugde over deze mogelijke oplossing ietwat dempt. -O- Ik zal het in ieder geval goed overleggen. Erg nuttige informatie allemaal, bedankt!
Dat klinkt als een behoorlijk lange kabel. Upgraden naar 4 mm2 zoals @onetime aangeeft is toch al verstandig, maar als je bestaande kabel langer is dan 25 meter (uitgaande van 2.5mm2) zelfs bijna noodzakelijk: dan mag er namelijk maximaal 16A lopen, waarvan nu al 11A in gebruik.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-12 18:05

Sebazzz

3dp

Er zijn afgelopen periode een hoop zonnepanelen erbij gekomen maar ik heb nog niet echt problemen met netspanning gehad. Waarschijnlijk omdat de de meeste huizen west-oost (55-255 graden) staan en maar enkele op zuid-oost (145 graden) staan. Deze lus aan woningen is ook direct op de wijkomvormer aangesloten.

Hoe gaat het met het spanning bij jullie? :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sebazzz schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:51:
Er zijn afgelopen periode een hoop zonnepanelen erbij gekomen maar ik heb nog niet echt problemen met netspanning gehad. Waarschijnlijk omdat de de meeste huizen west-oost (55-255 graden) staan en maar enkele op zuid-oost (145 graden) staan. Deze lus aan woningen is ook direct op de wijkomvormer aangesloten.

In Twente (Coteq als netbeheerder) heb ik om 06:30 's ochtends (en 01:30 's nachts) 230V. De rest v.d. nacht 234V en om 12:40 was de hoogste piek van vandaag met 241V (de laagste spanning op een andere fase was toen 238V) dit alles gemeten met de slimme meter i.c.m. de P1-poort.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• TheCory
dennisfr schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Dat klinkt als een behoorlijk lange kabel. Upgraden naar 4 mm2 zoals @onetime aangeeft is toch al verstandig, maar als je bestaande kabel langer is dan 25 meter (uitgaande van 2.5mm2) zelfs bijna noodzakelijk: dan mag er namelijk maximaal 16A lopen, waarvan nu al 11A in gebruik.
Zeker niet zo lang - < 15 meter - maar de locatie van de meterkast is gewoon onhandig.

Upgraden van de kabel zal ik zeker suggereren. :)

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:34

Dramatisch, van 10u tot 16u is het in de meterkast continu >249v op heel zonnige dagen en vallen er regelmatig micro omvormers uit. Mis denk ik 1/3e van de potentiële opbrengst op zonnige dagen. Binnenkort gaan we naar 3 fasen, kijken of dat wat helpt.

• TCMR
Zelfde verhaal, ik zie bijna dagelijks in de buurt ergens een nieuwe set panelen, of een uitbreiding. Netspanning valt hier ondanks dat reuze mee: op zonnige dagen 248 max op alle fasen. Kan inderdaad goed komen omdat niet alle daken in de wijk hetzelfde georiënteerd zijn, en de pieken dus verspreid liggen.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
Nachtapotheker schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:32:
[...]

Dramatisch, van 10u tot 16u is het in de meterkast continu >249v op heel zonnige dagen en vallen er regelmatig micro omvormers uit. Mis denk ik 1/3e van de potentiële opbrengst op zonnige dagen. Binnenkort gaan we naar 3 fasen, kijken of dat wat helpt.
Hier pak ik door redelijk structurele uitval tussen ca 10:30 en 17:00 uur de laatste weken gemiddeld maar een dagelijkse opwek van zo’n 10 kWh ipv 33…..Voltage loopt dan al snel richting 253 V.

Alleen als ik mijn auto in dat tijdsblok laadt, gaat het beter, maar ik ben overdag ook wel eens onderweg ;) Hele wijk heeft al geklaagd bij Enexis, probleem wordt ook onderkend, maar wanneer het opgelost is?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:23
BGFG schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:47:
[...]

Hier pak ik door redelijk structurele uitval tussen ca 10:30 en 17:00 uur de laatste weken gemiddeld maar een dagelijkse opwek van zo’n 10 kWh ipv 33…..Voltage loopt dan al snel richting 253 V.

Alleen als ik mijn auto in dat tijdsblok laadt, gaat het beter, maar ik ben overdag ook wel eens onderweg ;) Hele wijk heeft al geklaagd bij Enexis, probleem wordt ook onderkend, maar wanneer het opgelost is?
Je kunt proberen om in je omvormer wat settings aan te passen, dat ie wat terugschakelt in de buurt van de 253v. Heeft bij mij tot nu toe goed resultaat!

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:05
Martin7182 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:39:
[...]

Niet-slagvaste, flexibele buizen zijn het. Niet ideaal, maar ze liggen dus uit elkaar :)
Zelfs die is er slagvast :+

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:47
Enexis Oost-Twente hier: fase 1 uitschieters naar 238V, fasen 2 en 3 komen niet hoger dan 234V :*)

[ Voor 5% gewijzigd door dennistd op 24-06-2023 15:24 ]

• dennisfr
True schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:14:
[...]

In Twente (Coteq als netbeheerder) heb ik om 06:30 's ochtends (en 01:30 's nachts) 230V. De rest v.d. nacht 234V en om 12:40 was de hoogste piek van vandaag met 241V (de laagste spanning op een andere fase was toen 238V) dit alles gemeten met de slimme meter i.c.m. de P1-poort.
Ik weet niet of het aan Coteq ligt, maar ook bij ons (ook Twente) tussen de 228V en de 238V volgens de P1 meter. Best blij mee aangezien er hier in de (ruim 40 jaar oude) wijk ook ontzettend veel zonnepanelen zijn bijgekomen de afgelopen twee jaar.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-12 18:05

Sebazzz

3dp

Als ik zo te reacties hierboven zie lijkt het (1) structureel te liggen aan wijken waar bijna alle de daken noord-zuid staan, (2) Enexis wordt veel genoemd (niet alleen hier, maar op andere plekken ook).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• BGFG
Martinusz schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:53:
[...]

Je kunt proberen om in je omvormer wat settings aan te passen, dat ie wat terugschakelt in de buurt van de 253v. Heeft bij mij tot nu toe goed resultaat!
Op zich gaat mijn Goodwe omvormer daar al goed mee om; hij bouwt vanaf ca 250 volt af, en bij 253 volt schakelt ie echt uit, maar blijft het wel steeds proberen. Of dat nou zo goed is voor de techniek betwijfel ik, maar goed. Een groot gedeelte van een zonnige dag is de spanning dus in onze wijk 253 volt en hoger (dankzij Enexis inderdaad, die recent wat heeft aangepast in de wijk kast) en dan heb je dus niks aan je mooie paneeltjes :(

[ Voor 4% gewijzigd door BGFG op 24-06-2023 09:21 ]

• Jojan265
BGFG schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:20:
[...]

Op zich gaat mijn Goodwe omvormer daar al goed mee om; hij bouwt vanaf ca 250 volt af, en bij 253 volt schakelt ie echt uit, maar blijft het wel steeds proberen. Of dat nou zo goed is voor de techniek betwijfel ik, maar goed. Een groot gedeelte van een zonnige dag is de spanning dus in onze wijk 253 volt en hoger (dankzij Enexis inderdaad, die recent wat heeft aangepast in de wijk kast) en dan heb je dus niks aan je mooie paneeltjes :(
Ik zit ook in een Enexis gebied (Z.O.Groningen) en zat vorig jaar veelal op het randje. Mijn overbuurman had regelmatig uitval van zijn beide omvormers. Eind vorig jaar is de spanning een tijdje weggeweest vanwege onderhoud en sindsdien is de spanning 10 V AC lager. Ik zit nu weer redelijk aan de veilige kant (max. 248 V AC).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik vind het niet per se heel raar dat er veel klachten zijn over Enexis, ze hebben ook simpelweg een groot (buiten)gebied onder beheer met veel (particulieren met) PV-installaties.

Afbeeldingslocatie: https://www.energievergelijk.nl/wp-content/uploads/2022/06/Netbeheerders-elektriciteit-juni-2022.jpg

https://www.nvde.nl/wp-content/uploads/2019/08/Groei-zonnepanelen-per-gemeente-NVDE-April-2019.pdf

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

238V momenteel. Maximaal 242V gezien. 10 kWp op een 1-fase aansluiting >:) (wel zuid+noord).

• OMX2000
  • Laatst online: 28-12 16:45

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb bijna weken geleden een melding gemaakt bij Enexis over spanningsproblemen. Netjes mail gehad dat het in behandeling is. maar als ik nu kijk of er een melding gedaan is in onze wijk krijg ik de melding dat dat nog niet gebeurd is.

Lijkt me nie heel handig dat je die update niet even doet. Scheelt je onnodig verwerken van meldingen. Ik snap dat ze het druk hebben, maar een status bijwerken helpt zowel de klanten (aka aansluitingen) als Enexis.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Hu2bPV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-12 17:14
graag advies voor het volgende probleem:
APsystems:
kan ik twee ECU-C's gebruiken om met de eerste 12 panelen te monitoren en met de tweede de elektriciteit consumptie in de meterkast te monitoren?
De panelen liggen namelijk 50 m van de meterkast.

Of is er een andere oplossing?

3360 Wp, M3

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

OMX2000 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:07:
Ik heb bijna weken geleden een melding gemaakt bij Enexis over spanningsproblemen. Netjes mail gehad dat het in behandeling is. maar als ik nu kijk of er een melding gedaan is in onze wijk krijg ik de melding dat dat nog niet gebeurd is.

Lijkt me nie heel handig dat je die update niet even doet. Scheelt je onnodig verwerken van meldingen. Ik snap dat ze het druk hebben, maar een status bijwerken helpt zowel de klanten (aka aansluitingen) als Enexis.
Het lijkt mij juist handig om dit niet te vermelden, immers wil je graag weten of de investering v.h. verbeteren van het netwerk in jouw wijk helpt voor twee adressen of dat er in die wijk 163 huishoudens uitval hebben door een te hoge netspanning. Als ze het wel noemen, maakt niemand er meer een melding van.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sebazzz schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:57:
Als ik zo te reacties hierboven zie lijkt het (1) structureel te liggen aan wijken waar bijna alle de daken noord-zuid staan, (2) Enexis wordt veel genoemd (niet alleen hier, maar op andere plekken ook).
Dit is echt enorm kort door de bocht. Alle sets pieken in de middag. Zuid georiënteerde iets hoger en smaller, maar OW piekt ook rond diezelfde tijd. Veel sets op zuid doet wel iets, maar dit als dé bepalende factor noemen is hetzelfde als zeggen "koopwoningen hebben er structureel meer last van" of "oude wijken hebben er structureel meer last van" ofzo (beide factoren, beide niet structureel).

De hoeveelheid opwekking en de mate waarop het net capaciteit (buisdikte) heeft het af te laten vloeien zonder een enorm hoge spanning (druk) nodig te hebben is 100% bepalend voor de problemen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• TCMR
JvS schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:59:
[...]
Dit is echt enorm kort door de bocht. Alle sets pieken in de middag.
Eh... nee.

Ik monitor twee verschillende sets, en die op zuid-oost piekt rond 10.30 uur, die op zuid-west haalt z'n piek pas om 15:30 uur.

• Nachtapotheker
Hier liggen voornamelijk o-w sets en toch is het net van 10u tot 16u overvol (Stedin). Mijn eigen set ligt op zuid (en 2 paneeltjes op oost).
Alle postcodes hier om ons heen staan in het overzicht van bekende spanningsproblemen. Ben benieuwd wanneer ze iets gaan doen.

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-12 19:09
Nachtapotheker schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:38:
Hier liggen voornamelijk o-w sets en toch is het net van 10u tot 16u overvol (Stedin). Mijn eigen set ligt op zuid (en 2 paneeltjes op oost).
Alle postcodes hier om ons heen staan in het overzicht van bekende spanningsproblemen. Ben benieuwd wanneer ze iets gaan doen.
Waar kan ik dit overzicht vinden? Ik heb gezocht maar nog niet gevonden.
Dank alvast.

Alsnog gevonden: https://terugleverproblemen.web.liander.nl/postcodecheck

[ Voor 7% gewijzigd door grotegok op 25-06-2023 09:59 ]

• Jojan265
TCMR schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:47:
[...]

Eh... nee.

Ik monitor twee verschillende sets, en die op zuid-oost piekt rond 10.30 uur, die op zuid-west haalt z'n piek pas om 15:30 uur.
Ik monitor ook 2 sets:

Set 1: 152° ligging en 15° helling (dus ∼ ZZO), piekt om 13 uur.
Set 2: 242° ligging en 50° helling (dus ∼ WZW), piekt om 16 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_k2yk64XJ14IP_0324sBPMb7Qs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AyYkmlAmIcjePFAY46n6Sv4r.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgqKdO_M8rNFOJ-q0-KjukQS3PY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XbefyfYTTeRJiBiqC75fPDy3.png?f=user_large

• Termy
  • Laatst online: 01:15

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hu2bPV schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:34:
graag advies voor het volgende probleem:
APsystems:
kan ik twee ECU-C's gebruiken om met de eerste 12 panelen te monitoren en met de tweede de elektriciteit consumptie in de meterkast te monitoren?
De panelen liggen namelijk 50 m van de meterkast.

Of is er een andere oplossing?
Wat wil je precies? Wil je dat de productie aangepast wordt aan de meting (export limiteren bv) of wil je gewoon je meter uitlezen en opwek monitoren, los van elkaar? Voor het 1e zou ik denken dat je de CTklemmen gewoon kunt verlengen via een UTP-kabel (paar per klem) naar waar de ECU moet liggen om met je panelen te praten (mijn Zappi laadpaal kan dat ook over 75 meter) en in geval van het 2e zou ik gewoon een P1 meter (homewizard bv) kopen en een ECU-R voor de panelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Nachtapotheker
grotegok schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Waar kan ik dit overzicht vinden? Ik heb gezocht maar nog niet gevonden.
Dank alvast.

Alsnog gevonden: https://terugleverproblemen.web.liander.nl/postcodecheck
Hierbij ook de lijst van Stedin.

https://www.stedin.net/-/...st-spanningsproblemen.pdf

• JC-Denton
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:58
Hier in Flevoland (Liander) is het niet veel beter. Heb 10 panelen en een 1-fase omvormer. s' nachts zit de beste fase al op 247v. Rond een uur of 10-11 in de ochtend bereikt deze 253v en gaat de boel uit. Pas tegen 17:00 - 18:00 gaat de omvormer in stapjes weer aan en wek je met wat geluk nog een paar kw/h op. Andere in de wijk met een 3-fase omvormer zijn helemaal de sjaak, zodra de slechtse fase al 253v aantikt stopt de boel.

Dit ligt niet aan bekabeling of trafo huisjes, de wijk staat er pas 3 jaar.

Mijn tip, verdiep je goed in de netspanning en meet bij je meterkast op zonnige dagen de spanning op je fase(s). Besluit daarop of je een 3-fase of 1-fase omvormer neemt. Ligt de spanning te hoog, doe het dan gewoon niet. Je verdiend je investering nooit meer terug.. Netbeheerders zijn helaas enkel verantwoordelijk voor het leveren van spanning maar niet aansprakelijk waardoor dit alleen maar erger wordt.

• Nachtapotheker
JC-Denton schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:53:
[...]

Hier in Flevoland (Liander) is het niet veel beter. Heb 10 panelen en een 1-fase omvormer. s' nachts zit de beste fase al op 247v. Rond een uur of 10-11 in de ochtend bereikt deze 253v en gaat de boel uit. Pas tegen 17:00 - 18:00 gaat de omvormer in stapjes weer aan en wek je met wat geluk nog een paar kw/h op. Andere in de wijk met een 3-fase omvormer zijn helemaal de sjaak, zodra de slechtse fase al 253v aantikt stopt de boel.

Mijn tip, verdiep je goed in de netspanning en meet bij je meterkast op zonnige dagen de spanning op je fase(s). Besluit daarop of je een 3-fase of 1-fase omvormer neemt. Ligt de spanning te hoog, doe het dan gewoon niet. Je verdiend je investering nooit meer terug.. Netbeheerders zijn helaas enkel verantwoordelijk voor het leveren van spanning maar niet aansprakelijk waardoor dit alleen maar erger wordt.
Zo dat is wel bizar, daar zou wel iets aan gedaan moeten kunnen worden zou je zeggen.
Ik heb micro’s dus er werken er altijd wel een paar gelukkig.
Ik heb nu nog 1 fase, geen idee hoe de andere fases erbij staan. In mijn meterkast meet ik op zonnige dagen continu 249v of hoger. Wat op het dak resulteert in 253+ en dus uitval.
Als de zon onder is, is het voltage altijd 235v. En als er geen zon is rond etenstijd heb ik zelfs 220v gezien (hier is geen gas in de wijk, iedereen kookt elektrisch).
De oorzaak is dus overduidelijk zonnepanelen 😅. Maar lijkt me ook lastig bij te stellen voor de netbeheerder, gezien ook de ‘dalen’ op de dag.
Ik ga wel naar 3 fasen, met kleinere strings micro’s die op verschillende fasen zitten heb je minder spanningsverlies en hoop ik net onder die 253 te blijven op het dak. (Ik heb nu 12 panelen op 1 fase, dat levert wel wat spanningsverlies op aan het eind van de kabel)
Anderen in de buurt halen op 3 fasen met micro’s wel betere resultaten.

• JC-Denton
Nachtapotheker schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Zo dat is wel bizar, daar zou wel iets aan gedaan moeten kunnen worden zou je zeggen.
Ik heb micro’s dus er werken er altijd wel een paar gelukkig.
Ik heb nu nog 1 fase, geen idee hoe de andere fases erbij staan. In mijn meterkast meet ik op zonnige dagen continu 249v of hoger. Wat op het dak resulteert in 253+ en dus uitval.
Als de zon onder is, is het voltage altijd 235v. En als er geen zon is rond etenstijd heb ik zelfs 220v gezien (hier is geen gas in de wijk, iedereen kookt elektrisch).
De oorzaak is dus overduidelijk zonnepanelen 😅. Maar lijkt me ook lastig bij te stellen voor de netbeheerder, gezien ook de ‘dalen’ op de dag.
Ik ga wel naar 3 fasen, met kleinere strings micro’s die op verschillende fasen zitten heb je minder spanningsverlies en hoop ik net onder die 253 te blijven op het dak. (Ik heb nu 12 panelen op 1 fase, dat levert wel wat spanningsverlies op aan het eind van de kabel)
Anderen in de buurt halen op 3 fasen met micro’s wel betere resultaten.
Micro omvormers gaan een stuk beter, een aantal hier in de wijk gebruiken dat en leveren wel de hele dag door terug. Uiteraard minder dan verwacht, maar ze werken wel. De standaard omvormers staan de hele dag uit. Ter vergelijking; Ik heb dezelfde panelen als mijn buurman, hij heeft een 3-fase omvormer en ik een 1-fase, beide van Omnik. Hij heeft 16 panelen en ik 10. Sommige dagen wek ik gewoon 1/3 meer omdat ik nog een "goede" teruglever fase kan kiezen.

Liander geeft aan alles te hebben gedaan en eerst het landelijke net verbeterd moet worden. Dit is volgens huidige planning ongeveer 10-15 jaar.

Het lullige is dat de omvormer de hele dag uit staat. Dus je gebruikt gewoon weer grijze stroom. Alle tips om juist overdag ja apparaten te gebruiken geldt voor ons in ieder geval niet. De wasmachine moet heel vroeg in de ochtend of juist in de avond aan.

Het zou fantastisch zijn als je tijdelijk je huis van het net kan koppelen en op zonnige dagen je eigen opwekking kan gebruiken. Hetzelfde met thuisbatterijen. Ook deze staan hier de hele dag uit omdat netspanning te hoog is. Je kan nu onmogelijk je eigen stroom opwekken of stroom uit je batterij halen. Als iemand hier iets op verzint investeer ik graag mee!

• Nachtapotheker
JC-Denton schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Micro omvormers gaan een stuk beter, een aantal hier in de wijk gebruiken dat en leveren wel de hele dag door terug. Uiteraard minder dan verwacht, maar ze werken wel. De standaard omvormers staan de hele dag uit. Ter vergelijking; Ik heb dezelfde panelen als mijn buurman, hij heeft een 3-fase omvormer en ik een 1-fase, beide van Omnik. Hij heeft 16 panelen en ik 10. Sommige dagen wek ik gewoon 1/3 meer omdat ik nog een "goede" teruglever fase kan kiezen.

Liander geeft aan alles te hebben gedaan en eerst het landelijke net verbeterd moet worden. Dit is volgens huidige planning ongeveer 10-15 jaar.

Het lullige is dat de omvormer de hele dag uit staat. Dus je gebruikt gewoon weer grijze stroom. Alle tips om juist overdag ja apparaten te gebruiken geldt voor ons in ieder geval niet. De wasmachine moet heel vroeg in de ochtend of juist in de avond aan.

Het zou fantastisch zijn als je tijdelijk je huis van het net kan koppelen en op zonnige dagen je eigen opwekking kan gebruiken. Hetzelfde met thuisbatterijen. Ook deze staan hier de hele dag uit omdat netspanning te hoog is. Je kan nu onmogelijk je eigen stroom opwekken of stroom uit je batterij halen. Als iemand hier iets op verzint investeer ik graag mee!
Ja klopt dat is wel heel erg zuur. Ik wist op voorhand niet dat ik in een ‘probleemgebied’ woonde 😅 maar ben blij dat ik toevallig voor micro’s heb gekozen. Met een ‘normale’ omvormer had ik ook dezelfde problemen ervaren denk ik.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

's nachts al 247V is erg bijzonder. Wat zou de reden zijn dat de spanning zo hoog is?

• Jojan265
[...]

Dit is echt niet normaal. 's Nachts zou de spanning bij niet teveel wind echt in de buurt van 230 V AC moeten liggen. En waarom zou het niet aan de trafo kunnen liggen. Deze zijn in kleine stapjes aan te passen aan de benodigde spanning. Ik heb het vermoeden dat deze nog wel wat terug geregeld kunnen worden. Want ook al zou je aan het eind wonen van de kabel, dan zou er 's nachts zeker niet een te hoge spanning mogen zijn.

Als je het inderdaad goed gemeten hebt (de uitval van de omvormers bewijzen dat ook), zou ik hier zeker melding van maken bij Liander. Dit is een veel te grote afwijking en mag waarschijnlijk ook niet. De netbeheerder moet zorgen voor een acceptabele spanning. Als de spanning te hoog wordt bij een hele zonnige dag, zou de netbeheerder er nog onderuit kunnen komen. Maar als er nagenoeg geen opwek is, en de spanning is dan nog zo hoog, zit er iets goed fout en moet aangepast worden. Als iedereen met zonnepanelen in de wijk er problemen mee heeft, zou ik dit als grote groep aanhangig maken.

• Hu2bPV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-12 17:14
Termy schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Wat wil je precies? Wil je dat de productie aangepast wordt aan de meting (export limiteren bv) of wil je gewoon je meter uitlezen en opwek monitoren, los van elkaar? Voor het 1e zou ik denken dat je de CTklemmen gewoon kunt verlengen via een UTP-kabel (paar per klem) naar waar de ECU moet liggen om met je panelen te praten (mijn Zappi laadpaal kan dat ook over 75 meter) en in geval van het 2e zou ik gewoon een P1 meter (homewizard bv) kopen en een ECU-R voor de panelen.
Dank.. : Ik wil de export limiteren (want in Frankrijk....). Verlengen van de CTklemmen wordt door APsystems afgeraden bij lengtes langer dan 30 m. Ik had gehoopt dat iemand al ervaring heeft met 2 ECU-C's gekoppeld aan een opstelling. Ik zal het voorleggen aan de helpdesk van APsystems

3360 Wp, M3

• jadjong
  • Niet online
Dre schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:13:
[...]

's nachts al 247V is erg bijzonder. Wat zou de reden zijn dat de spanning zo hoog is?
Trafo op de groei geplaatst en te hoog afgesteld voor de voorlopgi beperkte afname?
Of het ding is geplaatst in een tijd dat iedereen plantjes op zolder had en nu zijn die geoogst. :P

• JC-Denton
jadjong schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Trafo op de groei geplaatst en te hoog afgesteld voor de voorlopgi beperkte afname?
Of het ding is geplaatst in een tijd dat iedereen plantjes op zolder had en nu zijn die geoogst. :P
haha nee, de hele wijk staat er net 3 a 4 jaar. Dus alle leidingen en trafo huisjes zijn nieuw.
Er staan wel veel energieneutrale woningen, die zijn helemaal volgeplakt met zonnepanelen, zonneboilers, warmtepompen etc. om 0 op de meter te krijgen. Zelf zit ik op 20 meter van de trafo, hoewel ik natuurlijk niet weet hoe de bekabeling onder de grond loopt.

Gezamelijk proberen we bij Liander tot oplossingen te komen maar tot nu toe komt daar niet veel uit.
In vergelijking met andere in de wijk valt mijn investeringsschade met slechts 10 panelen dan nog mee.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:54
[...]
Dit kan toch ook? Een thuisbatterij met eilandbedrijf en systeem waarmee je de woning (tijdelijk) los kan koppelen van het net?

Een soortgelijk systeem dus als je ook bij een stroomstoring stroom wilt kunnen hebben en de PV omvormer je batterij wilt kunnen laten voeden. Ik ben daar zelf ook in geïnteresseerd (heb al een hybride omvormer), maar gezien de huidige salderingsregeling heb ik het nog even geparkeerd.
Goedkoop is het niet, maar technisch is het mogelijk.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
[...]

Waarschijnlijk zakt de spanning in jouw huis wel een beetje als de wasmachine opwarmt, dus er is een kans dat je dan toch stroom van je eigen panelen gebruikt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-12 12:24
Als die uitval overal gaat toenemen, is het toch niet interessant meer om panelen neer te leggen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
scofield schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:32:
Als die uitval overal gaat toenemen, is het toch niet interessant meer om panelen neer te leggen.
In België moet de netwerkbeheerder dan de situatie oplossen.
Is daar in Nederland niks over vastgelegd?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12 22:04

Lulukai

God's gift to women

Kan je 3 'normale' panelen gebruiken op een APS DS3D, of moeten het er altijd 2 of 4 zijn?
Volgens de spec sheet heb je minimaal 52V nodig, dus daar kom je met 1 normaal paneel niet aan. Maar als je er 3 panelen op aansluit, heb je wel op 1 kanaal die opstartspanning.

Ik ga uit dat het niet kan, maar alle communicatie van APS meldt 'tot 4 panelen op 1 omvormer', maar het moeten er volgens mij altijd exact 4 zijn. (of 2, maar dan koop je beter een DS3/DS3-L)

https://emea.apsystems.co...tasheet-2022-09-27-UK.pdf

(normaal paneel bedoel ik gewoon een 410Wp paneel, met VoC 38V en max. rated 32V)

[ Voor 6% gewijzigd door Lulukai op 25-06-2023 17:52 ]

.

• TCMR
scofield schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:32:
Het is hier vast al heel vaak langsgekomen, maar als je een EV hebt, en die staat thuis op zonnige dagen, is het een mooie manier om aan netspanningsproblemen te ontkomen: gewoon op vol vermogen laden. Twee voordelen: netspanning zakt iets omdat jouw zonnestroom-installatie niet meer naar het net staat te leveren + je auto gaat rapper vol omdat de netspanning hoog is. Bijkomend voordeel: 100% zeker dat je op groene stroom rijdt…

• BGFG
TCMR schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:07:
[...]

Het is hier vast al heel vaak langsgekomen, maar als je een EV hebt, en die staat thuis op zonnige dagen, is het een mooie manier om aan netspanningsproblemen te ontkomen: gewoon op vol vermogen laden. Twee voordelen: netspanning zakt iets omdat jouw zonnestroom-installatie niet meer naar het net staat te leveren + je auto gaat rapper vol omdat de netspanning hoog is. Bijkomend voordeel: 100% zeker dat je op groene stroom rijdt…
Goed verhaal, maar in de praktijk toch wat anders. Ik probeer dat uiteraard zoveel mogelijk; heb een EV met een forse 80 kWh accu, maar die is ook wel weer eens vol. Bovendien ben ik overdag ook wel eens onderweg. Je verhaal over het sneller laden omdat de netspanning hoger is, is niet waar: de laadpaal limiteert het laden normaal gesproken.
Dus noemen we dit een gevalletje pleisters plakken, zonder de oorzaak van het probleem op te lossen. Typisch Nederland: we forceren iedereen om zoveel mogelijk te investeren in panelen en als het zover is heb je er (bijna) niks aan. In mijn geval doen ze de hele dag vrijwel niks meer als ik de auto oplaadtruck niet toepas.

[ Voor 5% gewijzigd door BGFG op 25-06-2023 19:02 ]

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren