Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste
Acties:
  • 678.415 views

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-12 19:38
Weet iemand hoe de regels zijn met zonnepanelen en een gedeeld dak?

Ik zag toevallig dat onze (boven)buren een omgevingsvergunning hebben aangevraagd voor het plaatsen van zonnepanelen. Ik heb de documenten opgevraagd en ik zie dat ze offerte en plan hebben ingediend waarbij ongeveer het gehele dak vol ligt met panelen.

Nu willen wij in de toekomst misschien ook wel zonnepanelen. Dus als de buurman het hele dak, of juiste de beste plekken op het zuiden al bezet heeft ben ik daar natuurlijk wat minder blij mee.

We zitten trouwens in een VvE, ik moet nog even informeren wat de regels zijn rondom panelen op onze gezamenlijke daken, dus ik verwacht ook niet dat er snel panelen zullen liggen.

Weet een van jullie wat de regels zijn rondom zonnepanelen - appartementen - gedeelde daken enzovoorts?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@webber87 Dat hangt af van de statuten en splitsingsakte, in de regel moet de ALV hier over beslissen.
Is dat niet gebeurd dan kan de VVE ze weg laten halen. Hoe, dat staat in dezelfde stukken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online
@webber87 Hoe groot is de VVE? 2 appartementen? Ga eens overleggen na genoemde stukken te hebben gelezen en begrepen te hebben. Laat je eventueel juridisch bijstaan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online
dennisfr schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:05:
[...] Bij mijn 10 jaar oude Omnik 1K liet de lijmlaag van de DC connectoren (de MC4 aansluitingen op de omvormer zelf) los, nadat ik de zonnepanelen (voorzichtig) tijdelijk had afgekoppeld. Dus die bungelden los onder de omvormer. Hij produceert nog wel gewoon, maar ik heb enkele weken geleden toch uit voorzorg (en veiligheidsoverwegingen) de zonnepanelen afgekoppeld en aangesloten op de 2e tracker van de SMA 3.0 die er naast hangt.

De SMA topt net niet af op 3000W met 3360Wp op west een 1020Wp op oost.
Wat houdt je tegen om die connectoren gewoon zelf weer vast te lijmen?

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:29

ErikVers

e-Duurzaam

dennisfr schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:23:
[...]

Correct me if I am wrong, maar bij volledig afdekken zouden de bypass diodes het paneel volledig moeten bypassen toch? Dus 1/9 minder opbrengst zou ik zeggen.
Correct, en in de meeste gallen ook per 1/3 op paneel niveau ook nog eens. Heb het getest op diverse type panelen en werkt bij wat ik heb getest feilloos. @klump4u jij andere praktijk ervaringen? Diode werkt gewoon in mijn testen als een prima bypass als je paneel (deels) schaduw heeft.

Per type omvormer afhankelijk hoe snel hij een “sweep” geeft om naar nieuwe optimale opwekking te zoeken. Je kan soms ook nog een schaduw programma aanzetten, dan zoekt hij vaker naar dit punt zonder dat hier perse een aanleiding voor waarneembaar is voor de omvormer.

[ Voor 23% gewijzigd door ErikVers op 16-06-2023 16:24 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• webber87
onetime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:18:
@webber87 Dat hangt af van de statuten en splitsingsakte, in de regel moet de ALV hier over beslissen.
Is dat niet gebeurd dan kan de VVE ze weg laten halen. Hoe, dat staat in dezelfde stukken.
Dank! Ik heb het even snel gecheckt en ik zie het volgende staan. Er staat dan niet expliciet 'Zonnepanelen'. Die waren toen het splitsingsakte was opgesteld nog niet aan de orde, maar er staat wel wat allemaal gemeenschappelijk is, waaronder het dak, en dat de installaties dat op moment van de akte nog niet aanwezig waren, dat daar ook over gestemd moet worden. Als ik het zo snel lees.

Zie hieronder een stuk uit de akte, ik moest het bestand even converteren met OCR om het te kunnen kopiëren, vandaar dat de opmaak niet helemaal lekker loopt.

Ik ga het even checken bij het bestuur van de VvE. Kan mij voorstellen dat dit bij meerdere VvE speelt en/of gaat spelen.
Artikel 9-------------------------
1. Tot de gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken worden --ondermeer
gerekend, voor zover aanwezig:
a, de funderingen, de dragende muren en de kolommen, de geraamtes van de -gebouwen
met de ondergrond, het ruwe metselwerk, alsmede de vloeren metuitzondering
van de afwerklagen In de privé gedeelten, de buitengevels,---waaronder
begrepen de raamkozijnen met glas. de deuren welke zich in de -buitengevel
bevinden of de scheldl119 vormen tussen het gemeenschappelijk en
hel privé gedeelte, de balkonoonstructles, de daken. de schoorstenen en de -ventllallekanalen,
de erfafscheidingen aan de openbare weg, hel hek- en --traliewerk
voor zover het geen prlvli-afscheldlngen betreft alsmede het---(
standaard) hang- en slullw"erk aan kozijnen welke aan de buitengevel van het -
gebouw zllten één en ander voorzover aanwezig:
b. de technische Installaties met de daarbij behorende leidingen, met name voor -
de centrale verwErming en voor luchtbehandeling, de leidingen voor de afvoer -
van hemelwater en de riolering, hel drainagesysteem, bestaande uit een --pomp
put met pompen en negen (9) controleputten en de daarbij behorende -leidingen
en dralnagegoten, de leldlngen voor gas en water, de elektrlcltelts- en.
telefaonleldlngen, de gemeenschappall)ke antenne, de bliksembevelllglng, de -
alarmlnstallalles en de systemen voor oproep en deuropeners, alles voor zover -
die Installaties niet uitsluitend ten dienste van één privé gedeelte strekken, alles
voorzover die installaties respectievelijk leidingen niet tot het eigendom van een
nutsbedrijf moeten worden gerekend.---------------
2. Het is een eigenaar of gebruiker wnder toestemming van de vergadering niet --toegestaan
veranderingen aan te brengen in de gemeenschappelijke gedeelten en -
de gemeenschappelijke zaken, ook als deze zich in de privé gedeelten bevinden. -
3. Alle bepalingen in dit reglement die betrekking hebben op Installaties die ten tijde van
het opmaken van deze akte niet aanwezig zijn in het gebouw, zullen van toepassing -
zijn vanaf het moment dat wordt besloten deze aan te brangen, tenzij de vereniging -
anders bepaalt.
Artlkel10------------------------lndien er twijfel bestaat of een gedeelte van het gebouw of aan zaak al den niet tot de -gemeenschappelijke gedeellten en/of de gemeenschappelijke zaken behoort, wordt --hierover
beslist door de vergadering.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12 10:22
webber87 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:25:
[...]

Dank! Ik heb het even snel gecheckt en ik zie het volgende staan. Er staat dan niet expliciet 'Zonnepanelen'. Die waren toen het splitsingsakte was opgesteld nog niet aan de orde, maar er staat wel wat allemaal gemeenschappelijk is, waaronder het dak, en dat de installaties dat op moment van de akte nog niet aanwezig waren, dat daar ook over gestemd moet worden. Als ik het zo snel lees.

Zie hieronder een stuk uit de akte, ik moest het bestand even converteren met OCR om het te kunnen kopiëren, vandaar dat de opmaak niet helemaal lekker loopt.

Ik ga het even checken bij het bestuur van de VvE. Kan mij voorstellen dat dit bij meerdere VvE speelt en/of gaat spelen.

Edit: qua kosten/aansprakelijkheid. Wie betaalt er voor een lekkage vanaf het dak, of vervanging dakbedekking? Als dat samen is, heb je zeker samen recht op een stukje dak.

[...]
Maar heel praktisch: het lijkt me verdedigbaar dat als je een gedeeld dak hebt, ieder ook recht heeft op een evenredig gedeelte.

Wat let je om met de buren te praten en kijken of je samen het dak vol kunt leggen? Ieder z'n eigen deel van panelen aan je eigen omvormer, maar qua neerleggen is het erg eenvoudig.

[ Voor 7% gewijzigd door Zwartoog op 16-06-2023 16:42 ]

• webber87
Zwartoog schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:36:
[...]

Maar heel praktisch: het lijkt me verdedigbaar dat als je een gedeeld dak hebt, ieder ook recht heeft op een evenredig gedeelte.

Wat let je om met de buren te praten en kijken of je samen het dak vol kunt leggen? Ieder z'n eigen deel van panelen aan je eigen omvormer, maar qua neerleggen is het erg eenvoudig.
Ja lijkt mij ook. Ik loop er binnenkort even langs. Het was alleen aardig geweest als ze het ons van te voren even hadden gemeld en niet dat je er zelf achter moet komen via allebekendmakingen.nl ;)

Maar goed, even goede buren :)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ErikVers schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:22:
[...]

Correct, en in de meeste gallen ook per 1/3 op paneel niveau ook nog eens. Heb het getest op diverse type panelen en werkt bij wat ik heb getest feilloos. @klump4u jij andere praktijk ervaringen? Diode werkt gewoon in mijn testen als een prima bypass als je paneel (deels) schaduw heeft.

Per type omvormer afhankelijk hoe snel hij een “sweep” geeft om naar nieuwe optimale opwekking te zoeken. Je kan soms ook nog een schaduw programma aanzetten, dan zoekt hij vaker naar dit punt zonder dat hier perse een aanleiding voor waarneembaar is voor de omvormer.
Ik heb in 2012 eens met mijn dochter een schaduwtest gedaan, hij staat hier nog ergens maar de foto’s werken niet meer, zal hem eens updaten als ik tijd heb binnenkort.
Maar de nieuwere omvormers en panelen zullen wel anders reageren nu.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:29

ErikVers

e-Duurzaam

klump4u schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Ik heb in 2012 eens met mijn dochter een schaduwtest gedaan, hij staat hier nog ergens maar de foto’s werken niet meer, zal hem eens updaten als ik tijd heb binnenkort.
Maar de nieuwere omvormers en panelen zullen wel anders reageren nu.
Ok, ja mijn ervaring is dat de bypass diode goed werkt. Had zelfs een situatie met plat dak panelen in landscape waarbij 1 paneel op 66% niet genoeg V gaf om de micro (APS) aan de gang te houden terwijl 6 in serie met 66% per paneel (1 diode per paneel bijna 100% in bypass) op een string omvormer dat prima ging.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-12 11:09
Beste medetweakers,

Wie o wie kan mij adviseren waar ik het beste kan beginnen. Ik ben in de markt voor zonnepanelen, heb een schuin dak (en tuin) op het zuiden, geen vlekje schaduw, dus te perfect om t niet te doen.

Ik verwacht een verbruik van rond de 3500 en 4000 per jaar, en zit daardoor zelf te kijken naar 10 panelen.

Echter dit verbruik is in z’n geheel, dus ook s avonds. Is het dan onzin om teveel panelen te doen die immers slechts overdag opleveren? Ik denk dat ik overdag eerder op 1500 zit per jaar, tot max 2500.

Ik ben nieuw in dit gebied.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@ErikVers
Bij nader inzien valt het nog best wel mee voor die tijd.

Deze post was het toen.

Hier ook in september 2012 een schaduwtest gedaan.
Schaduw gemaakt met 2 stukken dik karton, gewoon op ladder gestaan en karton omhoog gehouden,
Dochter noteerde de standen op de omvormer.
Omvormer is Delta Solivia 2.5 3G eu.
10 HJ-solar 250Wp
Niks instelbaar voor schaduwmanagement of iets dergelijks.
Bij iedere test 3 waardes:
-de startwaarde,
-de terugval als er schaduw komt,
-de stand tijdens de schaduw (nieuwe mpp-scan, alle keren duurt dit 15 seconden)

Test1

1530W
1010W
1250W

Test2

1530
800
810

Test3

1520
750
1230

Test4

1500
430
690

test5

1490
90
1170

test6

1490
1330
1360

test7

1490
1040
1280

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:38
webber87 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:45:
[...]

Ja lijkt mij ook. Ik loop er binnenkort even langs. Het was alleen aardig geweest als ze het ons van te voren even hadden gemeld en niet dat je er zelf achter moet komen via allebekendmakingen.nl ;)

Maar goed, even goede buren :)
Ik denk dat je buren de situatie een beetje onderschat hebben. Die denken wellicht dat het dak van hun is...
Je kan hen alvast zeggen dat zij dan ook instaan voor de vervanging van het dak als dat ooit versleten is of gaat lekken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-12 17:06
onetime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:13:
[...]

Wat houdt je tegen om die connectoren gewoon zelf weer vast te lijmen?
Niets, maar zoals vermeld hangt er een (1 jaar oude) SMA naast, met een vrije tracker en precies genoeg vrij vermogen om in mei/juni het maximaal vermogen (3000W) aan te tikken zonder de parabool af te vlakken.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:47
@webber87
Het dak valt altijd onder de VVE. Daar mag je zonder toestemming van de VVE nog geen buitenunit van een airco plaatsen, laat staan zonnepanelen.
Wat je buren aan het doen zijn mag dus helemaal niet.
Sterker nog, mochten ze er al liggen zonder toestemming, dan kun je gewoon verwijdering eisen. Sterkere zaak kun je bij de rechter niet hebben.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:49
Sinds de overgang van Solis naar de nieuwe omgeving (soliscloud) kan ik de tijd(zone), wel of niet zomertijd en de locatie niet meer wijzigen.

Alles is wel te wijzigen, maar zodra je probeert de handel op te slaan verdomd de site het daadwerkelijk te doen.
Andere dingen (aantal Wp, hoek van het dak, hoek t.o.v het zuiden etc) kan je gewoon wijzigen en worden opgeslagen.
Maar zodra je begint te morrelen aan tijd, locatie en/of zomertijd werkt het niet meer.

Zijn er meer mensen die daar last van hebben?

• Zwartoog
xoniq schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:11:
Beste medetweakers,

Wie o wie kan mij adviseren waar ik het beste kan beginnen. Ik ben in de markt voor zonnepanelen, heb een schuin dak (en tuin) op het zuiden, geen vlekje schaduw, dus te perfect om t niet te doen.

Ik verwacht een verbruik van rond de 3500 en 4000 per jaar, en zit daardoor zelf te kijken naar 10 panelen.

Echter dit verbruik is in z’n geheel, dus ook s avonds. Is het dan onzin om teveel panelen te doen die immers slechts overdag opleveren? Ik denk dat ik overdag eerder op 1500 zit per jaar, tot max 2500.

Ik ben nieuw in dit gebied.
Oeh, dat is een denkwijze die ik nog niet eerder gezien heb :) Als je op max 2500 per jaar zit, dan zit je gemiddeld op 6,8 kWh per dag. Dus volgens jouw gedachte moet je systeem op de kortste en donkerste dagen ook 6,8 kWh opwekken. Daar heb je een aanzienlijk dak voor nodig ;)

De consensus is dat je qua duurzaamheid het beste af bent om heel je dak vol te leggen, aangezien dat ook in de donkerste en kortste dagen nog onvoldoende is om jezelf te voorzien (tenzij je een fabriekshal als dak hebt). 's Zomers wek je dan wel heel veel meer op dan je verbruikt. Komende jaren kun je nog goed gebruik maken van de afbouwende salderingsregeling, dus qua terugverdientijd maakt het niet uit of je 3 of 30 panelen neerlegt.

De vraag is dus: hoeveel kun je kwijt?

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-12 11:09
Zwartoog schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:37:
[...]

Oeh, dat is een denkwijze die ik nog niet eerder gezien heb :) Als je op max 2500 per jaar zit, dan zit je gemiddeld op 6,8 kWh per dag. Dus volgens jouw gedachte moet je systeem op de kortste en donkerste dagen ook 6,8 kWh opwekken. Daar heb je een aanzienlijk dak voor nodig ;)

De consensus is dat je qua duurzaamheid het beste af bent om heel je dak vol te leggen, aangezien dat ook in de donkerste en kortste dagen nog onvoldoende is om jezelf te voorzien (tenzij je een fabriekshal als dak hebt). 's Zomers wek je dan wel heel veel meer op dan je verbruikt. Komende jaren kun je nog goed gebruik maken van de afbouwende salderingsregeling, dus qua terugverdientijd maakt het niet uit of je 3 of 30 panelen neerlegt.

De vraag is dus: hoeveel kun je kwijt?
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Als ik in totaal (dag+nacht) op 3500 zit, en overdag max 2500, is het dan niet zonde om voor 3500 neer te leggen als je maar 2500 gebruikt effectief overdag, aangezien je s avonds niks oplevert.

Is het dan waard om 10 panelen te nemen, of 8.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:57

de Peer

under peer review

xoniq schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:10:
[...]

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Als ik in totaal (dag+nacht) op 3500 zit, en overdag max 2500, is het dan niet zonde om voor 3500 neer te leggen als je maar 2500 gebruikt effectief overdag, aangezien je s avonds niks oplevert.

Overdag of avond maakt niet uit. Lees je even in over de salderingsregeling.
Het gaat op jaarbasis

• dennisfr
[...]

Daarvoor is de salderingsregeling: wat je overdag 'teveel' opwekt lever je terug aan het net en kan je 's nachts weer afnemen.

Op jaarbasis werkt het ook zo: in de 6 zomermaanden wek je 75% van je energie op, in de 6 wintermaanden de resterende 25%.
Uiteindelijk mag je (voorlopig nog) het teruggeleverde wegstrepen tegen hetgeen je afneemt als de zon niet schijnt.

Ik zou er dus voor zorgen dat je in ieder geval zoveel panelen neerlegt, dat je je totale stroomverbruik op jaarbasis opwekt.

[ Voor 33% gewijzigd door dennisfr op 16-06-2023 19:26 ]

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-12 08:40

JWT

Of toch zoveel je kwijt kan en kan betalen. Dan heb je ook na salderen iig zoveel mogelijk eigen gebruik en voor de rest de terugleververgoeding gebruiken om te compenseren.

• Zwartoog
[...]

Nee hoor, ik begrijp je heel goed :) Je denkfout is dat je je jaargemiddelde dag/nachtverbruik tegen een jaargemiddelde opbrengst zet.

Punt is:
1) Gemiddelden zeggen niets over energievraag en energieopwek in verschillende seizoenen. Op een dag als dit levert een 400 Wp paneel zo'n 2,5 kWh op. Op een donkere korte winterdag misschien niet eens 0,25 kWh. Terwijl je op een winterdag een hogere energievraag hebt. Als je op een winterdag voldoende zelf wilt opwekken, moet je uitgaan van minmale opbrengst, en heb je dus veel panelen nodig.
2) Momenteel is er nog de salderingsregeling waardoor je je opwek en verbruik kunt wegstrepen, ofwel wat je 's zomers teveel opwekt, kun je 's winters weer gebruiken. En dan kun je leuk met gemiddelden of zelfs totale jaaropwek/verbruik werken. Maar in dat geval maakt dag/nacht ook niets uit.

Nu wordt de salderingsregeling de komende jaren langzaam afgbouwd, en zelfs daarna zou je nog een redelijke terugleververgoeding moeten verwachten. We gaan dus langzaam van situatie 2 naar situatie 1.

Mijn punt is dus dat je het best al kunt voorsorteren op situatie 1, aangezien de huidige situatie 2 ervoor zorgt dat je snel je panelen kunt afbetalen. Situatie 1 is ook het beste met oog op de energievoorziening/verduurzaming.

• Blue-Bird
  • Laatst online: 30-12 14:28
Ik wil 8 430wp Jinko n type panelen leggen in 1 string. Daarbij dacht ik aan de Growatt 3000x omvormer. Zou dit een goede keuze zijn, of raden jullie aan iets meer uit te geven voor een ander merk? Schaduw etc is geen issue, dus ik neig niet naar micro omvormers.

• roybr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-01 13:27
Weet iemand een website voor het bepalen van een optimale ligging van de zonnepanelen?

Per 1 aug krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis en ik wil graag een pv installatie leggen op de dak van de garage. De garage is 9 meter lang en 3 meter breed en ligt richting het westen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iV6-Ne2PHL0_Oc7j1qez2oVWPFg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KAfqzDrObONP4mBzSVD35KB7.png?f=fotoalbum_large

• onetime
  • Niet online
@roybr . . . deze . . . maar dan hebben we de maten op de cm nodig. De vrij beschikbare ruimte.

• roybr
onetime schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:49:
@roybr . . . deze . . . maar dan hebben we de maten op de cm nodig. De vrij beschikbare ruimte.
Dit zijn de afmetingen van de garage conform de tekeningen van funda.

Ik hoop twee rijen in landscape kwijt te kunnen maar twijfel om ze dan nog in een oost-west configuratie te leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0XYCwaqScB4rvdvAFZca54wCRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AXlvb0SmuGf070Wc2mWuSQg.jpg?f=fotoalbum_large
@roybr
De garage is 9 meter lang en 3 meter breed en ligt richting het westen.
Kan je de noordkant aangeven op de foto?

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2023 17:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• onetime
  • Niet online
@roybr lastige maten, het lijkt er op dat je moet kiezen tussen 2 rijen van 4 op zuid, of 4 dakjes oost-west.
Met de grootste mogelijke panelen. Rond de 500Wp. Ik zou gaan voor oost-west, omdat ik dat er het mooist uit vindt zien en het minst windgevoelig is. Omdat het redelijk plat zal liggen zal dat elkaar niet veel ontlopen.

• roybr
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:36:
@roybr

[...]

Kan je de noordkant aangeven op de foto?
Ik ben niet zo heel goed in het bewerken van maar ik hoop dat het duidelijk is;

Geel = west
Groen = noord
Rood = oost
Blauw = zuid Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7u5agW8J6eO18jNQtv6X_7hrQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfmNu5dQEXaUjtd2lAMXE41x.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:43
@roybr waarschijnlijk dan 7 of 8 panelen van 560wp van 1,14x2,29

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

@roybr
Alles naar zuid op 6 dual betonvoeten (7 of 10 graden. 7 is iets vaker schoonmaken van de vuile rand)
Onlangs 10 Jinko 430 Wp geplaatst op een SMA 3.6 (shadefix met ochtendschaduw) op 7 graden voeten
1762mm x 1134mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0-jygmeo970kwHc1KQEJPR9-O8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6b2czRRmhxpoGZInQaOtL0H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMqrFkcJqy41VehF0YdaChegJpE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjlEPh9aDJ2T6ObaAELQRaXz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18vWFvzY2_JqzRLyW_QgEfZeF5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxFs7sqBn03Zkk4YsCpO9Jpe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDH44ErPvh3a3jkCXU_okxcbo0I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Stg4mknLuL4u0QkDSSgUiCdO.jpg?f=fotoalbum_tile

Bestel wel de achterplaat mee voor extra stevigheid aan de betonvoeten.
Zodat niet enkel het paneel onderdeel is van de konstruktie.

Bij oost/west moet je weer gaan verdelen naar 2 trackers (laag voltage = laag rendement) of naar micro omvormers.
Veel extra geld voor weinig meer opbrengst,
Dus gewoon alles zuid

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2023 19:21 ]

• onetime
  • Niet online
@roybr @AUijtdehaag noemt zinnige punten, ik had die duo betonvoeten even niet op het netvlies.
Neem inderdaad wel de steilste die je kwijt kunt ivm schoon spoelen door de regen.

• onetime
  • Niet online
Ik heb hier net met https://www.action.com/nl...uitschuifbare-wasborstel/ (23,95) uit de week aanbieding de lage panelen gewassen, en die zijn van héél stoffig naar glimmend gegaan. Ook snel de auto gedaan.
Op het hoge dak haalt ie niet van beneden. Vanuit het dakraam zou met veel moeite moeten lukken, de ander kant, als de panelen daar ook liggen, zou, zittend op de nok, vanaf de nok grotendeels te doen zijn. Maar niet helemaal.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:44
roybr schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:44:
Weet iemand een website voor het bepalen van een optimale ligging van de zonnepanelen?

Per 1 aug krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis en ik wil graag een pv installatie leggen op de dak van de garage. De garage is 9 meter lang en 3 meter breed en ligt richting het westen. [Afbeelding]
Ik zou 2×1m panelen plat neerleggen, dan passen er 13 stuks. 5200 Wp en effectief +/- 4000 Wp. Dat gaat nog wel op een 1 fase aansluiting met 16A alamat.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:32

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Heeft iemand een linkje voor een rekentool.

Wil graag weten hoeveel kWh een platte zuidset van 6375Wp (15x 425) op een 5000Growatt misloopt per jaar.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

@Atomic2005
https://www.thomasberger....eakw2=&temp_coeff2=&max2=
Voor omvormer kan je verschillende waarden invullen en onderaan zie je het verschil in opbrengst per jaar.

• roybr
Bedankt voor de reacties, blij mee! Genoeg lees en opzoek werk voor morgen!
BarryH schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:06:
@roybr waarschijnlijk dan 7 of 8 panelen van 560wp van 1,14x2,29
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:07:
@roybr
Alles naar zuid op 6 dual betonvoeten (7 of 10 graden. 7 is iets vaker schoonmaken van de vuile rand)
Onlangs 10 Jinko 430 Wp geplaatst op een SMA 3.6 (shadefix met ochtendschaduw) op 7 graden voeten
1762mm x 1134mm
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Bestel wel de achterplaat mee voor extra stevigheid aan de betonvoeten.
Zodat niet enkel het paneel onderdeel is van de konstruktie.

Bij oost/west moet je weer gaan verdelen naar 2 trackers (laag voltage = laag rendement) of naar micro omvormers.
Veel extra geld voor weinig meer opbrengst,
Dus gewoon alles zuid
onetime schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:05:
@roybr @AUijtdehaag noemt zinnige punten, ik had die duo betonvoeten even niet op het netvlies.
Neem inderdaad wel de steilste die je kwijt kunt ivm schoon spoelen door de regen.
Martin7182 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:28:
[...]

Ik zou 2×1m panelen plat neerleggen, dan passen er 13 stuks. 5200 Wp en effectief +/- 4000 Wp. Dat gaat nog wel op een 1 fase aansluiting met 16A alamat.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-12 10:20

Sebazzz

3dp

Vreemd, vanochtend is om 7:31 de PV groep eruit gevlogen. De Goodwe 5000DNS omvormer gaf ook aan "utility loss" (zonder netspanning - hij kan toch niet toevallig met de juiste parameters grid independent werken hè :+). Nadat ik de groep weer had ingeschakeld werkte alles weer.

Ze hebben in verband met aanleg airco's wel onlangs een paneel verwijderd en weer teruggeplaatst, dus even wanneer het serieus gaat regenen in de gaten houden dat alles blijft werken...

[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 18-06-2023 09:35 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
Sebazzz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:34:
Vreemd, vanochtend is om 7:31 de PV groep eruit gevlogen. De Goodwe 5000DNS omvormer gaf ook aan "utility loss" (zonder netspanning - hij kan toch niet toevallig met de juiste parameters grid independent werken hè :+). Nadat ik de groep weer had ingeschakeld werkte alles weer.

Ze hebben in verband met aanleg airco's wel onlangs een paneel verwijderd en weer teruggeplaatst, dus even wanneer het serieus gaat regenen in de gaten houden dat alles blijft werken...
De foutmelding van de omvormer klopte dus: de groep was uit. Hij kan deze foutmelding geven omdat de zon scheen en die voedt ook de electronica in de omvormer. Maar hij heeft zich dan wel afgeschakeld van die groep.

Als die groep een aardlekschakelaar/automaat heeft, dan kan een foutstroom (aardlek) de oorzaak zijn van het uitschakelen. Zitten de nieuwe aircos soms op diezelfde groep?

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

FransvWoerkom schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:05:
[...]
Als die groep een aardlekschakelaar/automaat heeft, dan kan een foutstroom (aardlek) de oorzaak zijn van het uitschakelen. Zitten de nieuwe aircos soms op diezelfde groep?
Nee, wel een nieuwe warmtepompboiler maar die had zijn legionellarun al aan het begin van de nacht gedaan.

Er is wel een PV verdeler, maar daar waren geen groepen uitgeschakeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Sebazzz op 18-06-2023 12:11 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• FransvWoerkom
Sebazzz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Nee, wel een nieuwe warmtepompboiler maar die had zijn legionellarun al aan het begin van de nacht gedaan.

Er is wel een PV verdeler, maar daar waren geen groepen uitgeschakeld.
Het nieuwste apparaat is natuurlijk het eerst verdacht. Niet het apparaat dat de boodschap bracht. Zit die warmtepompboiler op de PV verdeler of op de PV-verdelergroep in de meterkast? Zitten in de PV-verdler aardlekautomaten of gewone automaten?

Soms kun je niet zonder PV-verdeler als het onmogelijk is een extra kabel te leggen. Maar het zou natuurlijk zonde zijn als je drie weken op vakantie gaat en je bij terugkomst merkt dat de panelen niets hebben opgeleverd terwijl het hier stralend weer was.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

FransvWoerkom schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:33:
[...]

Het nieuwste apparaat is natuurlijk het eerst verdacht. Niet het apparaat dat de boodschap bracht.
Eens, maar het apparaat wat de boodschap gaf heeft onlangs wel een zonnepaneel verwijderd en later weer toegevoegd :)
Zit die warmtepompboiler op de PV verdeler? Zitten in de PV-verdler aardlekautomaten of gewone automaten?
PV-verdeler zit op locatie op zolder. De groep op de verdeler richting de omvormer heeft wel aardlek, de andere niet. Eens dat het waarschijnlijk is dat de WPB het getriggert heeft.

• dennisfr
Sebazzz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:52:
[...]
Eens, maar het apparaat wat de boodschap gaf heeft onlangs wel een zonnepaneel verwijderd en later weer toegevoegd :)

[...]
PV-verdeler zit op locatie op zolder. De groep op de verdeler richting de omvormer heeft wel aardlek, de andere niet. Eens dat het waarschijnlijk is dat de WPB het getriggert heeft.
Dat een zonnepaneel (loskoppelen en opnieuw aansluiten) dit veroorzaakt lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Aannemelijker is, dat de groep al afgeschakeld is tijdens de legionellarun, maar dat de foutmelding van je omvormer pas in de ochtend is gelogd omdat er toen voldoende zonlicht was en je omvormer probeerde op te starten.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-12 07:26
Ik lees in diverse topics over zonnestroom dat mensen problemen krijgen met uitvallende omvormers vanwege hoge netspanning (>253V). Nou lees ik ook regelmatig dat een 3-fase omvormer daar minder last van zou hebben.
Heb zelf vorige week een systeem omgewerkt naar een 3-fase omvormer, en ik vraag mij af waarom je minder last zou hebben van hoge netspanning met een 3-fase omvormer. Ik snap dat als je zelf over drie fasen naar het net staat te drukken er een betere verdeling is van het vermogen, maar wat gebeurt er als de netspanning toch te hoog wordt op één van de drie fasen?

Zelf denk ik overigens dat de beste remedie is om je EV (indien aanwezig + laadpaal) even op volle bak te gaan laden tijdens die piekmomenten. Moet je accu niet al vol zijn, natuurlijk...

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

dennisfr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:00:
[...]

Dat een zonnepaneel (loskoppelen en opnieuw aansluiten) dit veroorzaakt lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Aannemelijker is, dat de groep al afgeschakeld is tijdens de legionellarun, maar dat de foutmelding van je omvormer pas in de ochtend is gelogd omdat er toen voldoende zonlicht was en je omvormer probeerde op te starten.
Dat denk ik niet, gezien de HomeWizard die erop stond om 7:31 offline ging en ook in dit seizoen panelen al vér voor 7:30 al opwekken (en ik daadwerkelijk ook al wat opgewekt had).

Home Assistant laat het allemaal wel duidelijk zien hoor :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsyI02elWl2NCQcYVzikMh0qn30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BTpFHHv11Si8mamaydFcu2sS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Sebazzz op 19-06-2023 08:39 ]

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:53
TCMR schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:20:
Ik lees in diverse topics over zonnestroom dat mensen problemen krijgen met uitvallende omvormers vanwege hoge netspanning (>253V). Nou lees ik ook regelmatig dat een 3-fase omvormer daar minder last van zou hebben.
Heb zelf vorige week een systeem omgewerkt naar een 3-fase omvormer, en ik vraag mij af waarom je minder last zou hebben van hoge netspanning met een 3-fase omvormer. Ik snap dat als je zelf over drie fasen naar het net staat te drukken er een betere verdeling is van het vermogen, maar wat gebeurt er als de netspanning toch te hoog wordt op één van de drie fasen?

Zelf denk ik overigens dat de beste remedie is om je EV (indien aanwezig + laadpaal) even op volle bak te gaan laden tijdens die piekmomenten. Moet je accu niet al vol zijn, natuurlijk...
Die piekmomenten heb ik dagelijks tussen 11.00 en 17.00. Heb een EV, maar de accu is ook wel eens vol of ik ben overdag onderweg en dan houdt het gewoon op. Om de terrasheater nou aan te zetten gaat me wat ver. Ik heb 1 fase, mijn buurman 3 fases, maar hetzelfde probleem. Enexis onderkent het ook, maar wanneer het opgelost is :?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:25
Is er iemand met hands-on ervaring met de SAJ Wifi-D module?

Afgelopen weekend is de boel geïnstalleerd bij mijn ouders, het systeem werkt maar geen rapportage naar de portal. Als ik de wifi configureer krijg ik de melding dat dit fout is gegaan, maar vervolgens werkt de wifi prima (er is een pingbaar IP adres en module zegt ook dat hij connected is). Opvallend is dat de datum van de module op 2021 blijft staan. Geavanceerde instellingen kan ik niet in (vereist wachtwoord, welke mij niet bekend is gemaakt). Fabrieksreset al uitgevoerd.

Gek is dat ik ook geen wifi netwerk zie van de module, kan alleen via Bluetooth verbinden als ik er naast sta. Als hij eenmaal aan de wifi hangt dan kan ik enkel pingen, voor de rest lijken alle poorten gesloten.

Module piept ook her en der om een update, maar ik vermoed dat die over-air komt als hij eenmaal met de portal praat. Dat is een aanname overigens.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• dennisfr
Drardollan schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:07:
Is er iemand met hands-on ervaring met de SAJ Wifi-D module?

Afgelopen weekend is de boel geïnstalleerd bij mijn ouders, het systeem werkt maar geen rapportage naar de portal. Als ik de wifi configureer krijg ik de melding dat dit fout is gegaan, maar vervolgens werkt de wifi prima (er is een pingbaar IP adres en module zegt ook dat hij connected is). Opvallend is dat de datum van de module op 2021 blijft staan. Geavanceerde instellingen kan ik niet in (vereist wachtwoord, welke mij niet bekend is gemaakt). Fabrieksreset al uitgevoerd.

Gek is dat ik ook geen wifi netwerk zie van de module, kan alleen via Bluetooth verbinden als ik er naast sta. Als hij eenmaal aan de wifi hangt dan kan ik enkel pingen, voor de rest lijken alle poorten gesloten.

Module piept ook her en der om een update, maar ik vermoed dat die over-air komt als hij eenmaal met de portal praat. Dat is een aanname overigens.
Ik ken SAJ verder niet, maar het verbinden met een Portal/Cloud oplossing werkt altijd in twee fasen:
-eerst moet je de Wifi verbinding tot stand brengen (wat dus blijkbaar gelukt is)
-dan moet je je omvormer nog koppelen aan het account (van je ouders). En dat lukt niet?

Misschien had je het zelf al gevonden, maar op Youtube staat een webinar over de SAJ Wifi-D:
https://www.youtube.com/watch?v=p7wD8Mk4hM4

• Drardollan
dennisfr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Ik ken SAJ verder niet, maar het verbinden met een Portal/Cloud oplossing werkt altijd in twee fasen:
-eerst moet je de Wifi verbinding tot stand brengen (wat dus blijkbaar gelukt is)
-dan moet je je omvormer nog koppelen aan het account (van je ouders). En dat lukt niet?

Misschien had je het zelf al gevonden, maar op Youtube staat een webinar over de SAJ Wifi-D:
https://www.youtube.com/watch?v=p7wD8Mk4hM4
Alles is juist aangemaakt voor zover ik kan zien, serienummers matchen in ieder geval (portal en op het apparaat).

Ik heb zelf het vermoeden dat door de onjuiste datum er geen verbinding kan worden gemaakt met de portal (SSL certificaten hebben tegenwoordig maar een beperkte looptijd). Maar ik kan nergens iets vinden om de datum en tijd aan te passen naar iets wat meer bij de werkelijkheid ligt.

Filmpje had ik inderdaad gezien. In de comments viel mij ook al op dat er 2 keer geklaagd werd over de datum/tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 19-06-2023 11:28 ]

• FransvWoerkom
Drardollan schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Alles is juist aangemaakt voor zover ik kan zien, serienummers matchen in ieder geval (portal en op het apparaat).

Ik heb zelf het vermoeden dat door de onjuiste datum er geen verbinding kan worden gemaakt met de portal (SSL certificaten hebben tegenwoordig maar een beperkte looptijd). Maar ik kan nergens iets vinden om de datum en tijd aan te passen naar iets wat meer bij de werkelijkheid ligt.

Filmpje had ik inderdaad gezien. In de comments viel mij ook al op dat er 2 keer geklaagd werd over de datum/tijd.
Alle ssl certificaten hebben (altijd al) een beperkte looptijd. Als voor de verbinding ssl nodig is, dan wordt het certificaat door het portal ter beschikking gesteld.

Met reset naar fabrieksinstellingen moet je altijd voorzichtig zijn. Vaak moet je dan het account op het portal en/of de koppeling tussen tussen account en dongle opnieuw instellen. Serienummer is vaak niet genoeg; de dongle moet zich gedurende een paar minuten in koppelmodus bevinden. Alles om te zorgen dat een simpele foto van het type-plaatje of toegang tot de bluetooth interface niet genoeg is om je via het portal toegang tot een omvormer te verschaffen.

• Drardollan
FransvWoerkom schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Alle ssl certificaten hebben (altijd al) een beperkte looptijd. Als voor de verbinding ssl nodig is, dan wordt het certificaat door het portal ter beschikking gesteld.
SSL certificaten konden tot niet zo lang geleden 5 jaar, later 3 jaar, geldig zijn. Dat zou prima in de tijd hebben gepast (module denkt dat het 2021 is). Tegenwoordig is dat 1 jaar (officieel maximaal 13 maanden) en val je er snel buiten.

De portal heeft hier niet zoveel mee te maken, die presenteert een certificaat wat maximaal 13 maanden geldig. Een certificaat heeft ook een begindatum. Als de module dus denkt dat het 1 februari 2021 is dan kan dit nooit van zijn leven gaan werken.

Maar dat zijn aannames, ik zou niet weten of de communicatie via een beveiligde verbinding loopt. Logischerwijs zeg ik van wel in 2023, maar geen idee. De module geeft, zoals bijna altijd met dit soort modules, amper tot geen informatie.
Met reset naar fabrieksinstellingen moet je altijd voorzichtig zijn. Vaak moet je dan het account op het portal en/of de koppeling tussen tussen account en dongle opnieuw instellen. Serienummer is vaak niet genoeg; de dongle moet zich gedurende een paar minuten in koppelmodus bevinden. Alles om te zorgen dat een simpele foto van het type-plaatje of toegang tot de bluetooth interface niet genoeg is om je via het portal toegang tot een omvormer te verschaffen.
Er is geen verdere documentatie van te vinden, maar los daarvan heeft de module zich in zijn geheel nog niet gemeld bij de portal zover ik kan zien. Maar ook dat zou ik prima kunnen oplossen, want dan zou ik verwachten dat ik een melding krijg dat ik hem moet aanmelden in een bepaalde stand. En dat kan ik dan prima doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 19-06-2023 11:53 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10

timovd

Voorsprong door techniek

Een toetsvraag m.b.t. de Hoymiles HM-1500. Deze heeft 4 aansluitingen en 2 MPPT's.
Een vriend van mij heeft een overkapping met 3x West, 2x Zuid en 3x Oost en 2 van deze micro-omvormers. Op advies van de leverancier is deze als volgt aangesloten:
Omvormer 1: 2 op West en 2 op Zuid (lijkt mij geen probleem)
Omvormer 2: 3 op Oost en 1 op West.

Het gaat om 310Wp panelen met 10,02A (9,38Imp) en 40,5V (33,10Vmp).

Ik neem aan dat één Oost- en één West paneel parallel staan aangesloten en dat de spanning gelijk blijft, maar de stroom niet gelijk is door ongelijke windrichting?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
TCMR schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:20:
Omdat de verhoging van de spanning om dit vermogen het net op te sturen dan lager is (verdeling over 3 fasen).
Maar als die spanning door alle buren al erg hoog is gaat dat niet altijd helpen.
Geen garantie voor succes dus maar het kan helpen.

• JWT
  • Laatst online: 04-12 08:40

JWT

Kan dus ook tegen werken, als 1 fase hoog is valt vaak alles uit.. dus het helpt in verdelen van de last en beperkt dus je eigen verhoging per fase, maar is wellicht gevoeliger voor complete uitval.

• Ronald
  • Laatst online: 00:59
timovd schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:47:
Een toetsvraag m.b.t. de Hoymiles HM-1500. Deze heeft 4 aansluitingen en 2 MPPT's.
Een vriend van mij heeft een overkapping met 3x West, 2x Zuid en 3x Oost en 2 van deze micro-omvormers. Op advies van de leverancier is deze als volgt aangesloten:
Omvormer 1: 2 op West en 2 op Zuid (lijkt mij geen probleem)
Omvormer 2: 3 op Oost en 1 op West.

Het gaat om 310Wp panelen met 10,02A (9,38Imp) en 40,5V (33,10Vmp).

Ik neem aan dat één Oost- en één West paneel parallel staan aangesloten en dat de spanning gelijk blijft, maar de stroom niet gelijk is door ongelijke windrichting?
Met de datasheet in de hand vermoed ik dat elke mppt 2 panelen parallel heeft staan.

Dan is de suggestie correct. Traditioneel o-w “polystring” scenario.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• shootingammil
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-02 19:20
kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de volgende 2 montage systemen ?
- Van der Valk
- QuickSlide

ik heb een bitumen hellend dak en heb 2 offertes met behoorlijk verschil qua prijs.
Ene is met een "Van der Valk montage" en de andere gebruikt QuickSlide.

ik heb gezocht en filmpjes bekeken maar ik zie niet het verschil of kan iemand mij op het verschil wijzen en waarom ik voor ene moet gaan en niet voor de ander ?

• TCMR
JWT schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:34:
Kan dus ook tegen werken, als 1 fase hoog is valt vaak alles uit.. dus het helpt in verdelen van de last en beperkt dus je eigen verhoging per fase, maar is wellicht gevoeliger voor complete uitval.
Yep, dit dacht ik dus ook. Snap het "voordeel" van een 3-fase omvormer voor jezelf dus niet zo. Een 1-fase omvormer kun je nog even op een andere fase gooien, maar een 3-fase omvormer gaat, vermoed ik, gewoon stoppen als de netspanning op één fase te hoog wordt.
Maar het is (voorlopig) meer een theoretische vraag, want ik zie keurige netvoltages op "peak hour". Gelukkig niet zoveel van die gekke tweakers in de buurt die helemaal losgaan met de panelen ;)

Zag vandaag trouwens iets bijzonders: bewolkte dag, redelijk koel, 's middag brak de zon opeens door. 5kW 3-fasen omvormer toonde 5.5+kW in de grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4qjCkj9WYJ2CGzD8WJ6zA9oNKQ=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zSCpqVgVGmJRgunK8ldmuSUr.gif?f=fotoalbum_large

Verrassend. Dat is het tegenovergestelde van aftoppen. Nog nooit gezien bij m'n SMA, die topt gewoon strak af op de max. Nou kun je denken: "die grafiek klopt niet", maar m'n zappi met harvi toonde ook wel degelijk een (zij het beduidend minder spectaculair) piekje van over de 5kW. Was dit te verwachten? Ik snap dat het paneelvoltage onder omstandigheden kan uitschieten, maar dat de omvormer er dan ook meer kW van knutselt, dat heb ik niet eerder gezien.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:44

Zenix

BOE!

TCMR schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:04:
[...]

Yep, dit dacht ik dus ook. Snap het "voordeel" van een 3-fase omvormer voor jezelf dus niet zo. Een 1-fase omvormer kun je nog even op een andere fase gooien, maar een 3-fase omvormer gaat, vermoed ik, gewoon stoppen als de netspanning op één fase te hoog wordt.
Maar het is (voorlopig) meer een theoretische vraag, want ik zie keurige netvoltages op "peak hour". Gelukkig niet zoveel van die gekke tweakers in de buurt die helemaal losgaan met de panelen ;)

Zag vandaag trouwens iets bijzonders: bewolkte dag, redelijk koel, 's middag brak de zon opeens door. 5kW 3-fasen omvormer toonde 5.5+kW in de grafiek:

[Afbeelding]

Verrassend. Dat is het tegenovergestelde van aftoppen. Nog nooit gezien bij m'n SMA, die topt gewoon strak af op de max. Nou kun je denken: "die grafiek klopt niet", maar m'n zappi met harvi toonde ook wel degelijk een (zij het beduidend minder spectaculair) piekje van over de 5kW. Was dit te verwachten? Ik snap dat het paneelvoltage onder omstandigheden kan uitschieten, maar dat de omvormer er dan ook meer kW van knutselt, dat heb ik niet eerder gezien.
Mijn Goodwe 6kW doet regelmatig 6700W, dus blijkbaar is er iets marge.
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=90060

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
@TCMR lees de specs van je goodwe nog eens goed door, ze hebben allemaal een "piekvermogen" 10% hoger dan het rated vermogen. Mijn 6k piekt op 6564W.

Overigens met een 3-fasen omvormer is je spanningsval 6x kleiner als met een éénfase omvormer. Je fasen moeten wel echt héél ver uit elkaar liggen wil je in een situatie komen waarin wisselen van fase een realistische optie zou zijn maar een 3-fasen omvormer niet.

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:28

Pinobigbird

doesn't share food!

TCMR schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:04:
[...]

[Afbeelding]

Yup. De 5kW omvormer GW5K-DT heb ik zelfs 7kW zien leveren. Zie
Pinobigbird in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:44

Zenix

BOE!

Koelen jullie de omvormer nog de laatste weken? Mijn airco hangt boven de omvormer, dus met warme dagen is die altijd koel :D

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:05
mcDavid schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:33:
Overigens met een 3-fasen omvormer is je spanningsval 6x kleiner als met een éénfase omvormer. Je fasen moeten wel echt héél ver uit elkaar liggen wil je in een situatie komen waarin wisselen van fase een realistische optie zou zijn maar een 3-fasen omvormer niet.
Kan je dat wat verder uitleggen? (Als ‘t niet teveel gevraagd is met een rekenvoorbeeldje :) )
Klinkt als iets waar ik wat over kan bijleren!

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik heb vandaag van een kennis een 3-tal oude zonnepanelen gekregen met een soladin 600 omvormertje.

Nu heb ik als tweaker natuurlijk de panelen even in de tuin gezet, en de stekker in de schuur ingeprikt en jawel, teruglevering op 1 fase zichtbaar!

Hartstikke leuk natuurlijk, maar deze 12 jaar oude set deed vanmiddag maar 300w, en schijnt op mooie dagen nog wel de 500w te kunnen halen (mits ze natuurlijk onder de goede hoek op een mooi zonnig plat dak liggen :+ )

Enfin, ik dek dus nu mijn sluipverbruik prima af, want mijn huis doet in 'stand-by' zo'n 250W.

Nu heb ik begrepen dat mijn slimme meter intern de som van alle 3 mijn fasen al pakt, dus ik zou daadwerkelijk een deel van de dag 'niets' verbruiken.

Natuurlijk is dit op een volle dag niet heel spannend, maar in theorie kan het dus zo zijn dat ik daadwerkelijk terug aan het leveren ben (als de set 500W doet, en ik op vakantie ben oid).

Als ik de panelen nu niet aanmeld, krijg ik deze teruglevering dus ook niet gesaldeerd, maar onder de streep wordt er in dit geval toch altijd meer gebruikt dan dat ik terug lever? Dus de panelen registreren is dan toch ook gewoon nergens goed voor? Of mis ik nou iets belangrijks? :?

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:13
Een kleine vraag, dus dacht even hier ipv gelijk een hele nieuwe post maken. Simpele situatie dak op het zuid-oost (en dus noordwest), 0 schaduw dus string omvormer.

8x 405w op ZO
4x 405w op NW

met 3.6kw omvormer:

sunny design:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2uhpbnr-oVIs4gtXKfpfSs9CsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdixA5GmGNQWfRSDKYzPMTuk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie groene vinkjes, dus dan helemaal prima toch? (zegt me verder allemaal niet heel veel :D )

• onetime
  • Niet online
@Koekstra Mwoa, met dat Wp vermogen en die 250W (hoog!) sluip verbruik valt het wel mee wat je daarmee mist. Maar je mist met een domme "slimme" meter wat je op sommige momenten meer opwekt dan je zelf gebruikt. Die teruglevering gaat zo'n domme "slimme" meter apart onthouden, maar zal zonder aanmelden niet verder administratief verwerkt worden, en geef je dus weg. Aan de netbeheerder of je energieleverancier. Je verbruik boven de eigen opwek staat op een andere teller, en moet je ondanks dat er ook wat op de terugleverteller staat, helemaal betalen. Zonder registratie alleen saldering met een "slimme" Ferraris meter. (draaischijf)
Dit verhaal bij correct werkende meters dus voor de som van de drie fases. Dus salderen over de fases hoort iedere meter te doen. Al zijn er meters die dat niet goed doen.

Waar jij met "maar onder de streep wordt er in dit geval toch altijd meer gebruikt dan dat ik terug lever?" aan lijkt te refereren, werkt dus alleen voor Ferraris meters die ook terug draaien.

• onetime
  • Niet online
SlayaStone schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 00:12:
Een kleine vraag, dus dacht even hier ipv gelijk een hele nieuwe post maken. Simpele situatie dak op het zuid-oost (en dus noordwest), 0 schaduw dus string omvormer.

8x 405w op ZO
4x 405w op NW

met 3.6kw omvormer:

sunny design:
[Afbeelding]

Ik zie groene vinkjes, dus dan helemaal prima toch? (zegt me verder allemaal niet heel veel :D )
Ja, ziet er voldoende uit. Maar als je ruimte hebt voor meer is dat wel een goed idee.

• mcDavid
Capt Waffles schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:53:
[...]

Kan je dat wat verder uitleggen? (Als ‘t niet teveel gevraagd is met een rekenvoorbeeldje :) )
Klinkt als iets waar ik wat over kan bijleren!
Je stroom wordt verdeeld over 3 fasen dus 1/3e van de stroom per fase, en door de symmetrische belasting loopt er geen stroom door de 0 dus heb je effectief de helft van de kabellengte. Mag je met elkaar vermenigvuldigen tot 1/6e.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:26
dennisfr schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:03:
[...]

In ieder geval melding maken bij de netbeheerder.

Dikkere kabel tussen meterkast en omvormer kan het probleem tijdelijk verhelpen maar dat is gerommel in de marge: als er ergens in je directe omgeving nog iemand zonnepanelen laat plaatsen ben je weer de klos.
Nog even een kleine update mbt de melding bij Liander. Volgens Liander is er geen probleem want <250V op enkele steekmomenten van 10min.. Ik heb mijn vragen bij de uitgerekende 'gemiddelde waarde' die bij L3 lager ligt dan van L1. Daar wacht ik nog op.
Mijn zonnepanelen zitten op L3.
Ik ga maar eens kijken of die naar L2 of L1 kunnen. Zo op het oog lijkt L1 me het meest stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alT1RVmzJ8ekRPLhSJpCzHAxtPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g0SeGXZuzRrJ7DWcJuB2pHxH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 20-06-2023 12:01 ]

• mcDavid
FitTiv schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Nog even een kleine update mbt de melding bij Liander. Volgens Liander is er geen probleem want <250V op enkele steekmomenten van 10min.. Ik heb mijn vragen bij de uitgerekende 'gemiddelde waarde' die bij L3 lager ligt dan van L1. Daar wacht ik nog op.
Ik ga maar eens kijken of die naar L2 of L1 kunnen. Zo op het oog lijkt L1 me het meest stabiel.

[Afbeelding]
Komt dit grafiekje uit je omvormer of uit je slimme meter? In dat eerste geval zegt het (voor de netbeheerder) verrot weinig, want dan meet je óók de spanningsval in je eigen installatie.

Als het op je meter is, meet dan nog eens met je eigen PV-installatie uitgeschakeld. Want je kunt niet zeggen of L1 of L2 beter is zolang je zelf op L3 de spanning op zit te drijven.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:26
mcDavid schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:57:
[...]

Komt dit grafiekje uit je omvormer of uit je slimme meter? In dat eerste geval zegt het (voor de netbeheerder) verrot weinig, want dan meet je óók de spanningsval in je eigen installatie.

Als het op je meter is, meet dan nog eens met je eigen PV-installatie uitgeschakeld. Want je kunt niet zeggen of L1 of L2 beter is zolang je zelf op L3 de spanning op zit te drijven.
Goeie van het uitzetten van de PV installatie. Het is vanuit Liander, dus gemeten via de slimme meter.
Zijn er richtgetallen wat een installatie doet qua spanningsopdrijving, of kan ik dit berekenen (en dan controleren met een meting)?

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:44
mcDavid schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:58:
[...]

Je stroom wordt verdeeld over 3 fasen dus 1/3e van de stroom per fase, en door de symmetrische belasting loopt er geen stroom door de 0 dus heb je effectief de helft van de kabellengte. Mag je met elkaar vermenigvuldigen tot 1/6e.
Heb je ook een echt rekenvoorbeeld? De stroom die per fase heenloopt, gaat terug via de andere twee fasen. Die fasen hebben qua (tegen-)stroom natuurlijk wel overlap. Ik zou de berekening zelf wel kunnen verzinnen, maar heb je misschien een kant en klare bron (liefst in het complexe rekendomein met Kirchhoff o.i.d.)?

• Septillion
  • Laatst online: 00:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@FitTiv Nee, hangt volledig af van je aansluiting. Sommige hebben geluk en hebben super lage weerstand, andere hebben juist relatief hoge.

Je zou dus eens kunnen kijken als de zon lekker stabiel veel schijnt (en je veel opwek hebt) en dan eens meter met je PV aan en PV uit.

• dennisfr
FitTiv schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:55:
[...]

[Afbeelding]
Zoals ik dat gemiddelde spanningsblokje in je grafiek interpreteer, is dat de gemiddelde spanning per fase over de tijdspanne van 0:00 tot 0:10 op 6 juni.
Anders zou de gemiddelde L3 spanning inderdaad veel hoger zijn.

Wel vreemd dat die L3 fase zo'n afwijkend patroon laat zien. Als je voldoende technisch onderlegt bent, zou je eens van fase kunnen wisselen.

• Septillion
  • Laatst online: 00:50

Septillion

@Martin7182 Je zou superpositie kunne toepassen. Dan zie je al dat de stroom in elke fase alleen door de spanning in de fase bepaald wordt. Immers zijn de andere spanningsbronnen open klemmen anders.

De stroom door de N is dus:
( Vmax * sin(a) ) / R + ( Vmax * sin(a + 120) ) / R + ( Vmax * sin(a - 120) ) / R

Ofwel
Vmax / R * (sin(a) + sin(a + 120) + sin(a - 120) )

Waarbij de laatste twee termen te herschrijven zijn als - sin(a). Ofwel, hele term is altijd 0 :)

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
Ik heb een carport met een schuur eraan vast.
Nu ga ik hier wat zonnepanelen opleggen samen met een Goodwe GW1500-XS.
Om de kabels een stuk korter te houden kan ik de omvormer onder de carport hangen. Enige nadeel is dat deze carport samen is met de buren dus als die even flink gaat zagen dan ligt ie vol stof. Is het toch handiger om de kabels langer te houden en de omvormer in de schuur te plaatsen?

• TCMR
mcDavid schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:33:
@TCMR lees de specs van je goodwe nog eens goed door, ze hebben allemaal een "piekvermogen" 10% hoger dan het rated vermogen. Mijn 6k piekt op 6564W.
Ik zie het. Had het wel gelezen, maar niet goed begrepen dat "Max AC Active Power (W)" ook daadwerkelijk gehaald kon worden. Mooi.
Geinig. Idd. exact dezelfde omvormer. 7kW is wel heel veel erover, maar wie weet, in het voorjaar...
Overigens met een 3-fasen omvormer is je spanningsval 6x kleiner als met een éénfase omvormer.
Ik ben ook wel benieuwd naar de theorie hierachter. Ik kom dit soort grote verschillen nergens tegen in "voltage drop calculators", zoals bijv. deze. Ik heb hier 10 AWG gekozen, maar ik heb 11 AWG (4mm2) gebruikt. Ik heb ongeveer 13 meter kabel moeten leggen, wilde onder de 1% uitkomen.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-12 14:14

Perkouw

Moderator General Chat
Openingspost
Max 17.250 W aan omvormer op 3x25 vermogen. Liander, klik, lijkt hier 17kW van te maken. Laten we 17.000W en dus 17kW aanhouden.

Vraag 1
5000W omvormer (6000WP), 7000W omvormer (7700WP) Omvormer vermogen zit ik dus momenteel op 12.000W. Dan zou hier nog een omvormer van 5000W bij mogen. Check?

Vraag 2
Ik zie in de praktijk dat de 5000W omvormer hier soms wel boven gaat 5100/5200W is niet ongebruikelijk. In de praktijk heb ik, volgens mij, nog nooit beide omvormers ''boven'' de 12kW zien gaan.

Is het dan wel veilig om nog een 5000W omvormer bij te voegen met weer 6000WP? Theoretisch moet het kunnen en praktijk denk ik nooit die 17kW tegelijk aan te tikken. Maar....toch een dubbelcheck. :+

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Team Welles

@Perkouw
Ik neem aan dat al je omvormers al 3fase zijn?
Het idee is dat je niet over de 25A per fase gaat, de 17250 watt is alleen bij 230V.
Als je 5 kW omvormer 5.2 kW levert is de kans groot dat je op dat moment 240V hebt :)

Afgezien daarvan is een zekering geen brick wall, bij lichte overbelasting klapt hij er niet meteen uit. En ook bij verschillende oriëntaties is er nog wat nuance vanwege lagere gelijktijdigheid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Team Welles

DJ-Promo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:54:
Ik heb een carport met een schuur eraan vast.
Nu ga ik hier wat zonnepanelen opleggen samen met een Goodwe GW1500-XS.
Om de kabels een stuk korter te houden kan ik de omvormer onder de carport hangen. Enige nadeel is dat deze carport samen is met de buren dus als die even flink gaat zagen dan ligt ie vol stof. Is het toch handiger om de kabels langer te houden en de omvormer in de schuur te plaatsen?
De omvormer zelf is stofdicht en op de verticale koelribben zal ook niets blijven liggen, dat waait er wel af. Hooguit 1x per jaar spinnenwebben verwijderen, maar dat zal in de schuur ook wel mogen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:02

_Arthur

blub

Perkouw schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:51:
Openingspost
toch een dubbelcheck. :+
Dubbel check doe je door het te simuleren met bv Sunny Design.

• Hu2bPV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:36
Mijn installatie van 2 x 6 panelen van 400Wp op 2 x 3 APsystems DS3-L ligt op 50 m van de meterkast.
Om de panelen te monitoren heb ik een ECU-C bij de panelen geplaatst en verbonden met een ethernet kabel (50m)
Hoe kan ik nu de elektriciteit consumptie van het net meten (met een CT-klem)? Door nog een ECU-C bij de meterkast te zetten en daar de CT-klemmen (3-fase) aan te verbinden?
Of is er een andere oplossing?

3360 Wp, M3

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
Proton_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:20:
[...]

De omvormer zelf is stofdicht en op de verticale koelribben zal ook niets blijven liggen, dat waait er wel af. Hooguit 1x per jaar spinnenwebben verwijderen, maar dat zal in de schuur ook wel mogen.
Dus zou prima kunnen. Vind het alleen niet zo dat mensen de carport in kunnen lopen en erbij kunnen.
Maar moet prima kunnen dus.
Aan de tuin kant loopt die carport 50cm door daar kan ik hem ook onder hangen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Perkouw schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:51:
Openingspost
Max 17.250 W aan omvormer op 3x25 vermogen. Liander, klik, lijkt hier 17kW van te maken. Laten we 17.000W en dus 17kW aanhouden.

Vraag 1
5000W omvormer (6000WP), 7000W omvormer (7700WP) Omvormer vermogen zit ik dus momenteel op 12.000W. Dan zou hier nog een omvormer van 5000W bij mogen. Check?

Vraag 2
Ik zie in de praktijk dat de 5000W omvormer hier soms wel boven gaat 5100/5200W is niet ongebruikelijk. In de praktijk heb ik, volgens mij, nog nooit beide omvormers ''boven'' de 12kW zien gaan.

Is het dan wel veilig om nog een 5000W omvormer bij te voegen met weer 6000WP? Theoretisch moet het kunnen en praktijk denk ik nooit die 17kW tegelijk aan te tikken. Maar....toch een dubbelcheck. :+
Het gaat erom dat je niet langdurige boven de 25A uitkomt op de hoofdzekering. Ik verwacht dat je met een 20 kW omvormer het niet voor elkaar krijgt om de hoofdzekering te overbelasten. Zelf zit ik met 5080 Wp op een 4200W omvormer op een 1×16A groep. Vrijwel ideale oriëntatie.

En hou rekening met je eigen verbruik. Als je 3×5A verbruikt en 3×25A teruglevert gaat er door je hoofdzekering nog maar 3×20A. (even simplistisch uitgelegd ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 20-06-2023 20:16 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01:12
SlayaStone schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 00:12:

8x 405w op ZO
4x 405w op NW

met 3.6kw omvormer:

sunny design:
[Afbeelding]

Zolang je geen panelen gaat bijleggen, gaat dit prima. Mocht er toch 1% kans dat je het gaat doen, kijk dan eventueel naar een 4.0 of 5.0.

Je zit echt op het randje van aftoppen (op die paar dagen per jaar die topdagen zijn voor PV)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het blijft toch lachen met mensen die hun eigen systemen monteren...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlFzwrGKmyGQLIkY0n5iBaLuw1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NI52dV0cy5VSHrbJsO3u5xzt.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

sypie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:28:
[Afbeelding]
Lachen? Je zal er maar naast wonen!

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:49
[Afbeelding]
Ik hoop dat het blijft liggen als het een beetje gaat waaien.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Jojan265 De grap was ook nog dat de ballast enkele zakken zand waren... Ik denk dat er nog geen 150 kilo op lag aan ballast.

Het leukste was eigenlijk toen ik 3 stappen verder liep, daar kon je goed de constructie van de spanbanden zien onder de overkapping door. Wat een gepruts.

Voor de ramptoeristen: Ikaroslaan, Glanerbrug.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:28
[Afbeelding]
Dit is tijdelijk toch? ;( :F

Hoe haal je het toch in je hoofd dat als je het zo moet plaatsen dat je denkt "ja, dat komt wel goed zo".
Alleen al hoe het eruit ziet zou ik het niet willen hebben. Zou mij kapot schamen :P

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:49
sypie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:10:
@Jojan265 De grap was ook nog dat de ballast enkele zakken zand waren... Ik denk dat er nog geen 150 kilo op lag aan ballast.

Het leukste was eigenlijk toen ik 3 stappen verder liep, daar kon je goed de constructie van de spanbanden zien onder de overkapping door. Wat een gepruts.

Als ik in de buurt zou wonen, zou ik er wat van zeggen. Dit is werkelijk levensgevaarlijk.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-12 09:02
Lijkt wel Metalstud of iets dergelijks.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:42
sypie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:10:
@Jojan265
Ondergetekende pakt de auto op een winderige dag en wacht totdat de spanband door veroudering breekt ...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-12 14:14

Perkouw

Moderator General Chat
Proton_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:06:
@Perkouw
Ik neem aan dat al je omvormers al 3fase zijn?
Het idee is dat je niet over de 25A per fase gaat, de 17250 watt is alleen bij 230V.
Als je 5 kW omvormer 5.2 kW levert is de kans groot dat je op dat moment 240V hebt :)

Afgezien daarvan is een zekering geen brick wall, bij lichte overbelasting klapt hij er niet meteen uit. En ook bij verschillende oriëntaties is er nog wat nuance vanwege lagere gelijktijdigheid.
Inderdaad 3-fase omvormers. En goede van de 240V daar had ik eigenlijk niet zo over nagedacht.
Denk in die zin dat het prima moet gaan, maar twijfel toch een beetje. Hence mijn post. :)
Dre schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:00:
[...]

Het gaat erom dat je niet langdurige boven de 25A uitkomt op de hoofdzekering. Ik verwacht dat je met een 20 kW omvormer het niet voor elkaar krijgt om de hoofdzekering te overbelasten. Zelf zit ik met 5080 Wp op een 4200W omvormer op een 1×16A groep. Vrijwel ideale oriëntatie.

En hou rekening met je eigen verbruik. Als je 3×5A verbruikt en 3×25A teruglevert gaat er door je hoofdzekering nog maar 3×20A. (even simplistisch uitgelegd ;) )
True wat betreft het eigen verbruik, al is mijn sluipverbruik niet zo hoog. :+ Alle gekheid op een stokje. Op het moment dat de zon piekt verbruik ik niet altijd heel veel eigenlijk.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-12 12:20
Wij hebben 2 string omvormers, ze hangen naast elkaar op zolder. Naast de omvormer hebben we ook nog een groot WTW unit hangen. De WTW unit maat behoordelijk wat geluid (op de hoogste stand).

Ik wil de omvormers + WTW inbouwen (muur erom heen). Eigenlijk ben ik er al mee begonnen :$

Nu begin ik te twijfelen of de ruimte niet te warm gaat worden (ivm warmte wat van de omvormers afkomt). In de muur (richting trapgat) wil ik een rooster plaatsen van +/- 6cm hoog en 40cm breed, maar is dat voldoende?

Blauw = omvormers
Groen = WTW unit
Rood = muur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTsGOc8Pvmkv_DVxdiaFWzbFDe4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZEvD29An1pv5XrkaBCpd5r0K.png?f=fotoalbum_large

EU DNS: 86.54.11.100

• BarryH
@c-nan overweeg dan ook een geluidsdempend rooster.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Tommie12
c-nan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:19:
Wij hebben 2 string omvormers, ze hangen naast elkaar op zolder. Naast de omvormer hebben we ook nog een groot WTW unit hangen. De WTW unit maat behoordelijk wat geluid (op de hoogste stand).

Ik wil de omvormers + WTW inbouwen (muur erom heen). Eigenlijk ben ik er al mee begonnen :$

Nu begin ik te twijfelen of de ruimte niet te warm gaat worden (ivm warmte wat van de omvormers afkomt). In de muur (richting trapgat) wil ik een rooster plaatsen van +/- 6cm hoog en 40cm breed, maar is dat voldoende?

Blauw = omvormers
Groen = WTW unit
Rood = muur

[Afbeelding]
Een omvormer van bv 5kW heeft een rendement van 95%+.
Dus slechts 5% of 250W maximaal wordt afgegeven.

Dat valt nogal mee, maar ik zou eerder voor een ventilatie door het dak zorgen dan naar je trapgat.

Bij mij hangen de omvormers onder trap, en dat is ook afgesloten. Je voelt dat de trap warm is na een zonnige dag, ik doe daar eigenlijk niks mee. De oudste omvormer is nu 13 jaar oud.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:47
c-nan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:19:

Blauw = omvormers
Groen = WTW unit
Rood = muur

[Afbeelding]
Ik zou boven die omvormer een afzuigpunt van je WTW maken (die hangt er tenslotte toch al naast). Zonder dat gaat die omvormer het daar namelijk behoorlijk opwarmen.
En dan een spleetje onder de deur (of een geluiddempend rooster erin) voor de aanvoer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-12 06:36
Ik wil een buurman helpen met zn panelen uit te breiden op zn nieuwbouwwoning. Hij kan de panelen weer van zijn buurman overnemen omdat het dezelfde panelen uit de bouw zijn. Het gaat om Trina Solar 275WP met een Vmp van 31.4v en een Voc van 38.4v. Hij heeft er al 10 en heeft er 5 ontvangen. Maar als ik de totale Voc bereken met 15 panelen kom ik op 38.4 * 15 +10% = 633,6v. Dat is hoger dan eigenlijk alle omvormers als max hebben per string. Het is onmogelijk om ze op 2 strings aan te sluiten omdat er vanaf het platte dak geen draden meer zijn bij te trekken, oftewel, het moet op 1 string.
Mijn gedachte is, we doen max 14, dan zit je met max 600v op een Goodwe 3.6 altijd goed, maar hij wil graag die 15e ook erbij. Lijkt mij dat 3-fase dan enige optie is? Een Fronius 3.6 kan wel tot 1000v op 1 string, maar die zijn niet te krijgen en sowieso veel te duur om dat ene paneel erbij te krijgen.

Wat zouden jullie doen? Gewoon 15 panelen op 1 string en die 600v wordt praktisch nooit gehaald? Wat zou er gebeuren als die eens die 600v zou overschrijden?

• BarryH
padoempats schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:53:
Ik wil een buurman helpen met zn panelen uit te breiden op zn nieuwbouwwoning. Hij kan de panelen weer van zijn buurman overnemen omdat het dezelfde panelen uit de bouw zijn. Het gaat om Trina Solar 275WP met een Vmp van 31.4v en een Voc van 38.4v. Hij heeft er al 10 en heeft er 5 ontvangen. Maar als ik de totale Voc bereken met 15 panelen kom ik op 38.4 * 15 +10% = 633,6v. Dat is hoger dan eigenlijk alle omvormers als max hebben per string. Het is onmogelijk om ze op 2 strings aan te sluiten omdat er vanaf het platte dak geen draden meer zijn bij te trekken, oftewel, het moet op 1 string.
Mijn gedachte is, we doen max 14, dan zit je met max 600v op een Goodwe 3.6 altijd goed, maar hij wil graag die 15e ook erbij. Lijkt mij dat 3-fase dan enige optie is? Een Fronius 3.6 kan wel tot 1000v op 1 string, maar die zijn niet te krijgen en sowieso veel te duur om dat ene paneel erbij te krijgen.

Wat zouden jullie doen? Gewoon 15 panelen op 1 string en die 600v wordt praktisch nooit gehaald? Wat zou er gebeuren als die eens die 600v zou overschrijden?
Een oude 1fase sma die 750v dc aankan?
Of een willekeurige 3fase omvormer (gaat vaak tot 850V of 1000V)

• Tommie12
padoempats schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:53:

Let op, op een heldere koude dag in Maart of Oktober kan je hoge pieken krijgen, en mogelijk wel boven die 600V geraken.
Maar waarom is het zo moeilijk om een paar extra draden te trekken? 2 strings is toch beter.

Andere manier is om 2 strings van 8 panelen te maken (ja, dan moet er nog eentje bij), en die parallel te schakelen en dan aan te sluiten.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren