Is de omvormer zelf ook geaard, buiten de aardedraad in de stekker? Bijv. vananuit je AC werkschakelaar een aparte aarddraad naar het aardpunt (buitenkant) omvormer.Tammesp schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:14:
[...]
Ja die zit goed aangesloten op de AC werkschakelaar en op de stekker die in de omvormer gaat.
Kun je nog meer meten op/aan de werkschakelaar?
FransvWoerkom schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:24:
[...]
Nee, dat is geen toeval. De stekker zit aan de werkschakelaar.
@Tammesp Ik gok dat het plaatje op blz 18 van de handleiding verkeerd is geïnterpreteerd en dat L1 en N zijn verwisseld. Ik denk dat ze met interne structuur bedoelen dat de connector vanaf de binnenkant gezien is getekend.
[Afbeelding]
Zojuist de fase en de nul omgewisseld, maar dan komt er de melding dat de voltage niet goed is:Ronald.42 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:26:
[...]
De laatste keer dat ik een pe melding had was de nul en fase verwisseld.
Waar meet je mee?
Met een mulitmeter eens meten tussen 1 fase en de nul en tussen 1 fase en de aarde.
Dan zou je dezelfde spanning moeten zien.
:strip_exif()/f/image/lNqYv0K6y0vDBiaPf0Lu1xyD.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat wel opviel is dat de omvormer maar 1 fase zag aangesloten, terwijl ik alleen 1 fase en de nul omgewisseld had.
Goede vraag. Ik heb alle connectoren gecheckt en zie nergens eentje los zitten. Maar ik zal morgen weer eens controleren, wellicht dat ik iets zie.LooneyTunes schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:46:
[...]
Misschien een domme opmerking, maar is er nergens een aardfout in de panelen?
Zo'n soort melding heb ik gezien toen één van de connectoren in een plasje water op het dak lag. (tijdelijk opgelost door de aarde van de omvormer te verwijderen)
Bij het later oplossen stond er een spanning op het dak (en kreeg ik een tik van de panelen)
Uiteindelijk de stekker opgebonden en het werkte weer mèt aarding op de omvormer. (panelen zijn nog steeds niet geaard, hoefde niet in '14)
De omvormer (buitenkant) is zelf ook geaard. Maar die heb ik ook los gehaald om te kijken wat de omvormer dan doet, maar steeds dezelfde foutmelding. Ook de aarde van de constructie los gehad maar helaas.Rouske schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:56:
[...]
Is de omvormer zelf ook geaard, buiten de aardedraad in de stekker? Bijv. vananuit je AC werkschakelaar een aparte aarddraad naar het aardpunt (buitenkant) omvormer.
Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15
Half nieuw, de installatie is uitgebreid. Hierbij is er een string toegevoegd, de éénfase-omvormer vervangen en een batterij toegevoegd. Er lag een bestaande in-dak installatie met miniatuurpanelen die helaas niet uit te breiden was.AUijtdehaag schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:29:
[...]
@Recoil
Hoeveel panelen hangen eraan? Ik zie maar 200 V verschijnen als die echt gestart is.. Dat is echt weinig
Welke tripower is het?
Minimale Vmpp spanning is wel belangrijk om naar te kijken. Dat moet hoger zijn dan de minimale Vmpp van de omvormer.
Anders beter een 1-fase omvormer ophangen (maar eerst details)
Is dit een nieuwe installatie?
Stringverdeling is als volgt:
String A: 410 Vmpp, 510 Voc, 3900 kWp (50 panelen)
String B: 328 Vmpp, 395 Voc 3320 kWp (8 panelen)
Het gaat om een TriPower 6.0 SE omvormer, met 150 Vmin en 180V om te starten.
Die 200V is bij een instraling van net 10W/m2. Later op de dag ziet de curve er zo uit:
:strip_exif()/f/image/zijQdDIlUOWhZKnUEXhySckT.jpg?f=fotoalbum_large)
De omvormer komt er ook in sunny design web als advies uit, waarbij de 5.0 en 6.0 om het even zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Recoil op 13-06-2023 06:25 ]
Met 500 p/j klinkt het wel als de moeiteSeñor Sjon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:36:
[...]
Ik denk dat ik zo 20 kWh per goede dag verlies. Dat is 3.000 kWh per jaar (uitgaande van 150 dagen). Dat zou met mijn huidige TLV zo'n 500 euro per jaar betekenen. Maar dat is niet consequent hetzelfde per seizoen en ik weet ook niet wat ik met deze lagere cap nog meer zou verliezen. Ik zou bijna 3 éénfase omvormers moeten ophangen, dan blijven 2 vd 3 wel werken. Maar goed, heb nu 2 strings van 14, dus dat betekent nogal wat geknutsel.
En het is niet gezegd dat mijn Solis niet kan afschalen om dan minder te leveren, alleen de instructie van de Oceanië handleiding en die voor EU verschillen nogal hierin.
Gemiddeld grafiekje van de dag. Paar keer per maand gaat ie bijna de hele dag goed.
[Afbeelding]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Accu's zouden al vol zijn voor de problemen beginnen, dan heb ik er al 20 kWh opzitten.Termy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:09:
[...]
Met 500 p/j klinkt het wel als de moeite. Bijkomend voordeel is dat je nu iets kunt uitzoeken dat mogelijk wat toekomstgerichter is voor post salderen. Geschikt voor direct aangesloten accu of makkelijk in te stellen op geen export oid. Plus het warme gevoel van geen afslaande omvormer natuurlijk
.
Stedin:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Met voorspoedige planning (one can dream), zou het volgend jaar opgelost moeten zijn, met hopelijk uiterlijk februari 2025 een fix. Tot die tijd moet ik weer de boeken induiken van de omvormer. Vervelende is dat hetzelfde type meerdere opties lijkt te hebben afhankelijk van regio waar ie geleverd is.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De truc is dan ook om de accu in te zetten voor het deel dat uitvallen veroorzaakt (bv alles boven 6 kW teruglevering) en niet om domweg alles erin te pompen. Overigens doelde ik niet op een omvormer met accu als oplossing voor je probleem maar gewoon voor later post-salderen en wanneer er goedkopere batterijen zijn om je eigen verbruik te verhogen. Wel is je huidige situatie ook een mogelijke reden om naar een accu te kijken (mits je dus alleen uitvallen voorkomt en niet alles er vanaf 5:00 in probeert te drukken) maar dat verdien je in een jaar zeker niet terug.Señor Sjon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:29:
[...]
Accu's zouden al vol zijn voor de problemen beginnen, dan heb ik er al 20 kWh opzitten.
Stedin:
***members only***
Met voorspoedige planning (one can dream), zou het volgend jaar opgelost moeten zijn, met hopelijk uiterlijk februari 2025 een fix. Tot die tijd moet ik weer de boeken induiken van de omvormer. Vervelende is dat hetzelfde type meerdere opties lijkt te hebben afhankelijk van regio waar ie geleverd is.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Op je foto van de bedrading van de connector zie je de kleuren van de draden (blauw-geel/groen-grijs) goed bij de letters/teken. Zitten de kleuren goed op de werkschakelaar en in de meterkast? Kloppen de spanningen tussen L1, L2 en L3 ten opzichte van de nul (3 keer 230V)? Klopt de spanning van de nul ten opzichte van aarde (hooguit een paar volt)? Zitten de schroeven van de bedrading van de meterkast vast?Tammesp schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:08:
[...]
[...]
Zojuist de fase en de nul omgewisseld, maar dan komt er de melding dat de voltage niet goed is:
[Afbeelding]
Wat wel opviel is dat de omvormer maar 1 fase zag aangesloten, terwijl ik alleen 1 fase en de nul omgewisseld had.
[...]
Goede vraag. Ik heb alle connectoren gecheckt en zie nergens eentje los zitten. Maar ik zal morgen weer eens controleren, wellicht dat ik iets zie.
[...]
De omvormer (buitenkant) is zelf ook geaard. Maar die heb ik ook los gehaald om te kijken wat de omvormer dan doet, maar steeds dezelfde foutmelding. Ook de aarde van de constructie los gehad maar helaas.
De kleuren bij de werkschakelaar en in de groepenkast zitten allemaal in dezelfde volgorde: Bruin - Zwart - Grijs en ook allemaal goed aangedraaid.FransvWoerkom schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:40:
[...]
Op je foto van de bedrading van de connector zie je de kleuren van de draden (blauw-geel/groen-grijs) goed bij de letters/teken. Zitten de kleuren goed op de werkschakelaar en in de meterkast? Kloppen de spanningen tussen L1, L2 en L3 ten opzichte van de nul (3 keer 230V)? Klopt de spanning van de nul ten opzichte van aarde (hooguit een paar volt)? Zitten de schroeven van de bedrading van de meterkast vast?
Hierbij een overzicht van de spanning die de omvormer meet, dit schommelt wel eens moet ik zeggen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Um67MoYQWoAPclKw0NBPnI93.png?f=user_large)
Ik meet overal rond de 230volt. Tussen de aarde en 0 zit misschien 0.5 volt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Handig die AI
Maar hoe kun je meten/controleren dat een paneel iets doorlekt?
Dan doe je het fout. Je moet pas beginnen met laden als de omvormer (dreigt) af te slaan.Señor Sjon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:29:
[...] Accu's zouden al vol zijn voor de problemen beginnen, dan heb ik er al 20 kWh opzitten.[...]
Liefst net genoeg laden om de spanning net onder de grens te houden.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Weet ik niet. Wellicht weerstand meten tussen paneelrand en paneel en tussen + stekker en aarde?Tammesp schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:23:
[...]
Handig die AIIk zal de DC bekabeling controleren + de stekkers.
Maar hoe kun je meten/controleren dat een paneel iets doorlekt?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@BarryH @Tammesp @jadjong Dat meten moet wel bij een "hoge" gelijkspanning gebeuren.
Liefst ~1kV aan één kant van de losse string, en dan de lekstroom meten.
En dan aan de andere kant herhalen, omdat de string zelf spanning heeft. Tenzij je in het donker meet.
Liefst ~1kV aan één kant van de losse string, en dan de lekstroom meten.
En dan aan de andere kant herhalen, omdat de string zelf spanning heeft. Tenzij je in het donker meet.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Hoe ga je lekstroom meten met een spanningsmeting 
Met een DC stroomtang is lekstroom vrij eenvoudig en veilig te meten, je kunt de nauwkeurigheid verbeteren door een paar lussen te maken.
Met een DC stroomtang is lekstroom vrij eenvoudig en veilig te meten, je kunt de nauwkeurigheid verbeteren door een paar lussen te maken.
[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 13-06-2023 12:01 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wellicht heb je hier wat aan:Señor Sjon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:29:
[...]
Tot die tijd moet ik weer de boeken induiken van de omvormer. Vervelende is dat hetzelfde type meerdere opties lijkt te hebben afhankelijk van regio waar ie geleverd is.
Marconi11 in "Solis 3fase Grid over voltage zonder grid over voltage?"
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Lees mijn reactie nog eens? Je wilt weten, bij een hoge spanning, welke lekstroom je dan hebt.Proton_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:59:
Hoe ga je lekstroom meten met een spanningsmeting
Dus zet je er een hoge spanning op, en dan meet je de lekstroom. Geen spanningsmeting.
Thanx, ga eens mijn bakvliering op. De omschrijving is zo te zien ook een S5. Ga er een beetje vanuit dat de 1 en 3 fase wel dezelfde aansturing gebruiken in de menu's.Proton_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:04:
[...]
Wellicht heb je hier wat aan:
Marconi11 in "Solis 3fase Grid over voltage zonder grid over voltage?"
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Het hangt natuurlijk erg af van de situatie, maar toen ik enkele jaren geleden een te hoge netspanning in huis had heb ik eens wat geëxperimenteerd met het laden van de elektrische auto op die momenten. Het bleek dat ik op minimaal ca 4kW moest laden om de spanning voldoende te laten zakken zodat de omvormer (1 fase Solaredge) niet meer uitschakelde.onetime schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:23:
[...]
Dan doe je het fout. Je moet pas beginnen met laden als de omvormer (dreigt) af te slaan.
Liefst net genoeg laden om de spanning net onder de grens te houden.
Voor een elektrische auto en een laadpaal is 4kW doorgaans geen probleem. En kun je bovendien op een dergelijke lage snelheid ook behoorlijk wat uren laden als de batterij (laten we zeggen 60-75kWh) grotendeels leeg is. Maar voor een thuisbatterij(omvormer) kan dat anders zijn: sommige kunnen b.v. maar maximaal op rond de 2kW laden (1 Sessy bijvoorbeeld op max 2,2kW). De vraag is of dat dan voldoende gaat zijn om een te hoge netspanning op te lossen. Bij mij eerder dus niet, al was het wellicht met een 2kW laadvermogen wel gedeeltelijk gelukt.
Overigens heb ik nu een (naast de 1 fase Solaredge) ook een SMA Tripower Smart Energy die in theorie op maximaal 10kW een thuisbatterij zou kunnen opladen. Dus een hoger laadvermogen om meer speelruimte te hebben kan dus afhankelijk van de hardware zeker wel.
Afgelopen weekend ook de offerte voor zonnepanelen getekend. Er komen 18 panelen van 420WP, 14 daarvan op het zuidoosten en 4 op een plak dak die denk ik beetje geheld worden richting zuidwesten. SolarEdge SE7K erbij.
Duurt nog even tot december dus kan in de tussentijd nog denken wat voor leuke foefjes ik er allemaal bij wil hebben (zoals de Inline meter)
.
Duurt nog even tot december dus kan in de tussentijd nog denken wat voor leuke foefjes ik er allemaal bij wil hebben (zoals de Inline meter)
Iemand ervaring met het koppelen van SMA omvormer (Sunny Boy SB3) aan een "nieuw" sunny portal account. Panelen zijn neergelegd door vorige bewoner ongeveer 3 jaar geleden. Die heeft wel wat documentatie achtergelaten (inclusief password + zijn username maar die werken niet) maar heb nooit gekeken naar hele Sunny Portal gebeuren.
Wil hem nu wel graag koppelen i.v.m. Homewizard maar ik krijg hem niet gekoppeld.
Als ik het via de website probeer krijg ik: pic en rid al eens gebruikt zijn dat die terug naar fabrieksinstellingen moet. Iemand tips?
Wil hem nu wel graag koppelen i.v.m. Homewizard maar ik krijg hem niet gekoppeld.
Als ik het via de website probeer krijg ik: pic en rid al eens gebruikt zijn dat die terug naar fabrieksinstellingen moet. Iemand tips?
@Koekfabriek Welke kleur heeft de afdekplaat van de SunnyBoy? Rood?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Lekstromen meet je met een zgn "Megger" (is eigenlijk een merk maar ja, we zeggen ook Maggi en Bahco). Voor hobbywerk voldoet een apparaat zoals deze prima:
https://www.amazon.nl/Iso...tertesters/dp/B09DT28NFH/
Met een gewone DVM ga je lekken naar aarde niet (of in ieder geval niet goed) opsporen. Die meet namelijk met een veel te lage spanning (een paar volt in plaats van 250-1kV)
[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 13-06-2023 16:43 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Ja is rood.D_Jeff schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:27:
@Koekfabriek Welke kleur heeft de afdekplaat van de SunnyBoy? Rood?

Deze of zit daar nog een mono display op (TL series)?
Maar 4 panelen op een andere richting... weet je zeker dat je dit wilt?Dennis schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:37:
Afgelopen weekend ook de offerte voor zonnepanelen getekend. Er komen 18 panelen van 420WP, 14 daarvan op het zuidoosten en 4 op een plak dak die denk ik beetje geheld worden richting zuidwesten. SolarEdge SE7K erbij.
Duurt nog even tot december dus kan in de tussentijd nog denken wat voor leuke foefjes ik er allemaal bij wil hebben (zoals de Inline meter).

Lees de TS van het SolarEdge topic eerst!
[ Voor 9% gewijzigd door Rouske op 13-06-2023 17:10 ]
Die is heel betaalbaar, zeker geen 'speelgoed', verkeerd gebruik kan grote ongelukken veroorzaken.HuismAndré schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:41:
[...]
Lekstromen meet je met een zgn "Megger" (is eigenlijk een merk maar ja, we zeggen ook Maggi en Bahco). Voor hobbywerk voldoet een apparaat zoals deze prima:
https://www.amazon.nl/Iso...tertesters/dp/B09DT28NFH/
[...]
Persoonlijk zou ik wellicht kijken naar het merk UNI-T, modellen UT501A, UT501B en UT502A.
Ik had het over hobbywerk en niet over speelgoed. Qua gevaar zijn de apparaten die je aanhaalt niet veiliger of minder veilig dan het apparaat dat ik aanhaalde (ze vallen allemaal onder de categorie hobbykwaliteit meetapparaten).FrankHe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:02:
[...]
Die is heel betaalbaar, zeker geen 'speelgoed', verkeerd gebruik kan grote ongelukken veroorzaken.
Verder is het natuurlijk altijd belangrijk gereedschap correct te gebruiken.
:strip_exif()/f/image/aVnIMENgu0mbPjwTgPytfh7r.jpg?f=fotoalbum_large)
André Huisman (www.new-line.nl)
Die zover ik kan beoordelen.D_Jeff schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:57:
[...]
[Afbeelding]
Deze of zit daar nog een mono display op (TL series)?

Dat is de huidige / "nieuwste" generatie.Koekfabriek schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:26:
[...]
Die zover ik kan beoordelen.
[Afbeelding]
Gebruikersnaam + ww gaat alleen werken bij het inloggen op de SB zelf, om de App (Sunny Portal) werkend te krijgen heb je een tokencode nodig. Deze tokencode wordt door de installateur aangevraagd bij SMA.
Vraag de vorige bewoner/eigenaar of men deze tokencode nog ergens heeft. Indien het antwoord nee is, vraag dan de installateur of die in de mail wil zoeken. Laatste optie zonder reset is een support case bij SMA, maar dan zal je de nodige bewijzen moeten opleveren.
Dat vraag ik me af. Ik heb ook zo'n nieuwe en nooit een tokencode aangevraagd om deze toe te voegen in sunny portal.D_Jeff schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:33:
Gebruikersnaam + ww gaat alleen werken bij het inloggen op de SB zelf, om de App (Sunny Portal) werkend te krijgen heb je een tokencode nodig. Deze tokencode wordt door de installateur aangevraagd bij SMA.
Je moet deze denk ik eerst verwijderen uit de oude sunny portal. Daar heb je sunny portal installer account voor nodig waarin hij nu is geregistreerd.Koekfabriek schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:17:
Iemand ervaring met het koppelen van SMA omvormer (Sunny Boy SB3) aan een "nieuw" sunny portal account. Panelen zijn neergelegd door vorige bewoner ongeveer 3 jaar geleden. Die heeft wel wat documentatie achtergelaten (inclusief password + zijn username maar die werken niet) maar heb nooit gekeken naar hele Sunny Portal gebeuren.
En anders denk ik via SMA.
Gewoon nieuwe puk code bij sma aanvragen
Zag deze langskomen, voor de liefhebber die erom verlegen zit .. Growatt Shinelink-X set voor monitoring omvormer
https://www.marktplaats.n...-voor-monitoring-omvormer
Overigens zelf geen belang bij ..
https://www.marktplaats.n...-voor-monitoring-omvormer
Overigens zelf geen belang bij ..
[ Voor 9% gewijzigd door geldersscheepje op 14-06-2023 08:09 . Reden: verduidelijking ]
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Dank voor de info. Ik ga er achteraan. Hopelijk heeft de beste man de code nog liggen.D_Jeff schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:33:
[...]
Dat is de huidige / "nieuwste" generatie.
Vraag de vorige bewoner/eigenaar of men deze tokencode nog ergens heeft. Indien het antwoord nee is, vraag dan de installateur of die in de mail wil zoeken. Laatste optie zonder reset is een support case bij SMA, maar dan zal je de nodige bewijzen moeten opleveren.
Best irritant dat dit z'n gedoe is als ik eerlijk ben. Zal toch niet de eerste zijn die een bestaande installatie overneemt.
Pas wel op met een megger, kun je aangesloten electronica mee slopen.HuismAndré schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:41:
[...]
Lekstromen isolatiebreuken meet je met een zgn "Megger" (is eigenlijk een merk maar ja, we zeggen ook Maggi en Bahco). Voor hobbywerk voldoet een apparaat zoals deze prima:
@soepkip Als de automaat uit staat, en zowel Nul als Fase daar dus los zijn, dan mag 250V DC op een van deze draden toch geen probleem zijn, omdat via wat er verder is aangesloten beide naar 250V getild worden?
En dan zou 500V toch ook geen probleem mogen zijn? Bij 1kV begrijp ik dat het problematisch begint te worden. Dan moet je echt puur de leidingen zonder aangesloten apparatuur hebben. Of zonnepanelen.
En dan zou 500V toch ook geen probleem mogen zijn? Bij 1kV begrijp ik dat het problematisch begint te worden. Dan moet je echt puur de leidingen zonder aangesloten apparatuur hebben. Of zonnepanelen.
Kan zijn dat het makkelijker kan, maar daar heb ik geen weet van.Koekfabriek schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:45:
[...]
Dank voor de info. Ik ga er achteraan. Hopelijk heeft de beste man de code nog liggen.
Best irritant dat dit z'n gedoe is als ik eerlijk ben. Zal toch niet de eerste zijn die een bestaande installatie overneemt.
Verder heeft SMA tussen 2018 en 2020 de nodige verwijten van white hat hackers gehad en securitymaatregelen maken het leven niet altijd gemakkelijker.
Mocht je nog meer vragen hebben, stuur maar een dm
Korte vraag:
Situatie: 10 panelen 405Wp, Goodwe 3600NDS 1 string omvormer, orientatie ZZO
Vandaag (en ook andere dagen): heldere dag, geen schaduw.
Opbrengst als volgt:
/f/image/lN9pofzJLZwPS1ZnAZblfEFW.png?f=fotoalbum_large)
Ik vroeg me af of die grote amplitudes van de Power wel correct zijn. Ik zie dit eigenlijk op elke zonnige stralende dag wel, het is nooit een mooie geleidelijke curve. Mooie geleidelijke curve is vaak tot ca. 0900-0930 en dan begint het gewiebel, en dan savonds weer mooi geleidelijk afbouwen. Schaduw is pas vanaf een uur of 17:00.
Mijn leverancier houdt het nu een beetje af en zegt dat dit prima is. Er staat 1x een error E14 in de goodwe van een aantal weken terug (vermoedelijk de dakkapel schoonmaker met de karcher), en een aantal keer E27 errors.
MPPT shadow tracking uit
LVRT uit
HVRT aan
Klopt dit?
Disclaimer: niet echt verstand van zonnepanelen.
Hieronder bijv. van gisteren, een prachtige zonnige dag.
Opbrengst als volgt:
/f/image/lN9pofzJLZwPS1ZnAZblfEFW.png?f=fotoalbum_large)
Ik vroeg me af of die grote amplitudes van de Power wel correct zijn. Ik zie dit eigenlijk op elke zonnige stralende dag wel, het is nooit een mooie geleidelijke curve. Mooie geleidelijke curve is vaak tot ca. 0900-0930 en dan begint het gewiebel, en dan savonds weer mooi geleidelijk afbouwen. Schaduw is pas vanaf een uur of 17:00.
Mijn leverancier houdt het nu een beetje af en zegt dat dit prima is. Er staat 1x een error E14 in de goodwe van een aantal weken terug (vermoedelijk de dakkapel schoonmaker met de karcher), en een aantal keer E27 errors.
MPPT shadow tracking uit
LVRT uit
HVRT aan
Klopt dit?
/f/image/76X4nzjqdnFq7j3EHZdcj0ZH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door FitTiv op 14-06-2023 12:41 ]
Nee, dat lijkt niet echt te kloppen. Het vermogen dat mijn SMA levert varieert nauwelijks (enkele cijfers) op een onbewolkte dag en ik zie dan ook een parabool aan het einde van de dag.FitTiv schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:38:
Korte vraag:
Opbrengst als volgt:
[Afbeelding]
MPPT shadow tracking uit
LVRT uit
HVRT aan
Klopt dit?
[Afbeelding]![]()
Ik zou in eerste instantie inschatten dat bij jou de netspanning te hoog oploopt vanaf 09:30 en dat de HVRT instelling ervoor zorgt dat de omvormer niet helemaal afschakelt, maar wel kortstondig minder opwekt. Als je het zeker wilt weten, dan kun je HVRT eens uitzetten en kijken hoe het er dan uitziet. Er komen nog wat prima dagen aan om dit te testen
Goodwe heeft een MPPT scan functie (ik weet de naam niet meer precies). Wie weet staat die aan en gaat hij daarom op en neer?FitTiv schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:38:
Korte vraag:
Opbrengst als volgt:
[Afbeelding]
MPPT shadow tracking uit
LVRT uit
HVRT aan
Klopt dit?
[Afbeelding]![]()
Schijnbaar schakelt de Goodwe omvormer altijd terug als de netspanning te hoog is. Ongeacht of je de HVRT uit zet. Dit werd mij verteld door de Goodwe support in NL.dennisfr schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:09:
[...]
Nee, dat lijkt niet echt te kloppen. Het vermogen dat mijn SMA levert varieert nauwelijks (enkele cijfers) op een onbewolkte dag en ik zie dan ook een parabool aan het einde van de dag.
Ik zou in eerste instantie inschatten dat bij jou de netspanning te hoog oploopt vanaf 09:30 en dat de HVRT instelling ervoor zorgt dat de omvormer niet helemaal afschakelt, maar wel kortstondig minder opwekt. Als je het zeker wilt weten, dan kun je HVRT eens uitzetten en kijken hoe het er dan uitziet. Er komen nog wat prima dagen aan om dit te testen
Netspanning te hoog betekent eigenlijk dat er te veel opwek in de buurt is "vol net" toch? Gek genoeg hebben mijn buren wel een mooie curve.dennisfr schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:09:
[...]
Nee, dat lijkt niet echt te kloppen. Het vermogen dat mijn SMA levert varieert nauwelijks (enkele cijfers) op een onbewolkte dag en ik zie dan ook een parabool aan het einde van de dag.
Ik ga eens testen zonder HVRT. Dank voor de tip.
/f/image/3BQsF060t9XCnadlHLZvPGIx.png?f=fotoalbum_large)
Deze functie staat uit. (MPPT shadow tracking)wmc schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:46:
[...]
Goodwe heeft een MPPT scan functie (ik weet de naam niet meer precies). Wie weet staat die aan en gaat hij daarom op en neer?
[ Voor 12% gewijzigd door FitTiv op 14-06-2023 15:13 ]
Netspanning te hoog wordt inderdaad bijna altijd veroorzaakt door een 'vol net'.FitTiv schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:02:
[...]
Netspanning te hoog betekent eigenlijk dat er te veel opwek in de buurt is "vol net" toch? Gek genoeg hebben mijn buren wel een mooie curve.
Ik ga eens testen zonder HVRT. Dank voor de tip.
[Afbeelding]
[...]
Deze functie staat uit. (MPPT shadow tracking)
Ik zit nog eens naar je grafiek te kijken, Ua staat voor AC voltage neem ik aan, aangezien deze spanning relatief constant is. Zo te zien klimt die wel richting de 253V en dat is het moment dat je omvormer gaat stoppen met leveren.
Ik weet niet of je omvormer dicht bij de meterkast hangt, en wat voor kabel er tussen zit: Wanneer er bij jou een lange kabel met een kleine diameter aders is toegepast, kan het zijn dat jij meer spanningsval hebt tussen omvormer en meterkast, waardoor jouw omvormer de 253V aantikt en die van de buren niet.
Het is een zgn "wasmachineaansluiting" met een apart boxje met zekeringen en hoofdschakelaar. Draden van de wasmachine vanwege verbouwing nieuw getrokken maar wel gewoon 2.5mm2 en staat op zolder. De buren hebben micro omvormers.dennisfr schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:35:
[...]
Netspanning te hoog wordt inderdaad bijna altijd veroorzaakt door een 'vol net'.
Ik zit nog eens naar je grafiek te kijken, Ua staat voor AC voltage neem ik aan, aangezien deze spanning relatief constant is. Zo te zien klimt die wel richting de 253V en dat is het moment dat je omvormer gaat stoppen met leveren.
Ik weet niet of je omvormer dicht bij de meterkast hangt, en wat voor kabel er tussen zit: Wanneer er bij jou een lange kabel met een kleine diameter aders is toegepast, kan het zijn dat jij meer spanningsval hebt tussen omvormer en meterkast, waardoor jouw omvormer de 253V aantikt en die van de buren niet.
Dank voor het meedenken!
Tot het moment dat de spanning van je panelen omhoog gaat naar rond de 300V denk ik dat het min of meer normaal zou kunnen zijn.FitTiv schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:38:
Korte vraag:
Opbrengst als volgt:
[Afbeelding]
MPPT shadow tracking uit
LVRT uit
HVRT aan
Klopt dit?
[Afbeelding]![]()
! Maar vanaf dat de spanning omhoog is gegaan naar rond de 300V verdenk ik in eerste een stantie een te hoge netspanning, en anders eventueel een te hoge temperatuur van de omvormer, beide redenen om niet het maximale vermogen uit de panelen te halen waardoor de spanning omhoog gaat. Ik zou eens proberen wat het effect is van een ventilator. (en de netspanning meten)
Fan heb ik vanmiddag een uurtje geprobeerd rond het middaguur, dat maakte geen verschil. Omvormer blijft ook gewoon rond de 40 graden hangen (uitgelezen in SEMS). Met fan erop gaat die naar de ~32 graden.onetime schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:40:
[...]
Tot het moment dat de spanning van je panelen omhoog gaat naar rond de 300V denk ik dat het min of meer normaal zou kunnen zijn.
! Maar vanaf dat de spanning omhoog is gegaan naar rond de 300V verdenk ik in eerste een stantie een te hoge netspanning, en anders eventueel een te hoge temperatuur van de omvormer, beide redenen om niet het maximale vermogen uit de panelen te halen waardoor de spanning omhoog gaat. Ik zou eens proberen wat het effect is van een ventilator. (en de netspanning meten)
Netspanning meten ga ik eens doen, ik heb zo'n power meter. Op het apparaat zelf zag ik zojuist 252.x V fluctuerend.
@FitTiv Ik had eerst de volgende reacties moeten lezen. Het is voor de levensduur van je omvormer zeker een goed idee om er een ventilator op te zetten, en momenteel gebruik je daar alleen anders weggegooide opbrengst van je panelen voor. Probeer zoveel mogelijk nuttige grote gebruikers overdag aan te zetten.
Kijk hier eens: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Kijk hier eens: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Dan heb je daar je antwoord: de netspanning zou 230V moeten zijn. Bij 230V + 10% (253V) stopt je omvormer verplicht met terugleveren. Als jij 252.x afleest dan zit je echt helemaal op het randje.FitTiv schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:45:
[...]
Fan heb ik vanmiddag een uurtje geprobeerd rond het middaguur, dat maakte geen verschil. Omvormer blijft ook gewoon rond de 40 graden hangen (uitgelezen in SEMS). Met fan erop gaat die naar de ~32 graden.
Netspanning meten ga ik eens doen, ik heb zo'n power meter. Op het apparaat zelf zag ik zojuist 252.x V fluctuerend.
Zuur.
Ik ben me aan het inlezen.
Andere fase proberen; en/of 4mm2 trekken schijnen opties te zijn.
Vraag me af of dat kosten effectief is.
Zodra de Goodwe omvormer al over de 250v komt gaat hij al terug schakelen. Hoe dichter bij de 253+ hoe meer hij zal terugschakelen. De nieuwe omvormers werken niet meer zoals de oude, die tegen de 253v vol gas terug leveren en bij de 253v uitvallen.
@FitTiv Ja dat is in dit geval kosten effectief, omdat je meer zult kunnen terugleveren.
Als je het zelf doet. Heb je 3fase? Met een 1fase omvormer? Kies de laagste fase en zet hem daar op.
Waar woon je ongeveer?
Als je het zelf doet. Heb je 3fase? Met een 1fase omvormer? Kies de laagste fase en zet hem daar op.
Waar woon je ongeveer?
In ieder geval melding maken bij de netbeheerder.FitTiv schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:56:
Zuur.
Dikkere kabel tussen meterkast en omvormer kan het probleem tijdelijk verhelpen maar dat is gerommel in de marge: als er ergens in je directe omgeving nog iemand zonnepanelen laat plaatsen ben je weer de klos.
@onetime Woon in omgeving Leiden. Heb inderdaad 3x25 met een 1 fase omvormer.
Zojuist even de MM erbij gepakt, er zit een klein verschil in de Vac meting maar het is niet groot.
Laagste fase kan ik dat simpelweg "selecteren" door de MM in verschillende stopcontacten te prikken en de laagste Vac waarde de wasmachine zekering op aan te sluiten in de MK?
:strip_exif()/f/image/njvuejkdIgM6QrwHKXPK1Ala.jpg?f=fotoalbum_large)
@dennisfr melding is gemaakt.
Bedankt allen trouwens voor het meedenken, ik heb weer een hoop geleerd. Dacht nog wel netcongestie voor te zijn met de verschillende congestiekaarten van oa Liander maar helaas.
De aansluitkabel 2.5mm2 is overgins ca. 6m lang.
Ben benieuwd of Liander nog met iets komt. Even kijken of ik nog iets kan met de fase kan veranderen. Tijd om me in te lezen in meterkast schakelingen en draadjes prikken
Zojuist even de MM erbij gepakt, er zit een klein verschil in de Vac meting maar het is niet groot.
Laagste fase kan ik dat simpelweg "selecteren" door de MM in verschillende stopcontacten te prikken en de laagste Vac waarde de wasmachine zekering op aan te sluiten in de MK?
:strip_exif()/f/image/njvuejkdIgM6QrwHKXPK1Ala.jpg?f=fotoalbum_large)
@dennisfr melding is gemaakt.
Bedankt allen trouwens voor het meedenken, ik heb weer een hoop geleerd. Dacht nog wel netcongestie voor te zijn met de verschillende congestiekaarten van oa Liander maar helaas.
Ben benieuwd of Liander nog met iets komt. Even kijken of ik nog iets kan met de fase kan veranderen. Tijd om me in te lezen in meterkast schakelingen en draadjes prikken
[ Voor 57% gewijzigd door FitTiv op 14-06-2023 16:14 ]
@FitTiv Ja dat kan, (daar zitten nog wat voorwaarden aan->) maar alleen als je daar voldoende in thuis bent. En door je vragen vraag ik me dat wel af.
Het beste meet je dat door de kap van je groepenkast te halen en daar direct de fases te meten.
Het beste meet je dat door de kap van je groepenkast te halen en daar direct de fases te meten.
@onetime Begrijp dat je je twijfels hebt bij mijn kunde, zoals ik in het begin zei heb ik geen ervaring met zonnepanelen. Ik heb diverse cursussen mbt elektra gedaan voor mijn werk echter nooit in een meterkast gewerkt. Wel heb ik zelf de elektra in mijn huis grotendeels aangelegd, draden trekken en stopcontacten aansluiten is mij niet vreemd. MK werk altijd door een professional laten doen, echter ik heb me destijds met de hoofdschakelaar behoorlijk ingelezen vanwege evnt groepenuitbreiding en vervanging hoofdschakelaar en volgens mij is het niet veel meer ingewikkeld tov stopcontacten werk.
1) Meten welke fase
2)Groepen om, aardlekken om, Hoofdschakelaar om, omvormer AC en DC zijde uit, wasmachine groep draden aansluiten op juiste fase
3) Profit
Vaak ben je te bang #famouslastwords
1) Meten welke fase
2)Groepen om, aardlekken om, Hoofdschakelaar om, omvormer AC en DC zijde uit, wasmachine groep draden aansluiten op juiste fase
3) Profit
Vaak ben je te bang #famouslastwords
[ Voor 8% gewijzigd door FitTiv op 14-06-2023 16:24 ]
@FitTiv Zitten de draden van de wasmachinegroep op een alamat? Dan klopt op zich wat je zegt.
(ook dat "moet volgens de regelen der kunst")
Zitten ze op een gewone automaat achter een aardlek? Dan stukje ingewikkelder.
Dit zou kunnen omdat het oorspronkelijk iets anders was, en daar is gebleven zoals het was.
(ook dat "moet volgens de regelen der kunst")
Zitten ze op een gewone automaat achter een aardlek? Dan stukje ingewikkelder.
Dit zou kunnen omdat het oorspronkelijk iets anders was, en daar is gebleven zoals het was.
@FitTiv Ok, maar dit is je onderverdeler, en niet je hoofdgroepenkast, die bedoelde ik.
edit, nav jouw edit: dan moet je oppassen dat je niet over de vier groepen achter een aardlek gaat.
Ik weet even niet of je de aardlek voor de groep naar de onderverdeler mag overslaan, maar anders moet je groepen wisselen. En eigenlijk wil je daar ook een alamat, zodat je solar losstaat van de rest. (qua aardlek)
edit, nav jouw edit: dan moet je oppassen dat je niet over de vier groepen achter een aardlek gaat.
Ik weet even niet of je de aardlek voor de groep naar de onderverdeler mag overslaan, maar anders moet je groepen wisselen. En eigenlijk wil je daar ook een alamat, zodat je solar losstaat van de rest. (qua aardlek)
[ Voor 64% gewijzigd door onetime op 14-06-2023 17:06 ]
@onetime je hebt net mn ninja edit gemist
Ik heb 3 aardleks met 3 groepen per aardlek op het moment. De wasmachine groep is groep 8. Ik moet het even checken maar ik geloof dat elke aardlek op 1 fase zit.onetime schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:03:
@FitTiv Ok, maar dit is je onderverdeler, en niet je hoofdgroepenkast, die bedoelde ik.
Wat is er mis mee om groep 8 te verplaatsen naar een andere aardlek? Dan is het systeem niet wezenlijk anders dan nu toch?
:strip_exif()/f/image/U6vX1oBXBqZS6MRWrmFwGWwA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door FitTiv op 14-06-2023 17:12 ]
@FitTiv Er mogen maximaal 4 groepen achter een aardlek. Vaak zitten die er ook....
Als je toch met groepen gaat schuiven, probeer dan meteen de overdag zwaarst belaste groep(en) bij je solar op de fase met de laagste spanning te zetten. Heb jij het meeste aan.
edit: klopt, er veranderd weinig, maar je solar staat niet los van gewone groepen voor de aardlek, helaas.
(al deze berichtjes, borderline on-topic, hadden dit eigenlijk een eigen topic waard gemaakt.)
Als je toch met groepen gaat schuiven, probeer dan meteen de overdag zwaarst belaste groep(en) bij je solar op de fase met de laagste spanning te zetten. Heb jij het meeste aan.
edit: klopt, er veranderd weinig, maar je solar staat niet los van gewone groepen voor de aardlek, helaas.
(al deze berichtjes, borderline on-topic, hadden dit eigenlijk een eigen topic waard gemaakt.)
[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 14-06-2023 17:25 ]
Onlangs een paar Weidmuller PV sticks gekocht na wat goede reacties hier over gelezen te hebben, om zo de connectoren zonder speciaal gereedschap aan de solarkabels te bevestigen.
Heb ze net binnengekregen en nu lees ik dat ze alleen te gebruiken zijn met kabels van specifieke merken met EN 50618 kenmerk.. Ik heb de kabels van Elektramat besteld. Gaat dit nu echt niet samen? Iemand hier ervaring mee?
Heb ze net binnengekregen en nu lees ik dat ze alleen te gebruiken zijn met kabels van specifieke merken met EN 50618 kenmerk.. Ik heb de kabels van Elektramat besteld. Gaat dit nu echt niet samen? Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 7% gewijzigd door jtm_ op 14-06-2023 20:52 ]
Met firmware versie 4 en hoger hoeft dat niet meer: YouTube: Tech Tip: PUK code genererenBarryH schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:31:
Gewoon nieuwe puk code bij sma aanvragen
@Koekfabriek misschien heb je hier ook nog wat aan.
Het meten/bepalen van de fase met de laagste spanning wel doen met jouw omvormer uit.FitTiv schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:18:
1) Meten welke fase
3) Profit
En uiteraard midden op de dag als de zon volop schijnt.
De mantel van de kabel moet dik genoeg zijn zodat de goed afsluit als je hem vastdraait, geen ervaring mee maar ik zou het er gewoon indoen. Mits het goed afsluit en de trekontlasting ervan dan ok is.jtm_ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:37:
Onlangs een paar Weidmuller PV sticks gekocht na wat goede reacties hier over gelezen te hebben, om zo de connectoren zonder speciaal gereedschap aan de solarkabels te bevestigen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Even over de nieuwe energiewet met betrekking tot de afbouw van de saldering.
Lang was het voorstel dat het salderingspercentage zou gelden over je teruglevering.
Een paar maanden geleden werd toch gesteld dat vermoedelijk het percentage zou gaan gelden over je verbruik.
Nu lees ik dit artikel van afgelopen dinsdag:
https://www.energievergel...n-de-terugleververgoeding
Daar wordt weer uitgegaan van een percentage over je teruglevering. Zie het voorbeeld:
2000kWh afname, 2800kWh teruggeleverd. Maximaal te salderen is 2800kWh * [salderingspercentage].
Is er nu al echt concreet duidelijk hoe deze regel eruit gaat zien?
Het bepaalt nogal of we nu panelen moeten gaan bijleggen of niet
Lang was het voorstel dat het salderingspercentage zou gelden over je teruglevering.
Een paar maanden geleden werd toch gesteld dat vermoedelijk het percentage zou gaan gelden over je verbruik.
Daar wordt weer uitgegaan van een percentage over je teruglevering. Zie het voorbeeld:
2000kWh afname, 2800kWh teruggeleverd. Maximaal te salderen is 2800kWh * [salderingspercentage].
SRK35ZS-W
Het voorstel is nooit geweest dat het percentage gaat over je teruglevering. dat was een verkeerde interpretatie. het stond er wel zeer onduidelijk inderdaad.Scooper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:19:
Even over de nieuwe energiewet met betrekking tot de afbouw van de saldering.
later is het verhelderd door een aantal extra zinnen toe te voegen die duidelijk maken dat het over percentage van verbruik gaat. Maar ook die vind ik bijzonder, want dat betekent dus dat je meer mag salderen als je meer verbruik hebt. Dat geeft dus (nog steeds) een verkeerde prikkel.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 15-06-2023 11:21 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Hallo allemaal,
Ik heb even een sanity check nodig over onze installatie, functioneert deze enigszins naar behoren?
Situatie:
In 2018 zes panelen (Sunrise 305 Wp) laten leggen op dakkapel onder een hoek van 20 graden. Oriëntatie Zuidwest (210 graden)
Met een omvormer Hosola 2800 met Solarman logging.
In 2021 drie panelen (July 320 Wp) bij laten plaatsen op dakkapel voorzijde woning. Zelfde hoek en oriëntatie als originele zes panelen.
Totaal ligt er nu 2790 Wp op het dak in 1 string, geen schaduw.
Jaarlijkse opbrengst 2019/2020 met 6 panelen was resp. 1660 kWh en 1700 kWh.
Jaarlijkse opbrengst 2021 met 9 panelen was 2100 kWh
Jaarlijkse opbrengst 2019/2020 met 6 panelen volgens PVcalc = 1770/1800 kWh dus dat klopt aardig met de praktijk
Jaarlijkse opbrengst met 9 panelen volgens PVcalc = 2564 kWh, hier zit ik in de praktijk 20% onder.
Als ik naar dagelijkse grafieken kijk zou ik verwachten dat de top 50% hoger ligt met 9 panelen dan met 6. Dit is niet het geval. Met 6 panelen ligt top op 1200-1300 W, met 9 panelen ligt top op 1500-1600 W. PVcalc geeft een top van 2500W met 9 panelen.
Verder geen foutmelding op omvormer. Installateur ook al op de hoogte gebracht, zij garanderen minimale opbrengst van 2400 kWh, dus dat loopt. Maar ik wil graag zelf ook begrijpen hoe en wat
Iemand een idee wat ik zelf kan controleren of alle panelen wel correct werken?
Bedankt!
Sunrise 305 Wp datasheet
/f/image/TOWVLVR3LTPSBAE00d3KL0bP.png?f=fotoalbum_large)
July 320 Wp datasheet
/f/image/YnuVMSaioNs0MXv9CPf3zCgC.png?f=fotoalbum_large)
Hosola omvormer datasheet
/f/image/YT9YkjnNuQ9KoKyjR8Ys7gSI.png?f=fotoalbum_large)
Opbrengst 23 juni 2020 (6 panelen, 1830 Wp)
:strip_exif()/f/image/xe24VQKLTZYNCJk4BUYSlP79.jpg?f=fotoalbum_large)
Opbrengst 10 juni 2023 (9 panelen, 2790 Wp)
Ik heb even een sanity check nodig over onze installatie, functioneert deze enigszins naar behoren?
Situatie:
In 2018 zes panelen (Sunrise 305 Wp) laten leggen op dakkapel onder een hoek van 20 graden. Oriëntatie Zuidwest (210 graden)
In 2021 drie panelen (July 320 Wp) bij laten plaatsen op dakkapel voorzijde woning. Zelfde hoek en oriëntatie als originele zes panelen.
Totaal ligt er nu 2790 Wp op het dak in 1 string, geen schaduw.
Jaarlijkse opbrengst 2019/2020 met 6 panelen volgens PVcalc = 1770/1800 kWh dus dat klopt aardig met de praktijk
Jaarlijkse opbrengst met 9 panelen volgens PVcalc = 2564 kWh, hier zit ik in de praktijk 20% onder.
Als ik naar dagelijkse grafieken kijk zou ik verwachten dat de top 50% hoger ligt met 9 panelen dan met 6. Dit is niet het geval. Met 6 panelen ligt top op 1200-1300 W, met 9 panelen ligt top op 1500-1600 W. PVcalc geeft een top van 2500W met 9 panelen.
Verder geen foutmelding op omvormer. Installateur ook al op de hoogte gebracht, zij garanderen minimale opbrengst van 2400 kWh, dus dat loopt. Maar ik wil graag zelf ook begrijpen hoe en wat
Bedankt!
Sunrise 305 Wp datasheet
/f/image/TOWVLVR3LTPSBAE00d3KL0bP.png?f=fotoalbum_large)
July 320 Wp datasheet
/f/image/YnuVMSaioNs0MXv9CPf3zCgC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YT9YkjnNuQ9KoKyjR8Ys7gSI.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xe24VQKLTZYNCJk4BUYSlP79.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CqQ15nO71bBChlo5LJRbQ6WD.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaren ‘30 rijtjeswoning, omgeving Utrecht, 100m2, redelijk tot goed geïsoleerd, Quatt mono sinds maart 2023, radiatoren met Heatboosters
Bij een hoger verbruik mag je alleen absoluut (in kWh's) meer salderen, niet procentueel. Dus volgens mij zou dat wel de meest logische uitleg van de nieuwe regelgeving zijn. Maar dan heeft het genoemde artikel het voorbeeld dus onjuist uitgewerkt.de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Het voorstel is nooit geweest dat het percentage gaat over je teruglevering. dat was een verkeerde interpretatie. het stond er wel zeer onduidelijk inderdaad.
later is het verhelderd door een aantal extra zinnen toe te voegen die duidelijk maken dat het over percentage van verbruik gaat. Maar ook die vind ik bijzonder, want dat betekent dus dat je meer mag salderen als je meer verbruik hebt. Dat geeft dus (nog steeds) een verkeerde prikkel.
SRK35ZS-W
absoluut inderdaad. Maar dat is toch bijzonder en geeft een verkeerde prikkel? Want als je meer stroom gaat verbruiken mag je ook meer (absoluut) salderen.Scooper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:32:
[...]
Bij een hoger verbruik mag je alleen absoluut (in kWh's) meer salderen, niet procentueel. Dus volgens mij zou dat wel de meest logische uitleg van de nieuwe regelgeving zijn. Maar dan heeft het genoemde artikel het voorbeeld dus onjuist uitgewerkt.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Dus jij zou 'liever' een vast absoluut salderingsbudget willen van bijvoorbeeld 2000kWh en dat jaarlijks afbouwen richting 0kWh?de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:33:
[...]
absoluut inderdaad. Maar dat is toch bijzonder en geeft een verkeerde prikkel? Want als je meer stroom gaat verbruiken mag je ook meer (absoluut) salderen.
SRK35ZS-W
Ja, dat vind ik correcter en in lijn met doelstellingen. Dan wel starten met 15.000 kWh overigens en dat afbouwenScooper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:34:
[...]
Dus jij zou 'liever' een vast absoluut salderingsbudget willen van bijvoorbeeld 2000kWh en dat jaarlijks afbouwen richting 0kWh?
nogmaals, er wordt nu een verkeerde prikkel geintroduceerd dat meer stroom verbruiken aanmoedigt.
Door een vaste waarde te kiezen heb je grote kans mensen te benadelen die bijvoorbeeld volledig over zijn op een warmtepomp. Ook zo'n regeling kan dus averechts effect hebben op de doelstellingen.de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:37:
[...]
Ja, dat vind ik correcter en in lijn met doelstellingen. Dan wel starten met 15.000 kWh overigens en dat afbouwen![]()
nogmaals, er wordt nu een verkeerde prikkel geintroduceerd dat meer stroom verbruiken aanmoedigt.
Ik denk dat het wel prima is om mensen de mogelijkheid te geven (bijvoorbeeld) 64% korting te krijgen over hun volledige verbruik. Dan is het voor iedereen hetzelfde. Ook als je besluit meer te gaan verbruiken blijft je kortingspercentage hetzelfde.
Maar - even vanuit financieel oogpunt - wel jammer dat de salderingsregeling over je verbruik lijkt te gaan gelden. Hopelijk wordt hier snel eenduidiger over geschreven. Dat scheelt een hoop verwarring...
SRK35ZS-W
Het is duidelijk opgeschreven. Er is geen enkele verwarring meer, behalve dan misschien als mensen alleen het artikel van 1 of 2 jaar geleden gelezen hebben zonder de correctie.Scooper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:13:
[...]
Door een vaste waarde te kiezen heb je grote kans mensen te benadelen die bijvoorbeeld volledig over zijn op een warmtepomp. Ook zo'n regeling kan dus averechts effect hebben op de doelstellingen.
Ik denk dat het wel prima is om mensen de mogelijkheid te geven (bijvoorbeeld) 64% korting te krijgen over hun volledige verbruik. Dan is het voor iedereen hetzelfde. Ook als je besluit meer te gaan verbruiken blijft je kortingspercentage hetzelfde.
Maar - even vanuit financieel oogpunt - wel jammer dat de salderingsregeling over je verbruik lijkt te gaan gelden. Hopelijk wordt hier snel eenduidiger over geschreven. Dat scheelt een hoop verwarring...
Tsja ik had ook liever gehad dat het op basis van teruglevering zou zijn, dan kon ik nog tot 2030 volledig mijn verbruik salderen. maar dat is nogal wensdenken natuurlijk en zou geen eerlijke regeling zijn.
Is er een goed artikel die het wel goed en helder beschrijft?de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:56:
[...]
Het is duidelijk opgeschreven. Er is geen enkele verwarring meer, behalve dan misschien als mensen alleen het artikel van 1 of 2 jaar geleden gelezen hebben zonder de correctie.
Tsja ik had ook liever gehad dat het op basis van teruglevering zou zijn, dan kon ik nog tot 2030 volledig mijn verbruik salderen. maar dat is nogal wensdenken natuurlijk en zou geen eerlijke regeling zijn.
Float like a butterfly, sting like a bee.
https://www.energievergel...n-de-terugleververgoedingMartinusz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:58:
[...]
Is er een goed artikel die het wel goed en helder beschrijft?
dit is een prima uitleg.
let vooral op deze cruciale zin: "Let op: je kunt alleen salderen tot aan je verbruik. Met andere woorden, voor zover de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit niet meer bedraagt dan de afgenomen elektriciteit."
Vandaag bij m'n moeder ook maar eens fans onder de SolarEdge omvormer gehangen.
Het resultaat mag er zijn: ongeveer 20 graden Celsius er af (topte op 71 graden vandaag, nu 49).
Simpele W1209 thermostaat (sensor met aluminium tape op koelprofiel van omvormer geplakt) en een budget buckconverter om het voltage voor de fans te regelen. Ze staan op een vrij laag tempo, scheelt slijtage en lawaai.

Het resultaat mag er zijn: ongeveer 20 graden Celsius er af (topte op 71 graden vandaag, nu 49).
Simpele W1209 thermostaat (sensor met aluminium tape op koelprofiel van omvormer geplakt) en een budget buckconverter om het voltage voor de fans te regelen. Ze staan op een vrij laag tempo, scheelt slijtage en lawaai.

[ Voor 32% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-06-2023 16:59 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Even een kleine update van mijn getweakte omvormer.
Samen met de oudste dochter de 2.5 mm² kabel vervangen voor een 6mm² deze is een stuk lastiger overal door te krijgen/stugger.
Wat mij meteen opviel was het voltage verschil wat voorheen tussen omvormer en p1 4-5 Volt was op vollast terug is gebracht naar 0-2 Volt.
De Modus heb ik veranderd naar M0032 (5000).na het veranderen start inverter meteen helemaal opnieuw op in de nieuwe modus.
langzaam laat ik hem steeds iets meer doen en zit nu op 94%.(van 5000 is 4700) omdat ik overdag niet thuis ben en in stapjes ga.
Van het weekend kan die naar 100%.
De temperatuur lijkt niet veel te doen en bleef vandaag steken op 50 graden.
Nog 300W te gaan om de 5K aan te tikken.
Samen met de oudste dochter de 2.5 mm² kabel vervangen voor een 6mm² deze is een stuk lastiger overal door te krijgen/stugger.
Wat mij meteen opviel was het voltage verschil wat voorheen tussen omvormer en p1 4-5 Volt was op vollast terug is gebracht naar 0-2 Volt.
De Modus heb ik veranderd naar M0032 (5000).na het veranderen start inverter meteen helemaal opnieuw op in de nieuwe modus.
langzaam laat ik hem steeds iets meer doen en zit nu op 94%.(van 5000 is 4700) omdat ik overdag niet thuis ben en in stapjes ga.
Van het weekend kan die naar 100%.
De temperatuur lijkt niet veel te doen en bleef vandaag steken op 50 graden.
Nog 300W te gaan om de 5K aan te tikken.
:strip_exif()/f/image/9zbeAL0WQcpGA9v4TsKN7WDg.jpg?f=fotoalbum_large)
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Over je overschot krijg je dan alsnog een x% van de kale leveringsprijs of zie ik dat verkeerd?de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:56:
[...]
Het is duidelijk opgeschreven. Er is geen enkele verwarring meer, behalve dan misschien als mensen alleen het artikel van 1 of 2 jaar geleden gelezen hebben zonder de correctie.
Edit: ik ga het artikel lezen.
Het voorstel is 80 procent van het kale levertarief inderdaad.elektriekert schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:08:
[...]
Over je overschot krijg je dan alsnog een x% van de kale leveringsprijs of zie ik dat verkeerd?
Edit: ik ga het artikel lezen.
Ik heb voor mijn HeatBooster met 3 x 140mm Arctic fans in de zomer een alternatieve toepassing bedacht:BlueTooth76 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Koelen van mijn GW5000D-NS
De "inlaat" NTC heb ik op de "heetste" plek van de omvormer geplakt, de andere hangen boven de ventilatoren in de koelluchtstroom.
Interessant is dat je hiermee quasi een onafhankelijke check van het actuele omvormer vermogen kan realiseren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QbWge4WrwxMrIDmBao1PrqJ0.jpg?f=user_large)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Tja, heel indrukwekkend is je opbrengst niet. Op 10 juni haalde jij 4.7w/wp, ik had op dezelfde dag (1020wp Oost, 3360wp West) 24.6kwh, 5.6 w/wp.eddieko33 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:30:
Hallo allemaal,
Situatie:
Totaal ligt er nu 2790 Wp op het dak.
Bedankt!
Sunrise 305 Wp datasheet
[Afbeelding]
July 320 Wp datasheet
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook zou je verwachten dat na je uitbreiding, de opbrengst met ca. 50% zou toenemen wat niet zo lijkt te zijn. Waar dat aan ligt is moeilijk op afstand te beoordelen. Je omvormer topt niet af en van schaduw lijkt ook geen sprake te zijn.
Je zou kunnen proberen om steeds 1 zonnepaneel af te dekken en dan kijken of je opbrengst met 1/9 daalt maar daarvoor moet je wel het dak op. Iets anders kan ik zo niet bedenken.
Ben je er zeker van dat met het afdekken van 1 van de 9 panelen de opwek/opbrengst met 1/9 daalt?dennisfr schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:21:
[...]
Tja, heel indrukwekkend is je opbrengst niet. Op 10 juni haalde jij 4.7w/wp, ik had op dezelfde dag (1020wp Oost, 3360wp West) 24.6kwh, 5.6 w/wp.
Ook zou je verwachten dat na je uitbreiding, de opbrengst met ca. 50% zou toenemen wat niet zo lijkt te zijn. Waar dat aan ligt is moeilijk op afstand te beoordelen. Je omvormer topt niet af en van schaduw lijkt ook geen sprake te zijn.
Je zou kunnen proberen om steeds 1 zonnepaneel af te dekken en dan kijken of je opbrengst met 1/9 daalt maar daarvoor moet je wel het dak op. Iets anders kan ik zo niet bedenken.
Het gaat tenslotte om een installatie met een stringomvormer, of niet?
Misschien nog even de efficiency eenheden checken? - als het tenminste over de efficiency gaat
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 15-06-2023 19:57 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Correct me if I am wrong, maar bij volledig afdekken zouden de bypass diodes het paneel volledig moeten bypassen toch? Dus 1/9 minder opbrengst zou ik zeggen.dunklefaser schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:49:
[...]
Ben je er zeker van dat met het afdekken van 1 van de 9 panelen de opwek/opbrengst met 1/9 daalt?
Het gaat tenslotte om een installatie met een stringomvormer, of niet?
Misschien nog even de efficiency eenheden checken? - als het tenminste over de efficiency gaat
Yep zo brengen ze het maar meestal werkt dat niet.dennisfr schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:23:
[...]
Correct me if I am wrong, maar bij volledig afdekken zouden de bypass diodes het paneel volledig moeten bypassen toch? Dus 1/9 minder opbrengst zou ik zeggen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Wel grappige implementatie zodunklefaser schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:07:
[...]
Ik heb voor mijn HeatBooster met 3 x 140mm Arctic fans in de zomer een alternatieve toepassing bedacht:
Koelen van mijn GW5000D-NS
De "inlaat" NTC heb ik op de "heetste" plek van de omvormer geplakt, de andere hangen boven de ventilatoren in de koelluchtstroom.
Interessant is dat je hiermee quasi een onafhankelijke check van het actuele omvormer vermogen kan realiseren.[Afbeelding]
Wat ik me wel afvraag: het lijkt dat door het veranderende toerental, dat de omvormer nu iedere keer afkoelt en opwarmt ipv geleidelijk over een hele dag 1x opwarmt en 1x afkoelt?
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dat gaan we proefondervindelijk onderzoeken - maar bedenk dat de opwarming én de afkoeling veroorzaakt door de variatie in de productie door de geregelde! ventilatoren misschien enigszins uitgevlakt zou kunnen worden, of niet?BlueTooth76 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:03:
[...]
Wel grappige implementatie zo
Wat ik me wel afvraag: het lijkt dat door het veranderende toerental, dat de omvormer nu iedere keer afkoelt en opwarmt ipv geleidelijk over een hele dag 1x opwarmt en 1x afkoelt?
De temperatuurstijging gaat wat lager uitvallen en de temperatuurdaling bij afnemende productie wordt ook iets minder. Het e.e.a kan nog door de instellingen van de HeatBooster regelcurve aangepast worden.
Er zit natuurlijk een bepaalde faseverschuiving tussen productie en regeling.
We zullen het zien.
Zouden jullie hier eens mee willen denken of het zinnig is om ook op de achterkant van mijn huis (of de zijkant) PV aan te leggen?
PV voor Boudewijn
PV voor Boudewijn
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
De specs van die nieuwere panelen zijn wel wat anders zij lijken hun max bij een lagere Ampere te halen. Dus kan het zijn dat ze de oude panelen wat omlaag halen... Maar of dat afdoende de beperkte toename verklaart? Heb je al gekeken bij je max opbrengst oud en nieuw bij hoeveel volt en ampere dat plaats vindt? En dan met name of er nu minder amperre stroomt of dat het aantal volts minder is toegenomen als dat je verwacht zou hebben.dennisfr schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:21:
[...]
Tja, heel indrukwekkend is je opbrengst niet. Op 10 juni haalde jij 4.7w/wp, ik had op dezelfde dag (1020wp Oost, 3360wp West) 24.6kwh, 5.6 w/wp.
Zijn er hier mensen aanwezig die hun omvormer al hebben moeten vervangen vanwege ouderdom of slijtage?
Gewoon interesse wacht je gewoon dat ie stuk gaat of komt er een indicatie op wat voor manier dan ook dat het bergafwaarts gaat met de omvormer.
Gewoon interesse wacht je gewoon dat ie stuk gaat of komt er een indicatie op wat voor manier dan ook dat het bergafwaarts gaat met de omvormer.
15x330 SW38
Ik wacht inderdaad tot hij stuk gaat. ik heb er 4 hangen en heb er 1 reserve dus ben ook voorbereid op leverproblemen.Centauriprime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:23:
Zijn er hier mensen aanwezig die hun omvormer al hebben moeten vervangen vanwege ouderdom of slijtage?
Het Solarman platform laat mij helaas niet verder terugkijken dan 6 maanden dus kan alleen nieuwe situatie inzien.exroosje schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:45:
[...]
De specs van die nieuwere panelen zijn wel wat anders zij lijken hun max bij een lagere Ampere te halen. Dus kan het zijn dat ze de oude panelen wat omlaag halen... Maar of dat afdoende de beperkte toename verklaart? Heb je al gekeken bij je max opbrengst oud en nieuw bij hoeveel volt en ampere dat plaats vindt? En dan met name of er nu minder amperre stroomt of dat het aantal volts minder is toegenomen als dat je verwacht zou hebben.
/f/image/Kbf8dXI9cA2V4vyvvuKvgNwK.png?f=fotoalbum_large)
Jaren ‘30 rijtjeswoning, omgeving Utrecht, 100m2, redelijk tot goed geïsoleerd, Quatt mono sinds maart 2023, radiatoren met Heatboosters
Bij mijn 10 jaar oude Omnik 1K liet de lijmlaag van de DC connectoren (de MC4 aansluitingen op de omvormer zelf) los, nadat ik de zonnepanelen (voorzichtig) tijdelijk had afgekoppeld. Dus die bungelden los onder de omvormer. Hij produceert nog wel gewoon, maar ik heb enkele weken geleden toch uit voorzorg (en veiligheidsoverwegingen) de zonnepanelen afgekoppeld en aangesloten op de 2e tracker van de SMA 3.0 die er naast hangt.Centauriprime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:23:
De SMA topt net niet af op 3000W met 3360Wp op west een 1020Wp op oost.
[ Voor 4% gewijzigd door dennisfr op 16-06-2023 11:07 ]
Ziet er goed uit! Welke voeding heb je aan die WI1209? Want ik zie dat het bordje en behuizing niet veel kost.BlueTooth76 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gebruik vrijwel altijd stroomadapters van MeanWell (GS25E12 - 12 volt / 2.08A).DJ-Promo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:07:
[...]
Ziet er goed uit! Welke voeding heb je aan die WI1209? Want ik zie dat het bordje en behuizing niet veel kost.
Goede ervaringen mee, ik koop ze meestal per 10 stuks en dan kan ik weer even vooruit
De standaard adapters die ik bijvoorbeeld bij S-ATA naar USB-converters krijg (uit China) gooi ik meestal direct weg en die vervang ik dan door zo'n MeanWell.
Jaga gebruikt dat merk voor DBH / DBE (al hebben ze nu ook een ander merk erbij voor de bredere convectoren met meer fans) en van de 9 stuks sinds 2018 geen enkele uitval.
Bij mijn Duux fan zit ook een MeanWell adapter.
[ Voor 42% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-06-2023 11:21 ]
Ik ben vooral heel erg niet onder de indruk van de max 6.5 Ampere die je lijkt te halen . Dat zou tenminste 1A hoger moeten liggen. Kun je bij de doorlus van de 3 en de 6 panelen en de oude situatie met alleen de 6 snel herstellen? Dan kun je snel even kijken wat die opleveren op een zonnige dag op het hoogtepunt (half 2 bij jou zo te zien) .eddieko33 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:49:
[...]
Het Solarman platform laat mij helaas niet verder terugkijken dan 6 maanden dus kan alleen nieuwe situatie inzien.
[Afbeelding]
Dat ligt overigens vroeger dan ik verwacht, mijn panelen liggen vrijwel op zuid ook op 20 graden en die halen hun hoogtepunt op ongeveer hetzelfde moment. Bij jou had ik het wat later op de dag verwacht, Misschien is daar ook we het probleem, dat een paneel een minieme hoeveelheid schaduw krijgt vanaf haf 2 waardoor de amps niet verder oplopen? Maar te weinig schaduw om het paneel echt uit te laten schakelen
DC schakelaar uit, Omvormer afschakelen van het net, kabels ompluggen, omvormer aan, DC aan is de veiligste manier.
Ik heb 6 stuks SMA 2100 TL in bedrijf. Vijf daarvan inmiddels 20 jaar zonder storing.Centauriprime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:23:
De andere was na 6 jaar defect. Heb toen (nog rechtstreeks van SMA in Duitsland) voor € 300,- (incl 2x transportkosten) binnen twee dagen een ruilexemplaar (gereviseerd) gekregen, die inmiddels al weer 14 jaar naar tevredenheid werkt.
Ik blijf ze gewoon gebruiken totdat ze het opgeven.
En dan misschien wel repareren. Meestal zijn het elco's die het begeven. Er zijn al gespecialiseerde reparatiebedrijfjes.
Waarom zou je een hele nieuwe omvormer kopen als er slechts één of enkele onderd(e)el(en) defect is (zijn)?
In het kader van de duurzaamheid zo lang mogelijk blijven gebruiken.
Als het rendement nu een stuk verbeterd zou zijn, zou vervangen zinvol kunnen zijn. Maar dat is nauwelijks het geval.
Zwerius Kriegsman
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
[/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren