Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste
Acties:
  • 673.094 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:44

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik kan wat betonvoeten krijgen. Landscape,15 graden, M8 gat erin gegoten. Op de site van de fabrikant zie ik wat voorbeeldfoto's, maar ik ben er niet uit waarmee je de panelen op de voeten bevestigd.
Het lijkt zonder profielbalken te kunnen, dus direct de klemmen op het beton, evt. met een RVS verloop van M6 -M8. Van der Valk lijkt te kunnen, maar lijkt ook weer niet ideaal...

Iemand hier die er ervaring mee heeft?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:14:
[...]

bewolkt is gewoon onhandig. maar vandaag en komende dagen zijn onbewolkt toch?

PVcalc gebruiken is inderdaad een goede methode.
Tot nu toe negeert de installateur nog heel behendig m'n mails en zal je net zien dat wanneer ze uiteindelijk langskomen het wel bewolkt is. Vandaar dat ik mezelf voor zo'n situatie waar mogelijk wil indekken.
Treenaks schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:17:
[...]

Je omvormer-app zou je moeten vertellen hoeveel vermogen (W) je panelen op een bepaald moment leveren. Je kunt dit ook (met aftrek van je "basis-verbruik") checken met je slimme meter.

Of als je een losse kWh meter in de groepenkast hebt, op de groep waar je zonnepanelen zijn aangesloten, kun je dáár het vermogen checken.

Met mijn stoffige panelen (16 x 305 = 4880 Wp) haal ik momenteel op de piek van de dag zo'n 3400 W. Als het koeler is en de panelen vers schoongeregend zijn, staat de omvormer een uurtje in het midden van de dag te maxen op 3680 W.

Of, vergelijk de kWh/kWp van je installatie voor een bepaalde dag met wat de mensen in jouw buurt meten: Het grote "jouw productie" topic - Deel 9
De installateur heeft op zolder een aparte P1 meter gemonteerd. Vanaf het begin heb ik hier een HomeWizard P1 op aangesloten en beschik daarmee gelukkig over nauwkeurige data. Omdat ik goed van vertrouwen probeer te zijn en daarnaast nieuw met de materie heb ik eerder niet aan de installatie getwijfeld. Echter toen de afgelopen periode de opbrengst nog steeds laag bleef ben ik me een hoedje geschrokken en was PVCalc een openbaring. Een gevalletje dat gebeurd me nooit meer. Het topic ziet er interessant uit en neem ik mee :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:13
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:25:
@robbinonline

Hier bijvoorbeeld goed te zien, dat de koffiemachine op zijn fase meer vermogen vraagt dan de fase op dat moment kan leveren, en ik dus vanaf de grid vermogen nodig heb, terwijl het aantal afgenomen kWh niet stijgt, omdat na saldering van de andere 2 fasen er een positief getal over blijft :)

Duidelijk zo?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat het begrijp, naar aanleiding van mijn grafiek. En de integratie met Home Assistant laat dan wel per uur zien hoe en wat als ik het zo zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHQleWd1ih_ogb-CRjtIIHP3P90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sCbPr2TxAhlUH2AlrFddFPBU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B32mUghFy7oF6Y8r033pEuCKHe0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jgZViD5Jj9dcLdC0BUoplm8b.png?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-06 16:13
Joepla schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:42:
Ik kan wat betonvoeten krijgen. Landscape,15 graden, M8 gat erin gegoten. Op de site van de fabrikant zie ik wat voorbeeldfoto's, maar ik ben er niet uit waarmee je de panelen op de voeten bevestigd.
Het lijkt zonder profielbalken te kunnen, dus direct de klemmen op het beton, evt. met een RVS verloop van M6 -M8. Van der Valk lijkt te kunnen, maar lijkt ook weer niet ideaal...

Ik heb 2 zonnepanelen op mijn schuur, m.b.v. betonvoeten met een M8 gat, bevestigd met deze klemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

RambOo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:02:
[...]

Tot nu toe negeert de installateur nog heel behendig m'n mails en zal je net zien dat wanneer ze uiteindelijk langskomen het wel bewolkt is. Vandaar dat ik mezelf voor zo'n situatie waar mogelijk wil indekken.
huh maar kun je de grafieken van afgelopen dagen niet gewoon bekijken dan? Neem aan dat je je omvormer gewoon kunt uitlezen? Dat is een stuk makkelijker dan op het moment zelf metingen moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-06 06:51
RambOo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:07:
Vraag: Wij hebben sinds een aantal maanden een bescheiden 2400Wp installatie op het dak liggen. Na wat vermoedens heb ik vrij nauwkeurig kunnen berekenen (PVCalc) dat er vanaf het begin maar voor 800Wp wordt opgewekt. Het mooie is dat bij oplevering de installatie eerst niks opwekte, hier kwam ik ook zelf achter en deze hebben ze toen na een aantal pogingen kunnen repareren onder het mom van "een defecte omvormer". Nu moet ik er wederom zelf achter komen dat de installatie maar voor 1/3 levert. Voor een derde keer wil ik niks aan het toeval overlaten en voor zover mogelijk bij reparatie kunnen controleren of deze conform 2400Wp opwekt. Bij een zonnige dag zou ik de rekentools bij de hand kunnen houden. Echter hoe dit te controleren onder minder optimale omstandigheden? Of welke technischere vragen stellen over oorzaak en oplossing? Zelf ben ik nog beginner met deze techniek. Ook nog geen inlog van de omvormer ontvangen, en navraag leert ze dit voorlopig ook nog niet van plan zijn.

TL;DR hoe (nauwkeurig) kun je zelf de setup en werking PV installatie controleren op een bewolkte dag in juni zonder login? (zonder het dak op te gaan :P).
Misschien heb ik iets gemist.. Hoeveel panelen heb je? Hoe liggen je panelen? Oost, west, zuid of oost/west? Horizontaal/verticaal?
Welke omvormer(s) heb je? Komt er schaduw op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:49

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:28:
[...]

klopt ik zat ooit ook op 30mA maar dat gaf alleen maar gezeur. sinds ik op 300 mA zit nooit meer uitval gehad.
Alleen zal die geen aanraakbeveiliging meer geven (alleen nog maar brandbeveiliging).

Persoonlijk zou ik liever elk paneel afzonderlijk gaan meggen (terwijl ze een douche van de tuinslang krijgen) om zo uit te vinden welk paneel (of verbinding) er toch zo aan het lekken is naar aarde (en dat probleem dan oplossen). Of in ieder geval de installatie spanningsloos maken als je het dak op gaat (en wellicht waarschuwingsstickertjes op de panelen plakken). Dood gaan kun je maar ene keer.

https://www.technischwerk...-isolatieweerstandsmeter/

[ Voor 23% gewijzigd door HuismAndré op 09-06-2023 12:08 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

HuismAndré schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Alleen zal die geen aanraakbeveiliging meer geven (alleen nog maar brandbeveiliging).

Persoonlijk zou ik liever elk paneel afzonderlijk gaan meggen (terwijl ze een douche van de tuinslang krijgen) om zo uit te vinden welk paneel (of verbinding) er toch zo aan het lekken is naar aarde (en dat probleem dan oplossen). Of in ieder geval de installatie spanningsloos maken als je het dak op gaat (en wellicht waarschuwingsstickertjes op de panelen plakken). Dood gaan kun je maar ene keer.

Zo'n stickertje bij de voordeur naast de NEE/NEE voor de reclame:
'I.v.m. incorrecte installatie van de PV-installatie is het betreden van het dak enkel veilig in het donker.'

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
RambOo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:07:
Vraag: Wij hebben sinds een aantal maanden een bescheiden 2400Wp installatie op het dak liggen. Na wat vermoedens heb ik vrij nauwkeurig kunnen berekenen (PVCalc) dat er vanaf het begin maar voor 800Wp wordt opgewekt. Het mooie is dat bij oplevering de installatie eerst niks opwekte, hier kwam ik ook zelf achter en deze hebben ze toen na een aantal pogingen kunnen repareren onder het mom van "een defecte omvormer". Nu moet ik er wederom zelf achter komen dat de installatie maar voor 1/3 levert. Voor een derde keer wil ik niks aan het toeval overlaten en voor zover mogelijk bij reparatie kunnen controleren of deze conform 2400Wp opwekt. Bij een zonnige dag zou ik de rekentools bij de hand kunnen houden. Echter hoe dit te controleren onder minder optimale omstandigheden? Of welke technischere vragen stellen over oorzaak en oplossing? Zelf ben ik nog beginner met deze techniek. Ook nog geen inlog van de omvormer ontvangen, en navraag leert ze dit voorlopig ook nog niet van plan zijn.

TL;DR hoe (nauwkeurig) kun je zelf de setup en werking PV installatie controleren op een bewolkte dag in juni zonder login? (zonder het dak op te gaan :P).
Dit klinkt al seen serieus probleem. Waar is de installatie? Wat is de hellingshoek? En de windroos-richting? Schaduw? Merk en type panelen en omvormer? Netspanning? Lengte en dikte van de omvormer kabel?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:02:
[...]

ja ideaal is het niet. ik heb het liever ook niet.

oorzaak achterhalen is speld in een hooiberg zoeken denk ik en mogelijk een combinatie van factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkAB14
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:41
Heeft iemand ervaring met Solsys?

https://solsys.nl/product...htIJ_RjRrw0BoCQkcQAvD_BwE

Ik wil extra plug en Play panelen leggen. Mijn huidige zonnepanelen liggen meer richting ZWW. En heb een schuurtje waar ze mooi richt Z kunnen liggen.

Nu ben ik vanaf 8 uur opbrengst maar wil dat moment wil ik vervroegen.

Er zijn meerdere systemen te koop maar dit systeem sprak me wel aan. Ken de partij verder niet en was benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqhFhOMi72XIIHFozIqZQRpvgHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/br8qkZWTBXHemw8mtKjNUwoM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door HenkAB14 op 09-06-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@HenkAB14 Als je huis van 2015 of later is zou het niet meer mogen. Bovendien, toen het mocht, was het beperkt tot 2,5A / 500W per groep. Met een goede reden. Dat het nu niet meer mag op huizen van na 2015 zie ik het nut niet van, maar zie maar wat je met deze info doet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

True schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:32:
[...]

Zo'n stickertje bij de voordeur naast de NEE/NEE voor de reclame:
'I.v.m. incorrecte installatie van de PV-installatie is het betreden van het dak enkel veilig in het donker.'
Die sticker heeft natuurlijk al doel jezelf te herinneren aan het bochtje dat je eerder afsneed (als je ouder wordt ga je meer en meer rekening houden met het gegarandeerde falen van je eigen geheugen :) ).

Overigens zorgt de verplicht aanwezige randaarde voor de belangrijkste veiligheid (dus zo gevaarlijk is de situatie van @de Peer niet, het voldoet alleen niet helemaal aan de huidige regels).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:03

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

MisteRMeesteR schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:18:
Raar verhaal krijgt wel een goede wending.

Uiteindelijk ding aan het grote boze internet gehangen en contact gezocht met GoodWe, blijkbaar stond de 'vermogensfactor' op 0,8...

Lekker dan.

Dus oproep aan iedereen met een (nieuwe) GoodWe omvormer; controleer je netto-opbrengst ten opzicht van het vermogen welke aanwezig zou moeten zijn. Over 20 jaar lang zou dit een duur geintje worden zo :') Klopt dit niet of piekt het af op een bepaald vermogen, laat GoodWe vooral de instellingen nakijken.

Bewijs:

[Afbeelding]

Dat lijkt er meer op, al was de zon uiteraard al iets opgeschoven + sluierbewolking, maar je ziet duidelijk de lijn doorbroken worden met een sprongetje naar boven :)
Nog even een update met de bevestiging een dag later:

In plaats van de cap op 5400W is de huidige opwek deze middag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVxN0hjefQCf6iF4_aUpMZNyED8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NbDMfBFBUPvrgh37LnTSF2jV.png?f=fotoalbum_large

Ruim boven de 6kW dus :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOo
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:19:
[...]

huh maar kun je de grafieken van afgelopen dagen niet gewoon bekijken dan? Neem aan dat je je omvormer gewoon kunt uitlezen? Dat is een stuk makkelijker dan op het moment zelf metingen moeten doen.
Wij hebben geen omvormer login ontvangen, die houden ze nog voor zichzelf. Vermoedelijk tot het hele project is opgeleverd.
lotje1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:48:
[...]

Misschien heb ik iets gemist.. Hoeveel panelen heb je? Hoe liggen je panelen? Oost, west, zuid of oost/west? Horizontaal/verticaal?
Welke omvormer(s) heb je? Komt er schaduw op het dak?
onetime schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:44:
[...]

Dit klinkt al seen serieus probleem. Waar is de installatie? Wat is de hellingshoek? En de windroos-richting? Schaduw? Merk en type panelen en omvormer? Netspanning? Lengte en dikte van de omvormer kabel?
- Systeemvermogen 2400Wp. -400Wp per paneel in formatie 2x3. Merk panelen onbekend.
- Tussenwoning met hellingshoek ~45 graden
- Ligging Zuid-Westen ~250 graden (bron: kompas telefoon)
- Omvormer merk APSystems, type zie ik nu is DS3-L-SPE (bron: mail energieleveren.nl). Aantal onbekend.
- Netspanning fluctueert momenteel tussen de 235v en 237v (eerste keer gemeten).
- Dikte kabel onbekend, lengte schat ik op niet meer dan 12 meter (gaat vrij rechtstreeks 2 verdiepingen omlaag).
- Aangesloten op een enkele B16 zekering.
- Op zolder tussen de installatie is een extra P1 meter geïnstalleerd. Verder niks aan apparatuur op zolder of meterkast.

De reden dat ik over zo weinig informatie beschik is omdat de installatie huurconstructie is i.v.m. huurwoning. Het hele traject vooraf is rechtstreeks met deze installateur verlopen, deze commerciële aanbieder heeft het zogezegd op een dealtje met de woningbouwcoöperatie gegooid.

Via PVCalc kwam ik bij 800Wp uit op een praktijkvermogen van <700Wp. Dit komt onwijs overeen met de HomeWizard data. Laatste rond 15:00 onder ideale omstandigheden vergeleken met een buurman. Opbrengst dat moment was letterlijk het dubbele; 1250W vs 626W hier. Dat zou voor hem waarschijnlijk ook geen goed nieuws zijn, maar voor mij nog wat minder :X.

In HomeWizard zien curves er op heldere dagen als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zjlmpJ3o-e0D0bfogoRrHmBodk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GEPJm1x9JAtqO3TvfjjOEHRt.png?f=fotoalbum_large

Edit: Totale opbrengst ex verbruik sinds half februari 304kWh met dagopbrenst tot 5.3kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:40:
[...]

Die sticker heeft natuurlijk al doel jezelf te herinneren aan het bochtje dat je eerder afsneed (als je ouder wordt ga je meer en meer rekening houden met het gegarandeerde falen van je eigen geheugen :) ).

Overigens zorgt de verplicht aanwezige randaarde voor de belangrijkste veiligheid (dus zo gevaarlijk is de situatie van @de Peer niet, het voldoet alleen niet helemaal aan de huidige regels).
Het voldoet wél aan de regels, maar 30 mA heeft de voorkeur.
en aarding/vereffening is inderdaad belangrijk. Het is wel altijd de vraag hoe betrouwbaar die nog is na bijvoorbeeld meer dan 10 jaar. En veel mensen leggen dit niet of niet robuust genoeg aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RambOo Omdat je het huurt, de huurbetaling inhouden / verrekenen / terug vorderen, totdat het is opgelost. Zelf niets aan doen voor nu. Ik krijg de indruk dat maar 2 van de 6 panelen zijn aangesloten. (op het net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-06 06:51
onetime schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:24:
@RambOo Omdat je het huurt, de huurbetaling inhouden / verrekenen / terug vorderen, totdat het is opgelost. Zelf niets aan doen voor nu. Ik krijg de indruk dat maar 2 van de 6 panelen zijn aangesloten. (op het net)
Hij heeft ze als 2 x 3 liggen, Dat klink als 2 x 3 panelen. Dan zou de helft kunnen werken.. 1200 totaal met opbrengsten tussen 600 en 800 max.

45 graden en zuidwest. Met 800 komt hij dan op 2/3 .. (Dat klinkt logischer dan met 2 panelen van 800 totaal 800 opwekken en de buurman met waarschijnlijk een vergelijkbare set heeft het dubbele)

Evengoed blijft het principe hetzelfde. Dan zou 1 set van 3 niet goed aangesloten kunnen zijn

ps net even mijn set gecheckt voor 6 juni.. 2800, pal zuid, 12,5 Kwh. Bij 2400 zou je dan ongeveer 10 tot 11 Kwh verwachten en dat is 2x wat de grafiek van Ramb0o aangeeft

[ Voor 22% gewijzigd door lotje1 op 09-06-2023 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:34
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:59:
[...]

ja ideaal is het niet. ik heb het liever ook niet.

oorzaak achterhalen is speld in een hooiberg zoeken denk ik en mogelijk een combinatie van factoren.
Door interne capacitieve koppeling heeft de omvormer zelf ook een lekstroom. Met name 's ochtends bij het inschakelen (als de condensatoren nog deels ontladen zijn) kan dit genoeg zijn om een standaard 30mA aardlekschakelaar af te laten schakelen. Dit was bij de SMA 3.6 bij mijn ouders af en toe het geval. Nadat we de 30mA hebben vervangen door een 300mA (specifiek alleen voor de omvormer groep), nooit meer voorgekomen.

Toen ik zelf thuis een SMA 3.0 heb bijgeplaatst, heb ik in mijn eigen meterkast ook preventief ook een 300mA voor de 2 omvormer groepen geplaatst. Een isolatiefout in het DC circuit wordt door de omvormer zelf gedetecteerd en er zitten geen verbruikersgroepen achter die aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
https://www.jbsolar.nl › aps-ds3-l-spe-omvormer-voor-1-zonnepaneel-uitgangs.html
APS DS3-L-SPE omvormer voor 1 zonnepaneel, uitgangsvermogen 500 Watt

Datasheet DS3-L-SPE. De derde generatie Dual micro-omvormers van APsystems Totaal omvormervermogen van 500 Watt, ideaal voor 1 zonnepaneel tot 600 Wp. Met 1 onafhankelijke MPPT’s, gecodeerde Zigbee-signalen, profiteren de DS3 serie omvormers van een geheel nieuwe
@lotje1 Maakt niet zoveel uit nu, er zijn gewoon dingen niet aangesloten. Of dat nu panelen of omvormers zijn.
En het is nog de vraag of hij er wel zes heeft of maar drie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:45
Zwerius schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:30:
Helaas tot nu toe geen reacties gehad. Daarom nog maar een keer. De info kan ook zinvol zijn voor anderen.

Ik heb natuurlijk ook in dit forum gezocht, maar kom niet precies tegen wat ik zoek.

Wij hebben onze zonnepanelen 20 jaar. Destijds waren dat nog 125 Wp panelen, maar dat maakt even niet uit.

Tot nu toe hebben we geen last gehad van vogelnesten onder de panelen, maar dit jaar voor het eerst wel. Meteen 2 stuks. Van kauwen. Deze vogels lijken in onze buurt steeds meer voor te komen.

Ik weet natuurlijk dat ik "birdblocker-strips" kan laten aanbrengen, maar iemand in onze buurt heeft dat ook gedaan en dat was niet voldoende. De kauwen vernielden het gewoon!

(Ik heb inmiddels wel begrepen, dat het belangrijk is, dat er dwarsverbindingen zitten tussen de "vingers" van de birdblocker)

Zijn installateur heeft daarna een constructie gemaakt met gaas, maar dat was zo arbeidsintensief, dat die meteen gezegd heeft, dat het ook de laatste was die hij zo deed.

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar ervaringsverhalen.
Wie heeft er ook last van vogelnesten gehad (bij voorkeur ook van kauwen) en daarna een voorziening aaangebracht?
Wat voor soort voorziening? Liefst metaal?
En hoe werkte dat in de praktijk?
Het bovenstaande bericht heb ik ook geplaatst op het Belgische Zonstraal forum en daarop de volgende reactie (tussen **************) gehad:

Bij ons een gelijkaardige situatie. De laatste jaren 'last' van kauwen onder de zonnepanelen.
Dit jaar bird blockers laten plaatsen maar de kauwen lachen u in het gezicht uit.
Na een paar dagen hebben ze zich een toch doorgang geforceerd door een van de birdblockers er af
te trekken... dus dit jaar opnieuw kauwen onder de panelen ...

Ik heb ook al zitten denken aan een oplossing van iets van opgerold gaas ...
of het gewoon laten voor wat het is ... ik ben er nog niet uit.

Ik zit zelf momenteel te denken aan het aanbrengen van schrikdraad. Is relatief goedkoop, goede ventilatie blijft behouden en ik schat in dat kauwen dat niet zo gauw kapot maken…..

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben??

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:59
elektriekert schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:36:
[...]

Het paneel is nog steeds problematisch voor de opbrengst.
0,0 schaduw in de tijd dat de vermogen minder is.

***members only***
De technische afdeling van onze zonnepanelenboer heeft ook geconformeerd dat het inderdaad lijkt alsof 1 paneel in harde by-pass gaat.

Ik houd jullie op de hoogte, morgen kijk ik even op het dak of ik wat kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:05
True schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:04:
[...]
....... dan kan dat ding (de omvormer) ook los van de Chinese firewall en valt je PV-installatie niet uit net zoals 90% van NL met een CN omvormer die gehackt wordt 10 minuten na de invasie van Taiwan.
Ik heb het in het algemeen niet zo met ET phone home services.
Dat is het "vriendelijke" scenario. In het onvriendelijke scenario wijzigen ze de firmware en vliegen de omvormers allemaal tegelijk in de fik, mooie stresstest voor de Nederlandse brandweer.

Toch ben ook ik lui en heb ik ook SEMS draaien, maar zodra het spannend wordt met China wijzig ik wel onmiddellijk het wifi wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Laatst online: 23:35
MotorBeast schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:05:
[...]

Vanmiddag met installateur besproken. Hij gaf als optie eventueel 2 Tigo's op 2 panelen te plaatsen.
Dat is ook een optie, maar met een omvormer met schaduwscan heb je het in principe niet nodig.
Je wint met optimizers een kleine procent aan opwek door geen schaduwscan te hebben. Reken maar uit hoe lang het duurt voordat je ze terug verdient hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Dr. Donald schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:49:
[...]

Dat is ook een optie, maar met een omvormer met schaduwscan heb je het in principe niet nodig.
Je wint met optimizers een kleine procent aan opwek door geen schaduwscan te hebben. Reken maar uit hoe lang het duurt voordat je ze terug verdient hebt.
Kijk het eerst ook aan. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-06 17:19
Gisteren eindelijk 6 extra panelen laten plaatsen aan de oost kant van onze woning. Het frame steekt aan de bovenkant iets uit en ik voelde of deze stevig vast zat (net als aan de andere kant van de woning). Tot mijn verbazing kon ik het frame zonder echt hard te drukken omhoog bewegen....

Moet dit wat losser zitten of zit dit gewoon niet goed vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@PeterDee Graag foto's met duidelijk de plaats waar de panelen vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PeterDee schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:54:
Gisteren eindelijk 6 extra panelen laten plaatsen aan de oost kant van onze woning. Het frame steekt aan de bovenkant iets uit en ik voelde of deze stevig vast zat (net als aan de andere kant van de woning). Tot mijn verbazing kon ik het frame zonder echt hard te drukken omhoog bewegen....

nee dit hoort zeer vast te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

PeterDee schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:54:

Dan kan de westen wind het flink laten klapperen, lijkt me niet de bedoeling.
Waarom steken ze over de nok? Plaatsgebrek?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-06 17:19
Ik zie al wat het probleem is. De bovenste haak zit 80 cm vanaf de bovenkant van het frame, waardoor het frame gedeeltelijk zweeft. Ik ga dit maandag gelijk aankaarten zodat ze dit aan kunnen/moeten passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

PeterDee schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:23:
Ik zie al wat het probleem is. De bovenste haak zit 80 cm vanaf de bovenkant van het frame, waardoor het frame gedeeltelijk zweeft. Ik ga dit maandag gelijk aankaarten zodat ze dit aan kunnen/moeten passen.
Dan nog mag er niet veel beweging in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:41
Zwerius schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:38:
[...]

Het bovenstaande bericht heb ik ook geplaatst op het Belgische Zonstraal forum en daarop de volgende reactie (tussen **************) gehad:

Bij ons een gelijkaardige situatie. De laatste jaren 'last' van kauwen onder de zonnepanelen.
Dit jaar bird blockers laten plaatsen maar de kauwen lachen u in het gezicht uit.
Na een paar dagen hebben ze zich een toch doorgang geforceerd door een van de birdblockers er af
te trekken... dus dit jaar opnieuw kauwen onder de panelen ...

Ik heb ook al zitten denken aan een oplossing van iets van opgerold gaas ...
of het gewoon laten voor wat het is ... ik ben er nog niet uit.

Ik zit zelf momenteel te denken aan het aanbrengen van schrikdraad. Is relatief goedkoop, goede ventilatie blijft behouden en ik schat in dat kauwen dat niet zo gauw kapot maken…..

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben??
Voor de opbrengst is het veel hinderlijker als de kraaien op de panelen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:45
FransvWoerkom schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Voor de opbrengst is het veel hinderlijker als de kraaien op de panelen zitten.
Ik ben juist bang dat ze aan de onderzijde de folie van de panelen beschadigen dmv takken etc.
Dan kan de opbrengst van een paneel echt naar nul terug gaan.
Dat lukt je met een enkele kauw boven een paneel nog niet ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Zwerius schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:03:
[...]

Ik ben juist bang dat ze aan de onderzijde de folie van de panelen beschadigen dmv takken etc.
Dan kan de opbrengst van een paneel echt naar nul terug gaan.
Dat lukt je met een enkele kauw boven een paneel nog niet ;)
Hier al 6 jaar kauwen onder de panelen. Ben ik er blij mee? Nee. Gaat het tot nu toe goed? Ja.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:26
Hier nog een interessante site voor growatt liefhebbers/tweakers.
https://www.amosplanet.or...ter/min-series-inverters/

Hier wordt dus duidelijk dat alle modellen hetzelfde zijn van. 3600tl-x tot 6000tl-x.
Enige verschil is het model nummer.

Heb hier met shinebus het model nummer van m0024(3600) gewijzigt naar m002a(4200). Is in hex.
Tada.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLGM5ti5LftHLnxXGlYXbgzJKEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RN4ezBIWuqpVFl7v8kKc5PKB.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 08:00
Vraag mbt het wisselen van een solaredge omvormer. Mn vader heeft op dit moment een solaredge 5kw op 1 fase, 23 panelen 280wp met P401 optimizers. Nou komt het vaak voor dat de voltage te hoog wordt op de AC kant, en hij wil sowieso uitbreiden en over naar 3fase.

Ik zat te kijken om deze 1fase omvormer te vervangen voor een solaredge s5k-rw00ennn2 (2019). Ik vraag mij af of dit als 1 op 1 vervanging wel kan. De P401 optimizers schrijven minimale stringlengte van 16 voor bij 3 fase, maar maximum van 6000w is weer toegestaan op 1 string voor deze omvormer. Strings van 12 + 11 (zoals het nu is), gaat dat werken op deze solaredge omvormer?

Idee is om 12 forse panelen bij te leggen op een string omvormer op een plek waar geen schaduw is. Deze op 2x 10A 3fase groep naar de meterkast op 16A 3fase alamat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:03

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

redbullwaning schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:29:

Hier wordt dus duidelijk dat alle modellen hetzelfde zijn van. 3600tl-x tot 6000tl-x.

Heb hier met shinebus het model nummer van m0024 gewijzigt naar m002a. Is in hex.
Tada.
[Afbeelding]
En qua temperatuur?

Hier nu een Goodwe 6K met 6400W opwek waarvan de temp nu 75 graden is (bron: Dallas sensor aan/op/tussen de koelribben achterop. Vrij hoog :|

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:32:
[...]

En qua temperatuur?

Hier nu een Goodwe 6K met 6400W opwek waarvan de temp nu 75 graden is (bron: Dallas sensor aan/op/tussen de koelribben achterop. Vrij hoog :|
Temp is iets hoger. 47.7 graden nu heel iets hoger dan gisteren maar dat is buiten ook.
Ik moet toch een andere. 5k
Probeer het eerst zo
Hou julie op de hoogte.
Eerst andere voedingkabel aanschaffen.

[ Voor 7% gewijzigd door redbullwaning op 10-06-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:32:
[...] En qua temperatuur?

Doe jezelf een plezier een plaats op de-een-of-andere manier een fannetje, scheelt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Heb hier met shinebus het model nummer van m0024 gewijzigt naar m002a. Is in hex.
Tada.
[Afbeelding]
Is echt de hele omvormer identiek op een paar bitjes na?
Of zit er toch nog ergens een ander verschil?
Interessant, vooral dat het "zo simpel" is om hem om te katten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bij mij zit de GoodWe 5 kW omvormer op 55C in een omgevingstemperatuur van 27C (warme zolder).
Denk dat ik ook maar eens naar een fan of twee ga kijken om bij de omvormer te plaatsen. Heb helaas geen WCD direct in de buurt van de omvormer. En om nu een lasdoos en WCD op de 300mA aardlekschakelaar (en groep) van de PV-installatie te plaatsen heb ik ook niet zo'n trek in eerlijk gezegd.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Mag toch gewoon aannemen dat die omvormers gemaakt zijn om hogere temperaturen aan te kunnen, zie toch nergens in de installatie handleiding dat die op een koele plaats moet hangen.
Beiden rond de 60 graden nu.

[ Voor 7% gewijzigd door klump4u op 10-06-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@klump4u Kan wel zijn, maar ik heb wel ooit (edit: in een gebruiksaanwijzing) gezien ze niet in de volle zon te hangen.
https://elektricien.pmg.be/nl/dossier/EELbe2029W00_02
https://www.circuitsonline.net/forum/view/124958
Wikipedia: Elektrolytische condensator

Wil je dat je spullen lang leven? Bak ze niet maar hou ze op een temperatuur die jij ook aangenaam vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 10-06-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
klump4u schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:45:
Mag toch gewoon aannemen dat die omvormers gemaakt zijn om hogere temperaturen aan te kunnen, zie toch nergens in de installatie handleiding dat die op een koele plaats moet hangen.
Growatt zegt 60 ambient. Omgevings.
Dat is intern veel warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
onetime schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Is echt de hele omvormer identiek op een paar bitjes na?
Of zit er toch nog ergens een ander verschil?
Interessant, vooral dat het "zo simpel" is om hem om te katten.
Wat ik eruit opmaak hebben de kleinere modellen andere igbts en bus caps de 2500 en 3000 modellen.
Die gaan maar tot 500v
Andere tot 550v 3600-6000.

Gaan het zien 3x6mm2 is besteld op naar de 5000w.

[ Voor 6% gewijzigd door redbullwaning op 10-06-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:45:
kan prima. maar bij Goodwe staat bijvoorbeeld aangegeven dat hij boven de 45 graden al gaat deraten (terugregelen) waardoor je dus lagere opbrengst hebt.
Daarnaast is het inderdaad aannemelijk dat hoge temperaturen niet goed zijn voor de levensduur.

Ik heb daarom ventilatoren geplaatst. Het is niet noodzakelijk, maar ik vind het wel een fijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
True schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:39:
En om nu een lasdoos en WCD op de 300mA aardlekschakelaar (en groep) van de PV-installatie te plaatsen heb ik ook niet zo'n trek in eerlijk gezegd.
En dat mag ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Doe je het zonder WCD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 18:31

Heb hier met shinebus het model nummer van m0024(3600) gewijzigt naar m002a(4200). Is in hex.
Tada.
[Afbeelding]
Growatt post van het jaar !

Ben al maanden op zoek naar een lijst met derating modes en nu dus eindelijk gevonden. Ik krijg continu derating mode 11 en niemand kon me vertellen wat het is.

Blijkbaar het volgende :

11: PV low Voltage Degrade

Helaas valt hier niets aan te doen de string is 8 panelen met een 30-32v per paneel in de middag. Panelen bijplaatsen op deze string is onmogelijk zonder na 5pm schaduw te hebben op de extra panelen wat het effect van 2 panelen ongedaan zou maken en then some...

Wel raar dat ik zelfs bij 260v nog low voltage derating krijg (net voltage is hier nooit boven de 236v. Denk dat iedereen met 8 panelen of minder dus dit probleem heeft.

Een ander ding is dat ik weet dat bij andere mensen di een lager voltage hebben doordat ze maar 6 panelen hebben deze PV low voltage derating niet plaats vind. Dus is er misschien toch iets niet goed in of de string of de omvormer?!

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 10-06-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:36

Gamer

mobile

Ik heb een oudere Fronius IG40 omvormer met 24 190Wp panelen welke steevast om 11h uitvalt en pas terug vol werkt vanaf 16h.
Hier heb ik nog groenestroomcertificaten op.
Gezien ik een uitbreiding heb gedaan van 12 410Wp panelen met omvormer richting het Westen heb ik ook een omschakeling laten doen naar 3Phase.
Nieuwe installatie zit op fase 3.

Deze Fronius zit aangesloten op fase 1, daar lees ik maximum 248v uit en dan valt die uit.
Heb vorig jaar een installateur laten komen, maar die kon blijkbaar weinig betekenen behalve een factuur uitschrijven.

Kabels van de omvormer naar zekeringskast heb ik ook laten aanpassen naar 6mm³
Zou het een oplossing zijn een nieuwe omvormer te plaatsen gezien deze pas uitvallen vanaf 253v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Gamer Als je zeker weet dat dat hij uitvalt bij 248V zou je met een >=18A 3 tot 5V trafo de netspanning die je omvormer ziet kunnen verlagen. ! Alleen als je weet wat je doet ! PM bij interesse.
Ja, nieuwe omvormer kan ook, ! als de spanning bij de omvormer niet nu al +/- 253V is. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:36

Gamer

mobile

Ik kan dit ook nergens terug vinden dat deze op 248v stopt met werken.
http://www.grindhousewebd...lar/pdf/pv/fronius_ig.pdf

Ik bekijk het voltage via de P1 Toolkit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDXOsokIlZAVKsVVk673JKuhfrA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YTmAqEiUomV2UZDo6vmwufHZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59

Part

Helemaal niets.....

Tada.
[Afbeelding]
Al ik op de site kijk die je hier aangeeft dan lees ik:

The Difference Between MIN 3600TL-X To MIN 6000TL -X And ( MIN 2500TL-X, MIN 3000TL-X )
Bus capacitor, inductor and IGBT are not same.

All Boards of MIN 2500-6000TL-X except mainboard are the same, Firmwares of these models are the same, the difference is model number

Het kan dus zijn dat er minder of kleinere condensatoren in zitten en mogelijk IGTB's die minder stroom kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Part schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Al ik op de site kijk die je hier aangeeft dan lees ik:

The Difference Between MIN 3600TL-X To MIN 6000TL -X And ( MIN 2500TL-X, MIN 3000TL-X )
Bus capacitor, inductor and IGBT are not same.

All Boards of MIN 2500-6000TL-X except mainboard are the same, Firmwares of these models are the same, the difference is model number

Het kan dus zijn dat er minder of kleinere condensatoren in zitten en mogelijk IGTB's die minder stroom kunnen schakelen.
Daar heeft die het over de verschillen tussen de 2500-3000 en de 3600-6000.
Die hebben verschilende bus spanning.

Die IGBT's en cap zitten al aan je mainboard.
Je kan alleen niet het board van een 2500 in een 4200 verwisselen. Wel tussen 3600-6000

[ Voor 8% gewijzigd door redbullwaning op 11-06-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:59

Part

Helemaal niets.....

redbullwaning schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Daar heeft die het over de verschillen tussen de 2500-3000 en de 3600-6000.
Die hebben verschilende bus spanning.

Die IGBT's en cap zitten al aan je mainboard.
Je kan alleen niet het board van een 2500 in een 4200 verwisselen. Wel tussen 3600-6000
Je hebt gelijk ik heb het niet goed gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Guys, ik heb jullie hulp nodig. Ik snap het niet meer... ik heb tijdje geleden 2 JINKO 420 WP N-TYPE panelen op onze carport gelegd. Beide zijn aangesloten op een APSYSTEMS DS3-S micro-omvormer die maximaal 600 VA output levert. Het carport dak ligt uiteraard naast ons huis en daardoor ligt het in de ochtend deels in de schaduw van ons huis. Na een uur of 13:00 draait de zon zo dat deze over ons schuine dak heen schijnt en de panelen praktisch vol in de zon komen te liggen waardoor de output heel hard richting de 600 W schiet om daarna gedurende de dag natuurlijk langzaam minder te worden. So far so good... je ziet dit ook mooi aan de output curve (gemeten met HW Energy Socket):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCEeeD6tZjR7MU4p0xXMVxzZ6vY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CSZ8lShcsfhtTLVIyYZZNre.jpg?f=fotoalbum_large

Echter, het stuk waarin de beide panelen in de schaduw liggen, leveren ze samen 'maar' ca. 60 W. Nu snap ik dat ze minder leveren maar ik ging eens op het dak kijken hoe 'erg' de schaduw nu op de panelen schijnt. Bij beide panelen blijkt het dat er minder dan 2 banen (van de 6) in de schaduw liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOhD1_cNQPDYB4Xh8xfk5Kz2QpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8x0yx5lgPHHYRasdjUeJ7dm.jpg?f=fotoalbum_large

Nu was mijn gedachte bij een micro-omvormer en MPP tracking en bypass diodes dat ik dan toch nog 2/3 van opbrengst van de panelen had moeten kunnen terugzien. Het is dus echter veel lager. Wat is er mis? Snap ik het niet of werken deze panelen anders (zitten er geen 3 bypass diodes per 2 stroken?) of werkt deze micro-omvormer anders (heb ook een ECU-B maar nu niet aangesloten, echter ik heb daar nooit iets configureerbaars in gezien mbt MPP tracking)?

Thanks voor jullie inzichten!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

Wat is eigenlijk het het gangbare aan vermindering in vermogen met dit warme weer? Ik krijg max 2000watt met mijn 2700 watt installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ligone schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:33:
Wat is eigenlijk het het gangbare aan vermindering in vermogen met dit warme weer? Ik krijg max 2000watt met mijn 2700 watt installatie.
hangt nogal van je orientatie af :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Ligone ik krijg 1520 watt uit een 1 jaar oude 2000 Wp installatie en 3540 Watt uit een 11 jaar oude 4900 Wp installatie. Ligt ook aan de Temperatuurcoëfficiënt van de panelen. Maar ook de locatie/hoek/oriëntatie maakt veel uit, hier in Noord Brabant is de opbrengst minder dan aan bijvoorbeeld de kust. Maar je kunt natuurlijk zelf een vergelijkbaar systeem in de buurt zoeken op PVOUTPUT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het leukste is om het relatief te bekijken. Als ik hier de twee mooie curve dagen 3 juni en 10 juni vergelijk, is het 2960watt vs 2750watt op de piek (OW set, zie signature). Dus wel een goeie 7% minder dan een koelere mooie dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-istzZe_u4l6V-vk1_Nc7F27ts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y1O6Q1hoetTcz4Eykv4msgBK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

JvS schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:42:
[...]

hangt nogal van je orientatie af :P
Die is zuidelijk en ik heb al pieken gezien een dikke maand geleden tot 2500 watt.

Ik vroeg me alleen af of het verschil zo groot kan zijn oftewel mss een defect paneel heb 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

ZuinigeRijder schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:43:
@Ligone ik krijg 1520 watt uit een 1 jaar oude 2000 Wp installatie en 3540 Watt uit een 11 jaar oude 4900 Wp installatie. Ligt ook aan de Temperatuurcoëfficiënt van de panelen. Maar ook de locatie/hoek/oriëntatie maakt veel uit, hier in Noord Brabant is de opbrengst minder dan aan bijvoorbeeld de kust. Maar je kunt natuurlijk zelf een vergelijkbaar systeem in de buurt zoeken op PVOUTPUT.
Dan zal het bij mij ook wel vrij normaal zijn. Thx, ik ga die link eens bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ligone schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Die is zuidelijk en ik heb al pieken gezien een dikke maand geleden tot 2500 watt.

Ik vroeg me alleen af of het verschil zo groot kan zijn oftewel mss een defect paneel heb 🤪
Je ziet in die grafiek van mij ook pieken die tot wel 3250watt gaan, maar dat is weer iets anders. Dat zijn pieken rondom wolkschaduw (waar je panelen behoorlijk van afkoelen en dan kort NOG hoger kunnen werken).

Je set beoordelen op momentane output is niet echt nuttig. Je kan beter naar dagopbrengsten kijken (op PVoutput). Piekoutput is niet zo belangrijk.

"zuidelijk" is overigens niet precies genoeg om opbrengst te vergelijken. Ligginghoek (hoe schuin) en exacte orientatie wel :).

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 11-06-2023 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 08:02
klompje65 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:28:
Guys, ik heb jullie hulp nodig. Ik snap het niet meer... ik heb tijdje geleden 2 JINKO 420 WP N-TYPE panelen op onze carport gelegd. Beide zijn aangesloten op een APSYSTEMS DS3-S micro-omvormer die maximaal 600 VA output levert. Het carport dak ligt uiteraard naast ons huis en daardoor ligt het in de ochtend deels in de schaduw van ons huis. Na een uur of 13:00 draait de zon zo dat deze over ons schuine dak heen schijnt en de panelen praktisch vol in de zon komen te liggen waardoor de output heel hard richting de 600 W schiet om daarna gedurende de dag natuurlijk langzaam minder te worden. So far so good... je ziet dit ook mooi aan de output curve (gemeten met HW Energy Socket):

[Afbeelding]

Echter, het stuk waarin de beide panelen in de schaduw liggen, leveren ze samen 'maar' ca. 60 W. Nu snap ik dat ze minder leveren maar ik ging eens op het dak kijken hoe 'erg' de schaduw nu op de panelen schijnt. Bij beide panelen blijkt het dat er minder dan 2 banen (van de 6) in de schaduw liggen:

[Afbeelding]

Nu was mijn gedachte bij een micro-omvormer en MPP tracking en bypass diodes dat ik dan toch nog 2/3 van opbrengst van de panelen had moeten kunnen terugzien. Het is dus echter veel lager. Wat is er mis? Snap ik het niet of werken deze panelen anders (zitten er geen 3 bypass diodes per 2 stroken?) of werkt deze micro-omvormer anders (heb ook een ECU-B maar nu niet aangesloten, echter ik heb daar nooit iets configureerbaars in gezien mbt MPP tracking)?

Deze al gezien? Vanaf 3 minuten is nagenoeg exact jouw situatie, 1 baan in de schaduw, paneel zakt terug naar 61W: YouTube: De impact van schaduw op zonnepanelen

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

citruspers schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:16:
[...]

Deze al gezien? Vanaf 3 minuten is nagenoeg exact jouw situatie, 1 baan in de schaduw, paneel zakt terug naar 61W: YouTube: De impact van schaduw op zonnepanelen
Ja weird dat dit zoveel impact heeft. Ik heb vier westpanelen waarvan twee schaduw hebben en die krijgen schaduw op de onderkant van hun paneel (zie foto's in signature) en de impact is eerst 33% reductie en later 50% reductie (33% van originele hoeveelheid). Komt overeen met de bypass diodes die 1/3e van het paneel kunnen bypassen, maar alleen op de korte kant blijkbaar (?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aZuG9-y0kbqA_quci7Cs8D8X2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2WGjOJVQMvOe45SaT80lX1Z6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
citruspers schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:16:
[...]

Nee, had ik nog niet gezien en een andere youtube link in de reacties heeft mij meer inzicht gegeven... Thanks! Het heeft zeer waarschijnlijk te maken met het feit dat de panelen half-cut cell panelen zijn en dat de schaduw over de lengte valt! Ik zou in mijn situatie waaarschijnlijk beter af zijn met 2 full-cell panelen waar mijn gedachten op gebaseerd waren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

klompje65 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:52:
[...]

Nee, had ik nog niet gezien en een andere youtube link in de reacties heeft mij meer inzicht gegeven... Thanks! Het heeft zeer waarschijnlijk te maken met het feit dat de panelen half-cut cell panelen zijn en dat de schaduw over de lengte valt! Ik zou in mijn situatie waaarschijnlijk beter af zijn met 2 full-cell panelen waar mijn gedachten op gebaseerd waren!
Ik denk dat je met je vermoeden gelijk hebt. Bij mij liggen de betreffende half-cut panelen daarom ook in portrait op het dak. Bij shingled panelen bijvoorbeeld van Hyundai is het effect waarschijnlijk nog duidelijker.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:44

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Nomind schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Ik heb 2 zonnepanelen op mijn schuur, m.b.v. betonvoeten met een M8 gat, bevestigd met deze klemmen
Netjes. Die klemmen moeten wel behoorlijk exact de goede maat hebben, qua dikte van het paneel lijkt me, anders klemmen ze teveel of te weinig?
Ik overweeg om korte stukjes alu-profiel (Van der Valk) op het beton te monteren en dan daarop de klemmen (ook Van der Valk uiteraard) te monteren.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Gamer schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:42:
Ik kan dit ook nergens terug vinden dat deze op 248v stopt met werken.
Is deze ook verbonden met Solarweb ?
Dan kun je wellicht ook de gemeten AC spanning zien op moment van uitval.
En anders een usb stick erin voor dataloggen.

En je kan ook toch de statuscodes met het display bekijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
klompje65 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Datasheet | DS3 Microinverter Series
Model
Input Data (DC)
Recommended PV Module Power (STC) Range 255Wp-550Wp+ 300Wp-620Wp+ 330Wp-660Wp+
Peak Power Tracking Voltage(1) 28V-45V
Operating Voltage Range 16V-60V
Deze zijn dus niet geschikt om het maximale uit een paneel te halen bij gedeeltelijke schaduw.
Dan moet de MPPT namelijk tot onder de 8V zijn werk doen... 1/3 paneel, heet...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redbullwaning
Zo de eerste dag op 4200 van de 3600 zit erop en is geslaagd. jammer van de bewolking in oost nl.
Met 51 graden netjes op temperatuur 5 graden warmer als voorheen maar het is boven ook een stuk warmer.

5000 Durft ik nog niet aan zit nog op 2.5mm² om daar nu 5k door de drukken lijkt me geen goed plan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81LjI23Z7ny8gkqoJ1g7-7p9mr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyytGitArVryVPPdUh6EmBNk.jpg?f=fotoalbum_large

Zal Growatt dan toch uit het Amd Atlon tijdperk komen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:28

Ethirty

Who...me?

computerjunky schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Growatt post van het jaar !

Ben al maanden op zoek naar een lijst met derating modes en nu dus eindelijk gevonden. Ik krijg continu derating mode 11 en niemand kon me vertellen wat het is.

Blijkbaar het volgende :

11: PV low Voltage Degrade

Helaas valt hier niets aan te doen de string is 8 panelen met een 30-32v per paneel in de middag. Panelen bijplaatsen op deze string is onmogelijk zonder na 5pm schaduw te hebben op de extra panelen wat het effect van 2 panelen ongedaan zou maken en then some...

Wel raar dat ik zelfs bij 260v nog low voltage derating krijg (net voltage is hier nooit boven de 236v. Denk dat iedereen met 8 panelen of minder dus dit probleem heeft.

Een ander ding is dat ik weet dat bij andere mensen di een lager voltage hebben doordat ze maar 6 panelen hebben deze PV low voltage derating niet plaats vind. Dus is er misschien toch iets niet goed in of de string of de omvormer?!
Dat is vreemd, ik heb inderdaad ook 2 strings van 6 panelen en zelfs met een stringspanning van <100V draaien ze door.

Ik heb dan weer veel last van de 253V bug :+ scheelt me 5-10kWh per dag, maar kan ik nu weinig mee.
Panelen zijn vies, dus dat laat ik nu even zo - slaan ze iets minder vaak af.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:28

Ethirty

Who...me?

Joepla schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:42:

Ik heb van de leverancier van mijn betonvoeten gewoon de tip gekregen om Solarstell klemmen te kopen. Bijv https://www.stralendgroen.nl/product/solarstell-eindklem/

Had me alleen vergist in de boutmaat, het was bij mij dikte paneel +15mm en niet +20mm :F
Dure vergissing.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 18:31
Ethirty schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:03:
[...]

Dat is vreemd, ik heb inderdaad ook 2 strings van 6 panelen en zelfs met een stringspanning van <100V draaien ze door.

Ik heb dan weer veel last van de 253V bug :+ scheelt me 5-10kWh per dag, maar kan ik nu weinig mee.
Panelen zijn vies, dus dat laat ik nu even zo - slaan ze iets minder vaak af.
Ja ik heb werkelijk geen idee waarom. Ik heb al een mailtje naar Growatt geschoten misschien is het een bug of is er iets met de omvormer niet goed.
Helaas zijn die niet zaken waar je neven 123 een andere omvormer aan sluit om te kijken of die het probleem ook heeft.

Maar van mijn thomasberger tartgets haal ik ook maar 19 van de 22,6 kWh. Dat is toch een best verschil wat over de jaren een behoorlijke zak duiten is.

Zojuist gezien dat ik mail reactie heb en ze gaan wederom firmware updaten en waardes herstellen. nu maar hopen dat het probleem opgelost word.

[ Voor 8% gewijzigd door computerjunky op 11-06-2023 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
redbullwaning schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:47:
Zo de eerste dag op 4200 van de 3600 zit erop en is geslaagd. jammer van de bewolking in oost nl.
Met 51 graden netjes op temperatuur 5 graden warmer als voorheen maar het is boven ook een stuk warmer.

5000 Durft ik nog niet aan zit nog op 2.5mm² om daar nu 5k door de drukken lijkt me geen goed plan.
[Afbeelding]

Zal Growatt dan toch uit het Amd Atlon tijdperk komen. :X
Om de vergelijking wat verder door te trekken, zorg voor voldoende koeling! (neem een extra ventilator...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redbullwaning
onetime schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:40:
[...]

Om de vergelijking wat verder door te trekken, zorg voor voldoende koeling! (neem een extra ventilator...)
Zitten al 2 12V 80mm fans onder in serie dus op 6V. Dat scheelde al teveel.
Zonder fan was het zo al soms 65 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Recoil schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:57:
Mijn omvormer (SMA Tripower) gaat elke morgen soms wel tien keer zijn opstartprocedure in. Met alle relais-kabaal van dien. Als ik naar de voltage-curves kijk zie ik dat er elke 6 minuten een cyclus gestart wordt, misschien is het toeval maar dat is ook de Shadefix cyclustijd.

Kan iemand dit gedrag verklaren of een tip geven over mogelijke oplossingen?

Dit is de V/t grafiek van beide strings. Elke dip is dus een moment dat ik heel veel relais achter elkaar hoor schakelen.

[Afbeelding]
Dit is normaal; zonder belasting geven panelen al wel spanning bij nauwelijks licht. Als het relais klikt, test de omvormer of er ook stroom gaat lopen. Dat duurt even. De omvormer weet pas of het lukt als hij het probeert, dus hij probeert het een paar keer :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 11:53

Termy

valt er nog wat te fragge?

onetime schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:12:
[...]

[...]

Deze zijn dus niet geschikt om het maximale uit een paneel te halen bij gedeeltelijke schaduw.
Dan moet de MPPT namelijk tot onder de 8V zijn werk doen... 1/3 paneel, heet...
Welke micro is dat wel? Bij Enphase IQ7 bv zie ik ongeveer hetzelfde (27 V).

Ik heb overigens wel wat schaduw om dit effect bij mij te zien en dat lijkt best goed te gaan. Ik heb het niet expliciet getest door zelf stukken te bedekken en kijken wat er nog geproduceerd wordt maar het is niet alsof de boel volledig instort en het trekt ook geleidelijk bij ivm dezelfde oriëntatie zonder schaduw.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-06 17:42

Tammesp

Next is now

Vorige week heb ik 18 Trina Vertex- S 405 Wp Mono panelen gelegd met een Solis 3P 6K 4G omvormer.

Helaas geeft de omvormer de volgende storing: L/PE fault. Vanuit de leverancier moest ik tussen de nul en aarde meten, maar die staat netjes op 0v.

Toen hebben ze een nieuwe omvormer opgestuurd, met helaas de dezelfde foutmelding.

Vanuit de AC kant werkt alles goed naar mijn mening. 3 fases piepen goed door met de 0.

Heeft iemand hier ervaring mee, of zelf ook meegemaakt? Met de leverancier kom ik helaas niet zoveel verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0Bb2ee53f5olyNbXfvehsjl7pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhGkd96kqT3Klx8oFJuXMEvo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Tammesp op 12-06-2023 13:49 ]

Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:14
Tammesp schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:41:
Vorige week heb ik 18 Trina Vertex- S 405 Wp Mono panelen gelegd met een Solis 3P 6K 4G omvormer.

Helaas geeft de omvormer de volgende storing: L/PE fault. Vanuit de leverancier moest ik tussen de nul en aarde meten, maar die staat netjes op 0v.

Toen hebben ze een nieuwe omvormer opgestuurd, met helaas de dezelfde foutmelding.

Vanuit de AC kant werkt alles goed naar mijn mening. 3 fases piepen goed door met de 0.

Heeft iemand hier ervaring mee, of zelf ook meegemaakt? Met de leverancier kom ik helaas niet zoveel verder.
Fase en nul goed aangesloten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp

Tammesp

Next is now

BarryH schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Ja die zit goed aangesloten op de AC werkschakelaar en op de stekker die in de omvormer gaat.

Kun je nog meer meten op/aan de werkschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Vraag over de Growatt MOD 10~15KTL3-X reeks. Hoeveel herrie maakt zo'n omvormer nou? Ik ben nogal allergisch voor coil whine en andere bijgeluiden (alleen maar fanless PC's bijvoorbeeld) en ben dus als de dood dat ik me ga irriteren aan de herrie van dat ding. Dus, waar moet ik qua herrie aan denken? Hij zal komen te hangen in de ruimte die grenst aan mijn kantoor. En juist 's zomers laten we de deur tussen die 2 ruimtes open staan (dus hemelsbreed zal ik er een meter of 7 van verwijderd komen te zitten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Tammesp schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Ja die zit goed aangesloten op de AC werkschakelaar en op de stekker die in de omvormer gaat.

Kun je nog meer meten op/aan de werkschakelaar?
Zou ik toch nog maar eens de tekens op de AC aansluiting van de omvormer nakijken, je bent niet de eerste die daar onbewust iets verwisseld, wel toevallig anders dat het bij twee omvormers hetzelfde probleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Termy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:54:
[...] Welke micro is dat wel? Bij Enphase IQ7 bv zie ik ongeveer hetzelfde (27 V).

Ik heb overigens wel wat schaduw om dit effect bij mij te zien en dat lijkt best goed te gaan. Ik heb het niet expliciet getest door zelf stukken te bedekken en kijken wat er nog geproduceerd wordt maar het is niet alsof de boel volledig instort en het trekt ook geleidelijk bij ivm dezelfde oriëntatie zonder schaduw.
Ik weet van Maxim optimizers, die per substring werken... maar ik weet niet of die alleen af fabriek in het paneel gemaakt kunnen worden. (of ze 3 of 6 aansluitingen hebben, voor losse substrings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Ligone schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:33:
Bij mij doen de panelen -/- 0,350%/graad temperatuurstijging. We hebben een voorjaar gehad met veel koude wind, waardoor panelen als een tierelier gingen (en uitvielen...) als de zon een keer scheen.

Met volle zon erop op een warme dag zijn panelen zo een graad of 30(?) warmer. Ik zou dus ruim 10% moeten verliezen aan max capaciteit, buiten dat de zon nu natuurlijk hoger staat en niet meer recht tegenover de panelen zit zoals begin april.

Mijn laatste buren hebben nu ook panelen. Dus de boel gaat er nu rond de 8 kW al uit ipv tegen de 10 kW. Worden een lange 2 jaren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RambOo
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:24:
In het stadium terugvorderen ben ik gevoelsmatig nog niet aanbeland, wel al een illusie armer. Het chronische gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van installateur en woningcoöperatie lijkt tegenwoordig wel de norm van de samenleving.

Uit je reactie maak ik op dat er aan de specs van de installatie niks in negatieve zin opvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 11:53

Termy

valt er nog wat te fragge?

Señor Sjon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:02:

Mijn laatste buren hebben nu ook panelen. Dus de boel gaat er nu rond de 8 kW al uit ipv tegen de 10 kW. Worden een lange 2 jaren.
Als je weet dat het zo lang gaat duren en alleen maar erger wordt is het te overwegen je omvormer te verkopen en er 1 te kopen die kan terugmoduleren ipv domweg uitvallen. GoodWe kan dat bv en zover ik weet kan je bv SMA ook limiteren.

Als je een simpele string hebt natuurlijk. Dunno wat er mogelijk is bij SolarEdge of micro's zoals Enphase. Misschien vallen die wel in te stellen op no-export zodat ze alleen maken wat nodig is om je huis te laten draaien.

Anyway, 2 jaar is een aardige tijdspanne om te gaan rekenen aan TVT van oplossingen :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:41
klump4u schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Zou ik toch nog maar eens de tekens op de AC aansluiting van de omvormer nakijken, je bent niet de eerste die daar onbewust iets verwisseld, wel toevallig anders dat het bij twee omvormers hetzelfde probleem is
Nee, dat is geen toeval. De stekker zit aan de werkschakelaar.

@Tammesp Ik gok dat het plaatje op blz 18 van de handleiding verkeerd is geïnterpreteerd en dat L1 en N zijn verwisseld. Ik denk dat ze met interne structuur bedoelen dat de connector vanaf de binnenkant gezien is getekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6N_3EiAxO4aZe1HpkZaCipp38Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ihfGfhVDg1TfBYb3reHy5H3g.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door FransvWoerkom op 12-06-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Termy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:21:
[...]

Als je weet dat het zo lang gaat duren en alleen maar erger wordt is het te overwegen je omvormer te verkopen en er 1 te kopen die kan terugmoduleren ipv domweg uitvallen. GoodWe kan dat bv en zover ik weet kan je bv SMA ook limiteren.

Als je een simpele string hebt natuurlijk. Dunno wat er mogelijk is bij SolarEdge of micro's zoals Enphase. Misschien vallen die wel in te stellen op no-export zodat ze alleen maken wat nodig is om je huis te laten draaien.

Anyway, 2 jaar is een aardige tijdspanne om te gaan rekenen aan TVT van oplossingen :).
Ik denk dat ik zo 20 kWh per goede dag verlies. Dat is 3.000 kWh per jaar (uitgaande van 150 dagen). Dat zou met mijn huidige TLV zo'n 500 euro per jaar betekenen. Maar dat is niet consequent hetzelfde per seizoen en ik weet ook niet wat ik met deze lagere cap nog meer zou verliezen. Ik zou bijna 3 éénfase omvormers moeten ophangen, dan blijven 2 vd 3 wel werken. Maar goed, heb nu 2 strings van 14, dus dat betekent nogal wat geknutsel.

En het is niet gezegd dat mijn Solis niet kan afschalen om dan minder te leveren, alleen de instructie van de Oceanië handleiding en die voor EU verschillen nogal hierin. :+

Gemiddeld grafiekje van de dag. Paar keer per maand gaat ie bijna de hele dag goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suGSaSiowHfdw336aLFtZKOzYRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M9VyIU2nPGL4iewSfzgX14aW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 12-06-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Señor Sjon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:36:
[...]

Ik denk dat ik zo 20 kWh per goede dag verlies. Dat is 3.000 kWh per jaar (uitgaande van 150 dagen). Dat zou met mijn huidige TLV zo'n 500 euro per jaar betekenen. Maar dat is niet consequent hetzelfde per seizoen en ik weet ook niet wat ik met deze lagere cap nog meer zou verliezen. Ik zou bijna 3 éénfase omvormers moeten ophangen, dan blijven 2 vd 3 wel werken. Maar goed, heb nu 2 strings van 14, dus dat betekent nogal wat geknutsel.

En het is niet gezegd dat mijn Solis niet kan afschalen om dan minder te leveren, alleen de instructie van de Oceanië handleiding en die voor EU verschillen nogal hierin. :+

Gemiddeld grafiekje van de dag. Paar keer per maand gaat ie bijna de hele dag goed.

[Afbeelding]
En bij je meter meet je ook al een hoog voltage? of is de verbinding meter-omvormer nog te verbeteren?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
BarryH schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:41:
[...]

En bij je meter meet je ook al een hoog voltage? of is de verbinding meter-omvormer nog te verbeteren?
Die afstand is nog geen 10 meter. Dat gaat geen volts schelen als ik naar 4 mm2 ga. Het is ook één van de drie fasen die niet lekker gaat, de andere 2 zitten er 5-10V onder en hebben geen problemen. Stedin heeft al aangegeven aan die scheve verhouding niks te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Señor Sjon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:54:
[...]

Die afstand is nog geen 10 meter. Dat gaat geen volts schelen als ik naar 4 mm2 ga. Het is ook één van de drie fasen die niet lekker gaat, de andere 2 zitten er 5-10V onder en hebben geen problemen. Stedin heeft al aangegeven aan die scheve verhouding niks te kunnen doen.
2 oude 1fase sma omvormers inzetten die 750V DC zijde kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp

Tammesp

Next is now

FransvWoerkom schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:24:
[...]

Nee, dat is geen toeval. De stekker zit aan de werkschakelaar.

@Tammesp Ik gok dat het plaatje op blz 18 van de handleiding verkeerd is geïnterpreteerd en dat L1 en N zijn verwisseld. Ik denk dat ze met interne structuur bedoelen dat de connector vanaf de binnenkant gezien is getekend.

[Afbeelding]
Dankjewel
Ik heb een nieuwer model, en daarbij is de aansluiting als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0BtGddvY8P3faZJYsBCvwCVKiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxelpQ7Gm35vLgRvNqHe0Woi.jpg?f=fotoalbum_large

De melding geeft een L en PE melding. Zouden die misschien anders moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tammesp schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:16:
[...]

Dankjewel
Ik heb een nieuwer model, en daarbij is de aansluiting als volgt:

[Afbeelding]

De melding geeft een L en PE melding. Zouden die misschien anders moeten?
gewoon je 5 draden even checken, dan weet je of de connector goed zit aangesloten.
Alleen als het "eerst wel werkte" zou je niet verwachten dat het probleem hier zit.

En staat er geen lijst foutcodes in dezelfde handleiding?

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 12-06-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tammesp

Tammesp

Next is now

BarryH schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:20:
[...]

gewoon je 5 draden even checken, dan weet je of de connector goed zit aangesloten.
Alleen als het "eerst wel werkte" zou je niet verwachten dat het probleem hier zit.

En staat er geen lijst foutcodes in dezelfde handleiding?
De draden zitten goed volgens de binnenkant van de connector.

N - PE - 3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G4RqsiZ9nLXIgkDgldu-e21hG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcuHRhYgtWi5QvuiyXvtZOGC.jpg?f=fotoalbum_large

De andere 2 zijn de 2 fases.

De foutmelding staat niet in de handleiding. Daarom dat het zo lastig is om het te vinden wat het nu precies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:33:
[...]

Dit is normaal; zonder belasting geven panelen al wel spanning bij nauwelijks licht. Als het relais klikt, test de omvormer of er ook stroom gaat lopen. Dat duurt even. De omvormer weet pas of het lukt als hij het probeert, dus hij probeert het een paar keer :)
@Recoil
Het verbaast me dat de spanning naar 0 volt dipt. De inmiddels antieke Effekta 2200 heeft een vrij goeie opstart manier om de zonnepanelen te belasten door de condensatoren intern te boosten naar 450 Volt. Er zit een behoorlijke bak met condensatoren in wat veel energie kost om vol te laden. De Effekta 4200/5000 hebben daarin tegen een software bug waardoor het niet goed werkt. Echter als de spanning onder de 120V stopt de omvormer vrijwel direct met boosten, dus de spanning zal nooit zo laag dippen dat de besturing uitvalt.

Andere omvormers hebben soms een vorm van een belastingsweerstand om te testen.

Het lijkt me dat SMA ook iets moet hebben om te voorkomen dat de relais de hele ochtend lopen de klapperen.

@AUijtdehaag nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:46:
[...]

De laatste keer dat ik een pe melding had was de nul en fase verwisseld.

Waar meet je mee?
Met een mulitmeter eens meten tussen 1 fase en de nul en tussen 1 fase en de aarde.
Dan zou je dezelfde spanning moeten zien.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Recoil
Hoeveel panelen hangen eraan? Ik zie maar 200 V verschijnen als die echt gestart is.. Dat is echt weinig
Welke tripower is het?
Minimale Vmpp spanning is wel belangrijk om naar te kijken. Dat moet hoger zijn dan de minimale Vmpp van de omvormer.
Anders beter een 1-fase omvormer ophangen (maar eerst details)

Is dit een nieuwe installatie?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2023 18:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Over die aansluit stekkers op omvormers gesproken...
Wat een kut oplossing is dat, waarom nou niet wat royaler in plaats van dat gepriegel.
Doe dan gewoon een paneeltje met fatsoenlijke aansluitklemmen.
Waarom moet er zo'n pruts connector op die dingen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:45
Tammesp schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:41:
Misschien een domme opmerking, maar is er nergens een aardfout in de panelen?
Zo'n soort melding heb ik gezien toen één van de connectoren in een plasje water op het dak lag. (tijdelijk opgelost door de aarde van de omvormer te verwijderen)
Bij het later oplossen stond er een spanning op het dak (en kreeg ik een tik van de panelen)
Uiteindelijk de stekker opgebonden en het werkte weer mèt aarding op de omvormer. (panelen zijn nog steeds niet geaard, hoefde niet in '14)
Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren