de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:19:
[...]
huh maar kun je de grafieken van afgelopen dagen niet gewoon bekijken dan? Neem aan dat je je omvormer gewoon kunt uitlezen? Dat is een stuk makkelijker dan op het moment zelf metingen moeten doen.
Wij hebben geen omvormer login ontvangen, die houden ze nog voor zichzelf. Vermoedelijk tot het hele project is opgeleverd.
lotje1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Misschien heb ik iets gemist.. Hoeveel panelen heb je? Hoe liggen je panelen? Oost, west, zuid of oost/west? Horizontaal/verticaal?
Welke omvormer(s) heb je? Komt er schaduw op het dak?
onetime schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:44:
[...]
Dit klinkt al seen serieus probleem. Waar is de installatie? Wat is de hellingshoek? En de windroos-richting? Schaduw? Merk en type panelen en omvormer? Netspanning? Lengte en dikte van de omvormer kabel?
- Systeemvermogen 2400Wp. -400Wp per paneel in formatie 2x3. Merk panelen onbekend.
- Tussenwoning met hellingshoek ~45 graden
- Ligging Zuid-Westen ~250 graden (bron: kompas telefoon)
- Omvormer merk APSystems, type zie ik nu is DS3-L-SPE (bron: mail energieleveren.nl). Aantal onbekend.
- Netspanning fluctueert momenteel tussen de 235v en 237v (eerste keer gemeten).
- Dikte kabel onbekend, lengte schat ik op niet meer dan 12 meter (gaat vrij rechtstreeks 2 verdiepingen omlaag).
- Aangesloten op een enkele B16 zekering.
- Op zolder tussen de installatie is een extra P1 meter geïnstalleerd. Verder niks aan apparatuur op zolder of meterkast.
De reden dat ik over zo weinig informatie beschik is omdat de installatie huurconstructie is i.v.m. huurwoning. Het hele traject vooraf is rechtstreeks met deze installateur verlopen, deze commerciële aanbieder heeft het zogezegd op een dealtje met de woningbouwcoöperatie gegooid.
Via PVCalc kwam ik bij 800Wp uit op een praktijkvermogen van <700Wp. Dit komt onwijs overeen met de HomeWizard data. Laatste rond 15:00 onder ideale omstandigheden vergeleken met een buurman. Opbrengst dat moment was letterlijk het dubbele; 1250W vs 626W hier. Dat zou voor hem waarschijnlijk ook geen goed nieuws zijn, maar voor mij nog wat minder

.
In HomeWizard zien curves er op heldere dagen als volgt uit:
Edit: Totale opbrengst ex verbruik sinds half februari 304kWh met dagopbrenst tot 5.3kWh.