VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
omvormers uitlezen via domoticasoftware zoals Home Assistant is ook een optie. werkt prima hier.R2D2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:44:
[...]
SEMS is inderdaad niet echt dat je zegt heel erg uitgewerkt en goed doordacht... maar volgens mij is er niet echt een alternatief anders dan zelf een infuxdb / grafana dashboard de lucht in trappen en die vullen met de api data.
@True zoiets inderdaad
euhm maar via P1 kun je de omvormer niet uitlezen, alleen de slimme meter toch? of bedoel je dat niet?R2D2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:58:
@de Peer True, ik gebruik nu gewoon de HomeWizard P1 voor het inzien van de data, doet het ook prima. Home Assistant moet ik weer eens opnieuw op gaan tuigen als het "nieuwe" huis een beetje af is, heb nu de Homey Pro 2023 en dat is leuk maar ik had er toch meer van verwacht... beetje karig allemaal.
@True zoiets inderdaad
https://share.cleanshot.com/tJ8kx4bWF5FKCD8M9T8r
Jawel hoor, wel Energy+ abonnementje nodig maar dat kan er wel vanaf voor die 12 euro per jaar
[ Voor 14% gewijzigd door R2D2 op 06-06-2023 15:07 ]
NopeR2D2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:06:
https://share.cleanshot.com/cNC4FrnGsstfXy1FS1bz
https://share.cleanshot.com/tJ8kx4bWF5FKCD8M9T8r
Jawel hoor, wel Energy+ abonnementje nodig maar dat kan er wel vanaf voor die 12 euro per jaar
Je ziet de netto teruglevering of het netto verbruik.
Je kunt nooit met een P1 meter zien wat er boven ('na') de slimme meter bruto gebeurd. Je zult bijv. de magische verschijning kunnen krijgen dat je met een 3F-omvormer op 2 fases teruglevert en op 1 fase verbruikt bij bijv. een koffiemachine/waterkoker.
edit:
Hier een voorbeeld waarbij mijn vriendin waarschijnlijk de waterkoker* of iets aangezet had die op L1 zit. Omdat er inmiddels wat iets zon was zou ik +/-450Watt terugleveren over 3 fases met elk +/-150W. Die L1 teruglevering zie je dus niet omdat er +/-1330W verbruikt werd wat netto +/-1180 was.
:fill(white):strip_exif()/f/image/pNPfMSJa2ZmtNqnFSABI85P0.png?f=user_large)
*de inductiefluitketel op een pit van de inductiekookplaat die op L1 zit.
[ Voor 32% gewijzigd door True op 06-06-2023 15:13 ]
Nee de GoodWe omvormer is ook als aparte meter toegevoegd, https://share.cleanshot.com/BR4xjmPnL9HHY5Z2wjT7 en zodra je die toe hebt gevoegd krijg je deze jongen er bij in je grafieken, https://share.cleanshot.com/tJ8kx4bWF5FKCD8M9T8rTrue schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:09:
[...]
Nope
Je ziet de netto teruglevering of het netto verbruik.
Je kunt nooit met een P1 meter zien wat er boven ('na') de slimme meter bruto gebeurd. Je zult bijv. de magische verschijning kunnen krijgen dat je met een 3F-omvormer op 2 fases teruglevert en op 1 fase verbruikt bij bijv. een koffiemachine/waterkoker.
P1 meter was dus niet helemaal juist omschreven
[ Voor 9% gewijzigd door R2D2 op 06-06-2023 15:15 ]
Maar dat ga je niet voor elkaar krijgen wanneer je de WiFi-stick van de GoodWe lostrekt wat ik mij in mijn hoofd haalR2D2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:14:
[...]
Nee de GoodWe omvormer is ook als aparte meter toegevoegd, https://share.cleanshot.com/BR4xjmPnL9HHY5Z2wjT7 en zodra je die toe hebt gevoegd krijg je deze jongen er bij in je grafieken, https://share.cleanshot.com/tJ8kx4bWF5FKCD8M9T8r
P1 meter was dus niet helemaal juist omschreven
Je kunt eventueel die GoodWe wel uitlezen op andere manieren dan middels de API die via de WiFi beschikbaar is, maar dat gaat dan niet meer op. Mogelijk bedoelt @de Peer dat ook, en leest hij met bijv. een modbus aansluiting de omvormer uit.
De HomeWizard "cloudserver" leest in feite de data van het semsportal (gebruikt dan ook de inlog credentials) en de update is dan ook alleen maar per kwartier en niet vaker. Bij pvoutput wil je om de 5 minuten updaten en soms wil ik quasi in realtime uitlezen. Dit kan alleen maar lokaal.True schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:18:
[...]
Maar dat ga je niet voor elkaar krijgen wanneer je de WiFi-stick van de GoodWe lostrekt wat ik mij in mijn hoofd haalgezien die de API gebruikt van die stick.
Je kunt eventueel die GoodWe wel uitlezen op andere manieren dan middels de API die via de WiFi beschikbaar is, maar dat gaat dan niet meer op. Mogelijk bedoelt @de Peer dat ook, en leest hij met bijv. een modbus aansluiting de omvormer uit.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Grappig: de 1fase versie heeft een intern geheugen, dus paar dagen geen wifi bereik, dan zie je toch complete historie na weer in wifi bereik komen. De 3fase versie heeft dit niet
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat er een beperkt? intern logging geheugen beschikbaar is was mij ook al opgevallen,BarryH schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:28:
Of een HW kWh meter ertussen zetten..
Grappig: de 1fase versie heeft een intern geheugen, dus paar dagen geen wifi bereik, dan zie je toch complete historie na weer in wifi bereik komen. De 3fase versie heeft dit niet
maar meerdere dagen? Had ik iig nog niet nodig. Verder vind ik geen enkele documentatie van Goodwe.
Goodwe wijzigt ook wel eens zonder kennisgeving de api en de semsportal is niet altijd even betrouwbaar.
Twee cloudoplossingen - Homewizard (in NL?) & Semsportal (in China) - hoe ziet dit over 5 jaar uit?
P.S.: Goodwe China heeft notoir problemen met de juiste tijdinstelling/tijdzone - bij mij krijgen ze de omschakeling zomer/wintertijd ondanks meerdere tickets niet geregeld en ook op de Homewizard website (update 11-04-2023) wordt er (om deze reden?) extra aandacht aan besteed.
[ Voor 36% gewijzigd door dunklefaser op 06-06-2023 15:45 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Daarom bij ons op de vereniging voor kWh meters met wifi van homewizard gekozen: omvormerfabrikant onafhankelijk.dunklefaser schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:32:
[...]
Dat er een beperkt? intern logging geheugen beschikbaar is was mij ook al opgevallen,
maar meerdere dagen? Had ik iig nog niet nodig. Verder vind ik geen enkele documentatie van Goodwe.
Goodwe wijzigt ook wel eens zonder kennisgeving de api en de semsportal is niet altijd even betrouwbaar.
Twee cloudoplossingen - Homewizard (in NL?) & Semsportal (in China) - hoe ziet dit over 5 jaar uit?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dingen liggen bij mij pas een goede week en ik heb me er verder echt nog 0 in verdiept dus als jullie dat nou eens even haarfijn uitzoeken dan kom ik de oplossing wel halen als ik klaar ben met stucen, schilderen, vloertjes leggen en kabels trekkenTrue schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:18:
[...]
Maar dat ga je niet voor elkaar krijgen wanneer je de WiFi-stick van de GoodWe lostrekt wat ik mij in mijn hoofd haalgezien die de API gebruikt van die stick.
Modbus had ik hier overigens al wel iets over terug gevonden op tweakers.
Gewoon zo'n HomeWizard 3f meter halen en er tussen (laten) plaatsen. Die via de API uitlezen, dan kan dat ding (de omvormer) ook los van de Chinese firewall en valt je PV-installatie niet uit net zoals 90% van NL met een CN omvormer die gehackt wordt 10 minuten na de invasie van Taiwan.R2D2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:53:
[...]
Dingen liggen bij mij pas een goede week en ik heb me er verder echt nog 0 in verdiept dus als jullie dat nou eens even haarfijn uitzoeken dan kom ik de oplossing wel halen als ik klaar ben met stucen, schilderen, vloertjes leggen en kabels trekken
Modbus had ik hier overigens al wel iets over terug gevonden op tweakers.
Ik heb het in het algemeen niet zo met ET phone home services.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GTiKHpAOXhTMVrpHUU8iPcx7.jpg?f=user_large)
Hier een mooi voorbeeld van een te krap net (buitengebied ZO-Drenthe). Je ziet sowieso al precies wanneer de buurman de elektrische beregening (3x40a) start en stopt, dat scheelt 7 volt. Gelukkig draait ie bijna continu en zeker rond het middaguur, dus nog geen uitval van omvormer gehad hier.
Hoogst gemeten spanning 249,9V
Laagst gemeten spanning 212,2V
Hierbij meet de logger (die in de meterkast hangt) 1x per 5 minuten. Hoogste/laagste piek zal er dus niet in zitten.
[ Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 06-06-2023 16:19 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik heb natuurlijk ook in dit forum gezocht, maar kom niet precies tegen wat ik zoek.
Wij hebben onze zonnepanelen 20 jaar. Destijds waren dat nog 125 Wp panelen, maar dat maakt even niet uit.
Tot nu toe hebben we geen last gehad van vogelnesten onder de panelen, maar dit jaar voor het eerst wel. Meteen 2 stuks. Van kauwen. Deze vogels lijken in onze buurt steeds meer voor te komen.
Ik weet natuurlijk dat ik "birdblocker-strips" kan laten aanbrengen, maar iemand in onze buurt heeft dat ook gedaan en dat was niet voldoende. De kauwen vernielden het gewoon!
(Ik heb inmiddels wel begrepen, dat het belangrijk is, dat er dwarsverbindingen zitten tussen de "vingers" van de birdblocker)
Zijn installateur heeft daarna een constructie gemaakt met gaas, maar dat was zo arbeidsintensief, dat die meteen gezegd heeft, dat het ook de laatste was die hij zo deed.
Ik ben nu eigenlijk op zoek naar ervaringsverhalen.
Wie heeft er ook last van vogelnesten gehad (bij voorkeur ook van kauwen) en daarna een voorziening aaangebracht?
Wat voor soort voorziening? Liefst metaal?
En hoe werkte dat in de praktijk?
Zwerius Kriegsman
Die stuurt eea door naar Node-Red ? Is hij of soortgelijk nodig?True schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:04:
[...]
Gewoon zo'n HomeWizard 3f meter halen en er tussen (laten) plaatsen. Die via de API uitlezen, dan kan dat ding (de omvormer) ook los van de Chinese firewall en valt je PV-installatie niet uit net zoals 90% van NL met een CN omvormer die gehackt wordt 10 minuten na de invasie van Taiwan.
Ik heb het in het algemeen niet zo met ET phone home services.
Ben me aan t oriënteren en het zal miss dit jaar 2 panelen aan Frans balkonnetje worden maar ik wil alles in eigen hand houden.
Liefst met kabel aansluiten en de data dus naar Node_Red wat al wat jaartjes draait hier (oa P1 slimme meter).
Ben er verder nog niet uit welke maar dat komt nog wel.
Daarvoor had ik 5 panelen nagenoeg plat op datzelfde dak liggen, gekoppeld aan dezelfde omvormer.
Dat laatste gaf een piekopbrengst van tegen de 2000W. Nu er echter 6 panelen op liggen (eentje meer dus), zit het piekvermogen nog steeds onder de 2000W, waar ik toch echt zou verwachten dat dit hoger zou moeten zijn. Voor zover ik het begrijp gaat de omvormer tot 3000Wp, dus er zou meer in moeten zitten. Hebben jullie ideeën of er (out of de box) parameters zijn die wellicht beperkend zijn en die ik aan kan passen om het volledige vermogen te benutten?
Education is important but big biceps are importanter
Ik heb er geen last van, maar misschien heb je hier iets aan? https://www.anticimex.nl/vogelwering/kauwZwerius schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:30:
Helaas tot nu toe geen reacties gehad. Daarom nog maar een keer. De info kan ook zinvol zijn voor anderen.
Ik heb natuurlijk ook in dit forum gezocht, maar kom niet precies tegen wat ik zoek.
Wij hebben onze zonnepanelen 20 jaar. Destijds waren dat nog 125 Wp panelen, maar dat maakt even niet uit.
Tot nu toe hebben we geen last gehad van vogelnesten onder de panelen, maar dit jaar voor het eerst wel. Meteen 2 stuks. Van kauwen. Deze vogels lijken in onze buurt steeds meer voor te komen.
Ik weet natuurlijk dat ik "birdblocker-strips" kan laten aanbrengen, maar iemand in onze buurt heeft dat ook gedaan en dat was niet voldoende. De kauwen vernielden het gewoon!
(Ik heb inmiddels wel begrepen, dat het belangrijk is, dat er dwarsverbindingen zitten tussen de "vingers" van de birdblocker)
Zijn installateur heeft daarna een constructie gemaakt met gaas, maar dat was zo arbeidsintensief, dat die meteen gezegd heeft, dat het ook de laatste was die hij zo deed.
Ik ben nu eigenlijk op zoek naar ervaringsverhalen.
Wie heeft er ook last van vogelnesten gehad (bij voorkeur ook van kauwen) en daarna een voorziening aaangebracht?
Wat voor soort voorziening? Liefst metaal?
En hoe werkte dat in de praktijk?
Ik heb ooit last van een ekster in het kippenhok gehad. Die heb ik gevangen met een klapluikje en 50 km verder losgelaten.
De kauw is een beschermende vogel en het is tegen mijn principes, maar als de veiligheid in het geding is vind je vast wel iemand met een luchtbuks. Niet richten op de panelen natuurlijk 😀
Zijn de panelen schoon? Door de droogte zitten veel panelen onder het stuifmeel en bloemblaadjes. Ik heb ze laatst zelf schoongemaakt en scheelde bijna 10%.elboero schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:33:
Sinds kort heb ik mijn zonneschans geplaatst op het platdak van mijn schuur, waarop nu 6 x 550Wp panelen liggen met een totaal vermogen van 3300W, gekoppeld aan een SMA Sunny Boy 2.0-1VL-40.
Daarvoor had ik 5 panelen nagenoeg plat op datzelfde dak liggen, gekoppeld aan dezelfde omvormer.
Dat laatste gaf een piekopbrengst van tegen de 2000W. Nu er echter 6 panelen op liggen (eentje meer dus), zit het piekvermogen nog steeds onder de 2000W, waar ik toch echt zou verwachten dat dit hoger zou moeten zijn. Voor zover ik het begrijp gaat de omvormer tot 3000Wp, dus er zou meer in moeten zitten. Hebben jullie ideeën of er (out of de box) parameters zijn die wellicht beperkend zijn en die ik aan kan passen om het volledige vermogen te benutten?
Dat was mijn manier om uit te drukken dat ik geen verstand heb van vermogen van omvormers cq zonnepanelen (daarom kom ik hier) en twijfel aan de limiet van deze omvormer. Ik proef uit je reactie dat deze twijfel wel eens kan kloppen.mcDavid schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:38:
@elboero hoezo, van wie begreep je dat? Heb je al in de datasheet gekeken?
Ik heb de panelen net schoongemaaktPoecillia schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:46:
[...]
Zijn de panelen schoon? Door de droogte zitten veel panelen onder het stuifmeel en bloemblaadjes. Ik heb ze laatst zelf schoongemaakt en scheelde bijna 10%.
Je panelen kunnen ertegen. Die kauwen moeten ergens nestelen. Laat ze lekker. Maar misschien heb je overlast van het geluid?Zwerius schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:30:
Helaas tot nu toe geen reacties gehad. Daarom nog maar een keer. De info kan ook zinvol zijn voor anderen.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Vind ik nogal een boude uitspraak. Hoe weet je dat het 10% scheelt?Poecillia schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:46:
[...]
Zijn de panelen schoon? Door de droogte zitten veel panelen onder het stuifmeel en bloemblaadjes. Ik heb ze laatst zelf schoongemaakt en scheelde bijna 10%.
Inderdaad erg onwaarschijnlijk. Over het algemeen is de consensus dat je een verschil niet tot nauwelijks kunt meten en dat schoonmaken dus niet de moeite waard is.GioStyle schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:52:
[...]
Vind ik nogal een boude uitspraak. Hoe weet je dat het 10% scheelt?
Of ze moeten plat liggen en echt heel erg vies zijn. Maar niet zo'n lullig stoflaagje
Jouw omvormer kan maar tot 2000 Watt leveren AC kant aan de DC kant (panelen) mag/kan maximaal 4000Wp.elboero schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:33:
Sinds kort heb ik mijn zonneschans geplaatst op het platdak van mijn schuur, waarop nu 6 x 550Wp panelen liggen met een totaal vermogen van 3300W, gekoppeld aan een SMA Sunny Boy 2.0-1VL-40.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Kijk da's wel heldere taal. Dank daarvoor. Weer wat geleerdklump4u schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:55:
[...]
Jouw omvormer kan maar tot 2000 Watt leveren AC kant aan de DC kant (panelen) mag/kan maximaal 4000Wp.
Beetje mosterd na de maaltijd: maar de 2.0 in het typenummer van je SMA staat voor het maximale vermogen (2.0 kW). Jij hebt een 3.0 nodig.elboero schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:12:
[...]
Kijk da's wel heldere taal. Dank daarvoor. Weer wat geleerd
Ovv van @AUijtdehaag een aantal foto's. De situatie is dus dat ik rond half 4 harde schaduw op de twee panelen naast het huis krijg(zie een van de foto's) De Goodwe lijkt hier niet lekker mee om te gaan zie PVOdunklefaser schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:57:
[...]
Idd. de mppt trackers lijken om en om te werken, tenminste lees ik dat uit mijn eerste plaatje af.
Ik zou mijn Y-adapters uit het Omnik-tijdperk kunnen recyclen![]()
Maar met 7 panelen (Jinko EAGLE 66 cells) had ik in het voorjaar 312 V bij het opstarten
(het was niet eens zo koud) en de omvormer is tot max. 600 V gespecificeerd.
Verder heb ik noemenswaardige? schaduw op de onderste string alleen in de periode
half november t/m half februari.
Als ik de logging per string vergelijk mag het verlies eigenlijk geen naam hebben.
Met een 3-faseomvormer zou ik 1 string configureren, maar ik heb nog 1 x 35A.
P.S.: @Xanderk89 Een scheduled shadow-scan per mppt tracker zou "optimaal" zijn,
d.w.z. alleen "scannen" als er wat te scannen valt.
Dit kan je natuurlijk gedeeltelijk emuleren via de modbus aansturing van de Goodwe (UDP via poort 8899)
of handmatig met de SolarGo app.
[Afbeelding]
Ik heb al de strings veranderd(van een string van 10 en 4 naar 5 en 9) om te kijken wat voor effect het heeft op de zakker rond dat tijdstip maar het vergroten van de "slechte" string heeft enkel onstabiliteit veroorzaakt over de gehele dag. Ik heb ook een SMA hangen welke waarschijnlijk dit beter oppakt maar helaas heeft deze andere connectors waardoor het "even" overzetten een lastige klus is.
/f/image/xlKK49ZOdQMOrn2DMW2zNuGz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/d01XOO3thRhHWBYj6QBaIUwC.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/gCBaob7ILiJp8rnpYBYysRoU.png?f=user_large)
pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5
Tja, typenummers....er staat ook 40 in, wat op 4kW zou kunnen slaan, maar dat is dus niet zo.dennisfr schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:21:
[...]
Beetje mosterd na de maaltijd: maar de 2.0 in het typenummer van je SMA staat voor het maximale vermogen (2.0 kW). Jij hebt een 3.0 nodig.
Ach, netjes overgedimensioneerd dacht ik zo
Nu valt me op bij de nieuwe SMA Sunny Tripower X serie zelfs zonder schaduwmanagement de omvormer het goeie MPP pakt. Dit concludeer ik omdat de spanning flink zakt bij gedeeltelijke schaduw. Iemand ervaring of de nieuwe SMA modellen ervoor kan zorgen dat je de schaduwmanagement niet meer nodig hebt door verbetering van de MPPT? (Staat uitschakelt namelijk)
@AUijtdehaag
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 06-06-2023 20:44 ]
De netbeheerder zal blij met je zijn 😀.elboero schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:27:
[...]
Tja, typenummers....er staat ook 40 in, wat op 4kW zou kunnen slaan, maar dat is dus niet zo.
Ach, netjes overgedimensioneerd dacht ik zo
Die laatste cijfers zijn (volgens mij) het versienummer. Ik heb een 3.0 AV-41 (1 jaar oud). Dat is dus één versie nieuwer dan de jouwe.
[ Voor 5% gewijzigd door dennisfr op 06-06-2023 20:35 ]
De 1.5 / 2.0 / 2.5 zijn allemaal 1VL40's en hebben 1 mppt ingang (en hebben RfG certificering en zijn te updaten)
vanaf een 3.0 t/m 5.0 6.0 zijn het 1AV41's met twee mppt ingangen
De "oude" 3.0 t/m 5.0 zijn 1AV40 en zijn niet meer te updaten (ivm missen van RfG certificering)
@Dre
Sorry geen ervaring met die.
[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2023 20:47 ]
Kan dat dan tijdelijke uitval veroorzaken?AUijtdehaag schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:22:
[...]
Op het moment dat de omvormer plots stopt met leveren schiet de DC spanning omhoog, omdat deze dan Voc weergeven (onbelaste spanning), wanneer ze weer (gaan) leveren dan is het weer Vmpp (belaste spanning) en dus weer lager.
Geen smeltende AC stekker door slecht kontakt zoals in andere topics?
Start 's morgens wel normaal, maar stopte vanmorgen om 9:41 DC 320V, 7,2A, 2303W.
Vanmiddag begonnen 16:57 DC 313V, 2,8A, 877W.
(is het ook niet vreemd groot verschil tussen 2303W bij stoppen en pas bij daling naar 877W weer begint?
Hebben instelingen Power Factor(nu OFF) en/of Power Limit(nu 99%) er iets me te maken.
Overigens panelen 10x365, zuid-oost, omvormer Trannergy 3400(max out 3000).
Rot dat installateur niet reageert. Zondag, gisteren en vandaag email verzonden, telefonisch niet bereikbaar(ok, ik heb niet hele dag tijd om te bellen).
(Wel jammer van juist nu zonnige dagen en ook nog ruime maand hoog teruglevertarief. Nu maar 4-5kwh ipv boven 20kwh).
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Vergelijken van topopbrengst bij wolkenloze hemel. Panelen liggen bij mij vlak en vangen veel stofGioStyle schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:52:
[...]
Vind ik nogal een boude uitspraak. Hoe weet je dat het 10% scheelt?
Begin eens met je panelen uit de schaduw te halen. Zover mogelijk naar voren en vooral de panelen naast je huis zover mogelijk naar rechts. Dat brengt meer op dan schaduw goed afhandelen.Xanderk89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:26:
[...]
Ovv van @AUijtdehaag een aantal foto's. De situatie is dus dat ik rond half 4 harde schaduw op de twee panelen naast het huis krijg(zie een van de foto's) De Goodwe lijkt hier niet lekker mee om te gaan zie PVO
Ik heb al de strings veranderd(van een string van 10 en 4 naar 5 en 9) om te kijken wat voor effect het heeft op de zakker rond dat tijdstip maar het vergroten van de "slechte" string heeft enkel onstabiliteit veroorzaakt over de gehele dag. Ik heb ook een SMA hangen welke waarschijnlijk dit beter oppakt maar helaas heeft deze andere connectors waardoor het "even" overzetten een lastige klus is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Als het niet aan een te hoge netspanning ligt of een slecht kontakt onderweg naar omvormer dan is het misschien de omvormer zelf die het loodje aan het leggen is.sipjohn schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:11:
[...]
Kan dat dan tijdelijke uitval veroorzaken?
Start 's morgens wel normaal, maar stopte vanmorgen om 9:41 DC 320V, 7,2A, 2303W.
Vanmiddag begonnen 16:57 DC 313V, 2,8A, 877W.
(is het ook niet vreemd groot verschil tussen 2303W bij stoppen en pas bij daling naar 877W weer begint?
Hebben instelingen Power Factor(nu OFF) en/of Power Limit(nu 99%) er iets me te maken.
Overigens panelen 10x365, zuid-oost, omvormer Trannergy 3400(max out 3000).
Rot dat installateur niet reageert. Zondag, gisteren en vandaag email verzonden, telefonisch niet bereikbaar(ok, ik heb niet hele dag tijd om te bellen).
(Wel jammer van juist nu zonnige dagen en ook nog ruime maand hoog teruglevertarief. Nu maar 4-5kwh ipv boven 20kwh).
Je dc spanning gedraagt zich normaal en is niet buiten proporties dus daar zou ik niks achter zoeken.
Ik zou een andere omvormer ophangen om dingen uit te sluiten als de oorzaak onduidelijk is, maar niet iedereen heeft er nog twee liggen om mee te spelen net als deze tweaker.
Maar meten is weten. Een homewizard p1 meter kan (als je een dsmr 5 slimme meter hebt) ook je netspanning weergeven via windows programmatje hier op tweakers.
Gokje is dat de omvormer te vroeg afslaat en niet pas bij 253 volt AC.
En dat merk je nu pas doordat er in de buurt meer PV gelegd is wat spanningsverhogend werkt.
Wat doet hij niet lekker dan? Ik zie een dipje na 4u van 1kW (de hele string van 4), maar die hersteld vrij snel er na weer waarbij 2 panelen het weer doen. Goodwe doet maar 1 schaduwscan per uur. Met een SMA wordt het dipje misschien wat korter, maar ik denk niet dat de rest van de curve omhoog schuift.Xanderk89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:26:
[...]
Ovv van @AUijtdehaag een aantal foto's. De situatie is dus dat ik rond half 4 harde schaduw op de twee panelen naast het huis krijg(zie een van de foto's) De Goodwe lijkt hier niet lekker mee om te gaan zie PVO
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op 3 juni het je de schaduwscan uitgeschakeld? Daar zie je zonnige panelen niet terug komen.
Als ik voor mijn beurt mag praten.
Op 3 juni was de situatie een string van 10 en een string van 4.
Waarbij de 4 geheel wegvallen in de grafiek vanwege schaduw en lage string spanning
Zo zie je geen grillige grafiek doordat de tracker niks hoeft te doen.
Maar als de schaduwpanelen wel meedoen is het circus vanwege de trage mpp tracker van 1 uur.
Sma doet dat iedere 6 minuten wat wellicht wat opwek kost maar ook weer rechttrekt door vloeiendere opwek
Daarom vraag ik me af of je ze alle 14 parallel zet op twee ingangen, heb je dan wel per half uur een tracker ipv 1 per uur
Maar mijn idee was, hang er gewoon een sma aan om te proberen. Zeker als je die al in “huis” hebt. Paar verloop stekkers maken van sunclix naar mc4.
Dan hoef je niks af te knippen
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2023 08:00 ]
BIj een halfcell is er altijd de keuze voor de omvormer om op maximaal voltage / de halve hoeveelheid ampere te gaan zitten (alle panelen leveren de helft) of op maximaal ampere (de panelen met schaduw zijn volledig uitgeschakeld) Bij klassieke panelen is die eerste keuze er niet.
BIj deze aantallen is 9 keer de helft of 5 keer alles ongeveer hetzelfde - dus wordt er gependeld.
Dit zou een case kunnen zijn waar de 4 panelen met schaduw een optimizer zouden kunnen gebruiken . Waardoor de omvormer het aantal amperes maximaal kan houden en de optimizers het voltage wel iets naar beneden bijregelen (voor de schaduwpanelen).
Als particulier lijkt het onmogelijk om een usb wifi dongle te kopen voor mijn omvormer.
SAJ e-solar Wifi-D usb dongle voor een SAJ R5-10K-T2
[ Voor 14% gewijzigd door elektriekert op 07-06-2023 15:07 ]
Geef dan op z'n minst aan welke omvormer het betreft en welke dongle je zoekt, misschien is er wel iemand die al eens eerder met dat bijltje gehakt heeftelektriekert schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:50:
Is er hier een installateur die iets wil bestellen en opsturen voor mij?
Als particulier lijkt het onmogelijk om een usb wifi dongle te kopen voor mijn omvormer.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Het idee van dat leapfroggen is dat je door slimme bedrading met de van fabriekswege geleverde kabeltjes zo min mogelijk eigen nieuwe kabel gebruikt. Die kabeltjes moeten dan natuurlijk wel lang genoeg zijn en je mag ook gerust oversteken naar een andere rij. Het kan in ieder geval ook bij jouw opstelling korter dan je het nu tekent.S0epkip schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:03:
Zou ik met leap-froggen misschien nog wat kabellengte kunnen besparen?
[Afbeelding]
Dan zou dit het aansluitschema worden, met nog steeds 6 'custom' kabels.
Hierbij ga ik er vanuit dat de kabels van de panelen lang genoeg zijn om bij de naastgelegen optimizer te komen..... Anders is het kansloos
[Afbeelding]
Edit: wel een stuk meer MC4 om aan te knijpen zo...
n @onetime: top, bedankt voor de uitleg!dennisfr schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:35:
Aardlekautomaat
De aardlekautomaat staat hier los van: die meet het stroomverschil tussen de fase en de nul in het wisselspanningsdeel. Is het verschil te groot, dan lekt er dus ergens stroom en schakelt de automaat de netspanning naar je omvormer af.
Aarding/potentiaalvereffening
Als het goed is heb je maar één aardpen onder je huis. Uiteindelijk komen alle aardverbindingen in je huis samen (meestal op een rail in je meterkast), en vandaar heb je één verbinding naar je aardpen. De aarding van je montagesysteem is met name bedoeld als aanraakbeveiliging: bij een lek (door een defecte DC kabel oid) volgt de stroom de weg van de minste weerstand, en dat is via de aardkabel ipv je lichaam.
Dus samengevat: het is geen probleem!
Goed om te horen dat het geen probleem is
Shadow-scan staat als het goed is aan. Is aangezet door GoodWe support, want ik kan dit helaas niet zelf aanzetten/inzien.de Peer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:35:
dat is wel bijzonder dat de hele string daar last van heeft. heb je schadow-mode wel aan staan?
Het schaduw management doet het af en toe wel, maar vaak gaat het niet goed. Zie ook Frenkie567917 in "Zonnepanelen opbrengst, Schaduw schoorsteen, Tigo Optimizer"
Conclusie is dat het schaduw management niet lekker loopt door de lage stringspanning (slecht 8 panelen) .
Vandaar de overweging om het schaduwpaneel uit de string te halen en aan te sluiten op het Enphase systeem.
Als ik teruglees lijkt het te gaan om de halfuurlijkse dipjes. De schaduwscan zorgt voor zo'n 1%* minder opwek terwijl de winst een stuk groter is. Ik zou meer dat niet zo druk om maken. Het lijkt extreem omdat @Xanderk89 het instantane vermogen lijkt te loggen en niet het gemiddelde van de 5 voorgaande minuten.AUijtdehaag schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:52:
@Dr. Donald
Als ik voor mijn beurt mag praten.
Op 3 juni was de situatie een string van 10 en een string van 4.
Waarbij de 4 geheel wegvallen in de grafiek vanwege schaduw en lage string spanning
Zo zie je geen grillige grafiek doordat de tracker niks hoeft te doen.
Maar als de schaduwpanelen wel meedoen is het circus vanwege de trage mpp tracker van 1 uur.
Sma doet dat iedere 6 minuten wat wellicht wat opwek kost maar ook weer rechttrekt door vloeiendere opwek
Daarom vraag ik me af of je ze alle 14 parallel zet op twee ingangen, heb je dan wel per half uur een tracker ipv 1 per uur
Maar mijn idee was, hang er gewoon een sma aan om te proberen. Zeker als je die al in “huis” hebt. Paar verloop stekkers maken van sunclix naar mc4.
Dan hoef je niks af te knippen
* Bij mij duurt een schaduwscan ~45s waarbij gemiddeld ongeveer 50% van het maximale vermogen van dat moment wordt geleverd. Ik produceer nu zo'n 6 à 7 kWh/kWp/d in een periode van ~12u, dus 500W/kWp gemiddeld over een dag. 24 scans per dag is 0.3u waarbij 500W/kWp x 50% x 0.3h = 75Wh/kWp te weinig opgewekt wordt. Per dag 75Wh/kWp /6kWh/kWp =1.2%
Ik wil overigens ook de schaduwscan ook uit hebben wanneer dat niet nodig is, maar om een andere reden. Zo af en toe vind de omvormer het nodig om meerdere incomplete scans achter elkaar te doen, tot wel zo'n 5minuten lang. Ik heb ook een keer gehad dat hij daarna besloot om maar niets meer op te wekken, zonder foutmelding...
Maar goed, dat is een kwestie van een keer UDP berichten schedule. Of de helpdesk van GoodWe in beweging krijgen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
sorry voor de herhaal vraag maar welke tool gebruik je voor die google streetview en zonnepanelen plaatsingXanderk89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:26:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
?
Installatie pas eind juli 2022.AUijtdehaag schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:32:
[...]
Als het niet aan een te hoge netspanning ligt of een slecht kontakt onderweg naar omvormer dan is het misschien de omvormer zelf die het loodje aan het leggen is.
Ik zou een andere omvormer ophangen om dingen uit te sluiten als de oorzaak onduidelijk is, maar niet iedereen heeft er nog twee liggen om mee te spelen net als deze tweaker.
En dat merk je nu pas doordat er in de buurt meer PV gelegd is wat spanningsverhogend werkt.
Andere omvormer heb ik inderdaad niet en ben niet technisch/handig genoeg.
Ik vroeg in mij vorige post ook nog: Hebben instelingen Power Factor(nu OFF) en/of Power Limit(nu 99%) er iets me te maken?
Ik heb een hw p1 meter. En gisteren ook met genoemd programmaatje gestart, maar geen rekening gehouden slaapstand pc na half uur, dus log slechts halfuur waarin nog geen problemen.AUijtdehaag schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:32:
[...]
Je dc spanning gedraagt zich normaal en is niet buiten proporties dus daar zou ik niks achter zoeken.
Maar meten is weten. Een homewizard p1 meter kan (als je een dsmr 5 slimme meter hebt) ook je netspanning weergeven via windows programmatje hier op tweakers.
Vandaag nieuwe poging met pc-slaapstand=nooit. Resultaat zie ik pas vanavond.
Opbrengst wel weer dramatisch vandaag . . .:
:strip_exif()/f/image/T28VcMwfMnr3qPORJwg50NRU.jpg?f=fotoalbum_large)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Nee, helaasonetime schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:02:
@elektriekert Zoek je toevallig een Growatt ShineWiFi-S? Die heb ik nu in mijn hand. Nieuw in doos.
Ik zoek een : SAJ e-Solar Wifi-D voor R5
Goed punt, zal hem edittenTrue schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:08:
[...]
Geef dan op z'n minst aan welke omvormer het betreft en welke dongle je zoekt, misschien is er wel iemand die al eens eerder met dat bijltje gehakt heeft
Met betrekking tot Power Factor en Power Limit, nee die hebben hier geen invloed op. Afgaande op je opbrengstgrafieken deel ik de mening van @AUijtdehaag : je omvormer schakelt (onterecht?) af vanwege te hoge grid spanning. Heb je al eens op de omvormer gekeken wanneer deze overdag niet teruglevert? Staat er op het display (of nog beter in de log van de omvormer) geen foutmelding? Staan de netspanning en frequentie in de omvormer wel goed? De juiste landcode geselecteerd?sipjohn schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:01:
[...]
Installatie pas eind juli 2022.
Andere omvormer heb ik inderdaad niet en ben niet technisch/handig genoeg.
Ik vroeg in mij vorige post ook nog: Hebben instelingen Power Factor(nu OFF) en/of Power Limit(nu 99%) er iets me te maken?
[...]
Ik heb een hw p1 meter. En gisteren ook met genoemd programmaatje gestart, maar geen rekening gehouden slaapstand pc na half uur, dus log slechts halfuur waarin nog geen problemen.![]()
Vandaag nieuwe poging met pc-slaapstand=nooit. Resultaat zie ik pas vanavond.
Opbrengst wel weer dramatisch vandaag . . .:
[Afbeelding]
Zit er veel afstand tussen omvormer en meterkast?
Als ik al die problemen zo zie met afschakelende omvormers prijs ik me toch wel heel gelukkig met 'mijn' netspanning (228-237).
Bij mijn ouders in de buurt zijn de laatste maanden veel woningen gerenoveerd en voorzien van zonnepanelen. Gisteren aan het einde van de middag zijn in de wijktrafo daar, 2 fasen afgeschakeld (mogelijk door oververhitting).
Ik heb helaas een vrij ontoegankelijke kruipruimte, dus een extra groep trekken zit er niet in, die zou in het zicht komen. Ik heb echter wel een schuur, waarin onder andere mijn wasmachine staat opgesteld. Daar komt binnenkort nog een droger bij. Ik kan de kabel (3*2.5mm) naar de schuur onderbreken en een PV-verdeler plaatsen, echter snap ik niet direct wat dat aan extra veiligheid oplevert. De schuur groep is afgezekerd op 16A in mijn meterkast en die zou je met de verdeler dus splitsen in twee maal 16A, een groep voor de panelen en een voor de schuur. Maar dit betekent dan nog steeds dat er over de bestaande kabel tussen mijn meterkast en de pv-verdeler teveel stroom kan lopen toch? Of begrijp ik dat verkeerd?
Dus kortom: Hoe kan een pv-verdeler ervoor zorgen dat er niet teveel stroom gaat lopen tussen de meterkast en pv-verdeler als de panelen lekker opbrengen en ik op dat moment de wasmachine en droger aanzet?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Als panelen 1200 watt opbrengen en je wasmachine en droger 1200 watt gebruiken loopt er helemaal niks door die kabel.MrAngry schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:33:
Ik hoop dat ik het goede topic heb, want ik heb een vraag rondom PV verdelers. Ik heb aan de achterkant van mijn huis een stukje afdak over waar ik een paar panelen op kwijt kan (3 waarschijnlijk, misschien 4). Nou mag je die niet met stekker in een stopcontact aansluiten voor zover ik het begrijp, omdat ze de maximale 600 watt overschrijden (en ik heb ook een topic gelezen waarin stond dat het sowieso niet meer mag tegenwoordig). Heb ik dit goed begrepen?
Ik heb helaas een vrij ontoegankelijke kruipruimte, dus een extra groep trekken zit er niet in, die zou in het zicht komen. Ik heb echter wel een schuur, waarin onder andere mijn wasmachine staat opgesteld. Daar komt binnenkort nog een droger bij. Ik kan de kabel (3*2.5mm) naar de schuur onderbreken en een PV-verdeler plaatsen, echter snap ik niet direct wat dat aan extra veiligheid oplevert. De schuur groep is afgezekerd op 16A in mijn meterkast en die zou je met de verdeler dus splitsen in twee maal 16A, een groep voor de panelen en een voor de schuur. Maar dit betekent dan nog steeds dat er over de bestaande kabel tussen mijn meterkast en de pv-verdeler teveel stroom kan lopen toch? Of begrijp ik dat verkeerd?
Dus kortom: Hoe kan een pv-verdeler ervoor zorgen dat er niet teveel stroom gaat lopen tussen de meterkast en ov-verdeler als de panelen lekker opbrengen en ik op dat moment de wasmachine en droger aanzet?
De PV verdeler dient voor de aardlek scheiding en het voorkomen van overstroom richting wasmachine droger (16A uit het huis + je PV = meer dan 16A).
Je hebt hem nodig.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ah, ik dacht dat je het altijd optelde, maar nu je het zo schrijft is het wel logisch dat er niet ook nog stroom vanaf het huis hoopt als de panelen al voldoende opbrengen. Denkfoutje. Het was verder voor mij niet de vraag of ik hem nodig had overigens, maar meer of dat ik nog steeds de boel af kan branden zelfs als ik het volgens de regels installeer._eLMo_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:37:
[...]
Als panelen 1200 watt opbrengen en je wasmachine en droger 1200 watt gebruiken loopt er helemaal niks door die kabel.
De PV verdeler dient voor de aardlek scheiding en het voorkomen van overstroom richting wasmachine droger (16A uit het huis + je PV = meer dan 16A).
Je hebt hem nodig.
Dank.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik ben nog niet thuis en en weet dus nog niet of homewizard-p1-log gelukt is, maar als ik in omvormer logs kijk zie ik eigenlijk sinds ontstaan van probleem geen waarden hoger dan 240(ok 1 keer 240,8), voor die tijd wel tot maximaal 247. Het begint er op te lijken dat omvormer dus sinds zondag reeds bij 240 afschakelt.dennisfr schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:30:
[...]
Met betrekking tot Power Factor en Power Limit, nee die hebben hier geen invloed op. Afgaande op je opbrengstgrafieken deel ik de mening van @AUijtdehaag : je omvormer schakelt (onterecht?) af vanwege te hoge grid spanning. Heb je al eens op de omvormer gekeken wanneer deze overdag niet teruglevert? Staat er op het display (of nog beter in de log van de omvormer) geen foutmelding? Staan de netspanning en frequentie in de omvormer wel goed? De juiste landcode geselecteerd?
Zit er veel afstand tussen omvormer en meterkast?
Kan het zijn dat ik toen iets verkeerd gedaan heb. De problemen begonnen toen ik zondag met stofdoek in de buurt was en even in display keek en daar bij dus ook knop ingedrukt heb, om te bladeren. Een verkeerde knop indrukken kan niet, er is maar 1 knop. Maar duur van indrukken kan mogelijk wel van belang zijn. Zou te lang indrukken bron van kwaad geweest kunnen zijn? Hoe moet ik instellen dat grens bij 253 ligt?
Mogelijk heeft installateur meer/andere toegang? Probleem is dat dat bedrijf steeds niet geregareerd heeft op mijn emails van zondag tot gisteren.
Jij vraagt: Staan de netspanning en frequentie in de omvormer wel goed? De juiste landcode geselecteerd?
Ik weet niet waar ik dat kan vinden of hoe ik dat moet wijzigen. Omvormer heeft maar klein display met een stuk of tien weergaven, maar kan mij niet herinneren een land(code) gezien te hebben(wel language), ook geen uitschakelnetspanning of frequentie, wel huidige spanning en frequentie.
Jij vraagt: Zit er veel afstand tussen omvormer en meterkast?
Meterkast begane grond, verdeelkast(zo goed als recht boven meterkast) en omvormer(3 meter van verdeel kast) op 2e etage(zolder). Uitgaande van 3 meter per etage zal dat dus 6-12 meter zijn.
De foutmelding: vac out of range:
:strip_exif()/f/image/rvofi4JgQLKDYtunriPfB8FR.jpg?f=fotoalbum_large)
zag ook nog dit; Totaal net vermogen 2408kW (is dat maximum?)
:strip_exif()/f/image/GKthSfYK8JuDYFDbRQIE9rzo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb binnenshuis een beetje aan kabels naar omvormer/verdeelkast getrokken(wel op moment dat teruglevering heel laag is 69W om rond 21:00), maar lampje bleef groen. Aardedraad aan zijkant vond ik wel beetje los zitten, maar volgens mij wel contact, en bovendien al 10 maanden werkend. Wel inbusboutje vaster gedraaid.onetime schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:06:
@sipjohn Ben je in staat alle draad / kabel verbindingen te controleren? Heel soms komen die los, en dan loopt de weerstand op en dus ook de spanning bij ( grote ) teruglevering.
Maar inmiddels ook log p1 meter, minimum 233V, maximum 244V,omslag niet naar wel leveren bijna altijd 239/240, dus lijkt inderdaad dat bij 240 afgeschakeld word. Overigens vorige week bij 246 niet.
Ik durf verder niet veel, bang dat ik nog meer vermink(het lijkt er op dat instellingen gewijzigd door mijn knop drukken, of toevallig vanaf dat moment, of aanraken in combinatie met door jullie genoemde slecht contact?).
Het betreft gehuurde installatie in huurwoning. Ik heb dus ook al zondag bij installateur gemeld, maar nog steeds geen reactie. Ik kan ook weinig info over Trannergy omvormers vinden, blijkbaar niet populair of goed genoeg. Moet ik vermoedelijk toch installateur afwachten.
Wel frustrerend met huidige zonuren in combinatie met hoog teruglevertarief, misschien wel € 15/dag missen.
edit: op zondag hoeven ze niet te reageren, op maandag minstens een reactie, wanneer ze komen.
Omdat ze dat niet gedaan hebben, met ingang van dinsdag per dag de gemiste opbrengst claimen.
Onderbouwen met opbrengst grafieken.
[ Voor 45% gewijzigd door onetime op 07-06-2023 22:34 ]
Zouden zij mee lezen?onetime schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:18:
@sipjohn Verder afblijven! Claim neerleggen (edit: per dag!) bij verhuurder e/o solar bedrijf. Komen ze misschien sneller in actie. Wel goed onderbouwen natuurlijk.!
edit: op zondag hoeven ze niet te reageren, op maandag minstens een reactie, wanneer ze komen.
Omdat ze dat niet gedaan hebben, met ingang van dinsdag per dag de gemiste opbrengst claimen.
Onderbouwen met opbrengst grafieken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qutc9jr2U0HfPDFjYmhirzqB.jpg?f=user_large)
Anders zou je in de handleiding kunnen kijken naar de powerlimit instelling.sipjohn schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:52:
Zouden zij mee lezen?
https://www.trannergy.com...6/10/2016101915075276.pdf op pagina 25 staat onderaan hoe je de power limit kan instellen en kan bekijken. (even gegokt dat je een SGN 3000 hebt)
:strip_exif()/f/image/QC5sD2gy8PkGwTFWHUTr3WUW.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: al denk ik niet dat dit het probleem is omdat-ie afsluit en niet simpelweg de output beperkt..
[ Voor 6% gewijzigd door LooneyTunes op 08-06-2023 08:37 ]
Die handleiding had ik ook al gevonden, het is overigens een SGN3400.LooneyTunes schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:15:
[...]
Anders zou je in de handleiding kunnen kijken naar de powerlimit instelling.
https://www.trannergy.com...6/10/2016101915075276.pdf op pagina 25 staat onderaan hoe je de power limit kan instellen en kan bekijken. (even gegokt dat je een SGN 3000 hebt)
[Afbeelding]
Edit: al denk ik niet dat dit het probleem is omdat-ie afsluit en niet simpelweg de output beperkt..
Ik heb dat percentage ook wel gewijzigd(weet even niet wat, volgens mij 90%). Maar omdat eerder dennisfr aangaf dat power limit en power range dat niet van belang zijn, heb ik daar verder niets meegedaan.
Ik wacht nu maar leverancier af.
Aan elk paneel zitten nu eenmaal 2 stekkers. Daarmee moet je het doen. Dan kun je nog wel bezuinigen op lange kabel.onetime schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:29:
@Anoniem: 326023 @FransvWoerkom Kortere kabel is mooi, maar dan wel met het zelfde aantal of minder stekkers, die gaan vaker kapot dan kabel. En hebben een extra weerstand die misschien wel hoger is dan een metertje kabel.
Is er op tweakers nog een topic die nieuwe energie contracten in de gaten houdt of over gediscuseerd wordt?
Zelfs een heel Themaforum over de Energierekening:Xqlus1ve schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:28:
Offtopic:
Is er op tweakers nog een topic die nieuwe energie contracten in de gaten houdt of over gediscuseerd wordt?
Themaforum: De Energierekening
www.google.nl
Alle panelen liggen het zelfde georiënteerd (205 graden) en zouden rond 12 uur moeten pieken.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Er komen hier waarschijnlijk 9 of 10 panelen bij en de leverancier levert alleen Goodwe en geen SMA. Is dit dan een probleem met schaduw aan het einde van de dag vanaf zo'n 18.30 uur? Heb nu namelijk wel een SMA en ben daar erg tevreden over. Of kan ik dan beter Solaredge met Optimizers nemen want die levert hij ook maar is dan weer duurder?Dr. Donald schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:40:
[...]
Wat doet hij niet lekker dan? Ik zie een dipje na 4u van 1kW (de hele string van 4), maar die hersteld vrij snel er na weer waarbij 2 panelen het weer doen. Goodwe doet maar 1 schaduwscan per uur. Met een SMA wordt het dipje misschien wat korter, maar ik denk niet dat de rest van de curve omhoog schuift.
Op 3 juni het je de schaduwscan uitgeschakeld? Daar zie je zonnige panelen niet terug komen.
2500Wp of een HF 2000. Daar past geen 4300Wp bij. Wordt nieuwe omvormer met 2 mppt's ivm 2 dakhellingen met verschillende hoeken.onetime schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:23:
@MotorBeast Wat heb je nu aan Wp liggen, hoeveel komt er bij, past dat niet op de huidige SMA?
Situatie: GoodWe GW6K-DT Omvormer i.c.m. 8100Wp op Zuid.
Het viel mij al sinds installatie op dat de PAC precies op 90% van het max. vermogen van de omvormer blijft steken, hij topt af op ~5400W piekvermogen.
Mis ik een bepaalde instelling die niet op 100% staat?
/f/image/KzWQtDHMLkERXzBDhT484ux7.png?f=fotoalbum_large)
Bron: HomeWizard MID gecertificeerde 3 fase kWh mater.
[ Voor 12% gewijzigd door MisteRMeesteR op 08-06-2023 13:37 ]
www.google.nl
Wat laat Goodwe zelf zien in zijn app/portal?MisteRMeesteR schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:58:
Iemand die hier iets over kan roepen?
Situatie: GoodWe GW6K-DT Omvormer i.c.m. 8100Wp op Zuid.
Het viel mij al sinds installatie op dat de PAC precies op 90% van het max. vermogen van de omvormer blijft steken, hij topt af op ~5400W piekvermogen.
Mis ik een bepaalde instelling die niet op 100% staat?
[Afbeelding]
Bron: HomeWizard MID gecertificeerde 3 fase kWh mater.
Niets? Ding is niet verbonden met het grote boze internet.de Peer schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:10:
[...]
Wat laat Goodwe zelf zien in zijn app/portal?
www.google.nl
Nou om te kijken wat hij zelf aangeeft als maximum DC vermogen en maximum AC vermogen. Dat geeft meer informatie over waar de oorzaak zou kunnen zitten.MisteRMeesteR schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:35:
[...]
Niets? Ding is niet verbonden met het grote boze internet.Waar zou ik naar moeten kijken dan?
Hij zou begrensd kunnen zijn. AC power limit setting heet dat dacht ik. die zou je kunnen controleren via het display van de omvormer.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 08-06-2023 13:39 ]
Even gekeken via het menu op de omvormer zelf (https://en.goodwe.com/Ftp...20G2_User%20Manual-EN.pdf pagina 42) en zowel Soft- als Hard-Limit staat op 'OFF'.de Peer schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:37:
[...]
Nou om te kijken wat hij zelf aangeeft als maximum DC vermogen en maximum AC vermogen. Dat geeft meer informatie over waar de oorzaak zou kunnen zitten.
Hij zou begrensd kunnen zijn. AC power limit setting heet dat dacht ik. die zou je kunnen controleren via het display van de omvormer.
www.google.nl
Dan zou de MPTT's parallel zetten kunnen helpen. (met Y connectoren, en vermoedelijk een instelling)
2 strings, op 2 MPPT'sonetime schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:46:
@MisteRMeesteR Heb je 2 MPPT's maar is het maar op één aangesloten? Max van de MPPT? Nog netjes...
Dan zou de MPTT's parallel zetten kunnen helpen. (met Y connectoren, en vermoedelijk een instelling)
www.google.nl
[ Voor 76% gewijzigd door teacher op 08-06-2023 16:36 ]
Max 12.5A per MPPT zie ik in de specs. Zijn die 2 strings gelijk qua aantal panelen of heb je 1 grote en 1 kleine?
(edit: oh stomme vraag van me. ik zit niet op te letten, amperes worden niet opgeteld in serie
Je zou ook altijd Goodwe een mailtje kunnen sturen (kan in het Nederlands). Duurt soms een paar dagen voor ze reageren maar ze denken wel echt mee en dan doen bijvoorbeeld een firmwareupdate van je omvormer. Echter moet hij dan wel aan het boze internet hangen
[ Voor 47% gewijzigd door de Peer op 08-06-2023 14:35 ]
1 x string van 12x405wpde Peer schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:14:
[...]
Max 12.5A per MPPT zie ik in de specs. Zijn die 2 strings gelijk qua aantal panelen of heb je 1 grote en 1 kleine?
1 x string van 8 x 405wp (met Tigo TS4-A-O optimizers voor ochtend- en avond schaduw, nu niet van toepassing want volle bak zon op alle panelen)
@onetime Ik heb even een TR ingediend, is het aan de DEI mods om te bepalen
www.google.nl
hmm blijf het toch een heel raar verhaal vinden.MisteRMeesteR schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:26:
[...]
1 x string van 12x405wp
1 x string van 8 x 405wp (met Tigo TS4-A-O optimizers voor ochtend- en avond schaduw, nu niet van toepassing want volle bak zon op alle panelen)
@onetime Ik heb even een TR ingediend, is het aan de DEI mods om te bepalen
Kun je zien op welk land hij ingesteld staat? mogelijk staat die verkeerd en staat hij op een land waar maximaal 5,4 kW ingevoed mag worden of iets dergelijks.
Uiteindelijk ding aan het grote boze internet gehangen en contact gezocht met GoodWe, blijkbaar stond de 'vermogensfactor' op 0,8...
Lekker dan.
Dus oproep aan iedereen met een (nieuwe) GoodWe omvormer; controleer je netto-opbrengst ten opzicht van het vermogen welke aanwezig zou moeten zijn. Over 20 jaar lang zou dit een duur geintje worden zo
Bewijs:
/f/image/D89MA4albo6U1qXLubj3kxgg.png?f=fotoalbum_large)
Dat lijkt er meer op, al was de zon uiteraard al iets opgeschoven + sluierbewolking, maar je ziet duidelijk de lijn doorbroken worden met een sprongetje naar boven
[ Voor 34% gewijzigd door MisteRMeesteR op 08-06-2023 16:30 ]
www.google.nl
Maandje. Maar pas sinds gisteren de HomeWizard ertussen hangen, daarvoor enkel data bekeken op basis van P1 meter, want omvormer zelf wil ik niet online hebben.
www.google.nl
Bij mij stond de vermogensfactor op 0,1 -_-
Maar daardoor had ik het wel door meteen op de installatie dag.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
'vermogensfactor' lijkt mij een vertaling van power factor. En die is in de SEMS app te controleren (bij mij op 1.0) mijn aanname is dat iedereen dat zelf kan controleren en contract met GoodWe niet nodig zal zijn (wel heeft de SEMS app access nodig wat via internet loopt (gohMisteRMeesteR schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:18:
Raar verhaal krijgt wel een goede wending.
Uiteindelijk ding aan het grote boze internet gehangen en contact gezocht met GoodWe, blijkbaar stond de 'vermogensfactor' op 0,8...
Lekker dan.
Dus oproep aan iedereen met een (nieuwe) GoodWe omvormer; controleer je netto-opbrengst ten opzicht van het vermogen welke aanwezig zou moeten zijn. Over 20 jaar lang zou dit een duur geintje worden zoKlopt dit niet of piekt het af op een bepaald vermogen, laat GoodWe vooral de instellingen nakijken.
Bewijs:
[Afbeelding]
Dat lijkt er meer op, al was de zon uiteraard al iets opgeschoven + sluierbewolking, maar je ziet duidelijk de lijn doorbroken worden met een sprongetje naar boven
@MisteRMeesteR Je zou ook met de SolarGo app lokaal naar de AP van de Goodwe WiFi stick kunnen connecten, zonder internet uiteraard. Onder "Operating Parameters" vind je o.a."Power factor setting". YMMVTrue schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:52:
[...]
'vermogensfactor' lijkt mij een vertaling van power factor. En die is in de SEMS app te controleren (bij mij op 1.0) mijn aanname is dat iedereen dat zelf kan controleren en contract met GoodWe niet nodig zal zijn (wel heeft de SEMS app access nodig wat via internet loopt (goh).
(Verder kan je nog een heleboel meer aanpassen/verklooien.)
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 08-06-2023 19:27 ]
GoodWe heeft een schaduwscan. Ik denk niet dat het een probleem is.MotorBeast schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:10:
[...]
Er komen hier waarschijnlijk 9 of 10 panelen bij en de leverancier levert alleen Goodwe en geen SMA. Is dit dan een probleem met schaduw aan het einde van de dag vanaf zo'n 18.30 uur? Heb nu namelijk wel een SMA en ben daar erg tevreden over. Of kan ik dan beter Solaredge met Optimizers nemen want die levert hij ook maar is dan weer duurder?
Ik heb vanaf 16:15 schaduw op de landscape panelen onder mijn dakkapel. Ik heb het niet heel uitgebreid getest, maar ik zie op zonnige dagen geen verschil tussen schaduwscan aan of uit. Schijnbaar is het één voor één uitschakelen van de substrings in de panelen geleidelijk genoeg om op het globale maximum te blijven.
Maar of de omvormer dat maximum weer vind zonder schaduwscan wanneer er een wolkje voorbij is gekomen? Nog geen idee.
Nee, dat doet hij dus niet. Proefondervindelijk vastgesteld.
desondanks toch 0.5kWh gemist
[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Donald op 11-06-2023 22:17 ]
Vanmiddag met installateur besproken. Hij gaf als optie eventueel 2 Tigo's op 2 panelen te plaatsen.Dr. Donald schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:59:
[...]
GoodWe heeft een schaduwscan. Ik denk niet dat het een probleem is.
Ik heb vanaf 16:15 schaduw op de landscape panelen onder mijn dakkapel. Ik heb het niet heel uitgebreid getest, maar ik zie op zonnige dagen geen verschil tussen schaduwscan aan of uit. Schijnbaar is het één voor één uitschakelen van de substrings in de panelen geleidelijk genoeg om op het globale maximum te blijven.
Maar of de omvormer dat maximum weer vind zonder schaduwscan wanneer er een wolkje voorbij is gekomen? Nog geen idee. Maar mijn opwek is daarna ook niet zo hoog meer.
Kan iemand dit gedrag verklaren of een tip geven over mogelijke oplossingen?
Dit is de V/t grafiek van beide strings. Elke dip is dus een moment dat ik heel veel relais achter elkaar hoor schakelen.
/f/image/FZCwYBgJIyC8Ol5aSqs9rtHE.png?f=fotoalbum_large)
TL;DR hoe (nauwkeurig) kun je zelf de setup en werking PV installatie controleren op een bewolkte dag in juni zonder login? (zonder het dak op te gaan
bewolkt is gewoon onhandig. maar vandaag en komende dagen zijn onbewolkt toch?RambOo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:07:
Vraag: Wij hebben sinds een aantal maanden een bescheiden 2400Wp installatie op het dak liggen. Na wat vermoedens heb ik vrij nauwkeurig kunnen berekenen (PVCalc) dat er vanaf het begin maar voor 800Wp wordt opgewekt. Het mooie is dat bij oplevering de installatie eerst niks opwekte, hier kwam ik ook zelf achter en deze hebben ze toen na een aantal pogingen kunnen repareren onder het mom van "een defecte omvormer". Nu moet ik er wederom zelf achter komen dat de installatie maar voor 1/3 levert. Voor een derde keer wil ik niks aan het toeval overlaten en voor zover mogelijk bij reparatie kunnen controleren of deze conform 2400Wp opwekt. Bij een zonnige dag zou ik de rekentools bij de hand kunnen houden. Echter hoe dit te controleren onder minder optimale omstandigheden? Of welke technischere vragen stellen over oorzaak en oplossing? Zelf ben ik nog beginner met deze techniek. Ook nog geen inlog van de omvormer ontvangen, en navraag leert ze dit voorlopig ook nog niet van plan zijn.
TL;DR hoe (nauwkeurig) kun je zelf de setup en werking PV installatie controleren op een bewolkte dag in juni zonder login? (zonder het dak op te gaan).
PVcalc gebruiken is inderdaad een goede methode.
Je omvormer-app zou je moeten vertellen hoeveel vermogen (W) je panelen op een bepaald moment leveren. Je kunt dit ook (met aftrek van je "basis-verbruik") checken met je slimme meter.RambOo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:07:
TL;DR hoe (nauwkeurig) kun je zelf de setup en werking PV installatie controleren op een bewolkte dag in juni zonder login? (zonder het dak op te gaan).
Of als je een losse kWh meter in de groepenkast hebt, op de groep waar je zonnepanelen zijn aangesloten, kun je dáár het vermogen checken.
Met mijn stoffige panelen (16 x 305 = 4880 Wp) haal ik momenteel op de piek van de dag zo'n 3400 W. Als het koeler is en de panelen vers schoongeregend zijn, staat de omvormer een uurtje in het midden van de dag te maxen op 3680 W.
Of, vergelijk de kWh/kWp van je installatie voor een bepaalde dag met wat de mensen in jouw buurt meten: Het grote "jouw productie" topic - Deel 9
DSMR- reader geeft qua actueel verbruik: 283 en teruglevering: 872 en de app van de zonnepanelen: 1013
Waar zit dat verschil dan in? Is die 872 al min wat verbruik maar dan zou actueel verbruik 0 moeten zijn, en het is ook niet die 2 bij elkaar opgeteld.
![]() | ![]() |
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
DSMR reader kijkt per fase, hierna komt pas de 'slimme meter' die intern saldeert, en je afgenomen kWh-teller dus niet laat stijgen (want de slimme meter load-balanced over de fasen).robbinonline schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:18:
Kan iemand mij uitleggen hoe het verbruik nu precies werkt, ik heb sinds 2 dagen 4 panelen op de schuur liggen en begrijp niet helemaal hoe ik het verbruik/opbrengst nu precies moet interpreteren.
DSMR- reader geeft qua actueel verbruik: 283 en teruglevering: 872 en de app van de zonnepanelen: 1013
Waar zit dat verschil dan in? Is die 872 al min wat verbruik maar dan zou actueel verbruik 0 moeten zijn, en het is ook niet die 2 bij elkaar opgeteld.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Opbrengst panelen vs. wat je op je P1 poort ziet is je 'huisverbruik'.
www.google.nl
Naar volle tevredenheid, op 1 ding na.
De aardlekschakelaar is al 3 x omgeklapt.
Vervelend, vooral als je er geen reden in kan ontdekken. (bijvoorbeeld steeds bij regen of zoiets)
Nu is de aardlek verzwaard van 30 mA naar 300 mA.
Had ergens op het forum gelezen dat dit nog al 's wil helpen.
We wachten af....
Hier bijvoorbeeld goed te zien, dat de koffiemachine op zijn fase meer vermogen vraagt dan de fase op dat moment kan leveren, en ik dus vanaf de grid vermogen nodig heb, terwijl het aantal afgenomen kWh niet stijgt, omdat na saldering van de andere 2 fasen er een positief getal over blijft
Duidelijk zo?
/f/image/R2SqeA1fMTlAgk88LcrDnyG6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xX542DlzgMRjFVnRwMNqy7Bw.png?f=fotoalbum_large)
www.google.nl
klopt ik zat ooit ook op 30mA maar dat gaf alleen maar gezeur. sinds ik op 300 mA zit nooit meer uitval gehad.Rzaan schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:25:
Ik heb iets van 31 panelen op het dak.
Naar volle tevredenheid, op 1 ding na.
De aardlekschakelaar is al 3 x omgeklapt.
Vervelend, vooral als je er geen reden in kan ontdekken. (bijvoorbeeld steeds bij regen of zoiets)
Nu is de aardlek verzwaard van 30 mA naar 300 mA.
Had ergens op het forum gelezen dat dit nog al 's wil helpen.
We wachten af....
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren