Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Eerst even de template, hieronder wat meer toelichting.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_FAckkIRTR69FkW5wMR5wEXBso=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Sxs1R1ni4PFThs8JyibA6Bkg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0gAaye4HS_vG5QtS7-EBChwd6M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/niAK6CTRg1l6W0hwaip43Jqa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3n-SvLTz_VuF_NUKUurx-2k7xz8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CUa5gnvSc54ufqtbfDzqpkog.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SR9KopFoPgb5lUxHwSzxN54UBI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/u8fOY8i1siz1rDeHdi8gx7lh.png?f=fotoalbum_tile

Het is nieuwbouw, 3dbag kent onze straat nog niet.
Beschikbare (dak)ruimte
Voor (zo)+achterkant (nw):

Het dak mag vol, de breedte van het dak is 5.5 meter op de nok en 6.75 op het onderste edel.
De lengte van het schuine deel is 8 meter.
Hoek is 42 graden aan de binnenkant. De buitenkant lijkt me dan ook.
Voor is een dakkapel, achter een iets groter dakraam dan op de tekening (kopersoptie).

Zijkant (zw):
Het kleine dak aan de zijkant lijkt onder een hoek van 76 graden te staan.
11.5 x 5 --> 25m2 grofweg
De afstand tot de buurman die hetzelfde huis heeft maar dan gespiegeld is 5 meter.

Ik begrijp dat ik niet 100% het dak vol kan gooien omdat het maar net moet passen en die schuine randen dan niet per se handig zijn.
Schaduw
Wellicht op het zijdak, voor en achter niet.
Jaarverbruik
Lastig in te schatten. We wonen er net 3 maanden en de warmtepomp is niet goed afgeregeld. Ook hebben we 3 paneeltjes van de bouwer 'gekregen'. Daarnaast kunnen we alleen meten bij de meter, dus als de huidige panelen heel veel opleveren maar we ook veel verbuiken is dat lastig meetbaar:

Mei: 387 verbruikt, 48 teruggeleverd
April: 449 verbruikt, 41 teruggeleverd
Maart: 572verbruik , 20 teruggeleverd

We hebben geen gas, en een serieuze hoeveelheid electronica in/rond de keuken (2 wijnijskasten, ijsblokjesmachine, Bora Pro 3 kookplaat, ijskast, vriesvakje, vrieskist, espressomachine, quooker).
We hebben nog (!) geen electrische auto, maar ik heb al wel een 5x 2.5 kabel naar de garage getrokken. Die kan ik ook vrij makkelijk door 5x4mm vervangen als ik dat echt zou willen. Onze volgende auto zou zomaar electrisch kunnen zijn, of niet. Hangt allemaal af van het verdien/bespaarmodel tzt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Ik heb naar zolder 2 stuks 5x 2.5mm getrokken en ook nog wel wat 3x2.5mm klaar liggen. Dit was bij de bouw prima ff snel te doen.
Ik heb voor de hele setup straks 2 3-fase groepen gereserveerd in de meterkast.
Budget en doel
Doel: Geld besparen. We willen relatief minder verbruiken.
Budget is niet ongelimiteerd maar zolang het economisch rendabel is kunnen we aardig wat ophoesten.
Wie gaat het project uitvoeren
Ntb
Bijhouden van data
Ik heb een mooie HA setup, en die wil ik daarvoor gaan gebruiken. Ik heb geen behoefte aan allemaal cloud-dingen.
Reeds verkregen offertes
Partij X:
±8k
7 panelen op het dak, 1 op de dakkappel
Sunpower max3-blk . Dit zijn 415Wp panelen met 40 jaar garantie . Dit is 3200 Watt piekvermogen
Se3000H (1 fase, 3kW) omvormer met S500b optimisers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hn02H-VyvKVhOIAtsKBAm3dzoU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gVl6GkleJbVXGVcz592kcA46.png?f=fotoalbum_large
Regio
Zuid Holland.
Het verhaal:
We hebben nieuwbouw met 3 panelen vanuit de bouwer (BAM). Dat is voldoende voor nul op de meter in 2020 oid, maw je zou in theorie je warmtepomp ermee kunnen voeden. Gezien het milieu en de stroomprijzen willen we meer op gaan wekken.
Hierbij is het wellicht (!) slim om niet alleen op Zuidoost wat panelen te leggen maar ook op NW om de hele dag opbrengst te hebben, zeker als er straks niet meer gesaldeerd kan worden. Mijn vriendin werkt thuis dus we gebruiken de hele dag energie (ook vwg de WP).
Daarbij wil ik best een premium betalen voor niet-chinese spullen, zoals solarwatt. Ook willen we liever geen indakpanelen, we vinden dat niet mooi.
De paneeltjes van de BAM mogen blijven maar als het effectiever is ze te vervangen kan ik ze wel aan iemand kwijt :)
Als dat optisch mooier is om alles met hetzelfde paneel te doen is daar een prima business case voor.

Qua data en privacy:
Ook wil ik graag weten wat van mijn data met de leverancier gedeeld wordt. Minder is wmb beter.
Mijn hamvraag:
Is het zinnig om meer panelen op het dak te zetten? Bijvoorbeeld op het noordwesten, wij hebben na 1400u vol de zon op het achterdak staan.
Output van suncalc om 1400 vandaag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IU41Eaa0KDdBtqjasX5LFi1gknE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zKNyS2KBV8AYQUIViQKyHC4N.png?f=user_large

Hoe kan ik bepalen of het slim/opportuun is om ook op de achterkant panelen te zetten?

Qua omvormers moet dat te fixen zijn:
Als ik meer panelen wil is het al snel interessant om een 3f omvormer te nemen omdat ik met een 1f omvormer en 3kW al aardig aan de max zit (ihkv 16A).

Een 1f 3kW omvormer kost 800E : https://solargarant.nl/solaredge-se3000h-hd-wave-omvormer/
Een 3f 6kW exemplaar kost 1200E: https://solargarant.nl/se...-0-kw-solaredge-omvormer/
Relatief goedkoop dus.

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Om te beginnen; dak he-le-maal vol.
Ten tweede: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

graag nog een goede foto van je groepenkast, en je dak delen.. Verder ben je mooi uitgebreid met je informatie.

[ Voor 76% gewijzigd door onetime op 16-06-2023 08:06 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:53
Ik moest toch even lachen hoor. Eerst de hele leuke volgooien met een fikse hoeveelheid elektronica, en daarna willen besparen.

Eigenlijk best logisch :+

Ik snap alleen niet hoe die drie paneeltjes in de winter de warmtepomp direct kunnen voeden (in theorie). Dus inderdaad: leg maar vol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
Op alle drie de dakvlakken 8 panelen en nog een paar op de garage, Solaredge 8K ding er bij en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@jadjong Daar is het dak nog niet mee vol, dus... als je toch SE zou doen, alles helemaal vol.
En al is er misschien niet genoeg per richting voor alle richtingen, door de overlap is er volgens mij wel genoeg totaal om niet significant te gaan clippen op de optimizers. Waarschijnlijk op die 8k omvormer, maar simuleer het om de juiste te bepalen. (ga ik niet doen) Tot 11k kan gewoon op 5x 2,5mm2.
Een EV is waarschijnlijk, dus je wilt zoveel mogelijk. Meteen goed is het goedkoopst.
(probeer uit te vinden of de gekozen omvormer bij 253V terug regelt of afschakelt, en wat is de netspanning?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
onetime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:55:
Om te beginnen; dak he-le-maal vol.
Ten tweede: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

graag nog een goede foto van je groepenkast, en je dak delen.. Verder ben je mooi uitgebreid met je informatie.
Ik heb 2x 3 fasegroep en 1x 1 fasegroep (allemaal 2.5mm2) aangelegd voor de PV-wensen.
Dit zijn dus dedicated groepen. Ik ging initieel uit van 2 3-fase omvormers.

Mijn dakdelen, wat bedoel je hier precies mee?
Gramser schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:01:
Ik moest toch even lachen hoor. Eerst de hele leuke volgooien met een fikse hoeveelheid elektronica, en daarna willen besparen.

Eigenlijk best logisch :+
Nou ja we blijven Nederlanders he ;). Ik houd van comfortabel leven en koken, en dat kost wat prik. Gezien er nu nog genoeg overwaarde van het oude pand is (die in de hypotheek moet om aftrek te behouden) is een PV-setup een mooie investering.
Ik snap alleen niet hoe die drie paneeltjes in de winter de warmtepomp direct kunnen voeden (in theorie). Dus inderdaad: leg maar vol!
Dat is BAM-logica.... de vloerkoeling staat nu aan ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxvrGjLCnv1PgHlKnpfc4zOxHkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dyWBxP8QkkeZrig1wXKPSoaY.png?f=fotoalbum_large
De espresso-machine, sunshower en 9kW oven staan niet eens aan en met vloerkoeling aan leveren we bijna niets terug op een dag als vandaag :X
jadjong schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:25:
Op alle drie de dakvlakken 8 panelen en nog een paar op de garage, Solaredge 8K ding er bij en je bent klaar.
Dat zijvlak is 75 graden, de zonnepanelenboer heeft dat vanochtend sterk afgeraden qua opbrengst.
De garage staat groot deel in de dag in de schaduw van het huis van de buren, dus dat is ook vrij beperkt denk ik. Wellicht ga ik de panelen die van ons dak afkomen daar wel opleggen O-)
onetime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:51:
@jadjong Daar is het dak nog niet mee vol, dus... als je toch SE zou doen, alles helemaal vol.
En al is er misschien niet genoeg per richting voor alle richtingen, door de overlap is er volgens mij wel genoeg totaal om niet significant te gaan clippen op de optimizers. Waarschijnlijk op die 8k omvormer, maar simuleer het om de juiste te bepalen. (ga ik niet doen) Tot 11k kan gewoon op 5x 2,5mm2.
Een EV is waarschijnlijk, dus je wilt zoveel mogelijk. Meteen goed is het goedkoopst.
(probeer uit te vinden of de gekozen omvormer bij 253V terug regelt of afschakelt, en wat is de netspanning?)
We hebben vanochtend een gesprek gehad en gemeld dat we liever 16 dan 8 panelen hebben. Dan zouden we op zo'n 16k uitkomen met 415Wp aan piekvermogen per paneel.
Hun idee was alsnog 1 enkele omvormer omdat niet beide kanten van het dak tegelijk produceren en hun inschatting was dat die panelen op het noordwesten ongeveer 60-70% van het rendement halen door hun ligging.

Wat ook apart was is dat ze graag 5x4mm2 willen, ook bij lagere vermogens. Dit ivm de spanningsval en nadelen icm energiecongestie. Nu doe ik het kabelwerk zelf wel, maar gezien in die buis een vrij volwassen kabelboom ligt wordt een kabel bijleggen/vervangen wel een k*twerkje (ik wil een van de 2.5mm2 kabels gebruiken als trekdraad voor de 4mm2).
Hoe zien jullie dat?

Ik vind het overigens wel serieus geld. Een andere offerte kwam op 12 uit, maar die had aangeraden om de setup op de wasmachinegroep te hangen (ook bij >2200W) en ook maar meteen de helft van het dak van de buren volgekleurd. Tsja, dan heb ik wat moeite met je serieus nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:53
Boudewijn schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:12:
[...]

Ik heb 2x 3 fasegroep en 1x 1 fasegroep (allemaal 2.5mm2) aangelegd voor de PV-wensen.
Dit zijn dus dedicated groepen. Ik ging initieel uit van 2 3-fase omvormers.

Mijn dakdelen, wat bedoel je hier precies mee?

[...]

Nou ja we blijven Nederlanders he ;). Ik houd van comfortabel leven en koken, en dat kost wat prik. Gezien er nu nog genoeg overwaarde van het oude pand is (die in de hypotheek moet om aftrek te behouden) is een PV-setup een mooie investering.

[...]

Dat is BAM-logica.... de vloerkoeling staat nu aan ;)
[Afbeelding]
De espresso-machine, sunshower en 9kW oven staan niet eens aan en met vloerkoeling aan leveren we bijna niets terug op een dag als vandaag :X

[...]

Dat zijvlak is 75 graden, de zonnepanelenboer heeft dat vanochtend sterk afgeraden qua opbrengst.
De garage staat groot deel in de dag in de schaduw van het huis van de buren, dus dat is ook vrij beperkt denk ik. Wellicht ga ik de panelen die van ons dak afkomen daar wel opleggen O-)
[...]

We hebben vanochtend een gesprek gehad en gemeld dat we liever 16 dan 8 panelen hebben. Dan zouden we op zo'n 16k uitkomen met 415Wp aan piekvermogen per paneel.
Hun idee was alsnog 1 enkele omvormer omdat niet beide kanten van het dak tegelijk produceren en hun inschatting was dat die panelen op het noordwesten ongeveer 60-70% van het rendement halen door hun ligging.

Wat ook apart was is dat ze graag 5x4mm2 willen, ook bij lagere vermogens. Dit ivm de spanningsval en nadelen icm energiecongestie. Nu doe ik het kabelwerk zelf wel, maar gezien in die buis een vrij volwassen kabelboom ligt wordt een kabel bijleggen/vervangen wel een k*twerkje (ik wil een van de 2.5mm2 kabels gebruiken als trekdraad voor de 4mm2).
Hoe zien jullie dat?

Ik vind het overigens wel serieus geld. Een andere offerte kwam op 12 uit, maar die had aangeraden om de setup op de wasmachinegroep te hangen (ook bij >2200W) en ook maar meteen de helft van het dak van de buren volgekleurd. Tsja, dan heb ik wat moeite met je serieus nemen.
Ik zie nu je onderschrift… dat verklaart wel wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Boudewijn Dakdeel; ononderbroken dakvlak met dezelfde oriëntatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
1000.- per paneel 8)7, komen Willem en Maxima ze leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Dank voor alle uitleg allen!

We hebben een rondje gemaakt langs verschillende leveranciers, maar of erg onvriendelijk/brakke communicatie, of chinese spullen en een grapjas had zelfs een aantal panelen over de erfgrens heen getekend (Dus op het dak van de buren :z ) . Ook was er een die gewoon een wasdroger op de PV-groep had bedacht |:(

We gaan voor en achter volleggen, en ik denk dat de 3 paneeltjes die we nu vanuit de bouw hebben of aan de buurman verkocht worden of op de garage komen te liggen. In dat laatste geval liggen ze *niet* optimaal maar het zijn dan bijna gratis (de buurman zou er wel iets voor betalen bij verkoop) paneeltjes.

De prijzen zij echt fors, we hebben nu een all-in offerte liggen van 15 mille waarbij ze aantekenen dat mijn electra (ik heb 2 YMVKs liggen van 5x2.5mm) aangepast moet worden naar 1 YMVK van 5x4mm2. Wat een echt een rotklusje is dat ik van de week mag gaan doen. Ik blijf fors binnen de norm met 2x 5x2.5mm2 maar men geeft aan dat dat voor de energiecongestie slimmer is omdat je minder spanningsval hebt. Soit ik ga wel ff kabelen, over een paar weken komt de wateronderharder en dan is het stukken lastiger om dat ff goed te doen.

Nu wilde ik op zolder een werkschakelaar en een verbruiksmeter plaatsen, zoals deze https://www.elektramat.nl...na-digitaal-sdm630dc1000/ zodat ik met een esp32 en wat klein werk modbus kan verwerken. Ik denk wel dat ik even wacht tot alles opgehangen is om te kijken of ik de omvormer digitaal uit kan lezen; dat zou wel weer een meter van 150E schelen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Zo, tijd voor een nieuwe update. We hebben 4 leveranciers overgehouden.

Wat mij opvalt is het enorme verschil tussen levernacier 1+3 die claimen europese panelen te hebben en 2+4 die gewoon chinees hebben. De grap is dat ook die bedrijven die in europa panelen maken voor een deel chinees zijn... https://solarmagazine.nl/...-productieactiviteiten-af

leverancier1leverancier2 425Wp leverancier 2430Wp panelenleverancier3 leverancier4
Prijs 15232 11178 11638 15573 9897
Aantal panelen 16 23 23 17 18
Totaal vermogen 6640 9775 9890 7055 7380
Type paneel Sunpower MAX3-BLK $Leverancier2 Solar 425Wp $Leverancier2 Solar 430Wp, dubbelglas GL - SunPower MAXEON 6 - 415AC BLK Longi 410 WP
Type omvormer SE6K met S500B optimizers SE SE6k + 23 optimiser SE SE6k + 23 optimiser Enphase IQ7A Solar edge HD
Garantie panelen (jr) 40 12 16 40 25
Garantie omvormer (jr) 12 12 12 25
Garantie optimiser (jr) 25 25 25 25
Prijs per Wp 2.29 EUR 1.14 EUR 1.18 EUR 2.21 EUR 1.34 EUR

Wat mij ook bevreemdt is dat leverancier2 23 panelen kwijt kan en de rest maar 18. Leverancier2 is nog niet geweest maar gaat zeker op korte termijn mogen bevestigen dat het echt kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzsHAiUqsS1__EcYqxpH4LChhCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/41iTg8t3eMcLu73TEOLKnswC.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand zeggen of dit realistisch is? Als hij het waar kan maken is de prijs per Watt-piek wel zo gunstig dat het een goed verhaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
2 biedt echt lage prijzen. Solaredge met 11 op dakvlak wel met s500b optimizers. Anders kan je tegen productie beperking aanlopen. Zie uitleg in solaredge topic.

Geen idee of het van de leverancier komt of jij: maar Enphase heeft niets met een SE6K te maken. Enphase biedt weinig extra op dit dak en topt af.

Glas glas bij vergelijkbare prijs wel… zelfde leverancier toch?

Het legplan oogt niet onredelijk, maar laat wel alles knap uitlijnen… zo oogt het gruwelijk.

En wat betreft die 4mm2: dat is met <10A per fase echt niet nodig als je er nog niet aan toe gekomen bent.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:45:
2 biedt echt lage prijzen. Solaredge met 11 op dakvlak wel met s500b optimizers. Anders kan je tegen productie beperking aanlopen. Zie uitleg in solaredge topic.
Ga ik even lezen.
Geen idee of het van de leverancier komt of jij: maar Enphase heeft niets met een SE6K te maken. Enphase biedt weinig extra op dit dak en topt af.
Klopt, ik heb de td in de tabel verkeerd neergezet. Gecorrigeerd. Die tabel is een copy-paste van een excelletje op mijn pc ;)
Glas glas bij vergelijkbare prijs wel… zelfde leverancier toch?
Kolom 2 en 3 zijn beide dezelfde leverancier. Verschil is "Dubbel glas 430Wp" ipv 425Wp Full Black, en 16 ipv 12 jr garantie op de panelen.
Het legplan oogt niet onredelijk, maar laat wel alles knap uitlijnen… zo oogt het gruwelijk.
Yes dat ga ik zeker doen, maar dank voor de tip :)
En wat betreft die 4mm2: dat is met <10A per fase echt niet nodig als je er nog niet aan toe gekomen bent.
Is al getrokken. Heb een 120mm dikke flexbuis liggen, en heb de 2.5mm aan de 4mm getaped en voorzichtig doorgetrokken. Werkte best prima 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Boudewijn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:32:
Zo, tijd voor een nieuwe update. We hebben 4 leveranciers overgehouden.

Wat mij opvalt is het enorme verschil tussen levernacier 1+3 die claimen europese panelen te hebben
_O-

https://www.pv-magazine.c...nch-solar-module-factory/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 16:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hmm als het mijn dak zou zijn, zou ik de panelen niet laten verspringen en ook de orientatie gelijk houden. Je hebt volgens mij best wat neergeteld voor een twee-onder-een-kapper, dus het oog wil ook wat. Met name bij de zijde met de dakkapel vraag ik me af waarom de onderste rij in portrait ligt. Dat had ook een extra landscape paneel langs de dakkapel kunnen zijn met nog een rij eronder.

Verder lijkt het allemaal erg krap ingetekend. Bij mij liggen de panelen ook praktisch tot de dakrand; ik heb een hoekhuis met een haakse dakkap dus anders zou het niet passen (plan van de ontwikkelaar, natuurlijk). Hoekhuizen en 2-onder-1's vangen nu eenmaal best wat wind. Gevolg: bij de eerste serieuze storm (Eunice) kreeg ik twee van mijn panelen als volgt terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKVi8wN68ljvfT02ac4QJuw1Ggo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u5qUO6lJSeZj3TGeG9M8abhT.png?f=user_large

Het eerste dat de schadehersteller zei is dat de panelen tot veel te dicht op de rand liggen. Ik geef je dan ook in overweging om hier uitdrukkelijk naar te informeren. Hier ligt nu elke rij met een derde rail vast.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:16
Boudewijn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:49:
[...]

Ga ik even lezen.

[...]

Klopt, ik heb de td in de tabel verkeerd neergezet. Gecorrigeerd. Die tabel is een copy-paste van een excelletje op mijn pc ;)

[...]

Kolom 2 en 3 zijn beide dezelfde leverancier. Verschil is "Dubbel glas 430Wp" ipv 425Wp Full Black, en 16 ipv 12 jr garantie op de panelen.

[...]

Yes dat ga ik zeker doen, maar dank voor de tip :)

[...]
Is al getrokken. Heb een 120mm dikke flexbuis liggen, en heb de 2.5mm aan de 4mm getaped en voorzichtig doorgetrokken. Werkte best prima 8)
Waarom gooi je dat dak op (zijkant) op het zuidwesten ook niet vol? Zelf heb ik ook een tweekapper met drie dakvlakken en gewoon helemaal vol, zie mijn signatuur.

[ Voor 20% gewijzigd door Bravertal op 27-07-2023 18:36 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Pagina: 1