Eerst even de template, hieronder wat meer toelichting.
Het is nieuwbouw, 3dbag kent onze straat nog niet.
Het dak mag vol, de breedte van het dak is 5.5 meter op de nok en 6.75 op het onderste edel.
De lengte van het schuine deel is 8 meter.
Hoek is 42 graden aan de binnenkant. De buitenkant lijkt me dan ook.
Voor is een dakkapel, achter een iets groter dakraam dan op de tekening (kopersoptie).
Zijkant (zw):
Het kleine dak aan de zijkant lijkt onder een hoek van 76 graden te staan.
11.5 x 5 --> 25m2 grofweg
De afstand tot de buurman die hetzelfde huis heeft maar dan gespiegeld is 5 meter.
Ik begrijp dat ik niet 100% het dak vol kan gooien omdat het maar net moet passen en die schuine randen dan niet per se handig zijn.
Mei: 387 verbruikt, 48 teruggeleverd
April: 449 verbruikt, 41 teruggeleverd
Maart: 572verbruik , 20 teruggeleverd
We hebben geen gas, en een serieuze hoeveelheid electronica in/rond de keuken (2 wijnijskasten, ijsblokjesmachine, Bora Pro 3 kookplaat, ijskast, vriesvakje, vrieskist, espressomachine, quooker).
We hebben nog (!) geen electrische auto, maar ik heb al wel een 5x 2.5 kabel naar de garage getrokken. Die kan ik ook vrij makkelijk door 5x4mm vervangen als ik dat echt zou willen. Onze volgende auto zou zomaar electrisch kunnen zijn, of niet. Hangt allemaal af van het verdien/bespaarmodel tzt.
Ik heb naar zolder 2 stuks 5x 2.5mm getrokken en ook nog wel wat 3x2.5mm klaar liggen. Dit was bij de bouw prima ff snel te doen.
Ik heb voor de hele setup straks 2 3-fase groepen gereserveerd in de meterkast.
Budget is niet ongelimiteerd maar zolang het economisch rendabel is kunnen we aardig wat ophoesten.
±8k
7 panelen op het dak, 1 op de dakkappel
Sunpower max3-blk . Dit zijn 415Wp panelen met 40 jaar garantie . Dit is 3200 Watt piekvermogen
Se3000H (1 fase, 3kW) omvormer met S500b optimisers
/f/image/gVl6GkleJbVXGVcz592kcA46.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij is het wellicht (!) slim om niet alleen op Zuidoost wat panelen te leggen maar ook op NW om de hele dag opbrengst te hebben, zeker als er straks niet meer gesaldeerd kan worden. Mijn vriendin werkt thuis dus we gebruiken de hele dag energie (ook vwg de WP).
Daarbij wil ik best een premium betalen voor niet-chinese spullen, zoals solarwatt. Ook willen we liever geen indakpanelen, we vinden dat niet mooi.
De paneeltjes van de BAM mogen blijven maar als het effectiever is ze te vervangen kan ik ze wel aan iemand kwijt
Als dat optisch mooier is om alles met hetzelfde paneel te doen is daar een prima business case voor.
Qua data en privacy:
Ook wil ik graag weten wat van mijn data met de leverancier gedeeld wordt. Minder is wmb beter.
Output van suncalc om 1400 vandaag...
:fill(white):strip_exif()/f/image/zKNyS2KBV8AYQUIViQKyHC4N.png?f=user_large)
Hoe kan ik bepalen of het slim/opportuun is om ook op de achterkant panelen te zetten?
Qua omvormers moet dat te fixen zijn:
Als ik meer panelen wil is het al snel interessant om een 3f omvormer te nemen omdat ik met een 1f omvormer en 3kW al aardig aan de max zit (ihkv 16A).
Een 1f 3kW omvormer kost 800E : https://solargarant.nl/solaredge-se3000h-hd-wave-omvormer/
Een 3f 6kW exemplaar kost 1200E: https://solargarant.nl/se...-0-kw-solaredge-omvormer/
Relatief goedkoop dus.
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Het is nieuwbouw, 3dbag kent onze straat nog niet.
Beschikbare (dak)ruimte
Voor (zo)+achterkant (nw):Het dak mag vol, de breedte van het dak is 5.5 meter op de nok en 6.75 op het onderste edel.
De lengte van het schuine deel is 8 meter.
Hoek is 42 graden aan de binnenkant. De buitenkant lijkt me dan ook.
Voor is een dakkapel, achter een iets groter dakraam dan op de tekening (kopersoptie).
Zijkant (zw):
Het kleine dak aan de zijkant lijkt onder een hoek van 76 graden te staan.
11.5 x 5 --> 25m2 grofweg
De afstand tot de buurman die hetzelfde huis heeft maar dan gespiegeld is 5 meter.
Ik begrijp dat ik niet 100% het dak vol kan gooien omdat het maar net moet passen en die schuine randen dan niet per se handig zijn.
Schaduw
Wellicht op het zijdak, voor en achter niet.Jaarverbruik
Lastig in te schatten. We wonen er net 3 maanden en de warmtepomp is niet goed afgeregeld. Ook hebben we 3 paneeltjes van de bouwer 'gekregen'. Daarnaast kunnen we alleen meten bij de meter, dus als de huidige panelen heel veel opleveren maar we ook veel verbuiken is dat lastig meetbaar:Mei: 387 verbruikt, 48 teruggeleverd
April: 449 verbruikt, 41 teruggeleverd
Maart: 572verbruik , 20 teruggeleverd
We hebben geen gas, en een serieuze hoeveelheid electronica in/rond de keuken (2 wijnijskasten, ijsblokjesmachine, Bora Pro 3 kookplaat, ijskast, vriesvakje, vrieskist, espressomachine, quooker).
We hebben nog (!) geen electrische auto, maar ik heb al wel een 5x 2.5 kabel naar de garage getrokken. Die kan ik ook vrij makkelijk door 5x4mm vervangen als ik dat echt zou willen. Onze volgende auto zou zomaar electrisch kunnen zijn, of niet. Hangt allemaal af van het verdien/bespaarmodel tzt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25AIk heb naar zolder 2 stuks 5x 2.5mm getrokken en ook nog wel wat 3x2.5mm klaar liggen. Dit was bij de bouw prima ff snel te doen.
Ik heb voor de hele setup straks 2 3-fase groepen gereserveerd in de meterkast.
Budget en doel
Doel: Geld besparen. We willen relatief minder verbruiken.Budget is niet ongelimiteerd maar zolang het economisch rendabel is kunnen we aardig wat ophoesten.
Wie gaat het project uitvoeren
NtbBijhouden van data
Ik heb een mooie HA setup, en die wil ik daarvoor gaan gebruiken. Ik heb geen behoefte aan allemaal cloud-dingen.Reeds verkregen offertes
Partij X:±8k
7 panelen op het dak, 1 op de dakkappel
Sunpower max3-blk . Dit zijn 415Wp panelen met 40 jaar garantie . Dit is 3200 Watt piekvermogen
Se3000H (1 fase, 3kW) omvormer met S500b optimisers
/f/image/gVl6GkleJbVXGVcz592kcA46.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Zuid Holland.Het verhaal:
We hebben nieuwbouw met 3 panelen vanuit de bouwer (BAM). Dat is voldoende voor nul op de meter in 2020 oid, maw je zou in theorie je warmtepomp ermee kunnen voeden. Gezien het milieu en de stroomprijzen willen we meer op gaan wekken.Hierbij is het wellicht (!) slim om niet alleen op Zuidoost wat panelen te leggen maar ook op NW om de hele dag opbrengst te hebben, zeker als er straks niet meer gesaldeerd kan worden. Mijn vriendin werkt thuis dus we gebruiken de hele dag energie (ook vwg de WP).
Daarbij wil ik best een premium betalen voor niet-chinese spullen, zoals solarwatt. Ook willen we liever geen indakpanelen, we vinden dat niet mooi.
De paneeltjes van de BAM mogen blijven maar als het effectiever is ze te vervangen kan ik ze wel aan iemand kwijt
Als dat optisch mooier is om alles met hetzelfde paneel te doen is daar een prima business case voor.
Qua data en privacy:
Ook wil ik graag weten wat van mijn data met de leverancier gedeeld wordt. Minder is wmb beter.
Mijn hamvraag:
Is het zinnig om meer panelen op het dak te zetten? Bijvoorbeeld op het noordwesten, wij hebben na 1400u vol de zon op het achterdak staan.Output van suncalc om 1400 vandaag...
:fill(white):strip_exif()/f/image/zKNyS2KBV8AYQUIViQKyHC4N.png?f=user_large)
Hoe kan ik bepalen of het slim/opportuun is om ook op de achterkant panelen te zetten?
Qua omvormers moet dat te fixen zijn:
Als ik meer panelen wil is het al snel interessant om een 3f omvormer te nemen omdat ik met een 1f omvormer en 3kW al aardig aan de max zit (ihkv 16A).
Een 1f 3kW omvormer kost 800E : https://solargarant.nl/solaredge-se3000h-hd-wave-omvormer/
Een 3f 6kW exemplaar kost 1200E: https://solargarant.nl/se...-0-kw-solaredge-omvormer/
Relatief goedkoop dus.