Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:57
Even een vraagje over optimisers. Ik heb 5 van mijn 8 oude panelen op de garage gelegd. Die andere 3 zouden voor bij het huis erop komen maar dat gaat niet door ivm te lage WAF :p Dus nu denk ik de 2 of 3 oudjes maar bij de garage erop te leggen, alleen deze 3 komen dan vrij lang in de schaduw te liggen.

Ik vraag me af of het nut heeft om onder deze 2 of 3 panelen optimisers te plaatsen. Het gaat om harde schaduw van mijn eigen huis. De omvormer betreft een Growatt MIN 2500 TL-X (2 strings, waarvan 1 op de garage en de andere al in gebruik op het dak op ZW). Nu dacht ik in eerste instantie dat dit geen nut zou hebben omdat de interne schaduwbeheer functie hier ook goed mee op kan gaan, maar na wat ingelezen te hebben blijft deze Growatt helemaal geen schaduwbeheer functie te hebben. Dan heeft het denk ik wel weer nut om optimisers te plaatsen?

Ik zit ook te twijfelen om onder de twee buitenste panelen (1 portrait en 1 landscape) dan ook optimisers te plaatsen, die liggen namelijk het langst in de schaduw en de panelen zijn er toch tijdelijk af ivm nieuw dakleer.

De panelen zijn DMEGC 325WP panelen.

Foto's om het helder te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tE-5q0WgCQaW7_a5vmp_SN_2xQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPy3SNoL3yfxtYzmQtpxVzfa.jpg?f=fotoalbum_large

2 panelen volgens de rode lijnen of 3 panelen volgens de zwarte lijnen (schaal klopt niet helemaal). Deze foto is genomen op 4 april om 13:13.

Schaduw op 29 mei om 11:30 en 9:15. De zon draait dus de garage op zo gezegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/328JUkBR4RK7H71cqeDbZnn76kQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPQf1myu5TvGUfiJHTjH2zFt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7nOQiItoQBKvU2MaMsdqdwgFbU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8q1wAUfJcLrDFyFUaAREuKwD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wil ik je vraag beantwoorden, is hij weg :+
Ik zou het eerst gewoon proberen zonder optimizers, je kunt er simpel genoeg bij om ze eventueel later toe te voegen als de opbrengst tegen valt. Of eventueel naar micro's. (ik heb er nog een aantal, hint)
Maar eerst gewoon proberen.

edit: oh ja, gewoon de maximale drie.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 16-06-2023 12:42 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
onetime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:42:
Wil ik je vraag beantwoorden, is hij weg :+
Ik zou het eerst gewoon proberen zonder optimizers, je kunt er simpel genoeg bij om ze eventueel later toe te voegen als de opbrengst tegen valt. Of eventueel naar micro's. (ik heb er nog een aantal, hint)
Maar eerst gewoon proberen.

Haha ja sorry, ik dacht ik maak toch even een topic omdat het anders rommelig wordt. Alsnog bedankt voor je antwoord ;)

Micro's lijkt me prijziger omdat ik al een omvormer heb die nog ruimte heeft.

Van de huidige 5 panelen die erop liggen zie ik wel een opstart 'probleem'. Ik zag voorbeelden langs komen dat juist bij een Growatt omvormer optimisers dan wel kunnen helpen omdat die ivm de afwezigheid van schaduwmanagement pas volledig opstart als alle panelen in de zon liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy-sg_n5vJ5ZBic5KY8_9ZVmI68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZ34D2mwSOJN1nxVak7Re9Cy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan ook even twee optimisers kopen natuurlijk en daarmee testen op de buitenste twee panelen om te kijken of dit effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
In jouw post zie je inderdaad dat de winst maar beperkt is tegenover een omvormer met goed schaduwbeheer. Maar nu lees ik dus juist dat mijn Growatt omvormer dit niet blijkt te hebben. Dan lijkt mij dat de situatie anders wordt?

Ik heb natuurlijk nog steeds wel diodes op mijn paneel zitten, maar je hebt toch juist schaduwbeheer nodig om hier effectief mee op te kunnen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:42:
[...] Ik zou het eerst gewoon proberen zonder optimizers, je kunt er simpel genoeg bij om ze eventueel later toe te voegen als de opbrengst tegen valt. [...]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Evanrvb elke omvormer op de markt heeft schaduw beheer. De ene is sneller dan de andere met corrigeren van fout gevonden lokaal maximum naar globaal maximum.

SMA staat bekend om het snel zijn. Deze is duurder, maar goedkoper dan optimizer systeem. Heeft wel wat hogere paneel aantallen nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Ronald schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:43:
@Evanrvb elke omvormer op de markt heeft schaduw beheer. De ene is sneller dan de andere met corrigeren van fout gevonden lokaal maximum naar globaal maximum.

SMA staat bekend om het snel zijn. Deze is duurder, maar goedkoper dan optimizer systeem. Heeft wel wat hogere paneel aantallen nodig.
Hmm oké. Ik dacht ook dat elke omvormer dat zou hebben, maar kan over deze Growatt hier niks over vinden. (behalve andere tweakers post waarbij het niet super werkt). Vervolgens het maar even aan ChatGPT gevraagd en die komt met het antwoord dat de Growatt MIN 2500 TL-X geen schaduwbeheerfuncties heeft.

Voor mijn hoofdset heb ik inderdaad een SMA, die is super, maar vond ik te prijzig voor dit kleine setje.

Ik leg de 5 panelen eerst maar eens terug en haal dan denk ik 2 Honeybee of Tigo optimizers om te testen of dit effect heeft icm de huidige schaduwval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:17

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Evanrvb schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:58:
[...]

Hmm oké. Ik dacht ook dat elke omvormer dat zou hebben, maar kan over deze Growatt hier niks over vinden. (behalve andere tweakers post waarbij het niet super werkt). Vervolgens het maar even aan ChatGPT gevraagd en die komt met het antwoord dat de Growatt MIN 2500 TL-X geen schaduwbeheerfuncties heeft.

Voor mijn hoofdset heb ik inderdaad een SMA, die is super, maar vond ik te prijzig voor dit kleine setje.

Ik leg de 5 panelen eerst maar eens terug en haal dan denk ik 2 Honeybee of Tigo optimizers om te testen of dit effect heeft icm de huidige schaduwval.
Voor een voorbeeld van een schaduw scan van een Goodwe omvormer.
Puur voor de demonstratie ingeschakeld, in dit geval namelijk contraproductief.
Ik zou eigenlijk graag een vergelijkbaar experiment met een SMA willen zien.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
dunklefaser schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Voor een voorbeeld van een schaduw scan van een Goodwe omvormer.
Puur voor de demonstratie ingeschakeld, in dit geval namelijk contraproductief.
Ik zou eigenlijk graag een vergelijkbaar experiment met een SMA willen zien.
Interessant. In die casus kan je het dus inderdaad zelfs beter uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
GoodWe != Growatt.

SMA doet dergelijke scan elke 5 minutes ofzo, maar is er zo gruwelijk veel sneller in dat je het niet echt ziet. @AUijtdehaag heeft vast wel experimenten gedaan

Uiteindelijk krijg je gewoon waar je voor betaald… en de SMA is in veel gevallen ook echt een beter product…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Nee dat begrijp ik. Ik las ook wel dat GoodWe over het algemeen wel beter omgaat met schaduw dan Growatt. Maar blijkbaar als je geen schaduw hebt wel handig om de functie uit te zetten.

Ik ga gewoon proefondervindelijk aan de gang met of eerst de 3 panelen neerleggen en monitoren of eerst 2 optimisers op 2 bestaande panelen schroeven en monitoren.

Mocht er nog iets interessants uitkomen dan zal ik dat hier wel even posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:29
Ben heel benieuwd of het wat doet want ik heb ongeveer hetzelfde probleem; 9 x 380 Wp op ZO zonder harde schaduw en 9 x 330 Wp op ZW met harde schaduw tot ongeveer 12 uur op een Growatt 5000UE, wat er qua vermogen op een zonnige dag deze week als volgt uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHClNq-Gbd4OHoEU_nBWM3S9Gdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pTy8tjoHV7i3nAQqGpgOcfKv.png?f=fotoalbum_large
Op deze manier mis ik ongeveer 4 kWh per dag maar heb de omvormer voor een mooi prijsje tweedehands op de kop getikt, twijfel er dan ook behoorlijk aan of optimizers of bv een SMA omvormer zich ooit terug gaan verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij is het simpel:

Growatt doet niks aan schaduwoptimizing, zie plaatje hierboven.
Goodwe doet dat per uur per tracker, dus om en om per 2 trackers per half uur
Sma doet dat per 6 minuten.

3 panelen bijvoegen en in de schaduw leggen op een growatt = veel verlies
Ik zou die op een micro omvormer(s) leggen, hoymiles of aps, wat het goedkoopst te krijgen is.

AUijtdehaag in "Geen vermogen uit SMA Omvormer"
AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 9"
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Hier nog een voorbeeld van een ochtendschaduw die geleidelijk verdwijnt.
SMA doet dat mooi stapsgewijs. Zie gele arcering.
10 panelen in 1 string.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDH44ErPvh3a3jkCXU_okxcbo0I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Stg4mknLuL4u0QkDSSgUiCdO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18vWFvzY2_JqzRLyW_QgEfZeF5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxFs7sqBn03Zkk4YsCpO9Jpe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMqrFkcJqy41VehF0YdaChegJpE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjlEPh9aDJ2T6ObaAELQRaXz.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2023 16:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:47

ErikVers

e-Duurzaam

Een micro omvormer maakt niets tot vrijwel niets meer van de schaduw dan een serie omvormer. Heb al heel wat praktijk testen zelf gedaan en heb privé Growatt (serie) en APS(micro) en Hoymiles (micro)

Leuk micro omdat het makkelijk aan te sluiten is en meer inzicht geeft alleen voor opwek tov je investering hoef je het echt niet te doen.

Enkel interessant onder de 4 in een set of bij geen ruimte binnen voor omvormer wat mij betreft.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:47

ErikVers

e-Duurzaam

AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:00:
Volgens mij is het simpel:

Growatt doet niks aan schaduwoptimizing, zie plaatje hierboven.
Goodwe doet dat per uur per tracker, dus om en om per 2 trackers per half uur
Sma doet dat per 6 minuten.

3 panelen bijvoegen en in de schaduw leggen op een growatt = veel verlies
Ik zou die op een micro omvormer(s) leggen, hoymiles of aps, wat het goedkoopst te krijgen is.

AUijtdehaag in "Geen vermogen uit SMA Omvormer"
AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 9"
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Hier nog een voorbeeld van een ochtendschaduw die geleidelijk verdwijnt.
SMA doet dat mooi stapsgewijs. Zie gele arcering.
10 panelen in 1 string.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik heb drie panelen op het oosten tegen de gevel liggen icm micro van hoymiles, en dan klapt met schaduw (na 13:30) ze net zo hard voor de rest van de dag ze onderuit, vanwaar jouw strekking dat dit zoveel verschil kan gaan maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxOhwpZBCqBo-az9ch7xxHy6e9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irNhzlDIZ9xLecy2O0GmZzyT.jpg?f=fotoalbum_large

Voor deze drie geen monitoring aangeschaft maar is de enige set panelen op Fase1 dus dit geeft wel een aardig beeld (150-250 sluimerverbruik op deze fase);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meC0MLbtYTyJFVnNe0NoZYlo_qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwAsxT9X6XBgJ8vGR3h7tnls.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 16-06-2023 16:45 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ErikVers
Op micro omvormers, zodat het geen invloed heeft op de goede panelen was mijn insteek.
Ga je de slechte panelen erbij voegen, hou je nog veel minder over dan met microomvormers.
Het gaat me om het totaalplaatje

Dat een paneel in de schaduw, op micro omvomers het niet beter doet dan op string, dat is duidelijk.
Maar de goede panelen lijden er dan niet onder.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2023 17:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
@AUijtdehaag @ErikVers Ik hoef niet meer opwek van de schaduwpanelen, maar wil voordal dat de andere panelen wel maximaal kunnen opwekken. Dat effect bereik je toch ook door optimisers te plaatsen onder de schaduw panelen? ipv micro omvormers want dat is gelijk een stuk prijziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als je de omvormer al hebt zou ik eerst gaan proberen.

Lukt het niet afdoende dan zit je met 5 panelen en 3 fase aansluiting heel snel te denken aan een 6 kanaal hoymiles

Pagina: 1