Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-11 20:01
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69DP0zTenAEPLPTpLXeZxLmPaJc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l9lvzGZqrIYI857DFE0X7oJ7.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Maximaal 8,4meter breed x 5,6meter hoog, dakhoek 50 graden, oriëntatie zuidoost.
Schaduw
Klein stukje door zuidelijk dak, zie foto.
Jaarverbruik
Bestaande set van 4kWp dekt verbruik af, nieuwe set is voor toekomst (waarschijnlijk eerst airco als verwarming en koeling).
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A.
Budget en doel
Zo efficiënt mogelijk, zonder optimizers als dit niet nodig is.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf leggen.
Bijhouden van data
Standaard app is prima, monitoring op paneelniveau van huidig Solaredge systeem wordt nauwlijks gebruikt.
Reeds verkregen offertes
In de winkelwagen:
12x Jinko 430Wp
Goodwe 4200D-NS omvormer
4x Clickfit EVO 100-8136 rails 6938mm
28x dakhaken
28x klem
enz...
+-3300 Euro
Regio
Noorden.
Vragen
Na de set die gelegd is op het zuidelijke dak, en een kleine set op het tuinhuisje begint het inmiddels toch te jeuken om het volgende dak (zelf) vol te leggen.

-Volgens mijn leverancier is de Clickfit rail 6938mm lang, ik kom echter op internet ook andere lengtes tegen. Bij Clickfit zelf is deze rail niet te vinden, hebben jullie hier ervaring mee?
-Is het haalbaar om 6 panelen in portrait op deze rail te leggen? Ik kom met 6 panelen a 1134mm, 2 keer een oversteek van 35mm en 5 maal tussenruimte van 12mm op totaal 6934mm uit. Is dit te krap, of moet dit lukken?
-Is een 4200Watt omvormer een verstandige keuze, of is tegen een geringe meerprijs van 70 euro een 5000Watt exemplaar een verstandigere keus?
-Is schaduw iets om rekening mee te houden? Het zuidelijke dak werpt iets schaduw in de linker onderhoek van het dak. Met 6 panelen en 30 cm ruimte vanaf de rand van het dak, verwacht ik net op het randje van de huidige schaduwvlak uit te komen. In de nazomermaanden zal de schaduw wellicht nog iets verder vallen. Is het verstandig om 2 panelen minder te leggen, of weegt dit niet op tegen tegen het extra PV vermogen?

Bij voorbaat dank!

[ Voor 4% gewijzigd door weasel op 04-07-2023 21:32 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Beste antwoord (via weasel op 31-07-2023 17:47)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
De foto laad bij mij niet ;-)

De rails vind ik krap. Je zal niet als ultra strak tegen elkaar krijgen

Je hebt dus een 4kWp set, iets op de schuur, volgens mij ga je over de 35A heen.
35A op 1 fase geeft heeeel veel stuwing... Ga je niet tegen net congestie aanlopen?

4,2kW is in principe wel genoeg, maar de GoodWe verschillen onderling bijna niet.
5kW moet je wel met 4mm2 gaan werken vanwege de 25A zekering.

Schaduw wordt via bypass opgelost. Een paneel levert meer op dan dakpannen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
De foto laad bij mij niet ;-)

De rails vind ik krap. Je zal niet als ultra strak tegen elkaar krijgen

Je hebt dus een 4kWp set, iets op de schuur, volgens mij ga je over de 35A heen.
35A op 1 fase geeft heeeel veel stuwing... Ga je niet tegen net congestie aanlopen?

4,2kW is in principe wel genoeg, maar de GoodWe verschillen onderling bijna niet.
5kW moet je wel met 4mm2 gaan werken vanwege de 25A zekering.

Schaduw wordt via bypass opgelost. Een paneel levert meer op dan dakpannen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Neem aan dat je in de meterkast al rem-automaten hebt gezien je 4kWp set (neem aan op een 3600W omvormer)?

Maar goed, je mag max 5kW terug drukken op 1-fase dus je zal dan naar 3-fase moeten.

Qua omvormer, meerprijs voor omvormer valt mee maar dan zal je wel meer moeten doen aan kabel an afzekering kant. Zou het bij een 4,2kW houden.

• weasel
Dank voor de reacties, ik denk nog even na over het type omvormer.
@Septillion Ik heb inderdaad een 3,85kWp op een 3500Watt Solaredge omvormer, en 480Wp op het tuinhuisje op een 600W Soladin.
Misschien is het toch handig om de nieuwe omvormer met maximaal 20 Ampère af te zekeren, dit zou dan altijd goed moeten gaan. Of inmiddels over gaan stappen naar 3 fase en de nieuwe omvormer op een andere fase zetten. Wat zijn rem-automaten?
@DukeBox Is een richtlijn bij de meeste netbeheerders.

[ Voor 6% gewijzigd door weasel op 04-07-2023 19:29 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• DukeBox
  • Registratie: April 2000

DukeBox

loves wheat smoothies

Septillion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:14:
Maar goed, je mag max 5kW terug drukken op 1-fase....
Hoe bedoel je dat? Je kan leveren tot waarvoor je meterkast geschikt is wat doorgaans max 40A is (uitgaande van een gelijke hoofdzekering).

Gebruikelijk is 35A hoofdzekering en dus ruim 8kW.
weasel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:16:
@DukeBox Is een richtlijn bij de meeste netbeheerders.
Heb je daar een bron van?

Er was voor 2014 een beperking opgenomen in de netcode maar die is er al bijna 10 jaar niet meer.

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 04-07-2023 19:40 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Septillion

Septillion

DukeBox schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:21:
Hoe bedoel je dat? Je kan leveren tot waarvoor je meterkast geschikt is wat doorgaans max 40A is (uitgaande van een gelijke hoofdzekering).
Op zich waar, als je 100% zou terugleveren. Maar primair ben je aan het verbruiken met je meterkast. En daarvoor heb je nu opeens 40A (net) + 20A (PV) = 60A tot je beschikking voor er een beveiliging door gaat. En dat is 1,5x de maximale waarde voor een standaard Nederlandse meterkast... Daar zal je dan wat aan moeten doen. ABB heeft er een mooi whitepaper over geschreven.

• Septillion

Septillion

@weasel Een rem-automaat is een automaat om alle afgaande groepen te beveiligen. Zie whitepaper van ABB hierboven.

En meer dan 4kW over 1-fase is naar mijn idee wel vragen om problemen...

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Septillion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:11:
En daarvoor heb je nu opeens 40A (net) + 20A (PV) = 60A tot je beschikking voor er een beveiliging door gaat.
Er gaat in dat document nergens meer dan 40A van het net of meer dan 16A naar een eindgroep (of 20A ingeval van PV invoeding).

Als je doelt op de bekabeling in de meterkast zelf (en indirect de te verwerken warmte) dan zijn er inderdaad situaties dat er PV en net vermogen bij elkaar beschikbaar zijn vóór de beveiligingen. Daarom mag je groepen ook niet (meer) doorlussen met maar moet alles via kamrails (70A) of aansluitrails (63A) zodat er nergens een stuk draad is dat meer dan 40A vanaf het net of 16/20/32 naar een groep aan belasting krijgt. Het mooie is dat als er wijzigingen aan de installatie gedaan worden door de PV installatie, deze ook verplicht is deze volgens de huidige normeringen bij te werken..... helaas is dat laatste natuurlijk een utopie, denk dat er amper wat aan gedaan wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 04-07-2023 20:40 ]

• Septillion

Septillion

@DukeBox En naar en door de aardlekschakelaar dan ;)

Overigens mag doorlussen naar mijn weten ook nog gewoon...

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Septillion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:12:
@DukeBox En naar en door de aardlekschakelaar dan ;)
Dat is geen probleem, een 30/300 40A aardlek moet minimaal 63A doorvoer hebben.

• weasel
DukeBox schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:21:
[...]

Gebruikelijk is 35A hoofdzekering en dus ruim 8kW.

[...]

Heb je daar een bron van?

Er was voor 2014 een beperking opgenomen in de netcode maar die is er al bijna 10 jaar niet meer.
"Liander adviseert bij teruglevering van meer dan 5 kW de inverter aan te sluiten op 3 fasen."
https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf
Septillion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:17:
@weasel Een rem-automaat is een automaat om alle afgaande groepen te beveiligen. Zie whitepaper van ABB hierboven.

En meer dan 4kW over 1-fase is naar mijn idee wel vragen om problemen...
Dit probleem is mij bekend, speelt in principe nu ook al met een 16A groep voor de huidige PV installatie (ik heb 40A aardlekschakelaars, destijds bewust voor gekozen). Dit is natuurlijk wel een prachtig theoretisch verhaal aangezien je dit vermogen alleen maar af kunt nemen bij veel PV-opwek (en bij bewolkt weer je hoofdzekeringen eruit vliegen). Het lijkt mij niet dat dit bij residentiele installaties ooit tot problemen gaat leiden. Ik ga echter wel (na de installatie) 3 fasen aanvragen zodat dit probleem niet meer speelt, dank voor de tip!
Kamrails worden vaak aangehaald om de installatie correct aanraakveilig te maken (IP2x).

• Septillion

Septillion

@DukeBox Dus je wilt zeggen dat het 40A deel geen betekenis heeft en ABB het uit zijn duim zuigt?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Septillion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:28:
@DukeBox Dus je wilt zeggen dat het 40A deel geen betekenis heeft en ABB het uit zijn duim zuigt?
Ja en nee, het is schakelvermogen. Oftewel, bij 40A belasting moet de schakelaar blijven werken en mogen de contactpunten niet slijten.

ABB wil gewoon het liefst alleen volautomaten verkopen (waar ik overigens ook voorstander voor ben).

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 04-07-2023 21:42 ]

• Septillion

Septillion

@weasel Je hele beveiliging is een theoretisch verhaal. Wanneer is de laatste keer dat je door overbelasting er een normale groep uit hebt getrokken? Ik kan het me in ieder geval niet heugen... En dat is nu juist het doel van beveiliging, dat het ten alle tijden veilig is zonder dat je er over na hoeft te denken.

@DukeBox Ofwel, onder normaal gebruik dus... :X Zelfs een gerenommeerd fabrikant schrijft dat je er tegen dient te beveiligen. max = max.

• weasel
Septillion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:33:
@weasel Je hele beveiliging is een theoretisch verhaal. Wanneer is de laatste keer dat je door overbelasting er een normale groep uit hebt getrokken? Ik kan het me in ieder geval niet heugen... En dat is nu juist het doel van beveiliging, dat het ten alle tijden veilig is zonder dat je er over na hoeft te denken.

@DukeBox Ofwel, onder normaal gebruik dus... :X Zelfs een gerenommeerd fabrikant schrijft dat je er tegen dient te beveiligen. max = max.
Dat ben ik niet met je eens, ik ben blij dat er automaten in zitten :P

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:39
misschien voor de veiligheid je nieuwe omvormer softwarematig begrenzen op 16A totdat je een 3 fase aansluiting hebt?

• weasel
3 fasen inmiddels aangevraagd.
Ik heb nog wel even zitten puzzelen met de dakmaten en mijn ogen laten vallen op 560Wp panelen.
Hiermee zou ik met 10 panelen ook meer dan voldoende opwekken, en kan mijn 2 pijpjes voor de afvoer dan op het dak laten staan.
Ik zit alleen nog wel met de omvormer: is het verstandig een 3-fase model te kiezen? De gewenste nominale spanning van rond de 600 Volt haal ik sowieso niet want de panelen hebben een Vmpp van 42Volt en Voc van 50 Volt.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
420V is meer in het bereik van 1fase, maar als het binnen het MPPT bereik van een 3fase zit is het ook goed.
Klein beetje efficiëntie verlies, maar anders het je dat verlies aan de AC kant in plaats van de DC kant.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• weasel
Set inmiddels besteld en opgehaald.
Het is een Growatt 5kVA 1-fase omvormer geworden en 10x 560Wp panelen met ClickfitEVO montagemateriaal.
Inmiddels hangt de omvormer al en liggen de rails op het dak. Als het weer het toelaat leg ik volgende week de panelen, en hoeven enkel de DC kabels nog doorgetrokken te worden naar de omvormer.
Dank voor het meedenken!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@weasel Als de zon weer schijnt ben ik benieuwd naar de resultaten.
Hier een 5 kW Goodwe (GW 5000D-NS) met 14 x 380 Wp = 5320 Wp op 166°/45°.

Ca. 21 A gedurende ca. 30-60 seconden laat mijn 20 A B-automaat (en de bekabeling) relatief "koud".
(opwek max. 5,23 kW)
"PV-extreem? 1 fase" - YMMV

P.S.: De meterkast is recent vernieuwd (63A backplane en alamats - zgn. 3-fase ready- hoofdschakelaar)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-11 18:17
weasel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:17:
Set inmiddels besteld en opgehaald.
Het is een Growatt 5kVA 1-fase omvormer geworden en 10x 560Wp panelen met ClickfitEVO montagemateriaal.
Inmiddels hangt de omvormer al en liggen de rails op het dak. Als het weer het toelaat leg ik volgende week de panelen, en hoeven enkel de DC kabels nog doorgetrokken te worden naar de omvormer.
Dank voor het meedenken!
Vraag me alleen even af hoe je met 3x25A selectief denkt te blijven met een 5kva omvormer op 1 fase. Ga je hem begrenzen op 16A oid?

Denk wel even aan de DC kabelroute, ivm inductielussen.

• onetime
  • Niet online
@Doesnotcompute Selectiviteit is niet noodzakelijk om twee redenen;
- het is een huis installatie en geen groot bedrijf, dan is het alleen een advies
- het betreft geen verbruik maar invoeding

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• weasel
dunklefaser schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:50:
@weasel Als de zon weer schijnt ben ik benieuwd naar de resultaten.
Hier een 5 kW Goodwe (GW 5000D-NS) met 14 x 380 Wp = 5320 Wp op 166°/45°.

Ca. 21 A gedurende ca. 30-60 seconden laat mijn 20 A B-automaat (en de bekabeling) relatief "koud".
(opwek max. 5,23 kW)
"PV-extreem? 1 fase" - YMMV

P.S.: De meterkast is recent vernieuwd (63A backplane en alamats - zgn. 3-fase ready- hoofdschakelaar)
Deze Growatt op papier ook ruim 21A terug kunnen leveren.
Ik heb altijd nog wel 1-2 weekenden nodig om de set af te maken, ik laat het weten.
Doesnotcompute schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:00:
[...]

Vraag me alleen even af hoe je met 3x25A selectief denkt te blijven met een 5kva omvormer op 1 fase. Ga je hem begrenzen op 16A oid?

Denk wel even aan de DC kabelroute, ivm inductielussen.
Ik zeker hem voor met een 300mA B25 alamat (mijn 30mA aardlekschakelaar is al tweemaal aangesproken zonder dat er panelen op de omvormer aangesloten zijn).
Naar mijn weten staat in de laatste NEN-1010 aangewezen vanuit het bouwbesluit (NEN-1010 2015) het kopje selectiviteit nog altijd in bewerking c.q. nog niet van toepassing. Overigens maak ik professioneel veel selectiviteitberekeningen, het begrip selectief op zich zegt nog niet zoveel. Vaak maakt men nog onderscheid tussen gedeeltelijke selectiviteit (bijvoorbeeld een sluiting direct achter een beveiliging kan de voorliggende beveiliging nog wel doen aanspreken) en volledige selectiviteit. Als dit soort eisen niet omschreven staan in de NEN-1010 kun je hiermee dus ook geen eenduidige selectiviteitsberekening maken. Zoals zo vaak in ons werk komt het dan toch weer aan op inzicht van de techneut en goed overleg met de klant. De klant is in dit geval allang tevreden :P

De DC pluskabel heb ik meegelegd over beide onderste rails, echter met deze halfcels panelen koppel je onderling door en ligt deze bekabeling dus precies tussen de beide rails in.

• Doesnotcompute
weasel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:18:
[...]

Deze Growatt op papier ook ruim 21A terug kunnen leveren.
Ik heb altijd nog wel 1-2 weekenden nodig om de set af te maken, ik laat het weten.

[...]

Ik zeker hem voor met een 300mA B25 alamat (mijn 30mA aardlekschakelaar is al tweemaal aangesproken zonder dat er panelen op de omvormer aangesloten zijn).
Naar mijn weten staat in de laatste NEN-1010 aangewezen vanuit het bouwbesluit (NEN-1010 2015) het kopje selectiviteit nog altijd in bewerking c.q. nog niet van toepassing. Overigens maak ik professioneel veel selectiviteitberekeningen, het begrip selectief op zich zegt nog niet zoveel. Vaak maakt men nog onderscheid tussen gedeeltelijke selectiviteit (bijvoorbeeld een sluiting direct achter een beveiliging kan de voorliggende beveiliging nog wel doen aanspreken) en volledige selectiviteit. Als dit soort eisen niet omschreven staan in de NEN-1010 kun je hiermee dus ook geen eenduidige selectiviteitsberekening maken. Zoals zo vaak in ons werk komt het dan toch weer aan op inzicht van de techneut en goed overleg met de klant. De klant is in dit geval allang tevreden :P

De DC pluskabel heb ik meegelegd over beide onderste rails, echter met deze halfcels panelen koppel je onderling door en ligt deze bekabeling dus precies tussen de beide rails in.
Gaat alleen niet over de nen1010, maar over de netcode.

Artikel 2.13
1. De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

Met het leggen van de kabels bedoel ik dit. Wel geheel over de hele lengte terug gaan, en niet teveel ruimte er tussen laten, een 10 a 15cm aanhouden zegmaar.

Heb je toevallig een foto van je groepenkast? Zoals ik nu kan lezen ga je ruim over de mogelijkheden heen van je (wss 40A) aardlekschakelaars.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XA4fOT4STQwfxg1PdfT4zCe-3T8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9ZZawI7NdNFved7Uuh79atIh.webp?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Doesnotcompute op 01-08-2023 12:13 ]

• Doesnotcompute
onetime schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:51:
@Doesnotcompute Selectiviteit is niet noodzakelijk om twee redenen;
- het is een huis installatie en geen groot bedrijf, dan is het alleen een advies
- het betreft geen verbruik maar invoeding
Gaat om de Netcode, niet de Nen1010.
Bij kortsluiting heeft een PV installatie nogsteeds verbruik. Mooie misconceptie die ik vaak lees, maar gewoon fout is.

Artikel 2.13
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

Kunnen we lang over discussieren, maar het staat er toch echt. En als het niet volledig lukt, zou je op z'n minst het moeten proberen. Dus of de aansluiting laten verzwaren, of met meerdere kleine omvormers, of drie fasen gaan werken zodat je met een b16 gewoon af kunt.

• onetime
  • Niet online
@Doesnotcompute Dre heeft dat ooit besproken met zijn netbeheerder en kreeg als antwoord dat het ze voor woonhuizen niet echt kon schelen... daar is ergens een posting over.
En leuk als het zou kunnen, maar het kan gewoon niet met automaten.

Pagina: 1