Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/l9lvzGZqrIYI857DFE0X7oJ7.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Maximaal 8,4meter breed x 5,6meter hoog, dakhoek 50 graden, oriëntatie zuidoost.Schaduw
Klein stukje door zuidelijk dak, zie foto.Jaarverbruik
Bestaande set van 4kWp dekt verbruik af, nieuwe set is voor toekomst (waarschijnlijk eerst airco als verwarming en koeling).Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A.Budget en doel
Zo efficiënt mogelijk, zonder optimizers als dit niet nodig is.Wie gaat het project uitvoeren
Zelf leggen.Bijhouden van data
Standaard app is prima, monitoring op paneelniveau van huidig Solaredge systeem wordt nauwlijks gebruikt.Reeds verkregen offertes
In de winkelwagen:12x Jinko 430Wp
Goodwe 4200D-NS omvormer
4x Clickfit EVO 100-8136 rails 6938mm
28x dakhaken
28x klem
enz...
+-3300 Euro
Regio
Noorden.Vragen
Na de set die gelegd is op het zuidelijke dak, en een kleine set op het tuinhuisje begint het inmiddels toch te jeuken om het volgende dak (zelf) vol te leggen.-Volgens mijn leverancier is de Clickfit rail 6938mm lang, ik kom echter op internet ook andere lengtes tegen. Bij Clickfit zelf is deze rail niet te vinden, hebben jullie hier ervaring mee?
-Is het haalbaar om 6 panelen in portrait op deze rail te leggen? Ik kom met 6 panelen a 1134mm, 2 keer een oversteek van 35mm en 5 maal tussenruimte van 12mm op totaal 6934mm uit. Is dit te krap, of moet dit lukken?
-Is een 4200Watt omvormer een verstandige keuze, of is tegen een geringe meerprijs van 70 euro een 5000Watt exemplaar een verstandigere keus?
-Is schaduw iets om rekening mee te houden? Het zuidelijke dak werpt iets schaduw in de linker onderhoek van het dak. Met 6 panelen en 30 cm ruimte vanaf de rand van het dak, verwacht ik net op het randje van de huidige schaduwvlak uit te komen. In de nazomermaanden zal de schaduw wellicht nog iets verder vallen. Is het verstandig om 2 panelen minder te leggen, of weegt dit niet op tegen tegen het extra PV vermogen?
Bij voorbaat dank!
[ Voor 4% gewijzigd door weasel op 04-07-2023 21:32 ]
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput