Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktipr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-10-2023

ktipr

Ondertitel

Topicstarter
Tijd om eens mijn tweakers profiel af te stoffen. Ik heb een opmerkelijke situatie, waar ik helemaal niks van snap, en ik graag zou willen weten of jullie er een idee bij hebben.

Ik heb sinds 2019 zonnepanelen op mijn dak liggen, en sindsdien heb ik ook op een raspberry pi een scriptje draaien om mijn P1 data uit te lezen zodat ik zelf wat meer inzicht heb in mijn opwek en verbruik. Werkt allemaal prima, totdat twee week geleden de omvormer er mee ophield. Bellen met de installateur, foutcode doorgegeven, garantie was nog goed, dus ik had recht op een nieuwe. So far, so good.

Vandaag kwam de installateur om de nieuwe omvormer te plaatsen. Het was een iets nieuwer model van SolarEdge dan ik hiervoor had, maar dezelfde specificaties, behalve dat deze geen fysiek scherm meer heeft, en ik dus niet op het apparaat zelf meer kan kijken wat hij doet. De installateur kon echter zien dat hij het deed, ik zag het via de P1 poort van de slimme meter ook, dus leek allemaal gelukt.

Toen de installateur echter weg was, viel mij op dat er tegelijkertijd verbruik(1-0:1.7.0), en opwek(1-0:2.7.0) was. Zie hieronder een grafiekje van vanavond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BchZKnMjooQFF_7wiijR53WYZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JifTkOdkFqk0Ly4bEmrsb61A.png?f=fotoalbum_large

Dit vond ik vreemd, want voor het plaatsen van de omvormer was dit nooit zo. Zie hier een grafiek van de dag voordat de oude omvormer er mee ophield:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9pwktECVRolkoNDnJJAmV31gPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PqD2YM85w9CjTHTLylxHHRe0.png?f=fotoalbum_large

Ik maakte mij even zorgen wat voor effect dit zou hebben op de meterstanden, en dat dat zolang we mogen salderen nog niet zo erg zou zijn, maar daarna eventueel wel. Ik vond echter dit oude topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1650683, waar ik uit opmaakte dat het mogelijk was dat de meter *na* de berekening van de instantane vermogens nog een berekening doet voordat het besluit bij welke teller moet worden opgeteld. Dit bleek inderdaad het geval volgens de grafiek van de cumulatieve tellers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFc6AdKOBkaqO0W1A_xkHx0BF1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mFsf9LjP8g9ju47W8y7Sjcd5.png?f=fotoalbum_large

Hier is duidelijk te zien dat:
  • Om 8 uur de teller overgaat naar het dagtarief (t1)
  • Om ongeveer 10.30 de stroom er even af gaat voor het plaatsen van de omvormer.
  • Iets na 11 uur de stroom er weer op is, en vanaf dat moment het verbruik (bijna) niet meer oploopt, omdat ik inderdaad mijn eigen opgewekte stroom verbruik
Het is dus op zich niet erg, maar ik snap niet wat hier gebeurd kan zijn. De installateur heeft in de meterkast niks gedaan behalve de groep waar de omvormer op zit, uitgezet, en weer aangezet heeft. In de meterkast is niets veranderd.

Ik kan bij nadere inspectie nu wel kijken naar wat de P1 vermeld op de verschillende fasen, maar die data heb ik eerder nooit verzameld. Momenteel is er geen opwerk meer, dus staat er op alle drie de fasen een beetje verbruik, maar vanmiddag kon ik inderdaad zien dat er per fase altijd opwek *of* verbruik is, maar niet allebei. Dit laatste lijkt me fysiek ook niet mogelijk, maar schijnbaar gebeurt de boekhouding voor het totaal op een andere manier.

Ter info nog wat specs over mijn installatie, ik heb een slimme meter van het merk kaifa, en de omvormer is een Solaredge SEH3680. Precieze type heb ik even niet bij de hand, maar als jullie daar iets van nodig hebben geef ik ze graag nog door.

And that's the way the cookie crumbles

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mm, dat is wel beetje vreemd. Nu is het zo dat het volgens mij niet omschreven is of die twee tegelijk actief mogen zijn, alleen uiteindelijk de energy tellers. Maar kan je ze eens naar de P= en P- van de fases leggen?

Ennuhh, waarom was alle stroom eraf voor het vervangen van een omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktipr

ktipr

Ondertitel

Topicstarter
De stroom had er achteraf inderdaad niet af gehoeven, en is er inderdaad ook niet eens af geweest, maar ik had wel alvast mijn server uitgezet voor het geval dat... In het verleden heb ik een keer een vaste schijf kapot gemaakt door een plotselinge stroomonderbreking.

Maar ik begrijp niet precies wat je bedoelt, wat stel je precies voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Naast de registers 1-0:1.7.0.255 (P+) en 1-0:2.7.0.255 (P-) heb je ook nog 1-0:21.7.0.255 (L1 P+), 1-0:41.7.0.255 (L2 P+),1-0:61.7.0.255 (L3 P+), 1-0:22.7.0.255 (L1 P-), 1-0:42.7.0.255 (L2 P-) en 1-0:62.7.0.255 (L3 P-). Maar dat zou wel eens alleen op DSMR5 kunnen zitten....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 17:32
De enige verklaring hiervoor is dat je omvormer op een andere fase gezet is dan de verbruikers, terwijl eerder alles op één fase zat.

Als dat echt niet het geval is zou het een toevallige samenloop moeten zijn met een verandering van de software van ofwel je meter, ofwel de uitlees software

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 03-08-2023 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je verbruikers zitten op een andere fase dan je omvormer. niet erg, de meter trekt dat van elkaar af en stuurt alleen het werkelijke verbruik (minus opbrengst) naar de netbheerder.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik wat jij ziet ook, omdat mijn slimme meter DSMR5 heeft is het bij mij wat duidelijker uit te lezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSLjfwp2mw2cSh55xSMFFzvjrrI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SZwipcq6AlBV0i8T6Zj8iMvJ.png?f=user_large

In de afbeelding zie je dat de inductie aanstaat (op 2 fases) en op één pit (en hierom enkel L1) verbruikt en dat mijn drie fase omvormer met de matige zonneschijn zo'n 70 Watt teruglevert op L2 en L3, op L1 valt dat in het niet doordat er voor de meter de opgewerkte stroom verbruikt wordt.

Zoals @Septillion aangaf heb je waarschijnlijk een slimmemeter zonder DSMR5 en krijg je dit niet zo mooi weergegeven in de P1 data zoals ik dat heb. En zoals @flippy al zei, de slimme meter trekt verbruik en teruglevering tussen de fases al van elkaar af zodat je niet benadeelt kunt worden door het hebben van één of meerdere fases.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:40
ktipr schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:48:
Tijd om eens mijn tweakers profiel af te stoffen. Ik heb een opmerkelijke situatie, waar ik helemaal niks van snap, en ik graag zou willen weten of jullie er een idee bij hebben.

Ik heb sinds 2019 zonnepanelen op mijn dak liggen, en sindsdien heb ik ook op een raspberry pi een scriptje draaien om mijn P1 data uit te lezen zodat ik zelf wat meer inzicht heb in mijn opwek en verbruik. Werkt allemaal prima, totdat twee week geleden de omvormer er mee ophield. Bellen met de installateur, foutcode doorgegeven, garantie was nog goed, dus ik had recht op een nieuwe. So far, so good.

Vandaag kwam de installateur om de nieuwe omvormer te plaatsen. Het was een iets nieuwer model van SolarEdge dan ik hiervoor had, maar dezelfde specificaties, behalve dat deze geen fysiek scherm meer heeft, en ik dus niet op het apparaat zelf meer kan kijken wat hij doet. De installateur kon echter zien dat hij het deed, ik zag het via de P1 poort van de slimme meter ook, dus leek allemaal gelukt.

Toen de installateur echter weg was, viel mij op dat er tegelijkertijd verbruik(1-0:1.7.0), en opwek(1-0:2.7.0) was. Zie hieronder een grafiekje van vanavond:

[Afbeelding]

Dit vond ik vreemd, want voor het plaatsen van de omvormer was dit nooit zo. Zie hier een grafiek van de dag voordat de oude omvormer er mee ophield:

[Afbeelding]

Ik maakte mij even zorgen wat voor effect dit zou hebben op de meterstanden, en dat dat zolang we mogen salderen nog niet zo erg zou zijn, maar daarna eventueel wel. Ik vond echter dit oude topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1650683, waar ik uit opmaakte dat het mogelijk was dat de meter *na* de berekening van de instantane vermogens nog een berekening doet voordat het besluit bij welke teller moet worden opgeteld. Dit bleek inderdaad het geval volgens de grafiek van de cumulatieve tellers:

[Afbeelding]

Hier is duidelijk te zien dat:
  • Om 8 uur de teller overgaat naar het dagtarief (t1)
  • Om ongeveer 10.30 de stroom er even af gaat voor het plaatsen van de omvormer.
  • Iets na 11 uur de stroom er weer op is, en vanaf dat moment het verbruik (bijna) niet meer oploopt, omdat ik inderdaad mijn eigen opgewekte stroom verbruik
Het is dus op zich niet erg, maar ik snap niet wat hier gebeurd kan zijn. De installateur heeft in de meterkast niks gedaan behalve de groep waar de omvormer op zit, uitgezet, en weer aangezet heeft. In de meterkast is niets veranderd.

Ik kan bij nadere inspectie nu wel kijken naar wat de P1 vermeld op de verschillende fasen, maar die data heb ik eerder nooit verzameld. Momenteel is er geen opwerk meer, dus staat er op alle drie de fasen een beetje verbruik, maar vanmiddag kon ik inderdaad zien dat er per fase altijd opwek *of* verbruik is, maar niet allebei. Dit laatste lijkt me fysiek ook niet mogelijk, maar schijnbaar gebeurt de boekhouding voor het totaal op een andere manier.

Ter info nog wat specs over mijn installatie, ik heb een slimme meter van het merk kaifa, en de omvormer is een Solaredge SEH3680. Precieze type heb ik even niet bij de hand, maar als jullie daar iets van nodig hebben geef ik ze graag nog door.
Die grafiek komt niet uit de P1 meter, maar uit de computer die de P1 uitleest. Die middelt het verbruik en retourlevering kennelijk over 5 minuten. In 5 minuten kunnen verbruik en opbrengst van zonnepanelen behoorlijk variëren, vooral eind van de middag, begin van de avond. Wolken in het westen en verlichting en apparatuur zijn de boosdoeners. Als er in die 5 minuten zowel teruglevering als levering is geweest, zijn de betreffende meters echt en terecht verzet. Dat heeft niks met verschillende fases te maken en zolang er saldering is, maakt het niets uit, maar de elektriciteitsmeter saldeert niet over 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Geen idee of het echt zo is, maar omdat je het met de vorige omvormer niet had toch even vermelden:
Zou het kunnen dat je nieuwe omvormer (halve) sinussen gaat overslaan om het beschikbare vermogen efficiënter te kunnen leveren, waar je oude dat niet deed?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktipr

ktipr

Ondertitel

Topicstarter
mcDavid schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:13:
De enige verklaring hiervoor is dat je omvormer op een andere fase gezet is dan de verbruikers, terwijl eerder alles op één fase zat.

Als dat echt niet het geval is zou het een toevallige samenloop moeten zijn met een verandering van de software van ofwel je meter, ofwel de uitlees software
Ja dit is dus ook waar ik over na zit te denken, maar geen idee hoe ik hier achter zou kunnen komen. Zoals ik al zei, de monteur heeft niets gedaan in de meterkast, dus die omvormer zit echt op dezelfde fase. En bovendien zie ik ook verbruik op de andere fases, dus blijft de optie van de software op de meter over...

Wat betreft die slimme meter, voor zover ik weet heb ik wel DSMR4, maar ook daar valt dus wel de fase informatie uit te lezen. Hieronder een voorbeeldje van hoe die data er nu uitziet. Ik heb deze data alleen in het verleden nooit opgeslagen, omdat ik de fase informatie nooit zo interessant vond, maar misschien dus toch maar eens doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
1-0:1.7.0(00.567*kW)
1-0:2.7.0(00.296*kW)
1-0:31.7.0(001*A)
1-0:51.7.0(001*A)
1-0:71.7.0(001*A)
1-0:21.7.0(00.422*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.295*kW)
1-0:61.7.0(00.233*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:11

Illusion

(the art of)

Ik verwacht eigenlijk dat er niks veranderd is, maar het je gewoon nu pas opvalt.

Nu vergelijk je een avond met een ochtend.

Het zou me niks verbazen als je in de ene grafiek bijvoorbeeld verbruik van een koffiezetapparaat en in de andere de vaatwasser of wasmachine ziet.
Die hoeven niet op dezelfde fase te zitten.

Dus vergelijk eens een paar gelijke momenten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktipr

ktipr

Ondertitel

Topicstarter
FransvWoerkom schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 01:40:
[...]

Die grafiek komt niet uit de P1 meter, maar uit de computer die de P1 uitleest. Die middelt het verbruik en retourlevering kennelijk over 5 minuten. In 5 minuten kunnen verbruik en opbrengst van zonnepanelen behoorlijk variëren, vooral eind van de middag, begin van de avond. Wolken in het westen en verlichting en apparatuur zijn de boosdoeners. Als er in die 5 minuten zowel teruglevering als levering is geweest, zijn de betreffende meters echt en terecht verzet. Dat heeft niks met verschillende fases te maken en zolang er saldering is, maakt het niets uit, maar de elektriciteitsmeter saldeert niet over 5 minuten.
Ik snap wat je zegt, maar de waarden die ik lees, waar ik het in dit topic over heb, gaan echt over het instantaan vermogen, niet over de verbruikte energie. De verbruikte energie loopt ook wel op als er inderdaad even tijdelijk wat minder opwek is, vandaar de licht oplopende lijn aan het eind van de dag in de laatste grafiek in mijn openingspost, terwijl er in die tijd ook gewoon opwek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@ktipr Ja je hebt het over instantaan vermogen, maar het grafiekje wat je hebt geplakt heeft een resolutie van 5 minuten. Binnen die 5 minuten kan het makkelijk zo zijn dat je én verbruikt, én levert. Terwijl op elk moment binnen die 5 minuten er maar 1 van de 2 aan de hand was.

Ik denk, als je elk van de onderliggende "live" DSMR berichten zou bekijken dan zouden die allemaal verbruik OF levering laten zien.

Kun je de data van je grafiek op een fijnere resolutie bekijken (dus eigenlijk inzoomen)?

Aanvulling

Het bovenstaande gaat over 1 fase.. maar je hebt 3 fasen maak ik nu op uit je openingspost.

Dan zou het dus inderdaad best kunnen kloppen, dat je in totaal over alle 3 fasen tegelijk stroom afneemt en teruglevert. In de specificatie van DSMR staat voor code 1-0:1.7.0 : "Actual electricity power delivered (+P) in 1 Watt resolution". En voor 1-0:2.7.0 "Actual electricity power received (-P) in 1 Watt resolution".

Immers, het gaat om ACTUAL delivered. Dus niet "nadat het met elkaar verrekend is".

Dit neemt niet weg dat voor de cumulatieve telling (code 1.0:1.8.1 tot 1.0:2.8.2) gewerkt moet worden met de totale som van levering over alle fasen. Dus dat je op de 4 hoofd telwerken niet tegelijk kunt leveren en terugleveren.

[ Voor 42% gewijzigd door mddd op 04-08-2023 14:03 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktipr

ktipr

Ondertitel

Topicstarter
mddd schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:49:
@ktipr Ja je hebt het over instantaan vermogen, maar het grafiekje wat je hebt geplakt heeft een resolutie van 5 minuten. Binnen die 5 minuten kan het makkelijk zo zijn dat je én verbruikt, én levert. Terwijl op elk moment binnen die 5 minuten er maar 1 van de 2 aan de hand was.

Ik denk, als je elk van de onderliggende "live" DSMR berichten zou bekijken dan zouden die allemaal verbruik OF levering laten zien.

Kun je de data van je grafiek op een fijnere resolutie bekijken (dus eigenlijk inzoomen)?

Aanvulling

Het bovenstaande gaat over 1 fase.. maar je hebt 3 fasen maak ik nu op uit je openingspost.

Dan zou het dus inderdaad best kunnen kloppen, dat je in totaal over alle 3 fasen tegelijk stroom afneemt en teruglevert. In de specificatie van DSMR staat voor code 1-0:1.7.0 : "Actual electricity power delivered (+P) in 1 Watt resolution". En voor 1-0:2.7.0 "Actual electricity power received (-P) in 1 Watt resolution".

Immers, het gaat om ACTUAL delivered. Dus niet "nadat het met elkaar verrekend is".

Dit neemt niet weg dat voor de cumulatieve telling (code 1.0:1.8.1 tot 1.0:2.8.2) gewerkt moet worden met de totale som van levering over alle fasen. Dus dat je op de 4 hoofd telwerken niet tegelijk kunt leveren en terugleveren.
Voor de duidelijkheid, het script wat ik gebruik draait iedere 5 minuten, en schrijft alle metingen weg die op dat moment gelezen zijn. Zo'n enkele meting, of frame, staat een paar posts hier boven. Hier zie je dus al dat daar wordt geleverd en verbruikt tegelijkertijd.

En je hebt ook gelijk dat inderdaad op de ene fase wordt geleverd, en de andere wordt verbruikt, dus technisch gezien klopt het ook wel zo. En inderdaad wordt het uiteindelijk verrekend voordat het op de teller wordt opgeteld, en verbruik ik dus lekker mijn eigen opgewekte stroom eerst.

De vraag is dan ook eigenlijk, hoe is het mogelijk dat in het verleden de metingen van 1-0:1.7.0 en 1-0:2.7.0 *wel* werden vermeld *nadat* het met elkaar was verrekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Slimme meters kunnen over-the-air software updates krijgen.
Het zou toevallig zijn, maar is best mogelijk dat jouw meter dat onlangs heeft gehad en daarom het gedrag is veranderd.
Toen je de stroom eraf haalde is dat toen met de hoofdschakelaar gedaan (na de meter) of heb je een hoofdzekering (automaat) vóór de meter gebruikt om spanningsloos te maken? In dat laatste geval is de meter dus ook uit geweest en daarna gereboot. Misschien checkt hij op dat moment wel even of er een update is.
Zou allemaal toevallig zijn. Maar wel mogelijk.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:40
ktipr schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:55:
[...]
Wat betreft die slimme meter, voor zover ik weet heb ik wel DSMR4, maar ook daar valt dus wel de fase informatie uit te lezen. Hieronder een voorbeeldje van hoe die data er nu uitziet. Ik heb deze data alleen in het verleden nooit opgeslagen, omdat ik de fase informatie nooit zo interessant vond, maar misschien dus toch maar eens doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
1-0:1.7.0(00.567*kW)
1-0:2.7.0(00.296*kW)
1-0:31.7.0(001*A)
1-0:51.7.0(001*A)
1-0:71.7.0(001*A)
1-0:21.7.0(00.422*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.295*kW)
1-0:61.7.0(00.233*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
In eerste instantie reageerde ik dus op je staafgrafiek met (mag ik hopen) gemiddelden over 5 minuten. Ik wist niet dat de dsmr 4 meter afzonderlijk vermogens levering en teruglevering op de P1 zet. Ik ging er altijd van uit dat het vermogen dat ik in Domoticz zie, en dat elke 10s wordt geupdate, afkomstig was van code 16.7 die op het display wordt weergegeven met een plus of minteken.

Een oude regel bij het publiceren van getallen is trouwens dat er geen overbodige bij hoeven en zeker niet als die niet consistent zijn. Het lijkt uit je P1 telegram dat de teruglevering van 296W over L2 plaatvindt. Het verschil met de totaalteruglevering (2.7.0) is maar 1W, dus waarschijnlijk een afrondingsverschil. Maar het afgenomen vermogen over L1 en L3 (422+233=655) lijkt van geen kant op de 567W onder 1.7.0. Kennelijk worden in de meter die vermogens op verschillende wijze berekend of over verschillende tijden gemiddeld.

In domoticz zijn bij de laatste update onlangs wat nieuwe variabelen meegekomen, calculated vermogen en energie. Ik zal morgen eens kijken of ik daar ook onverklaarbare verschillen zie. Ik kan dan ook een vergelijking maken met de via P4 doorgegeven kwartierverbruiken bij slimmemeterportal. Ik zou helaas niet weten hoe ik naast domoticz ook de telegrammen zou kunnen loggen. Ik vind een en ander wel opmerkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 05-08-2023 01:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filibuster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:36
Ik kom op dit topic omdat ik ook ineens zie dat ik gebruik en opwek tegelijk zie. Ik kijk er niet dagelijks naar maar ik weet heel zeker dat dit nieuw gedrag is. Mijn meter is een E350 van Landis + Gyr.

In mijn telegram klopt de optelling over de fases in elk geval wel (1.398+0+1.384 = 2.782 en 0+536+0 = 536).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
';AR12 = '1-0:1.7.0(00.536*kW) +P actual
';AR13 = '1-0:2.7.0(02.782*kW) -P actual

';AR28 = '1-0:21.7.0(00.000*kW) L1 +P 
';AR29 = '1-0:41.7.0(00.536*kW) L2 +P
';AR30 = '1-0:61.7.0(00.000*kW) L3 +P

';AR31 = '1-0:22.7.0(01.398*kW) L1 -P
';AR32 = '1-0:42.7.0(00.000*kW) L2 -P
';AR33 = '1-0:62.7.0(01.384*kW) L3 -P

Update: ik log om de minuut een en ander aan informatie in een database en ik zie dat vanaf 28 juni 2023 voor het eerst zowel levering als verbruik tegelijk wordt gerapporteerd. Nu nog zien uit te vogelen wat er is veranderd.

Update 2: Nog even iets verder gekeken en ik zie dat het ook voor 28 juni 2023 een enkele keer voor is gekomen dat er zowel verbruik als levering tegelijk was, maar vanaf de 28ste gaat het echt los. Ik heb contact gehad met Enexis en die gaan intern kijken of er iemand is die mij hier meer over kan vertellen. Wordt vervolgd...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
DATE                IMPORT  EXPORT
2016-03-14 09:51:14 473     1403
2016-04-04 07:51:54 10      16
2016-06-11 19:27:36 53      31
2023-01-11 11:23:45 390     785
2023-03-04 15:55:22 45      96
2023-04-24 19:00:26 254     430
2023-06-24 09:19:55 12      1642
2023-06-28 07:56:57 527     7
2023-06-28 07:57:57 418     11
2023-06-28 07:58:57 416     11
2023-06-28 07:59:58 420     7
2023-06-28 08:00:58 429     7
2023-06-28 08:01:58 440     7
2023-06-28 08:02:58 431     12
2023-06-28 08:03:58 397     21

[ Voor 46% gewijzigd door filibuster op 23-08-2023 11:05 . Reden: aanvullende info ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[conspiracy theorie] Zouden de meters een update hebben gekregen om ook de per fase teruglevering de totale teruglevering teller op te laten lopen? Dat zou "mooi" aansluiten bij de extra kosten voor teruglevering van VanDeBron... [/] Maar wel in strijd met "zullen op de zelfde manier meten als een Ferraris meter."

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filibuster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:36
onetime schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:54:
[conspiracy theorie] Zouden de meters een update hebben gekregen om ook de per fase teruglevering de totale teruglevering teller op te laten lopen? Dat zou "mooi" aansluiten bij de extra kosten voor teruglevering van VanDeBron... [/] Maar wel in strijd met "zullen op de zelfde manier meten als een Ferraris meter."
Ik heb op dit moment geen informatie die deze conspiracy ondersteund ;-)

PVoutput

Pagina: 1