Daar zagen we de laatste weken veel meldingen van. Er bleek dan een softwareupdate noodzakelijk. Misschien kun je die berichten terugvinden via de zoekfunctie.MaNdM schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:57:
Vandaag was een goede dag voor de zonnepanelen. Ik heb 10x 400Wp liggen maar ik zie in de opbrangst een hele opvallende vlakke top. Iemand een idee waarom de installatie op 2500W max blijft steken? Ik zou verwachten dat ik met 4000Wp wel wat hoger zou moeten komen. Ik heb twee lussen van ieder 5 panelen.
[Afbeelding]
Meer info over de installatie hier: MaNdM in "Feedback gevraagd op plan om zelf panelen te plaatsen"
Goed te weten, ik heb dezelfde omvormer onderweg 
Edit:
Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt

Edit:
Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt
[ Voor 41% gewijzigd door Ethirty op 03-04-2023 23:05 ]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Heb nog even met de P1 de spanning per fase bekeken. Omvormer zit nu op fase 1, dus moet naar fase 2.de Peer schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:18:
[...]
Dat klopt dan. Goodwe schakelt inderdaad terug ipv uitvallen. Wees blij, velen zijn daar jaloers op!
Ook goodwe valt bij 253v uit want dat is verplicht. Juist daarom begint hij daarvoor al met terug regelen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q5Y5RFy4LgoVZLBOENohNqL9.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Rsport40 op 04-04-2023 11:09 ]
Misselijk makend al die opbrengsten die ik hier lees met dit weer, en ik doe rond de 4,5kWh per dag met 4400wp op mijn noorderzijde
haha, ik had 97 kWh gisteren, en vanwege de SAP (2e slimme meter) worden die voor 100% teruggeleverd tegen een TLV van 91 cent. dus 88 euro op 1 dag verdiendXqlus1ve schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:12:
Misselijk makend al die opbrengsten die ik hier lees met dit weer, en ik doe rond de 4,5kWh per dag met 4400wp op mijn noorderzijde
Ben nu blij dat ik tijdens de huizenjacht (in 2017) echt meegenomen heb dat ik een geschikt dak wilde voor veel PV.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 04-04-2023 13:35 ]
Dat is wel echt absurd laag. Ik haalde gisteren met:Xqlus1ve schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:12:
3360wp west 15.2 kWh (SMA)
1020wp oost 3 kWh (Omnik)
1110wp zuid (met flinkeschaduwval) 3.0kWh (Growatt)
Ik snap dat noord de meest ongunstige ligging is, maar zoveel zou het toch niet mogen schelen lijkt me.
Vergis je niet hoe donker noord en oost zijn als de zon vol aan de andere kant staat. West doet hier dan 350W terwijl oost dan maar op 20W zit.dennisfr schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:03:
[...]
Dat is wel echt absurd laag. Ik haalde gisteren met:
Ik snap dat noord de meest ongunstige ligging is, maar zoveel zou het toch niet mogen schelen lijkt me.
Als het strak grijs is dan doen ze allemaal hetzelfde.
[ Voor 5% gewijzigd door RobWest op 04-04-2023 14:15 ]
12 jaar oude opstelling met 4000 wp west met flinke schaduw: 8kWh per dag....you're not aloneXqlus1ve schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:12:
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Maak een spiegel constructie voor wat zon reflectie. Je zet mogelijk wel de buurt in het donker maar je moet wat he.Xqlus1ve schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:12:
Hoeveel graden is je dak trouwens ? ik zit aan een paar panelen op noord te denken voor de avond maar ik heb dan ook een redelijk plat dak (17 graden). theorie komt uit op 60% rendement per jaar tov zuid.
Het is pas misselijk dat ik panelen in bestelling heb staan, alles klaarstaat voor transport, maar de bezorgplanning nog niet rond is.Xqlus1ve schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:12:
Moet nu al >1200kWh goedmaken in de rest van het jaar.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/, en zelfs deze klopt niet helemaal. anderhalve week geleden met difuus licht (lichte bewolking) 7kWh behaald.dennisfr schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:03:
[...]
Dat is wel echt absurd laag. Ik haalde gisteren met:
45 graden, je kan de calculator pakken om te zien of het waard is. Hopelijk ontvang ik binnenkort 2 panelen 840wp op het schuurtje met 20 graden, die doet dan ongeveer theoretisch 45% opbrengst tegenover mijn schuine noorderdakcomputerjunky schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:18:
[...]
Maak een spiegel constructie voor wat zon reflectie. Je zet mogelijk wel de buurt in het donker maar je moet wat he.
Hoeveel graden is je dak trouwens ? ik zit aan een paar panelen op noord te denken voor de avond maar ik heb dan ook een redelijk plat dak (17 graden). theorie komt uit op 60% rendement per jaar tov zuid.

Dit moet je wel even doen op een goed zonnig moment, met je eigen omvormer uitgeschakeld.Rsport40 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:59:
[...]
Heb nog even met de P1 de spanning per fase bekeken. Omvormer zit nu op fase 1, dus moet naar fase 2.
[Afbeelding]
Als je eigen omvormer aanstaat drijft die de fase waar die op zit sowieso flink omhoog. Zeker met dit soort asymmetrische vermogens.
* mcDavid prijst zich gelukkig met alle fasen (bij de omvormer) onder de 240 volt op de zonnigste momenten. Eén fase dipte zelfs richting de 220 gisteren.
Ahww, ik voel me nu weer iets beter. Ik was gisteren een beetje sip omdat mijn gloednieuwe installatie van (nu) 8300Wp niet eens de 3,5 Wh/Wp haalde. Tijd om wat bomen om te zagen hier. Alles voor het milieu hehOogje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:13:
[...]
12 jaar oude opstelling met 4000 wp west met flinke schaduw: 8kWh per dag....you're not alone
Ik kan het hier niet over mn hart verkrijgen om dat te doen, terwijl ze prima mn eigen biomassacentrale in kunnen (houtkachelmcDavid schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:30:
[...]
Dit moet je wel even doen op een goed zonnig moment, met je eigen omvormer uitgeschakeld.
Als je eigen omvormer aanstaat drijft die de fase waar die op zit sowieso flink omhoog. Zeker met dit soort asymmetrische vermogens.
* mcDavid prijst zich gelukkig met alle fasen (bij de omvormer) onder de 240 volt op de zonnigste momenten. Eén fase dipte zelfs richting de 220 gisteren.
[...]
Ahww, ik voel me nu weer iets beter. Ik was gisteren een beetje sip omdat mijn gloednieuwe installatie van (nu) 8300Wp niet eens de 3,5 Wh/Wp haalde. Tijd om wat bomen om te zagen hier. Alles voor het milieu heh
Heb nog een dak op oost vrij van schaduw die meer dan genoeg opbrengt nu, dat verzacht de pijn
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Nee, ik denk ook niet dat de gemeente er blij mee is als ik dat doe 
Ik wacht maar af tot de natuur zijn werk doet, een zelfde boom is vorig jaar tegen de vlakte gegaan in een flinke storm, dus wie weet...
Ik wacht maar af tot de natuur zijn werk doet, een zelfde boom is vorig jaar tegen de vlakte gegaan in een flinke storm, dus wie weet...
Zijn er mensen die ervaring hebben met het buiten ophangen van een omvormer? Ga een aanbouw plaatsen (~20m2, komt wel nog een lichtstraat in) en zit alvast een beetje na te denken over kabel(doorvoeren). Binnen zegt mijn gevoel is beter maarja met die uitbouw moet ik dan wel met mijn DC kabels een heel stuk "binnendoor" totdat er een plek is waar de omvormer kan komen. Een omvormer buiten / op het dak zou wat dat betreft beter zijn. Maar: daar zal hij zeker warmer worden maar maakt dat tegenwoordig nog uit?
Deze ruimte is te huur!
Ik heb hem gewoon buiten hangen. wel onder de overkapping maar zeker niet droog. valt wel regen op. kunnen ze tegen. wel proberen ze uit de zon te houden.Mattie112 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:06:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het buiten ophangen van een omvormer? Ga een aanbouw plaatsen (~20m2, komt wel nog een lichtstraat in) en zit alvast een beetje na te denken over kabel(doorvoeren). Binnen zegt mijn gevoel is beter maarja met die uitbouw moet ik dan wel met mijn DC kabels een heel stuk "binnendoor" totdat er een plek is waar de omvormer kan komen. Een omvormer buiten / op het dak zou wat dat betreft beter zijn. Maar: daar zal hij zeker warmer worden maar maakt dat tegenwoordig nog uit?
Hitte is slecht voor een omvormer. hij zal dan minder lang mee gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 04-04-2023 15:08 ]
@Mattie112 in de installatiehandleiding van je omvormer staat precies beschreven hoe/waar je die mag ophangen. Van mijn goodwe weet ik dat die idd ook buiten had gemogen, mits niet in de volle zon.
Misschien wel ff denken hoe je data-verbinding is, 't is niet vanzelfsprekend dat je buiten op je dak wifi-dekking hebt.
Misschien wel ff denken hoe je data-verbinding is, 't is niet vanzelfsprekend dat je buiten op je dak wifi-dekking hebt.
Ik heb sinds een paar maanden zonnepanelen. Is het normaal dat een installatie al heel snel zijn maximale vermogen haalt en hier ook niet meer boven komt richting de lente/zomer? Aka in januari leverde mijn installatie als de zon direct op mijn panelen scheen hetzelfde piekvermogen (2500W) als nu in April. Het enige verschil met Januari is dat de installatie dit piekvermogen veel korter (misschien een uur per dag oid) vast hield en nu in april veel langer deze 2500W levert?
Ik had een soort standaard "bell curve" verwacht, maar de realiteit is dat de bellcurve al snel in de ochtend op zijn max (2500W) afgekapt wordt en dan de hele dag een plateau heeft om in de avond weer langzaam af te lopen.
Ik had een soort standaard "bell curve" verwacht, maar de realiteit is dat de bellcurve al snel in de ochtend op zijn max (2500W) afgekapt wordt en dan de hele dag een plateau heeft om in de avond weer langzaam af te lopen.
@Janpietertje89 ook een growatt omvormer zeker? Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt
Yep! ga het doorlezenmcDavid schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:38:
@Janpietertje89 ook een growatt omvormer zeker? Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt
MaNdM in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
zie ook deze. de laatste weken veel van deze meldingen. firmware update schijnt het op te lossen.
Hierop terugkomend:Ronald schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:06:
[...]
Okay dan kan ik het helaas niet bevestigen: de grafiek oogt alsof er een paneel in en uit bypass gaat vanwege harde schaduw. De vorm van de grafiek is in overeenstemming met dat idee.
Ik heb vanmiddag rond hetzelfde tijdstip naar het dak gekeken en alle panelen liggen in de volle zon.
Echter is er vandaag wat flufjes lichte bewolking waardoor ik het niet in de grafiek kan zien en of het euvel vandaag daadwerkelijk ook speelde.
Afgelopen zomer een overkapping gebouwd met daarop een 3375wp aan panelen (9x 375wp). Deze panelen heb ik via 25m aan kabelwerk verbonden met de omvormer (Growatt 3600TL-XE). De curve is gewoon als een bel gelukkig - geen aftopping op 2500w zoals ik hier en in het andere topic m.b.t. Growatt kon lezen.
Nu zie ik wel dat ik enkele malen eerder (toen de zon tussen de wolken doorkwam) een prachtige piek heb van 3268w op 27 maart (en daarvoor ook enkele keren), maar nu komt het opgewekte vermogen niet voorbij 2601w. Aangezien ik zelf de hele installatie heb aangelegd, een eenvoudige vraag: Klopt dit een beetje qua opwekking en zijn die pieken 'toevallig' ivm de dan geldende omstandigheden (bijv. regen etc.) of moet ik toch nog hier en daar wat tweaken? De opbrengst valt me niet tegen met 17.3 kwh gister op ZO.
Nu zie ik wel dat ik enkele malen eerder (toen de zon tussen de wolken doorkwam) een prachtige piek heb van 3268w op 27 maart (en daarvoor ook enkele keren), maar nu komt het opgewekte vermogen niet voorbij 2601w. Aangezien ik zelf de hele installatie heb aangelegd, een eenvoudige vraag: Klopt dit een beetje qua opwekking en zijn die pieken 'toevallig' ivm de dan geldende omstandigheden (bijv. regen etc.) of moet ik toch nog hier en daar wat tweaken? De opbrengst valt me niet tegen met 17.3 kwh gister op ZO.
:strip_exif()/f/image/rJVnsxeKzhaGwKQ2MCmuqM2B.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het vervolg op het hijswerk van een paar dagen geleden
Ik heb me aardig vergist in hoeveel werk het nog was, maar goed alles ligt zoals ik het had bedacht.
Zondag was het een keer droog en viel de wind mee zodat ik 10x 235Wp kon losschroeven en legde hier 10x 270Wp (N/O richting).
Ik redde het niet om overal de ballast terug te plaatsen maar de wind stond gunstig recht op de panelen.
Gisteren heb ik 12x 385Wp gelegd waar eerst 12x 270Wp lag, wederom net voor donker gelukt en weinig ballast gelegd.
Het viel tegen hoe de beugels onder de troep zaten (natte bladeren smurrie) en dat ik de rijen verder uit elkaar moest leggen vanwege de iets bredere nieuwe panelen.
Vandaag heb ik de laatste ballast geplaatst en de oude panelen verdeeld over 2 stapels.
Op de foto is nog een hoge stapel te zien wat me niet beviel omdat een dekzeil met ballast te hoog lag.
Ik ben even klaar met dat gesjouw, vandaag ruim 30kWh opgewekt wat anders 20kWh was geweest
Eventueel kan ik nog 2x 270Wp op N/O kwijt als ik betaalbare steunen vind, ik laat ze even liggen.
Nu ligt er 7320Wp waarvan 4620Wp op Z/W en eerder in totaal 5590Wp.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De 1900Wp die hier op noord ligt doet ook niet bijster veel als ik het vergelijk met de 5300Wp op zuid.Xqlus1ve schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:12:
Aan de andere kant, als het grouw en grijs is dan doen ze allemaal even "veel" en juist daarvoor liggen ze er bij mij in ieder geval op.
Als uiteindelijk de saldering verdwijnt wil je ook op de donkere dagen zoveel mogelijk opwekken en dan ben je blij met elk paneel ongeacht de ligging. (althans, ik wel
Dat is prima. Ik heb 3120 op zzo maar met 8 panelen. Mijn vermogen kwam niet boven de 2100 watt wat waarschijnlijk door de hoek komt. 17 graden bij mij waar die van jou waarschijnlijk stijler liggen. Ook is meer panelen meer voltage wat ook kan helpen. Maar 2600 op ZO is goed voor die hoeveelheid Wp.Martinez- schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:20:
Afgelopen zomer een overkapping gebouwd met daarop een 3375wp aan panelen (9x 375wp). Deze panelen heb ik via 25m aan kabelwerk verbonden met de omvormer (Growatt 3600TL-XE). De curve is gewoon als een bel gelukkig - geen aftopping op 2500w zoals ik hier en in het andere topic m.b.t. Growatt kon lezen.
Dat is de reden dat ik ze ook heb liggen, beter als niets.jbhc schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:05:
[...]
De 1900Wp die hier op noord ligt doet ook niet bijster veel als ik het vergelijk met de 5300Wp op zuid.
Aan de andere kant, als het grouw en grijs is dan doen ze allemaal even "veel" en juist daarvoor liggen ze er bij mij in ieder geval op.
Als uiteindelijk de saldering verdwijnt wil je ook op de donkere dagen zoveel mogelijk opwekken en dan ben je blij met elk paneel ongeacht de ligging. (althans, ik wel)
PV geniet weinig populariteit in jouw rijtje?Speedy-Andre schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:34:
[Afbeelding]
Het vervolg op het hijswerk van een paar dagen geleden
Ik zie de laatste dagen, nu de lucht strak blauw is, dat een van de twee APSystems DS3-L micro's steeds uitvalt. Zie de happen uit wat een strakke parabool had moeten zijn:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q2Y9JSKNJlGbBhDmB84cEUXs.png?f=user_large)
Eerst dacht ik aan hitte, maar de temperatuur is de afgelopen dagen niet boven de 50 graden uitgekomen. Volgens de specs werkt ie tot ruim boven de 60. Ook is er geen verband tussen de gerapporteerde warmte en de uitval. Nou ja, wel in tijd (logisch: als 'ie niet levert, is er geen warmte), maar niet in temperatuur (rode lijn hieronder).
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ct93puwtBQ9QZKDG7gpCFHYN.png?f=user_large)
Ik heb drie panelen op twee DS3-L's; degene die uitvalt is degene waar twee panelen aan hangen. Het zijn 370 Wp panelen (Jinko Tiger N-type), die ruimschoots binnen de specs van de DS3-L zou moeten vallen.
De ECU-unit doet niet aan loggen van meldingen of zo; alleen opbrengst. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q2Y9JSKNJlGbBhDmB84cEUXs.png?f=user_large)
Eerst dacht ik aan hitte, maar de temperatuur is de afgelopen dagen niet boven de 50 graden uitgekomen. Volgens de specs werkt ie tot ruim boven de 60. Ook is er geen verband tussen de gerapporteerde warmte en de uitval. Nou ja, wel in tijd (logisch: als 'ie niet levert, is er geen warmte), maar niet in temperatuur (rode lijn hieronder).
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ct93puwtBQ9QZKDG7gpCFHYN.png?f=user_large)
Ik heb drie panelen op twee DS3-L's; degene die uitvalt is degene waar twee panelen aan hangen. Het zijn 370 Wp panelen (Jinko Tiger N-type), die ruimschoots binnen de specs van de DS3-L zou moeten vallen.
De ECU-unit doet niet aan loggen van meldingen of zo; alleen opbrengst. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Er zitten aardig wat gas-klevers hier
Ze zijn liever een half jaar lang bezig met een badkamer (slopen) dan met energiekosten verlagen.
Of een lelijke plastic overkapping in de tuin, nu al 4 op een rij wat hun huiskamers lekker donker maakt.
In de zomer smelt je zowat weg onder zo'n ding (tuin op Z/O) dus vertel het maar ...
Nu is dat gas hier gemiddeld 700m3 en er zijn oudjes met weinig centen.
De eerstvolgende met panelen zie je 12 huizen verder (achterste) op de foto
Geen probleem trouwens, mijn netspanning blijft tenminste laag.
Een naaste buurman praat er wel over maar wil niet snappen dat ik 2 pv sets terug heb verdiend in 10 jaar en dat ik al 5 jaar €0 betaal voor energie overtuigt blijkbaar ook niet.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
APSystems DS3-L / Zonnepaneel weg valt in de ECU-R.Thijsmans schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:49:
mailtje aan APsystems. Dit is een FW probleem met een of andere lichting.
Overigens logt de apsystems ECU unit wel het eea in een soort zigbee log oid.
[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 04-04-2023 22:21 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Gas kleven bij laag verbruik is gewoon slim natuurlijk. Mijn gas rekening is 600 euro per jaar. Daar kan ik het water niet eens elektrisch voor verwarmen laat staan het huis. Hier overigens ook geluk qua voltage op het net. Hoger als 235.2 nog niet gezien. Gelukkig heeft Almere een lekker relatief niet netwerk.Speedy-Andre schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:51:
[...]
Er zitten aardig wat gas-klevers hier![]()
Ze zijn liever een half jaar lang bezig met een badkamer (slopen) dan met energiekosten verlagen.
Of een lelijke plastic overkapping in de tuin, nu al 4 op een rij wat hun huiskamers lekker donker maakt.
In de zomer smelt je zowat weg onder zo'n ding (tuin op Z/O) dus vertel het maar ...
Nu is dat gas hier gemiddeld 700m3 en er zijn oudjes met weinig centen.
De eerstvolgende met panelen zie je 12 huizen verder (achterste) op de foto
Geen probleem trouwens, mijn netspanning blijft tenminste laag.
Een naaste buurman praat er wel over maar wil niet snappen dat ik 2 pv sets terug heb verdiend in 10 jaar en dat ik al 5 jaar €0 betaal voor energie overtuigt blijkbaar ook niet.
SMA STP8.0-3AV-40 vermogen reduceren bij hoge netspanning?
Omdat de netspanning hier gisteren op alle drie de fasen de 250V aantikte, wordt het tijd voor wat actie.
Graag zou ik het vermogen van de omvormer dynamisch als functie van de netspanning (op de hoogste fase) willen reduceren.
Dus zoals SMA zelf heeft beschreven in onderstaande grafiek, uit dit document.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hKJQl00fFrUTggQJlotJX3zc.png?f=user_large)
Ik heb inmiddels een Grid Guard Code, dus kan alles in de omvormer aanpassen, maar wil graag zeker weten dat ik alles goed doe. Helaas kom ik er niet uit hoe ik dit in moet stellen.
Iemand al eens zo'n grafiek ingesteld? Ervaringen?
Omdat de netspanning hier gisteren op alle drie de fasen de 250V aantikte, wordt het tijd voor wat actie.
Graag zou ik het vermogen van de omvormer dynamisch als functie van de netspanning (op de hoogste fase) willen reduceren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hKJQl00fFrUTggQJlotJX3zc.png?f=user_large)
Ik heb inmiddels een Grid Guard Code, dus kan alles in de omvormer aanpassen, maar wil graag zeker weten dat ik alles goed doe. Helaas kom ik er niet uit hoe ik dit in moet stellen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
kun je de 253V beveiliging niet gewoon uit zetten? ik dacht dat dat kon op sommige omvormers. ik weet dat het niet mag, maar als je de enige in de straat bent en het zelf goed in de gaten houdt zal het wel meevallen.Andrehj schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:23:
[Afbeelding]
Daar zijn wel trucjes voor (die ik hier niet ga noemen), maar ik wil het graag netjes doen.de Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:25:
kun je de 253V beveiliging niet gewoon uit zetten? ik dacht dat dat kon op sommige omvormers. ik weet dat het niet mag, maar als je de enige in de straat bent en het zelf goed in de gaten houdt zal het wel meevallen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Das leuk, maar niet de bedoeling hier. (als we dat allemaal zouden doen gaat dit topic ten onder).Sv3n schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:34:
Sinds februari 12x 410W panelen, maandag beste dag so far:
[Afbeelding]
zie dit topic: Het grote "jouw productie" topic - Deel 9
Wellicht wordt er teveel teruggeleverd in jouw straat op die momenten?Thijsmans schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:49:
Ik zie de laatste dagen, nu de lucht strak blauw is, dat een van de twee APSystems DS3-L micro's steeds uitvalt. Zie de happen uit wat een strakke parabool had moeten zijn:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben dan weer jaloers op de strakke voltages waarop sommigen aangesloten zitten. Gisteren had ik een kleine hoop dat Stedin wat gedaan had. Zowaar dicht bij elkaar liggende spanningen. Maar was eerder een buurman die zijn EV aansloot.Xqlus1ve schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:12:
:fill(white):strip_exif()/f/image/LKV7FtTrKU53O0zzGaNBdahw.png?f=user_large)
Maar gisteren 8x uitgevallen, eergisteren was het hopeloos
/f/image/l2ptbYHHPWCmlQkW5UTEEsdN.png?f=fotoalbum_large)
Hij pakt niet elk meetpunt op, maar de opwekking is ca. 50% van wat mogelijk is in die periode.
Ze zijn bezig met een wetsaanpassing om wat meer ademruimte te geven.de Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:25:
[...]
kun je de 253V beveiliging niet gewoon uit zetten? ik dacht dat dat kon op sommige omvormers. ik weet dat het niet mag, maar als je de enige in de straat bent en het zelf goed in de gaten houdt zal het wel meevallen.
Oftewel, Nederland gaat in lijn lopen met de rest van Europa bij toepassing van EN50549 en niet meer EN50549NL. De bezwaarperiode is vorige week verlopen. Ben heel benieuwd wanneer we los kunnen.De ACM stelt met het ontwerpbesluit voor om de eisen van overspanningsbeveiliging van elektriciteitsproductie-eenheden zoals de omvormers van zonnepanelen te wijzigen. Deze eisen bepalen bij welke maximale waarden van de netspanning elektriciteitsproductie-eenheden van het net mogen afschakelen. Door het wijzigen van de overspanningsbeveiligingseisen hoeven zonnepanelen in laagspanningsnetten minder vaak afgeschakeld te worden. Hierdoor zullen doen er zich minder spanningsproblemen voor op het laagspanningsnet. De overspanningsbeveiligingseisen zijn al vastgelegd in het normblad NEN-EN 50549-1:2019. Door deze wijziging worden de eisen in de Netcode elektriciteit in overeenstemming gebracht met deze NEN-EN 50549-1:2019. Als deze wijziging in de Netcode elektriciteit is doorgevoerd moeten nieuwe omvormers aan deze norm voldoen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Enige tijd geleden hier al eens post gemaakt over dat een van mijn PV installaties wel eens vreem doet.
Nou vandaag is het weer zo een dag. Afgelopen 2 dagen heeft de set gedaan wat hij moest doen. Het zijn 10 panelen a 365WP waarvan er 2 de eerste paar uur van de dag schaduw hebben.
Op een zonnige dag ziet de grafiek er dan zo uit :
/f/image/l5ZZQZHXG414ObdTwoElStg0.png?f=fotoalbum_medium)
Echter is het vandaag weer eens raak, en functioneerd het weer niet lekker. Waarom ? Geen idee eigenijk als ik eerlijk ben. hieronder de grafie van vandaag ;
/f/image/v2IhryWEhYlboiaIfweKy5tC.png?f=fotoalbum_medium)
Raar toch ? Er mist gewoon serieus A op de DC en dus ook hierdoor veel minder output op de AC.De Dip in de grafiek rond 10:30 is te verklaren, toen ik heb aan mijn wederhelft gevraagd of ze de DC uit en weer aan wilde zetten om te checken of dat verschil zou maken.
Panelen : 10 stuks 365Wp Leapton LP166*166-M-60-MH-365W
Omvormer : Sofar Solar 2700TL-G3
Alle 10 panelen in een string.
Liggen 185C zuid op 7C helling plat dak.
:strip_exif()/f/image/1MX3Yh8cOxGgnHEyey4Fi7YE.jpg?f=fotoalbum_small)
het rijtje met 4 panelen boven elkaar ligt ondertussen ook recht
. Het betreft daarvan de bovenste 2 die in de ochtend schaduw pakken. Foto is genomen begin Oktober.
Hopelijk is de situatie duidelijkl geschetst en kan iemand hier iets zinnigs over zeggen. Als ik 2 optimizers monteer op de schaduw panelen haalt dat trouwens niks uit, ik zie en merk dan geen verschil.
Als iemand met mij mee wil denken heel erg graag, dit is super irritant dat dan ineens de gehele set niet meer presteert.
Nou vandaag is het weer zo een dag. Afgelopen 2 dagen heeft de set gedaan wat hij moest doen. Het zijn 10 panelen a 365WP waarvan er 2 de eerste paar uur van de dag schaduw hebben.
/f/image/l5ZZQZHXG414ObdTwoElStg0.png?f=fotoalbum_medium)
Echter is het vandaag weer eens raak, en functioneerd het weer niet lekker. Waarom ? Geen idee eigenijk als ik eerlijk ben. hieronder de grafie van vandaag ;
/f/image/v2IhryWEhYlboiaIfweKy5tC.png?f=fotoalbum_medium)
Raar toch ? Er mist gewoon serieus A op de DC en dus ook hierdoor veel minder output op de AC.De Dip in de grafiek rond 10:30 is te verklaren, toen ik heb aan mijn wederhelft gevraagd of ze de DC uit en weer aan wilde zetten om te checken of dat verschil zou maken.
:strip_exif()/f/image/1MX3Yh8cOxGgnHEyey4Fi7YE.jpg?f=fotoalbum_small)
het rijtje met 4 panelen boven elkaar ligt ondertussen ook recht
Hopelijk is de situatie duidelijkl geschetst en kan iemand hier iets zinnigs over zeggen. Als ik 2 optimizers monteer op de schaduw panelen haalt dat trouwens niks uit, ik zie en merk dan geen verschil.
Als iemand met mij mee wil denken heel erg graag, dit is super irritant dat dan ineens de gehele set niet meer presteert.
De schalen van de grafieken zijn (totaal) niet gelijk. Voltage AC gaat wel goed?
dan zal het waarschijnlijk met je schaduwmanagement te maken hebben (als die omvormer dat heeft..). Al eens geprobeerd om dat voor een dagje uit (of juist aan) te zetten?Galaxis schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:12:
Enige tijd geleden hier al eens post gemaakt over dat een van mijn PV installaties wel eens vreem doet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
het rijtje met 4 panelen boven elkaar ligt ondertussen ook recht. Het betreft daarvan de bovenste 2 die in de ochtend schaduw pakken. Foto is genomen begin Oktober.
Misschien komt er op de ene dag wat meer diffuus licht op (via sluierbewolking) en ligt het paneel daardoor net niet in een harde schaduw.
Helaas op fase 2 reguleert de GoodWe ook terug. Zit nu aan de meterkast op 249v en op de GoodWe 251.9V . Hij schakelt van de 4200w terug naar ongeveer 2500w met ups en downs. Is dit niet uit te zetten, zodat hij alleen uitvalt bij 253v? of eventueel verhogen?de Peer schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:18:
[...]
Dat klopt dan. Goodwe schakelt inderdaad terug ipv uitvallen. Wees blij, velen zijn daar jaloers op!
Ook goodwe valt bij 253v uit want dat is verplicht. Juist daarom begint hij daarvoor al met terug regelen
volgens mij kun je dat uitzetten (HVRT setting (High-Voltage Ride-Through)), maar dat lijkt me juist onwenselijk want dan krijg je dus hetzelfde als de rest. Dat hij bij 253v helemaal uitvalt. Ook dat laatste kun je uitzetten overigens maar is niet legaal volgens mij.Rsport40 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:30:
[...]
Helaas op fase 2 reguleert de GoodWe ook terug. Zit nu aan de meterkast op 249v en op de GoodWe 251.3V . Hij schakelt van de 4200w terug naar ongeveer 2500w met ups en downs. Is dit niet uit te zetten, zodat hij alleen uitvalt bij 253v? of eventueel verhogen?
Het is geen technisch probleem, het is een regulatoir (wettelijk) issue, dat binnenkort versoepeld wordt.
Wat ik persoonlijk zou doen (maar daarvoor geef ik geen instructies/adviezen), is lekker die 253v beveiliging uitzetten zolang ik de enige in de straat ben die dat doet (de rest begrijpt er toch geen hol van). Ik zou dan echter wel zelf een beveiliging inbouwen zodat het nooit 270v kan worden, voor zover dat uberhaupt mogelijk is.
zelf heb ik er niet mee te maken overigens. het komt hier nooit boven de 242v.
[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 05-04-2023 13:38 ]
Ik zal vandaag eens die 2 panelen in dde schaduw gewoon los halen van de string. Eens kijken of dat beter gaat.de Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:21:
[...]
dan zal het waarschijnlijk met je schaduwmanagement te maken hebben (als die omvormer dat heeft..). Al eens geprobeerd om dat voor een dagje uit (of juist aan) te zetten?
Misschien komt er op de ene dag wat meer diffuus licht op (via sluierbewolking) en ligt het paneel daardoor net niet in een harde schaduw.
Heel veel dank! Oplossingen die met een mailtje geregeld zijn, zijn bijna haast wel mijn favoriete oplossingJvS schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:20:
[...]
APSystems DS3-L / Zonnepaneel weg valt in de ECU-R.
mailtje aan APsystems. Dit is een FW probleem met een of andere lichting.
Overigens logt de apsystems ECU unit wel het eea in een soort zigbee log oid.
@kevlar01 Heb ik ook aan gedacht, maar als er te veel wordt terug geleverd zou je een stijgend voltage op het net verwachten, en zou het probleem zich ook bij andere DS3-L en derde (vaste) omvormer moeten voordoen. Dat is niet het geval.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Ik heb een soort opstartprobleem in mijn omvormer wat ik eerst niet had. Ziet iemand direct iets geks in de onderstaande getallen?
:strip_exif()/f/image/7Nwilp0qOdpRiYoeqP9js8f7.jpg?f=fotoalbum_large)
In dit (bovenstaande) plaatje zie je dat mijn PV set met een Growatt min 2500 tlx en 8 keer 325 WP DMEGC (verdeeld over 2 strings) vrij weinig doet tot 11:15 en dan omhoog schiet. (L3 in het homewizard plaatje)
Opstart problemen ivp startspanning denk je dan. Maar de dagen ervoor wordt er wel eerder meer opgewekt. zie de dag ervoor:
:strip_exif()/f/image/xYWnLVPrVjvw26M2ZojPIo73.jpg?f=fotoalbum_large)
Het verschil is dat op de dag met het 'opstartprobleem' het vanaf 's morgens gelijk een goeie zonnige dag was. Het is echter niet zo dat één van de twee strings niks doet. De onderstaande getallen heb ik vanmorgen uit mijn omvormer gehaald:
(misschien verwarrend dit.. PV 1 en PV 2 hieronder zijn string 1 en 2 op de Growatt omvormer. En de Growatt omvormer zit op fase L3 op de Homewizard uitlezing hierboven
. Fase L2 is een andere omvormer en die blijft even buiten beschouwing)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H1wG9OCfIkTqSr0S6uSNbFrV.jpg?f=user_large)
Heeft iemand tips waar ik moet gaan zoeken?
Het is niet zo'n mega probleem, maar vond het wel opmerkelijk. Ik moet de 3 panelen op string 1 ook nog vervangen voor 3 andere dus dacht ik post het even, dan kan ik wellicht gelijk iets aanpassen mocht dit nodig zijn.
Edit: zelf dacht ik nog aan de optie dat er wellicht minder diffuus licht is op een zonnige dag, waardoor de startspanning niet gehaald wordt? Maar dan zou de omvormer toch niets moeten leveren en niet maar een klein beetje? Ik zal morgen ook even kijken hoe de stand van de zon is op de panelen om 11:10. Wellicht dat er iets qua schaduw net iets anders is.
:strip_exif()/f/image/7Nwilp0qOdpRiYoeqP9js8f7.jpg?f=fotoalbum_large)
In dit (bovenstaande) plaatje zie je dat mijn PV set met een Growatt min 2500 tlx en 8 keer 325 WP DMEGC (verdeeld over 2 strings) vrij weinig doet tot 11:15 en dan omhoog schiet. (L3 in het homewizard plaatje)
Opstart problemen ivp startspanning denk je dan. Maar de dagen ervoor wordt er wel eerder meer opgewekt. zie de dag ervoor:
:strip_exif()/f/image/xYWnLVPrVjvw26M2ZojPIo73.jpg?f=fotoalbum_large)
Het verschil is dat op de dag met het 'opstartprobleem' het vanaf 's morgens gelijk een goeie zonnige dag was. Het is echter niet zo dat één van de twee strings niks doet. De onderstaande getallen heb ik vanmorgen uit mijn omvormer gehaald:
(misschien verwarrend dit.. PV 1 en PV 2 hieronder zijn string 1 en 2 op de Growatt omvormer. En de Growatt omvormer zit op fase L3 op de Homewizard uitlezing hierboven

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H1wG9OCfIkTqSr0S6uSNbFrV.jpg?f=user_large)
Het is niet zo'n mega probleem, maar vond het wel opmerkelijk. Ik moet de 3 panelen op string 1 ook nog vervangen voor 3 andere dus dacht ik post het even, dan kan ik wellicht gelijk iets aanpassen mocht dit nodig zijn.
Edit: zelf dacht ik nog aan de optie dat er wellicht minder diffuus licht is op een zonnige dag, waardoor de startspanning niet gehaald wordt? Maar dan zou de omvormer toch niets moeten leveren en niet maar een klein beetje? Ik zal morgen ook even kijken hoe de stand van de zon is op de panelen om 11:10. Wellicht dat er iets qua schaduw net iets anders is.
[ Voor 13% gewijzigd door Evanrvb op 05-04-2023 16:06 ]
Euhm je laat nu de waarden van je slimme meter zien toch en niet van de omvormer?Evanrvb schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:52:
Ik heb een soort opstartprobleem in mijn omvormer wat ik eerst niet had. Ziet iemand direct iets geks in de onderstaande getallen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je niet gewoon meer stroom verbruikt in die ochtend waardoor de netto waarde van de slimme meter lager is?
Dus ik zou eens beginnen bij de basis. Wat zegt de omvormer? kun je daar geen grafiek van posten?
Geen ervaring helaas, maar ben wel geïnteresseerd in de oplossing aangezien ik ook een SMA Tripower overweeg straks als het huis klaar is.Andrehj schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:23:
[Afbeelding]
#team_UTC+1
Inderdaad de waardes uit de slimme meter omdat ik de Growatt nog niet online kan uitlezen (nog geen installateurscode), maar ik heb niet meer stroom verbruikt, op die fase zitten bijna geen kleine gebruikers en de grote verbruikers stonden niet aan (EV, koken, WP). Daarom ook even het onderste Excel plaatje toegevoegd. Dit zijn de waardes uit de omvormer op verschillende tijden vandaag.de Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:59:
[...]
Euhm je laat nu de waarden van je slimme meter zien toch en niet van de omvormer?
Heb je niet gewoon meer stroom verbruikt in die ochtend waardoor de netto waarde van de slimme meter lager is?
Dus ik zou eens beginnen bij de basis. Wat zegt de omvormer?
Je hebt het erover dat hij op zondag 'veel meer' doet, maar dat is toch maar 50-100 Watt continu? dat is bijna verwaarloosbaar dus dan kan hij beter besluiten om uit te blijven totdat er wat meer licht is.Evanrvb schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:02:
[...]
Inderdaad de waardes uit de slimme meter omdat ik de Growatt nog niet online kan uitlezen (nog geen installateurscode), maar ik heb niet meer stroom verbruikt, op die fase zitten bijna geen kleine gebruikers en de grote verbruikers stonden niet aan (EV, koken, WP). Daarom ook even het onderste Excel plaatje toegevoegd. Dit zijn de waardes uit de omvormer op verschillende tijden vandaag.
op zondag had je wat wolken en dus diffuus licht denk ik, waardoor de omvormer nét genoeg spanning kreeg om op te starten. Maar dat had hij net zo goed niet kunnen doen want het levert niets op.
Ik zie dus eigenlijk geen probleem. Als er geen (of nauwelijks) licht is kun je ook geen opbrengst verwachten.
Maar wat dus ook nog steeds kan: er hoeft maar 1 apparaat aan te staan om op de slimme meter een vlakke lijn te krijgen.
[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 05-04-2023 16:09 ]
Het verschil tussen zondag 11:00 en maandag 11:00 is 216W. Echter was het maandag ook 's ochtends al zonnig, in tegenstelling tot zondag, en zou er dus maandag juist veel meer opgewekt moeten worden. Je ziet ook dat op maandag rond 11:15 de omvormer opeens omhoog schiet naar zo'n 880W.de Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:06:
[...]
Je hebt het erover dat hij op zondag 'veel meer' doet, maar dat is toch maar 50-100 Watt continu? dat is bijna verwaarloosbaar dus dan kan hij beter besluiten om uit te blijven totdat er wat meer licht is.
op zondag had je wat wolken en dus diffuus licht denk ik, waardoor de omvormer nét genoeg spanning kreeg om op te starten. Maar dat had hij net zo goed niet kunnen doen want het levert niets op.
Ik vraag mij dus af waarom de omvormer in eens omhoog schiet van minimale opwekking naar 8x zoveel. Ik denk dat het iets met de opstartspanning te maken heeft, maar waarom wekt die dan de dagen daarvoor wel meer op voor 11:15?
De omvormer doet dus wel iets. Vandaag bijvoorbeeld 128W om 09:00 uur. Dit loopt dan langzaam op tot 11:15 en dan schiet die ineens omhoog naar 880W. Als het iets met opstartspanning te maken heeft dan zou die toch helemaal niets doen?
Er heeft geen apparatuur aangestaan wat het verschil veroorzaakt aangezien ik vandaag direct uit de omvormer informatie gehaald heb op 3 momenten.
Ik zal iig wat meer gaan zoeken op diffuus licht aangezien het daar wellicht mee te maken heeft. Het is ook geen groot probleem alleen wil wel ff weten waardoor het komt.
Er heeft geen apparatuur aangestaan wat het verschil veroorzaakt aangezien ik vandaag direct uit de omvormer informatie gehaald heb op 3 momenten.
Ik zal iig wat meer gaan zoeken op diffuus licht aangezien het daar wellicht mee te maken heeft. Het is ook geen groot probleem alleen wil wel ff weten waardoor het komt.
ok helder nu, het is wel een behoorlijke puzzle op deze manier. Ik gok ook op diffuus licht op zondagochtend. Iets anders kan ik niet bedenken (behalve dus energieverbruikers in je huis, maar je geeft aan dat dat niet het geval was).Evanrvb schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:14:
De omvormer doet dus wel iets. Vandaag bijvoorbeeld 128W om 09:00 uur. Dit loopt dan langzaam op tot 11:15 en dan schiet die ineens omhoog naar 880W. Als het iets met opstartspanning te maken heeft dan zou die toch helemaal niets doen?
je zegt L2 blijft buiten beschouwing, maar die laat wel exact hetzelfde patroon zien als L3, dus dat doet vermoeden dat ze aan dezelfde lichtomstandigheden blootgesteld werden, en dat het dus inderdaad met bewolking en diffuus licht te maken heeft.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 05-04-2023 16:18 ]
Volgens mij zitten we niet helemaal op 1 lijnde Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:16:
[...]
ok helder nu, het is wel een behoorlijke puzzle op deze manier. Ik gok ook op diffuus licht op zondagochtend. Iets anders kan ik niet bedenken (behalve dus energieverbruikers in je huis, maar je geeft aan dat dat niet het geval was).
je zegt L2 blijft buiten beschouwing, maar die laat wel exact hetzelfde patroon zien als L3, dus dat doet vermoeden dat ze aan dezelfde lichtomstandigheden blootgesteld werden, en dat het dus inderdaad met bewolking en diffuus licht te maken heeft.
Het wordt in de middag wel meer inderdaad, maar dit komt omdat deze panelen verdeeld over 2 strings op NO en ZW liggen. Daar zie je ook dat geleidelijk aan er meer opgewekt wordt en niet er 1 rechte lijn omhoog zit op een bepaald tijdstip.
Op zondag 2 april volgen ze inderdaad wel hetzelfde patroon, dit was een morgen waar er weinig tot geen zon was. Het verschil zit hem dus in de zonnige dagen waarbij het Growatt systeem (L3) ineens bijna niets doet tot 11:15.
Maar op zondag wel (zoals je zelf bevestigt). dat is mijn punt. Het ligt dus aan de lichtomstandigheden.Evanrvb schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:27:
[...]
Volgens mij zitten we niet helemaal op 1 lijnL2 laat juist niet het zelfde patroon zien, daar zie je juist dat er op maandag 3 april wel direct vanaf vroeg (08:00 uur ong) in de ochtend al goed opgewekt wordt.
de omvormer van L2 gaat alleen anders om met harde schaduw dan die van L3, lijkt het. En dat zou een prima verklaring zijn.
of liggen ze beide volledig in de zon? (die info ontbreekt ook in je post volgens mij?)
je zegt ook dat je het probleem eerst niet had, dus eerst gaf L2 wel gewoon flinke opbrengst in de ochtend?
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 05-04-2023 16:33 ]
bah, vorige jaar al last van die dips door het voltage maar toen viel het mee.
Vandaag de hele dag gemiddeld niet boven de 1500 uitgekomen, terwijl 3600 moet lukken.
Moet ik toch over naar 3 fase en op 1 of andere manier een 5 polige kabel naar de zolder krijgen....
:fill(white):strip_exif()/f/image/VOFnZANbhE2gtZdRWQJmuzDN.png?f=user_large)
(oranje vandaag, blauw gisteren)
fijn zo'n nieuwbouw wijk waar steeds wordt bijgebouwd xD
Vandaag de hele dag gemiddeld niet boven de 1500 uitgekomen, terwijl 3600 moet lukken.
Moet ik toch over naar 3 fase en op 1 of andere manier een 5 polige kabel naar de zolder krijgen....
:fill(white):strip_exif()/f/image/VOFnZANbhE2gtZdRWQJmuzDN.png?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Kodess op 05-04-2023 17:32 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Naar 3 fase overstappen gaat niet tot nauwelijks helpen hoor, zeker met zo'n kleine installatie gaat dat het verschil niet maken.Kodess schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:30:
bah, vorige jaar al last van die dips door het voltage maar toen viel het mee.
[Afbeelding]
Tenzij 1 van de 3 fases een veel lager voltage blijkt te hebben, dan kun je daar naar overstappen, maar dat is ook uitstel van executie waarschijnlijk.
Ik neem aan dat je een 1 fase omvormer hebt, zou je dan de hele omvormer willen vervangen? Dat is nogal duur en schiet je niet veel mee op. En voor zo'n kleine installatie is 3 fase ook wel overkill.
[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 05-04-2023 17:59 ]
Dat klinkt idd als een prima verklaring. Ik ga even uitzoeken of dat het is en of ik nog iets kan aanpassen.de Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:30:
[...]
Maar op zondag wel (zoals je zelf bevestigt). dat is mijn punt. Het ligt dus aan de lichtomstandigheden.
de omvormer van L2 gaat alleen anders om met harde schaduw dan die van L3, lijkt het. En dat zou een prima verklaring zijn.
of liggen ze beide volledig in de zon? (die info ontbreekt ook in je post volgens mij?)
je zegt ook dat je het probleem eerst niet had, dus eerst gaf L2 wel gewoon flinke opbrengst in de ochtend?
Ja ik dacht ik hou het kort, maar uiteindelijk koste het meer tijd om het uit te leggen hehe.
Met deze nieuwe omvormer zijn dit de eerste volledige zonnige dagen.
5100WP vermogen, 2000 bijleggen stond op de planning.... en dat op een 1 fase 3600 omvormer zetten is wel zondede Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:57:
[...]
Naar 3 fase overstappen gaat niet tot nauwelijks helpen hoor, zeker met zo'n kleine installatie gaat dat het verschil niet maken.
Tenzij 1 van de 3 fases een veel lager voltage blijkt te hebben, dan kun je daar naar overstappen, maar dat is ook uitstel van executie waarschijnlijk.
Ik neem aan dat je een 1 fase omvormer hebt, zou je dan de hele omvormer willen vervangen? Dat is nogal duur en schiet je niet veel mee op. En voor zo'n kleine installatie is 3 fase ook wel overkill.
Heb al fase wisseltje gespeeld maar alle fases zijn heerlijk hoog inderdaad. Met een 3 fase omvormer kan ik mijn spul tenminste verdelen over de fases, 't scheelt tenminste iets, de kabel naar de omvormer is nu ook iets van 10 meter wat bij de omvormer het voltage net over 252V zet
[ Voor 8% gewijzigd door Kodess op 05-04-2023 20:27 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Weet je zeker dat je omvormer dat kan. Mijn SB3.0-1AV-41 kent die parameters helemaal niet.Andrehj schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:23:
Alternatief zou zijn om via modbus het vermogen te reduceren afh van de AC spanning.
Die vermogens reductie heb ik al eens gedaan met node-red voor Fronius. En ook even voor SMA geprobeerd.
[ Voor 14% gewijzigd door jobr op 06-04-2023 19:35 ]
Ik weet niet waarom, maar ik had van jou een correcte omschrijving verwacht; net genoeg licht, en dus net genoeg -STROOM- om op te starten.de Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:06:
[...] waardoor de omvormer nét genoeg spanning kreeg om op te starten.
Één apparaat geeft meestal alleen een verschuiving van de grafiek, niet een afvlakking.Ik zie dus eigenlijk geen probleem. Als er geen (of nauwelijks) licht is kun je ook geen opbrengst verwachten.
Maar wat dus ook nog steeds kan: er hoeft maar 1 apparaat aan te staan om op de slimme meter een vlakke lijn te krijgen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
En als dat helpt, kan je ze ook op een micro zetten ipv optimizers. Hou je ze verder los van de rest.Galaxis schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:44:
[...] Ik zal vandaag eens die 2 panelen in dde schaduw gewoon los halen van de string. Eens kijken of dat beter gaat.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Een omvormer krijgt spanning en trekt zelf stroom. Maar het gaat uiteindelijk om het beschikbare vermogenonetime schreef op donderdag 6 april 2023 @ 01:23:
[...]
Ik weet niet waarom, maar ik had van jou een correcte omschrijving verwacht; net genoeg licht, en dus net genoeg -STROOM- om op te starten.
Een vraagje: is het mogelijk om op een stringomvormer bijvoorbeeld 9 stuks 420Wp panelen en te plaatsen en 2 stuks 550Wp panelen? Of ben je dan automatisch aangewezen op micro omvormers / optimizers?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
@Joris 407 dat kan zonder optimisers als de stroom die ze leveren (bijna) gelijk is. Het is een serieschakeling, dus de panelen die de minste stroom kunnen leveren zijn de beperkende factor.
de Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:06:
[...] waardoor de omvormer nét genoeg spanning kreeg om op te starten. [...]
onetime schreef op donderdag 6 april 2023 @ 01:23:
[...] Ik weet niet waarom, maar ik had van jou een correcte omschrijving verwacht; net genoeg licht, en dus net genoeg -STROOM- om op te starten. [...]
Ik weet niet waarom je deze reactie schrijft, want al is het waar, in de context van de reacties is het toch echt zo dat een omvormer door onvoldoende beschikbare -STROOM- niet kan opstarten. En dus niet genoeg stroom krijgt.Martin7182 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 06:16:
[...] Een omvormer krijgt spanning en trekt zelf stroom. Maar het gaat uiteindelijk om het beschikbare vermogen
Als er ook maar een redelijke hoeveelheid licht is, dan is de spanning er. Tenzij de omvormer teveel stroom trekt, dan stort de spanning in. De hoeveelheid beschikbare -STROOM- is evenredig met de hoeveelheid licht.
Bij het opstarten komt eerst de spanning vrij snel op, als de omvormer daardoor (en voor deze stap voldoende beschikbare stroom krijgt, omdat als de omvormer teveel 'trekt' de spanning niet opkomt) wakker wordt, gaat hij eerst een zelftest doen, en daar voldoende stroom voor krijgt, dan kan hij doorstarten en kan de mppt stroom gaan trekken om te kijken hoeveel stroom hij kan krijgen.
Dankje, ik zal kijken in de specsMartin7182 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:15:
@Joris 407 dat kan zonder optimisers als de stroom die ze leveren (bijna) gelijk is. Het is een serieschakeling, dus de panelen die de minste stroom kunnen leveren zijn de beperkende factor.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Hier zit ik met een 1-fase hoofdaansluiting (40A) en 2 omvormers. Een 5K oost-west en een 1K zuid.de Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:32:
[...]
volgens mij kun je dat uitzetten (HVRT setting (High-Voltage Ride-Through)), maar dat lijkt me juist onwenselijk want dan krijg je dus hetzelfde als de rest. Dat hij bij 253v helemaal uitvalt. Ook dat laatste kun je uitzetten overigens maar is niet legaal volgens mij.
Het is geen technisch probleem, het is een regulatoir (wettelijk) issue, dat binnenkort versoepeld wordt.
Wat ik persoonlijk zou doen (maar daarvoor geef ik geen instructies/adviezen), is lekker die 253v beveiliging uitzetten zolang ik de enige in de straat ben die dat doet (de rest begrijpt er toch geen hol van). Ik zou dan echter wel zelf een beveiliging inbouwen zodat het nooit 270v kan worden, voor zover dat uberhaupt mogelijk is.
zelf heb ik er niet mee te maken overigens. het komt hier nooit boven de 242v.
Die 1-fase wil ik behouden om een elektrische auto op 1-fase snel te kunnen laden, dat blijft dus zo.
Het voltage loopt in de meterkast al aardig op. op mooie dagen 250 volt en bij de omvormer (over 6mm kabel) meet ik al bijna 253 volt. In de settings heb ik hem maar vast op 256 gezet voor wat extra ruimte. Ik weet uit ervaring dat iets later in het jaar de voltages nog iets hoger liggen en hij dan zal uitschakelen. En de rest van de wijk snapt er toch niks van
Straks probeer ik zoveel mogelijk de auto (met zappi) te laden op het moment van de opbrengst, dat zorgt voor een mooie daling van het voltage. Echter heb ik veel meer opbrengst dan dat ik in de accu kan proppen, dus het stopt vanzelf een keer.
Wat ik me nu bedenk is dat 256 volt bij de omvormer met kabelverlies alsnog bijna 253 volt kan zijn in de meterkast.
[ Voor 3% gewijzigd door Headshot_NL op 06-04-2023 10:40 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Vraagje, mijn Solis S6 omvormer heeft ook mogelijkheid om advanced informatie te bekijken, maar hier zit een wachtwoord op, moet ik dit bij de installateur opvragen? (of zou dat een generiek wachtwoord zijn standaard?)
Standaard password 0010 bij Solis dus
Standaard password 0010 bij Solis dus
[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 06-04-2023 11:55 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Sterker nog, 256 V bij de omvormer kan meer dan 253 V in de meterkast zijn, b.v. als zonder jouw omvormer de spanning al dicht tegen de 253 V zit en jouw omvormer levert, door wat voor reden dan ook, minder dan gebruikelijk. Dan compenseer je 3 V terwijl de kabel minder dan 3 V verlies geeft. Idealiter zou de maximale spanning moeten meelopen met je kabelverlies binnenshuis.Headshot_NL schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:37:
[...]
Wat ik me nu bedenk is dat 256 volt bij de omvormer met kabelverlies alsnog bijna 253 volt kan zijn in de meterkast.
Iemand enig idee of je meerdere Goodwe omvormers kan koppelen in Sems zodat je alles in 1 pagina ziet?
Of moet je ze dan koppelen via RS485 en dan een externe EzLogger Pro de data naar Sems laten sturen?
Ik wil van de zomer/nazomer mijn systeem uitbreiden en heb nu 1 (volle) Goodwe 4K2 T-DS met alles op zuid, en wil 1 van de 2 strings ombouwen naar oost-west (waar van één van de oriëntaties en eigen omvormer krijgt).
Of moet je ze dan koppelen via RS485 en dan een externe EzLogger Pro de data naar Sems laten sturen?
Ik wil van de zomer/nazomer mijn systeem uitbreiden en heb nu 1 (volle) Goodwe 4K2 T-DS met alles op zuid, en wil 1 van de 2 strings ombouwen naar oost-west (waar van één van de oriëntaties en eigen omvormer krijgt).
Inderdaad.Martin7182 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:51:
[...]
Sterker nog, 256 V bij de omvormer kan meer dan 253 V in de meterkast zijn, b.v. als zonder jouw omvormer de spanning al dicht tegen de 253 V zit en jouw omvormer levert, door wat voor reden dan ook, minder dan gebruikelijk. Dan compenseer je 3 V terwijl de kabel minder dan 3 V verlies geeft. Idealiter zou de maximale spanning moeten meelopen met je kabelverlies binnenshuis.
De spanningsval die ik volgens berekening heb gemaakt is maximaal 3,33 volt. Maar dat is bij volledige belasting van 5000 watt. Bij 3600 is dat slechts 2,53 volt.
Echter is de spanning vaak pas erg hoog tegen het maximumvermogen van de omvormer.
Ja in theorie kan hij in de meterkast nu dus wel net iets boven de 253 volt uitkomen. Maar van die paar volt zullen vast geen gekke dingen gebeuren.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
ik heb 4 Goodwe omvormers in de SEMS app. dan heb je een overzicht. Maar je ziet bijvoorbeeld niet de grafieken tegelijk. en ook de totale opbrengst (de som van die 4, in kWh) staat nergens.LooneyTunes schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:12:
Iemand enig idee of je meerdere Goodwe omvormers kan koppelen in Sems zodat je alles in 1 pagina ziet?
de Grafieken kun je wel in 1 overzicht krijgen door het (via Wifi) uit te lezen in bijvoorbeeld Home Assistant.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 06-04-2023 13:50 ]
Uitlezen via wifi (ik heb hier alleen maar een LAN liggen) levert meer info op?de Peer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:50:
de Grafieken kun je wel in 1 overzicht krijgen door het (via Wifi) uit te lezen in bijvoorbeeld Home Assistant.
Het enig wat ik hier zie op de omvormer's IP adres is de interface van de LAN-module. (en de app draait niet op een Nokia 3310
/f/image/M9mj8v77bX5yD6U6lCmzaYGq.png?f=fotoalbum_large)
Oh dat weet ik niet, is het enige waar ik ervaring mee heb. Ik had moeten zeggen: uitlezen via de cloud. Kan ook via LAN dus.LooneyTunes schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:10:
[...]
Uitlezen via wifi (ik heb hier alleen maar een LAN liggen) levert meer info op?
Ik lees gewoon alles uit via de Home Assistant Goodwe integratie. dus alle opbrengsten, omvormer temperatuur, voltages etc etc.
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 06-04-2023 14:23 ]
Ik ben bezig met diverse offertes voor zonnepanelen, nu vraagt een partij nog specifiek een foto van de elektriciteitsmeter en niet de groepenkast.
- Waarvoor is dit?
- Moet ik het E nummer afschermen of maakt dat weinig uit?
- Waarvoor is dit?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
waarschijnlijk om te kijken of je een meter hebt die in staat is terug te leveren. anders moet je mogelijk 8 maanden wachten tot er een nieuwe meter voor je beschikbaar is (in Liander gebied).DutchWing schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:29:
Ik ben bezig met diverse offertes voor zonnepanelen, nu vraagt een partij nog specifiek een foto van de elektriciteitsmeter en niet de groepenkast.
- Waarvoor is dit?
Afschermen niet nodig, tenzij je de partij niet vertrouwt, maar dan zou ik sowieso niet met ze verder gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 06-04-2023 14:31 ]
Duidelijk!de Peer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:31:
[...]
waarschijnlijk om te kijken of je een meter hebt die in staat is terug te leveren. anders moet je mogelijk 8 maanden wachten tot er een nieuwe meter voor je beschikbaar is (in Liander gebied).
Afschermen niet nodig, tenzij je de partij niet vertrouwt, maar dan zou ik sowieso niet met ze verder gaan.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
8 maanden ?! Christus te paard dan moet ik ff onthouden voor als ik mijn meterkast naar 3 fase laat omvouwende Peer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:31:
[...]
waarschijnlijk om te kijken of je een meter hebt die in staat is terug te leveren. anders moet je mogelijk 8 maanden wachten tot er een nieuwe meter voor je beschikbaar is (in Liander gebied).

gelukkig kan ik voorlopig nog een volledige 3,6kW set kwijt voordat ik dat moet gaan doen.
Ja voor recente ontwikkelingen kun je dit topic volgen:Xqlus1ve schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:36:
[...]
8 maanden ?! Christus te paard dan moet ik ff onthouden voor als ik mijn meterkast naar 3 fase laat omvouwen![]()
gelukkig kan ik voorlopig nog een volledige 3,6kW set kwijt voordat ik dat moet gaan doen.
3 fasen Metertekort Liander
Het bijzondere is dat bijvoorbeeld Enexis soms binnen enkele weken een 2e(!) slimme meter kan plaatsen bij mensen die een SAP willen hebben (2e slimme meter). dus je bent echt afhankelijk van je netbeheerder.
Vraagje (denk dat het te weinig is voor een eigen topic):
Ik heb nu op 1 ingang van mijn omvormer (Kostal Plenticore 7.0) 3 parallelle strings van 5 Solar Frontier SF-165 panelen op NW.
Nu wil ik graag nog 2 strings van 5 Solar Frontier SF-170 panelen op ZO toevoegen.
Kan ik deze parallel op dezelfde ingang zetten? Overige ingangen zijn namelijk al bezet, omvormer heeft qua vermogen nog voldoende ruimte
Ik heb nu op 1 ingang van mijn omvormer (Kostal Plenticore 7.0) 3 parallelle strings van 5 Solar Frontier SF-165 panelen op NW.
Nu wil ik graag nog 2 strings van 5 Solar Frontier SF-170 panelen op ZO toevoegen.
Kan ik deze parallel op dezelfde ingang zetten? Overige ingangen zijn namelijk al bezet, omvormer heeft qua vermogen nog voldoende ruimte
Waarom zou je nog SF-panelen gebruiken? Die dingen waren hot in 2014, niet 2023.
Omdat ik dan (hopelijk) geen extra omvormer hoef te plaatsen.
@NielsOo In verband met de max reverse current moet je dan diodes of zekeringen toevoegen, iirc.
Even terugzoeken in de 2014 topics
Even terugzoeken in de 2014 topics
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zijn er mensen die de thomas berger site gebruiken ter vergelijkig voor dat piek en dagopbrengst ? Ik kwam consistent 10-12% onder die target in de 3 dagen dat we een volledige curve hadden afgelopen week.
Ik kwam daardoor anderhalve kWh lager uit per dag en zon 200-275 watt op op de hoogste uren van de dag uit.
Ik heb zelfs 2x de dak hoek en de oriëntatie in graden en coördinaten gecontroleerd.
Is dit gewoon verlies van het systeem dat afwijkt van de berekening die hij voor die site gebruikt heeft (waarschijnlijk zijn eigen setup) of komt dit door warmte van de panelen doordat ze continu warm zijn wat niet meegenomen word in die grafieken of het voltage dat 25 watt lijkt te zakken met een parabool dag. Voltage is al niet te hoog doordat het maar 8 panelen zijn, met een vol zon dag dus maar 260 a 265 volt rond het middaguur wat al niet te hoog is doordat het maar 8 panelen zijn.
De pieken met wolken zijn wel hoog dus verwacht niet dat er een defect paneel od deel van een paneel tussen zit. Ze zijn zelfs een aantal keer hoger geweest als wat er aangegeven is in de berekening.
Als dit gedrag normaal is dan is mijn omvormer echt behoorlijk te zwaar voor de 8 panelen die ik heb liggen want dan ga ik nooit boven de 2400w op piek uren uitkomen met een 3300 omvormer. Al verwacht ik niet dat dat een probleem voor opbrengst zal zijn gezien de 2500, 3000 en 3300 allemaal hetzelfde opstart voltage enz hebben. Helaas een ruimte voor meer panelen op deze string zonder serieuze schaduw issues.
Enig inzicht of ervaringen van anderen met deze site zijn welkom. Want de data die er nu uit komt lijkt voor mij ver van realistisch en PVGIS is nog veel optimistischer dan https://www.thomasberger.be
link naar mijn setup: https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0
Edit : Extra info, kabel van laatste paneel naar de omvormer is minder als 7 meter lang en kabel van de omvormer naar de meterkast is 50 cm. Beide 4mm²
Ik kwam daardoor anderhalve kWh lager uit per dag en zon 200-275 watt op op de hoogste uren van de dag uit.
Ik heb zelfs 2x de dak hoek en de oriëntatie in graden en coördinaten gecontroleerd.
Is dit gewoon verlies van het systeem dat afwijkt van de berekening die hij voor die site gebruikt heeft (waarschijnlijk zijn eigen setup) of komt dit door warmte van de panelen doordat ze continu warm zijn wat niet meegenomen word in die grafieken of het voltage dat 25 watt lijkt te zakken met een parabool dag. Voltage is al niet te hoog doordat het maar 8 panelen zijn, met een vol zon dag dus maar 260 a 265 volt rond het middaguur wat al niet te hoog is doordat het maar 8 panelen zijn.
De pieken met wolken zijn wel hoog dus verwacht niet dat er een defect paneel od deel van een paneel tussen zit. Ze zijn zelfs een aantal keer hoger geweest als wat er aangegeven is in de berekening.
Als dit gedrag normaal is dan is mijn omvormer echt behoorlijk te zwaar voor de 8 panelen die ik heb liggen want dan ga ik nooit boven de 2400w op piek uren uitkomen met een 3300 omvormer. Al verwacht ik niet dat dat een probleem voor opbrengst zal zijn gezien de 2500, 3000 en 3300 allemaal hetzelfde opstart voltage enz hebben. Helaas een ruimte voor meer panelen op deze string zonder serieuze schaduw issues.
Enig inzicht of ervaringen van anderen met deze site zijn welkom. Want de data die er nu uit komt lijkt voor mij ver van realistisch en PVGIS is nog veel optimistischer dan https://www.thomasberger.be
Edit : Extra info, kabel van laatste paneel naar de omvormer is minder als 7 meter lang en kabel van de omvormer naar de meterkast is 50 cm. Beide 4mm²
[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 07-04-2023 12:44 ]
@computerjunky, ik ben er wel door pvcalc achter gekomen dat één paneel het niet deed. Mijn voordeel was dat ik 2 strings heb, één van 5 en één van 6 panelen en die laatste deed hetzelfde qua spanning als die van 5 panelen.
Nu het is opgelost, haal ik op een heldere dag zo'n 10% meer vermogen op de piek tijdstippen dan PVCalc aangeeft.
Op een halfbewolkte dag haal je inderdaad nog hogere pieken omdat je meer diffuse straling hebt.
Deel anders je setup (omvormer, panelen) en ook grafieken van je daadwerkelijke vermogen op een heldere dag.
Nu het is opgelost, haal ik op een heldere dag zo'n 10% meer vermogen op de piek tijdstippen dan PVCalc aangeeft.
Op een halfbewolkte dag haal je inderdaad nog hogere pieken omdat je meer diffuse straling hebt.
Deel anders je setup (omvormer, panelen) en ook grafieken van je daadwerkelijke vermogen op een heldere dag.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
Ik kom 7% lager uit dan Thomas Berger, maar ik heb toch een aantal van mijn 27 panelen die achter dakkapellen en schoorstenen liggen. Dus ik vind het logisch dat ik niet de 100% van zijn berekening haal.computerjunky schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:42:
Zijn er mensen die de thomas berger site gebruiken ter vergelijkig voor dat piek en dagopbrengst ? Ik kwam consistent 10-12% onder die target in de 3 dagen dat we een volledige curve hadden afgelopen week.
Ik keek ook even naar 1 paneel die wel altijd vol in de zon ligt en daar heb ik 2,04 kWh t.o.v. 2,182 kWh volgens TB. Dat is ook 7% verschil, dat is dan weer wel vreemd.
Bij mijn opstelling haal ik ook een hogere werkelijke opbrengst dan de site voorspeld. Volgens de site maximaal rond de 6350 W, volgens de omvormer maximaal 2x3700 W. Maximale dag opbrengst komt wel aardig overeen, 45kWh volgens de site tegen ongeveer 46 kWh volgens de omvormer.
Ik zit met 16 x 300W op een plat dak (12 graden ZO-NW) op een onbewolkte dag (3 april) ook ruim 10% boven de "max clear sky" opbrengst van PVCalc.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Omvormer (3300WP versie) :mastair schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:57:
@computerjunky, ik ben er wel door pvcalc achter gekomen dat één paneel het niet deed. Mijn voordeel was dat ik 2 strings heb, één van 5 en één van 6 panelen en die laatste deed hetzelfde qua spanning als die van 5 panelen.
/f/image/8CosoZZKRCanxIt02HGwbvy2.png?f=fotoalbum_large)
Panelen (390wp variant) :
/f/image/zX4FqBzO6E99DiLJfz0q4M2b.png?f=fotoalbum_large)
rest helaas via oude growatt site want de nieuwe laat het weer eens afweten maar data is hetzelfde :
:fill(white):strip_exif()/f/image/a2pFOigZjCOIpBKYPgWosQPs.png?f=user_large)
/f/image/8YL3xniDw5pd0Zkn1ykO0EHf.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Xad1by9oQeF1k9BaYg0iqLBI.png?f=user_large)
Het piek voltage komt dus wel redelijk overeen met wat je van de panelen kan verwachten maar alleen in de ochtend.
Het verschil tussen PAC en PV1 is ook niet enorm te noemen en is in lijn met de efficiëntie van de omvormer.
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0
[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 07-04-2023 13:18 ]
Hier doen de 12x 175Wp SFjes op het garagedak het nog prima hoor.Señor Sjon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:15:
Waarom zou je nog SF-panelen gebruiken? Die dingen waren hot in 2014, niet 2023.
Laatst nog eens zitten rekenen aan nieuwe panelen met hogere opbrengt, maar ga er nauwelijks op vooruit ivm minder panelen ivm afmetingenm dak.
Bijvoorbeeld omdat die panelen op een spanning van 87V werken. Ik heb er zelf om die reden net 4 op de kop getikt. Kom ik met 4 panelen op mijn dakkapel nog ruim over de opstartspanning van de vrije mppt op de omvormer.Señor Sjon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:15:
Maar ook om esthetische reden kan ik me er wat bij voorstellen. Als je al solar frontiers hebt liggen is het wel zo fraai om het dakvlak te vullen met dezelfde panelen. Om de kosten hoef je het niet te laten, op marktplaats gaan ongebruikte SF-panelen voor rond de 75euro (44ct/Wp), dat is vergelijkbaar met nieuwe zwarte mono's. Het enige nadeel is eigenlijk vermogen per oppervlakte, maar goed, als je dak genoeg hebt.
Regeren is vooruitschuiven
Het ging me meer om het vermogen/m². Zelf vind ik het jammer dat de techniek niet verder gebracht kon worden, het was altijd een mooi paneel.
Ja mooie panelen, en een pak milieuvriendelijker te produceren dan mono's. Maar ook duurder, en minder energie per m2.Señor Sjon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:26:
Het ging me meer om het vermogen/m². Zelf vind ik het jammer dat de techniek niet verder gebracht kon worden, het was altijd een mooi paneel.
Regeren is vooruitschuiven
Zelfde aantal (nagenoeg) gelijke panelen zou geen probleem mogen zijn. Vooral bij SF.NielsOo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:30:
Vraagje (denk dat het te weinig is voor een eigen topic):
Ik ben aan het rekenen en kan oost west (onder een hoek van ongeveer 45 graden) 10 panelen oost en 9 panelen west kwijt. (vrij van obstakels)
Elk paneel is 405Wp.
Kan ik ergens berekenen wat het maximaal vermogen is dat ik als omvormer nodig heb? Dus het maximaal vermogen dat de oost/west opstelling gedurende de dag kan opwekken.
Ik ben met sunnydesign bezig geweest maar die adviseert mij een 5,6 of 8kW omvormer maar ik kan daar niet uithalen wat er piek verwacht wordt uit de panelen.
Ik wil bereiken dat de omvormer licht overbemeten is. Is daar een soort vuistregel voor daar zou ik ook al blij mee zijn?
Elk paneel is 405Wp.
Kan ik ergens berekenen wat het maximaal vermogen is dat ik als omvormer nodig heb? Dus het maximaal vermogen dat de oost/west opstelling gedurende de dag kan opwekken.
Ik ben met sunnydesign bezig geweest maar die adviseert mij een 5,6 of 8kW omvormer maar ik kan daar niet uithalen wat er piek verwacht wordt uit de panelen.
Ik wil bereiken dat de omvormer licht overbemeten is. Is daar een soort vuistregel voor daar zou ik ook al blij mee zijn?
@rdfeij Totale hoek tussen de panelen 900? -> cos(45)*10*405 + (cos(45)*9*405) = 5k4W 5kW is genoeg.
is dit niet heel kort door de bocht?onetime schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:17:
@rdfeij Totale hoek tussen de panelen 900? -> cos(45)*10*405 + (cos(45)*9*405) = 5k4W 5kW is genoeg.
Ik denk dat je met 5kW nog steeds erg ruim zit.
En dan hebben we het nog niet eens over hoe niet vaak deze maximale opwekking situatie per jaar hier in NL voorkomt. Waardoor een overbemeten omvormer je helemaal niets oplevert en daarom vaak wort gezegd dat je juist een minder grote omvormer moet nemen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Via PVCalc van Thomas Berger kan je beide delen tegelijk invoeren.rdfeij schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:01:
Ik ben aan het rekenen en kan oost west (onder een hoek van ongeveer 45 graden) 10 panelen oost en 9 panelen west kwijt. (vrij van obstakels)
Elk paneel is 405Wp.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
[/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren