Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-04 20:23
Vorige week heb ik een verzwaring aangevraagd naar 3 fasen bij Liander. Dit i.v.m. de toekomstige aanschaf van een EV en Zonnepanelen. Verder koken we al op inductie. Zoals verwacht dezelfde dag een mailtje terug dat de opdracht niet ingepland kan worden i.v.m. de metertekort.

In april was het zelfs in het nieuws. Wegens grondstoffen en chiptekort waren de meters helemaal niet leverbaar.
Via deze pagina van Liander staat dat de meters weer mondjesmaat leverbaar is en dat eerst oude aanvragen behandeld gaan worden. Zodra er weer slimme meters beschikbaar zijn word er weer contact opgenomen.

Wat is jullie ervaringen qua wachttijd? Wanneer hebben jullie de verzwaring aangevraagd? En wanneer is er een afspraak gemaakt? Of moeten Julie nog steeds wachten?

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb in mei de aanvraag gedaan, en toevallig gisteren een mailtje gehad dat er weer wat voorraad was van meters en dat ik na 20 september een afspraak kan maken. Dus een kleine 3 maanden, ze zeggen dat ik voor 2 november gebruik kan gaan maken van de nieuwe zwaardere stroomaansluiting.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:57
Ik heb ook vorige week een aanvraag gedaan. Tijdens de aanvraag kon ik week 44 invullen in de planning. Ik ga er vanuit dat dit niet gehaald gaat worden. Maar ik heb nog geen bericht gehad hierover verder. Alleen dat de aanvraag binnen is gekomen.

Dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
rikadoo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:33:
Ik heb in mei de aanvraag gedaan, en toevallig gisteren een mailtje gehad dat er weer wat voorraad was van meters en dat ik na 20 september een afspraak kan maken. Dus een kleine 3 maanden, ze zeggen dat ik voor 2 november gebruik kan gaan maken van de nieuwe zwaardere stroomaansluiting.
Dan heb je het toch al over een totale doorlooptijd van 6 maanden! :/
Nu waren de meter natuurlijk even helemaal niet leverbaar. Nu inmiddels wel weer mondjesmaat. Hopelijk zal dat de wachttijd iets verkorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
kipfel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:51:
Ik heb ook vorige week een aanvraag gedaan. Tijdens de aanvraag kon ik week 44 invullen in de planning. Ik ga er vanuit dat dit niet gehaald gaat worden. Maar ik heb nog geen bericht gehad hierover verder. Alleen dat de aanvraag binnen is gekomen.

Dus ben benieuwd.
Hier ook week 44 ingevuld. Eerder kon helaas niet. Ik ga er ook niet vanuit dat dit gehaald gaat worden. Ik denk dat we al gauw richting het eind van het jaar gaan.

Onze zonnepanelen zullen er ook wel pas eind van het jaar op liggen. Hopelijk niet al te lang werkloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 13:12

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Op 6 juli aanvraag gedaan (+ datum gekozen), dag later bericht dat het voorlopig niet mogelijk is en dat ik later meer hoor. Nou heb ik de aansluiting pas volgend jaar nodig dus geen haast hier :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
die verzwaring is leuk maar niet per se noodzakelijk toch zo op het eerste gezicht? Je hebt nu denk ik een 1x35A aansluiting, daar kan stiekem best veel op.

- Zonnepanelen leveren juist stroom en kun je dus juist van het benodigd vermogen aftrekken
- inductie heb je nu al, maar zal wel 2x16A kookgroep zijn en die zullen vrijwel nooit hun volledig vermogen trekken
- blijft over die EV opladen. Natuurlijk is het wel lekker als je dat sneller kunt doen dan met een 16A groepje maar zelfs als het daar bij blijft kun je nog steeds 3,6 kW laden en als je dat een nacht lang doet (12 uur) heb je toch alweer 43 kWh (ofwel ~250-300 km bereik) te pakken.

Dus eigenlijk vooral dit:
wacht niet te lang met dingen doen als dit de enige hobbel is in het traject, want 3 fase is vaak niet noodzakelijk (tenzij je een paleis van een huis hebt met 50 zonnepanelen en 2 dikke Teslas tegelijk wilt superchargen natuurlijk :+

[ Voor 16% gewijzigd door Fr33z op 24-08-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urithar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb dit eerder dit jaar gedaan via Liander ivm toekomstige uitbreidingen. Liep uiteindelijk als volgt:
1 april aanvraag gedaan
11 mei oorspronkelijke plaatsingsdatum (begin mei geannuleerd door Liander)
19 juli daadwerkelijke plaatsingsdatum

Viel me wel op dat er al een gasmeter gekoppeld was aan de nieuwe meter (zie er nu 2) en mijn energieleverancier kan mijn gasverbruik niet meer uitlezen, maar daar komt nog een monteur voor langs, dat kon gelukkig relatief snel ( binnen 2 weken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:43

PB-powell

Mr. Laziness

rikadoo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:33:
Precies hetzelfde hier! Gisteren mail gekregen dat we voor november de aansluiting krijgen. Wij hebben half mei de aanvraag gedaan.
En ja dat is een lange doorlooptijd en nee je kan er niks aan doen… heb liander ook vervloekt maar het is niet anders

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
Fr33z schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:32:
die verzwaring is leuk maar niet per se noodzakelijk toch zo op het eerste gezicht? Je hebt nu denk ik een 1x35A aansluiting, daar kan stiekem best veel op.

- Zonnepanelen leveren juist stroom en kun je dus juist van het benodigd vermogen aftrekken
- inductie heb je nu al, maar zal wel 2x16A kookgroep zijn en die zullen vrijwel nooit hun volledig vermogen trekken
- blijft over die EV opladen. Natuurlijk is het wel lekker als je dat sneller kunt doen dan met een 16A groepje maar zelfs als het daar bij blijft kun je nog steeds 3,6 kW laden en als je dat een nacht lang doet (12 uur) heb je toch alweer 43 kWh (ofwel ~250-300 km bereik) te pakken.

Dus eigenlijk vooral dit:
wacht niet te lang met dingen doen als dit de enige hobbel is in het traject, want 3 fase is vaak niet noodzakelijk (tenzij je een paleis van een huis hebt met 50 zonnepanelen en 2 dikke Teslas tegelijk wilt superchargen natuurlijk :+
Met 1 fase 35A zit je wel snel aan de limiet qua wat je aan zonnepanelen kunt aansluiten, een 5K omvormer is dan de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:34

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Toevallig dit topic!

Heb begin dit jaar (januari) een aanvraag gedaan voor 3F in Almere. Hele tijd niets gehoord en inderdaad ook de mail gekregen dat er geen voorraad was.

Vervolgens op 11 augustus, toen we op vakantie waren, onaangekondigd een monteur voor de deur om de meterkast te verzwaren. Monteur kon uiteraard rechtsomkeer en heb nu een nieuwe afspraak staan voor komende dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik kreeg ook zo'n afwijzing na een paar weken. Ik weet echter niet helemaal welk onderdeel nu niet leverbaar is? Ik heb een ISKRA AM550 slimme meter op mijn 1x35 aansluiting, en volgens mij heeft mijn vader exact dezelfde op zijn 3x25 aansluiting. Zit hier nog verschil in, of is er een ander onderdeel wat er voor zorgt dat ik geen verzwaring kan krijgen? Hoofdzekering/splitsing oid?
Als ik zoek op AM550 3 fase vind ik de handleiding voor de AM550-TD2 voor driefase, en ik heb blijkbaar de AM550-ED1. Is dat dan het verschil?

Ik had verwacht de verzwaring nodig te hebben ivm nieuwe keuken, maar zoals hierboven al genoemd kan dat ook met 1x35A. Aangezien ik eerst de verbouwing van de keuken afwacht voor ik zonnepanelen neem, heb ik er verder nog niet achteraan gezeten maar ik wil wel graag weten of ik later dit jaar of begin volgend jaar bijvoorbeeld wel kan verzwaren (ivm zonnepanelen en over een paar jaar wss elektrische auto)

[ Voor 10% gewijzigd door gwystyl op 24-08-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Ik heb ook de verzwaring aangevraagd, maar wat later dan jullie allemaal. Ik kon wel in week 38 plannen, maar dat gaan ze nooit halen verwacht ik. Telefonisch gaven ze aan dat ik begin volgend jaar de nieuwe meter waarschijnlijk pas kan verwachten.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
kipfel schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:58:
[...]

Met 1 fase 35A zit je wel snel aan de limiet qua wat je aan zonnepanelen kunt aansluiten, een 5K omvormer is dan de max.
Tsja, beetje de vraag wat je snel noemt. Als je de normen superstrikt volgt moet je dan max 25A omvormer afzekeren en kun je 5700W omvormer ophangen. Daar kun je zelfs op vol zuid minimaal 5700/0,8 = 7125Wp aan panelen op leggen (de 80% is vanwege NOCT-condities die voor NL veel beter passen en de STC-waardes van panelen). Dat dus al ~18 zonnepanelen. Als je dan ook nog 2 richtingen hebt (bijv. oost en west) dan kun je vrij gemakkelijk naar ~25 panelen. Dus ja, is dat snel of valt het wel mee 8) 8) Hangt nogal van je huis af zeg maar.

(en de echte fanatieke PV-liefhebbers zekeren hun omvormer waarschijnlijk af op 32 of zelfs 35A, dan kun je nog wat verder maar dat is buiten scope hier :9 )

[ Voor 0% gewijzigd door Fr33z op 19-10-2022 17:46 . Reden: tikfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Laatst online: 07-05 18:11

pvr

Ik heb ook een aanvraag gedaan bij Liander, om mijn meterkast te verzwaren, van 1 Fase naar 3 Fase.
Hier kreeg ik ook een mail over, dat wanneer de nieuwe meter binnen is, ik hier een email over krijg.

Wat ik dan vreemd vind, is dat ik al een slimmenmeter heb.

Of is dit weer een andere slimme meter, voor 3 Fase?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqQnOYBVS19_6yDzGq12UQ0BVEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyGtuLKfJpBs12Aoj76PepJd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb trouwens wel mijn groepen aangepast naar 3 Fase, zodat dit meteen goed zit.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@pvr
Ja dat is een andere. Check de plaatjes
https://www.westlandinfra.nl/thuis/meter/handleidingen

Hoe pas je je groepen aan naar 3-fase? :+
Of bedoel je de verdeling van de aardlekschakelaars?

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2022 09:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dat is een 1 fase meter, daarom moet ie vervangen worden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:55
@AUijtdehaag Waarschijnlijk 4P hoofdschakelaar met de 3 fases/polen nu tijdelijk gebrugd.
Eis voor de upgrade inprincipe al wordt er niet heel zwaar meer aan getild.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvr

pvr

Verdeling aardlekschakelaars :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5AhbPkv-N-ZMh5yf9rLTTghiQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeYbdtvpD0sFi11qdbAfpaAf.jpg?f=fotoalbum_large
AUijtdehaag schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:58:
@pvr
Ja dat is een andere. Check de plaatjes
https://www.westlandinfra.nl/thuis/meter/handleidingen

Hoe pas je je groepen aan naar 3-fase? :+
Of bedoel je de verdeling van de aardlekschakelaars?

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:16
Aanvraag begin mei ingediend, vorige week een afspraak kunnen maken voor half september.
Wanneer er een flinke achterstand is ontstaan ivm metertekort dan zal het wel een tijdje duren voor die is ingelopen, zelfs wanneer er inmiddels meters genoeg zijn.

Het valt me trouwens vies tegen dat het ruim 300 euro kost, dacht dat het vroegen gratis was of heb ik dat verzonnen? Of was dat om van 25A naar 35/40A te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Hmm, goed om dit te lezen. Half februari een aanvraag gedaan. Tot op heden helaas niets. Zojuist contact gehad en te horen gekregen dat het snel zal gebeuren. De deskundigheid van de medewerker zorgt er helaas wel voor dat ik daar weinig vertrouwen in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Even een update, Vrijdag komen ze bij mij de boel verzwaren :)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 14:58
Hier begin juli de aanvraag voor 3-fasen gedaan. Kreeg vandaag bericht dat ze uiterlijk 29 nov. kunnen gaan plannen en dat de oplevering voor 11 januari 2023 plaats zal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
De pagina metertekort van Liander is inmiddels aangepast. Hier staat dat nieuwe aanvragen nog minimaal 7 maanden gaan duren!

Op de site van Solarmagazine (laat je niet misleiden door de kop van het bericht) staat dat van de 13000 klanten die voor 1 augustus een verzwaring hebben aangevraagd, nog 80% dit jaar geholpen zal worden. De nieuwe meters voor 2023 zijn nog niet bevestigd.

Oftewel iedereen die vanaf 1 augustus de aanvraag heeft ingediend moet nog even flink geduld hebben. :/

[ Voor 15% gewijzigd door Baldeagle op 19-09-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Vandaag is de monteur van Liander langsgeweest, verzwaard van 1x 40A naar 3x 25A.
Aanvraag was in mei gedaan.
Hij moest ook meteen de gasmeter vervangen, het maffe is dat de meters nu met elkaar communiceren want op de display van de 3 fasenmeter kan ik nu ook de gasmeter uitlezen, ik hed geen idee dat dat zo werkte.
Wel jammer van de moeite want het gas gaat er hier binnen een half jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Nu online
Van de week heb ik nog eens gebeld. Ik kreeg wederom te horen dat ik nog even moest wachten. Wij zaten nog niet op de 'zeven tot acht'-maanden. Maar het is erg vreemd dat ik hier lees dat men in mei geboekt heeft en nu al een drie fase heeft ontvangen. Een aantal dagen later werd ik gebeld dat de boel in gang is gezet. Net een werkbon ontvangen, kan nu nog enkele maanden duren tot ergens in januari. Mocht dat zo zijn, zitten wij een jaar te wachten.
Regio Oost-Nederland (Achterhoek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramelman
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-01-2023
Deze week een aanvraag gedaan, binnen 1 minuut reactie van Liander.
Over minimaal 7 maanden zullen ze contact opnemen, daarna kan ik pas een afspraak maken.
Ze vermelden wel dat ze het eigenlijk niet weten, dus het kan nog langer duren.
Nu moet ik dus gaan kiezen of ik wacht met mijn zonnepanelen en 3-fase omvormer, of dat ik genoegen neem met een 1 fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Laatst online: 05-05 19:18

hfa

ramelman schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:56:
Deze week een aanvraag gedaan, binnen 1 minuut reactie van Liander.
Over minimaal 7 maanden zullen ze contact opnemen, daarna kan ik pas een afspraak maken.
Ze vermelden wel dat ze het eigenlijk niet weten, dus het kan nog langer duren.
Nu moet ik dus gaan kiezen of ik wacht met mijn zonnepanelen en 3-fase omvormer, of dat ik genoegen neem met een 1 fase omvormer.
Bizar. Bij Stedin heb ik een kleine 4 weken geleden een aanvraag gedaan en over 2 weken komen ze de aansluiting verzwaren incl. meterwissel...echt apart hoe de doorlooptijd kan verschillen per netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-05 12:36
Ook mensen hier die net als ik bij een nieuwbouw woning nog tijdelijk een traditionele meter hebben gekregen? Electra in mijn nieuwe woning werd begin mei opgeleverd. Wel 3 fasen uiteraard maar tot mijn verbazing met een traditionele digitale maar niet slimme meter, zat ook een brief bij dat ze deze verwachten na de zomer te kunnen vervangen. Ik ben zeer benieuwd wanneer deze vervangen gaat worden. Zit niet heel veel druk op maar voor het uitlezen en de loadbalancing van de laadpaal wel erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:05
hfa schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:10:
[...]

Bizar. Bij Stedin heb ik een kleine 4 weken geleden een aanvraag gedaan en over 2 weken komen ze de aansluiting verzwaren incl. meterwissel...echt apart hoe de doorlooptijd kan verschillen per netbeheerder.
Liander heeft materiaalgebrek, voor huidige wachtlijst, begin van de maand hebben ze wat meters binnen gekregen of zijn onderweg.

https://solarmagazine.nl/...en-nog-dit-jaar-verzwaard

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Kern van het probleem zit hier:

https://www.liander.nl/ww...ecomverbindingslimmemeter

De meters moeten specifiek gemaakt worden voor deze netbeheerders en met de materiaaltekorten staan ze gewoon achteraan in de rij. Enexis gebruikt gewoon LTE en kan te kust en te keur meters opkopen in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:50
Op 13 april de aanvraag gedaan voor verzwaring naar 3 x25A. Afgelopen donderdag (22 september) een belletje gehad dat ze een aannemer gaan inschakelen om mijn oprit open te halen als ik daarmee akkoord ga. De huidige kabel loopt namelijk via oprit van de buren naar hun meterkast en heeft een doorslag naar mijn meterkast. Omdat problemen te voorkomen krijg ik dus een eigen kabel. Of ik ook even de gegevens van mijn buren kon doorgeven omdat zij daar zelf niet bij mogen ivm. privacy wet.

Hoe lang het precies gaat duren kon zij nog niet zeggen, maar het balletje rolt in ieder geval.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wat is dat nou steeds voor gelul over privacy? Voor 2,80 kan je voor elk perceel alle gegevens opvragen:

https://www.kadaster.nl/e...om%20bij%20ons%20opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:10
Ook hier een mail met de 7 maanden wachttijd. Laten we hopen dat het meevalt en de meters snel binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris1986
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-01-2024
Wij hebben in april bij Liander de aanvraag gedaan voor een bouwaansluiting, begin september zouden ze eindelijk komen. Een dag voor de afspraak kregen we te horen dat die verplaatst moet worden. Geen nieuwe datum gekregen, wel de mededeling dat we dit jaar sowieso geen aansluiting meer gaan krijgen. Wat een ontzettend slecht bedrijf…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:53
December vorig jaar een slimme
Meter aangevraagd. Vorige week een mail dat het nog wel even gaat duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Vandaag een mail ontvangen van Liander.

"Gelukkig kunnen we u nu vertellen dat onze leveranciers weer meters gaan leveren. U kunt binnenkort een afspraak maken met een van onze monteurs"

Uiterlijk begin januari krijg ik een mail waarmee ik een afspraak kan maken. Die afspraak zal dan binnen 6 weken plaats moeten vinden. Dat zou betekenen dat ik voor half februari gebruik kan maken van de nieuwe aansluiting.

Half December worden onze zonnepanelen geplaatst. Ik was even bang dat we deze pas in april in gebruik zouden kunnen nemen. Halverwege februari zou ik dus al heel blij mee zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits.Frederiks
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-08-2023
Zijn er nog meer mensen die in juni een aanvraag hebben gedaan voor een verzwaring van 1 naar 3fase? Wij hebben de aanvraag op 17 juni geplaatst via mijnaansluiting.nl.
Krijg nu vandaag aan de tel te horen dat het wel january kan worden voordat je een afspraak kunt inplannen. Eerder riepen ze nog eind oktober :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Je kunt wel meters hebben maar je moet ook nog een stuwmeer verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Nu online
Volgende week komen ze het bij ons aanleggen. Zoals eerder gezegd hebben wij de verzwaring in februari aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bats13
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 15:43
Ik ben heel benieuwd hoe het bij ons gaat lopen.
Aanvraag half Aug gedaan en Februari intrekken in onze woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Liander komt bij mij lang op 28 oktober, voor de 3 fase aansluiting.

Ik zit nog met een vraagje,

Mijn zonnepanelen(8 stuks, 370W zijn aangesloten met een Enphase Q-relais Q-RELAY-1P-INT.
Kan deze blijven zitten, ivm, dat ik over ga naar 3 fase?

Ik zie namelijk ook, dat er een Enphase Q-relais 3-polig bestaat.

Ik heb totaal geen verstand van dit :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmqOYFpyEIWj7NRe4FfPNyM8JMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wlg6I2Eeg8CNLZMhO0hxmZqA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:12

klown

geek

Mooi laten zitten ~3kwp kan wel op 1 fase erbij en als je het zou willen verdelen over 3 fases, moet je meer doen dan alleen een 3 fase relais plaatsen. Dan moet je ook het dak op om de omvormers anders te verdelen.
Het enige wat je kan doen is de fase kiezen met de laagste spanning voor je zonnepanelen, zodat je de kans verkleint dat ze afschakelen bij zonnig weer omdat de hele buurt teruglevert.

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Bedankt klown voor de reactie en de tip ;)
klown schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:58:
Mooi laten zitten ~3kwp kan wel op 1 fase erbij en als je het zou willen verdelen over 3 fases, moet je meer doen dan alleen een 3 fase relais plaatsen. Dan moet je ook het dak op om de omvormers anders te verdelen.
Het enige wat je kan doen is de fase kiezen met de laagste spanning voor je zonnepanelen, zodat je de kans verkleint dat ze afschakelen bij zonnig weer omdat de hele buurt teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
@pvr wanneer heb je de aanvraag ingediend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
  • Nu online
Goed nieuws! Vandaag zijn ze inderdaad geweest en is de boel omgezet tot 3-fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvr

pvr

Baldeagle, 4 juni...
Baldeagle schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:57:
@pvr wanneer heb je de aanvraag ingediend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Nu online
pvr schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:44:
Liander komt bij mij lang op 28 oktober, voor de 3 fase aansluiting.

Ik zit nog met een vraagje,

Mijn zonnepanelen(8 stuks, 370W zijn aangesloten met een Enphase Q-relais Q-RELAY-1P-INT.
Kan deze blijven zitten, ivm, dat ik over ga naar 3 fase?

Ik zie namelijk ook, dat er een Enphase Q-relais 3-polig bestaat.

Ik heb totaal geen verstand van dit :+

[Afbeelding]
Heb jij rechtsonderin van jouw meterkast een hoofdschakelaar om alles uit te zetten? Met andere woorden: is jouw meterkast klaar voor een 3-fase aansluiting?
Dan heb je geluk dat het zo snel gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:12

klown

geek

bes-r schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:40:
[...]

Heb jij rechtsonderin van jouw meterkast een hoofdschakelaar om alles uit te zetten? Met andere woorden: is jouw meterkast klaar voor een 3-fase aansluiting?

[...]
Er zit een foto in de post, waarin jezelf kunt zien dat die 4-polige hoofdschakelaar er inderdaad reeds zit....

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLankreijer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 09:07
Ik heb aanvraag op 27 September gedaan op Mijnaansluiting.nl waar ik in de plannig tool kon kiezen voor week 50 dit jaar. Ik ga zekker van uit Liander die datum niet ga halen. Ik kreeg paar dagen geleden een mail dat Lainder mijn aanvraag binnen kregen heeft en in wacht rij gezet heeft. Ze zullen om 6 tot 8 weken een mail sturen met update. Met de 7 maanden wachtijd verwacht ik rond April 2023 een afspraak te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits.Frederiks
@pvr en op welk moment kreeg je bericht om een afspraak te maken?

@TLankreijer die update om de 8 weken lijken ze al mee gestopt te zijn. Die had ik namelijk op 4 oktober moeten hebben en je raad het al; niet ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLankreijer
@Frits.Frederiks Dankje voor headsup. Lijkt dus op dat dit weer ding wordt waar je achteraan moeten bellen/mailen om antwoord of indicatie te krijgen hoe en wanneer. Zal even reminder in me agenda zetten voor over 8 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bats13
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 15:43
@Frits.Frederiks ik heb die mail nog op 4 oktober gekregen (week 7 na aanvraag).
Dus die doen ze nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits.Frederiks
Pff ktijg net een mailtje...
Wij nemen uw aanvraag in behandeling
Wij verwachten dat we uw aanvraag over 19 weken in behandeling nemen.
Initieel 17 juni aanvraag ingeschoten en nu verwachten ze pas over 19 vanaf nu mijn aanvraag in behandeling te kunnen nemen. 1 maart 2023. Dan moet het werk daarna nog door de aannemer ingepland worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Dat duurde 3 weken, om een afspraak te maken.
Frits.Frederiks schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:38:
@pvr en op welk moment kreeg je bericht om een afspraak te maken?

@TLankreijer die update om de 8 weken lijken ze al mee gestopt te zijn. Die had ik namelijk op 4 oktober moeten hebben en je raad het al; niet ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Zie hier het verloop van de aanvraag.

1: Aanvraag wijzigen aansluiting 4 juni

2: Wij kunnen uw aanvraag 1001861420 helaas niet inplannen en uitvoeren, rede is, Uw meter is niet op voorraad 4juni

3; U kunt binnenkort een afspraak maken met een monteur 31 augustus
Wanneer kunt u een afspraak maken met een monteur?
U ontvangt uiterlijk 25 oktober een email

4: Op vrijdag 28 oktober 2022 komt onze monteur tussen 09:00 en 11:00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5AhbPkv-N-ZMh5yf9rLTTghiQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeYbdtvpD0sFi11qdbAfpaAf.jpg?f=fotoalbum_large

Dat schuine koperen stangetje is van de trekbel.
Zal ik wel even verwijderen voor de installatie :+

[ Voor 46% gewijzigd door pvr op 20-10-2022 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
pvr schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:43:
Dat duurde 3 weken, om een afspraak te maken.
Je bedoelt 3 weken na 31 augustus?

Ik heb 10 oktober het bericht "u kunt binnenkort een afspraak maken" gehad. Voor 10 januari zou ik een mail moeten krijgen om een afspraak te kunnen maken. Dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Baldeagle op 20-10-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Laatst online: 19:50
Destynx schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:57:
Op 13 april de aanvraag gedaan voor verzwaring naar 3 x25A. Afgelopen donderdag (22 september) een belletje gehad dat ze een aannemer gaan inschakelen om mijn oprit open te halen als ik daarmee akkoord ga. De huidige kabel loopt namelijk via oprit van de buren naar hun meterkast en heeft een doorslag naar mijn meterkast. Omdat problemen te voorkomen krijg ik dus een eigen kabel. Of ik ook even de gegevens van mijn buren kon doorgeven omdat zij daar zelf niet bij mogen ivm. privacy wet.

Hoe lang het precies gaat duren kon zij nog niet zeggen, maar het balletje rolt in ieder geval.
21 november staat de afspraak, aannemer gaat dan alles in 1 dag in orde maken als het goed is.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:24
Heeft iemand al een oplossing gevonden om toch sneller een sap meter te krijgen bij Liander?

Krijg gewoon doodleuk te horen je kan zeker nog wachten tot maart 2023 (1-6-2022 aangevraagd)

Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

zonnepaneelxl schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:45:
Heeft iemand al een oplossing gevonden om toch sneller een sap meter te krijgen bij Liander?

Krijg gewoon doodleuk te horen je kan zeker nog wachten tot maart 2023 (1-6-2022 aangevraagd)

Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
tsja, lijkt me dat mensen die een pap nodig hebben voorrang krijgen.
Ik zie maar 1 oplossing, verhuizen naar Enexis gebied. Mijn sap is er binnen 7 weken :P

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Ik heb een nieuwbouwwoning met een domme 3-fase meter. Wachttijd volgens de telefoon was 7 tot 9 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:43
Hier op 30 juni een aanvraag gedaan. Dit i.v.m. nieuwe keuken. 23 augustus een mail ontvangen van Liander dat er geen slimme meters op voorraad zijn. Ik zou binnen 6 tot 8 weken weer geïnformeerd worden.
Tot op heden geen update ontvangen.

Ben benieuwd wanneer ik iets ga horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:52
Hier hetzelfde verhaal. Vorige week een verzwaring van 1 naar 3x25A aangevraagd en mail gekregen dat over 7 maanden een afspraak ingepland kan worden.

Ik verwacht ergens van de zomer een EV te gaan rijden, met laadvoorziening thuis. Is het dan aan te raden de autolader pas aan te sluiten als de verzwaring is uitgevoerd of kan je die makkelijk aanpassen van 1 fase naar 3 fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLankreijer
@Robonus Volgens mij hebben meeste EVs ook de optie om via een adapter de auto op te laden via normaal stopcontact die 1 fase is. Die zou je tijdelijk kunnen gebruiken tot je 3 fase hebt. Oplaaden is wel erg lang via 1 fase. Voor 3 fase opladen heb meestal wel external lader aan muur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
TLankreijer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:44:
@Robonus Volgens mij hebben meeste EVs ook de optie om via een adapter de auto op te laden via normaal stopcontact die 1 fase is. Die zou je tijdelijk kunnen gebruiken tot je 3 fase hebt. Oplaaden is wel erg lang via 1 fase. Voor 3 fase opladen heb meestal wel external lader aan muur nodig.
Het zou gaan om een wall charger aan de buitengevel die door het werk geleverd wordt als je een EV krijgt. Dus dan zou de vraag meer zijn of je die op 1 fase kan aansluiten, en of die dan automatisch 3 fase gaat leveren als Liander is langsgeweest. Of moet er dan nog iets veranderd worden in de aansluiting in de meterkast om de wallcharger naar 3 fase te krijgen?
In dat laatste geval zou ik beter kunnen wachten en 'm in 1x goed laten aansluiten en dan tijdelijk 'op straat' opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLankreijer
Robonus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Het zou gaan om een wall charger aan de buitengevel die door het werk geleverd wordt als je een EV krijgt. Dus dan zou de vraag meer zijn of je die op 1 fase kan aansluiten, en of die dan automatisch 3 fase gaat leveren als Liander is langsgeweest. Of moet er dan nog iets veranderd worden in de aansluiting in de meterkast om de wallcharger naar 3 fase te krijgen?
In dat laatste geval zou ik beter kunnen wachten en 'm in 1x goed laten aansluiten en dan tijdelijk 'op straat' opladen.
Op het moment dat Liander bij jouw langs komt om de meter en hoofdzekering naar 3 fase te upgraden gaan ze er van uit dat de groepen kast er boven ook al 3 fase is. Ik weet niet als groepen kast laat upgraden door een monteur of zelf. Maar wat ik gehoord heb als je groepen kast niet 3 fase aan kan dan gaat man van Liander die 3 fase meter ook niet installeren.

Het aanlegen van de 3 fase kabel en oplader voor EV zal je al kunnen laten voor dat je meter heb maar zal pas echt aangesloten kunnen in je 3 fase groepen kast wanneer die meter van Liander is geplaats.

Voorgestelde stappen plan:
1. Groepenkast upgraden naar 3 fase.
2. Nieuwe meter en hoofdgroep upgrade van Lainder (De aanvraag bij Liander zelf)
3. Aansluiten van 3 fase EV oplader.

Zou ook kunnen dat stappen 1 en 2 tegelijk door een elektricien gedaan kunnen worden. Weet ik niet zekker. Weet wel bijna zekker dat de elektricien van Liander niet je groepen kast gaat upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Robonus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Ik zal er een foto van maken, bij mij hebben ze een hele aparte constructie gebouwd om de 3-fase lader aan te sluiten. Dat was geen werk om "ff om te bouwen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Anoniem: 1777010 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:06:
[...]

Ik zal er een foto van maken, bij mij hebben ze een hele aparte constructie gebouwd om de 3-fase lader aan te sluiten. Dat was geen werk om "ff om te bouwen".
Dankje voor de toelichting, als het inderdaad al zo'n gedoe is, is de keuze voor mij simpel. We laten sowieso in januari de groepenkast al vervangen voor 3 fase voorbereiding. Daarna het traject van Liander gewoon rustig afwachten en als dat gelukt is, dan pas de wallcharger laten aansluiten. Is sowieso maar de vraag wanneer die auto er precies komt. Die wachttijden zijn ook compleet onvoorspelbaar tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Robonus schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:29:
[...]

Dankje voor de toelichting, als het inderdaad al zo'n gedoe is, is de keuze voor mij simpel. We laten sowieso in januari de groepenkast al vervangen voor 3 fase voorbereiding. Daarna het traject van Liander gewoon rustig afwachten en als dat gelukt is, dan pas de wallcharger laten aansluiten. Is sowieso maar de vraag wanneer die auto er precies komt. Die wachttijden zijn ook compleet onvoorspelbaar tegenwoordig.
Die groepenkast is allemaal niet zo spannend hoor. "Voorbereiden voor 3 fasen" betekent niet meer dan de 2P hoofdschakelaar (als die er al in zit) vervangen door een 4P hoofdschakelaar, bestaande groepen verdelen over de 3 fasecontacten van de hoofdschakelaar en dan die hoofdschakelaar bruggen tot 1 fase. Kun je in principe morgen (laten) doen. Je kunt je wall charger dan ook gewoon als 3 fase aan laten sluiten. Dan ga je hem gewoon pas gebruiken als Liander is geweest. Hebben we hier met de aansluiting van het inductiefornuis ook gedaan. Alles was al aangelegd en aangesloten, maar we hebben de krachtgroep gewoon pas aangezet nadat Liander geweest was.

In principe kun je morgen alles laten doen en dan gaan zitten wachten op Liander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:34
Ik zal mijn ervaring even delen, misschien heeft iemand er iets aan.

begin maart 2022 heb ik een aanvraag gedaan voor een bouwaansluiting (3x 25A)
deze is uiteindelijk eind september gerealiseerd.

dit is door liander gedaan met een digitale meter (geen slimme).
hierbij is aangegeven dat deze binnen 2 jaar word vervangen door een slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markolino33
  • Laatst online: 09-05 10:18
Ik heb 25 september een aanvraag gedaan bij Liander. Inmiddels wel een nieuwe 3 fase meterkast laten aansluiten en nu wachten...
Zonnepanelen kunnen in februari al geplaatst worden maar ik wacht even op een nieuwe indicatie van Liander voordat ik deze inplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Hier hoe het er nu uit ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-DB-hxMmAxX0DLesBGmpJchGPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqOlHXdpzonGy6IZ3Cd8kkhK.jpg?f=fotoalbum_large

Let ook op de domme meter en de losse P1 kabel, waar ik nu nog niets aan heb. Ik ben nog kabels aan het trekken dus negeer de losse UTP's vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Net nog een keer gebeld, maar ze kunnen ook geen indicatie geven hoe lang het gaat duren helaas. Het enige dat ze zeggen is dat het 7 to 9 maanden duurt vanaf de aanvraag. Hopelijk nog net voor dat het echt zonnig wordt (aanvraag van augustus).

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
Vandaag een mail gehad van Liander. Hierin geven ze aan dat het nog zo'n 19 weken duurt voordat ze mijn aanvraag in behandeling kunnen nemen en de werkvoorbereider contact opneemt.

Mijn aanvraag is op 16 augustus gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:24
Hier precies het zelfde mailtje denk ik.
Echter hebben we de aanvraag gedaan voor de sap eind juni en wij moeten nu nog 22 weken wachten is de verwachting.

Vind het maar een waardeloos bedrijf dat liander…

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:17
riberts schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:13:
Ik zal mijn ervaring even delen, misschien heeft iemand er iets aan.

begin maart 2022 heb ik een aanvraag gedaan voor een bouwaansluiting (3x 25A)
deze is uiteindelijk eind september gerealiseerd.

dit is door liander gedaan met een digitale meter (geen slimme).
hierbij is aangegeven dat deze binnen 2 jaar word vervangen door een slimme meter.
Die meter in de bouw aansluiting gaan ze toch niet overnemen naar binnen?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
[...]

Zo'n 11 of 22 KW laadpaal voor thuis is niet veel meer dan een stekker met fancy muurplaat, er gaat gewoon 230V naar je auto en die laadt de batterijen. Als jouw 3-fase 'laadpaal' aangesloten is op een 3-fase zekering in de groepenkast en die groepenkast is zelf nog 1-fase dan laadt de auto op 1-fase/3KW-ish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:34
Kees_frl schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 00:34:
[...]

Die meter in de bouw aansluiting gaan ze toch niet overnemen naar binnen?
Ik weet het niet zeker. Maar zou niet weten waarom niet. Het is gewoon een normale meter in een kast die buiten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:17
riberts schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:46:
[...]

Ik weet het niet zeker. Maar zou niet weten waarom niet. Het is gewoon een normale meter in een kast die buiten staat.
Je krijgt denk ik een andere - wij hebben ook zo'n kast met bouwaansluiting en zat een meter in maar stond ook al een stand op. Dus denk dat ze die steeds ergens anders neerzetten/ :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:26
Gisteren mijn aanvraag (van 1x35 naar 3X25) te gaan ingeschoten en kreeg vandaag het bericht dat ik juni 2023 een weekje vrij moet houden want dan verwachten ze de zaak te komen vervangen.

Gelukkig heb ik nog geen EV en passen de panelen op de huidige situatie. De warmtepomp komt ook pas rond dezelfde tijd (want levertijd) dus het klinkt bijna als die communistische grap... van de keuken en de nieuwe auto .... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits.Frederiks
tcw82 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:21:
Gisteren mijn aanvraag (van 1x35 naar 3X25) te gaan ingeschoten en kreeg vandaag het bericht dat ik juni 2023 een weekje vrij moet houden want dan verwachten ze de zaak te komen vervangen.

Gelukkig heb ik nog geen EV en passen de panelen op de huidige situatie. De warmtepomp komt ook pas rond dezelfde tijd (want levertijd) dus het klinkt bijna als die communistische grap... van de keuken en de nieuwe auto .... 8)7
Dus je hebt ook al echt een installatie datum? Mijn aanvraag van afgelopen juni is nog altijd in aanvraag. Mag ik vragen in welke provincie je zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KN0oe89X-QOT3_YvCFYA_O07V50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wm0F4Z3lYmGZd6PhrJowtmEB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Frits.Frederiks schreef op woensdag 2 november 2022 @ 00:48:
[...]

Dus je hebt ook al echt een installatie datum? Mijn aanvraag van afgelopen juni is nog altijd in aanvraag. Mag ik vragen in welke provincie je zit?

[Afbeelding]
Nee, dat volgens mij niet. Ik heb een aanvraag gedaan, gekozen voor week 5 volgend jaar en kreeg toen een berichtje dat er geen meters waren en dat ze over 7 maanden gingen laten weten dat het daarna nog 6 weken kon gaan duren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLPtVxRexKBJ4NxdP8tBriTARfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gs60tv1X7LgCAaGkp2bl8U3G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlim_s
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik sluit mij aan bij het rijtje mensen die nog maandenlang moet wachten totdat Liander de verzwaring kan doorvoeren. Ik heb een offerte voor het leggen van zonnepanelen aangevraagd en kwam er veel te laat achter dat een verzwaring nodig is.

Echter zit ik op dit moment een alternatief te overwegen: Ik heb initieel 20 panelen met micro omvormers aangevraagd. Terugkijkend is dit meer dan ik op dit moment nodig heb. Volgens de aanbieder kan ik op dit moment ook prima door met 12 panelen. Als ik het goed begrijp kan mijn huidige aansluiting (1x35A) dit aan (of eventueel 2 panelen minder). Ik zit te overwegen alvast de maximaal hoeveelheid panelen die mijn huidige aansluiting aankan te laten plaatsen. Na de verzwaring kan ik nog overwegen om additionele panelen te plaatsen.

Wat ik echter niet weet is of de panelen na de verzwaring opnieuw aangesloten moeten worden en of dit door Liander zelf wordt gedaan.

Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door mlim_s op 02-11-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Ik ben ook benieuwd wat het max. aantal panelen is dat nog op 1-fase 40A aangesloten kan worden. In principe zouden ze de panelen dinsdag bij me kunnen plaatsen, maar de verzwaring is er nog niet. En ze willen niet een gedeelte aansluiten en pas later de rest. het is alles of niets.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
Schroef die omvormers terug in max vermogen. Op een slechte dag heb je dan nog wel 20 panelen die een beetje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 18:11

Ethirty

Who...me?

Hier nog een slachtoffer, wij gaan flink verbouwen en de tijdelijke woonunit vereist - zeker in de winter - 3 fase voor alle elektrische verwarming. Vooralsnog deksel op de neus dat je met zoiets voorrang krijgt, we zitten met een beetje pech gewoon keihard in het donker en de kou 8)7

Ondertussen lees ik op Tweakers regelmatig over mensen die wel een 2e aansluiting krijgen. Kan toch niet zo zijn dat die mensen wel geholpen worden en mensen met spoed niet :?

Met een beetje pech mag ik door de enorme drukte daarna nog een keer maanden wachten voor de verlegging van bouw aansluiting naar permanente aansluiting.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:29
Ik heb op 24 mei een 3-fase meter aangevraagd bij Liander, en toen was er ook de verwachting dat er 7 maanden wachttijd zou zijn,

Uiteindelijk is op 12 oktober de nieuwe meter al geplaatst. Ik heb dus 4.5 maanden moeten wachten, het kan dus relatief meevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Basekid schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:08:
Ik heb op 24 mei een 3-fase meter aangevraagd bij Liander, en toen was er ook de verwachting dat er 7 maanden wachttijd zou zijn,

Uiteindelijk is op 12 oktober de nieuwe meter al geplaatst. Ik heb dus 4.5 maanden moeten wachten, het kan dus relatief meevallen :)
Dat valt mee inderdaad. Heb je deze mail ook gehad?

"Gelukkig kunnen we u nu vertellen dat onze leveranciers weer meters gaan leveren. U kunt binnenkort een afspraak maken met een van onze monteurs"

En hoe lang na die mail heb je een afspraak kunnen maken?

Als ze de datums in deze mail bij mij nakomen dan zou het 5,5 maand duren. Voor begin januari zou ik een afspraak mogen maken, en zou dan binnen 6 weken geplaatst worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:29
Baldeagle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:28:
[...]

Dat valt mee inderdaad. Heb je deze mail ook gehad?

En hoe lang na die mail heb je een afspraak kunnen maken?

Als ze de datums in deze mail bij mij nakomen dan zou het 5,5 maand duren. Voor begin januari zou ik een afspraak mogen maken, en zou dan binnen 6 weken geplaatst worden.
23 mei: Aanvraag voor 3-fase
24 mei: Email dat er niet genoeg meters zijn en geen datum bekend is
24 augustus: Gelukkig kunnen we nu vertellen....
12 september: afspraak kunnen inplannen
12 oktober: meterwissel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ethirty schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:00:
Hier nog een slachtoffer, wij gaan flink verbouwen en de tijdelijke woonunit vereist - zeker in de winter - 3 fase voor alle elektrische verwarming. Vooralsnog deksel op de neus dat je met zoiets voorrang krijgt, we zitten met een beetje pech gewoon keihard in het donker en de kou 8)7

Ondertussen lees ik op Tweakers regelmatig over mensen die wel een 2e aansluiting krijgen. Kan toch niet zo zijn dat die mensen wel geholpen worden en mensen met spoed niet :?

Met een beetje pech mag ik door de enorme drukte daarna nog een keer maanden wachten voor de verlegging van bouw aansluiting naar permanente aansluiting.
Ja hier 2e slimme meter binnen enkele weken. Maarja Enexis.

Jammer dat het dus zo afhankelijk is van je netbeheerder

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Basekid schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:56:
[...]

23 mei: Aanvraag voor 3-fase
24 mei: Email dat er niet genoeg meters zijn en geen datum bekend is
24 augustus: Gelukkig kunnen we nu vertellen....
12 september: afspraak kunnen inplannen
12 oktober: meterwissel
Vrijwel hetzelfde hier:
eind mei aanvraag 3-fase
eind oktober meterwissel
Vijf maanden wachten dus.

Wacht (ook sinds mei) nog steeds tot Liander de oude gasmeter komt verwijderen.

[ Voor 3% gewijzigd door KaasOmelet op 03-11-2022 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Zojuist een afspraak kunnen inplannen voor een 3 fasen meter. Helaas net 4 dagen later dan de zonnepanelen geplaatst worden, en dus werkend opgeleverd hadden kunnen worden. Maar ik besef dat ik niet mag klagen. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Baldeagle op 20-12-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markolino33
  • Laatst online: 09-05 10:18
Baldeagle schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:51:
Zojuist een afspraak kunnen inplannen voor een 3 fasen meter. Helaas net 4 dagen later dan de zonnepanelen geplaatst worden, en dus werkend opgeleverd hadden kunnen worden. Maar ik besef dat ik niet mag klagen. :)

Mijn aanvraagproces:

18 augustus: aanvraag via mijnaansluiting
10 oktober: u kunt binnenkort een afspraak maken
21 november: plan uw afspraak
19 december: afspraak monteur

Dus in mijn geval een doorlooptijd van ca 4 maanden.
Gaat de goede kant op. Welke regio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
markolino33 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:17:
[...]

Gaat de goede kant op. Welke regio?
Regio Apeldoorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 07-05 21:54

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ook regio Apeldoorn en gisteren een verzwaring van 1 fase 35A naar 3 fase 25A aangevraagd via de mijnaansluiting website. Vandaag een mail gekregen met de mededeling dat het 7 maanden gaat duren voordat de werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. We gaan het zien.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amugaba
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-10-2024
Op 1 maart 2022 heb ik de verzwaring van 1 fase naar 3 fasen aangevraagd. Tot op heden nog steeds geen uitvoering. Gek om te lezen dat bij sommigen uitvoering al heeft plaats gevonden, met zo’n korte doorloop tijd. Communicatie van Liander is dat de uitvoerder aan zet is.

Iemand nog tips hoe ik ervoor kan zorgen dat er toch een beetje schot in de zaak komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Geen idee, wij zijn er na anderhalve maand braaf geduld hebben achter dat onze spoedaanvraag helemaal niet in behandeling is genomen door een foutje. "Sorry"
Stelletje *%#%

Telefonisch nauwelijks bereikbaar, dus regelmatig bellen voor een update is niet te doen en wordt door hun ook sterk ontmoedigd.

Ik zit over krap 2 maanden in een - op 1 fase nauwelijks warm te krijgen - woonunit deze winter en nog altijd geen zicht op of we in aanmerking komen en zo ja of het dan op tijd komt 8)7

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ethirty schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:51:

Ik zit over krap 2 maanden in een - op 1 fase nauwelijks warm te krijgen - woonunit deze winter
Dat lijkt me overdreven.
Heb je dat uitgerekend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
ASW1 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:34:
[...]

Dat lijkt me overdreven.
Heb je dat uitgerekend ?
Misschien ervaring van vorig jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ASW1 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:34:
[...]

Dat lijkt me overdreven.
Heb je dat uitgerekend ?
5 radiatoren: elk 1500W
Elektrische boiler: 1800W
Kookplaat: 3600W
+ de rest om normaal te wonen

In de huidige woning kreeg ik laatst met 4000W 24u non-stop de temperatuur krap op 19 graden. En dat was een kleinere ruimte. Ik heb van een in een open veld staande veredelde caravan niet het idee dat dat heel energiezuinig is.

Indien geen 3f dan heb ik máx 25A beschikbaar, dat is krap 6000W. Formeel maar 20A als we de beveiliging netjes selectief willen houden, dan zakt het al naar 4600W.

Een keertje de verwarming uitzetten als je gaat koken is tot daar aan toe, maar het gaat om meerdere maanden. Maar om nou permanent een zaklamp binnen handbereik te hebben om een bouwplaats op te gaan en in de troep een automaat weer aan te zetten, mwoh :+

Oh en dan wil de aannemer ook nog wat stroom overdag.

#team_UTC+1

Pagina: 1 2 3 Laatste