6 april 2023 aanvraag 1x40 -> 3x25
13 juni 2023 afspraak inplannen.
7 juli 2023 meter geïnstalleerd.
In Noordwijkerhout. Liander
13 juni 2023 afspraak inplannen.
7 juli 2023 meter geïnstalleerd.
In Noordwijkerhout. Liander
Niet exact dezelfde situatie, maar ook 3 huizen op 1 kabel, alle 3 een kruipruimte beschikbaar.Detmer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:09:
[...]
Heeft iemand ervaring met dezelfde situatie? Zo ja, hoe is het opgelost?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ze hebben het hier nu uiteindelijk anders opgelost. Dezelfde bekabeling ligt er nog en wij zijn op 3 fase omgezet. De buren blijven dus aangesloten via ons op1 fase en kunnen geen 3 fase krijgen (als ik het goed heb begrepen). De uitvoerende monteur had er zo zijn twijfels bij omdat alle 3 de huizen zometeen zonnepanelen hebben, maar we gaan het wel zien. En anders moet het alsnog..._eLMo_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:25:
[...]
Niet exact dezelfde situatie, maar ook 3 huizen op 1 kabel, alle 3 een kruipruimte beschikbaar.
Sowieso denk ik dat Liander het geheel in 1x wil vervangen voor nieuw, omdat ze anders extra onderhoud krijgen, en als je toch al alles open hebt liggen (en de stroom eraf).... Dus die oude kabels gebruiken, vergeet het maar.
Bij ons is er onder de tuin geboord met een gestuurde boring tot aan de gevel, en toen de kruipruimte in.
Gezien er bij jullie geen kruipruimte is, in hoeverre kun je onder de meterkast de grond in komen? Die gestuurde boringen zijn best precies, dus ik kan me goed voorstellen dat ze de kabel wel onder je meterkast kunnen krijgen.
Ik weet niet hoeveel invloed Liander uitoefent op de uiteindelijke executie. Zij schetsen de situatie en geven een onderaannemer de opdracht die kabel daar te krijgen.
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Dat is standaard. De bekabeling ligt in 90% van de gevallen al naar de woning toe. Men hoeft alleen de meter te vervangen, zekeringen bij te plaatsen en een paar draadjes van 50cm te trekken.mlim_s schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:04:
Meneer van Liander is langs gekomen. Hij was in een half uurtje klaar.
Daartoe hebben ze nu een samenwerkingsverband van 3 grote aannemers dat volgens mij nóg meer vertraging gaat geven.jadjong schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:28:
[...]
Dat is standaard. De bekabeling ligt in 90% van de gevallen al naar de woning toe. Men hoeft alleen de meter te vervangen, zekeringen bij te plaatsen en een paar draadjes van 50cm te trekken.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
[ Voor 20% gewijzigd door Xerox op 02-08-2023 14:40 ]
PSN: Redrafted
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Wij hebben inmiddels ook een afspraak. Omloopsnelheid van aanvraag tot afspraak is uiteindelijk minder dan een maand. Ben vooral ontzettend opgelucht, was echt een (kleine) ramp geweest als het tot in de winter had geduurd. Hopelijk gaat het voor iedereen sneller.vinciguerra schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:40:
Krijgt iedereen die een aanvraag doet standaard het 'werkzaamheden lopen vijf maanden vertraging op'-mailtje (+ zes weken voor inplannen) of is dit regio-gebonden en is het dus een tamelijk specifieke schatting?
Ik zit midden in een grote verbouwing: twee of desnoods drie maanden wachttijd is geen probleem, maar vijf of zelfs zes maanden zou wel echt een groot probleem zijn. In de posts hierboven lees ik een aantal recente aanvragen waarbij de omlooptijd duidelijk minder was dan die vijf maanden, vandaar mijn vraag.
#team_UTC+1
Veroordeel niet, verwonder u slechts
#team_UTC+1
Kleine update:maxkb2901 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:21:
In april 2022 hebben wij de eerste aanvraag gedaan bij Liander voor een aansluiting van water en netstroom voor een nieuwbouwproject. Wij waren in die tijd bezig met de bouw van een nieuw huis, naast een bestaande woning in het buitengebied bij Laren Gelderland (Noord/Oost-Gelderland)
Wij hebben het geluk dat de buurman ons al die tijd heeft kunnen voorzien van water en stroom voor de bouw.
Vandaag de dag, 28 november 2023, hebben wij nóg geen water of stroom aansluiting van het net. Het huis is af. We wilden er voor december in. Dat is alleen niet mogelijk. De afspraken worden telkens vooruit geschoven en afspraken worden niet nagekomen door Trinitas.
Liander geeft aan dat het probleem bij de onderaannemer Trinitas ligt. Ook onze installateur heeft meerdere keren contact gehad met Trinitas, wijzelf met Liander. De maat is vol. Wij begrijpen dat er een groot personeelstekort is. Alleen het feit dat beloftes telkens niet worden nagekomen, en de kosten hierdoor enorm hoog oplopen, kan dit niet meer langer.
Iemand moet ingrijpen. Wij zijn niet de enige met dit probleem.
[ Voor 1% gewijzigd door maxkb2901 op 05-12-2023 19:45 . Reden: schrijf fout ]
[ Voor 5% gewijzigd door maxkb2901 op 05-12-2023 20:02 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 13-12-2023 19:47 ]
Kennelijk niet terug gelezen, de persoon boven je is al anderhalf jaar bezig.LostboyArno schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:24:
Iemand een idee wat ik nog kan doen? Rechtsbijstand?
Op 29 juni een aanvraag voor verzwaring gedaan bij Liander. Slechts 1 mail gehad zie zegt voorbereiding week 51, installatie week 11 (dat is dus ruim 9 maanden). Nu liggen er 23 zonnepanelen 9660 Wp). Ik ben bang dat op een gegeven moment de hoofdzekering er uit zal knallen of is deze aanname incorrect?
Ik snap het personeelstekort maar 9 maanden is wel heel extreem.
#team_UTC+1
Komt er na de verzwaring een nieuwe omvormer dan? Want die 9660 wp ga jij niet op 1 fase krijgen... Dus of je hebt nu losse omvormers, of je panelen doen nu niks, of je moet een nieuwe omvormer na de verzwaring.LostboyArno schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:24:
Iemand een idee wat ik nog kan doen? Rechtsbijstand?
Op 29 juni een aanvraag voor verzwaring gedaan bij Liander. Slechts 1 mail gehad zie zegt voorbereiding week 51, installatie week 11 (dat is dus ruim 9 maanden). Nu liggen er 23 zonnepanelen 9660 Wp). Ik ben bang dat op een gegeven moment de hoofdzekering er uit zal knallen of is deze aanname incorrect?
Ik snap het personeelstekort maar 9 maanden is wel heel extreem.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik heb 6 1-fase microomvormers van Hoymiles. Aangesloten door een gerenommeerd bedrijf. Die gaven aan dat Liander de verdeling zal doen als ze 3-fase aansluitenEthirty schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:49:
[...]
Kennelijk niet terug gelezen, de persoon boven je is al anderhalf jaar bezig.
De omvormer bepaalt het maximum, niet je panelen. Als het goed is, is je omvormer gewoon veilig afgezekerd op je netaansluiting dus die mag geen hoofdzekering door laten branden. Als je dat moedwillig wel hebt gedaan, dan is het risico uiteraard ook voor jezelf.
Sowieso maak ik niet op hoe je panelen zijn aangesloten. Voor een 1-fase omvormer is het mogelijk wel erg veel, een 3-fase omvormer gaat niet werken als je die aansluiting nog helemaal niet hebt.
Groepen maakt niet uit, als je maar een 4 polige hoofdschakelaar erin hebt waar ze op kunnen aansluiten.Guido7619 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:32:
Zojuist de aanvraag gedaan om te wijzigen van 1 naar 3 fase.
Heb voor nu maar even september aan datum aangegeven omdat ik eerst de nieuwe groepenkast nog moet regelen. En ik niet veel thuis ben e.d.
Maar moet je eigenlijk eerst een nieuwe 3 fase groepenkast aangesloten hebben of kan dit ook erna?
De 3 fase groepenkast wordt dan toch tijdelijk 1 fase aangesloten totdat Liander komt? Kun je dan ook niet een 3 fase aansluiting tijdelijk op een 1 fase kast zetten en dus nog steeds 2 fases uit laten staan?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zo'n hoofdschakelaar heeft een 1 fase groepenkast niet. Waarom een 3 fase wel?klump4u schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:38:
[...]
Groepen maakt niet uit, als je maar een 4 polige hoofdschakelaar erin hebt waar ze op kunnen aansluiten.
Klopt, je hebt een 4 polige schakelaar nodig. Wat je nu als hoofdschakelaar gebruikt is een zekering, geen schakelaar. Bij een 1-fase kast zal je een 2 polige hoofdschakelaar nodig hebben.Guido7619 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:08:
Ik ga er vanuit dat ze die 1x40 gaan vervangen en uitbreiden met 3 x 25A. Maar daarna moet er alsnog een 4 polige hoofdschakelaar in de groepenkast zelf zitten? Ik gebruik die 1x40 nu als hoofdschakelaar.
Vraag dan aan de netbeheerder hoe het moet!Guido7619 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:08:
[...]
Zo'n hoofdschakelaar heeft een 1 fase groepenkast niet. Waarom een 3 fase wel?
Ik heb onder de slimme meter een 1x40A hoofdschakelaar welke ik zelf uit kan zetten. De kast waarin dit zit is groot genoeg voor 3 fase. 3 fase kabel ligt ook al tot in de meterkast.
Ik ga er vanuit dat ze die 1x40 gaan vervangen en uitbreiden met 3 x 25A. Maar daarna moet er alsnog een 4 polige hoofdschakelaar in de groepenkast zelf zitten? Ik gebruik die 1x40 nu als hoofdschakelaar.
Ik zal ook eens bij mijn buurman kijken, die heeft het een aantal jaren terug al laten wijzigen ivm een sauna zijn tuin.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik lees dat het sinds 2005 verplicht is. Mijn huis is van 2002, die 2 polige hoofdschakelaar heb ik dus ook niet.jadjong schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:14:
[...]
Klopt, je hebt een 4 polige schakelaar nodig. Wat je nu als hoofdschakelaar gebruikt is een zekering, geen schakelaar. Bij een 1-fase kast zal je een 2 polige hoofdschakelaar nodig hebben.
Omdat vroeger het niet verplicht was om een hoofdschakelaar in je groepenkast te hebben.Guido7619 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:08:
Zo'n hoofdschakelaar heeft een 1 fase groepenkast niet. Waarom een 3 fase wel?
Inderdaad geleerd dat het vanaf 2005 verplicht is geworden. Mijn huis is van 2002. Ook weer opgehelderd dus.jobr schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:35:
[...]
Omdat vroeger het niet verplicht was om een hoofdschakelaar in je groepenkast te hebben.
Zou je nu opnieuw nu een 1 fase kast laten aanleggen dan kom de (1 fase) hoofdschakelaar er ook in.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq