Maar met een minder grote omvormer is deze vaker aan het aftoppen. Overal lees ik dat dit niet echt bevorderlijk is voor de levensduur van je omvormer.Kodess schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:22:
[...]
is dit niet heel kort door de bocht?
Ik denk dat je met 5kW nog steeds erg ruim zit.
En dan hebben we het nog niet eens over hoe niet vaak deze maximale opwekking situatie per jaar hier in NL voorkomt. Waardoor een overbemeten omvormer je helemaal niets oplevert en daarom vaak wort gezegd dat je juist een minder grote omvormer moet nemen.
Ik snap dat een hogere vermogen van de omvormer ook de startspanning beïnvloed waardoor mogelijk de opwekking later start maar ik zoek hier een gulden middenweg in.
Mijn vermoeden wordt denk ik ook bevestigd door de sunnydesign. Welke omvormer ik ook kies de jaarlijkse opwekking blijft ongeveer hetzelfde. Maar ik kan hier nergens aan zien of hij rekent met max Wp of met oost/west en het verwachte totaalvermogen.
ik zit op een dakghelling van 35 graden, dat zou 110? tussen de panelen zijn.onetime schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:17:
@rdfeij Totale hoek tussen de panelen 900? -> cos(45)*10*405 + (cos(45)*9*405) = 5k4W 5kW is genoeg.
Ik kom dan op 4,5kW. Zou je dan zeggen 4 of 5 kW aan omvormer? Heb ik weer precies in het midden..
[ Voor 16% gewijzigd door rdfeij op 07-04-2023 17:06 ]