Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste
Acties:
  • 673.123 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Kodess schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:22:
[...]

is dit niet heel kort door de bocht?
Ik denk dat je met 5kW nog steeds erg ruim zit.
En dan hebben we het nog niet eens over hoe niet vaak deze maximale opwekking situatie per jaar hier in NL voorkomt. Waardoor een overbemeten omvormer je helemaal niets oplevert en daarom vaak wort gezegd dat je juist een minder grote omvormer moet nemen.
Maar met een minder grote omvormer is deze vaker aan het aftoppen. Overal lees ik dat dit niet echt bevorderlijk is voor de levensduur van je omvormer.
Ik snap dat een hogere vermogen van de omvormer ook de startspanning beïnvloed waardoor mogelijk de opwekking later start maar ik zoek hier een gulden middenweg in.

Mijn vermoeden wordt denk ik ook bevestigd door de sunnydesign. Welke omvormer ik ook kies de jaarlijkse opwekking blijft ongeveer hetzelfde. Maar ik kan hier nergens aan zien of hij rekent met max Wp of met oost/west en het verwachte totaalvermogen.
onetime schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:17:
@rdfeij Totale hoek tussen de panelen 900? -> cos(45)*10*405 + (cos(45)*9*405) = 5k4W 5kW is genoeg.
ik zit op een dakghelling van 35 graden, dat zou 110? tussen de panelen zijn.
Ik kom dan op 4,5kW. Zou je dan zeggen 4 of 5 kW aan omvormer? Heb ik weer precies in het midden..

[ Voor 16% gewijzigd door rdfeij op 07-04-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 23:40
rdfeij schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:44:
[...]

Maar met een minder grote omvormer is deze vaker aan het aftoppen. Overal lees ik dat dit niet echt bevorderlijk is voor de levensduur van je omvormer.
Ik snap dat een hogere vermogen van de omvormer ook de startspanning beïnvloed waardoor mogelijk de opwekking later start maar ik zoek hier een gulden middenweg in.

Mijn vermoeden wordt denk ik ook bevestigd door de sunnydesign. Welke omvormer ik ook kies de jaarlijkse opwekking blijft ongeveer hetzelfde. Maar ik kan hier nergens aan zien of hij rekent met max Wp of met oost/west en het verwachte totaalvermogen.
Volgens mij is het aftoppen zelf niet schadelijk. Je omvormer werkt gewoon op maximum capaciteit. Hij krijgt meer stroom aangeleverd, maar doet daar vervolgens niets mee.
Vaak kies je inderdaad een iets minder grote omvormer. Vaak omdat die goedkoper is en het gedeelte wat je aftopt weegt dan niet op tegen de meerprijs van je omvormer.
En een kleinere omvormer zal inderdaad iets eerder aanspringen wat het aftoppen dan weer compenseert. Maar hoeveel het een en het ander is, is moeilijk uit te rekenen.

En staar je niet blind om je verlies van het aftoppen. Bekijk je dat per jaar, dan is dat je theoretisch maximum als je elke dag strak blauw boven je hoofd hebt.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
rdfeij schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:01:
Ik ben aan het rekenen en kan oost west (onder een hoek van ongeveer 45 graden) 10 panelen oost en 9 panelen west kwijt. (vrij van obstakels)
Elk paneel is 405Wp.
Kan ik ergens berekenen wat het maximaal vermogen is dat ik als omvormer nodig heb? Dus het maximaal vermogen dat de oost/west opstelling gedurende de dag kan opwekken.

Ik ben met sunnydesign bezig geweest maar die adviseert mij een 5,6 of 8kW omvormer maar ik kan daar niet uithalen wat er piek verwacht wordt uit de panelen.
Ik wil bereiken dat de omvormer licht overbemeten is. Is daar een soort vuistregel voor daar zou ik ook al blij mee zijn?
@Kodess
@rdfeij Opstart spanning is totaal irrelevant. Het gaat erom dat je ook met schaduw altijd binnen het mppt bereik van je omvormer zit. De verhouding tussen maxWp en omvormer vermogen bepaald hoeveel er wordt afgetopt. En dat beïnvloed de jaar opbrengst in beginsel erg weinig. (Zie het citaat van SMA) Tenzij je 10kWp op een 2Kw omvormer gaat zetten. Zie de verwijzing in de topicstart naar de analyse van @antonboonstra

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 23:40
rdfeij schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:44:
[...]

[...]

ik zit op een dakghelling van 35 graden, dat zou 110? tussen de panelen zijn.
Ik kom dan op 4,5kW. Zou je dan zeggen 4 of 5 kW aan omvormer? Heb ik weer precies in het midden..
Heb je al via PVCalc al uitgerekend wat je opbrengst zal/kan zijn?
Want een beetje gokken en er dan maar precies in het midden te gaan zitten... Mijn vermoeden zegt dat het dan in tranen eindigt...

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 11-06 15:00
RobWest schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:11:
[...]

Heb je al via PVCalc al uitgerekend wat je opbrengst zal/kan zijn?
Want een beetje gokken en er dan maar precies in het midden te gaan zitten... Mijn vermoeden zegt dat het dan in tranen eindigt...
Het verschil tussen een 4kW en 5kW omvormer zit op 140kWh op jaarbasis. Dan hebben we het inderdaad maar over 35 euro per jaar wat het prijsverschil voor de omvormer niet goed gaat maken.
Ik denk dat ik zo wel aardig uit ga komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
De SolaX design tool raad juist een te zware omvormer af. Daar krijg je juist een waarschuwing als je omvormer zwaarder is dan wat je panelen op kunnen wekken. Mijn 8kW SolaX met 9,3 kWp aan panelen kan ook bijna 15kW aan zonnepanelen aan, de 8kW gaat in mijn geval alleen om AC vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 14:35
Dank voor de antwoorden. Ben inderdaad maar even gaan zoeken op reverse current en kom tot de conclusie dat tot 3 strings Solar Frontier panelen parallel kunnen zonder diodebox.

De uitbreiding zou parallelle string 4, 5 en eventueel zelfs string 6 zijn.
Geen zin in "gedoe" en nog meer koppelingen, dus dan toch maar op zoek naar een leuk setje van 6 passende mono's + omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door NielsOo op 07-04-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-06 20:45
rdfeij schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:18:
[...]

Het verschil tussen een 4kW en 5kW omvormer zit op 140kWh op jaarbasis. Dan hebben we het inderdaad maar over 35 euro per jaar wat het prijsverschil voor de omvormer niet goed gaat maken.
Ik denk dat ik zo wel aardig uit ga komen.
Wanneer je dat uitrekent over 15 jaar kan het toch juist wel uit om een maatje groter te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

schumacher schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:10:
[...]

Wanneer je dat uitrekent over 15 jaar kan het toch juist wel uit om een maatje groter te nemen?
Niet per se. Hangt van keuzes in je berekening af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:48
[...]

Het kan uit, maar wat slim is hangt af van je mogelijkheden qua dak en budget. Een extra paneel is qua kWh per geïnvesteerde euro vaak interessanter dan een grotere omvormer. Zeker als je rekening houdt met afschaffen salderen, want dan is meer opbrengst op dalmomenten meer waard dan wat extra's op piekmomenten.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:06

Ethirty

Who...me?

Las vandaag online dat de netbeheerders in de toekomst verplicht willen krijgen dat je moet gaan aftoppen. Dit om overbelasting van het net tegen te gaan. Zou toch zonde zijn als je omvormer te groot is en dan verplicht uitgeschakeld wordt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:33:
Las vandaag online dat de netbeheerders in de toekomst verplicht willen krijgen dat je moet gaan aftoppen. Dit om overbelasting van het net tegen te gaan. Zou toch zonde zijn als je omvormer te groot is en dan verplicht uitgeschakeld wordt.
Best bijzonder, in Duitsland zijn ze daar juist weer van afgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ErnstvV schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:04:
[...]

Best bijzonder, in Duitsland zijn ze daar juist weer van afgestapt.
Alles om zich in te dekken waarschijnlijk? Net aanpassen en energie opslaan lijkt met beter dan energie weggooien. Maar wie ben ik :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:37
[...]

Inderdaad ja. Na 1 of 2 jaar kun je hem al terugverdiend hebben. GoodWe enkelfasige omvormers verschillen per maatje groter maar 40 a 50 euro. Ik heb trouwens een maatje groter genomen omdat ik hoop dat de omvormer zo iets langer meegaat. Geen idee of het helpt, maar waarschijnlijk kan ik hem zelf wel repareren als hij stuk gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 18:20
Andrehj schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:23:
SMA STP8.0-3AV-40 vermogen reduceren bij hoge netspanning?

Omdat de netspanning hier gisteren op alle drie de fasen de 250V aantikte, wordt het tijd voor wat actie.
Graag zou ik het vermogen van de omvormer dynamisch als functie van de netspanning (op de hoogste fase) willen reduceren.
Dus zoals SMA zelf heeft beschreven in onderstaande grafiek, uit dit document.
[Afbeelding]

Ik heb inmiddels een Grid Guard Code, dus kan alles in de omvormer aanpassen, maar wil graag zeker weten dat ik alles goed doe. Helaas kom ik er niet uit hoe ik dit in moet stellen.

Iemand al eens zo'n grafiek ingesteld? Ervaringen?
Ik heb dit ingesteld bij een kostal piko 20

100 % vermogen tot 230 x 1.08
0 % vermogen bij 230 x 1.10

Sinds ik dit heb ingesteld geen uitvallende omvormers meer. Dus de opbrengst is aardig omhoog gegaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FB4zdHIl6msmn-EbevzhGAQop1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIKKKeeYf2rFokvHCjI4ymF5.jpg?f=fotoalbum_large

In het plaatje hierboven is de omvormer tussen de 2 rode lijntjes aan het reduceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:50:
[...] Inderdaad ja. Na 1 of 2 jaar kun je hem al terugverdiend hebben. GoodWe enkelfasige omvormers verschillen per maatje groter maar 40 a 50 euro. Ik heb trouwens een maatje groter genomen omdat ik hoop dat de omvormer zo iets langer meegaat. Geen idee of het helpt, maar waarschijnlijk kan ik hem zelf wel repareren als hij stuk gaat.
10 jaar terug wist ik nog niet wat ik nu weet, en heb ik voor 7x195Wp een 4k2 omvormer gekocht omdat die voordelig te krijgen was, ook met de gedachte dan gaat hij langer mee. Maar goed ook, zie .sig, er zitten nu 28 van die panelen op en hij topt nauwelijks af. Ook al +/- 8jaar een ventilator er op omdat dat echt veel warmte scheelt. Is een passief gekoelde omvormer, maar een beetje ventilator hulp houdt hem veel koeler.
Draait nu dus al 9 1/2 jaar zonder problemen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:07:
[...] Alles om zich in te dekken waarschijnlijk? Net aanpassen en energie opslaan lijkt met beter dan energie weggooien. Maar wie ben ik :)
Een beetje energie 'weggooien´ als er waarschijnlijk al een overschot is, is geen probleem. Zoveel mogelijk panelen, die op piek momenten iets laten aftoppen, zodat je omvormer en netaansluiting iets kleiner kunnen, heeft veel voordelen. Minder materialen, goedkoper, kleinere pieken, gelijkmatiger aanbod, relatief meer opbrengst als die laag is...
Als alternatief, of nog beter voor erbij, verbruik verschuiven naar moment van (piek) opbrengst.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 08-04-2023 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Laat daar eerst maar een open standaard voor komen. SMA, Siemens etc waren een eind op weg maar dat is volgens mij al weer de nek omgedraaid.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

mcied schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:45:
[...]
Ik heb dit ingesteld bij een kostal piko 20

100 % vermogen tot 230 x 1.08
0 % vermogen bij 230 x 1.10

Sinds ik dit heb ingesteld geen uitvallende omvormers meer. Dus de opbrengst is aardig omhoog gegaan
@Señor Sjon kan jouw omvormer ook zoiets? Het alles-of-niets gedrag uit jouw plaatjes is inderdaad vrij dramatisch.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ethirty ?!? standaard ?!? Je kunt simpel beginnen, aan bij solar opbrengst, of desnoods op schakelklok;
  • (warmtepomp)boiler
  • Vriezer, blijft 24-48 uur op voldoende lage temperatuur, extra koud zetten en het gaat langer goed
  • Fiets accu
  • Zero (elektrische motorfiets) accu
  • EV accu (mits mogelijk)
  • Huis op temperatuur brengen met warmtepomp
  • ...
eventueel extra boost bij overschot. Dit geeft een eerste grote stap / verhoging eigen verbruik.
Topic niet bekeken?
Maar heb je een link naar info over die standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

onetime schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:14:
@Ethirty ?!? standaard ?!? Je kunt simpel beginnen, aan bij solar opbrengst, of desnoods op schakelklok;
  • (warmtepomp)boiler
  • Vriezer, blijft 24-48 uur op voldoende lage temperatuur, extra koud zetten en het gaat langer goed
  • Fiets accu
  • Zero (elektrische motorfiets) accu
  • EV accu (mits mogelijk)
  • Huis op temperatuur brengen met warmtepomp
  • ...
eventueel extra boost bij overschot. Dit geeft een eerste grote stap / verhoging eigen verbruik.
Topic niet bekeken?
Maar heb je een link naar info over die standaard?
Uiteraard kan (en moet) je zaken zelf regelen. Zoveel mogelijk overdag als de zon schijnt.
Maar het wordt pas slim als je omvormer zelfstandig de wasmachine of vaatwasser kan starten.

Even snel op mijn telefoon gezocht maar de protocollen zijn EEBUS en SEMP. Voor zover ik destijds las zijn er nauwelijks apparaten die het ondersteunen en ook de PV leveranciers doen er weinig meer mee. Bij wamtepompen zie je ook nog wel eens SG-ready, heb me er een tijdje al niet echt meer in verdiept.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

onetime schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:14:

Een vriezer kun je beter niet mee klooien. 'voldoende lage temperatuur' is niet zo eenvoudig vast te stellen. Bij bevroren voedsel is vooral een stabiele temperatuur belangrijk. Schommelingen in temperatuur zorgen voor versnelde achteruitgang van de kwaliteit van ingevroren voedsel.

Edit: oh sorry ik dacht dat dit het autonome energie gebruiken topic was.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 08-04-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Ik heb een redelijke n00b vraag. Maar ik kan het online niet helemaal terugvinden.

Situatie: zon schijnt mijn panelen wekken momenteel ongeveer 4KW per uur op. De auto staat ook aan de laadpaal. Die trekt ongeveer 10KWh.

Is het nou voordeliger om nu terug te leveren en vannacht te laden. Óf pakt hij nu ‘gratis’ stroom en betaal ik alleen over de delta?

Ik krijg laadstroom vergoed tegen het hoge tarief. Dus laden bij laag tarief is altijd voordeliger. Maar de vraag is dus wat is het meest voordelige scenario. (Ik snap dat dat tarief afhankelijk is, maar ik bedoel grosso modo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

911GT2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:58:
Is het nou voordeliger om nu terug te leveren en vannacht te laden. Óf pakt hij nu ‘gratis’ stroom en betaal ik alleen over de delta?
Door de weeks wel, als je overdag hoog-tarief hebt, in het weekend maakt het (financieel) niets uit.

De stroom die je 's middags bij hoog-tarief opwekt kan je salderen met je normale verbruik of je krijgt hier een hogere TLV voor. Als je overdag je auto met die stroom gaat laden verlies je dit voordeel.

[ Voor 23% gewijzigd door fsfikke op 08-04-2023 14:14 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

911GT2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:58:
Ik heb een redelijke n00b vraag. Maar ik kan het online niet helemaal terugvinden.

Situatie: zon schijnt mijn panelen wekken momenteel ongeveer 4KW per uur op. De auto staat ook aan de laadpaal. Die trekt ongeveer 10KWh.
Het is in beide gevallen kW. Dus niet per uur of kWh. ;)
Het hangt van je contract af. Als je een traditionele energieleverancier hebt waarbij je kunt salderen op jaarbasis, dan maakt het niet uit of je overdag of in de nacht laadt. Maar zelfs daarbij is er nuance omdat verschillende leveranciers verschillend omgaan met salderen van hoog- en laagtarief.
Heb je een dynamisch contract met elk uur een ander tarief, dan is overdag laden aantrekkelijker (áls de inkoopprijs lager is dan 's nachts). Maar dan is wel de vraag welk tarief de werkgever vergoedt in dat scenario.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 08-04-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-06 15:10
de Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:32:
[...]

volgens mij kun je dat uitzetten (HVRT setting (High-Voltage Ride-Through)), maar dat lijkt me juist onwenselijk want dan krijg je dus hetzelfde als de rest. Dat hij bij 253v helemaal uitvalt. Ook dat laatste kun je uitzetten overigens maar is niet legaal volgens mij.
Ik heb de HVRT setting uitgezet op de GoodWe, maar hij blijft toch regelmatig op de piek terugschroeven als hij denk ik boven de 251v komt. (nu goed te zien omdat er geen wolkje aan de lucht is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFXHpWTRItZ2swpHKLRMxkBVjzs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A5FqdOXFLNOG30AETs1LlW0O.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:35
Zag net dit staan in mijn Growatt omvormer settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_xOrj9gZxupZDsFAM1igh4EitM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yRqet6K2nIZRl3O32giuSTIQ.png?f=fotoalbum_large

Betekend dit dat ze al vooruit lopen op die wijziging van het maximale voltage? Dit was vorige keer toen ik keek nog 253.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 18:48

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Andrehj schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:23:
SMA STP8.0-3AV-40 vermogen reduceren bij hoge netspanning?

Omdat de netspanning hier gisteren op alle drie de fasen de 250V aantikte, wordt het tijd voor wat actie.
Graag zou ik het vermogen van de omvormer dynamisch als functie van de netspanning (op de hoogste fase) willen reduceren.
Dus zoals SMA zelf heeft beschreven in onderstaande grafiek, uit dit document.
[Afbeelding]

Ik heb inmiddels een Grid Guard Code, dus kan alles in de omvormer aanpassen, maar wil graag zeker weten dat ik alles goed doe. Helaas kom ik er niet uit hoe ik dit in moet stellen.

Iemand al eens zo'n grafiek ingesteld? Ervaringen?
Ik heb dit ingesteld in mijn SMA omvormer (SB3.0-1AV-41). Maar aangezien de netspanning de laatste niet meer zo hoog is, heb ik de regeling nog niet in werking zien treden.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:43

matroosoft

Lone Christian

Op onze huurwoning met dak op het zuiden liggen 20 stuks 300Wp panelen. Theoretisch dus max 6000W opbrengst. Echter op onze P1 meter zie ik dat hij aftopt op 4400W.

Qua omvormer hangt er een Goodwe GW4K-DT met een Smax van 4.4kVA, dus dat komt wel overeen met die 4400 Watt.

Nu las ik dat zonnepanelen vaak worden overgedimensioneerd t.o.v. de omvormer. Maar is dat in ons geval niet wat veel? Standaard is 1,2. Bij ons 1,43.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

matroosoft schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:31:
Op onze huurwoning met dak op het zuiden liggen 20 stuks 300Wp panelen. Theoretisch dus max 6000W opbrengst. Echter op onze P1 meter zie ik dat hij aftopt op 4400W.

Qua omvormer hangt er een Goodwe GW4K-DT met een Smax van 4.4kVA, dus dat komt wel overeen met die 4400 Watt.

Nu las ik dat zonnepanelen vaak worden overgedimensioneerd t.o.v. de omvormer. Maar is dat in ons geval niet wat veel? Standaard is 1,2. Bij ons 1,43.
Volgens mij zijn er zelfs omvormers die tot 2 gaan. Geeft je vooral meer opbrengst op de slechtere dagen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ethirty schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:58:
[...]

Volgens mij zijn er zelfs omvormers die tot 2 gaan. Geeft je vooral meer opbrengst op de slechtere dagen.
De mijne mag volgens het ene tabelletje 13500Wp hebben, volgens de andere zelfs 16000, voor 8000W AC output. Even opzoeken in datasheet, daar staat het vast in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Hoezo eigenlijk? Is een kleinere omvormer zoveel efficienter bij weinig vermogen of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Meestal zijn omvormer het meest efficiënt als ze hun maximale vermogen leveren. Een 4 kW omvormer zal dus efficiënter 4kW maken van 4 kW input dan een 5 kW met 4kW input. Alleen als maar heel soms over de 4 kW heen gaat, levert een 4kW in totaal net wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
^^ dat snap ik, maar om daarom nou max. 40 of 50% te gaan aftoppen op zonnige dagen vind ik wel ver gaan. Hoeveel efficienter hebben we het eigenlijk over, bij laten we zeggen halflast i.p.v. vollast? Het zou mij niets verbazen als het maar om enkele procenten gaat. Maar ik laat me graag wijsmaken dat ik er volkomen naast zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ErnstvV schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:16:
Meestal zijn omvormer het meest efficiënt als ze hun maximale vermogen leveren. Een 4 kW omvormer zal dus efficiënter 4kW maken van 4 kW input dan een 5 kW met 4kW input. Alleen als maar heel soms over de 4 kW heen gaat, levert een 4kW in totaal net wat meer.
Eigenlijk ben ik nog nooit een omvormer tegengekomen die het efficiëntst is op vollast. Heb je een grafiek van de omvormer waar je dat wel gezien hebt?

Overigens is de kans best groot dat een 4 kW omvormer gewoon een 5 kW omvormer is die softwarematig begrenst is.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 08-04-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:37

JWT

Voornamelijk bij oost-west of noord/zuid is het fijn als je veel panelen kan aansluiten zonder dat die stuk gaat :). Mocht er toch opeens dat wolkrandje langskomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Martin7182 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:12:
[...]

Hoezo eigenlijk? Is een kleinere omvormer zoveel efficienter bij weinig vermogen of bedoel je iets anders?
Heb je wel eens naar het Nederlandse weer op jaarbasis gekeken? Ik denk dat je in totaal meer energie opwekt op matige dan op mooie dagen. :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Proton_ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:13:
[...]

@Señor Sjon kan jouw omvormer ook zoiets? Het alles-of-niets gedrag uit jouw plaatjes is inderdaad vrij dramatisch.
De handleiding is hier bijzonder summier over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmOc4J3Jo7Z6mpwMRE30urU90Ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2usBDzxZcIBofq9Hhed93mm.jpg?f=fotoalbum_large
Bij een oudere, Australische versie van de instructies kom ik dit wel tegen.

Waar blijft het vermogen dat teveel is? Dat wordt dan toch hitte? Vandaag in de stad al een zonnepaneelbrand gehad. :X

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 08-04-2023 21:27 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ethirty schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:23:
[...]

Heb je wel eens naar het Nederlandse weer op jaarbasis gekeken? Ik denk dat je in totaal meer energie opwekt op matige dan op mooie dagen. :P
Ja, maar dat doet er niet toe. Op matige dagen wekt een onderbemeten omvormer misschien net zoveel op, maar niet méér. Volgens mij is het een fabeltje, of je moet met bewijzen komen. Wel is het zo dat je voor je euro's beter extra panelen kunt kopen (voor zover mogelijk) i.p.v. een zwaardere omvormer, maar daar gaat dit niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:16
Hey, ik heb ook een kleine vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden....

Ik heb een schilddkn (4 schuine zijden).
Huis staat 30 graden Azmut. Dus 1 deel op WZW (6 panelen) en 1 deel op ZZW (10 panelen).
Dakrand zit op 6 meter hoogte, geen schaduw, dus 2 storingen?
Hoe kan ik berekenen hoe de curve van de 2 dakdelen bij elkaar wordt? Ik kan me namelijk voorstellen dat ze niet tegelijkertijd hun hoogste piek hebben, dus dat ik een minder grote omvormer nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:39
Señor Sjon schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:25:
[...]

De handleiding is hier bijzonder summier over.
[Afbeelding]
Bij een oudere, Australische versie van de instructies kom ik dit wel tegen.

Waar blijft het vermogen dat teveel is? Dat wordt dan toch hitte? Vandaag in de stad al een zonnepaneelbrand gehad. :X
Nee, de omvormer gaat dan op een ander punt van de vermogenscurve van de panelen zitten (volgens mij drukt ie de spanning omhoog, stroom naar beneden), waar het opgewekte vermogen lager is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:00

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

99ruud99 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:52:
Hey, ik heb ook een kleine vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden....

Ik heb een schilddkn (4 schuine zijden).
Huis staat 30 graden Azmut. Dus 1 deel op WZW (6 panelen) en 1 deel op ZZW (10 panelen).
Dakrand zit op 6 meter hoogte, geen schaduw, dus 2 storingen?
Hoe kan ik berekenen hoe de curve van de 2 dakdelen bij elkaar wordt? Ik kan me namelijk voorstellen dat ze niet tegelijkertijd hun hoogste piek hebben, dus dat ik een minder grote omvormer nodig heb.
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ :)

Edit:Aaah, @99ruud99 en @Andrehj zijn familie van elkaar :P

[ Voor 5% gewijzigd door Xqlus1ve op 08-04-2023 21:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Señor Sjon Vermogen buiten het MPP wordt gewoon teruggestraald naar de zon: het paneel warmt wat verder op, normaal wordt er 80% niet omgezet in elektriciteit, dan 100%, zeg maar wat dakpannen ook doen :)

De Volt-Watt response zou inderdaad volgens de Australische settings onder STD Settings-> Working mode set -> P mode moeten staan. Voltage 3 mag dan op 248 oid en Voltage 4 op 253 voor dezelfde settings als @mcied . Ik ben wel nieuwsgierig of en wat daar bij jou staat :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:42:
[...] Ja, maar dat doet er niet toe. Op matige dagen wekt een onderbemeten omvormer misschien net zoveel op, maar niet méér. Volgens mij is het een fabeltje, of je moet met bewijzen komen. Wel is het zo dat je voor je euro's beter extra panelen kunt kopen (voor zover mogelijk) i.p.v. een zwaardere omvormer, maar daar gaat dit niet over.
Er wordt bedoelt: "in verhouding", en dan spreekt het voor zich en is het geen fabeltje. En dat lijk je zelf ook te begrijpen, vandaar ook jouw laatste zin. En daar gaat het dus net wel om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
matroosoft schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:31:

Overdimensionering is iets wat vooral gedaan werd toen inverters veel duurder waren dan vandaag en aftopping minder kostte dan een grotere inverter.
Maar nu is het meer iets van: "Old habits die hard".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:35:
[...]

Er wordt bedoelt: "in verhouding", en dan spreekt het voor zich en is het geen fabeltje. En dat lijk je zelf ook te begrijpen, vandaar ook jouw laatste zin. En daar gaat het dus net wel om.
"In verhouding" koop je niets voor. Het ging om:
[...]

Meer opbrengst in verhouding. Dus je zou het best af zijn met een zo klein mogelijke omvormer omdat die altijd op 100% draait? Dat is wel de wereld op zijn kop. Het zou wat anders zijn als je continue voor overcapaciteit zou moeten betalen. Maar dat is bij omvormers niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 13:08
Hermarcel schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:29:
[...]
Overdimensionering is iets wat vooral gedaan werd toen inverters veel duurder waren dan vandaag en aftopping minder kostte dan een grotere inverter.
In Belgie is er een bijkomende reden. Je mag als particulier op 1 fase maar 5 kW aan omvormervermogen aansluiten en op 3f max 10 kW.

Je kan hoger, maar dan begint het complex en duur te worden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:58:
[...]

In Belgie is er een bijkomende reden. Je mag als particulier op 1 fase maar 5 kW aan omvormervermogen aansluiten en op 3f max 10 kW.

Maar dan zou ik eerder denken aan export-limitering ipv kleinere inverter. Dat geeft je de mogelijkheid om max 5 of 10kW terug te leveren bovenop je eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hermarcel schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:01:
[...]
Maar dan zou ik eerder denken aan export-limitering ipv kleinere inverter. Dat geeft je de mogelijkheid om max 5 of 10kW terug te leveren bovenop je eigen verbruik.
Dat klinkt logisch, maar komt uit de tijd van de mechanische meters.
Dan kon je inverter ook niet zien welk verbuik er was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hermarcel schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:01:
[...]
Alsof wet- en regelgevers nadenken over praktische toepasbaarheid. Er is een grens gesteld en het gevolg is dat men dan de randen van die grens gaat opzoeken.

Voor het bredere concept. Ik ben geen expert, maar iets zegt me dat een omvormer op 50% minder efficiënt is dan op 80-100%.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:05:
[...]

Dat klinkt logisch, maar komt uit de tijd van de mechanische meters.
Dan kon je inverter ook niet zien welk verbuik er was.
er zijn voldoende inverters die mbv een gridmeter hun vermogen dynamisch kunnen regelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:58:
[...]

Koop je twee 8 kW omvormers. Beide begrens je op 5 kW. En dan hang je aan beide 2x8 kWp panelen op oost/west (uitgaande van een 45° dak). Zo kun je probleemloos 32 kWp aan panelen kwijt op dat max van 10 kW. Dat is ook bepaald niet complex.
Volgens Sunny Design verlies je daarmee slechts 12% van de maximale opbrengst en haal je in totaal nog 21.000 kWh per jaar binnen.
Dat zou voor de gemiddelde Belg toch voldoende moeten zijn? >:)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:06:
[...]

Voor het bredere concept. Ik ben geen expert, maar iets zegt me dat een omvormer op 50% minder efficiënt is dan op 80-100%.
Misschien, de datasheet van de omvormer kan je dat wellicht vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Ethirty schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:06:
Dergelijke data is van de betere merken gewoon beschikbaar. Dan hoef je niet van je gevoel uit te gaan, maar kun je werken met meetgegevens.
Dit plaatje is van de omvormer die hier hangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk2PKkq5g_Xv73LLn59RL_6-Qkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NSrfd4lETwm5k668TmegbOdw.png?f=user_large
Werkspanning is meestal rond de 700V, en daarmee tussen de bovenste twee lijnen. Je ziet dat boven de 60% de lijnen nagenoeg horizontaal lopen en ik vanaf ca 1 kW al boven de 96% zit, wat uiteraard prima is.
Door de oost-west opstelling met 14 kWp aan panelen draait de omvormer hierdoor het grootste deel van de tijd erg efficiënt.

Om op jouw stelling terug te komen: Die wordt door bovenstaande data ontkracht, gemiddeld is het rendement op 50% ongeveer even hoog als op 100% belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05 10:48
Ik heb een dakkapel precies in het midden van het dak. Aan beide zijden kunnen 6x 410wp panelen liggen(in totaal 12x 410wp dus). Op bepaalde momenten van de dag is er enige sprake van schaduw op een van de twee zijden. Is het slim om de panelen in twee strings van 6 te leggen of om één grote string van 12 te maken?

Verder is de ligging op ZW, hellingshoek van +/- 40graden. Ook heb ik op hetzelfde gebouw op een hellingshoek van 15 graden al 26x 200wp liggen op een enkelfasige omvormer. Het lijkt mij dus goed om een enkelfasige omvormer erbij te plaatsen voor de 12 nieuwe panelen. (ik heb in de meterkast een 3 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Andrehj schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:39:
[...]

Dergelijke data is natuurlijk van de betere merken gewoon beschikbaar. Dan hoef je niet van je gevoel uit te gaan, maar kun je gewoon werken met meetgegevens.
Dit plaatje van de omvormer die hier hangt.
[Afbeelding]
Werkspanning is meestal rond de 700V, en daarmee tussen de bovenste twee lijnen. Je ziet dat boven de 60% de lijnen nagenoeg horizontaal lopen en ik vanaf ca 1 kW al boven de 96% zit, wat uiteraard prima is.
Door de oost-west opstelling met 14 kWp aan panelen draait de omvormer hierdoor het grootste deel van de tijd erg efficiënt.

Om op jouw stelling terug te komen: Die wordt door bovenstaande data ontkracht, gemiddeld is het rendement op 50% ongeveer even hoog als op 100% belasting.
Ik dacht meer als een voeding. Verrassend gelijkmatig rendement.

Dan is overdimensioneren inderdaad minder snel interessant dan ik had verwacht.

Toch blijf ik blij met mijn (tijdelijke) 5kWp op een 3.6kW omvormer. In parallel met onze zuiderburen kan ik nu geen zwaardere omvormer plaatsen maar wel meer panelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ethirty op 09-04-2023 12:27 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:20
elektriekert schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:49:
Vandaag het persoon record van ons pv ruim overschreden.
Wel heb ik een klein dipje op de top van vermogen.
De SAJ-R5-10K (10kW) heeft een inwendige fan voor koeling wanneer nodig.

Ik vermoed dat het temperatuur gerelateerd is.
Echter kan ik niets uitlezen aangezien dit remote wordt gedaan.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring al meegemaakt?

***members only***
Hierop nogmaals terugkomend:

Gisteren is er wederom geen opwekking geweest,
Het probleem blijkt in de langste string te zitten, wanneer ik MPPT 2 ontpoppen (korte string) blijft de fout aanwezig in de omvormer.
Wanneer de lange string van MPPT 1 ontkoppel en hier de korte string voor in de plaats zet heb ik wel een werkende omvormer met opwekking.

Wellicht dat het paneel dat in de bypass ging nu helemaal klaar is of misschien weer het probleem van vocht in een connector?

Update: Ik meet wel een normale voltage, ik vermoed dat er weer een isolatie probleem is waardoor ik een kortsluiting maar Massa heb

[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 09-04-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik heb een vreemd probleem met de wifi-module van mijn nieuwe Goodwe omvormer (GW4200-DNS-30).

Zodra ik:
-de SEMS-app open om de grafiek uit te lezen
of
-de omvormer via zijn IP adres benader om op de web-portal van de omvormer te komen

verliest de wifi-module binnen 1 a 2 minuten de verbinding met mijn netwerk. Ik heb nog 4 Goodwe omvormers die dit probleem niet hebben, om aan te geven dat het vermoedelijk geen probleem in mijn netwerk betreft.

Ik heb vervolgen de software/firmware van de wifi-module bijgewerkt naar de nieuwste versie, maar dat maakt geen verschil.
Ook een reset naar de fabrieksinstellingen hielp niet en een andere router ook niet.

Mijn vermoeden is daarom: die wifi-module spoort niet. Ben dus van plan om een nieuwe aan te vragen bij de webwinkel waar ik hem gekocht heb.
Iemand nog een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:34
de Peer schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:06:
Ik heb een vreemd probleem met de wifi-module van mijn nieuwe Goodwe omvormer (GW4200-DNS-30).

Zodra ik:
-de SEMS-app open om de grafiek uit te lezen
of
-de omvormer via zijn IP adres benader om op de web-portal van de omvormer te komen

verliest de wifi-module binnen 1 a 2 minuten de verbinding met mijn netwerk. Ik heb nog 4 Goodwe omvormers die dit probleem niet hebben, om aan te geven dat het vermoedelijk geen probleem in mijn netwerk betreft.

Ik heb vervolgen de software/firmware van de wifi-module bijgewerkt naar de nieuwste versie, maar dat maakt geen verschil.
Ook een reset naar de fabrieksinstellingen hielp niet en een andere router ook niet.

Mijn vermoeden is daarom: die wifi-module spoort niet. Ben dus van plan om een nieuwe aan te vragen bij de webwinkel waar ik hem gekocht heb.
Iemand nog een ander idee?
Ja. De app niet gebruiken. Je data staan dan op een of andere Chinese server….. Ik heb er een Homewizard meter tussen; werkt perfect en geen vaag Chinees cloud gedoe, maar gewoon in de EU. Vind die app trouwens maar zo zo, hij ligt er vaak uit….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 08:54
Andrehj schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:27:
[...]

Koop je twee 8 kW omvormers. Beide begrens je op 5 kW. En dan hang je aan beide 2x8 kWp panelen op oost/west (uitgaande van een 45° dak). Zo kun je probleemloos 32 kWp aan panelen kwijt op dat max van 10 kW.
Volgens Sunny Design verlies je daarmee slechts 12% van de maximale opbrengst en haal je in totaal nog 21.000 kWh per jaar binnen.
dat zou voor de gemiddelde Belg toch voldoende moeten zijn? >:)
Of nog mooier: begrens de invoeding richting het net op 2x 5 kW. Dan compenseer je ook je eigen momentele gebruik.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

BGFG schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:58:
[...]

Ja. De app niet gebruiken. Je data staan dan op een of andere Chinese server….. Ik heb er een Homewizard meter tussen; werkt perfect en geen vaag Chinees cloud gedoe, maar gewoon in de EU. Vind die app trouwens maar zo zo, hij ligt er vaak uit….
Ik gebruik de app ook niet. Ik lees de voltages, temperatuur etc etc uit via Home assistant en de opbrengst gewoon via een eigen (slimme) meter.
Een homewizard meter is voor mij geen oplossing, die leest ook niet de voor mij benodigde gegevens uit.

Maargoed mijn vraag ging over een (waarschijnlijk) defecte Wifi-stick, waarvan ik er in totaal 5 in gebruik heb.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 09-04-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
AquaPlanning schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:05:
[...]

Of nog mooier: begrens de invoeding richting het net op 2x 5 kW. Dan compenseer je ook je eigen momentele gebruik.
Precies. Exportlimitering dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:53:
[...] Nee, de omvormer gaat dan op een ander punt van de vermogenscurve van de panelen zitten (volgens mij drukt ie de spanning omhoog, stroom naar beneden), waar het opgewekte vermogen lager is.
Ja en nee. Hij neemt minder stroom af waardoor de spanning (door het zonlicht) vanzelf verder oploopt.
Hij "drukt" geen spanning omhoog. Dat zou inhouden dat de omvormer meer spanning erop zet dan de panelen zelf kunnen leveren. Oorzaak - gevolg verwisselt. Dat het vermogen lager wordt klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Andrehj schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:27:
[...]

Koop je twee 8 kW omvormers. Beide begrens je op 5 kW. En dan hang je aan beide 2x8 kWp panelen op oost/west (uitgaande van een 45° dak). Zo kun je probleemloos 32 kWp aan panelen kwijt op dat max van 10 kW.
dat zou voor de gemiddelde Belg toch voldoende moeten zijn? >:)
Onze daken mogen dan al wat groter zijn, 32 kWp is behoorlijk….
Dan heb je toch een half paleis nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

onetime schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:51:
[...]

Ja en nee. Hij neemt minder stroom af waardoor de spanning (door het zonlicht) vanzelf verder oploopt.
Hij "drukt" geen spanning omhoog. Dat zou inhouden dat de omvormer meer spanning erop zet dan de panelen zelf kunnen leveren. Oorzaak - gevolg verwisselt. Dat het vermogen lager wordt klopt.
Als je heel nauwkeurig wilt zijn, moet je zeggen dat de omvormer de impedantie (weerstand) varieert (als er echt actieve schaduwtracking is, doet-ie dat periodiek in een soort "scan" van het totale bereik en niet alleen rondom het dan optimale punt) en door een hogere impedantie gaat er minder stroom lopen en wordt de stringspanning hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 09-04-2023 15:04 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Martin7182 schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:44:
[...] "In verhouding" koop je niets voor. Het ging om:

[...] Meer opbrengst in verhouding. Dus je zou het best af zijn met een zo klein mogelijke omvormer omdat die altijd op 100% draait? Dat is wel de wereld op zijn kop. Het zou wat anders zijn als je continue voor overcapaciteit zou moeten betalen. Maar dat is bij omvormers niet zo.
Gefeliteert, je bent kampioen overdrijven! Lees het groene stukje in de topicstart, citaat van SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Tommie12 schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:54:
Onze daken mogen dan al wat groter zijn, 32 kWp is behoorlijk….
Dan heb je toch een half paleis nodig.
Er werd geklaagd dat je "slechts " 10 kW aan mocht sluiten op een 3-fase aansluiting. Ik gaf alleen maar aan dat dat in de praktijk geen enkel probleem hoeft te zijn en dat je daar probleemloos een flinke hoeveelheid panelen op kwijt kan.
(Zelfs nog 50% meer dan ik vermeldde, want de A-ingang van een 8 kW SMA kan de dubbele stroom aan en dus twee parallele strings. Dan kan er al 48 kWp aan panelen op (wordt wel de aftopping "wat" hoger)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
AquaPlanning schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:05:
Dat kan met de SMA Sunny Home Manager, maar die is helaas wel erg duur.
Alternatief is zelf in je Domotica iets maken, en het gewenste vermogen bijvoorbeeld elke 10 seconden oid naar het juiste Modbus-adres van de omvormer schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:32
Nu ik al een tijdje extra zonnepanelen heb om het verbruik van mijn warmtepomp te compenseren, begin ik steeds meer na te denken over de voor- of nadelen van enkeltarief vs dubbeltarief. Nu wordt er door mijn energieleverancier op elk telwerk apart gesaldeerd. Er zijn situaties waarin de ongunstig uitpakt.

Is er iets van een vuistregel die geldt als je meer opwek dan verbruik hebt, over wat goedkoper uitpakt..?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 17:45
Gramser schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:31:
Nu ik al een tijdje extra zonnepanelen heb om het verbruik van mijn warmtepomp te compenseren, begin ik steeds meer na te denken over de voor- of nadelen van enkeltarief vs dubbeltarief. Nu wordt er door mijn energieleverancier op elk telwerk apart gesaldeerd. Er zijn situaties waarin de ongunstig uitpakt.

Is er iets van een vuistregel die geldt als je meer opwek dan verbruik hebt, over wat goedkoper uitpakt..?
Dat apart salderen voor normaal en laag tarief, heeft je energieleverancier zelf bedacht, maar mag volgens de wet niet.

Mijn leverancier (Pure Energie) probeert dat ook. Ik heb ze al twee jaar laten weten, dat als ze zich niet aan de wet houden, dat ik dan naar de ACM en desnoods naar de rechter zou stappen. En dat had ik ook inderdaad gedaan, als het nodig zou zijn.
Moet je eens kijken wat ze dat per jaar oplevert, omdat het gros van hun klanten de afrekening toch niet begrijpt. Schandalig!!

Beide keren hebben ze de jaarafrekening (bij mij per 01-01 van het jaar) vervolgens aangepast.
Scheelt toch ca € 500,-/jaar in mijn geval.
E.e.a. staat op mijn website (waar ik hier overigens geen link voor mag plaatsen).

Ik ben nu maar op 1 tarief overgestapt. Maakt toch niet uit, want ik kom over een jaar toch ongeveer op nul uit.

Maar ik ben wel een beetje klaar met dit soort oplichtingspraktijken.
Ik denk dat ik naar een coöperatie zonder winstoogmerk overstap.

Maar ik moet even wachten tot 1 juli, omdat anders het salderen niet goed uitkomt en de overstap alsnog duur wordt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:08:
[...]

Gefeliteert, je bent kampioen overdrijven! Lees het groene stukje in de topicstart, citaat van SMA.
Je haalt volgens mij verschillende aspecten door elkaar. In dat citaat van SMA wordt helemaal niet gesproken over meer opbrengst op slechte dagen, maar over een oost-west opstelling. Ik zou oost-west ook voor een factor 2 kiezen. Alleen mijn dak ligt precies op zuid oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zwerius schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:29:
[...]

Dat apart salderen voor normaal en laag tarief, heeft je energieleverancier zelf bedacht, maar mag volgens de wet niet.

Mijn leverancier (Pure Energie) probeert dat ook. Ik heb ze al twee jaar laten weten, dat als ze zich niet aan de wet houden, dat ik dan naar de ACM en desnoods naar de rechter zou stappen. En dat had ik ook inderdaad gedaan, als het nodig zou zijn.
Moet je eens kijken wat ze dat per jaar oplevert, omdat het gros van hun klanten de afrekening toch niet begrijpt. Schandalig!!

Beide keren hebben ze de jaarafrekening (bij mij per 01-01 van het jaar) vervolgens aangepast.
Scheelt toch ca € 500,-/jaar in mijn geval.
E.e.a. staat op mijn website (waar ik hier overigens geen link voor mag plaatsen).

Ik ben nu maar op 1 tarief overgestapt. Maakt toch niet uit, want ik kom over een jaar toch ongeveer op nul uit.

Maar ik ben wel een beetje klaar met dit soort oplichtingspraktijken.
Ik denk dat ik naar een coöperatie zonder winstoogmerk overstap.

Maar ik moet even wachten tot 1 juli, omdat anders het salderen niet goed uitkomt en de overstap alsnog duur wordt.
Hm, interessant. Ik kreeg mijn “maandafrekening” (ze salderen wel gewoon op jaarbasis) en als ik die bekijk lijkt dit toch op salderen per tariefsoort? Weet niet of ze dit op jaarbasis ook zo doen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8ZEWJ6HmCrllJPETFaZOHwy-n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3qcqqrTDhAd1aEeXOHyKj1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: de wet schrijft blijkbaar niet (meer) voor HOE er gesaldeerd moet worden, volgens deze link naar ACM/ConsuWijzer: http://www.consuwijzer.nl...e-energie/wat-is-salderen

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 09-04-2023 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Martin7182 schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:36:
[...] Je haalt volgens mij verschillende aspecten door elkaar. In dat citaat van SMA wordt helemaal niet gesproken over meer opbrengst op slechte dagen, maar over een oost-west opstelling. Ik zou oost-west ook voor een factor 2 kiezen. Alleen mijn dak ligt precies op zuid oOo
Nee, ik haal niks door elkaar. Omdat je dus meer Wp aan panelen kwijt kan op een omvormer dan het maximale vermogen dat hij het net op kan sturen, heb je dus, als je dat ook doet, meer opbrengst op mindere momenten dan je zou hebben gehad als je je met de panelen zou hebben beperkt tot het maximale omvormer vermogen aan Wp. Bij 2x zoveel Wp heb je dus bij voorbeeld in de winter, als stroom duurder is, 2x zoveel eigen opbrengst. Dat je dan op piek momenten wat verlies hebt, als je potentieel moet betalen om het het net op te sturen, is dus geen enkel probleem. Gewenst zelfs, wegens een gelijkmatiger invoeding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 17:45
Gramser schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:43:
[...]

Edit: de wet schrijft blijkbaar niet (meer) voor HOE er gesaldeerd moet worden, volgens deze link naar ACM/ConsuWijzer: http://www.consuwijzer.nl...e-energie/wat-is-salderen
In de elektriciteitswet 1998, Artikel 31c, 1e lid staat letterlijk:

Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.

Er wordt in de wet geen onderscheid gemaakt tussen normale en daluren. Ze dienen dus gewoon alle teruggeleverde zonnestroom te salderen met alle verbruikte stroom.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ok, helder. Maar het gaat ook wat voorbij aan de vraag… beter enkel, of dubbel tarief? Of is daar eigenlijk niks zinnigs over te zeggen zonder direct hard te gaan rekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:47

vliegnerd

Nintendo fan.

Gramser schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:13:
Ok, helder. Maar het gaat ook wat voorbij aan de vraag… beter enkel, of dubbel tarief? Of is daar eigenlijk niks zinnigs over te zeggen zonder direct hard te gaan rekenen?
Ik denk dat dubbel voor mij (iets) voordeliger is. Maar om mijzelf te beschermen tegen salderen per tarief heb ik bij vandebron gekozen voor “administratief enkeltarief” ondanks dat ze op dit moment “netjes” salderen. Maar niets zo onbetrouwbaar als bedrijven die verlies op jou maken als klant.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:54:
[...]

Nee, ik haal niks door elkaar. Omdat je dus meer Wp aan panelen kwijt kan op een omvormer dan het maximale vermogen dat hij het net op kan sturen, heb je dus, als je dat ook doet, meer opbrengst op mindere momenten dan je zou hebben gehad als je je met de panelen zou hebben beperkt tot het maximale omvormer vermogen aan Wp. Bij 2x zoveel Wp heb je dus bij voorbeeld in de winter, als stroom duurder is, 2x zoveel eigen opbrengst. Dat je dan op piek momenten wat verlies hebt, als je potentieel moet betalen om het het net op te sturen, is dus geen enkel probleem. Gewenst zelfs, wegens een gelijkmatiger invoeding.
Ik vind het een warrig verhaal. Voor oost-west snap ik het wel, maar om nou op zuid 50% omvormercapaciteit aan te sluiten, terwijl je er in de winter geen voordeel aan hebt 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:36
Martin7182 schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:01:
Ik vind het een warrig verhaal. Voor oost-west snap ik het wel, maar om nou op zuid 50% omvormercapaciteit aan te sluiten, terwijl je er in de winter geen voordeel aan hebt 8)7
In de zomer is (wordt) energie waardeloos, in de winter goud waard. Daarom dus beter geld besteden aan meer panelen dan meer omvormervermogen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
JvS schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:04:
[...] Als je heel nauwkeurig wilt zijn, moet je zeggen dat de omvormer de impedantie (weerstand) varieert (als er echt actieve schaduwtracking is, doet-ie dat periodiek in een soort "scan" van het totale bereik en niet alleen rondom het dan optimale punt) en door een hogere impedantie gaat er minder stroom lopen en wordt de stringspanning hoger.
Eh nee, Je kunt het natuurkundig equivalent zo beschrijven, maar het gaat met PWM in de Buck-Boost converter om de voor de omvormer ideale gelijkspanning te maken voor de omzetting naar netspanning.
Met het hoogst mogelijk vermogen, daar is die 'scan' inderdaad voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
assje schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:16:
[...]

In de zomer is (wordt) energie waardeloos, in de winter goud waard. Daarom dus beter geld besteden aan meer panelen dan meer omvormervermogen.
Dat ontken ik ook niet. Maar als je dak vol ligt is het onzin om een kleinere omvormer aan te sluiten omdat het relatief meer oplevert. Het gaat niet om kWh per W omvormervermogen, maar om euro's. Tegenwoordig is omvormervermogen helemaal zo duur niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Martin7182 schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:01:
[...] Ik vind het een warrig verhaal. Voor oost-west snap ik het wel, maar om nou op zuid 50% omvormercapaciteit aan te sluiten, terwijl je er in de winter geen voordeel aan hebt 8)7
Ik zal proberen het verder uit te leggen; hieronder argumenten die afhankelijk van de situatie meer of minder mee tellen, denk vooral niet alleen aan jezelf:
  • Om meer Wp aan te kunnen sluiten dan de aansluiting aan kan
  • Om ook als stroom duur is een redelijke eigen opbrengst te hebben
  • Om ook in de winter een redelijk deel eigen opbrengst te hebben
  • Om kosten te besparen op de aansluiting
  • Om kosten te besparen op de omvormer
  • Om een groter aandeel zonnestroom op het net mogelijk te maken
  • Om pieken in opbrengst te verminderen
  • Om een gelijkmatiger invoeding in het net te krijgen
Bekijk ook vooral de uitleg van Anton Boonstra, ook in de topicstart gelinkt.
Overigens is op zuid maar 50% wel een beetje extreem, maar het kan natuurlijk wel.
Bekijk de link in mijn .sig, 5k5Wp op een 4k2W omvormer, Oost-West. Nauwelijks aftopping overigens.
Bij vervanging van panelen zou ik daar wel naar 2x 4k5Wp durven gaan, als dat aan de orde zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Laatst online: 13-06 15:48
Weet iemand een type zonnepaneel met zwart frame en een breedte van <1670mm? Vooral dat laatste is tegenwoordig een probleem omdat de meeste panelen breder zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 02-06 14:55

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

wouter.N schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:09:
Weet iemand een type zonnepaneel met zwart frame en een breedte van <1670mm? Vooral dat laatste is tegenwoordig een probleem omdat de meeste panelen breder zijn geworden.
Kleinste paneel dat ik kan vinden is 1686 x 1000 - Phono Solar - Mono 330 All Black Half Cut Perc en de B2 versie daarvan. en dat is een uitlopend model. Lastig idd als je net als ik bv een oost west hebt wat precies past op t dak als er een paneel defect gaat.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Hermarcel schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:29:
[...] Overdimensionering is iets wat vooral gedaan werd toen inverters veel duurder waren dan vandaag en aftopping minder kostte dan een grotere inverter.
Nee, het gaat er om dat je zoveel mogelijk binnen de capaciteit van de aansluiting / bestaande installatie blijft. Dat is het goedkoopst. Daar gaat het vaak om, en dan heb je (relatief) meer opbrengst op mindere momenten.
Op de goedkoopst mogelijke manier. Zowel individueel als als maatschappij als geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Laatst online: 13-06 15:48
Zuluman schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:26:
[...]

Kleinste paneel dat ik kan vinden is 1686 x 1000 - Phono Solar - Mono 330 All Black Half Cut Perc en de B2 versie daarvan. en dat is een uitlopend model. Lastig idd als je net als ik bv een oost west hebt wat precies past op t dak als er een paneel defect gaat.
Sunpower P3 is ook mooi paneel, maar helaas net 2cm te breed. :-/

Ik hoop echt iemand dat iemand een geschikt paneel weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:00

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

De discussie voorafgaand omver te kleine omvormers en omvormers juist kleine tegenover totale wp, met mijn noorderdak zou ik op piek dagen rond de 2,2 a 2,4 kWh produceren, heb een 3,6 omvormer. Wat ga ik winnen als ik een kleinere omvormer neem (2,5 omvormer) tegenover het verkopen van huidige omvormer (2 maanden oud) en zelf een nieuwe aanschaffen? is het verschil het waard uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 22:22
frozensun744 schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:57:
Ik heb een dakkapel precies in het midden van het dak. Aan beide zijden kunnen 6x 410wp panelen liggen(in totaal 12x 410wp dus). Op bepaalde momenten van de dag is er enige sprake van schaduw op een van de twee zijden. Is het slim om de panelen in twee strings van 6 te leggen of om één grote string van 12 te maken?

Verder is de ligging op ZW, hellingshoek van +/- 40graden. Ook heb ik op hetzelfde gebouw op een hellingshoek van 15 graden al 26x 200wp liggen op een enkelfasige omvormer. Het lijkt mij dus goed om een enkelfasige omvormer erbij te plaatsen voor de 12 nieuwe panelen. (ik heb in de meterkast een 3 fase aansluiting.
Lijkt mij dat je het best 2 strings kunt maken. Als je op de een zon hebt, vat de ander schaduw en vice versa.

Of mirco-omvormers gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Xqlus1ve Ik ben bang dat je het niet helemaal goed hebt begrepen. Je kunt met slechts minimaal verlies veel meer aansluiten op die 3,6 omvormer. Je gaat niet veel winnen met een kleinere omvormer nemen.
Gewoon laten zoals het is. Tenzij je meer panelen kunt aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:57:
[...] Gas kleven bij laag verbruik is gewoon slim natuurlijk. Mijn gas rekening is 600 euro per jaar. Daar kan ik het water niet eens elektrisch voor verwarmen laat staan het huis. Hier overigens ook geluk qua voltage op het net. Hoger als 235.2 nog niet gezien. Gelukkig heeft Almere een lekker relatief niet nieuw netwerk.
Niet mee eens. Het is relatief minder erg natuurlijk. Maar vastrecht tikt relatief hard aan. (kan je best veel electra voor kopen) Dus weg ermee. Bij laag verbruik ook relatief simpel te vervangen door iets anders natuurlijk. En als je dan ook verbruikt wanneer je opwek hebt ben je ook voorbereid op vermindering saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:35
onetime schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:17:
[...]

Niet mee eens. Het is relatief minder erg natuurlijk. Maar vastrecht tikt relatief hard aan. (kan je best veel electra voor kopen) Dus weg ermee. Bij laag verbruik ook relatief simpel te vervangen door iets anders natuurlijk. En als je dan ook verbruikt wanneer je opwek hebt ben je ook voorbereid op vermindering saldering.
Met laag gasverbruik onder 500m3 is vastrecht maar 145 euro hier. En verbruiken wanneer je opwekt? Sorry maar in de zomer is het hier warm genoeg dat ik geen verwarming nodig heb en douchen doe ik als ze zon niet meer schijnt.. dat werkt dus niet tenzij je een boiler met vag heb wat überhaupt inefficiënt is en al meer gebruikt voor warm houden en warm maken dan ik per jaar aan gas verstook. En dan hebben we het nog niet eens over de aanschaf van nieuw spul. Er is geen scenario waar elektrisch verwarmen voor mij voordelig gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

computerjunky schreef op maandag 10 april 2023 @ 02:35:
[...]

Met laag gasverbruik onder 500m3 is vastrecht maar 145 euro hier. En verbruiken wanneer je opwekt? Sorry maar in de zomer is het hier warm genoeg dat ik geen verwarming nodig heb en douchen doe ik als ze zon niet meer schijnt.. dat werkt dus niet tenzij je een boiler met vag heb wat überhaupt inefficiënt is en al meer gebruikt voor warm houden en warm maken dan ik per jaar aan gas verstook. En dan hebben we het nog niet eens over de aanschaf van nieuw spul. Er is geen scenario waar elektrisch verwarmen voor mij voordelig gaat zijn.
Tel daar ook nog de vaste leverancierskosten bij op, zo rond de €75,- per jaar.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:13:
[...]

Ik zal proberen het verder uit te leggen; hieronder argumenten die afhankelijk van de situatie meer of minder mee tellen, denk vooral niet alleen aan jezelf:
  • Om meer Wp aan te kunnen sluiten dan de aansluiting aan kan
  • Om ook als stroom duur is een redelijke eigen opbrengst te hebben
  • Om ook in de winter een redelijk deel eigen opbrengst te hebben
  • Om kosten te besparen op de aansluiting
  • Om kosten te besparen op de omvormer
  • Om een groter aandeel zonnestroom op het net mogelijk te maken
  • Om pieken in opbrengst te verminderen
  • Om een gelijkmatiger invoeding in het net te krijgen
Bekijk ook vooral de uitleg van Anton Boonstra, ook in de topicstart gelinkt.
Overigens is op zuid maar 50% wel een beetje extreem, maar het kan natuurlijk wel.
Bekijk de link in mijn .sig, 5k5Wp op een 4k2W omvormer, Oost-West. Nauwelijks aftopping overigens.
Bij vervanging van panelen zou ik daar wel naar 2x 4k5Wp durven gaan, als dat aan de orde zou komen.
Je hoeft mij niet te overtuigen van het algemeen nut om een kleine omvormer te kiezen. Er zijn best wel valide punten waar vooral de netbeheerder blij van wordt. Het ging hier specifiek om punt 3; in de winter en op slechte dagen heb je relatief veel opbrengst, maar daar heeft niemand iets aan; als je zonnepanelen 50% Wp opwekken, dan wek je daarmee ~49% Wp netstroom op, ongeacht je omvormergrootte. Zie plaatje dat @Andrehj gisteren postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:19

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Op ons dak liggen 11 zonnepanelen van 315wp(3465 wp in totaal). Deze zijn aangesloten op een Growatt 3000 omvormer. 465wp lager wat ze verklaren als onderdimensioneren.

Nu zou ik verwachten maximaal 3000 kwh uit de zonnepanelen te kunnen halen. Maar de wifi dongle icm shine van growatt zelf zegt dus dat ons systeem 3700 kwh heeft opgeleverd vorig jaar.

Heb zelf het gevoel dat heel die web interface etc voor geen meter klopt.

Hebben andere mensen met een Growatt omvormer dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Martin7182 Je blijft de context missen. Je blijft vooral vanuit je eigen situatie denken, niet doen. Een kleinere omvormer maakt echt niet stroom uit het niets. De eerste 5 punten zijn zeker ook voor het individu.
Als je het niet wilt snappen, kan ik je verder niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:33:
@Martin7182 Je blijft de context missen. Je blijft vooral vanuit je eigen situatie denken, niet doen. Een kleinere omvormer maakt echt niet stroom uit het niets. De eerste 5 punten zijn zeker ook voor het individu.
Als je het niet wilt snappen, kan ik je verder niet helpen.
Je verandert de context en probeert dan je gelijk te halen. Een kleine omvormer maakt inderdaad geen stroom uit het niets. Dat was dan ook mijn punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
AndereKoekoek schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:27:
Op ons dak liggen 11 zonnepanelen van 315wp(3465 wp in totaal). Deze zijn aangesloten op een Growatt 3000 omvormer. 465wp lager wat ze verklaren als onderdimensioneren.

Nu zou ik verwachten maximaal 3000 kwh uit de zonnepanelen te kunnen halen. Maar de wifi dongle icm shine van growatt zelf zegt dus dat ons systeem 3700 kwh heeft opgeleverd vorig jaar.

Heb zelf het gevoel dat heel die web interface etc voor geen meter klopt.

Hebben andere mensen met een Growatt omvormer dit ook?
Het klopt wel; afgelopen jaar was bovengemiddeld goed. 3000 kWh was ook 'maar' een verwachting. Vorig jaar zat ik ook +/- 25% boven verwachting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:41
AndereKoekoek schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:27:

Nu zou ik verwachten maximaal 3000 kwh uit de zonnepanelen te kunnen halen.
Op welke basis verwacht je dat? Een 3600w omvormer gaat er niets meer uit halen en een 2500w omvormer topt maar 85kWh van de jaarlijkse opbrengst af (uitgaande van zuid oriëntatie en een 35 graden dak zonder schaduw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:19

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Martin7182 schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:53:
[...]

Het klopt wel; afgelopen jaar was bovengemiddeld goed. 3000 kWh was ook 'maar' een verwachting. Vorig jaar zat ik ook +/- 25% boven verwachting.
Paar weken geleden iemand over de vloer om meer panelen te laten leggen en hij vertelde mij dat die 3.465wp van de panelen echt het maximaal haalbare is en ze nooit meer dan dat zullen opleveren.
En als je dan een 3000wp omvormer hebt dat het maximale is wat je over een jaar heen uit je panelen kunt halen.

Maar als het een schatting is dan zou zo'n omvormer in Zuid Spanje ineens 4000wp zijn en in Lapland 2250wp ?

Dacht echt dat het de technische limieten waren op basis van een gemiddelde. En dat Nederland eigenlijk wel een gemiddelde is ipv overmatig zonnig.
Uszka schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:07:
[...]

Op welke basis verwacht je dat? Een 3600w omvormer gaat er niets meer uit halen en een 2500w omvormer topt maar 85kWh van de jaarlijkse opbrengst af (uitgaande van zuid oriëntatie en een 35 graden dak zonder schaduw)
Zie reactie boven. Ging er oprecht vanuit dat het maximum 3000kwh zou zijn in ideale omstandigheden.

Ons dak is idd op het zuiden, maar heeft een helling van 55% volgens mij. Geen schaduw vanuit de omgeving. Alleen een klein dakkapel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
AndereKoekoek schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:26:
Paar weken geleden iemand over de vloer om meer panelen te laten leggen en hij vertelde mij dat die 3.465wp van de panelen echt het maximaal haalbare is en ze nooit meer dan dat zullen opleveren.
En als je dan een 3000wp omvormer hebt dat het maximale is wat je over een jaar heen uit je panelen kunt halen.

Maar als het een schatting is dan zou zo'n omvormer in Zuid Spanje ineens 4000wp zijn en in Lapland 2250wp ?

Dacht echt dat het de technische limieten waren op basis van een gemiddelde. En dat Nederland eigenlijk wel een gemiddelde is ipv overmatig zonnig.
Jij haalt alles door elkaar. Het vermogen van panelen druk je uit in Wp. Dat van een omvormer in W (of kW). En jaaropbrengst gaat in kWh.
Dat zijn allemaal verschillende zaken.

Een omvormer van 3000 W levert maximaal 3 kW aan het net. En (als er bijvoorbeeld 3.5 kWp aan panelen aan hangt) zal deze in NL gemiddeld zo'n 3000 à 3500 kWh/jaar aan elektrische energie opwekken (zonder schaduw).
In Spanje zal de jaaropbrengst een stuk hoger zijn, maar het maximum vermogen blijft 3 kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 10:55

Termy

valt er nog wat te fragge?

AndereKoekoek schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:26:
[...]

[...]

Zie reactie boven. Ging er oprecht vanuit dat het maximum 3000kwh zou zijn in ideale omstandigheden.

Ons dak is idd op het zuiden, maar heeft een helling van 55% volgens mij. Geen schaduw vanuit de omgeving. Alleen een klein dakkapel.
Wat hier fout lijkt te gaan is dat je jaarlijkse opbrengst in kWh verwart met maximaal vermogen in kW van de omvormer. Die 3000 is max uitgangsvermogen en zegt dus vrijwel niks over de jaarlijkse opbrengst. Dit moet je simuleren zoals @Uszka suggereert.

Sniped :(

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren