Southern Sun schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:28:
Stomme vraag wellicht, maar ik had laatst een discussie met iemand waar ik niet gefundeerd uit kwam.
Hij is van mening dat je niet direct opwek van je zonnepanelen kunt gebruiken. Dit omdat je of stroom inkoopt, of terug levert, maar dus niet direct verbruikt want dat zou niet geschakeld kunnen zijn in de meterkast.
Mijn P1 meter en Enphase app vertellen me echter wat anders. Ik had vorige week een dag waarbij volgens de Enphase app 25 kWh is opgewerkt. Volgens de P1 app hebben we die dag 20 kWh terug geleverd. Dan heb ik toch 5 kWh direct verbruikt of word ik nou gek?
Het verschil tussen opwerk en terug levering varieert ook met de hoeveelheid apparaten die op een dag aan staan dus ging er altijd vanuit dat dit verschil je directe verbruik aan gaf. Ik heb alleen niet genoeg kennis van de installatie en/of electrotechniek in huis om tot in detail te weten hoe het werkt.
Je vriend zit ernaast, en jij misschien.
1) Als er zovel invoeding van je zonnepanelen, gaat de stroom van je zonnepanelen voor op je meter. De spanning van de ZP is hoger dan de netspanning, anders is er geen "stroom" van het dak naar het net. Als je daar een verbruiker tussenzet, dan stroomt het eerst naar de gebruiker, de rest terug het net in.
Zie het als 2 meren: het hoge meer zijn je ZP (hogere spanning), lage meer je netspanning (lagere spanning). Daartussen sluit je een verbruiker aan (graaft een aftakking op het stroompje tussen het hoge en lage meer). Dan stroomt het water van hoog naar laag, en wat niet in je verbruiker gaat, stroomt naar het lage meer.
Zakt de zonneproductie in, dan "zakt" het hoge meer tot hetzelfde niveau als het lage meer, en is er geen stroom. Je verbruiker is een stroompje dat lager ligt dan beide meren, dus nu stroomt het water uit het lage meer (het net) naar je verbruiker.
Samenvattend: je hoeft niets bijzonders te doen om eerst je zonne-energie te gebruiken. Dat gebeurt automatisch vanwege de eigenschappen van spanning en stroom.
2) Afhankelijk van wat je meter weergeeft, heb je gelijk of een beetje. Laat die P1 app je netto dagverbruik zien (dus levering - teruglevering), dan kun je alsnog een dissonantie hebben in opwek en verbruik. Stel ik wek om 12.00 1 kWh met de zon op, maar gebruik om 18.00 1 kWh om water te koken. Dan heb je formeel 1 kWh teruggeleverd, en 1 kWh verbruikt. Met de salderingsregeling zit je dan op 0 kWh totaal. Echter, direct verbruik is als je verbruik en opwek op hetzelfde moment gebeuren, lever je niets terug.
Mijn P1-uitlezing (DSMRv5) geeft levering en teruglevering simultaan weer, dus als ik op 1 fase lever en op een andere fase teruglever, lopen beide tellers op. Ondanks dat je mag salderen over de fasen, en de totaalstanden dat dus wel over de fasen verrekenen.
Hangt dus een beetje af van de meter en de app.