Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste
Acties:
  • 673.303 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-06 16:34

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Het kwartje valt nu. Haal idd alles door elkaar heen nu lol. Ga er dan vanuit dat de Growatt software klopt m.b.t. de opgewekte energie

Betekent dat ik ook niet zoveel bij hoef te leggen om op 0 uit te komen. Vorig jaar was er nog 3.000kwh over en red het wel met 7 panelen denk ik.

Dat zou dan het minimum zijn.. meer is mooi meegenomen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@AndereKoekoek Zeker als je nog gas gebruikt meer panelen nemen als je de mogelijkheid hebt. En als het kan op dezelfde omvormer, relatief goedkoop. Misschien nu zelfs nog dezelfde verkrijgbaar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-06 11:21
AndereKoekoek schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:06:
Het kwartje valt nu. Haal idd alles door elkaar heen nu lol. Ga er dan vanuit dat de Growatt software klopt m.b.t. de opgewekte energie

Betekent dat ik ook niet zoveel bij hoef te leggen om op 0 uit te komen. Vorig jaar was er nog 3.000kwh over en red het wel met 7 panelen denk ik.

Dat zou dan het minimum zijn.. meer is mooi meegenomen natuurlijk :)
Als je de mogelijkheid en ruimte hebt zou ik zeker (laten) bijleggen. Elke richting behalve misschien Noord omdat daar je rendement wat lager ligt.

Ik kijk met argusogen naar de daken met panelen die als paddestoelen uit de grond schieten terwijl ik in een VVE blij mag zijn als we per huishouden 1Kw hebben liggen over vijf jaar. Echt schandelijk hoe mijn mede-eigenaren voortgang blokkeren...

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

onetime schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:31:
@AndereKoekoek Zeker als je nog gas gebruikt meer panelen nemen als je de mogelijkheid hebt. En als het kan op dezelfde omvormer, relatief goedkoop. Misschien nu zelfs nog dezelfde verkrijgbaar.
Bedoel je dat ik nog zo'n Growatt moet nemen? Wat is het voordeel van 2 dezelfde omvormers?

Als ik zo naar de aanbieders kijk, dan willen ze allemaal micro omvormers aanbieden. Vast omdat ze dan ook meer marge pakken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

GudZ schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:25:
[...]

Als je de mogelijkheid en ruimte hebt zou ik zeker (laten) bijleggen. Elke richting behalve misschien Noord omdat daar je rendement wat lager ligt.

Ik kijk met argusogen naar de daken met panelen die als paddestoelen uit de grond schieten terwijl ik in een VVE blij mag zijn als we per huishouden 1Kw hebben liggen over vijf jaar. Echt schandelijk hoe mijn mede-eigenaren voortgang blokkeren...
Zeker schandalig inderdaad. Denk alleen dat de meeste mensen niet het dubbele aan de VvE willen betalen voor zonnepanelen. Of een eenmalige investering.

Die kijken meer op de korte termijn. Als ik kijk naar mijn collega's en zelfs mijn vrouw.. die ziet het als een soort van weg gegooid geld.

Hebben nog 3500 in bouwdepot en met 2k extra kunnen we er 10 bijleggen. Dan zitten we op 7400wp ongeveer.

Volgens Hass was ons verbruik 6600kwh vorig jaar. Voornamelijk (3600kwh) ivm de warmtepomp die we hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:47
AndereKoekoek schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:37:
[...]

Bedoel je dat ik nog zo'n Growatt moet nemen? Wat is het voordeel van 2 dezelfde omvormers?
Nee, als het kan dan de bestaande string uitbreiden met dezelfde panelen. Geen idee of je nog ruimte hebt op je zuiddak. En hou ook de maximale stroom in de gaten. Op een ander dakvlak dan zuid zou ik sowieso een apart systeem installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
ErnstvV schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:04:
[...]

Best bijzonder, in Duitsland zijn ze daar juist weer van afgestapt.
toch snap ik het technisch gezien wel. Met aftoppen bereik je eerder de max van je omvormer (gaat misschien ook wat eerder leveren omdat je eerder je startspanning haalt en het verloop over de dag is dan veel stabieler (continu topped) i.p.v. lekker grillig als er wat wolken voorbij waaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:37
elektriekert schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:32:
[...]

Hierop nogmaals terugkomend:

Gisteren is er wederom geen opwekking geweest,
Het probleem blijkt in de langste string te zitten, wanneer ik MPPT 2 ontpoppen (korte string) blijft de fout aanwezig in de omvormer.
Wanneer de lange string van MPPT 1 ontkoppel en hier de korte string voor in de plaats zet heb ik wel een werkende omvormer met opwekking.

Wellicht dat het paneel dat in de bypass ging nu helemaal klaar is of misschien weer het probleem van vocht in een connector?

Update: Ik meet wel een normale voltage, ik vermoed dat er weer een isolatie probleem is waardoor ik een kortsluiting maar Massa heb
Nou, ik ben er weer uit hoor.

Vanmiddag ff de potentiaal vereffeningskabel tussen frame zonnepanelen en omvormer losgehaald.
Omvormer weer gestart en hoppa, geen storing meer.

Hieruit constateerde ik dat er weer een isolatieprobleem was naar massa….
Wat bleek: Er lag weer een stekker in het water, en deze was dus ook niet waterdicht.
Ook heb ik nog 2 stekkers ontdekt waarbij de 2 delen van een verschillend model waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:35

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

elektriekert schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:29:
[...]

Nou, ik ben er weer uit hoor.

Vanmiddag ff de potentiaal vereffeningskabel tussen frame zonnepanelen en omvormer losgehaald.
Omvormer weer gestart en hoppa, geen storing meer.

Hieruit constateerde ik dat er weer een isolatieprobleem was naar massa….
Wat bleek: Er lag weer een stekker in het water, en deze was dus ook niet waterdicht.
Ook heb ik nog 2 stekkers ontdekt waarbij de 2 delen van een verschillend model waren.
Geplaatst door Picobello BV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 00:30
klump4u schreef op maandag 10 april 2023 @ 07:20:
[...]

Tel daar ook nog de vaste leverancierskosten bij op, zo rond de €75,- per jaar.
Tja ik kijk gewoon naar wat mijn totale gas rekening is en daar kan ik nog geen 1300 kWh voor afnemen en daar kan ik mezelf niet mee van warm water en een warm huis voorzien. En dan negeren we de aanschaf van nieuwe meuk nog. Het is in een al bestaande woning vaker niet dan wel rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-06 11:21
AndereKoekoek schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:41:
[...]

Zeker schandalig inderdaad. Denk alleen dat de meeste mensen niet het dubbele aan de VvE willen betalen voor zonnepanelen. Of een eenmalige investering.

Die kijken meer op de korte termijn. Als ik kijk naar mijn collega's en zelfs mijn vrouw.. die ziet het als een soort van weg gegooid geld.

Hebben nog 3500 in bouwdepot en met 2k extra kunnen we er 10 bijleggen. Dan zitten we op 7400wp ongeveer.

Volgens Hass was ons verbruik 6600kwh vorig jaar. Voornamelijk (3600kwh) ivm de warmtepomp die we hebben.
Nee joh dubbele zou het lang niet worden. Eerder paar tientjes.

3.600 kWh met een WP dan hoop ik dat je 180m2 moet warmhouden of in een monumentaal moeilijk te isoleren pand woont? Want dat vind ik erg veel. Misschien toch maar 6 panelen leggen en de rest gebruiken voor het optimaliseren van afgifte/waterzijdig inregelen etc...

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:37
Xqlus1ve schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:42:
[...]

Geplaatst door Picobello BV?
Onderaannemer via Zonneplan.

Ze zijn al 4 keer terug geweest en daar komt nu een 5de keer bij…

Maar het had wel Picobello bv kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 10-04-2023 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RobWest schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:14:
Ik wil 2 panelen op een container leggen om accu's op te laden.

Ik kan onderstaande 2 panelen krijgen, maar ze verschillen iets in specs. Past dat op Victron SmartSolar MPPT 110/20 zonneregelaar?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had zonnepanelen van CSUN, maar die zijn na veel pijn en moeite (van mij) uiteindelijk door de installateur vervangen door Yingli zonnepanelen. Jurist moest er aan te pas komen. De panelen van CSUN hadden last van delaminatie, een productiefout. Ik zou dus geen CSUN kopen, of bij een leverancier die snel en adequaat reageert op garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 10-04-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

rdfeij schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:24:
[...]
gaat misschien ook wat eerder leveren omdat je eerder je startspanning haalt
Nee. Gewoon nee :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Een uitleg waarom zijn post niet klopt zou handig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02:42
dr86 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 00:01:
[...]

Al die gegevens staan in de dataheets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
ErnstvV schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:04:
[...]

Best bijzonder, in Duitsland zijn ze daar juist weer van afgestapt.
Het had ook 0,0 zin. Mensen legde een paar panelen op noord en voila: meer niet-belasting én een omvormer onder 70% Wp

En de oost-west configuratie was sowieso nooit een “probleem”

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
dr86 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 00:01:
[...]

Hoeveel Voc maakt een paneel bij te weinig licht om vermogen te kunnen pakken?
Pak datasheet er maar bij.

Voc is minimaal afhankelijk van lichtinval.

Ennuh… het is bovendien niet relevant… van een kale kip plukken levert niets op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@dr86 Het is bepaald niet de eerste keer dat dat bijgeloof aangehaald wordt, maar je hebt gelijk.
Random paneel:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1XzZwh4JyyABgAK_Lndtz2RIIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7013JwjGDNvQZAuAMMJS8LW9.png?f=fotoalbum_large
De MPP spanning is nagenoeg onafhankelijk van instraling.
Goed, dat is op papier, misschien is de praktijk anders.

Mijn Goodwe GW2000-XS heeft een startspanning van 50V. Wanneer begint de boel met leveren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lz1u5Syt3DtmiWHIlEz1O9hgbgA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qXy12NnaPKzHAaQNPp45MvTZ.png?f=fotoalbum_large
Als de spanning is opgelopen tot 224V, want daarvoor levert de string geen vermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 11-04-2023 07:57 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Proton_ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:53:
@dr86 Het is bepaald niet de eerste keer dat dat bijgeloof aangehaald wordt, maar je hebt gelijk.
Random paneel:[Afbeelding]
De MPP spanning is nagenoeg onafhankelijk van instraling.
Goed, dat is op papier, misschien is de praktijk anders.

Mijn Goodwe GW2000-XS heeft een startspanning van 50V. Wanneer begint de boel met leveren?
[Afbeelding]
Als de spanning is opgelopen tot 224V, want daarvoor levert de string geen vermogen.
Open string spanning is wel iets anders dan minimum MPPT spanning (of vermogen zo je wilt). Het gaat natuurlijk om het laatste en met een kleinere omvormer kan die best lager zijn. Zo zie ik mijn 2500-XS vandaag opstarten bij 93 W en mijn 1000-XS al bij 46 W. Maar goed, het blijft een te verwaarlozen verschil (qua tijd gemiddeld in de orde van minuten).

Op een grijze winterdag zou de GoodWe 2500-XS helemaal niet starten als het beschikbaar vermogen de 'hele' dag ~50 W is. De 1000-XS zou dan grofweg 6 uur × 50 W = 0.3 kWh leveren. Tenzij stroom in de zomer gratis wordt en in de winter astronomisch duur, ga ik de grote string dus niet aftoppen op 1000 W met de GoodWe 1000-XS omdat die omvormer nog werkt bij hele lage vermogens.

[ Voor 13% gewijzigd door Martin7182 op 11-04-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifREkTW3i5YNgv2tMsa5OvKnb78=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rDzCTfHbJ9bUxV4016aWUJgg.jpg?f=user_large

Ons bedrijf heeft zojuist deze foto gedeeld. Extra info: 174 panelen en locatie rond de evenaar. Dit zou dan 600Wp panelen zijn, dat kan toch niet? Verder zou ik ook wel rond de evenaar willen wonen.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:45

de Peer

under peer review

Moby schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:40:
[Afbeelding]

Ons bedrijf heeft zojuist deze foto gedeeld. Extra info: 174 panelen en locatie rond de evenaar. Dit zou dan 600Wp panelen zijn, dat kan toch niet? Verder zou ik ook wel rond de evenaar willen wonen.
zal wel niet kloppen inderdaad. misschien hebben ze uitgebreid met 174 panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 07:23
Moby schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:40:
[Afbeelding]

Er zijn tegenwoordig wel 600 Wp panelen hoor!
Die worden meestal niet op daken gelegd, want te zwaar en te groot om handig te kunnen handlen.
Maar juist wel in zonneparken. Minder panelen is minder werk is goedkoper.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Extra plaatje gevonden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88IMOHjT_PJNUKBasuTu82vXnrw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7QULD6bTaCHLQNB8ea8k8cVo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ik tel 176 panelen :) 600 Wp kan prima. Geen idee of rond de evenaar goed is voor je opbrengst; het kan er warm zijn en daar kunnen panelen niet zo goed tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Moby 13x6x2 cells = 156 cell panelen. Die zijn in 600Wp te krijgen.
Voorbeeld: https://www.enfsolar.com/...tasheet/crystalline/52148

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Martin7182 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:29:
Ik tel 176 panelen :) 600 Wp kan prima. Geen idee of rond de evenaar goed is voor je opbrengst; het kan er warm zijn en daar kunnen panelen niet zo goed tegen.
Laatste rij zijn er 2x3 ipv 4. Aantal klopt dus. En het kan dus ook prima dat het 600Wp panelen zijn. Weet wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frozensun744
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05 10:48
Zwartoog schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:09:
[...]

Lijkt mij dat je het best 2 strings kunt maken. Als je op de een zon hebt, vat de ander schaduw en vice versa.

Of mirco-omvormers gebruiken.
Nog bedankt voor je reactie.
Verder nog een vraag betreft een geschikte omvormer. Ik heb dus 12x 410wp aan nieuwe panelen en wil graag een 1 fase hybride omvormer hebben. Ik dacht aan een van de volgende (klikbare links met specs):

- Goodwe GW5048-EM
- Growatt SPH4600
- Solis S5-EH1P4.6K-L

Zouden deze geschikt zijn? En wat heeft qua merk de voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:11
Ik heb een 1 fase GoodWe GW4200D-NS met 12x 395wp op een 3 fase aansluiting.
Nu merk ik dat het erg druk is in de buurt en de voltage op de omvormer regelmatig 251v of iets hoger meet.

Het "nadeel" is dat deze omvormer gaat terugschroeven als hij bij de 251v komt (ruim 1000watt). Ik zou graag willen dat omvormer gewoon uitslaat als het 253v zou worden, zo kan ik kijken of hij überhaupt zal afschakelen of niet.

Ik heb in de SolarGO app al de optie HVRT uitgeschakeld, maar blijkbaar schroeft de GoodWe nog steeds terug bij 251v. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Rsport40 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:29:
Ik heb een 1 fase GoodWe GW4200D-NS met 12x 395wp op een 3 fase aansluiting.
Nu merk ik dat het erg druk is in de buurt en de voltage op de omvormer regelmatig 251v of iets hoger meet.

Het "nadeel" is dat deze omvormer gaat terugschroeven als hij bij de 251v komt (ruim 1000watt). Ik zou graag willen dat omvormer gewoon uitslaat als het 253v zou worden, zo kan ik kijken of hij überhaupt zal afschakelen of niet.

Ik heb in de SolarGO app al de optie HVRT uitgeschakeld, maar blijkbaar schroeft de GoodWe nog steeds terug bij 251v. Iemand een idee?
Misschien kun je de max. AC spanning iets hoger instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCNt1kru1oYanyWcc1jRX-J1zIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9r9Hu1kfrLDaXk4dTxfomaCu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLT1991
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-06 20:38
Iemand enig idee wat er mis is met mijn opbrengst overzicht van solax? Zou vandaag abnormaal veel verbruikt hebben terwijl ik niet eens thuis was..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGgVt4dhknWIebPINA_j7bcBIXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ctgpQ8zCzB2FtCAcXGy2aLhI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:11
Martin7182 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:53:
[...]

Misschien kun je de max. AC spanning iets hoger instellen.
[Afbeelding]
Ik heb die handleiding doorgenomen, maar daar hebben ze het over Basic setting en Advanced setting., maar dat zie ik in mijn App niet.

Iemand hier die ook de SolarGo app gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:53
PLT1991 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:37:
Iemand enig idee wat er mis is met mijn opbrengst overzicht van solax? Zou vandaag abnormaal veel verbruikt hebben terwijl ik niet eens thuis was..

[Afbeelding]
Heb ik eens gehad, toen bleek dat ik, toen ik een nacht weg was, een electrisch kacheltje aan had laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Martin7182 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:29:
2000kWh/kWp per jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 20:01

JWT

Waarschijnlijk ook bifacial en boven het groen dus wat minder heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLT1991
bvdbos schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:44:
[...]

Heb ik eens gehad, toen bleek dat ik, toen ik een nacht weg was, een electrisch kacheltje aan had laten staan.
Neen want mijn dagelijkse opbrengst van + 40 kWh klopt ook niet.
Als ik verder klik zie ik een dagelijkse opbrengst van 17.60 kWh, dus er is iets mis met het totaaloverzicht.
Iemand met een solax omvormer die dit ook ooit heeft meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Rsport40 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:40:
[...]

Ik heb die handleiding doorgenomen, maar daar hebben ze het over Basic setting en Advanced setting., maar dat zie ik in mijn App niet.

Iemand hier die ook de SolarGo app gebruikt?
Ik heb/ken die app niet, maar ben je wel ingelogd als "installer"? Pag. 9 van de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 11:01

B2

wa' seggie?

Als de situatie wat concreter gaat worden ga ik een eigen topic openen, maar korte vraag:
Bij een nieuw te bouwen schuur, geen schaduw, dakoppervlak ongeveer 5x4, panelen dan in zuid opstelling of oost/west?

Bij zuid opsteling kan ik het dak bv in 15 graden laten bouwen, oost/west zou ik een plat dak kunnen overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

B2 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:53:
Bij zuid opsteling kan ik het dak bv in 15 graden laten bouwen, oost/west zou ik een plat dak kunnen overwegen.
Bij zulke vlakke panelen is de piekspreiding en "verlenging" van de dag minimaal bij OW en is de opbrengst in de zomer minder en in de winter echt veel minder als je ze OW neerlegt. Over het jaar scheelt het 10% opbrengst. Zuid dus.

Hier wat data:
JvS in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Om mezelf te quoten:
JvS schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:36:
[...]

OW doe je alleen maar om je dak optimaal te vullen.
Als je evenveel op zuid kwijt kan, leg je ze op zuid.

[ Voor 36% gewijzigd door JvS op 11-04-2023 22:02 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:34

Ethirty

Who...me?

Als je maximale opbrenst wil zeg ik zuid. Als je maximaal eigen verbruik wil en wat meer geeft om milieu en ontzien van het net dan O-W. Zeker gezien het toch een keer naderende einde van salderen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ethirty schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:55:
Als je maximale opbrenst wil zeg ik zuid. Als je maximaal eigen verbruik wil en wat meer geeft om milieu en ontzien van het net dan O-W. Zeker gezien het toch een keer naderende einde van salderen.
Dit wil ik tegenspreken. OW met zulke panelen geeft amper langer opbrengst en wel in de winter extreem significant minder opbrengst. Zij mijn post boven je met simulatievoorbeelden.

Piekspreiding en langere dagen opbrengst geldt eigenijk alleen voor OW sets die op steile daken liggen. Maar op steile daken heb je geen keus (je legt gewoon wat je dak doet). OW leg je op platte daken echt alleen omdat je meer panelen kwijt kan.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 12-04-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
Hey all,

Voor mijn bedrijf gebouw zou ik graag 55KWP plaatsen (3x80a) in een oost west opstelling (of Zuid opstelling, beide zou kunnen). Nu heb ik zelf zonnepanelen geplaatst bij ons thuis maar is dit toch wel iets te groot om zelf te doen. Heeft er iemand ervaring met een goed bedrijf hiervoor in regio Brabant / Eindhoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat dacht ik ooit ook. Maar @JvS heeft gelijk. zeker met 15% hellingshoek maak je de opwekperiode niet veel langer, misschien 30 minuten.
Ik heb zelf OW onder 45 graden, dan wordt het al wat significanter. Best leuk om in de vroege ochtend en late avond nog wat opbrengst te hebben. Maar het is het nauwelijks waard om je leg-strategie hier op aan te passen, ten koste van flink hogere opbrengst op Zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:07

j4y

PLT1991 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:37:
Hier ook een Solax met een abnormaal hoge opbrengst gister, zou 125 kWh hebben opgewekt terwijl we normaal niet hoger dan 85 kWh komen op een zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:09
frozensun744 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:37:
[...]

Nog bedankt voor je reactie.
Verder nog een vraag betreft een geschikte omvormer. Ik heb dus 12x 410wp aan nieuwe panelen en wil graag een 1 fase hybride omvormer hebben. Ik dacht aan een van de volgende (klikbare links met specs):

- Goodwe GW5048-EM
- Growatt SPH4600
- Solis S5-EH1P4.6K-L

Zouden deze geschikt zijn? En wat heeft qua merk de voorkeur?
Geen idee, ik heb alleen micro's willen hebben. Kost wat meer, maar maximale opbrengst ondanks dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:12
Stomme vraag wellicht, maar ik had laatst een discussie met iemand waar ik niet gefundeerd uit kwam.
Hij is van mening dat je niet direct opwek van je zonnepanelen kunt gebruiken. Dit omdat je of stroom inkoopt, of terug levert, maar dus niet direct verbruikt want dat zou niet geschakeld kunnen zijn in de meterkast.

Mijn P1 meter en Enphase app vertellen me echter wat anders. Ik had vorige week een dag waarbij volgens de Enphase app 25 kWh is opgewerkt. Volgens de P1 app hebben we die dag 20 kWh terug geleverd. Dan heb ik toch 5 kWh direct verbruikt of word ik nou gek? :D

Het verschil tussen opwerk en terug levering varieert ook met de hoeveelheid apparaten die op een dag aan staan dus ging er altijd vanuit dat dit verschil je directe verbruik aan gaf. Ik heb alleen niet genoeg kennis van de installatie en/of electrotechniek in huis om tot in detail te weten hoe het werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Southern Sun op 12-04-2023 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Southern Sun schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:28:
Stomme vraag wellicht, maar ik had laatst een discussie met iemand waar ik niet gefundeerd uit kwam.
Hij is van mening dat je niet direct opwek van je zonnepanelen kunt gebruiken. Dit omdat je of stroom inkoopt, of terug levert, maar dus niet direct verbruikt want dat zou niet geschakeld kunnen zijn in de meterkast.

Mijn P1 meter en Enphase app vertellen me echter wat anders. Ik had vorige week een dag waarbij volgens de Enphase app 25 kWh is opgewerkt. Volgens de P1 app hebben we die dag 20 kWh terug geleverd. Dan heb ik toch 5 kWh direct verbruikt of word ik nou gek? :D

Het verschil tussen opwerk en terug levering varieert ook met de hoeveelheid apparaten die op een dag aan staan dus ging er altijd vanuit dat dit verschil je directe verbruik aan gaf. Ik heb alleen niet genoeg kennis van de installatie en/of electrotechniek in huis om tot in detail te weten hoe het werkt.
Je vriend zit ernaast, en jij misschien.

1) Als er zovel invoeding van je zonnepanelen, gaat de stroom van je zonnepanelen voor op je meter. De spanning van de ZP is hoger dan de netspanning, anders is er geen "stroom" van het dak naar het net. Als je daar een verbruiker tussenzet, dan stroomt het eerst naar de gebruiker, de rest terug het net in.

Zie het als 2 meren: het hoge meer zijn je ZP (hogere spanning), lage meer je netspanning (lagere spanning). Daartussen sluit je een verbruiker aan (graaft een aftakking op het stroompje tussen het hoge en lage meer). Dan stroomt het water van hoog naar laag, en wat niet in je verbruiker gaat, stroomt naar het lage meer.

Zakt de zonneproductie in, dan "zakt" het hoge meer tot hetzelfde niveau als het lage meer, en is er geen stroom. Je verbruiker is een stroompje dat lager ligt dan beide meren, dus nu stroomt het water uit het lage meer (het net) naar je verbruiker.

Samenvattend: je hoeft niets bijzonders te doen om eerst je zonne-energie te gebruiken. Dat gebeurt automatisch vanwege de eigenschappen van spanning en stroom.

2) Afhankelijk van wat je meter weergeeft, heb je gelijk of een beetje. Laat die P1 app je netto dagverbruik zien (dus levering - teruglevering), dan kun je alsnog een dissonantie hebben in opwek en verbruik. Stel ik wek om 12.00 1 kWh met de zon op, maar gebruik om 18.00 1 kWh om water te koken. Dan heb je formeel 1 kWh teruggeleverd, en 1 kWh verbruikt. Met de salderingsregeling zit je dan op 0 kWh totaal. Echter, direct verbruik is als je verbruik en opwek op hetzelfde moment gebeuren, lever je niets terug.

Mijn P1-uitlezing (DSMRv5) geeft levering en teruglevering simultaan weer, dus als ik op 1 fase lever en op een andere fase teruglever, lopen beide tellers op. Ondanks dat je mag salderen over de fasen, en de totaalstanden dat dus wel over de fasen verrekenen.

Hangt dus een beetje af van de meter en de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

de Peer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:57:
[...]

Dat dacht ik ooit ook. Maar @JvS heeft gelijk. zeker met 15% hellingshoek maak je de opwekperiode niet veel langer, misschien 30 minuten.
Ik heb zelf OW onder 45 graden, dan wordt het al wat significanter. Best leuk om in de vroege ochtend en late avond nog wat opbrengst te hebben. Maar het is het nauwelijks waard om je leg-strategie hier op aan te passen, ten koste van flink hogere opbrengst op Zuid.
Zie hier ons (bijna precies) oost/west 13 graden systeem over een zonnige zomerdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdYAUfo1WvbKmdIli4guoRMAwyo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ce7l5Ic5ned8TQUk5FGnb6TN.png?f=fotoalbum_medium

Dit is nog van het vorige systeem (12x370Wp op 3xQS1) maar ons huidige (zie sig) doet natuurlijk niet iets wezenlijk anders, behalve meer opwekken ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Bet beste is natuurlijk oost west voor de lichte maanden met een deel zuid voor de korte donkere maanden. Pas dan maximaliseer je eigen verbruik. Met een oost west heb je in de winter zo goed als niets voor eigen gebruik.
Ik zag sat mijn 3120 wp op 17 graden war ongunstig is en ZZO ipv Z setup om veel dagen toch vaak veel meer deed als setups met veel meer WP op oost west. Maar dan zit je dus aan 3 strings en dus een 2de omvormer wat weer extra kosten mee brengt. Maar persoonlijk denk ik dat een goedkope kleine string omvormer zich wel terug verdienen gaat zonder salderen.

Ik zit zelf als er weer geld is aan een 2 string toevoegen te denken voor 4 grote panelen op noord noord en 3 a 4 op west op de schuur voor meer eigen verbruik.

Als ik kijk naar de data van een vriend en leden hier op het forum dan is oost west en noord ten opzichte van alleen zuid wel tot ruim 4.5 uur meer eigen verbruik afdekkend op deze tijd van het jaar. Dit tikt zonder salderen hard aan met op die tijden een verbruik van gemiddeld 250 watt.

[ Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 12-04-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:12
Zwartoog schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:50:
[...]

Samenvattend: je hoeft niets bijzonders te doen om eerst je zonne-energie te gebruiken. Dat gebeurt automatisch vanwege de eigenschappen van spanning en stroom.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Heb de Homewizard P1 dus die geeft aan wat er aan stroom wordt ingekocht, en daarnaast hoeveel er wordt terug geleverd. In de app van de leverancier staat vervolgens de resultante tussen die 2. De teruglevering in de P1 app wordt beïnvloed door direct vebruik. Als ik een apparaat aanzet zie je gelijk dat er minder wordt teruggeleverd.

Waar we niet uit kwamen was je vertakking analogie tussen de 2 meren, hij vond dus dat opgewekte stroom niet direct naar apparatuur kon gaan omdat er alleen stroom-in en -uit lijntjes naar het net waren en er anders een schakelkast o.i.d. nodig zou zijn om die zijvertakking te benutten. Ik mis daarop kennis van de meterkast :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Zwartoog schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:50:
[...]
Mijn P1-uitlezing (DSMRv5) geeft levering en teruglevering simultaan weer, dus als ik op 1 fase lever en op een andere fase teruglever, lopen beide tellers op. Ondanks dat je mag salderen over de fasen, en de totaalstanden dat dus wel over de fasen verrekenen.
Mijn P1 geeft ook levering en teruglevering simultaan per fase weer.
Maar de wet is dat de slimme meter moet salderen over de fases. (toch?)

Leveren op fase 1 en tegelijkertijd meer terugleveren op fase 2 moet GEEN telwerk verschil opleveren. Dwz levering staat stil, terugleveren telt natuurlijk wel op.

Volgens mij zie ik dat ook dagelijks gebeuren in de zomer. Ik heb een 1 fase PV installatie en op dit moment staat de verbruik teller stil, terwijl ik nu flink afneem op fase 3 (WP Boiler staat SWW te verwarmen) en teruglever op fase 2.

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 12-04-2023 13:45 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Southern Sun schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:35:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Heb de Homewizard P1 dus die geeft aan wat er aan stroom wordt ingekocht, en daarnaast hoeveel er wordt terug geleverd. In de app van de leverancier staat vervolgens de resultante tussen die 2. De teruglevering in de P1 app wordt beïnvloed door direct vebruik. Als ik een apparaat aanzet zie je gelijk dat er minder wordt teruggeleverd.

Waar we niet uit kwamen was je vertakking analogie tussen de 2 meren, hij vond dus dat opgewekte stroom niet direct naar apparatuur kon gaan omdat er alleen stroom-in en -uit lijntjes naar het net waren en er anders een schakelkast o.i.d. nodig zou zijn om die zijvertakking te benutten. Ik mis daarop kennis van de meterkast :+
Er zijn geen stroom-in of -uit lijntjes in je meter. Het is een geheel systeem, en de stroom gaat van het hoogste naar het laagste spanningsniveau.

Zie het dat de twee meren via een kanaal op elkaar zijn aangesloten. Op dat kanaal maak je een aftakking, dat is je verbruiker. Eerst zal het water uit het hoge meer naar beneden naar de verbruiker stromen, de rest gaat het lage meer in (het net). Gebruikt je verbruiker meer dan het hoge meer aan capaciteit heeft, dan "zakt" het niveau van het hogemeer naar dat van het lage meer. Er is dan geen spanningsverschil meer tussen opwek en levering. Maar nog wel een verschil richting de gebruiker. Aangezien het net (lage meer) een nagenoeg oneindige capaciteit heeft, wordt je verbruiker daarvan bijgevoed. Neemt het verbruik af, dan "stijgt" het hoge meer weer omhoog, en loopt er weer stroom van je zonnepanelen het net in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 12:48
[...]

Je meterkast zit ongeveer als volgt in elkaar, hoeft niet, maar kan.

Vanaf de meter gaat het naar je hoofdschakelaar in je meterkast.
Na de hoofdschakelaar heb je 1 koperen rail, op die koperen rail sluit je 1 of meerdere aardlekschakelaar aan
1 aardlekschakelaar gaat naar maximaal 4 automaten (thuisgebruik)
en 1 aardlekschakelaar gaat naar een automaat voor je PV.
Dan zit alles dus op 1 busbar, daar wordt het eerst onderling geregeld, heb je stroom over dan gaat het naar het net toe, heb je te kort dan wordt het uit het net gehaald.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
vliegnerd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:42:
[...]

Mijn P1 geeft ook levering en teruglevering simultaan per fase weer.
Maar de wet is dat de slimme meter moet salderen over de fases. (toch?)

Leveren op fase 1 en tegelijkertijd meer terugleveren op fase 2 moet GEEN telwerk verschil opleveren. Dwz levering staat stil, terugleveren telt natuurlijk wel op.

Volgens mij zie ik dat ook dagelijks gebeuren in de zomer. Ik heb een 1 fase PV installatie en op dit moment staat de verbruik teller stil, terwijl ik nu flink afneem op fase 3 (WP Boiler staat SWW te verwarmen) en teruglever op fase 2.
Ja, salderen over de fasen is wettelijk vastgelegd (en qua systeem ook geen probleem - in tegenstelling tot salderen over tijd). De telwerken op de meter tellen wel het totaal over de fasen, dus het gaat ook goed. Alleen je actuele verbruik is erg precies en moet je handmatig verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Even een korte vraag tussendoor wat zijn normale waarde voor Ohm bij weerstand uit de (Growatt) omvormer data?

Ik zit op 54500 KΩ met 8 panelen. Geen idee of dat een normale waarde is en ik kan er niets over in de spec sheets vinden.

En een korte 2de vraag: Is het normaal dat je met bewolkt weer echt absurde pieken in opwek krijgt? Ik krijg ineens pieken van 2950 watt terwijl volgens pvcalc ik niet boven de 2450 uit zou moeten komen. (vorige piek records sinds ze er in nov liggen was 2425 watt van en paar dagen geleden.) Die pieken duren tot wel 15 minuten momenteel. Ik vraag me af of de data wel helemaal jovol is gezien dit de eerste keer is dat dit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Het is juist andersom; je hebt extra/andere hardware nodig als je opwek en gebruik apart wilt maken. De netbeheerder zou de huidige slimme meters kunnen vervangen door een model waar levering en teruglevering apart aangesloten moeten worden, met een verbod om deze kanalen te koppelen. Maar grid-omvormers hebben netspanning nodig, dus er zou in de teruglevertak wel iets netstroom beschikbaar moeten zijn. Ik schat in dat dit idee nooit werkelijkheid wordt (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Kan het kloppen dat mijn zelf gelegde panelen op een plat dak, die dus vrij plat liggen in indirect lichtsituaties met wolken relatief meer opleveren dan de panelen op het dak onder een veel grotere hoek? Ik vind het verschil stevig! Die panelen die ik zelf heb gelegd zijn grofweg 36% van de totaalcapaciteit maar op dagen met indirect licht heb ik wel gezien dat ze verantwoordelijk zijn voor 45% van de opbrengst.

Wat vinden jullie van het aansluiten van wat ledverlichting, maximaal enkele tientallen watts, op dezelfde kabel als de door mij gelegde panelen, zonder pv-verdeler? Op die kabel wordt nu maximaal 2000 watt geleverd, wordt later dit jaar 2500 watt. Ik zie er zelf niet zo een problemen in.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:34:
Kan het kloppen dat mijn zelf gelegde panelen op een plat dak, die dus vrij plat liggen in indirect lichtsituaties met wolken relatief meer opleveren dan de panelen op het dak onder een veel grotere hoek? Ik vind het verschil stevig! Die panelen die ik zelf heb gelegd zijn grofweg 36% van de totaalcapaciteit maar op dagen met indirect licht heb ik wel gezien dat ze verantwoordelijk zijn voor 45% van de opbrengst.
Dat klopt uiteraard ja. op bewolkte daken komt het licht dus vooral diffuus via de wolken op je panelen. Dus panelen die plat liggen die vangen meer licht op via de wolken, terwijl panelen die 45 graden op het zuiden gericht zijn, daar minder van meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

de Peer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:36:
[...]

Dat klopt uiteraard ja. op bewolkte daken komt het licht dus vooral diffuus via de wolken op je panelen. Dus panelen die plat liggen die vangen meer licht op via de wolken, terwijl panelen die 45 graden op het zuiden gericht zijn, daar minder van meepakken.
De theorie had ik kunnen bedenken maar ik vind het verschil in de praktijk echt groot :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wat vinden jullie van het aansluiten van wat ledverlichting, maximaal enkele tientallen watts, op dezelfde kabel als de door mij gelegde panelen, zonder pv-verdeler? Op die kabel wordt nu maximaal 2000 watt geleverd, wordt later dit jaar 2500 watt. Ik zie er zelf niet zo een problemen in.
Tsja, 'het mag niet', en is niet de bedoeling, maar bij verstandig er mee om gaan kan het ook weer niet veel kwaad.
Is het wel een 0,03A alamat (en niet een 0,1 of 0,3 A alamat?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

de Peer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:39:
[...]

Tsja, 'het mag niet', en is niet de bedoeling, maar bij verstandig er mee om gaan kan het ook weer niet veel kwaad.
Is het wel een 0,03 mA alamat (en niet een 0,1 of 0,3 mA alamat?).
Het is deze. 30mA, bedoel je dat niet?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:45:
[...]

Het is deze. 30mA, bedoel je dat niet?
Ja dat bedoelde ik inderdaad ;) .
Goed dan is het in ieder geval veilig, je ziet steeds vaker dat 300mA gebruikt wordt bij bepaalde omvormers en dan zou je dus een dodelijke schok krijgen als je kortsluiting krijgt via jouw ledlampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

de Peer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:48:
[...]

Ja dat bedoelde ik inderdaad ;) .
Goed dan is het in ieder geval veilig, je ziet steeds vaker dat 300mA gebruikt wordt bij bepaalde omvormers en dan zou je dus een dodelijke schok krijgen als je kortsluiting krijgt via jouw ledlampjes.
Ja zo. Nou ja, ze komen sowieso op 2+ meter te hangen. En qua hoeveelheid energie over de lijn, ze gaan alleen aan als het donker is dus ik geloof het dan wel :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:38
Doe gewoon niet joh. Een PV-verdeler kost je 60 euro of zo, en dan zit het gewoon goed.

Als je een keer zo'n lamp staat te vervangen en er gaat iets mis, heb je ineens een klap van 26A ipv 16A, dat is toch andere koek.
JT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:49:
[...]

Ja zo. Nou ja, ze komen sowieso op 2+ meter te hangen. En qua hoeveelheid energie over de lijn, ze gaan alleen aan als het donker is dus ik geloof het dan wel :P
Daar zijn zekeringen niet voor he. In situaties dat alles gaat zoals het hoort te gaan blijven je zekeringen gewoon aan. Pas als er iets mis gaat (kortsluiting, aardfout, etc) redden ze potentieel je leven of je woning (en die van de buren). En dat gebeurt niet persé alleen in het donker, en ook niet persé alleen in de lamp of omvormer zelf.

[ Voor 57% gewijzigd door mcDavid op 12-04-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mcDavid schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:49:
Doe gewoon niet joh. Een PV-verdeler kost je 60 euro of zo, en dan zit het gewoon goed.

Als je een keer zo'n lamp staat te vervangen en er gaat iets mis, heb je ineens een klap van 26A ipv 16A, dat is toch andere koek.
met 16A zou ik ook niet blij zijn, zacht uitgedrukt :+
Daar is je alamat toch voor? zodat de schade beperkt blijft tot 0,03A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

mcDavid schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:49:

[...]

Daar zijn zekeringen niet voor he. In situaties dat alles gaat zoals het hoort te gaan blijven je zekeringen gewoon aan. Pas als er iets mis gaat (kortsluiting, aardfout, etc) redden ze potentieel je leven of je woning (en die van de buren). En dat gebeurt niet persé alleen in het donker, en ook niet persé alleen in de lamp zelf.
Als ik een pv-verdeler moet gaan gebruiken dan moet die buiten hangen. Dat is een beetje het punt. Los van dat ik, als ik met elektra klooi, altijd de stroom eraf gooi in de meterkast.

Edit: en ik moet ergens eerder op de lijn óók nog een pv-verdeler dan buiten ophangen.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 12-04-2023 15:55 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55
...

Dat is absoluut niet toegestaan, en terecht. Bedenk je eens dat er een sluiting in dat armatuurtje ontstaat terwijl de zon schijnt.

Dan is er 2500W (zon) + 3600W (vanuit het net) = ruim 6 kw beschikbaar voordat er een beveiliging valt. De kans dat de beveiliging helemaal niet valt en de hele tent affikt is niet gering.

Niet doen.

Gewoon PV verdeler er tussen, of die paar lampjes op een andere groep aansluiten. Of een paar batterij lampjes als dat makkelijker is.
JT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:54:
[...]

Edit: en ik moet ergens eerder op de lijn óók nog een pv-verdeler dan buiten ophangen.
Hoezo eerder op de lijn? Hangt er nog meer stiekem aan de kabel naar de omvormer? :'(

[ Voor 17% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 15:58 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:55:
[...]

Dat is absoluut niet toegestaan, en terecht. Bedenk je eens dat er een sluiting in dat armatuurtje ontstaat terwijl de zon schijnt.

Dan is er 2500W (zon) + 3600W (vanuit het net) = ruim 6 kw beschikbaar voordat er een beveiliging valt. De kans dat de beveiliging helemaal niet valt en de hele tent affikt is niet gering.

Niet doen.

Gewoon PV verdeler er tussen, of die paar lampjes op een andere groep aansluiten. Of een paar batterij lampjes als dat makkelijker is.
dat kans dat die 'sluiting' zich precies beperkt tot net onder die 6000W lijkt me wel gering.

Maar voor een paar ledlampjes zou ik het alsnog afraden omwille van de kosten/baten. het is het risico niet waard.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 12-04-2023 15:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
de Peer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:57:
[...]

dat kans dat die 'sluiting' zich precies beperkt tot net onder die 6000W lijkt me wel gering.
Dus omdat de kans gering is, hoef je er geen beveiliging voor op te nemen?

Op die fiets ken ik er nog wel een paar. Waarom niet de hele verdeelinrichting weghalen en doorlussen? Je hebt toch de 25A hoofdzekeringen? 8)7

Het is beunwerk en je brengt jezelf en je gezin in reeel gevaar.

[ Voor 16% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 16:02 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
JT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:54:
[...]

Als ik een pv-verdeler moet gaan gebruiken dan moet die buiten hangen. Dat is een beetje het punt. Los van dat ik, als ik met elektra klooi, altijd de stroom eraf gooi in de meterkast.
Wat is daar het punt van? Hang hem binnen of doe het in een IP65 kastje.
Wát? Dat mag al helemáál niet. Dit klinkt me al met al toch echt als iets teveel gebeun.

Doe (op eigen risico) vooral wat je niet laten kunt maar mijn advies weet je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:59:
[...]

Op die fiets ken ik er nog wel een paar. Waarom niet de hele verdeelinrichting weghalen en doorlussen? Je hebt toch de 25A hoofdzekeringen? 8)7
nu ga je zaken voor me invullen.
Ik zeg niet dat je er naar moet handelen. ik reageer alleen op jouw stelling dat de kans niet gering is. dat is hij wel.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 12-04-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:55:
[...]

Niet doen.

[...]

Hoezo eerder op de lijn? Hangt er nog meer stiekem aan de kabel naar de omvormer? :'(
Allemaal panelen met micro-omvormers. Er loopt een 2,5qmm kabel. ff asci-tekening:

code:
1
2
3
aansluiting meterkast --> kabeldoos --> 3 panelen met micro-omvormer
                               | 
                               |_______ 5 panelen met micro-omvormer

Dus ik kan wel voor die 3 panelen een pv-verdeler plaatsen maar dan ben ik er nog niet, dan zal ik ook nog een pv-verdeler moeten plaatsen bij die 5 panelen (op de plaats van die kabeldoos denk ik?).

Batterijlampje heb ik maar ik wil iets fatsoenlijks qua lichtopbrengst én te integreren in Home Assistant. Uiteraard niet ten koste van veiligheid maar daarom haal ik hier nu info.
mcDavid schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:59:
[...]
Wat is daar het punt van? Hang hem binnen of doe het in een IP65 kastje.

[...]

Wát? Dat mag al helemáál niet. Dit klinkt me al met al toch echt als iets teveel gebeun.

Doe (op eigen risico) vooral wat je niet laten kunt maar mijn advies weet je.
Ik waardeer je advies maar je laatste opmerking vind ik nogal bot. Ik vraag hier niet voor niets om advies. Anders had ik het sowieso wel gedaan.

En wat mag niet? Want je geeft aan dat je het buiten kan plaatsen in een IP65 kastje (nog even los van of ik honderden euro's aan kosten wil maken voor wat lampjes). Dus ik denk dat ik iets mis.

[ Voor 28% gewijzigd door JT op 12-04-2023 16:08 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
de Peer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:01:
[...]

nu ga je zaken voor me invullen.
Ik zeg niet dat je er naar moet handelen. ik reageer alleen op jouw stelling dat de kans niet gering is. dat is hij wel.
Door de kans gering te noemen, impliceer je m.i. dat het wel kan. Ik vind dat het niet kan. Onder geen enkele voorwaarde.

Beveiligingen zijn er precies voor die situatie die weinig voorkomen, maar grote gevolgen kunnen hebben.
de Peer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:57:
[...]
Maar voor een paar ledlampjes zou ik het alsnog afraden omwille van de kosten/baten. het is het risico niet waard.
Ik kan me geen enkele situatie voorstellen waarbij ik het niet zou afraden. En dat heeft helemaal niets met kosten en baten te maken.

[ Voor 37% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
JT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:01:
[...]

Allemaal panelen met micro-omvormers. Er loopt een 2,5qmm kabel. ff asci-tekening:

code:
1
2
3
                               | 

Dus ik kan wel voor die 3 panelen een pv-verdeler plaatsen maar dan ben ik er nog niet, dan zal ik ook nog een pv-verdeler moeten plaatsen bij die 5 panelen (op de plaats van die kabeldoos denk ik?).

Batterijlampje heb ik maar ik wil iets fatsoenlijks qua lichtopbrengst én te integreren in Home Assistant. Uiteraard niet ten koste van veiligheid maar daarom haal ik hier nu info.
Nee, je moet één PV-verdeler plaatsen, waarbij alle verbruikers achter één zekering zitten, en alle opwekkers achter de andere.
In jouw voorbeeld dus tussen (of in plaats van) de kabeldoos en de meterkast.

Meerdere PV-verdelers achter elkaar is compleet strijdig met het principe van PV-verdelers. De hoofdvoorwaarde om een PV-verdeler toe te kunnen passen is dat er tussen de verdeler en de meterkast een rechtstreekse verbinding zonder aftakkingen is.
[...]

Ik waardeer je advies maar je laatste opmerking vind ik nogal bot. Ik vraag hier niet voor niets om advies. Anders had ik het sowieso wel gedaan.

En wat mag niet? Want je geeft aan dat je het buiten kan plaatsen in een IP65 kastje (nog even los van of ik honderden euro's aan kosten wil maken voor wat lampjes). Dus ik denk dat ik iets mis.
Je vraagt om advies en komt vervolgens met smoesjes om het naast je neer te leggen. Moet je zelf weten zoals ik zeg, maar dat vind ik ook niet netjes.

Honderden euro's verzin je zelf. Zoals ik al zei voor voor <60 euro heb je een PV-verdeler, in een IP65-groepenkast als het moet. Een paar meter huishoudsnoer om wat lampjes aan te sluiten kost ook niet de wereld.

[ Voor 60% gewijzigd door mcDavid op 12-04-2023 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
[...]

code:
1
2
3
                               | 

[...]

De 8 panelen kunnen prima samen op 1 kabel, zonder PV verdeler of wat ook. Het probleem ontstaat zodra je gebruikers gaat aansluiten.

Misschien makkelijker een aparte kabel aanleggen voor de lampjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:11:
[...]

De 8 panelen kunnen prima samen op 1 kabel, zonder PV verdeler of wat ook. Het probleem ontstaat zodra je gebruikers gaat aansluiten.

Misschien makkelijker een aparte kabel aanleggen voor de lampjes?
Nou, dan moet onze tuin inclusief beplanting en keramische tegels voor een groot deel weer open en ik hecht toch wel aan ons goede huwelijk :+ Ik dacht het toen grondig aangepakt te hebben met 1 2x2,5qmm+litze door de tuin met diverse aansluitplekken, 1 4x4qmm+litze voor een laadpaal en een loze 32mm leiding voor UTP maar met de kennis van nu mist er dus nog wat :/ Destijds had ik niet door dat een pv-verdeler nodig zou zijn; ik dacht, als ik een verbruiker aansluit dan pakt die gewoon stroom van de zonnepanelen en wat er niet genoeg is van het net. Maar het ligt dus wat complexer ben ik inmiddels achter :/

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Doe dan een PV verderer in een IP67 behuizing aan een muur ergens ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
JT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:23:
[...]

Nou, dan moet onze tuin inclusief beplanting en keramische tegels voor een groot deel weer open en ik hecht toch wel aan ons goede huwelijk :+ Ik dacht het toen grondig aangepakt te hebben met 1 2x2,5qmm+litze door de tuin met diverse aansluitplekken, 1 4x4qmm+litze voor een laadpaal en een loze 32mm leiding voor UTP maar met de kennis van nu mist er dus nog wat :/ Destijds had ik niet door dat een pv-verdeler nodig zou zijn; ik dacht, als ik een verbruiker aansluit dan pakt die gewoon stroom van de zonnepanelen en wat er niet genoeg is van het net. Maar het ligt dus wat complexer ben ik inmiddels achter :/
En hoe zijn dan nu de panelen aangesloten? Via de 2x2,5 met diverse aansluitplekken?

[ Voor 12% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:26:
[...]

En hoe zijn dan nu de panelen aangesloten? Via de 2x2,5 met diverse aansluitplekken?
Klopt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Dat is sowieso een probleem dus.

Eventueel kun je door de loze leiding simpel een kabel trekken voor PV, en netwerk via powerline laten lopen.

Alternatief is een onderverdeler op de 4x4, van daaruit kun je alle kanten op.

(algemeen verzoek: begin svp niet over selectiviteit, dat is geen eis!)

[ Voor 22% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Door een 32mm buis kan toch prima een YMvK + netwerkkabel? Zou die idd gebruiken om het even fatsoenlijk aan te sluiten.

Edit: Of (indien die dezelfde kant op ligt) de PV-verdeler op de kabel van de autolader zetten. Wordt dan wel een iets complexere verdeler gezien de 3-fasen elementen.

[ Voor 43% gewijzigd door mcDavid op 12-04-2023 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:28:
[...]

Dat is sowieso een probleem dus.

Eventueel kun je door de loze leiding simpel een kabel trekken voor PV, en netwerk via powerline laten lopen.

Alternatief is een onderverdeler op de 4x4, van daaruit kun je alle kanten op.

(algemeen verzoek: begin svp niet over selectiviteit, dat is geen eis!)
mcDavid schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:30:
Door een 32mm buis kan toch prima een YMvK + netwerkkabel? Zou die idd gebruiken om het even fatsoenlijk aan te sluiten.

Edit: Of (indien die dezelfde kant op ligt) de PV-verdeler op de kabel van de autolader zetten. Wordt dan wel een iets complexere verdeler gezien de 3-fasen elementen.
Ik ga er nog eens over nadenken. Daarmee ben ik in ieder geval een eind op weg maar heb ik nog geen kabel voor verlichting op de juiste plek. Volgende keer leg ik gewoon een dubbele kabel door de hele tuin :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik heb wat zonnepanelen bijgelegd. Ik had 5000 Wp, nu 3720 Wp (plat 5 graden) erbij.
Af en toe zie ik toch wel 7000 Watt terugleveren. Ik heb maar 1 fase aansluiting met 40A hoofdzekering.
De 2 omvormers komen uiteindelijk (eerst aparte automaten) samen op een 25A zeekeringsautomaat.
Hij vliegt er nog niet uit, het is ook maar kortstondig.

Zit nu oplossingen te zoeken, zelf affikken o.i.d.. Want ik overschrijd nu denk ik wel de max.
"Luxe problemen"...

Ik heb het met name voor de winter gedaan, liever tijdens de daglicht uren het eigen gebruik dekken.
Kan eventueel ook tussen 12:00 en 14:00 de nieuwe omvormer uitzetten natuurlijk.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:16
Maarten69 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:01:
Ik heb wat zonnepanelen bijgelegd. Ik had 5000 Wp, nu 3720 Wp (plat 5 graden) erbij.
Af en toe zie ik toch wel 7000 Watt terugleveren. Ik heb maar 1 fase aansluiting met 40A hoofdzekering.
De 2 omvormers komen uiteindelijk (eerst aparte automaten) samen op een 25A zeekeringsautomaat.
Hij vliegt er nog niet uit, het is ook maar kortstondig.

Zit nu oplossingen te zoeken, zelf affikken o.i.d.. Want ik overschrijd nu denk ik wel de max.
"Luxe problemen"...

Ik heb het met name voor de winter gedaan, liever tijdens de daglicht uren het eigen gebruik dekken.
Kan eventueel ook tussen 12:00 en 14:00 de nieuwe omvormer uitzetten natuurlijk.
waarom een 25A automaat ertussen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@Maarten69 afhankelijk van het type omvormer heb je ook systemen die de netto teruglevering beperken op een vooringestelde stroom.

Of dat het waard is om te installeren moet je zelf ff inschatten. Als je hoofdzekering idd 40A is kom je daar nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:02:
[...]

waarom een 25A automaat ertussen?
Volgens mij, mag je niet hoger.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
de Peer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:53:
[...]

met 16A zou ik ook niet blij zijn, zacht uitgedrukt :+
Daar is je alamat toch voor? zodat de schade beperkt blijft tot 0,03A
Bij aanraken idd. Maar bij kortsluiten van fase naar nul, kan er 26A lopen zonder dat er een zekering doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Maarten69 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:06:
[...]

Volgens mij, mag je niet hoger.
Qua selectiviteit is 25A achter 40 idd de grens. Al is er ook discussie over die eis bij PV (en in zijn algemeenheid ook, maar laten we daar niet over beginnen).

Maar als je 2 omvormers hebt, kunnen die toch ieder achter een eigen automaat?

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik moet een klein stukje gras oversteken van mijn grondgebonden panelen naar de muur van de schuur.

Wilde de 2 strings met 4mm2 kabels door 2 19mm buizen doen, dat past volgens mij makkelijk, maar ik moet ook nog aarde aansluiten. Officieel met 6mm2, maar dat gaat niet of nauwelijks samen door die buis en vanaf de schuur is de aarde sowieso maar 2,5mm2.

4mm2 lijkt me dan ook prima en dan samen met de min door die 19mm buis zou moeten kunnen toch?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:34:
[...]

Bij aanraken idd. Maar bij kortsluiten van fase naar nul, kan er 26A lopen zonder dat er een zekering doorgaat.
Ja, maar dat was anders 16A geweest. Ook niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:36:
[...]

Qua selectiviteit is 25A achter 40 idd de grens. Al is er ook discussie over die eis bij PV (en in zijn algemeenheid ook, maar laten we daar niet over beginnen).

Maar als je 2 omvormers hebt, kunnen die toch ieder achter een eigen automaat?
In Belgie mag je op een 1F aansluiting maximum 5 kW omvormervermogen aansluiten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Tommie12 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:14:
[...]

In Belgie mag je op een 1F aansluiting maximum 5 kW omvormervermogen aansluiten.
In dat geval helpt een automaat ook niet, want het omvormervermogen blijft gelijk. Maar ik krijg niet de indruk dat @Maarten69 uit Belgie komt?

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ethirty schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:54:
Ik moet een klein stukje gras oversteken van mijn grondgebonden panelen naar de muur van de schuur.

Wilde de 2 strings met 4mm2 kabels door 2 19mm buizen doen, dat past volgens mij makkelijk, maar ik moet ook nog aarde aansluiten. Officieel met 6mm2, maar dat gaat niet of nauwelijks samen door die buis en vanaf de schuur is de aarde sowieso maar 2,5mm2.

4mm2 lijkt me dan ook prima en dan samen met de min door die 19mm buis zou moeten kunnen toch?
Waar ga je dat vinden? Ik zie overal altijd 6mm² aangeboden. Heb ook wel eens massieve 6mm² aarddraad toegepast gezien, is ook een stuk dunner.

Maar 6mm² aarddraad is ongeveer even dik als 4mm² solar-kabel. Denk dat je 2 solarkabels en een aarddraad er wel doorheen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

mcDavid schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:46:
[...]

Waar ga je dat vinden? Ik zie overal altijd 6mm² aangeboden. Heb ook wel eens massieve 6mm² aarddraad toegepast gezien, is ook een stuk dunner.

Maar 6mm² aarddraad is ongeveer even dik als 4mm² solar-kabel. Denk dat je 2 solarkabels en een aarddraad er wel doorheen krijgt.
Bij dezelfde shops? 4mm2 is ook nog eens goedkoper :P Maar als het past dan hoef ik misschien niet te moeilijk te denken.

Massief lijkt me een drama met aanleggen over enkele meters door verschillende buis-segmenten.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLT1991
j4y schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:39:
[...]

Hier ook een Solax met een abnormaal hoge opbrengst gister, zou 125 kWh hebben opgewekt terwijl we normaal niet hoger dan 85 kWh komen op een zonnige dag.
Deze ochtend was het plots in orde, opbrengst van gisteren is rechtgezet, bij jou ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupje360
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 21:59
Ik heb echt een leke vraag omtrent zonnepanelen. Verbruik je altijd stroom van je zonnenpanelen als de zon schijnt en je verbuikt stroom thuis? Of maakt het uiteindelijk ook nog uit hoe de omvormer of panelen zijn aangesloten op jou meterkast?

Want ik kan daar niet echt een duidelijk antwoord op krijgen/vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

Gupje360 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:56:
Ik heb echt een leke vraag omtrent zonnepanelen. Verbruik je altijd stroom van je zonnenpanelen als de zon schijnt en je verbuikt stroom thuis? Of maakt het uiteindelijk ook nog uit hoe de omvormer of panelen zijn aangesloten op jou meterkast?

Want ik kan daar niet echt een duidelijk antwoord op krijgen/vinden.
Op dezelfde fase zul je eerst je eigen stroom verbruiken en pas bij tekort van het net trekken, ja. Als het niet op dezelfde fase zit dan lever je terug op de ene en neem je af op de andere waardoor je niet je eigen opwek gebruikt. Financieel maakt dat echter geen verschil aangezien de meter alleen naar de nettosituatie over alle fases kijkt (per wet geregeld, als je merkt dat je wel teruglevering+levering tegelijk ziet moet je klagen bij je netbeheerder).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupje360
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 21:59
Termy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:38:
[...]

Op dezelfde fase zul je eerst je eigen stroom verbruiken en pas bij tekort van het net trekken, ja. Als het niet op dezelfde fase zit dan lever je terug op de ene en neem je af op de andere waardoor je niet je eigen opwek gebruikt. Financieel maakt dat echter geen verschil aangezien de meter alleen naar de nettosituatie over alle fases kijkt (per wet geregeld, als je merkt dat je wel teruglevering+levering tegelijk ziet moet je klagen bij je netbeheerder).
Oke maar het kan dus niet zo zijn als je panelen/omvormer op een manier op de groepenkast zit je altijd terug levert? Er zal op een van de 3 fases altijd wat verbruikt worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Gupje360 op 13-04-2023 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gupje360 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 06:54:
[...]

Oke maar het kan dus niet zo zijn als je panelen/omvormer op een manier op de groepenkast zit je altijd terug levert? Er zal op een van de 3 fases altijd wat verbruikt worden?
als je 1 slimme meter hebt: dat klopt.

ik heb thuis nu 2 slimme meters, waarvan ik er 1 gebruik om terug te leveren. Dan wordt er 100% teruggeleverd omdat ik geen verbruikers op die slimme meter aangesloten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Gupje360 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 06:54:
[...]

Niet persé. Als je op alle 3 de fasen méér teruglevert dan er op die fase gebruikt wordt, is er geen sprake van levering (verbruik) op dat moment.

Kun je misschien uitleggen wat je probleem is of waar je bang voor bent? Dan krijg je denk ik een concreter antwoord.
Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren