Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.165 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:37:
[...] Bedoel je dat ik nog zo'n Growatt moet nemen? Wat is het voordeel van 2 dezelfde omvormers?

Als ik zo naar de aanbieders kijk, dan willen ze allemaal micro omvormers aanbieden. Vast omdat ze dan ook meer marge pakken natuurlijk.
Ik bedoel dezelfde panelen op de bestaande omvormer erbij. (zelfde orientatie)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:50

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik ga van het weekend een 840wp setje plaatsen, frame en panelen aarden via 2,5mm aarddraad met toch voldoende zijn lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Xqlus1ve schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:18:
Ik ga van het weekend een 840wp setje plaatsen, frame en panelen aarden via 2,5mm aarddraad met toch voldoende zijn lijkt mij?
als ik even snel google kom ik o.a. tegen:
-De aardingskabel moet minimaal 6mm2 zijn, met name vanwege de stevigheid/robuustheid.
-De diameter moet even groot zijn als de dikste gebruike diameter in het systeem. In dat geval kom jij uit op 4 mm2.

Ik zou voor 6mm2 gaan.
En aansluiten op je aardpen he, niet op (alleen) je omvormer.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 13-04-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

de Peer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:22:
[...]

als ik even snel google kom ik o.a. tegen:
-De aardingskabel moet minimaal 6mm2 zijn
-De diameter moet even groot zijn als de dikste gebruike diameter in het systeem. In dat geval kom jij uit op 4 mm2.

Ik zou voor 6mm2 gaan.
En aansluiten op je aardpen he, niet op (alleen) je omvormer.
Omvormer is toch al geaard via de kabel zelf? Maar een APSystems DS3-L aard zich via een paneel zodra jendeze erop monteerd, dus als ik de panelen mee aard dan zou dat goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Xqlus1ve schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:27:
[...]

Omvormer is toch al geaard via de kabel zelf?
Nee, niet de behuizing. De aarding van de zonnepanelen dient direct (onlosmakelijk) met de aardpen verbonden te zijn. Dat kan dus wel via de omvormer, maar niet de omvormer als eindpunt.
Bovendien is de aarde-kabel tussen meterkast en omvormer waarschijnlijk geen 6mm2.
Maar een APSystems DS3-L aard zich via een paneel zodra jendeze erop monteerd, dus als ik de panelen mee aard dan zou dat goed moeten zijn.
Ah oke, mijn kennis/ervaring beperkt zich tot stringomvormers

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 13-04-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

@de Peer Je had het ook over een aardpen, hoe zit het dat dan met zonnepanelen op het dak, die zijn volgens mij ook niet verbonden via een aardpen (niet in mijn geval) en met een 2,5mm aarddraad trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zydEcTWjrC7ptu7kl9w-GiaL1p4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjA7Tt2VK6SOiAQ3KWli1Rmm.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is zoals het bij mij op het dak geaard is, van 6mm2 lijkt het naar een dunnen aardraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Xqlus1ve schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:20:
@de Peer Je had het ook over een aardpen, hoe zit het dat dan met zonnepanelen op het dak, die zijn volgens mij ook niet verbonden via een aardpen (niet in mijn geval) en met een 2,5mm aarddraad trouwens.
dat zou wel het geval moeten zijn. verbonden met aardpen of soms aarding via de netbeheerder
[Afbeelding]
Dit is zoals het bij mij op het dak geaard is, van 6mm2 lijkt het naar een dunnen aardraad...
Ik kan moeilijk zien hoe dun die aarddraad is, maar zou best 4 of 6 mm2 kunnen zijn toch? Die blanke aarddraad loopt dan vermoedelijk naar je meterkast waar hij verbonden is met de aardpen of netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Proton_ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:57:
@Señor Sjon Vermogen buiten het MPP wordt gewoon teruggestraald naar de zon: het paneel warmt wat verder op, normaal wordt er 80% niet omgezet in elektriciteit, dan 100%, zeg maar wat dakpannen ook doen :)

De Volt-Watt response zou inderdaad volgens de Australische settings onder STD Settings-> Working mode set -> P mode moeten staan. Voltage 3 mag dan op 248 oid en Voltage 4 op 253 voor dezelfde settings als @mcied . Ik ben wel nieuwsgierig of en wat daar bij jou staat :)
Ik ben nog niet op de vliering geweest, maar de helpdesk van Solis heeft weer een andere indeling gevonden.
https://usservice.solisin...mode-setting-instructions 8)7 Blijkbaar is die weer op de VS geënt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:30
Hopelijk weet iemand het antwoord in dit topic, ik heb een hybride omvormer (PV+batterij) merk Sunways, er is hier alleen een elektrische installatie handleiding van maar die gaat niet in op de juiste CT ratio die staat standaard op 80:1. Hoe kan ik de juist CT ratio bepalen, of is dat merk specifiek?

De CT spoelen zijn 80A en worden aangesloten op 3x 400V, 25A.

[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 13-04-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:05
Gekke vraag, heeft er iemand ervaring met Supersola?

Waarom ik dit vraag, ik huur op dit moment een woning met een groot dakterras op het zuiden,
maar de huurder is niet echt doortastend met de verduurzaming en met aangeven wat wel en niet mag.

Deze panelen zijn eenvoudig te verplaatsen d.m.v. de verwijderbare ballasttanks (water gevuld)

Mijn verbruik, ouder en kind, is ca. 1600 kWh per jaar,
en zou theoretisch met drie panelen 900 kWh kunnen opwekken.

De liggen van het dakterras is te ideaal om er geen gebruik van te maken, mocht ik ooit verhuizen kan ik de gehele set-up meenemen.

Geen elektra huisinstallatie vraag => verplaast

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 13-04-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:11:
Hopelijk weet iemand het antwoord in dit topic, ik heb een hybride omvormer (PV+batterij) merk Sunways, er is hier alleen een elektrische installatie handleiding van maar die gaat niet in op de juiste CT ratio die staat standaard op 80:1. Hoe kan ik de juist CT ratio bepalen, of is dat merk specifiek?

De CT spoelen zijn 80A en worden aangesloten op 3x 400V, 25A.
Je zou natuurlijk de boel gewoon aan kunnen sluiten en kijken of het juiste verbruik gemeten wordt. Wel oppassen met de CT dingen, die kunnen bij open klemmen nog best een hoge spanning produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:30
ErnstvV schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:00:
[...]

Je zou natuurlijk de boel gewoon aan kunnen sluiten en kijken of het juiste verbruik gemeten wordt. Wel oppassen met de CT dingen, die kunnen bij open klemmen nog best een hoge spanning produceren.
Ze zijn aangesloten en voltages lijken aardig te kloppen met P1 meter, alleen wat issues op de omvormer (grid voltage fault). We hebben hier overspanning in de wijk. Dus ik ben alles aan het nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 22:58
Als ik onderstaande set zou willen plaatsen op vóór en achterzijde van ons huis (info staat op het plaatje), kom ik dan weg met een stringomvormer met 2 strings zonder al teveel opbrengst mis te lopen of toch gaan voor micro omvormers of optimizers? Zo ja, welk vermogen stringomvormer is passend (3 fase is mogelijk bij mij)?

-Buren hebben ook dakkapellen
-Het paneel op het dakkapel hoeft niet percee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tn3Ow_AAZVjVFx-Z5TSzy0Yvj5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIKCM5vrlvsGA3hHlcCYQpKk.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Joris 407 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:24:
Als ik onderstaande set zou willen plaatsen op vóór en achterzijde van ons huis (info staat op het plaatje), kom ik dan weg met een stringomvormer met 2 strings zonder al teveel opbrengst mis te lopen of toch gaan voor micro omvormers of optimizers? Zo ja, welk vermogen stringomvormer is passend (3 fase is mogelijk bij mij)?

-Buren hebben ook dakkapellen
-Het paneel op het dakkapel hoeft niet percee

[Afbeelding]
Op een simpele stringomvormer gaat dat paneel op de dakkapel de boel goed verstoren ja. Die heeft of een optimizer nodig of je doet de hele set met micro's of solaredge.

Verder is dit een vraag voor een eigen topic want je geeft hier weinig details (specs van de panelen) en details zijn voor een eigen topic (zie topic warning) :).

[ Voor 8% gewijzigd door Termy op 13-04-2023 20:30 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Termy schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:29:
[...]

Op een simpele stringomvormer gaat dat paneel op de dakkapel de boel goed verstoren ja. Die heeft of een optimizer nodig of je doet de hele set met micro's of solaredge.

Verder is dit een vraag voor een eigen topic want je geeft hier weinig details (specs van de panelen) en details zijn voor een eigen topic (zie topic warning) :).
Bedankt, dat eigen topic komt ook waarschijnlijk, maar ik vind dit wel een mooie algemene vraag ook.
En zonder het paneel op het dakkapel?

[ Voor 3% gewijzigd door Joris 407 op 13-04-2023 20:45 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Joris 407 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:44:
[...]

Bedankt, dat eigen topic komt ook waarschijnlijk, maar ik vind dit wel een mooie algemene vraag ook.
En zonder het paneel op het dakkapel?
Ja dit kan met een stringomvormer is een mooi algemeen antwoord

Voor de rest: open een eigen topic en geef alle details. Dit is niet te beantwoorden zonder die details.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
Zonder het paneel op de dakkapel heb je waarschijnlijk te maken met voorspelbare schaduw a.g.v. de dakkapel. Dat kan meestal prima met een stringomvormer met schaduwmanagement. Het hangt af van de details; orientatie, dakhoek, grootte dakkapel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:55:
[...]

Dat is absoluut niet toegestaan, en terecht. Bedenk je eens dat er een sluiting in dat armatuurtje ontstaat terwijl de zon schijnt.
[...]
Zonder zon ben ik ook wel benieuwd wat er gaat gebeuren als er 3680 Watt (=16A) naar een LED-lampje van een paar Watt gaat lopen, en ook nog door die 0,75mm^2 lampsnoertjes O-)

(Zo zijn veel lampen aangesloten in Nederland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ik heb op jullie advies een eigen topic aangemaakt:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75050558

Hopelijk kunnen jullie meedenken :)
Martin7182 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:38:
Zonder het paneel op de dakkapel heb je waarschijnlijk te maken met voorspelbare schaduw a.g.v. de dakkapel. Dat kan meestal prima met een stringomvormer met schaduwmanagement. Het hangt af van de details; orientatie, dakhoek, grootte dakkapel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Gupje360 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:56:
Ik heb echt een leke vraag omtrent zonnepanelen. Verbruik je altijd stroom van je zonnenpanelen als de zon schijnt en je verbuikt stroom thuis? Of maakt het uiteindelijk ook nog uit hoe de omvormer of panelen zijn aangesloten op jou meterkast?

Want ik kan daar niet echt een duidelijk antwoord op krijgen/vinden.
Zie elektriciteit een beetje als een waterleiding. Ik hoop dat deze analogie een beetje klopt :)
Je hebt drie standen:
  1. Het water stroomt richting je woning (je verbruikt meer elektriciteit dan je opwekt)
  2. Het water staat stil (opwek = verbruik, of je verbruikt niks)
  3. Het water stroomt weg van je woning het waternet in (je wekt meer op dan je verbruikt.
Met 1-fase heb je 1 waterleiding en is het makkelijk. Met 3-fase heb je 3 waterleidingen en dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld op 2 waterleidingen verbruikt, en op 1 waterleiding teruglevert. De huidige regelgeving is dat de 3 waterleidingen bij elkaar opgeteld worden, en als 1 waterleiding wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numiah
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-01 13:00
Hoi.
Sinds december ben ik in het bezit van 9 panelen op het zuiden. Gemonteerd als string.
Nu krijg ik van zonnegarant de onderstaande grafiek.
Uit die grafiek blijkt, tenminste als ik em goed interpreteer, dat de opbrengst flink onder de maat is.
Het verwachte resultaat is met oranje streep aangegeven en gebaseerd op mijn systeem.
In de portal van de omvormer zie ik dat het piekvermogen in de volle huidige zon zo'n 1200Watt is.
Op een bewolkte dag is het zo'n 140Watt.
Klopt de grafiek en presteert mijn systeem inderdaad slecht of moet het anders worden berekend/gelezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Gym2AaeTRp_E9wqOZjPWSGcBRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w23zVSMF1Rnijs8xvyqYaroP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD0_kessOtdjIvA77f5U41GWSD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/476rSucxNGFzXkemqJndswfB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axmFo1TpEpPB4OkLw0iVgPYw9Xc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P7lx2Hv3pnfgUrtOxhoY8YSY.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Numiah op 13-04-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
@Numiah
Bij GoodWe kan je in de SEMS-portal een screenshot voor ons maken van de volgende grafieken:
  • Vermogen over de dag
  • V MPPT 1 DC grafiek over de dag
  • I MPPT 1 DC grafiek over de dag
Ik neem aan dat je een account hebt om dit te bekijken op https://www.semsportal.com/
3 april is een mooie dag om te kijken naar de grafieken.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 13-04-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Numiah schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:36:
Hoi.
Sinds december ben ik in het bezit van 9 panelen op het zuiden. Gemonteerd als string.
Nu krijg ik van zonnegarant de onderstaande grafiek.
Uit die grafiek blijkt, tenminste als ik em goed interpreteer, dat de opbrengst flink onder de maat is.
Het verwachte resultaat is met oranje streep aangegeven en gebaseerd op mijn systeem.
In de portal van de omvormer zie ik dat het piekvermogen in de volle huidige zon zo'n 1200Watt is.
Op een bewolkte dag is het zo'n 140Watt.
Klopt de grafiek en presteert mijn systeem inderdaad slecht of moet het anders worden berekend/gelezen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er niet goed uit; het piekvermogen op zuid (ideale hoek 35 - 45 graden) is op dagen als deze iets hoger dan Wp. Je zou 3 keer zoveel vermogen moeten zien; zo'n 3600 a 3700 W. Het lijkt wel alsof er een paneel is met twee defecte bypass-diodes, dan kun je dit effect krijgen. Of per ongeluk 6 v.d. 9 panelen helemaal niet aangesloten. Wat is de stringspanning eigenlijk? Het zou in de buurt van 360 V moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:53
Numiah schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:36:
Hoi.
...
Is die foto noord-gericht? Dan liggen de panelen niet op zuid maar op zuid-west, de maximale opbrengst heb je dan op het einde van de dag. Als de panelen inderdaad zo liggen dan verbaasd mij die opbrengst niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

bvdbos schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:03:
[...]

Is die foto noord-gericht? Dan liggen de panelen niet op zuid maar op zuid-west, de maximale opbrengst heb je dan op het einde van de dag. Als de panelen inderdaad zo liggen dan verbaasd mij die opbrengst niet...
Behalve dat rond 14:00 de zon op z'n hoogst is in de zomertijd dus dat gaat niet op.

@Numiah wat is de precieze oriëntatie en helling?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
bvdbos schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:03:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Op zuidwest verlies je 5%. Op zuid had ik afgelopen februari 56 punten (56 Wh / Wp). Op zuidwest zou je dan ongeveer 53 punten kunnen halen. Dat zou dan ~184 kWh moeten opleveren en is heel wat meer dan 69 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numiah
Dre schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:48:
@Numiah
Bij GoodWe kan je in de SEMS-portal een screenshot voor ons maken van de volgende grafieken:
  • Vermogen over de dag
  • V MPPT 1 DC grafiek over de dag
  • I MPPT 1 DC grafiek over de dag
Ik neem aan dat je een account hebt om dit te bekijken op https://www.semsportal.com/
3 april is een mooie dag om te kijken naar de grafieken.
Ik mocht er maar twee selecteren voor de curve. Het vermogen loopt op die dag mee van 140W tot max 1115W gelijk op met I MPPT
Lees ik het goed dat dus de stringspanning maar maximaal 105V is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssmqq1Gy5EWRfo84Ej5TOnfqsIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nuFsK22ZpEKWm1nqwlNnXfIm.png?f=fotoalbum_large
Termy schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:24:
[...]

Behalve dat rond 14:00 de zon op z'n hoogst is in de zomertijd dus dat gaat niet op.

@Numiah wat is de precieze oriëntatie en helling?
Als ik het met mijn kompas meet kom ik op 201° Zuid-Zuid/West. Da's dus niet helemaal op zuid O-)
Helling is schuin dak, zal zo'n 35° zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupje360
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 07:52
mcDavid schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:55:
[...]

Niet persé. Als je op alle 3 de fasen méér teruglevert dan er op die fase gebruikt wordt, is er geen sprake van levering (verbruik) op dat moment.

Kun je misschien uitleggen wat je probleem is of waar je bang voor bent? Dan krijg je denk ik een concreter antwoord.
Dat ik 0,0 van mijn opgewekte stroom zou verbruiken en alles standaard terug lever. Want dat zou ik zonde vinden, want elke eigen kilowatt die ik zelf kan verbruiken is toch mooi mee genomen?

Zie het voorbeeld hier onder:
Inkoop: water 1 euro
Maar ik kan zelf water aanmaken overdag thuis, alleen als ik het terug geef krijg ik er 25 cent voor. Maar op het moment dat ik overdag drink uit de kraan krijg ik altijd geleverd water, dat zou ik dan raar vinden. Dan wil ik mijn eigen gemaakte water drinken, want dat bespaart 1 euro inkoop

[ Voor 22% gewijzigd door Gupje360 op 14-04-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupje360
Dre schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:20:
[...]

Zie elektriciteit een beetje als een waterleiding. Ik hoop dat deze analogie een beetje klopt :)
Je hebt drie standen:
  1. Het water stroomt richting je woning (je verbruikt meer elektriciteit dan je opwekt)
  2. Het water staat stil (opwek = verbruik, of je verbruikt niks)
  3. Het water stroomt weg van je woning het waternet in (je wekt meer op dan je verbruikt.
Met 1-fase heb je 1 waterleiding en is het makkelijk. Met 3-fase heb je 3 waterleidingen en dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld op 2 waterleidingen verbruikt, en op 1 waterleiding teruglevert. De huidige regelgeving is dat de 3 waterleidingen bij elkaar opgeteld worden, en als 1 waterleiding wordt gezien.
Kijk dat is een visuele uitleg die ik snap! Dus de nuts kan het wel als eigen verbruik aan meten, maar dat hoeft niet echt te zijn gebeurd op de 3 fasen situatie die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
@Numiah dat ziet er uit alsof 5 van de panelen niet aangesloten zijn….

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:53
Numiah schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 00:00:
[...]

Ik mocht er maar twee selecteren voor de curve. Het vermogen loopt op die dag mee van 140W tot max 1115W gelijk op met I MPPT

[Afbeelding]

[...]

Als ik het met mijn kompas meet kom ik op 201° Zuid-Zuid/West. Da's dus niet helemaal op zuid O-)
201° Zuid-Zuid/West valt inderdaad wel mee qua opbrengstverlies ten opzichte van zuid (uitgaande van SMA-omvormer). Het leek meer op west op basis van je foto...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27AiAio5XwDY1qY_GG3akh16tCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D4PzrsCz23PodRF51smjFm8J.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door bvdbos op 14-04-2023 07:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Numiah schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 00:00:
[...]

[Afbeelding]

[...]

105V is veel te weinig. Ik denk dat er dan maar 3 panelen aangesloten zitten.

Laat de leverancier dit maar oplossen. De grafiek met spanning en stroom zegt voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numiah
Dre schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:03:
[...]

105V is veel te weinig. Ik denk dat er dan maar 3 of 4 panelen aangesloten zitten.

Laat de leverancier dit maar oplossen. De grafiek met spanning en stroom zegt voldoende.
:-( Slecht nieuws!
Ik ga vandaag meteen aan de slag. Wordt een uitdaging want het bedrijf is nagenoeg onbereikbaar.
Dankjewel allen voor de snelle reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Gupje360 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 06:00:
[...] Dat ik 0,0 van mijn opgewekte stroom zou verbruiken en alles standaard terug lever. Want dat zou ik zonde vinden, want elke eigen kilowatt die ik zelf kan verbruiken is toch mooi mee genomen?

Zie het wat voorbeeld hie onder.
Inkoop: water 1 euro
Maar ik kan zelf water aanmaken overdag thuis, alleen als ik het terug geef krijg ik er 25 cent voor. Maar op het moment dat ik overdag drink uit de kraan krijg ik altijd geleverd water, dat zou ik dan raar vinden. Dan wil ik mijn eigen gemaakte water drinken, want dat bespaart 1 euro inkoop
In principe en technisch heb je gelijk, maar....: momenteel staat er toch echt in de wet dat er gemeten moet worden op dezelfde manier als met een ferraris (draaischijf) meter. Dat betekent dat er alleen naar het totaal van de drie fases wordt gekeken. En maakt het nu niet uit hoe het per fase gaat, alleen het totaal van de drie fases telt. (pun intended)
Op zich niet verkeerd om je voor te bereiden op een wijziging, en dan handiger als je het met 1 fase afkan, maar als dat toch niet lukt, proberen zoveel mogelijk af te stemmen van verbruikers op de opwek.
Daar zal het topic Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) dan ook wel op inspelen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gupje360
onetime schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:30:
[...]

In principe en technisch heb je gelijk, maar....: momenteel staat er toch echt in de wet dat er gemeten moet worden op dezelfde manier als met een ferraris (draaischijf) meter. Dat betekent dat er alleen naar het totaal van de drie fases wordt gekeken. En maakt het nu niet uit hoe het per fase gaat, alleen het totaal van de drie fases telt. (pun intended)
Op zich niet verkeerd om je voor te bereiden op een wijziging, en dan handiger als je het met 1 fase afkan, maar als dat toch niet lukt, proberen zoveel mogelijk af te stemmen van verbruikers op de opwek.
Daar zal het topic Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) dan ook wel op inspelen.
Ik ga dat topic eens doornemen, dank je wel voor het mee denken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 15:19
Zo, hier de 3 oude paneeltjes toch maar voor 3 nieuwe gewisseld, plus eentje extra naast de dakkapel. Staat wel zo netjes :)

Gisteren met 11x 375 op de 4.0 omvormer was die toch wel aan het aftoppen op 4000W als de zon zich liet zien. Zit op een 16A Alamat dus moet officieel wat lager blijven. Komt ook wel goed op een volle (warmere) zonnige dag denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5DuiAxYV0d7Grwpyye97uUQdq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCN9DBzcQ2G7KhxU4BEIK8Gc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZvpYVukJtrH0SNtAGTyPz31UnY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBg7LjIhCatJIWSEAKLrjtBg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Hier heb ik een Omnik omvormer die elke maand 1x een FAC failure heeft. Ik zie dat op dat moment een kleine piek ontstaat in de DC voltage. Deze schiet dan richting de 290a300v.

Deze omvormer heeft wel vaker dagen dat in de eerste uren dat de zon schijnt en de panelen beginnen te werken, dat dan de gemiddelde dv voltage nabij de 270v a 280v ligt. Daarna stabiliseert het om nabij de 230v/240v.

Is dit iets wat erg is? qua opbrengst heeft het nauwelijks effect zover ik dat kan zien. De omvormer gaat even uit en kort daarna weer aan op het moment dat een fac failure plaats vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
Zijn er hier mensen die ook een Solis omvormer hebben in combinatie met de Solis Home app?

Bij het opstarten van de app, kwam er een notificatie in beeld, die ik iets te snel weg klikte.
Wat er volgens mij stond is dat er onderhoud gaat plaatsvinden dit weekend tussen tijdstip x en y.
Maar volgens mij stond er ook een opmerking over dat 17 april de app niet meer ondersteund wordt en dat je over moet stappen naar Solarman Smart app, kan iemand dat bevestigen?

Op de internets vind ik nog niets terug hierover.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
Hoveel % voltage drop hebben andere op een vol zon dag zoals vandaag ik heb een drop van +/- 15% (295 > 258 volt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
AOC schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:26:
Hier heb ik een Omnik omvormer die elke maand 1x een FAC failure heeft. Ik zie dat op dat moment een kleine piek ontstaat in de DC voltage. Deze schiet dan richting de 290a300v.

Deze omvormer heeft wel vaker dagen dat in de eerste uren dat de zon schijnt en de panelen beginnen te werken, dat dan de gemiddelde dv voltage nabij de 270v a 280v ligt. Daarna stabiliseert het om nabij de 230v/240v.

Is dit iets wat erg is? qua opbrengst heeft het nauwelijks effect zover ik dat kan zien. De omvormer gaat even uit en kort daarna weer aan op het moment dat een fac failure plaats vindt
Dat DC gedrag is normaal; als de panelen niet belast worden dan stijgt hun spanning naar Voc. Dat gebeurt dus als de omvormer stopt a.g.v. een AC fout.

Wat betreft de AC fout zegt Omnik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0vkm5s52Yo1ClHus8LDqF9GynM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tbn6PJnCdzyS2FYXCWCP7q95.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Numiah Zijn ze als 1 of 2 strings aangesloten? Lijkt erop dat één van de twee strings zijn minimale startspanning niet haalt en dus eigenlijk niks doet. Je zou nu met gemak de Wp waarde moeten halen in deze tijd van al best wat zonkracht en relatief koud weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

Heeft er iemand ook ervaring met meerdere panelen aansluiten op een enkele micro omvormer, die geschikt is voor een enkel paneel?

Ik heb wat oude panelen die ik wil gaan plaatsen op plekken waar niet veel zon schijnt, waardoor ze nooit veel gaan produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:48:
@Numiah Zijn ze als 1 of 2 strings aangesloten? Lijkt erop dat één van de twee strings zijn minimale startspanning niet haalt en dus eigenlijk niks doet. Je zou nu met gemak de Wp waarde moeten halen in deze tijd van al best wat zonkracht en relatief koud weer.
De Goodwe 3000-XS heeft maar 1 ingang. Maar wie weet zijn er 3 parallelle strings ofzo. Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan door de installateur :P

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 14-04-2023 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
De Goodwe kan 50-500 Volt aan en trackt 50-450V.

Die panelen doen 36-38V op mpp en 42-45 OC. Met een voltage zo rond de 100V doen er dus maar 3 panelen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
de Peer schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:25:
[...]

Bij mij gaan de fans aan zodra de omvormer 40 graden wordt.
Eigenlijk moet je voorkomen dat je ze op de piek pas aanzet, want dan krijg je dus hoge schommelingen van de temperatuur (van heel heet, naar koel). Beter is om de fan dan van tevoren al aan te hebben.

Ik heb geen data nee van vóór en na. Dat terugregelen van de omvormer gebeurt volgens mij pas als hij echt flink heet is.

[...]

Ik heb de 5 fans op een Sonoff met temperatuursensor aangesloten. Sonoff op netvoeding en ik heb een oude ac/dc adapter van oud apparaat (die bewaar ik altijd) gebruikt als voeding voor de fans.

Mijn systeem levert midden op de dag rond de 14.000 Watt, dus als er dan 5-8 watt naar de ventilatoren gaan zodat het systeem langer mee gaat, vind ik dat wel prima.
Heb er ondertussen fans op gericht en de temp is een whopping 23 graden lager. Nog geen idee of het daadwerkelijk verschil maakt voor de opbrengst omdat ik nog niet meerdere consistente dagen op een rij gehad heb om te meten en nog in een opwaartse opbrengst per dag zit door de vlakke ligging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@computerjunky Eventueel deraten, terug regelen, om minder warmte te produceren zal niet meer aan de orde zijn, temperaturen blijven constanter, dat levert minder interne materiaal "slijtage" op, en de boel gaat daardoor langer mee. Hoe lang? Valt voor een individueel geval niet te zeggen, statistisch echt veel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Hallo.

Ik heb 12x Longi Solar Mono Full Black LR5-54HPB-405M | 108C

Verder heb ik een goodwe 4200 dns omvormer.

Ze liggen op het westen.
Wat ik vreemd vind is is dat als het de zon sochtends al schijt ik meestal 200-300 watt opwek tot een uur of 14 dan gaat het omhoog.

Maar als de zon minder schijnt en het wel best fel is buiten wek ik sochtends al 1000 watt op.

Hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:37:
@computerjunky Eventueel deraten, terug regelen, om minder warmte te produceren zal niet meer aan de orde zijn, temperaturen blijven constanter, dat levert minder interne materiaal "slijtage" op, en de boel gaat daardoor langer mee. Hoe lang? Valt voor een individueel geval niet te zeggen, statistisch echt veel langer.
nieuws: Google: hoge temperatuur geen oorzaak van harddiskfouten

Voor omvormers kon ik een dergelijk onderzoek niet vinden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
sgouman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:45:
Hallo.

Ze liggen op het westen.
Wat ik vreemd vind is is dat als het de zon sochtends al schijt ik meestal 200-300 watt opwek tot een uur of 14 dan gaat het omhoog.

Maar als de zon minder schijnt en het wel best fel is buiten wek ik sochtends al 1000 watt op.

Hoe kan dat?
Als de zon niet schijnt heb je heel veel diffuus licht, dan wekken de andere zijden dan de zonzijde best wel veel op. Zou je OW hebben en de zon staat op west, dan is het in oost praktisch donker. Al zou je dat niet zeggen

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:38
computerjunky schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:28:
[...]

Heb er ondertussen fans op gericht en de temp is een whopping 23 graden lager. Nog geen idee of het daadwerkelijk verschil maakt voor de opbrengst omdat ik nog niet meerdere consistente dagen op een rij gehad heb om te meten en nog in een opwaartse opbrengst per dag zit door de vlakke ligging.
Bij een Growatt kan je dat zien. alle parameters> daar staat ergens DeratingMode.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
redbullwaning schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:48:
[...]

Bij een Growatt kan je dat zien. alle parameters> daar staat ergens DeratingMode.
Dit geeft de mode aan maar ik heb geen idee wat de mode betekent. Bij mij staat er momenteel "mode 1,0"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
computerjunky schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:03:
[...]

Dit geeft de mode aan maar ik heb geen idee wat de mode betekent. Bij mij staat er momenteel "mode 1,0"
Dat betekent dat je flux-capacitor uit staat

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:53
Ben alvast ruw aan het plannen voor ons nieuwe huis en hoopte een flink aantal panelen in portrait (verticaal) te plaatsen. Maar nu maak ik me toch een beetje zorgen om hoe dicht ze bij de nok komen.
Er zijn zo ver ik kan zien 5 dakpannen beschikbaar voor de kraal van de dakkapel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRWDTw-NKAhrmH2sHPJZ6j5LaQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6VrSB4nDGMQz6J3Foq0XSn1.jpg?f=fotoalbum_large
En het gaat om de volgende pannen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0XKxg5drlnPeOjBIuKiH88-GEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGZNisM3WJe1PIgqpN70pUGg.jpg?f=fotoalbum_large

Zal nog proberen om de daadwerkelijke gebruikte afstand te meten.
Denken jullie dat een rij panelen hier verticaal gaat lukken?
Moet ik voor panelen gaan met de kleinste vertikale maat?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numiah
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:48:
Da's natuurlijk een terechte vraag.
Het korte antwoord : "Ik heb geen idee".

Naar de opbrengst kijkende zit die iig dik onder de maat, dat maakt het eigenlijk alleen nog maar lastiger.
De opdracht wordt nu om de plaatser (Ecotec) te pakken te zien te krijgen.
Dat is vandaag iig niet gelukt. Even 5 minuten terugbellen is natuurlijk ook een enorme uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
ice-T106 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:10:
Ben alvast ruw aan het plannen voor ons nieuwe huis en hoopte een flink aantal panelen in portrait (verticaal) te plaatsen. Maar nu maak ik me toch een beetje zorgen om hoe dicht ze bij de nok komen.
Er zijn zo ver ik kan zien 5 dakpannen beschikbaar voor de kraal van de dakkapel:
[Afbeelding]
En het gaat om de volgende pannen:
[Afbeelding]

Zal nog proberen om de daadwerkelijke gebruikte afstand te meten.
Denken jullie dat een rij panelen hier verticaal gaat lukken?
Moet ik voor panelen gaan met de kleinste vertikale maat?
Het is gewoon een kwestie van ouderwets puzzelen. Met welke panelen kan je je dak het best benutten. Je moet alleen aan de boven- en zijkant 1 rij pannen overhouden.
Dat kan portrait of landscape zijn of een combi. Sommige panelen zijn precies in de verhouding 1:2

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Zijn er mensen die ervaring hebben met de ECU B van APSystems? Beetje een omslachtig systeem als je het aan mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

ECU-R, zat mensen hebben er ervaring mee. zie de vele topics erover.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
[...]

edit: Vlak voor hij uit ging schoot hij naar mode 11.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evanrvb
RobWest schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:35:
[...]

Het is gewoon een kwestie van ouderwets puzzelen. Met welke panelen kan je je dak het best benutten. Je moet alleen aan de boven- en zijkant 1 rij pannen overhouden.
Dat kan portrait of landscape zijn of een combi. Sommige panelen zijn precies in de verhouding 1:2
1 pan overhouden is geen eis volgens mij. Als Een paneel net wat krapper tegen de nok komt en dat beter uitkomt kan dat dus ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
sgouman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:45:
Hallo.

Ze liggen op het westen.

Hoe kan dat?
Dat heb ik ook. Heeft wss met diffuus licht vs schaduw te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Toevallig stuitte ik op Flatfix Eco steunen die ik al voor andere panelen gebruik, de laatste 2 270Wp panelen ook maar aangesloten vanmiddag toen er wat bewolking kwam.
Een hoop gesjouw weer want ik wilde een rij van 3 panelen richting straatkant schuiven (zonder ballast), dat geeft aan de tuinkant (links op de foto) wat ruimte om te manoeuvreren.
Nu in totaal 7840Wp, op Z/W 4620Wp en N/O 3240Wp die eerst op Z/W lag.
Eigenlijk is het wat veel voor de Diehl 2100H omvormer, op N/O kan dat wel want met 2700Wp piekte hij niet.
Van de 4620Wp verwacht ik hetzelfde aantal kWh en de 3240Wp zal 2100kWh doen.
Wel leuk om pieken van 6000W ac te zien, dat gebeurt de komende maanden regelmatig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO-Qtz_EJZpCLpwxijVxsf1bxAw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pPCI2qonMGQvhzvETfC94Fc.jpg?f=fotoalbum_medium

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:53
Evanrvb schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:26:
[...]

1 pan overhouden is geen eis volgens mij. Als Een paneel net wat krapper tegen de nok komt en dat beter uitkomt kan dat dus ook prima.
Bedankt. Dakpan over houden wordt het zeker niet. En qua puzzelen passen er uiteraard veel meer op als ik precies de hele bovenste dakrand wel panelen verticaal kwijt kan.
Zal ongeveer 175cm ruimte zijn. Dus nog best spannend wat er wel of niet past.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
ice-T106 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:29:
[...]

Bedankt. Dakpan over houden wordt het zeker niet. En qua puzzelen passen er uiteraard veel meer op als ik precies de hele bovenste dakrand wel panelen verticaal kwijt kan.
Zal ongeveer 175cm ruimte zijn. Dus nog best spannend wat er wel of niet past.
Dan passen er mooi Jinko 375WP panelen, die zijn 169cm lang en 103cm breed. Mooie compacte panelen voor een nette prijs. (ong €155 per paneel)

Hou je 6 cm over, zoiets heb ik zelf ook vanaf de dakrand denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:38
[...]

In het Modbus RTU Protocol staat dit erover.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
DeratingMode
0:no derate;
1:PV;
2:*;
3:Vac;
4:Fac;
5:Tboost;
6:Tinv;
7:Control;
8:*;
9:*OverBack
ByTime;

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
redbullwaning schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:51:
[...]

In het Modbus RTU Protocol staat dit erover.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
DeratingMode
0:no derate;
1:PV;
2:*;
3:Vac;
4:Fac;
5:Tboost;
6:Tinv;
7:Control;
8:*;
9:*OverBack
ByTime;
Thx, al wordt het voor mij daar niet veel duidelijker mee. Momenteel staat hij op waarde nul. Geen idee waarom hij gister op 1 stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Vandaag de volle zon gehad op mijn nieuwe 840wp setje met een DS3-L, maar vraag mij af of ik niet beter voor een DS3 had moeten gaan (al had ik het gesimuleerd in de PV Calculator en kwam ik niet zo hoog uit)?

Ik kan ook nergens vinden wat nou de max wattage is wat een DS3-L kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kf0QPfU2I1tvfDKjRzyBZ_KfHkY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l6lUmpMH2baSuTdRP0i4xwgQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Xqlus1ve schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:29:
Vandaag de volle zon gehad op mijn nieuwe 840wp setje met een DS3-L, maar vraag mij af of ik niet beter voor een DS3 had moeten gaan (al had ik het gesimuleerd in de PV Calculator en kwam ik niet zo hoog uit)?

Ik kan ook nergens vinden wat nou de max wattage is wat een DS3-L kan doen.

[Afbeelding]
https://emea.apsystems.co...-Rev1.1_2023-02-09-NL.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKGfc58HzgXbzbEI-MdjVm_8EqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JTAnP0ICHse5i6ztTl15nS4l.png?f=fotoalbum_large

Met de DSL3 top je niets af, maar of dat de meerprijs van +/- 20 euro waard is, is lastig te zeggen. Als het straks warmer wordt, dan top je minder af of misschien helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03 20:55
Ik vroeg mij af wat het voordeel/nadeel is van in zee gaan met partijen als Eneco/Essent/Feenstra voor de aanschaf van zonnepanelen? Het heeft voor mij waarde om zeker te weten dat je in zee gaat met een betrouwbare partij en dat je geen ridicule prijzen gepresenteerd krijgt in de hoop dat je er niet genoeg van af weet om er kritisch naar te kijken. Het lijkt mij dat met zulke partijen de kans kleiner is dat je in zee gaat met 'cowboys'.

Vroeg mij echter af of de premium die je betaalt op je zonnepanelen ten opzichten van competitieve prijzen als je het bij een dergelijke grote partij afneemt heel groot is. Als het 5-10% extra kost zou voor mij de keuze makkelijk gemaakt zijn, maar bij 40% ligt dat natuurlijk anders :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

FelixForte schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:54:
Ik vroeg mij af wat het voordeel/nadeel is van in zee gaan met partijen als Eneco/Essent/Feenstra voor de aanschaf van zonnepanelen? Het heeft voor mij waarde om zeker te weten dat je in zee gaat met een betrouwbare partij en dat je geen ridicule prijzen gepresenteerd krijgt in de hoop dat je er niet genoeg van af weet om er kritisch naar te kijken. Het lijkt mij dat met zulke partijen de kans kleiner is dat je in zee gaat met 'cowboys'.

Vroeg mij echter af of de premium die je betaalt op je zonnepanelen ten opzichten van competitieve prijzen als je het bij een dergelijke grote partij afneemt heel groot is. Als het 5-10% extra kost zou voor mij de keuze makkelijk gemaakt zijn, maar bij 40% ligt dat natuurlijk anders :).
Tsja dan zit er maar één ding op: offertes vergelijken en je inlezen in de materie zodat je begrijpt wat je aangeboden krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKrMsHhmOqqymp-xUWWNp3vv8p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMjaG8ZlSF6SWzy9UIUyEG2R.jpg?f=fotoalbum_largeMiddagje dakpannen slijpen achter de rug. ClickFit spul voor 5 JA solar 545Wp panelen ligt inmiddels klaar. Tweede omvormer is aangesloten en morgen kunnen de panelen het dak op. Kom ik straks mooi op 6500Wp totaal met de al aanwezige 10 400Wp panelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03 20:55
Edmin schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:47:
[...]
Tsja dan zit er maar één ding op: offertes vergelijken en je inlezen in de materie zodat je begrijpt wat je aangeboden krijgt.
Gaat mij ook met name om montage en klantenservice. Ik denk dat je wat meer zekerheid hebt bij de grotere partijen. Vroeg mij af of mensen hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 18:47
Ik heb wel eens installaties gezien waarbij door een pijpje oid één paneel 90° wordt gedraaid.
Met solar edge optimizers zou dit wel redelijk gaan maar gaat dat ook met andere optimizers zoals de tigo's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

FelixForte schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:47:
[...]

Gaat mij ook met name om montage en klantenservice. Ik denk dat je wat meer zekerheid hebt bij de grotere partijen. Vroeg mij af of mensen hier ervaring mee hebben.
Qua montage ben je afhankelijk van de persoon die toevallig bij je op het dak staat. Mijn ervaring als ex-Eneco medewerker is dat de kwaliteit van hun medewerkers niet anders is dan je van de rest van de markt kan verwachten.
De klantenservice is netjes georganiseerd, maar itt bij je cv ketel, ga je die zelden tot nooit nodig hebben. Als deze twee punten belangrijk voor je zijn denk ik dat je het beste naar ervaringen in je buurt kunt vragen. Daar komen de vaklui die waarschijnlijk ook bij jou zouden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
larsg schreef op zondag 16 april 2023 @ 02:30:
Ik heb wel eens installaties gezien waarbij door een pijpje oid één paneel 90° wordt gedraaid.
Met solar edge optimizers zou dit wel redelijk gaan maar gaat dat ook met andere optimizers zoals de tigo's?
Een rotatie in het zelfde vlak maakt niets uit. Dus niets extra nodig. Gewoon in de string.
Optimizers zijn om opbrengst verschillen te compenseren, door verschillende oriëntaties of schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:14:
[...]

Een rotatie in het zelfde vlak maakt niets uit. Dus niets extra nodig. Gewoon in de string.
Optimizers zijn om opbrengst verschillen te compenseren, door verschillende oriëntaties of schaduw.
Het gaat hier dus juist om schaduw van een pijpje. 90 graden draaien kan helpen i.v.m. paneeldelen die kortgesloten kunnen worden met bypass diodes. Maar een omvormer met schaduwmanagement kan het misschien ook zonder optimiser. De beste oplossing is nog altijd het pijpje verwijderen of verplaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Martin7182 Ik las het toch echt als het pijpje zit in de weg. Dus paneel gedraaid. Niets over schaduw.
Inderdaad, pijpje weg (of lager) is beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Vraagje, ik heb een schuurtje waar ik circa 270x150 aan ruimte heb, ik wilde hier een zonnepaneel plaatsen met een Enphase hierachter. Wilde een 500-550 wp paneel gebruiken, echter gaan de enphase omvormers maar tot 450.

- ik kan toch gewoon mijn paneel overdimensioneren ?
- iemand nog een betere suggestie voor mijn situatie ?
- wat is een kosteneffectieve manier op een paneel in portret hierop te monteren? Wilde van die betonnen poten aanschaffen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 22:21
knights16 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:43:
Vraagje, ik heb een schuurtje waar ik circa 270x150 aan ruimte heb, ik wilde hier een zonnepaneel plaatsen met een Enphase hierachter. Wilde een 500-550 wp paneel gebruiken, echter gaan de enphase omvormers maar tot 450.

- ik kan toch gewoon mijn paneel overdimensioneren ?
- iemand nog een betere suggestie voor mijn situatie ?
- wat is een kosteneffectieve manier op een paneel in portret hierop te monteren? Wilde van die betonnen poten aanschaffen.
Één grote met een Enphase kan maar die gaat wel flink aftoppen. Misschien kun je over de dakrand? Of plat leggen?
Foto? Platdak, schuin, gedeeld dak, pijpjes, schaduw? Meer info altijd beter.

Twee panelen brengt je overhead (aansluiting meterkast, leverkosten, kabels etc) relatief omlaag dus daar zit wel winst te behalen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:27

Lulukai

God's gift to women

Zijn een gewone MC4-stekker van Staubli, en een Sunclix stekker, compatibel met elkaar?
Ik heb enkel MC4's van Staubli liggen; kan je die aansluiten op een SMA omvormer of werken enkel die van Sunclix?

[ Voor 8% gewijzigd door Lulukai op 16-04-2023 14:39 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

Lulukai schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:39:
Zijn een gewone MC4-stekker van Staubli, en een Sunclix stekker, compatibel met elkaar?
Ik heb enkel MC4's van Staubli liggen; kan je die aansluiten op een SMA omvormer of werken enkel die van Sunclix?
Met 2 seconde Googlen zie ik dat ze optisch al vrij veel afwijken maar ook dat er speciale adapters te koop zijn.
https://www.phoenixcontac...-mc4-6-150-mn-set-1704982

MC4 van verschillende fabrikanten is redelijk uitwisselbaar, dat is uitgebreid getest. Sunclix zou ik niet snel als compatibel bestempelen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 18:47
onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:14:
[...]

Ik heb me verkeerd uitgedrukt excuses.
Ik bedoelde een 90° rotatie in windrichting dus al je panelen staan op oost, komt er bijvoorbeeld ééntje bij op zuid.

Kan dat met een tigo of ben je gedoemd tot solaredge/micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
GudZ schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:26:
[...]

Één grote met een Enphase kan maar die gaat wel flink aftoppen. Misschien kun je over de dakrand? Of plat leggen?
Foto? Platdak, schuin, gedeeld dak, pijpjes, schaduw? Meer info altijd beter.

Twee panelen brengt je overhead (aansluiting meterkast, leverkosten, kabels etc) relatief omlaag dus daar zit wel winst te behalen.
Goed punt. Onderstaand meer info

Edit: solar bouwmarkt voert ook omvormers voor achter je paneel met een ac terugleveren van 500 watt. https://www.solar-bouwmarkt.nl/hms-500-micro-omvormer.html Interessant , iemand ervaring mee ?

Het betreft een plat dak ik wil terugleveren op mijn stopcontact. Ik heb helaas geen mogelijkheid voor een eigen groep en tot circa 500 watt mag je terugleveren op een bestaande groep begreep ik.

Afmetingen van de ‘rechthoek’ zijn 158 cm (binnenmaat) x 240 cm. Het schuine deel is circa 100 x 92 (op het smalste deel)

Denk wel dat ik beter een 550 wp paneel kan kopen voor een paar tientjes meer dan een 400 wp paneel qua totale opbrengst?

De kant waar je naar opkijkt is grofweg het oosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJYv2iOVOd8bqj52cRk6WcXf-zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pd2ZsCROBOm0QG0x4AoQYD2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door knights16 op 16-04-2023 16:21 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Binnen de rechthoek passen denk ik wel 2 panelen op een schans richting zuid. Die van mij zijn ~1.7x1.1m en 415Wp.

Zit je alleen nog met je wens om op een stopcontact in te voeden. Kabel trekken echt geen optie?

[ Voor 30% gewijzigd door Ethirty op 16-04-2023 16:22 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@knights16 invoeden met een stekker mag al een poosje niet meer. Kan je de kabel naar de schuur geen eigen groep geven en daar een pv-verdeler plaatsen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Wat ik begreep mag je maar tot 600wp het stopcontact steken, daarna moet hij een dedicated groep krijgen.

Echter ik ben geen deskundige, enkel wat ik gelezen en begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:27

Lulukai

God's gift to women

Ethirty schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:59:
[...]

Met 2 seconde Googlen zie ik dat ze optisch al vrij veel afwijken maar ook dat er speciale adapters te koop zijn.
https://www.phoenixcontac...-mc4-6-150-mn-set-1704982
bestempelen.
Ik had ook al gegoogled en dat product gezien. Maar die adapter gaat enkel over mc4 connecties van Multi Contact

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ethirty schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:21:
Binnen de rechthoek passen denk ik wel 2 panelen op een schans richting zuid. Die van mij zijn ~1.7x1.1m en 415Wp.

Zit je alleen nog met je wens om op een stopcontact in te voeden. Kabel trekken echt geen optie?
Houd er wel rekening mee dat je dan mogelijk overlap heb van de 2 panelen, ik heb er 2 in landscape met een esdec 55cm basisprofile tussen de 2 panelen, en kom totaal tot 278cm. Mocht je de betonnen voeten gebruiken kan je dat wel iets in korten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqtXQc3GJ6z2cOfApqZYPK1h5JM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2ZsbIEzq0kKQp3DVLFIlnL9.jpg?f=fotoalbum_large
Zo, dat zit er weer op. Viel alleszins mee eigenlijk, al hielp het dat ik al eens eerder paneeltjes had gelegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gbynEwXjKe8Kbcns_eFde_8biA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OPdrkBcbMGtj6drtHzvi4Q8.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog even rommelen met de Solax wifi module. Die doet nog niet helemaal wat ik wil.

[ Voor 25% gewijzigd door Edmin op 16-04-2023 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xqlus1ve schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:10:
[...]

Houd er wel rekening mee dat je dan mogelijk overlap heb van de 2 panelen, ik heb er 2 in landscape met een esdec 55cm basisprofile tussen de 2 panelen, en kom totaal tot 278cm. Mocht je de betonnen voeten gebruiken kan je dat wel iets in korten.
Afbeeldingslocatie: https://www.valksolarsystems.com/media/1104/25-valkdouble.png?anchor=center&mode=crop&width=600&height=400
Met zoiets kom je op 2.20 + een klein beetje extra
Lulukai schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:59:
[...]

Ik had ook al gegoogled en dat product gezien. Maar die adapter gaat enkel over mc4 connecties van Multi Contact
Ik gok dat de mc in MC4 staat voor Multi Contact.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Lulukai schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:59:
[...]

Het bedrijf Multi-Contact is in 2002 overgenomen door Stäubli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
larsg schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:02:
[...] Ik heb me verkeerd uitgedrukt excuses.
Ik bedoelde een 90° rotatie in windrichting dus al je panelen staan op oost, komt er bijvoorbeeld ééntje bij op zuid.

Kan dat met een tigo of ben je gedoemd tot solaredge/micro's.
Dat gaat beter met een micro, maar een tigo is een poging waard. Voor één paneel zeker NOOIT SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
onetime schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:05:
[...]

Dat gaat beter met een micro, maar een tigo is een poging waard. Voor één paneel zeker NOOIT SolarEdge.
Je zou een Hoymiles kunnen gebruiken, die is niet zo duur.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Edmin schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:22:
[
Nu alleen nog even rommelen met de Solax wifi module. Die doet nog niet helemaal wat ik wil.
Heb je versie 2 of 3 van de WiFi module? Ik kreeg versie 2 niet werkend, versie 3 doet het wel beter maar werkt nog niet met de SolaX cloud. Maar goed, ik vind het niet zo erg dat China niet bij mijn omvormer kan komen, uitlezen doe ik met homeassistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

ErnstvV schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:27:
[...]

Heb je versie 2 of 3 van de WiFi module? Ik kreeg versie 2 niet werkend, versie 3 doet het wel beter maar werkt nog niet met de SolaX cloud. Maar goed, ik vind het niet zo erg dat China niet bij mijn omvormer kan komen, uitlezen doe ik met homeassistant.
Ik heb ze allebei! Mijn eerste setup is een X1 boost 3.6 met een Wifi 2.0 module en die werkt prima met de Solax Cloud. Ik kreeg vandaag de 3.0 op de nieuwe X1 mini 2.5 maar niet aan de praat. Ik vind het WiFi netwerk en het serienummer is aan de Site gekoppeld, maar navigeren naar 5.8.8.8 werkt niet. Ijn Solax Cloud naar 'local' navigeren lukt wel en zo heb ik ook al de output van de panelen kunnen lezen, maar hoe ik de module aan mijn eigen WiFi krijg.... dunno. Nou ja, RTFM waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
Martinusz schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:47:
Zijn er hier mensen die ook een Solis omvormer hebben in combinatie met de Solis Home app?

Bij het opstarten van de app, kwam er een notificatie in beeld, die ik iets te snel weg klikte.
Wat er volgens mij stond is dat er onderhoud gaat plaatsvinden dit weekend tussen tijdstip x en y.
Maar volgens mij stond er ook een opmerking over dat 17 april de app niet meer ondersteund wordt en dat je over moet stappen naar Solarman Smart app, kan iemand dat bevestigen?

Op de internets vind ik nog niets terug hierover.
'Mysterie' opgelost, kreeg vandaag mail van ze, de Solis Home app gaat ermee stoppen op 30 april, je moet dus overstappen naar Soliscloud.com (inclusief die app). Er zit ook een instructie bij, ook voor datamigratie, maar die stappen lukken voor geen meter :/ betekent voor nu dat ik in de app niet meteen alle historie zie, wel als ik naar de overzichten van de omvormer zelf ga in de app, dan heb ik alle historie alsnog.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Ik zag vanmorgen dat een van mijn zonnepanelen (linksonder) een andere kleur heeft dan de rest.
De panelen zijn ongeveer 4 jaar oud.

Denken jullie dat het paneel defect is, en waardoor zou dit veroorzaakt zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yH36qISudkbPk-fW4STek8pW_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j8Kb94n9Zmm7aO0CNIWnuIjZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

So_Surreal schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:26:
Ik zag vanmorgen dat een van mijn zonnepanelen (linksonder) een andere kleur heeft dan de rest.
De panelen zijn ongeveer 4 jaar oud.

Denken jullie dat het paneel defect is, en waardoor zou dit veroorzaakt zijn?

[Afbeelding]
ik heb het even voor je ingetypt op google. Dit waren de eerste 3 hits.
https://www.solarconcept....rverschil-in-zonnepanelen
https://www.dakscanzonnep...erschil-bij-zonnepanelen/
https://hallostroom.nl/zo...verschil-in-zonnepanelen/

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 17-04-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 22:13
Ik wilde een Deye 800W micro omvormer bestellen, maar helaas doen ze vanuit Duitsland wat moeilijk met het versturen naar Nederland ivm 0% BTW in duitsland op zonnepanelen.

Zijn er alternatieve goede micro omvormers zonder dure connection boxes, hubs etc etc?

Ik weet van de volgende micro omvormers;
Enphase --> heeft een q-relay nodig en een EnvoyS nodig voor remote uitlezen
APSystems --> heeft een ECU-r nodig voor remote uitlezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
wouter.N schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:46:
Ik wilde een Deye 800W micro omvormer bestellen, maar helaas doen ze vanuit Duitsland wat moeilijk met het versturen naar Nederland ivm 0% BTW in duitsland op zonnepanelen.

Zijn er alternatieve goede micro omvormers zonder dure connection boxes, hubs etc etc?

Ik weet van de volgende micro omvormers;
Enphase --> heeft een q-relay nodig en een EnvoyS nodig voor remote uitlezen
APSystems --> heeft een ECU-r nodig voor remote uitlezen
Misschien is Hoymiles iets voor je

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 22:13
RobWest schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:49:
[...]

Misschien is Hoymiles iets voor je
Heeft volgens mij een Hoymiles DTU nodig (ook relatief duur). Goedkoopste goede oplossing zou mogelijk een Goodwe 1000 watt zijn, maar ik hang liever niet geen omvormer aan de muur voor twee paneeltjes.

Update; net dit gevonden https://ahoydtu.de
Dat is nog wel interessant.

[ Voor 9% gewijzigd door wouter.N op 17-04-2023 18:09 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren