Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.168 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nou, het is me gelukt om ook de 3.0 wifi adapter in de Solaxcloud te zetten. Dus als je nog tips zoekt, @ErnstvV ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:25
Wie zijn er hier de Solar Edge experts? Is het mogelijk om zelf een SE systeem uit te breiden en optimizers/panelen toe te voegen in een systeem? Of moet de installateur hier eerst een keer 'overheen pissen? Want installeren op een plat dak is makkelijk zelf te doen.

Na een renovatie van de tuin zijn er 3 platte dakvlakken beschikbaar gekomen van respectievelijk circa 12, 9 en 6m2. Ideale ligging vrijwel rondom vrij op ZW.

Onze omvormer van SE topt af op zo'n 7000W, terwijl hij 10.000W aan kan. De reeds gemonteerde ruim 11.160Wp ligt verspreid over diverse dakvlakken en windrichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Noord27 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:10:
Wie zijn er hier de Solar Edge experts? Is het mogelijk om zelf een SE systeem uit te breiden en optimizers/panelen toe te voegen in een systeem? Of moet de installateur hier eerst een keer 'overheen pissen? Want installeren op een plat dak is makkelijk zelf te doen.

Na een renovatie van de tuin zijn er 3 platte dakvlakken beschikbaar gekomen van respectievelijk circa 12, 9 en 6m2. Ideale ligging vrijwel rondom vrij op ZW.

Onze omvormer van SE topt af op zo'n 7000W, terwijl hij 10.000W aan kan. De reeds gemonteerde ruim 11.160Wp ligt verspreid over diverse dakvlakken en windrichtingen.
Het grote SolarEdge topic.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:50

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

wouter.N schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:46:
Ik wilde een Deye 800W micro omvormer bestellen, maar helaas doen ze vanuit Duitsland wat moeilijk met het versturen naar Nederland ivm 0% BTW in duitsland op zonnepanelen.

Zijn er alternatieve goede micro omvormers zonder dure connection boxes, hubs etc etc?

Ik weet van de volgende micro omvormers;
Enphase --> heeft een q-relay nodig en een EnvoyS nodig voor remote uitlezen
APSystems --> heeft een ECU-r nodig voor remote uitlezen
ECU-B kan ook voor 2 tot 4 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:25
--

[ Voor 100% gewijzigd door Noord27 op 17-04-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

Ik heb mijn Growatt MIN-3600 net een paar dagen online. Eea aangesloten op een onderverdeler met daarin een Eastron SDM120.

Het viel me op dat er tussen beide apparaten zo'n 15W verschil in opbrengst registreren, de meter registreert structureel net wat minder (maar is wel MID gecertificeerd). Er zit minder dan een meter kabel tussen de 2. Het verlies lijkt me wat veel?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:04
Ik heb een ABB PVI 12.5 en een kostal piko 20 omvormer. Voor beide omvormers zit een MID meter. Beide omvormer geven tussen de 3 en 4 % te veel aan qua productie

Dit is denk ik gewoon onnauwkeurigheid in de omvormer. Of het eigen verbruik van de omvormer
Ik ben er nog niet achter welke van de 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:20
Ethirty schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:00:
Ik heb mijn Growatt MIN-3600 net een paar dagen online. Eea aangesloten op een onderverdeler met daarin een Eastron SDM120.

Het viel me op dat er tussen beide apparaten zo'n 15W verschil in opbrengst registreren, de meter registreert structureel net wat minder (maar is wel MID gecertificeerd). Er zit minder dan een meter kabel tussen de 2. Het verlies lijkt me wat veel?
15W op 3600W is niet veel verschil dat is 0.41%

iets verschil heb ik ook wel
Growatt telt 15247kwh
Meter telt 15407kwh

[ Voor 6% gewijzigd door redbullwaning op 17-04-2023 22:07 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

redbullwaning schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:05:
[...]

15W op 3600W is niet veel verschil dat is 0.41%

iets verschil heb ik ook wel
Growatt telt 15247kwh
Meter telt 15407kwh
Klopt, maar aan het einde van de dag op 150W opwek viel het wat meer op :P

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 19:10

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Xqlus1ve schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:51:
Wat ik begreep mag je maar tot 600wp het stopcontact steken, daarna moet hij een dedicated groep krijgen.

Echter ik ben geen deskundige, enkel wat ik gelezen en begrepen heb.
@Ronald Weet jij dit misschien?

Ik lees ook verschillende verhalen, maar alles wat een beetje recent is lijkt erop te wijzen dat het niet meer mag volgens de nieuwste NEN-norm.

Ik zou op mijn schuur gemakkelijk een 400Wp+ paneel kwijt kunnen, schaduwloos en op Zuid. De elektra in de schuur zit echter op de groep waar de keuken ook op zit (echt meteen weer het slechtste scenario). Een nieuwe grondkabel trekken vanuit de meterkast is niet te doen.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@wjjkoevoets Op eigen risico, ik geef alleen mijn mening:
Ja, het is zeker beter om een aparte groep voor solar te gebruiken. Voor 2015 mocht het gewoon, en viel die beperkte invoeding ook in het extreme geval binnen tabellen voor de kabels. Ik zie, als je je aan het maximum van 500W houdt, geen probleem. Omdat je het met een stekker aansluit valt het niet onder de NEN1010.
Is je huis van voor 2015? Je veranderd je huis installatie niet, maar sluit er iets MET EEN STEKKER op aan.
Er zijn zelfs energie bedrijven die hier mee adverteren, en ook solar verkopers.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
@wjjkoevoets als de groep op 16A of minder gezekerd een bedraad met 2,5mm2 is is het niet per definitie onveilig. Zolang je het bij 1x max ~500W omvormer vermogen per groep houdt

Heel veel mensen snappen er geen drol van dus in principe houdt ik positief advies af als je begrijpt wat ik bedoel. Snap dus ook niet dat de warenwet het toelaat want het is zo makkelijk om het onveilig te maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 19:58
Ik zie dat mijn OMNIK omvormer geen data meer verstuurd naar Solarman, als ik bij Solarman inlog krijg ik nu de keuze of ik naar een Chinese of Global data center wil gaan.
De Chinese kom ik niet in en de Global laat alleen data zien tot zondag.
Zijn er meer mensen die hiervan last hebben en gebruik maken van Solarman portal?

Remote server information
Remote server A: Pingable

[ Voor 7% gewijzigd door iFloppy op 18-04-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
iFloppy schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:55:
Ik zie dat mijn OMNIK omvormer geen data meer verstuurd naar Solarman, als ik bij Solarman inlog krijg ik nu de keuze of ik naar een Chinese of Global data center wil gaan.
De Chinese kom ik niet in en de Global laat alleen data zien tot zondag.
Zijn er meer mensen die hiervan last hebben en gebruik maken van Solarman portal?

Remote server information
Remote server A: Pingable
Via de website wel meer info als je daar inlogt?
Volgens mij was er een app update op 17 april, mogelijk van invloed.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:05
Vraagje wij hebben 8x420wp van jinko op het dak liggen ideaal op zuid. Nu zag ik vandaag 3750kwh in de app van de omvormer gaat dit goed met de bestaande 16A aardlek automaat? Als ik zo na reken is het wel heel nauw ben benieuwd bij een zonnige dag in de zomer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Puddi Puddin schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:46:
Vraagje wij hebben 8x420wp van jinko op het dak liggen ideaal op zuid. Nu zag ik vandaag 3750kwh in de app van de omvormer gaat dit goed met de bestaande 16A aardlek automaat? Als ik zo na reken is het wel heel nauw ben benieuwd bij een zonnige dag in de zomer.
kW of kWh? En de omvormer bepaalt wat voor afzekering je nodig hebt, niet het aantal panelen.

Ik heb 12x 415Wp op zuid op 16A, gaat prima met een 3.6kW omvormer :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ethirty op 18-04-2023 15:03 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Ethirty schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:02:
[...]

kW of kWh? En de omvormer bepaalt wat voor afzekering je nodig hebt, niet het aantal panelen.

Ik heb 12x 415Wp op zuid op 16A, gaat prima met een 3.6kW omvormer :)
Kw excuses. Omvormer is de Solis 4.6k s6 in theorie zou je met 8x420 op 3360w uit komen vandaar die 16 ampere. Omvormer zou eerste de 3.6kw variant worden maar die hadden ze niet meer liggen we hadden de meterkast zelf al aangepast op advies van de installateur.

[ Voor 6% gewijzigd door Puddi Puddin op 18-04-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:06
Hoger dan +/- 4000 W haal je niet voor lange tijd met 8×420 Wp. Zeker in de zomer niet. Bij 240 V (aanname) is dat 'maar' 16.7 A. Welke spanning heb je nu bij 3750 W? Ik denk dat het niet zo snel fout gaat met een 16 A automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Ik verwacht ook geen problemen. Het zal ooit warmer worden, waardoor de opbrengst weer daalt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Martin7182 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:20:
[...]

Hoger dan +/- 4000 W haal je niet voor lange tijd met 8×420 Wp. Zeker in de zomer niet. Bij 240 V (aanname) is dat 'maar' 16.7 A. Welke spanning heb je nu bij 3750 W? Ik denk dat het niet zo snel fout gaat met een 16 A automaat.
15.4A geeft ge omvormer maximaal aan dus op het randje. We gaan zien of het goed gaat bedankt allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Even in extremen: bij 200V is dat 18,75A, bij 250V is dat 15A. Een redelijk te verwachten spanning bij vol vermogen is 240V, dan is het 15,625A. Daar komt nog bij dat een automaat een behoorlijke termijn een kleine overbelasting kan hebben... Dus maak je niet druk. Pas als je meer panelen aan deze omvormer gaat hangen, dan lijkt een 20A automaat een goed idee.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 19:58
Martinusz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:10:
[...]

Via de website wel meer info als je daar inlogt?
Volgens mij was er een app update op 17 april, mogelijk van invloed.
Op de website geen info meer sinds dit weekend. In de Solarman app wel data.
Gelukkig haal ik de data via domoticz rechtstreeks op van de omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Puddi Puddin Ik kan dat wat @onetime schrijft proefondervindelijk bevestigen.
Mijn 5320 Wp (166°/45°) op een 5 kW omvormer leverden onlangs 11 minuten lang 5060 - 5080 W.
Spanning/stroom bij de omvormer lag tussen de 243,5 V/20,8 A en 245,5 V/20,6 A
De B20A automaat kan dit veel langer hebben dan de omvormer deze stromen ooit zal leveren.
Kortstondig (< 1min) 241 V/21,2 A heb ik ook gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R57e1XpCCQvZMMuy7kNoFGalyWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YS77VWvpv1WAjOEQ96zSnBT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 18-04-2023 18:53 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 21:10
Vraagje, Ik heb de GoodWe GW5000-DNS toegevoegd aan HomeAssistant en ik had perongeluk de Grid export limit aangepast, deze stond standaard op -1. Nu kan ik deze niet terugzetten naar -1. Ik heb deze maar op 5000 gezet.

Nu lees ik op https://github.com/mleten...-inverter/discussions/100 dat iemand hetzelfde heeft gedaan: Oplossing is geweest: "In the inverter you have the setting, turn it off"

Kan iemand aangeven waar deze optie zit fysiek op de inverter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Even een wat algemenere vraag die hier best kan aangezien het toch over het opwekken van energie gaat :)
Vandaag wordt de stroomprijs zwaar negatief, dus mijn zonnepanelen gaan uit.
Wat is nu de veiligste en goede manier om de installatie spanningsloos te maken onder zon belasting?
Wat ik altijd doe ik eerst de schakelaar op de omvormer uit, dan de werkschakelaar bij de omvormer en daarna de groep in de meterkast. Die laatste 2 vooral om de installatie werk-veilig te maken.

In dit geval wordt er niet aan gewerkt, mag je dan de schakelaar van de omvormer uit zetten onder volle zon? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:14
De schakelaar op de omvormer schakelt de gelijkstroomkant af. Als je die uitzet lever je niets terug. Of het kwaad kan om hem onder vollast af te zetten zou ik niet durven zeggen. Je kunt voor de zekerheid eerst (of alleen) de AC-kant uitzetten. Dan schakelt de omvormer zichzelf uit bedrijf.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Atlas schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:44:
Even een wat algemenere vraag die hier best kan aangezien het toch over het opwekken van energie gaat :)
Vandaag wordt de stroomprijs zwaar negatief, dus mijn zonnepanelen gaan uit.
Wat is nu de veiligste en goede manier om de installatie spanningsloos te maken onder zon belasting?
Wat ik altijd doe ik eerst de schakelaar op de omvormer uit, dan de werkschakelaar bij de omvormer en daarna de groep in de meterkast. Die laatste 2 vooral om de installatie werk-veilig te maken.

In dit geval wordt er niet aan gewerkt, mag je dan de schakelaar van de omvormer uit zetten onder volle zon? :)
In de handleiding van mijn SMA staat:
1) AC afschakelen (dat is dus je werkschakelaar)
2) DC lastscheider afschakelen (dat is die op de omvormer)

In de handleiding van mijn Growatt staat hetzelfde, maar dan met de expliciete vermelding om de DC schakelaar NIET uit te schakelan als de omvormer nog verbonden is met het net (AC).

Meer algemene vraag: je hebt een dynamisch stroomcontract en zonnepanelen? En ben je dan van plan om iedere dag met een beetje zonneschijn (= negatieve stroomprijs) je omvormer uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 20:43
Even een sanitycheck; pv gelegd, kabels getrokken en sta op het punt de omvormer aan te sluiten. Ik heb een enkele string panelen (5x430wp) op een growatt inverter. Er is dan toch geen polariteit / richting waarop de stroomkring moet gaan lopen? Met andere woorden, of ik nu mannetje óf vrouwtje aan mijn rode kabel krimp maakt geen drol uit zolang het maar een nette loop wordt?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

dennisfr schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:02:
[...]

In de handleiding van mijn SMA staat:
1) AC afschakelen (dat is dus je werkschakelaar)
2) DC lastscheider afschakelen (dat is die op de omvormer)

In de handleiding van mijn Growat staat hetzelfde, maar dan met de expliciete vermelding om de DC schakelaar NIET uit te schakelan als de omvormer nog verbonden is met het net (AC).

Meer algemene vraag: je hebt een dynamisch stroomcontract en zonnepanelen? En ben je dan van plan om iedere dag met een beetje zonneschijn (= negatieve stroomprijs) je omvormer uit te zetten?
Ok thanks, dus eerst de werkschakelaar en daarna de DC. Klinkt niet logisch maar als het in de handleiding staat zal het wel waar zijn :P

Een beetje zonneschijn genereert niet meteen een negatieve stroomprijs ;) Maximum wat we tot nu toe gezien hebben is een beursprijs van -1 of -2 cent. Daar komt nog 17 cent aan opslag bovenop, dus je krijgt nog 15 cent per kwh ervoor terug.
Vanmiddag is het uitzonderlijke geval dat de beurs prijs op -24 cent staat, wat dan dus een ander verhaal is :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:51
Ik blijf het toch raar vinden, zeker met die dynamische contracten.
Salderen gaat om kWh's, niet om de prijzen.
Die vent bij Radar afgelopen maandag (lobbyist voor de dynamische contracten) maakte dezelfde fout (en Hertsenberg vroeg er niet naar).
Maar de elektriciteitswet is duidelijk. Het gaat om het wegstrepen van kWh's, niet de Euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
stevenP schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:15:
Even een sanitycheck; pv gelegd, kabels getrokken en sta op het punt de omvormer aan te sluiten. Ik heb een enkele string panelen (5x430wp) op een growatt inverter. Er is dan toch geen polariteit / richting waarop de stroomkring moet gaan lopen? Met andere woorden, of ik nu mannetje óf vrouwtje aan mijn rode kabel krimp maakt geen drol uit zolang het maar een nette loop wordt?
Je wilt stroom opwekken? Of heb je de panelen voor de sier?
Je moet steeds mannetje - vrouwtje aan een paneel of kabel hebben. Dan hou je de polariteit goed.
Of je dat goed hebt gedaan controleer je bij de omvormer voor je ze aansluit.
Niet alle omvormers zijn tegen ompolen beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

LooneyTunes schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:36:
Ik blijf het toch raar vinden, zeker met die dynamische contracten.
Salderen gaat om kWh's, niet om de prijzen.
Die vent bij Radar afgelopen maandag (lobbyist voor de dynamische contracten) maakte dezelfde fout (en Hertsenberg vroeg er niet naar).
Maar de elektriciteitswet is duidelijk. Het gaat om het wegstrepen van kWh's, niet de Euro's.
Ja alleen niet met dynamische contracten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:51
Atlas schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:38:
Uitzondering op de wet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
stevenP schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:15:
Jawel: aan de kant van de zonnepanelen gaat het om een DC stroomkring (gelijkstroom), dus met polariteit. Als je het verkeerd om aansluit, zal er voor zover ik weet niet direct iets stuk gaan, maar de omvormer zal in ieder geval ook niet opstarten.

@Atlas vermogens elektronica vindt het in het algemeen niet grappig om onder last plots afgeschakeld te worden. Daarnaast voedt de omvormer zichzelf met DC van de zonnepanelen en zal hij intern beter beveiligd zijn tegen uitval aan AC kant (meer voorkomend scenario). De beste oplossing is om de omvormer uit te schakelen op een moment dat er geen vermogen gegenereerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@LooneyTunes Ook gezien. Bij een gewoon contract geef ik je helemaal gelijk. Bij een dynamisch contract weet ik het niet zeker. Ik denk wel dat we naar dynamische prijzen toe moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 05:59
onetime schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:06:
Ja, het is zeker beter om een aparte groep voor solar te gebruiken. Voor 2015 mocht het gewoon, en viel die beperkte invoeding ook in het extreme geval binnen tabellen voor de kabels. Ik zie, als je je aan het maximum van 500W houdt, geen probleem. Omdat je het met een stekker aansluit valt het niet onder de NEN1010.
Is je huis van voor 2015? Je veranderd je huis installatie niet, maar sluit er iets MET EEN STEKKER op aan.
Er zijn zelfs energie bedrijven die hier mee adverteren, en ook solar verkopers.
Ik heb zo'n 'oude' set gratis over genomen van iemand en heb deze op de garage gelegd. 6x170W panelen met plastic montage bakken uit het jaar kruik met 2x gekoppelde 500W Phillips omvormer . Invoeding via een stopcontact in de garage. Zou eerst nog een eigen groep aanleggen maar aangezien het geheel meestal rond de 600W zit (iig nooit boven de 700W) geloof ik het eigenlijk wel.

Heeft na al die jaren dus niet meer z'n volledige capaciteit maar drukt er toch weer 4Kwh bij op een zonnige dag naast de 6000WP die al op het normale dak ligt :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:14
Atlas schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:38:
[...]
Maar waarom neem je een dynamisch contract als je panelen hebt? * T-MOB incasseert vandaag gewoon 51ct/77ct per kWh.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
onetime schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:36:
[...]

Je wilt stroom opwekken? Of heb je de panelen voor de sier?
Je moet steeds mannetje - vrouwtje aan een paneel of kabel hebben. Dan hou je de polariteit goed.
Of je dat goed hebt gedaan controleer je bij de omvormer voor je ze aansluit.
Niet alle omvormers zijn tegen ompolen beveiligd.
Hm, jammer van je botte reactie. ja, natuurlijk niet als dakpan-beschermer :X en ja, uiteraard ligt er mannetje - vrouwtje van paneel naar paneel. Het ging mij er vooral om de panelen een stroomkring in één bepaalde richting zullen genereren, dus of het uitmaakt of mijn start (of eind) aan de + of respectievelijke - terecht komt op de omvormer. en dus niet de boel opblaas daarmee.
thanks @dennisfr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

T-MOB schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:04:
[...]

Maar waarom neem je een dynamisch contract als je panelen hebt? * T-MOB incasseert vandaag gewoon 51ct/77ct per kWh.
Omdat ik uiteraard precies de verkeerde keuzes had gemaakt toen ik Eneco eruit wilde gooien voor 3 euro 80 per kuub gas ;)
En vandaag de dag kun je die 51ct per kwh teruglevering nergens meer krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Atlas Heeft je omvormer geen API waarmee je hem aan/uit kan zetten? Ik weet dat er hier iemand was die dat met z'n Goodwe deed.

Zou het overigens niet dagelijks gaan doen, lijkt mij onnodige slijtage op te leveren aan schakelaars/relais (een DC-last verbreken kan voor vlamboog zorgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_van_Els
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-08 17:41
Indien er geen communicatie interface niet mogelijk is met de inverter dan blijft afschakelen enigste optie. Is het afschakelen van de AC kant niet voldoende? Waarom zou je ook nog eens DC kant moeten afschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
stevenP schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:10:
[...]

Hm, jammer van je botte reactie. ja, natuurlijk niet als dakpan-beschermer :X en ja, uiteraard ligt er mannetje - vrouwtje van paneel naar paneel. Het ging mij er vooral om de panelen een stroomkring in één bepaalde richting zullen genereren, dus of het uitmaakt of mijn start (of eind) aan de + of respectievelijke - terecht komt op de omvormer. en dus niet de boel opblaas daarmee.
thanks @dennisfr
Dat maakt zeker uit. Vergelijk het met een batterij die je verkeerd om aansluit (voor zover dat kan). Dan werkt je aangesloten apparaat niet en kan het stuk gaan. Je kunt dit in principe beveiligen met een bruggelijkrichter. Maar je hebt dan extra kosten en opbrengstverlies (2 diodeovergangen, 1.5 V) dus wordt in de praktijk nooit gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Hm, jammer van je botte reactie. ja, natuurlijk niet als dakpan-beschermer :X en ja, uiteraard ligt er mannetje - vrouwtje van paneel naar paneel. Het ging mij er vooral om de panelen een stroomkring in één bepaalde richting zullen genereren, dus of het uitmaakt of mijn start (of eind) aan de + of respectievelijke - terecht komt op de omvormer. en dus niet de boel opblaas daarmee.
thanks @dennisfr
Sorry, maar het kwam eigenlijk nogal trollerig op me over. Lijkt me nogal vanzelfsprekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
ThinkPad schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:19:
@Atlas Heeft je omvormer geen API waarmee je hem aan/uit kan zetten? Ik weet dat er hier iemand was die dat met z'n Goodwe deed.

Zou het overigens niet dagelijks gaan doen, lijkt mij onnodige slijtage op te leveren aan schakelaars/relais (een DC-last verbreken kan voor vlamboog zorgen).
Mee eens. Vandaar ook mijn suggestie om het vermogen van de omvormer dynamisch softwarematig te beperken. Veel omvormers ondersteunen dat.
SMA specificeert (bij mijn omvormer tenminste) zelfs dat speciaal dat modbus register vaak overschreven mag worden, iets dat bij de andere registers niet het geval is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]

thanks @dennisfr
Ik snap de reactie wel een beetje. Je hebt het hier niet om speelgoed maar met een installatie die werkt met serieuze stormen en spanningen. Als zoiets basis als polariteit al vragen oplevert, zou je dan wel zelf hier mee bezig gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online

Sommige omvormers hebben een extern schakelcontact dat daar bedoelt voor is, soms heet dat de DRM connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Laatst online: 19-09 16:27
Welke montagesysteem voor de zonnepanelen is het juiste om te gebruiken voor een sandwich dakpanplaten dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
Goedemiddag - ik heb een Goodwe string omvormer van 8k voor mijn 24 panelen op O/W. Nu zat ik te kijken of het nut heeft om (een aantal) van de panelen te voorzien van optimizerts. Een aantal heeft mogelijk wat last van boomschaduwen, afhankelijk van de zonnestand en de groei/snoei van de struiken van de buurman.

Ik vind het erg moeilijk in te schatten of er schaduw op valt en hoe lang (kan het niet goed zien). Is er een manier om dit na te gaan obv data? bijv. metertjes plaatsen of elk uur een foto maken tijdens een zonnige dag en dan een berekening uit te voeren die me vertelt of optimizers zin gaan hebben.

Ter info: vandaag, 19 april, in zuid limburg, (zonnig met een heel klein beetje sluiers) genereren mijn 9600Wp om 13.30 ongeveer 6300W. Oost/West op plat dak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
[...]

thanks @dennisfr
Ik heb zelf inmiddels zes PV installaties met stringomvormer aangelegd en een foutje in kabelkleur/polariteit is snel gemaakt. Mijn 'best practice' tot nu toe is om na installatie van je montagesysteem:
  • eerst de kabels van de omvormer ruimte naar je montagesysteem te trekken.
  • dan op je omvormer te kijken op welke connector de + aangesloten dient te worden, en de rode kabel voorzien van de juiste contrastekker. (idem voor de zwarte kabel en de - connector)
  • bij het eerste paneel dat je aansluit, met een multimeter nameten welke connector van het zonnepaneel de + is. (vaak staat het er wel op, maar ik meet het toch nog altijd zelf even na). Dan kun je de juiste contrastekker moet monteren aan het andere einde van je rode kabel.
  • vervolgens kun je de overige panelen aansluiten. (ik meet voor het aansluiten altijd van ieder paneel even de open klem spanning na, zodat ik geen defect paneel in de string opneem)
  • bij het laatste paneel hou je vanzelf een connector over. Aan het uiteind van de zwarte kabel monteer je de bijbehorende contrastekker
Op deze manier klopt de polariteit/kabelkleur/connector eigenlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:31
Jcrs7 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:43:
Welke montagesysteem voor de zonnepanelen is het juiste om te gebruiken voor een sandwich dakpanplaten dak?
Kan je nog bepalen waar de gordingen zitten? Ik zou dan dit systeem pakken. Lukt dat niet dan kan je deze clips overwegen om met wat minder "onderliggend hout" een goede bevestiging en gewichtsverdeling te verkrijgen. Ik zou dan in beide gevallen met wetseal of een epdm/bitumenkit de schroefverbinding waterdicht maken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Jcrs7 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:43:
Clickfit evo heeft ook voor golfplatendak, zoals hier. Inderdaad wel van belang of je de gording goed kan vinden - maar over het algemeen zitten je golfplaten daar ook ingeschroefd natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Vandaag is een super mooie dag voor zonnepanelen.
De p1 meter geeft aan dat het nu op 242V zit. Moet ik me dan zorgen maken voor de zomer dat de omvormer gaat uitvallen? In de zomer wordt het natuurlijk nog warmer. En schijnt de zon nog feller.

[ Voor 6% gewijzigd door sgouman op 19-04-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

dennisfr schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:22:
[...]

Ik heb zelf inmiddels zes PV installaties met stringomvormer aangelegd en een foutje in kabelkleur/polariteit is snel gemaakt. Mijn 'best practice' tot nu toe is om na installatie van je montagesysteem:
  • eerst de kabels van de omvormer ruimte naar je montagesysteem te trekken.
  • dan op je omvormer te kijken op welke connector de + aangesloten dient te worden, en de rode kabel voorzien van de juiste contrastekker. (idem voor de zwarte kabel en de - connector)
  • bij het eerste paneel dat je aansluit, met een multimeter nameten welke connector van het zonnepaneel de + is. (vaak staat het er wel op, maar ik meet het toch nog altijd zelf even na). Dan kun je de juiste contrastekker moet monteren aan het andere einde van je rode kabel.
  • vervolgens kun je de overige panelen aansluiten. (ik meet voor het aansluiten altijd van ieder paneel even de open klem spanning na, zodat ik geen defect paneel in de string opneem)
  • bij het laatste paneel hou je vanzelf een connector over. Aan het uiteind van de zwarte kabel monteer je de bijbehorende contrastekker
Op deze manier klopt de polariteit/kabelkleur/connector eigenlijk altijd.
Hoe ik het soort van andersom gedaan heb:
  • Panelen eerst aan elkaar doorlussen.
  • Kabel voorzien van contra stekker aan paneelzijde - niet aansluiten!
  • Kabel afrollen en naar binnen brengen. Positief in 1 buis, negatief in andere buis.
  • Binnen (in mijn geval) 2 positieve kabels, 2 negatieve kabels. Makkelijk om de bijpassende stekkers achter elkaar aan te knijpen.
  • Kabels op panelen aansluiten en wegwerken.
  • Met multimeter bij de omvormer bepalen welke positieve en negatieve bij elkaar horen en inprikken in omvormer. Geeft gelijk de laatste dubbelcheck dat alle panelen aangesloten zitten en werken - en dat je binnen de grenzen van je omvormer blijft.
achteraf had ik de beide strings gelijk moeten labellen, dan weet je nog beter welke +/- paar je in je hand hebt.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:49

de Peer

under peer review

sgouman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:33:
Klopt, zulke dagen hebben we in de zomer niet.
De p1 meter geeft aan dat het nu op 242V zit. Moet ik me dan zorgen maken voor de zomer dat de omvormer gaat uitvallen?
Nee totaal niet. In de zomer zal het eerder lager dan hoger dan 242V zijn.
In de zomer wordt het natuurlijk nog warmer.
Ja, dus dan werken panelen juist minder goed. dat kan maar zo 10-15 procent schelen.
En schijnt de zon nog feller.
Nee, juist niet. meestal een viezere lucht (smog, vervuiling) en de zon staat dan al weer wat lager.

Juist het huidige weer (koud, veel wind, heldere lucht) geeft maximale pieken en dus hoge netvoltages. Daarom zien we juist nu veel meldingen van uitvallende omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
sgouman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:33:
De p1 meter geeft aan dat het nu op 242V zit. Moet ik me dan zorgen maken voor de zomer dat de omvormer gaat uitvallen? In de zomer wordt het natuurlijk nog warmer. En schijnt de zon nog feller.
Uh juist nu in het voorjaar is die kans groter.
Van Augustus tot maart geen meldingen gehad, vandaag bijv. 4x 253v aangetikt, dus herstart van omvormer.

Plaatje erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmUbrtPX3Em3mTeeeg_xftEszdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EWiG5tgoaJMWDGE7G9V7w8fp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Martinusz op 19-04-2023 19:56 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
de Peer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:32:
[...]

Klopt, zulke dagen hebben we in de zomer niet.

[...]

Nee totaal niet. In de zomer zal het eerder lager dan hoger dan 242V zijn.

[...]

Ja, dus dan werken panelen juist minder goed. dat kan maar zo 10-15 procent schelen.

[...]

Nee, juist niet. meestal een viezere lucht (smog, vervuiling) en de zon staat dan al weer wat lager.

Juist het huidige weer (koud, veel wind, heldere lucht) geeft maximale pieken en dus hoge netvoltages. Daarom zien we juist nu veel meldingen van uitvallende omvormers.
Oh oke,

Mijn dak ligt op het westen en heb 4800wp en 4200 watt omvormer.
De zonnepaneleninstallateur zei dat ik rond de 3300kwh per jaar zou gaan opwekken.

Maar een dag als vandaag heb ik 24kwh opgewekt. Als dat in de zomer minder is dan dat dan haal ik dat nooit volgens mij op jaarbasis. Sinds afgelopen november heb ik 850kwh opgewekt(toen zijn de panelen geplaatst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:49

de Peer

under peer review

sgouman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:56:
[...]

Oh oke,

De zonnepaneleninstallateur zei dat ik rond de 3300kwh per jaar zou gaan opwekken.

Maar een dag als vandaag heb ik 24kwh opgewekt. Als dat in de zomer minder is dan dat dan haal ik dat nooit volgens mij op jaarbasis. Sinds afgelopen november heb ik 850kwh opgewekt(toen zijn de panelen geplaatst)
de dagopbrengst (in kWh) zal, zeker in jouw geval, wél hoger zijn de komende maanden.
Maar de pieken in vermogen (in Watt) zijn in het voorjaar hoger/intenser. die vermogenspieken veroorzaken de uitval van omvormers, niet de piek in dagopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

sgouman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:56:
[...]

Oh oke,

Wat zegt de PV calc voor de zomermaanden?

Hoogste zonne stand is in Juni, voor mijn noorderdak maakt dat absoluut verschil uit. Mijn piek opbrengsten zijn in Juni/Juli, daar waar de pv calc zegt 18kWh per dag (al denk ik eerder 15 a 16), en ik vandaag enkel 7,3kW heb opgewekt met 4400wp (en mijn 840wp zuid plat dak 5,7kW vandaag :') ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
(een DC-last verbreken kan voor vlamboog zorgen).
Niet als je eerst de AC uitzet. Dan loopt er geen stroom meer vanuit de panelen lijkt me aangezien de relais zijn afgeslagen (stroomkring onderbroken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Xqlus1ve schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:10:
[...]

Wat zegt de PV calc voor de zomermaanden?

Hoogste zonne stand is in Juni, voor mijn noorderdak maakt dat absoluut verschil uit. Mijn piek opbrengsten zijn in Juni/Juli, daar waar de pv calc zegt 18kWh per dag (al denk ik eerder 15 a 16), en ik vandaag enkel 7,3kW heb opgewekt met 4400wp (en mijn 840wp zuid plat dak 5,7kW vandaag :') ).
Mei juni en juli rond de 460-470kwh

Pvcalc zegt voor vandaag 21.5 kwh en heb nu 24kwh opgewekt.

[ Voor 5% gewijzigd door sgouman op 19-04-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
jobr schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:28:
[...]

Niet als je eerst de AC uitzet. Dan loopt er geen stroom meer vanuit de panelen lijkt me aangezien de relais zijn afgeslagen (stroomkring onderbroken).
Dan zal er alsnog een vlamboog in het relais zijn denk ik. Wel heel kort, maar toch. Het zal wel slijtage opleveren aan de relaiscontacten als je dat te vaak doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
sgouman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:29:
[...]

Mei juni en juli rond de 460-470kwh

Pvcalc zegt voor vandaag 21.5 kwh en heb nu 24kwh opgewekt.
Dan weet je nu ook via PVCalc of jou zonnepaneleninstallateur een realistische schatting heeft gegeven betreffende de 3300kWh op jaarbasis?

Bedenk wel dat 2023 nou niet echt een goede start heeft qua zon...
En dat PVCalc ook aan de lage kant berekend (in iedergeval bij mij oude huis)

[ Voor 8% gewijzigd door Rouske op 19-04-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

studiostevus schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:44:
Goedemiddag - ik heb een Goodwe string omvormer van 8k voor mijn 24 panelen op O/W. Nu zat ik te kijken of het nut heeft om (een aantal) van de panelen te voorzien van optimizerts. Een aantal heeft mogelijk wat last van boomschaduwen, afhankelijk van de zonnestand en de groei/snoei van de struiken van de buurman.

Ik vind het erg moeilijk in te schatten of er schaduw op valt en hoe lang (kan het niet goed zien). Is er een manier om dit na te gaan obv data? bijv. metertjes plaatsen of elk uur een foto maken tijdens een zonnige dag en dan een berekening uit te voeren die me vertelt of optimizers zin gaan hebben.

Ter info: vandaag, 19 april, in zuid limburg, (zonnig met een heel klein beetje sluiers) genereren mijn 9600Wp om 13.30 ongeveer 6300W. Oost/West op plat dak.
Optimizers maken van schaduw geen zon. Dus als je panelen zelf wat minder opbrengen, maar de rest van de string doet het nog prima, dan is het totaal zinloos om optimizers te kopen.

Analyseer je opbrengstcurve per string over de dag en vergelijk die met wat je theoretisch op PVcalc zou moeten hebben vandaag (vandaag is een mooie dag om te vergelijken). Als je enorme happen uit de curve mist, gaat er iets mis met je string en is er reden om verder te kijken.

Om je 1 indicatie te geven. Mijn plat dak OW 3820Wp set (met individuele micro omvomers) genereerde vandaag 2710 watt om 13:30

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vandaag best tevreden met mijn eerste topdag. Zo'n 21kWh.

Haal ik even PVCalc erbij, die berekent een opbrengst van bijna 30kWh. Dat vind ik nog best een fors verschil, zeker omdat PVCalc nog voorzichtig schat.

Ik heb nauwelijks schaduw (beetje in de ochtend), vol zuid en in het open veld, dus zat plek voor de wind.

Helaas geen internet of monitoring, dus ik moet het met theoretische analyse achteraf doen.
Kunnen het 2 dingen zijn: toch geen optimale omstandigheden, of een foutje gemaakt in de landinstellingen waardoor ik last heb van de 2500W bug van Growatt (dat zou op 24kWh komen). Tot zover mijn theorie, iemand een slimmere?

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 19:10

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

onetime schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:06:
Ronald schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:45:
@wjjkoevoets als de groep op 16A of minder gezekerd een bedraad met 2,5mm2 is is het niet per definitie onveilig. Zolang je het bij 1x max ~500W omvormer vermogen per groep houdt

Heel veel mensen snappen er geen drol van dus in principe houdt ik positief advies af als je begrijpt wat ik bedoel. Snap dus ook niet dat de warenwet het toelaat want het is zo makkelijk om het onveilig te maken.
Helder.

Ik was wel even vergeten dat de vaatwasser in de keuken natuurlijk op een eigen groep zit. Het lijkt me dan vrij eenvoudig om een PV verdeler te plaatsen en een nieuwe grondkabel te trekken naar de schuur. Dat is hier immers maar een afstand van een paar meter. De tegels moeten er van de zomer eigenlijk toch uit.

Kan misschien voor anderen ook een prima oplossing zijn.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:17:

Haal ik even PVCalc erbij, die berekent een opbrengst van bijna 30kWh. Dat vind ik nog best een fors verschil, zeker omdat PVCalc nog voorzichtig schat.

Ik heb nauwelijks schaduw (beetje in de ochtend), vol zuid en in het open veld, dus zat plek voor de wind.

Helaas geen internet of monitoring, dus ik moet het met theoretische analyse achteraf doen.
Kunnen het 2 dingen zijn: toch geen optimale omstandigheden, of een foutje gemaakt in de landinstellingen waardoor ik last heb van de 2500W bug van Growatt (dat zou op 24kWh komen). Tot zover mijn theorie, iemand een slimmere?
Weet je wel zeker dat je PVCalc goed hebt ingevuld? Dat luistert ook best nauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
ThinkPad schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:34:
[...]

Dan zal er alsnog een vlamboog in het relais zijn denk ik. Wel heel kort, maar toch. Het zal wel slijtage opleveren aan de relaiscontacten als je dat te vaak doet.
Als je eerst AC uit zet, dan heb je denk ik alleen een korte vlamboog in je automaat in meterkast/pv-verdeler. Als er in de omvormer geen stroom loopt dan kun je daar geen vlamboog krijgen.
Maar zoals eerder genoemd, je kunt veel beter softwarematig afschakelen. Als de MPPT de stroom nul maakt, dan heb je nergens een vlamboog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tot zover mijn theorie, iemand een slimmere?
Wacht tot je monitoring het doet en analyseer met behulp van directe data. Dit is puur speculeren (of mogelijk verkeerd ingevulde pvcalc)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
RonJ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:49:
[...]

Kan je nog bepalen waar de gordingen zitten? Ik zou dan dit systeem pakken. Lukt dat niet dan kan je deze clips overwegen om met wat minder "onderliggend hout" een goede bevestiging en gewichtsverdeling te verkrijgen. Ik zou dan in beide gevallen met wetseal of een epdm/bitumenkit de schroefverbinding waterdicht maken.
Ik zou het kunnen zien aan waar momenteel de schroeven zijn gezet?
stevenP schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:25:
[...]

Clickfit evo heeft ook voor golfplatendak, zoals hier. Inderdaad wel van belang of je de gording goed kan vinden - maar over het algemeen zitten je golfplaten daar ook ingeschroefd natuurlijk ;-)
Zoals je zegt kun je wel weten waar de gordingen zitten omdat het bestaande dak hierop is geschroefd.

Maar @RonJ en @stevenP , dit zijn voorbeelden voor een golfplaten dak? Ik heb een dak zoals deze dakpanplaten

Ze hebben me deze profielen geadviseerd, kunnen deze hiervoor gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

JvS schreef op donderdag 20 april 2023 @ 06:55:
[...]

Wacht tot je monitoring het doet en analyseer met behulp van directe data. Dit is puur speculeren (of mogelijk verkeerd ingevulde pvcalc)
Die komt er voorlopig niet, de omvormer staat te ver van het huis en verhuist pas ergens volgend jaar naar op het huis. ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davitamontje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-12-2023
Heeft iemand toevallig deze site al eens geprobeerd?

http://www.zonnecalculator.nl/

Ik vind deze ook echt heel goed hoor. Komt echt heel dicht ik de buurt! Echt maar een paar dingen invullen en voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
ThinkPad schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:34:
[...]

AC vlamboog duurt korter, op de nuldoorgang dooft deze.
DC vlamboog dooft pas uit als de contacten ver genoeg van elkaar af staan.

Als er geen stroom loopt, dan is er ook geen vlamboog. Je AC relais zal hierop berekend zijn. En de kans lijkt me best groot dat er een extra voorschakelcontact in de schakelaar zit die de omvormer op nul zet nog vóórdat de contacten openen. Hoewel een goede schakelaar dit bijna onbeperkt aankan.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
AquaPlanning schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:19:
[...]

AC vlamboog duurt korter, op de nuldoorgang dooft deze.
DC vlamboog dooft pas uit als de contacten ver genoeg van elkaar af staan.

Als er geen stroom loopt, dan is er ook geen vlamboog. Je AC relais zal hierop berekend zijn. En de kans lijkt me best groot dat er een extra voorschakelcontact in de schakelaar zit die de omvormer op nul zet nog vóórdat de contacten openen. Hoewel een goede schakelaar dit bijna onbeperkt aankan.
Ik zou toch eerst kijken of de omvormer niet eerst via de user interface gestopt kan worden en pas daarna de hoofdschakelaars uit zetten. Dan heb je als het goed is al helemaal geen stroom meer door beide hoofdschakelaars lopen, of in ieder geval minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Jcrs7 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:20:
[...]

Ik zou het kunnen zien aan waar momenteel de schroeven zijn gezet?

[...]

Zoals je zegt kun je wel weten waar de gordingen zitten omdat het bestaande dak hierop is geschroefd.

Maar @RonJ en @stevenP , dit zijn voorbeelden voor een golfplaten dak? Ik heb een dak zoals deze dakpanplaten

Ze hebben me deze profielen geadviseerd, kunnen deze hiervoor gebruikt worden?
Voordat dit nog 5x heen en weer gaat, laat even een schets van je geplande opstelling & foto van je dak zien. De profielen die je laat zien zijn om op de ribben van een stalen dak te zetten. Profiel verticaal dus panelen landscape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33

Ik zit een beetje met een soortgelijke vraag: welk maximaal vemogen kun je verwachten op basis van de Wp van de panelen?

Ik heb panelen van 375 Wp, pal zuid, 35 graden schuin dak. Ik verwachtte dus een maximum opbrengst per paneel van tegen de 375 W als de zon er pal op staat in dit seisoen. Toch komt de opbrengst niet hoger dan 300 W. De omvormer is IQ8+ micro, en die gaat tot 440 W, dus zou niet moeten aftoppen.

Of staat de zon simpelweg nog niet hoog genoeg?

Qua berekeningen die ik in dit topic en online vind, gaan alleen over schatting jaaropbrengst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rouske
Zwartoog schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:39:
[...]

Ik zit een beetje met een soortgelijke vraag: welk maximaal vemogen kun je verwachten op basis van de Wp van de panelen?

Ik heb panelen van 375 Wp, pal zuid, 35 graden schuin dak. Ik verwachtte dus een maximum opbrengst per paneel van tegen de 375 W als de zon er pal op staat in dit seisoen. Toch komt de opbrengst niet hoger dan 300 W. De omvormer is IQ8+ micro, en die gaat tot 440 W, dus zou niet moeten aftoppen.

Qua berekeningen die ik in dit topic en online vind, gaan alleen over schatting jaaropbrengst.
En de output van een IQ8+ micro is.... :Y 290W
Je kan er een paneel tot 440Wp aan hangen (volgens Enphase), maar meer dan die 290W gaat er niet uit komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:33
Zwartoog schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:39:
[...]

Ik lees wat anders:
https://enphase.com/nl-nl...icroinverters/iq8/iq8plus

Wat je er op aan kan sluiten aan W is niet gelijk aan wat het kan produceren aan W.

En nu gaat de discussie komen over " het is maar een paar procent wat je mogelijk verliest op een goede dag die niet zo vaak voorkomt " en " kosten, baten " O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:33
Rouske schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:06:
[...]

En de max output van een IQ8+ micro is.... :Y 290W
Je kan er een paneel tot 440Wp aan hangen (volgens Enphase), maar meer dan die 290W gaat er niet uit komen.
Kak, niet snel genoeg :O

Op hun eigen site weten ze de wazigheid te vergroten, 300 VA, 325 VA en piek 330 VA
Zeg het maar wat(t) het juiste is.

Ik snap wel dat de gemiddelde bezitter zich bekocht gaat voelen :X

[ Voor 7% gewijzigd door Simpel360 op 21-04-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Simpel360 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:22:
[...]

Op hun eigen site weten ze de wazigheid te vergroten, 300 VA, 325 VA en piek 330 VA

Dat heb ik momenteel met de DS3-L van APsystems, verder als 760 gaat hij niet maar mijn panelen (840wp) doen meer op een zonnige dag (en volgens mij zet hij niet meer dan 0,6kWh om :-( ). Had achteraf voor de DS3 moeten gaan (880 watt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Rouske schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:06:
[...]

En de max output van een IQ8+ micro is.... :Y 290W
Simpel360 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:13:
[...]

Ik lees wat anders:
https://enphase.com/nl-nl...icroinverters/iq8/iq8plus

Wat je er op aan kan sluiten aan W is niet gelijk aan wat het kan produceren aan W.

En nu gaat de discussie komen over " het is maar een paar procent wat je mogelijk verliest op een goede dag die niet zo vaak voorkomt " en " kosten, baten " O-)
Ging ik daar mooi de mist in met mezelf }:O Ik had inderdaad meer verwacht. Naja, die grotere modellen zijn ook lastiger te leveren.

Qua kosten-baten: we hebben een klein dak, dus ik kan maar een beperkt aantal panelen kwijt dus probeer het maximale eraf te halen. Anderzijds wordt met afbouw salderen de waade van de piekmomenten ook steeds kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Simpel360 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:22:
[...]

Inderdaad, piekvermogen 330 VA, dus dat verwacht ik dan ook :P Enig idee waarom dat beperkt blijft tot 290 W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Zwartoog schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:16:
[...]

Inderdaad, piekvermogen 330 VA, dus dat verwacht ik dan ook :P Enig idee waarom dat beperkt blijft tot 290 W?
Warmte, hitte, omstandigheden.

Topt helaas veel af, veelal is bij weinig tot geen schaduw situatie daarom ook een simpele Growatt omvormer al “beter” (opbrengst per jaar dan)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Zwartoog schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:16:
[...]

De datasheet zegt wat anders, volgens mij heeft iemand op de website zaken door elkaar gegooid, lekker verwarrend dit :(

Datasheet IQ8+
Maximaal schijnbaar vermogen: 300VA
Toegekend vermogen: 290W

Het lijkt er op dat men de gegevens van de IQ8+ en die van de IQ8M verwisselt hebben
https://enphase.com/nl-nl...-series/iq8-microinverter
Op de sticker van de micro staat 300VA bij de IQ8+, maar de tekst zegt 330VA.
Ik zou de datasheets geloven.

[ Voor 33% gewijzigd door Rouske op 21-04-2023 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Stef87 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:26:
[...]

Warmte, hitte, omstandigheden.

Topt helaas veel af, veelal is bij weinig tot geen schaduw situatie daarom ook een simpele Growatt omvormer al “beter” (opbrengst per jaar dan)
Zeker voor prijs/opbrengst verhouding. Ik was een kleine €500 kwijt voor een omvormer waar nu 12 panelen aan hangen (~€0,70/Wp). Met micro's was dat een veelvoud geweest met voor mij marginale verschillen in opbrengst.

Nu alleen nog even uitvogelen waarom ik 30% achter blijf op de theoretische opbrengst, want dat gaat op jaarbasis wel doortellen :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ethirty schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:40:
[...]

Zeker voor prijs/opbrengst verhouding. Ik was een kleine €500 kwijt voor een omvormer waar nu 12 panelen aan hangen (~€0,70/Wp). Met micro's was dat een veelvoud geweest met voor mij marginale verschillen in opbrengst.

Nu alleen nog even uitvogelen waarom ik 30% achter blijf op de theoretische opbrengst, want dat gaat op jaarbasis wel doortellen :P
Ik heb een dakkapel waardoor 1 paneel wat minder doet in de ochtend. Uiteindelijk is het legplan zo uitgevallen dat dit blijkbaar ook het enige paneel is dat schaduw vat (had ongunstiger verwacht).

Naja, we gaan het zien. Ben al blij dat we voor een redelijke prijs een netjes gelegd systeem hebben in deze tijd. Grootste uitdaging blijft dat de opbrengst nihil is op momenten dat je deze het hardst nodig hebt (winter). Aan de piekopbrengst heb je straks ook weinig als het geld gaat kosten om terug te leveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:56
Zwartoog schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:02:
[...]

Ik heb een dakkapel waardoor 1 paneel wat minder doet in de ochtend. Uiteindelijk is het legplan zo uitgevallen dat dit blijkbaar ook het enige paneel is dat schaduw vat (had ongunstiger verwacht).

Naja, we gaan het zien. Ben al blij dat we voor een redelijke prijs een netjes gelegd systeem hebben in deze tijd. Grootste uitdaging blijft dat de opbrengst nihil is op momenten dat je deze het hardst nodig hebt (winter). Aan de piekopbrengst heb je straks ook weinig als het geld gaat kosten om terug te leveren :P
Wat is de definitie van “netjes” gelegd.
Ons systeem zag e ook netjes uit totdat ik op het platdak ging kijken en alleen maar ellende zag.

Wa ik probeer te zeggen is dat wanneer het netjes oogt het niet persé netjes hoeft te zijn :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

In 2018 10x Trina Honey Black 295WP panelen aan een SOFAR 3000TL omvormer laten plaatsen.
Kosten, 3700 euro. incl BTW. super tevreden over de plaatsing en de werking van het systeem.

Installateur werkt om begrijpbare rede niet meer in het gebied naar waar ik ga verhuizen.
Offertes aangevraagd in de regio voor een vergelijkbare opstelling, alleen dan voor op een plat dak.

Minimaal 5300 tot en met 8000 euro en dat zonder BTW, zijn dit de reële prijzen deze dag ben er namelijk wel van geschrokken.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Deacon schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:26:
In 2018 10x Trina Honey Black 295WP panelen aan een SOFAR 3000TL omvormer laten plaatsen.
Kosten, 3700 euro. incl BTW. super tevreden over de plaatsing en de werking van het systeem.

Installateur werkt om begrijpbare rede niet meer in het gebied naar waar ik ga verhuizen.
Offertes aangevraagd in de regio voor een vergelijkbare opstelling, alleen dan voor op een plat dak.

Minimaal 5300 tot en met 8000 euro en dat zonder BTW, zijn dit de reële prijzen deze dag ben er namelijk wel van geschrokken.
Je kan bij een doe het zelf webshop kijken wat je kwijt bent aan alleen materiaal. Eigenlijk zijn alle componenten de afgelopen jaren duurder geworden, platdak systemen volgens me enorm duurder (hoorde laatst iemand €100 per paneel noemen). En dan heb je nog arbeidscomponent die ook hoger is dan een paar jaar geleden.

Waarschijnlijk krijg je dan wel ~400Wp panelen, dus je opbrengst zal ook hoger worden.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
elektriekert schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:05:
[...]

Wat is de definitie van “netjes” gelegd.
Ons systeem zag e ook netjes uit totdat ik op het platdak ging kijken en alleen maar ellende zag.

Wa ik probeer te zeggen is dat wanneer het netjes oogt het niet persé netjes hoeft te zijn :Y
Oordeel zelf :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xv9Bbr79Gqi8uFD4R6_09Tfx3LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHGnNDKkWbiNezwj758TQPco.jpg?f=fotoalbum_large

Oud dak, dus golft alle kanten op. Wij zijn ook best even bezig geweest om aan te geven waar het niet naar ons zin lag, en hebben ze gelijk opgelost :) Ze zagen zelf ook niet wat we bedoelden (als je vanaf de grond diep genoeg door je knieën gaat, moet je op den duur één vlak zien - geometrisch dingetje). Hun conclusie was wel dat het er na onze aanwijzingen veel beter uitzag :P Enige dat ik misschien nog ga aanpassen is de onderste panelen meer omlaag trekken naar het dak - je kijkt er nu wel heel dik onder, maar dat concept kreeg ik niet uitgelegd.

Wat ik zelf netter had gedaan was de bekabeling onder vastzetten ipv op de dakpannen laten slingeren. Gaat nu niet meer lukken, en je ziet het ook niet als je geen obsessie hebt voor die dingen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zwartoog schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:50:
[...]

Wat ik zelf netter had gedaan was de bekabeling onder vastzetten ipv op de dakpannen laten slingeren. Gaat nu niet meer lukken, en je ziet het ook niet als je geen obsessie hebt voor die dingen :+
Dat werd er dus bedoeld met lijkt netjes is niet per se netjes. Dit is gewoon slordig.
Gaan die kabels nu jarenlang onder weer en wind lopen schuren langs de dakpannen?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
stevenP schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:33:
[...]

Voordat dit nog 5x heen en weer gaat, laat even een schets van je geplande opstelling & foto van je dak zien. De profielen die je laat zien zijn om op de ribben van een stalen dak te zetten. Profiel verticaal dus panelen landscape.
Ik krijg 5 rijen van 3 zonnepanelen, deze worden landscape gelegd.
De profielen welke ik een link van stuurde hebben ze alvast bezorgd, deze komen op een stalen geïsoleerd dakpanplaat te liggen zoals in de andere link staat. Mijn vraag is of dit dan de juiste profielen zijn omdat ik een dakpanprofiel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Zwartoog schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:50:
[...]

Oordeel zelf :)
[Afbeelding]

Oud dak, dus golft alle kanten op. Wij zijn ook best even bezig geweest om aan te geven waar het niet naar ons zin lag, en hebben ze gelijk opgelost :) Ze zagen zelf ook niet wat we bedoelden (als je vanaf de grond diep genoeg door je knieën gaat, moet je op den duur één vlak zien - geometrisch dingetje). Hun conclusie was wel dat het er na onze aanwijzingen veel beter uitzag :P Enige dat ik misschien nog ga aanpassen is de onderste panelen meer omlaag trekken naar het dak - je kijkt er nu wel heel dik onder, maar dat concept kreeg ik niet uitgelegd.

Daarvoor zijn dus de verstelbare bevestigingen, als ze een lange rij over de panelen leggen kun je dus een mooi vlak creëren, zoals het zou moeten horen.
Zelf heb ik hier al 3x proberen gehad met kabels/stekkers in het water die niet goed zijn dichtgedraaid waardoor er sluiting ontstaat tussen massa en de ader.
De laatste keer zijn de kabels vast geklikt maar als er spanning oude kabel staat de verkeerde richting in valt deze er na een tijd gewoon weer uit, met als gevolg stekker in het water.

Dit gaat dus weer lekker corroderen.

Dus ja, zo ook de kabels los over de dakpannen zou ik niet tevreden mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
elektriekert schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:42:
[...]

Daarvoor zijn dus de verstelbare bevestigingen, als ze een lange rij over de panelen leggen kun je dus een mooi vlak creëren, zoals het zou moeten horen.
Zelf heb ik hier al 3x proberen gehad met kabels/stekkers in het water die niet goed zijn dichtgedraaid waardoor er sluiting ontstaat tussen massa en de ader.
De laatste keer zijn de kabels vast geklikt maar als er spanning oude kabel staat de verkeerde richting in valt deze er na een tijd gewoon weer uit, met als gevolg stekker in het water.

Dit gaat dus weer lekker corroderen.

Dus ja, zo ook de kabels los over de dakpannen zou ik niet tevreden mee zijn.
Heb ik ze idd op gewezen, ligt een lasdoos los op de pannen. Kan geen kwaad, zit dicht!

Keek laatst nog eens goed, zit er een kabel + aarddraad in 1 wartel - dat sluit natuurlijk nooit 100% af. Kan er gelukkig redelijk makkelijk bij als ik 1 paneel optil, binnenkort misschien gewoon eens doen.

Andere kabels maak ik me niet zo druk over: zijn alleen de kabels, de stekkers zitten in de panelel/omvomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 06:54
Davitamontje schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:21:
Heeft iemand toevallig deze site al eens geprobeerd?

http://www.zonnecalculator.nl/

Ik vind deze ook echt heel goed hoor. Komt echt heel dicht ik de buurt! Echt maar een paar dingen invullen en voila.
Ligging kun je alleen kiezen tussen Oost en West via Zuid. Alle Noordrichtingen staan er niet tussen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:14
Rouske schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:38:
[...]

De datasheet zegt wat anders, volgens mij heeft iemand op de website zaken door elkaar gegooid, lekker verwarrend dit :(

Datasheet IQ8+
Maximaal schijnbaar vermogen: 300VA
Toegekend vermogen: 290W

Het lijkt er op dat men de gegevens van de IQ8+ en die van de IQ8M verwisselt hebben
https://enphase.com/nl-nl...-series/iq8-microinverter
Op de sticker van de micro staat 300VA bij de IQ8+, maar de tekst zegt 330VA.
Ik zou de datasheets geloven.
Ik heb ze sinds een paar weken op mijn dak liggen. Max is 300 watt, en dat halen ze nu ook met gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vandaag thuis aan de klus toen de zon even goed doorbrak. Snel even op de omvormer gekeken en die kwam boven de 3kW uit. Dus geen last meer van de Growatt bug.

Theoretisch (dag)opbrengsten heb ik geparkeerd, ik ga lekker genieten van de groene energie. Case closed :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitamontje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-12-2023
kleinelievewolff schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:27:
[...]
Ligging kun je alleen kiezen tussen Oost en West via Zuid. Alle Noordrichtingen staan er niet tussen 8)7
Dat had ik dan weer gemist, haha. Dat is natuurlijk niet goed. Maar ik lig op OZO. Dus ik had er niet op gelet. Bij mij klopt het echt vrij aardig hoor. Daar stond ik toch beetje van te kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

kleinelievewolff schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:27:
[...]
Je kan ook geen onderscheid maken tussen paneel vermogen en omvormer vermogen. 8)7

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Zwartoog schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:06:
[...]

Heb ik ze idd op gewezen, ligt een lasdoos los op de pannen. Kan geen kwaad, zit dicht!

Keek laatst nog eens goed, zit er een kabel + aarddraad in 1 wartel - dat sluit natuurlijk nooit 100% af. Kan er gelukkig redelijk makkelijk bij als ik 1 paneel optil, binnenkort misschien gewoon eens doen.

Andere kabels maak ik me niet zo druk over: zijn alleen de kabels, de stekkers zitten in de panelel/omvomers.
Dat werk zou aan de zonnepaneel boer toe moeten komen natuurlijk.

Maar als jij hetzelf wil doen is dat natuurlijk geen probleem :) .

Binnenkort komen ze hier weer langs en hopelijk gaan ze eens keer alles nakijken wat ik al meerdere keren heb aangekaart.

[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 21-04-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:26
Iemand enig idee of deze wandsteunen voor panelen ook in Nederland verkrijgbaar zijn? Gaat om deze:

https://priwatt.de/stecke...ade/priwall-duo/SW10354.2
Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren