I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Als je panelen op een muur wilt monteren kun je die beter gewoon vlak monteren. Dan kun je ook meerdere boven elkaar monteren en heb je nooit last van schaduw op elkaar. In totaal brengt zo'n (zuid)muur dan maximaal op.TwingyTwingy schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:16:
Iemand enig idee of deze wandsteunen voor panelen ook in Nederland verkrijgbaar zijn? Gaat om deze:
https://priwatt.de/stecke...ade/priwall-duo/SW10354.2
En vlak monteren is ook veel makkelijker, dan schroef je gewoon de rails (van een willekeurig merk) direct op de muur.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zie: G-addict in "SMA sunny boy 3.6 problemen."
WiFi Reset = opnieuw verbinden met wifi
WiFi Reload = terug naar fabrieksinstellingen
Soms kan mijn omvormer niet verbinden met wifi, waarschijnlijk omdat ik de router 's nachts uitzet. Meestal verbindt hij binnen een minuut zodra de router opgestart is. Maar soms verbindt hij de hele dag niet. Een handmatige reset helpt dan.
Nederlandse zonnepaneelboeren copieren almaar de omgekeerde uitleg van elkaar door. Dat helpt dus niet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
dat open acces point kun je alleen uitzetten door de firmware van de wifi stick te flashen.Sebazzz schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:04:
Voor de Goodwe ben ik overgeschakeld naar een bedrade ethernetverbinding. Ik kon dat open access point gewoon niet uitzetten
Moet je daar een ethernet module voor aanschaffen, of enkel de wifi module demonteren?Sebazzz schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:04:
Voor de Goodwe ben ik overgeschakeld naar een bedrade ethernetverbinding. Ik kon dat open access point gewoon niet uitzetten
Volgens de tabellen zit er best wel veel verschil tussen 90 en 80 of 70 graden montage. Is ook maar net wat je nog acceptabel vind qua looks.Andrehj schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:30:
[...]
Als je panelen op een muur wilt monteren kun je die beter gewoon vlak monteren. Dan kun je ook meerdere boven elkaar monteren en heb je nooit last van schaduw op elkaar. In totaal brengt zo'n (zuid)muur dan maximaal op.
En vlak monteren is ook veel makkelijker, dan schroef je gewoon de rails (van een willekeurig merk) direct op de muur.
Die zouden dan komen op een niet separate groep, gewoon ingeplugd in een WCD.
Ik begrijp max 1000Wp mag, dus 2x460Wp bijvoorbeeld met een microomvormer (denk aan Enphase IQ7A).
Klopt dit als ik dit zo doe? Iemand betere suggesties?
Edit: Alles is duidelijk, dan maar niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Tijgert op 22-04-2023 16:30 ]
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Het is een aparte module. Wifi module eraf, ethernet module erop: Sebazzz in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"Xqlus1ve schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:00:
[...]
Moet je daar een ethernet module voor aanschaffen, of enkel de wifi module demonteren?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Helaas, nee dat mag niet (meer).Tijgert schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:06:
gewoon ingeplugd in een WCD.
Kijk eens naar een PV-verdeler.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 22-04-2023 16:22 ]
Als ik mij niet vergis mag je in Nederland 600watt op een bestaande groep inpluggen. In Duitsland gaan er geluiden op om dat te verhogen naar 800watt. Het gaat dan uiteraard om de omvormer capaciteit. BalkonKraftWerk is daar heel populair.Tijgert schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:06:
Ik heb een PV installatie van 5KWp op een separate groep (3 fasen, 3x25A zekering), maar ik heb nog wat ruimte elders over voor een paar panelen.
Die zouden dan komen op een niet separate groep, gewoon ingeplugd in een WCD.
Ik begrijp max 1000Wp mag, dus 2x460Wp bijvoorbeeld met een microomvormer (denk aan Enphase IQ7A).
Klopt dit als ik dit zo doe? Iemand betere suggesties?
sinds 2019 is dat niet meer toegestaan.TwingyTwingy schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:22:
[...]
Als ik mij niet vergis mag je in Nederland 600watt op een bestaande groep inpluggen.
https://energieloketrivie...t-stopcontact-aansluiten/
[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 22-04-2023 16:27 ]
Toch is het dan wel heel raar dat je in Duitsland wordt doodgegooid met dat BalkonKraftWerk en bij ons de SuperSola binnenkort uitkomt. Je zou toch verwachten dat dit soort bedrijven niet iets doen dat tegen de regels is...de Peer schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:27:
[...]
sinds 2019 is dat niet meer toegestaan.
https://energieloketrivie...t-stopcontact-aansluiten/
Ook Essent zit ze vrolijk aan te prijzen als een optie: https://www.essent.nl/ken.../zonnepanelen-met-stekker
Schiet mij maar lek
Verwijderd
Ja klopt.TwingyTwingy schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:34:
[...]
Toch is het dan wel heel raar dat je in Duitsland wordt doodgegooid met dat BalkonKraftWerk en bij ons de SuperSola binnenkort uitkomt. Je zou toch verwachten dat dit soort bedrijven niet iets doen dat tegen de regels is...
Ook Essent zit ze vrolijk aan te prijzen als een optie: https://www.essent.nl/ken.../zonnepanelen-met-stekker
Schiet mij maar lek
Je krijgt ook geen boete als je het plaatst. Het is alleen niet volgens de NEN richtlijnen. Geen idee wat de gevolgen dan zijn. Ik denk hooguit gedoe met de verzekering als er iets fout gaat.
De onbekendheid met dat laatste houdt mij momenteel tegen om ook zo'n setje met stekker te kopen. Technisch gezien zie ik er niet heel veel kwaad in. De groep zal afschakelen bij 4200watt i.p.v. 3600watt als er ergens iets fout gaat.de Peer schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:36:
[...]
Ja klopt.
Je krijgt ook geen boete als je het plaatst. Het is alleen niet volgens de NEN richtlijnen. Geen idee wat de gevolgen dan zijn. Ik denk hooguit gedoe met de verzekering als er iets fout gaat.
Alleen je moet er niet aan denken dat de verzekeraar moeilijk gaat zitten doen bij zo'n situatie. Ook al ging het om een kortsluiting in een totaal andere groep...
zo lang ik nog kan salderen plan ik helemaal niets. onnodig.Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:34:
Hoe plannen jullie de maximalisering van je zelfverbruik?
Ik denk dat je op basis van wat weersvoorspellingen echt wel heel wat kan doen. En ja je kan een modelletje maken die het omrekent naar verwachte vermogen van jouw opstelling.Aan de hand van voorspellingen per uur en wolkenbeelden kan je wel wat afleiden, maar ik zou het toch graag wat gedetailleerder zien.
Stop en start momenten zou ik zelf op basis van die (grove) weersvoorspellingen doen, en de fijnafstelling (het wattage waarmee je de auto laadt bijvoorbeeld) zou ik doen op basis van de actuele teruglevering in Watt.
de Peer schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:36:
[...]
Ja klopt.
Ik weet dat het in de zonnepanelen-bussiness momenteel varieert van zeer druk tot complete chaos en dat zal bij SMA wellicht niet anders zijn, maar ik vind dit toch al even duren. Te meer omdat SMA support zo hoog staat aangeschreven.
Education is important but big biceps are importanter
ja. maar de reden dat mensen graag een stekker gebruiken is volgens mij ook dat er ter plekke geen eigen groep beschikbaar is.Simpel360 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:40:
Is het niet gewoon een kwestie van een eigen groep en vast aansluiten ( stekker eraf)?
Verwijderd
Ik woon in België, daar is het zelfverbruik wel belangrijk, ook je piekvemogen is belangrijk door het capaciteitstarief. Dan maakt het wel uit wanneer je een wasmachine laat draaien.de Peer schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:39:
[...]
zo lang ik nog kan salderen plan ik helemaal niets. onnodig.
De laatste weken veranderen de voorspellingen zelfs 6 uur op voorhand, vanmorgen zag ik dat het vanaf 16u zonnig zou worden, daarna weer niet en nu weer wel. Ik weet dat het niet gemakkelijk is omdat neerslag moeilijk te voorspellen is en wolken daardoor wel of niet dunner worden. Wolken kunnen in de loop van de dag ook gewoon ontstaan door de verdamping van eerdere neerslag.[...]
Ik denk dat je op basis van wat weersvoorspellingen echt wel heel wat kan doen. En ja je kan een modelletje maken die het omrekent naar verwachte vermogen van jouw opstelling.
Stop en start momenten zou ik zelf op basis van die (grove) weersvoorspellingen doen, en de fijnafstelling (het wattage waarmee je de auto laadt bijvoorbeeld) zou ik doen op basis van de actuele teruglevering in Watt.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2023 16:47 ]
Dat klopt, maar die tabellen houden geen rekening met schaduw van een bovenliggende rij op panelen daaronder. Als je dus maar 1 rij plaatst is scheef beter, maar met meerdere rijen kun je ze echt veel beter verticaal plaatsen.Simpel360 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:04:
Volgens de tabellen zit er best wel veel verschil tussen 90 en 80 of 70 graden montage. Is ook maar net wat je nog acceptabel vind qua looks.
Vandaar dat ik dus schreef dat je bij vlakke plaatsing het maximale uit zo'n muur kan halen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij mij gaat het inderdaad om 2 panelen verticaal (schoorsteen van het huis) en 2 panelen schuin bij de carport. Die komen ook naast elkaar i.p.v. boven elkaar. Had alleen gehoopt dat het montagespul voor de schuine gewoon ergens verkrijgbaar was...Andrehj schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:10:
[...]
Dat klopt, maar die tabellen houden geen rekening met schaduw van een bovenliggende rij op panelen daaronder. Als je dus maar 1 rij plaatst is scheef beter, maar met meerdere rijen kun je ze echt veel beter verticaal plaatsen.
Vandaar dat ik dus schreef dat je bij vlakke plaatsing het maximale uit zo'n muur kan halen.
Zijn er eigenlijk tweakers in dit topic die gebruik maken van verticale zonnepanelen? Zo ja, wat is hier de ervaring mee? De bronnen op internet geven uiteraard een theoretisch beeld, maar zie liever iets uit de praktijk.Andrehj schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:10:
[...]
Dat klopt, maar die tabellen houden geen rekening met schaduw van een bovenliggende rij op panelen daaronder. Als je dus maar 1 rij plaatst is scheef beter, maar met meerdere rijen kun je ze echt veel beter verticaal plaatsen.
Ik heb namelijk nogal wat geveloppervlak en het blijft toch een beetje knagen.
Edit: ik zie een aantal tweakers die er wel over spraken in dit topic, maar niet de terugkoppeling hebben gegeven over het resultaat (en of ze het überhaupt hebben gedaan).
[ Voor 10% gewijzigd door Martinez- op 22-04-2023 19:00 ]
Mijn ervaring een tijdje geleden is dat je de volgende dag al antwoord hebt.elboero schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:41:
Weten jullie hoe het zit met de reactietijden van SMA support? Ik heb op 14 april een incident/vraag ingeschoten en tot op heden geen enkel spoor van in behandeling, laat staan van reactie.
Ik weet dat het in de zonnepanelen-bussiness momenteel varieert van zeer druk tot complete chaos en dat zal bij SMA wellicht niet anders zijn, maar ik vind dit toch al even duren. Te meer omdat SMA support zo hoog staat aangeschreven.
Ik zou gewoon nog eens een reply versturen via het case systeem. Of de case nog een keer aanmaken.
Kun je prima doen natuurlijk. Maar denk aan de benodigde vergunning.Martinez- schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:50:
[...]
Zijn er eigenlijk tweakers in dit topic die gebruik maken van verticale zonnepanelen? Zo ja, wat is hier de ervaring mee? De bronnen op internet geven uiteraard een theoretisch beeld, maar zie liever iets uit de praktijk.
Ik heb namelijk nogal wat geveloppervlak en het blijft toch een beetje knagen.
Edit: ik zie een aantal tweakers die er wel over spraken in dit topic, maar niet de terugkoppeling hebben gegeven over het resultaat (en of ze het überhaupt hebben gedaan).
Het gaat niet zozeer of ik het kan doen, maar wat het in de praktijk daadwerkelijk opbrengt: teleurstellend of juist niet. Hoe is het met diffuus licht? Bevestiging laten doen of zelf gedaan? Welke uitdagingen kwam je daarbij tegen? Zoiets ben ik naar op zoek.de Peer schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:36:
[...]
Kun je prima doen natuurlijk. Maar denk aan de benodigde vergunning.
Mijn huis staat volledig op Zuid, dus er staat de gehele dag zon op de achterzijde.
[ Voor 14% gewijzigd door Martinez- op 22-04-2023 19:58 ]
Ik ga deze week beginnen met monterenMartinez- schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:57:
[...]
Het gaat niet zozeer of ik het kan doen, maar wat het in de praktijk daadwerkelijk opbrengt: teleurstellend of juist niet. Hoe is het met diffuus licht? Bevestiging laten doen of zelf gedaan? Welke uitdagingen kwam je daarbij tegen? Zoiets ben ik naar op zoek.
Mijn huis staat volledig op Zuid, dus er staat de gehele dag zon op de achterzijde.
Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw
Een kennis met een muur op zuidwest en aardig wat schaduw van de dakrand haalt 400kWh/1000WP
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Top, ik ga je topic volgen! Succes!BarryH schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:17:
[...]
Ik ga deze week beginnen met monteren
Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw
Een kennis met een muur op zuidwest en aardig wat schaduw van de dakrand haalt 400kWh/1000WP
dat kun je gewoon opzoeken:Martinez- schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:57:
[...]
Het gaat niet zozeer of ik het kan doen, maar wat het in de praktijk daadwerkelijk opbrengt:
https://www.zonwatt.nl/wp...ntatie-hoek-opbrengst.png
toch nog bijna 70% van de maximale opbrengst als je ze pal op zuid hebt hangen.
Als ik mijn gevel er mee kon (en wil) bekleden zou ik het zeker doen.
Je lijkt te missen waar ik naar vraag. Geen probleem echter, ik kan iemand anders zijn reis gaan volgen hierinde Peer schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:31:
[...]
dat kun je gewoon opzoeken:
https://www.zonwatt.nl/wp...ntatie-hoek-opbrengst.png
toch nog bijna 70% van de maximale opbrengst als je ze pal op zuid hebt hangen.
Als ik mijn gevel er mee kon (en wil) bekleden zou ik het zeker doen.
Inspiratie voor je project op de gevel.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Dit dak ligt lager dan het dak van mijn huis en vanaf 17h is mijn opbrengst in de herfst en lente een pak lager.
Ook zit er een hybride of elektrische wagen aan te komen, 2 warmtepompen en boiler geïnstalleerd vorig jaar.
Ik zou op het huis westen gericht een aantal panelen willen bijleggen op een aparte groep.
Upgrade van 1 fase naar 3 fase is lopende.
Heb een aantal offertes opgevraagd, maar niemand van de installateurs werkt met micro omvormers.
Deze hebben mijn voorkeur aangezien ik geen lawaai wil in het huis, alle aansluitingen zitten in de gang.
De omvormer welke nu in mijn garage hangt kan ik duidelijk horen, hoe is de geluidsoverlast van de nieuwere generaties?
4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro
Ik ben erachter gekomen dat je niet zo heel veel kunt doen. In het voor- en naseizoen verdwijnen de vroege zonnestralen in de warmtepomp. Verder is het vooral het feel-good moment als je op een zonnige dag de wasmachine kunt laten draaien, maar gewassen zal er moeten wordenVerwijderd schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:34:
Hoe plannen jullie de maximalisering van je zelfverbruik? Aan de hand van voorspellingen per uur en wolkenbeelden kan je wel wat afleiden, maar ik zou het toch graag wat gedetailleerder zien. Als je een installatie van 4 kWp hebt, dan heb je bij een volledig wolkendek soms maar 200 W (donkere wolken) en andere keren bijna 2000 W (dun wolkendek). Bestaat er geen site of app waar je bvb. aan de hand van andere installaties in de ruime omgeving (300 km) kan zien wat bvb. het aantal Watt per m² is, zodat je icm de windrichting en -snelheid kan zien wat de beste periode is om bvb. de wasmachine of WP-boiler te laten draaien?
Ik hoor werkelijk niets van mijn SolaX Hybrid, zelfs niet bij vol vermogen. Ook niet als de accu opgeladen wordt. De unit is niet actief gekoeld maar wordt amper warm, ondanks de 8kW wat die op papier kan leveren.Gamer schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:42:
Heb reeds 12 jaar 24 zuidelijke panelen liggen op mijn garage, welke GS certificaten opbrengen.
Dit dak ligt lager dan het dak van mijn huis en vanaf 17h is mijn opbrengst in de herfst en lente een pak lager.
Ook zit er een hybride of elektrische wagen aan te komen, 2 warmtepompen en boiler geïnstalleerd vorig jaar.
Ik zou op het huis westen gericht een aantal panelen willen bijleggen op een aparte groep.
Heb een aantal offertes opgevraagd, maar niemand van de installateurs werkt met micro omvormers.
Deze hebben mijn voorkeur aangezien ik geen lawaai wil in het huis, alle aansluitingen zitten in de gang.
De omvormer welke nu in mijn garage hangt kan ik duidelijk horen, hoe is de geluidsoverlast van de nieuwere generaties?
Sommige omvormers kunnen buitenGamer schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:42:
Heb reeds 12 jaar 24 zuidelijke panelen liggen op mijn garage, welke GS certificaten opbrengen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat klopt, maar ik zou ze niet bij voorbaat vanwege de herrie buiten hangen. Passief gekoelde omvormers maken helemaal geen geluid (m.u.v. een relais-klikje bij het in- en uitschakelen). Veel recente omvormers hebben een uitstekende efficiency en volstaan daarom met passieve koeling.
Verwijderd
Wij hebben geluk dat we 's ochtends geen verwarming willen/nodig hebben, die korte periode voor het werk/school vinden we de moeite niet waard. De wp-boiler verwarmt nu rond de middag, soms stel ik die wel in op voormiddag of namiddag naargelang de weersvoorspelling, maar de zonnepanelen zijn nog niet zo lang geplaatst dus misschien houd ik het niet lang vol op die manierZwartoog schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:50:
[...]
Ik ben erachter gekomen dat je niet zo heel veel kunt doen. In het voor- en naseizoen verdwijnen de vroege zonnestralen in de warmtepomp. Verder is het vooral het feel-good moment als je op een zonnige dag de wasmachine kunt laten draaien, maar gewassen zal er moeten worden
Nu kan je dit misschien een gekke werkwijze vinden, vooral omdat je in NL kan salderen, maar uiteindelijk zullen we zonder massale opslag toch meer op het ritme van de natuur energie moeten verbruiken. Toestellen zoals vaatwas en wasmachine zouden langzamer moeten opwarmen om pieken te vermijden. Ik was positief verrast toen ik zag dat onze wp-wasdroger slechts een piekvermogen van 550 watt had, dus die kan je soms zelfs op bewolkte dagen gratis gebruiken. Negatief is dan weer dat onze magnetron altijd een even hoge piek heeft, ook als je hem op 30/50/70% vermogen zet, het zijn enkel de intervallen van opwarmen die verkorten, maar misschien is dat met de nieuwe generatie magnetrons anders. Koken kan perfect op een lager pitje, dan duurt het gewoon wat langer.
Voor mij is het een hobby/sport, dus het stoort me ook helemaal niet om er zo mee bezig te zijn en mijn vrouw is ook mee in het verhaal
Speciaal voor het verbruiken van PV-stroom is er een eigen topic: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)Verwijderd schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:31:
<knip lang verhaal wat weinig met het opwekken van elektriciteit via PV te maken heeft.>
Mijn mening is dat micro omvormers alleen nut hebben in specifieke situaties, verder vind ik het nodeloos duur voor een standaard installatie.Gamer schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:42:
Mijn simpele (en zeer goedkope) Growatt is passief gekoeld en maakt, op wat geklik na, 0 geluid.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Niet mee eens. Je kunt heel veel doen, maar jij vindt dat te moeilijk, dat begrijp ik dan nog wel.Zwartoog schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:50:
[...] Ik ben erachter gekomen dat je niet zo heel veel kunt doen. In het voor- en naseizoen verdwijnen de vroege zonnestralen in de warmtepomp. Verder is het vooral het feel-good moment als je op een zonnige dag de wasmachine kunt laten draaien, maar gewassen zal er moeten worden
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Kies een passief gekoelde omvormer, en hij is effectief stil. (zonder ventilator, als je er dan zelf op een heel stille manier voor zorgt dat er toch wat meer luchtstroom is leeft hij naar verwachting weer veel langer)Gamer schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:42:
Probleem is dat hij dan in mijn elektriciteitskast zou moeten komen, en die is afgesloten.onetime schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:27:
[...]
Kies een passief gekoelde omvormer, en hij is effectief stil. (zonder ventilator, als je er dan zelf op een heel stille manier voor zorgt dat er toch wat meer luchtstroom is leeft hij naar verwachting weer veel langer)
In een gang is het nooit echt warm natuurlijk, maar zou in de zomer toch een probleem kunnen zijn.
4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro
Als je dan geen zolder of schuur hebt om hem op te hangen is het misschien makkelijker om inderdaad micro-omvormers te gebruiken. Niet de voordeligste optie. Maar als er een goede reden is om het zo op te lossen, dan moet dat maar.
Ja blijkbaar. je bent op zoek naar praktijkervaring ipv de theorie?Martinez- schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:33:
[...]
Je lijkt te missen waar ik naar vraag. Geen probleem echter, ik kan iemand anders zijn reis gaan volgen hierin.
Troll je me nu of ben je serieus?de Peer schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:24:
[...]
Ja blijkbaar. je bent op zoek naar praktijkervaring ipv de theorie?
Denk je dat de omvormer in de gang te warm gaat worden? Er hangt er hier eentje op zolder waar het in de zomer boven de 30 °C wordt. Passief gekoeld wordt hij max. ~50 °C, zonder problemen (hij meet dan rond de 60 °C; +/- 10 graden teveel). Een micro op het dak wordt misschien nog wel heter, maar goed die kan net zo goed tegen de warmte.Gamer schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:43:
[...]
Probleem is dat hij dan in mijn elektriciteitskast zou moeten komen, en die is afgesloten.
In een gang is het nooit echt warm natuurlijk, maar zou in de zomer toch een probleem kunnen zijn.
Als ik in de toekomst opgewekte stroom wil opslaan, maakt het dan uit wat voor omvormer ik nu kies voor een nieuwe pv-installatie? Moet ik nu een hybryde omvormer kopen en in de toekomst dan de accu's + pcu van het betreffende merk kopen?
Of zijn er accu's te koop waarbij het niet uitmaakt op welk merk omvormer je die aansluit?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Je antwoorden proeven alsof je simulaties maar theoretisch geneuzel vindt. Alles wat je wilt weten kan je simuleren (hoeveel opbrengst per dag bij gemiddeld NL weer, vermogen bij zon, vermogen bij bewolkt).Martinez- schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:07:
[...]
Troll je me nu of ben je serieus?Ik raad je aan mijn berichten terug te lezen, je hebt zelfs een bericht gequote waar ik exact vraag wat het in de praktijk doet en niet de theorie.
Juist simulaties zeggen veel meer over wat je in het algemeen kan verwachten (en kan je goed vergelijken met andere simulaties van situaties). Praktijken gaan vertroebeld worden door situatiespecifieke afwijkingen...
Wat verwacht je precies uit een praktijkervaring te halen? Op zich snap ik ervaring met het ophangen, materialen, bekabelen enzo. Maar aangezien je het echt over "ervaring met opbrengst" hebt, denk ik dat je mogelijk teveel belang hecht op een voorbeeld uit de praktijk. Opbrengst is gewoon veel beter te voorspellen aan de hand van simulaties
[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 23-04-2023 18:06 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Die zijn er wel, zie het Sessy topic, en zo zijn er wel meer merken. Ik dacht dat Varta ook zo’n systeem heeft.Joris 407 schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:03:
Een noob vraagje:
Als ik in de toekomst opgewekte stroom wil opslaan, maakt het dan uit wat voor omvormer ik nu kies voor een nieuwe pv-installatie? Moet ik nu een hybryde omvormer kopen en in de toekomst dan de accu's + pcu van het betreffende merk kopen?
Of zijn er accu's te koop waarbij het niet uitmaakt op welk merk omvormer je die aansluit?
Aan de andere kant, als je meerprijs van een hybride omvormer maar klein is, zou ik gelijk een hybride kopen.
Juist niet alleen de opbrengst, maar alle andere gegevens. Die vragen stel ik zelfs een aantal posts terug: waar moet ik aan denken als ik ermee aan de slag ga? Simulaties genoeg, praktijkervaring te weinig beschikbaar imo.JvS schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:49:
[...]
Je antwoorden proeven alsof je simulaties maar theoretisch geneuzel vindt. Alles wat je wilt weten kan je simuleren (hoeveel opbrengst per dag bij gemiddeld NL weer, vermogen bij zon, vermogen bij bewolkt).
Juist simulaties zeggen veel meer over wat je in het algemeen kan verwachten (en kan je goed vergelijken met andere simulaties van situaties). Praktijken gaan vertroebeld worden door situatiespecifieke afwijkingen...
Wat verwacht je precies uit een praktijkervaring te halen? Op zich snap ik ervaring met het ophangen, materialen, bekabelen enzo. Maar aangezien je het echt over "ervaring met opbrengst" hebt, denk ik dat je mogelijk teveel belang hecht op een voorbeeld uit de praktijk. Opbrengst is gewoon veel beter te voorspellen aan de hand van simulaties.
Enfin, dit gaat te ver offtopic, ik heb al een topic gevonden waar hopelijk deze informatie terug gaat komen.
[ Voor 5% gewijzigd door Martinez- op 23-04-2023 18:18 ]
Bedankt, zal ik proberen. Ik had al eerder een case aangemaakt welke ik later zelf al opgelost heb en dit ook via diezelfde case heb teruggekoppeld. Ook daar is geen enkele statuswijziging in geweest nadien. 2 cases dus waar beide niks mee lijkt te gebeuren.jobr schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:52:
[...]
Mijn ervaring een tijdje geleden is dat je de volgende dag al antwoord hebt.
Ik zou gewoon nog eens een reply versturen via het case systeem. Of de case nog een keer aanmaken.
Education is important but big biceps are importanter
Ik schakel een 80 liter E-Boiler aan de hand van Max solar om mijn hoofd zekering te beschermen.mongkut schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:41:
Is er iemand hier op het forum die een schakeling thuis heeft om een e boiler automatisch te laten verwarmen als het opgewekt vermogen hoger = dan b.v. 2kWh of nog makkelijker (denk ik) een instelbare lux schakelaar met vertraging?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
linkie?wizzopa schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:04:
[...]
Ik schakel een 80 liter E-Boiler aan de hand van Max solar om mijn hoofd zekering te beschermen.
https://imgur.com/dlVOTMq
https://pvoutput.org/intr...027&sid=50751&dt=20230424
Werkt hier prima, meet de stroom van de omvormers naar het net en schakelt bij mij op 22 ampère ( is instelbaar ), kosten ca 65 euro.
[ Voor 13% gewijzigd door wizzopa op 24-04-2023 16:29 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Probleem is dit, ik heb mijn termijnbedrag (bij Essent) aangepast, en ik ga vanaf volgende maand elke maand zo'n 40 euro terugkrijgen ipv dat ik moet betalen. Dat is mooi. Maar... hoe gaat de belastingdienst dit zien? Het zijn immers inkomsten?
Iedereen krijgt korting op de energie belasting, dat is in 2023 €597, als je verbruik netto 0kWh is krijg je dat dus rechtsreeks uitbetaald, dat is dus al een deel van die €40. Over die korting op de energiebelasting hoef je sowieso geen belasting te betalen, is gewoon een belastingkorting waar je sowieso recht op hebt.gronoco schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:45:
Vraag zal vast wel eerder voorbijgekomen zijn, maar kan het niet zo snel vinden.
Probleem is dit, ik heb mijn termijnbedrag (bij Essent) aangepast, en ik ga vanaf volgende maand elke maand zo'n 40 euro terugkrijgen ipv dat ik moet betalen. Dat is mooi. Maar... hoe gaat de belastingdienst dit zien? Het zijn immers inkomsten?
Welke omvormers zijn dat dan wel dat ze zoveel herrie maken.Martin7182 schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:05:
[...]
Dat klopt, maar ik zou ze niet bij voorbaat vanwege de herrie buiten hangen. Passief gekoelde omvormers maken helemaal geen geluid (m.u.v. een relais-klikje bij het in- en uitschakelen). Veel recente omvormers hebben een uitstekende efficiency en volstaan daarom met passieve koeling.
Ik heb 3 omvormers van elk 3KVA, en buiten een lichte brom als ik er vlak naast staat, hoor ik daar niets van.
Volgens mij gaan ze ook minder lang mee als ze buiten opgesteld zijn en dus onderhevig zijn aan allerlei weersomstandigheden.
Die van mij hangen binnen (1 SMA in de garage, 2 Diehl naast de meterkast), en gaan ondertussen al 16 jaar mee.
Gratis Home Assistant domotica software, die op een raspberry pi computertje draait, in combinatie met de Homewizard P1 meter, die de digitale meter uitleest, en een Sonoff WiFi schakelaar, die op comando van Home Assistant, waar ik een automation regel in aangemaakt heb, de boiler aan of uitschakelt, afhankelijk van hoeveel vermogen er naar het net geïnjecteerd wordt.mongkut schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:41:
Is er iemand hier op het forum die een schakeling thuis heeft om een e boiler automatisch te laten verwarmen als het opgewekt vermogen hoger = dan b.v. 2kWh of nog makkelijker (denk ik) een instelbare lux schakelaar met vertraging?
Home Assistant stuurt ook mijn verwarmingsketel en airco aan, alsook een paar Wifi stopkontakten, lichten, en ik kan die ook als afstandsbediening gebruiken voor mijn TV en HiFi installatie
Ik heb hem ingeschakeld vanaf 400 watt teruglevering, traploos gestuurdmongkut schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:41:
Er staat een waarschuwing bij om deze niet te gebruiken in een DHW tank, jij hebt hem in een buffervat zitten oid?AUijtdehaag schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:55:
[...]
Ik heb hem ingeschakeld vanaf 400 watt teruglevering, traploos gestuurd
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Nu mat ik vanmiddag op sommige momenten echter al even 800W en meer die uit de omvormer kwam en door de Shelly Plug ging. Een piekje vanmiddag geeft zelfs 844W aan (zelfs marginaal meer dan 2 * de 420 Wp!?). Hoe kan dit? Heb ik iets gemist?
:strip_exif()/f/image/WO28HdbIqQrIQb4xmXTOewxm.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat je panelen op een dag als vandaag boven hun rating komen is in elk geval niet zo gek. Als de zon even tussen de buien doorpiept zijn je panelen koel en de instraling is maximaal omdat je ook indirect licht krijgt van de wolken.
Regeren is vooruitschuiven
Yep, 100%.T-MOB schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:10:
Weet je zeker dat het de S-variant van de DS3 is? De DS3-zonder-S gaat tot 880VA.
Ok, snap ik. Echter, ik snap nog steeds niet dat die DS3S niet clipt boven de 600W. Of is de Shelly niet nauwkeurig genoeg? Ik zou de vraag wel aan APSystems willen stellen maar ik ben bang dat ze consumenten (net als zoveel andere bedrijven) negeren.Dat je panelen op een dag als vandaag boven hun rating komen is in elk geval niet zo gek. Als de zon even tussen de buien doorpiept zijn je panelen koel en de instraling is maximaal omdat je ook indirect licht krijgt van de wolken.
Zou kunnen. Dat bedrag krijg ik ook ongeveer als terugleververgoeding per maand. Nou zitten we hier toevallig ook in het zonnepanelen topiconetime schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:44:
@Martin7182 Gezien het bedrag wat @gronoco noemt zal @Stokertje wel gelijk hebben.
Ik heb geen idee welke omvormers herrie maken. Met mijn opmerking bedoelde ik dat je niet omwille van eventuele herrie bij voorbaat al zou moeten afzien van binnenmontage. Eerst zien, dan geloven. Mijn twee GoodWe omvormers hangen binnen en je hoort ze totaal niet.mbbs1024 schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:34:
[...]
Welke omvormers zijn dat dan wel dat ze zoveel herrie maken.
Ik heb 3 omvormers van elk 3KVA, en buiten een lichte brom als ik er vlak naast staat, hoor ik daar niets van.
Wij zijn nu de puntjes op de i aan het zetten voor onze nieuwbouwwoning.
Kan ik er voor het gemak uitgaan dat de panelen op de berging op een andere string zitten dan die van het dak? Ik voel me een beetje een zeur als ik dat ga navragen bij de aannemer
Ik denk dat de issue is dat de Shelly Plug S niet bedoeld is om energie opbrengst te meten, alleen verbruik. Mogelijk zijn de waardes daardoor verkeerd... ik zal het eens met een andere plug of ecu proberen. Thanks.klompje65 schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:39:
Guys, ik hoop dat ik in het juiste topic zit... ik heb van het weekend 2 Jinko 420 Wp panelen aangesloten aan een APSystems DS3S - deze zou een max AC Power hebben van 600 VA. Ik had de panelen bewust oversized omdat deze in een 'dakje' op WZW-ONO liggen. De power meet ik met een Shelly plug en de grafiek zie ik in mijn Home Assistant. Nu had ik aangenomen dat de power in het meest optimale geval geclipped zou worden als deze boven de 600W (is VA wel helemaal hetzelfde in dit geval als W?) uit zou komen.
Nu mat ik vanmiddag op sommige momenten echter al even 800W en meer die uit de omvormer kwam en door de Shelly Plug ging. Een piekje vanmiddag geeft zelfs 844W aan (zelfs marginaal meer dan 2 * de 420 Wp!?). Hoe kan dit? Heb ik iets gemist?
Dat zou ik wel hopen. En dat kun je ook verwachten, tenzij je micro-omvormer(s) voor je berging krijgt,Aubergine schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:26:
Even een crosspost:
Wij zijn nu de puntjes op de i aan het zetten voor onze nieuwbouwwoning.
***members only***
Kan ik er voor het gemak uitgaan dat de panelen op de berging op een andere string zitten dan die van het dak? Ik voel me een beetje een zeur als ik dat ga navragen bij de aannemer
of SolarEdge. Beter niet, maar wat weten die aannemers nou. Zelfs veel zonne-boeren weten niet genoeg.
Ik ben hier niet wijzer van gewordenonetime schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:44:
@Martin7182 Gezien het bedrag wat @gronoco noemt zal @Stokertje wel gelijk hebben.
Ik heb me ook aangemeld bij KOR (om de btw over de panelen en aanleg terug te vragen), dus ik ben voor de belastingdienst een (kleine) ondernemer, zijn het dan inkomsten voor mijn onderneming? Moet ik dan bij Essent aangeven dat ik geen partikulier (meer) ben maar ondernemer? Kan ik dan de btw er over weer terugvragen als ondermemer? Ik heb echt geen idee.
Wat zegt de monitoring van AP Systems zelf eigenlijk over het opgewekte vermogen? Doorgaans zit de arbeisfactor wel dicht tegen de 1.0, dus is er weinig verschil tussen schijnbaar vermogen (VA) en effectief vermogen (W). Nog even los van wat de plug precies meet. Het kan trouwens best zijn dat zo'n plug het effectieve vermogen meet, maar een bepaald maximum schijnbaar vermogen aankan. Blindstroom zorgt ook voor opwarming van componenten. Niet voor niets willen energieleveranciers graag zo min mogelijk blindstroom, want het kost geld dat de consument meestal niet betaaltklompje65 schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:58:
[...]
Ik denk dat de issue is dat de Shelly Plug S niet bedoeld is om energie opbrengst te meten, alleen verbruik. Mogelijk zijn de waardes daardoor verkeerd... ik zal het eens met een andere plug of ecu proberen. Thanks.
Zie voor meer informatie: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Maar zoals al gemeld, je krijgt eerst "teruggave energie belasting", die krijgt iedereen...
Bedoel je dan via zo'n ECU-B kastje van ze (via Zigbee)? Want die heb ik dus niet, oftewel, ik weet niet precies wat APSystems zelf zegt. Tenzij er een andere manier is als je het over monitoring van AP Systems hebt?Martin7182 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:01:
[...]
Wat zegt de monitoring van AP Systems zelf eigenlijk over het opgewekte vermogen? Doorgaans zit de arbeisfactor wel dicht tegen de 1.0, dus is er weinig verschil tussen schijnbaar vermogen (VA) en effectief vermogen (W). Nog even los van wat de plug precies meet. Het kan trouwens best zijn dat zo'n plug het effectieve vermogen meet, maar een bepaald maximum schijnbaar vermogen aankan. Blindstroom zorgt ook voor opwarming van componenten. Niet voor niets willen energieleveranciers graag zo min mogelijk blindstroom, want het kost geld dat de consument meestal niet betaalt
Dat heb ik allemaal al gedaan, om de btw over de installatie terug te krijgen. Dat is al lang en breed gedaan en gestort. Het gaat nu om de (negatieve) maandtermijnen die ik aan essent "betaal" (dus: ontvang).onetime schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:16:
@gronoco Als je btw teruggave hebt aangevraagd moet je volgens mij ook btw aangifte doen, ik dacht met een forfait, en dan met de "KOR, kleine ondernemers regeling" regeling' verder vrijstelling aanvragen.
Zie voor meer informatie: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Maar zoals al gemeld, je krijgt eerst "teruggave energie belasting", die krijgt iedereen...
Maar ik denk dat hier ook iedereen met panelen in de KOR zit? Moeten jullie a/h einde vh jaar dan nog btw opgave doen van alles wat je hebt opgewekt? Ik hoor daar niemand over...
Naar mijn weten kan je enkel je DS3 uit lezen via een ECU, mijn Home Assistant integration snifft weer de data tussen de ECU en de cloud.klompje65 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:42:
[...]
Bedoel je dan via zo'n ECU-B kastje van ze (via Zigbee)? Want die heb ik dus niet, oftewel, ik weet niet precies wat APSystems zelf zegt. Tenzij er een andere manier is als je het over monitoring van AP Systems hebt?
Wat je e-boer aan jou uitbetaald is (meestal) zonder BTW. Dus hoef jij ook geen BTW af te dragen.gronoco schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:22:
[...]
Dat heb ik allemaal al gedaan, om de btw over de installatie terug te krijgen. Dat is al lang en breed gedaan en gestort. Het gaat nu om de (negatieve) maandtermijnen die ik aan essent "betaal" (dus: ontvang).
Maar ik denk dat hier ook iedereen met panelen in de KOR zit? Moeten jullie a/h einde vh jaar dan nog btw opgave doen van alles wat je hebt opgewekt? Ik hoor daar niemand over...
Betalen ze je TLV wel met BTW dan moet je dat ook weer afdragen. Of iedereen dat ook doet die hier aanwezig is? Uiteraard...

Nee, daar heb je toch je forfait voor betaald?gronoco schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:22:
[...]
Dat heb ik allemaal al gedaan, om de btw over de installatie terug te krijgen. Dat is al lang en breed gedaan en gestort. Het gaat nu om de (negatieve) maandtermijnen die ik aan essent "betaal" (dus: ontvang).
Zo'n kastje idd. Dan kun je misschien ook zien of je daadwerkelijk een DS3-S hebt en geen DS3. Je kunt anders ook in de meterkast even alle groepen uitzetten behalve PV en dan op je slimme meter kijken of de teruglevering overeenkomt met je Shelly Plug.klompje65 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:42:
[...]
Bedoel je dan via zo'n ECU-B kastje van ze (via Zigbee)? Want die heb ik dus niet, oftewel, ik weet niet precies wat APSystems zelf zegt. Tenzij er een andere manier is als je het over monitoring van AP Systems hebt?
Bij het Sunny "eindrapport" genereert ie een "compatability" tabelletje met de totale spanning en stroom per string/MPTT. Als je die dan even vergelijkt met de min/max waarden in de Goodwe datasheet zie je of je goed zit.MotorBeast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:23:
Even een vraagje aan de specialisten. Kan ik met Sunny Webdesign van SMA ook berekenen of ik met een Goodwe wegkom. Sunny geeft aan dat ik met 10 panelen op Noord-Oost 250Wp (oude panelen) en 10 (nieuwe) op ZuidWest 420Wp met een 5 met 2 mppt's uit kan. Kan ik er dan ook van uit gaan dat een 1 fase 5 van Goodwe gaat passen?
All-electric.
Tnkx. Ga ik even doen.RonJ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:32:
[...]
Bij het Sunny "eindrapport" genereert ie een "compatability" tabelletje met de totale spanning en stroom per string/MPTT. Als je die dan even vergelijkt met de min/max waarden in de Goodwe datasheet zie je of je goed zit.
Ok, kreeg de Homewizard Energy Socket vandaag en het is duidelijk dat de te hoge opbrengst aan de Shelly Plug S ligt. Deze is inderdaad niet geschikt om productie van bijv. solar panels te meten maar slechts bedoeld om verbruik te meten. Ik had de Energy Socket eerst even in de Shelly geprikt om beide waarden te vergelijken en het was meteen duidelijk dat de Shelly te hoge waardes geeft. Hij is er dus echt niet voor bedoeld. Met de Energy Socket zie ik ook wel meteen de clipping bij 600 W....Xqlus1ve schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:33:
[...]
Naar mijn weten kan je enkel je DS3 uit lezen via een ECU, mijn Home Assistant integration snifft weer de data tussen de ECU en de cloud.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bzaZsYPNLowUWAIPlGqhgNev.jpg?f=user_large)
Thanks!
Je kan het ook nog even door goodwe heen halen.MotorBeast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:23:
Even een vraagje aan de specialisten. Kan ik met Sunny Webdesign van SMA ook berekenen of ik met een Goodwe wegkom. Sunny geeft aan dat ik met 10 panelen op Noord-Oost 250Wp (oude panelen) en 10 (nieuwe) op ZuidWest 420Wp met een 5 met 2 mppt's uit kan. Kan ik er dan ook van uit gaan dat een 1 fase 5 van Goodwe gaat passen?
Top. Kende ik niet.jobr schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:53:
[...]
Je kan het ook nog even door goodwe heen halen.
Heb je de hele tabel met spanningen en stroom voor je string? Dan is duidelijker waar we het over hebben. Is dit de VOC waarde? Dit is een beetje op het randje maar soms kan het wel. Wat zegt die goodwe tool?MotorBeast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:32:
@RonJ Mijn oude panelen genereren een max PV spanning van 680V. Goodwe mag max 600 hebben volgens mij. Toch krijg ik deze omvormer aangeboden. Lijkt me niet goed voor de omvormer of is dit geen probleem?
Je kan natuurlijk sowieso de string in 2 delen parallel aansluiten, dan hou je 340V over (met dubbele stroomsterkte).
All-electric.
Dit komt uit Sunny Design. Goodwe heb ik nog niet geprobeerd.RonJ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:09:
[...]
Heb je de hele tabel met spanningen en stroom voor je string? Dan is duidelijker waar we het over hebben. Is dit de VOC waarde? Dit is een beetje op het randje maar soms kan het wel. Wat zegt die goodwe tool?
Je kan natuurlijk sowieso de string in 2 delen parallel aansluiten, dan hou je 340V over (met dubbele stroomsterkte).
Parameters Omvormer Ingang A Ingang B Ingang C
Max. DC-vermogen 4,99 kW 4,20 kWp 2,50 kWp
Min. DC-spanning 100 V 281 V 506 V
Typische PV-spanning 298 V 506 V
Max. DC-spanning (Omvormer) 600 V
Max. PV-spanning 415 V 680 V
Max. ingangsstroom per MPP-regeling 15/15 A 13,3 A 4,2 A
Max. kortsluitstroom per MPP-regeling 20/20 A
Max. kortsluitstroom PV 14,1 A 4,5 A
Morgen maar storingsdienst bellen. Iemand die hier iets mee kan?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H6WfakxYkyaJvoODRGkz7OgW.jpg?f=user_large)
Oplossing:? verplaatsen van L1 naar L3?Vaevictis_ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:28:
Een crosspost van het elektra thuisinstallaties topic. Want ik heb een batterij omvormer die offgrid gaat door voltage fouten. Nu zie ik extreem veel swells (hoofdmeter) op l1 waar ook de netspanning het hoogste is. Zou de omvormer door zo'n swell in de war kunnen raken en offgrid gaan? Dat heb ik een paar keer per dag namelijk. Ben wel ten einde raad want alles is nagelopen doorgemeten maar ligt niet in het huis.
Morgen maar storingsdienst bellen. Iemand die hier iets mee kan? [Afbeelding]
Ik heb juist vorige week de laadpaal van l3 naar l1 verplaatst om het voltage omlaag te krijgen. Heeft verder geen resultaat gehad voor de swells. De omvormer is 3 fasen dus dat heeft daarvoor geen zin.
Goed, ik heb dus IQ8+ micro's met een max van 300 W op zonnepanelen van 375 Wp. Hoeveel mis ik?Zwartoog schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:02:
[...]
Ik heb een dakkapel waardoor 1 paneel wat minder doet in de ochtend. Uiteindelijk is het legplan zo uitgevallen dat dit blijkbaar ook het enige paneel is dat schaduw vat (had ongunstiger verwacht).
Naja, we gaan het zien. Ben al blij dat we voor een redelijke prijs een netjes gelegd systeem hebben in deze tijd. Grootste uitdaging blijft dat de opbrengst nihil is op momenten dat je deze het hardst nodig hebt (winter). Aan de piekopbrengst heb je straks ook weinig als het geld gaat kosten om terug te leveren
Gister een mooie dag om eens een schatting te maken:
/f/image/XeW0R0bhUVfZlYg6kdDaP1Q4.png?f=fotoalbum_large)
Twee uur afgetopt op 300 W. Stel dat had 350 W kunnen zijn met duurdere omvormers. Dan had ik 100 Wh extra kunnen krijgen. Laten we heel optimistisch zijn door aan te nemen dat we 100 van dit soort momenten per jaar hebben, dan komen we op 10 kWh per jaar. Reken met 40 ct/kWh, dan "kost" mij dit 4 euro per jaar.
De IQ8+ vind ik voor zo'n 116 euro online. Een zwaardere, IQ8AC kan tot 366 W, die vind ik voor 145 euro. Gaat dus om 29 euro meer, dus zou ik er binnen 7 jaar uit hebben.
Terugverdientijd van de huidige installatie is ook zo'n 7 jaar, uitgaande van die 40 ct/kWh.
Conclusie 1: zonde dat ik dit niet eerder realiseerde. Ik overweeg wel om 1 omvormer te upgraden naar een IQ8AC, weet ik over een jaar precies wat ik heb gemist
Conclusie 2: na afbouw salderen is de waarde van dat beetje extra nihil - je gebruikt het niet en kunt het niet kwijt. Andere kanttekeningen: er zijn vast geen 100 zulke mooie momenten per jaar, en die 2 uur is ook een overschatting.
Nou nee. Waarom Solaredge? Omdat je schaduw en / of verschillende oriëntaties hebt, toch? Dan kom je dus nooit tegelijkertijd aan dat maximum, en heb je dus geen omvormer nodig die dat wel zou kunnen.Atomstar schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:36:
[...]
2. De omvormer die ik heb zit op 1 groep in 1 fase, maar ik heb 6700Wp aan panelen (=29A piek). Verder staat er op zolder een omvormer met type 'Solaredge SE3680H', die lijkt ook ondergedimensioneerd (3680=230x16). Dit moet dan ook sowieso een 3-fase aansluiting worden met bijbehorende omvormer toch?
[...]
Daar komt nog bij dat de maximum opbrengst zelden wordt bereikt, en het dus weinig verlies in je jaaropbrengst oplevert om de voor het netwerk hinderlijke pieken te verminderen.
en dat je opbrengst op die momenten in plaats van iets opbrengen je misschien zelfs wel geld gaat kosten, over een aantal jaar, als de prijs per kwartier wordt vastgesteld. In ieder geval is het beperken van pieken goed voor het net.
3fase zou het net in principe wel helpen, maar onder de 5kW maakt het niet veel uit, zeker als je oplet op welke fase je je omvormer aansluit, namelijk die met de laagste spanning als de zon schijnt.
Mag door in het PV topic
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 28-04-2023 10:45 ]
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren