Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.179 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zwartoog schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:18:
[...]

Goed, ik heb dus IQ8+ micro's met een max van 300 W op zonnepanelen van 375 Wp. Hoeveel mis ik?

Gister een mooie dag om eens een schatting te maken:
[Afbeelding]

Twee uur afgetopt op 300 W. Stel dat had 350 W kunnen zijn met duurdere omvormers. Dan had ik 100 Wh extra kunnen krijgen. Laten we heel optimistisch zijn door aan te nemen dat we 100 van dit soort momenten per jaar hebben, dan komen we op 10 kWh per jaar. Reken met 40 ct/kWh, dan "kost" mij dit 4 euro per jaar.

De IQ8+ vind ik voor zo'n 116 euro online. Een zwaardere, IQ8AC kan tot 366 W, die vind ik voor 145 euro. Gaat dus om 29 euro meer, dus zou ik er binnen 7 jaar uit hebben.

Terugverdientijd van de huidige installatie is ook zo'n 7 jaar, uitgaande van die 40 ct/kWh.

Conclusie 1: zonde dat ik dit niet eerder realiseerde. Ik overweeg wel om 1 omvormer te upgraden naar een IQ8AC, weet ik over een jaar precies wat ik heb gemist :P

Conclusie 2: na afbouw salderen is de waarde van dat beetje extra nihil - je gebruikt het niet en kunt het niet kwijt. Andere kanttekeningen: er zijn vast geen 100 zulke mooie momenten per jaar, en die 2 uur is ook een overschatting.
Gewoon op Sunnydesignweb of zo simuleren met de juiste verhouding omvormer:paneel en dan heb je ook je antwoord zonder te gokken. Uiteraard is hun tool ook niet 100% accuraat (je weet tenslotte niet wat het weer precies gaat doen) maar ongetwijfeld accurater dan je huidige gok. Voor mijn situatie klopte het iig vrij goed tot nu toe want ik top nauwelijks af met m'n 450 Wp op 365 W omvormer (zie sig), alleen bij uitschieters tussen wolken door maar dat is verwaarloosbaar.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Zwartoog schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:18:
[...]

Goed, ik heb dus IQ8+ micro's met een max van 300 W op zonnepanelen van 375 Wp. Hoeveel mis ik?

Gister een mooie dag om eens een schatting te maken:
[Afbeelding]

Twee uur afgetopt op 300 W. Stel dat had 350 W kunnen zijn met duurdere omvormers. Dan had ik 100 Wh extra kunnen krijgen. Laten we heel optimistisch zijn door aan te nemen dat we 100 van dit soort momenten per jaar hebben, dan komen we op 10 kWh per jaar. Reken met 40 ct/kWh, dan "kost" mij dit 4 euro per jaar.

De IQ8+ vind ik voor zo'n 116 euro online. Een zwaardere, IQ8AC kan tot 366 W, die vind ik voor 145 euro. Gaat dus om 29 euro meer, dus zou ik er binnen 7 jaar uit hebben.

Terugverdientijd van de huidige installatie is ook zo'n 7 jaar, uitgaande van die 40 ct/kWh.

Conclusie 1: zonde dat ik dit niet eerder realiseerde. Ik overweeg wel om 1 omvormer te upgraden naar een IQ8AC, weet ik over een jaar precies wat ik heb gemist :P

Conclusie 2: na afbouw salderen is de waarde van dat beetje extra nihil - je gebruikt het niet en kunt het niet kwijt. Andere kanttekeningen: er zijn vast geen 100 zulke mooie momenten per jaar, en die 2 uur is ook een overschatting.
Je vergeet je 1e uitgangspunt. Namelijk je 1e aanname. Je neemt aan dat je 2 uur lang 50 Wh hebt gemist. Ik denk dat je gisteren niet aan die 350 gekomen zou zijn en ook niet 2 uur lang.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
Wat ook meespeelt is dat je na die 7 jaar nog niets bespaard hebt. En na 14 jaar misschien €29 bespaard per omvormer. Het zet niet echt zoden aan de dijk. Verder is het wel zo dat, mocht elektriciteit heel duur worden, je niet opeens hoge kosten krijgt. Beetje hypothetisch geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
Martin7182 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:47:
Wat ook meespeelt is dat je na die 7 jaar nog niets bespaard hebt. En na 14 jaar misschien €29 bespaard per omvormer. Het zet niet echt zoden aan de dijk. Verder is het wel zo dat, mocht elektriciteit heel duur worden, je niet opeens hoge kosten krijgt. Beetje hypothetisch geval ;)
Maar stel nu eens de vraag voor een ieder onder ons, dat je wel degelijk met dit heel duur systeem een afweging moet maken over 25 jaar tav type micro,s/ zonpanelen en ook het huidige salderen erover, je zal maar 10 kWh te kort komen op jaarbasis : voorbeeld salderen = 3000- 3000 kWh verbruik wegstrepen = nul euro betalen, dan heeft het wel degelijk zin op meer te betalen voor in deze een verschil van € 29 p.s micro/ IQ8AC over een periode genomen van 25 jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@karper34 Je vergeet dat het huidige salderen gaat verdwijnen, "ten onder gaat aan zijn eigen succes", en de reëlere prijs van het moment waarschijnlijk meer mee gaat spelen. Dan is die piek die je mist nog eens niets waard ook nog. Misschien moet je er zelfs wel voor betalen, dat komt al voor.
Dus meer Wp op een relatief kleine omvormer zodat je constantere opbrengst hebt is beter. Kan je meer aansluiten op je huidige net-aansluiting, en heb je meer opbrengst op momenten van lage opbrengst.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
MotorBeast schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:24:
[...]

Dit komt uit Sunny Design. Goodwe heb ik nog niet geprobeerd.

Parameters Omvormer Ingang A Ingang B Ingang C
Max. DC-vermogen 4,99 kW 4,20 kWp 2,50 kWp
Min. DC-spanning 100 V 281 V 506 V
Typische PV-spanning 298 V 506 V
Max. DC-spanning (Omvormer) 600 V
Max. PV-spanning 415 V 680 V
Max. ingangsstroom per MPP-regeling 15/15 A 13,3 A 4,2 A
Max. kortsluitstroom per MPP-regeling 20/20 A
Max. kortsluitstroom PV 14,1 A 4,5 A
Er mag niet meer dan 600V op de goodwe. Dan zit 680V er echt te ver boven. Ik zou dan deze string in 2 delen parallel opsplitsen, dan kom je op 340V/8,4A uit.

De andere string, die 13,3A ingangsstroom en 14,1 kortsluitstroom doet mag er zo ook niet op trouwens (max 11A input en 13,8A kortsluitstroom).

Misschien kan je toch beter naar een ander merk/type omvormer kijken?

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 28-04-2023 11:36 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
RobWest schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:38:
[...]

Je vergeet je 1e uitgangspunt. Namelijk je 1e aanname. Je neemt aan dat je 2 uur lang 50 Wh hebt gemist. Ik denk dat je gisteren niet aan die 350 gekomen zou zijn en ook niet 2 uur lang.
Zie conclusie 2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
RonJ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:34:
[...]

Er mag niet meer dan 600V op de goodwe. Dan zit 680V er echt te ver boven. Ik zou dan deze string in 2 delen parallel opsplitsen, dan kom je op 340V/8,4A uit.

De andere string, die 13,3A ingangsstroom en 14,1 kortsluitstroom doet mag er zo ook niet op trouwens (max 11A input en 13,8A kortsluitstroom).

Misschien kan je toch beter naar een ander merk/type omvormer kijken?
Vreemd. Die leverancier levert Jinko's standaard met een Goodwe. Ik bepaal de omvormer niet.

Voor mijn info. Hoe kan je parallel aansluiten op 1 ingang? Uiteindelijk komt het handeltje dan toch weer bij elkaar? Tis mijn vak niet. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
MotorBeast schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:56:
[...]

Vreemd. Die leverancier levert Jinko's standaard met een Goodwe. Ik bepaal de omvormer niet.

Voor mijn info. Hoe kan je parallel aansluiten op 1 ingang? Uiteindelijk komt het handeltje dan toch weer bij elkaar? Tis mijn vak niet. O-)
Als je ze goed aansluit moet het denk ik ook wel kunnen. Maar ga er maar niet zomaar vanuit dat de "professionals" wel weten wat ze doen. Hier stonden de "gecertificeerde" heren 10 minuten op het dak te discussieren of de rode kabel nou voor de + of de - was :X.

Je zet dan bijv. 2x 5 panelen in serie in een string. Bij de omvormer sluit je dan met een Y-connector de beide stekkers aan op één ingangscontact van de omvormer. In dat geval gaat de stroom *2 en het voltage /2 zodat je netjes binnen de specs van de omvormer blijft.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
RonJ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:21:
[...]

Als je ze goed aansluit moet het denk ik ook wel kunnen. Maar ga er maar niet zomaar vanuit dat de "professionals" wel weten wat ze doen. Hier stonden de "gecertificeerde" heren 10 minuten op het dak te discussieren of de rode kabel nou voor de + of de - was :X.

Je zet dan bijv. 2x 5 panelen in serie in een string. Bij de omvormer sluit je dan met een Y-connector de beide stekkers aan op één ingangscontact van de omvormer. In dat geval gaat de stroom *2 en het voltage /2 zodat je netjes binnen de specs van de omvormer blijft.
Vandaar dat Sunny dat ook voorstelde 2x 5 op 1 ingang.Kon dat niet volgen. Weer wat geleerd. _/-\o_

Maar die Goodwe is dus een probleem met de Jinko's? Dat kan toch niet als ze er standaard mee werken? Is geen kleine jongen waar de aanvraag loopt. Had liever een SMA gehad maar die dingen zijn blijkbaar onvindbaar in de markt.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 28-04-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
MotorBeast schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:38:
[...]

Vandaar dat Sunny dat ook voorstelde 2x 5 op 1 ingang.Kon dat niet volgen. Weer wat geleerd. _/-\o_

Maar die Goodwe is dus een probleem met de Jinko's? Dat kan toch niet als ze er standaard mee werken? Is geen kleine jongen waar de aanvraag loopt. Had liever een SMA gehad maar die dingen zijn blijkbaar onvindbaar in de markt.
Kan je misschien het exacte type (of nog liever, de datasheet) geven van beide panelen?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
karper34 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:15:
[...]

Maar stel nu eens de vraag voor een ieder onder ons, dat je wel degelijk met dit heel duur systeem een afweging moet maken over 25 jaar tav type micro,s/ zonpanelen en ook het huidige salderen erover, je zal maar 10 kWh te kort komen op jaarbasis : voorbeeld salderen = 3000- 3000 kWh verbruik wegstrepen = nul euro betalen, dan heeft het wel degelijk zin op meer te betalen voor in deze een verschil van € 29 p.s micro/ IQ8AC over een periode genomen van 25 jaar
Het kan inderdaad lonen, evt. zonder saldering als de terugleververgoeding hoog genoeg is en/of als je de energie op piekmomenten goed kwijt kunt in buffervat/accu/airco/auto. Ik heb mijn omvormer een maatje groter gekozen omdat het prijsverschil maar klein was en ik liever energie over heb i.p.v. iets tekort. Ik kon niet meer panelen kwijt, anders had het geld daar eerder ingezeten. Het terugdringen van stroompieken op het net is goed, maar dat houdt niet altijd in dat je je zonnestroom dan maar moet aftoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
Martin7182 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:25:
[...]

Het kan inderdaad lonen, evt. zonder saldering als de terugleververgoeding hoog genoeg is en/of als je de energie op piekmomenten goed kwijt kunt in buffervat/accu/airco/auto. Ik heb mijn omvormer een maatje groter gekozen omdat het prijsverschil maar klein was en ik liever energie over heb i.p.v. iets tekort. Ik kon niet meer panelen kwijt, anders had het geld daar eerder ingezeten. Het terugdringen van stroompieken op het net is goed, maar dat houdt niet altijd in dat je je zonnestroom dan maar moet aftoppen :)
Maar tijdens stroompieken is je accu al lang vol, buffervat niet nodig (want warm genoeg). Airco misschien in de zomer. Auto is wellicht het enige met voldoende capaciteit om nog wat meer in kwijt te kunnen, mits hij op je oprit staat (een EV is immer alleen efficiënt als je veel kilometers maakt).

Bij een klein prijsverschil zou ik het zeker doen - baal er ook een beetje van dat ik me de beperking te laat realiseerde }:O. Maar ik ga er niet veel rijker/armer van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook is de kans groter dat je omvormer er uit vliegt vanwege te hoge netspanning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:17
Ben bezig met een kleine upgrade... dus heb wat nieuwe panelen in de slaapkamer staan (Jinko 415N-6RL3 - een 2x66 cells paneel met Voc bij STC 46V) - 8 van de 350W gaan elders op huis.

Nu hebben we regelmatig discussie over "opstartspanning" waar keer op keer duidelijk gemaakt moet worden: panelen geven zo goed als Voc af bij zeer weinig licht.

Ik heb 70% van STC-Voc over het paneel eigenlijk zonder lichtinval 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDlQ5v86ZF3sLN9Zl8MuqVhE7Ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daQi2vCpG5imDTVkSwe7o6KP.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar is wel onbelaste spanning wat je nu meet. Ik zal zeggen gooi eens een weerstand over van 320 ohm en kijk wat je dan meet. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Verwijderd 3mA met de belasting die de multimeter er op gooit... Niks nada noppes dus.

Maar ik meet Voc - onbelast. ik beweer niets anders.

Heb helaas geen losse weerstanden om wat betekenisvoller te belasten.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 29-04-2023 18:31 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik heb net een vergelijkbaar testje gedaan; Voc 37.2V, gemeten 21.6 V en Isc 1.39mA,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEju9whnK38oeso75qnck5mpC7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STz4a7WRV1x4GaHk8H5YpPzV.jpg?f=fotoalbum_large
De meter is ~10 Ohm, in dit meetbereik. Isc 1.39mA,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKhgp_ie1R8kHCF1HI_bhl54JWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYytgCqg2tlTvzON5oHquflW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door onetime op 29-04-2023 21:19 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 20:51
In Duitsland zie je dat zonnepanelen aan je balkon in opkomst zijn. Hoe is dat in Nederland? of is dat bij ons voorlopig teveel gedoe door vergunningseisen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooi24
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-11-2024
Coolblue heeft bij mij zonnepanelen gelegd, en zou na afloop een mail krijgen met meer info over de app enzo maar nooit gehad. Via hun website gevonden dat ik de Enlighten app moet gebruiken, maar wordt er totaal geen wijs uit, echt een bagger app. Iemand ergens een handleiding?

Heb overigens ook geen factuur nog gehad van hen. Komt die bij iedereen pas veel later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ronald schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:12:
Ben bezig met een kleine upgrade... dus heb wat nieuwe panelen in de slaapkamer staan (Jinko 415N-6RL3 - een 2x66 cells paneel met Voc bij STC 46V) - 8 van de 350W gaan elders op huis.

Nu hebben we regelmatig discussie over "opstartspanning" waar keer op keer duidelijk gemaakt moet worden: panelen geven zo goed als Voc af bij zeer weinig licht.

Ik heb 70% van STC-Voc over het paneel eigenlijk zonder lichtinval 8)7

[Afbeelding]
Die witte backsheet doet ook iets. ;)
Ik heb wel 680V gezien in de morgen met slechts 0 watt, je hebt meer nodig dan alleen voltage.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Rol-Co schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:48:
[...]

Die witte backsheet doet ook iets. ;)
Ik heb wel 680V gezien in de morgen met slechts 0 watt, je hebt meer nodig dan alleen voltage.
Exact dat: kale kip kun je niet plukken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:38
Weggooi24 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:18:
Coolblue heeft bij mij zonnepanelen gelegd, en zou na afloop een mail krijgen met meer info over de app enzo maar nooit gehad. Via hun website gevonden dat ik de Enlighten app moet gebruiken, maar wordt er totaal geen wijs uit, echt een bagger app. Iemand ergens een handleiding?

Heb overigens ook geen factuur nog gehad van hen. Komt die bij iedereen pas veel later?
Deze klacht is behoorlijk roepen in de ruimte. Wat heb je allemaal al geprobeerd (of zouden ze bij Coolblue gewoon nog even nodig hebben om je aan te melden?)
Hoelang is dit überhaupt terug? Zie je aan je (online)-meter dat je wel produceert? Dan is er nog geen haastige spoed.

Welk type omvormer heb je? Als het Enphase micro's zijn dan ga je werken met enlighten maar de apparaten en installatie moet de installateur wel voor je aanmelden tenzij je zelf de barcodes hebt liggen en een installateursaccount hebt gemaakt...

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
We hebben een nieuw huis gekocht. Ik ben me er van bewust dat het geen ideaal dak heeft voor wat betreft zonnepanelen. Maar is er een site waar goed zichtbaar is hoe de zon op mijn dak valt verdeelt over de dag?
Zonatlas.nl geeft naar mijn menig een verkeerd beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Sliener Maak eens een eigen topic en plaats daar ook wat foto's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

BarryH schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:08:
In Duitsland zie je dat zonnepanelen aan je balkon in opkomst zijn. Hoe is dat in Nederland? of is dat bij ons voorlopig teveel gedoe door vergunningseisen?
We zijn nu in uitvoering met een complete gevel van glas-glas panelen. Echt super gaaf. Mat zwart en spiegelen nauwelijks. Maatvoering is op maat te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@gakkethijs Foto's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
onetime schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:31:
@Sliener Maak eens een eigen topic en plaats daar ook wat foto's.
Done

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:51
Sliener schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:24:
We hebben een nieuw huis gekocht. Ik ben me er van bewust dat het geen ideaal dak heeft voor wat betreft zonnepanelen. Maar is er een site waar goed zichtbaar is hoe de zon op mijn dak valt verdeelt over de dag?
Wat ik een handig tooltje vind is deze:
https://gml.noaa.gov/grad/solcalc/
Sleep de rode pin naar je huis op de kaart en je kan (als je de vinkjes onderaan aanvinkt) precies zien waar en wanneer de zon onder gaat en opkomt op elke datum.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDixcuWV8zpvy2scPe-3QvwXFmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uTd5jf78MAnPX6wbsXNhNCVa.png?f=fotoalbum_large

Hier een voorbeeldje voor het paleis op de Dam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24
Mijn vader wilt van die vogelbescherming aanbrengen bij de randen van de zonnepanelen, moeten deze dan uitgeschakeld worden?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:23

de Peer

under peer review

Martinusz schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:30:
Mijn vader wilt van die vogelbescherming aanbrengen bij de randen van de zonnepanelen, moeten deze dan uitgeschakeld worden?
dat zou ik sowieso altijd doen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb nu ruim 10 maanden zonnepanelen liggen en ik was de daadwerkelijke opbrengst aan het vergelijken met wat er in de offerte berekend is. Nu is de opbrengst van de afgelopen 8 maanden steeds lager dan de offerte.
Nu heeft opbrengst natuurlijk ook met het aantal zonuren te maken. Het zou kunnen dat het gewoon een minder jaar was. Hoe controleer of bereken ik dat?
Kan ik iets met deze info van het KNMI en zo ja, hoe?
https://www.knmi.nl/neder...rzichten/archief/maand/sq

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:12
BounceMeister schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:53:
Ik heb nu ruim 10 maanden zonnepanelen liggen en ik was de daadwerkelijke opbrengst aan het vergelijken met wat er in de offerte berekend is. Nu is de opbrengst van de afgelopen 8 maanden steeds lager dan de offerte.
Nu heeft opbrengst natuurlijk ook met het aantal zonuren te maken. Het zou kunnen dat het gewoon een minder jaar was. Hoe controleer of bereken ik dat?
Je refereert naar de laatste 8 maanden, terwijl juist de komende 4 maanden het gros van de opbrengst gegenereerd wordt. We hebben een grijze herfst/winter/voorjaar gehad tot nu toe dus ik geloof best dat de opbrengst lager dan gemiddeld is geweest. (ik heb mijn eigen zonnepanelen installatie flink verbouwd het afgelopen, dus ik kan mijn opbrengst ook niet echt vergelijken met voorgaande jaren).

In je offerte zal waarschijnlijk een schatting van de opbrengst zijn gedaan op basis van het te installeren vermogen, locatie, orientatie en (wellicht) hoek van je dak. Over het algemeen worden er (mijn mening) vrij optimistische aannames gedaan om de offerte er beter uit te laten zien.

Anderzijds:tenzij je een complexe installatie hebt met verschillende orientaties, schaduwval, etc., is het een plug and play systeem: Het werkt of het werkt niet. Er zijn geen magische knopjes, of parameters om mee te spelen om de opbrengst te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:23

de Peer

under peer review

BounceMeister schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:53:
heb je een opgave per maand gekregen dan? of een totaal per jaar? die kun je niet door 12 delen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
onetime schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:19:
[...]

Dat zou ik wel hopen. En dat kun je ook verwachten, tenzij je micro-omvormer(s) voor je berging krijgt,
of SolarEdge. Beter niet, maar wat weten die aannemers nou. Zelfs veel zonne-boeren weten niet genoeg.
Nagevraagd en het blijkt een string te zijn voor beide dakvlakken (i.p.v. elk dakvlak zijn eigen string).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Klopt onze veronderstelling dat hiermee de installatie een slecht rendement heeft? Het met blauw omcirkelde zonnepaneel zal dus vrij snel schaduw krijgen (beide kanten buren, dus alleen met zon direct vanuit zuiden zonlicht op het paneel) waardoor de rest niet optimaal presteert. Kan me haast niet voorstellen dat dit mag volgens het bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
dennisfr schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:07:
[...]
In je offerte zal waarschijnlijk een schatting van de opbrengst zijn gedaan op basis van het te installeren vermogen, locatie, orientatie en (wellicht) hoek van je dak. Over het algemeen worden er (mijn mening) vrij optimistische aannames gedaan om de offerte er beter uit te laten zien.
Mwa, verschilt nogal per installateur. Oké, het was vorig jaar relatief zonnig, maar nog steeds viel onze jaaropbrengst behoorlijk hoger uit dan wat vooraf door de installateur werd geschat (6900 kWh daadwerkelijke opbrengst ten opzichte van een door de installateur geschatte opbrengst van 6000 kWh, 15% hoger dus).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:45
Weggooi24 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:18:

Bij mij kwamen de inloggegevens na ongeveer een week. Ze willen graag zeker stellen dat de installatie goed werkt, dat doen ze met die inloggegevens. Als alles in orde is krijg je de inloggegevens en de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
MiBe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:12:
[...]

Mwa, verschilt nogal per installateur. Oké, het was vorig jaar relatief zonnig, maar nog steeds viel onze jaaropbrengst behoorlijk hoger uit dan wat vooraf door de installateur werd geschat (6900 kWh daadwerkelijke opbrengst ten opzichte van een door de installateur geschatte opbrengst van 6000 kWh, 15% hoger dus).
hmm, vorig jaar was mijn opbrengst ook bijna 14% hoger dan het jaar ervoor, het was echt een best zonnig jaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
borft schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:55:
[...]

hmm, vorig jaar was mijn opbrengst ook bijna 14% hoger dan het jaar ervoor, het was echt een best zonnig jaar ;)
Zeker waar, maar zelfs al zou ik die 14% eraf halen zou ik dus nog steeds keurig boven de door de installateur geschatte opbrengst zitten. Ze liggen er hier sinds oktober 2021 op, dus over een paar jaar kan ik pas écht een goede conclusie trekken, maar vooralsnog lijken ze het niet overdreven rooskleurig te hebben ingeschat om de offerte er beter uit te laten komen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:10:
[...]

heb je een opgave per maand gekregen dan? of een totaal per jaar? die kun je niet door 12 delen natuurlijk.
Ik kreeg een grafiekje met een indicatie van de opbrengst per maand. Daarbij de meeste opbrengst in april t/m augustus te zien in een soort curve van het staafdiagram.
dennisfr schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Je refereert naar de laatste 8 maanden, terwijl juist de komende 4 maanden het gros van de opbrengst gegenereerd wordt. We hebben een grijze herfst/winter/voorjaar gehad tot nu toe dus ik geloof best dat de opbrengst lager dan gemiddeld is geweest. (ik heb mijn eigen zonnepanelen installatie flink verbouwd het afgelopen, dus ik kan mijn opbrengst ook niet echt vergelijken met voorgaande jaren).

Anderzijds:tenzij je een complexe installatie hebt met verschillende orientaties, schaduwval, etc., is het een plug and play systeem: Het werkt of het werkt niet. Er zijn geen magische knopjes, of parameters om mee te spelen om de opbrengst te verhogen.
Het zijn 15 panelen die bijna vrijwel plat liggen (oriëntatie OZO), de enige schaduw is het huis zelf in het begin van de ochtend en schaduw van de huizen aan de overkant in de avond.
In de offerte werd heel mooi omschreven dat ze met geavanceerde technologieën de schaduwimpact van de woning konden berekenen met 2Solar. Daarna nog een verzameling met termen zoals PVGIS, LiDAR 3D data en luchtfoto's. Er wordt rekening gehouden met de locatie, klimaatfactoren, systeemspecificaties, hardware, omgevingsfactoren en schaduwverliezen. Zo kon ik er zeker van zijn dat de berekende opbrengst goed overeenkomt met de praktijk.
Er rolt vervolgens een grafiekje uit met elke maand de te verwachten opbrengst. Daarbij zie je dat april t/m augustus de topmaanden zijn. Ik kan dus per maand bekijken of de werkelijke opbrengst overeenkomt met wat er in de offerte staat.

Juli '22 is de eerste volle maand dat ik gemeten heb middels de app van de omvormer. In Juli en augustus respectievelijk 8% en 4% meer opbrengst dan de offerte en alle andere maanden t/m april '23 (flink) minder. Op een te verwachten jaarvermogen van 4450kWh zit ik in deze 10 maanden al ruim 480kWh lager dan berekend. Dus alleen wanneer ik komende twee maanden 240kWh per maand méér opwek dan berekend, zou ik over het jaar weer quitte spelen.
Dan is het natuurlijk de vraag of het uiteindelijke verschil in opbrengst binnen de standaard afwijking valt doordat het bijvoorbeeld een grijze herfst/winter was zoals je noemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Aubergine schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:59:
[...] Nagevraagd en het blijkt een string te zijn voor beide dakvlakken (i.p.v. elk dakvlak zijn eigen string).
***members only***
Klopt onze veronderstelling dat hiermee de installatie een slecht rendement heeft? Het met blauw omcirkelde zonnepaneel zal dus vrij snel schaduw krijgen (beide kanten buren, dus alleen met zon direct vanuit zuiden zonlicht op het paneel) waardoor de rest niet optimaal presteert. Kan me haast niet voorstellen dat dit mag volgens het bouwbesluit.
Dan moet je haast wel SolarEdge krijgen. Dat is veel duurder dan nodig, en er zijn, vooral in het begin heb ik begrepen, geregeld problemen met de optimizers onder de panelen. (kwetsbaarder dan omvormer binnen)
Als dit niet het geval is zou je waarschijnlijk inderdaad een slecht rendement hebben.
Met SolarEdge is het voornamelijk te duur, en moet je na in gebruik name goed controleren of je geen optimizer klipping hebt. Dat zou ook afbreuk doen aan het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Hoeveel verlies zou ik hebben als ik hier een buitenunit van de nieuwe airco laat plaatsen? De panelen liggen exact op het zuiden, dus alleen het achterste paneel zal in de ochtend last hebben van schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zdW9aNj.png

Of zal juist helemaal vooraan beter zijn, dat je alleen last hebt van schaduw bij een hele laagstaande zon, wanneer ik sowieso al bijna niets opwek in de wintermaanden.

Hij kan ook aan de buitenmuur, maar dat levert bij veel mensen nogal trillingsproblemen op, ook is die muur volgens mijn pa nogal broos, niet zeker of die sterk genoeg is. Maar irrelevant voor dit topic.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 03-05-2023 08:57 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:12
BounceMeister schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:25:
[...]

Ik kreeg een grafiekje met een indicatie van de opbrengst per maand. Daarbij de meeste opbrengst in april t/m augustus te zien in een soort curve van het staafdiagram.

[...]

Het zijn 15 panelen die bijna vrijwel plat liggen (oriëntatie OZO), de enige schaduw is het huis zelf in het begin van de ochtend en schaduw van de huizen aan de overkant in de avond.
In de offerte werd heel mooi omschreven dat ze met geavanceerde technologieën de schaduwimpact van de woning konden berekenen met 2Solar. Daarna nog een verzameling met termen zoals PVGIS, LiDAR 3D data en luchtfoto's. Er wordt rekening gehouden met de locatie, klimaatfactoren, systeemspecificaties, hardware, omgevingsfactoren en schaduwverliezen. Zo kon ik er zeker van zijn dat de berekende opbrengst goed overeenkomt met de praktijk.
Er rolt vervolgens een grafiekje uit met elke maand de te verwachten opbrengst. Daarbij zie je dat april t/m augustus de topmaanden zijn. Ik kan dus per maand bekijken of de werkelijke opbrengst overeenkomt met wat er in de offerte staat.

Juli '22 is de eerste volle maand dat ik gemeten heb middels de app van de omvormer. In Juli en augustus respectievelijk 8% en 4% meer opbrengst dan de offerte en alle andere maanden t/m april '23 (flink) minder. Op een te verwachten jaarvermogen van 4450kWh zit ik in deze 10 maanden al ruim 480kWh lager dan berekend. Dus alleen wanneer ik komende twee maanden 240kWh per maand méér opwek dan berekend, zou ik over het jaar weer quitte spelen.
Dan is het natuurlijk de vraag of het uiteindelijke verschil in opbrengst binnen de standaard afwijking valt doordat het bijvoorbeeld een grijze herfst/winter was zoals je noemde.
Het lijkt me stug dat je die 480 kWh nog 'inhaalt', zelfs als mei en juni veel zonniger zijn dan anders. Aannemelijker is dus dat je systeem minder oplevert dan geschat. De redenen daarvoor kunnen legio zijn:
-Panelen die bijna vlak liggen vervuilen sneller dan die op een schuin dak (tenminste in mijn ervaring), en in de 8 maanden die jij hebt gemonitored staat de zon laag aan de hemel, wat ook niet bevorderlijk is voor vlak liggende panelen.
-Weet je zeker dat je omvormer niet uitvalt door te hoge netspanning (is voldoende over te vinden in dit topic)
-Schermen met allerlei marketing termen in een offerte is leuk, en mits goed uitgevoerd kan er ook best een heel nauwkeurige schatting worden gedaan van het te verwachten verbruik. Echter: een berekening is zo goed als de parameters die je er in stopt. De vraag is dus of de positie van de zonnepanelen in dit theoretische model, overeenkomt met hoe de zonnepanelen in werkelijkheid zijn gemonteerd. Klopt de hoek, de orientatie, zijn de schaduw opleverende object goed ingetekend, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
JDx schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:55:
Hoeveel verlies zou ik hebben als ik hier een buitenunit van de nieuwe airco laat plaatsen? De panelen liggen exact op het zuiden, dus alleen het achterste paneel zal in de ochtend last hebben van schaduw.

[Afbeelding]

Of zal juist helemaal vooraan beter zijn, dat je alleen last hebt van schaduw bij een hele laagstaande zon, wanneer ik sowieso al bijna niets opwek in de wintermaanden.

Hij kan ook aan de buitenmuur, maar dat levert bij veel mensen nogal trillingsproblemen op, ook is die muur volgens mijn pa nogal broos, niet zeker of die sterk genoeg is. Maar irrelevant voor dit topic.
Ik heb een paneel naast een bijna buitenunit maat schoorsteen liggen, in portrait ( fractie gunstiger met oog op diodes) aan solaredge.

Dit paneel doet 70% van de vrij liggende panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ronald schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Ik heb een paneel naast een bijna buitenunit maat schoorsteen liggen, in portrait ( fractie gunstiger met oog op diodes) aan solaredge.

Dit paneel doet 70% van de vrij liggende panelen
Ok met 8 panelen zou je dus alsnog 96% opwekken van wat je voorheen deed.

Op zich wel te overkomen als dat de meest handige plek is voor de buitenunit, heb wel optimizers, dus dat is het probleem niet, komt ook in sommige seizoen schaduw van 1 pijpje op een paneel.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24
de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:31:
[...]

dat zou ik sowieso altijd doen voor de zekerheid.
Hoe zit dat met Micro omvormers? Volgens mij heeft mijn pa geen omvormer hangen. Is dat softwarematig uitzetten en ….?

Oh wel omvormer, ben in de war met optimizers.

[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 03-05-2023 09:58 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
JDx schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:35:
[...]

Ok met 8 panelen zou je dus alsnog 96% opwekken van wat je voorheen deed.

Op zich wel te overkomen als dat de meest handige plek is voor de buitenunit, heb wel optimizers, dus dat is het probleem niet, komt ook in sommige seizoen schaduw van 1 pijpje op een paneel.
Optimizer scheelt een fractie, maar niet veel Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Die post zie je mijn situatie ook op foto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPZH17f2zqRYCdMFKHNjNov0NxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNSH2UaXSfXaXvI4CT3BN0o2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb jullie mening nodig, ik ben bezig met offertes om 2 airco's te plaatsen die zowel kunnen verwarmen als koelen.
Nu hebben beide partijen mij aangeraden om meer zonnepanelen te nemen zodat ik "toekomst bestendig" ben.
Nu heb ik op zolder 12*290wp liggen, met een SMA 5k omvormer.
Kan ik niet de 12*290wp op de andere zijde liggen (Noord) en dan x aantal nieuwe panelen nemen (moet nog uitzoeken welke :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gEiGuQBiRIF1u0dDseyFVp7ZF8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IFbzxFzUIa3gKQ0RQ6C76Kwe.png?f=user_large
Of raden jullie dan aan een andere omvormer te nemen?

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@wetsteyn Dat kan zeker, onder de aanname dat op de sma omvormer er nog een ongebruikte MPPT is

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wetsteyn
BarryH schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:19:
@wetsteyn Dat kan zeker, onder de aanname dat op de sma omvormer er nog een ongebruikte MPPT is
Die heeft hij nog, maar ga ik dan niet teveel overtoppen?
Tuin ligt tussen zuidoosten en zuid in namelijk (moest even goed zoeken)
Werd mij ook aangeraden om naar 3 fase aansluiting te gaan, zodat ze een hogere kw omvormer kunnen plaatsen.
lijkt mij allemaal een beetje overbodig toch?

[ Voor 18% gewijzigd door wetsteyn op 03-05-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
wetsteyn schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Die heeft hij nog, maar ga ik dan niet teveel overtoppen?
Tuin ligt tussen zuidoosten en zuid in namelijk (moest even goed zoeken)
Werd mij ook aangeraden om naar 3 fase aansluiting te gaan, zodat ze een hogere kw omvormer kunnen plaatsen.
lijkt mij allemaal een beetje overbodig toch?
Is niet perse nodig. Je kan b.v. met pvcalc een inschatting maken hoeveel je verliest aan opbrengst met een omvormer met lagere capaciteit dan je paneelcapaciteit. In de OP van dit topic staat ook een inschatting hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
BounceMeister schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:25:
[...]

Ter referentie; mijn 10x 285Wp op vrijwel zuid, circa 10 graden:
jul, aug, sep, okt, nov 2022 allen ruim boven maandgemiddelde van de afgelopen 4,5 jaar, totaal 1448 kWh versus gemiddeld 1327
dec 22, , feb, maart, april 2023 onder gemiddeld, januari vrijwel gemiddeld. Totaal circa 690kWh versus gemiddeld 821

Totaal zit ik daarmee afgelopen 9 maanden dus 10 kWh onder mijn eigen gemiddelde, dus vrijwel gemiddeld. Aangezien de afgelopen 4,5 jaar in verhouding best zonnig was, is mijn gemiddelde best hoog (2983kWh per jaar voor een 2850 Wp installatie in Enschede...). Het lijkt dat de berekening die jij hebt gekregen dus echt wel iets te rooskleurig was, of je hebt inderdaad last van uitval ivm spanning te hoog... Ik heb dat hier vandaag voor de eerste keer zien gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
BarryH schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Is niet perse nodig. Je kan b.v. met pvcalc een inschatting maken hoeveel je verliest aan opbrengst met een omvormer met lagere capaciteit dan je paneelcapaciteit. In de OP van dit topic staat ook een inschatting hiervan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nrg3wK0zF97Eoz159PnX2CzBFuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wUZSTKncUwqMbJ8e07S04MSz.png?f=fotoalbum_large

Denk dat dit aardig in de buurt komt.
dan zit je max op 4026 bij piek moment, dat zou betekenen, dat het niet nodig is of ben ik abuis?
Als je het zo ziet, dan is de rode lijn oppervlakte 2, zou een beetje zonde zijn :?

[ Voor 4% gewijzigd door wetsteyn op 03-05-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@wetsteyn klopt
Overigens denk ik, op basis van de foto, dat je dakhelling minder is dan 45 graden....
En maak het plaatje ook voor eind juni

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 03-05-2023 12:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
gakkethijs schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:39:
[...]

We zijn nu in uitvoering met een complete gevel van glas-glas panelen. Echt super gaaf. Mat zwart en spiegelen nauwelijks. Maatvoering is op maat te bestellen.
Mijn carport ligt vol met glas-glas panelen, ziet er echt prachtig uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9mpHephzdzsz7l_1s4mkrFdkCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLKTSukEW9cJPRM9EMMg51M8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

wetsteyn schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:08:
[Afbeelding]

Ik heb jullie mening nodig, ik ben bezig met offertes om 2 airco's te plaatsen die zowel kunnen verwarmen als koelen.
Nu hebben beide partijen mij aangeraden om meer zonnepanelen te nemen zodat ik "toekomst bestendig" ben.
Nu heb ik op zolder 12*290wp liggen, met een SMA 5k omvormer.
Kan ik niet de 12*290wp op de andere zijde liggen (Noord) en dan x aantal nieuwe panelen nemen (moet nog uitzoeken welke :P
[Afbeelding]
Of raden jullie dan aan een andere omvormer te nemen?
Je kan ook deze kant nog flink opwaarderen, je omvormer is nogal ruim overbemeten voor het aantal Wp dat je hebt liggen.

Deze naar noord en dan op zuid kijken of 12x ~400Wp past (zijn ongetwijfeld een stukje groter)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik wil zonnepanelen laten plaatsen in regio Rotterdam. Wat zijn betrouwbare partijen in of rondom Rotterdam? Prijs vind ik minder belangrijk, waar het mij meer om gaat is dat zowel advies als plaatsing deskundig wordt gedaan.Ik heb momenteel de volgende partijen gevonden:

- Zonpiek
- Osundalo
- SonarNG
- BeSolar
- Ikea
- Coolblue

Zijn er hier users die ervaring hebben met 1 van deze partijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
Ethirty schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:23:
[...]

Je kan ook deze kant nog flink opwaarderen, je omvormer is nogal ruim overbemeten voor het aantal Wp dat je hebt liggen.

Deze naar noord en dan op zuid kijken of 12x ~400Wp past (zijn ongetwijfeld een stukje groter)
Nog voorkeur voor merk?
Denk dat met 400 er maar 9 kunnen. Had 435 watt gezien van een amerikaans merk is dat wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

wetsteyn schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:40:
[...]

Nog voorkeur voor merk?
Denk dat met 400 er maar 9 kunnen. Had 435 watt gezien van een amerikaans merk is dat wat?
Geen idee, ik keek alleen naar het beter gebruik maken van je 5kW omvormer, vooral omdat je er <4kWp aan heb zitten en met 9 nieuwe panelen je ook niet aan de 5kWp gaat komen.

Ik heb 5kWp aan een 3.6kW omvormer hangen. Topt uiteindelijk natuurlijk wel af, maar heb door de extra panelen juist op slechte dagen ook relatief veel opwek.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41
Naar aanleiding van Proton_ in "Zonnepanelen naar omvormer en nar 3 fasen meterkast"

Ik heb een soortgelijk probleem.

Nu wil ik graag eea nameten met de multimeter morgen.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit het beste kan doen? Waar moet ik de rode en de zwarte meter op aansluiten/houden?

Bedankt! :)

Verplaats hem naar een algemeen topic ipv oude uit de sloot te halen

[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 03-05-2023 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Laatst online: 17:48

Jan2023

KISS

Road-runner83 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:43:
Ik heb een soortgelijk probleem.

Nu wil ik graag eea nameten met de multimeter morgen.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit het beste kan doen? Waar moet ik de rode en de zwarte meter op aansluiten/houden?

Bedankt! :)
Ehh , niet om lullig te doen , maar ken je niet iemand met enigzins kennis van zaken.?

Prik je verkeerd dat pak je 380 volt op je meetpennen !
Staat je multimeter in de verkeerde stand dan is het over.
Een kleine tip : wisselspanning wil je meten.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
magnifor schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:35:
Ik wil zonnepanelen laten plaatsen in regio Rotterdam. Wat zijn betrouwbare partijen in of rondom Rotterdam? Prijs vind ik minder belangrijk, waar het mij meer om gaat is dat zowel advies als plaatsing deskundig wordt gedaan.Ik heb momenteel de volgende partijen gevonden:

- Zonpiek
- Osundalo
- SonarNG
- BeSolar
- Ikea
- Coolblue

Zijn er hier users die ervaring hebben met 1 van deze partijen?
Ik heb lang getwijfeld tussen BeSolar en Solar Leiden. Uiteindelijk ben ik voor Solar Leiden gegaan (iets met een voorkeur voor SMA en sneller kunnen leveren)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Jan2023 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Ehh , niet om lullig te doen , maar ken je niet iemand met enigzins kennis van zaken.?

Of je jaagt even minimaal 16A door de meetsnoeren heen, dat is ook niet fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
ErnstvV schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:17:
[...]

Mijn carport ligt vol met glas-glas panelen, ziet er echt prachtig uit:
[Afbeelding]
1) Kan je een foto van het geheel laten zien (dus van een metertje of 3 a 5 afstand)?
2) Welke panelen zijn dit (en heb je daar een datasheet van) ?

Het idee klinkt heel interessant namelijk, daarom wil ik graag meer weten :)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
D_Jeff schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:07:
[...]

1) Kan je een foto van het geheel laten zien (dus van een metertje of 3 a 5 afstand)?
2) Welke panelen zijn dit (en heb je daar een datasheet van) ?

Het idee klinkt heel interessant namelijk, daarom wil ik graag meer weten :)
Jahoor, bij deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGddtuUvRPFwlEJOpa4ZazZfHt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1YgZaQw2873M2fG1kKVIOTR.jpg?f=fotoalbum_large
De panelen zijn van Sonnenkraft
310Wp hoewel ze dat regelmatig overschrijden.

De achterwand hebben we er zelf in gemaakt, dat zijn schuttingdelen van Henderson Living.

[ Voor 4% gewijzigd door ErnstvV op 03-05-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Jan2023 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Dit is geen makkelijk klusje dus? Heb wel eea met electra gedaan in huis/buitenshuis maar nog niet in de meterkast.

Ik dacht dat het puur een kwestie van de multimeter op de juiste stand zetten en de pennen op de juiste draden. En inderdaad ik wil de wisselspanning meten.

Over een maand kan het via de slimme meter (er hangt al een Pi alleen de huidige slimme meter geeft geen wisselspanning door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
ErnstvV schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:30:
[...]

Jahoor, bij deze
[Afbeelding]

De achterwand hebben we er zelf in gemaakt, dat zijn schuttingdelen van Henderson Living.
Ziet er goed uit! Zoiets overweeg ik ook bij ons, wat heeft het gekost als ik vragen mag (mag ook via PB)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Road-runner83 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:40:
[...]

Ziet er goed uit! Zoiets overweeg ik ook bij ons, wat heeft het gekost als ik vragen mag (mag ook via PB)?
Het was niet goedkoop, €30.000 alles inclusief behalve omvormer en betonfundering voor de palen, dat hebben we zelf geregeld.
De installatie zelf betaald zichzelf waarschijnlijk niet snel terug, maar aan de andere kant hebben we uiteindelijk wel een carport die zich zelf betaald. Die van ons is ook wel vrij groot, 6 meter breed, 8 meter lang, waardoor een 30 panelen op liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
https://www.telegraaf.nl/...orta-van-de-hulpverlening

Ben wel benieuwd welke omvormers dit zijn, aangezien er enkel “Chinese” wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
dr86 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:28:

Ben wel benieuwd welke omvormers dit zijn, aangezien er enkel “Chinese” wordt genoemd.
Het artikel zit helaas achter een paywall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
ErnstvV schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:29:
[...]

Het artikel zit helaas achter een paywall.
Mag de text niet quoten denk ik, maar er staat niks concreets in, alleen dat het c2000 systeem last heeft van een omvormer van een Chinese leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:47
ErnstvV schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:30:
[...]

Jahoor, bij deze
[Afbeelding]

Kijk, zoiets zou ik ook willen maken voor onze veranda! Wat voor systeem is er gebruikt voor montage zonder dat er vocht langs kan lekken? Op hun site vind ik alleen dat "de randen geschikt zijn voor integratie met bestaande systemen", betekent dat dat er gewoon een lip aan zit a la dakpan, zodat ze een stukje kunnen overlappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
dr86 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:28:

Solaredge deed dat 1-2 jaar geleden ook al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
dunedanh schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:28:
[...]

Kijk, zoiets zou ik ook willen maken voor onze veranda! Wat voor systeem is er gebruikt voor montage zonder dat er vocht langs kan lekken? Op hun site vind ik alleen dat "de randen geschikt zijn voor integratie met bestaande systemen", betekent dat dat er gewoon een lip aan zit a la dakpan, zodat ze een stukje kunnen overlappen?
Dit is zoals ze bij mij aan elkaar zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbaDLB05FFjuQg77TnnQQYMPVTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRjOscxKdDPO0XpAcx2BWQsA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvMteNkdJfDQ1hEI-lku-ocNzKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pjX6yvyiKCccqyNDK6TNDgA.jpg?f=fotoalbum_large
Dus met kunststof strips. Degene die de carport gebouwd heeft is overigens een ander bedrijf dan die de panelen gemaakt heeft. Dus als het metaal komt van de carport bouwer.
Mocht je in de buurt wonen kan je altijd eens langs komen, ik woon in de buurt van Groningen/Drenthe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik heb zelf een "schuur" dakje gemaakt van panelen. schuim-tochtstrip er tussen en strak tegen elkaar geperst, aan de onderkant vast geschroefd. Lekt er niet tussen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

@onetime Foto's?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

dunedanh schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:28:
[...]

Hier ook glas-glas panelen zonder frame, in standaard glasprofielen die ook voor glazen overkappingen gebruikt worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2W4chS8fPjMHqdHiCavA7TtC6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jrCfMoq2noK0wID5XzJwTWC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAbd0yYT7nsdX6r8eAgLFgnySd8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aw0SBexb6uPTW4UCJdzKxa9W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxeXpjcB8do-9NXhNGWht1cIf3Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lx0ZoycCaYm73hnuCoAj0OhQ.jpg?f=fotoalbum_tile

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:32

JT

VETAK y0

Nou is mijn diy-install klaar en staat erg lekker te leveren. Het is 36% van het totaal wattpiek maar heeft in April 45% geleverd :Y) Alleen aan een kant zit er wel een zijkant op de steunen maar schuin kan er toch nog regen in komen. En als het dan schuin regent dan kan dat direct op de zonnepaneelkabel komen. wat denken jullie daarvan, moet ik dat nog even afschermen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voor alle zekerheid is het nu afgedekt met een stuk plastic er omheen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-09 22:10
Hey. Ik heb verschillende offertes voor een installatie van zonnepanelen en twijfel nu nog tussen 2 voorstellen. Hopelijk kunnen jullie me helpen en is dit de juiste plaats om die vraag te stellen. De keuze is niet (enkel) gebaseerd op prijs maar het gaat me vooral over het technische aspect momenteel. Het gaat om een 3f omvormer van 10kW met 20 panelen van 400W op een schans in de tuin. Zuidgericht maar wel schaduw van bomen bij laagstaande zon. Daarom in beide aanbiedingen ook optimizers laten voorzien. Ik wil in de toekomst kunnen uitbreiden en eventueel een thuisbatterij toevoegen. Graag ook de mogelijkheid om wat toestellen te sturen dmv relais om het eigenverbruik te verhogen. Zo heb ik bv een relais voor mijn verwarmingselement van de jacuzzi geplaatst dat ik op de gewenste tijdstippen (=overschot zonne-energie ) automatisch zou willen inschakelen (deed ik in mijn vorig huis op basis van tijd), idem voor warmtepompboiler, eventueel Quooker,… Voorstel 1 is SolarEdge. Voorstel 2 is van een leverancier die eerst ook met SolarEdge werkte maar nu overgestapt is naar AlphaESS. Volgens hem wegens veel meer mogelijkheden qua monitoring, uitbreiding voor batterijen, slimme sturing voor andere apparaten,… Ik vind echter weinig over AlphaESS online. Wel veel info over hun batterijen. Het toevoegen van batterijen gaat ook goedkoper zijn als ik beide offertes vergelijk. De basisinstallatie waarvan ik vertrek kost hetzelfde. Maar ik vind niet zoveel over bv de mogelijkheden om andere apparaten te gaan sturen. (Wel hun eigen apparaten zoals een laadpaal voor EV) AlphaESS biedt ook iets minder garantie. Hun omvormer is iets duurder dan die van SolarEdge. Maar wat qua kwaliteit? Zijn ze op dat gebied vergelijkbaar? Ik vind op dit forum een topic geweid aan SolarEdge terwijl ik over AlphaESS bijna niets vindt. Is dit dan (nog) niet zo ingeburgerd? Ik heb voor mijn CV samengewerkt met de installateur die AlphaESS aanbiedt en hem daar leren kennen als betrouwbaar en aangenaam om mee samen te werken. Daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar hem voor plaatsing zonnepanelen maar ik twijfel over AlphaESS. Hij is er wel enthousiast over en ik ben geneigd hem te geloven maar maak me zorgen omdat ik er toch niet zoveel over terugvind (oa hier ) Wat ook nog meespeelt is dat AlphaESS binnen de maand geplaatst kan worden terwijl de 3f omvormers van SolardEdge moeizaam leverbaar zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Davy_Rx schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 03:52:
Hey. Ik heb verschillende offertes voor een installatie van zonnepanelen en twijfel nu nog tussen 2 voorstellen. Hopelijk kunnen jullie me helpen en is dit de juiste plaats om die vraag te stellen. De keuze is niet (enkel) gebaseerd op prijs maar het gaat me vooral over het technische aspect momenteel. Het gaat om een 3f omvormer van 10kW met 20 panelen van 400W op een schans in de tuin. Zuidgericht maar wel schaduw van bomen bij laagstaande zon. Daarom in beide aanbiedingen ook optimizers laten voorzien. Ik wil in de toekomst kunnen uitbreiden en eventueel een thuisbatterij toevoegen. Graag ook de mogelijkheid om wat toestellen te sturen dmv relais om het eigenverbruik te verhogen. Zo heb ik bv een relais voor mijn verwarmingselement van de jacuzzi geplaatst dat ik op de gewenste tijdstippen (=overschot zonne-energie ) automatisch zou willen inschakelen (deed ik in mijn vorig huis op basis van tijd), idem voor warmtepompboiler, eventueel Quooker,… Voorstel 1 is SolarEdge. Voorstel 2 is van een leverancier die eerst ook met SolarEdge werkte maar nu overgestapt is naar AlphaESS. Volgens hem wegens veel meer mogelijkheden qua monitoring, uitbreiding voor batterijen, slimme sturing voor andere apparaten,… Ik vind echter weinig over AlphaESS online. Wel veel info over hun batterijen. Het toevoegen van batterijen gaat ook goedkoper zijn als ik beide offertes vergelijk. De basisinstallatie waarvan ik vertrek kost hetzelfde. Maar ik vind niet zoveel over bv de mogelijkheden om andere apparaten te gaan sturen. (Wel hun eigen apparaten zoals een laadpaal voor EV) AlphaESS biedt ook iets minder garantie. Hun omvormer is iets duurder dan die van SolarEdge. Maar wat qua kwaliteit? Zijn ze op dat gebied vergelijkbaar? Ik vind op dit forum een topic geweid aan SolarEdge terwijl ik over AlphaESS bijna niets vindt. Is dit dan (nog) niet zo ingeburgerd? Ik heb voor mijn CV samengewerkt met de installateur die AlphaESS aanbiedt en hem daar leren kennen als betrouwbaar en aangenaam om mee samen te werken. Daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar hem voor plaatsing zonnepanelen maar ik twijfel over AlphaESS. Hij is er wel enthousiast over en ik ben geneigd hem te geloven maar maak me zorgen omdat ik er toch niet zoveel over terugvind (oa hier ) Wat ook nog meespeelt is dat AlphaESS binnen de maand geplaatst kan worden terwijl de 3f omvormers van SolardEdge moeizaam leverbaar zijn…
Heb je er ook over nagedacht om je aansturing via HomeAssistant te laten lopen? Daar in in ieder geval genoeg kennis van aanwezig op Tweakers.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Om te beginnen zijn optimizers over het algemeen hun geld niet waard. Een gewone string omvormer is zoveel goedkoper en er kan zoveel minder kapot dat je optimizers eigenlijk nooit gaat terug verdienen.

Verder zijn bedrijf specifieke uitbreidingen voor home automation / management meestal veel te duur, en ben je beter af met wat @RobWest al aangaf. Of die andere opensource oplossing, ik ben er zelf nog niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
onetime schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:06:
[...]

Om te beginnen zijn optimizers over het algemeen hun geld niet waard. Een gewone string omvormer is zoveel goedkoper en er kan zoveel minder kapot dat je optimizers eigenlijk nooit gaat terug verdienen.

Verder zijn bedrijf specifieke uitbreidingen voor home automation / management meestal veel te duur, en ben je beter af met wat @RobWest al aangaf. Of die andere opensource oplossing, ik ben er zelf nog niet uit.
Eens mbt optimizers, voor harde schaduw voegt dat niet zo heel veel toe, dat regelen de diodes in het paneel zelf al. Voor een verschil in orientatie/hoek zijn ze wel van toegevoegde waarde. En als je ze dan toch wil, dan kan je net zo goed solaredge of micro's nemen.

2e punt niet. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fervent HA gebruiker en dat is ontzettend leuk voor "optionele" slimme zaken en het verzamelen van allerlei data en grafiekjes. Het moet echter zonder HA óók gewoon allemaal goed werken, want je wilt je huis ook weer een keer verkopen.

Als zonder de HA-regeling je boiler en jacuzzi niet meer opwarmen dan is dat niet heel handig. Ik wens je dan veel succes met het ondersteunen van open source knutseloplossingen aan de kopers, been there, done that en dat doe ik dus niet meer. Dan kan je bij verkoop (als je wel wat beters te doen hebt) dat allemaal weer gaan uit- en ombouwen en maak je uiteindelijk nog een hoop extra kosten.

Je wilt voor dit soort zaken iets installeren dat een willekeurige installateur wél met een tang wil aanraken. En het levert dan itt hobbyspul ook daadwerkelijk een meerwaarde voor je woning op. Kijk dus niet alleen maar naar de initiele kosten, maar ook naar de waarde die je creeert en het gebrek aan gezeik op een later moment.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
onetime schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:06:
[...]

In mijn geval gaat het over 1200 euro. Qua optimizing is het mss zijn geld niet waard. Maar zonder weet je wel nooit of een bepaald paneel helemaal niet meer werkt. Of ben ik verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
JT schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:27:
Nou is mijn diy-install klaar en staat erg lekker te leveren. Het is 36% van het totaal wattpiek maar heeft in April 45% geleverd :Y) Alleen aan een kant zit er wel een zijkant op de steunen maar schuin kan er toch nog regen in komen. En als het dan schuin regent dan kan dat direct op de zonnepaneelkabel komen. wat denken jullie daarvan, moet ik dat nog even afschermen?

***members only***

Voor alle zekerheid is het nu afgedekt met een stuk plastic er omheen.
Die connectoren zijn wanneer de wartels goed aangedraaid zijn sproeiwaterdicht. In een plas water leggen vinden ze vaak wel minder leuk.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Davy_Rx schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:11:
[...]

In mijn geval gaat het over 1200 euro. Qua optimizing is het mss zijn geld niet waard. Maar zonder weet je wel nooit of een bepaald paneel helemaal niet meer werkt. Of ben ik verkeerd?
als je opeens alles, of de helft van je productie ziet wegvallen weet je dat je ellende hebt (in een van je strings).
zonnepanelen monitoren voelt voor mij net als mn stoeptegels monitoren, er zijn vast wat usecases voor maar onder de streep vervang je ze toch als t kapot is, dan is alleen een trigger hebben dat t kapot is genoeg toch? (de ingeklapte productie).
die dingen worden met 20+ jaar garantie geleverd, die gaan langer mee dan de apparatuur benodigd voor de monitoring :)

keep it simple and cheap, zo snel mogelijk terugverdienen, wat winst draaien en vervangen voordat t kapot is (en tweedehands aanbieden als werkende set voor optimaal rendement)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
RonJ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Eens mbt optimizers, voor harde schaduw voegt dat niet zo heel veel toe, dat regelen de diodes in het paneel zelf al. Voor een verschil in orientatie/hoek zijn ze wel van toegevoegde waarde. En als je ze dan toch wil, dan kan je net zo goed solaredge of micro's nemen.

2e punt niet. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fervent HA gebruiker en dat is ontzettend leuk voor "optionele" slimme zaken en het verzamelen van allerlei data en grafiekjes. Het moet echter zonder HA óók gewoon allemaal goed werken, want je wilt je huis ook weer een keer verkopen.

Als zonder de HA-regeling je boiler en jacuzzi niet meer opwarmen dan is dat niet heel handig. Ik wens je dan veel succes met het ondersteunen van open source knutseloplossingen aan de kopers, been there, done that en dat doe ik dus niet meer. Dan kan je bij verkoop (als je wel wat beters te doen hebt) dat allemaal weer gaan uit- en ombouwen en maak je uiteindelijk nog een hoop extra kosten.

Je wilt voor dit soort zaken iets installeren dat een willekeurige installateur wél met een tang wil aanraken. En het levert dan itt hobbyspul ook daadwerkelijk een meerwaarde voor je woning op. Kijk dus niet alleen maar naar de initiele kosten, maar ook naar de waarde die je creeert en het gebrek aan gezeik op een later moment.
Ik ben ook een beetje van dit principe. Ik ben zelf vrij technisch maar ik wil bij dit soort zaken dat dit gewoon loopt en betrouwbaar is. Anderzijds is de jacuzzi bv ook niet kritisch en kan ik dat altijd wel zelf overbruggen indien nodig. Maar is er ook iemand die SolarEdge en AlphaESS kan vergelijken qua kwaliteit, betrouwbaarheid, functionaliteit? Los van al dan niet optimizers en andere mogelijkheden qua automatisering? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
dyrc schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:28:
[...]

als je opeens alles, of de helft van je productie ziet wegvallen weet je dat je ellende hebt (in een van je strings).
zonnepanelen monitoren voelt voor mij net als mn stoeptegels monitoren, er zijn vast wat usecases voor maar onder de streep vervang je ze toch als t kapot is, dan is alleen een trigger hebben dat t kapot is genoeg toch? (de ingeklapte productie).
die dingen worden met 20+ jaar garantie geleverd, die gaan langer mee dan de apparatuur benodigd voor de monitoring :)

keep it simple and cheap, zo snel mogelijk terugverdienen, wat winst draaien en vervangen voordat t kapot is (en tweedehands aanbieden als werkende set voor optimaal rendement)
Goed punt. Ik denk wel altijd worst case en dit is misschien maar een kleine kans, I know. 😊 Maar stel ik start met 1 defect paneel en mijn opbrengst blijft stabiel. Ik zal nooit weten dat ik vanaf de start meer had kunnen hebben. Of werken er door 1 defect altijd meerdere niet waardoor het wel opvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Davy_Rx schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:33:
[...]

Goed punt. Ik denk wel altijd worst case en dit is misschien maar een kleine kans, I know. 😊 Maar stel ik start met 1 defect paneel en mijn opbrengst blijft stabiel. Ik zal nooit weten dat ik vanaf de start meer had kunnen hebben. Of werken er door 1 defect altijd meerdere niet waardoor het wel opvalt?
als ze in de meest simpele configuratie gelegd zijn dan zijn ze serie geschakeld. als er dan 1 paneel kapot is dan verlies je die hele string. dat zie je echt wel als je af en toe je productie in de gaten houdt.
(na een jaar heb je een goede referentie wat je wanneer hoort te zien, dat is evt. ook vooruit te berekenen met gemiddelde opbrengst per maand en de theoretische opbrengst van je panelen als ze gelegd worden)

meest realistisch scenario is dat je omvormer na 10 jaar de geest geeft en je opeens 0 hebt. die panelen gaan wel goed ;)

[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 05-05-2023 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dus je neemt een 10.000w omvormer voor 8.000wp installatie? Wat ik hier op GoT altijd lees is dat je er juist beter ietsje onder kunt zitten. Het kleine beetje verlies wat je hebt tijdens de piek maak je dan zeker goed doordat je omvormer in de ochtend een stuk eerder inschakelt en in de avond later uitschakelt. Dat komt omdat de drempelspanning voor levering bij kleinere omvormers lager ligt. Vast iemand hier die dit nog een stuk beter uit kan leggen dan ik. Voor extra panelen koop je er tegen die tijd gewoon een extra omvormer bij.
[...]

Op zich snap ik je punt. Ik vraag me alleen af hoe relevant je punt is voor de functionaliteit van het inschakelen van de verwarming van je jaccuzi; als dit verdwijnt bij de verkoop van je huis dan adverteer je je huis zonder deze functionaliteit. En ik schat zo in dat de exacte waardevermindering van je woning 0 euro zal zijn. Dus prima HA-projectje, als de poster dat leuk vindt. Een Quooker zal dat denk ik ook voor gelden. Dus hangt het er vanaf wat de poster er mee wilt doen maar ik denk dat het voor deze specifieke functionaliteit allemaal wel mee zal vallen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JT schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Dus je neemt een 10.000w omvormer voor 8.000wp installatie? Wat ik hier op GoT altijd lees is dat je er juist beter ietsje onder kunt zitten.
Met onderdimensioneren van de omvormer is niets mis inderdaad, vooral vanwege het financiële aspect.
Eerder starten en daarmee eventueel aftopverlies goedmaken heb ik echter nog nooit gezien en is ook vanuit de technische achtergrond onwaarschijnlijk.

Mocht een grotere omvormer dus toevallig beter leverbaar zijn of even duur zijn, is er geen reden om voor een kleinere te gaan (als het ook technisch een match is natuurlijk).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Meeste omvormerfabrikanten hebben nu over het hele bereik dezelfde inschakelspanningen en trackervoltages. In ieder geval niet meer in de kleine stapjes van vroeger. Dan is het gewoon een kwestie van welke je te pakken kan krijgen. Meestal zit er 50-100 euro tussen 1 kW stappen. Mensen geven meer uit aan zinloze SolarEdge of Enphase systemen zonder schaduw op het zuiden.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 05-05-2023 14:26 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
[...]

Naja een stringomvormer met overal optimizers is onnodig duur en combineert ook de nadelen van de varianten. Als je optimizers nodig hebt vanwege complexe schaduw of gecombineerde ligging/hoek in één string kan je beter SE of micro's nemen.

Als het niet werkt merk je dat meestal wel aan de opbrengst. En anders koop je voor 1/3e een warmtebeeldcamera, dan zie het ook meteen als er iets niet klopt ;)

Het is natuurlijk leuk, al die grafiekjes per paneel, maar daar kijk je na een paar weken als de nieuwigheid eraf is toch nooit meer na.
Davy_Rx schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:31:
[...]

Ik ben ook een beetje van dit principe. Ik ben zelf vrij technisch maar ik wil bij dit soort zaken dat dit gewoon loopt en betrouwbaar is. Anderzijds is de jacuzzi bv ook niet kritisch en kan ik dat altijd wel zelf overbruggen indien nodig. Maar is er ook iemand die SolarEdge en AlphaESS kan vergelijken qua kwaliteit, betrouwbaarheid, functionaliteit? Los van al dan niet optimizers en andere mogelijkheden qua automatisering? 😊
Zie onder mbt Jacuzzi e.d.

Ik heb geen ervaring met AlphaESS, ken ook niemand die dat heeft of er uberhaupt van gehoord heeft. Het ziet er bepaald niet uit als rotzooi, maar het is gewoon vrij onbekend op de NL markt.

Ik heb persoonlijk besloten pas naar een accu te kijken als het salderen grotendeels is afgebouwd, ik zie er nu totaal geen business case voor behalve als je noodstroom wilt.

Áls het er dan komt wil ik gezien de kosten en levensduur van het geheel absoluut niet in een of ander gesloten ecosysteem vastzitten (zei de alles-Apple gebruiker :P), dus ik heb bewust alleen normale PV-omvormers genomen en zal dan tegen die tijd waarschijnlijk iets van Victron icm chinese serverrack-LFP's ophangen. Dan ben je volledig flexibel, toekomstbestendig en er is heel veel marktkennis van.
JT schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Dus je neemt een 10.000w omvormer voor 8.000wp installatie? Wat ik hier op GoT altijd lees is dat je er juist beter ietsje onder kunt zitten. Het kleine beetje verlies wat je hebt tijdens de piek maak je dan zeker goed doordat je omvormer in de ochtend een stuk eerder inschakelt en in de avond later uitschakelt. Dat komt omdat de drempelspanning voor levering bij kleinere omvormers lager ligt. Vast iemand hier die dit nog een stuk beter uit kan leggen dan ik. Voor extra panelen koop je er tegen die tijd gewoon een extra omvormer bij.
Je kan je omvormer beter onderdimensioneren idd, vanwege de opstartspanning het opstartvermogen wat dan meestal een stuk lager ligt. Dat telt het hele jaar door en maakt het aftoppen in het voorjaar ruim goed. Maar dit gaat zeker niet altijd op c.q. geldt vooral voor de klassieke trafo-based stringomvormers. Ik heb zelf SolarEdge, die gaat al aan vanaf 2,3 watt per paneel. Dan maakt dat in de praktijk nauwelijks uit. Voor Enphese e.d. geldt volgens mij hetzelfde.
[...]

Op zich snap ik je punt. Ik vraag me alleen af hoe relevant je punt is voor de functionaliteit van het inschakelen van de verwarming van je jaccuzi; als dit verdwijnt bij de verkoop van je huis dan adverteer je je huis zonder deze functionaliteit. En ik schat zo in dat de exacte waardevermindering van je woning 0 euro zal zijn. Dus prima HA-projectje, als de poster dat leuk vindt. Een Quooker zal dat denk ik ook voor gelden. Dus hangt het er vanaf wat de poster er mee wilt doen maar ik denk dat het voor deze specifieke functionaliteit allemaal wel mee zal vallen.
Een Jacuzzi is misschien een nice te have en dan is dat allemaal niet zo erg, eens. Je mag het er dan wel uitslopen bij verkoop, daar moet je ook weer zin in hebben.

Een Quooker en zeker een Boiler om te douchen vind ik wel een ander verhaal. Als dat ook maar een keer niet werkt heb je gezeik, of het nou met je vrouw of een koper van je huis is. Bij een koude douche 's-ochtends gaan mensen heel snel op tilt.

In alle gevallen is er natuurlijk wel echt een verschil tussen de implementatie, als in "hij doet het helemaal niet zonder HA" of "HA voegt extra functionaliteit toe, maar zonder HA werkt ie ook zoals een gemiddelde gebruiker verwacht". Het laatste is prima maar het eerste vind ik voor warm water, verlichting, verwarming e.d. niet acceptabel.
Proton_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:24:
[...]

Met onderdimensioneren van de omvormer is niets mis inderdaad, vooral vanwege het financiële aspect.
Eerder starten en daarmee eventueel aftopverlies goedmaken heb ik echter nog nooit gezien en is ook vanuit de technische achtergrond onwaarschijnlijk.

Mocht een grotere omvormer dus toevallig beter leverbaar zijn of even duur zijn, is er geen reden om voor een kleinere te gaan (als het ook technisch een match is natuurlijk).
De simulatie-/designtools van SMA en SE zeggen toch echt iets anders. Of dat nou in efficientie of de opstartvermogens zit is wat onduidelijk, maar je ziet duidelijk een (kleine) jaarlijkse minderopbrengst als je gaat overdimensioneren.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 05-05-2023 14:47 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Laatst online: 19-09 20:33
onetime schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:19:
[...]

Nou nee. Waarom Solaredge? Omdat je schaduw en / of verschillende oriëntaties hebt, toch? Dan kom je dus nooit tegelijkertijd aan dat maximum, en heb je dus geen omvormer nodig die dat wel zou kunnen.

Daar komt nog bij dat de maximum opbrengst zelden wordt bereikt, en het dus weinig verlies in je jaaropbrengst oplevert om de voor het netwerk hinderlijke pieken te verminderen.
en dat je opbrengst op die momenten in plaats van iets opbrengen je misschien zelfs wel geld gaat kosten, over een aantal jaar, als de prijs per kwartier wordt vastgesteld. In ieder geval is het beperken van pieken goed voor het net.

3fase zou het net in principe wel helpen, maar onder de 5kW maakt het niet veel uit, zeker als je oplet op welke fase je je omvormer aansluit, namelijk die met de laagste spanning als de zon schijnt.

[mbr]Mag door in het PV topic[/mbr]
Bedankt voor je reactie.

Ik heb geen uitleg gekregen over de mijn PV layout, het zit op een nieuwbouwwoning. Ik heb een plat dak van ~10x5 meter met een opstaande rand van ~30cm aan de zuid-zijde. Ik weet niet hoe de panelen gelegd maar het zou kunnen zijn dat de oost-west liggen (dat hoop ik in ieder geval).

Ik heb inmiddels ook eea gelezen over aftoppen en het lijkt gek genoeg (althans ik moest er even over nadenken :p) dat 3.6kW genoeg zou kunnen zijn voor 6.7kWp panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

RonJ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:35:
[...]

Een Jacuzzi is misschien een nice te have en dan is dat allemaal niet zo erg, eens. Je mag het er dan wel uitslopen bij verkoop, daar moet je ook weer zin in hebben.

Een Quooker en zeker een Boiler om te douchen vind ik wel een ander verhaal. Als dat ook maar een keer niet werkt heb je gezeik, of het nou met je vrouw of een koper van je huis is. Bij een koude douche 's-ochtends gaan mensen heel snel op tilt.

In alle gevallen is er natuurlijk wel echt een verschil tussen de implementatie, als in "hij doet het helemaal niet zonder HA" of "HA voegt extra functionaliteit toe, maar zonder HA werkt ie ook zoals een gemiddelde gebruiker verwacht". Het laatste is prima maar het eerste vind ik voor warm water, verlichting, verwarming e.d. niet acceptabel.
Helemaal eens! als je de hele bende moet gaan ombouwen enzo bij verkoop dan is dat zeker een overweging om mee te nemen in wat te doen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Atomstar schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:58:
[...]
Ik heb inmiddels ook eea gelezen over aftoppen en het lijkt gek genoeg (althans ik moest er even over nadenken :p) dat 3.6kW genoeg zou kunnen zijn voor 6.7kWp panelen.
Het zal van je situatie afhangen. Alles op het noorden dan haal je natuurlijk nooit 6700 watt. En dan denk ik dat je inderdaad minder nodig hebt dan alles op het oosten, westen en zuiden. En zeker als je dan ook nog rekening gaat houden met opstartvermogen van omvormers waarvoor dat nog relevant is.

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 05-05-2023 16:25 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
JT schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Het zal van je situatie afhangen. Alles op het noorden dan haal je natuurlijk nooit 6700 watt. En dan denk ik dat je inderdaad minder nodig hebt dan alles op het oosten, westen en zuiden. En zeker als je dan ook nog rekening gaat houden met opstartvermogen van omvormers waarvoor dat nog relevant is.
Het lijkt soms wel alsof installateurs het al te moeilijk vinden om een min/max stringlengte te bepalen bij de combinatie van omvormer en panelen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Señor Sjon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:31:
[...]

Het lijkt soms wel alsof installateurs het al te moeilijk vinden om een min/max stringlengte te bepalen bij de combinatie van omvormer en panelen.
:+ Geen ervaring mee (zonnepaneelinstallateurs) maar het zal mij niks verbazen. Vaak is het met lui uit de bouw gewoon de standaarddingen uitvoeren, niet nadenken, collega's nadoen enzovoort. En ze worden dan ook vaak niet geholpen door de druk op maximale productie. Met andere woorden, het moet zo snel mogelijk. Dan heb je misschien wel ruzie als je eens een half uurtje pakt om de gebruiksaanwijzing/installatiehandleiding van zo een ding door te nemen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] 2e punt niet. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fervent HA gebruiker en dat is ontzettend leuk voor "optionele" slimme zaken en het verzamelen van allerlei data en grafiekjes. Het moet echter zonder HA óók gewoon allemaal goed werken, want je wilt je huis ook weer een keer verkopen.

Mijn punt is meer dat ik nog geen goed werkende systemen heb gezien. Gewoon niet. En standaard kan eigenlijk niet omdat alle situaties anders zijn. Graag laat ik mij corrigeren. Liefst natuurlijk wel betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] In mijn geval gaat het over 1200 euro. Qua optimizing is het mss zijn geld niet waard. Maar zonder weet je wel nooit of een bepaald paneel helemaal niet meer werkt. Of ben ik verkeerd?
Inderdaad verkeerd. Of alle panelen meedoen kan je zien aan de spanning gedurende de dag.
Het aantal panelen x Voc voordat de levering begint, x Vmp tijdens opbrengst. (hou rekening met temperatuur)
Davy_Rx schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:33:
[...] Goed punt. Ik denk wel altijd worst case en dit is misschien maar een kleine kans, I know. 😊 Maar stel ik start met 1 defect paneel en mijn opbrengst blijft stabiel. Ik zal nooit weten dat ik vanaf de start meer had kunnen hebben. Of werken er door 1 defect altijd meerdere niet waardoor het wel opvalt?
Zie boven.

[ Voor 30% gewijzigd door onetime op 10-02-2024 19:06 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren