Davy_Rx schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:11:
[...]
In mijn geval gaat het over 1200 euro. Qua optimizing is het mss zijn geld niet waard. Maar zonder weet je wel nooit of een bepaald paneel helemaal niet meer werkt. Of ben ik verkeerd?
Naja een stringomvormer met overal optimizers is onnodig duur en combineert ook de nadelen van de varianten. Als je optimizers
nodig hebt vanwege complexe schaduw of gecombineerde ligging/hoek in één string kan je beter SE of micro's nemen.
Als het niet werkt merk je dat meestal wel aan de opbrengst. En anders koop je voor 1/3e een warmtebeeldcamera, dan zie het ook meteen als er iets niet klopt
Het is natuurlijk leuk, al die grafiekjes per paneel, maar daar kijk je na een paar weken als de nieuwigheid eraf is toch nooit meer na.
Davy_Rx schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:31:
[...]
Ik ben ook een beetje van dit principe. Ik ben zelf vrij technisch maar ik wil bij dit soort zaken dat dit gewoon loopt en betrouwbaar is. Anderzijds is de jacuzzi bv ook niet kritisch en kan ik dat altijd wel zelf overbruggen indien nodig. Maar is er ook iemand die SolarEdge en AlphaESS kan vergelijken qua kwaliteit, betrouwbaarheid, functionaliteit? Los van al dan niet optimizers en andere mogelijkheden qua automatisering? 😊
Zie onder mbt Jacuzzi e.d.
Ik heb geen ervaring met AlphaESS, ken ook niemand die dat heeft of er uberhaupt van gehoord heeft. Het ziet er bepaald niet uit als rotzooi, maar het is gewoon vrij onbekend op de NL markt.
Ik heb persoonlijk besloten pas naar een accu te kijken als het salderen grotendeels is afgebouwd, ik zie er nu totaal geen business case voor behalve als je noodstroom wilt.
Áls het er dan komt wil ik gezien de kosten en levensduur van het geheel absoluut niet in een of ander gesloten ecosysteem vastzitten (zei de alles-Apple gebruiker

), dus ik heb bewust alleen normale PV-omvormers genomen en zal dan tegen die tijd waarschijnlijk iets van Victron icm chinese serverrack-LFP's ophangen. Dan ben je volledig flexibel, toekomstbestendig en er is heel veel marktkennis van.
JT schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:53:
[...]
Dus je neemt een 10.000w omvormer voor 8.000wp installatie? Wat ik hier op GoT altijd lees is dat je er juist beter ietsje onder kunt zitten. Het kleine beetje verlies wat je hebt tijdens de piek maak je dan zeker goed doordat je omvormer in de ochtend een stuk eerder inschakelt en in de avond later uitschakelt. Dat komt omdat de drempelspanning voor levering bij kleinere omvormers lager ligt. Vast iemand hier die dit nog een stuk beter uit kan leggen dan ik. Voor extra panelen koop je er tegen die tijd gewoon een extra omvormer bij.
Je kan je omvormer beter onderdimensioneren idd, vanwege
de opstartspanning het opstartvermogen wat dan meestal een stuk lager ligt. Dat telt het hele jaar door en maakt het aftoppen in het voorjaar ruim goed. Maar dit gaat zeker niet altijd op c.q. geldt vooral voor de klassieke trafo-based stringomvormers. Ik heb zelf SolarEdge, die gaat al aan vanaf 2,3 watt per paneel. Dan maakt dat in de praktijk nauwelijks uit. Voor Enphese e.d. geldt volgens mij hetzelfde.
[...]
Op zich snap ik je punt. Ik vraag me alleen af hoe relevant je punt is voor de functionaliteit van het inschakelen van de verwarming van je jaccuzi; als dit verdwijnt bij de verkoop van je huis dan adverteer je je huis zonder deze functionaliteit. En ik schat zo in dat de exacte waardevermindering van je woning 0 euro zal zijn. Dus prima HA-projectje, als de poster dat leuk vindt. Een Quooker zal dat denk ik ook voor gelden. Dus hangt het er vanaf wat de poster er mee wilt doen maar ik denk dat het voor deze specifieke functionaliteit allemaal wel mee zal vallen.
Een Jacuzzi is misschien een nice te have en dan is dat allemaal niet zo erg, eens. Je mag het er dan wel uitslopen bij verkoop, daar moet je ook weer zin in hebben.
Een Quooker en zeker een Boiler om te douchen vind ik wel een ander verhaal. Als dat ook maar een keer niet werkt heb je gezeik, of het nou met je vrouw of een koper van je huis is. Bij een koude douche 's-ochtends gaan mensen heel snel op tilt.
In alle gevallen is er natuurlijk wel echt een verschil tussen de implementatie, als in "hij doet het helemaal niet zonder HA" of "HA voegt extra functionaliteit toe, maar zonder HA werkt ie ook zoals een gemiddelde gebruiker verwacht". Het laatste is prima maar het eerste vind ik voor warm water, verlichting, verwarming e.d. niet acceptabel.
Proton_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:24:
[...]
Met onderdimensioneren van de omvormer is niets mis inderdaad, vooral vanwege het financiële aspect.
Eerder starten en daarmee eventueel aftopverlies goedmaken heb ik echter nog nooit gezien en is ook vanuit de technische achtergrond onwaarschijnlijk.
Mocht een grotere omvormer dus toevallig beter leverbaar zijn of even duur zijn, is er geen reden om voor een kleinere te gaan (als het ook technisch een match is natuurlijk).
De simulatie-/designtools van SMA en SE zeggen toch echt iets anders. Of dat nou in efficientie of de opstartvermogens zit is wat onduidelijk, maar je ziet duidelijk een (kleine) jaarlijkse minderopbrengst als je gaat overdimensioneren.
[
Voor 7% gewijzigd door
RonJ op 05-05-2023 14:47
]
All-electric.