Bedankt voor de vele reacties. De optimizers ga ik dan al laten vallen. Mooie besparing. Ik ben er verder enkel nog niet uit of het SolarEdge wordt of niet. Over AlphaESS is idd. weinig te vinden. Ergens had ik op een heel positieve of heel negatieve review gehoopt zodat de knoop doorgehakt was 😅 Ik overdimensioneer de omvormer omdat ik zo goed als zeker panelen bij ga leggen in de toekomst. Ik wil die investering alleen nu nog niet helemaal maken. Ivm eco-systeem ben ik daar ergens wel voorstander van. Ik ben van mening dat het beperkingen heeft maar altijd beter werkt als alles bij 1 ontwikkelaar zit dan als 2-3 partijen met elkaar moeten communiceren en elkaars updates moeten volgen. Maar hoe goed het werkt hangt natuurlijk af van die ontwikkelaar. Bij Apple vind ik dit persoonlijk super. Maar er zijn beperkingen idd
Tegenvoorbeeld, 10 kWp O/W (wat theoretisch sterk in het voordeel van de kleine zou zijn):RonJ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:35:
[...]
De simulatie-/designtools van SMA en SE zeggen toch echt iets anders. Of dat nou in efficientie of de opstartvermogens zit is wat onduidelijk, maar je ziet duidelijk een (kleine) jaarlijkse minderopbrengst als je gaat overdimensioneren.
/f/image/wLcFFmYZrYh7Oaucrh1MaHbv.png?f=fotoalbum_large)
Zelfs al zou die 8 kWh (0,1%) de andere kant op vallen dan is dat voor mij te weinig om de discussie voort te willen zetten
Als de DC kant klopt luistert het verder niet zo nauw.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Geen optimizers is geen SolarEdge. Kijk eens bij SMA. Degelijk Duits.Davy_Rx schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:44:
Bedankt voor de vele reacties. De optimizers ga ik dan al laten vallen. Mooie besparing. Ik ben er verder enkel nog niet uit of het SolarEdge wordt of niet. Over AlphaESS is idd. weinig te vinden. Ergens had ik op een heel positieve of heel negatieve review gehoopt zodat de knoop doorgehakt was 😅 Ik overdimensioneer de omvormer omdat ik zo goed als zeker panelen bij ga leggen in de toekomst. Ik wil die investering alleen nu nog niet helemaal maken. Ivm eco-systeem ben ik daar ergens wel voorstander van. Ik ben van mening dat het beperkingen heeft maar altijd beter werkt als alles bij 1 ontwikkelaar zit dan als 2-3 partijen met elkaar moeten communiceren en elkaars updates moeten volgen. Maar hoe goed het werkt hangt natuurlijk af van die ontwikkelaar. Bij Apple vind ik dit persoonlijk super. Maar er zijn beperkingen idd
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
als ik op de site van AlphaESS kijk staat nergens de solar omvormer genoemd, dus het is op zijn minst niet hun core business... Volgens mij kun je ze met met Victron vergelijken (geen idee kwa kwaliteit)Davy_Rx schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:44:
Ben weer wat verder met configureren maar zit met een aantal vragen.
Ik wil op twee verschillende daken 2 panelen van 550wp plaatsen een andere opstelling zit er vooralsnog niet in.
Onderstaande boodschappenlijst gemaakt maar volgens mij mis ik nog wat zaken.
• Enphase S Gateway Standaard
• Enphase Q-relais 3PH
• Enphase IQ8AC Micro Omvormer
• ValkPro+ 1x2 Portrait. 1 rij van 2 panelen (paneel breedte 1100-1300mm)
• Jinko Solar JKM560N-72HL4-V 560WP
• Diversen clipjes/ kabels en bevestiging
Wat moet ik bv allemaal halen onder de laatste categorie?
Ook krijg ik nergens echt gevonden of die grote 560WP panelen op de enphase kunnen. Alles wat ik gevonden krijg lijkt maar tot 540watt te gaan. Kijk ik echter bij de Enphase comptability site dan zou de gehele 8 serie het moeten kunnen.
Zelfde geldt overigens voor het daksysteem kunnen die panelen van bijna 2.3m aan?
Ook heeft dit maar een dakhoek van 10 graden terwijl ik liever 15 of 20 zou zien.
Of doe ik er verstandiger aan om kleinere panelen te nemen die beter bij de waardes van de micro-omvormers passen? Ik ga trouwens niet naar strengen toe switchen mocht dat nodig zijn.
Ik wil op twee verschillende daken 2 panelen van 550wp plaatsen een andere opstelling zit er vooralsnog niet in.
Onderstaande boodschappenlijst gemaakt maar volgens mij mis ik nog wat zaken.
• Enphase S Gateway Standaard
• Enphase Q-relais 3PH
• Enphase IQ8AC Micro Omvormer
• ValkPro+ 1x2 Portrait. 1 rij van 2 panelen (paneel breedte 1100-1300mm)
• Jinko Solar JKM560N-72HL4-V 560WP
• Diversen clipjes/ kabels en bevestiging
Wat moet ik bv allemaal halen onder de laatste categorie?
Ook krijg ik nergens echt gevonden of die grote 560WP panelen op de enphase kunnen. Alles wat ik gevonden krijg lijkt maar tot 540watt te gaan. Kijk ik echter bij de Enphase comptability site dan zou de gehele 8 serie het moeten kunnen.
Zelfde geldt overigens voor het daksysteem kunnen die panelen van bijna 2.3m aan?
Ook heeft dit maar een dakhoek van 10 graden terwijl ik liever 15 of 20 zou zien.
Of doe ik er verstandiger aan om kleinere panelen te nemen die beter bij de waardes van de micro-omvormers passen? Ik ga trouwens niet naar strengen toe switchen mocht dat nodig zijn.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
@icecreamfarmer ik vermoed dat je een stuk beter uit zal zijn met een DS3 per paar van APS. Als het bij 4 panelen blijft kun je zover ik weet zelfs de monitoring met een ECU-B doen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Technisch of financieel?Termy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:28:
@icecreamfarmer ik vermoed dat je een stuk beter uit zal zijn met een DS3 per paar van APS. Als het bij 4 panelen blijft kun je zover ik weet zelfs de monitoring met een ECU-B doen.
Want qua geld maakt het mij nu niet uit. Is tijdelijke opstelling totdat ik volgend jaar verbouwd heb. En panelen bij ga kopen voor op het grote dak. Nu 500 euro extra uitgeven boeit me niet als dat straks gemak oplevert.
Beide. DS3 gaat tot 440VA per kanaal. Ik heb overigens niet gecheckt of de panelen compatibel zijn, maar het vermogen past iig beter dan de IQ8AC.icecreamfarmer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:31:
[...]
Technisch of financieel?
Want qua geld maakt het mij nu niet uit. Is tijdelijke opstelling totdat ik volgend jaar verbouwd heb. En panelen bij ga kopen voor op het grote dak. Nu 500 euro extra uitgeven boeit me niet als dat straks gemak oplevert.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Als ik dit draai zegt hij dat ze allemaal niet compatible zijn.Termy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:35:
[...]
Beide. DS3 gaat tot 440VA per kanaal. Ik heb overigens niet gecheckt of de panelen compatibel zijn, maar het vermogen past iig beter dan de IQ8AC.
https://apsystems.com/wp-...ml?area=EMEA&flag=English
Dat zit hem dan in:
Vmp at Highest Temp 52.39 V
Vmp at Lowest Temp 68.57 V
Rest is akkoord. Opgegeven temps zijn -40 en +80.
Gegevens van de JKM560N-72HL4 gebruikt.
https://www.jinkosolar.co...-575N-72HL4-(V)-F1-EN.pdf
Vul ik dezelfde gegevens in bij: https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator
Dan voldoen alle iq8 inverters.
[ Voor 18% gewijzigd door icecreamfarmer op 05-05-2023 21:37 ]
Uhm, ik weet niet waar je die hoge voltages vandaan haalt maar als ik naar de specs van dat paneel kijk dan kan dat makkelijk op een DS3..?icecreamfarmer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:26:
[...]
Als ik dit draai zegt hij dat ze allemaal niet compatible zijn.
https://apsystems.com/wp-...ml?area=EMEA&flag=English
Dat zit hem dan in:
Vmp at Highest Temp 52.39 V
Vmp at Lowest Temp 68.57 V
Rest is akkoord. Opgegeven temps zijn -40 en +80.
Gegevens van de JKM560N-72HL4 gebruikt.
https://www.jinkosolar.co...-575N-72HL4-(V)-F1-EN.pdf
Vul ik dezelfde gegevens in bij: https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator
Dan voldoen alle iq8 inverters.
Die berekent hij. Zover ik weet heb ik alleen de dat van de sheet ingevuld.Termy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:18:
[...]
Uhm, ik weet niet waar je die hoge voltages vandaan haalt maar als ik naar de specs van dat paneel kijk dan kan dat makkelijk op een DS3..?
Als ik de STC-waarden invul krijg ik gewoon overal een checkmark met dat het compatibel is met de DS3 (zoals verwacht). Voltages ergens in de tussen de 40 en rond 58 maar -40 is natuurlijk sowieso ook ridicuul laag voor NL. Met -20 is het niet zoveel lager maar dat maakt niet uit want de max Voc van een DS3 is 60 V en dat haal je dus nooit. Geen idee waarom jij 60+ ziet.icecreamfarmer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:19:
[...]
Die berekent hij. Zover ik weet heb ik alleen de dat van de sheet ingevuld.
Dankje ik kijk hier morgen nog eens naar. Heb trouwens de DS3H's nodig voor mijn panelen.Termy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:30:
[...]
Als ik de STC-waarden invul krijg ik gewoon overal een checkmark met dat het compatibel is met de DS3 (zoals verwacht). Voltages ergens in de tussen de 40 en rond 58 maar -40 is natuurlijk sowieso ook ridicuul laag voor NL. Met -20 is het niet zoveel lager maar dat maakt niet uit want de max Voc van een DS3 is 60 V en dat haal je dus nooit. Geen idee waarom jij 60+ ziet.
Is er nog een relais nodig zoals bij Enphase?
Waarom heb je de DS3H's nodig? Geen relais of zo verder nodig. De monitoring unit ECU is ook optioneel.icecreamfarmer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:53:
[...]
Dankje ik kijk hier morgen nog eens naar. Heb trouwens de DS3H's nodig voor mijn panelen.
Is er nog een relais nodig zoals bij Enphase?
Omdat die tot 960W of 440vac per paneel gaat en de panelen 550 zijn.Termy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:09:
[...]
Waarom heb je de DS3H's nodig? Geen relais of zo verder nodig. De monitoring unit ECU is ook optioneel.
Net de meterkast bekeken maar de groepen naar de garage hebben geen aardlek en ik heb geen hoofdschakelaar dus kan ook niet zomaar een aardlek bijplaatsen. PV box lijkt dus nodig.
Ga volgend jaar verbouwen en vernieuw dan de hele meterkast.
Hoe kan ik de maximale Wp in NL uitrekenen?
[ Voor 26% gewijzigd door icecreamfarmer op 06-05-2023 10:39 ]
Niet?icecreamfarmer schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:33:
[...]
Omdat die tot 960W of 440vac per paneel gaat en de panelen 550 zijn.
Net de meterkast bekeken maar de groepen naar de garage hebben geen aardlek en ik heb geen hoofdschakelaar dus kan ook niet zomaar een aardlek bijplaatsen. PV box lijkt dus nodig.
Dit is ook temperatuur afhankelijk en je ziet niet hoe warm je dak/panelen worden.
Als je een goeie schatting van je opbrengst wil hebben met zonnige dagen is deze website geschikt.
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Simuleren op bv sunnydesignweb met dezelfde ratio Wp en omvormervermogen en kijken naar de energy usability factor (minder 100% betekent aftopverlies). Er is geen enkele garantie dat je die vermogens ooit gaat zien als je ze zo plat legt als je zegt te gaan doen. Misschien wel tussen bewolking door maar die pieken aftoppen is niet relevant qua opbrengst. Ik heb hier zelf bv 455 Wp op 365 VA (DS3-L) en dat topt op heldere dagen nooit af op 13 graden helling oost/west (zie sig).icecreamfarmer schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:33:
[...]
Omdat die tot 960W of 440vac per paneel gaat en de panelen 550 zijn.
Oke net gedaan met deze uitgangspunten:Termy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:50:
[...]
Simuleren op bv sunnydesignweb met dezelfde ratio Wp en omvormervermogen en kijken naar de energy usability factor (minder 100% betekent aftopverlies). Er is geen enkele garantie dat je die vermogens ooit gaat zien als je ze zo plat legt als je zegt te gaan doen. Misschien wel tussen bewolking door maar die pieken aftoppen is niet relevant qua opbrengst. Ik heb hier zelf bv 455 Wp op 365 VA (DS3-L) en dat topt op heldere dagen nooit af op 13 graden helling oost/west (zie sig).
Azimuth angle: 25 °, Tilt angle: 15 °, Mounting type: Roof, Peak power: 2.20 kWp
2x DS3 is 1760W en kost €414. Usability factor is 98,3%, Performance Ratio 84,4%, Yield 2033kWh.
2x DS3-H is 1920W en kost €438. Usability factor is 99,2%, Performance Ratio 84,9%, Yield 2046kWh.
4x IQ8H-H is 1536W en kost €676. Usability factor is 98,3%, Performance Ratio 84,4%, Yield 2033kWh.
Verschil is dus idd al miniem tussen de Enphase en DS3-H. De andere DS3 zal er tussen liggen.
Echter het prijsverschil stelt ook niets voor.
Overigens wil ik ze onder een hoek van 15 tot 20 graden leggen. Maar al die kant en klare systemen gaan maar tot 10 graden. Als iemand daar nog tips voor heeft.
Gebruik ik de andere website dan klipt hij idd even maar verschil in opbrengst is minimaal.
[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 06-05-2023 15:06 ]
Persoonlijk zou ik gewoon de ds3-h pakken, als hij te vinden is. Monitoring is ook goedkoper met maar 4 kanalen (ecu-b zo uit hoofd). Enphase heb je Q relay (om te voldoen aan netcode) nodig en gatewayicecreamfarmer schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:56:
[...]
2x DS3-H is 1920W en kost €438. Usability factor is 99,2%, Performance Ratio 84,9%, Yield 2046kWh.
Beton voeten van de Groot zijn op andere hoeken te krijgen voor landscapeVerschil is dus idd al miniem tussen de Enphase en DS3-H. De andere DS3 zal er tussen liggen.
Echter het prijsverschil stelt ook niets voor.
]
Overigens wil ik ze onder een hoek van 15 tot 20 graden leggen. Maar al die kant en klare systemen gaan maar tot 10 graden. Als iemand daar nog tips voor heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 06-05-2023 15:41 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Voor uitbreiding koop ik toch gelijk een C.Ronald schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:40:
[...]
Persoonlijk zou ik gewoon de ds3-h pakken, als hij te vinden is. Monitoring is ook goedkoper met maar 4 kanalen (ecu-b zo uit hoofd)
Het idee is straks na de verbouwing het aantal panelen te verdubbelen.
Ja dat is dus het euvel ze moeten portret en dat lijkt onvindbaar. Ik heb een groot plat dak waar ze straks op moeten. Daar leg ik straks denk ik een sloot panelen in O/W richting voor.[...]
Beton voeten van de Groot zijn op andere hoeken te krijgen voor landscape
Dan wordt het zelf klussen. Is een mooi topic van tweakers die zelf beton zijn gaan gieten.icecreamfarmer schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:44:
Ja dat is dus het euvel ze moeten portret en dat lijkt onvindbaar. Ik heb een groot plat dak waar ze straks op moeten. Daar leg ik straks denk ik een sloot panelen in O/W richting voor.
Of met profielen aan de slag… kan ik me ook nog een aantal leuke opties mee bedenken met de prijzen voor Platdak materiaal na de overname van Solarstell
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Heeft er iemand ervaring met een dienst als Zoofy voor het plaatsen van zonnepanelen? Wij zitten met een stuk dak waar zo'n 4-6 zonnepanelen op kunnen (plat dak). Om de absurde kosten van tegenwoordig te ontlopen zit ik er aan te denken de panelen, micro-omvormers (APS/Hoymiles) en montagemateriaal zelf te kopen en dan een vakman via die website in te huren.
Het gaat puur om het installeren van het spul. Een aparte groep (16A) is al naar de plek toegelegd. Eventueel kunnen de panelen op een stopcontact.
Ervaringen met een dienst die een vergelijke service biedt zijn ook van harte welkom.
Het gaat puur om het installeren van het spul. Een aparte groep (16A) is al naar de plek toegelegd. Eventueel kunnen de panelen op een stopcontact.
Ervaringen met een dienst die een vergelijke service biedt zijn ook van harte welkom.
@TwingyTwingy als je al 230V op het dak hebt, dan Lego je de panelen er toch ook wel op?
Veel meer dan een kant en klaar bouwpakket is het niet.
Stopcontact is dikke nee
Stopcontact is dikke nee
[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 06-05-2023 16:25 ]
Ik baal ervan dat ik het niet zelf gedaan heb op ons garagedak, het is allemaal plug en play.. Een lego huisje bouwen is een stuk lastiger, zelfs als het huisje scheef mag zijn.TwingyTwingy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:10:
Heeft er iemand ervaring met een dienst als Zoofy voor het plaatsen van zonnepanelen? Wij zitten met een stuk dak waar zo'n 4-6 zonnepanelen op kunnen (plat dak). Om de absurde kosten van tegenwoordig te ontlopen zit ik er aan te denken de panelen, micro-omvormers (APS/Hoymiles) en montagemateriaal zelf te kopen en dan een vakman via die website in te huren.
Ronald schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:24:
@TwingyTwingy als je al 230V op het dak hebt, dan Lego je de panelen er toch ook wel op?
Stopcontact is dikke nee
Tsja, ik zou niets liever doen. Maar heb zelf reuma, daarom de overweging om iemand in te schakelen. Geen idee hoe intensief het is. Als ik jullie zo hoor is het zelfs voor mij prima te doen. Misschien moet ik niet zeuren en gewoon gaan doenLopendeVogel schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:27:
[...]
Ik baal ervan dat ik het niet zelf gedaan heb op ons garagedak, het is allemaal plug en play.. Een lego huisje bouwen is een stuk lastiger, zelfs als het huisje scheef mag zijn.
Ik had het stopcontact bedacht om vanaf de omvormers naar de kabeldoos te komen met 'standaard spul'. De aparte groep eindigt nu in de kabeldoos. Moet ik dan gewoon vanaf de omvormer rechtstreeks met een ackabel naar de kabeldoos en daar in een wago'tje doen?
Binnenkort maar eens een apart topic openen
@TwingyTwingy lastigste zal zijn de panelen het dak op te krijgen. Het zijn lellen van 1,8m2 en net boven de 20 kilo.
Met 2 man is dat redelijk te doen.
De rest is een eitje.
Elektrisch aansluiten: je dient een eigen niet gedeelde eindgroep te gebruiken. Wel delen : gevaar op overbelasting bekabeling.
De rest is een eitje.
Elektrisch aansluiten: je dient een eigen niet gedeelde eindgroep te gebruiken. Wel delen : gevaar op overbelasting bekabeling.
Ja, mijn vader kan gelukkig wel helpen. Naar boven brengen zal het probleem daarmee niet zijn.Ronald schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:36:
@TwingyTwingy lastigste zal zijn de panelen het dak op te krijgen. Het zijn lellen van 1,8m2 en net boven de 20 kilo.
De rest is een eitje.
De eindgroep is volledig gescheiden. Is op dit moment ongebruikt. Gaat vanaf de meterkast rechtstreeks met 2,5mm YMVK naar de kabeldoos op het garagedak. Ook dan zeg je geen stopcontact toepassen maar na de omvormer direct op de bekabeling inprikken?
Dat zie ik niet helemaal zitten. Wat ik nog kan doen is een 10 graden systeem kopen en de hele handel kantelenRonald schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:48:
[...]
Dan wordt het zelf klussen. Is een mooi topic van tweakers die zelf beton zijn gaan gieten.
Nu ik hou mij aanbevolen. Het is 2x2 portret met panelen van 2280 bij 1145.Of met profielen aan de slag… kan ik me ook nog een aantal leuke opties mee bedenken met de prijzen voor Platdak materiaal na de overname van Solarstell
Op 10 graden leveren de panelen 1959 op en op 20 graden 2070 dat scheelt toch 5%.
Andere optie is dit kopen en ze zelf aan de achterkant ophogen middels tegels of zo. Maar dan moet ik 30cm op een knutselmanier ophogen en dat lijkt mij niets.
Ik heb PV waarmee ik rond 12:00 circa 4,5kW kan opwekken. Ik wil circa 12 panelen bijplaatsen (aparte omvormer) ivm de 5kW WP Panasonic monobloc) die ik besteld heb. Ik heb volgens Liander een 1x25A aansluiting maar ik verbruik regelmatig meer dan 10kW op het moment dat de hogedruk stoomoven, oven, ouderwetse droger en wasmachine aan staan (bijvoorbeeld). Dat gaat al 20 jaar goed. Klopt die info van Liander wel? Heb zeker geen 3x25A aansluiting.
Dan is het bijplaatsen van extra PV ook geen risico neem ik aan? De WP wordt dat misschien wel.
Dan is het bijplaatsen van extra PV ook geen risico neem ik aan? De WP wordt dat misschien wel.
[ Voor 0% gewijzigd door Aziona op 06-05-2023 18:24 . Reden: Onzorgvuldigheid ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
@Aziona Hoe goed ben je echt in het onderwerp thuis? Je schrijft Ah/KW/kWh en bedoeld A/kW.
En heb je die 10kW echt gemeten? Die apparaten gebruiken dat niet continu omdat ze aanstaan,
ze zouden het kunnen gebruiken. Maar waarschijnlijk niet tegelijk. Daarom gaat het waarschijnlijk goed.
Dat zal met meer dan 25A solar niet lukken...
En heb je die 10kW echt gemeten? Die apparaten gebruiken dat niet continu omdat ze aanstaan,
ze zouden het kunnen gebruiken. Maar waarschijnlijk niet tegelijk. Daarom gaat het waarschijnlijk goed.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik lees het af met P1 Monitor. De oven en de hogedruk stoomoven zitten ieder op een eigen fornuisgroep. Geloof maar dat we regelmatig op enig moment meer dan 10.000 watt verbruiken. Ons jaarverbruik is niet voor niets 7.000 kWh per jaar. Het is raar dat dit goed gaat op een hoofdzekering die klaarblijkelijk 25A(?) is.onetime schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:42:
@Aziona Hoe goed ben je echt in het onderwerp thuis? Je schrijft Ah/KW/kWh en bedoeld A/kW.
Het bijplaatsen van PV zal wel goed gaan. Als 10.000 watt verbruik gedurende 10 minuten of een half uur goed gaat dan zal 8.000 watt terugleveren gedurende een uur ook wel goed gaan. Waarom niet?
Ik begrijp alleen niet waarom de hoofdzekering er niet al eens is uitgevlogen. Ook vind ik een 25A aansluiting voor een vrijstaande woning uit 2003 nogal weinig.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
@Aziona

Kijk eens in deze grafiek. Een hoofd-smeltzekering is voor zover ik weet type "D".
(dit is alleen een voorbeeld, van automaten en niet van smeltzekeringen.)

Kijk eens in deze grafiek. Een hoofd-smeltzekering is voor zover ik weet type "D".
(dit is alleen een voorbeeld, van automaten en niet van smeltzekeringen.)
@icecreamfarmer ok, met zo'n klein prijsverschil zou je de -H kunnen overwegen als je die kan vinden. Een nadeel van de APS-omvormers is dat ze nog steeds niet geweldig verkrijgbaar zijn. Dus als je de DS3 kan krijgen maar de -H niet zou ik het daar niet voor laten. Als je hierdoor bv juni aan opbrengst mist ben je jaren bezig om dat verschil goed te maken.
Waarom wil je ze onder een grotere hoek dan 10 graden op oost/west? Ik snap ook niet hoe je daar een hogere opbrengst mee simuleert want platter is beter voor oost/west.
@Ronald Solarstell is overgenomen?
Waarom wil je ze onder een grotere hoek dan 10 graden op oost/west? Ik snap ook niet hoe je daar een hogere opbrengst mee simuleert want platter is beter voor oost/west.
Omdat ze niet oostwest komen te liggen maar ZZW tussen de 200 en 210 graden.Termy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:25:
@icecreamfarmer ok, met zo'n klein prijsverschil zou je de -H kunnen overwegen als je die kan vinden. Een nadeel van de APS-omvormers is dat ze nog steeds niet geweldig verkrijgbaar zijn. Dus als je de DS3 kan krijgen maar de -H niet zou ik het daar niet voor laten. Als je hierdoor bv juni aan opbrengst mist ben je jaren bezig om dat verschil goed te maken.
https://blubase.com/nl/onze-geschiedenis/
Blubase fkna Solarstell, solar construct…
En voor het gemak staat er ook nog even onder: esdec groep. Ofwel op plat dak materiaal is er denk ik nog slechts 1 eigenaar in NL over.
Je overbelast dus al jaren je hoofdzekering. Die dingen hebben veel marge. Ook smelt, maar net andere grafiek dan die @onetime postte.Aziona schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:24:
Met PV gaat die overbelasting niet in minuten maar in uren zijn. Ik ga ervan uit dat je de zekering er uit gaat blazen.
En dan voldoe je niet aan de netcode.
En dan staat het forum vol met netcongestie problematiek. Ga je 10kW proberen in te voeden dan sta jij met stip op nummer 1 om problemen te ervaren. Bakken en bakken stuwing via net impedantie… als dat even slecht is als bij mij moet je denken aan 7-10V.
Tl;dr: niet doen
Even uit de losse pols… ik heb zelf gewoon Solarstell/blubase liggen.icecreamfarmer schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:01:]
Nu ik hou mij aanbevolen. Het is 2x2 portret met panelen van 2280 bij 1145.
Op 10 graden leveren de panelen 1959 op en op 20 graden 2070 dat scheelt toch 5%.
Andere optie is dit kopen en ze zelf aan de achterkant ophogen middels tegels of zo. Maar dan moet ik 30cm op een knutselmanier ophogen en dat lijkt mij niets.
Bitumen systemen gebruiken nog wel eens stokschroeven. Die profielen kun je natuurlijk ook hele lange stok schroeven onder zetten/verlengen.
Of je doet als mijn buurman…
:strip_exif()/f/image/6c40pWJ223cbuBrfocukSNfG.jpg?f=fotoalbum_large)
Timmermansoplossing
Mijn vader is timmerman maar ergens vind ik het er nogal knullig uitzien en vraag ik mij af hoe duurzaam en brandveilig het is want echt goed afwateren doet het daar nu niet dus dat hout rot weg waar je bijstaat.Ronald schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:35:
[...]
Even uit de losse pols… ik heb zelf gewoon Solarstell/blubase liggen.
Bitumen systemen gebruiken nog wel eens stokschroeven. Die profielen kun je natuurlijk ook hele lange stok schroeven onder zetten/verlengen.
Of je doet als mijn buurman…
[Afbeelding]
Timmermansoplossing
Eigenlijk wil ik dit: https://www.avasco-solar.be/en/standalone-portrait
Maar zie nergens waar je dit kan kopen.
Laten we zeggen: ik ben er geen fan van. Naar mijn systeem voldoet ook niet aan de letter der vergunning-vrijheid en hij woont hier al veel langer dus prima. Is overigens Enphase dus minder risico bij matige installatie kunde.icecreamfarmer schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:44:
[...]
Mijn vader is timmerman maar ergens vind ik het er nogal knullig uitzien
Ik zou ze mailen voor opties/distributeursEigenlijk wil ik dit: https://www.avasco-solar.be/en/standalone-portrait
Maar zie nergens waar je dit kan kopen.
Ik ben gevraagd om zonnepanelen te plaatsen bij klanten van een elektra bedrijf. Hun (jong) personeel heeft te weinig ervaring op het dak en het kost hun daarom geld en tijd.
Wat zou kunnen per uur (of per klus?) kunnen vragen voor het plaatsen + aansluiten? Het gaat alleen om het DC gedeelte, het AC hebben ze zelf al gedaan. Ook de omvormer hangt er al. Ik ben al gevraagd voor meerdere installaties bij hun klanten, de eerste is binnenkort.
Ik heb al meerdere daken inmiddels gedaan als ZZP-er en ik doe alles alleen kwa plaatsen. Normaal gesproken heb ik mijn marges over de zonnepanelen en omvomers naast installatiekosten, maar die mis ik nu.
Wat zou kunnen per uur (of per klus?) kunnen vragen voor het plaatsen + aansluiten? Het gaat alleen om het DC gedeelte, het AC hebben ze zelf al gedaan. Ook de omvormer hangt er al. Ik ben al gevraagd voor meerdere installaties bij hun klanten, de eerste is binnenkort.
Ik heb al meerdere daken inmiddels gedaan als ZZP-er en ik doe alles alleen kwa plaatsen. Normaal gesproken heb ik mijn marges over de zonnepanelen en omvomers naast installatiekosten, maar die mis ik nu.
[ Voor 9% gewijzigd door BigEagle op 06-05-2023 19:57 ]
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
@BigEagle Of neem de klus niet aan, of reken genoeg om in de buurt te komen van een normale opbrengst.
Ik zou er een werkschakelaar tussen zetten, kun je gelijk de kabels van enerzijds de meterkast en anderzijds de omvormer op afmonteren.TwingyTwingy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:39:
[...]
Ja, mijn vader kan gelukkig wel helpen. Naar boven brengen zal het probleem daarmee niet zijn.
De eindgroep is volledig gescheiden. Is op dit moment ongebruikt. Gaat vanaf de meterkast rechtstreeks met 2,5mm YMVK naar de kabeldoos op het garagedak. Ook dan zeg je geen stopcontact toepassen maar na de omvormer direct op de bekabeling inprikken?
Als voorbeeld: MrSweety66 in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"
Het is inmiddels mei. En de eerste kamer heeft het af afbouwen van de salderingsregeling nog niet behandeld.
Over 1 maand word de nieuwe eerste kamer geïnstalleerd.
Zal het dan toch blijven bestaan 😎
Als nieuwe belanghebbende zeg ik, laat ze nog maar een jaartje extra wachtenrjn27 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:42:
Het is inmiddels mei. En de eerste kamer heeft het af afbouwen van de salderingsregeling nog niet behandeld.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik zit niet dagelijk in de logging van mijn omvormer te kijken maar ik kwam vandaag deze DC-overstroom foutmeldingen met code 3800 tegen van 25 april:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MXr6Xz1jmWy45WNuJAYERrac.jpg?f=user_large)
De bijbehorende opbrengstgrafiek van die dag ziet er zo uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7R7iLACtoULJ44yRgOoGkeS4.jpg?f=user_large)
Verder terug zoeken in de logging laat zien dat het op 21 april ook 4x gebeurt is:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ATSzpYCNTxm5bZtgQ5XRDxZw.jpg?f=user_large)
Als ik hiernaar zoek bij SMA kom ik het volgende artikel van 12 Apr 2023 tegen:
Event 3800 DC overcurrent with Sunny Tripower Smart Energy STPxx.0-3SE-40
Cause
Provided that the data sheet values for "Max. DC short-circuit current input A / input B" or "Max. input voltage" of the inverter are complied with, the configuration of the PV system is correct. The event message is caused by unexpected behavior of the inverter software, which occurs only sporadically and under certain conditions.
Solution: firmware update
Currently, we are working on the root cause and a correction for the unexpected behavior of the inverter. A corrected inverter firmware is currently being tested and will be released after a positive result. Inverters that are logged onto the Sunny Portal and for which the "automatic update" is activated will automatically receive the new firmware. In this case, no action is required from the installer or owner of the equipment. The software will also be made available for download from our website. This will allow those inverters that are not connected to the Sunny Portal, or on which the "automatic update" is deactivated, to be updated manually.
In mijn eerste screenshot is te zien dat er op 28 april een automatische firmware update is uitgevoerd, waarschijnlijk voor dit DC-overstroom probleem, en daarna heb ik deze foutmelding ook niet meer gezien gelukkig.
Zit ik alleen nog met deze zin:
Provided that the data sheet values for "Max. DC short-circuit current input A / input B" or "Max. input voltage" of the inverter are complied with, the configuration of the PV system is correct.
Voor mijn Sunny Tripower 8.0 Smart Energy zijn dat de volgende waarden:
Electrical data
(at standard conditions (STC) irradiance 1000 watt/m2, spectrum AM 1.5 at a cell temperature of 25°C)
• Type: AC-400MH/108V
• Nominal output Pmpp: 400 Wp
• Nominal voltage Umpp: 31.20 V
• Nominal current Impp: 12.83 A
• Short circuit current Isc: 13.73 A
• Open circuit voltage Uoc: 37.10 V
• Module conversion efficiency: 20.50 %
Limit values
• System voltage: 1500 VDC
• NOCT (nominal operating cell temperature)* : 45°C +/-2K
• Reverse current feed IR: 25.0 A
* NOCT, irradiance 800 W/m2; AM 1.5; wind speed 1 m/s; Temperature 20°C
Temperature coefficients
• Voltage Uoc: -0.28 %/K
• Current Isc: 0.045 %/K
• Output Pmpp: -0.35 %/K
Design
• Frontside: 3.2 mm hardened, low-reflection white glass
• Cells: 108 monocrystalline high efficiency cells
• Backside: Composite film
• Frame: 35 mm black aluminium frame
Dan zit ik toch goed?
Want 13x 31,20V is 405,60V wat niet in de buurt komt van de 1000V
En max. amperage wat er genoemd wordt is 13,73A wat ook ruim onder de 20A per input zit.
Dan kan ik de conclusie trekken dat het inderdaad aan de foute firmware lag ga ik vanuit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MXr6Xz1jmWy45WNuJAYERrac.jpg?f=user_large)
De bijbehorende opbrengstgrafiek van die dag ziet er zo uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7R7iLACtoULJ44yRgOoGkeS4.jpg?f=user_large)
Verder terug zoeken in de logging laat zien dat het op 21 april ook 4x gebeurt is:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ATSzpYCNTxm5bZtgQ5XRDxZw.jpg?f=user_large)
Als ik hiernaar zoek bij SMA kom ik het volgende artikel van 12 Apr 2023 tegen:
Event 3800 DC overcurrent with Sunny Tripower Smart Energy STPxx.0-3SE-40
Cause
Provided that the data sheet values for "Max. DC short-circuit current input A / input B" or "Max. input voltage" of the inverter are complied with, the configuration of the PV system is correct. The event message is caused by unexpected behavior of the inverter software, which occurs only sporadically and under certain conditions.
Solution: firmware update
Currently, we are working on the root cause and a correction for the unexpected behavior of the inverter. A corrected inverter firmware is currently being tested and will be released after a positive result. Inverters that are logged onto the Sunny Portal and for which the "automatic update" is activated will automatically receive the new firmware. In this case, no action is required from the installer or owner of the equipment. The software will also be made available for download from our website. This will allow those inverters that are not connected to the Sunny Portal, or on which the "automatic update" is deactivated, to be updated manually.
In mijn eerste screenshot is te zien dat er op 28 april een automatische firmware update is uitgevoerd, waarschijnlijk voor dit DC-overstroom probleem, en daarna heb ik deze foutmelding ook niet meer gezien gelukkig.
Zit ik alleen nog met deze zin:
Provided that the data sheet values for "Max. DC short-circuit current input A / input B" or "Max. input voltage" of the inverter are complied with, the configuration of the PV system is correct.
Voor mijn Sunny Tripower 8.0 Smart Energy zijn dat de volgende waarden:
- Max. input voltage: 1000V
- Max. DC short-circuit current at input A / input B: 20A / 20A
Electrical data
(at standard conditions (STC) irradiance 1000 watt/m2, spectrum AM 1.5 at a cell temperature of 25°C)
• Type: AC-400MH/108V
• Nominal output Pmpp: 400 Wp
• Nominal voltage Umpp: 31.20 V
• Nominal current Impp: 12.83 A
• Short circuit current Isc: 13.73 A
• Open circuit voltage Uoc: 37.10 V
• Module conversion efficiency: 20.50 %
Limit values
• System voltage: 1500 VDC
• NOCT (nominal operating cell temperature)* : 45°C +/-2K
• Reverse current feed IR: 25.0 A
* NOCT, irradiance 800 W/m2; AM 1.5; wind speed 1 m/s; Temperature 20°C
Temperature coefficients
• Voltage Uoc: -0.28 %/K
• Current Isc: 0.045 %/K
• Output Pmpp: -0.35 %/K
Design
• Frontside: 3.2 mm hardened, low-reflection white glass
• Cells: 108 monocrystalline high efficiency cells
• Backside: Composite film
• Frame: 35 mm black aluminium frame
Dan zit ik toch goed?
Want 13x 31,20V is 405,60V wat niet in de buurt komt van de 1000V
En max. amperage wat er genoemd wordt is 13,73A wat ook ruim onder de 20A per input zit.
Dan kan ik de conclusie trekken dat het inderdaad aan de foute firmware lag ga ik vanuit.
@Vliegvlug Ja, je zit goed, maar het is 13 x 37.10 = 482,3
onetime schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:26:
@Vliegvlug Ja, je zit goed, maar het is 13 x 37.10 = 482,3
Maar ook 482V is nog ver uit de buurt van 1000V
Inmiddels zijn we enkele weken verder en nog steeds geen definitieve oplossing. De omvormer is terug geweest naar de vorige eigenaar, daar herkende de omvormer direct het internet netwerk en functioneerde weer naar behoren. Hierna mijn netwerk gegevens ingevoerd en thuis werkte het weer voor een week. Daarna was de omvormer weer dood.G-addict schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:36:
Vraagje voor de SMA experts, knipperende rode led, maar geen storing in sunnyportal. Omvormer werkt verder goed en levert netjes terug.
Zie: G-addict in "SMA sunny boy 3.6 problemen."
Contact met SMA benelux kun je wel vergeten. Bellen lukt niet, mailen geen reactie. Twee tickets op de SMA service portal blijven al weken onbeantwoord. Contact met SMA Duitsland krijg ik wel, die zijn vriendelijk maar verwijzen toch door naar SMA benelux.
Het gedoe begon na een software update, ik denk dat daar iets fout is gegaan. Ik denk dat een reset naar fabrieksinstellingen zou kunnen werken, dus de hele in bedrijfstelling opnieuw uitvoeren. Maar kan dat? Ik kom de optie niet tegen in het menu.
Vanaf 23 mei loopt mijn 3 jarige en nog erg goedkope energiecontract af, dan zou het toch wel een keer moeten werken.
Anders komt er toch maar een nieuwe omvormer.
Wordt daar over terug gebeld.Ronald schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:53:
[...]
Laten we zeggen: ik ben er geen fan van. Naar mijn systeem voldoet ook niet aan de letter der vergunning-vrijheid en hij woont hier al veel langer dus prima. Is overigens Enphase dus minder risico bij matige installatie kunde.
[...]
Ik zou ze mailen voor opties/distributeurs
Overigens zijn er hier mensen met grote panelen? Want tot nu vindt ik echt geen montage systemen voor panelen die langer zijn dan 2200mm (portret).
Nou, ik heb Hyundai panelen van 2056mm hoog die waren eigenlijk al vrij onhandelbaar qua formaat/gewicht. Montage zelf was dan weer niet zo'n probleem in portrait op pannendak.icecreamfarmer schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:44:
[...]
Wordt daar over terug gebeld.
Overigens zijn er hier mensen met grote panelen? Want tot nu vindt ik echt geen montage systemen voor panelen die langer zijn dan 2200mm (portret).
@G-addict: ik herken het probleem niet met mijn SMA 3.0. En ik begrijp de link tussen het Wifi probleem en het aflopen van je energiecontract ook niet helemaal. Ik ben met je eens dat het gewoon zou moeten werken hoor, daar niet van, maar aangezien het op het Wifi netwerk van de vorige eigenaar wel weer gewoon werkte (fijne service overigens!) zou het misschien ook iets met je netwerk zelf kunnen zijn? Gewoon een gedachtekronkel: deelt je router na een week een ander IP adres uit en blijft de SMA hangen op het oude IP adres? Misschien kun je eens proberen om in de router instellingen je SMA op een vast IP adres te zetten.
[ Voor 39% gewijzigd door dennisfr op 08-05-2023 12:22 ]
Klein vraagje mbt inductielussen en bekabeling. Tot zover ik weet ga je inductielussen tegen door plus en minkabels naast elkaar te leggen.
Ik ga een paneeltje op plat dak er bij plaatsen en een beetje schuiven om alles er goed op te krijgen. Hiervoor ga ik kant en klare kabels met mc4 kopen omdat ik geen (goedkope of dure) mc4 tang wil kopen en hier geen handigheid in hebt. Wat kan ik het best doen met eventuele overlengte van de kabels? Ik neem aan dat een paar keer 'netjes' oprollen niet de bedoeling is. Hoe pak ik dit het best aan?
De grootte van het hele systeem valt reuze mee, 7 panelen op 4 verschillende optimizer ingangen(Solar Edge M2640), max 640 kwp op een ingang. Dus misschien is het de vraag niet eens waard, maar het gaat er natuurlijk ook om om een nette installatie te houden.
Ik ga een paneeltje op plat dak er bij plaatsen en een beetje schuiven om alles er goed op te krijgen. Hiervoor ga ik kant en klare kabels met mc4 kopen omdat ik geen (goedkope of dure) mc4 tang wil kopen en hier geen handigheid in hebt. Wat kan ik het best doen met eventuele overlengte van de kabels? Ik neem aan dat een paar keer 'netjes' oprollen niet de bedoeling is. Hoe pak ik dit het best aan?
De grootte van het hele systeem valt reuze mee, 7 panelen op 4 verschillende optimizer ingangen(Solar Edge M2640), max 640 kwp op een ingang. Dus misschien is het de vraag niet eens waard, maar het gaat er natuurlijk ook om om een nette installatie te houden.
Vorige maand hebben wij zonnepanelen laten plaatsen.
Beide zijden van het schuin dak. Totaal 10 panelen van 400wp (Canadian Solar).
De woning ligt bijna perfect oost-west.
4 panelen aan de oostzijde, 1.600wp.
6 panelen aan de westzijde, 2.400wp.
De omvormer is een 3kw Goodwe.
In principe zijn we hier tevreden over.
Nu zie ik bij volledig zonnige dagen een maximaal vermogen wat langzaam oploopt tot ca. 2.500 watt.
/f/image/APXYFPa9APAil3MlInwWemJM.png?f=fotoalbum_large)
Bij dagen met bewolking worden de pieken afgetopt op 3.000 watt.
/f/image/OT1elXVWj8GddpA34gtl3ywH.png?f=fotoalbum_large)
De omvormer is 3.000 watt, zo was het aangeboden en mijn verwachting was ook dat dit voldoende zou zijn gezien de verdeling oost-west op het schuine dak.
Ik vraag me echter af of dit een beperking gaat zijn, wordt bij nog zonnigere dagen het totale vermogen afgetopt bij 3.000 watt of blijft het bij de pieken en is het effect marginaal?
Graag jullie mening voordat ik het bij de installateur leg.
Nu zie ik bij volledig zonnige dagen een maximaal vermogen wat langzaam oploopt tot ca. 2.500 watt.
/f/image/APXYFPa9APAil3MlInwWemJM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OT1elXVWj8GddpA34gtl3ywH.png?f=fotoalbum_large)
De omvormer is 3.000 watt, zo was het aangeboden en mijn verwachting was ook dat dit voldoende zou zijn gezien de verdeling oost-west op het schuine dak.
Ik vraag me echter af of dit een beperking gaat zijn, wordt bij nog zonnigere dagen het totale vermogen afgetopt bij 3.000 watt of blijft het bij de pieken en is het effect marginaal?
je kunt het even simuleren, dan weet je het zeker. Maar op het eerste oog ziet dit er prima uit hoor. Straks wordt het ook warmer = lager vermogen.Johan-1986 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:09:
Vorige maand hebben wij zonnepanelen laten plaatsen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meestal is het afpieken marginaal. nog geen 1% van je jaaropbrengst. bij jou nog veel minder denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 08-05-2023 14:13 ]
Zolang je plus en min naast elkaar houdt, maakt het niet uit. Losse kabel kun je beter zig-zaggen i.p.v. oprollen.Kanoet schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:06:
Klein vraagje mbt inductielussen en bekabeling. Tot zover ik weet ga je inductielussen tegen door plus en minkabels naast elkaar te leggen.
Als je geen MC4 tang wilt kopen/gebruiken, kijk dan eens naar Weidmüller PV-sticks, kost een eurotje meer voor de stekkers, maar dan heb je geen tang nodig. Afstrippen, twisten, erin klikken en klaar.Kanoet schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:06:
All-electric.
Ik ben idd wat gebrekig in m'n omschrijving idd, excuus. Zodra de omvormer geen verbinding met het netwerk heeft doet deze helemaal niks. De omvormer is overigens bedraad verbonden met het netwerk en niet via wifi.dennisfr schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:13:
[...]
@G-addict: ik herken het probleem niet met mijn SMA 3.0. En ik begrijp de link tussen het Wifi probleem en het aflopen van je energiecontract ook niet helemaal. Ik ben met je eens dat het gewoon zou moeten werken hoor, daar niet van, maar aangezien het op het Wifi netwerk van de vorige eigenaar wel weer gewoon werkte (fijne service overigens!) zou het misschien ook iets met je netwerk zelf kunnen zijn? Gewoon een gedachtekronkel: deelt je router na een week een ander IP adres uit en blijft de SMA hangen op het oude IP adres? Misschien kun je eens proberen om in de router instellingen je SMA op een vast IP adres te zetten.
Er is geen link tussen de wifi en mijn energiecontract, maar de energie die ik nu afneem kost vrijwel niks, vanaf 23 mei wordt het 4x zo duur. Dus dan zou ik er wat geruster op zijn als de nieuwe PV installatie ook werkt.
Voorlopig kom ik helemaal niet in de omvormer. Ik kan er spanning opzetten, maar ik kom er simpelweg niet in. Niet via wifi, niet via het bedrade netwerk en niet met een directe kabelverbinding tussen de omvormer en laptop.
?? Op 22 april schrijf je:G-addict schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:29:
[...]
Ik ben idd wat gebrekig in m'n omschrijving idd, excuus. Zodra de omvormer geen verbinding met het netwerk heeft doet deze helemaal niks. De omvormer is overigens bedraad verbonden met het netwerk en niet via wifi.
Er is geen link tussen de wifi en mijn energiecontract, maar de energie die ik nu afneem kost vrijwel niks, vanaf 23 mei wordt het 4x zo duur. Dus dan zou ik er wat geruster op zijn als de nieuwe PV installatie ook werkt.
Voorlopig kom ik helemaal niet in de omvormer. Ik kan er spanning opzetten, maar ik kom er simpelweg niet in. Niet via wifi, niet via het bedrade netwerk en niet met een directe kabelverbinding tussen de omvormer en laptop.
Daaruit had ik de conclusie getrokken dat het puur een communicatie issue was. Maar als ik het dus goed begrijp, levert de omvormer ook niet terug als de rode led knippert?G-addict schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:36:
Vraagje voor de SMA experts, knipperende rode led, maar geen storing in sunnyportal. Omvormer werkt verder goed en levert netjes terug.
Zie: G-addict in "SMA sunny boy 3.6 problemen."
En wat gebeurt er als je geen helemaal geen netwerkkabel aansluit? Tenzij ik er helemaal naast zit is een netwerkverbinding optioneel en niet noodzakelijk. Als de omvormer ook niet teruglevert is er iets serieuzers aan de hand (omvormer lijkt niet goed op te starten) en is het communicatieissue meer een gevolg dan een oorzaak.
Je DC spanningen zitten wel binnen de range van de omvormer neem ik aan?
Net gebeld met van de Valk maar die kunnen volgens specs panelen aan tot 2200mm. Als ik echter goed kijk zitten de beugels aan de zijkant. Zou het veel uitmaken dat het paneel ca 8 cm uitsteekt tov de max?dennisfr schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:13:
[...]
Nou, ik heb Hyundai panelen van 2056mm hoog die waren eigenlijk al vrij onhandelbaar qua formaat/gewicht. Montage zelf was dan weer niet zo'n probleem in portrait op pannendak.
Aan zigzaggen had ik niet gedacht. Ik zie het ook niet helemaal voor me hoe je dat netjes opbind trouwens.Martin7182 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:21:
[...]
Zolang je plus en min naast elkaar houdt, maakt het niet uit. Losse kabel kun je beter zig-zaggen i.p.v. oprollen.
Bedankt voor de tip!RonJ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:22:
[...]
Als je geen MC4 tang wilt kopen/gebruiken, kijk dan eens naar Weidmüller PV-sticks, kost een eurotje meer voor de stekkers, maar dan heb je geen tang nodig. Afstrippen, twisten, erin klikken en klaar.
Als die stekkers zo foolproof zijn denk ik dat ik voor die PV-sticks ga. De kwaliteit is dus ook goed? Op deze manier hoef ik geen 3 verschillende maten te bestellen(om alles in één keer af te ronden) en een deel terug te sturen.
De omvormer levert wel terug als de rode led knippert, maar die rode led hoort niet te knipperen.dennisfr schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:42:
[...]
?? Op 22 april schrijf je:
[...]
Daaruit had ik de conclusie getrokken dat het puur een communicatie issue was. Maar als ik het dus goed begrijp, levert de omvormer ook niet terug als de rode led knippert?
En wat gebeurt er als je geen helemaal geen netwerkkabel aansluit? Tenzij ik er helemaal naast zit is een netwerkverbinding optioneel en niet noodzakelijk. Als de omvormer ook niet teruglevert is er iets serieuzers aan de hand (omvormer lijkt niet goed op te starten) en is het communicatieissue meer een gevolg dan een oorzaak.
Je DC spanningen zitten wel binnen de range van de omvormer neem ik aan?
Inmiddels brand of knippert er geen enkele led meer en wordt er niks meer opgewekt volgens de homewizard p1 meter.
Ik zou idd verwachten dat de omvormer het zonder netwerk ook moet doen. Maar dat is dus niet het geval. Misschien heb ik een verkeerde link gelegd met opwekken en netwerk maar dit was m'n eerste constatering. Qua dc spanning zit ik binnen de specs met 10 375Wp panelen in 1 string.
Op zich niet. Als je meerdere rijen achter elkaar zet, kan de volgende rij wel last hebben van schaduwval van de vorige.icecreamfarmer schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:57:
[...]
Net gebeld met van de Valk maar die kunnen volgens specs panelen aan tot 2200mm. Als ik echter goed kijk zitten de beugels aan de zijkant. Zou het veel uitmaken dat het paneel ca 8 cm uitsteekt tov de max?
Dat ga ik dus niet doen want daarom wil ik portrait.dennisfr schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:45:
[...]
Op zich niet. Als je meerdere rijen achter elkaar zet, kan de volgende rij wel last hebben van schaduwval van de vorige.
edit: zie net dat dit in eigen topic moet. Excuus.
[ Voor 96% gewijzigd door !GN!T!ON op 08-05-2023 17:43 ]
Dit telnr geprobeerd: +31 302 492 000 ?G-addict schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:09:
Bellen lukt niet
Ik kwam laatst ook een metertje of 5 te kort ivm een uitbreiding en wat herplaatsen.Kanoet schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:06:
Heb toen deze gehaald: https://www.hornbach.nl/p...neel-mc4-300-cm/10474158/
2 x 300 cm in 1 doos,
Als je daar even deze link toont https://rayonics.nl/solar-mc4-verlengkabel-3-meter.html
Krijg je ze voor 16,35 mee
Het is wel nogal stugge kabel, dus een paar keer schelden hoort erbij
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Welke omvormers zijn geschikt voor 6 panelen a 410Wp waarbij de omvormer buiten komt?
Enphase, Hoymiles en Ap systems kunnen dit. zijn er nog meer?
Enphase, Hoymiles en Ap systems kunnen dit. zijn er nog meer?
@blanken17 verreweg de meeste omvormers zijn IP44 of beter en dus geschikt voor buiten.
Misschien zelfs alle moderne, want de enigen die ik ken die niet voor buiten geschikt zijn, zijn de primitieve Steca500 en Soladin600.
Misschien zelfs alle moderne, want de enigen die ik ken die niet voor buiten geschikt zijn, zijn de primitieve Steca500 en Soladin600.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als ik alles goed heb ingevuld, kom ik op maximaal 2.814 watt. Dan zou het goed moeten gaan en alleen piekjes na bewolking iets aftoppen verwacht ik.de Peer schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:11:
[...]
je kunt het even simuleren, dan weet je het zeker. Maar op het eerste oog ziet dit er prima uit hoor. Straks wordt het ook warmer = lager vermogen.
Meestal is het afpieken marginaal. nog geen 1% van je jaaropbrengst. bij jou nog veel minder denk ik.
Nou, het is al weer mei en de installatieautomaat is nog steeds niet uitgevallen in huize Dre. De test duurt nu al 10 jaar.
Hiermee trek ik ook meteen de conclusie dat 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer zonder problemen gaat op een 16 Ampère automaat. Al 10 jaar achter elkaar.
Zo ziet een stralende dag eruit.
/f/image/NchLIxfn2bx2qJM6lOfH3Lzb.png?f=fotoalbum_large)
Gemeten in de meterkast. De spanning in de meterkast is circa 240 Volt.
Hiermee trek ik ook meteen de conclusie dat 5080 Wp op een 4200 Watt omvormer zonder problemen gaat op een 16 Ampère automaat. Al 10 jaar achter elkaar.
Naar mijn oordeel is dan automatisch het volgende mogelijk met bijpassende omvormer:Sterker nog, ik heb 5080 Wp aangesloten op een 16 Ampère automaat. Deze set zit op zuid met een hellinghoek van 30°. Met een jaaropbrengst van circa 1100 Wh/Wp doet de set het aardig qua kilowatts × uren. Het gaat bij mij al 2 3 4 5 6 7 8 9 10 jaar goed zonder problemen
Aangesloten op een Effekta 5000 StecaGrid 4200 (98,2% efficiency)
- 1× 25A hoofdzekering = maximaal 7,9 kWp zonder problemen
- 1× 35A hoofdzekering = maximaal 11,1 kWp zonder problemen
- 3× 25A hoofdzekering = maximaal 23,8 kWp zonder problemen
/f/image/NchLIxfn2bx2qJM6lOfH3Lzb.png?f=fotoalbum_large)
Klopt dat niet gewoon ongeveer met de curve van een B karakteristiek en een klein beetje mazzel @Dre? Als ik zo snel naar die curves kijk, kunnen die 3600 seconden op 113% vermogen werken? Jij zit daar met potentieel iets boven en omdat je spanning wat hoger is, wat minder ampere dus mogelijk idd beetje mazzel.
Ik zou zoiets niet perse aanraden. Ik zou er ook niet wakker van liggen. MAar aanmoedigen is een tweede
Verder is kWp zelf niet zoveel zeggend, maar gaat het om het vermogen van de omvormer (met uiteraard wel coldoende panelen om het te halen)
Ik zou zoiets niet perse aanraden. Ik zou er ook niet wakker van liggen. MAar aanmoedigen is een tweede
Verder is kWp zelf niet zoveel zeggend, maar gaat het om het vermogen van de omvormer (met uiteraard wel coldoende panelen om het te halen)
[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 08-05-2023 21:59 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Zie hier valkpro P10+ in portrait met lange panelen. Vond het er ook gek uit zien, maar ligt al een jaar uitstekend inclusief storm irmaicecreamfarmer schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:57:
[...]
Net gebeld met van de Valk maar die kunnen volgens specs panelen aan tot 2200mm. Als ik echter goed kijk zitten de beugels aan de zijkant. Zou het veel uitmaken dat het paneel ca 8 cm uitsteekt tov de max?
Dakopbouw plat dat vol leggen met zonnepanelen
@JvS
Geen idee. Een B16 automaat getest in een demo-groepenkast, opgesloten naast een paar andere koude automaten, krijg ik er niet uit met 19,2A. (testtijd meer dan 3 uur). Ga ik naar 22,4A dan een trip na 1609 seconden. De demo-groepenkast hing in een omgevingstemperatuur van 20°C. Met naastliggende warme automaten of een warme groepenkast (serverpark in meterkast bij sommige Tweakers
) zal een ander beeld geven 
Ik heb best veel verschillende installatieautomaten beproefd, en het valt me altijd op dat ze niet zomaar uitgaan. De uitschakelkarakteristiek is vaak gegeven bij 30°C, maar in de winter en voorjaar zal het in mijn meterkast dichterbij 15°C liggen.
Geen idee. Een B16 automaat getest in een demo-groepenkast, opgesloten naast een paar andere koude automaten, krijg ik er niet uit met 19,2A. (testtijd meer dan 3 uur). Ga ik naar 22,4A dan een trip na 1609 seconden. De demo-groepenkast hing in een omgevingstemperatuur van 20°C. Met naastliggende warme automaten of een warme groepenkast (serverpark in meterkast bij sommige Tweakers
Ik heb best veel verschillende installatieautomaten beproefd, en het valt me altijd op dat ze niet zomaar uitgaan. De uitschakelkarakteristiek is vaak gegeven bij 30°C, maar in de winter en voorjaar zal het in mijn meterkast dichterbij 15°C liggen.
[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 08-05-2023 22:12 ]
N=1, maar vlak na installatie, zo’n 10 jaar gelden klapte mijn 20A automaat er uit voor een SMA omvormer van 4 kVA. De installateur heeft toen een 25 A automaat gezet en die is nooit geklapt.Dre schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:48:
Nou, het is al weer mei en de installatieautomaat is nog steeds niet uitgevallen in huize Dre. De test duurt nu al 10 jaar.
[...]
Naar mijn oordeel is dan automatisch het volgende mogelijk met bijpassende omvormer:Dit op basis van N=1 en geen ingeschakelde verbruikers. YMMV.
[Afbeelding]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Een slecht aangesloten draad op de installatieautomaat kan ervoor zorgen dat de automaat warmer wordt en dus eerder aanspreekt. Ik zou zelf liever onderzoeken waarom een 20A eruit gaat bij een omvormer die maar 4 kVA kan leveren.Tommie12 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:18:
[...]
N=1, maar vlak na installatie, zo’n 10 jaar gelden klapte mijn 20A automaat er uit voor een SMA omvormer van 4 kVA. De installateur heeft toen een 25 A automaat gezet en die is nooit geklapt.
Dat onderzoeken ga ik niet meer doen. Feit is, in de installatiehandleiding stond: aansluiten met 25A.Dre schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:23:
[...]
Een slecht aangesloten draad op de installatieautomaat kan ervoor zorgen dat de automaat warmer wordt en dus eerder aanspreekt. Ik zou zelf liever onderzoeken waarom een 20A eruit gaat bij een omvormer die maar 4 kVA kan leveren.
De enige verklaring dienik,het is dat er mogelijk wat reactief vermogen was, waardoor de stroom toch hoger gaat.
P= U x I x cos phi
Sony A7 iv en wat recycled glas
4 kVA is al het reactief vermogen erbij. Met kW was het anders geweest.Tommie12 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:25:
[...]
Dat onderzoeken ga ik niet meer doen. Feit is, in de installatiehandleiding stond: aansluiten met 25A.
De enige verklaring dienik,het is dat er mogelijk wat reactief vermogen was, waardoor de stroom toch hoger gaat.
P= U x I x cos phi
Maarja, een 4 kVA omvormer die erg veel blindvermogen levert is nieuw voor mij. Ik had graag je metingen met stroomtang gezien hoeveel stroom er dan liep
Maar hoelang zijn jouw uiteindelijke panelen geworden? Want dat steekt mij nu nog dat het net niet via de specs is. Zie dat ze bij jou ook uitsteken .JvS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:58:
[...]
Zie hier valkpro P10+ in portrait met lange panelen. Vond het er ook gek uit zien, maar ligt al een jaar uitstekend inclusief storm irma
Dakopbouw plat dat vol leggen met zonnepanelen
Jazeker, vorige week al. Kreeg hetzelfde keuzemenu als dat van sma benelux. Ik denk dan ook dat het nummer gewoon doorgeschakeld is.
Vandaag zag ik, vlak voor de zon onder ging, dat mijn omvormer aangaf nog 0,5-2W op te leveren, maar de MID meter die ertussen zit gaf -18W aan.
Moet zo’n omvormer dan niet gewoon uit gaan als deze meer verbruikt dan oplevert
Moet zo’n omvormer dan niet gewoon uit gaan als deze meer verbruikt dan oplevert
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik heb wat plannen voor een zonwerende veranda achter mijn huis en zoek hiervoor eigenlijk doorzichtige panelen van 1 bij 2 meter. Ik vind zelf de glasplaten met ingelegde cellen wel grappig maar esthetisch zijn egale panelen wel mooier. Het valt echter niet mee om deze te vinden. Meestal moet je er meteen een hele veranda bij kopen. Blijkbaar is het spul er wel maar leveranciers en fabrikanten kan ik niet echt vinden. Zeker niet voor de moderne 1 bij 2 meter afmetingen.
Zijn er hier mensen die suggesties hebben?
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Hoe moet de omvormer dan weten wanneer hij weer genoeg stroom van de panelen krijgt om netto positief te zijn? Meeste omvormers gaan (pas) "uit" als er geen stroom loopt over de DC.Ethirty schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:20:
Regeren is vooruitschuiven
18 Watt is ook bijna niet te begrijpen. Hoeveel geeft-ie midden in de nacht aan? Ben je hier niet inductiestroom aan het meten misschien?
Volgens mij moet je een omvormer ontwerpen zodat hij op DC stroom loopt, niet op AC stroom. Dan gaat hij 's nachts vanzelf uitT-MOB schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 06:46:
[...]
Hoe moet de omvormer dan weten wanneer hij weer genoeg stroom van de panelen krijgt om netto positief te zijn? Meeste omvormers gaan (pas) "uit" als er geen stroom loopt over de DC.
Kwaliteit is goed, zoals je van een Duits product verwacht. Was een tip van andere tweakers, die ook allemaal tevreden waren.Kanoet schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:00:
[...]
Bedankt voor de tip!
Als die stekkers zo foolproof zijn denk ik dat ik voor die PV-sticks ga. De kwaliteit is dus ook goed? Op deze manier hoef ik geen 3 verschillende maten te bestellen(om alles in één keer af te ronden) en een deel terug te sturen.
All-electric.
Dat zeg ik toch ook, dat de omvormer op de DC-spanning reageert. Alleen op DC laten lopen lijkt me lastig/onwenselijk omdat hij dan gaat pendelen in situaties met weinig licht.Martin7182 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:23:
[...]
Volgens mij moet je een omvormer ontwerpen zodat hij op DC stroom loopt, niet op AC stroom. Dan gaat hij 's nachts vanzelf uit
Ben wel eens met JvS dat 18W wel veel is voor een omvormer die niets doet. Wifi, een simpele controller... veel meer kan ik niet bedenken dat stroom pakt.
Regeren is vooruitschuiven
Vorig jaar heb ik 9x Trina Vertex TSM-385DE09.05 met een breedte maat van 1096 mm op mijn garage gelegd. Na een verbouwing kan ik hier nog een rij van 9 onder hebben maar helaas kan ik dit type nergens meer krijgen.
Heeft iemand van jullie nog een idee? De werkende breedte van 1096mm is nogal een vreemde eend in de bijt en dit had ik vorig jaar niet verwacht.
Heeft iemand van jullie nog een idee? De werkende breedte van 1096mm is nogal een vreemde eend in de bijt en dit had ik vorig jaar niet verwacht.
Heb je niets kunnen vinden bij https://gathering.tweaker...ote_message/75282820#bipv ?NBK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 01:50:
Ik heb wat plannen voor een zonwerende veranda achter mijn huis en zoek hiervoor eigenlijk doorzichtige panelen van 1 bij 2 meter. Ik vind zelf de glasplaten met ingelegde cellen wel grappig maar esthetisch zijn egale panelen wel mooier. Het valt echter niet mee om deze te vinden. Meestal moet je er meteen een hele veranda bij kopen. Blijkbaar is het spul er wel maar leveranciers en fabrikanten kan ik niet echt vinden. Zeker niet voor de moderne 1 bij 2 meter afmetingen.
Voldoende hysterese is de oplossing tegen pendelen. Je mist op slechte dagen dan mogelijk ietsje opbrengst. Maar wat omvormers nu doen is gemiddeld niet veel beter denk ik; mijn twee GoodWe omvormers blijven elke dag +/- nog een uur aan nadat de teruglevering gestopt is. Per omvormer ongeveer 8 á 10 W. Ik zal het nog eens meten met de slimme meter d.m.v. uitzetten van alle groepen behalve PV. Het mogelijke gevaar van een losse meter is blind vermogen. De slimme meter meet dat niet als het goed is, en mocht hij het toch meten dan betaal je er ook voor (dus telt het mee, letterlijk).T-MOB schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:47:
[...]
Dat zeg ik toch ook, dat de omvormer op de DC-spanning reageert. Alleen op DC laten lopen lijkt me lastig/onwenselijk omdat hij dan gaat pendelen in situaties met weinig licht.
Ben wel eens met JvS dat 18W wel veel is voor een omvormer die niets doet. Wifi, een simpele controller... veel meer kan ik niet bedenken dat stroom pakt.
Martin7182 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:23:
[...] Volgens mij moet je een omvormer ontwerpen zodat hij op DC stroom loopt, niet op AC stroom. Dan gaat hij 's nachts vanzelf uit
Tenzij een omvormer 24/7 via het netwerk bereikbaar is, zal een omvormer altijd eerst zijn eigen besturing van voldoende vermogen voorzien, dan de tussenspanning gaan opbouwen, de netvetbinding gaan controleren, en dan de vermogens trap met het net verbinden en gaan terugleveren.T-MOB schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:47:
[...] Dat zeg ik toch ook, dat de omvormer op de DC-spanning reageert. Alleen op DC laten lopen lijkt me lastig/onwenselijk omdat hij dan gaat pendelen in situaties met weinig licht.
Bij iedere stap neemt het benodigde vermogen toe, en zou de omvormer kunnen zien of er genoeg beschikbaar is voor de volgende stap.
Dat pendelen in weinig licht situaties is het klikken van het net-relais wat bij het opstarten of eind van de dag geregeld voorkomt.
Dat lijkt me nogal logisch eigenlijk. Je topt af op 4200W bij 240 Volt. Dat is dus 17.5 ampere. Het aantal aangesloten panelen is niet van belang, al knoop je er 10000Wp aan het blijft 17.5 ampere.Dre schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:48:
[...]
Naar mijn oordeel is dan automatisch het volgende mogelijk met bijpassende omvormer:Dit op basis van N=1 en geen ingeschakelde verbruikers. YMMV.
[Afbeelding]
Dat is slechts 9,3% overbelasting voor de B16, en valt ruim buiten de grafiek waarin een automaat reageert.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Beetje zoeken zijn ze toch wel te vinden?JL-IP(!) schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:39:
Vorig jaar heb ik 9x Trina Vertex TSM-385DE09.05 met een breedte maat van 1096 mm op mijn garage gelegd. Na een verbouwing kan ik hier nog een rij van 9 onder hebben maar helaas kan ik dit type nergens meer krijgen.
https://www.winkelman-zon...908-405wp-zwart-fram.html
Als er niet genoeg stroom is om zichzelf aan te houdenT-MOB schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 06:46:
[...]
Hoe moet de omvormer dan weten wanneer hij weer genoeg stroom van de panelen krijgt om netto positief te zijn? Meeste omvormers gaan (pas) "uit" als er geen stroom loopt over de DC.
Ding hangt in een schuur ver van het huis, dus geen monitoring. Meter hangt direct tussen de omvormer en de alamat met minimale bedrading.JvS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:10:
18 Watt is ook bijna niet te begrijpen. Hoeveel geeft-ie midden in de nacht aan? Ben je hier niet inductiestroom aan het meten misschien?
#team_UTC+1
@onetime Wat er ondertussen niet allemaal "pendelt": Eerst waren het de cv-ketels, sinds kort de warmtepompen en nu ook nog de omvormers. En pendelen is per definitie (of perceptie) niet goed en eerder okkult want niet te doorzien.
P.S.: Er zijn mensen die kunnen niet tegen het klik/klak van het relais (=pendelende omvormer)
en kiezen om die reden voor een enphase systeem.
P.S.: Er zijn mensen die kunnen niet tegen het klik/klak van het relais (=pendelende omvormer)
en kiezen om die reden voor een enphase systeem.
[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 09-05-2023 13:04 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Beetje zoeken zegt'ie. Ik heb de laatste pagina van het internet gevonden en deze zat er toen niet tussen. Dank.maxoss schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:52:
[...]
Beetje zoeken zijn ze toch wel te vinden?
https://www.winkelman-zon...908-405wp-zwart-fram.html
Toch iets beter je best doenJL-IP(!) schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:14:
[...]
Beetje zoeken zegt'ie. Ik heb de laatste pagina van het internet gevonden en deze zat er toen niet tussen. Dank.
https://www.stralendgroen...trina-solar-vertex-400wp/
maxoss schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:47:
[...]
Toch iets beter je best doen![]()
https://www.stralendgroen...trina-solar-vertex-400wp/

Nogmaals dank.
Voor een klein schuin dak wil ik 1 zonnepaneel plaatsen van Canadian Solar(2261x1134). Alleen de 550wP versie.
Ik zou deze eigenlijk met 3 balken willen installeren ipv 2.
De meeste winkels hebben een montageset met 2 balken. Is dat wel voldoende?
Schuin dak montage set; https://www.budget-solar....le-rails-a-132788882.html
Zonnepaneel: https://www.budget-solar....r-frame.html?id=279969845
Ik woon in een woonwijk. Het dak is ongeveer op 45 graden.
Zo'n beetje álle panelen zitten met 2 vast, waarom zou jij er 3 nodig hebben?Animal schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:10:
Voor een klein schuin dak wil ik 1 zonnepaneel plaatsen van Canadian Solar(2261x1134). Alleen de 550wP versie.
#team_UTC+1
Ja.
[ Voor 27% gewijzigd door swat! op 09-05-2023 15:44 ]
EV6 Plus
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
[/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren