Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.217 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:31
Ethirty schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:39:
[...]

Zo'n beetje álle panelen zitten met 2 vast, waarom zou jij er 3 nodig hebben?
Omdat deze extra groot zijn? Kan ik ze veilig monteren met 2 balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:10
Ik ga mijn Solaredge SE8K 3-fase omvormer uitbreiden met 8 panelen.
Er hangen nu 30 panelen aan met P300 en P370 optimizers op 1 string. Daar komt nu 8x S440 bij. Ik heb al begrepen dat de optimizers compatible zijn met elkaar.

I.v.m. routing van kabels worden de panelen nu opgedeeld in 2 strings. In de datasheet van de S440 staat dat er minimaal 16 S440 optimizers op een string moeten zitten. Dat wordt nu 10x P300 + 8x S440. Kan dit kwaad? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:17
Bij familie help ik met 6 panelen op een garagedak voor een Zuid opstelling zonder schaduw.

De spullen gaan van Winkelman komen:
6x 420W = 2520Wp.
Vmp = 32,04V
Voc = 38,15V

Ik last in de openingspost dat overdimensioneren mogelijk is.
Kan ik dan toe met de Growatt MIC1500 of kost dat rendement?
En dan liever de MIC2000? De laatste gaat tot 2800W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH9gaAzcbjhU0XK1ZoMaGSTZQLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9uNaY3EkStX1HwndYDKzNqhX.png?f=fotoalbum_large

update:
Dank aan @Septillion hieronder voor de simulatie-link en max. amperage tip!
Het moet de MIC2000 worden voor het meeste rendement.

[ Voor 8% gewijzigd door Rob Z op 09-05-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:10

DIY

Animal schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:44:
Omdat deze extra groot zijn? Kan ik ze veilig monteren met 2 balken?
Ja hoor. Klemmen op de lange kant tussen ⅛ en ¼ vanaf de hoek. Zo zitten ze hier ook vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Rob Z Even simuleren geeft je antwoord. Maar mijn gevoel zegt de MIC2000TL-X.

Zie overigens wel dat al deze omvormers al heeeel iets gaan aftoppen omdat ze max 13A doen. En 420W @ 32V = 13.1A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:30
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:40:
Ik ga mijn Solaredge SE8K 3-fase omvormer uitbreiden met 8 panelen.
Er hangen nu 30 panelen aan met P300 en P370 optimizers op 1 string. Daar komt nu 8x S440 bij. Ik heb al begrepen dat de optimizers compatible zijn met elkaar.

I.v.m. routing van kabels worden de panelen nu opgedeeld in 2 strings. In de datasheet van de S440 staat dat er minimaal 16 S440 optimizers op een string moeten zitten. Dat wordt nu 10x P300 + 8x S440. Kan dit kwaad? :?
Hoe gaan de panelen in elke string liggen? Niet alles gaat maar goed met solaredge.

Simulatie met Se designer is wat mij betreft niet optioneel;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ronald schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:43:
[...]

Hoe gaan de panelen in elke string liggen? Niet alles gaat maar goed met solaredge.

Simulatie met Se designer is wat mij betreft niet optioneel;)
Heb helaas geen toegang tot de SE Designer tool. Probeerde net in te loggen maar kreeg 'A problem occurred while loading the user's details!'

String 1: 10x 260wp, P300 + 10x 310wp P370
String 2: 10x 260wp P300 + 8x 400wp S440

Kan ze ook allemaal in 1 string gooien. Heeft dat voordeel?

[ Voor 8% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-05-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:50:
[...]

Heb helaas geen toegang tot de SE Designer tool. Probeerde net in te loggen maar kreeg 'A problem occurred while loading the user's details!'

String 1: 10x 260wp, P300 + 10x 310wp P370
String 2: 10x 260wp P300 + 8x 400wp S440

Kan ze ook allemaal in 1 string gooien. Heeft dat voordeel?
Zo uit de losse pols: ja dat heeft voordeel.

Se designer kan niet met je gebruikers account. Ander e-mail adres gebruiken. Hulp in Solaredge topic. Daar is tevens te lezen wanneer er problemen op kunnen treden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Iemand nog een goed idee om panelen vertikaal aan een paal te bevestigen? Zat te denken aan clickfit staaldak zonder rails. Maar gaat dat goed of is er een slimmer idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ronald schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:06:
[...]

Zo uit de losse pols: ja dat heeft voordeel.

Se designer kan niet met je gebruikers account. Ander e-mail adres gebruiken. Hulp in Solaredge topic. Daar is tevens te lezen wanneer er problemen op kunnen treden.
Wat is het voordeel om alle panelen op 1 string te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:50:
[...]

Wat is het voordeel om alle panelen op 1 string te gooien?
In het algemeen functioneert een solaredge systeem beter met lange strings.

Maar omdat je niet de exacte ligging van de 2 sets hebt gegeven. Azimut én helling kan ik alleen heel generiek iets zeggen. Lees topicstart SE topic aandachtig door…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Eh, nee. dat was even worstelen door alle 404 pagina's maar uiteindelijk kwam ik daar niks nuttigs tegen.

Maar verder heeft niemand een idee?

Om nou een hele veranda te kopen om deze vervolgens weg te gooien is ook niet echt duurzaam :/

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ronald schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:09:
[...]
In het algemeen functioneert een solaredge systeem beter met lange strings.

Maar omdat je niet de exacte ligging van de 2 sets hebt gegeven. Azimut én helling kan ik alleen heel generiek iets zeggen. Lees topicstart SE topic aandachtig door…
Het gekke is, hang ik alles aan 1 string dat kom ik op 150% oversizing.
Verdeel ik over 2 strings dan kom ik op 137% oversizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zh1ObOQTXyD6_8bmmqawtuWlPho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/49sAZ8ietomQ0Y5CUSnjsBnp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:14

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik krijg de laatste tijd steeds meer verbindings problemen met de Goodwe omvormer en mijn Ziggo Modem, dit omdat de verbinding eigenlijk nooit goed geweest is en modem in de meterkast zit en omvormer op zolder.

Indien ik mijn omvormer verbind met mijn eigen interne netwerk via mijn Asus router heb ik altijd het probleem dat hij geen verbinding maakt de server. Weet iemand waarom en wat er precies geblokt wordt?

Ik heb namelijk een router op zolder staan dus die verbinding zou uitstekend zijn indien werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:43
Xqlus1ve schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:19:
Ik krijg de laatste tijd steeds meer verbindings problemen met de Goodwe omvormer en mijn Ziggo Modem, dit omdat de verbinding eigenlijk nooit goed geweest is en modem in de meterkast zit en omvormer op zolder.

Indien ik mijn omvormer verbind met mijn eigen interne netwerk via mijn Asus router heb ik altijd het probleem dat hij geen verbinding maakt de server. Weet iemand waarom en wat er precies geblokt wordt?

Ik heb namelijk een router op zolder staan dus die verbinding zou uitstekend zijn indien werkend.
Is het misschien zo, dat die Aus router alleen op 5Ghz netwerk staat ingesteld en de Goodwe alleen 2.4Ghz ondersteunt, of vice versa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

dennisfr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Is het misschien zo, dat die Aus router alleen op 5Ghz netwerk staat ingesteld en de Goodwe alleen 2.4Ghz ondersteunt, of vices versa?
Nee, ik heb zowel een 5 als en een 2,4 netwerk. Maar zodra ik de Goodwe verbind in mijn Asus netwerk dan krijg ik geen verbinding met de SEMS server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 21:49
Xqlus1ve schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:41:
[...]

Nee, ik heb zowel een 5 als en een 2,4 netwerk. Maar zodra ik de Goodwe verbind in mijn Asus netwerk dan krijg ik geen verbinding met de SEMS server.
Hebben de 5 en 2,4 een eigen naam (ssid)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

wizzopa schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:07:
[...]

Hebben de 5 en 2,4 een eigen naam (ssid)
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:04
Is een ethernetkabel geen oplossing? (als je router toch in de buurt staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

LooneyTunes schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Is een ethernetkabel geen oplossing? (als je router toch in de buurt staat)
Zit enkel een wifi module op, anders moet ik een ethernet module aanschaffen ala 50/60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Nou na een hoop gekut is de omvormer momenteel verbonden via een guest netwerk, en nu werkt het wel 8)7

Achterlijk gedoe van Goodwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
Xqlus1ve schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:19:
Nou na een hoop gekut is de omvormer momenteel verbonden via een guest netwerk, en nu werkt het wel 8)7

Moet toch haast een Port zijn die dicht staat

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:04
Xqlus1ve schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:19:

Wat nog zou kunnen is dat je netwerknaam een "illegaal" karakter heeft.
Ik weet dat Omnik daar last van had, die kon niet verbinden met netwerknamen met streepjes er in (en nog wel andere achterlijke regeltjes zoals een maximum wachtwoordlengte van 8 8)7 ).
Mogelijk dat Goodwe (die uiteindelijk van een zelfde soort WiFi module gebruik maakt) ook dat soort (ongedocumenteerde) fratsen heeft.
Zelf heb ik de handel vanaf dag 1 al aan een lan verbinding hangen, dus geen ervaring met de combinatie WiFi en Goodwe (zelfs een Faraday kooi gemaakt om de WiFi tegen te houden van mijn LAN/WiFi-module).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23

Wellicht mosterd na de maaltijd; ik had ook een dergelijk probleem en heb het opgelost d.m.v. handmatig kiezen van een vrij kanaal i.p.v. automatisch (KPN modem). Het bleek dat het modem zelf een kanaal koos dat ook door de buren wordt gebruikt. Op zolder heb ik ook een router, maar die staat zoveel mogelijk uit.

Vrije kanalen scan ik met de Andoid WiFi Analyzer app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 10:30
Vraag. Op dit moment heb thuis al 39 PV panelen liggen. Dat is helaas net niet genoeg om een All-electric huis en twee EV's te compenseren. Ik wil er dus wat panelen bij gaan leggen. Er liggen nu 18 panelen op een Oost orentietatie en 21 op Zuid. Ik kan er nu nog 9 extra kwijt op West orentatie en 6 op Zuid. Dan krijg ik een omvormer met twee strings. Eentje voor de west kant en eentje voor zuid kant. Aan die 9 op West heb ik nog net niet genoeg om mijn verbruik te compenseren. Dan heb ik eigenlijk minstens 4 op zuid erbij nodig.

Reden waarom ik twijfel over die 6 extra panelen is omdat ik dan over de 50 PV panelen ga als particulier. Verzekeraars kunnen daar blijkbaar heel moeilijk om doen en extra inspectie eens in de 3-5 jaar afdwingen.

Heeft iemand hier ervaring en/of een advies over die max van 50 panelen?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
GAEvakYD schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:20:
Vraag. Op dit moment heb thuis al 39 PV panelen liggen. Dat is helaas net niet genoeg om een All-electric huis en twee EV's te compenseren. Ik wil er dus wat panelen bij gaan leggen. Er liggen nu 18 panelen op een Oost orentietatie en 21 op Zuid. Ik kan er nu nog 9 extra kwijt op West orentatie en 6 op Zuid. Dan krijg ik een omvormer met twee strings. Eentje voor de west kant en eentje voor zuid kant. Aan die 9 op West heb ik nog net niet genoeg om mijn verbruik te compenseren. Dan heb ik eigenlijk minstens 4 op zuid erbij nodig.

Reden waarom ik twijfel over die 6 extra panelen is omdat ik dan over de 50 PV panelen ga als particulier. Verzekeraars kunnen daar blijkbaar heel moeilijk om doen en extra inspectie eens in de 3-5 jaar afdwingen.

Nog nooit van gehoord. Heb je een bron?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

GAEvakYD schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:20:

Waarom denk je dat? heb je daar een bron voor?
tsja ik heb er 63 maar hier had ik nog nooit van gehoord. in mijn polis wordt er niets over genoemd in ieder geval. Beetje vreemd ook als om het aantal panelen zou gaan want dat zegt niet zo gek veel.

je hebt het over een extra inspectie, maar doorgaans is er in het geheel geen inspectie hoor, in Nederland dan.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 10-05-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 10:30
BarryH schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Nog nooit van gehoord. Heb je een bron?
de Peer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Waarom denk je dat? heb je daar een bron voor?

[...]

tsja ik heb er 63 maar hier had ik nog nooit van gehoord. in mijn polis wordt er niets over genoemd in ieder geval. Beetje vreemd ook als om het aantal panelen zou gaan want dat zegt niet zo gek veel.

je hebt het over een extra inspectie, maar doorgaans is er in het geheel geen inspectie hoor, in Nederland dan.
Vermoedelijk is het dan een broodje aap. Iemand zei dit afgelopen week tegen mij op een verjaardag. Ik was gaan googelen en kwam op dit soort artikelen uit:
https://www.veldsink.nl/s...e%20Scope%2012%20keuring.

Echter proberen die zelf een keuring te verkopen, dus dat is wij van WC eend.

Mijn installateur geeft nu aan dat ik bij mijn verzekeraar even moet checken in de voorwaarden. Of daar een maximum vermeld staat en/of dat er een meldplicht is bij uitbreiding. Net gecontroleerd en bij mijn installateur is beide niet van toepassing.

Maar goed om te horen dat jullie dit dus ook niet kennen en er dus meer mensen die zijn die dit soort aantallen panelen nodig hebben. :) :)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 06:59
Goedemiddag,

Op onze nieuwbouw woning liggen 19*375WP panelen, oriëntatie Zuid-Oost.
Omdat deze panelen momenteel door een installatiefout op een 1 fase omvormer van 6000W zitten, wordt de volgende oplossingen aangeboden:

-2x 1 fase omvormer: Type S6-GR1P3.6K
-1x 3 fase omvormer: Type S5-GR3P6K
-1x 3 fase omvormer: Type S5-GR3P8K: Deze is bestemd voor hogere piekopbrengst, maar zal later in schakelen en eerder uitschakelen bij lagere vermogens/instraling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbZ17Hq0gXh90xnfHoC2EZfUY1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hwr8GIKkWJeS4CZCq9yo6MEh.jpg?f=fotoalbum_large

Welke optie zouden jullie nemen o.b.v. bovenstaand foto van het dak en verdeling van de panelen?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:44

Zenix

BOE!

PSP123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:01:
Goedemiddag,

Omdat deze panelen momenteel door een installatiefout op een 1 fase omvormer van 6000W zitten, wordt de volgende oplossingen aangeboden:

-1x 3 fase omvormer: Type S5-GR3P8K: Deze is bestemd voor hogere piekopbrengst, maar zal later in schakelen en eerder uitschakelen bij lagere vermogens/instraling.

[Afbeelding]

Welke optie zouden jullie nemen o.b.v. bovenstaand foto van het dak en verdeling van de panelen?!
De laatste, volgens datasheet van Solis is opstartspanning hetzelfde
https://www.ginlong.com/solarinverter5/3-20k_s5_nl.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
GAEvakYD schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:29:
[...]

[...]

Vermoedelijk is het dan een broodje aap. Iemand zei dit afgelopen week tegen mij op een verjaardag. Ik was gaan googelen en kwam op dit soort artikelen uit:

Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar is blijkbaar wel een ding vanuit de verzekeraars (zie Avero Achmea) zelf. Maar zo te zien geldt dit alleen voor zakelijke verzekeringen, daarbij was me wel bekend dat dit steeds meer wordt geeist. Is ook niet heel raar gezien de toenemende hoeveelheid branden door prutswerk en de veel hogere schadelast als het fout gaat.

Evengoed kan het nooit kwaad om het toch even bij je verzekering na te vragen, vooraf een kleine moeite, achteraf kan het vreselijk veel gezeik opleveren. Denk naast keuringseisen bijv. ook aan een bepaalde waardegrens voor dit soort installaties.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 10-05-2023 15:19 ]

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
Goedemiddag,

[Afbeelding]

Hamvraag hierbij: Wil je nu of in de nabije toekomst de installatie nog uitbreiden? Op dit dak, dan wel elders op de uitbouw/schuur/carport/whatever?

En wil je in de toekomst (de optie voor) een accu/backup mogelijkheid hebben en zo ja, voor het hele huis of een beperkte set gebruikers?

spoiler:
Wat een ontzettend lelijke layout krijg je zo voor een nieuwbouwwoning. Had men bij het ontwerpen van de woning nou niet even 5 minuten langer kunnen nadenken over een betere plaatsing van/oplossing voor die pijpjes?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
RonJ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:18:
[...]

Hamvraag hierbij: Wil je nu of in de nabije toekomst de installatie nog uitbreiden? Op dit dak, dan wel elders op de uitbouw/schuur/carport/whatever?

En wil je in de toekomst (de optie voor) een accu/backup mogelijkheid hebben en zo ja, voor het hele huis of een beperkte set gebruikers?

spoiler:
Wat een ontzettend lelijke layout krijg je zo voor een nieuwbouwwoning. Had men bij het ontwerpen van de woning nou niet even 5 minuten langer kunnen nadenken over een betere plaatsing van/oplossing voor die pijpjes?
In de toekomst willen we wellicht uitbreiden op de garage, afhankelijk wat deze set opbrengt. (Dit i.c.m. het laden van een elek auto) Accu als salderen volledig is afgeschaft.
Maar als de opstartspanning gelijk is tussen de twee 3 fasen omvormer is de Type S5-GR3P8K dus het beste?

Ja, ben al blij dat ze de pijpjes zo hebben geplaatst dat het geen schaduw veroorzaakt op de panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
PSP123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:28:
[...]

In de toekomst willen we wellicht uitbreiden op de garage, afhankelijk wat deze set opbrengt. (Dit i.c.m. het laden van een elek auto) Accu als salderen volledig is afgeschaft.
Maar als de opstartspanning gelijk is tussen de twee 3 fasen omvormer is de Type S5-GR3P8K dus het beste?

Ja, ben al blij dat ze de pijpjes zo hebben geplaatst dat het geen schaduw veroorzaakt op de panelen.
spoiler:
Back to the 80s: Space invader op je dak

Ja die 8kW gewoon meepakken.

Garage zal je minimaal met 7 panelen moeten doen; ander start die string niet goed. Liefst meer; amper schaduw management zo dicht bij minimum Vmpp.

De 6kW enkelfase verwacht ik dat hij nu 2 strings gebruikt. 19 panelen geven teveel voor de meeste enkelfase omvormers, maar 3 fase kunnen meer hebben.

Mijn voorkeur zou zijn om er 1 string van te maken. Dat is weinig werk, strings kunnen bij omvormer op elkaar gekoppeld worden.

Zo heb je ook de 2e tracker vrij voor garage.
Van plan dat zelf te doen? Installateurs zijn niet happig op bestaande installaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
RonJ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:18:
spoiler:
Helemaal mee eens.
Sterker nog, die pijpjes hadden ook tijdens het plaatsen van de PV nog wel naar het andere dakvlak gekund. Dan had de rij bovenaan gewoon vol gelegd kunnen worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
PSP123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:28:
[...]

Dan zou je even moeten kijken/narekenen of de bestaande 19 stuks op 1 MPPT/string kunnen op die -8K. Dan heb je de 2e vrij voor de garage. Helaas heeft deze geen 3e MPPT op dit vermogen (itt veel concurrenten).

Opstartspanning zegt op zichzelf niks, het gaat om opstartvermogen. Dat wordt niet gespecificeerd in de datasheet. Het zou goed kunnen dat het niet of nauwelijks uitmaakt (zoals bij veel moderne "switching" omvormers), maar dat haal ik verder nergens uit de gegevens van de fabrikant.

Als de garage er later bij kan op de 2e MPPT zou ik de 8 nemen, anders de 6 en een andere omvormer voor de garage.

De accu + accu-omvormer neem je dan straks in 3-fase uitvoering. Die paar panelen op de garage kunnen dan prima buiten de accu om blijven functioneren mocht dit evt. niet lekker samenwerken.

Ik zou persoonlijk die pijpjes alsnog verplaatsen en er een symetrisch OCD-proof geheel van maken. Maar ik snap het ook helemaal als je geen zin hebt om een gloednieuw dak weer te gaan verbouwen. EDIT: En dan neem je uiteraard een 8.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 10-05-2023 17:13 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Goedemiddag,

[Afbeelding]

De grootste, je hebt nog genoeg uitbreidingsruimte. Zeker 3 in het vlak bij de andere, en nog een heleboel ruimte op het bijna verticale deel van je dak. Geen gas? E-auto? Meer dan één?

Ik zou persoonlijk die pijpjes op het dak (laten) vervangen door ventilatie pannen.
Onder de panelen, en de hele boven rij vol leggen. Meteen 7 stuks extra.

Ben je beter voorbereid op einde salderen en mogelijk wisselende prijzen, omdat je meer eigen opbrengst hebt op momenten van lagere opbrengst.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

[...]

[...]

Mijn installateur geeft nu aan dat ik bij mijn verzekeraar even moet checken in de voorwaarden. Of daar een maximum vermeld staat en/of dat er een meldplicht is bij uitbreiding. Net gecontroleerd en bij mijn installateur is beide niet van toepassing.

Maar goed om te horen dat jullie dit dus ook niet kennen en er dus meer mensen die zijn die dit soort aantallen panelen nodig hebben. :) :)
Onze zakelijke verzekeraar verplicht het wel en de premie is zelfs afhankelijk of je steenwol of EPS platen als dakisolatie hebt wanneer je zonnepanelen plaatst. EPS, PIR en aanverwanten kosten je 20% meer premie.

Bij mijn consumenten verzekering van SNS moet ik even kijken. BV of ze ook niet eisen dat ze vastgeschroefd zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 10-05-2023 18:12 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Ronald schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:38:
[...]

spoiler:
Back to the 80s: Space invader op je dak

Ja die 8kW gewoon meepakken.

Garage zal je minimaal met 7 panelen moeten doen; ander start die string niet goed. Liefst meer; amper schaduw management zo dicht bij minimum Vmpp.

De 6kW enkelfase verwacht ik dat hij nu 2 strings gebruikt. 19 panelen geven teveel voor de meeste enkelfase omvormers, maar 3 fase kunnen meer hebben.

Mijn voorkeur zou zijn om er 1 string van te maken. Dat is weinig werk, strings kunnen bij omvormer op elkaar gekoppeld worden.

Zo heb je ook de 2e tracker vrij voor garage.
Van plan dat zelf te doen? Installateurs zijn niet happig op bestaande installaties.
Dank voor je reactie, als wij in de toekomst geen extra panelen leggen is de 8kW dan nog steeds de beste optie? Of mis je dan nog best wat opbrengst t.o.v. de 6kW of verwaarloosbaar?

Ik zal kijken of ik nu direct in de verticale lijn van het dak met 3 extra kan uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSP123
onetime schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:41:
[...]

De grootste, je hebt nog genoeg uitbreidingsruimte. Zeker 3 in het vlak bij de andere, en nog een heleboel ruimte op het bijna verticale deel van je dak. Geen gas? E-auto? Meer dan één?

Ik zou persoonlijk die pijpjes op het dak (laten) vervangen door ventilatie pannen.
Onder de panelen, en de hele boven rij vol leggen. Meteen 7 stuks extra.

Ben je beter voorbereid op einde salderen en mogelijk wisselende prijzen, omdat je meer eigen opbrengst hebt op momenten van lagere opbrengst.
Ik heb idd geen gas dus warmtepomp, 1x elek auto. (60kW)
Ik kijk of de installateur er voor openstaat om 3x in de verticale lijn bij te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
PSP123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:41:
[...]

Dank voor je reactie, als wij in de toekomst geen extra panelen leggen is de 8kW dan nog steeds de beste optie? Of mis je dan nog best wat opbrengst t.o.v. de 6kW of verwaarloosbaar?

Ik zal kijken of ik nu direct in de verticale lijn van het dak met 3 extra kan uitbreiden.
De 6 mist heel marginaal, ergens in de enkele of net aan dubbele getallen kWh

Met 3 erbij wordt het zonder twijfel de 8

Die 3 moeten wel heel gelijkwaardig zijn zonder beperkingen in dezelfde string te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
RonJ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Dan zou je even moeten kijken/narekenen of de bestaande 19 stuks op 1 MPPT/string kunnen op die -8K. Dan heb je de 2e vrij voor de garage. Helaas heeft deze geen 3e MPPT op dit vermogen (itt veel concurrenten).

Opstartspanning zegt op zichzelf niks, het gaat om opstartvermogen. Dat wordt niet gespecificeerd in de datasheet. Het zou goed kunnen dat het niet of nauwelijks uitmaakt (zoals bij veel moderne "switching" omvormers), maar dat haal ik verder nergens uit de gegevens van de fabrikant.

Als de garage er later bij kan op de 2e MPPT zou ik de 8 nemen, anders de 6 en een andere omvormer voor de garage.

De accu + accu-omvormer neem je dan straks in 3-fase uitvoering. Die paar panelen op de garage kunnen dan prima buiten de accu om blijven functioneren mocht dit evt. niet lekker samenwerken.

Ik zou persoonlijk die pijpjes alsnog verplaatsen en er een symetrisch OCD-proof geheel van maken. Maar ik snap het ook helemaal als je geen zin hebt om een gloednieuw dak weer te gaan verbouwen. EDIT: En dan neem je uiteraard een 8.
Ik verwacht dat de installateur ze nu verdeeld over twee strings. Wellicht voor de huidige installatie ook wel goed i.v.m. soms schaduw van andere woning op onderste rij.
Het achteraf vrijmaken van een MPPT/string an de garage kan dus altijd bij de omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:36
[...]

[...]

Een inspectie vanaf 50 panelen, 50x200Wp is toch een heel ander vermogen dan 50x450Wp.

Mijn PV-installatie onlangs zelf geplaatst, voor die tijd even navraag gedaan bij de verzekeraar, doen er niet moeilijk over. De verzekeraar moet in geval van schade of letsel kunnen aantonen dat de PV-installatie ondeugdelijk was, de bewijslast ligt dus bij hun. Dit heb ik zwart op wit.

Ik denk overigens dat de -periodieke- inspectie van pv installaties voor particulieren een kwestie van tijd is.
De inspectiebedrijven schreeuwen immers van de daken dat PV installaties onveilig zijn en slecht zijn aangelegd, veelal door cowboys. Veelal in zelf geschreven artikelen en op LinkedIn. En vooral op LinkedIn krijgt het steeds meer bijval. Zag laatst bijvoorbeeld nog zo'n artikel voorbijkomen waarin de comments een lokale politicus van de BBB ergens uit noord NL die de inspecteur volledig snapte en zich hard wil gaan maken voor een keuringsplicht.

Uiteindelijk zou het beter zijn om het probleem bij het begin op te lossen. Bijvoorbeeld echt erkende installateurs, en niet de glazenwasser en banketbakker die even lekker kunnen cashen in deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
G-addict schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Een inspectie vanaf 50 panelen, 50x200Wp is toch een heel ander vermogen dan 50x450Wp.

Mijn PV-installatie onlangs zelf geplaatst, voor die tijd even navraag gedaan bij de verzekeraar, doen er niet moeilijk over. De verzekeraar moet in geval van schade of letsel kunnen aantonen dat de PV-installatie ondeugdelijk was, de bewijslast ligt dus bij hun. Dit heb ik zwart op wit.

Ik denk overigens dat de -periodieke- inspectie van pv installaties voor particulieren een kwestie van tijd is.
De inspectiebedrijven schreeuwen immers van de daken dat PV installaties onveilig zijn en slecht zijn aangelegd, veelal door cowboys. Veelal in zelf geschreven artikelen en op LinkedIn. En vooral op LinkedIn krijgt het steeds meer bijval. Zag laatst bijvoorbeeld nog zo'n artikel voorbijkomen waarin de comments een lokale politicus van de BBB ergens uit noord NL die de inspecteur volledig snapte en zich hard wil gaan maken voor een keuringsplicht.

Uiteindelijk zou het beter zijn om het probleem bij het begin op te lossen. Bijvoorbeeld echt erkende installateurs, en niet de glazenwasser en banketbakker die even lekker kunnen cashen in deze markt.
Hier heb ik de zonnepanelen laten leggen door de grootste (of een van de) aanbieders uit Nederland.

Vervolgens krijg ik een onderaannemer op mijn dak die fout op fout weet te maken.

In de algemene voorwaarden wordt de kwaliteit zogenaamd gewaarborgd, echter is hier niets van te merken.

Dus zo'n keuringsplicht kan ik wel begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Keuringsplicht prima... Maar dan wel met openbare referentie / eisen.
Niet het gezever met NEN1010 wat niet openbaar is want het is slechts adviserend opgenomen in bouwbesluit...

En al helemaal niet het gezever met scope 12 waar je zo het lijkt zelfs uit keuringsrapport niet knap kan opmaken wat er wel en niet goed is...

Je wil als eigenaar toch kunnen toetsen wat er beweerd wordt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoIXl9xAufo8NF9NlNIiem-iB-E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lpLJI9ACEKcBVQ7thzX09t5Q.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pY53CThuhT_Hdoqi-AlsyB-MXI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/q7TsOl3SO0oCdaRERjsIfyHQ.png?f=fotoalbum_tile

Alles wat zwart is op de grote gevel is zonnepaneel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
elektriekert schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Hier heb ik de zonnepanelen laten leggen door de grootste (of een van de) aanbieders uit Nederland.

Vervolgens krijg ik een onderaannemer op mijn dak die fout op fout weet te maken.

In de algemene voorwaarden wordt de kwaliteit zogenaamd gewaarborgd, echter is hier niets van te merken.

Dus zo'n keuringsplicht kan ik wel begrijpen.
Een beetje elektriekert legt de panelen toch liever zelf? 😉

Ik vind het gewoon triest dat een gemiddelde, onwetende eindgebruiker wordt opgescheept met extra kosten, mogelijk periodiek, terwijl dat in principe onnodig is als de vakman echt een vakman is en zijn werkzaamheden ook zo uitvoerd.

Voor het overige deel van de elektrische installatie is er ook geen wettelijke verplichting tot inspectie of keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
gakkethijs schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:01:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Alles wat zwart is op de grote gevel is zonnepaneel
Chique hoor, ziet er i.m.o echt goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Ronald schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:56:
Keuringsplicht prima... Maar dan wel met openbare referentie / eisen.
Niet het gezever met NEN1010 wat niet openbaar is want het is slechts adviserend opgenomen in bouwbesluit...

En al helemaal niet het gezever met scope 12 waar je zo het lijkt zelfs uit keuringsrapport niet knap kan opmaken wat er wel en niet goed is...

Je wil als eigenaar toch kunnen toetsen wat er beweerd wordt.
Hoezo NEN1010 slechts adviserend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 15:38
Hoe gaan jullie om met buren die hun tuin nauwelijks onderhouden en hun boom jaarlijks groter en breder wordt, met als gevolg meer schaduw op mijn panelen?
Netje vragen om de boom te snoeien of is dat not done?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
G-addict schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Hoezo NEN1010 slechts adviserend?
Wikipedia: NEN 1010
NEN-normen zijn geen algemeen verbindende voorschriften.
Daarom zijn diverse rechtszaken om deze gratis beschikbaar te maken verloren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G-addict
loyske schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:08:
Hoe gaan jullie om met buren die hun tuin nauwelijks onderhouden en hun boom jaarlijks groter en breder wordt, met als gevolg meer schaduw op mijn panelen?
Voor bomen in tuinen gelden regels, verschilt soms per gemeente. Zo uit mijn hoofd mag een boom <2m vd erfgrens in principe niet hoger zijn dan 2m. Maar als die boom er al een langere tijd staat, volgens mij >25 jaar, dan verjaart het.

Ik ben geen jurist oid, vraag eens na bij de gemeente of rechtsbijstand. Anders in de nacht eeen beetje zoutzuur voeren ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 15:38
G-addict schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Voor bomen in tuinen gelden regels, verschilt soms per gemeente. Zo uit mijn hoofd mag een boom <2m vd erfgrens in principe niet hoger zijn dan 2m. Maar als die boom er al een langere tijd staat, volgens mij >25 jaar, dan verjaart het.

Ik ben geen jurist oid, vraag eens na bij de gemeente of rechtsbijstand. Anders in de nacht eeen beetje zoutzuur voeren ;-)
Geen idee hoe lang hij er staat. In ieder geval voordat wij hier kwamen wonen. Maar de vorige eigenaar van de boom, hield hem mooi klein. De nieuwe bewoonster laat alles maar groeien en snoeit niks...
De buren van die boom hebben er ook last van en zien hem liever verdwijnen. Staat ook erg kort op de erfgrens en hangt dus ook over in de tuin van de buren. Misschien maar eens overleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
loyske schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:16:
[...]

Geen idee hoe lang hij er staat. In ieder geval voordat wij hier kwamen wonen. Maar de vorige eigenaar van de boom, hield hem mooi klein. De nieuwe bewoonster laat alles maar groeien en snoeit niks...
De buren van die boom hebben er ook last van en zien hem liever verdwijnen. Staat ook erg kort op de erfgrens en hangt dus ook over in de tuin van de buren. Misschien maar eens overleggen.
De nieuwe bewoonster aanbieden dat jij die samen met de andere buurman gaat/laat snoeien. Misschien zit daar de drempel voor de nieuwe bewoonster. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
Even een kort vraagje met betrekking tot een bestaande situatie

1x Growatt MIN 3000 TL-XE omvormer
10x Longi Solar 365 WP all black panelen

Binnenkort komt er een opbouw op ons huis en wordt de oriëntatie gewijzigd. De 10 panelen komen naar Zuid-West en ben van plan 3 panelen op de dakopbouw te leggen in landscape modus. ( Zuid-Oost) Dit worden waarschijnlijk Longi Solar 400 WP all black panelen. Kunnen deze genoeg voltage opwekken om de omvormer in te schakelen? Hoogzomer zal het wel aftoppen worden maar dat zal minimaal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiOmunGLVhPoHV3amfl1TVZdq9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/10k1i1vqE5LjzQpDLS3Gyqf0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpL4iPzraOiNLw_LpNvk4Rjn2u8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x9QZTqEZGlCjEMiL8qYLpyO0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Boinkie op 11-05-2023 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
[...]

Je mag zoiezo alles wat over de erfgrens hangt verwijderen. Je moet het snoeiafval dan wel zelf afvoeren en volgens mij ben je ook aansprakelijk als de boom het loodje legt. Het is wel netjes om de eigenaar zelf eerst de kans te geven om het zelf te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
ZuinigeRijder schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:22:
[...]

De nieuwe bewoonster aanbieden dat jij die samen met de andere buurman gaat/laat snoeien. Misschien zit daar de drempel voor de nieuwe bewoonster. :9
Dat is een mooie, kromliggen voor de zooi van een ander. De buurvrouw in kwestie heeft ook een zorgplicht voor het groen op har perceel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
[...]

Altijd eerst gewoon beleefd vragen of ze iets wil doen, eventueel vragen of jij het in haar plaats mag doen als ze wat ouder is.

Als de boom te kort op de grens staat, en je botst op een muur van weerstand, dan geen 5 jaar wachten, maar verdere stappen ondernemen (in B is het dan vrederechter in verzoening, en als er niks gebeurt... klacht neer leggen)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
G-addict schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:14:
[...]

Een beetje elektriekert legt de panelen toch liever zelf? 😉

Ik vind het gewoon triest dat een gemiddelde, onwetende eindgebruiker wordt opgescheept met extra kosten, mogelijk periodiek, terwijl dat in principe onnodig is als de vakman echt een vakman is en zijn werkzaamheden ook zo uitvoerd.

Voor het overige deel van de elektrische installatie is er ook geen wettelijke verplichting tot inspectie of keuring.
Ik ben geen elektriekert ;) , dat betekent overigens niet dat ik dat soort zaken ook zelf aanpak.

Vanwege een complete verbouwing heb ik dat uitbesteed maar inmiddels al met flinke spijt ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 10:47
Ronald schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:11:
[...]

Wikipedia: NEN 1010

[...]

Daarom zijn diverse rechtszaken om deze gratis beschikbaar te maken verloren.
Die rechtszaken zijn al geweest...

Alle normen die verplicht zijn (of waarvan gelijkwaardigheid moet worden aangetoond), zijn ook gratis in te zien:
https://connect.nen.nl/po...n/Vrij-Beschikbare-Normen

Aangezien NEN1010 niet in deze lijst zit kan deze ook niet verplicht worden voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@bvdbos je bedoeld op @G-addict te reageren ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 16:01
Bij nader inzien zijn dit geen full blacks ;-) Vandaar dat ik ze niet vond 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Vragen of ze het willen overwegen, of dat jij het voor ze mag doen. Het is voor jou, niet voor hen.

Bij een vriendin is er een boom op de efgrens, destijds even gevraagd of ik hem mocht inkorten.
Tot 2x toe over de jaren 3m uit de top gehaald en een beetje netjes proberen af te ronden.
Ben er net weer geweest, en er gaat overleg komen om de boom te halveren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
onetime schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:04:
[...]

Vragen of ze het willen overwegen, of dat jij het voor ze mag doen. Het is voor jou, niet voor hen.

Bij een vriendin is er een boom op de efgrens, destijds even gevraagd of ik hem mocht inkorten.
Tot 2x toe over de jaren 3m uit de top gehaald en een beetje netjes proberen af te ronden.
Hoe zit dat met bomen op gemeentegrond? Ding wordt niet onderhouden, geeft ontzettend veel zooi in de herfst en al vroeg in het najaar teveel schaduw (dat is natuurlijk al snel het geval) op onze panelen.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 10:47
Ik ben bezig met enkele huisinstallaties voor mijn huurders. De prijs van SMA-apparatuur is natuurlijk wat hoger dan die van Chinese omvormers maar voor Europese kwaliteit zonder slavenarbeid heb ik dat graag over.

Maar Chinese omvormers van bijvoorbeeld Goodwe worden kwalitatief natuurlijk steeds beter zodat het kwaliteitsverschil steeds minder belangrijk wordt en prijs steeds meer bepalend. Van een van de leveranciers begreep ik dat het verhaal rondgaat dat het hierdoor niet goed zou gaan met SMA? Iemand daar iets over gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
bvdbos schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:05:
Ik ben bezig met enkele huisinstallaties voor mijn huurders. De prijs van SMA-apparatuur is natuurlijk wat hoger dan die van Chinese omvormers maar voor Europese kwaliteit zonder slavenarbeid heb ik dat graag over.

Maar Chinese omvormers van bijvoorbeeld Goodwe worden kwalitatief natuurlijk steeds beter zodat het kwaliteitsverschil steeds minder belangrijk wordt en prijs steeds meer bepalend. Van een van de leveranciers begreep ik dat het verhaal rondgaat dat het hierdoor niet goed zou gaan met SMA? Iemand daar iets over gehoord?
Beurskoers van SMA is hoog, en hun resultaten waren goed.
Ik denk dat SMA wat leveringsproblemen gehad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35

Ethirty

Who...me?

SMA is tegenwoordig toch grotendeels ook "made in China"?

En hun hybride omvormer is een rebadged Sungrow, dus hoe Europees zijn ze nog echt?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
bvdbos schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:05:

SMA is vooral nergens te krijgen, zeker niet in de courante particuliere "maten". Ik heb hemel en aarde bewogen om die dingen te bemachtigen, maar het toch moeten opgeven (anders had ik tot de zomer moeten wachten) en uiteindelijk voor SolarEdge gekozen.

Die chineze zooi met dito software komt er hier niet in, maar er zijn natuurlijk ook heel veel tevreden gebruikers, zeker onder de niet-tweakers.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

RonJ schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:29:

Die chineze zooi met dito software komt er hier niet in, maar er zijn natuurlijk ook heel veel tevreden gebruikers, zeker onder de niet-tweakers.
Er wordt net verteld dat SMA ook geproduceerd wordt in China, wat maakt Solaredge en SMA dan zoveel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Made in China an sich is natuurlijk niet per se heel slecht, de hele wereld laat daar dingen maken. Het gaat ook om het ontwerp, de omstandigheden in de fabrieken en ook de software en waar die gegevens heen gaan.

Maar alleen roepen ik koop Europees ipv Chinees zonder de feiten te kennen is een beetje naïef.

Ik heb een (offline) Growatt opgehangen, want minder dan 1/3 van een SMA en veel belangrijker: gewoon te koop. Daarmee wordt het financiële verschil nog groter want ik bespaar nu al direct >€0,40/kWh ipv over 4-6 maanden pas.

En als SMA in de loop van dit jaar zijn leveringen niet onder controle krijgt dan gaan ze er in mijn huis ook niet meer komen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Xqlus1ve schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Er wordt net verteld dat SMA ook geproduceerd wordt in China, wat maakt Solaredge en SMA dan zoveel beter?
Zowat alle electronica heeft wel chinese componenten, en/of is gedeeltelijk daar gebouwd.
Maar zowat al die omvormers hangen aan het internet, en sturen data door.
Dat wil ik niet in China, en als ik het kan vermijden zal ik dat vermijden.

Daarom bv, geen chinese auto, mijn TV hangt niet aan het web, computerapparatuur/telefoon van westerse merken. Ik vertrouw Apple toch meer dan bv Huawei... Kan fout zijn, maar dat is de positie die ik nu voor mezelf aan hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Tommie12 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Zowat alle electronica heeft wel chinese componenten, en/of is gedeeltelijk daar gebouwd.
Maar zowat al die omvormers hangen aan het internet, en sturen data door.
Dat wil ik niet in China, en als ik het kan vermijden zal ik dat vermijden.

Daarom bv, geen chinese auto, mijn TV hangt niet aan het web, computerapparatuur/telefoon van westerse merken. Ik vertrouw Apple toch meer dan bv Huawei... Kan fout zijn, maar dat is de positie die ik nu voor mezelf aan hou.
Maar waar draaien die servers dan van al dat EU/US spul wat je hebt dan?

Ik snap je standpunt van vertrouwen, maar betwijfel soms onze westerse producten opereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Xqlus1ve schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:39:
[...]

Maar waar draaien die servers dan van al dat EU/US spul wat je hebt dan?

Ik snap je standpunt van vertrouwen, maar betwijfel soms onze westerse producten opereren.
Ik denk niet dat Tesla, SMA, Apple zijn servers voor Europa in China gaat parkeren. Die staan volgens mij ergens in Europa, en die locaties zijn niet altijd goed gekend.
Amazon web services levert datadiensten voor enorm veel bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Nu heb ik eigenlijk dezelfde vraag als hier maar met een aluminiumframe.
aarden van micro omvormers / lastscheider bij micro's

https://emea.apsystems.co...anual-EMEA-NL_10_2021.pdf

Naast de wettelijke regeling. Doe ik er nog verstandig aan om de frames nog met een aparte aardedraad of ben ik dan onzin werk aan het uitvoeren? Als ik de handleiding goed lees blijkt dat niet nodig te zijn.

Betreft overigens 2 frames met elk 2 Qcell panelen van 580WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

icecreamfarmer schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:12:
Nu heb ik eigenlijk dezelfde vraag als hier maar met een aluminiumframe.
aarden van micro omvormers / lastscheider bij micro's

https://emea.apsystems.co...anual-EMEA-NL_10_2021.pdf

Naast de wettelijke regeling. Doe ik er nog verstandig aan om de frames nog met een aparte aardedraad of ben ik dan onzin werk aan het uitvoeren? Als ik de handleiding goed lees blijkt dat niet nodig te zijn.

Betreft overigens 2 frames met elk 2 Qcell panelen van 580WP.
Mijn frames zitten met een 6mm2 aarde draad op de DS3 omvormer op het aardepunt aangesloten, de DS3 is weer met een tandveerring op de paneel gemonteerd, mijn omvormer zelf is dan weer geaard via de aarde die richting de meterkast gaat. Ik heb het dus inderdaad volgens de handleiding gedaan. Een extra aardpen slaan kon volgens mij weer voor een aardelus zorgen.

Naar mijn mening is dit afdoende geaarde, de discussie in mijn eigen topic kwamen verschillende meningen aanbod, op gegeven moment wist ik het ook niet meer 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Xqlus1ve schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Dat hangt helemaal van het product af. En dat is ook (deels) teruggedraaid omdat het ze (terecht) klanten kostte. De sunny boys worden gewoon in Duitsland/EU gemaakt. En ja, ongetwijfeld met de nodige Chinese componenten. Ik heb dan nog steeds liever een SMA die in China gemaakt wordt, met een ontwerp, onderdelenspecificatie en vooral QA vanuit een Duitse partij dan een puur Chinese partij, die daarop vaak, niet alitjd, consessies doen om een bepaald prijssegment te bedienen.

En het voornaamste punt voor mij, de software. Die is bij de westerse clubs gewoon veel beter, waarbij privacy niet eens het belangrijkste voor mij is, het interesseert me echt geen r**t dat het politbureau in Beijing weet hoeveel stroom ik opwek (en als ze dat echt willen weten komen ze er toch wel achter).

Maar dat deze makkelijk(er) gehackt worden (zijn recente voorbeelden van) is een feit en vind ik wel een belangrijk punt. De algehele kwaliteit van de software is gewoon beter bij westerse partijen. Het eerste chinese product met fatsoenlijke software en updates moet ik nog tegenkomen. Als ik alleen hier al lees hoeveel gezeik er is om een aantal merken aan de wifi te koppelen vanwege knullige dingen als geen streepjes in het wachtwoord of SSID toestaan, dan weet ik al genoeg, dan betaal ik liever meer voor een beter ontwikkeld product.

Ik vond het bijv. een verademing om een solaredge in bedrijf te stellen met de SetApp ipv de Growatt bij mn broertje waarbij je met allerlei numerieke codes op een klein k*tschermpje met matige tiptoetstjes aan de gang mag. Ik kom er dan ook echt wel uit en het is eenmalig, maar een fijne UX is anders.

Ook lijkt me de kans dat een SE of SMA nog bestaan over 10-15 jaar als er mogelijk een garantieclaim voorkomt, lijkt me iets groter. Maar dat is natuurlijk koffiedik kijken en voor het prijsverschil kan je 2x een Chinees kopen natuurlijk.

Als je andere prioriteiten hebt en je vooral kijkt naar rendement en euro/watpiek dan moet je ook vooral een Chinees kopen hoor. Ieder segment heeft zo z'n bestaansrecht en zo houden we in het "westen" ook nog wat fabrikanten van dit soort zaken overeind.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 12-05-2023 13:48 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Xqlus1ve schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:21:
[...]

Mijn frames zitten met een 6mm2 aarde draad op de DS3 omvormer op het aardepunt aangesloten, de DS3 is weer met een tandveerring op de paneel gemonteerd, mijn omvormer zelf is dan weer geaard via de aarde die richting de meterkast gaat. Ik heb het dus inderdaad volgens de handleiding gedaan. Een extra aardpen slaan kon volgens mij weer voor een aardelus zorgen.

Naar mijn mening is dit afdoende geaarde, de discussie in mijn eigen topic kwamen verschillende meningen aanbod, op gegeven moment wist ik het ook niet meer 8)7
Hoe heb je dit precies bevestigd? Heb je toevallig foto's? Hier ligt de omvormer op een tegel onder de panelen (plat dak) en is niet speciaal geaard buiten via de trunkkabel. Het frame is ook geaard als geheel.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Xqlus1ve schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:21:
[...]

Heb je een foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

@Termy @icecreamfarmer

DS3 omvormer zit op de achterzijde van de zonnepaneel gemonteerd met een M8 bout en moer, de omvormer zelf bevat een tandring waarmee je aarde maakt met het paneel. Zie ook video hieronder voor montage op zonnepaneel zelf:

Op de omvormer zit een aarde punt waar ik de 6mm2 aarde draad aan verbonden hebt. die zit weer op de 2 Esdec Flatfusion fix frames verbonden via Esdec Aardingsklem op frame 1 en 2 (omdat de mijne landscape achter elkaar liggen). het andere uiteinde van de 6mm2 draad zit op het achterste windscherm verbonden met een veertandring.

Indien jullie nog echt specifiek foto's willen moet ik die later nog ff maken. Ze liggen namelijk op een heel krap schuurtje.

Het is dus voor jullie van belang dat jullie je eigen type frames weten te aarden, want mijn methode (op de omvormer na) is mogelijk speciaal voor de Esdec Flatfusion Fix type.

[ Voor 8% gewijzigd door Xqlus1ve op 12-05-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
-

[ Voor 99% gewijzigd door RonJ op 12-05-2023 13:46 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb momenteel een installatie met 22 panelen, 6 micro omvormers (APS YC1000-3).

Onlangs is er een omvormer kapot gegaan en heeft de installateur de omvormer vervangen door een QT2 (hij geeft aan dat de YC1000-3 niet meer leverbaar is).
In de basis natuurlijk geen probleem voor mij, maar als ik kijk naar de voltages, staan de YC1000s op 230V per fase, terwijl die QT2 400V per fase aangeeft.

Ik heb even de datasheets vergeleken, en ik zie dat de QT2 geen 230V uitgangsspanning meer heeft. Nu vraag ik me af wat er anders is. Ik kan me voorstellen dat de YC1000 tussen de fase en de nul verbonden zijn, waar de QT2 verbonden is tussen twee fases, en de 400V dus begrijpelijk is.

Echter weet ik dit niet zeker, dus zou het wel prettig vinden als dat hier bevestigd zou kunnen worden.

De paarse lijn is de nieuwe QT2, de ander lijnen zijn de bestaande YC1000s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWc4t5ZibGr2x_e0pSVF8uL9mxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mv7skWnfIT8QVnYGQeGmzQe2.png?f=fotoalbum_large

Datasheet YC1000: https://emea.apsystems.co...ystems-YC1000-EU_2016.pdf
Datasheet QT2: https://emea.apsystems.co...et_-Rev1.5_2023-03-22.pdf

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Peutpeut schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:39:
[...] Hoe zit dat met bomen op gemeentegrond? Ding wordt niet onderhouden, geeft ontzettend veel zooi in de herfst en al vroeg in het najaar teveel schaduw (dat is natuurlijk al snel het geval) op onze panelen.
Vraag de gemeente de overlast die jij ondervindt te stoppen door het juiste onderhoud, suggereer eventueel dat als ze die boom fors snoeien ze voor langere tijd van het onderhoud af zijn. Zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Xqlus1ve schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:41:
@Termy @icecreamfarmer

DS3 omvormer zit op de achterzijde van de zonnepaneel gemonteerd met een M8 bout en moer, de omvormer zelf bevat een tandring waarmee je aarde maakt met het paneel. Zie ook video hieronder voor montage op zonnepaneel zelf:

[YouTube: Zonnepanelen installeren - Glampère FlatFix Fusion | How-to met Elektrototaalmarkt.nl]

Op de omvormer zit een aarde punt waar ik de 6mm2 aarde draad aan verbonden hebt. die zit weer op de 2 Esdec Flatfusion fix frames verbonden via Esdec Aardingsklem op frame 1 en 2 (omdat de mijne landscape achter elkaar liggen). het andere uiteinde van de 6mm2 draad zit op het achterste windscherm verbonden met een veertandring.

Indien jullie nog echt specifiek foto's willen moet ik die later nog ff maken. Ze liggen namelijk op een heel krap schuurtje.

Het is dus voor jullie van belang dat jullie je eigen type frames weten te aarden, want mijn methode (op de omvormer na) is mogelijk speciaal voor de Esdec Flatfusion Fix type.
Ah, zo. Ja hier heb ik niet aan gedacht. Vanuit de bouw lagen de APS omvormers ook gewoon op de ballast onder panelen zonder verdere aarding..

Zoals gezegd is het hele frame + panelen wel geaard dus ik denk dat het niet echt problematisch is verder. Het werkt ook al enkele jaren probleemloos.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Xqlus1ve schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:41:
@Termy @icecreamfarmer

[YouTube: Zonnepanelen installeren - Glampère FlatFix Fusion | How-to met Elektrototaalmarkt.nl]

Dat zal de aardingsbeugel zijn die ik zie op p10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
G-addict schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:13:
[...] Voor bomen in tuinen gelden regels, verschilt soms per gemeente. Zo uit mijn hoofd mag een boom <2m vd erfgrens in principe niet hoger zijn dan 2m. Maar als die boom er al een langere tijd staat, volgens mij >25 jaar, dan verjaart het.

[...] Geen idee hoe lang hij er staat. In ieder geval voordat wij hier kwamen wonen. Maar de vorige eigenaar van de boom, hield hem mooi klein. De nieuwe bewoonster laat alles maar groeien en snoeit niks...
ZuinigeRijder schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:22:
[...] De nieuwe bewoonster aanbieden dat jij die samen met de andere buurman gaat/laat snoeien. Misschien zit daar de drempel voor de nieuwe bewoonster. :9
G-addict schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:46:
[...] Dat is een mooie, kromliggen voor de zooi van een ander. De buurvrouw in kwestie heeft ook een zorgplicht voor het groen op har perceel.
elektriekert schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:45:
[...] Ik ben geen elektriekert ;) , dat betekent overigens niet dat ik dat soort zaken ook zelf aanpak.

Vanwege een complete verbouwing heb ik dat uitbesteed maar inmiddels al met flinke spijt ;w
onetime schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:04:
[...] Vragen of ze het willen overwegen, of dat jij het voor ze mag doen. Het is voor jou, niet voor hen.

Iets van 40 jaar terug hadden de, toegegeven, min of meer vrienden, buren last van de schaduw (bijna geen zon meer in hun tuin) van de boom waar ik tot boven het dak (eengezinswoning) in kon klimmen. Die buurman heeft toen met de kettingzaag geholpen om die boom te verwijderen. Stond meer dan 25 jaar op minder dan 1m van de erfgrens, was zowel voor hen als ons een geerfde situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

icecreamfarmer schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:21:
[...]

Dat zal de aardingsbeugel zijn die ik zie op p10?
Bij gebrek aan een manual momenteel, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBdmcrSQouHgl6zyaNBfO_YxsP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VKEdgHJc0ejvTv8HMUWCHghJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Onze zakelijke verzekeraar verplicht het wel en de premie is zelfs afhankelijk of je steenwol of EPS platen als dakisolatie hebt wanneer je zonnepanelen plaatst. EPS, PIR en aanverwanten kosten je 20% meer premie.

Bij mijn consumenten verzekering van SNS moet ik even kijken. BV of ze ook niet eisen dat ze vastgeschroefd zitten.
En antwoord op mijn eigen vraag.
Uit de opstalverzekering:
Woning
Zonnepanelen, wel of niet vastgemaakt op of aan de woning of aanwezig op het terrein van de woning, zijn meeverzekerd op de opstalverzekering, behalve als deze zijn gehuurd. Zonweringen en antennes zijn ook meeverzekerd op de opstalverzekering.
Maar de inboedel dekt het ook :?.
Of heb je eigen terreinafscheidingen, tuinhuisjes, zonnepanelen en hobbykassen? Dan zijn deze naast de hiervoor genoemde gebeurtenissen ook verzekerd voor schade door storm.
Dat lijkt mij niet standaard. Een collega had het bij zijn verzekering nagevraagd en die moest ze aan het dak schroeven.

[ Voor 19% gewijzigd door icecreamfarmer op 12-05-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:05:

Dat lijkt mij niet standaard. Een collega had het bij zijn verzekering nagevraagd en die moest ze aan het dak schroeven.
En dat je dan aan de complete set een lange gebogen aluminium strip maakt die over de daktrim heen buigt en dak met een schroef in het hout onder de daktrim vast zit.

Of moet het ook deugdelijk zijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:00

The_Scarabial

MTB for life!

Wellicht iemand hier die hier antwoord op weet.
De omvormer heeft een wifi verinding benodigd volgens de installateur, maar betekend dit in theorie dat er via de installateur een verbinding komt naar mijn thuisnetwerk?
Ik wil dit eigenlijk niet, kan ik zodra alles werkt deze verbinding afkappen en zelf de opgewekte stroom via een app uitlezen.
Het gaat om een SUN2000 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
The_Scarabial schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:56:
De omvormer heeft een wifi verinding benodigd volgens de installateur, maar betekend dit in theorie dat er via de installateur een verbinding komt naar mijn thuisnetwerk?
Ik wil dit eigenlijk niet, kan ik zodra alles werkt deze verbinding afkappen en zelf de opgewekte stroom via een app uitlezen.
Als dit om privacy redenen gaat wat ik kan begrijpen, is het mogelijk om een gastnetwerk te maken waarbij je deze van elkaar scheidt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 20:28
Tommie12 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:59:
[...]
Ik denk niet dat Tesla, SMA, Apple zijn servers voor Europa in China gaat parkeren.
Is volgens mij ook niet toegestaan. Ook de Chinezen moeten data van EU-burgers opslaan op Europese servers. GoodWe verzamelt je data op servers in Duitsland geloof ik. Maar of dat daarna niet alsnog even naar China gaat, dat weet je nooit zeker. Ben het daarom helemaal met @Tommie12 eens: geen Chinezen op m'n LAN. Voor de (internet-of-shit)-uitzonderingen heb ik daar een speciaal ontkoppeld draadloos netwerk voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
RonJ schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:33:
[...]
het interesseert me echt geen r**t dat het politbureau in Beijing weet hoeveel stroom ik opwek
Klopt, dit is niet heel spannende data. Maar ze zitten wel in je thuisnetwerk, en zoals je zegt, beveiliging heeft een zeer lage prioriteit. Kan best zijn dat WiFi wachtwoorden ook gewoon in Beijing worden opgeslagen. Ik reken er sowieso niet op dat deze op een beetje een knappe manier worden opgeslagen in de device zelf.

Cybersecurity is gewoon geen issue in China, lijkt het. Ook de engineers zijn gewend dat privacy niets waard is. Als je het standaard WiFi wachtwoord bekijkt van een SMA, en dan vergelijkt met dat van een Chinese omvormer, dan zie je al wat ik bedoel. Er hangen hier in de buurt twee Solax omvormers die gewoon *geen* wachtwoord hebben, kun je er ook niet op zetten. Chinese way-of-mind.
...en zo houden we in het "westen" ook nog wat fabrikanten van dit soort zaken overeind.
Ook helemaal mee eens. En ik zou ondanks het prijsverschil nu dolgraag er even een Sunny Boy bij kopen (ben aan het uitbreiden), maar dat is gewoon geen optie. Wat zijn de andere EU-opties voor stringomvormers? En anders tijdelijk maar iets van Marktplaats plukken, in de hoop dat het nog een paar jaartjes werkt? Heb geen monitoring nodig (zappi gaat dat doen). Of is dat te risicovol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

The_Scarabial schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:56:
En hoe wilde je via een app uitlezen zonder verbinding?

Wifi is niet nodig voor opwek, maar meestal wel voor statistieken. Tenzij je zelf met rs485 aan de gang kan oid.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Ethirty schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:57:
[...]
En hoe wilde je via een app uitlezen zonder verbinding?
Wifi staat gewoon uit op mijn Sunny Boy. Toch zie ik de hele dag een grafiek op m'n beeldscherm: ethernet aansluiting. Via een app gaat dat lastiger worden, als je dat ook buiten de deur wilt doen (maar waarom zou je?).

Probleem is vooral dat als je historische data wilt opslaan, de interne opslag in de omvormer zelf al snel niet meer voldoet. Dus ja, ik laat wel elke dag de data naar de servers van SMA duwen. Uiteraard kun je dit ook zelf gaan knutselen, als je je omvormerfabrikant niet vertrouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Team Welles

TCMR schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:53:
[...]
En ik zou ondanks het prijsverschil nu dolgraag er even een Sunny Boy bij kopen (ben aan het uitbreiden), maar dat is gewoon geen optie. Wat zijn de andere EU-opties voor stringomvormers?
Steca, Fronius, Kostal, Effekta en ik vergeet er vast nog een paar :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 17:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8itOpNarcUB9uNCz8AaJZwu9Lk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GT4H8QMY4kITU6n9gpnfubmo.jpg?f=user_large
mocht iemand zich afvragen of actieve ventilatie verschil maakt... 12c drop in 10 minuten na het aanzetten. Nu was de start temperatuur niet extreem hoog maar juist dan is het verschil eigenlijk nog opmerkelijker.
Omvormer meet geen omgevingstemperatuur maar een bepaalde chip volgens de omschrijving in de app. Heatsink voelt ook merkbaar koeler.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:38
Ik heb mijn Speedfan een paar weken terug van de radiator naar de omvormer verplaatst. Driedubbel duurzaam dus ;)
Die koeling mag ook best want de 'beste' plaats voor de omvormer was in de hal achter de jassen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 15:09
Ik heb een vraag over onze westopstelling met optimizers, deze foto is net genomen om 14:30 bijna volledige zon; je ziet alleen de bovenste stukjes nog schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDJEDqYg751TNCmaU3mK2KICj_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VTDj7pLTdSWiRRKTq2qBW90.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is tijdens de plaatsing er vanuit gegaan dat 1 paneel op de zuidkant geplaatst kon worden maar dit werdt bij de plaatsing afgeraden vanwege regenwater boven een dakraam. Nu hebben ze dus het einde van de string zonder optimizer de paneel geplaatst; dit zou geen problemen moeten geven.

Kijk ik nu naar de string:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-bSEJF3XAj7BaOSHysbbvJtwhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C9QTrk9B8XqKZ1jFbO47Q8lG.png?f=fotoalbum_large
Hij gaat dus pas echt werken wanneer alle schaduw voorbij is. Is dit normaal?

Ter vergelijking gister:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFvNoNzo2K7TJfAtevE0e1kjzYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5lSfSMrrtl7nr32tKNU8gqZ9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door xzaz op 13-05-2023 14:43 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Team Welles

@xzaz je topic was xzaz in "Uitbreiding PV installatie" toch? Dus SMA omvormer met optimizers op eentje na?
Welke type optimizers?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb 12x JA Solar JAM60S21 370MR op het dak van 370Wp, dus 4440Wp bij elkaar in een enkele string.
Volgens de specsheet is het open circuit voltage STC 41,3 volt en NOCT 38,65 volt.

Het viel mij op dat deze installatie procentueel per watt piek minder (instantaan) vermogen levert dan mijn achterste installatie. Ik heb de string laten meten vandaag door een bevriende PV installateur, en die meet 444,8V vandaag om 14:30 bij volle zon, 21 graden lucht temperatuur, licht windje en 45 graden oppervlakte temperatuur van het paneel.

12 * 41,3 (STC) = 495,6 volt - 444,8 = 50,8 volt tekort (~1 paneel)
12 * 38,65 (NOCT) = 463,8 volt - 444,8 = 19 volt tekort

Moet ik daar wat mee? Geen idee of STC of NOCT representatiever is. De panelen zijn 8 maanden oud.

Ik ben dit gaan meten omdat ik achter met 10x 370Wp (8 graden plat, op zuid) 2500W opwekte op een zeker moment, en voor (met 12* 370Wp, 45 graden, zuid) 2800W. Als ik dat vergelijk zou het 2500 / 10 * 12 = 3000W moeten zijn. Achter op een 1f Growatt, voor op een 3f Growatt. Allemaal ongeveer dezelde tijd geinstalleerd.

Niks geks zichtbaar op de warmtebeeldcamera helaas. Let niet op de meet temperatuur, dit is later en de emissiviteit van de warmtebeeldcamera is niet ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GwZmcTGdtn2XG5D7SjWWzUXwNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CmX6sl8BFyChN5PfSRMnaWaz.jpg?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door _eLMo_ op 13-05-2023 15:30 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren