aarden van micro omvormers / lastscheider bij micro's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-09 15:46
Ik kan mijn bestellingen overal gaan ophalen, dan ik volgende week beginnen met installeren. Maar ik heb nog een paar praktische vragen:
- het aarden van de panelen. De panelen komen op betonvoeten, de aps micro's kunnen daar ook aan worden vastgezet. De verbinding met de kabel naar de meterkast gebeurt met een aps male/female stekker. Is de installatie daarmee voldoende geaard? Ik zie video's waarin nog een aparte aarde draad van paneel naar paneel gaat.
- Ik lees her en der over een lastscheider om de panelen aan de DC zijde los te koppelen van de omvormer. Maar bij micro's is dat natuurlijk anders. Is een aparte lastscheider wel nodig hier? Aan de kant van de panelen is het voldoende om in mijn geval de stekkers aan het eind van de kabel los te trekken toch? Dat is ac. En in de meterkast zit een installatie automaat. Dus lastscheider niet nodig?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Neem even rustig de handleiding door. Daar vind je de antwoorden.

https://emea.apsystems.co...anual-EMEA-NL_10_2021.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:26
Ik zit een beetje met dezelfde vraag, de montageplaat van de APS micro's is volgens mij geaard; normaal gesproken zou je deze op een montagerail vastzetten waarmee de rail en de panelen op de rail gelijk ook geaard zijn. Met een betonvoet zou je volgens mij nog een verbinding moeten maken tussen de geaarde montageplaat en de frames van de panelen.
Worden de APS micro's nu eindelijk geleverd binnenkort? Ik zit er ook op te wachten, vraag me af of ze nu overal gaan binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:29
Ik heb aanvullend op de aarde van de DS3 alle metalen delen (frames / rails / panelen) extra geaard met een draad direct naar de aardrail in de meterkast. Hiervoor 4mm2 gebruikt omdat mijn voedingskabel richting het dak en DC kabels ook 4mm2 zijn.

Officieel mag aarding via de DS3 waarschijnlijk niet, doe je het wel moet je waarschijnlijk de aanwezige aardklem op de DS3 met het paneel verbinden omdat de micro zelf gecoat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Panelen leveren 32 vdc wat een veilige spanning wordt geacht.
Dc Last scheider is dus onzin hier.

Constructie dient niet geaard te worden maar potentiaal vereffend.
Dit, zodat de installateur geen schrikreactie krijgt mocht er toch wat lekken naar aarde via het dubbel geisoleerde paneel (met name dus via beschadigde dc kabel)
Gezien beton geen stroom geleidt is dit ook onzin. Bovendien maar 32 vdc omdat het geen stringomvormer is.

Gewoon logisch blijven nadenken.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2022 06:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-09 15:46
alwind schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:00:
Neem even rustig de handleiding door. Daar vind je de antwoorden.

https://emea.apsystems.co...anual-EMEA-NL_10_2021.pdf
@alwind Doorgelezen maar nog steeds geen eenduidig antwoord.
Uit de tekst: ac buskabel eerst op aarde aansluiten dan stekker in micro. (hfdst 4.3.4) dit suggereert dus een aparte aarde of de aarde van de meterkast kabel? Dus de hele ac kant eerst en als een na laatste de dc stekkers in de micro's en als laatste de schakelaar in de meterkast omzetten?

Alleen een aparte aarde indien vereist staat er ook in. Is het vereist in NL?
(ze worden in beton geschroefd dus geen alu rek.)

En ook in de handleiding het advies om alleen een aardlekschakelaar te plaatsen als het wettelijk vereist is.
Maar wel een overspanningsbeveiliging aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
[quote]snoef schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:18:
[...]

@alwind Doorgelezen maar nog steeds geen eenduidig antwoord.
Uit de tekst: ac buskabel eerst op aarde aansluiten dan stekker in micro. (hfdst 4.3.4) dit suggereert dus een aparte aarde of de aarde van de meterkast kabel? Dus de hele ac kant eerst en als een na laatste de dc stekkers in de micro's en als laatste de schakelaar in de meterkast omzetten?

Je pakt gewoon de aarde uit je kabel.

Alleen een aparte aarde indien vereist staat er ook in. Is het vereist in NL?
(ze worden in beton geschroefd dus geen alu rek.)

nee is in Nederland geen vereiste omdat je al aarde uit de kabel haalt.

En ook in de handleiding het advies om alleen een aardlekschakelaar te plaatsen als het wettelijk vereist is.
Maar wel een overspanningsbeveiliging aanbrengen.

een aardlekschakelaar is volgens mij gewoon vereist in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Je moet het niet spannender maken dan het is. Je hebt in je meterkast een groep voor zonnepanelen en daar heb je een aardlek onder.

Zodra je iets aan de micro's doet haal je de spanning er af in de meterkast en schakelen alle micro omvormers uit. Pas als er weer spanning is gaan ze binnen 5 min weer werken.
Pagina: 1