PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Correct; Er staat niks anders dan "Tigo optimizer". Fus twee strings op een 3.0 sunny boyProton_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:50:
@xzaz je topic was xzaz in "Uitbreiding PV installatie" toch? Dus SMA omvormer met optimizers op eentje na?
Welke type optimizers?
[Voor 5% gewijzigd door xzaz op 13-05-2023 15:25]
Schiet tussen de palen en je scoort!
-0,272% / graden, dus (45 graden - 20 STC) * 0,272% = 25 * 0,272% = 6,8% lager,Ronald schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:05:
@marowi omdat je cel temperatuur gemeten hebt zou ik beginnen met stc. Pak datasheet erbij, je cel temperatuur is 20 graden hoger dus corrigeer met 20x Voc/graad
Instraling was in heerhugowaard op de piek net onder 800W/m2, dat is wel lager dan stc. Grafiek geeft je Voc bij 800W/m2
Lijkt erop dat 1 paneel mist.
Dan word Voc voor 12 panelen 461 Volt. Per paneel 38,49 volt.
VOC 461 - 444,8 gemeten = 16,2 volt die ik mis. Klinkt wel als "in de foutmarge"?
Gezien de instraling "net even" anders kan zijn, de temperatuur lokaal kan verschillen, kabel verliezen (4mm2 helaas) et cetera?
[Voor 7% gewijzigd door marowi op 13-05-2023 15:25]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP
Geen stroom, geen spanningsverschil over de bekabeling ;-)
[Voor 24% gewijzigd door Ronald op 13-05-2023 15:25]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Ik heb de panelen achter ook nog gemeten, de temperatuur op die 8 graden plat panelen ligt significant lager, rond de 32 graden. Dus ik vermoed dat daar het verschil in efficiency tussen voor en achter vandaan komt.Ronald schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:25:
@marowi Dat gaat hard richting foutmarge omdat je Voc door de 800W/m2 ook iets lager gaat zijn
Geen stroom, geen spanningsverschil over de bekabeling ;-)
En idd, thnx voor de les

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP
Uiteindelijk van 47c naar 27c gezakt en vervolgens afgevlakt. Mijn fans gaan nu 2 uur na zonsopkomst aan een 2 uur voor zonsondergang uit. Ondanks dat stroomverbruik verwaarloosbaar is wil ik ze niet onnodig aan hebbenkoenderks88 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:17:
Ik heb mijn Speedfan een paar weken terug van de radiator naar de omvormer verplaatst. Driedubbel duurzaam dus![]()
Die koeling mag ook best want de 'beste' plaats voor de omvormer was in de hal achter de jassen

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Je panelen hebben waarschijnlijk (3) bypass-diodes die de (3) delen v.d. panelen aan de lange kant uitschakelen. Met een beetje schaduw op de korte kant doet een paneel dan niets. Je zou in dat geval beter af zijn met panelen in liggende orientatie i.p.v. staande orientatie. Maar geen idee of dat past en of je over het hele jaar gezien dan net zoveel opwekt.xzaz schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:41:
Ik heb een vraag over onze westopstelling met optimizers, deze foto is net genomen om 14:30 bijna volledige zon; je ziet alleen de bovenste stukjes nog schaduw.
[Afbeelding]
Nu is tijdens de plaatsing er vanuit gegaan dat 1 paneel op de zuidkant geplaatst kon worden maar dit werdt bij de plaatsing afgeraden vanwege regenwater boven een dakraam. Nu hebben ze dus het einde van de string zonder optimizer de paneel geplaatst; dit zou geen problemen moeten geven.
Kijk ik nu naar de string:
[Afbeelding]
Hij gaat dus pas echt werken wanneer alle schaduw voorbij is. Is dit normaal?
Ter vergelijking gister:
[Afbeelding]
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
En daarom heb ik er deze tussen gezet:The-Source schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:17:
[...]
Uiteindelijk van 47c naar 27c gezakt en vervolgens afgevlakt. Mijn fans gaan nu 2 uur na zonsopkomst aan een 2 uur voor zonsondergang uit. Ondanks dat stroomverbruik verwaarloosbaar is wil ik ze niet onnodig aan hebben
https://www.amazon.nl/Tem...d84b75&pd_rd_i=B0948V5MRD
Zonnepanelen plaatsen met glaszuiger?
Bij de reacties van het nu.nl artikel "Consumenten en malafide bedrijven vaker in conflict om zonnepanelen" staat de suggestie om zonnepanelen te plaatsen met een glaszuiger.Waarop een "expert" SandVD (Installateur Zonnepanelen) antwoord:
De installatiehandleidingen van zonnepaneelfabrikanten noemen glaszuigers:Je mag absoluut geen
glaszuignappen of dergelijk gebruiken. Hierdoor beschadigd je de cellen van binnen
- Canadian Solar "Dymond": niet, wel noemen ze: "must always be installed by two people. When handling modules always use both hands."
- MeyerBurger: niet, wel noemen ze: "avoid other kind of point loads because these could result in unrepairable damage"
- Phono Solar: niet, wel noemen ze: "Do not place anything on the module or press on the module surface"
- Renesola: niet, wel staat er: "Do NOT carry the Modules on head."
- First Solar Series 7 (dunnefilm): niet.
- aan de glaszijde en niet aan de foliezijde, en
- bij een onderdruk nivo dat past bij de glasdikte
Wie is er bekend met een document waarin expliciet staat dat glaszuigers verboden zijn voor het plaatsen van alle of specifieke zonnepanelen?
Zou het nog uitmaken of het een glaszuiger is met van die ronde zuignappen (onderdruk op relatief klein oppervlak) of zoiets als een Nemo Grabo die een oppervlak van 18x29 cm op onderdruk brengt (afgezien dat 0,8 bar onderdruk minimaal 6 mm glasdikte nodig heeft) ?
Als je je houdt aan de maximale drukbelasting (ik zie vaak iets tussen 2000 en 6000 Pa in datasheets) zou het ok moeten zijn, lijkt me.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zonnepaneel plaatsen met glaszuiger
Tsja, die "punt"belasting is weer geen probleem als het het frame betreft waarin het zonnepaneel zelf gemonteerd is, of de klemmen aan gaat waar een randloos/kaderloos/frameless zonnepaneel in bevestigd wordt.Termy schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:08:
@cj1 Logischerwijs zou ik zeggen dat een zuignap vooral als puntbelasting bij tillen een probleem is. Dat de lucht iets harder drukt op de achterkant dan de voorkant (vastgezogen maar verder onbelast op de grond zeg maar) zou niks moeten doen.
Bij Meyerburger lijkt het 1,77 m2 aan glas aan de bovenzijde over ongeveer 8 mm in het kader te zitten: 1714*2+1033*2=5494*8 = ongeveer 440 cm2 "clamping area". Gegevensblad: +5400 en -2400 Pa.
Bij losse klemmen gaat het (bijvoorbeeld) bij een glas-glas module van 0,94 m2 over een belasting op 4 punten à minimaal 12 x 120 mm = 57,6 cm2, waar de bouten met 8 tot 10 Nm aangehaald worden. Datasheet: +/-1600 Pa.
Zo'n Grabo glaszuiger verdeeld het vacuüm / de onderdruk over ongeveer 12x21cm=252cm2.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Wat wel zou moeten kunnen is een redelijk aantal zuignappen verdeeld binnen 75 x 150 cm.
Naar het idee van de stratenmaker zuignappen om hele stukken in één keer te leggen.
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Inmiddels een Muyen VA700Z glaszuiger speciaal ontwikkeld voor zonnepanelen te hijsen (niet voor met de hand te tillen) gevonden: 2 zuignappen met een diameter van 30 cm h.o.h. 115 cm. Deze glaszuiger is dus voor zonnepanelen met een lengte van circa 1,5 m tot 2,6 meter en gewicht maximaal 125 kg.onetime schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:07:
@cj1
Wat wel zou moeten kunnen is een redelijk aantal zuignappen verdeeld binnen 75 x 150 cm.
Minimum onderdruk oppervlakte van een VA700(Z) schat ik op diameter 26 centimeter, dus zo'n 1060 cm2 in totaal.
De VA700 handleiding (niet voor zonnepanelen) heft met een onderdruk van 0,7 bar en signaleert als de druk minder dan 0,6 bar wordt. Ik ben benieuwd met wat voor druk een VA700Z functioneert.
Maar gebruik inderdaad geen gewone glaszetter zuigers. Te klein oppervlak, geen steun, te veel punt belasting met onvoldoende controle op de kracht, en dus kans op interne schade.
Post inclusief foto's van hoe alles er uit ziet staat hier:
https://community.home-as...t/ha-solar-tracker/571372
Neemt niet weg dat het een mooi hobby project is met een verhoging van de opbrengst op tijden met juist minder opbrengst. Ik hoop dat het een betrouwbaar systeem zal blijken te zijn met een lange levensduur.In het begin van het stationair gebruik was de prijs van panelen nog dermate hoog dat het loonde om de panelen voor maximale opbrengst zoveel mogelijk op de zon te richten. Dit gebeurde met zogenaamde zonnevolgers of trackers. De steeds verder gaande daling van de prijs van de panelen zelf heeft ervoor gezorgd dat (sinds ongeveer 2010) het lonender is om eventueel meer panelen vast op te stellen. Daarmee worden de mechanische mankementen van trackers uitgesloten, en word het systeem zeer betrouwbaar.
Er passen 9 panelen van 425Wp op West en 6 panelen op Zuid. Deze wil hij aansluiten op 1 omvormer. Type Growatt 5000. Waarbij hij Zuid en West beide op een losse string wil zetten.
Ik heb te weinig verstand ervan om te oordelen of dit een prima plan is.
Reden waarom ik iets twijfel is vanwege de twee verschillende dak oriëntaties zijn. Deze omvormer klinkt wat een beetje aan de ruime kant, omdat als de 6 panelen op Zuid opwekken, dan zullen de 9 op West denk ik maximaal voor 50% wat doen. En als West op zijn piek zit, dan zal Zuid maar voor een stukje meerwerken.
Totaal sluit ik dus 6375 Wp aan. Maar wat ik hier boven schreef zal de daadwerkelijk opwekking denk ik alsvolgt zijn:
Piek op Zuid: 6*425 + (9*425)*0.6 = 4845 Wp
Piek op West: (6*425)*0.6 + 9*425 = 5355 Wp
Als ik dan de Growatt omvormers bekijk, dan zie ik de volgende specs:
Growatt MIN 4200 TL-X
Uitgangsvermogen: 4200Watt
Maximaal aan te sluiten vermogen: 5880Wattpiek
Growatt MIN 4600 TL-X
Uitgangsvermogen: 4600Watt
Maximaal aan te sluiten vermogen: 6440Wattpiek
Growatt MIN 5000 TL-X
Uitgangsvermogen: 5000Watt
Maximaal aan te sluiten vermogen: 7000Wattpiek
Doet mij vermoeden dat ik beter voor de Growat 4200 of 4600 kan kiezen. Wat raden jullie mij aan?
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
We hebben het hier over een besparing van ong. €70... op een offerte van een paar duizend euro. Neem gewoon de growatt 5000 tenzij de inschakelkarakteristieken van de kleinere omvormers beduidend anders zijn waarmee je meer winst gaat behalen.GAEvakYD schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:01:
Kleine vraag over de aanbieding die ik heb gekregen van een installateur.
Er passen 9 panelen van 425Wp op West en 6 panelen op Zuid. Deze wil hij aansluiten op 1 omvormer. Type Growatt 5000. Waarbij hij Zuid en West beide op een losse string wil zetten.
Ik heb te weinig verstand ervan om te oordelen of dit een prima plan is.
Reden waarom ik iets twijfel is vanwege de twee verschillende dak oriëntaties zijn. Deze omvormer klinkt wat een beetje aan de ruime kant, omdat als de 6 panelen op Zuid opwekken, dan zullen de 9 op West denk ik maximaal voor 50% wat doen. En als West op zijn piek zit, dan zal Zuid maar voor een stukje meerwerken.
Totaal sluit ik dus 6375 Wp aan. Maar wat ik hier boven schreef zal de daadwerkelijk opwekking denk ik alsvolgt zijn:
Piek op Zuid: 6*425 + (9*425)*0.6 = 4845 Wp
Piek op West: (6*425)*0.6 + 9*425 = 5355 Wp
Als ik dan de Growatt omvormers bekijk, dan zie ik de volgende specs:
Growatt MIN 4200 TL-X
Uitgangsvermogen: 4200Watt
Maximaal aan te sluiten vermogen: 5880Wattpiek
Growatt MIN 4600 TL-X
Uitgangsvermogen: 4600Watt
Maximaal aan te sluiten vermogen: 6440Wattpiek
Growatt MIN 5000 TL-X
Uitgangsvermogen: 5000Watt
Maximaal aan te sluiten vermogen: 7000Wattpiek
Doet mij vermoeden dat ik beter voor de Growat 4200 of 4600 kan kiezen. Wat raden jullie mij aan?
4200 = €525
4600 = €550
5000 = €595
Ik vermoed dat juiste keuze de 5kW gaat zijn.
Maar sluit deze aan met zeker 6mm2 bekabeling en zo kort mogelijk naar meterkast. Je staat met 5kW op 1 fase een stapje achter op net congestie ladder. 3 fase omvormer is met 6 panelen echter geen gelukkige partner. (Geen schaduw beheer ruimte)
Check. Dan laat ik het wel bij de 5kW denk ik zo. Ik vroeg het ook vooral omdat ik bang was vanwege het feit dat een te grote omvormer tot verliezen zou leiden. De paar tientjes aanschafprijs is inderdaad niet wereldschokkend.Ronald schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:26:
@GAEvakYD werkelijk simultaan vermogen kun je voldoende nauwkeurig bepalen met Thomas Berger pvcalc.
Ik vermoed dat juiste keuze de 5kW gaat zijn.
Maar sluit deze aan met zeker 6mm2 bekabeling en zo kort mogelijk naar meterkast. Je staat met 5kW op 1 fase een stapje achter op net congestie ladder. 3 fase omvormer is met 6 panelen echter geen gelukkige partner. (Geen schaduw beheer ruimte)
Nadeel is wel de locatie van de omvormer. De meest voor de hand liggende locatie is op zolder, onder het dak waar de panelen komen. Nadeel is dan alleen dat er best een afstand van daar naar de meterkast komt. Levert dit echt flinke verliezen op?
Andere optie, maar dat kost wel veel meer arbeid van de installateur ben ik bang. Is dat ik vanaf zolder de PV strings naar beneden trek in de loze leiding waar anders de stroomkabel in zou komen. Echter moet ik eenmaal in de meterkast dan doorboren naar de berging die naast de meterkast zit. Dan zou de omvormer daar kunnen hangen en is de afstand aan de AC kant maar 1-2 meter, maar dat is wel een stuk meer werk aan installatie.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Het gaat dus niet om het verlies in de kabels - gelijkspanning kabel heeft ook verliezen (Bij de string van 6 iets meer, string van 9 iets minder dan 230V wissel) maar om waar de verliezen zitten. Het is voor bedrijfszekerheid dus beter het verlies in de solar kabel te hebben.
Meten is weten, overleg met installateur ;-)
Dat is een goede dat zou je bij de specs van bv APsystems moeten zien?Ronald schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:53:
@GAEvakYD Met een lange dunne kabel heb je bij 5kW rustig 3V over de kabel staan. Dus 250 in meterkast zou betekenen dat je omvormer 253V ziet en dus af gaat schakelen. (Al kun je vaak nog wat met instellen Volt-Watt respons, waarmee verlies beperkt wordt)
Het gaat dus niet om het verlies in de kabels - gelijkspanning kabel heeft ook verliezen (Bij de string van 6 iets meer, string van 9 iets minder dan 230V wissel) maar om waar de verliezen zitten. Het is voor bedrijfszekerheid dus beter het verlies in de solar kabel te hebben.
Meten is weten, overleg met installateur ;-)
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Graag zou ik jullie wijzheid willen gebruiken om een mogelijk issue met mijn tweede PV-systeem op te lossen.
De opbrengst en het piekvermogen van det systeem valt me erg tegen. Helaas kan ik er niet de vinger op leggen waar dit vandaan komt.
Wat data:
Geinstalleerd: oktober 2022
Panelen: 7x REC395AA Pure (totaal 2765 Wp)
Omvormer: GW2500-XS (met schaduwbeheer aan)
Orientatie: 280 graden (oost)
Hellingshoek: 40 graden
Opgewekt van oktober tot nu: 590 kWh
Schaduw: Ja, vanwege dakkapel. In de winter vanwege schaduw van dak van buren.
Prognoses PVGIS en PVCalc:
PVGIS: 1044 kWh (+77% ten opzichte van wat werkelijk opgewekt is)
PVCalc: 846 kWh (+43% tov van wat werkelijk opgewekt is)
Let op: deze prognoses gaan uit van geen schaduw!
Aanpak:
Ik heb de string voltages al bekeken en deze lijken OK.
Bijvoorbeeld op 15 maart 2023 (wolkenloze dag, middagtemperatuur 8 graden C):
Tijd Current (A) Voltage (V) Power (W)
07:00 0.3 293.8 128
08:00 3.9 294 1109
11:00 7.4 284.4 1972
13:00 5.5 283.3 1475
20:00 0.3 291.9 107
Bij STC condities is de Vmpp: 41.8 V (bij 7 panelen zou de Vmpp dus 293V moeten zijn).
Voltages zijn denk ik OK, alleen de vermogens vallen mij erg tegen: maximaal 282W per paneel?
Dit is maar 72% van het STC vermogen.
Piekvermogen sinds 15 maart is één keer 2700 Watt geweest, maar meestal veel lager ~2200W.
Op basis van het totale voltage lijken alle panelen aangesloten te zijn, maar op basis van de vermogens lijkt het erop dat er 1 of twee geen vermogen leveren? Kan dit uberhaupt?
Wat kan er nog meer mis zijn?
Wat betreft opbrengst: maak een simulatie met sunny design in een volledige tekening. Dakkapel van buren aan zuid kant? verwacht ik best stevige invloed. Dus schaduw vrije simulatie is weinig representatief
Wat bedoel je precies? Volgens mij zijn de verliezen in beide DC kabels ongeveer gelijk. Op West is de piekstroom misschien iets minder hoog dan op Zuid. Maar met 9 panelen heb je iets meer kabellengte. Bedoel je misschien dat West minder lang in de zon ligt?Ronald schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:53:
Ik heb nu op het puntdak van mijn huis 14 panelen 260wp liggen.
2x een string van 7. (Eén paneel is slecht folie lek)
De huidige omvormer is geschikt voor 2x een string van 8
Deze panelen worden vervangen door 12 nieuwe panelen van 425wp met een nieuwe omvormer.
Nu was ik van plan de oude panelen op de andere kant te leggen en dan één string van 8.
De panelen zijn 260wp bij 60volt en 5,51A
Dit zou dan een string van 480volt bij 5,51A opleveren, correct?
Nu had ik gedacht er een nieuwe omvormer bij te hangen.
(bestaande is 10 jaar oud en wordt dan maar op 1 string belast is een SAJ omvormer)
Dus dan dacht ik de growatt mic 2000tl-x
Die is geschikt tot 500 volt dc
Dat zou goed moeten gaan toch?
Of heeft iemand een andere/betere suggestie?
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Ik moet die omvormer toch verplaatsen en dacht dan gelijk maar wat compacter.onetime schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:23:
@Ronald.42 Gebruik gewoon wat je hebt tot het kapot gaat. Eventueel combineer je beide mppt's met een splitter / combiner.
Gaat dat zomaar straffeloos die mppt met elkaar verbinden?
Gewoon 2x een T-stukje maken en klaar?
Kan die oude er altijd eerst aanhangen tot die ploft natuurlijk.
Maar die growatt zou ook goed moeten gaan toch?
Edit: ik heb even zitten zoeken maar ik kom alleen maar panelen parallel tegen.
Dus de panelen of strings panelen parallel op 1 mppt.
Andersom dus 1 string aan beide mppt kom ik niet tegen..
[Voor 15% gewijzigd door Ronald.42 op 15-05-2023 22:25]
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

iStockphoto | 14x Longi Solar 455Wp (6.370Wp), 20° N/NO, hellingshoek 20° | 8x Solar Frontier SF170 (1.360Wp), Oost/West, hellingshoek 10°
Is dit hem?BlizzarD schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:41:
Iemand toevallig nog een Solar Frontier (liefst SF-170) te koop? Buurjongetje hier vond het leuk om een kiezel op 1 van mijn panelen te gooien, zit nu een mooie ster inGelukkig kwam de buurman incl zoontje even langs om het te vermelden, alleen lastig dat deze bijna niet meer te verkrijgen zijn
http://www.duurzame-zonne...roducts/9034&Locale=nl_NL
Er ligt een 4mm2 kabel van ongeveer 20 a 25 meter. Uitgaande van het ergste geval (25 meter) en 16A (3600W omvormer) zou ik in de richting van 1,81V moeten zitten. Hoeveel spanningsval heb je over een aardlekautomaat? Daarvan zit er één in de meterkast en één in de onderverdeler in de schuur. Zou dat die andere 2,1V verklaren? Of zit er ook een afwijking in de meting van de omvormer of de "slimme" meter?
Dan is de rest overgangsweerstand verliezen, en zit je erg in de buurt.
Ah, lengte x2? Dan zal ik wel beter in de buurt komen inderdaad!onetime schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:55:
@BounceMeister Hoe heb je de spanningsval berekend? Heb je wel de lengte x2 gedaan? Heen en terug...
Dan is de rest overgangsweerstand verliezen, en zit je erg in de buurt.
Edit,
Het klopt dan wel inderdaad, gelukkig maar.
Ik zie ook dat wanneer ik 6mm2 had gekozen, dit slechts 1,2V zou "opleveren".
[Voor 15% gewijzigd door BounceMeister op 16-05-2023 12:00]
[Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 16-05-2023 12:44]
Montage systeem dient zeker ook geaardvereffend te worden, en daarmee gaan de paneel frames doorgaans wel mee.Animal schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:08:
Ik wil morgen mijn zonnepanelen met micro omvormers op mijn platte dak gaan plaatsen. In hoeverre moet ik de frames nog aarden? De micro-omvormers(HoyMiles) zijn geaard via de kabel. Moet ik alle frames los aarden of is het monteren van de omvormers op de panelen voldoende?
Micro's zijn dubbel geisoleerd, dus de aarding via de 3-aderige kabel is niet met de behuizing verbonden. Je moet dus de metalen delen afzonderlijk aarden/vereffenen. Als je een goed montagesysteem gebruikt zoals solarstell/blubase oid dan hoef je maar op 1 punt de aardekabel te monteren en wordt alles incl. de panelen verder vanzelf mee-vereffend.Animal schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:08:
Ik wil morgen mijn zonnepanelen met micro omvormers op mijn platte dak gaan plaatsen. In hoeverre moet ik de frames nog aarden? De micro-omvormers(HoyMiles) zijn geaard via de kabel. Moet ik alle frames los aarden of is het monteren van de omvormers op de panelen voldoende?
All-electric.
Dankjewel. Tips om dit te bevestigen? Alle kabels zijn waterdicht. Kan ik aarden op het speciale aarde punt op de Hoymiles omvormer?RonJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:04:
[...]
Micro's zijn dubbel geisoleerd, dus de aarding via de 3-aderige kabel is niet met de behuizing verbonden. Je moet dus de metalen delen afzonderlijk aarden/vereffenen. Als je een goed montagesysteem gebruikt zoals solarstell/blubase oid dan hoef je maar op 1 punt de aardekabel te monteren en wordt alles incl. de panelen verder vanzelf mee-vereffend.
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Microvezeldoekje. Licht vochtig?BarryH schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:48:
Ik ben panelen aan het plaatsen en heb er nu vingerafdrukken op.. hoe krijg ik die er af?
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Hier een platdakopstelling met Solarstell en daar zit de aardedraad tussen een schroef van een achterplaat en de achterplaat zelf. Als je geen beplating hebt (puur oost/west-dakjes) dan moet je even een ander handing punt vinden waar je het vast kan schroeven.Animal schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:28:
[...]
Dankjewel. Tips om dit te bevestigen? Alle kabels zijn waterdicht. Kan ik aarden op het speciale aarde punt op de Hoymiles omvormer?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
BarryH schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:48:
Ik ben panelen aan het plaatsen en heb er nu vingerafdrukken op.. hoe krijg ik die er af?

Ik heb tot vrijdag de stiger waarmee ik er makkelijk bij kan. Daarna moet het inderdaad van de regen komenD!ablo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 00:16:
[...]
check buienradar even wanneer het weer gaat regenen

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Een rvs/koper oog aan een aardekabel knijpen en die meetrekken met de aansluitkabels en afmonteren op de pv-verdeler/meterkast/werkschakelaar waar je de aansluitkabels op afmonteert.Animal schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:28:
[...]
Dankjewel. Tips om dit te bevestigen? Alle kabels zijn waterdicht. Kan ik aarden op het speciale aarde punt op de Hoymiles omvormer?
Bij solarstell heb je hier een speciaal schroefgat voor aan de zijkant van de staanders. Ik zou het dus op je montagesysteem doen en niet op één van de hoymiles omvormers zelf.
Dat is dan niet helemaal zoals solarstell het bedacht heeft, er zit niets voor niets op elke staander aan de zijkanten een aarde schroefgat. Het zal vast prima werken, maar zo hangt die verbinding wel in de regen ipv droog onder het paneel.Termy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:09:
[...]
Hier een platdakopstelling met Solarstell en daar zit de aardedraad tussen een schroef van een achterplaat en de achterplaat zelf. Als je geen beplating hebt (puur oost/west-dakjes) dan moet je even een ander handing punt vinden waar je het vast kan schroeven.
All-electric.
Vingerafdrukken, zweetdruppels, geen enkel probleem. Ik had ze ook de eerste dag en had een recordopbrengst (1-jun-2021)BarryH schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:27:
[...]
Ik heb tot vrijdag de stiger waarmee ik er makkelijk bij kan. Daarna moet het inderdaad van de regen komen

Maar misschien was het record nog hoger zonder dat

Dan wel de panelen zelf op de bevestigingspunten oid?
Dat was hier ook na installatie, maar dat regent er vanzelf af. Dus even een regendansje doen, bij voorkeur niet op de steiger ;-) Als het persé weg moet kan je een doekje gebruiken of whatever je de ramen mee lapt.BarryH schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:27:
[...]
Ik heb tot vrijdag de stiger waarmee ik er makkelijk bij kan. Daarna moet het inderdaad van de regen komen
Dan wel aan de panelen zelf ja, daar zit meestal een gaatje met een aarde tekentje voor in het frame. Dan naar elk paneel doorlussen met aardekabel (minimaal zo dik als de PV-kabels) en niet-roestende oogjes.JWT schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:20:
Hoe zit het eigenlijk met aarden als je het direct aan hout of beter beton doen?
Dan wel de panelen zelf op de bevestigingspunten oid?
[Voor 33% gewijzigd door RonJ op 17-05-2023 13:44]
All-electric.
Bij een APsystems zit een apart oog voor een eventuele losse aarde draad maar dat zou niet nodig moeten zijn.RonJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:04:
[...]
Micro's zijn dubbel geisoleerd, dus de aarding via de 3-aderige kabel is niet met de behuizing verbonden. Je moet dus de metalen delen afzonderlijk aarden/vereffenen. Als je een goed montagesysteem gebruikt zoals solarstell/blubase oid dan hoef je maar op 1 punt de aardekabel te monteren en wordt alles incl. de panelen verder vanzelf mee-vereffend.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Idd. Dat is bedoeld voor wanneer de inverter niet sowieso al aan een metalen frame/rail/whatever bevestigd wordt.icecreamfarmer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:33:
[...]
Bij een APsystems zit een apart oog voor een eventuele losse aarde draad maar dat zou niet nodig moeten zijn.
All-electric.
Met je chirugisch mondmasker.BarryH schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:48:
Omvormer verplaatsen gaat helaas niet, dan krijg ik hele lange DC kabels en een omvormer ín huis. Nu hangt alles in de schuur.Martin7182 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:41:
@BounceMeister 2.4 V kabelverlies i.p.v. 3.6 V. Of 6 mm kabel loont, hangt natuurlijk van de meerprijs af. N.B. dit is wel bij piekvermogen, gemiddeld heb je veel minder verlies. Als je tegen de 253 V netspanning aan zit, dan kan 6 mm net de doorslag geven, maar misschien is het dan beter om de omvormer te verplaatsen zodat je minder AC kabel hebt.
Ik zag wel dat de spanning op fase 3 ongeveer 1 a 2 Volt lager is dan fase 1. Ik zou bij problemen dus de enkelfase omvormer kunnen verhuizen van fase 1 naar fase 3. Wellicht ook beter voor de wijkkast. Die zonnepaneelboeren knallen volgens mij elke keer de aansluiting op fase 1. (We hebben hier in de straat vrij veel installaties van hetzelfde bedrijf.)
Uiteraard al contact gehad met bedrijf dat de installatie heeft geplaatst, maar druk, druk, druk. Zelfs een afspraak inplannen lijkt al teveel moeite voor ze. Dus zelf even wat research aan het doen...
Iemand enig idee wat ik zou kunnen checken, of wat een mogelijke oorzaak is? De info die ik verstrek is vrij summier, dat begrijp ik, maar weet niet zo goed waar te beginnen.
In ieder geval melden wat voor type omvormer je hebt moet vrij eenvoudig zijn...Bakkenist schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:39:
Ik heb een PV installatie (3100 Wp) die sinds enkele maanden (kwam ik onlangs pas achter...) geen stroom meer opwekt. Omvormer geeft geen storingen weer, maar wel een heel laag wattage op display (schommelt tussen 0.1 en 0.9 W) en zelfde verhaal met amperage.
Uiteraard al contact gehad met bedrijf dat de installatie heeft geplaatst, maar druk, druk, druk. Zelfs een afspraak inplannen lijkt al teveel moeite voor ze. Dus zelf even wat research aan het doen...
Iemand enig idee wat ik zou kunnen checken, of wat een mogelijke oorzaak is? De info die ik verstrek is vrij summier, dat begrijp ik, maar weet niet zo goed waar te beginnen.
Paneel steekt aardig uit dus zit wel droog.RonJ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:59:
Dat is dan niet helemaal zoals solarstell het bedacht heeft, er zit niets voor niets op elke staander aan de zijkanten een aarde schroefgat. Het zal vast prima werken, maar zo hangt die verbinding wel in de regen ipv droog onder het paneel.
Als het goed is, hebben de installateurs van de kWh-meters daar rekening mee gehouden en de meters in de straat verschillend aangesloten. Dus afwisselend L1-L2-L3, L2-L3-L1, L3-L1-L2. Dan kun je de groepenkasten en verdeling in huis gelijk houden.BounceMeister schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:34:
[...]
Omvormer verplaatsen gaat helaas niet, dan krijg ik hele lange DC kabels en een omvormer ín huis. Nu hangt alles in de schuur.
Ik zag wel dat de spanning op fase 3 ongeveer 1 a 2 Volt lager is dan fase 1. Ik zou bij problemen dus de enkelfase omvormer kunnen verhuizen van fase 1 naar fase 3. Wellicht ook beter voor de wijkkast. Die zonnepaneelboeren knallen volgens mij elke keer de aansluiting op fase 1. (We hebben hier in de straat vrij veel installaties van hetzelfde bedrijf.)
https://www.ew-installati...agt-aandacht-installateur
Ik heb meerdere fabrikanten gevonden, maar het lijkt me niet dat die direct aan particulieren leveren?
Ik ben ook op zoek naar "dingen" om enkele zaken te doen:
- een soort display waar ik opgewekte stroom en huidige verbruik/injectie kan op tonen
- een simpel electrisch kacheltje die ik via wifi zelf kan aansturen en in werking moet (kan) treden wanneer er veel injectie is
- een mini PC (liefst windows) om mn c# of javascript dingen op te draaien en bovenstaande zaken aan te sturen
Iemand hier misschien ervaringen met dit soort spielerij?
Home Assistant, kan op diverse apparaten draaien zoals een Pi Zero, of groter, VM op NAS mocht je die hebben, overige mini pc's werken ook. Display kan naar wens, HA is te benaderen op je telefoon, tablet, pc, automations, script, etc, alles is mogelijk met HA. Voor een kachel moet je ff googlen denk ik.SideShow schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:15:
Heb al een eindje een PV installatie en heb ook zo een Homewizard P1 metertje. Werkt wel handig via die app.
Ik ben ook op zoek naar "dingen" om enkele zaken te doen:
- een soort display waar ik opgewekte stroom en huidige verbruik/injectie kan op tonen
- een simpel electrisch kacheltje die ik via wifi zelf kan aansturen en in werking moet (kan) treden wanneer er veel injectie is
- een mini PC (liefst windows) om mn c# of javascript dingen op te draaien en bovenstaande zaken aan te sturen
Iemand hier misschien ervaringen met dit soort spielerij?
[Voor 3% gewijzigd door Xqlus1ve op 18-05-2023 16:50]
ik heb van die kringen erop zitten
had een zuignap gebruikt maar krijg ze er niet meer vanaf zelfs met scrobben niet?
soort van vettigheid?
Ik zou nieuwe kopenMaxwp schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:54:
[...]
ik heb van die kringen erop zitten
had een zuignap gebruikt maar krijg ze er niet meer vanaf zelfs met scrobben niet?
soort van vettigheid?

om 12:37 is er een drop in opwekking (ac amps) maar kijkend naar de fases is voornamelijk L2 die zakt. (rond 13:37 nogmaals)
Is het aannemelijk dat er in de buurt meeste opwekking op die fase plaats vind of juist niet?
Op 13:24 is er ook een drop maar dan op alle fases. Ik kan mij geen serieuze wolk herinneren in de middag en was zelf continu buiten op de straat bezig dus had dat wel gemerkt. En aangezien de opwekking de hele periode tussen de 4 en 4.7kw heeft gezeten bevestigd dat ook mijn ervaring.
Mijn V&A adv.
Aangezien die installatie qua bekabeling afstand korter is en ook nog eens 6mm² is tov de bestaande die op een langere 2.5mm² zit.
Mijn V&A adv.
valt wel mee hoor, het gaat er vooral om wat je buren in de wijk doen.The-Source schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:46:
vanaf dinsdag komt er een 2e 3fase PV installatie bij (ZOZ/WNW) dan nog even logging bouwen ben dan wel benieuwd of ik daar dezelfde trend in zal zien.
Aangezien die installatie qua bekabeling afstand korter is en ook nog eens 6mm² is tov de bestaande die op een langere 2.5mm² zit.
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Ik heb zelf er ook naar gezocht, maar zonder resultaat: enerzijds veel te duur en anderzijds niet op de juiste maat te krijgen. Uiteindelijk een complete overkapping zelf gemaakt van hout. Leuke, leerzame klus geweest.Treenaks schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:56:
Ik ben aan het kijken of ik hier een leuke zonnestroom-overkapping in de tuin kan zetten, maar ik kan nergens (web)winkels vinden die grote (200-220cm x 1m) frameloze panelen verkopen.
Ik heb meerdere fabrikanten gevonden, maar het lijkt me niet dat die direct aan particulieren leveren?

Dus met "gewone" panelen met aluminum rand? Hoe heb je die bevestigd, en is het waterdicht?Martinez- schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:39:
[...]
Ik heb zelf er ook naar gezocht, maar zonder resultaat: enerzijds veel te duur en anderzijds niet op de juiste maat te krijgen. Uiteindelijk een complete overkapping zelf gemaakt van hout. Leuke, leerzame klus geweest.
Easy... meet of er 230v op je omvormer binnen komt. Trek je dc kabels van je omvormer en meet of je daar spanning hebt. Ongeveer aantal panelen x 40 volt. Ja? Dan ga je je omvormer in en kijk je of hij uberhaupt dit voltage registreerd. Nee? Omvormer kaput. Ja? Waarschijnlijk ook omvormer kaput.Bakkenist schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:39:
Ik heb een PV installatie (3100 Wp) die sinds enkele maanden (kwam ik onlangs pas achter...) geen stroom meer opwekt. Omvormer geeft geen storingen weer, maar wel een heel laag wattage op display (schommelt tussen 0.1 en 0.9 W) en zelfde verhaal met amperage.
Veel installateurs geven gewoon geen garantie. Kunnen ze niks aan verdienen. Kun je een rechtzaak starten en etc etc. Maar daar ben je niet mee geholpen. Als je een standaart string omvormer hebt is het makkelijk. Of het zit in je bekabeling of je inverter is stuk. Dezelfde Nieuw halen uithuilen, en zelf neer hangen.
[Voor 13% gewijzigd door Wortel87 op 19-05-2023 20:28]
Toevallig geen Growatt omvormer?Bakkenist schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:39:
Het klinkt erg vergelijkbaar met probleem die ik had.
Zie mijn post in JKen in "Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt"
Growatt had mij omvormer geupdate met als gevolg dat mijn omvormer 6 dagen er uit heeft gelegen. Je kunt via shinephone app of het telefoonnummer van Growatt contact met hun opnemen en hopen dat bij jou minder lang duurt.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Het mooiste zal zijn 3x 4mm2 gezien daar 3x 25A door mag. Wel dien je op de zolder een 2de verdeel kast te plaatsen waarvan uit je naar de omvormers en warmtepomp gaat.
De omvormer is 5kw, dus dat past prima. Dat is fijn om te horen, dat scheelt een hoop werk en geld.JvS schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:46:
Je kan meerdere omvormers op 1 groep aansluiten (dat doe je bv met micro omvormers ook). Er is wel een maximum. Het gaat dan om het omvormervermogen (niet paneelvermogen) en dat mag in totaal niet meer dan 11kW zijn op een 3x16A groep. Dus dat zou prima moeten lukken als je de bekabeling netjes regelt.
Niet lang genoeg wellicht, maar is hier iets mee te knutselen? https://www.estg.eu/nl-nl...370w-glas-glas-frameloos/Treenaks schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:10:
[...]
Dus met "gewone" panelen met aluminum rand? Hoe heb je die bevestigd, en is het waterdicht?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM
Dat zal ik nakijken, staat het op de kabel zelf?JKen schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:50:
Wat voor kabel hebben ze naar je zolder getrokken?
Het mooiste zal zijn 3x 4mm2 gezien daar 3x 25A door mag. Wel dien je op de zolder een 2de verdeel kast te plaatsen waarvan uit je naar de omvormers en warmtepomp gaat.
Het lijkt een behoorlijk dikke.
Die heb ik gezien, maar daarmee zou de overkapping erg klein worden, of ik moet ook een paar glasplaten monteren (kan natuurlijk, maar als 't niet hoeft..).Rimco schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:53:
[...]
Niet lang genoeg wellicht, maar is hier iets mee te knutselen? https://www.estg.eu/nl-nl...370w-glas-glas-frameloos/
Ik heb ook deze 450Wp panelen van Gridparity AG gevonden. (linkje). 2105 × 1043mm; mooi maar erg duur.
Een warmtepomp met een verdeelkastje aansluiten voelt wel heel slecht overigens. Maar als alles netjes met 3x 16A is afgezekerd, zou het goed moeten gaanJKen schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:50:
Wat voor kabel hebben ze naar je zolder getrokken?

@Bensherman mijn advies geldt overigens alleen voor wanneer beide omvormers 3 fase zijn. Als je nu een 5kW 3 fase omvormer hebt, en je wilt er een 3 fase omvormer bij plaatsen, kan dat tot 6kW. Als je op 1 fase een 1 fase omvormer bij wilt plaatsen kan dat maximaal tot een 2kW omvormer (je wilt onder de 16Ampere per fase blijven).
Ik heb volgens mij 3x25a. Wat zou dan kunnen/mogen?JvS schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:42:
[...]
Een warmtepomp met een verdeelkastje aansluiten voelt wel heel slecht overigens. Maar als alles netjes met 3x 16A is afgezekerd, zou het goed moeten gaan.
@Bensherman mijn advies geldt overigens alleen voor wanneer beide omvormers 3 fase zijn. Als je nu een 5kW 3 fase omvormer hebt, en je wilt er een 3 fase omvormer bij plaatsen, kan dat tot 6kW. Als je op 1 fase een 1 fase omvormer bij wilt plaatsen kan dat maximaal tot een 2kW omvormer (je wilt onder de 16Ampere per fase blijven).
Dat ligt eraan wie je het vraagt.Bensherman schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:20:
[...]
Ik heb volgens mij 3x25a. Wat zou dan kunnen/mogen?
Er zijn hier zat mensen die maximaal terugleveren en de hoofdzekering net niet laten springen. Enige waar je wel zeer goed naar moet kijken, in elk geval, is of de bekabeling in de meterkast de potentiële hoge stromen aan kan. Je kan nl maximaal uit het net trekken + opwek, waar niet elke meterkast op berekend is.
Heb een huis uit 2005, hoofdzekering is 40a. En 3x25a aansluiting.Termy schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:24:
[...]
Dat ligt eraan wie je het vraagt.
Er zijn hier zat mensen die maximaal terugleveren en de hoofdzekering net niet laten springen. Enige waar je wel zeer goed naar moet kijken, in elk geval, is of de bekabeling in de meterkast de potentiële hoge stromen aan kan. Je kan nl maximaal uit het net trekken + opwek, waar niet elke meterkast op berekend is.
Wat is het nu, 1x 40A of 3x 25A . . . ?Bensherman schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:48:
[...] Heb een huis uit 2005, hoofdzekering is 40a. En 3x25a aansluiting.
edit: plaats eens een foto van je groepenkast. / van je hoofdautomaten als je die hebt.
edit: terug gekeken en de foto's al gevonden; je hebt 3x 25A. Geen 40A.
[Voor 26% gewijzigd door onetime op 20-05-2023 11:00]
Denk dat hij een 3P+N 40A hoofdschakelaar voor een automaat aanziet.onetime schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:55:
[...]
Wat is het nu, 1x 40A of 3x 25A . . . ?
edit: plaats eens een foto van je groepenkast. / van je hoofdautomaten als je die hebt.
edit: terug gekeken en de foto's al gevonden; je hebt 3x 25A. Geen 40A.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ja heb er niet echt verstand van 🤣Ethirty schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:25:
[...]
Denk dat hij een 3P+N 40A hoofdschakelaar voor een automaat aanziet.
Het is nogal een rekenpakket als je volledig van het gas af wil.
Panelen nu 5,5kw + 3kw erbij graag.
Warmtepomp 7kw
Doorstroomverwarmer 11 tot 13kw
Op de andere groep ernaartoe zit al de wasmachine en droger.
De zonneboiler heeft ook een naverwarmer van 3kw ( al gebruik ik die niet)
Het kan vast allemaal..en zou mooi zijn als er geen nieuwe kabels getrokken hoeven worden. Zal vanmiddag de bestaande kabel naar boven bekijken wat dat is.
3 x 25A is je hoofdaansluiting (17W max, 5,75kW per fase)
3 x 16A is je 3 fasegroep (11kW max over drie fases verdeeld) waar je huidige omvormer op zit (?)
Je omvormers zijn 5kW (drie fase neem ik aan?) en 3kW (geen idee, maar maakt wel veel uit!)
Je wilt een warmtepomp op diezelfde 3 x 16A groep aansluiten?
Kabels bij trekken hoeft niet als je 3 kW omvormer ook 3 fasen is en je dus je warmtepomp en je twee omvormers samen pop zolder elk achter een eigen 3x 16A groep zet (een PV splitter).
Als ik je zo hoor zou ik zeggen: Maak even een eigen topic aan of huur een electricien in.
[Voor 11% gewijzigd door JvS op 20-05-2023 12:39]
Ja de omvormer van 5 kw is een 3 fase.JvS schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:37:
Je haalt allemaal dingen door elkaar:
3 x 25A is je hoofdaansluiting (17W max, 5,75kW per fase)
3 x 16A is je 3 fasegroep (11kW max over drie fases verdeeld) waar je huidige omvormer op zit (?)
Je omvormers zijn 5kW (drie fase neem ik aan?) en 3kW (geen idee, maar maakt wel veel uit!)
Je wilt een warmtepomp op diezelfde 3 x 16A groep aansluiten?
Kabels bij trekken hoeft niet als je 3 kW omvormer ook 3 fasen is en je dus je warmtepomp en je twee omvormers samen pop zolder elk achter een eigen 3x 16A groep zet (een PV splitter).
Als ik je zo hoor zou ik zeggen: Maak even een eigen topic aan of huur een electricien in.
De 3kw zou ik dus ook 3 fase moeten doen of deze verdelen. 1kw per fase past dus, zou 1,5kw per fase ook nog kunnen? Dan kan ik er 2 omvormers opzetten met elk een eigen locatie.

BarryH in "Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw"
Bevestigd middels clickfit rails aan de houten constructie. Ik heb er geen dak op gemaakt, maar de panelen rechtstreeks gemonteerd. Momenteel is het dus nog niet waterdicht, maar ik ga strips tussen de panelen plaatsen om het alsnog waterdicht te krijgen.Treenaks schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:10:
[...]
Dus met "gewone" panelen met aluminum rand? Hoe heb je die bevestigd, en is het waterdicht?

Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic