#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het is een 5g 2,5mm ymvk.JKen schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:50:
Wat voor kabel hebben ze naar je zolder getrokken?
Het mooiste zal zijn 3x 4mm2 gezien daar 3x 25A door mag. Wel dien je op de zolder een 2de verdeel kast te plaatsen waarvan uit je naar de omvormers en warmtepomp gaat.
Is dat voldoende?
[Voor 58% gewijzigd door JvS op 20-05-2023 17:30]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Het gaat om een verhoging van 35 naar 45graden, en de ZB zal ook een deel van het jaar het sww verzorgen.Ethirty schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:47:
[...]
Doorstroom verwarmer snel vergeten!
Kost enorm veel energie en met 11kW heb je waarschijnlijk maar een dun straaltje warm water. Kijk dan naar een warmtepompboiler, maar dat gaat hier off-topic.
Ben voor de eerste keer zonnepanelen zelf aan het installeren op mijn garage.
Het is een niet geïsoleerde garage met een schuin pannendak, de panlatten zitten direct op het dakbeschot. Wanneer ik de dakhaak (evo clickfit) plaats zit er een kier van ongeveer 1 cm tov de volgende dakpan.
Nu probeer ik uit te vinden of zo’n kier acceptabel is. Wanneer ik op tweakers of andere bronnen kijk vindt ik de meeste info niet glashelder.
“Een beetje open staan ze altijd maar t moet niet teveel zijn”, “in uitzonderingen moet je slijpen maar meestal gaat het gewoon”, “een te grote kier kun je beter dichtkitten met bitumenkit als de panelen er dan toch afmoeten is het flexibeler” tot “altijd inslijpen want de wind slaat er zo onder met een storm”.
Zou iemand mij kunnen uitleggen waar je exact na moet kijken om te bepalen of de kier acceptabel is. Ik ga liever niet slijpen, dat is niet alleen veel meer werk, maar de dakpannen worden er nooit beter van.
Afkitten voor de zekerheid vindt ik zelf dan weer best logisch klinken, maar heb dat dan juist weer maar 1x als oplossing gezien in alle reacties.
Alvast bedankt!
Netspanning was 239V, string-spanning rond de 280V (ruim binnen bereik). Maar geen stroom.
LED was uit, dus niet rood, geen zichtbare storing, niet heet. Eerder en later op de dag werd er wel opgewekt. En als de spanning te hoog is weet ik dat de omvormer probeert te reconnecten, dat gebeurde ook niet na het uit- en inschakelen van de netaansluiting.
Is er een logische verklaring waarom dat ding dan niks zou doen?
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ja, mogelijk is Growatt van afstand je omvormer wezen updaten.
Je mag van geluk spreken dat maar een paar uur er uit heeft gelegen. Bij mij heeft het 6 dagen geduurd voordat mijn omvormer het weer deedt. (Mogelijk was er iets mis gegaan bij mijn omvormer met de update.)
Dat zou knap zijn, aangezien de omvormer nergens mee verbonden is (behalve alle primaire stroomverbindingen).JKen schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:48:
@Ethirty
Ja, mogelijk is Growatt van afstand je omvormer wezen updaten.
Je mag van geluk spreken dat maar een paar uur er uit heeft gelegen. Bij mij heeft het 6 dagen geduurd voordat mijn omvormer het weer deedt. (Mogelijk was er iets mis gegaan bij mijn omvormer met de update.)

#team_UTC+1
1. Als het ruim onder de panelen is zodat de regen er niet in kan slaan zie ik er geen probleem mee.Bisti schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:49:
Een vraagje mbt dakhaken hier.
Het is een niet geïsoleerde garage met een schuin pannendak, de panlatten zitten direct op het dakbeschot. Wanneer ik de dakhaak (evo clickfit) plaats zit er een kier van ongeveer 1 cm tov de volgende dakpan.
[Afbeelding]
Nu probeer ik uit te vinden of zo’n kier acceptabel is. Wanneer ik op tweakers of andere bronnen kijk vindt ik de meeste info niet glashelder.
“Een beetje open staan ze altijd maar t moet niet teveel zijn”, “in uitzonderingen moet je slijpen maar meestal gaat het gewoon”, “een te grote kier kun je beter dichtkitten met bitumenkit als de panelen er dan toch afmoeten is het flexibeler” tot “altijd inslijpen want de wind slaat er zo onder met een storm”.
Zou iemand mij kunnen uitleggen waar je exact na moet kijken om te bepalen of de kier acceptabel is. Ik ga liever niet slijpen, dat is niet alleen veel meer werk, maar de dakpannen worden er nooit beter van.
Afkitten voor de zekerheid vindt ik zelf dan weer best logisch klinken, maar heb dat dan juist weer maar 1x als oplossing gezien in alle reacties.
Alvast bedankt!
2. Als het goed afsluiten een deel van de isolatie zou zijn kan je beter inslijpen. Heb ik nog nooit gedaan. Zie 1.
edit: ik heb geen EVO maar gewone klik-fit gebruikt tot nu toe, dat heeft dunnere haken.
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Had ik ook. Ik heb het dicht gemaakt met flexim dakmortelBisti schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:49:
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Ik vond het net als jij er nogal waardeloos twijfelachtig uit zien dus heb ik alle pannen ingeslepen (de pannen bij mij waren dik genoeg om een sleuf in de pannen te maken). Ik heb overigens ook een rol rubber gekocht en tussen elke dakhaak en -pan een strook rubber gelegd.Bisti schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:49:
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Voor dakpannen zou ik gewoon even kijken of er een zaak bij je in de buurt zit die ze 2e hands verkoopt. Ik had er 10 voor 11 euro en die wil je niet pas gaan zoeken als er al 1 gebroken is

[Voor 5% gewijzigd door jbhc op 21-05-2023 08:17]
De S5-GR3P8K is geïnstalleerd i.c.m. 3 extra zonnepanelen. De set werkt nu naar wens, dank voor het meedenken!PSP123 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:01:
Goedemiddag,
Op onze nieuwbouw woning liggen 19*375WP panelen, oriëntatie Zuid-Oost.
Omdat deze panelen momenteel door een installatiefout op een 1 fase omvormer van 6000W zitten, wordt de volgende oplossingen aangeboden:
-2x 1 fase omvormer: Type S6-GR1P3.6K
-1x 3 fase omvormer: Type S5-GR3P6K
-1x 3 fase omvormer: Type S5-GR3P8K: Deze is bestemd voor hogere piekopbrengst, maar zal later in schakelen en eerder uitschakelen bij lagere vermogens/instraling.
[Afbeelding]
Welke optie zouden jullie nemen o.b.v. bovenstaand foto van het dak en verdeling van de panelen?!
2 jaar geleden is bij de buren een dakkapel geplaatst waardoor over de onderste rij panelen gedurende de ochtend schaduw valt tot ong. 13h.
Dit heb ik destijds een half jaar aangekeken, o.a. of shadow management van de Goodwe 3000-NS het kon handelen. Echter door de lage frequentie 4x in 1h (shadow mngt) heb ik uiteindelijk gekozen om op de onderste rij optimizers te plaatsen.
Met optimizers zie je een lichte verbetering in de ochtenduren echter gaat de set pas goed opwekken nadat de schaduw grotendeels van de panelen af is rond 13h.
Momenteel is er sprake van het merk Ja Solar 10x 270WP, i.c.m. een Goodwe 3000-NS.
Ik denk erover om de bovenste rij (5x 270WP) te vervangen door 5x 430WP, de meest linker 2x 270WP op de onderste rij te laten liggen.
Vervolgens de 3x 270WP aan de rechterkant op de onderste rij te verwijderen i.v.m. het schaduw verloop.
De 8x 270WP, zou ik op het platdak van een andere woning kwijt kunnen.
Volgens mij moet dit kunnen op de Goodwe 3000-NS, hoe kijken jullie er tegen aan?
Is het probleem hier niet gewoon dat die oude panelen geen/te weinig bypass diodes hebben? Wel vreemd dat optimizers weinig verbetering geven, maar het is ook al wel vaker voorbij gekomen dat losse optimizers (dus niet SolarEdge) eigenlijk weinig doen.PSP123 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:52:
Goedemorgen,
2 jaar geleden is bij de buren een dakkapel geplaatst waardoor over de onderste rij panelen gedurende de ochtend schaduw valt tot ong. 13h.
[Afbeelding]
Dit heb ik destijds een half jaar aangekeken, o.a. of shadow management van de Goodwe 3000-NS het kon handelen. Echter door de lage frequentie 4x in 1h (shadow mngt) heb ik uiteindelijk gekozen om op de onderste rij optimizers te plaatsen.
Met optimizers zie je een lichte verbetering in de ochtenduren echter gaat de set pas goed opwekken nadat de schaduw grotendeels van de panelen af is rond 13h.
Momenteel is er sprake van het merk Ja Solar 10x 270WP, i.c.m. een Goodwe 3000-NS.
Ik denk erover om de bovenste rij (5x 270WP) te vervangen door 5x 430WP, de meest linker 2x 270WP op de onderste rij te laten liggen.
Vervolgens de 3x 270WP aan de rechterkant op de onderste rij te verwijderen i.v.m. het schaduw verloop.
Volgens mij moet dit kunnen op de Goodwe 3000-NS, hoe kijken jullie er tegen aan?
Verder een kwestie van simuleren op bv sunnydesignweb of je omvormer goed gedimensioneerd is.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Een optimizer maakt van schaduw nog geen zon.PSP123 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:52:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
Kan je niet de 10× 270 Wp verkopen of verplaatsen en dan 10 × 430 Wp neerleggen. Ziet er mooier uit vind ik als het symmetrisch is. Een zonnepaneel levert meer op dan dakpannen

[Voor 4% gewijzigd door Dre op 21-05-2023 09:06]
Maar optimizers zorgen er wel voor dat de string de gewenste stroomsterkte kan halen als bypass niet werkt.
Van wie is dit huis en wat gaat er mee gebeuren? (gezien je nieuwbouw woning)PSP123 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:52:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
Is er plaats voor extra panelen? Vele opties . . .
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Tussen 08 - 12h vind ik de opbrengst tegenvallen ondanks de optimizers.Termy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:56:
[...]
Is het probleem hier niet gewoon dat die oude panelen geen/te weinig bypass diodes hebben? Wel vreemd dat optimizers weinig verbetering geven, maar het is ook al wel vaker voorbij gekomen dat losse optimizers (dus niet SolarEdge) eigenlijk weinig doen.
Verder een kwestie van simuleren op bv sunnydesignweb of je omvormer goed gedimensioneerd is.
Of heb je nog gegevens om te vergelijken met de situatie van voor de dakkapel?
De 10x zou ik op een andere woning kunnen leggen. Echter zou mijn voorkeur ervoor uitgaan die schaduw op de onderste rij te ontlopen, dus minder panelen terugleggen. (Reden, niet overtuigd door huidige oplossing met optimizers)Dre schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:01:
[...]
Een optimizer maakt van schaduw nog geen zon.
Kan je niet de 10× 270 Wp verkopen of verplaatsen en dan 10 × 430 Wp neerleggen. Ziet er mooier uit vind ik als het symmetrisch is. Een zonnepaneel levert meer op dan dakpannenEn ik denk dat 430 Wp niet in één string met 270 Wp kan, of is Impp ongeveer gelijk? Of met de optimizers (die je toch al hebt), die kunnen de stroom verhogen en spanning verlagen van het betreffende paneel.
Impp nog niet vergeleken, maar dat is iets waar ik dus op moet letten als ik 430WP en 270WP mogelijk ga combineren.
Dit is mijn huidige woning, houden we aan als 2de woning. Toekomst voor verhuur.onetime schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Van wie is dit huis en wat gaat er mee gebeuren? (gezien je nieuwbouw woning)
Is er plaats voor extra panelen? Vele opties . . .
Oriëntatie achtertuin is West, heb ook al gedacht aan oost/west opstelling, echter heb ik aan de voorkant gelijkwaardige uitdaging met dakkapel en schaduw. En huidige omvormer heeft maar 1 MPPT.
Volgens mij moet Oost/West opstelling op twee MPPT?!
(dak +/- 450, verschil tussen kanten ~900~, niet tegelijk op max, max = 2x cos(450) x Wp)
Beetje aftoppen is goed voor het net, gelijkmatiger opbrengst, beter verdeeld over de dag.
edit: schaduw vrije panelen parallel op 1 mppt, de schaduw panelen op micro's.
[Voor 9% gewijzigd door onetime op 21-05-2023 10:50]
Eerlijk gezegd zie ik mbt de panelen en micro omvormers door de bomen het bos niet meer. Welke webshops kunnen jullie aanraden om de zoektocht te vervolgen?
Het plaatje is niet van een SE-omvormer maar van een Goodwe?PSP123 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:33:
[...]
Tussen 08 - 12h vind ik de opbrengst tegenvallen ondanks de optimizers.
[Afbeelding]
Je hebt dus waarschijnlijk TIGO-optimizers, of niet?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Klopt Goodwe omvormer i.c.m. Tigo optimizers.dunklefaser schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:50:
[...]
Het plaatje is niet van een SE-omvormer maar van een Goodwe?
Je hebt dus waarschijnlijk TIGO-optimizers, of niet?
Ligt deze set niet gewoon grotendeels op west?PSP123 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:33:
[...]
Tussen 08 - 12h vind ik de opbrengst tegenvallen ondanks de optimizers.
[Afbeelding]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dan is het toch logisch dat met alleen indirect licht er weinig gebeurt? Zeker op een onbewolkte dag.
Heb je ook data van een grotendeels onbewolkte dag want hier zie ik niks geks aan.
Zeker, omdat we met 2 EVs nóg niets break even opwekken met onze huidige set. We maken gebruik van Enphase micromvormer per paneel en meer panelen zouden dus moeten kunnen.
Nu is dit natuurlijk niet heel (kosten) efficient omdat een zonnepanelen boer weer moet komen. Weer voorrijkosten etc. Zalig niet goedkoop zijn.
Heeft iemand hier ervaring met het bijplaatsen van een klein aantal panelen? Hoe ging dat?
[Voor 15% gewijzigd door MaStar op 22-05-2023 18:33]
Kwestie van steiger huren, rails monteren, micro's erop schroeven, panelen er op, kabeltje naar de rest en voilaMaStar schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:30:
Sinds maart heb ik 15 400WP zonnepanelen op onze nieuwe woning aan voorzijde van het dak en schuur. Ik kom er nu achter dat aan de achterzijde van de woning (Oost kant) toch ook veel zon is - ook in de namiddag. Daarom overweeg ik hier ook nog 4 of 5 panelen bij te laten plaatsen aan deze zijde van het dak.
Zeker, omdat we met 2 EVs nóg niets break even opwekken met onze huidige set. We maken gebruik van Enphase micromvormer per paneel en meer panelen zouden dus moeten kunnen.
Nu is dit natuurlijk niet heel (kosten) efficient omdat een zonnepanelen boer weer moet komen. Weer voorrijkosten etc. Zalig niet goedkoop zijn.
Heeft iemand hier ervaring met het bijplaatsen van een klein aantal panelen? Hoe ging dat?
Helaas kan ik dit niet zelfRobWest schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:49:
[...]
Kwestie van steiger huren, rails monteren, micro's erop schroeven, panelen er op, kabeltje naar de rest en voila

Dat is duur, omdat het gewoon een nieuwe, kleine installatie is.MaStar schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:30:
JvS schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:50:
[...]
Dat is duur, omdat het gewoon een nieuwe, kleine installatie is.

Als je het toch moet alten doen dan zou ik het ook vol leggen, zal in verhouding goedkoper zijn.MaStar schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:30:
Sinds maart heb ik 15 400WP zonnepanelen op onze nieuwe woning aan voorzijde van het dak en schuur. Ik kom er nu achter dat aan de achterzijde van de woning (Oost kant) toch ook veel zon is - ook in de namiddag. Daarom overweeg ik hier ook nog 4 of 5 panelen bij te laten plaatsen aan deze zijde van het dak.
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
Als geheugen steun gebruik ik.PSP123 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:40:
[...]
Dit is mijn huidige woning, houden we aan als 2de woning. Toekomst voor verhuur.
Oriëntatie achtertuin is West, heb ook al gedacht aan oost/west opstelling, echter heb ik aan de voorkant gelijkwaardige uitdaging met dakkapel en schaduw. En huidige omvormer heeft maar 1 MPPT.
Volgens mij moet Oost/West opstelling op twee MPPT?!
Oost is tijdens am piek en West is tijdens pm van de dag
Dus als je panelen west gericht zijn klopt dat want normaal gesproken is dat je Oost gedeelte van een Oost west opstelling dat voor de opwek zorgt.
Ja, probleem is dat er max nog 5 panelen bij kunnen.klump4u schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:54:
[...]
Als je het toch moet alten doen dan zou ik het ook vol leggen, zal in verhouding goedkoper zijn.
Ik heb geprobeerd om de installatie te modelleren in SD web, maar helaas kan ik geen protrait en landscape orientaties combineren in een string. Ook de vorm van de dakkapellen klopt niet. Daardoor kan ik niet goed de situatie laten berekenen. Ik heb dus meer schaduw dan gemodelleerd.Ronald schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:36:
STC conditions halen we in Nederland eigenlijk nooit. Zeker op pal oost niet. Noct is beter hint en daar zit je niet ver van.
Wat betreft opbrengst: maak een simulatie met sunny design in een volledige tekening. Dakkapel van buren aan zuid kant? verwacht ik best stevige invloed. Dus schaduw vrije simulatie is weinig representatief
In huidige situatie zegt SD 2000 kWh/jaar (zonder schaduwbeheer). Met schaduwbeheer wordt dit 2250 kWh.
Iemand nog ideeen?
Ik zit met een vraag waar ik niet uitkom, ik heb een Sma omvormer type sb3000 tl in de garage met op het garage dak 4 panelen van 540wp per stuk gericht op het oosten op 1 string
Op het garage dak zou ik nog 3 panelen kwijt kunnen van 420wp gericht naar het zuiden op 1string, de Sma omvormer heeft 2 dc ingangen en een opstart van 125v ,wordt het opstartvermogen van beide strings bij elkaar opgeteld of is per string ?
Als het per string zou zijn ga ik de opstart spanning niet halen of iemand heeft nog een goede oplossing
Alvast bedankt
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Weet je mischien ook een merk en type dat circa 45v heeftRonald.42 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:13:
Of panelen zoeken met een hogere spanning..
Ja en nee..Ruud-p schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:54:
[...]
Weet je mischien ook een merk en type dat circa 45v heeft
Ik heb zelf nog een set liggen die doet 60 volt per paneel, maar dat spul is 10 jaar oud...(ik kon ze niet meer vinden van dit merk)
Tegenwoordig zijn de spanningen meestal wat lager en de stroom wat hoger.
Die panelen die ik heb doen 260wp per stuk dus dat is aanzienlijk lager dan wat jij bedacht had.
Maar het is altijd meer dan niks natuurlijk.
Gewoon maar zoeken denk ik of er wat leuks te krijgen is.
Ik heb zo niks paraat wat je kunt bestellen dan moet ik ook echt gaan zoeken..
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?
Trina 50V/9.ietsARuud-p schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:54:
[...]
Jinko 38V/13A
Beide 430Wp
Waarom 'moet' de omvormer kleiner zijn? Zo te horen boeit het niet. Als de prijs gelijk is dan was 8 kW vast de beste optie maar afhankelijk van beschikbaarheid en zo zou ik me best kunnen voorstellen dat dit prima is.Kungfufighter schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:05:
Een en ander zitten lezen en ook de Thomasberger calculator gedaan. Mijn zonnepanelen man heeft op het dak 18 zonnepanelen geïnstalleerd op 2 strings met 405 per paneel, totaal 7290 kWh. Maar met een omvormer van 6KW. Ik denk dat een 8KW omvormer (van Goodwe) beter was geweest, hij zegt van niet. Volgens de thomasberger zou ik met de 8k omvormer een paar honderd KW meer opbrengst hebben. Hij zegt dat de omvormer kleiner moet zijn maar die berekening laat toch wat anders zien? Wie zit er hier fout?
Jij 😉Kungfufighter schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:05:
Een en ander zitten lezen en ook de Thomasberger calculator gedaan. Mijn zonnepanelen man heeft op het dak 18 zonnepanelen geïnstalleerd op 2 strings met 405 per paneel, totaal 7290 kWh. Maar met een omvormer van 6KW. Ik denk dat een 8KW omvormer (van Goodwe) beter was geweest, hij zegt van niet. Volgens de thomasberger zou ik met de 8k omvormer een paar honderd KW meer opbrengst hebben. Hij zegt dat de omvormer kleiner moet zijn maar die berekening laat toch wat anders zien? Wie zit er hier fout?
De omvormer is idealiter 10% minder dan de maximale opwekking
[Voor 98% gewijzigd door Cool_Mod_E op 23-05-2023 20:38]
Hmm hier zijn de omvormers groter dan de max wp van de panelen.Bensherman schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:17:
[...]
Jij 😉
In mijn optiek verleng ik daarmee de levensduur van de omvormer.
Ze zijn allemaal passief gekoeld en hoeven niet op hun top te draaien en blijven dus koeler.
Elektronica en warmte is niet de ideale combinatie.
In het kader van maximale opbrengst zal dit mischien anders liggen?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als je meer wp panelen hebt dan je netaansluiting kan verdragen dat ook een reden kan zijn om af te toppen op een bepaald vermogen maar dat je over het jaar gezien meer opbrengst hebt dan dat je zou hebben met minder panelen ( 100%panelen/omvormer) op dezelfde omvormer.
Cool_Mod_E schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:19:
Even een kort vraagje aan de elektro deskundigen hier: ik heb aan de achterzijde van mijn woning 2 setjes zonnepanelen liggen welke op een separate groep zijn afgemonteerd.
Deze groep is afgemonteerd op een 16a aardlek automaat. (Met daarachter een 25a hoofdzekering).
Bijgevoegde grafiek is de terug geleverde stroom.
In mijn optiek had de aardlek automaat er al lang uit moeten klappen ?[Afbeelding]
Hier de afschakelkarakteristiek van een automaat. Zelfs een B-karakteristiek kun je behoorlijk lang overbelasen, zolang het maar beperkt is. De spanning zal wel vrij hoog zijn bij terugleveren. 5kW is dan een ruime 20A, dus 1,25 maal de 16 van de automaat. Dat mag maar zo een uur goedgaan zonder afschakelen.
Falling isn't flying \ Floating isn't infinite
Beter in de zomer flink aftoppen dan in de winter te kort komen, afhankelijk van het energiecontract met salderen en de stand van de maan en de zon.Ronald.42 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:28:
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat als je meer wp panelen hebt dan je netaansluiting kan verdragen dat ook een reden kan zijn om af te toppen op een bepaald vermogen maar dat je over het jaar gezien meer opbrengst hebt dan dat je zou hebben met minder panelen ( 100%panelen/omvormer) op dezelfde omvormer.

Dat is wat kort door de bocht. Het hangt o.a. van de verschillende prijzen af wat ideaal is. Een omvormer die nooit maximaal draait, kan langer meegaan. Andersom gaat een onderbemeten omvormer nooit langer mee.Bensherman schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:17:
[...]
Jij 😉
De temperatuur ging van nog net vast te houden naar net iets warmer dan de omgeving. Bij vol vermogen.
De ventilator staat nog op een schakel klok. Moet nog temperatuur geregeld worden.
Ik dacht ook, een grotere omvormer leeft langer. Bedoeld voor 7 panelen, zitten er nu 4x zoveel op.
Zonder merkbare aftopping. Wel sindsdien die ventilator. 10 jaar sinds het begin. Zie footer.
Je komt heel erg snel uit op SunPower maxeon 6Ruud-p schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:54:
[...]
Maar dat is ook echt wel een pittig geprijsd paneel… dus wordt het een afweging naar een andere omvormer te kijken
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
'doet wonderen'onetime schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:29:
@Ronald.42 Een ventilator voor een passief gekoelde omvormer doet wonderen...
De temperatuur ging van nog net vast te houden naar net iets warmer dan de omgeving. Bij vol vermogen.
De ventilator staat nog op een schakel klok. Moet nog temperatuur geregeld worden.
Ik dacht ook, een grotere omvormer leeft langer. Bedoeld voor 7 panelen, zitten er nu 4x zoveel op.
Zonder merkbare aftopping. Wel sindsdien die ventilator. 10 jaar sinds het begin. Zie footer.
Tja, de temperatuur is wat lager, maar of het daarom ook langer meegaat kan je niet snel bewijzen.
Hoe warm wordt de processor van de grafische kaart of van een snelle computer?
Zo lang je niet in een kritische temperatuurszone zit maakt het niet veel uit.
Een metalen voorwerp van 50 graden kan je "nog net met de blote hand" vast houden, omdat onze lichaamstemperatuur 37 graden is. Maar is dat warm voor silicium of soldeerverbindingen... denk het niet.
Dat is warm voor condensatoren en dan met name elco's die begeven het meestal het eerst op de plekken waar ze warm staan.Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:11:
[...]
'doet wonderen'
Tja, de temperatuur is wat lager, maar of het daarom ook langer meegaat kan je niet snel bewijzen.
Een metalen voorwerp van 50 graden kan je "nog net met de blote hand" vast houden, omdat onze lichaamstemperatuur 37 graden is. Maar is dat warm voor silicium of soldeerverbindingen... denk het niet.
Die dingen drogen uit en hun waarde verloopt waardoor uiteindelijk de boel niet meer opstart of andere rare features.
En dan nog de mechanische spanningen die zullen lager zijn bij wisselen tussen 15 snachts en 40 overdag dan dat hij dagelijks naar de 60 graden gaat.
En dat heeft dan weer zijn invloed op vermogens elektronica welke met de voetjes in de print staat gesoldeerd en met een dikke schroef aan het koelblok hangt...
Soms is het gevoel belangrijker dan het daadwerkelijke effect. Sommige mensen associëren >37°C al met heet c.q. gevaarlijk.
nieuws: Google: hoge temperatuur geen oorzaak van harddiskfouten
Als voorbeeld bij Kostal Piko omvormers kwam ik de volgende defecten tegen:
- Opamp stuk
- Draadbrug kabels tussen printplaten fikken eruit (slecht contact intern)
- DC-startup converter trafo sluiting of aan het overlijden
- Defecte H-brug (doet niks meer)
- Hulpspanning voeding defect
[Voor 14% gewijzigd door Dre op 24-05-2023 15:26]
De temperatuur is niet "wat" lager maar zeker 200. En komt daarmee onder de 350, de grens die in dat onderzoek wat ik ooit gelezen heb genoemd werd als grens waar boven de levensduur van electronica per 100 hoger halveert. als ik dat ooit terug vindt post ik het welTommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:11:
[...] 'doet wonderen'
En heel fijn dat er vaak vanuit wordt gegaan dat een omvormer na 5 jaar vervangen moet worden, maar deze doet het al tien jaar probleemloos. Passief gekoelde Effecta ES4200 met schakelklok ventilator.
Ik heb een aantal jaar terug een beeldbuis-tv die na een tijdje langzaam dimde, en dan plotseling weer beeld gaf, gerepareerd.Ronald.42 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:40:
[...] Dat is warm voor condensatoren en dan met name elco's die begeven het meestal het eerst op de plekken waar ze warm staan.
Die dingen drogen uit en hun waarde verloopt waardoor uiteindelijk de boel niet meer opstart of andere rare features.
En dan nog de mechanische spanningen die zullen lager zijn bij wisselen tussen 15 snachts en 40 overdag dan dat hij dagelijks naar de 60 graden gaat.
En dat heeft dan weer zijn invloed op vermogens elektronica welke met de voetjes in de print staat gesoldeerd en met een dikke schroef aan het koelblok hangt...
Wie dit soort feiten wil negeren moet het zelf weten, financieel dan. Voor het milieu denk ik daar anders over.
Ik ken zelfs verschillende Effekta's 5000 (meer dan de 4200 van jou) die het ook al 10 jaar doen. Zonder ventilatoronetime schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:02:
[...]
De temperatuur is niet "wat" lager maar zeker 200. En komt daarmee onder de 350, de grens die in dat onderzoek wat ik ooit gelezen heb genoemd werd als grens waar boven de levensduur van electronica per 100 hoger halveert. als ik dat ooit terug vindt post ik het wel
En heel fijn dat er vaak vanuit wordt gegaan dat een omvormer na 5 jaar vervangen moet worden, maar deze doet het al tien jaar probleemloos. Passief gekoelde Effecta ES4200 met schakelklok ventilator.
[...]
Ik heb een aantal jaar terug een beeldbuis-tv die na een tijdje langzaam dimde, en dan plotseling weer beeld gaf, gerepareerd.
spoiler: En wat was het?Was dus inderdaad de gloeidraad aansluiting op de print waar het soldeer was los gegaan.
Wie dit soort feiten wil negeren moet het zelf weten, financieel dan. Voor het milieu denk ik daar anders over.

Overigens gaat het mij een beetje te ver om slechte soldeerverbindingen te koelen met een ventilator

[Voor 67% gewijzigd door Dre op 24-05-2023 16:15]
Gelukkig kunnen we dankzij vele decennia van onderzoek op dit gebied wel degelijk behoorlijk goed inschatten welk effect temperatuur heeft op de levensduur van elektronica. Elco's zijn wellicht het bekendste voorbeeld van een component met een erg temperatuurgevoelige levensduur. Maar ook andere componenten hebben vaak een behoorlijk goed gedocumenteerde levensduur vs. temperatuur afhankelijkheid.Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:11:
[...]
'doet wonderen'
Voor de betrouwbaarheid is naast temperatuur ook temperatuurvariatie van belang. Connectoren en solderingen bijvoorbeeld verouderen onder invloed van rek/krimp (die op zijn beurt weer veroorzaakt wordt door die temperatuurveranderingen). Dus naast ervoor zorgen dat e.e.a. niet te heet wordt is het ook een goed idee ervoor te zorgen dat er niet te gek veel variatie in temperatuur optreedt.
[@onetime ]Zorgen dat de temperatuurveranderingen zo laag mogelijk worden doe je trouwens niet door een ventilator via een schakelklok te schakelen maar bijvoorbeeld wel door een ventilator temperatuurgestuurd te schakelen. ;-)
André Huisman (www.new-line.nl)
Dat laatste geldt volgens mij voor silicium halfgeleiders en het is zo'n stabiele factor dat fabrikanten het gebruiken om componenten te testen; door b.v. een component 100 °C te verhitten, is de verwachte levensduur 1024 × t, waarbij t de tijd was totdat het component gemiddeld faalde. Dat een component gemiddeld b.v. 100.000 uur meegaat, weet je dan al na 100 uuronetime schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:02:
[...]
De temperatuur is niet "wat" lager maar zeker 200. En komt daarmee onder de 350, de grens die in dat onderzoek wat ik ooit gelezen heb genoemd werd als grens waar boven de levensduur van electronica per 100 hoger halveert.

Mijn passief gekoelde omvormer meet de temperatuur van het koelblok. Het fors omlaag brengen van die temperatuur houdt niet automatisch in dat de componenten binnenin ook evenredig veel koeler worden. Maar effect zal het zeker hebben.
Mooi die ongekoelde levensduur, hopen dat dat nu een goede voorspeller voor de gekoelde is.Dre schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:15:
[...] Ik ken zelfs verschillende Effekta's 5000 (meer dan de 4200 van jou) die het ook al 10 jaar doen. Zonder ventilator
Overigens gaat het mij een beetje te ver om slechte soldeerverbindingen te koelen met een ventilator
Nu niet net doen alsof ik dat bedoel met een eigen voorbeeld op dit terrein.
Wel als je hem op tijd aan laat gaan, voordat hij het warm krijgt... gewoon bij het opstarten van de omvormer liefst.HuismAndré schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:33:
[...] [@onetime ]Zorgen dat de temperatuurveranderingen zo laag mogelijk worden doe je trouwens niet door een ventilator via een schakelklok te schakelen maar bijvoorbeeld wel door een ventilator temperatuurgestuurd te schakelen. ;-)
De algehele temperatuur variatie zal verminderen. En waarom niet evenredig? De thermische weerstand binnen het apparaat blijft gelijk. Maar dan bij een lagere temperatuur.Martin7182 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:44:
[...] Mijn passief gekoelde omvormer meet de temperatuur van het koelblok. Het fors omlaag brengen van die temperatuur houdt niet automatisch in dat de componenten binnenin ook evenredig veel koeler worden. Maar effect zal het zeker hebben.
Nou, ik dacht omdat de componenten binnenin niet alleen koelen via het koelblok, maar ook via de andere kanten van de omvormer. Het koelblok neemt natuurlijk wel het grootste aandeel van het koelen voor zijn rekening, dus koelen daarvan levert wel het meeste op.onetime schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:34:
[...]
De algehele temperatuur variatie zal verminderen. En waarom niet evenredig? De thermische weerstand binnen het apparaat blijft gelijk. Maar dan bij een lagere temperatuur.
Dit was vroeger misschien zo in verband met het eerder opstarten maar ik zou mij baseren op de datasheets van de omvormers.Bensherman schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:17:
[...]
Jij 😉
Als ik bijvoorbeeld de datasheet van Goodwe erbij pak zijn de start spanningen van de XS-700 en de XS-1000 hetzelfde.
Dit geldt ook voor de 1500, 2000, 2500 en de 3000 versies.
https://cdn.webshopapp.co...s/430131803/700-xs-11.pdf
Ik zou dus liever een iets over- dan ondergedemensioneerde omvormer hebben. Mijn zonnepanelen (2275Wp) wekken soms namelijk meer op (2500W+) dan dat ze officeel kunnen opwekken.
Als ik een 2000W omvormer gehad zou hebben zou dat tot gevolg hebben dat die regelmatig op het top van zijn kunnen zou moeten presteren terwijl de huidige 2500W omvormer daar het grootste deel van de tijd onder zit.
En nee, ik haal de gegevens niet uit de omvormer zelf want die wijken stelselmatig 10% af van de daadwerkelijke waarden.

[Voor 19% gewijzigd door jbhc op 25-05-2023 00:04]
Als je alleen het koelblok koelt heb je in principe gelijk. Maar de ventilator die ik op de grond heb gelegd blaast ook over de rest. En de meeste warmte gaat via het koelblok dat dus ook minder warmte in de kast brengt.Martin7182 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:10:
[...] Nou, ik dacht omdat de componenten binnenin niet alleen koelen via het koelblok, maar ook via de andere kanten van de omvormer. Het koelblok neemt natuurlijk wel het grootste aandeel van het koelen voor zijn rekening, dus koelen daarvan levert wel het meeste op.
Ik heb het relais niet nodig omdat mijn omvormer buiten in de schaduw hangt, maar veel omvormers zijn standaard al voorzien van een dergelijk contact om een ventilator te kunnen schakelen
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Het ligt er allemaal maar net aan waar de beperkingen liggen. Wil je alles uit een beperkt dakoppervlak halen dan kun je inderdaad beter overdimensioneren. Als je dak groot genoeg is is het soms gunstiger om een extra paneel te leggen. Tussen een goodwe 2500 en een 3000 zit wel 120 euro prijsverschil, dat is bijna een paneel. 2800Wp op een 3000W omvormer levert een stuk minder op dan 3200Wp op een 2500W omvormer. Bovendien levert het waardevollere kW's op. Je krijgt immers hogere opbrengst bij weinig zon, de kWh die je kwijt raakt door aftopping zijn op het moment dat je toch genoeg hebt.jbhc schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:55:
[...]
Ik zou dus liever een iets over- dan ondergedemensioneerde omvormer hebben. Mijn zonnepanelen (2275Wp) wekken soms namelijk meer op (2500W+) dan dat ze officeel kunnen opwekken.
Als ik een 2000W omvormer gehad zou hebben zou dat tot gevolg hebben dat die regelmatig op het top van zijn kunnen zou moeten presteren terwijl de huidige 2500W omvormer daar het grootste deel van de tijd onder zit.
Je hebt gelijk, maar het voorbeeld is sterk overdreven; het prijsverschil is nog niet de helft van €120 en een paneel inclusief montage kost minstens het dubbele van €120.T-MOB schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:35:
[...]
Het ligt er allemaal maar net aan waar de beperkingen liggen. Wil je alles uit een beperkt dakoppervlak halen dan kun je inderdaad beter overdimensioneren. Als je dak groot genoeg is is het soms gunstiger om een extra paneel te leggen. Tussen een goodwe 2500 en een 3000 zit wel 120 euro prijsverschil, dat is bijna een paneel. 2800Wp op een 3000W omvormer levert een stuk minder op dan 3200Wp op een 2500W omvormer. Bovendien levert het waardevollere kW's op. Je krijgt immers hogere opbrengst bij weinig zon, de kWh die je kwijt raakt door aftopping zijn op het moment dat je toch genoeg hebt.
Bij Winkelman is het wel 120 euro tussen die twee Goodwe's. Er zijn meer vermogensstappen die zo'n prijsverschil laten zien, van 3000 omhoog is het ook 130 euro. Qua laten installeren heb je wel gelijk natuurlijk - niet iedereem doet alles liefst zelf. Maar het ging me er vooral om te laten zien dat er geen universele regel is over wel of niet onderdimensioneren.Martin7182 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:51:
[...]
Je hebt gelijk, maar het voorbeeld is sterk overdreven; het prijsverschil is nog niet de helft van €120 en een paneel inclusief montage kost minstens het dubbele van €120.

Mijn omvormer heeft het eerste jaar mijn opbrengst afgetopt, 2%.
Sindsdien geen aftopping meer door grootte van de omvormer, als het zo zonnig is dat ik boven het vermogen van de omvormer zou uitkomen zakt het toch allemaal in door alle zonnepanelen in onze wijk. Zomer = elke dag 253V

ioniq 28kWh - 5135 Wp
Ga ze nu morgen installeren en bekijk dat filmpje nog eens goed maar hij heeft daar die tandring weggehaald?Xqlus1ve schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:41:
@Termy @icecreamfarmer
DS3 omvormer zit op de achterzijde van de zonnepaneel gemonteerd met een M8 bout en moer, de omvormer zelf bevat een tandring waarmee je aarde maakt met het paneel. Zie ook video hieronder voor montage op zonnepaneel zelf:
[YouTube: Zonnepanelen installeren - Glampère FlatFix Fusion | How-to met Elektrototaalmarkt.nl]
Op de omvormer zit een aarde punt waar ik de 6mm2 aarde draad aan verbonden hebt. die zit weer op de 2 Esdec Flatfusion fix frames verbonden via Esdec Aardingsklem op frame 1 en 2 (omdat de mijne landscape achter elkaar liggen). het andere uiteinde van de 6mm2 draad zit op het achterste windscherm verbonden met een veertandring.
Indien jullie nog echt specifiek foto's willen moet ik die later nog ff maken. Ze liggen namelijk op een heel krap schuurtje.
Het is dus voor jullie van belang dat jullie je eigen type frames weten te aarden, want mijn methode (op de omvormer na) is mogelijk speciaal voor de Esdec Flatfusion Fix type.
Heb jij ook een schroef geplaatst door zowel de tandring alsmede de omvormer en het frame?
Of doe je dat puur op druk?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
En dat is gewoon een soort PC fan of zo?onetime schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:29:
@Ronald.42 Een ventilator voor een passief gekoelde omvormer doet wonderen...
ik zie ik zie wat jij niet ziet

Hoewel het natuurlijk "hartstikke veilig" moet zijn met nergens grote gelijkstromen of gelijkspanningen, en een mooie degelijke IQ kabel voor de 230V AC is het toch nog wat wennen, al dat hout zo vlak onder de panelen.
Die "hobbels" in het GSE systeem bevallen me niet zo zeer, iemand hier onderlegd wat dit systeem betreft? (zal wel niet want echte tweakers houden niet van in-dak systemen

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput
Je ziet de achterzijde van de omvormer in deze video, de tandveerring zit aan de anderekant, of hij heeft een ouder type.icecreamfarmer schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:13:
[...]
Ga ze nu morgen installeren en bekijk dat filmpje nog eens goed maar hij heeft daar die tandring weggehaald?
Heb jij ook een schroef geplaatst door zowel de tandring alsmede de omvormer en het frame?
Of doe je dat puur op druk?
De tandveerring zit met zijn eigen schroef gemonteerd op de omvormer, daar past niet nog een schroef door tenzij je gaat boren, gewoon met bout en moer stevig monteren, dan druk de tandveerring zich vanzelf voldoende in het frame of zonnepaneel-frame.
Ik moet echter een verticale bocht (zakstuk en stijgstuk) maken. Gezien het maar om drie draden (DC en aarde) gaat en een oversteek van 1 meter, met een verval van 30cm, wil ik liever geen enorme 150mm kabelgoot met bochtstukken gebruiken, maar liever iets knippen/buigen.
Iemand tips?
horen de Enphase omvormers niet andersom gemonteerd te worden, met de aansluitingen aan de linkerkant en de montageplaat aan de paneel kant...Batilan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:03:
Het gaat hier dan toch ook eindelijk gebeuren, 26x 395Wp op OZO met 50 graden dakhellng met Enphase IQ7+. Betreft hier een in-dak systeem (ja ik ken de nadelen). En dan ook nog met het (door @twain4me) zo verfoeide GSE systeem
. Helaas kon ik de installateur niet tot een ander indak systeem verleiden.
Hoewel het natuurlijk "hartstikke veilig" moet zijn met nergens grote gelijkstromen of gelijkspanningen, en een mooie degelijke IQ kabel voor de 230V AC is het toch nog wat wennen, al dat hout zo vlak onder de panelen.
Die "hobbels" in het GSE systeem bevallen me niet zo zeer, iemand hier onderlegd wat dit systeem betreft? (zal wel niet want echte tweakers houden niet van in-dak systemen).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Uit de handleiding:
Installeer de Microinverter altijd met de kant met beugel naar boven. Monteer de micro- omvormer
niet ondersteboven.
Alle foto's zijn van onderaf genomen, ik zie dat de micro omvormers allemaal aan de bovenkant zijn gemonteerd, ik neem aan dat ze met de beugel zijn gemonteerd aan de panlatten.Rouske schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:17:
[...]
horen de Enphase omvormers niet andersom gemonteerd te worden, met de aansluitingen aan de linkerkant en de montageplaat aan de paneel kant...![]()
Uit de handleiding:
Installeer de Microinverter altijd met de kant met beugel naar boven. Monteer de micro- omvormer
niet ondersteboven.
Als ik het plaatje van de IQ7+ bekijk lijkt alles in orde?
[Voor 6% gewijzigd door Batilan op 26-05-2023 11:30]
Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput
lastig te zien op jouw foto's, maar volgens mij zit de montagebeugel bij jouw onder de micro's en niet aan de bovenkant, zoals hierBatilan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:29:
[...]
Alle foto's zijn van onderaf genomen, ik zie dat de micro omvormers allemaal aan de bovenkant zijn gemonteerd, ik neem aan dat ze met de beugel zijn gemonteerd aan de panlatten.
Als ik het plaatje van de IQ7+ bekijk lijkt alles in orde?
[Afbeelding]
Of in de gebruikers handleiding op pagina 13 en 16.
[Voor 7% gewijzigd door Rouske op 26-05-2023 11:41]
Dan interpreteer ik boven anders dan jij, ik dacht dat ze bedoelden dat de beugel "boven" moet zitten waarbij je tegen de "voorkant" van de Micro aankijkt, aan de andere kant lijkt het dat de bar-code dan aan de onderkant zit waardoor deze lastiger te scannen is zoals ze nu bij mij gemonteerd zijn, het zou handig zijn als Enphase ook een fotootje bij de richtlijn plaatstRouske schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:33:
[...]
lastig te zien op jouw foto's, maar volgens mij zit de montagebeugel bij jouw onder de micro's en niet aan de bovenkant, zoals hier
[Afbeelding]

zie mijn editBatilan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:38:
[...]
Dan interpreteer ik boven anders dan jij, ik dacht dat ze bedoelden dat de beugel "boven" moet zitten waarbij je tegen de "voorkant" van de Micro aankijkt, aan de andere kant lijkt het dat de bar-code dan aan de onderkant zit waardoor deze lastiger te scannen is zoals ze nu bij mij gemonteerd zijn, het zou handig zijn als Enphase ook een fotootje bij de richtlijn plaatst

Gewoon een stuk PVC buis gebruiken?S0epkip schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:27:
Om twee stukjes platdak met een iets verschillende hoogte over te steken met kabels, ben ik op zoek naar een draadgoot. Bijvoorbeeld zoiets; https://www.techniekwebsh...uttige-doorsnede-945.html
Ik moet echter een verticale bocht (zakstuk en stijgstuk) maken. Gezien het maar om drie draden (DC en aarde) gaat en een oversteek van 1 meter, met een verval van 30cm, wil ik liever geen enorme 150mm kabelgoot met bochtstukken gebruiken, maar liever iets knippen/buigen.
Iemand tips?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
OK, de handleiding is inderdaad duidelijk, ik zie dat ook "op pad met de zonnestroom installateur" het zo doet, en daar heb ik best wel vertrouwen in. Al geeft hij zijn eigen motivatie aan dat dat is omdat anders de omvormer de panelen raakt, waarbij in ons geval er nog een in-dak constructie tussen zit (al is die ook niet heel dik).
Zal ze er toch nog eens op wijzen (al zijn ze nu de panelen aan het monteren....)
EDIT: de omvormers worden omgedraaid zodat de juiste kant boven komt te zitten.
Het blijft echter 1 string omdat dit binnen de (vermogens) specs zit,
nu maar 'afwachten' hoe het gaat lopen met de communicatie met de Envoy
(wat nog wel even gaat duren omdat de elektrische installatie nog moet beginnen, qua groepenkasten dan).
[Voor 23% gewijzigd door Batilan op 26-05-2023 15:47]
Wel grappig dat het een posts terug ging over het extra koelen van een omvormer, en jij plaatst 395 Wp panelen op een 295VA omvormer op een extreem warme plekBatilan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:03:
Het gaat hier dan toch ook eindelijk gebeuren, 26x 395Wp op OZO met 50 graden dakhellng met Enphase IQ7+. Betreft hier een in-dak systeem (ja ik ken de nadelen). En dan ook nog met het (door @twain4me) zo verfoeide GSE systeem
. Helaas kon ik de installateur niet tot een ander indak systeem verleiden.
Die "hobbels" in het GSE systeem bevallen me niet zo zeer, iemand hier onderlegd wat dit systeem betreft? (zal wel niet want echte tweakers houden niet van in-dak systemen).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik denk dat je de maximale temperatuur van +65ºC ambient van omvormer wel kan overschrijven als er geen wind langs kan. Gezien het brandrisico met indak systemen zou ik extra goed letten op de compatibiliteit van de MC-4 stekkers.
Heb je ook een stringomvormer overwogen? Waarom is die het niet geworden?
[Voor 3% gewijzigd door Dre op 26-05-2023 12:25]
Ik ben juist voor micro's gegaan omdat er dan nergens grote gelijkstromen / gelijkspanningen op het dak voorkomen waardoor de kans op vlambogen, en dus de kans op brand, geminimaliseerd is. Wat betreft de motivatie voor het in-dak systeem, zie Het "grote" in-dak topic, waarin ik ook de kans op brand bespreek.Dre schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:18:
[...]
Wel grappig dat het een posts terug ging over het extra koelen van een omvormer, en jij plaatst 395 Wp panelen op een 295VA omvormer op een extreem warme plek
Ik denk dat je de maximale temperatuur van +65ºC ambient van omvormer wel kan overschrijven als er geen wind langs kan. Gezien het brandrisico met indak systemen zou ik extra goed letten op de compatibiliteit van de MC-4 stekkers.
Heb je ook een stringomvormer overwogen? Waarom is die het niet geworden?
Ik weet overigens niet of aftoppen op 295 Wp de temperatuur hoger doet oplopen dan dat ik de maximale 395Wp eruit zou halen.
En inderdaad wil ik alles doen om het systeem zo goed mogelijk te laten presteren, binnen de (esthetische) randvoorwaarden die we daarvoor hebben. Ik weet dat dit systeem gaat aftoppen, maar vindt de mate waarin dat zal gebeuren binnen de grenzen van hat acceptabele.
De stroom blijft even hoog, maar er is inderdaad veel minder vermogen bij een eventuele kortsluiting.Batilan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Ik ben juist voor micro's gegaan omdat er dan nergens grote gelijkstromen / gelijkspanningen op het dak voorkomen waardoor de kans op vlambogen, en dus de kans op brand, geminimaliseerd is. Wat betreft de motivatie voor het in-dak systeem, zie Het "grote" in-dak topic, waarin ik ook de kans op brand bespreek.
Dat is een hypothetische kwestie. Een omvormer die 395 W haalt, heeft waarschijnlijk meer koeling / is fysiek groter. De temperatuur zal zeker oplopen bij 295 W continue- t.o.v. 295 W piekvermogen. Het is in ieder geval niet zo dat afgetopt vermogen in de omvormer gedissipeerd wordt (gebeurt in de panelen).Ik weet overigens niet of aftoppen op 295 Wp de temperatuur hoger doet oplopen dan dat ik de maximale 395Wp eruit zou halen.
Dat klopt niet. Afgetopt vermogen wordt nergens gedissippeerd, maar gewoon niet opgewekt, doordat de omvormer een ander punt op de vermogenskromme van de panelen opzoekt.Martin7182 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:04:
Dat is een hypothetische kwestie. Een omvormer die 395 W haalt, heeft waarschijnlijk meer koeling / is fysiek groter. De temperatuur zal zeker oplopen bij 295 W continue- t.o.v. 295 W piekvermogen. Het is in ieder geval niet zo dat afgetopt vermogen in de omvormer gedissipeerd wordt (gebeurt in de panelen).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
PVX multimount, kan zowel losse pijp als draadgoot in.S0epkip schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:27:
Iemand tips?
[Afbeelding]
Volgens mij zijn we het allemaal met elkaar eensAndrehj schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:56:
[...]
Dat klopt niet. Afgetopt vermogen wordt nergens gedissippeerd, maar gewoon niet opgewekt, doordat de omvormer een ander punt op de vermogenskromme van de panelen opzoekt.

Qua elektra heb je zeker gelijk, ik vraag me alleen af de zonnestraling dan niet in plaats van in elektra, wordt omgezet in warmte. Je kunt met een IR camera toch zien waar fouten zitten in de panelen?Andrehj schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:56:
[...] Dat klopt niet. Afgetopt vermogen wordt nergens gedissippeerd, maar gewoon niet opgewekt, doordat de omvormer een ander punt op de vermogenskromme van de panelen opzoekt.
Met 395 WattDC instraling (=STC condities) op een zonnepaneel zal je maar 290 Watt omvormen. (eigenlijk iets meer, door de verliezen in de omvormer). De andere 105 Watt zorgt voor extra opwarming van het zonnepaneel. Dat vermogen wordt niet omgezet in elektrische vermogen, maar direct in warmte van het zonnepaneel.Batilan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Ik ben juist voor micro's gegaan omdat er dan nergens grote gelijkstromen / gelijkspanningen op het dak voorkomen waardoor de kans op vlambogen, en dus de kans op brand, geminimaliseerd is. Wat betreft de motivatie voor het in-dak systeem, zie Het "grote" in-dak topic, waarin ik ook de kans op brand bespreek.
Ik weet overigens niet of aftoppen op 295 Wp de temperatuur hoger doet oplopen dan dat ik de maximale 395Wp eruit zou halen.
En inderdaad wil ik alles doen om het systeem zo goed mogelijk te laten presteren, binnen de (esthetische) randvoorwaarden die we daarvoor hebben. Ik weet dat dit systeem gaat aftoppen, maar vindt de mate waarin dat zal gebeuren binnen de grenzen van hat acceptabele.
Het ging mij er een beetje om dat sommige mensen veel moeite doen om hun passief gekoelde omvormer actief te koelen, terwijl jij de omvormer op de meest warme plek hangt. En ook nog op een plek waar vervanging veel werk kost. Het contrast is groot

De keuze voor in-dak begrijp ik, maar het risico op vlambogen binnenshuis zou voor mij niet zo erg meespelen als bij jou. Mijn keuze zou dus een stringomvormer zijn

Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic