Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik denk dat die energie inderdaad wordt omgezet in warmte. Energiebalanstechnisch kan dat niet anders. Tenzij er dan nog iets meer of minder wordt teruggestraald, maar dat zal maar een marginaal verschil zijn.onetime schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:05:
Qua elektra heb je zeker gelijk, ik vraag me alleen af de zonnestraling dan niet in plaats van in elektra, wordt omgezet in warmte. Je kunt met een IR camera toch zien waar fouten zitten in de panelen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Paneel wordt een klein beetje warmer. Sowieso komt daar ca 1000W aan lichtvermogen op, en met optimaal rendement zal er 200W omgezet worden in electriciteit. De resterende 800 W is warmte en reflectie. En zodra je paneel opwarmt wordt die warmte weggestraald als IR en gewoon convectie (warme lucht).Andrehj schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:12:
[...]
Ik denk dat die energie inderdaad wordt omgezet in warmte. Energiebalanstechnisch kan dat niet anders. Tenzij er dan nog iets meer of minder wordt teruggestraald, maar dat zal maar een marginaal verschil zijn.
Als je omvormer een ander opwekpunt kiest om minder electrisch vermogen op te wekken zal er inderdaad meer warmte weg moeten vloeien.
en @MartinuszJWT schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:38:
Ja, het zijn gewoon kleine omvormers. Enphase kan ze wel per stuk sturen waardoor niet alles uit hoeft te gaan.
Dat heeft niet zoveel met Enphase te maken. Ze meten allemaal spanning bij de omvormers en die meting is allemaal net anders. Degene die de hoogste spanning meet valt het eerst uit, waardoor de opstuwing net minder wordt en de anderen door kunnen werken.
Daar is niets bijzonders van Enphase aan, dat gebeurt gewoon vanzelf met alle micro omvormers

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dit. Heb met mijn APsystem kabels ze gewoon in een 25mm flex getrokken en zo op het dak gelegd.
Zo liggen ze toch droog en kunnen de vogels/ratten/muizen er niet goed bij.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Dankje. Echter als je goed kijkt zie je dat ze de schroef eruit gehaald hebben.Xqlus1ve schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 06:40:
[...]
Je ziet de achterzijde van de omvormer in deze video, de tandveerring zit aan de anderekant, of hij heeft een ouder type.
De tandveerring zit met zijn eigen schroef gemonteerd op de omvormer, daar past niet nog een schroef door tenzij je gaat boren, gewoon met bout en moer stevig monteren, dan druk de tandveerring zich vanzelf voldoende in het frame of zonnepaneel-frame.
Heb ze nu toch met het aardeoog verbonden aan het frame want anders paste het niet en konden de kabels er niet ingeklikt worden.
Overigens de omvormers wel op zijn zij gemonteerd er was geen ruimte om ze te hangen.
[Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 26-05-2023 20:23]
Nou, zoals @Tommie12 al aangeeft, een paneel vangt ongeveer 1000 W licht per vierkante meter. Een deel daarvan (maximaal zo'n 22%) wordt omgezet in stroom, de rest in warmte oftewel gedissipeerd. Wat de omvormer aftopt zit in het restgedeelte en zorgt in het paneel voor extra opwarming. Maar dat is dus maximaal maar 22% van het thermisch vermogen. Er wordt dus sowieso al 78% van de invallende energie gedissipeerd.Andrehj schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:56:
[...]
Dat klopt niet. Afgetopt vermogen wordt nergens gedissippeerd, maar gewoon niet opgewekt, doordat de omvormer een ander punt op de vermogenskromme van de panelen opzoekt.
[Voor 5% gewijzigd door Martin7182 op 26-05-2023 22:27]
Batilan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Ik ben juist voor micro's gegaan omdat er dan nergens grote gelijkstromen / gelijkspanningen op het dak voorkomen waardoor de kans op vlambogen, en dus de kans op brand, geminimaliseerd is.
Zelfs op 12 volt DC kun je hele mooie vlambogen krijgen.
Maak maar eens verbinding tussen de plus en de minpool van een autoaccu.PS Ik zou het niet proberen.
Een oorzaak voor zonnepanelen branden, wat ik niet genoemd zie in o.a. de 2019 TNO/ECN inventarisatie brandincidenten is vocht in de junction box. Dat vocht kan uiteindelijk tot kortsluiting leiden.
Bedenk dat veel PV junction boxen een IP65 rating hebben.
De uitzonder is premium fabrikant Meyerburger, die heeft voor de junction box van glas-glas zonnepanelen een IP68 rating.Pas bij IP69 is de junction box langdurig bestand tegen 90% luchtvochtigheid.
Bron: Wikipedia: IP-codeVandaag (eind Mei) is in Friesland en Groningen de RV rond 19 uur: 80-84%.
Hoe lager de hellingshoek en hoe hoger het frame, des te meer vocht blijft hangen onder het zonnepaneel.
KNMI toont voor januari Nederland een langjarig gemiddelde luchtvochtigheid van 86-90%. In de maand december loopt de RV zelfs op tot 92% (gemiddeld!).
Geen enkele PV-paneel junction box is eigenlijk geschikt voor het Nederland klimaat.
Als die junction box langdurig tegen 90% luchtvochtigheid zou kunnen, dan had die junction box wel een IP69 rating.Dat vocht heeft 3 toegangswegen tot de junction box:
- via de randafdichting van het PV-paneel,
- via de randafdichting van de junction box,
- via de kabelinvoer(en) van de junction box.
[Voor 2% gewijzigd door cj1 op 27-05-2023 07:46. Reden: link naar TNO rapport, link naar IP-code NL-wikipedia]
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Zal ik maar niet doen idd, ik vrees dat mijn 395Wp Jinko's met een Isc van 11.48A hier niet tegen op kunnencj1 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:32:
[...]Zelfs op 12 volt DC kun je hele mooie vlambogen krijgen.
Maak maar eens verbinding tussen de plus en de minpool van een autoaccu.
PS Ik zou het niet proberen.

Interessante info!
Een oorzaak voor zonnepanelen branden, wat ik niet genoemd zie in o.a. de 2019 TNO/ECN inventarisatie brandincidenten is vocht in de junction box. Dat vocht kan uiteindelijk tot kortsluiting leiden.Bedenk dat veel PV junction boxen een IP65 rating hebben.
De uitzonder is premium fabrikant Meyerburger, die heeft voor de junction box van glas-glas zonnepanelen een IP68 rating.Pas bij IP69 is de junction box langdurig bestand tegen 90% luchtvochtigheid.
Vandaag (eind Mei) is in Friesland en Groningen de RV rond 19 uur: 80-84%.
Hoe lager de hellingshoek en hoe hoger het frame, des te meer vocht blijft hangen onder het zonnepaneel.
KNMI toont voor januari Nederland een langjarig gemiddelde luchtvochtigheid van 86-90%. In de maand december loopt de RV zelfs op tot 92% (gemiddeld!).Geen enkele PV-paneel junction box is eigenlijk geschikt voor het Nederland klimaat.
Als die junction box langdurig tegen 90% luchtvochtigheid zou kunnen, dan had die junction box wel een IP69 rating.Dat vocht heeft 3 toegangswegen tot de junction box:
- via de randafdichting van het PV-paneel,
- via de randafdichting van de junction box,
- via de kabelinvoer(en) van de junction box.
Wel toevallig: net nog even vóór het donker een rondgang langs de panelen gemaakt en even in de TR gekeken, daar zag ik mooi dat het uiteinde van die ene 3-fase Q-cable string binnenkwam en realiseerde me dat ik dus geen "rommelige" junctionboxes op het dak heb (al meen ik dat Enphase daar intussen ook een "nette" oplossing voor heeft?).
Ah, je bedoelt de junction boxes van de panelen zelf...Foto's (van Solibro SL1 zonnepanelen):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat ik toch maar maandelijks een rondgang met mijn Guide PC210 thermal camera langs mijn zonnepanelen ga maken

[EDIT]: vraag me wel af in hoeverre hier micro's weer een verschil kunnen maken: met een string met spanningen van typisch > 300V "duwt" dat toch net wat meer door dan één paneel met Voc van 44V?
Maar wellicht moeten we dit topic niet helemaal vol spammen met In-dak discussies

[Voor 4% gewijzigd door Batilan op 26-05-2023 23:17]
Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput
Ik kan je niet volgen, externe onderbouwing van wat precies?onetime schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:57:
@cj1 Klinkt ergens wel aannemelijk, maar heb je nog ergens externe onderbouwing?
IP-69 vochtdicht?
Wikipedia: IP-code
Al moet ik zeggen, de vochtigheidsgraad voor IP-x9 staat alleen genoemd op de NL Wikipedia pagina, niet op EN of DE.... IP-x9 ... Blijft bruikbaar bij een vochtigheidsgraad van meer dan 90%
[Voor 40% gewijzigd door cj1 op 27-05-2023 07:45. Reden: IP-x9 vochtdicht?]
[Voor 97% gewijzigd door MaStar op 27-05-2023 11:41]
Nee ik bedoel van de problemen met indringing van vocht in junctionboxes, en de gevolgen.cj1 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:38:
[...] Ik kan je niet volgen, externe onderbouwing van wat precies?
IP-69 vochtdicht? Wikipedia: IP-code
[...] Al moet ik zeggen, de vochtigheidsgraad voor IP-x9 staat alleen genoemd op de NL Wikipedia pagina, niet op EN of DE.
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
De spanning doet er niet alleen toe. Een autoaccu kan veel meer stroom leveren dan een zonnepaneel. Een paneel kortsluiten geeft ongeveer 10 A stroom. Uiteindelijk bepaalt het gesissipeerd vermogen hoe heet het wordt. Maar een ideale kortsluiting (0 ohm overgangsweerstand) geeft geen warmte. De grootste warmteontwikkeling krijg je als de aangesloten weerstand gelijk is aan de interne weerstand van het paneel. Er wordt dan 0.5 × I × U vermogen geleverd, met I de paneelstroom en U de paneelspanning. Dus een micro-omvormer zorgt wel degelijk voor een lagere warmteontwikkeling bij overgangsweerstand in stekkers e.d.cj1 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:32:
[...]Zelfs op 12 volt DC kun je hele mooie vlambogen krijgen.
Maak maar eens verbinding tussen de plus en de minpool van een autoaccu.
PS Ik zou het niet proberen.
Heel blij mee. Nu uitvogelen hoe ik alle grafieken moet lezen en zorgen dat ik precies snap hoe en wat

Jinko 430 Wp N-type op een SMA 3.6 1-av40
Meteen een homewizard kWh meter bij de omvormer, met een P1 wifi
Vreesde al voor slechte wifi vanuit de garage. Dus dan maar 2x loggen via portal en HW.
Had 2 panelen meer gepast, maar de wens was niet teveel in het zicht, en met losse rijen, kwam het maximaal aan de randen.
Voor de oplettende kijker, geen vereffeningskabel.
Betonvoet had geen aansluiting ervoor.

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2023 20:39]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Zitten gaatjes in de panelen voorAUijtdehaag schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:35:
Hier vandaag ook 10 gemonteerd op dual betonvoeten bij familie.
Vreesde al voor slechte wifi vanuit de garage. Dus dan maar 2x loggen via portal en HW.
Had 2 panelen meer gepast, maar de wens was niet teveel in het zicht, en met losse rijen, kwam het maximaal aan de randen.
Voor de oplettende kijker, geen vereffeningskabel.
Betonvoet had geen aansluiting ervoor.
![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Ja maar...

Ik vertrouw op de isolatieweerstandsmeting van de SMA

//offtopic
Dynamische prijzen gaan al lekker negatief. Gelukkig geen dynamisch kontrakt
*Auijtdehaag gaat alvast nadenken over een modbus sturing om ze uit te kunnen zetten.
[Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2023 21:10]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Ik lees op de website hierboven nog iets over de pv-panelen:AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:53:
@BarryH
Ja maar...
Ik vertrouw op de isolatieweerstandsmeting van de SMA
"Het vereffenen van de zonnepanelen moet gebeuren indien:
..
2. Er een trafoloze omvormer wordt gebruikt
.."
Welke omvormers hebben (nog) een trafo?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik gelukkig wel. Morgen lekker continu 15 kW stroom verbruiken en daar 34 ct per kWh voor betaald krijgen.AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:53:
Gelukkig geen dynamisch kontrakt
En tegelijkertijd (lang leve de SAP) 91 ct per kWh betaald krijgen voor het terugleveren van de zonnepanelen.
Morgen wordt financieel gezien een recorddag.
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Maar die enorme hut (gezien de Wp wat je hebt) verwarmen kost in de winter wel knaken?
Prijzen zullen dan wat ongunstiger zijn (denk ik)
Of gebruik je dan je spaarpotje van de zomer?
[Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2023 22:14]
Het is een bescheiden 2 onder 1 kap woning. 150 m2. Maar wel veel dakoppervlak.AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:11:
@de Peer
Maar die enorme hut (gezien de Wp wat je hebt) verwarmen kost in de winter wel knaken?
Of gebruik je dan je spaarpotje van de zomer?
In de winter hoef ik niet veel te stoken want vrij moderne woning met 3 airco's. En juist met het dynamische contract is het dan goedkoop stoken. Zonde om daar het potje voor te gebruiken want dat potje is 91 cent per kWh waard, terwijl ik via dynamische tarieven voor 30-50 cent per kwh kon inkopen in de winter.
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Maar, is ons verteld, moet je niet met Wp rekenen, omdat je dat vrijwel nooit haald. Dus zou de omvormer voldoende moeten zijn. Als ik echter bijvoorbeeld 80% pak van onze panelen dan zit je nog steeds op 3240W, wat de omvormer ook niet kan outputten.
Gevalletje verkeerde voorlichting en dus verkeerde (niet krachtig genoeg) omvormer? Of toch wel prima zo?
Ik haalde vandaag met 4300 Wp, 3500 watt
Dat is 81%
Er zijn meer slechte dagen dan goede, dus je verlies zal meevallen
Prijsverschil tussen 3K en 3.6K omvormer is ook niet groot, voor je nachtrust zou ik ook iets ruimer nemen
Maar afgelopen jaren ben ik van die mening wat teruggekomen. Beetje verlies is niet erg op de jaaropwek.
[Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2023 22:24]
Het hangt vooral van de dakhelling en richting af. Op deze manier is er niet veel over te zeggen. Een beetje aftoppen kan geen kwaadPdeBie schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:18:
Wel even vraagje..... onze panelen zijn 405Wp waarvan ik er 10 heb. Onze omvormer heeft een max output van 3000W.
Maar, is ons verteld, moet je niet met Wp rekenen, omdat je dat vrijwel nooit haald. Dus zou de omvormer voldoende moeten zijn. Als ik echter bijvoorbeeld 80% pak van onze panelen dan zit je nog steeds op 3240W, wat de omvormer ook niet kan outputten.
Gevalletje verkeerde voorlichting en dus verkeerde (niet krachtig genoeg) omvormer? Of toch wel prima zo?
Ik dacht dat de foto van de junction box die zich in twee delen heeft opgesplitst, voor zich spreekt.onetime schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:58:
[...]
Nee ik bedoel van de problemen met indringing van vocht in junctionboxes, en de gevolgen.
Dit is niet het eerste SL1 zonnepaneel waarbij de junction box in tweeën is "doorgebrand".
Bij mij liggen deze zonnepanelen op de grond (in de tuin).
Het worteldoek op de plek onder die gespleten junction box heeft een geschroeide opening.
(Daarna volgt dan een zandblussing, door het zand onder het worteldoek, zodat een brand zich hier niet kan ontwikkelen).
Plat dak en de panelen liggen in een oost/west richting, zodat ze van begin tot einde van de dag zoveel mogelijk zon oppikken. Vandaag om 12:30 zie je in de grafieken dat we 3000W halen.de Peer schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:20:
[...]
Het hangt vooral van de dakhelling en richting af. Op deze manier is er niet veel over te zeggen. Een beetje aftoppen kan geen kwaad
lijkt me prima dan, zolang het niet al te veel aftopt (afgevlakte parabool).PdeBie schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:31:
[...]
Plat dak en de panelen liggen in een oost/west richting, zodat ze van begin tot einde van de dag zoveel mogelijk zon oppikken. Vandaag om 12:30 zie je in de grafieken dat we 3000W halen.
Dit was vandaag. Niet heel lang aan de top.de Peer schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:35:
[...]
lijkt me prima dan, zolang het niet al te veel aftopt (afgevlakte parabool).
Lijkt mij prima.PdeBie schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:38:
[...]
Dit was vandaag. Niet heel lang aan de top.
[Afbeelding]
Daar valt niet veel extra te halen.
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Overigens zag ik dat mijn 580 wp panelen tussen 1300 en 1500 aftoppen op de max van 480 vac van de DS3-h omvormers. Maar daar valt weinig aan te doen ben ik bang want dit zijn al de krachtigste micro omvormers.
[Voor 28% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-05-2023 08:22]
[Voor 32% gewijzigd door BGFG op 28-05-2023 08:35]
Is het niet zo dat de netbeheerders hebben voorgesteld de "grens" van 253 V wat op te rekken?JvS schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:42:
Je kan kijken of je nog kan optimaliseren door een dikkere of kortere AC kabel te gebruiken naar je meterkast (als de netspanning daar nog 249 is) of je omvormer in je meterkast te hangen ten koste van lange DC kabels. Dat is het wel zo'n beetje. Andere tips zijn niet conform de netcode.
Waarschijnlijk omdat de "netverzwaring" niet binnen afzienbare tijd te managen is.
De administratieve handeling (aanpassing van de netcode?) gaat makkelijker.
Je moet dan alleen nog alle omvormers herconfigureren (voor tweakers vermoedelijk geen probleem - citaat: "andere tips . . zijn dan wel conform de netcode")
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja - allebei zijn plannen - lokale aanpassingen (kabel, wijktrafo etc.) en de aanpassing van de netcodeJvS schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:19:
Dat zijn plannen, maar daar kan je nu toch niets mee doen
de vraag is alleen welke eerder gerealiseerd wordt

Zodra die 253 bereikt zal menig omvormer in de omgeving stoppen, en zal v weer dalende niet de 254 bereiken? Dan blijft die van jou doordraaien?

Float like a butterfly, sting like a bee.
Die SMA heeft toch gewoon een LAN (bekabelde) aansluiting? Dan heb je heel die wifi niet nodig. De interne meting is best nauwkeurig en met de LAN aansluiting heb je ook alle andere voordelen (instellingen wijzigen, speciale parameters monitoren, firmware updaten etc).AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:35:
Hier vandaag ook 10 gemonteerd op dual betonvoeten bij familie.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
In deze grafiek zie je in één oogopslag dat er niks aan de hand is.PdeBie schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:38:
Dit was vandaag. Niet heel lang aan de top.
[Afbeelding]
Zelfs op een dag als gisteren (veel zon bij relatief lage temperaturen en door de wind ook nog goed gekoelde panelen) heb je nagenoeg geen aftopping.
Ik begrijp niet waar je je druk over maakt. Deze omvormer is precies het juiste formaat.
Het enige wat je kunt doen is de kabels van omvormer naar meterkast zo kort en dik mogelijk maken.BGFG schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:32:
Sinds een paar dagen slaat mijn omvormer af tussen 12:00 en 17:00 uur omdat het voltage 253 nadert of overschrijdt. Klacht bij enexis die dit bevestigt maar direct aan geeft dat de oplossing wel jaren zou kunnen gaan duren. Moet ik lijdzaam afwachten? Vind het wel heel erg zonde. Kan het voorkomen door de auto te laden, maar dat kan ook niet iedere dag.
[Afbeelding]
Dus de omvormer verplaatsen naar in of direct naast de meterkast en dan met dikke kabels verbinden. Maar gezien het relatief geringe vermogen ben ik bang dat dat niet veel uit zal halen.
Welke spanning meet je in de meterkast rond 14 uur 's middags als je je eigen omvormer uit zet?
Hoezo dan? Denk je dat zoveel mensen hun omvormer uitgezet hebben?grotegok schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:12:
Gisteren tot 15:00 - 16:00 negatieve energieprijzen is direct terug te zien in de grid spanningen in mijn woonwijk.
[Afbeelding]
Of zouden er grootverbruikers in je buurt zitten die volle bak aan gaan?
[Voor 6% gewijzigd door de Peer op 28-05-2023 10:30]
De 4.2 kW omvormer hangt in de garage en de verbinding naar de meterkast is een meter of 5 met volgens mij 2mm2 bekabeling. Weet niet of daar veel te winnen is. Ik zal de club die de panelen heeft gemonteerd eens vragen. Ze hangen er 3 jaar en opeens sinds deze week dit fenomeen. Wel hebben de directe buren allemaal ook panelen nu, maar dat hebben ze al sinds eind vorig jaar. Is het gek dat dit zich nu opeens voordoet? Vorige weken nog niks aan de hand ook niet op zonnige dagen.Andrehj schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:22:
[...]
Het enige wat je kunt doen is de kabels van omvormer naar meterkast zo kort en dik mogelijk maken.
Dus de omvormer verplaatsen naar in of direct naast de meterkast en dan met dikke kabels verbinden. Maar gezien het relatief geringe vermogen ben ik bang dat dat niet veel uit zal halen.
Welke spanning meet je in de meterkast rond 14 uur 's middags als je je eigen omvormer uit zet?
Om te weten wat er te winnen is hoef je niemand te bellen of te vragen, want dit kun je eenvoudig uitrekenen.BGFG schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:42:
De 4.2 kW omvormer hangt in de garage en de verbinding naar de meterkast is een meter of 5 met volgens mij 2mm2 bekabeling. Weet niet of daar veel te winnen is. Ik zal de club die de panelen heeft gemonteerd eens vragen. Ze hangen er 3 jaar en opeens sinds deze week dit fenomeen. Wel hebben de directe buren allemaal ook panelen nu, maar dat hebben ze al sinds eind vorig jaar. Is het gek dat dit zich nu opeens voordoet? Vorige weken nog niks aan de hand ook niet op zonnige dagen.
4.2 kW geeft op 5 meter bij 250V netspanning en 2.5mm² bekabeling (2 mm² bestaat niet) een spanningsverhoging van 1.14 V.
Bovendien zag ik in de grafieken die je gepost hebt dat je omvormer al bij veel lagere vermogens (van ca 1.5 kW) uitschakelt. Dan is de spanningsverhoging maar 0.4 V.
Met verplaatsen van je inverter of dikker maken van de kabels win je dus nauwelijks wat.
Blijkbaar is de netspanning in je meterkast ook bij uitgeschakeld PV al erg hoog, of je netimpedantie is enorm (dunne / lange kabel naar de straat).
Lijkt me niet vreemd. Ik zie de laatste dagen nog steeds beste YTD langskomen en ook aftoppen vanwege de lage temperaturen. Aangezien het uitschakelen redelijk laat en lang gebeurt zou het kunnen zijn dat de oriëntatie van de meeste panelen meer westelijk is dan oostelijk? Ook zal de hysterese van af- en weer bijschakelen mogelijk een rol spelen hierin.BGFG schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:42:
[...]
De 4.2 kW omvormer hangt in de garage en de verbinding naar de meterkast is een meter of 5 met volgens mij 2mm2 bekabeling. Weet niet of daar veel te winnen is. Ik zal de club die de panelen heeft gemonteerd eens vragen. Ze hangen er 3 jaar en opeens sinds deze week dit fenomeen. Wel hebben de directe buren allemaal ook panelen nu, maar dat hebben ze al sinds eind vorig jaar. Is het gek dat dit zich nu opeens voordoet? Vorige weken nog niks aan de hand ook niet op zonnige dagen.
De reactie van Enexis is wat vreemd, en niet typisch voor een netbeheerder wat ik hier lees. Meestal hebben ze mogelijkheden op wijkniveau wat te doen. Heb je deze reactie ook op schrift? Dan kun je proberen te 'escaleren' omdat ze hun plichten blijkbaar niet kunnen of willen vervullen. Waarschijnlijk hopen ze dat je niet blijft klagen
[Voor 15% gewijzigd door Batilan op 28-05-2023 11:06]
Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput
Tja, wie zal het zeggen...de Peer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:29:
[...]
Hoezo dan? Denk je dat zoveel mensen hun omvormer uitgezet hebben?
Of zouden er grootverbruikers in je buurt zitten die volle bak aan gaan?
Ik was het niet in ieder geval.
Om dat wat @Andrehj hierboven schrijft even aan te vullen zie hier. YMMVBGFG schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:42:
[...]
Sorry, 2.5 idd. Wat jij zegt sluit aan bij de melding van enexis. Alleen de opmerking dat de oplossing wel jaren kan duren gaat mij te ver. Het voortdurend uit- en inschakelen lijkt me niet bevorderlijk voor de omvormer en spanningen van 253 volt en hoger heeft ook impact op andere apparatuur toch? Kan ik enexis pushen op een of andere manier? Ze zitten boven de toegestane 10% marge toch? Dat geven ze ook zelf aan.Andrehj schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:58:
[...]
Om te weten wat er te winnen is hoef je niemand te bellen of te vragen, want dit kun je eenvoudig uitrekenen.
4.2 kW geeft op 5 meter bij 250V netspanning en 2.5mm² bekabeling (2 mm² bestaat niet) een spanningsverhoging van 1.14 V.
Bovendien zag ik in de grafieken die je gepost hebt dat je omvormer al bij veel lagere vermogens (van ca 1.5 kW) uitschakelt. Dan is de spanningsverhoging maar 0.4 V.
Met verplaatsen van je inverter of dikker maken van de kabels win je dus nauwelijks wat.
Blijkbaar is de netspanning in je meterkast ook bij uitgeschakeld PV al erg hoog, of je netimpedantie is enorm (dunne / lange kabel naar de straat).
Het is voor het eerst dat ik zonnepanelen heb, dus ik wil zeker weten dat het werkt zoals verwacht/gehoopt. Vandaag de dubbelcheck hier en niet alleen afgaan op de informatie van de verkoper.Andrehj schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:19:
[...]
Ik begrijp niet waar je je druk over maakt. Deze omvormer is precies het juiste formaat.
Is dat een 1-fase vormer? Je zou een andere fase kunnen proberen of in het geval van een 1-fase aansluiting de netbeheerder kunnen vragen om verplaatsing naar een van andere twee fasen. Als dat iets zou uitmaken natuurlijk.BGFG schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:32:
Sinds een paar dagen slaat mijn omvormer af tussen 12:00 en 17:00 uur omdat het voltage 253 nadert of overschrijdt. Klacht bij enexis die dit bevestigt maar direct aan geeft dat de oplossing wel jaren zou kunnen gaan duren. Moet ik lijdzaam afwachten? Vind het wel heel erg zonde. Kan het voorkomen door de auto te laden, maar dat kan ook niet iedere dag.
[Afbeelding]
Ik geloof dat er max. 16A op de kabel mag komen, en 253 volt, maar die heb ik nog niet gemeten.
Dingen om te checken:Speedy_Gonzalez schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:15:
Momenteel zijn er weer 3 omvormers uitgeschakeld, kan het zijn dat de belasting op de kabel te hoog is???
Ik geloof dat er max. 16A op de kabel mag komen, en 253 volt, maar die heb ik nog niet gemeten.
- Wat is het voltage gemeten aan de "omvormer-kant"?
- Wat is het voltage gemeten in je meterkast / door de slimme meter?
- Hoe lang is de kabel van je meterkast naar de omvormer?
Kan ik gewoon aan een stopcontact meten met een multimeter die op dezelfde groep zit?Treenaks schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:17:
[...]
Dingen om te checken:
- Wat is het voltage gemeten aan de "omvormer-kant"?
- Wat is het voltage gemeten in je meterkast / door de slimme meter?
- Hoe lang is de kabel van je meterkast naar de omvormer?
Ik wil eigenlijk niet te groepenkast openmaken, heb daar weinig kijk op
Simpelste/veiligste oplossing is een P1-logger (van tientallen merken beschikbaar); die kun je gewoon met een RJ11-stekker op de slimme meter aansluiten en de meesten hebben een appje.Speedy_Gonzalez schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:35:
[...]
Kan ik gewoon aan een stopcontact meten met een multimeter die op dezelfde groep zit?
Ik wil eigenlijk niet te groepenkast openmaken, heb daar weinig kijk op
Die heb ik ook, gaf geen voltage aan, op de slimme meter zelf zie ik ook geen voltageTreenaks schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:38:
[...]
Simpelste/veiligste oplossing is een P1-logger (van tientallen merken beschikbaar); die kun je gewoon met een RJ11-stekker op de slimme meter aansluiten en de meesten hebben een appje.
Heb wel een multimeter, maar geen idee hoe ik daar 230v mee ga meten.
Staat hij zo goed ingesteld?
Doe het aub niet als je niet precies weet wat je aan het doen bent! Kan gevaarlijk zijn.Speedy_Gonzalez schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:43:
[...]
Die heb ik ook, gaf geen voltage aan, op de slimme meter zelf zie ik ook geen voltage
Heb wel een multimeter, maar geen idee hoe ik daar 230v mee ga meten.
Staat hij zo goed ingesteld?
[Afbeelding]
Ik durf die multimeter wel in een stopcontact steken maar ben banger dat de meter niet goed ingesteld staat en dat ik em dan opblaas 😀de Peer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:51:
[...]
Doe het aub niet als je niet precies weet wat je aan het doen bent! Kan gevaarlijk zijn.
Aansluiting is hier 3x25A en we hebben nog een aantal panelen niet aangesloten omdat het nog niet af is.
Tijd voor een thuisaccu om het overschot in te stoppen en de teruglevering te spreidenkiddyl schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:58:
Hier hebben we gisteren de laatste uitbreiding gedaan en meteen een stresstest. Mocht het te veel zijn dan gaan we de omvormers limiteren in de terug levering
[Afbeelding]
Aansluiting is hier 3x25A en we hebben nog een aantal panelen niet aangesloten omdat het nog niet af is.

Hier een foto van een SL1 waar de vochtdruppels onder het glas zichtbaar zijn:onetime schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:58:
[...]
Nee ik bedoel van de problemen met indringing van vocht in junctionboxes, en de gevolgen.
Vocht dat via een slechte randafdichting onder het glas komt, doet zich niet vaak voor: zeg 0 tot 2 per 1000 (promille) per jaar in extreme gevallen.
Vocht via de kabelinvoeren zie ik ook niet vaak.
Het meest zie ik luchtbellen/slechte hechting ontstaan aan zijde van de lijmfolie (EN: adhesive foil, DE: Klebefolie) PV-KF/LC. Dit is de lijm folie tussen glas en junction box. Het euvel manifesteert zich nabij de banddoorvoeren: 90% tussen de doorvoeren van de bandgeleider (EN: ribbon conductor, DE: Flachbandleiter), iets dichter bij de negatieve doorvoer dan bij de positieve doorvoer:
PS De groenblauwe kleur in de luchtbel is vermoedelijk veroorzaakt door koper corrosie in de junction box.
Terzijde, een foto van een afgefikte MC-connector door vocht in de MC4 connector:
PS1: die witte troep rond de connector is aluminiumoxide
PS2: harstikke goed die Multi-contact/Stäubli Multilam-technolgie: de crimp-pin geleid nog steeds.
@jadjong Misschien is condensatie/luchtdruk in de junction box wel de oorzaak.
In plaats van volgieten zou ventilatie, middels IP65 ventilatiewartels, het condensatieprobleem op kunnen lossen.
Aanvulling voor Luchtbellen bij lijmstrook junction box
De "luchtbellen" zijn er al voordat de koper-corrosie zich aandient.Er zijn ook vele SL1 zonnepanelen met deze "luchtbellen" zonder kopercorrosie.
Het lijkt of er iets mis is met die PV-JB-LC junction box lijmpads of het aanbrengen daarvan.
[Voor 4% gewijzigd door cj1 op 30-05-2023 09:04. Reden: Aanvulling voor Luchtbellen bij lijmstrook junction box]
Yup. 1 fase. Weet dat een paar buren 3 fase hebben en een paar 1 fase. Ik heb er te weinig verstand: moet en kan ik Enexis vragen om een andere fase te gebruiken bij mij? Doen ze dat? Aan de andere kant: zij leveren blijkbaar 253+ volt en dat is toch teveel?Martin7182 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:29:
[...]
Is dat een 1-fase vormer? Je zou een andere fase kunnen proberen of in het geval van een 1-fase aansluiting de netbeheerder kunnen vragen om verplaatsing naar een van andere twee fasen. Als dat iets zou uitmaken natuurlijk.
Is dat niet een beetje veel voor de aansluiting?kiddyl schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:58:
Hier hebben we gisteren de laatste uitbreiding gedaan en meteen een stresstest. Mocht het te veel zijn dan gaan we de omvormers limiteren in de terug levering
[Afbeelding]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Wat meet je dan bij een stopcontact in de meterkast? Als het daar 253V is, dan moeten ze in actie komen, ja. Als het daar lager is en alleen je omvormers zien 253V dan is het pech voor je. Je zou kunnen kijken bij buren met 3 fasen of elke fase zo'n hoog voltage heeft en zo nee, vragen of Enexis je om kan zetten naar een lagere.BGFG schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:22:
[...]
Yup. 1 fase. Weet dat een paar buren 3 fase hebben en een paar 1 fase. Ik heb er te weinig verstand: moet en kan ik Enexis vragen om een andere fase te gebruiken bij mij? Doen ze dat? Aan de andere kant: zij leveren blijkbaar 253+ volt en dat is toch teveel?
Overigens is het zeker niet gek dat je nu pas iets merkt van de panelen bij de buren. Eind van het jaar geeft heel wat minder opwek dan nu.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe ik dat meet, heb wel zo’n multimeter maar nog nooit hoge voltages mee gemeten. Ik heb bij Enexis een klacht imgediend en blijkbaar kunnen zij op afstand een en ander aflezen, want ik kreeg onderstaande, algemene reactie. Kan hier niet zoveel mee want er staat niet wanneer en hoe. Heb alle buren wel gevraagd ook een klacht in te dienen, want zij hebben dezelfde klachten, misschien helpt dat.Termy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:24:
[...]
Wat meet je dan bij een stopcontact in de meterkast? Als het daar 253V is, dan moeten ze in actie komen, ja. Als het daar lager is en alleen je omvormers zien 253V dan is het pech voor je. Je zou kunnen kijken bij buren met 3 fasen of elke fase zo'n hoog voltage heeft en zo nee, vragen of Enexis je om kan zetten naar een lagere.
Overigens is het zeker niet gek dat je nu pas iets merkt van de panelen bij de buren. Eind van het jaar geeft heel wat minder opwek dan nu.
Uitslag van het onderzoek
Uit ons onderzoek blijkt dat de spanning van ons elektriciteitsnet wat
afwijkt. Er is dus een te hoge of te lage spanning. Wij denken dat dit
de oorzaak is van de spanningsproblemen die u ervaart.
Oplossing heeft langere doorlooptijd
Om een structurele oplossing te bieden, is een uitbreiding van ons
elektriciteitsnet nodig. Dit hebben we helaas niet op korte termijn
geregeld. Door de energietransitie hebben wij een enorme hoeveelheid
werk uit te voeren. Daarbij lopen we tegen meerdere uitdagingen aan. Zo
hebben wij een tekort aan technisch personeel en materialen. Ook is er
in sommige wijken bijna geen ruimte meer voor extra elektriciteitskabels
of -huisjes omdat de ondergrond steeds voller wordt. Daarnaast willen we
de energietransitie ook betaalbaar houden. Met deze uitdagingen kan het
helaas meerdere jaren duren voordat we de werkzaamheden opstarten. We
vragen om uw begrip en geduld.
Gevolgen voor u
Wij begrijpen dat het vervelend voor u is dat we de werkzaamheden niet
direct oppakken. Wij moeten zo efficiënt mogelijk werken. Dit betekent
dat we op plekken waar de problemen het grootst zijn en waar veel
klanten worden geraakt, als eerste onze werkzaamheden plannen en
uitvoeren. Zodra we de werkzaamheden in uw buurt oppakken laten wij u
dit weten.
Brake P1 logger dan. Want het zit wel in de pakketjes die uit de P1 meter komen. Anders gewoon even met een scriptje uitlezen en kijken.Speedy_Gonzalez schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:43:
[...]
Die heb ik ook, gaf geen voltage aan, op de slimme meter zelf zie ik ook geen voltage
Overigens vraag ik me af of die multimeter die je daar laat zien wel accuraat genoeg is. Zo'n ding geeft bij mij 290V aan. Lijkt me niet echt accuraat. (P1 heeft momenteel gewoon 224V) Of is dat echt een professionele versie?
Ik heb op een raspberry die van ztatz staan, en heb ook nog de homewizard p1 meterrvk schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:40:
[...]
Brake P1 logger dan. Want het zit wel in de pakketjes die uit de P1 meter komen. Anders gewoon even met een scriptje uitlezen en kijken.
Overigens vraag ik me af of die multimeter die je daar laat zien wel accuraat genoeg is. Zo'n ding geeft bij mij 290V aan. Lijkt me niet echt accuraat. (P1 heeft momenteel gewoon 224V) Of is dat echt een professionele versie?
Die multimeter heb ik eens bij conrad gekocht lang geleden.
Geen idee hoe dat werkt

Heb je daar een fase pagina actueel?Speedy_Gonzalez schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:04:
[...]
Ik heb op een raspberry die van ztatz staan, en heb ook nog de homewizard p1 meter
Die multimeter heb ik eens bij conrad gekocht lang geleden.
Geen idee hoe dat werkt
En de laatste versie?
https://www.ztatz.nl/p1-monitor-download-202304-v2-2-0/Fase pagina actueel is aangepast, de voltage wordt nu als “solid gauge” weergegeven met een kleur overgang waarbij als boven(253 V) of ondergrens ( 207V) wordt overschreden rood kleurt.
Op internet zijn wel gegevens over hoe je je stopcontact kunt meten (COM/VΩmA en 600V wissel). Maar of dat dan accuraat is... dat hangt van je meter af.
En anders kun je op de Pi zelf met bv cu een pakketje uitlezen (maar dan moet je een beetje weten hoe je met die Pi omgaat).
Ergens wel verbazend. Het is hier al een aantal keren voorbij gekomen en dan konden ze altijd de wijktrafo aanpassen voor minder spanning. Vraag me af waarom dat nu schijnbaar niet kan.BGFG schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:59:
[...]
Eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe ik dat meet, heb wel zo’n multimeter maar nog nooit hoge voltages mee gemeten. Ik heb bij Enexis een klacht imgediend en blijkbaar kunnen zij op afstand een en ander aflezen, want ik kreeg onderstaande, algemene reactie. Kan hier niet zoveel mee want er staat niet wanneer en hoe. Heb alle buren wel gevraagd ook een klacht in te dienen, want zij hebben dezelfde klachten, misschien helpt dat.
Uitslag van het onderzoek
Uit ons onderzoek blijkt dat de spanning van ons elektriciteitsnet wat
afwijkt. Er is dus een te hoge of te lage spanning. Wij denken dat dit
de oorzaak is van de spanningsproblemen die u ervaart.
Oplossing heeft langere doorlooptijd
Om een structurele oplossing te bieden, is een uitbreiding van ons
elektriciteitsnet nodig. Dit hebben we helaas niet op korte termijn
geregeld. Door de energietransitie hebben wij een enorme hoeveelheid
werk uit te voeren. Daarbij lopen we tegen meerdere uitdagingen aan. Zo
hebben wij een tekort aan technisch personeel en materialen. Ook is er
in sommige wijken bijna geen ruimte meer voor extra elektriciteitskabels
of -huisjes omdat de ondergrond steeds voller wordt. Daarnaast willen we
de energietransitie ook betaalbaar houden. Met deze uitdagingen kan het
helaas meerdere jaren duren voordat we de werkzaamheden opstarten. We
vragen om uw begrip en geduld.
Gevolgen voor u
Wij begrijpen dat het vervelend voor u is dat we de werkzaamheden niet
direct oppakken. Wij moeten zo efficiënt mogelijk werken. Dit betekent
dat we op plekken waar de problemen het grootst zijn en waar veel
klanten worden geraakt, als eerste onze werkzaamheden plannen en
uitvoeren. Zodra we de werkzaamheden in uw buurt oppakken laten wij u
dit weten.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Eens. Ga de druk maar eens opvoeren en ook de buren vragen dit te doen. Ik vind het gewoon niet kunnen. Kan probleem wel wat beperken als de auto laadt, maar die is ook weleens volTermy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:30:
[...]
Ergens wel verbazend. Het is hier al een aantal keren voorbij gekomen en dan konden ze altijd de wijktrafo aanpassen voor minder spanning. Vraag me af waarom dat nu schijnbaar niet kan.

Wij hebben hier een PAP en SAP waardoor we helemaal niet meer salderen. Een accu zou trouwens vrij snel al volledig geladen zijn op zulke dagen.Treenaks schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:10:
[...]
Tijd voor een thuisaccu om het overschot in te stoppen en de teruglevering te spreiden
Het is testen hoelang we het kunnen overbelasten. Vandaag was de eerste dag dat we >25A gaan en het is uitproberen hoelang de aansluiting het aankan voordat de hoofdzekering er uit gaatEthirty schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:24:
[...]
Is dat niet een beetje veel voor de aansluiting?

Maximaal was het vandaag 31A+ 26A + 31A = 21280W voor een paar minuten.
[Voor 4% gewijzigd door kiddyl op 28-05-2023 21:51]
Je kan niet zomaar spanningen verhogen en verlagen als de capaciteit dat niet toelaat. )Als de capaciteit het wel toelaat, kan het wel. Maar hier is dat blijkbaar niet zo). De opgewekte stroom moet namelijk wel ergens heen kunnen.Termy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:30:
[...]
Ergens wel verbazend. Het is hier al een aantal keren voorbij gekomen en dan konden ze altijd de wijktrafo aanpassen voor minder spanning. Vraag me af waarom dat nu schijnbaar niet kan.
Als dit zomaar overal zou kunnen, zou dat hele uitvallen van omvormers geen issue zijn, want dan verlagen ze gewoon overal de spanning gedurende dag dag. Het hele punt is dat het gefixt wordt als het kan, maar het kan niet overal.
Daar kan je dan hoog en laag 4 keer per dag voor bellen, maar soms moet er gewoon echt fysiek ietst uitgebreid worden.
Duidelijk verhaal.Ik heb uiteraard geen zicht op de capaciteit in de straat/wijk, maar ga het toch maar eens proberen. Hou jullie op de hoogte!JvS schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:52:
[...]
Je kan niet zomaar spanningen verhogen en verlagen als de capaciteit dat niet toelaat. )Als de capaciteit het wel toelaat, kan het wel. Maar hier is dat blijkbaar niet zo). De opgewekte stroom moet namelijk wel ergens heen kunnen.
Als dit zomaar overal zou kunnen, zou dat hele uitvallen van omvormers geen issue zijn, want dan verlagen ze gewoon overal de spanning gedurende dag dag. Het hele punt is dat het gefixt wordt als het kan, maar het kan niet overal.
Daar kan je dan hoog en laag 4 keer per dag voor bellen, maar soms moet er gewoon echt fysiek ietst uitgebreid worden.
Het probleem kan ook aan de bekabeling in de straat liggen. Als die te dun is gaan mensen bij een lagere spanning in de winter klagen dat de netspanning nog maar 210 V is.Termy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:30:
Even simpel de wijktrafo aanpassen kan echt niet altijd.
Hier (in een wijk uit de jaren 90) daalt de spanning in de winter rond 17:30 als iedereen aan het koken is ook al naar ca 220 V, terwijl de spanning momenteel dagelijks rond 14u de 249 V aantikt.
Veel ruimte om die spanning bij te stellen is er dus niet.
Ik kan me voorstellen dat dit in oudere wijken een nog veel groter probleem is.
Dat maakt een thuisbatterij dan wel een stuk interessanter. Als je die slim kunt sturen zodat alleen geladen wordt wanneer anders de boel uit zou vallen kun je mogelijk genoeg opwek 'redden' om het rendabel te maken met als bonus dat je bv in de winter dynamisch goedkoop kan laden en op piekmomenten kunt gebruiken en mogelijk zelfs het zo kan inrichten dat je bij stroomuitval op de accu door kunt.
Dat laatste zou ik mee oppassen; voordat je het weet, geef je veel geld uit aan een oplossing voor een probleem dat nauwelijks voorkomt. Bij ons draait veel al op accu's; telefoon, laptop, lampjes en om te koken kunnen we de campingspullen even van zolder halen.Termy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:36:
Ja, ok, dat zou het kunnen zijn. Dat is de implicatie dan ook van dat ze moeten uitbreiden om dit op te lossen.
Dat maakt een thuisbatterij dan wel een stuk interessanter. Als je die slim kunt sturen zodat alleen geladen wordt wanneer anders de boel uit zou vallen kun je mogelijk genoeg opwek 'redden' om het rendabel te maken met als bonus dat je bv in de winter dynamisch goedkoop kan laden en op piekmomenten kunt gebruiken en mogelijk zelfs het zo kan inrichten dat je bij stroomuitval op de accu door kunt.
Jij zou echt je camping spulletjes van zolder halen om te koken als je al een inductie kookplaat in de keuken hebt? Alleen om wat centen te besparen?Martin7182 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:47:
[...]
Dat laatste zou ik mee oppassen; voordat je het weet, geef je veel geld uit aan een oplossing voor een probleem dat nauwelijks voorkomt. Bij ons draait veel al op accu's; telefoon, laptop, lampjes en om te koken kunnen we de campingspullen even van zolder halen.
Dat ging over backup in geval van een netstoring, neem ik aan.reiniero schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:23:
[...]
Jij zou echt je camping spulletjes van zolder halen om te koken als je al een inductie kookplaat in de keuken hebt? Alleen om wat centen te besparen?
@Martin7182 Eens. Een niet-bestaand probleem zeker niet duur oplossen. Vandaar de 'mogelijk' aangezien ik niet weet wat het kost.
PV-installatie | ||
![]() |
Voor het schuine dak was de berekening relatief gemakkelijk gemaakt. Welke tools zijn er beschikbaar om te kijken naar opbrengsten met schaduwvorming?
De foto is vanaf zuid en panelen in een west opstelling zullen geen zon meer vangen als de zon verdwijnt achter de woning/woning v.d. buren en op de foto gezien links staat.
Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid
Waar is dat pijpje voor? CV of ventilatie of zo? Als dat laatste, dan kan je wellicht een ventilatiepan gebruiken zodat je je dak mooi vol kunt leggen.True schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:05:
Ik wil wat gaan passen en meten met ons platte dak voor een toekomstige installatie voor een O/W-opstelling als de salderingsregeling t.z.t. wordt versobert:
PV-installatie [Afbeelding]
Voor het schuine dak was de berekening relatief gemakkelijk gemaakt. Welke tools zijn er beschikbaar om te kijken naar opbrengsten met schaduwvorming?
De foto is vanaf zuid en panelen in een west opstelling zullen geen zon meer vangen als de zon verdwijnt achter de woning/woning v.d. buren en op de foto gezien links staat.
Je zou het kunnen intekenen in solaredge designer of sunnydesignweb (als het goed is) voor schaduwopbrengst maar waarschijnlijk is het piekvermogen niet anders hierdoor aangezien je dak op zuid is en alle dakvlakken op het hoogste punt schaduwloos zon vangen. Verder wil je sowieso je dak volleggen dus maakt het niet veel uit.
Mogelijk de moeite waard om micro's te gebruiken bij de panelen voor je huis zodat die nog verder kunnen nadat de rest in de schaduw ligt maar waarschijnlijk is dat zo marginaal dat het de moeite niet waard is.
"platte dak voor een toekomstige installatie voor een O/W-opstelling"Termy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:35:
[...]
Waar is dat pijpje voor? CV of ventilatie of zo? Als dat laatste, dan kan je wellicht een ventilatiepan gebruiken zodat je je dak mooi vol kunt leggen.
Je zou het kunnen intekenen in solaredge designer of sunnydesignweb (als het goed is) voor schaduwopbrengst maar waarschijnlijk is het piekvermogen niet anders hierdoor aangezien je dak op zuid is en alle dakvlakken op het hoogste punt schaduwloos zon vangen. Verder wil je sowieso je dak volleggen dus maakt het niet veel uit.
Mogelijk de moeite waard om micro's te gebruiken bij de panelen voor je huis zodat die nog verder kunnen nadat de rest in de schaduw ligt maar waarschijnlijk is dat zo marginaal dat het de moeite niet waard is.
"Voor het schuine dak was de berekening relatief gemakkelijk gemaakt"

PV-installatie | ||
![]() |
Overigens gaat een ventilatiepan nooit passen voor een MV-pijpje. Ik ben er namelijk naar opzoek geweest en had er destijds geen één gevonden die meer dan 150 m3/u aan zou kunnen. Een hedendaagse MV-box blaast gemakkelijk 450 m3/u weg.
Maar hoewel je advies ongetwijfeld goed bedoelt was, ben ik enkel opzoek naar tips voor een berekentool die met schaduw kan werken, tegen de tijd dat ik daar een idee over heb kom ik wel terug met een net aankoopadvies/PV-opstelling topic

Ik ga eens kijken naar solaredge designer en sunnydesignweb, bedankt!
Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid
Ik ben bezig met het plaatsen van de dakhaken. Voor de bovenste rail wil ik de één-na-bovenste dakpan naar boven schuiven om de haak er achter te schuiven. Nu zijn de bovenste dakpannen wat gaan schuiven en ik krijg ze niet meer goed terug. De nokvorsten zitten met één schroef vastgemaakt en daar zit weer lood onder. De bovenste rij met gewone dakpannen houdt elkaar wel bij elkaar, maar nu begint er één te schuiven. Er zit geen kimbamd o.i.d.
Edit: gaat om betonnen sneldekkers.
Niet mijn foto. Blauw schuif ik omhoog. Geel moet de dakhakaak worden voor de zonnepanelen. Rood begint langzaam naar beneden te schuiven. Blijft niet haken aan de bovenste lat.
[Voor 27% gewijzigd door timovd op 29-05-2023 15:04]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
In PVgis kan je ook een schaduwprofiel inladenTrue schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:52:
[...]
"platte dak voor een toekomstige installatie voor een O/W-opstelling"
"Voor het schuine dak was de berekening relatief gemakkelijk gemaakt"
![]()
PV-installatie [Afbeelding]
Overigens gaat een ventilatiepan nooit passen voor een MV-pijpje. Ik ben er namelijk naar opzoek geweest en had er destijds geen één gevonden die meer dan 150 m3/u aan zou kunnen. Een hedendaagse MV-box blaast gemakkelijk 450 m3/u weg.
Maar hoewel je advies ongetwijfeld goed bedoelt was, ben ik enkel opzoek naar tips voor een berekentool die met schaduw kan werken, tegen de tijd dat ik daar een idee over heb kom ik wel terug met een net aankoopadvies/PV-opstelling topic
Ik ga eens kijken naar solaredge designer en sunnydesignweb, bedankt!
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Een powercycle deed niets.
Volgens de DS3's kwam er maar 15V uit het net. Mat ik het echter met de multimeter dan gaf hij netjes 227V aan. Na het meten met de multimeter kwamen ze overigens opeens weer online en registreerden ze 232V op het net. Ik zag aan mijn homewizzard dat ze ook daadwerkelijk niets produceerden het was dus geen communicatiefout met de ECU.
Overigens registreerde de homewizzard een verbruik van 6A vlak voordat de omvormers uitgingen en tijdens de downtijd 1A. Nadat ze aangingen was er een piek van 14A. Voltages krijg ik trouwens niet gevonden bij Homewizzard in combi met HA.
Ik kan het in HA precies terugvinden dat het plaats vindt tussen 12:24:20 en 12:24:30. Totaal vermogen gaat dan van -1309W en 6A = 218V naar 263W en 2A.
Is hier iets raars aan de hand?
[Voor 28% gewijzigd door icecreamfarmer op 29-05-2023 16:42]
Volgens mij ben jij redelijk op de hoogte en zou je even mee kunnen denken wat nu slim is voor mij?de Peer schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:17:
[...]
Het is een bescheiden 2 onder 1 kap woning. 150 m2. Maar wel veel dakoppervlak.
In de winter hoef ik niet veel te stoken want vrij moderne woning met 3 airco's. En juist met het dynamische contract is het dan goedkoop stoken. Zonde om daar het potje voor te gebruiken want dat potje is 91 cent per kWh waard, terwijl ik via dynamische tarieven voor 30-50 cent per kwh kon inkopen in de winter.
Ik heb op dit moment 2500WP liggen en had het voornemen deze naar Noord-Oost te verleggen en 10 nieuwe van 420WP dan op Zuid-West te leggen. Maar met afschaf saldering op termijn en het bestaan van dynamische tarieven ga ik toch twijfelen of dit wel zo slim is. Ik verbruik zo'n 6000kWh (verwarm met L/L) maar dat verstook ik in de koude maanden als de panelen weinig/minder doen.
Wat is nu wijsheid? Ik vermoed dynamsiche tarieven en de panelen maar laten of denk ik nu krom?
Maximaal zelf opwekken. En dit jaar gelegd verdien je terug voor einde salderenMotorBeast schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:28:
[...]
Volgens mij ben jij redelijk op de hoogte en zou je even mee kunnen denken wat nu slim is voor mij?
Ik heb op dit moment 2500WP liggen en had het voornemen deze naar Noord-Oost te verleggen en 10 nieuwe van 420WP dan op Zuid-West te leggen. Maar met afschaf saldering op termijn en het bestaan van dynamische tarieven ga ik toch twijfelen of dit wel zo slim is. Ik verbruik zo'n 6000kWh (verwarm met L/L) maar dat verstook ik in de koude maanden als de panelen weinig/minder doen.
Wat is nu wijsheid? Ik vermoed dynamsiche tarieven en de panelen maar laten of denk ik nu krom?
Verder kijken naar mogelijke plekken: schutting van bifacial panelen, dakvlakken.
En dan met pvcalc zoeken naar veel winteropbrengst.
Zomermaanden tusssn 1100 en 1600 is lange termijn weinig waard
tsja dat is lastig inderdaad. ik denk dat beide scenario's een vergelijkbaar resultaat zullen hebben qua opbrengsten.MotorBeast schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:28:
[...]
Volgens mij ben jij redelijk op de hoogte en zou je even mee kunnen denken wat nu slim is voor mij?
Je zou ook voor nu voor dynamisch kunnen gaan en de situatie over 1 jaar nogmaals bekijken. Dan is er waarschijnlijk duidelijkheid over het salderen en de invulling/gevolgen van de nieuwe energiewet. En wie weet blijkt dat dynamische tarieven vooral in de winter van 2022 heel erg gunstig waren maar dat de prijzen van dynamisch en regulier in winter 2023 veel dichter bij elkaar liggen en dynamisch dus minder aantrekkelijk is dan het jaar ervoor.
Het blijft speculeren hoor. ik denk dat je geen verkeerde keuze kunt maken.
Leggen wordt pas augustus door drukte en als de panelen eraf gaan dakrenovatie.BarryH schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:50:
[...]
Maximaal zelf opwekken. En dit jaar gelegd verdien je terug voor einde salderen
Verder kijken naar mogelijke plekken: schutting van bifacial panelen, dakvlakken.
En dan met pvcalc zoeken naar veel winteropbrengst.
Zomermaanden tusssn 1100 en 1600 is lange termijn weinig waard
Door de afschaf saldering twijfelde ik al. Volgens mij is niet leggen (scheelt me ruim 5 mille) en overstappen naar dynamische prijzen financieel gunstiger op termijn. Investeren in accu zal ook geen goedkoop grapje zijn.
@de Peer Juist die onzekerheid van salderen maakt de beslissing heel lastig.Heb nu nog een contract voor ruim een jaar vast van de 3 jaar. Heb weinig zin om duurder uit te zijn met extra panelen.
[Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 29-05-2023 19:06]
Het overschot dat je dan verplicht voor 5 cent (TLV) moet verkopen? Ik weet niet wie dan slimmer af is eigenlijk.BarryH schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:17:
@MotorBeast
Heel goed,
Dan kan ik in de toekomst mijn overschotten nog aan iemand kwijt
Tegen een slechte prijs. Dat is HET probleem. Ik hoef er niet rijk van te worden maar geen zin om er geld op toe te leggen als ik jouw stroom tegen een bodemprijs kan verstoken.BarryH schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:17:
@MotorBeast
Heel goed,
Dan kan ik in de toekomst mijn overschotten nog aan iemand kwijt
[Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 29-05-2023 19:23]
Heb je plek voor een (toekomstige) thuisbatterij? Tegen de tijd dat salderen dermate afgebouwd is dat het relevant begint te worden zijn batterijen ook weer x% goedkoper geworden en is het mogelijk wel rendabel om zo veel mogelijk eigen opbrengst te gebruiken en in de winter goedkoop te laden op alle nieuwe windenergie die bijgebouwd wordt.MotorBeast schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:19:
[...]
Tegen een slechte prijs. Dat is HET probleem.
Zo ja, dan is meer zeker beter.
Aan de andere kant: als stroom zo goedkoop wordt door uitbouw van wind/zon/opslag dat je weinig tot niks krijgt van je eigen panelen en weinig tot niks hoeft te betalen voor afname, tja, dan doet het weinig.
Vandaar dat je wmb beter zsm kunt leggen wat tegen gematigde tarieven (zoals dynamisch nu bv) een TVT heeft binnen de horizon van salderen en korte tijd met afgebouwde saldering. Zodra het zich terugverdiend heeft maakt het niet echt meer uit wat de markt gaat doen want verliezen zul je toch niet, maar dan heb je wel opties (gewoon verbruiken wat je opwekt al dan niet met exportcap, accu of lekker terugleveren zoals nu) ipv alsnog panelen 'moeten' leggen of aan de markt overgeleverd te zijn.
Dat komt nadat ze terugverdiend zijnde Peer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:18:
[...]
Het overschot dat je dan verplicht voor 5 cent (TLV) moet verkopen? Ik weet niet wie dan slimmer af is eigenlijk.

Veiligheidsinstellingen: Europa -> Nederland A B C D (geen idee welke we zitten uiteraard)
Reactief Vermogen (%)
Netspanning min-max (V)
Iemand hier al eens wat mee aangepast? Geen idee of het ook daadwerkelijk werkt.
Ik kan deze instellingen op de webpagina niet vinden.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic