Ik heb in september 2022 zonnepanelen gekregen. Werkt gelukkig technisch allemaal probleemloos en prima naar behoren
Destijds was er al wat twijfel over het wel of niet toepassen van optimizers op enkele panelen i.v.m. de schaduw van onze dakkapel. Omdat deze echter aan de westzijde zit, de schaduw grofweg na de "lunch" van de panelen af is en de zon er dan de rest van de dag nog op staat, zou de invloed mogelijk niet heel groot zijn. Indien de ervaring leert dat optimizers wellicht wel een goed idee zijn, zouden die later nog toegevoegd kunnen worden. Dat was vorig jaar de insteek.
Inmiddels gaan we toch aardig richting het hoogste punt van de zon en vraag ik me na een blik op de opbrengstgrafiekjes af of ik toch niet aan de optimizers moet. De vraag is echter of het per saldo iets gaat opleveren, ik kan dat niet goed inschatten of berekenen.
Situatie:
- 6 panelen op zuid (190°), dakhelling 33°
- 6 panelen op west (280°), dakhelling 33°
- In totaal 12x Trina Solar 390Wp panelen
- Solax X1 4.2T omvormer (2 strings, zuid en west)
- Opbrengst wordt gemeten door een HomeWizard kWh 1-fase meter, tussen omvormer en aardlekautomaat (er zit niks anders op de groep)
Plaatsing panelen
Zuidzijde:
Westzijde:
/f/image/KxJKdLCIu2NeRB0ioca24WdR.png?f=fotoalbum_large)
(schaduwsituatie 'ongeveer' ingeschetst)
Schaduw op het dak (foto van voor de plaatsing van de panelen):
26 juni 2022 +/- 11:10u
Screenshot van een berekentool die een vriend me doorstuurde:
/f/image/6JCpXqBIPZ5a8ag8tvl1frIl.png?f=fotoalbum_large)
Link:
PVcalc Thomas Berger (coördinaten van Enschede-Centrum, ik woon ergens anders in deze stad

)
Opbrengstgrafieken van afgelopen zaterdag:
(dit was een vrijwel volledig zonnige dag)
:strip_exif()/f/image/43UPExIc1zpLveOhDw5ti4Cc.jpg?f=fotoalbum_large)
(Let niet op de tarieven. Die heb ik een keer ingevuld maar houd ik niet meer bij.)
Als ik de (theoretische) berekening van PVcalc vergelijk met de werkelijke situatie, dan vallen me een paar dingen op:
- Theoretisch max. clear-sky vermogen op 27 mei zou zo'n 200Watt hoger kunnen zijn
- >> Hier hecht ik niet te veel waarde aan, is aardig in de richting (bijv. stof op panelen/in de lucht, klein beetje verbruik van de omvormer, enz.)
- Voor de "lunch" zie je echter wel een wat lagere opbrengst dan berekend. Tegen 12u zou ik bijna 1000W meer opbrengst kunnen hebben volgens de berekening o.b.v. de theoretische max. clear-sky.
- >> Vooral hier vraag ik me dus af of ik geen optimizers moet toevoegen op de 3 of 4 meest linkse panelen aan de westzijde
De vraag is dus of het verstandig is om optimizers toe te passen, waarom wel/niet, en zo ja, welke dan?
Alle advies is welkom!
Edit: Opmerking toegevoegd n.a.v. de eerste reactie:
Sorry, dan ben ik misschien niet helemaal duidelijk geweest. Ik weet uiteraard dat daar waar de zon niet valt, er ook niks wordt opgewekt. Dus die theoretische max. clear-sky ga ik natuurlijk nooit halen omdat er aan het begin van de westzijde wat schaduwval van de dakkapel is. Maar ik vraag me dus af of de invloed van de schaduw de opbrengst van de hele string niet te veel beïnvloedt en ik dus de opbrengst niet iets zou kunnen opkrikken met optimizers, zodat de panelen waar de zon op dat moment wel op valt hun werk wel kunnen doen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Wouter! op 31-05-2023 12:23
]