Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste
Acties:
  • 672.561 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Geen idee, maar met het default wachtwoord Goodwe2018 was mijn omvormer sowieso goed bereikbaar zonder een hack.

Overigens denk ik dat ik mijn wifi-module met LAN ga aansluiten in een ander VLAN waar ik alleen lokaal kan uitlezen en de hele SEMS & online toegang dicht ga zetten.
Als er een keer een update nodig is kan dat snel genoeg weer open gezet worden, maar dan krijg ik in ieder geval geen omvormer-limiterende updates doorgevoerd die niet getest zijn. :'(

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Hier Solaredge. Wifi wachtwoord is per eenheid uniek en staat op de zijkant van de omvormer, is denk ik wel te veranderen maar zou niet nodig zijn want... uniek. Daarnaast kun je alleen via de lokale wifi er 'in' door op de omvormer een fysieke knop om te zetten. Daar dus ook geen issue lijkt mij, want dan moet je dus al in huis zijn. Dan pas kun je de omvormer aan internet hangen. Maar ook daar zie ik niet echt een probleem? Mijn thuisnetwerk staat niet open, gebruik een goede router (pfsense). Daar zul je dus ook al voorbij moeten komen... en dan nog staat de omvormer in een IoT vlan. Ik maak me dus geen zorgen...of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@djiedjee Waarschijnlijk voornamelijk over internet gekoppelde Chinese omvormers.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 10:29
Zoals mijn Growatt natuurlijk... :|
onetime schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:41:
@djiedjee Waarschijnlijk voornamelijk over internet gekoppelde Chinese omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Het is allemaal puur speculatie... Bij diverse ook westerse merken gaat er data over de bekabeling an de installatie... Of draadloos over afstand en door de constructie van de woning heen...

Dus focussen op alleen de Chinezen lijkt me voorbarig...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
In het rapport staat aangegeven dat het niet alleen gaat om daadwerkelijk kunnen hacken, maar dat de bedrijven hun systeem niet op orde hebben danwel het beter kunnen doen zie bijvoorbeeld pagina 16 van het rapport:
  • De gevolgen per onderdeel zijn de volgende:
  • Doordat het mogelijk is om een zwak wachtwoord in te stellen of apparatuur
  • zelf zwakke standaardwachtwoorden hebben, kunnen inloggegevens
  • eenvoudig achterhaald worden.
  • Als het voor gebruikers niet mogelijk is om kwetsbaarheden te rapporteren,
  • blijven deze kwetsbaarheden mogelijk langer bestaan en kunnen
  • kwaadwillende personen hiervan gebruik maken.
  • Onderzoek storingsproblematiek en cyberveiligheid omvormers voor zonnepanelen
  • • Als er geen updates worden uitgegeven of updates zijn voor gebruikers niet
  • eenvoudig te installeren, is er een aanzienlijke kans dat verouderde (en
  • kwetsbare) softwareversies actief blijven.
  • • Bij onveilige communicatie kan data van en naar de zonnepaneelinstallatie,
  • zoals gegevens over stroomverbruik en -opbrengst, worden onderschept of
  • gemanipuleerd.
  • Bij een onvoldoende minimalisatie van het aanvalsoppervlak kun je op
  • verschillende manieren bij de gegevens en instellingen van een
  • zonnepaneelinstallatie kunnen, waarbij niet al deze ‘openingen’ beveiligd
  • zijn.
  • Als persoonlijke data van gebruikers onvoldoende beveiligd is, kunnen
  • persoonsgegevens worden onderschept of gestolen worden.
  • Persoonsgegevens en andere data moeten verwijderd kunnen worden door
  • gebruikers. Als dit niet mogelijk is, kunnen gebruikers hun account niet
  • verwijderen en blijven persoonsgegevens onterecht in het bezit van de
  • leverancier.
  • Als een leverancier gebruikers niet informeert over de manier waarop
  • gegevens worden beschermd of waarvoor deze gebruikt worden, kunnen
  • deze gegevens gebruikt worden voor doeleinden waar de gebruiker niets
  • van weet
Dus ook bijvoorbeeld het up to date houden van de software is een onderdeel van de beveiliging. Voor de meesten hier zal het updaten van software/firmware geen probleem zijn, maar als ik kijk naar mijn (schoon) ouders denk ik niet dat zij er aan denken om de software te updaten laat staan dat het hen lukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
True schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:04:
[...]

Geen idee, maar met het default wachtwoord Goodwe2018 was mijn omvormer sowieso goed bereikbaar zonder een hack.
Je bedoelt via zijn eigen AP wifi-toegang? Dan moet de hacker dus fysiek in de buurt zijn. Een ander 'gevaar' is dat de omvormer je Wifi-router wachtwoord naar China kan sturen. Maar ook om daar iets mee te kunnen, moet de hacker fysiek in de buurt zijn (en evt. mac-adres filtering omzeilen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 14:04
Andrehj schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:13:
[...]

Het probleem kan ook aan de bekabeling in de straat liggen. Als die te dun is gaan mensen bij een lagere spanning in de winter klagen dat de netspanning nog maar 210 V is.
Even simpel de wijktrafo aanpassen kan echt niet altijd.

Hier (in een wijk uit de jaren 90) daalt de spanning in de winter rond 17:30 als iedereen aan het koken is ook al naar ca 220 V, terwijl de spanning momenteel dagelijks rond 14u de 249 V aantikt.
Veel ruimte om die spanning bij te stellen is er dus niet.

Ik kan me voorstellen dat dit in oudere wijken een nog veel groter probleem is.
Hier is enkele weken geleden de wijktrafo aangepast, resultaat geen uitvallende omvormers meer in de straat, gevolg de spanning is ~220V rond middernacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:42

JME

zeg maar Jamie

True schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:04:
[...]

Overigens denk ik dat ik mijn wifi-module met LAN ga aansluiten in een ander VLAN waar ik alleen lokaal kan uitlezen en de hele SEMS & online toegang dicht ga zetten.
Als er een keer een update nodig is kan dat snel genoeg weer open gezet worden, maar dan krijg ik in ieder geval geen omvormer-limiterende updates doorgevoerd die niet getest zijn. :'(
Dat is toch het wachtwoord als de omvormer initieel in AP-modus staat om in te kunnen stellen? Vervolgens geef je de omvormer toegang tot je WiFi (via gastnetwerk) en pas je eventueel het AP-wachtwoord aan. En daarna gaat de AP-modus gewoon weer uit. Of denk ik nu te naïef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:24
JME schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:49:
Vervolgens geef je de omvormer toegang tot je WiFi (via gastnetwerk) en pas je eventueel het AP-wachtwoord aan. En daarna gaat de AP-modus gewoon weer uit.
Hier kan je anders nog steeds met 'admin-admin' het AP-netwerk in, ondanks dat 't orgel via LAN is aangesloten. (wel inmiddels het SMA stekkertje op de print losgehaald en een Faraday kooi er omheen gemaakt.) (Goodwe)
Omnik had dat zelfde euvel. De LAN module (extern kastje met RS485 en LAN/wifi) bleef het AP_XXX uitzenden zonder het wachtwoord te kunnen wijzigen.
De LAN module van Solis werkt wel goed, die geeft domweg geen WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Martin7182 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:18:
[...]

Je bedoelt via zijn eigen AP wifi-toegang? Dan moet de hacker dus fysiek in de buurt zijn. Een ander 'gevaar' is dat de omvormer je Wifi-router wachtwoord naar China kan sturen. Maar ook om daar iets mee te kunnen, moet de hacker fysiek in de buurt zijn (en evt. mac-adres filtering omzeilen).
Mijn Goodwe SEMS account had dat als wachtwoord, wat vrij default lijkt. Ik had de mogelijkheid in de portal om die te wijzigen, maar het was geen verplichting. Als Henk en Ingrid panelen krijgen zou het zo maar kunnen dat ze die niet wijzigen.
Overigens was de kwaliteit v.h. wachtwoord qua mogelijkheden ook nog eens beperkt in lengte en karaktersets. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

gronoco schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:36:
Hier Solaredge. Wifi wachtwoord is per eenheid uniek en staat op de zijkant van de omvormer, is denk ik wel te veranderen maar zou niet nodig zijn want... uniek. Daarnaast kun je alleen via de lokale wifi er 'in' door op de omvormer een fysieke knop om te zetten. Daar dus ook geen issue lijkt mij, want dan moet je dus al in huis zijn. Dan pas kun je de omvormer aan internet hangen. Maar ook daar zie ik niet echt een probleem? Mijn thuisnetwerk staat niet open, gebruik een goede router (pfsense). Daar zul je dus ook al voorbij moeten komen... en dan nog staat de omvormer in een IoT vlan. Ik maak me dus geen zorgen...of mis ik iets?
Ja unieke wachtwoorden zijn leuk totdat ze uniek gemaakt zijn gebaseerd op pseudorandom code die met drie sets terug te berekenen is. Het zou niet de eerste keer zijn voor usr/pass combinaties van netwerkapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@LooneyTunes
OMNIK: Ik kon het WiFi-AP-wachtwoord van mijn oude Omnik met ingebouwde WiFi module wel permanent veranderen, het was zelfs mogelijk de AP-naam op "hidden" te zetten.
Maar mijn Omnik is dan ook uit 2016.

GOODWE:
De connectie op UDP poort 8899? bij de Omnik is blijkbaar standaard en wordt ook door de GoodWe WiFi-modules van Hy-Flying ondersteund. De SolarGo app maakt hiervan gebruik.

De korte numerieke "passwords" voor installer en user stellen niks voor en de inlog "beveiliging" is makkelijk te omzeilen. Met een Internet-bekend "safety password" kan je vervolgens de AC Output parameters vernaggelen.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

dunklefaser schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:48:
@LooneyTunes
OMNIK: Ik kon het WiFi-AP-wachtwoord van mijn oude Omnik met ingebouwde WiFi module wel permanent veranderen, het was zelfs mogelijk de AP-naam op "hidden" te zetten.
Maar een hidden SSID is alleen hidden voor consumenten die niet verder kijken dan WiFi netwerken beschikbaar in hun omgeving op hun device.

Los hiervan lijkt mij dit niet de insteek voor een nationaal breedte inzet van in en uitschakelen van omvormers op afstand, je kunt immers moeilijk overal aanwezig zijn om de WiFi te 'hacken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 22:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

True schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:55:
[...]

Maar een hidden SSID is alleen hidden voor consumenten die niet verder kijken dan WiFi netwerken beschikbaar in hun omgeving op hun device.

Los hiervan lijkt mij dit niet de insteek voor een nationaal breedte inzet van in en uitschakelen van omvormers op afstand, je kunt immers moeilijk overal aanwezig zijn om de WiFi te 'hacken'.
WiFi in AP-modus is meestal lokaal O-) .
Tja - de AP-modus met zichtbare netwerknaam is natuurlijk een voorwaarde om de SolarGo app en vergelijkbare tools te gebruiken. Ik ken minimaal 1 pv-installatie in mijn omgeving waar de default security niet was aangepast (nu wel) en als dan de AP-naam altijd uitnodigend met "Solar-WiFi" begint . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:54

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb een vraagje over het Flatfix Fusion montagesysteem (oost-west opstelling). Ik heb een berekening laten doen bij een leverancier (J&M Zonnepanelen) en daar ook het hele zooitje besteld incl. panelen. Alles geleverd en ondertussen alvast begonnen met het monteren van het montagespul. Het gaat om 8 panelen in totaal, in 2 gekoppelde oost-west opstellingen in landscape (de set bestaat dus uit 2x 3 basiselementen ter verduidelijking).
Nu heb ik ook 28 zelftappende plaatwerk schroeven er bij besteld/meegeleverd gekregen. In de montagenhandleidingen die te vinden zijn op het internet, kan ik nergens vinden waar ik deze moet monteren. Zowel in de meest recente handleiding van ESDEC niet, als in eentje van b.v. 2014.
Ik kan ze natuurlijk wel zelf ergens indraaien (b.v. in de winddeflectors bovenop of bij de balastbakken), maar ik zou graag wel zeker willen weten waar deze horen.
Iemand enig idee?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 27-05 17:07
Even een vraagje over DC-kabels voor mijn 11 panelen op platdak.

Ik twijfel even over het kabeltraject voor de DC kabels. Ik heb begrepen dat je 'langs alle panelen terug' moet gaan om de inductielus zo klein mogelijk te houden.
Dan heb ik echter ruim 30 meter kabel tussen het laatste paneel en de omvormer. Dat lijkt me wat veel? Moet ik dan naar 6mm2 gaan? Of misschien toch gewoon de route 'afsnijden'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aTCM7YUDaTyisUrPV7A1dBodIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DX35otScCnaTWOw7slQMSZti.jpg?f=fotoalbum_large

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:54

-tom-562

Oliesjeik

Ah, die had ik nog niet gezien. Gaat om nummer 21. Klopt mijn vermoeden toch. Ik zie op diverse youtube filmpjes dat nummer 21 ook gebruikt wordt i.p.v. nummer 18. Dan klopt het min of meer!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@soepkip ik heb bij elkaar 120 meter Solar kabel gebruikt … gaat nogal hard van garage via dak naar omvormer beneden.

30m zou geen probleem moeten zijn. En 6mm2 kost maar minimaal extra en is minder verlies

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:36

Ethirty

Who...me?

S0epkip schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:11:
Even een vraagje over DC-kabels voor mijn 11 panelen op platdak.

Ik twijfel even over het kabeltraject voor de DC kabels. Ik heb begrepen dat je 'langs alle panelen terug' moet gaan om de inductielus zo klein mogelijk te houden.
Dan heb ik echter ruim 30 meter kabel tussen het laatste paneel en de omvormer. Dat lijkt me wat veel? Moet ik dan naar 6mm2 gaan? Of misschien toch gewoon de route 'afsnijden'?

[Afbeelding]
2 strings van maken? De oriëntatie lijkt te suggereren dat ze niet dezelfde richting en/of hoek hebben, maar dat is niet te zeggen zo.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
True schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:34:
[...]

Mijn Goodwe SEMS account had dat als wachtwoord, wat vrij default lijkt. Ik had de mogelijkheid in de portal om die te wijzigen, maar het was geen verplichting. Als Henk en Ingrid panelen krijgen zou het zo maar kunnen dat ze die niet wijzigen.
Overigens was de kwaliteit v.h. wachtwoord qua mogelijkheden ook nog eens beperkt in lengte en karaktersets. :'(
Had je dat account dan niet zelf gemaakt? Normaal gesproken start je hier:

https://www.semsportal.com/home/register

Henk en Ingrid moeten hier een wachtwoord kiezen van tenminste 8 lang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Laatst online: 11:24
dunklefaser schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:48:
De omvormer komt uit 2013, de WiFi-kit (2 versleten, en ook 2 van die RS485 kaartjes voor in de omvormer) was van maart 2014.
Latere kit's konden inderdaad de AP_XXX verbergen. (ander serienummer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Martin7182 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:04:
[...]

Had je dat account dan niet zelf gemaakt? Normaal gesproken start je hier:

https://www.semsportal.com/home/register

Henk en Ingrid moeten hier een wachtwoord kiezen van tenminste 8 lang :)
Nee die heeft de PV-boer voor mij aangemaakt.

Dat gezegd hebbende overweeg ik die heel wifi-module los te trekken. Ik ben al eens ingelogd met 12345678 en heb de SSID en WPA-sleutel aangepast maar bij een herstart staan die weer mooi default |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 11:13
Is het niet zo dat een beetje internet access punt (zoals een experia box van kpn) standaard inkomend verkeer op UDP en TCP blokt?? Dus hoe kun je er dan vanaf buiten bij? Ook al is het wachtwoord default....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-05 21:54
exroosje schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:36:
Is het niet zo dat een beetje internet access punt (zoals een experia box van kpn) standaard inkomend verkeer op UDP en TCP blokt?? Dus hoe kun je er dan vanaf buiten bij? Ook al is het wachtwoord default....
Weet jij wat er precies in de firmware gebeurt?

Als daar een security-bug in zit (of erger: een bewust gat), en je weet toegang te krijgen tot de API waar je systeem z'n statistieken aflevert (of erger: de overheid zegt dat je toegang moet geven), kun je mogelijk heel veel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Nee, dat wet ik niet. Ik weet wel dat kennelijk de firmware geupdate wordt vanaf afstand in sommige gevallen (bij Goodwe) dus mogelijk kun je piggybacken op een uitgaande connectie van de omvormer als deze zijn statistiek upload

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 23:04
rvk schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Brake P1 logger dan. Want het zit wel in de pakketjes die uit de P1 meter komen. Anders gewoon even met een scriptje uitlezen en kijken.
Dat is niet per definitie het geval. Mijn (vrij oude) slimme meter geeft ook geen voltages door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-04 15:09
Weet iemand hoe het zit qua beveiliging bij een Goodwe omvormer icm 4G module?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Livio_Livius schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:56:
Weet iemand hoe het zit qua beveiliging bij een Goodwe omvormer icm 4G module?
Hoe wat zit qua beveiliging?

Verschil tussen een WiFi-module en een 4G-module aannemend dat een 4G-module géén WiFi-AP host voor onderhoud heeft.

WiFi-module:
  • Indien ingesteld toegang via internet via SEMS;
  • State actors zullen ongetwijfeld toegang kunnen krijgen als dit vanuit China gewenst zou zijn;
  • WiFi-AP voor onderhoud staat open met 12345678 met admin/admin en wordt niet opgeslagen over herstarts ;(
4G-module:
  • Indien ingesteld toegang via internet via SEMS;
  • State actors zullen ongetwijfeld toegang kunnen krijgen als dit vanuit China gewenst zou zijn;
  • WiFi-AP voor onderhoud staat open met 12345678 met admin/admin en wordt niet opgeslagen over herstarts ;(
  • Maar ik heb deze gegevens zo niet paraat, maar ik denk dat de 4G-module zowel WiFi als 4G doet waardoor het bovenstaande punt mogelijk ook nog gewoon toepasbaar is. edit dit is niet het geval dit gaat via Bluetooth.
Ik denk (aanname) dat de 4G-module zowel een 4G-antenne als WiFi-antenne heeft. Je zou dus na instellen de WiFi-antenne kunnen loshalen zodat je in ieder geval niet meer <20m afstand aan te vallen bent.

Persoonlijk denk ik dat een state actor eerder een probleem zal zijn als er een Taiwan proxy-oorlog uit zou breken en China (of niet China, maar toch wel China ..) even alle omvormers via een backdoor in SEMS (of de connectie naar) een herstart geeft op een zonnige dag.

edit: Het lijkt dat de 4G-module gebruik maakt van Bluetooth om de eerste installatie te doorlopen en/of eerste beheer uit te voeren: https://en.goodwe.com/Ftp...ick%20Installation-EN.pdf Volgens de specs heeft die geen mogelijkheid tot WiFi en zal die dus ook niet met als AP toegankelijk zijn. Of die dan na installatie nog toegankelijk is via BT weet ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door True op 31-05-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
Ik ben zojuist via het ip adres intern op mijn goodwe aangelogd, HEt default AP password is 12345678 inderdaad, maar dat is niet zo erg omdat (bij mij tenminste) het AP is uitgeschakeld nadat er connectie is met mijn netwerk.,

Erger is dat mijn eigen netwerk password gewoon open en bloot in de interface gemeld wordt en ik zie geen enkele manier om het admin /admin account te wijzigen.
]
HEt enige is dat je vanuit buiten niet zomaar met tcp op de goodwe terecht komt omdat de router geen port forwarding heeft naar de goodwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 16:19
Ik heb in september 2022 zonnepanelen gekregen. Werkt gelukkig technisch allemaal probleemloos en prima naar behoren :)

Destijds was er al wat twijfel over het wel of niet toepassen van optimizers op enkele panelen i.v.m. de schaduw van onze dakkapel. Omdat deze echter aan de westzijde zit, de schaduw grofweg na de "lunch" van de panelen af is en de zon er dan de rest van de dag nog op staat, zou de invloed mogelijk niet heel groot zijn. Indien de ervaring leert dat optimizers wellicht wel een goed idee zijn, zouden die later nog toegevoegd kunnen worden. Dat was vorig jaar de insteek.

Inmiddels gaan we toch aardig richting het hoogste punt van de zon en vraag ik me na een blik op de opbrengstgrafiekjes af of ik toch niet aan de optimizers moet. De vraag is echter of het per saldo iets gaat opleveren, ik kan dat niet goed inschatten of berekenen.

Situatie:
  • 6 panelen op zuid (190°), dakhelling 33°
  • 6 panelen op west (280°), dakhelling 33°
  • In totaal 12x Trina Solar 390Wp panelen
  • Solax X1 4.2T omvormer (2 strings, zuid en west)
  • Opbrengst wordt gemeten door een HomeWizard kWh 1-fase meter, tussen omvormer en aardlekautomaat (er zit niks anders op de groep)
Plaatsing panelen

Zuidzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/canyEuR9JaFiPl9jar0gHi70cAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W9nXoLoMw1Xkw8V1FP9aXcky.png?f=fotoalbum_large

Westzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4H6C9UmqhCygp5ccM9iuAB49jE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KxJKdLCIu2NeRB0ioca24WdR.png?f=fotoalbum_large
(schaduwsituatie 'ongeveer' ingeschetst)

Schaduw op het dak (foto van voor de plaatsing van de panelen):
26 juni 2022 +/- 11:10u
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAXoqUM_0c68Bo-v6mTnzxWJ8mQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gpU2S21q9aLRUxSWzHLGBoQj.png?f=fotoalbum_large

Screenshot van een berekentool die een vriend me doorstuurde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czHuci8vXsI56SAz21E3ckEuGVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6JCpXqBIPZ5a8ag8tvl1frIl.png?f=fotoalbum_large
Link: PVcalc Thomas Berger (coördinaten van Enschede-Centrum, ik woon ergens anders in deze stad ;) )

Opbrengstgrafieken van afgelopen zaterdag:
(dit was een vrijwel volledig zonnige dag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZluEqQQNMyU43WNWMFhVNVLsujk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pys9c7SVtGlrgCI2RQTbNYqr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9W990rgpoKsIVQWLY9tvXGXGo3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPGHAjhKw1vFiLyuPIt6nIMe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GtTZbx76-K6Qtv9DzrX57AGDRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43UPExIc1zpLveOhDw5ti4Cc.jpg?f=fotoalbum_large
(Let niet op de tarieven. Die heb ik een keer ingevuld maar houd ik niet meer bij.)

Als ik de (theoretische) berekening van PVcalc vergelijk met de werkelijke situatie, dan vallen me een paar dingen op:
  • Theoretisch max. clear-sky vermogen op 27 mei zou zo'n 200Watt hoger kunnen zijn
  • >> Hier hecht ik niet te veel waarde aan, is aardig in de richting (bijv. stof op panelen/in de lucht, klein beetje verbruik van de omvormer, enz.)
  • Voor de "lunch" zie je echter wel een wat lagere opbrengst dan berekend. Tegen 12u zou ik bijna 1000W meer opbrengst kunnen hebben volgens de berekening o.b.v. de theoretische max. clear-sky.
  • >> Vooral hier vraag ik me dus af of ik geen optimizers moet toevoegen op de 3 of 4 meest linkse panelen aan de westzijde
De vraag is dus of het verstandig is om optimizers toe te passen, waarom wel/niet, en zo ja, welke dan?
Alle advies is welkom! :)

Edit: Opmerking toegevoegd n.a.v. de eerste reactie:
Sorry, dan ben ik misschien niet helemaal duidelijk geweest. Ik weet uiteraard dat daar waar de zon niet valt, er ook niks wordt opgewekt. Dus die theoretische max. clear-sky ga ik natuurlijk nooit halen omdat er aan het begin van de westzijde wat schaduwval van de dakkapel is. Maar ik vraag me dus af of de invloed van de schaduw de opbrengst van de hele string niet te veel beïnvloedt en ik dus de opbrengst niet iets zou kunnen opkrikken met optimizers, zodat de panelen waar de zon op dat moment wel op valt hun werk wel kunnen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter! op 31-05-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 19:55

de Peer

under peer review

Wouter! schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:11:
Ik heb in september 2022 zonnepanelen gekregen. Werkt gelukkig technisch allemaal probleemloos en prima naar behoren :)

Destijds was er al wat twijfel over het wel of niet toepassen van optimizers op enkele panelen i.v.m. de schaduw van onze dakkapel. Omdat deze echter aan de westzijde zit, de schaduw grofweg na de "lunch" van de panelen af is en de zon er dan de rest van de dag nog op staat, zou de invloed mogelijk niet heel groot zijn. Indien de ervaring leert dat optimizers wellicht wel een goed idee zijn, zouden die later nog toegevoegd kunnen worden. Dat was vorig jaar de insteek.

Inmiddels gaan we toch aardig richting het hoogste punt van de zon en vraag ik me na een blik op de opbrengstgrafiekjes af of ik toch niet aan de optimizers moet. De vraag is echter of het per saldo iets gaat opleveren, ik kan dat niet goed inschatten of berekenen.

Situatie:
  • 6 panelen op zuid (190°), dakhelling 33°
  • 6 panelen op west (280°), dakhelling 33°
  • In totaal 12x Trina Solar 390Wp panelen
  • Solax X1 4.2T omvormer (2 strings, zuid en west)
  • Opbrengst wordt gemeten door een HomeWizard kWh 1-fase meter, tussen omvormer en aardlekautomaat (er zit niks anders op de groep)
Plaatsing panelen

Zuidzijde:
[Afbeelding]

Westzijde:
[Afbeelding]
(schaduwsituatie 'ongeveer' ingeschetst)

Schaduw op het dak (foto van voor de plaatsing van de panelen):
26 juni 2022 +/- 11:10u
[Afbeelding]

Screenshot van een berekentool die een vriend me doorstuurde:
[Afbeelding]
Link: PVcalc Thomas Berger (coördinaten van Enschede-Centrum, ik woon ergens anders in deze stad ;) )

Opbrengstgrafieken van afgelopen zaterdag:
(dit was een vrijwel volledig zonnige dag)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(Let niet op de tarieven. Die heb ik een keer ingevuld maar houd ik niet meer bij.)

Als ik de (theoretische) berekening van PVcalc vergelijk met de werkelijke situatie, dan vallen me een paar dingen op:
  • Theoretisch max. clear-sky vermogen op 27 mei zou zo'n 200Watt hoger kunnen zijn
  • >> Hier hecht ik niet te veel waarde aan, is aardig in de richting (bijv. stof op panelen/in de lucht, klein beetje verbruik van de omvormer, enz.)
  • Voor de "lunch" zie je echter wel een wat lagere opbrengst dan berekend. Tegen 12u zou ik bijna 1000W meer opbrengst kunnen hebben volgens de berekening o.b.v. de theoretische max. clear-sky.
  • >> Vooral hier vraag ik me dus af of ik geen optimizers moet toevoegen op de 3 of 4 meest linkse panelen aan de westzijde
mij lijkt dat het antwoord hierop is: een optimizer maakt van schaduw geen licht.
Volgens mij werkt je systeem toch goed zo?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:18:
[...]

mij lijkt dat het antwoord hierop is: een optimizer maakt van schaduw geen licht.
Volgens mij werkt je systeem toch goed zo?
Sorry, dan ben ik misschien niet helemaal duidelijk geweest. Ik weet uiteraard dat daar waar de zon niet valt, er ook niks wordt opgewekt. Dus die theoretische max. clear-sky ga ik natuurlijk nooit halen omdat er aan het begin van de westzijde wat schaduwval van de dakkapel is. Maar ik vraag me dus af of de invloed van de schaduw de opbrengst van de hele string niet te veel beïnvloedt en ik dus de opbrengst niet iets zou kunnen opkrikken met optimizers, zodat de panelen waar de zon op dat moment wel op valt hun werk wel kunnen doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Wouter! op 31-05-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wouter! schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:21:
dan doe je dus de aanname dat schaduw op 1 of 2 panelen de opbrengst van de hele string beinvloedt. Dat is, zeker bij harde schaduw zoals bij jou, niet het geval voor zover ik weet. Dat waren verkooppraatjes van vroeger om optimizers te slijten. maar correct me if I'm wrong, ik heb zelf geen optimizers.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 31-05-2023 12:25 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:24:
[...]

dan doe je dus de aanname dat schaduw op 1 of 2 panelen de opbrengst van de hele string beinvloedt. Dat is, zeker bij harde schaduw zoals bij jou, niet het geval voor zover ik weet. Dat waren verkooppraatjes van vroeger om optimizers te slijten. maar correct me if I'm wrong, ik heb zelf geen optimizers.
Zo is het mij inderdaad wel altijd verteld, maar als dat marketingpraat is dan hoor ik het natuurlijk graag :).
En als er wel (een kern van) waarheid in zit, dan ben ik dus benieuwd of ik het met optimizers (voldoende) positief kan beïnvloeden.

Als het allemaal "in de marge" is dan gaat de investering waarschijnlijk toch niet opwegen tegen de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Wouter! schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:29:
[...]

Zo is het mij inderdaad wel altijd verteld, maar als dat marketingpraat is dan hoor ik het natuurlijk graag :).
En als er wel (een kern van) waarheid in zit, dan ben ik dus benieuwd of ik het met optimizers (voldoende) positief kan beïnvloeden.

Als het allemaal "in de marge" is dan gaat de investering waarschijnlijk toch niet opwegen tegen de opbrengst.
Heeft je omvormer geen schaduwmanagement? Mijn SMA doet dat al jaren perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:38
Wat is eigenlijk de beste configuratie van 15 panelen bij een zuidoost-zuidwest dak:

https://ibb.co/gmznzKV

Firma stelt 10 panelen zuidoost en 5 panelen zuidwest voor. Maar als we vaak 's avonds energie verbruiken lijkt me een evenredige verdeling beter?
Dus 7/8 panelen zuidoost en 7/8 zuidwest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

matth111 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:35:
Wat is eigenlijk de beste configuratie van 15 panelen bij een zuidoost-zuidwest dak:

Firma stelt 10 panelen zuidoost en 5 panelen zuidwest voor. Maar als we vaak 's avonds energie verbruiken lijkt me een evenredige verdeling beter?
Meestal zitten de kosten in het monteren en een omvormer. Een paar panelen meer of minder leggen doet niet zo heel veel op een offerte. (ja zo'n 250 tot 300€ per paneel) dus 3x300 voor die 8 op ZW lijkt mij een no brainer dan.
Waarom niet beide daken vol leggen?
Also: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:08

Termy

valt er nog wat te fragge?

matth111 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:35:

De beste is een correct werkende. Zijn 5 panelen genoeg voor de stringspanning? Daarnaast is het post-salderen (of als je dynamisch zit) idd beter om meer op te wekken wanneer je vooral verbruikt.

Oh, en als je hieruit kunt kiezen is het beste optie C: alles vol.

[ Voor 5% gewijzigd door Termy op 31-05-2023 12:52 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
MotorBeast schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:32:
[...]

Als je half cell panelen hebt kunnen optimizers wel veel goeds doen.

Immers een omvormer kan alleen een deel van een paneel geheel uitschakelen, als deze half in de schaduw ligt kan een optimizer hem laten werken op halve stroom .

In je plaatje zouden alleen paneel 5 en 6 wat doen bij schaduwmanagement (en mogelijk bij paneel 4 een van de 3 strings) , met optimizers zouden paneel 1 en 4 waarschijnlijk op halve kracht functioneren bij een half cell paneel.

Omdat de schaduw constant wijzigt hangt het ook erg af hoe vaak de schaduwtracking werkt . Is dat 1 keer per (half?) uur zoals bij goodwe dan mis je vast ook aardig wat. Een optimizer werkt constant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

exroosje schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Immers een omvormer kan alleen een deel van een paneel geheel uitschakelen, als deze half in de schaduw ligt kan een optimizer hem laten werken op halve stroom .

In je plaatje zouden alleen paneel 5 en 6 wat doen bij schaduwmanagement (en mogelijk bij paneel 4 een van de 3 strings) , met optimizers zouden paneel 1 en 4 waarschijnlijk op halve kracht functioneren bij een half cell paneel.

Omdat de schaduw constant wijzigt hangt het ook erg af hoe vaak de schaduwtracking werkt . Is dat 1 keer per (half?) uur zoals bij goodwe dan mis je vast ook aardig wat. Een optimizer werkt constant.
Waarom zou schaduwmanagement dit niet kunnen? Wat is er anders aan die diodes dan die in de lengte?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Termy Bij half-cell panelen staan er 2 halve panelen parallel. Je omvormer kan alleen allebei wel of niet uitschakelen, afhankelijk van het optimum van de hele string. Een optimizer kan het optimum van het paneel bepalen en aan de string leveren. (door spanning uit te ruilen tegen stroom)

Ik zie zelf alleen echt voordeel van die geintegreerde Maxim optimizers, die per 1/3 paneel het zelfde trucje uithalen. Dat levert pas echt meer op.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

onetime schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:22:
@Termy Bij half-cell panelen staan er 2 halve panelen parallel. Je omvormer kan alleen allebei wel of niet uitschakelen, afhankelijk van het optimum van de hele string. Een optimizer kan het optimum van het paneel bepalen en aan de string leveren. (door spanning uit te ruilen tegen stroom)

Ik zie zelf alleen echt voordeel van die geintegreerde Maxim optimizers, die per 1/3 paneel het zelfde trucje uithalen. Dat levert pas echt meer op.
Maar bij een niet-halfcel staan er toch 3 parallel? Volgens deze uitleg heb je geen optimizer nodig om hier gebruik van te maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Termy op 31-05-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:38
True schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:50:
[...]

Meestal zitten de kosten in het monteren en een omvormer. Een paar panelen meer of minder leggen doet niet zo heel veel op een offerte. (ja zo'n 250 tot 300€ per paneel) dus 3x300 voor die 8 op ZW lijkt mij een no brainer dan.
Waarom niet beide daken vol leggen?
Also: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen :>
Nog even ter info, ik zit met een monofasige aansluiting dus omvormer kan maar max 5kw bedragen. En ik woon in België (dus lage injectievergoedingen, meer panelen betekent dan langere terugverdientijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Termy Nee, 3 in serie. Met diodes als de string stroom groter is dan dat deel van het paneel kan leveren, dat wordt dan bypassed / uitgeschakeld. Bij halfcel heb 2 parallel, waarvan dan weer 3 in serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
matth111 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:41:
[...] Nog even ter info, ik zit met een monofasige aansluiting dus omvormer kan maar max 5kw bedragen. En ik woon in België (dus lage injectievergoedingen, meer panelen betekent dan langere terugverdientijd)
Nee, meer panelen betekend langer hogere opbrengst en aftopping op moment dat het net het toch niet kan gebruiken. Zie https://www.fp4all.org/user/dashboard.php?sysid=4689 , 5,5kWp op 4,2kW omvormer.
Heel misschien maak ik daar ooit nog wel iets van 8kWp van. Op dezelfde omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
MotorBeast schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:32:
[...]

De string heeft 6 panelen in serie, dus hoe gaat de omvormer dat oplossen dan?
exroosje schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Ik heb volgens mij de Trina Solar TSM-DE09.05 390Wp. Ik kan alleen vinden dat er 120 Monocrystalline cells in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Wouter! schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:08:
[...]

Hier 10 panelen in 1 string op Zuid-West en vanaf uur of zes schaduw. Ik zie de noodzaak niet van optimizers
https://pvoutput.org/intr...421&sid=17748&dt=20230530

Verdienmodel. Niet meer. Ik ga de boel verleggen waarschijnlijk naar Noord-Oost en nieuwe op de oude plek en het wordt of weer een SMA of Goodwe met schaduwmanagement. En geen dure optimizers. Toen ik de aanbieder zei dat ik geen optimizers wens maar een goede stringomvormer was het antwoord. Ja, dat kan en werkt ook goed. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door MotorBeast op 31-05-2023 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
Wouter! schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:08:
[...]

[...]

Ik heb volgens mij de Trina Solar TSM-DE09.05 390Wp. Ik kan alleen vinden dat er 120 Monocrystalline cells in zitten.
Dat zijn dus waarschijnlijk half cell panelen . Bij schaduw aan een kant kunnen die tenminste nog het halve vermogen leveren door de helft van aantal amperes te leveren. . Maar dat kunnen ze alleen kwijt met een optimizer, anders gaan ze helemaal uit.

HEt is inderdaad een serieuze beperking dat je de optimizer alleen voor alle 3 de strings tegelijk kan laten werken. ALs er een string volledig afgedekt is en 2 voor de helft zou in theorie het paneel nog 1/3 van het vermogen kunnen leveren (helft vd amperes en 2/3 van het voltage) maar alleen als de optimizer de diode van het afgedekte deel in kan laten schakelen.
Als de schaduw 1/6 deel afdekt kan het paneel zowel op 2 uit 3 strings draaien (66% opbrengst) als op halve kracht (50% opbrengst), dus daar levert een optimizer niks extra op. . Als er schaduw valt op 2 of 3 van de 3 strings aan dezelfde kant zou het paneel nog steeds op halve kracht werken met, maar uitgeschakeld zijn zonder optimizer. Dus op dat punt zit je winst.,

Dus ik denk dat er met optimizers wel wat te winnen is, maar mogelijk nog niet genoeg om de aanschaf te rechtvaardigen. Een ander punt wat ik eerder noemde is dat de schaduwtracking altijd vertraging kent en een optimizer onmiddelijk bijregelt. Daar zit ook wat winst,.

[ Voor 6% gewijzigd door exroosje op 31-05-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

onetime schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:42:
@Termy Nee, 3 in serie. Met diodes als de string stroom groter is dan dat deel van het paneel kan leveren, dat wordt dan bypassed / uitgeschakeld. Bij halfcel heb 2 parallel, waarvan dan weer 3 in serie.
Prima, foutje, maar dat verandert verder niks aan het feit dat je daar schijnbaar alsnog met een global MPP sweep een optimum mee kunt vinden dat beter is dan zonder half cel en zonder optimizer. Zie gelinkte video.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:46

ErikVers

e-Duurzaam

Jaja hij is klaar om te gebruiken:een configurator om zelf een offerte samen te stellen.

Je kunt hierin checken wat een marktconforme prijs is en wat een geadviseerde combinatie kan zijn tussen het aantal panelen en een bijbehorende omvormer. Ook is er één en ander te vinden over terugverdientijden en verwachte opwekking.

update 24-05: Versie 1.2 nu met micro omvormers van Enphase erbij als optie! De standaard is met GoodWe.
https://e-duurzaam.nl/offerte-tool/

Met dank aan:
@AMARONE @onetime @Dre @MisteRMeesteR @flipjevandejam

n.b.
Zal in de toekomst ook micro omvormer icm enphase nog toevoegen. done :9

Onderstaande voorbeeld met 10x 405WP
€1,17 / WP en een terugverdientijd van 4,36 jaar (deze is aanpasbaar met eigen data)
Waarvan 2 op een platdakframe. Note: deze twee hebben nog wel dan een tigo optimizer nodig in veld wat nu nog op 0 staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzWl5iu9v9q5FWOwE261vzy_Td4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kvTlLyOAuDhHCGWuSFh0vBFu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 31-05-2023 15:23 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 21:42

JME

zeg maar Jamie

Tribunus schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:35:
Ik zat vandaag voor de gein eens in de SEMS app te kijken van GoodWe en daar valt mij op dat er een configureren knop is bij de omvormer. Nu heb ik dit geselecteerd en het lijkt er op dat ik daar kan "rommelen" met de instellingen van de omvormer. Denk aan:

Veiligheidsinstellingen: Europa -> Nederland A B C D (geen idee welke we zitten uiteraard)
Reactief Vermogen (%)
Netspanning min-max (V)

Iemand hier al eens wat mee aangepast? Geen idee of het ook daadwerkelijk werkt.

Ik kan deze instellingen op de webpagina niet vinden.
Interessant, ik zie het hier nu ook: in de app onderaan het hoofdscherm Installaties op de omvormer klikken en dan krijg je op het volgende scherm een blauwe knop Configureren. Even de voorwaarden accepteren en hopsakee! Achter de optie Veiligheidsinstellingen krijg ik een leeg scherm, maar de ander opties werken gewoon (Start/Stop, Reactief vermogen, Actief vermogen, Vermogensfactor, ISO-weerstand, Instellingen netspanning, Instelling netfrequentie, Instellingen voor herverbindingstijd). Ik heb alleen geen flauw idee wat ze zoal doen dus ik blijf er mooi vanaf. Wel bijzonder dat dit in een consumer app kan worden aangeroepen. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
exroosje schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Dat zijn dus waarschijnlijk half cell panelen . Bij schaduw aan een kant kunnen die tenminste nog het halve vermogen leveren door de helft van aantal amperes te leveren. . Maar dat kunnen ze alleen kwijt met een optimizer, anders gaan ze helemaal uit.

HEt is inderdaad een serieuze beperking dat je de optimizer alleen voor alle 3 de strings tegelijk kan laten werken. ALs er een string volledig afgedekt is en 2 voor de helft zou in theorie het paneel nog 1/3 van het vermogen kunnen leveren (helft vd amperes en 2/3 van het voltage) maar alleen als de optimizer de diode van het afgedekte deel in kan laten schakelen.
Als de schaduw 1/6 deel afdekt kan het paneel zowel op 2 uit 3 strings draaien (66% opbrengst) als op halve kracht (50% opbrengst), dus daar levert een optimizer niks extra op. . Als er schaduw valt op 2 of 3 van de 3 strings aan dezelfde kant zou het paneel nog steeds op halve kracht werken met, maar uitgeschakeld zijn zonder optimizer. Dus op dat punt zit je winst.,

Dus ik denk dat er met optimizers wel wat te winnen is, maar mogelijk nog niet genoeg om de aanschaf te rechtvaardigen. Een ander punt wat ik eerder noemde is dat de schaduwtracking altijd vertraging kent en een optimizer onmiddelijk bijregelt. Daar zit ook wat winst,.
Het zal wel aan mij liggen hoor ;) maar ik was in de veronderstelling dat er twee strings op mijn omvormer zijn aangesloten. 1 string met 6 panelen in serie op Zuid, en 1 string met 6 panelen in serie op West. De string op Zuid is volledig 'clear-sky'. De string op West heeft dus schaduwval.

In welk verband heb jij het hier over "strings"?
En hoe werkt schaduwtracking dan op de omvormer? Want daar hangt toch alles in één string in serie?
In de specsheet van mijn Solax X1 4.2T kon ik zo gauw niets vinden over schaduwtracking.

edit: En de conclusie kan in mijn situatie dus heel goed zijn dat ik het gewoon moet laten zoals het is 8). Uiteindelijk is dit momenteel (zoals het er naar uit ziet) min of meer genoeg om m'n eigen verbruik volledig te salderen, en over een paar jaar ga ik de grootverbruikers wel wat slimmer maken zodat ze aan gaan als de zon schijnt.

[ Voor 8% gewijzigd door Wouter! op 31-05-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 27-05 17:07
Ronald schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:15:
@soepkip ik heb bij elkaar 120 meter Solar kabel gebruikt … gaat nogal hard van garage via dak naar omvormer beneden.

30m zou geen probleem moeten zijn. En 6mm2 kost maar minimaal extra en is minder verlies
Misschien kan ik nog slim leap-frog stekkeren?

En is het een probleem als ik alléén die lange return DC kabel in 6mm2 uitvoer en de rest in 4mm2?

Het is allemaal SolarEdge met optimizer per paneel trouwens.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@soepkip paneelkabels zelf zijn om doorgaans 4mm2, dus zou moeten kunnen…

Overigens heb ik teveel kabel tussen 2 groepen optimizers in de ene string… werkt ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Interessant, ik zie het hier nu ook: in de app onderaan het hoofdscherm Installaties op de omvormer klikken en dan krijg je op het volgende scherm een blauwe knop Configureren. Even de voorwaarden accepteren en hopsakee! Achter de optie Veiligheidsinstellingen krijg ik een leeg scherm, maar de ander opties werken gewoon (Start/Stop, Reactief vermogen, Actief vermogen, Vermogensfactor, ISO-weerstand, Instellingen netspanning, Instelling netfrequentie, Instellingen voor herverbindingstijd). Ik heb alleen geen flauw idee wat ze zoal doen dus ik blijf er mooi vanaf. Wel bijzonder dat dit in een consumer app kan worden aangeroepen. Iemand enig idee?
Ik heb er wel eens mee geexperimenteerd een paar jaar terug maar er gebeurde niets. lijkt niet te werken voor de eindgebruiker.
misschien moet je daarvoor ingelogd zijn met meer bevoegdheden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 13:21
Ronald schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:01:
@soepkip paneelkabels zelf zijn om doorgaans 4mm2, dus zou moeten kunnen…

Overigens heb ik teveel kabel tussen 2 groepen optimizers in de ene string… werkt ook
Panelen doen maar iets van 11A. Zolang je geen meerdere strings parallel aansluit lijkt 4mm2 me altijd ruim voldoende? De aderdikte aan de andere kant van de omvormer is (bij een beetje vermogen) veel interessanter.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:37
Moet zeggen, sinds we vorige week de zonnepanelen hebben laten installeren, is het prima weer buiten. Goede timing geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
T-MOB schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:34:
[...]

Panelen doen maar iets van 11A. Zolang je geen meerdere strings parallel aansluit lijkt 4mm2 me altijd ruim voldoende? De aderdikte aan de andere kant van de omvormer is (bij een beetje vermogen) veel interessanter.
Niet gelezen? Het is een Solaredge systeem. Dan heb je niets met de paneel stroom te maken.

4mm2 is genoeg … maar de verliezen in 6 zijn lager en het gaat om een handje euro verschil…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:19
Ik heb natuurlijk ook in dit forum gezocht, maar kom niet precies tegen wat ik zoek.

Wij hebben onze zonnepanelen 20 jaar. Destijds waren dat nog 125 Wp panelen, maar dat maakt even niet uit.

Tot nu toe hebben we geen last gehad van vogelnesten onder de panelen, maar dit jaar voor het eerst wel. Meteen 2 stuks. Van kauwen. Deze vogels lijken in onze buurt steeds meer voor te komen.

Ik weet natuurlijk dat ik "birdblocker-strips" kan laten aanbrengen, maar iemand in onze buurt heeft dat ook gedaan en dat was niet voldoende. De kauwen vernielden het gewoon!

(Ik heb inmiddels wel begrepen, dat het belangrijk is, dat er dwarsverbindingen zitten tussen de "vingers" van de birdblocker)

Zijn installateur heeft daarna een constructie gemaakt met gaas, maar dat was zo arbeidsintensief, dat die meteen gezegd heeft, dat het ook de laatste was die hij zo deed.

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar ervaringsverhalen.
Wie heeft er ook last van vogelnesten gehad (bij voorkeur ook van kauwen) en daarna een voorziening aaangebracht?
Wat voor soort voorziening?
En hoe werkte dat in de praktijk?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:54
Ik ben me wat aan het oriënteren op de mogelijkheden voor zonnepanelen op het huis dat ik enkele maanden geleden heb gekocht. Dus voornamelijk offertes opvragen e.d.

Nu krijg ik van de eerste installateur die ik heb benaderd te horen dat ze 90 euro vragen voor een afspraak op locatie en het opstellen van een offerte, omdat ze vanwege de drukte veel offertes uitbrengen die niet tot een installatie leiden.

Is dit tegenwoordig de gang van zaken of zijn er nog voldoende aanbieders die gratis en vrijblijvend een offerte opstellen? Op deze manier is alleen het oriënteren en vergelijken al een duur grapje.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Srvv93 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:11:
Ik ben me wat aan het oriënteren op de mogelijkheden voor zonnepanelen op het huis dat ik enkele maanden geleden heb gekocht. Dus voornamelijk offertes opvragen e.d.

Nu krijg ik van de eerste installateur die ik heb benaderd te horen dat ze 90 euro vragen voor een afspraak op locatie en het opstellen van een offerte, omdat ze vanwege de drukte veel offertes uitbrengen die niet tot een installatie leiden.

Is dit tegenwoordig de gang van zaken of zijn er nog voldoende aanbieders die gratis en vrijblijvend een offerte opstellen? Op deze manier is alleen het oriënteren en vergelijken al een duur grapje.. 8)7
Ik zou bijna zeggen bestel het materiaal zelf en zoek een handige harry en laat die ze er op leggen. Als je ziet wat voor prutswerk men afleverd tegenwoordig en de zo goed als niet bestaande garantie die ze geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Laatst online: 10:00

SideShow

Administrator

Even met tuinslang op zonnepanelen spuiten om vlug wat saharazand en stof weg te spoelen. Goed idee of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:54
SideShow schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:24:
Even met tuinslang op zonnepanelen spuiten om vlug wat saharazand en stof weg te spoelen. Goed idee of niet?
Dat is grotendeels verspllling, maar kwaad kan het niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 16:33
Prima, als je kalkvrij water hebt. Verschil zal miniem zijn. Bijvoorkeur 's ochtends vroeg, bij koude panelen want hoe meer water er verdampt hoe meer kalk er achterblijft.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

AquaPlanning schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:40:
[...]

Prima, als je kalkvrij water hebt. Verschil zal miniem zijn. Bijvoorkeur 's ochtends vroeg, bij koude panelen want hoe meer water er verdampt hoe meer kalk er achterblijft.
Ook met kalkrijk water kan het prima. Heb je ooit kalkaanslag op zonnepanelen gezien? Dat regent toch zo weer weg joh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wortel87 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:24:
[...]

Ik zou bijna zeggen bestel het materiaal zelf en zoek een handige harry en laat die ze er op leggen. Als je ziet wat voor prutswerk men afleverd tegenwoordig en de zo goed als niet bestaande garantie die ze geven
Vorige week panelen laten leggen, met de kennis van nu ...
Als je een inderdaad handig bent een veilige steiger kunt bouwen en wat van elektra weet zou ik het 100% zelf doen.
de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:45:
[...]

Ook met kalkrijk water kan het prima. Heb je ooit kalkaanslag op zonnepanelen gezien? Dat regent toch zo weer weg joh
Welke regen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:45:
[...]

Hetzelfde die bedrijfjes die meer jaarlijkse opbrengst beloven als schoon zijn gemaakt, lachwekkend gewoon.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
True schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:56:
[...]

Vorige week panelen laten leggen, met de kennis van nu ...
Als je een inderdaad handig bent een veilige steiger kunt bouwen en wat van elektra weet zou ik het 100% zelf doen.
Dat geldt voor alles. Heb ik 12 jaar geleden ook gedaan met een maat van me maar nu begin ik er niet meer aan. Voel me niet meer prettig op hoogte en dan wordt het gevaarlijk. En de prijs die ik heb liggen ga ik het risico niet voor nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
klump4u schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:07:
[...]

Hetzelfde die bedrijfjes die meer jaarlijkse opbrengst beloven als schoon zijn gemaakt, lachwekkend gewoon.
Heb ze al 12 jaar niet schoongemaakt en ze produceren nog net zoveel als in jaar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

exroosje schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Ah, ja dit is dus het probleem. Om het te laten werken moet de stroom halveren en dat kan niet zonder de hele string mee te trekken naar die stroomsterkte en dus is er een optimizer of micro nodig om hier gebruik van te maken.

Gelukkig heb ik micro's :p.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 19:27
Vanmiddag rond 14 uur laten doen op een platdakinstallatie in Dongen; Na het afsproeien van de stof/pollenlaag 8,6% hogere opbrengst. En ja, even 5 minuten gewacht om de panelen weer op te laten warmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iFrYPMXB7ug-IIcWqdg1Im2xHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TFgSWWKTHfruAN9zEcd59QzU.jpg?f=user_large
Kun je zelf bepalen of het de moeite waard is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Karelprior schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:17:
[...]

Vanmiddag rond 14 uur laten doen op een platdakinstallatie in Dongen; Na het afsproeien van de stof/pollenlaag 8,6% hogere opbrengst. En ja, even 5 minuten gewacht om de panelen weer op te laten warmen.
[Afbeelding]
Kun je zelf bepalen of het de moeite waard is...
Ik zie geen 8,6 procent hogere opbrengst hoor. Dikke onzin.

Ik denk dat je 0,86 procent bedoelt. En ook dat lijkt me optimistisch

Bovendien weet je niet wat het vermogen geweest zou zijn zonder schoonmaak dus het blijft een aanname.

Niet de moeite waard dus

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 31-05-2023 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MotorBeast schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:08:
[...]

Dat geldt voor alles. Heb ik 12 jaar geleden ook gedaan met een maat van me maar nu begin ik er niet meer aan. Voel me niet meer prettig op hoogte en dan wordt het gevaarlijk. En de prijs die ik heb liggen ga ik het risico niet voor nemen.
Ik had een offerte met 1,08 €/Wp ex. btw. I.p.v. 395Wp panelen kan ik diezelfde serie krijgen van 405Wp voor 20% minder, de omvormer voor 25% minder, stel het montagemateriaal kost hetzelfde dan heb ik 2200€ marge voor een steigerhuur (350€ voor een week een steiger en een lift voor de panelen), kabels en wat specifiek solar-gereedschap.
En dan had ik nog een scherpe offerte voor dec 2022 - mei 2023. :X Ja het is het geld zeker waard om het zelf niet te hoeven doen, maar dan mag je zeker zoals @Wortel87 zegt wel degelijk werk afleveren.

Ik heb gisteren alle (!) 11 schroeven (3x aarde, 2x drie fases en 2x nul) van de Eaton werkschakelaar aangedraaid tot 1,6Nm zoals het labeltje op de werkschakelaar zelf aangeeft. Dit omdat ze allemaal niet vast genoeg waren aangedraaid. En dan is 1,6Nm echt niet eens strak. Van de twee schroeven in de pluggen was er nog eentje niet goed vastgedraaid (waardoor de gehele werkschakelaar van de muur kon komen) en de wartels aan beide kanten waren ook niet aangedraaid (oké binnenshuis..).
Als ik zulk prutswerk op mijn werk zou afleveren lig ik er binnen een week uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:46

ErikVers

e-Duurzaam

Srvv93 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:11:

Ik snap wel dat er een drempel word opgebouwd als je genoeg werk hebt. Kan best vervelend zijn als je maar 20% conversie van je offertes zou hebben. Er zijn er trouwens genoeg die gratis een voorstel maken, is vaak wel op afstand en na intentie tot koop komt er een fysieke schouw. Zijn lang niet altijd de goedkoopste dus vandaar dat er nogal veel word geshopt voordat men tot aankoop overgaat….

Als je prijsvergelijk wil;
En afhankelijk van waar je woont kan er wel een schouw zonder kosten worden gedaan als t bedrag je aan staat 😋👍

ErikVers in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 31-05-2023 19:47 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:46
True schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Ik had een offerte met 1,08 €/Wp ex. btw. I.p.v. 395Wp panelen kan ik diezelfde serie krijgen van 405Wp voor 20% minder, de omvormer voor 25% minder, stel het montagemateriaal kost hetzelfde dan heb ik 2200€ marge voor een steigerhuur (350€ voor een week een steiger en een lift voor de panelen), kabels en wat specifiek solar-gereedschap.
En dan had ik nog een scherpe offerte voor dec 2022 - mei 2023. :X Ja het is het geld zeker waard om het zelf niet te hoeven doen, maar dan mag je zeker zoals @Wortel87 zegt wel degelijk werk afleveren.

Ik heb gisteren alle (!) 11 schroeven (3x aarde, 2x drie fases en 2x nul) van de Eaton werkschakelaar aangedraaid tot 1,6Nm zoals het labeltje op de werkschakelaar zelf zegt omdat ze allemaal niet strak genoeg zaten. En dan is 1,6Nm echt niet eens strak. Van de twee schroeven in de pluggen was er nog eentje niet goed vastgedraaid (waardoor de gehele werkschakelaar van de muur kon komen) en de wartels aan beide kanten waren ook niet aangedraaid (oké binnenshuis..).
Ach man, hou op schei uit _O- .
Hier ook belabberd werk afgeleverd, na 4x terug komen nog steeds geouwehoer.
Dus ze gaan nog een keer terug komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 19:27
de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:26:
[...]

Ik zie geen 8,6 procent hogere opbrengst hoor. Dikke onzin.

Ik denk dat je 0,86 procent bedoelt. En ook dat lijkt me optimistisch

Bovendien weet je niet wat het vermogen geweest zou zijn zonder schoonmaak dus het blijft een aanname.

Niet de moeite waard dus
Mijn excuus. Ik had 'Momentaan vermogen' moeten gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkM82JFc2r_02QwARCsmM7s6c7k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a075FetRW30uMd5u3Tk85WPT.jpg?f=user_large
En dat is idd geen opbrengst maar een momentopname. Op dit tijdstip is de grafiek normaal al dalende, hoogtepunt vermogen is van 12:30 - 14 uur .
Vind het zelf ook niet de moeite waard maar degene die dit gedaan heeft is er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
[...]

Ik heb gisteren alle (!) 11 schroeven (3x aarde, 2x drie fases en 2x nul) van de Eaton werkschakelaar aangedraaid tot 1,6Nm zoals het labeltje op de werkschakelaar zelf aangeeft. Dit omdat ze allemaal niet vast genoeg waren aangedraaid. En dan is 1,6Nm echt niet eens strak. Van de twee schroeven in de pluggen was er nog eentje niet goed vastgedraaid (waardoor de gehele werkschakelaar van de muur kon komen) en de wartels aan beide kanten waren ook niet aangedraaid (oké binnenshuis..).
Is inderdaad schandalig. Potentieel gevaarlijk ook nog.

Steiger en lift? Nu word je duur ;)

3 dagen werk met 2 man dan heb je het wel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 13:21
Ronald schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Niet gelezen? Het is een Solaredge systeem. Dan heb je niets met de paneel stroom te maken.

4mm2 is genoeg … maar de verliezen in 6 zijn lager en het gaat om een handje euro verschil…
Dat had ik inderdaad niet meegekregen. Maar voor het punt maakt het niet uit. Bij Solaredge is de stroom in de meeste gevallen zelfs nog lager dan de 11A van de panelen. Bij 11A is het verschil tussen 6mm2 en 4mm2 ongeveer 150mW per meter. Bij 7A (max ingangsstroom van een SE5k) is het verschil nog maar 70mW. Je hebt gelijk dat 6mm2 beter is (en als beiden voorhanden zijn zou ik ook 6mm2 pakken), maar in mijn ogen zijn dit verwaarloosbare verschillen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Wortel87 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:18:
[...]

Is inderdaad schandalig. Potentieel gevaarlijk ook nog.

Steiger en lift? Nu word je duur ;)

3 dagen werk met 2 man dan heb je het wel liggen.
Totdat je naar beneden dondert en je leven lang in een rolstoel zit. Ai, dan zijn het dure panelen. Ik begin er niet meer aan. Maar goedkoper als het lukt zonder ongelukken is het, feit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Ik had dat dus ook niet zelf gedaan dan. Gewoon terug laten komen. Als je betaalt hebt voor iets moet het gewoon goed zijn. Zo niet, hallo rechtsbijstand. Helaas zit anno 2023 de wereld in elkaar. NB: mijn aanbieder heeft alleen maar goede referenties en heb ze aan het werk gezien. Komt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:58
MotorBeast schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:08:
[...]

Ik had dat dus ook niet zelf gedaan dan. Gewoon terug laten komen. Als je betaalt hebt voor iets moet het gewoon goed zijn. Zo niet, hallo rechtsbijstand. Helaas zit anno 2023 de wereld in elkaar. NB: mijn aanbieder heeft alleen maar goede referenties en heb ze aan het werk gezien. Komt wel goed.
Ik schat de kans dat een monteur van [insert any trade behalve autoreparatie] een momentsleutel heeft <20%. Als je ‘t echt helemaal goed wilt doen moet je ‘t zelf doen (hoewel ik dat aan Jan Modaal niet zou aanraden, die heeft zelfs nog nooit van een momentsleutel gehoord ;) )

Maar het is zeker situatie-afhankelijk, op 2 hoog of hoger is veiligheid zeker een dingetje, op 1 hoog al heel wat minder.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MotorBeast schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:08:
[...]

Ja, maar dat is een soort van Schrödinger's werkschakelaar je weet pas of het moment goed is, als je die met het juiste, juist afgestelde (en gekalibreerde) gereedschap aandraait tot het voorgeschreven moment.
Overigens @Capt Waffles zul je in het geval van elektrocomponenten een momentschroevendraaier moeten hebben want een momentsleutel die praktisch past in de hoekjes van elektronica/groepenkasten e.d. én ook de juiste bits accepteert ken ik nog niet.

Daarbij komt, als ze het de eerste keer niet goed doen en het gaat om veiligheid en brandveiligheid dan heb ik geen vertrouwen meer als ze het komen 'oplossen'. Zeker als ik het zelf ook wel gewoon kan.

Maar 1,6Nm te zacht aandraaien, en de wartel niet aandraaien. Dan trek je gewoon de kabel los uit de werkschakelaar als je niet oppast. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:46
Vanmiddag moest ik ff vlakbij de omvormer wat pakken (SAJ-R5-K10-T2) , ik voelde warmtestraling, dus ff wat zwarte isolatiemateriaal op de het plastic geplakt en gemeten met een infrarood thermometer:
Bijna 51C terwijl er 5kW werd terug geleverd.
Dat vind ik best pittig op een 10kW omvormer.

Hij heeft actieve koeling overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Wouter! schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:44:
[...] Het zal wel aan mij liggen hoor ;) maar ik was in de veronderstelling dat er twee strings op mijn omvormer zijn aangesloten. 1 string met 6 panelen in serie op Zuid, en 1 string met 6 panelen in serie op West. De string op Zuid is volledig 'clear-sky'. De string op West heeft dus schaduwval.

In welk verband heb jij het hier over "strings"?
En hoe werkt schaduwtracking dan op de omvormer? Want daar hangt toch alles in één string in serie?
In de specsheet van mijn Solax X1 4.2T kon ik zo gauw niets vinden over schaduwtracking.

edit: En de conclusie kan in mijn situatie dus heel goed zijn dat ik het gewoon moet laten zoals het is 8). Uiteindelijk is dit momenteel (zoals het er naar uit ziet) min of meer genoeg om m'n eigen verbruik volledig te salderen, en over een paar jaar ga ik de grootverbruikers wel wat slimmer maken zodat ze aan gaan als de zon schijnt.
De meest voorkomende panelen bestaan uit 3 strings van in serie gekoppelde cellen. Ieder van die 3 strings heeft een diode die ompoling van de cellen voorkomt en die te weinig (in verhouding tot de andere panelen en cellen) opbrengende cellen effectief uitschakelt.
De omvormer kijkt geregeld bij welke spanning de opbrengst het hoogst is. Dat doet hij door te beginnen bij geen stroom afname en dan in stapjes steeds meer stroom af te nemen. Daar komt dan een spanning / stroom combinatie uit waarbij de opbrengst maximaal is.
Per MPPT staan eventuele meerdere aansluitingen parallel. Vanaf 3 á 4 kW hebben omvormers vaak meerdere MPPT's die onafhankelijk zijn en aan hun uitgang samenkomen bij de DC - AC omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Nu online
Sinds vorige week liggen hier 36 panelen op het dak (Longi LR5 405 Wp) op het dak.
Omvormer is een Huawei Sun 2000 van 10 kW (3 fase)

In totaal dus 14.580 Wp, redelijk overgedimensioneerd dus. De helft ligt op het Oosten, de helft op het Westen.
Wat vinden jullie van de opbrengst grafiek van gisteren? Totaal per dag is zo'n 80 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKDjFj0nKApqZePPbjFZKgW5Wrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HaawH6cp2DZmRqkKVG3J6Uoh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Breezz schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:32:
Sinds vorige week liggen hier 36 panelen op het dak (Longi LR5 405 Wp) op het dak.
Omvormer is een Huawei Sun 2000 van 10 kW (3 fase)

In totaal dus 14.580 Wp, redelijk overgedimensioneerd dus. De helft ligt op het Oosten, de helft op het Westen.
Wat vinden jullie van de opbrengst grafiek van gisteren? Totaal per dag is zo'n 80 kWh.

[Afbeelding]
daar zijn andere topics voor.
simuleer het even met https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Breezz Het grote "jouw productie" topic - Deel 9 Plaats het daar eens, met hellings hoeken erbij, dan is het beter te beoordelen. En als je dat weet, de netspannings verloop.

[ Voor 17% gewijzigd door onetime op 01-06-2023 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:11

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Capt Waffles schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:17:
[...]

Ik schat de kans dat een monteur van [insert any trade behalve autoreparatie] een momentsleutel heeft <20%.
In dit geval is het meer een momentschroevendraaier ;-)

Overigens: Als je de litze (soepel draad) niet afperst maar gewoon koud in de stekker of terminal stopt dan kan een verbinding ook losser worden doordat het koper zich nog een beetje gaat "zetten". Het zijn immers allemaal ronde adertjes die tegen elkaar aanliggen (en daar zit ook nog wat lucht tussen). Na verloop van tijd zal de lucht er, door de druk van de connector die de ronde vorm van de draadjes aanpast naar iets veelkantigs, tussenuit verdwijnen en zal de verbinding minder strak staan dan het geval was direct na het maken van de verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUOPhxrSODTG5hvab7MfbZHG-7o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8NTurv0YnoBsXTaFTJZ4pAT5.webp?f=user_large

Dus als een verbinding na verloop van tijd nagetrokken moet/kan worden dan hoeft dat niet altijd door de onkunde van de installateur te komen (maar met wat ik de afgelopen decennia heb zien gebeuren sluit ik het ook zeker niet uit). >:)

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 21:47
tja panelen zijn wel erg goedkoop ja.
dus wellicht heb je gelijk
kan ook nog garantie claimen natuurlijk met schade vergoeding voo rminder opbrengts

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:57
Vraagje wat betreft het uitbreiden van panelen op een Solaredge 3000H. Ik heb nu op Zuid-West 8x375 aan panelen liggen en wil dit uitbreiden met 5x375 met een Noord-Oost orientatie. Bij elkaar opgeteld kom ik dan op 4875w vermogen aan. Echter kan deze 3000H tot 4650w aan. Gaat mijn uitbreiding van 5x375w niet werken vanwege deze overschrijding? Of werkt dit wel vanwege de 2 verschillende orientaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@tinusa4 Door het oriëntatie verschil zou het wel moeten werken, maar SE zou het ergens geblokkeerd kunnen hebben of je zou je garantie kwijt kunnen raken. Vraag de potentiële leverancier.
Oh, hangt ook af van het type optimizer, welke heb je al, welke komen erbij, en mogen die totaal in serie.
Vraag anders in het grote SolarEdge topic. Wat is trouwens de hellingshoek?

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 01-06-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:57
@onetime P405 optimers heb ik nu en ze liggen (en komen te liggen) op 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 16:58

bert pit

asdasd

Ik heb 11 panelen op 150 graden liggen (OZO) met 3.4 WP, Rond twee uur leveren deze nog 2.5 kW.
Ik speel met de gedachte om uit te breiden aan de andere kant van mijn dak, om ook tot 20.00 uur nog wat op te wekken. Dat ligt dus op 300 graden (WNW).

De omvormer is een Goodwe 3.6kW. hellin iv 50 graden.

Is het mogelijk om de nieuwe panelen aan te sluiten op dezelfde omvormer? Met de afname aan de ene kant en de toename aan de andere kan van het dak zou het wel eens mooi in balans kunnen blijven.
Gekke gedachte? of verkeerde besparing?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@bert pit Nee, correct gedacht. Heb je nu één van de twee mppt's in gebruik? Of heb je er maar één?
In het laatste geval kan je alleen een gelijk aantal nagenoeg gelijke panelen parallel aansluiten.

edit: staat in de topicstart ook beschreven.

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 01-06-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Edit

[ Voor 93% gewijzigd door MaStar op 01-06-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-05 19:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nn71oDwE8eUGTUD4_ZJCVEzhE4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTspYZqttrO3nitUUEJSTPOP.jpg?f=fotoalbum_large

Om voor mij onverklaarbare redenen doet de eSolar app voor monitoren opwekking het niet meer sinds een paar dagen Er wordt nog wel opgewekt zie ik in de app van energieleverancier, dat is natuurlijk het belangrijkste :-) Ik heb hierboven 3 screenshots geplaatst. In de 1e lijkt dus alsof opeens geen installatie meer is gekoppeld aan mijn account. Dus ik probeer met "Load monitoring" hem weer toe te voegen, maar krijg dan na invullen SN code "the SEC module SN does not exist!". Als ik het dan op andere manier probeer, via de + rechtsboven in 1e screenshot en vervolgens de SN code invoer, geeft die de melding dat die SN code al aan mijn adres gekoppeld is. Dat is het 3e screenshot...

Ik heb nu echt geen idee hoe ik dan de SN code wel goed ingevoerd krijg om hem weer te koppelen in mijn app. Heeft iemand een mogelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtm_
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-05 14:14
Ik ben bezig met het plaatsen van zonnepanelen op het garagedak. Ik heb hiervoor solarstell Connect portrait basiselementen gekocht waarmee ik 5 panelen naast elkaar ga leggen.

Ga zelf al het voorwerk doen, zodat ik alleen nog een elektriciën nodig heb om de connectoren aan de Solar kabels te monteren en de kabel van de omvormer op de groepenkast aan te sluiten.

Ik heb nu een vraag over het aarden/ vereffening van het frame. Is het aarden van 1 basiselement voldoende? of moet ik ze alle 5 met het aarddraad verbinden? In principe staan alle basiselementen met elkaar in verbinding via de achterplatten en ballastbakken en ook de panelen zelf, dus ik zou verwachten dat het aarden van 1 basiselement voldoende is. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

jtm_ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:30:
Ik ben bezig met het plaatsen van zonnepanelen op het garagedak. Ik heb hiervoor solarstell Connect portrait basiselementen gekocht waarmee ik 5 panelen naast elkaar ga leggen.

Ga zelf al het voorwerk doen, zodat ik alleen nog een elektriciën nodig heb om de connectoren aan de Solar kabels te monteren en de kabel van de omvormer op de groepenkast aan te sluiten.

Ik heb nu een vraag over het aarden/ vereffening van het frame. Is het aarden van 1 basiselement voldoende? of moet ik ze alle 5 met het aarddraad verbinden? In principe staan alle basiselementen met elkaar in verbinding via de achterplatten en ballastbakken en ook de panelen zelf, dus ik zou verwachten dat het aarden van 1 basiselement voldoende is. Klopt dit?
Klopt, 1 is voldoende.

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren