Foto's
/f/image/l9yb1HsdmjIwGkCaFHTx2tJ6.png?f=fotoalbum_large)
Dit is het nieuwe nog maagdelijke dak van mij en mijn buren. De orientatie is ZZW (30 graden naar het westen). DIt dak wil ik helemaal vol leggen met zonnepanelen.
Het dak is 9m20 hoog.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik laat een dakopbouw maken. Hierop komt een plat dakje van 4,5 x 6 meter, met hierop plannen voor een airco buitenunit. Hieronder zie je mijn eerste schets met daarop alles wat op het dak komt ingetekend. Oranje items zijn dingen die schaduw genereren. De grijze rand van 40cm is de verholen goot. Dit is nog wel dak, het is binnen het boeiboord, maar het dak loopt hier 7cm naar beneden voor hemelwaterafvoer. Hier kunnen panelen wel boven hangen, maar steunen neerzetten is lastiger.:fill(white):strip_exif()/f/image/XOM53gBYCFa12hMfjY75iacQ.png?f=user_large)
Schaduw
Niets extreems. Op de tekening heb ik de dingen die hoger dan 30cm zijn oranje gemaakt. Ik heb de dakdoorvoer van mijn CV ketel die 70cm hoog wordt. De airco buitenunit is 70cm hoog. Daar geldt hetzelfde voor. De buren zullen een schoorsteendoorvoer laten installeren. Die zal 30cm doorsnee hebben en nogeveer 1 M hoog worden.Jaarverbruik
3000kwhHuidige elektriciteitsaansluiting
Ik heb een 1 fase meterkast. Bij de verbouwing komen nieuwe groepen, waaronder 1 eigen groep voor de panelen.Budget en doel
- 4000 euro- Zo veel mogelijk opbrengst
- Niet zichtbaar vanaf de straat
- Opbrengst verspreid over de dag heeft voorkeur
- Ik wil het niet 100% onmogelijk maken om via de ZZW kant het dak op de klimmen.
Wie gaat het project uitvoeren
Daar twijfel ik nog over. Mijn dak is mega toegankelijk met twee steigers. Het installeren lijkt een legpuzzel te zijn. Electra heb ik mijn hele level al geinstalleerd. Het stuk gelijkspanning lijkt niet echt complex en de risico's (panelen in setie, vlambogen) zijn me duidelijk. Ik heb een kleine voorkeur voor wisselspanning.Bijhouden van data
Ja, ik kan mezelf voor de gek houden. Maar ik houd van data. Per paneel is nog veel leukerReeds verkregen offertes
Ik heb winkelmandjes bij de online webshops volgelegd. Het doel van dit topic is niet "is dit een goeie aanbieidng qua prijs", maar feedback krijgen op mijn opstelling. Dit is de winkelmand waar ik nu mee werk:6x JA Solar JAM66S-30-495-MR Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 495Wp
2x Trina Solar Vertex TSM-400-DE09.08 400Wp Zwart Frame
4x APSystems Micro Omvormer DS3-L 1 fase 10 jaar garantie
1x Van der Valk Pro+ 2 Rijen van 1 dakje Oost/West Opstelling portrait (4 panelen)
2x Van der Valk 757008 SCHANS ValkDouble 2 panelen LANDSCAPE 10 graden
Dit wil ik als volgt op het dak leggen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/G8wNmgLtB4tz85uHCetNB1mr.png?f=user_large)
De ZZW panelen dus op 1 schans, daarachter alle schaduw werpende dingen en daarachter vier maximaal grote panelen op een "OW" orientatie. Alles op 10 graden.
Micro omvormers omdat ik sowieso 3 strings nodig heb. Ik twijfel tussen een SMA 3Kw en 4x een tigo voor de OW panelen en deze oplossing. De micro omvormers spreken me wel aan en die APS DS3 is ook erg betaalbaar.
Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachte hierbij.
Regio
Utrecht4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp