[PV] Vervangen/verplaatsen oude panelen aangekocht huis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01:09
Dag allen,

Op de woning waar we met ons vieren binnen afzienbare tijd in gaan wonen liggen 20 zonnepanelen met een WP van 260 per stuk (ZM Solar M-260), deze zijn verdeeld op een WZW en OZO dak en aangesloten op een 3 string AEG omvormer waar ik verder geen info over heb.
De panelen zijn in 2013 op het dak geïnstalleerd en hebben in 2023 +/- 3300 kW/h opgewekt.
De 3300 kW/h is voor ons nu voldoende. Maar we gaan in woonoppervlak verdubbelen en willen daarbij een warmte pomp en één air-air split unit gaan instaleren. Tel daarbij de overgang van gas naar elektriech koken, toekomstige elektrische fietsen en een eventuele elektrische auto bij op.

Het huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNI3C0nrRrbu8DL9ykPZ8F6Ehd8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hMSmL7jT9NEL9UGQ48iAqoRC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgQq8ZQxbJkPQ1alTIUDvZ9EN9c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8hHqTe6v5rfUJQcgYFeCT6u1.png?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsKQnn7YYGvG2HoVG-vI39izamc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wsobvfjsqfDq5KitV8Po14J9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ajr0K7pZM8IouAcGsUsxg4Gr5Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pgfw53J9do4ppp1SwdHKxQOC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HF9cTz0o6GMewp2Slz65f_ApB4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cMzWfHhgQkifTp4AKepw2R9R.png?f=fotoalbum_tile

Palttegrond is richting het noorden
Foto 1 is de voorkant van het huis. (ZZO)
Foto 2 Op het linker (ONO) dak liggen panelen.
Foto 3 (vanuit de achtertuin) (ONO) dak 2 die mijn inziens beter geschikt is voor panelen. Mits de kabel naar dak 1 kan waar de omvormer geïnstalleerd is.
Foto 4 is het WZW dak die het meest geschikt is voor panelen.

Ik dacht er over om de huidige panelen allemaal te verplaatsen naar dak 2. De nieuwe panelen allemaal op het WZW dak te installeren en daarbij een omvormer te kiezen die hier mee overweg kan.

Wellicht dat meer info noodzakelijk is dan hoor ik het wel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan de template volgen, dan is het zeker compleet :). Het helpt al als je een concrete vraag hebt :P.
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 41% gewijzigd door JvS op 01-05-2023 17:02 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Dak van foto 3 en 4 allemaal nieuwe panelen en dan kijken waar je de oude nog kwijt kan.

Je beste daken met de beste panelen volgooien.

Maar wat is eigenlijk de vraag in het topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:02
Ik mis belangrijke zaken... Zoals ... offertes ;-)

Verplaatsen kost al snel €50 per paneel. Dan komt er nog omvormer bij want de bestaande omvormer zal te klein zijn voor de hele set op 1 dak. Op dit steile dak is zeer sterke piekscheiding tussen de tegenoverliggende daken.

Als het (zoals ik verwacht) een enkelfase omvormer is dan komt er nog een uitdaging bij want het beperkt wat je kan doen voor de uitbreiding..

Dus: Meer info over de AEG is broodnodig. Er staat vast iets op het typeplaatje.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
De vraag ben ik inderdaad vergeten.

Ik zit nog niet in de woning en kan dus helaas geen offerte of info geven over de omvormer.

Maar ik deel de mening dat panelen van 10 jaar verplaatsen wellicht zonde van het geld is.

Dan blijft de enige vraag eigenlijk hoe nuttig het is om op het ONO dak panelen te leggen.
We willen graag een 5500 kW/h opwekken verdeeld over de dag. Maar moeten er op het ONO dak dan niet veel panelen t.o.v. het WZW dak om toch genoeg op te wekken om in de ochtend de omvormer op gang te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:58
Sliener schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:00:
De panelen zijn in 2013 op het dak geïnstalleerd en hebben in 2023 +/- 3300 kW/h opgewekt.
In 4 maanden tijd? Dat is niet gek. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:58

Reinier

\o/

Xander schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:31:
[...]

In 4 maanden tijd? Dat is niet gek. ;)
Ik vind de kW per uur bijzonderder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Mijn fout. 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Overweeg om je oude panelen en omvormer gewoon op marktplaats te gooien. Dan ben je er helemaal vanaf, meer ruimte voor nieuwe panelen.

Alles kan stuk.

Pagina: 1