14 stuks Risen RSM120-8-410M-B-TW 410Wp
Ik was van plan op een bewolkt moment te meten, zodat niet de volledige spanning erop staat.
[ Voor 19% gewijzigd door Poecillia op 29-03-2023 14:17 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
14 stuks Risen RSM120-8-410M-B-TW 410Wp
[ Voor 19% gewijzigd door Poecillia op 29-03-2023 14:17 ]
Trek gewoon een aarde draad van de panelen naar de meterkast of plek waar de omvormer aangesloten wordt. Van daaruit kan er dan een 3 of 5 aderige kabel naar de meterkast waar de aarde draad aan de rail gemaakt kan worden die daarvoor bedoeld is.Poecillia schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:19:
Ik heb zelf zonnepanelen gemonteerd en binnenkort komt iemand om ze in de meterkast aan te sluiten. Ik heb de panelen nog niet geaard. Ik overweeg om een aarddraad te trekken tussen de panelen en een stopcontact met randaarde dat toevallig bij de zonnepanelen in de buurt zit. Is dat een goed idee?
Verder heb ik alle MC4 connectors in elkaar geschoven tot één string en wou ik testen of dit inderdaad goed gebeurd is. Zou ik dit met een multimeter (die 600V DC aan kan) kunnen testen?
Ik heb de DC kabels al aangelegd en heb niet zoveel zin om nog eens met dakpannen in de weer te moeten. Het buiten stopcontact is met zijn randaarde toch ook gewoon op de rail in de meterkast aangesloten?computerjunky schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:16:
[...]
Trek gewoon een aarde draad van de panelen naar de meterkast of plek waar de omvormer aangesloten wordt. Van daaruit kan er dan een 3 of 5 aderige kabel naar de meterkast waar de aarde draad aan de rail gemaakt kan worden die daarvoor bedoeld is.
Wat betreft je multimeter vraag, dat hangt volledig af van hoeveel panelen je hebt en goeveel volt die per paneel zijn.
https://www.gamma.nl/asso...BEgKKqvD_BwE&gclsrc=aw.dsEthirty schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Ik zoek me anders nog steeds suf, waarschijnlijk zoek ik op de verkeerde dingen.
Een M8 bout lukt me wel, maar de meeste webshops verkopen of de dedicated klemmen behorende bij een systeem of ik kijk op iets als Amazon dat vol staat met Ali klemmen zonder duidelijke specificaties.
Panelen zijn 30mm dus volgens mij is het allemaal vrij standaard. Als je een linkje kan bieden welke sluitplaten ik dan nodig heb, graag
In theorie wel maar als er wat gebeurt denk ik niet dat je verzekerd ben omdat het niet volgens de norm is voor zover mijn kennis rijkt. Ik zou mezelf afvragen hoeveel werk het is een paar dakpannen op te tillen en de kabel door te voeren.Poecillia schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:21:
[...]
Ik heb de DC kabels al aangelegd en heb niet zoveel zin om nog eens met dakpannen in de weer te moeten. Het buiten stopcontact is met zijn randaarde toch ook gewoon op de rail in de meterkast aangesloten?
https://www.solar-nu-webs...b-1754x1096x30-0467w.htmlcomputerjunky schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:31:
[...]
In theorie wel maar als er wat gebeurt denk ik niet dat je verzekerd ben omdat het niet volgens de norm is voor zover mijn kennis rijkt. Ik zou mezelf afvragen hoeveel werk het is een paar dakpannen op te tillen en de kabel door te voeren.
In de recente NEN1010 geldt de metalen constructie van een PV installatie als een “vreemd geleidend deel”, en moet dus geaard worden. De metalen constructie moet worden geaard door middel van een potentiaalvereffeningsleiding die met de DC kabel mee naar de omvormer moet worden geleid.
Nabij de omvormer moet de vereffeningsleiding op een aardrail worden aangesloten.
Ook de omvormer moet met een potentiaalvereffeningsleiding op deze aardrail worden aangesloten. Deze aardrail moet vervolgens weer worden aangesloten op de hoofdaardrail van het pand.
[ Voor 5% gewijzigd door bvdbos op 29-03-2023 16:08 . Reden: toegevoegd > 16 A ]
Je mag in ieder geval de spanningsverhoging in je eigen kabel zo opvangen. Zolang de spanning in je meterkast niet boven de 253 V komt, is er niets aan de hand.DjAntoon schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:17:
[...]
Maar in hoeverre mag dit, je bent de netspanning dan verder aan het verhogen, los van of je dit moet willen voor je eigen spullen die op een hogere spanning gaan draaien...
Interessant, kunnen alle omvormers dit zonder meer?Martin7182 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:25:
[...]
Je mag in ieder geval de spanningsverhoging in je eigen kabel zo opvangen. Zolang de spanning in je meterkast niet boven de 253 V komt, is er niets aan de hand.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Die aarde is verbonden met alle andere stopcontacten in het huis. Groep aan/uit heeft daar geen enkel effect op.bvdbos schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:49:
als de groep van het stopcontact uit staat dan verwacht je op de aarde geen spanning door problematische apparaten.
Wat een onzin. Die DC 12,47A gaat helemaal niet door je aardlek.bvdbos schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:49:
Maar dan kunnen de panelen nog steeds 12,47 A door de aardlek blazen (of meer als je twee parallele strings maakt). Niet fijn om aan te raken....
Wederom onzin. Die DC gaat helemaal niet door je huisbekabeling.bvdbos schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:49:
toevoeging : parallelle strings op een bestaande kabel zijn oha sowieso niet goed, dan heb je een kans dat de stroom boven de 16 A komt terwijl de huisbekabeling daar niet op bemeten is.
Nee, maar dit is wel wat ik ook in gedachten had. Al valt hier weinig verkeerds over te zeggen.
Kan je zelf niet de boel installeren en dan een electro bedrijf vinden die je omvormer aan het net aan sluit? Mijn panelen zijn door bedrijf X geïnstalleerd, ik heb de omvormer en batterijen op gehangen, bedrijf Y heeft de omvormer op de meterkast aangesloten en de batterijen aan de omvormer. Daar had bedrijf Y geen probleem mee om te doen. En dat allemaal ook in Duitsland.De_Bastaard schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:14:
Ok, nu officieel een afwijzing van een Duitse firma om zonnepanelen te plaatsen.
Kepers te smal op het normale dak en op het garagedak kunnen ze minder dan 10 panelen kwijt dus loont het zich niet.
Dat wordt dus zo’n Balkonkraftwerk installeren van 600 of 800w.
Duitsland
Ik heb nog 4 ongebruikte SF-170 op de kop weten te tikkenT-MOB schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:09:
[...]
Het is niet anders, ik ga gewoon marktplaats in de gaten houden voor partijtjes SF-170 of TSMC.
Regeren is vooruitschuiven
Ja dat wil ik opzich nog wel eens overwegen. De kans dat we 20k hadden betaald voor een paar kWh was sowieso nihil :-p.ErnstvV schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:10:
[...]
Kan je zelf niet de boel installeren en dan een electro bedrijf vinden die je omvormer aan het net aan sluit? Mijn panelen zijn door bedrijf X geïnstalleerd, ik heb de omvormer en batterijen op gehangen, bedrijf Y heeft de omvormer op de meterkast aangesloten en de batterijen aan de omvormer. Daar had bedrijf Y geen probleem mee om te doen. En dat allemaal ook in Duitsland.
Als je je beperkt tot het opvangen van de verliezen in de kabel / bedrading tussen je omvormer en de groepenkast zie ik er geen probleem in.DjAntoon schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:17:
[...] Maar in hoeverre mag dit, je bent de netspanning dan verder aan het verhogen, los van of je dit moet willen voor je eigen spullen die op een hogere spanning gaan draaien...
Ik las trouwens ergens dat ze de limiet van 253V willen verhogen richting 264V maar dan beperkt op een maximale tijd.
https://www.zelfenergiepr...erbelasting-te-voorkomen/
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Aarden op een nabij stopcontact is niet de bedoeling, al is het beter dan niets.Poecillia schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:19:
Ik heb zelf zonnepanelen gemonteerd en binnenkort komt iemand om ze in de meterkast aan te sluiten. Ik heb de panelen nog niet geaard. Ik overweeg om een aarddraad te trekken tussen de panelen en een stopcontact met randaarde dat toevallig bij de zonnepanelen in de buurt zit. Is dat een goed idee?
Verder heb ik alle MC4 connectors in elkaar geschoven tot één string en wou ik testen of dit inderdaad goed gebeurd is. Zou ik dit met een multimeter (die 600V DC aan kan) kunnen testen?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Je sluit niet de panelen aan in de meterkast. Je sluit de panelen aan op de omvormer. Daar moet ook de aarddraad van de zonnepanelen aangesloten worden. De omvormer sluit je met een kabel met aarddraad aan in de meterkast.Poecillia schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:19:
[ Voor 10% gewijzigd door FransvWoerkom op 31-03-2023 01:14 ]
Dit was een normaal bedrijf, geen vage constructies of wat dan ook voor het aansluiten. De panelen zijn onderdeel van mijn carport, die is een tijd (1 jaar) terug opgebouwd. Het was inderdaad lastig om alles georganiseerd te krijgen, het bedrijf dat de carport en dus de panelen geplaatst had, had een hele vage omvormer opgehangen die de elektricien inderdaad niet wilde aansluiten. Nu wilde we toch graag een hybride omvormer dus ons verlies maar genomen en zelf een omvormer plus batterijen geregeld. Daar had de electricien geen problemen mee.De_Bastaard schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:12:
[...]
Ja dat wil ik opzich nog wel eens overwegen. De kans dat we 20k hadden betaald voor een paar kWh was sowieso nihil :-p.
Heb jij een bedrijf laten komen of een elektricien die in de avonduren wat bijbeunt? En wanneer was dit ongeveer, want nu vindt je in DE echt amper een bedrijf die überhaupt langskomt voor panelen, laat staan om alleen je DIY installatie af te nemen.
Dat scheelt dan wel ja. Ik krijg hier dus geen reactie van de elektriciens, zullen wel te druk met grotere projecten zijn. Heb nu een Elektricien benaderd via Kleinanzeigen, eens zien wat hij kan betekenen.ErnstvV schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:24:
[...]
Dit was een normaal bedrijf, geen vage constructies of wat dan ook voor het aansluiten. De panelen zijn onderdeel van mijn carport, die is een tijd (1 jaar) terug opgebouwd. Het was inderdaad lastig om alles georganiseerd te krijgen, het bedrijf dat de carport en dus de panelen geplaatst had, had een hele vage omvormer opgehangen die de elektricien inderdaad niet wilde aansluiten. Nu wilde we toch graag een hybride omvormer dus ons verlies maar genomen en zelf een omvormer plus batterijen geregeld. Daar had de electricien geen problemen mee.
Uitgangspunt is dat als je de omvormer (tijdelijk) zou verwijderen, de panelen geaard/vereffend blijven. Het is mij niet duidelijk of dat in jouw situatie het geval is.FransvWoerkom schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 01:09:
[...]
Je sluit niet de panelen aan in de meterkast. Je sluit de panelen aan op de omvormer. Daar moet ook de aarddraad van de zonnepanelen aangesloten worden. De omvormer sluit je met een kabel met aarddraad aan in de meterkast.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 31-03-2023 10:28 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
De frames van de panelen zelf behoren tot de metalen constructie en dienen geaard te worden volgens de NEN.Ethirty schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:11:
Voor zover ik begrijp moet je een metalen PV frame aarden en niet de panelen zelf?
Vraag dit omdat ik mijn panelen op betonnen steunen ga plaatsen en dus niet op een frame.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik lees herhaaldelijk woorden van onderstaande strekking.de Peer schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:29:
[...]
De frames van de panelen zelf behoren tot de metalen constructie en dienen geaard te worden volgens de NEN.
Ik interpreteer dat als het draagframe, maar jij zegt dus dat de rand van het paneel zelf daar ook bij hoort?De zonnepanelen zelf zijn vaak dubbel geïsoleerde PV panelen en deze hoeven dus niet geaard te worden. Het gaat om de aarding van de metalen draagconstructie waarop ook vaak de DC bekabeling is bevestigd.
#team_UTC+1
In de NEN staat dat de frames van de panelen zelf tot de metalen constructie behoren.Ethirty schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:50:
[...]
Ik lees herhaaldelijk woorden van onderstaande strekking.
[...]
Ik interpreteer dat als het draagframe, maar jij zegt dus dat de rand van het paneel zelf daar ook bij hoort?
In de NEN staat dat de frames van de panelen zelf tot de metalen constructie behoren.Ethirty schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:50:
[...]
Ik lees herhaaldelijk woorden van onderstaande strekking.
[...]
Ik interpreteer dat als het draagframe, maar jij zegt dus dat de rand van het paneel zelf daar ook bij hoort?
Je vergeet de avond en nacht voor dal.ASW1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:05:
Weet iemand wat de opbrengstverhouding bij benadering is tussen daltarief en normaaltarief over een jaar?
Ik begrijp dat het ook een beetje afhangt van de individuele installatie maar het gaat me om een benadering bij standaardtijden piek/dal, zonder rekening te houden met eventueel eigen verbruik.
Een grove schatting is natuurlijk 5 doordeweekse dagen vs 2 weekenddagen dus 5:2
Nee die vergeet ik niet maar ik denk dat jaarrond de opbrengst tussen 23 en 7 u vrij marginaal is vergeleken met de opbrengst tussen 7 en 23u ?Simpel360 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:15:
[...]
Je vergeet de avond en nacht voor dal.
De verhouding is wel heel erg specifiek voor de gebruiker, en kun je niet vertalen.
Bij ons is het bijna 1:1 op jaarbasis.
[ Voor 7% gewijzigd door ASW1 op 31-03-2023 12:38 ]
Je reactie t.a.v. aarding is strijdig met eerdere reacties van anderen (niet randaarde andere groep gebruiken). Overigens is mijn eerste set panelen ook niet geaard.onetime schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:02:
[...]
Aarden op een nabij stopcontact is niet de bedoeling, al is het beter dan niets.
Als je oppast want zonnepanelen geven hoge gelijkspanning, dat is extra gevaarlijk.
Maar ja, dat moet kunnen als (aantal panelen) x (Voc per paneel) < Vmax van je meter.
Aha, verkeerd begrepen, mijn boeboeASW1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:31:
[...]
Nee die vergeet ik niet maar ik denk dat jaarrond de opbrengst tussen 23 en 7 u vrij marginaal is vergeleken met de opbrengst tussen 7 en 23u ?
Ik denk dat feestdagen waarop extra daltarief is meer gewicht in de schaal leggen.
Hoe je aan 1:1 kunt komen is me echt een raadsel, heb je het misschien over je eigen verbruik? De vraag gaat over hoe de opbrengstverhouding van PV valt in de tarieven.
Waar het in dit geval om gaat dat ik probeer uit te puzzelen welk tarief gunstiger zal uitvallen bij zuivere teruglevering, dus zonder aftrek eigen verbruik.
Dit komt nog steeds niet in de buurt van mijn vraag.Simpel360 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:06:
[...]
Aha, verkeerd begrepen, mijn boeboe![]()
Is 1:1,13 (even precies uitgerekend), is puur het eigen verbruik, geen WP wel airco 24/7 in de zomer.
PV zit op een SAP, die doet t alleen tijdens "lichte uren"
Kale productie, want SAP, getallen uit de E-meter.ASW1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:13:
[...]
Dit komt nog steeds niet in de buurt van mijn vraag.
Wanneer je PV 24/7 laat terugleveren en er niets afhaalt voor verbruik, hoe valt de verhouding tussen opbrengst in piek/dal dan ongeveer uit?
Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik overtuigd raak dat het dicht in de buurt van 5:2 zal zijn.
Het zal wat lager dan dat uitvallen door een beetje opbrengst voor 7u in de zomer en wat feestdagen hier of daar. Vermoedelijk is hoe de feestdagen in een jaar vallen (doordeweeks of weekends) de grootste variabele.
Maar als ik nog iets over het hoofd zie hoor ik het graag.
[ Voor 4% gewijzigd door RobWest op 31-03-2023 13:47 ]
marktplaats? altijd wel iemand te vinden die er vanaf moet lijkt me.RobWest schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:47:
Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar voor onze modelvliegvereniging ben ik zoek naar 2 oude/gebruikte zonnepanelen. Hoeft geen groot vermogen te zijn. Ze hoeven alleen maar 2 accu's te laden. Weet iemand een plek waar ik kan zoeken? Behalve mp uiteraard.
Ja, zit wel wat verschil tussen in die zin is een jaargemiddelde natuurlijk beter.Simpel360 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:34:
[...]
Kale productie, want SAP, getallen uit de E-meter.
Deze maand maart 2023: dal 136 kWh en normaal 447 kWh (tot nu toe)
Februari 2023: dal 91 kWh en normaal 230 kWh
Januari 2023: dal 39 kWh normaal 103 kWh
Beter ?
'Behalve mp uiteraard'de Peer schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:49:
[...]
marktplaats? altijd wel iemand te vinden die er vanaf moet lijkt me.
en aan de andere kant: panelen kosten ook niets meer tegenwoordig. dus nieuw kopen is ook te overzien lijkt me.
Enphase omvormers zijn dubbel geïsoleerd en hebben dus geen aarde. Dus pas op met het begrip 'omvormer'.Martinez- schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:35:
[...]
'Behalve mp uiteraard'
Eerste antwoord: Marktplaats.
Voor wat betreft de aardingsdiscussie - ik heb begrepen dat je de frames van de zonnepanelen kan aarden via de omvormer. De omvormer an sich is dan weer geaard middels de 3 polige kabel in de meterkast. Is dat een onjuiste installatie?
Dat is er later in een edit van de post pas bij gezet volgens mij.Martinez- schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:35:
[...]
'Behalve mp uiteraard'
Eerste antwoord: Marktplaats.
Ja. Uitgangspunt is dat de panelen geaard blijven als je de omvormer (tijdelijk) zou verwijderen.Voor wat betreft de aardingsdiscussie - ik heb begrepen dat je de frames van de zonnepanelen kan aarden via de omvormer. De omvormer an sich is dan weer geaard middels de 3 polige kabel in de meterkast. Is dat een onjuiste installatie?
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 31-03-2023 17:36 ]
Poecillia schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:58:
[...] Je reactie t.a.v. aarding is strijdig met eerdere reacties van anderen (niet randaarde andere groep gebruiken). Overigens is mijn eerste set panelen ook niet geaard. [...]
de Peer schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:24:
[...] Uitgangspunt is dat als je de omvormer (tijdelijk) zou verwijderen, de panelen geaard/vereffend blijven. Het is mij niet duidelijk of dat in jouw situatie het geval is.
Het is dus wel degelijk de bedoeling dat de panelen (wat aarding betreft) direct aangesloten worden op de meterkast, vaak met een aftakking naar de behuizing van de omvormer met zo'n aard-blokje.
Dit wordt overigens vaak niet gedaan, maar dat maakt het nog niet juist.
Net de 4 panelen geplaatst en de omvormer zijn na drukken knopje zichtbaar maar geven nog wel de melding: Micro- omvormer rapporteert niet,twixx schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:15:
[...]
Dat kun je prima zelf. Gewoon erbij hangen op de 230V string (rekening houdend met max aantal omvormers per string) en dan 1x op 't knopje op de envoy drukken en hij wordt gevonden.
Er vanuitgaande dat je 't zelf veilig kun aansluiten uiteraard. Staat online trouwens een heel seminar van de eigenaar van 'the green guys' ofzo over de IQ7 (7 video's van 45' geloof ik).]
Ik heb het trouwens helemaal zelf gedaan. Dus de installer-app gedownload, account aangemaakt, PV systeem aangemaakt, barcodes gescand, enz enz. Allemaal prima te doen/te volgen de app.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je hebt vast nog wel een ventilator die je kunt inzetten om te testen? Als je geen verschil ziet met zo'n serieuze luchtstroom dan zal een 5V fannetje ook niet spannend zijn, gok ik.computerjunky schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:00:
Zijn er mensen die wel eens getest hebben met het actief koelen van hun passieve omvormer?
Ik heb een Growatt 3300TL-X die passief gekoeld is maar is nu met 2100 watt constant al 60 graden. Ik wil niet weten hoe heet die in de zomer gaat worden wanneer er niet alleen meer vermogen door gaat maar ook nog eens de temperatuur hier binnen tot 10 graden hoger is.
Ik zit er daarom aan te denken een usb adapter met wat 5v fans aan te hangen voor wat minimale airflow. Ik heb alleen geen idee of het rendement dermate negatief beïnvloed wordt dat de 5-10 watt terugverdiend word. Ik zat te denken aan een timer tussen 11:00 en 16:00.
De spec sheet geeft ook operationele temps tot 60 graden aan het het valt me op dat vandaag de opbrengst onder de target was op de piek. Ik zat op 2100w waar ik al 2350+ als piek op de curve zou moeten halen met de omvormer temp op 59.9 graden. Of dit verband heeft of door paneel temp komt weet ik echter niet daar heb ik komende weken meer data voor nodig.
Heb helaas geen materiaal liggen om re testen dus voor ik geld uit geef wil ik graag weten of het verschil gaat maken.
Alle ervaringen zijn dus welkom.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
zoek even terug in dit topic en de vorige delen. er zijn al hééél vaak voorbeelden geplaatst van omvormers gekoeld met computer fans. Ik heb zelf ook e.e.a. gedeeld.computerjunky schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:00:
Zijn er mensen die wel eens getest hebben met het actief koelen van hun passieve omvormer?
Ik heb een Growatt 3300TL-X die passief gekoeld is maar is nu met 2100 watt constant al 60 graden. Ik wil niet weten hoe heet die in de zomer gaat worden wanneer er niet alleen meer vermogen door gaat maar ook nog eens de temperatuur hier binnen tot 10 graden hoger is.
Ik zit er daarom aan te denken een usb adapter met wat 5v fans aan te hangen voor wat minimale airflow. Ik heb alleen geen idee of het rendement dermate negatief beïnvloed wordt dat de 5-10 watt terugverdiend word. Ik zat te denken aan een timer tussen 11:00 en 16:00.
De spec sheet geeft ook operationele temps tot 60 graden aan het het valt me op dat vandaag de opbrengst onder de target was op de piek. Ik zat op 2100w waar ik al 2350+ als piek op de curve zou moeten halen met de omvormer temp op 59.9 graden. Of dit verband heeft of door paneel temp komt weet ik echter niet daar heb ik komende weken meer data voor nodig.
Heb helaas geen materiaal liggen om re testen dus voor ik geld uit geef wil ik graag weten of het verschil gaat maken.
Alle ervaringen zijn dus welkom.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 02-04-2023 15:31 ]
Kan je beter zoiets kopen: https://www.aliexpress.com/item/1005004642130895.htmlcomputerjunky schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:00:
Ik zat te denken aan een timer tussen 11:00 en 16:00.
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Je laat alle gegevens weg die nodig zijn om je een enigszins redelijk antwoord te kunnen geven.Goofyduck384 schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:31:
Ik heb sinds 21 maart zonnepanelen. Maar wat is nou een beetje een “normale” opbrengst?
Vandaag was een vrij zonnige dag (behalve de start van de dag). Dit was mijn opbrengst:
[Afbeelding]
Is dit een beetje een goede opbrengst? Wil als nieuwe bezitter natuurlijk weten of ze een beetje “goed” werken 🤪
Dat zijn wel heel specifieke wensen bij elkaar?Vogels60 schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:54:
Ik heb zitten twijfelen welk topic voor mijn vraag geschikt is maar ik vermoed dit.
Wie heeft er voor mij de tip voor pv panelen met de volgende specificaties:
Tier 1
420/460Wp
114 cell
All Black
Afmeting niet zo van belang
Waar ik continu op stuit: als het al zwart is, is het het frame en altijd een witte backsheet.
(Deze panelen wil ik 3 op een 45 graden zwart pannendak leggen met goothoogte 3m waar je vanaf het "terras" zo op kijkt)
#team_UTC+1
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/Goofyduck384 schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:31:
Ik heb sinds 21 maart zonnepanelen. Maar wat is nou een beetje een “normale” opbrengst?
Vandaag was een vrij zonnige dag (behalve de start van de dag). Dit was mijn opbrengst:
[Afbeelding]
Is dit een beetje een goede opbrengst? Wil als nieuwe bezitter natuurlijk weten of ze een beetje “goed” werken 🤪
Op het zuiden is 6 punten vandaag een normale opbrengst voor midden NL. Dus 6 Wh / Wp.Goofyduck384 schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:31:
[Afbeelding]
Ik had wel een oude post uit 2017 gevonden maar daar waren alle afbeelding uit weg door oude hosting dus daar kon ik geen rendement data uit opmaken.de Peer schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:27:
[...]
zoek even terug in dit topic en de vorige delen. er zijn al hééél vaak voorbeelden geplaatst van omvormers gekoeld met computer fans. Ik heb zelf ook e.e.a. gedeeld.
Neem in je rendement ook mee dat je omvormer mogelijk eerder stuk gaat met die hitte.
[Afbeelding]
Ik ben toch malle pietje niet!
Als ik zo snel de specs kijk dan is 16 amp over 2.5mm² max lengte 122m en max 3800 watt ongeveer daar kan je dus niet. Wil je nog meer toekomstbestendig voor nog een extra setup zou ik gewoon voor 4mm² gaan die heeft een max lengte van 66 meter maar wel meer als genoeg voor uitbreiding. \The Legend schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:23:
Begin van de zomer wordt hier een Enphase setje ter uitbreiding gelegd. Ik krijg 2 panelen op een tuinhuisje, 4 op de garage en 2 op de dakkapel. Alle bekabeling wil ik uit laten komen in de kruipruimte. Voor de bekabeling naar het tuinhuisje moet het terras open, dus dat wil ik graag vooraf zelf doen. Als ik die bekabeling voorbereid wil hebben op een uitbreiding (als ik de boel uitbreid met een overkapping waar misschien 4-6 panelen op kunnen) welke dikte moet ik dan gebruiken? De afstand van tuinhuis naar kruipruimte is een meter of 10, en dan nog een meter of 10 naar de meterkast. Bedoeling is de om de huidige Enphase set op 1 fase aan te sluiten, maar ik heb een 3x25A hoofdaansluiting.
Dit snap ik niet, de fans zijn hier toch uitsluitend juist voor bedoeld? Of haalt een omvormer een hoger rendement als hij koeler is?de Peer schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:27:
[...]
Neem in je rendement ook mee dat je omvormer mogelijk eerder stuk gaat met die hitte.
Mocht je SpeedComfort gebruiken in de winter, dan kun je er in de zomer eentje overzetten naar je omvormer. Die schakel je dan zonder temperatuursensor maar op een slimme stekker die 2 uur na zonsopgang aan gaat en 2 uur voor zonsondergang weer uit. Voldoende stil en ziet er nog esthetisch verantwoord uit ook.computerjunky schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:12:
En hoe heb jij de fans aangesloten qua power? Ik heb eventueel zelfs een oude 12v laptop power supply en met volt regulatie kan ik dan fans aansluiten maar ik vermoed dat de efficiëntie daarvan ver te zoeken is. Ding hangt hier in de gang dus het moet wel redelijk stil zijn.
sommige omvormers verlagen hun output als ze (te) warm worden. Dus als je dat kunt voorkomen zit daar ook wat winst in.Martin7182 schreef op maandag 3 april 2023 @ 06:27:
[...]
Dit snap ik niet, de fans zijn hier toch uitsluitend juist voor bedoeld? Of haalt een omvormer een hoger rendement als hij koeler is?
Bij mij gaan de fans aan zodra de omvormer 40 graden wordt.computerjunky schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:12:
[...]
Heb jij zelf wel data daarvan of tests gedaan door bijvoorbeeld op hoge temp op het piek moment van de dag de fans aan te zetten en naar de data te kijken?
Ik heb de 5 fans op een Sonoff met temperatuursensor aangesloten. Sonoff op netvoeding en ik heb een oude ac/dc adapter van oud apparaat (die bewaar ik altijd) gebruikt als voeding voor de fans.En hoe heb jij de fans aangesloten qua power? Ik heb eventueel zelfs een oude 12v laptop power supply en met volt regulatie kan ik dan fans aansluiten maar ik vermoed dat de efficiëntie daarvan ver te zoeken is. Ding hangt hier in de gang dus het moet wel redelijk stil zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 03-04-2023 07:26 ]
Als je de boel toch opengraaft (neem ik aan) leg je er gewoon nog een of twee 40mm ducts bij met trekkoorden. Kun je altijd achteraf nog van alles extra doorvoeren.The Legend schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:23:
Begin van de zomer wordt hier een Enphase setje ter uitbreiding gelegd. Ik krijg 2 panelen op een tuinhuisje, 4 op de garage en 2 op de dakkapel. Alle bekabeling wil ik uit laten komen in de kruipruimte. Voor de bekabeling naar het tuinhuisje moet het terras open, dus dat wil ik graag vooraf zelf doen. Als ik die bekabeling voorbereid wil hebben op een uitbreiding (als ik de boel uitbreid met een overkapping waar misschien 4-6 panelen op kunnen) welke dikte moet ik dan gebruiken? De afstand van tuinhuis naar kruipruimte is een meter of 10, en dan nog een meter of 10 naar de meterkast. Bedoeling is de om de huidige Enphase set op 1 fase aan te sluiten, maar ik heb een 3x25A hoofdaansluiting.
Ik heb nu een Elektriker gevonden die €700,- vraagt. In installeer dan zelf de hele boel, maak foto's en stuur die naar hem op, hij vult de documenten in en klaar.ErnstvV schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:24:
[...]
Dit was een normaal bedrijf, geen vage constructies of wat dan ook voor het aansluiten. De panelen zijn onderdeel van mijn carport, die is een tijd (1 jaar) terug opgebouwd. Het was inderdaad lastig om alles georganiseerd te krijgen, het bedrijf dat de carport en dus de panelen geplaatst had, had een hele vage omvormer opgehangen die de elektricien inderdaad niet wilde aansluiten. Nu wilde we toch graag een hybride omvormer dus ons verlies maar genomen en zelf een omvormer plus batterijen geregeld. Daar had de electricien geen problemen mee.
Kijk even naar de Victron MPPT Calculator als je het zeker wilt weten. Deze moeten wel samen op 1 string kunnen zo te zien.RobWest schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:14:
Ik wil 2 panelen op een container leggen om accu's op te laden.
Ik kan onderstaande 2 panelen krijgen, maar ze verschillen iets in specs. Past dat op Victron SmartSolar MPPT 110/20 zonneregelaar?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
All-electric.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 03-04-2023 12:02 ]
Testen zat ik ook aan te denken ja. Maar het gaat me om de max stroom die ik kan verwachten. dan is een zonnige dag dus niet worst case.Martin7182 schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:48:
@de Peer je kunt het ook gewoon testen, op een zonnige dag dat je thuis bent. De stroom loopt langzaam op, misschien blijf je onder het maximum wat de omvormer aan kan. Of bedoel je dat je dat laatste niet weet?
kloptonetime schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:03:
@de Peer Er is dus een hoek tussen de panelen van 900? 2Cos(45)=1,4.
Oke, dan val ik denk ik maar terug op: bij twijfel, niet doen. thanks.Dat zou inhouden dat je boven het maximum zou komen. 12x 1,4 = 16,8. Dat kan je alleen -overwegen- als je het maximum vermogen van je mppt al bij minder dan de maximum stroom van die mppt bereikt. Een relatief hoge spanning dus.
Het gaat de levensduur in ieder geval niet verlengenUitje schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:15:
Ik vroeg me af of het afschakelen van de omvormer vanwege overbelasting van het net op den duur schadelijk zou kunnen zijn voor de omvormer zelf? Ik ervaar nu ongeveer 20x per dag (om de 10-15min) dat mijn 1 fase omvormer afschakelt als de netspanning beneden bij de meterkast 251V is. Heb de kabels tussen omvormer en meterkast al vervangen, en alle 3 de fasen zijn er net zo beroert aan toeIk geen zin dat mijn omvormer hier vroegtijdig door overlijd.
Je bedoelt zoiets?Uitje schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:15:
Ik vroeg me af of het afschakelen van de omvormer vanwege overbelasting van het net op den duur schadelijk zou kunnen zijn voor de omvormer zelf? Ik ervaar nu ongeveer 20x per dag (om de 10-15min) dat mijn 1 fase omvormer afschakelt als de netspanning beneden bij de meterkast 251V is. Heb de kabels tussen omvormer en meterkast al vervangen, en alle 3 de fasen zijn er net zo beroert aan toeIk geen zin dat mijn omvormer hier vroegtijdig door overlijd.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ja, en dan moet de zomer nog beginnen.
[ Voor 43% gewijzigd door Uitje op 03-04-2023 15:48 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 03-04-2023 15:44 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
volgens mij helpt dit maar minimaal. het is vooral een effect dat in de hele wijk speelt. dus jij alleen hebt maar beperkte invloed. Als iedereen in jouw wijk de boel beperkt, zal dat wel effect hebben. Maar denk niet dat een oproep in de buurt-app veel gaat doen.Uitje schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:41:
[...]
Ja, en dan moet de zomer nog beginnen.Mijn grafiek ziet er al net zo dramatisch uit.
Ik vroeg me trouwens af of je dit probleem tegen kan gaan door het uitgangsvermogen van de omvormer tijdelijk te beperken, waardoor het spanningsverschil tussen omvormer en net kleiner kan worden? Is dit überhaupt iets wat mogelijk is bij sommige omvormers? Ik zou liever hebben dat hij bijv max 2000W levert dan dat hij er zoals nu om de 10-15m uit klapt.
Ja accu gaat wel helpen, maar die is natuurlijk wel snel vol. en ja die overige 100W kun je ook niet echt in het net kwijt dan, tenzij als je buren ook een accu nemen.Daarnaast vroeg ik me af of je dit probleem bijv kan verkleinen door je overschot zoveel mogelijk in een batterij op te slaan? Of is het zo dat als een omvormer nog bijv maar 100w wil terug leveren aan het net (waarbij de rest wordt opgeslagen in de batterij) deze alsnog naar de 253V toe loopt en er dus nog steeds uit klapt?
[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 03-04-2023 16:15 ]
Zoiets zou moeten kunnen met GoodWe XS:Uitje schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:41:
[...]
Ik vroeg me trouwens af of je dit probleem tegen kan gaan door het uitgangsvermogen van de omvormer tijdelijk te beperken, waardoor het spanningsverschil tussen omvormer en net kleiner kan worden? Is dit überhaupt iets wat mogelijk is bij sommige omvormers? Ik zou liever hebben dat hij bijv max 2000W levert dan dat hij er zoals nu om de 10-15m uit klapt.
Mijn 12kWh accu was vandaag om 10:30 al weer vol, met dit soort weer trek je er ook niet heel veel uit omdat het al weer zo lang licht is. Dus dat lijkt mij geen oplossing. Tenzij je in stelt dat die in de piek uren moet laden maar dan loop je het risico dat je dan net bewolkt is en je dus niet kan laden.Uitje schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:41:
[...]
Ja, en dan moet de zomer nog beginnen.Mijn grafiek ziet er al net zo dramatisch uit.
Daarnaast vroeg ik me af of je dit probleem bijv kan verkleinen door je overschot zoveel mogelijk in een batterij op te slaan? Of is het zo dat als een omvormer nog bijv maar 100w wil terug leveren aan het net (waarbij de rest wordt opgeslagen in de batterij) deze alsnog naar de 253V toe loopt en er dus nog steeds uit klapt?
Moet vast wel een script voor zijn voor het verwachte aantal zonuren.ErnstvV schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:53:
[...]
Mijn 12kWh accu was vandaag om 10:30 al weer vol, met dit soort weer trek je er ook niet heel veel uit omdat het al weer zo lang licht is. Dus dat lijkt mij geen oplossing. Tenzij je in stelt dat die in de piek uren moet laden maar dan loop je het risico dat je dan net bewolkt is en je dus niet kan laden.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Helaas heb ik geen inzicht in die gegevens, alles wordt doorgestuurd naar het bedrijf via 4G.Ronald schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:52:
@elektriekert Kan die monitorign van die omvormer ook een stringspanning en stroom grafiek maken?
Ik kon zelfs tot de installatiedatum kosteloos annuleren, zegt wel genoeg over de hoeveelheid werk die ze hebben.yorroy schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:53:
In september vorig jaar heb ik een offerte van Zonneplan geaccordeerd. Ik verbaasde me al over de levertijd. In de offerte stond dat de panelen tussen april en half mei geïnstalleerd zouden worden.
Nu kreeg ik een optie voor de eerst mogelijke installatiedatum van eind juli, ruim 2 maanden na de uiterlijke termijn die eerder vermeld stond. Van een vergoeding vanwege het missen van ruim 400 euro willen ze niks van weten.
Eigenlijk zou ik uit principe naar een andere leverancier willen. Kent iemand nog bedrijven in omgeving Twente die wel op korte termijn 10 panelen kan plaatsen?
Alle verbruik achter de eigen aansluiting helpt een beetje. De verlies spanning binnen je eigen huis"netwerk" compenseren kan ook.de Peer schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:03:
[...] volgens mij helpt dit maar minimaal. het is vooral een effect dat in de hele wijk speelt. dus jij alleen hebt maar beperkte invloed. Als iedereen in jouw wijk de boel beperkt, zal dat wel effect hebben. Maar denk niet dat een oproep in de buurt-app veel gaat doen.
[...] Ja accu gaat wel helpen, maar die is natuurlijk wel snel vol. en ja die overige 100W kun je ook niet echt in het net kwijt dan, tenzij als je buren ook een accu nemen.
Je kan ook de oven of boiler oid aanzettenUitje schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:41:
[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 03-04-2023 19:18 ]
MDR
Doe de link naar je eigen topic erbij.MDrebel schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:27:
Allen, ik heb onderstaande ook in een eigen topic gepost, maar ik hoop op wat meer reacties. Mijn vraag gaat om het volgende:
[Afbeelding]
Deze panelenconfiguratie in Sunnydesign gestopt en is uitgangspunt voor de pv-installatie op mijn dakvlakken.
[Afbeelding]
Ik heb 3 offertes binnen. 1 leverancier biedt aan met 2 omvormers type Goodwe3000D-NS. Lezing van dit forum en ruggespraak met 1 van de 'veelposters' leert dat deze opstelling ook met 1 omvormer toe kan (ik heb een 1-fase aansluiting in de mk).
Vraag: wat is de best begaanbare weg: Aanbieder 'dwingen' om 1 omvormer te gebruiken voor deze opstelling? Zo ja, kies ik dan het best voor de 3600 of 4200 versie van Goodwe?
(en welke rekensom mbt de veiligheid van de installatie kan ik de installateur voorleggen om hem te overtuigen?)
Bedankt vast!
Misschien overbelasting van het net waardoor de omvormer terugregelt?Rsport40 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:44:
Voor het eerst sinds de zonnepanelen liggen, is het vandaag strak blauw geweest.
Ik heb een set van 12x 395wp (4740Wp) met een GoodWe 4200 1-fase omvormer op het zuiden.
Nu viel mij op dat op prime time, regelmatig de opbrengst van ongeveer 4000watt terug viel rondt de 3000watt. Hoe kan dat gebeurden als er geen wolkje aan de lucht is? Het is ook terug te zien op de Homewizard en Goodwe app. (zie screenshots).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Okay dan kan ik het helaas niet bevestigen: de grafiek oogt alsof er een paneel in en uit bypass gaat vanwege harde schaduw. De vorm van de grafiek is in overeenstemming met dat idee.elektriekert schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:00:
[...]
Helaas heb ik geen inzicht in die gegevens, alles wordt doorgestuurd naar het bedrijf via 4G.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
#team_UTC+1
Ja klopt. Die zijn op momenten wel boven de 250V geweest. Maar wel onder de 253 gebleven. Ik dacht dat hij dan gewoon zou uitschakelen als het op 253 zou komen. Maar bij mij schakels er iets terug.de Peer schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:55:
[...]
Misschien overbelasting van het net waardoor de omvormer terugregelt?
check je voltage dan even. Zit die boven de 250V?
Dat klopt dan. Goodwe schakelt inderdaad terug ipv uitvallen. Wees blij, velen zijn daar jaloers op!Rsport40 schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:14:
[...]
Ja klopt. Die zijn op momenten wel boven de 250V geweest. Maar wel onder de 253 gebleven. Ik dacht dat hij dan gewoon zou uitschakelen als het op 253 zou komen. Maar bij mij schakels er iets terug.
[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 03-04-2023 21:19 ]
Dat is wel apart aangezien de panelen compleet vrij liggen, misschien ergens een antenne op het dak oid een stuk verderRonald schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:06:
[...]
Okay dan kan ik het helaas niet bevestigen: de grafiek oogt alsof er een paneel in en uit bypass gaat vanwege harde schaduw. De vorm van de grafiek is in overeenstemming met dat idee.
Duidelijk.de Peer schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:18:
[...]
Dat klopt dan. Goodwe schakelt inderdaad terug ipv uitvallen. Wees blij, velen zijn daar jaloers op!
Ook goodwe valt bij 253v uit want dat is verplicht. Juist daarom begint hij daarvoor al met terug regelen
To be determined...
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq