Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
Niet niet kunnen maar niet willen is denk ik wat er bij @paulds aan de hand is… de monteurs kunnen nu niet op het dakbeschot gaan staan… een plankje voor de illusie gaat dat ook niet beter maken.

Ik denk dus dat ze het onder het kopje veiligheid niet willen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
paulds schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:20:
Over twee weken zouden hier eindelijk ook panelen komen. Helaas kregen we afgelopen vrijdag een telefoontje van de installateur dat ze het plan niet kunnen/willen uitvoeren omdat we onder een gedeelte van het dak geen dakbeschot hebben. Helaas hadden we daar in oktober al foto's van gestuurd, maar blijkbaar hebben ze daar nooit naar gekeken....

Nu zou het resultaat zijn dat alle panelen aan de voorkant (8 van de 16) zouden komen te vervallen. Alternatief waar ze mee kwamen is om panelen op de garage te leggen, maar daar hebben ze veel meer last van schaduw, daarbij zal er dan ook een extra omvormer moeten komen met extra kosten/onderhoud/gedoe. Ik vind het ook gewoon heel zonde om zo'n groot stuk dak met een prachtige zuid-ligging, met een mooie hoek, niet te gebruiken. De vraag is dus of mensen hier misschien ervaring mee hebben en of het echt geen optie is om deze panelen er gewoon op te leggen (desnoods met extra veiligheidsmaatregelen)?

Het dak in kwestie:
[Afbeelding]

Onder de "overkapping" ziet het er dus zo uit:
[Afbeelding]
Kan gewoon, met het juiste montage materiaal. De oude KlikFit bijvoorbeeld, al weet ik niet of dat nog verkrijgbaar is. Ik heb hier nog een partijtje.
Zwartoog schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:15:
[...] Bij dakhaken "haak" je deze tussen de panlatten en beschot. Lijkt me dat je ook andere typen hebt die op de balken passen.[...]
Nee, De meeste haak je om de panlat en dakpan, al is er ook spul dat je aan het dakbeschot vast schroeft.
Ik heb zelf op zo een, zelf gemaakt, afdak de rails gemonteerd. Geen probleem.
Ronald schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:27:
Niet niet kunnen maar niet willen is denk ik wat er bij @paulds aan de hand is… de monteurs kunnen nu niet op het dakbeschot gaan staan… een plankje voor de illusie gaat dat ook niet beter maken.

Ik denk dus dat ze het onder het kopje veiligheid niet willen…
Je hebt vast gelijk. Weer een stel die alleen hun eigen kunstje kennen? En dit is net iets anders?
Echte ~professionals~

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paulds
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 19:30
Het probleem is volgens hun inderdaad veiligheid, dat ze niet op het dakbeschot kunnen staan tijdens de installatie. Alternatief is idd dakbeschot laten timmeren, maar ik wil liever ook niet dat een "simpel plankje" er straks voor zorgt dat er hier iemand dood op de grond ligt. Binnen twee weken iemand vinden om daar een dakbeschot te timmeren + bijkomende kosten is ook nogal wat.

Ik had inderdaad ook het gevoel dat het wel erg gemakkelijk was allemaal, maar als ik dit zo lees dan klopt dat dus ook wel (niet kunnen versus niet willen). Hopelijk vandaag contact om te kijken of er niet gewoon een mogelijkheid is om dit te doen, ik ben van mening dat je het dan maar gewoon veilig moet maken, desnoods bouw je er maar tijdelijk een steiger onder om op te kunnen staan.

Dank tot nu toe!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:25
paulds schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:19:
Het probleem is volgens hun inderdaad veiligheid, dat ze niet op het dakbeschot kunnen staan tijdens de installatie. Alternatief is idd dakbeschot laten timmeren, maar ik wil liever ook niet dat een "simpel plankje" er straks voor zorgt dat er hier iemand dood op de grond ligt. Binnen twee weken iemand vinden om daar een dakbeschot te timmeren + bijkomende kosten is ook nogal wat.

Ik had inderdaad ook het gevoel dat het wel erg gemakkelijk was allemaal, maar als ik dit zo lees dan klopt dat dus ook wel (niet kunnen versus niet willen). Hopelijk vandaag contact om te kijken of er niet gewoon een mogelijkheid is om dit te doen, ik ben van mening dat je het dan maar gewoon veilig moet maken, desnoods bouw je er maar tijdelijk een steiger onder om op te kunnen staan.

Dank tot nu toe!
Het probleem voor jou is vooral dat ze door de overweldigende vraag kunnen cherrypicken. Als ze niets te doen hadden, dan hadden ze vast wel een oplossing bedacht. Ik weet niet hoe dik/sterk je dakpannen zijn, maar over die van mij kan ik gewoon lopen. Ik heb bij de montage van mijn zonnepanelen niet op het dakbeschot gestaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:35
Ik ben trots op deze 3 paneeltjes (Shell 165Wp) die ik via Marktplaats op de kop heb weten te tikken met omvormer (500W) en steuntjes.
Ik hoop 400kwh per jaar en dan heb ik een terugverdientijd van 1,5 a 2 jaar.

De verkoper had de panelen vorige maand aan een moderne inverter gehangen en onderstaande performance gemeten.

[Voor 5% gewijzigd door liquid_ice op 20-03-2023 09:29]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• Ronald
paulds schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:19:

Dank tot nu toe!
Op zich is het aanbrengen van een dak haak echt heel simpel. YouTube op stap met de zonnepanelen installateur.
Als je ze zelf op de juiste plek zou krijgen kunnen de pannen weer op hun plek en hoef je misschien niet eens de rails te monteren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-05 23:09
dennisfr schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:06:
[...]

Het probleem voor jou is vooral dat ze door de overweldigende vraag kunnen cherrypicken. Als ze niets te doen hadden, dan hadden ze vast wel een oplossing bedacht. Ik weet niet hoe dik/sterk je dakpannen zijn, maar over die van mij kan ik gewoon lopen. Ik heb bij de montage van mijn zonnepanelen niet op het dakbeschot gestaan.
Precies! Ik heb bij het plaatsen alleen op de dakpannen/panlatten gestaan en heb het dakbeschot niet aangeraakt. Ja, alleen om het gat voor de kabels te maken :) Volgens mij past mijn voet, modaal maatje 42 ook niet tussen de omhoog geschoven pannen _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@paulds Waar woon je ongeveer? Als het om de hoek is kom ik graag even de haken en de rails doen.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:54
onetime schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:43:
[...]

Ja, onder steunen die op het dak staan.
Tegen de punt belasting, om schade aan het dak en lekkage te voorkomen.
Dank!

• Martin7182
Technisch vraagje over de GoodWe XS omvormers:

Hoe lang kan de omvormer zijn logdata bufferen zonder wifi connectie? (t.b.v. SEMS-portal)

Ik had net twee dagen geen bereik op een van mijn omvormers, waarschijnlijk a.g.v. regen/luchtvochtigheid. Vandaag gelukkig weer ingehaald.

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:16
Martin7182 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:21:
Technisch vraagje over de GoodWe XS omvormers:

Hoe lang kan de omvormer zijn logdata bufferen zonder wifi connectie? (t.b.v. SEMS-portal)

Ik had net twee dagen geen bereik op een van mijn omvormers, waarschijnlijk a.g.v. regen/luchtvochtigheid. Vandaag gelukkig weer ingehaald.
Kort antwoord: niet.

• Martin7182
Bedankt @bd-casemod , maar hoe verklaar ik dan dat mijn omvormer gisteren en eergisteren geen wifi-verbinding had en SEMS-portal vandaag na enige tijd wifi toch de logs van deze dagen laat zien?

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:16
Martin7182 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:48:
Bedankt @bd-casemod , maar hoe verklaar ik dan dat mijn omvormer gisteren en eergisteren geen wifi-verbinding had en SEMS-portal vandaag na enige tijd wifi toch de logs van deze dagen laat zien?
Dan lijkt het erop dat die wel buffert, vergeet mijn antwoord dan maar! 8)7

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24
Martin7182 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:48:
Wat waarschijnlijk gebeurt is dat de data in de omvormer bijgehouden wordt gedurende een bepaalde tijd, waarbij de details minder en minder worden naar gelang van de verstreken tijd.

Bv:
1 week data per minuut
2 weken kwartierdata
6 maand data per dag
10 jaar maandopbrengsten

Hoe lang het is zal dan van merk tot merk afhangen, maar er is zeker lokale dataopslag.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 13:57
Dit weekend was het eindelijk zo ver, mijn 15 stuks 450 wp panelen ook op het dak gemonteerd. Toch zeker wel een dag werk, maar dan heb je het er ook op liggen. Erg blij mee!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 11:14
Plof schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:20:
Dit weekend was het eindelijk zo ver, mijn 15 stuks 450 wp panelen ook op het dak gemonteerd. Toch zeker wel een dag werk, maar dan heb je het er ook op liggen. Erg blij mee!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes hoor. In één dag vind ik erg snel!

Echter wel een opmerking, hier let ik nu extra op omdat ik "in deze categorie" zelf een fout heb gemaakt. Vind de onderste rails van je middelste rij panelen wel erg hoog zitten waardoor hij flinke oversteek heeft. 4 dakpannen tussen de 2 rails was hier beter geweest.

Op je schuurtje kun je ook nog mooi wat kwijt :>

[Voor 3% gewijzigd door nMad op 21-03-2023 11:28]

PV: 10,4 kWp | WP: Daikin FVXM35A + FTXM25R | EV: Tesla M3 LR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:03
nMad schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:25:
En nog 3 op de uitbouw, die kunnen zo op dezelfde omvormer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 13:57
[...]

Netjes hoor. In één dag vind ik erg snel!

Echter wel een opmerking, hier let ik nu extra op omdat ik "in deze categorie" zelf een fout heb gemaakt. Vind de onderste rails van je middelste rij panelen wel erg hoog zitten waardoor hij flinke oversteek heeft. 4 dakpannen tussen de 2 rails was hier beter geweest.

Klopt helemaal met die middelste rij, eigenlijk had die één pan lager moeten zitten. Maar dat is achteraf, 't is wat het is en gelukkig niet de panelen die boven of onder liggen, die de meeste wind vangen.

Qua omvormer kan ik er nog 10 extra bij aan maken, deze zouden theoretisch op het schuurtje kunnen. Maar de eerste tijd vind ik dit wel even goed :P

• Martin7182
Tommie12 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:54:
[...]

Wat waarschijnlijk gebeurt is dat de data in de omvormer bijgehouden wordt gedurende een bepaalde tijd, waarbij de details minder en minder worden naar gelang van de verstreken tijd.

Bv:
1 week data per minuut
2 weken kwartierdata
6 maand data per dag
10 jaar maandopbrengsten

Hoe lang het is zal dan van merk tot merk afhangen, maar er is zeker lokale dataopslag.
Dat was dan ook mijn vraag :)

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 11:14
Plof schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:37:
[...]

Klopt helemaal met die middelste rij, eigenlijk had die één pan lager moeten zitten. Maar dat is achteraf, 't is wat het is en gelukkig niet de panelen die boven of onder liggen, die de meeste wind vangen.

Qua omvormer kan ik er nog 10 extra bij aan maken, deze zouden theoretisch op het schuurtje kunnen. Maar de eerste tijd vind ik dit wel even goed :P
Ja snap ik. Blijft wel liggen. Panelen zullen waarschijnlijk wel wat door gaan buigen.

Zie: nMad in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

PV: 10,4 kWp | WP: Daikin FVXM35A + FTXM25R | EV: Tesla M3 LR

• onetime
  • Niet online
@nMad Bij jou was het extreem, hier is het nog wel ok.
[...] Vind de onderste rails van je middelste rij panelen wel erg hoog zitten waardoor hij flinke oversteek heeft. 4 dakpannen tussen de 2 rails was hier beter geweest. [...]
Dat ben ik niet met je eens. Allebei de rails een dakpan lager was wel beter geweest. Anders is het niet ondersteunde deel weer zo groot. Liefst wat de producent aangeeft, en anders ongeveer op ~1/4 en ~3/4 of een fractie meer naar de uiteinden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Plof :+ Gezocht: blanke man gekleed in licht grijze trui en licht blauwe spijker broek om mooie drone beelden te maken. :+

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Kort vraagje, hoor er verschillende meningen over.

Is het nou handig om mijn hele dak vol te leggen met panelen en dus veel meer op te wekken dan nodig of neerleggen wat het gebruik ongeveer is plus een beetje omdat we in de toekomst waarschijnlijk wel wat meer gaan gebruiken. (Door gezinsuitbreiding bv)

Een warmte pomp staat overigens voorlopig niet op de planning.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
dr86 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:14:

Is het nou handig om mijn hele dak vol te leggen met panelen en dus veel meer op te wekken dan nodig of neerleggen wat het gebruik ongeveer is plus een beetje omdat we in de toekomst waarschijnlijk wel wat meer gaan gebruiken. (Door gezinsuitbreiding bv)

Dat is niet zo makkelijk te beantwoorden. Je weet sowieso dat saldering afgebouwd gaat worden, en dan moet je dus aannamers maken voor de verwachte terugleververgoeding.

De business case moet je zef zowat maken, en hangt nogal af van de prijs die je betaalt per Wp.
Ik ga uit van :
1.5€ per Wp, en dat levert je ca 1 kWh per jaar op.
Als je 20 ct krijgt per kWh, dan is je installatie in slechtste geval in 7.5 jaar betaald.
Maar, je zal circa 25-30% zelf verbruiken, en dat vervangt dan aankoop van stroom aan 40-50ct/kWh.

Nu zijn al die getallen aannames, en ze kunnen volgende maand anders liggen. Toch heb ik het gedaan (in België).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@dr86 Als salderen word afgeschaft heb je in de winter, op de duurste momenten, zelf nog relatief veel opbrengst. En in het grootste deel van het jaar zou je eventueel met een relatief kleine accu zonder het net kunnen, dat lijkt mij, en velen hier, een goede reden om je dak in één keer zo vol mogelijk te leggen, ook omdat dat relatief het goedkoopst is.

edit: geen warmtepomp, toch een wartepomp; in de zomer gratis je huis koelen met een airco en misschien wel de hele winter je huis goedkoop verwarmen...

[Voor 17% gewijzigd door onetime op 21-03-2023 14:27]

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:20:
@dr86 Als salderen word afgeschaft heb je in de winter, op de duurste momenten, zelf nog relatief veel opbrengst. En in het grootste deel van het jaar zou je eventueel met een relatief kleine accu zonder het net kunnen, dat lijkt mij, en velen hier, een goede reden om je dak in één keer zo vol mogelijk te leggen, ook omdat dat relatief het goedkoopst is.

edit: geen warmtepomp, toch een wartepomp; in de zomer gratis je huis koelen met een airco en misschien wel de hele winter je huis goedkoop verwarmen...
Een airco hebben we al, die gaat in de zomer (slaapkamer) echt enkel aan als het behoorlijk heet is, dit is dus enkel snachts en vorig jaar was dit om een hand te tellen.

Mede ook omdat de binnenlucht gewoon heel droog wordt. Zelfde met verwarmen, dit doen we eigenlijk nooit op de slaapkamer, enkel de beneden verdieping, maar daar zit vloerverwarming.

Wellicht is een accu wel weer een mogelijkheid in de toekomst

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
dr86 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:55:
[...]

Een airco hebben we al, die gaat in de zomer (slaapkamer) echt enkel aan als het behoorlijk heet is, dit is dus enkel snachts en vorig jaar was dit om een hand te tellen.
En als je zonnepanelen hebt kan je beter die airco ook overdag wat laten draaien, omdat je dan je eigenverbruik opkrikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-06 15:55
Tommie12 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:54:
[...]

En als je zonnepanelen hebt kan je beter die airco ook overdag wat laten draaien, omdat je dan je eigenverbruik opkrikt.
Een vooral omdat je dan de airco 's nachts uit kunt zetten en zodra het buiten wat afgekoeld is het raam open kunt zetten zodat de luchtvochtigheid wat beter wordt/blijft

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:14
dr86 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:14:

Dat hangt van jouw specifieke situatie af. Als je net als ik nu nog ruim 90 ct. per kWh krijgt voor teruglevering, dan heb je aan het einde van dit jaar al heel veel terugverdiend. Maar de meesten krijgen minder. Tot bodemprijzen als 6 cent. Ja, dan wordt de berekening ineens een stuk minder prettig.

Hou er ook rekening mee dat de meerkosten van 1 of 2 panelen vaak relatief laag is.

Maar onder de streep kun je het alleen maar berekenen door de meerprijs te pakken en vervolgens te gaan rekenen.

Hou er ook rekening mee dat ook als je geen warmtepomp gaat nemen, je wellicht nog een airco gaat (bij-)plaatsen, een elektrische auto wellicht nog, enz.

Uiteindelijk gaan we meer en meer elektriciteit verbruiken. Desnoods met dwang.

• liquid_ice
De feest vreugde van m'n paneeltjes is nu een beetje voorbij. Ik krijg de boel niet aan de gang en snap niet waar het probleem zit. De omvormer is een Stecagrid 500-m4, welke maar 1 ledje heeft als feedback en die blijft uit.

Ze staan heel simpel in serie:

Maakt dit verschil in weerstand iets uit?

Deze set is ooit samen als 1 set verkocht. Achter op de zonnepanelen staat:

Ik heb van de week met veel wolken en rond 5 uur nog 125V gemeten op de pluggen, dus de panelen leveren wel lijkt me. Later op de avond was het 110V en zelfs 80V. Dat klinkt logisch.

Ik heb de omvormer in verschillende stopcontacten ingeplugd, maar geen verschil.

Nu heb ik net een Stecagrid omvormer kunnen lenen, dus hopelijk gaat deze morgen met z'n ledje knipperen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:32
dr86 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:55:
[...]

Mede ook omdat de binnenlucht gewoon heel droog wordt. Zelfde met verwarmen, dit doen we eigenlijk nooit op de slaapkamer, enkel de beneden verdieping, maar daar zit vloerverwarming.

Wellicht is een accu wel weer een mogelijkheid in de toekomst
Een airco unit zal tijdens het verwarmen de lucht niet ontvochtigen.
Wel kan de relatieve luchtvochtigheid zakken omdat de temperatuur wordt verhoogd.

Edit: ik zie nu dat dit een ander topic is.
Beetje off-topic :+

[Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 21-03-2023 23:41]

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 08:34
liquid_ice schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:28:
De feest vreugde van m'n paneeltjes is nu een beetje voorbij. Ik krijg de boel niet aan de gang en snap niet waar het probleem zit. De omvormer is een Stecagrid 500-m4, welke maar 1 ledje heeft als feedback en die blijft uit.

Ze staan heel simpel in serie:
[Afbeelding]
Maakt dit verschil in weerstand iets uit?

Deze set is ooit samen als 1 set verkocht. Achter op de zonnepanelen staat:
[Afbeelding]

Ik heb van de week met veel wolken en rond 5 uur nog 125V gemeten op de pluggen, dus de panelen leveren wel lijkt me. Later op de avond was het 110V en zelfs 80V. Dat klinkt logisch.

Ik heb de omvormer in verschillende stopcontacten ingeplugd, maar geen verschil.

Nu heb ik net een Stecagrid omvormer kunnen lenen, dus hopelijk gaat deze morgen met z'n ledje knipperen.
Hoe oud is het systeem? Wat is de uitgangsspanning van de omvormer? Wat is de spanning op het stopcontact als je de omvormer er niet in hebt? Hoe weet je dat de omvormer niets doet?

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 15:50
liquid_ice schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:28:
Handleiding:
https://www.eco-logisch.n...20Stecagrid%20300-500.pdf

Quote uit de handleiding:
8.1. LED meldingen
LED van een omvormer uit
Indien bij voldoende instraling de LED niet brandt of
knippert is er waarschijnlijk een fout in de bekabeling van de zonnepanelen.
Controleer de bekabeling.
LED van een omvormer knippert
Indien bij voldoende instraling de LED knippert is er
waarschijnlijk geen netspanning.
Controleer de aardlekschakelaar en de zekering in de
meterkast.
Omvormers reageren verschillend
Bij weinig instraling starten de omvormers net op.
Door kleine produktieverschillen in de zonnepanelen
en de omvormers kan de éne omvormer iets eerder
opstarten dan de andere.
Indien bij voldoende instraling een omvormer actief
is en een andere in ‘Standby’ is waarschijnlijk de
koppelconnector niet of niet goed geplaatst.
Controleer of plaats de koppelconnector.
Het zou de kabel / aansluiting kunnen zijn, LED's die knipperen zouden aangeven dat de panelen wel wat doen maar dat hij geen connectie met de grid maakt.

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-06 19:53
Na mijn laatste project (Zonneschans tegen buurgebouw) had ik blijkbaar toch nog meer verbruikt dan opgewekt afgelopen jaar...

Volgens de specsheets passen al die panelen echter op 1 string, dus heb ik er een over.

Dus vorige week maar even nieuwe panelen besteld en het dak van mijn garage nog maar eens nuttig ingezet:

Helaas ook op zuid waardoor ik 15.720Wp heb zitten op een 10kW omvormer. Gelukkig alles nog wel binnen de specs van de omvormer. En blijkbaar is aftoppen niet zo'n ramp en levert dit maar 4% verlies op B).
Omdat ik dus geen omvormer nodig heb zit ik op 0,44 €/Wp. Niet slecht.

[Voor 4% gewijzigd door Timple op 22-03-2023 20:56]

• liquid_ice
cossy nl schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:41:
[...]

Handleiding:
https://www.eco-logisch.n...20Stecagrid%20300-500.pdf

Quote uit de handleiding:
[...]

Het zou de kabel / aansluiting kunnen zijn, LED's die knipperen zouden aangeven dat de panelen wel wat doen maar dat hij geen connectie met de grid maakt.
Met een geleende Stecagrid 500-m4 kreeg ik vanmorgen een brandend groen lampje. Jammer genoeg te weinig zon voor de slimme meter om 'terugleveren' te kunnen meten.

Nu de oude er nog maar eens aan, morgenochtend nog eens kijken.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
liquid_ice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Met een geleende Stecagrid 500-m4 kreeg ik vanmorgen een brandend groen lampje. Jammer genoeg te weinig zon voor de slimme meter om 'terugleveren' te kunnen meten.

Je kunt zo'n simpele pokermeter halen bij de gamma, kost een 10tje (nu vast het dubbele) en die geeft prima aan hoeveel vermogen er doorheen gaat.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-06 12:24

NeHoX

Gamer + PV

Momenteel 23x DMEGC 330wp glas-glas op NNO met 8gr helling.
2strings van 11 & 12 stuks op een Huawei SUN2000-8KTL-M1 omvormer.

Voor op de overkapping 8x Jinko Tiger-N 415wp naar ZZW besteld op 15gr. Zien jullie bezwaren om deze op de string van 11 stuks bij te plaatsen?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• onetime
  • Niet online
@NeHoX Verschillende panelen in serie? Doe je dan op de panelen met de laagste stroom allemaal Tigo's?
Kom je niet te hoog met de spanning? Je mag minstens de specs linken. Liefst alles zelf ook even citeren.

Alternatief: 2x 11 parallel op 1 mppt, 1 paneel op een micro, de nieuwe 8 op de andere mppt.
- Als je dan niet te hoog komt met de kortsluitstroom op de ene input. -

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:25
NeHoX schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:13:
Momenteel 23x DMEGC 330wp glas-glas op NNO met 8gr helling.
2strings van 11 & 12 stuks op een Huawei SUN2000-8KTL-M1 omvormer.

Voor op de overkapping 8x Jinko Tiger-N 415wp naar ZZW besteld op 15gr. Zien jullie bezwaren om deze op de string van 11 stuks bij te plaatsen?
Verschillende types panelen, verschillende orientaties, ik zou het niet op 1 tracker aansluiten, ook niet met optimizers.

Het alternatief zoals @onetime aangeeft, is dan veel verstandiger.

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:50
Na de Firmware upgrade door Goodwe is de omvormer van max. 2.8 kW nu naar 4.1 kW gegaan.
Dank voor de tip !

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 08:30
Dinsdag zijn bij ons de zonnepanelen gelegd, en nu probeer ik deze te registreren bij energieleveren.nl.
Ik kan alleen nergens mijn AC- of uitgangsvermogen van mijn omvormer vinden. Hoe kom ik daaraan?

Ik heb 12 panelen op het dak liggen en één kastje in de meterkast:

• JWT
  • Laatst online: 21:36
Je hebt micros van Enphase. Dus afhankelijk van het type x 12
Iq7+ = 295w
Iq8+ = 300w
Iq8M = 330w
Iq7A = 360w

• Goofyduck384
Oké, ik heb IQ7A, dus dan wordt de uitgangswaarde 4320 W. Dank je!

• onetime
  • Niet online
@Goofyduck384 Ik zou micro's per stuk als systeem registreren.

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06 16:09
Goofyduck384 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:35:
Dinsdag zijn bij ons de zonnepanelen gelegd, en nu probeer ik deze te registreren bij energieleveren.nl.
Ik kan alleen nergens mijn AC- of uitgangsvermogen van mijn omvormer vinden. Hoe kom ik daaraan?

[Afbeelding]
En tussen 2 haakjes, dit is niet je omvormer. De Envoy is alleen om je ge/verbruik te registreren en in te zien.

PVOutput

• Goofyduck384
En los van het feit dat ik niet weet hoe ik die panelen dan los van elkaar zou moeten registreren, wat zou het verschil dan zijn? Waarom is stuk voor stuk beter dan allen tegelijk?
Want die website (energieleveren.nl) vraagt om de laatste 6 cijfers van mijn meter en daarna kan ik de installatie registeren. Dat kan ik dan toch niet 12x doen, per zonnepaneel?

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06 16:09
Goofyduck384 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:42:
En los van het feit dat ik niet weet hoe ik die panelen dan los van elkaar zou moeten registreren, wat zou het verschil dan zijn? Waarom is stuk voor stuk beter dan allen tegelijk?
Want die website (energieleveren.nl) vraagt om de laatste 6 cijfers van mijn meter en daarna kan ik de installatie registeren. Dat kan ik dan toch niet 12x doen, per zonnepaneel?
Ik weet niet waarom @onetime het leuk vind om ze per stuk te registreren, maar ik heb alles als 1 systeem geregistreerd.

PVOutput

• Martin7182
Het is toch ook gewoon 1 systeem? Er zit een Q-relais tussen.

• onetime
  • Niet online
RobWest schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:44:
[...] Ik weet niet waarom @onetime het leuk vind om ze per stuk te registreren, maar ik heb alles als 1 systeem geregistreerd.
Ze vragen daar toch naar de omvormer? Daar heb je er meerdere van bij micro's. Vandaar.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Davitamontje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:56

Gisteren ook zonnepanelen geplaatst (niet door mezelf). Erg lang op moeten wachten maar gisteren was het zover.

En ik ben heel tevreden over het resultaat. Het ligt er keurig bij. De installatie zelf is relatief eenvoudig. 20 Qcell panelen 390Wp. Alles aangesloten op een Growatt string omvormer (MOD7000TL3-X).

De installatie liep prima naar wens en werd compleet naar afspraak gemaakt. Vandaar dat ik reageerde op @Goofyduck384 . Erg jammer als het zo moet verlopen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

Ben even benieuwd wat jullie denken. Ik heb 3 panelen in landscape liggen op de aanbouw met Flatfix Fusion, 40cm van de achtergevel van onze woning. Nu zit ik te denken of ik de achterkanten eraf zal laten zo in de lente en zomer voor meer koeling op warme dagen. Ik denk zelf dat het wel kan omdat er redelijk weinig wind is zo dicht tegen de muur en inregenen wordt ook niet erger; het kan namelijk niet schuin door de achtergevel. Zouden jullie er bezwaar tegen hebben?

• onetime
  • Niet online
@Davitamontje >:) Het deel waar panelen liggen ziet er keurig uit. >:)
:+ Maar ik zie nog wel veel lelijke dakpannen. Dat kan nog veel mooier. :+ O-)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:59
Goofyduck384 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:35:

[Afbeelding]
Nmw vind die website het niet zo interessant wat je vermogen precies is. Zodra je je daar registreert met een vermogen tussen 1 en 15000 wp vinden ze het best en zal je elektra leverancier ook je teruglevertelwerken uitlezen.
liquid_ice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Mocht de oude nog steeds niet werken; ik ken een adres waar ze hem kunnen repareren. 🙂

[Voor 20% gewijzigd door wmeester op 25-03-2023 08:09]

• Davitamontje
@onetime dat lijkt maar zo, haha. Naast het linkse witte raam loopt een regenpijp, en dat is de scheiding met de buren. Heel misschien hadden er links nog 2 bij gekunnen. Maar ik vond 20 wel even goed zo. Haha

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

franssie

Save the albatross

JT schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:32:
Ben even benieuwd wat jullie denken. Ik heb 3 panelen in landscape liggen op de aanbouw met Flatfix Fusion, 40cm van de achtergevel van onze woning. Nu zit ik te denken of ik de achterkanten eraf zal laten zo in de lente en zomer voor meer koeling op warme dagen. Ik denk zelf dat het wel kan omdat er redelijk weinig wind is zo dicht tegen de muur en inregenen wordt ook niet erger; het kan namelijk niet schuin door de achtergevel. Zouden jullie er bezwaar tegen hebben?
Veertig centimeter zou ik wel aandurven met wat extra tegels. Twintig of minder is beter of krijg je dan laat van schaduw?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

franssie schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Veertig centimeter zou ik wel aandurven met wat extra tegels. Twintig of minder is beter of krijg je dan laat van schaduw?
Alles ligt al inclusief ballast ;) Maar dan kunnen we niet meer fatsoenlijk bij de ramen komen om ze schoon te maken. En eerder schaduw inderdaad.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:39
Geen idee of dit het juiste topic is maar heb een vraag voor mensen met een growatt omvormer: Is bij jullie de tijdzone wel vanzelf aangepast aan de zomertijd. In tegenstelling tot mij heeft mijn omvormer zich nog niet aangepast en alle data is dus een uur uit sync...
Ben ik ergens vergeten wat aan te passen/vinken of zijn de omvormers te dom om zelf zomer en wintertijd aan te passen ?

• malderhout
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:55
computerjunky schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:14:
Geen idee of dit het juiste topic is maar heb een vraag voor mensen met een growatt omvormer: Is bij jullie de tijdzone wel vanzelf aangepast aan de zomertijd. In tegenstelling tot mij heeft mijn omvormer zich nog niet aangepast en alle data is dus een uur uit sync...
Ben ik ergens vergeten wat aan te passen/vinken of zijn de omvormers te dom om zelf zomer en wintertijd aan te passen ?
Hier hetzelfde. Het loggen naar PV-output loopt idd een uur achter. Bij 'plant' staat timezone '1'. Misschien dat ze wat later zijn?

• computerjunky
malderhout schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:13:
[...]

Hier hetzelfde. Het loggen naar PV-output loopt idd een uur achter. Bij 'plant' staat timezone '1'. Misschien dat ze wat later zijn?
Mijn setup ligt pas sinds nov. dus ik heb geen idee of dit zichzelf op lost maar misschien dat iemand al een aantal jaren een systeem heeft draaien die weet of het zichzelf op lost. Als ik overigens in de settings kijk geeft hij de datum wel correct aan maar de tijd staat op 06:46:36 dat is ongeveer de wintertijd dat de omvormer afgelopen dagen online probeerde te komen.
Misschien lost het zichzelf morgen op mu hij nieuwe tijd data opgehaald heeft?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:12
Ik sta op het punt om extra pv offertes te gaan aanvragen. En heb al wat gepuzzeld met diverse formaten van de panelen. Als ik het afleggen of mijn mini dakraam ( glas is onherstelbaar vies) a 50x60cm heen laat leggen zouden er 8x 500wp panelen gelegd kunnen worden.
Normaal zou je dan voor een 1 fase omvormer gaan, maar ik heb al PV met 5700WP op zzo richting met een 3 fase omvormer.
Mijn hoofdzekeringen zijn 3x 25A.
Dus in de zomer kan dit zo 7.8A per fase zijn.
De nieuwe pv zou op ozo komen, 4000wp/250v is 16a bij 1fase. Nu reken ik al met 250v bij 235v is het 17a, wat gecombineerd voor mij gevoel te zwaar is op 1 fase?
Nu zijn er ook 3 fase omvormers die tot 5000wp gaan. Die hebben dan 2xmppt waarbij in wellicht ooit in de toekomst voor het andere dakdeel kan inzetten.
Graag jullie advies over het wel of niet aansturen naar een 3fase omvormer.

ps ik heb warmtepomp en elektrische auto maar er zijn genoeg momenten dat die geen stroom vragen dus reken ik die niet actief mee als gebruikers tijdens het opwekken.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• bvdbos
The-Source schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:58:
Ik sta op het punt om extra pv offertes te gaan aanvragen. En heb al wat gepuzzeld met diverse formaten van de panelen. Als ik het afleggen of mijn mini dakraam ( glas is onherstelbaar vies) a 50x60cm heen laat leggen zouden er 8x 500wp panelen gelegd kunnen worden.
Normaal zou je dan voor een 1 fase omvormer gaan, maar ik heb al PV met 5700WP op zzo richting met een 3 fase omvormer.
Mijn hoofdzekeringen zijn 3x 25A.
Dus in de zomer kan dit zo 7.8A per fase zijn.
De nieuwe pv zou op ozo komen, 4000wp/250v is 16a bij 1fase. Nu reken ik al met 250v bij 235v is het 17a, wat gecombineerd voor mij gevoel te zwaar is op 1 fase?
Nu zijn er ook 3 fase omvormers die tot 5000wp gaan. Die hebben dan 2xmppt waarbij in wellicht ooit in de toekomst voor het andere dakdeel kan inzetten.
Graag jullie advies over het wel of niet aansturen naar een 3fase omvormer.

ps ik heb warmtepomp en elektrische auto maar er zijn genoeg momenten dat die geen stroom vragen dus reken ik die niet actief mee als gebruikers tijdens het opwekken.
Welke omvormer heb je nu? Heeft deze maar 1 mppt? Heb je eea al gesimuleerd in Sunnydesign oid? OZO zal niet het volledige vermogen van de panelen gaan leveren...

• The-Source
  • Laatst online: 23:12
bvdbos schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Welke omvormer heb je nu? Heeft deze maar 1 mppt? Heb je eea al gesimuleerd in Sunnydesign oid? OZO zal niet het volledige vermogen van de panelen gaan leveren...
huidige omvormer zit in de schuur en nieuwe zou op zolder van de woning komen dus staan waar dat betreft volledig los van elkaar.
Heb wel in het verleden wat ingetekend maar dat was op basis van 3200wp. Daar kwam uit dat de maand opbrengst van maanden mei en juni z'n 480KWh en juli 490KWh uit, met 4000wp zou dat ongeveer 25% hoger uit komen. Afgerond zitten in alle 3 de maanden elk 205 zonuren. Die 480KWh zou dan ± 600KWh worden en dat is dus gemiddeld continu 3KWh maar iedereen weet dat het niet continu hetzelfde is maar een parabool in opwekking.
OZO is bij mij wel heel veel uren volledig schaduwvrij.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Davitamontje
computerjunky schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Mijn setup ligt pas sinds nov. dus ik heb geen idee of dit zichzelf op lost maar misschien dat iemand al een aantal jaren een systeem heeft draaien die weet of het zichzelf op lost. Als ik overigens in de settings kijk geeft hij de datum wel correct aan maar de tijd staat op 06:46:36 dat is ongeveer de wintertijd dat de omvormer afgelopen dagen online probeerde te komen.
Misschien lost het zichzelf morgen op mu hij nieuwe tijd data opgehaald heeft?
mijn setup ligt ook pas een dag of drie. Ook bij mij loopt het een uur achter nu. Na wat googlen heb ik gezien dat je in de instellingen van je installatie je tijdzone kan aanpassen. +1 is wintertijd. Dit was mijn instelling. Voor zomertijd moet deze op +2 staan lees ik. Ik heb die nu dus aangepast naar +2 en vervolgens opgeslagen. Ff kijken wat er nu gebeurd morgen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Davitamontje
@computerjunky Bij mij is de tijd in de live grafiek weer in orde nu. Echter weet ik niet of dit komt doordat ik de tijdzone op +2 heb gezet gisteren avond. Hoe is het bij jou nu?

• computerjunky
Davitamontje schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:17:
@computerjunky Bij mij is de tijd in de live grafiek weer in orde nu. Echter weet ik niet of dit komt doordat ik de tijdzone op +2 heb gezet gisteren avond. Hoe is het bij jou nu?
Laatste update is op moment van typen van 10:50 het lijkt dus correct te zijn.
De omvormer tijd staat nu ook ruim een uur later als gisteren en ik heb niets veranderd.

Ik vermoed dat de omvormer/dongle een dag online nodig geeft om de nieuwste tijd op te halen.

Edit: Nog even naar de tijdzone in de app gekeken en deze staat nu automatisch op +2.

[Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 27-03-2023 11:00]

• Davitamontje
computerjunky schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Laatste update is op moment van typen van 10:50 het lijkt dus correct te zijn.
De omvormer tijd staat nu ook ruim een uur later als gisteren en ik heb niets veranderd.

Ik vermoed dat de omvormer/dongle een dag online nodig geeft om de nieuwste tijd op te halen.

Edit: Nog even naar de tijdzone in de app gekeken en deze staat nu automatisch op +2.
Ohh dat doet hij automatisch dus! Dus wat ik handmatig gisteren heb veranderd heeft hij bij jou uit zichzelf gedaan, haha. Dan laat ik het zo, en doe verder niets. Dank je wel voor je terugkoppeling.

• Galaxis
  • Laatst online: 19:37
Even een vraagje tussendoor, mijn omvormer bleef hangen op 200watt opbrengst, heb de dc schakelaar eens omgezet en voila weer 2700 watt opwek, weet iemand hoe dit kan ? Heb dit nog nooit meegemaakt.

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:30
Solis vraagje:

Ik heb op een Solis 3K6 12 panelen op PV1 aangesloten.
Toch krijg ik een spanning (en een stroom van 100 mA) te zien op PV2 op de site.

Ik heb nog geen multimeter er op gezet om het echt te meten. (locatie is in een ander pand in een ander dorp)
Iemand een idee hoe dit "kort te sluiten"?

• Martin7182
@Galaxis heb je misschien last van schaduw? Zonder schaduwmanagement kan de MPPT blijven hangen in een lokaal optimum.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 11:40
Heeft iemand goede tips om te zoeken om iets smallere zonnepanelen?
Vroeger had je veel 80cm panelen, nu zijn ze allemaal circa een meter breed.

Voor een specifieke toepassing heb ik eigenlijk net iets smallere panelen nodig van laten we zeggen 60 a 70 a 80cm, en dan hopelijk zonder in te hoeven leveren op voltage.
Liefst zou ik normale panelen pakken, maar dan kom ik niet lekker in het MPPT bereik en boven de opstartvoltages. Dus van die panelen die tot 20v/22v komen kan ik niet gebruiken.

Wat ik zelf heb gevonden is de Panasonic N250 panelen, die zijn smaller (80cm) en hebben wel een spanning van 44v.
Maar er is vast nog meer. Ik gebruik alleen geen handige zoektermen denk ik.

Ampera-e (60kWh)

• frank_b
  • Laatst online: 01-06 14:22
Iemand hier een idee?
Ik heb een Stecagrid 3100 die er nu regelmatig uitklapt op "hoge spanning"

Wanneer de netspanning rond de 244V zit klapt hij er al uit. (Er zit een behoorlijke lengte kabel tussen, hangt in de garage).
Kortom ik wil de afschakelspanning een klein beetje verhogen om te compenseren voor de voltage verliezen.

Volgens de handleiding kan ik het "password" opvragen bij service@stecasolar.com echter lijkt dit mailadres niet meer te bestaan. Mail komt terug met timeout.

Iemand een ander contact adres of andere oplossing? Zonder dit wachtwoord kan ik uiteraard de spanning niet aanpassen. (zit in service menu)

Op de site wordt verwezen naar de installateur maar die weet het wachtwoord ook niet. (al gevraagd)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:33

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

LooneyTunes schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:49:
Solis vraagje:

Toch krijg ik een spanning (en een stroom van 100 mA) te zien op PV2 op de site.

Ik heb nog geen multimeter er op gezet om het echt te meten. (locatie is in een ander pand in een ander dorp)

[Afbeelding]
Mijn Solis levert 20W als het donker is tot ie echt besluit uit te gaan. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Martin7182
frank_b schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:28:
Iemand hier een idee?

Wanneer de netspanning rond de 244V zit klapt hij er al uit. (Er zit een behoorlijke lengte kabel tussen, hangt in de garage).
Kortom ik wil de afschakelspanning een klein beetje verhogen om te compenseren voor de voltage verliezen.

Volgens de handleiding kan ik het "password" opvragen bij service@stecasolar.com echter lijkt dit mailadres niet meer te bestaan. Mail komt terug met timeout.

Iemand een ander contact adres of andere oplossing? Zonder dit wachtwoord kan ik uiteraard de spanning niet aanpassen. (zit in service menu)

Op de site wordt verwezen naar de installateur maar die weet het wachtwoord ook niet. (al gevraagd)
65460? Zal wel niet, maar je weet nooit.

• frank_b
Martin7182 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:01:
[...]

65460? Zal wel niet, maar je weet nooit.
Helaas, wachtwoord verkeerd is de melding.
Maar bedankt iig

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:35
Solis vraagje:

[Afbeelding]
Een dergelijk iets heb ik ook met mijn growatt. Mocht iemand een tip hebben, graag!

• Galaxis
Martin7182 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:50:
@Galaxis heb je misschien last van schaduw? Zonder schaduwmanagement kan de MPPT blijven hangen in een lokaal optimum.
Van de 10 panelen liggen er 2 in de schaduw tot pak hem beet 11 uur. Normaal levert dat geen grote problemen, vandaag echter wel.

Zou het beter gaan als ik die 2 van de string afhaal en die een aan aps Micro hang ?

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:31

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Galaxis schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:50:
[...]

Van de 10 panelen liggen er 2 in de schaduw tot pak hem beet 11 uur. Normaal levert dat geen grote problemen, vandaag echter wel.

Zou het beter gaan als ik die 2 van de string afhaal en die een aan aps Micro hang ?
Heb je de APS liggen of moet je die kopen? Als je die moet kopen dan moet je ff je terugverdientijd uitrekenen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:42
Is er iemand die een goede (en niet te dure) leverancier weet voor West-Brabant? Ik surf me gek maar die sites zonder prijzen zeggen niet veel. Ik ga/kan ze niet zelf leggen.

[Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 27-03-2023 21:17]

• Galaxis
Xqlus1ve schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:02:
[...]

Heb je de APS liggen of moet je die kopen? Als je die moet kopen dan moet je ff je terugverdientijd uitrekenen.
Kopen, maar 200€ gaat de bank niet breken. Ik mis nu in de ochtend uren best wel opwek omdat de string pas na 11 uur ga presteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:31

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Galaxis schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Kopen, maar 200€ gaat de bank niet breken. Ik mis nu in de ochtend uren best wel opwek omdat de string pas na 11 uur ga presteren.
Houd er rekening mee dat er meer bij komt kijken als enkel de omvormer, ook kabels, koppelingen etc. Je bent al gauw 300 kwijt. Tenzij je er maanden op wil wachten voor een zacht prijsje maar dan brengt het je ook niks op.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:20

Ethirty

Who...me?

Even een snelle vraag, ik ben al uren aan het Googlen.

Ik heb de Groot betonsteunen besteld en op hun advies Solarstell (inmiddels Blubase) midden- en eindklemmen besteld met bijpassende M8 bouten. Ik kan maar erg weinig webshops vinden die die producten voeren?

Nu blijken die klemmen en bouten niet op voorraad met onbekende levertijden. Kan iemand een ander universele klem/bout adviseren? Beetje zonde dat ik nu een heel systeem onderweg heb, maar niks om ze monteren.

[Voor 9% gewijzigd door Ethirty op 27-03-2023 21:46]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:21

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Solis vraagje:

Is dat niet gewoon gevolg van inductie ergens in de omvormer? 2.7V aan 0.1A is maar 0.27W. Mijn omvorner geeft iig ook een spanning op PV2, maar ik heb daar wel kabels aanzitten die in dezelfde buis richting dak gaan als die voor PV1 (de stekkers wachten daar op een paar CIS-panelen van marktplaats....)

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
frank_b schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:28:
Iemand hier een idee?

Als je een trafo van een paar Volt bij 16A hebt kan je die op een bepaalde manier aansluiten om je omvormer een lagere spanning te laten zien. Uitleg bij interesse. Lijkt in jouw situatie een redelijke oplossing.
In andere situaties meestal niet aan te raden, zeker niet voor mensen die het niet begrijpen en het gaan toepassen in verkeerde situaties...

• Davitamontje
MotorBeast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:17:
Is er iemand die een goede (en niet te dure) leverancier weet voor West-Brabant? Ik surf me gek maar die sites zonder prijzen zeggen niet veel. Ik ga/kan ze niet zelf leggen.
Bij mij heeft een bedrijf het gedaan uit valkenswaard. Doen veel brabant en limburg. Bij mij alles perfect verlopen. Ze zijn niet de goedkoopste, en je hebt wat geduld nodig verwacht ik. Die hebben niet in de komende maand ff tijd, zeg maar. Maar ze komen wel schouwen omdat het gewoon maatwerk is.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:18
Ethirty schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:46:

Ik heb de Groot betonsteunen besteld en op hun advies Solarstell (inmiddels Blubase) midden- en eindklemmen besteld met bijpassende M8 bouten. Ik kan maar erg weinig webshops vinden die die producten voeren?

Nu blijken die klemmen en bouten niet op voorraad met onbekende levertijden. Kan iemand een ander universele klem/bout adviseren? Beetje zonde dat ik nu een heel systeem onderweg heb, maar niks om ze monteren.
Ik heb gewoon Flatfix Fusion eindklemmen gebruikt, die zijn nog goed te verkrijgen. Gat is geen M8 maar boor je heel simpel iets groter, de M8 bouten (rvs uiteraaard) komen bij toolstation vandaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martin7182
Galaxis schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:50:
[...]

Ik zou ze eerder in de string houden en voorzien van een optimiser (heb ik geen ervaring mee overigens). Of ze afkoppelen. Ik heb op mijn schuine dak ook maar 6 panelen gelegd (ruimte voor 8 panelen, maar 2 met schaduw).

Maar heeft je omvormer geen schaduwmanagement? Anders misschien een tweedehands APS op de kop tikken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Galaxis
Martin7182 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:09:
[...]

Ik zou ze eerder in de string houden en voorzien van een optimiser (heb ik geen ervaring mee overigens). Of ze afkoppelen. Ik heb op mijn schuine dak ook maar 6 panelen gelegd (ruimte voor 8 panelen, maar 2 met schaduw).

Maar heeft je omvormer geen schaduwmanagement? Anders misschien een tweedehands APS op de kop tikken.
Ik heb nog 2 honeybee optimisers liggen. Dat zou ik kunnen proberen. Als er 2 zonnige, strak blauwe dagen aankomen kan ik wel eens testen of het verschil maakt.

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02:40
Señor Sjon schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:25:
[...]

Ik woon in een hofje met niet teveel huizen en wel allemaal zonnepanelen. Er wordt op dat moment gewoon teveel teruggeleverd door iedereen waardoor het voltage bij de meter te hoog wordt en de boel even uitschakelt.

Elke keer als de grafiek de 0 raakt, is de omvormer even uit
Gisteren:
[Afbeelding]

Vrijdag:
[Afbeelding]

Ander dag, je ziet dan wel vrij goed wat afgekoelde panelen voor een piek kunnen geven:

[Afbeelding]
Ik weet niet of dit het goede topic is om verder hierover te van gedachten te wisselen... het gaat wel over opbrengst, maar dan meer indirect...

1 t.a.v. overvoltage... dat is super vervelend. Zeker als de factoren extern zijn. Als ik bij mezelf kijk is het voltage als de zon niet schijnt en het waait niet hard tussen 229 en 231 volt. Op zo'n dag als gisteren met felle zon en noorderwindkracht 6 kom ik op incidenteel op 238 volt max. Het gaat dus met zo'n 8 volt omhoog. Wel heb ik "geïnvesteerd" in een dikke kabel met zo min mogelijk spanningsverlies. En ik lever terug over 3 fasen. Ik woon buitenaf, maar op schuren in de buurt ligt erg veel zon. Mijn buurman heeft 2 schuren vol zon liggen en ook nog een windmolen.

2 Mijn panelen produceren tot nu toe niet boven STC. Jij produceert gisteren 119% van je WP vermogen maximaal. Ik zit op 92.5% van het WP vermogen als ik naar maximaal vermogen op de omvormer kijk.
En de panelen werden gisteren nauwelijks warm omdat er kouwe noordenwind onderdoor blies. Zon was superfel. Zit hier in Zeeland aan de kust. Ik vind dat best een groot verschil... Enig idee hoe dat zou kunnen?

3 In de data van mijn omvormer was gisteren het max vermogen 6990 Watt. Mijn mppt_1 op dat moment was 321 volt en 11.7 ampère. Mppt_2 was 316.6 volt en 11.5 ampère. Als ik dat vermenigvuldig kom ik uit op een vermogen van 7396 Watt. Verschil 405 Watt.
Iemand enig idee hoe dat verschil ontstaat? Is dat het verlies van de omvormer? Is wel 5.5%

Vandaag gaat het niets worden hier.... geen zon. Volgende week wordt het beter.

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Ube_M schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:20:
[...]

Ik weet niet of dit het goede topic is om verder hierover te van gedachten te wisselen... het gaat wel over opbrengst, maar dan meer indirect...

1 t.a.v. overvoltage... dat is super vervelend. Zeker als de factoren extern zijn. Als ik bij mezelf kijk is het voltage als de zon niet schijnt en het waait niet hard tussen 229 en 231 volt. Op zo'n dag als gisteren met felle zon en noorderwindkracht 6 kom ik op incidenteel op 238 volt max. Het gaat dus met zo'n 8 volt omhoog. Wel heb ik "geïnvesteerd" in een dikke kabel met zo min mogelijk spanningsverlies. En ik lever terug over 3 fasen. Ik woon buitenaf, maar op schuren in de buurt ligt erg veel zon. Mijn buurman heeft 2 schuren vol zon liggen en ook nog een windmolen.

2 Mijn panelen produceren tot nu toe niet boven STC. Jij produceert gisteren 119% van je WP vermogen maximaal. Ik zit op 92.5% van het WP vermogen als ik naar maximaal vermogen op de omvormer kijk.
En de panelen werden gisteren nauwelijks warm omdat er kouwe noordenwind onderdoor blies. Zon was superfel. Zit hier in Zeeland aan de kust. Ik vind dat best een groot verschil... Enig idee hoe dat zou kunnen?

3 In de data van mijn omvormer was gisteren het max vermogen 6990 Watt. Mijn mppt_1 op dat moment was 321 volt en 11.7 ampère. Mppt_2 was 316.6 volt en 11.5 ampère. Als ik dat vermenigvuldig kom ik uit op een vermogen van 7396 Watt. Verschil 405 Watt.
Iemand enig idee hoe dat verschil ontstaat? Is dat het verlies van de omvormer? Is wel 5.5%

Vandaag gaat het niets worden hier.... geen zon. Volgende week wordt het beter.
Even je post hierheen gehaald.

Hier is alles standaard VD-draad. Lengte ca 10m op een 3-fase omvormer.

Zon breekt nu even door:

Bij 7 kW minder ca 7V minder.

(Sluier)bewolkinggepruttel deze ochtend:

We hebben hier vrijwel allemaal veel panelen op zuid (mijn huis) of zuidzuidwest (bij al mijn buren) en ook dezelfde dakhelling en deze tijd staat de zon haaks op de panelen. Vroeger was dit het staartje van de wijk alvorens er nieuwbouw gepleegd werd, dus we zitten letterlijk aan het einde van de lijn voor Stedin.

• Ube_M
Señor Sjon schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:51:
[...]

Even je post hierheen gehaald.

Hier is alles standaard VD-draad. Lengte ca 10m op een 3-fase omvormer.

Zon breekt nu even door:
[Afbeelding]

Bij 7 kW minder ca 7V minder.
[Afbeelding]

(Sluier)bewolkinggepruttel deze ochtend:
[Afbeelding]

We hebben hier vrijwel allemaal veel panelen op zuid (mijn huis) of zuidzuidwest (bij al mijn buren) en ook dezelfde dakhelling en deze tijd staat de zon haaks op de panelen. Vroeger was dit het staartje van de wijk alvorens er nieuwbouw gepleegd werd, dus we zitten letterlijk aan het einde van de lijn voor Stedin.
Ook best wel een onbalans op de verschillende fases. Als die altijd zo slecht is op de middelste fase zou je bijna 1 fase aansluiten......en die slechte fase skippen...

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Er zijn buren met oudere of kleinere installaties die maar één fase belasten (en bedankt...). Nu is ook zonder teruglevering een verschil in de fases trouwens.

Gisteravond, laatste meting omvormer (dan is het al donker)

Eerste meting vanochtend

• Ube_M
Señor Sjon schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:01:
Er zijn buren met oudere of kleinere installaties die maar één fase belasten (en bedankt...). Nu is ook zonder teruglevering een verschil in de fases trouwens.

Gisteravond, laatste meting omvormer (dan is het al donker)
[Afbeelding]
Tja daar kan je niet veel aan doen. Misschien bericht naar de netbeheerder. Maar of die gelijk in aktie springen denk ik niet.

Of 2 single fase omvormers en de middelste fase skippen.. maar dat is ook nogal wat..

Of richting batterij in een overvoltage situatie maar dat is nogal een dure oplossing..

Eerste meting vanochtend
[Afbeelding]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frank_b
onetime schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 00:31:
[...]

Als je een trafo van een paar Volt bij 16A hebt kan je die op een bepaalde manier aansluiten om je omvormer een lagere spanning te laten zien. Uitleg bij interesse. Lijkt in jouw situatie een redelijke oplossing.
In andere situaties meestal niet aan te raden, zeker niet voor mensen die het niet begrijpen en het gaan toepassen in verkeerde situaties...
Bedankt zou inderdaad kunnen, maar het hoeft niet meer.
Vandaag toch contact gekregen met Steca en ze hebben de codes opgestuurd. :)

Geprobeerd en dat werkt, eerst maar eens een kleine 3V erbij. (Er valt meer over de kabel) en de boel in de gaten houden.

Voor degene die ook contact willen hebben met Steca en het oude adres hebben dit is het nieuwe adres geworden: customerservice@katek-group.com
Blijkbaar zijn ze overgenomen.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06 06:33
onetime schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 00:31:
[...]

Ik heb hier zelf ook al eens over gedacht en had zelfs een bijna crimineel idee om er geld mee te verdienen.

Maar in hoeverre mag dit, je bent de netspanning dan verder aan het verhogen, los van of je dit moet willen voor je eigen spullen die op een hogere spanning gaan draaien...

Ik las trouwens ergens dat ze de limiet van 253V willen verhogen richting 264V maar dan beperkt op een maximale tijd.

https://www.zelfenergiepr...erbelasting-te-voorkomen/

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

Termy

valt er nog wat te fragge?

DjAntoon schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:17:
[...]

Ik heb hier zelf ook al eens over gedacht en had zelfs een bijna crimineel idee om er geld mee te verdienen.

Maar in hoeverre mag dit, je bent de netspanning dan verder aan het verhogen, los van of je dit moet willen voor je eigen spullen die op een hogere spanning gaan draaien...

Ik las trouwens ergens dat ze de limiet van 253V willen verhogen richting 264V maar dan beperkt op een maximale tijd.

https://www.zelfenergiepr...erbelasting-te-voorkomen/
Jij zit achter de Kubie :p?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik heb deze betonsteunen ook, maar dan gewoon met rvs M8 bouten en sluitplaten. Werkt hier perfect (zonnepanelen liggen op de schuur en overkapping) en heeft al meerdere stormen doorstaan.

iStockphoto | 14x Longi Solar 455Wp (6.370Wp), 20° N/NO, hellingshoek 20° | 8x Solar Frontier SF170 (1.360Wp), Oost/West, hellingshoek 10°

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:51
Ik heb zelf zonnepanelen gemonteerd en binnenkort komt iemand om ze in de meterkast aan te sluiten. Ik heb de panelen nog niet geaard. Ik overweeg om een aarddraad te trekken tussen de panelen en een stopcontact met randaarde dat toevallig bij de zonnepanelen in de buurt zit. Is dat een goed idee?
Verder heb ik alle MC4 connectors in elkaar geschoven tot één string en wou ik testen of dit inderdaad goed gebeurd is. Zou ik dit met een multimeter (die 600V DC aan kan) kunnen testen?

• Omabeatle
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:38

Ik heb dezelfde schansen en vergelijkbare problemen gehad. Via een (op het oog) shady Poolse site uiteindelijk zwarte aluminium klemmen gekocht. Waren binnen paar dagen binnen! Bestellen op eigen risico natuurlijk ;)

Middenklem
Eindklem

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:20

Ethirty

Who...me?

BlizzarD schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:56:
[...]

Ik heb deze betonsteunen ook, maar dan gewoon met rvs M8 bouten en sluitplaten. Werkt hier perfect (zonnepanelen liggen op de schuur en overkapping) en heeft al meerdere stormen doorstaan.
Ik zoek me anders nog steeds suf, waarschijnlijk zoek ik op de verkeerde dingen.

Een M8 bout lukt me wel, maar de meeste webshops verkopen of de dedicated klemmen behorende bij een systeem of ik kijk op iets als Amazon dat vol staat met Ali klemmen zonder duidelijke specificaties.

Panelen zijn 30mm dus volgens mij is het allemaal vrij standaard. Als je een linkje kan bieden welke sluitplaten ik dan nodig heb, graag :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• bvdbos
Poecillia schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:19:
Ik heb zelf zonnepanelen gemonteerd en binnenkort komt iemand om ze in de meterkast aan te sluiten. Ik heb de panelen nog niet geaard. Ik overweeg om een aarddraad te trekken tussen de panelen en een stopcontact met randaarde dat toevallig bij de zonnepanelen in de buurt zit. Is dat een goed idee?
Verder heb ik alle MC4 connectors in elkaar geschoven tot één string en wou ik testen of dit inderdaad goed gebeurd is. Zou ik dit met een multimeter (die 600V DC aan kan) kunnen testen?
Hoeveel en welke panelen zijn het?
Pagina: 1 ... 51 ... 66 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee