• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:03
038Robijno schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:21:
Ik heb vandaag 17x zonnepanelen laten plaatsen, echter zijn de monteurs rond 16.00 weer weggegaan nadat de volledige installatie voldaan is.

Nu zie ik een rood lampje branden op mijn Enphase kastje.. zou dus betekenen dat hij geen stroom op wekt?
[Afbeelding]

Is dit normaal zo kort na de installatie?
Hij zou toch direct stroom op moeten pakken..
Kijk ook eens in het Envoy topic, daar kan je lezen hoe je lokaal op je Envoy kan inloggen. Daar krijg je veel informatie over de status. Maar pas op. Rond dit tijdstip gaat wel alles stilvallen

PVOutput

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:13
Geen idee hoe ik dat kan ‘monitoren’?
Volgens de installateurs kreeg ik binnen 2 weken pas de app die ik kon gebruiken..
Enphase IQ8+ omvormers.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:27
Hoi mensen, even een paar vraagjes:

Hoe kun je connectoren het beste vastzetten aan een vd valk systeem (dakpannen)?

En is er een voorgeschreven afstand tussen de dakpannen en de panelen?

Alvast bedankt!

• RobWest
G-addict schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:27:

Hoe kun je connectoren het beste vastzetten aan een vd valk systeem (dakpannen)?

Alvast bedankt!
Welke connectoren bedoel je?

De afstand tussen de dakpannen en je panelen wordt bepaald door de dakhaken, daar heb je wel beetje speling mee, maar niet veel.

PVOutput

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-03 20:01
_Arthur schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:23:
Want tegenwoordig mag 253v voor 10minuten.
Daar loopt een consultatie voor. Dit is nu nog niet nog niet definitief beslist en doorgevoerd in de Netcode elektriciteit.

[Voor 7% gewijzigd door jobr op 15-03-2023 18:52]

• G-addict
RobWest schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:33:
[...]

Welke connectoren bedoel je?

De afstand tussen de dakpannen en je panelen wordt bepaald door de dakhaken, daar heb je wel beetje speling mee, maar niet veel.
Ik bedoel de mc4 connectoren, lijkt mij beter om deze netjes aan de onderconstructie te bevestigen ipv los op het dak te leggen.

Tja, de laagste stand van de dakhaken zal idd wel de minimale afstand zijn, wellicht met een veiligheidsmarge.

• RobWest
G-addict schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:48:
[...]

Ik bedoel de mc4 connectoren, lijkt mij beter om deze netjes aan de onderconstructie te bevestigen ipv los op het dak te leggen.

Tja, de laagste stand van de dakhaken zal idd wel de minimale afstand zijn, wellicht met een veiligheidsmarge.
Die kan je met Uv-bestendige tie-raps vastmaken aan de constructie.

PVOutput

• ABokma
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-03 20:00
Andrehj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Ik weet niet of het aan jou of aan die installateur ligt, maar dit verhaal slaat kant nog wal. Het zal wel over spanningsverhoging op het net gaan, maar die is bij twee kleine systemen precies even hoog als bij één groter systeem.
Gewoon het oude laten liggen en er een nieuw systeem naast laten zetten.
ok thanks voor de hulp!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:37
Ik heb een nieuwe installatie, vandaag opbrengst van bijna 4 Wh/Wp. Niet echt slecht misschien, maar het maximum vermogen dat ik haal is 2.85 kW terwijl de installatie 4 kWp (panelen, omvormer) zou moeten zijn.

De boel topt af op 2.85 kW, lijkt me nogal ver af te liggen van 4 kWp. Wat kan hier aan de hand zijn ?
(10 panelen 400 Wp op ZW, 1 string, geen schaduw, dakhelling 40 graden, 350 V string DC spanning)

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:02
sbijlsma schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:33:
Ik heb een nieuwe installatie, vandaag opbrengst van bijna 4 Wh/Wp. Niet echt slecht misschien, maar het maximum vermogen dat ik haal is 2.85 kW terwijl de installatie 4 kWp (panelen, omvormer) zou moeten zijn.

[Afbeelding]

De boel topt af op 2.85 kW, lijkt me nogal ver af te liggen van 4 kWp. Wat kan hier aan de hand zijn ?
(10 panelen 400 Wp op ZW, 1 string, geen schaduw, dakhelling 40 graden, 350 V string DC spanning)
omvormer die een limiet instelt.
Toen mijn 3,6 kW omvormer werd geleverd kreeg ik maar 100W, bleek die ingesteld te staan op maximaal 3% van zijn maximale belasting 8)7

Dus, welk merk omvormer is het :9

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• sbijlsma
Goodwe gw4k-dt

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
G-addict schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:27:

Alvast bedankt!
Daar heeft Valk clips voor.

• sbijlsma
Dank ! Duidelijk wat de volgende stap wordt (voor de installateur).

• G-addict
Die had ik idd al gezien, net als de kabelklem. Maar zover ik het kan beoordelen zijn deze klemmen geschikt voor een van der valk plat dak systeem. Ik heb een pannendak en zie niet hoe deze klemmen op de montageprofielen kunnen passen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
G-addict schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:25:
[...]

Die had ik idd al gezien, net als de kabelklem. Maar zover ik het kan beoordelen zijn deze klemmen geschikt voor een van der valk plat dak systeem. Ik heb een pannendak en zie niet hoe deze klemmen op de montageprofielen kunnen passen.
Deze klemmen bevestig je aan de panelen. Kabels kan je met https://www.elektrobode.n...elklem-rvs-klein-73-20-01 aan de rails bevestigen. Als je aan weerskanten van de connectoren een klemmetje doet dan blijft het netjes zitten.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:08

JDx

Ben ik ^

Is er ook ergens een rekenvoorbeeld hoeveel je oude panelen nog waard zijn?

Ivm de afbouw saldering, veel meer opwek dan gebruik en opwek in de verkeerde periode en een financiële tegenvaller (zware lekkage dak), zit ik eraan te denken om ze te verkopen.

Een nieuw (plat) dak gaat zo'n 2000-3000 euro kosten, afhankelijk van of ik het ook meteen ga isoleren of niet, dit wil ik betalen vanuit de hypotheek of deels via subsidie voor verduurzaming (dakisolatie).

Maar als dit te ver uit elkaar loopt, dan moet er ergens anders geld vandaan komen.

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

@JDx Vergeet niet dat je "overschot" er ook voor zorgt dat je een groter deel van je verbruik kunt afdekken door eigen productie, en je daar dus voordeliger voor uit bent. En je krijgt altijd minder voor je bestaande set dan hij waard is.
Ik zou bij afbouw saldering juist meer panelen willen om zoveel en zo vaak mogelijk het verbruik met eigen opwek af te kunnen dekken.
Ga voor isolatie met de groen-lening en subsidie en hou je panelen.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:01:
@JDx Vergeet niet dat je "overschot" er ook voor zorgt dat je een groter deel van je verbruik kunt afdekken door eigen productie, en je daar dus voordeliger voor uit bent. En je krijgt altijd minder voor je bestaande set dan hij waard is.
Ik zou bij afbouw saldering juist meer panelen willen om zoveel en zo vaak mogelijk het verbruik met eigen opwek af te kunnen dekken.
Ga voor isolatie met de groen-lening en subsidie en hou je panelen.
Mijn dak zit al vol (kleine woning), mijn plan was ook wel om uit te breiden, maar dan over een paar jaar deze set verkopen en er 8 of met passen en meten 10x400+ op te leggen. Alleen moet het nu allemaal plots.

Heb nu 8x300 = 2400 en er kan niet meer bij (ivm ruimte en omvormer).

Wellicht nog niet eens zo'n slecht idee om nu te verkopen voordat de saldering er echt af is en dan elke maand weer geld opzij voor een nieuwe set in 2025. Komt binnenkort ook nog een 2e airco bij voor boven, die is al betaald, anders ging dat geld nu eerst naar het dak natuurlijk.

In de winter wek ik bijna niets op en in de "zomer" zo'n 2000kWh, maar ik gebruik gewoon bijna geen stroom, als ik de verwarming niet mee reken, gebruik ik ongeveer 2kWh op een dag in de winter. In de zomer gaat er misschien nog 1kWh naar de airco.

Uiteraard zou ik een nieuwe set ook anders plaatsen, niet meer 15 graden op zuid.

[Voor 29% gewijzigd door JDx op 16-03-2023 09:11]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:14
Ik zou me geen grote voorstellingen maken over wat een gebruikte set nog oplevert, zonde om weg te doen alleen omdat je geld nodig hebt.

Gebruik je die airco's ook om mee te verwarmen? Dan kun je dat in elk geval wegsalderen.

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-03 17:51
JDx schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:51:
Is er ook ergens een rekenvoorbeeld hoeveel je oude panelen nog waard zijn?

Ivm de afbouw saldering, veel meer opwek dan gebruik en opwek in de verkeerde periode en een financiële tegenvaller (zware lekkage dak), zit ik eraan te denken om ze te verkopen.
Denk dat er voorlopig geen afbouw van saldering meer plaats zal vinden na de gigantische aardverschuiving in het politieke landschap van Nederland in de eerste kamer waar deze wet op goedkeuring
moet worden afgehamerd.
https://www.eerstekamer.n...afbouw_salderingsregeling
De partijen die de huidige regeling willen voorzetten hebben het nu gelukkig voor het zeggen over deze wet, en deze zijn VOOR het salderen hoe het nu geregeld is. *O* *O* *O* :)F

• JDx

JDx

Ben ik ^

mongkut schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:28:
[...]

Denk niet dat er voorlopig geen afbouw van saldering meer plaats zal vinden na de gigantische aardverschuiving in het politieke landschap van Nederland in de eerste kamer waar deze wet op goedkeuring
moet worden afgehamerd.
De partijen die de huidige regeling willen voorzetten hebben het nu gelukkig voor het zeggen over deze wet, en deze zijn VOOR het salderen hoe het nu geregeld is. *O* *O* *O* :)F
Als ik mijn verwarming in de winter kan laten draaien op zon van de zomer dan hou ik ze wel.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33
mongkut schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:28:
[...]

Denk niet dat er voorlopig geen afbouw van saldering meer plaats zal vinden
Altijd moeilijk om dit soort zinnen te begrijpen. Maar hier staat dus dat je denkt dat er wél afbouw zal plaats vinden. (dubbele ontkenning)
na de gigantische aardverschuiving in het politieke landschap van Nederland in de eerste kamer waar deze wet op goedkeuring
moet worden afgehamerd.
Euhm over die afbouw wordt komende weken al besloten toch. Dus BBB-zege komt dan te laat toch?

overigens ben ik vóór afschaffing, mits er iets goeds voor terug komt.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• de Peer
JDx schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Als ik mijn verwarming in de winter kan laten draaien op zon van de zomer dan hou ik ze wel.
Dat is het idee achter salderen ja.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• mongkut
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Altijd moeilijk om dit soort zinnen te begrijpen. Maar hier staat dus dat je denkt dat er wél afbouw zal plaats vinden. (dubbele ontkenning)

[...]

Euhm over die afbouw wordt komende weken al besloten toch. Dus BBB-zege komt dan te laat toch?

Sorry "niet" haal ik hier weg, maar aan mijn hele betoog had je mijn verhaal wel moeten begrijpen ;)
Dat linkse blok is ook tegen, wat gister een groter verschil heeft opgeleverd met de voorstanders die het een stuk moeilijker zullen krijgen om dit er door heen te drukken.
Overigens waarom ben jij voor de afschaffing van de salderingsregeling?
Aan de hand van deze eerlijke regeling hebben de meeste burgers deze installaties aangeschaft.
Nu gaan ze de regels veranderen met onzin argumenten dat het net het niet meer aankan, wat met deze afschaffing niet beter op wordt.
Zeg dan dat de nieuwe installaties niet meer in aanmerking komen en dat de burger dan hiervan bewust is.

• de Peer
mongkut schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Sorry "niet" haal ik hier weg, maar aan mijn hele betoog had je mijn verhaal wel moeten begrijpen ;)
Dat linkse blok is ook tegen, wat gister een groter verschil heeft opgeleverd met de voorstanders die het een stuk moeilijker zullen krijgen om dit er door heen te drukken.
Ja ben benieuwd of de (huidige) 1e kamer akkoord gaat. dat is nog even spannend.
Overigens waarom ben jij voor de afschaffing van de salderingsregeling?
Aan de hand van deze eerlijke regeling hebben de meeste burgers deze installaties aangeschaft.
Nu gaan ze de regels veranderen met onzin argumenten dat het net het niet meer aankan, wat met deze afschaffing niet beter op wordt.
Zeg dan dat de nieuwe installaties niet meer in aanmerking komen en dat de burger dan hiervan bewust is.
Nou er is al 5 a 6 jaar bekend dat hij afgeschaft zou worden, dus wel een beetje naïef om dan opeens verbaasd te zijn dat de regeling (langzaam) afgebouwd wordt.
Panelen zijn al érg goedkoop, de btw hoeft niet meer betaald te worden en juist door de hogere energieprijzen is het rendement van panelen al hoog.

Daarnaast slaat salderen vanuit milieuoogpunt natuurlijk nergens op. Geeft een verkeerde prikkel. Het net is geen grote batterij die je het hele jaar kunt gebruiken.
Zonder salderen zal men bewuster om gaan met energie. lijkt me prima.

de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Ik ben tegen afschaffing van salderen, vind ik vergelijkbaar met btw. Gaan we ook niet afschaffen.
(edit: daar wordt ook inkomend en uitgaand financieel verrekend)
Waar ik me wel iets bij voor kan stellen is dat er een verschuiving komt naar financieel salderen met wisselende prijzen door het jaar. Maar de (in dat geval R)overheid moet geen belasting gaan heffen over eigen stroom. Salderen is dus ook geen subsidie!!!
Financieel salderen is een stuk eerlijker en duwt mensen ook veel minder naar in principe milieu onvriendelijke accu's.
Zoveel mogelijk verbruik afstemmen op beschikbaarheid lijkt mij optimaal: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• mongkut
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:39:
[...]

Ja ben benieuwd of de (huidige) 1e kamer akkoord gaat. dat is nog even spannend.

[...]

Nou er is al 5 a 6 jaar bekend dat hij afgeschaft zou worden, dus wel een beetje naïef om dan opeens verbaasd te zijn dat de regeling (langzaam) afgebouwd wordt.
Panelen zijn al érg goedkoop, de btw hoeft niet meer betaald te worden en juist door de hogere energieprijzen is het rendement van panelen al hoog.

Daarnaast slaat salderen vanuit milieuoogpunt natuurlijk nergens op. Geeft een verkeerde prikkel. Het net is geen grote batterij die je het hele jaar kunt gebruiken.
Zonder salderen zal men bewuster om gaan met energie. lijkt me prima.
Verbaasd? :?
Was het niet verstandig om het net te vergroten in al die jaren terwijl je zag hoe de aanleg van zonneparken en windmolens een toevlucht nam nadat deze investeerders inzagen dat het een verdienmodel was?
Wat moet je met een investering van 4K op je dak als je avonds thuis komt, en je warmtepomp in de winter draait op stroom wat je niet opwekt overdag laat staan in de avond?
Hoezo is het net geen grote batterij, dat is in mijn ogen dat wel, waarvoor zonnepaneel meer gebruikersopslag mogen betalen.
Waarom slaat salderen vanuit milieuoogpunt in jou beleving natuurlijk nergens op?
Het is toch prima als je iets koopt en daarmee je gebruik daar mee je eigen gebruik mee dekt, wie gaat voor mij en jou bepalen hoeveel energie jij gebruikt, wat is veel en wat is weinig?
@mongkut En wat vind je dan van mijn reactie boven die van jou? De prijzen wisselen echt wel per moment.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik koppel de reactie die ik in een Growatt-aftop-topic geef, ook hier maar even terug. Mijn GoodWe 5kW 3-fasen omvormer kent ook een maximum per MPPT:

Gramser in "Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt"

OhSunnyDay

• mongkut
onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:26:
@mongkut En wat vind je dan van mijn reactie boven die van jou? De prijzen wisselen echt wel per moment.
Is te moeilijk lijkt mij.

waar ik voor ben;

Stel je betaald 0.50 voor een kWh
Je hebt 5000 kWh installatie.
Je hebt 3000 kWh verbruikt en saldeert deze.
Je betaald 5% (bijvoorbeeld) van de kostprijs van je kW contract die je saldeert in de batterij van de netbeheerder = 2.5 cent per kW* 3000 = €75
Van de overgebleven kW krijg je ..% terug van je contract prijs met je energie leverancier.
Dit betekend dat je gebruikte energie van je eigen panelen nog steeds kan gebruiken wat je in de zomer opwekt en gebruikt in de winter voor je zonnepanelen.
Deze regeling geld voor een modaal gezin met een warmtepomp gebruikt tot 7000 kW (bijvoorbeeld).
Hogere installaties boven 7000 kW krijgen een lagere percentage voor de teruglevering aan het net , dit is omdat grotere installaties een grotere belasting op het net zijn en dus meer moeten betalen voor de uitbreiding van ons E-net.

• mongkut
Het is heel simpel..

Als je insteek is je eigen stroom op te wekken wat jezelf jaarlijks verbruikt en daarvoor een installatie aanschaft waar je veel voor betaald én het milieu daarmee ontlast is dat een heel goede zaak punt.
Als je een installatie gaat neerleggen om aan te verdienen (meer opbrengst dan je eigen gebruik) en dus winst mee maakt is dat gewoon een inkomsten bron en hoor je daar (naar Nederlandse denkwijze) een extra belasting/heffing over te betalen wat kan gaan dienen als bijdrage om het (batterij) net te verzwaren.
@mongkut Ik zou dan weer geen afhankelijkheid van installatie grootte willen. Te moeilijk. Doet ook geen recht aan eigen inspanningen om eigen verbruik te maximaliseren.
En ik denk dat de energiebedrijven, zeker op termijn, het prijs verschil tussen solar inkoop en verkoop, niet meer kunnen opbrengen. Teveel verlies.
Vandaar mijn gevoel dat we naar financieel salderen moeten, per maand bijvoorbeeld.
Nu is de infrastructuur er niet om de prijs per kwartier voor financiële saldering te gaan hanteren.

• de Peer
ja. Toen je een PV installatie kocht was al bekend dat de saldering vroeg of laat afgeschaft zou worden. Het werd telkens 1 of 2 jaar uitgesteld en nu lijkt het er dan toch een keer van te komen. Dat is geen verrassing.
Was het niet verstandig om het net te vergroten
Zeker. Daar liep men achter de feiten aan. maar dat staat los van het salderen.
Wat moet je met een investering van 4K op je dak als je avonds thuis komt, en je warmtepomp in de winter draait op stroom wat je niet opwekt overdag laat staan in de avond?
Tsja het is heel simpel. Wat jij wilt kan gewoon niet. Het is donker buiten als jouw warmtepomp draait, dus dan is er geen zonnestroom. Dat wordt nu 'opgelost' met de salderingsregeling. Maar nogmaals: het net is geen batterij dus dat is een papieren oplossing die niet houdbaar is.
Hoezo is het net geen grote batterij, dat is in mijn ogen dat wel, waarvoor zonnepaneel meer gebruikersopslag mogen betalen.
Opslag is nog niet tot nauwelijks mogelijk op grote schaal, laat staan betaalbaar. Het is simpelweg geen batterij.
Waarom slaat salderen vanuit milieuoogpunt in jou beleving natuurlijk nergens op?
Het geeft de verkeerde prikkel. Want jij wilt zonnestroom kunnen gebruiken in de winter terwijl die zonnestroom er niet is. Zonder salderen zal jij naar oplossingen moeten zoeken en extra zuinig stoken in de winter.
Het is toch prima als je iets koopt en daarmee je gebruik daar mee je eigen gebruik mee dekt, wie gaat voor mij en jou bepalen hoeveel energie jij gebruikt, wat is veel en wat is weinig?
Je kunt niet je eigen verbruik afdekken met zonnepanelen. Dat kan alleen op papier. Dat is niet houdbaar omdat het net geen batterij is

Kijk maar eens naar dynamische tarieven om een voorproefje te krijgen. 'overschot' op jaarbasis is slechts administratief.

[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 16-03-2023 13:01]

• de Peer
mongkut schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:57:
Het is heel simpel..

Als je insteek is je eigen stroom op te wekken wat jezelf jaarlijks verbruikt en daarvoor een installatie aanschaft waar je veel voor betaald én het milieu daarmee ontlast is dat een heel goede zaak punt.
Als je een installatie gaat neerleggen om aan te verdienen (meer opbrengst dan je eigen gebruik) en dus winst mee maakt is dat gewoon een inkomsten bron en hoor je daar (naar Nederlandse denkwijze) een extra belasting/heffing over te betalen wat kan gaan dienen als bijdrage om het (batterij) net te verzwaren.
Probeer eens niet 'per jaar' te denken. Maar denk eens op dag- of uurbasis. Denk in beschikbaarheid of afwezigheid van duurzame energie.

Ook jij hebt dan regelmatig 'overschot'. Bijvoorbeeld in de zomer en als je niet thuis bent. Daar krijg jij dan een (relatief lage) terugleververgoeding voor in het nieuwe stelsel straks zonder salderen. Met dat terugleveren belast je het net, dus mag jij ook leuk meebetalen aan die batterijen (mits dat duurzaam zou kunnen, vooralsnog niet het geval).

En in de winter heb jij een tekort want jij hebt dan geen duurzame energie, dus mag je de portemonnee trekken of minder stoken.

Dat is denken vanuit milieu-oogpunt.

• mongkut
onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:58:
@mongkut Ik zou dan weer geen afhankelijkheid van installatie grootte willen. Te moeilijk. Doet ook geen recht aan eigen inspanningen om eigen verbruik te maximaliseren.
En ik denk dat de energiebedrijven, zeker op termijn, het prijs verschil tussen solar inkoop en verkoop, niet meer kunnen opbrengen. Teveel verlies.
Vandaar mijn gevoel dat we naar financieel salderen moeten, per maand bijvoorbeeld.
Nu is de infrastructuur er niet om de prijs per kwartier voor financiële saldering te gaan hanteren.
Per maand |:(
Ik ben blij dat ik mijn teveel opgewekte in de zomer kan gebruiken in de winter.
Wat jij voorstelt zal de energie consumptie alleen maar meer aanjagen.
De airco's verkopen zullen explosief toenemen en de Airco's zullen draaien als de mensen niet thuis zijn in de zomer om daar weer aan te verdienen met negatieve prijzen zo als afgelopen zomer al meerdere dagen gebeurd is.
Wat energiebedrijven wel en niet kunnen zal mij een worst wezen, de netbeheerders zijn het belangrijkste in dit hele plaatje.
Wie het net het meest belast (toevoer & afvoer) moet het meest betalen.

• de Peer
mongkut schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Per maand |:(
Ik ben blij dat ik mijn teveel opgewekte in de zomer kan gebruiken in de winter.
Ja dat snap ik, maar dat is nu juist totaaaal niet duurzaam. We kunnen niet toveren he. Je kunt die zonnestroom van jou niet in de tijdmachine 6 maanden vooruit sturen.

• de Peer
[...]

precies, dan zijn we het daar in ieder geval over eens. Je moet alleen niet denken dat jij daarbij op 0 uit komt. Jij belast namelijk het net flink in zowel de zomer als de winter. Dat kun je niet tegen elkaar wegstrepen.

• mongkut
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Ja dat snap ik, maar dat is nu juist totaaaal niet duurzaam. We kunnen niet toveren he. Je kunt die zonnestroom van jou niet in de tijdmachine 6 maanden vooruit sturen.
weet jij wel wat het woord duurzaam inhoud?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
mongkut schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:17:
[...]

weet jij wel wat het woord duurzaam inhoud?
Dat denk ik wel, maar jullie praten langs elkaar heen :+

OhSunnyDay

• mongkut
[quote]de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:01:
[...]

ja. Toen je een PV installatie kocht was al bekend dat de saldering vroeg of laat afgeschaft zou worden. Het werd telkens 1 of 2 jaar uitgesteld en nu lijkt het er dan toch een keer van te komen. Dat is geen verrassing.

Waar kon ik dat zien, de verkoper heeft niks verteld, stond geen sticker op ,zat geen formulier bij

Tsja het is heel simpel. Wat jij wilt kan gewoon niet. Het is donker buiten als jouw warmtepomp draait, dus dan is er geen zonnestroom. Dat wordt nu 'opgelost' met de salderingsregeling. Maar nogmaals: het net is geen batterij dus dat is een papieren oplossing die niet houdbaar is.

Het kon toch al tientallen jaren, dus nu toch ook?

Opslag is nog niet tot nauwelijks mogelijk op grote schaal, laat staan betaalbaar. Het is simpelweg geen batterij.

dat is het nu toch wel?

Het geeft de verkeerde prikkel. Want jij wilt zonnestroom kunnen gebruiken in de winter terwijl die zonnestroom er niet is. Zonder salderen zal jij naar oplossingen moeten zoeken en extra zuinig stoken in de winter.

Daarvoor heb ik toch mijn installatie aangeschaft van mijn zuurverdiende centjes, ik ga het niet op dak leggen om mijn dakconstructie te verzwaren of met als hoofdredenen voor het milieu.

Je kunt niet je eigen verbruik afdekken met zonnepanelen. Dat kan alleen op papier. Dat is niet houdbaar omdat het net geen batterij is.

Herhaling

Kijk maar eens naar dynamische tarieven om een voorproefje te krijgen. 'overschot' op jaarbasis is slechts administratief.

Waardeloos systeem waar ik niet van wist toen ik mijn installatie aankocht en zeker zal niemand 4k hebben neergelegd als men dit wist.

• mongkut
onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:58:
\
je wilt toch verdienen waarvoor deze regeling niet voor bedoeld was, dan betaal je toch daar belasting over lijkt mij?

• de Peer
mongkut schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:36:
[quote]de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Waar kon ik dat zien, de verkoper heeft niks verteld, stond geen sticker op ,zat geen formulier bij
Je dient ook zelf onderzoek te doen als je een investering doet. Zoals gezegd in 2017/2018 ging de discussie ook al continu over de afschaffing van de salderingsregeling in 2020. maar dat werd telkens een jaar uitgesteld.
Het kon toch al tientallen jaren, dus nu toch ook?
Het is niet houdbaar, dat is het punt. Het is namelijk eigenlijk vals spelen. Op kleine schaal gaat dat nog wel goed, want er waren maar weinig zonnepanelen. Maar nu de zonnepanelenmarkt volwassen is en we veel panelen hebben, kan dit niet door blijven gaan. Bovendien lijken de niet-bezitters van zonnepanelen nu meer te moeten gaan betalen, wat misschien ook niet helemaal fair is.
dat is het nu toch wel?
Nee. Dat jij denkt dat het batterij is, maakt het nog geen batterij.
Daarvoor heb ik toch mijn installatie aangeschaft van mijn zuurverdiende centjes, ik ga het niet op dak leggen om mijn dakconstructie te verzwaren of met als hoofdredenen voor het milieu.
Dan had je je misschien beter moeten informeren vooraf. aan investeringen zitten altijd risico's.
Maargoed er komt waarschijnlijk afbouw van salderingsregeling he, dus je verdient je centjes echt wel op tijd terug. geen zorgen.
Herhaling
Inderdaad, maar het kwartje lijkt nog niet te willen vallen.
Waardeloos systeem waar ik niet van wist toen ik mijn installatie aankocht en zeker zal niemand 4k hebben neergelegd als men dit wist.
Jawel hoor. Je kunt je centjes prima terug verdienen. Maar er zal wel een transitie gaan plaats vinden naar een nieuwe manier van stroom afrekenen. zo slecht is het allemaal niet. en het biedt ook weer kansen. En sowieso goed voor het milieu/duurzaamheid/bewustzijn

• mongkut
De volgende wijzigingen in de regelgeving rondom het salderen hebben plaatsgevonden.

De salderingsgrens is verlegd van 3000 kWh naar 5000 kWh per jaar (amendement Samsom).
De energieleverancier is verplicht 5000 kWh te salderen tot een maximum van het eigen gebruik.
Per 1 juli 2013 is de grens van 5000 kWh vervallen en kan onbeperkt gesaldeerd worden, waarbij per consument een maximum geldt zo hoog als het eigen verbruik.
Het begon uit de hand te lopen na 2013 toen de burgers/investeerders een verdien model er in zagen.
het gemiddeld gebruik van een gezin is 2500 kW (de overheid denkt met het prijsplafond 2900kW).
Om je totale verbruik van jezelf te dekken is de salderingsregeling eigenlijk bedoeld, als je nu het salderen gewoon op bv 2900 kW zet en daarboven een hele kleine (voor mijn part een dynamisch tarief) vergoeding voor de meer opgewekte kW.

@de Peer
Batterij?, ja.
Simpel wat ik er zomers in stop haal ik er in de winter weer uit (dat het niet dezelfde elektronen zijn, zal mij een worst wezen) en als je het op zo'n uitleg nog steeds niet ziet is toch jou probleem, niet de mijne.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-03 11:15
Het plaatsen van zonnepanelen gaat hard door.
Het probleem daarvan is dat we straks veel te veel stroom op het net hebben op piekmomenten.
Het afvoeren van dat overschot kost geld en eigenlijk zouden we op zulke momenten bijvoorbeeld 19 cent moeten betalen om terug te kunnen leveren.
Dat de overheid niet wil dat men moet betalen hiervoor (minimaal 0 cent terugleververgoeding) is geen houdbaar standpunt, dan wordt het via een andere manier doorberekend.

Check ook vooral deze expert "podcast" (ook op spotify)

Ik zeg salderen eraf en subsidie op accu's, die ontlasten het net en daar hebben we wat aan.
Gisteren heb ik op de solarbeurs dit gevraagd aan een expert (netbeheer) en die gaf aan dat accu's bij particulieren inderdaad helpen te ontlasten (peakshaving).

En dat terugverdienen van de PV investering blijft overeind, die installatie gaat veel langer mee dan de TVT of die nou 5, 7 of 9 jaar is.

[Voor 11% gewijzigd door Gman op 16-03-2023 14:10]

[...] Per maand |:(
Wat jij voorstelt zal de energie consumptie alleen maar meer aanjagen.
De airco's verkopen zullen explosief toenemen en de Airco's zullen draaien als de mensen niet thuis zijn in de zomer om daar weer aan te verdienen met negatieve prijzen zo als afgelopen zomer al meerdere dagen gebeurd is.

Wat energiebedrijven wel en niet kunnen zal mij een worst wezen, de netbeheerders zijn het belangrijkste in dit hele plaatje.

Verbruik aanjagen? Nee hoor. Misschien meer comfort op een hete dag met het zelfde apparaat waar je in de winter zuinig mee kan verwarmen.

Niet (teveel) alleen naar jezelf kijken. Er is een wereld daar buiten, daar moet je het samen mee doen.

Op piek momenten kan particuliere zonne-energie een net belasting zijn. En op andere momenten met minder opbrengst ontlast het het net nog steeds. Ook afhankelijk van de omgeving. Dus toevoer belasten? Nee, net als internet verkeer, de afnemer betaald daar voor.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Laten we hier weer terug gaan naar PV. Voor de discussie over het wel/niet afschaffen van salderen zijn andere topics

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:05

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

knip, zie hierboven

[Voor 94% gewijzigd door teacher op 16-03-2023 15:41]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:14
mongkut schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:03:
De volgende wijzigingen in de regelgeving rondom het salderen hebben plaatsgevonden.

De salderingsgrens is verlegd van 3000 kWh naar 5000 kWh per jaar (amendement Samsom).
De energieleverancier is verplicht 5000 kWh te salderen tot een maximum van het eigen gebruik.
Per 1 juli 2013 is de grens van 5000 kWh vervallen en kan onbeperkt gesaldeerd worden, waarbij per consument een maximum geldt zo hoog als het eigen verbruik.
Het begon uit de hand te lopen na 2013 toen de burgers/investeerders een verdien model er in zagen.
het gemiddeld gebruik van een gezin is 2500 kW (de overheid denkt met het prijsplafond 2900kW).
Om je totale verbruik van jezelf te dekken is de salderingsregeling eigenlijk bedoeld, als je nu het salderen gewoon op bv 2900 kW zet en daarboven een hele kleine (voor mijn part een dynamisch tarief) vergoeding voor de meer opgewekte kW.

@de Peer
Batterij?, ja.
Simpel wat ik er zomers in stop haal ik er in de winter weer uit (dat het niet dezelfde elektronen zijn, zal mij een worst wezen) en als je het op zo'n uitleg nog steeds niet ziet is toch jou probleem, niet de mijne.
Je zou het nu inderdaad als een “batterij” kunnen zien, dit neemt niet weg dat in de winter de gascentrwles gewoon staan te fakkelen (niet zo duurzaam dus).

Ik denk dat de Peer dat wil zeggen.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:22
Gman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:06:
Het plaatsen van zonnepanelen gaat hard door.
Het probleem daarvan is dat we straks veel te veel stroom op het net hebben op piekmomenten.
Het afvoeren van dat overschot kost geld en eigenlijk zouden we op zulke momenten bijvoorbeeld 19 cent moeten betalen om terug te kunnen leveren.
Dat de overheid niet wil dat men moet betalen hiervoor (minimaal 0 cent terugleververgoeding) is geen houdbaar standpunt, dan wordt het via een andere manier doorberekend.

Check ook vooral deze expert "podcast" (ook op spotify)
[YouTube: Gaan we als particulier, ondanks zonnepanelen, steeds meer betalen voor energie?]

Ik zeg salderen eraf en subsidie op accu's, die ontlasten het net en daar hebben we wat aan.
Gisteren heb ik op de solarbeurs dit gevraagd aan een expert (netbeheer) en die gaf aan dat accu's bij particulieren inderdaad helpen te ontlasten (peakshaving).

En dat terugverdienen van de PV investering blijft overeind, die installatie gaat veel langer mee dan de TVT of die nou 5, 7 of 9 jaar is.
Hoe had de netbeheerder dat gedacht met de thuis accu? De mijne is gisteren van 52% om half negen naar 100% om half 11 gegaan, en dan is het nog maar net half maart. Nog voor de piek opbrengst begon mijn omvormer al maximaal terug aan het net te leveren.
Dan zou de boel al op afstand gestuurd moeten worden, alleen laden als het aanbod maximaal is, maar dan moet je wel zeker weten dat je accu ook echt vol komt voor de nacht.
@ErnstvV Je kunt ook zelf iets fabrieken met domotica die rekening houdt met de weersverwachting.
Of grofweg met een schakelklok. Als je dat, nogmaals met domotica, regelt, kan je rekening houden met de tijden van zonneschijn in het seizoen. Of je stelt die klok zelf 2 tot 12 keer per jaar bij. Groffer, maar werkt ook.

Wat heel behulpzaam voor het netbeheer zou zijn; als je, na inleren van je systeem, de accu bij relatief hoge netspanning geladen wordt, en eventueel rekening houdt met de netfrequentie.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:22
onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:08:
@ErnstvV Je kunt ook zelf iets fabrieken met domotica die rekening houdt met de weersverwachting.
Of grofweg met een schakelklok. Als je dat, nogmaals met domotica, regelt, kan je rekening houden met de tijden van zonneschijn in het seizoen. Of je stelt die klok zelf 2 tot 12 keer per jaar bij. Groffer, maar werkt ook.

Wat heel behulpzaam voor het netbeheer zou zijn; als je, na inleren van je systeem, de accu bij relatief hoge netspanning geladen wordt, en eventueel rekening houdt met de netfrequentie.
Dat is natuurlijk allemaal mogelijk, maar zijn normaal geen parameters die je dynamisch aan past in je installatie. En dan heb je nog steeds dat je op piek momenten of nog gedeeltelijke terug levert omdat je de stroom naar de accus beperkt, of je na 1,5 uur je accus vol hebt en dan alsnog terug gaat leveren. Die van mij waren deze week met 6000W aan het laden, dan zijn ze zo vol.
Zeker in de zomer als de zon lang schijnt gebruik je 's avonds ook niet volop uit de accus dus valt het minder te laden. Een optie zou nog zijn om 's nachts vanuit de accus terug te leveren, maar dan is het natuurlijk jammer als je overdag niet echt laden kan omdat het een keer niet zonnig is. En dan zijn de accus ook zo leeg.
@ErnstvV Dus niet laden met 6kW. Maar goed geregeld naar de omstandigheden.
Bijvoorbeeld:
Of goed verdeeld over de dag als jouw netspanning ruim binnen spec is.
Of wachten tot de spanning buiten spec gaat en dan zoveel trekken dat het weer binnen spec is, en dan als het verder niet meer te verwachten is, goed door laden verdeelt over de laatste zon.

Maar dit hoort allemaal meer in: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

• RobWest
ErnstvV schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Dat is natuurlijk allemaal mogelijk, maar zijn normaal geen parameters die je dynamisch aan past in je installatie. En dan heb je nog steeds dat je op piek momenten of nog gedeeltelijke terug levert omdat je de stroom naar de accus beperkt, of je na 1,5 uur je accus vol hebt en dan alsnog terug gaat leveren. Die van mij waren deze week met 6000W aan het laden, dan zijn ze zo vol.
Zeker in de zomer als de zon lang schijnt gebruik je 's avonds ook niet volop uit de accus dus valt het minder te laden. Een optie zou nog zijn om 's nachts vanuit de accus terug te leveren, maar dan is het natuurlijk jammer als je overdag niet echt laden kan omdat het een keer niet zonnig is. En dan zijn de accus ook zo leeg.
Of je neemt nog meer accu's. Je neemt een Tibber-ano. En een SAP.
Dan je accu's volproppen met je PV en goedkope stroom stroom van Tibber.
En dan je accu's leeg trekken als de prijs hoog is.

PVOutput

• DNAxtreme
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-03 19:40
Hoi, ik heb een vraag. Graag wil ik op de camping een paar zonnepanelen en een batterij gaan gebruiken. Daar heb ik momenteel 6 ampere stroom en kan dus maximaal 1300w gebruiken. Aansluiten etc. zal geen probleem zijn maar mijn vraag is, hoe sluit ik de omvormer aan op de 6A voeding? Ik zou niet willen dat de stop er continu uitklapt. Ik wil de batterij door de weeks laten laden door de panelen of op vrijdag met de 6A indien niet vol genoeg. Sluit ik dan de omvormer niet aan op de grid en koop ik een lader voor de batterij? Of kan ik de stroom uit de grid begrenzen? batterij zal tussen 5/10kw worden. Het doel is o.a. meer wattage kunnen verbruiken. Bedankt

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:03
Je zou dan de stroom naar het net moeten meten en de omvormer dynamisch begrenzen als deze te hoog dreigt te worden. Neem tenminste aan dat je meer dan 1380W aan output hebt, anders is het sowieso geen issue natuurlijk.
@DNAxtreme Eigen topic graag, met meer info; o.a., bemeterde aansluiting? Teruglever vergoeding?

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:51

JME

zeg maar Jamie

Hier ligt nu 5 jaar een oost/west opstelling van in totaal 4845Wp op een GoodWe GW3600D-NS omvormer. Van de omvormer op zolder loopt ruim 20 meter 4mm2 kabel naar de meterkast, waar een kastje met een 16A PV-automaat is bijgeplaatst naast de ouderwetse stoppenkast. De maximale opbrengst topt een paar keer per jaar heel iets af. De 16A PV-automaat is er nog nooit uit geklapt.

Nu gaat de stoppenkast worden vervangen door een moderne variant. De installateur adviseert om met het oog op de toekomst (meer Wp en/of EV) nu alvast 2 wijzigingen door te voeren:
1. Een 3 fasen kast ophangen op de huidige 1x35A enkelfase aansluiting
2. De omvormer aansluiten op een zwaardere 20A PV-automaat

Ik heb er zelf onvoldoende verstand van om hierover mee te denken en - belangrijker - ik vertrouw mijn installateur volkomen. Toch heb ik graag een stukje onafhankelijke bevestiging. Vooral omdat ik mijn PV-installateur van destijds ook volledig vertrouw, en de huidige installateur toch zijn wenkbrauwen optrok toen hij zag dat de 16A PV-automaat niet op de aardlekschakelaar zat (of zoiets). Dan ga ik liever toch nog maar eens extra rondvragen voordat de boel er straks weer voor tig jaar in hangt. Wat denken jullie van bovenstaande adviezen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
JME schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:43:
Hier ligt nu 5 jaar een oost/west opstelling van in totaal 4845Wp op een GoodWe GW3600D-NS omvormer. Van de omvormer op zolder loopt ruim 20 meter 4mm2 kabel naar de meterkast, waar een kastje met een 16A PV-automaat is bijgeplaatst naast de ouderwetse stoppenkast. De maximale opbrengst topt een paar keer per jaar heel iets af. De 16A PV-automaat is er nog nooit uit geklapt.

Nu gaat de stoppenkast worden vervangen door een moderne variant. De installateur adviseert om met het oog op de toekomst (meer Wp en/of EV) nu alvast 2 wijzigingen door te voeren:

Ik heb er zelf onvoldoende verstand van om hierover mee te denken en - belangrijker - ik vertrouw mijn installateur volkomen. Toch heb ik graag een stukje onafhankelijke bevestiging. Vooral omdat ik mijn PV-installateur van destijds ook volledig vertrouw, en de huidige installateur toch zijn wenkbrauwen optrok toen hij zag dat de 16A PV-automaat niet op de aardlekschakelaar zat (of zoiets). Dan ga ik liever toch nog maar eens extra rondvragen voordat de boel er straks weer voor tig jaar in hangt. Wat denken jullie van bovenstaande adviezen?
Correct advies.
Als je omvormer 3600W is, dan is dat net 16A. Je hebt niks van reserve.
Voor mijn omvormer van 4000W is de voorgeschreven zekering zelfs 25A. (en was eerste geinstalleerd met 20A, en die klapte er wel uit).
En ja, die moet achter een aardlekschakelaar.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik heb na 2e keer overleg ook mijn meterkast alvast 3 fase future proof laten ombouwen, mocht ik in de toekomst elektrisch gaan koken of een EV gaan opladen dan hoef ik enkel vooraf de netbeheerder te laten komen voor de daadwerkelijk ombouw en meter vervanging. Dit koste mij uiteindelijk 300 ex btw. ik hoef momenteel niets te doen, alles werkt naar behoren maar de elektricien hoeft niet meer te komen voor de Stedin / netbeheerder ombouw.

Het is een keuze, als je het later doet wordt het enkel duurder, Stedin vraagt tegenwoordig al bijna 400 euro voor de ombouw, dit was enkele jaren (2 of 3 geleden) maar 150/180 euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Tommie12 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Correct advies.
Voor mijn omvormer van 4000W is de voorgeschreven zekering zelfs 25A. (en was eerste geinstalleerd met 20A, en die klapte er wel uit).
Mijn GW3600D-NS zit ook achter een aardlekschakelaar, mijn 840wp setje straks ook. Zal wel geen randvoorwaarde zijn maar zo zat het er van de bouw al in met een 1200wp setje.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank voor alle snelle reacties, mijn vertrouwen is bevestigd!
Hoeveel watt mag er eigenlijk op die ruim 20 meter 4mm2?

[Voor 32% gewijzigd door JME op 17-03-2023 09:57]

• Tommie12
  • Nu online
JME schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:56:
Dank voor alle snelle reacties, mijn vertrouwen is bevestigd!
Hoeveel watt mag er eigenlijk op die ruim 20 meter 4mm2?
Cijfers voor België:
4mm2, daar mag 25A door.

Dus monofase wordt dat 5.750W
Driefase 400V+N: 17 kW
Driefase 230V: 10 kW

• Maxwp
  • Laatst online: 09:32

geen aardlek?? dat zal toch wel een fout zijn.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik begreep het niet helemaal, vandaar ook de toevoeging “of zoiets” ;)
Kwam er volgens mij op neer dat mijn oude stoppenkast slechts twee groepen op de aardlek heeft zitten en dat aan de buitenkant niet te zien is of de PV-groep daar intern bij op aangesloten zit. Opnieuw: of zoiets ;)
Anyway, het wordt binnenkort sowieso opgelost.

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-03 14:31
Wij willen PV panelen maar twijfelen of we onze dakbedekking moeten laten vervangen. We hebben een licht hellend bitumen zolderdak. Wegens lekkage bij de dakdoorvoer is deze eind vorig jaar opnieuw ingebrand. De bekleding ligt erop sinds de bouw in 1997 en is dus bijna 26 jaar oud. Ik lees dat de dakbedekking gemiddeld 30 jaar mee gaat. We hoopten dit samen met onze buren (tweekapper) opnieuw te laten bekleden, maar die hebben dit afgeslagen ('het ziet er prima uit') en hebben sinds vorige week panelen liggen.

We twijfelen nu of het wel of niet raadzaam is de dakbedekking te laten vervangen. Het feit dat we niet samen de bedekking vervangen doet me afvragen of het aan onze kant vervangen juist niet meer kans op lekkage oplevert omdat er slechts een helft opnieuw wordt bekleed. Wat zouden jullie doen? Is het plaatsen van panelen (met het FlatFix Fusion systeem) zwaar voor de dakbedekking ?

• markvanhoof
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-03 10:18
coazter schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:07:
Wij willen PV panelen maar twijfelen of we onze dakbedekking moeten laten vervangen. We hebben een licht hellend bitumen zolderdak. Wegens lekkage bij de dakdoorvoer is deze eind vorig jaar opnieuw ingebrand. De bekleding ligt erop sinds de bouw in 1997 en is dus bijna 26 jaar oud. Ik lees dat de dakbedekking gemiddeld 30 jaar mee gaat. We hoopten dit samen met onze buren (tweekapper) opnieuw te laten bekleden, maar die hebben dit afgeslagen ('het ziet er prima uit') en hebben sinds vorige week panelen liggen.

We twijfelen nu of het wel of niet raadzaam is de dakbedekking te laten vervangen. Het feit dat we niet samen de bedekking vervangen doet me afvragen of het aan onze kant vervangen juist niet meer kans op lekkage oplevert omdat er slechts een helft opnieuw wordt bekleed. Wat zouden jullie doen? Is het plaatsen van panelen (met het FlatFix Fusion systeem) zwaar voor de dakbedekking ?
Je dakbedekking laten vervangen of laten overlagen tot je buren. Je kunt er dan weer jaren tegen. Als je over enkele jaren je panelen er af moet laten halen en weer opnieuw moet laten installeren gaat je zeer veel extra kosten.

• RobWest
coazter schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:07:

Ik kreeg van mijn dakdekker te horen dat het niet uitmaakt of de buren wel of niet meedoen als het bitumen van mijn schuurtje vervangen word. Als ze niet meedoen dan leggen ze het een halve meter over hun helft heen. Dus als jouw kant vervangen is, dan gaat dat niet meer lekken.
Voor de dakbedekking zelf is niet zwaar, hoogste voor de constructie zelf. Maar ik denk/gok dat dat wel mee valt als het (pas) 26 jaar oud is.

Als het dak later toch vervangen moet worden dan moet je je afvragen hoeveel moeite/geld dat gaat kosten.
Is het heel simpel om de panelen er even af te halen, dak te vervangen en weer terug te leggen?

PVOutput

@coazter Het garage dak van mijn ouders is wel eens gerepareerd op de rand van een lichtkoepel, maar het is pas na zeker >45 jaar vervangen. Bitumen met lei-slag. Het lag er al op toen we er kwamen wonen, dus hoe lang het er heeft gelegen weten we niet. Bouwjaar meen ik 1953... Ik denk dus zelfs pas na 70 jaar...

Leg je panelen gewoon neer, maar vergeet de rubber matjes niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-03 20:05
@DNAxtreme Loop even binnen bij een watersportwinkel, bv Dekker Watersport. Bijna iedere Victron omvormer kun je instellen op max invoer vanuit net.

[Voor 4% gewijzigd door AquaPlanning op 17-03-2023 19:43]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce in bestelling, zeilboot die ik te weinig gebruik.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-03 21:35
onetime schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:10:
@coazter

Leg je panelen gewoon neer, maar vergeet de rubber matjes niet.
Eh, rubber matjes??
Heb zelf een bitumen dak uit 1995 en heb het wel eerst laten overdekken. Ik moet even gaan kijken maar kan mij niet van rubber herinneren onder de panelen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-03 23:03
[...]

Correct advies.
Toch wel vreemd dat een 20A eruit klapt op een 4000w omvormer. 20A zou tot 4600watt moeten kunnen gaan (zelfs nog meer omdat er ook nog een marge op zit).

• DNAxtreme
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-03 19:40
AquaPlanning schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:42:
@DNAxtreme Loop even binnen bij een watersportwinkel, bv Dekker Watersport. Bijna iedere Victron omvormer kun je instellen op max invoer vanuit net.
Oh echt? Hoe stel je zoiets in? Dmv een app? Zijn er meer merken die dit kunnen? Bedankt voor je reactie.

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03 19:06
Rsport40 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:15:
Toch wel vreemd dat een 20A eruit klapt op een 4000w omvormer.
Er is hier afgelopen woensdag al ruim 4100 Watt (17,3A AC) over een B16 (Eaton) gesjeesd. (staat op de nominatie om vervangen te worden door een B20)
Misschien een defecte automaat?

Omvormer: Goodwe GW4200T-DS

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:48
LooneyTunes schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 01:06:
[...]

Er is hier afgelopen woensdag al ruim 4100 Watt (17,3A AC) over een B16 (Eaton) gesjeesd. (staat op de nominatie om vervangen te worden door een B20)
Misschien een defecte automaat?

[Afbeelding]
Omvormer: Goodwe GW4200T-DS
Dit zijn hele korte piekjes, met een geringe overstroom. Dat zal een B16 automaat niet doen afschakelen.
Bij dit soort overstromen (<10%) zal dat pas na langere tijd gebeuren. Denk aan een uur of meerdere uren.

• Tommie12
  • Nu online
Rsport40 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:15:
[...]

Toch wel vreemd dat een 20A eruit klapt op een 4000w omvormer. 20A zou tot 4600watt moeten kunnen gaan (zelfs nog meer omdat er ook nog een marge op zit).
De installateur verklaarde dat door reactief vermogen, en mogelijk een zekering die aan de onderkant van de toleranties zat.

• Skynett
  • Laatst online: 10:47
Kijk even in de (installatie)handleiding van je omvormer, bij mijn Goodwe dns omvormer werd gesteld dat de zekering met 25% overgedimensioneerd moest worden (en ook dat een 30mA aardlek voldoende is). Met alle panelen op zuid levert mijn omvormer in de praktijk ook gewoon 10% meer vermogen (gemeten met een separate Homewizard meter van Eastron) dus dat advies komt niet helemaal uit de lucht vallen. En ook het advies van de aardlek heb ik overgenomen en dat samen gecombineerd in een aardlekautomaat en dat gaat hier allemaal gewoon goed.

[Voor 6% gewijzigd door Skynett op 18-03-2023 08:07]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03 19:06
dennisfr schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 07:15:
Dit zijn hele korte piekjes, met een geringe overstroom. Dat zal een B16 automaat niet doen afschakelen.
Daarom is/was het ook raar dat een 20A automaat er uit klapte bij een 4K omvormer bij @Tommie12.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:36
dennisfr schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 07:15:
Bij dit soort overstromen (<10%) zal dat pas na langere tijd gebeuren. Denk aan een uur of meerdere uren.
En vergeet niet dat in veel wijken de spanning op die momenten al rond de 245V ligt. Dan is de stroom ook automatisch al weer een stuk lager.
Toch zou ik een 4.2 kW omvormer ook altijd op een 20A automaat zetten, al was het alleen maar om (lange termijn) thermische slijtage te voorkomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Correct advies.
En @JME

Er is prima reserve met een 16A automaat en 3600watt. Dit is gewoon op (eigenlijk 80watt onder) de grens en die grens is niet "gevaarlijk" of "geen reserve" ofzo. Die automaten hebben by design reserve en klappen niet bij 16,1A direct ofzo.

Het moet wel achter een aardlek zitten uiteraard.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Maxwp
  • Laatst online: 09:32
RobWest schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:34:
[...]

Ik kreeg van mijn dakdekker te horen dat het niet uitmaakt of de buren wel of niet meedoen als het bitumen van mijn schuurtje vervangen word. Als ze niet meedoen dan leggen ze het een halve meter over hun helft heen. Dus als jouw kant vervangen is, dan gaat dat niet meer lekken.
Voor de dakbedekking zelf is niet zwaar, hoogste voor de constructie zelf. Maar ik denk/gok dat dat wel mee valt als het (pas) 26 jaar oud is.

Als het dak later toch vervangen moet worden dan moet je je afvragen hoeveel moeite/geld dat gaat kosten.
Is het heel simpel om de panelen er even af te halen, dak te vervangen en weer terug te leggen?
niet zo fijn dan installer ik een plat dak installatie en liggen ze aan de rand een cm scheef omdat daar de bitumen van de buren op mijn dak overlapt voor een halve meter

• Tommie12
  • Nu online
JvS schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:46:
[...]

En @JME

Er is prima reserve met een 16A automaat en 3600watt. Dit is gewoon op (eigenlijk 80watt onder) de grens en die grens is niet "gevaarlijk" of "geen reserve" ofzo. Die automaten hebben by design reserve en klappen niet bij 16,1A direct ofzo.

Het moet wel achter een aardlek zitten uiteraard.
Wel, laat me het verhaal even compleet maken.

Eerste PV installatie van 4560 Wp op een omvormer van SMA van 4 kW.
Installateur zekert af met 20 A en gebruikt kabels van 2,5 mm2 tussen hoofdkast en omvormer (stukje van pakweg 1,5 m).
Paar weken later begint de zekering er uit te gaan op momenten dat de omvormer 4kW levert. Toen in de handleiding gekeken, en daar stond duidelijk : afzekeren met 25A.
Installateur heeft toen 25A zekering gezet (ken de karakteristiek niet meer), en de kabel niet vervangen (moet dan eigenlijk 4 mm2 zijn).

Vorig jaar 2de Pv installatie laten zetten, en ombouw naar 3f en dus keuring.
Deze electricien zag dat de kabel te dun was, en met de ombouw plaatst hij een nieuwe tragere 20A automaat omdat hij de kabel noet wou vervangen.
Dit is gebeurd in augustus, en deze zekering is er nog niet uit gegaan.
Ik heb die man verteld wat er vroeger gebeurde, en hij vermoedt dat het lag aan de karakteristiek, of een onvoldoende vast gedraaid contact.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik geloof direct dat jij issues hebt gehad. Overigens niet omdat de automaat de stroomsterkte van je omvormer niet aan kon (ondanks dat de handleiding zegt dat het met 25A moet worden aangesloten, wat me erg verbaast). Een sunnyboy 4.0 komt bij normale netvoltages nooit boven de 18,2A uit (220V). Zelfs bij de laagste mogelijke spanning in Nederland (207V, komt nooit voor, zeker niet als veel panelen leveren) kom je niet eens boven 19,5A uit. Ik denk dat er iets anders aan de hand was dan "verkeerde maat automaat".

Stellen "een 16A zekering biedt geen enkele reserve met een 3,6kW omvormer" zorgt er onterecht voor dat iemand denkt dat zijn installatie mogelijk niet ok is. En dat is-ie wel qua grootte van de omvormer en zekeringswaarde van de automaat.

Probeer je eigen issues niet om te zetten in algemeenheden die niet helemaal kloppen is mijn punt :).

[Voor 53% gewijzigd door JvS op 18-03-2023 12:15]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +12Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-03 21:43
nMad schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:45:
[...]

@onetime

[Afbeelding]

Zelf geïnstalleerd.

Heb de onderste en middelste gording gepakt voor bevestigen van de rails. Achteraf toch beter de onderste en bovenste kunnen pakken..
Oude situatie:

Nieuwe situatie:

Was wel even wat werk om alles eraf te halen, rails te verplaatsen en weer te monteren. Maar ligt zo veel beter en mooier! Bovenkant 15 cm oversteek en onderkant 45 cm. Rails ligt op 120 cm van elkaar.

Bedankt voor jullie reacties :)

[Voor 5% gewijzigd door nMad op 18-03-2023 14:00]

PV: 10,4 kWp | WP: Daikin FVXM35A + FTXM25R | EV: Tesla M3 LR

• D.deJong
  • Laatst online: 05:21
Maxwp schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:57:
[...]

niet zo fijn dan installer ik een plat dak installatie en liggen ze aan de rand een cm scheef omdat daar de bitumen van de buren op mijn dak overlapt voor een halve meter
Sarcasme, mag ik hopen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Wel, laat me het verhaal even compleet maken.

Eerste PV installatie van 4560 Wp op een omvormer van SMA van 4 kW.
Installateur zekert af met 20 A en gebruikt kabels van 2,5 mm2 tussen hoofdkast en omvormer (stukje van pakweg 1,5 m).
Paar weken later begint de zekering er uit te gaan op momenten dat de omvormer 4kW levert. Toen in de handleiding gekeken, en daar stond duidelijk : afzekeren met 25A.
Installateur heeft toen 25A zekering gezet (ken de karakteristiek niet meer), en de kabel niet vervangen (moet dan eigenlijk 4 mm2 zijn).

Vorig jaar 2de Pv installatie laten zetten, en ombouw naar 3f en dus keuring.
Deze electricien zag dat de kabel te dun was, en met de ombouw plaatst hij een nieuwe tragere 20A automaat omdat hij de kabel noet wou vervangen.
Dit is gebeurd in augustus, en deze zekering is er nog niet uit gegaan.
Ik heb die man verteld wat er vroeger gebeurde, en hij vermoedt dat het lag aan de karakteristiek, of een onvoldoende vast gedraaid contact.
Waarschijnlijkste lijkt me een slecht contact. Als de ader geen goed contact maakt met installatieautomaat krijg je ook extra warmteontwikkeling. Dan heb ik liever 16A die mij tijdig waarschuwt dan een 25A.
edwin2021 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:07:
[...] Eh, rubber matjes??
Heb zelf een bitumen dak uit 1995 en heb het wel eerst laten ???overdekken???. Ik moet even gaan kijken maar kan mij niet van rubber herinneren onder de panelen.
Ja, onder steunen die op het dak staan.
Tegen de punt belasting, om schade aan het dak en lekkage te voorkomen.

DNAxtreme schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 00:12:
[...] Oh echt? Hoe stel je zoiets in? Dmv een app? Zijn er meer merken die dit kunnen? Bedankt voor je reactie.
Victron is wereld speler op het gebied van kwaliteits accu systemen voor (230V) eiland bedrijf.
Voor woonboten, boorplatformen, campers, afgelegen woningen, ...

https://www.victronenergy.com/products

Visitor address

Victron Energy B.V.
De Paal 35
1351 JG Almere
The Netherlands

• AquaPlanning
[...]

Oh echt? Hoe stel je zoiets in? Dmv een app? Zijn er meer merken die dit kunnen? Bedankt voor je reactie.
Er zijn meer merken, zoals Mastervolt, die dit kunnen.
Jachthavens hebben vaak maar een 4A of 6A walstroomaansluiting voor boten. Heb je een hoger verbruik dan vult de omvormer dat aan vanuit je accu's. Daalt je gevraagde vermogen tot onder de bv 6A dan wordt het overschot gebruikt om de accu's weer op te laden. Victron legt het hier uit:

https://www.victronenergy...t-MultiGrid-3000VA-NL.pdf

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce in bestelling, zeilboot die ik te weinig gebruik.

• AquaPlanning
[...]

https://www.google.com/search?q=victron+walstroom+instellen
Eerste resultaat >:)
Kan met bedieningspaneeltje, maar ook via app.

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-03 21:23
Ik ben van plan een set panelen te gaan installeren van 12*420WP op het zuiden. We hebben 3 fases in onze meterkast. Ik heb het idee dat ik net op het randje zit tussen 1 en 3 fases. Wat zouden jullie aanraden? Ik vind niet echt een eenduidig antwoord.

Overigens ben ik van plan de installatie in de meterkast door een elektricien te laten doen, maar de installatie van de panelen en omvormer zelf.

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:17
peligro2k schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:31:
Ik ben van plan een set panelen te gaan installeren van 12*420WP op het zuiden. We hebben 3 fases in onze meterkast. Ik heb het idee dat ik net op het randje zit tussen 1 en 3 fases. Wat zouden jullie aanraden? Ik vind niet echt een eenduidig antwoord.

Overigens ben ik van plan de installatie in de meterkast door een elektricien te laten doen, maar de installatie van de panelen en omvormer zelf.
Op het zuiden dan kom je al snel aan de 5 kW ofwel aan een stroom van 22 A. Ook al heb je 3x25 liggen dan kom je nog te kort ivm selectiviteit. Dus zou gewoon voor 3-fasen gaan... Dan hen je ook wat minder kans op te hoge spanning op die éne fase die je dan gebruikt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paulds
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Over twee weken zouden hier eindelijk ook panelen komen. Helaas kregen we afgelopen vrijdag een telefoontje van de installateur dat ze het plan niet kunnen/willen uitvoeren omdat we onder een gedeelte van het dak geen dakbeschot hebben. Helaas hadden we daar in oktober al foto's van gestuurd, maar blijkbaar hebben ze daar nooit naar gekeken....

Nu zou het resultaat zijn dat alle panelen aan de voorkant (8 van de 16) zouden komen te vervallen. Alternatief waar ze mee kwamen is om panelen op de garage te leggen, maar daar hebben ze veel meer last van schaduw, daarbij zal er dan ook een extra omvormer moeten komen met extra kosten/onderhoud/gedoe. Ik vind het ook gewoon heel zonde om zo'n groot stuk dak met een prachtige zuid-ligging, met een mooie hoek, niet te gebruiken. De vraag is dus of mensen hier misschien ervaring mee hebben en of het echt geen optie is om deze panelen er gewoon op te leggen (desnoods met extra veiligheidsmaatregelen)?

Het dak in kwestie:

Onder de "overkapping" ziet het er dus zo uit:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
peligro2k schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:31:

Gewoon een stringomvormer neem ik aan?

Ik heb 5080 Wp op een 4200 Watt 1-fase omvormer op het zuiden. Vorig jaar een mega opbrengst met 5.957 kWh. 12 panelen is qua spanning beter voor een 1-fase omvormer (optimaal 360V) dan voor 3-fase (optimaal 660V).

Zolang je niet in de buurt van 253 Volt komt zou ik vanwege efficiency en prijs voor 1-fase gaan. Of 253V een probleem kan opleveren kan je zelf even testen:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Spanning komt bij mij eigenlijk niet boven de 240V uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:43:
[...]

Ja, onder steunen die op het dak staan.
Tegen de punt belasting, om schade aan het dak en lekkage te voorkomen.
Esdec flat fusion heeft al platdak voetjes en als er genoeg van die voetjes geplaatst zijn is een rubberen tegeldrager niet echt nodig.

Als er natuurlijk een flat fusion systeem gebruikt is.

[Voor 30% gewijzigd door Supertip op 19-03-2023 17:53]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +4Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:32
paulds schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:20:
Over twee weken zouden hier eindelijk ook panelen komen. Helaas kregen we afgelopen vrijdag een telefoontje van de installateur dat ze het plan niet kunnen/willen uitvoeren omdat we onder een gedeelte van het dak geen dakbeschot hebben.

[Afbeelding]
Ik ben geen panelen legger, maar ik zie niet wat je hier mist om panelen te kunnen leggen.
De dakhaken gaan aan de pannenlatten voor zo ver ik weet, en die zie ik gewoon zitten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:49
Angst om er doorheen te zakken lijkt mij?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:59
JWT schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:43:
Angst om er doorheen te zakken lijkt mij?
Door die dikke balken heen?
Idee: timmer een simpel dakbeschot tegen de balken >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:39
paulds schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:20:
Over twee weken zouden hier eindelijk ook panelen komen. Helaas kregen we afgelopen vrijdag een telefoontje van de installateur dat ze het plan niet kunnen/willen uitvoeren omdat we onder een gedeelte van het dak geen dakbeschot hebben. Helaas hadden we daar in oktober al foto's van gestuurd, maar blijkbaar hebben ze daar nooit naar gekeken....

Nu zou het resultaat zijn dat alle panelen aan de voorkant (8 van de 16) zouden komen te vervallen. Alternatief waar ze mee kwamen is om panelen op de garage te leggen, maar daar hebben ze veel meer last van schaduw, daarbij zal er dan ook een extra omvormer moeten komen met extra kosten/onderhoud/gedoe. Ik vind het ook gewoon heel zonde om zo'n groot stuk dak met een prachtige zuid-ligging, met een mooie hoek, niet te gebruiken. De vraag is dus of mensen hier misschien ervaring mee hebben en of het echt geen optie is om deze panelen er gewoon op te leggen (desnoods met extra veiligheidsmaatregelen)?

Het dak in kwestie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou sowieso proberen te achterhalen wat er nou precies voor probleem is. Wellicht moeten ze meer moeite doen.

Bij dakhaken "haak" je deze tussen de panlatten en beschot. Lijkt me dat je ook andere typen hebt die op de balken passen.

Alternatief: kun je makkelijk dakbeschot installeren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:06
Niet niet kunnen maar niet willen is denk ik wat er bij @paulds aan de hand is… de monteurs kunnen nu niet op het dakbeschot gaan staan… een plankje voor de illusie gaat dat ook niet beter maken.

Ik denk dus dat ze het onder het kopje veiligheid niet willen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee