36,75 kWh met 10500Wp.MaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:03:
Eindelijk zon vandaag!! Mijn nieuwe panelen wekken voor de eerste keer wat leuke kWh op. Hoeveel hebben jullie opgewekt vandaag? Ik nu zo'n 19 kWh.
Salderen gaat niet per kalenderjaar.MaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:50:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik heb een vraag over salderen. Sinds vorige week heb ik zonnepanelen en de verwachte jaaropbrengst is 5500 kwh.
De vragen die ik nog heb zijn:
- Vanaf welk punt wordt de balans opgemaakt met + / - voor salderen? Is dit al vanaf 1 januari 2023 (kalenderjaar0, of gaat dat over de periode waarop ik het contract weer een nieuw jaar in gaat? Ik wil even weten hoeveel ik verbruikt heb zodat ik dat kan monitoren o.b.v. terugleveringen. Uiteindelijk streef ik naar break-even - of zelfs lager zodat ik kan salderen;
- Op welke manier kan ik de balans , opwekken versus verbruik het beste monitoren? Hoe doen jullie dat?
- We hebben thuis een elektrische auto (lease - werkgever betaalt het verbruiktarief (E). Hoe ga je hier nu slim mee om in combinatie met het laden als de zon schijnt? Mijn aanname is dat dit (alleen) relevant is als je in een jaar kans hebt meer op te wekken dan te verbruiken. Omdat salderen minder opbrengt dan de terugbetaling tegen hetzelfde inkooptarief. Klopt deze aanname? Als ik niet laad terwijl de zon wel schijnt, loopt mijn verbruik Kwh terug. Dat is net zo gunstig als ik de energie in de auto-laad.
Salderen gaat per contractperiode met een max van 1 jaar.
Monitoren : mij persoonlijk interesseert het niet (want heb toch enorm overschot) maar je kan het via je energieleverancier wel bijhouden in de online portal. Of zelf iets bijhouden via domotica. Dit kan via de P1 aansluiting van je slimme meter.
Omdat je kunt salderen is het niet nodig om de auto te laden als de zon schijnt. In de nacht laden kost je even veel.
Met een dynamisch contract is dat anders. Dan kun je mooi goedkoop laden als de zon schijnt. Je profiteert dan met name van andermans zonnepanelen en windenergie.
Vandaag 68 kWh opgewekt hier.

[Voor 9% gewijzigd door de Peer op 11-03-2023 19:03]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Maar salderen bij een overschot brengt toch minder op dan laden? Salderingstarief is lager dan inkoopprijs.de Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:57:
[...]
Omdat je kunt salderen is het niet nodig om de auto te laden als de zon schijnt. In de nacht laden kost je even veel.
Je zin klopt niet. Salderen en overschot zijn 2 verschillende zaken.MaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:08:
[...]
Maar salderen bij een overschot brengt toch minder op dan laden? Salderingstarief is lager dan inkoopprijs.
Het salderings tarief is gelijk aan je inkooptarief. Al kun je dat eigenlijk ook niet stellen want salderen gaat per kWh en niet per euro.
Maar wat je denk ik bedoelt : het teruglevertarief dat je voor je overschot krijgt is relatief laag. Ja dat klopt. Momenteel niet hoger dan 20-30ct per kWh.
Zelf heb ik nog geluk gehad met een teruglevertarief van 91 cent per kWh, 1 jaar vast. Maar das war einmal.
Overschot werkt op jaarbasis. Niet op dagbasis. Jij hebt op dagbasis geen overschot.
Dus financieel gezien is er geen verschil tussen auto laden in de nacht of als de zon schijnt.
[Voor 16% gewijzigd door de Peer op 11-03-2023 19:20]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Ik bedoel inderdaad teruglevertarief op jaarbasis. Dan kan ik beter zorgen dat ik alles in mijn auto steek en break even uitkom. Moet dus ff kijken wanneer mijn contract is ingegaan voor salderen/ terugleveren.de Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:13:
[...]
Je zin klopt niet. Salderen en overschot zijn 2 verschillende zaken.
Het salderings tarief is gelijk aan je inkooptarief. Al kun je dat eigenlijk ook niet stellen want salderen gaat per kWh en niet per euro.
Maar wat je denk ik bedoelt : het teruglevertarief dat je voor je overschot krijgt is relatief laag. Ja dat klopt. Momenteel niet hoger dan 20-30ct per kWh.
Zelf heb ik nog geluk gehad met een teruglevertarief van 91 cent per kWh, 1 jaar vast. Maar das war einmal.
Overschot werkt op jaarbasis. Niet op dagbasis. Jij hebt op dagbasis geen overschot.
Hoe bedoel je salderen gaat niet per dag? Het is pas bij de eindafrekening zichtbaar? Ik heb altijd begrepen dat een meter gewoon terugloopt.
Had je vandaag sinds contract datum 1000 kWh verbruikt. En vandaag 20 opgewekt en 5 verbruikt. Staat je saldo nu op 985 kWh ivm terug levering. Klopt niet?
[Voor 14% gewijzigd door MaStar op 11-03-2023 19:24]
Nou dan komt het volgende issue. Ik las lease.MaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:20:
[...]
Dan kan ik beter zorgen dat ik alles in mijn auto steek en break even uitkom..
Dan hangt het er dus vanaf welk tarief je gaat declareren bij je werkgever. Daar zijn weer andere topics voor. Kan best een dilemma zijn omdat werkgever daar vaak niet duidelijk over is.
Ik krijg mijn energietarief obv mijn eigen contract gedeclareerd. Die moet ik ook doorgeven.de Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:23:
[...]
Nou dan komt het volgende issue. Ik las lease.
Dan hangt het er dus vanaf welk tarief je gaat declareren bij je werkgever. Daar zijn weer andere topics voor. Kan best een dilemma zijn omdat werkgever daar vaak niet duidelijk over is.
Voor de SMA eigenaren/gebruikers:
Er is deze week een nieuwere firmware versie (v4.00.75) uitgebracht welke 2 issues tackelt:
• Unicast protocol for reliable communication between inverter and meter
• Solved communication issue (all LEDs off) after rebooting the inverter
Stiekem hoop ik hiermee ook af te zijn van een vastlopende webserver na 8-10 weken (die qua style heel erg lijkt op de Windows 98 bug)
Er is deze week een nieuwere firmware versie (v4.00.75) uitgebracht welke 2 issues tackelt:
• Unicast protocol for reliable communication between inverter and meter
• Solved communication issue (all LEDs off) after rebooting the inverter
Stiekem hoop ik hiermee ook af te zijn van een vastlopende webserver na 8-10 weken (die qua style heel erg lijkt op de Windows 98 bug)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Is pas bij eindafrekening zichtbaar inderdaad.MaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:20:
[...]
Hoe bedoel je salderen gaat niet per dag? Het is pas bij de eindafrekening zichtbaar? Ik heb altijd begrepen dat een meter gewoon terugloopt.
Oude meters kunnen teruglopen ja, maar ook dan wordt de balans pas opgemaakt bij einde contract.
Jawel dat klopt gewoon! Zeker met een oude analoge meter. Maar met een slimme meter wordt dit pas bij einde contract verrekend.Had je vandaag sinds contract datum 1000 kWh verbruikt. En vandaag 20 opgewekt en 5 verbruikt. Staat je saldo nu op 985 kWh ivm terug levering. Klopt niet?
[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 11-03-2023 19:31]
Het dilemma is dan of je je inkooptarief of terugleververgoeding gaat declareren. Daar verschillen de meningen over.MaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:24:
[...]
Ik krijg mijn energietarief obv mijn eigen contract gedeclareerd. Die moet ik ook doorgeven.
Maar aangezien je werkgever je stroom betaalt voor de auto hebben jouw zonnepanelen er verder niets mee te maken.
Maar in de app, in mijn geval Energiedirect, loopt het kWh dus niet terug? Daar zie je alleen het verbruik?de Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:27:
[...]
Is pas bij eindafrekening zichtbaar inderdaad.
Oude meters kunnen teruglopen ja, maar ook dan wordt de balans pas opgemaakt bij einde contract.

Dat moet ik van elkaar op en aftrekken?
Dat hangt er vanaf of je een oude analoge meter hebt of een slimme digitale meterMaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:38:
[...]
Maar in de app, in mijn geval Energiedirect, loopt het kWh dus niet terug? Daar zie je alleen het verbruik?
Een slimme digitale meter geeft door hoeveel er op een dag verbruikt is en terug geleverd. Aan het einde van het contract of na 1 jaar wordt dit verrekend tot 1 eindsaldo.
Er worden dus 2 saldi bijgehouden: verbruikte kwh's en terug geleverde kwh's. Na 1 jaar of beide einde contact wordt de balans opgemaakt.
Soms wordt in een app ook al weergegeven hoe je er op dat moment voor staat. Dat is indicatief en geeft aan wat er zou gebeuren als je nu het contract zou kunnen beëindigen. Dit zou je ook kunnen noemen dat de kwh's teruglopen.
[Voor 25% gewijzigd door de Peer op 11-03-2023 19:53]
@Meeterea Ik heb de TVT opnieuw berekend en kom nu op 39.4 maanden. Het spreadsheet vindt je hier. Schiet er maar op.
PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°
In de app zie je een groen balkje met je verbruik en ernaast een geel balkje met wat je terug hebt geleverd.MaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:38:
[...]
Maar in de app, in mijn geval Energiedirect, loopt het kWh dus niet terug? Daar zie je alleen het verbruik?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Thanks. Helder. Mijn contract loopt tot 2 augustus. Sta nu op ongeveer 2500 kWh verbruik. Dat wordt door de slimme meter per dag bijgehouden. Doel is om dat te verlagen de komende maandende Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:50:
[...]
Dat hangt er vanaf of je een oude analoge meter hebt of een slimme digitale meter
Een slimme digitale meter geeft door hoeveel er op een dag verbruikt is en terug geleverd. Aan het einde van het contract of na 1 jaar wordt dit verrekend tot 1 eindsaldo.
Er worden dus 2 saldi bijgehouden: verbruikte kwh's en terug geleverde kwh's. Na 1 jaar of beide einde contact wordt de balans opgemaakt.
Soms wordt in een app ook al weergegeven hoe je er op dat moment voor staat. Dat is indicatief en geeft aan wat er zou gebeuren als je nu het contract zou kunnen beëindigen. Dit zou je ook kunnen noemen dat de kwh's teruglopen.

Dan is het juist dat ik niet persé moet laden, wassen etc als de zon schijnt, maar gewoon kan terugleveren om hopelijk break eveb uit te komen.
precies!MaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:32:
[...]
Thanks. Helder. Mijn contract loopt tot 2 augustus. Sta nu op ongeveer 2500 kWh verbruik. Dat wordt door de slimme meter per dag bijgehouden. Doel is om dat te verlagen de komende maanden
Dan is het juist dat ik niet persé moet laden, wassen etc als de zon schijnt, maar gewoon kan terugleveren om hopelijk break eveb uit te komen.

Het net (en het milieu) niet te veel willen belasten kunnen overigens wel redenen zijn om je auto bij zonlicht op te laden. Maar puur financieel gezien is dat niet nodig.
[Voor 15% gewijzigd door de Peer op 11-03-2023 20:34]
Tenzij ik richting augustus richting het 0 punt gade Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:33:
[...]
precies!
Het net (en het milieu) niet te veel willen belasten kunnen overigens wel redenen zijn om je auto bij zonlicht op te laden. Maar puur financieel gezien is dat niet nodig.

Leuk. Ga het volgen in de app!
Je hebt nog niet begrepen hoe salderen werktMaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:38:
[...]
Tenzij ik richting augustus richting het 0 punt gaSysteem kan 5500 kWh opwekken per jaar, dus bij hele goede zomer is er een kans om te moeten salderen. En dat is gezien het lage teruglevertarief wat zonder. Dan beter meer laden met de EV. Dit kan ik zelf reguleren.

Om op 0 uit te komen zul je moeten salderen. Salderen is het wegstrepen van verbruik tegen door jou teruggeleverde kWh's. Als je ná salderen nog kWh's over hebt (overschot) dan krijg je daarvoor de terugleververgoeding.
Afhankelijk van je declareergedrag bij werkgever maakt het wel/niet uit of het verstandig is zo veel mogelijk kWh's in je auto te stoppen.
Ook als je op 0 uit komt was het qua milieu en netbelasting beter geweest om de auto tijdens de zonuren te laden. Financieel maakt het geen verschil.
[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 11-03-2023 20:48]
Het hangt er ook wel erg vanaf of je het zelf doet of laat doen.Meeterea schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:48:
[...]
Kun je dit eens toelichten in een rekensommetje?
Mij lukt het absoluut niet om binnen 30 maanden en dan helemaal niet vanaf april 2019 (als ik jouw gegevens zie en dit juist intrepreteer) dit voor elkaar te krijgen, nog voordat dus de energie prijzen omhoog schoten?
Ben effe benieuwd en misschien help dit anderen ook om een keuze te maken.
Dank daarvoor alvast.
Hier een uitbreidingsetje zojuist gelegd:
panelen 10 x Jinko 375 wp a 155 = 1550
constructie 10 x 50 eu = 500
omvormer a 380 eu
klein materiaal a 130 eu
Totaal €2560
Opwek zo'n 85% van max WP want zuid/west dus jaaropbrengst 3188.
Huidig tarief 52 cent = TVT 18 maanden
Prijsplafond van 40 cent = 24 maanden
Maar dit is natuurlijk zonder kosten voor arbeid en zelf inkoop, niet iedereen heeft daar zin in.
Je haalt een paar begrippen door elkaar.MaStar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:38:
[...]
Tenzij ik richting augustus richting het 0 punt gaSysteem kan 5500 kWh opwekken per jaar, dus bij hele goede zomer is er een kans om te moeten salderen. En dat is gezien het lage teruglevertarief wat zonder. Dan beter meer laden met de EV. Dit kan ik zelf reguleren.
Salderen : het 1:1 wegstrepen van je verbruik tegen je teruglevering
Terugleververgoeding : de vergoeding die je per kWh krijgt van je leverancier als het salderen een negatief getal oplevert.
Stel dat je werkgever je 50 ct/kWh geeft voor het laden, en je energieboer geeft je 10 ct/kWh vergoeding voor het teveel terug geleverde. In dit geval is het slimmer om je overschot aan energie in je EV te stoppen.
Dus stel je levert 5500 kWh terug en je verbruikt er 4500. Dan zou je 1000 kWh teveel terug leveren. Je energiemaatschappij geeft je 10 ct/kWh voor dat deel en je werkgever 50 ct als je het in je EV stopt.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
10kwh met 3400wp....
dat zou dan 30kwh als je het vergelijkt ( maal 3 doen )
10 graden plat dak zelfs wat schaduw op momenten van bomen buren.
dan doe ik het goed of jij slecht?
Gewoon verschillende daken.Maxwp schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:33:
[...]
10kwh met 3400wp....
kan goed zijn dat het over 2 maanden andersom is. Je moet het over het gehele jaar bekijken.
Je woont waarschijnlijk een paar honderd km verder en wat noordelijker. Sowieso kan je dat niet 1:1 met elkaar vergelijken. Misschien heb je een uur meer of minder zon gehad.Maxwp schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:33:
[...]
10kwh met 3400wp....
Hey hoi, ik ben aan het voorbereiden om de panelen op het dak te leggen en nu vroeg ik mij af waar ik precies de klemmen moet plaatsen om de Jinko panelen vast te zetten?
Ik zie 2 mogelijke montage gaten op het frame:
https://www.groothandelso...jaugW-fivNfoaAmLnEALw_wcB
Moet ik de 860 of de 1400mm hebben?
Alvast heel erg bedankt!
Alvast heel erg bedankt!
Every magical journey begins with a single step
Waarop komt de montage en welk montage systeem?Bowen_HAFX schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:52:
Hey hoi, ik ben aan het voorbereiden om de panelen op het dak te leggen en nu vroeg ik mij af waar ik precies de klemmen moet plaatsen om de Jinko panelen vast te zetten?
Alvast heel erg bedankt!
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
De klemmen klik je gewoon op het frame dat je op de dakhaken bevestigd en dan schroef je de klem op het paneel, die gaten in het frame gebruik je niet. Qua maat maakt het niet zoveel uit, maar ik zou zeggen ergens tussen de die twee maten waar je op doelt is het mooist.Bowen_HAFX schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:52:
Alvast heel erg bedankt!
Zo'n klemmetje komt dus op het frame:
Wat voor dakconstructie heb je gekocht?
Vraagje..
Ik ga volgend weekend panelen plaatsen op mijn plat dak van de garage, 15x370wp op een growatt 5000TL3.
Welke kabel ben ik nodig voor de groepenkast naar de omvormer, afstand is +- 15a20m, gaat dus om 3 fase.
De kabel gaat door de kruipruimte van de woning via een pvc buis naar de garage
Alvast bedankt!
Ik ga volgend weekend panelen plaatsen op mijn plat dak van de garage, 15x370wp op een growatt 5000TL3.
Welke kabel ben ik nodig voor de groepenkast naar de omvormer, afstand is +- 15a20m, gaat dus om 3 fase.
Alvast bedankt!
[Voor 16% gewijzigd door GabrielZ op 12-03-2023 10:36]
Gewoon 5x2.5 mm² XMVK of YMVK. Dikker heeft geen zin, want de spanningsverhoging bij vollast (op 20m) is slechts ca 0.9 V.GabrielZ schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:32:
Vraagje..
Alvast bedankt!
[Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 12-03-2023 10:42]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
offtopic autolaadpraat
[Voor 101% gewijzigd door teacher op 12-03-2023 23:11]
offtopic autolaadpraat
[Voor 95% gewijzigd door teacher op 12-03-2023 23:12]
offtopic autolaadpraat
[Voor 93% gewijzigd door teacher op 12-03-2023 23:12]
Inderdaad ESD en precies dezelfde klemmetjes als in jouw figuur. Ik nam aan dat de reeds aanwezige gaten op de handigste plek qua stijfheid en sterkte gekozen waren. Vandaar dat ik ook ervan uitging dat het handig is de klemmen ongeveer op die locatie te plaatsen.Evanrvb schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:59:
[...]
De klemmen klik je gewoon op het frame dat je op de dakhaken bevestigd en dan schroef je de klem op het paneel, die gaten in het frame gebruik je niet. Qua maat maakt het niet zoveel uit, maar ik zou zeggen ergens tussen de die twee maten waar je op doelt is het mooist.
Zo'n klemmetje komt dus op het frame:
[Afbeelding]
Wat voor dakconstructie heb je gekocht?
Every magical journey begins with a single step
offtopic autolaadpraat
[Voor 92% gewijzigd door teacher op 12-03-2023 23:12]
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X
offtopic autolaadpraat
[Voor 95% gewijzigd door teacher op 12-03-2023 23:13]
Volgens mij zijn die gaten voor de zgn. 'montagehulp', die steek je in het gat en dan kun je het paneel aan het frame hangen voordat je hem vastschroeft.Bowen_HAFX schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:51:
[...]
Inderdaad ESD en precies dezelfde klemmetjes als in jouw figuur. Ik nam aan dat de reeds aanwezige gaten op de handigste plek qua stijfheid en sterkte gekozen waren. Vandaar dat ik ook ervan uitging dat het handig is de klemmen ongeveer op die locatie te plaatsen.
offtopic autolaadpraat
[Voor 95% gewijzigd door teacher op 12-03-2023 23:13]
offtopic autolaadpraat
[Voor 91% gewijzigd door teacher op 12-03-2023 23:13]
Waar kom je aan een omvormer van 380 euro?Evanrvb schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:58:
[...]
Het hangt er ook wel erg vanaf of je het zelf doet of laat doen.
Hier een uitbreidingsetje zojuist gelegd:
panelen 10 x Jinko 375 wp a 155 = 1550
constructie 10 x 50 eu = 500
omvormer a 380 eu
klein materiaal a 130 eu
Totaal €2560
Opwek zo'n 85% van max WP want zuid/west dus jaaropbrengst 3188.
Huidig tarief 52 cent = TVT 18 maanden
Prijsplafond van 40 cent = 24 maanden
Maar dit is natuurlijk zonder kosten voor arbeid en zelf inkoop, niet iedereen heeft daar zin in.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
3kW growatt bij j en m?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Jep

Edit: de omvormer klopt qua prijs misschien niet helemaal. Ik was 380 eu kwijt, maar deze 10 stuks 375 panelen komen op de SMA 4.0 omvormer die al hing en de oude gaan op de nieuwe omvormer.
Maar al pak je een iets grotere omvormer voor 100 eu meer dan blijf het TVT plaatje grotendeels hetzelfde.
[Voor 50% gewijzigd door Evanrvb op 13-03-2023 07:38]
Ik snap nog niet helemaal wat je verstaat onder montagehulp. Is dit om het paneel ergonomisch gemakkelijker te kunnen dragen zonder het glas aan te raken?Martin7182 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:08:
[...]
Volgens mij zijn die gaten voor de zgn. 'montagehulp', die steek je in het gat en dan kun je het paneel aan het frame hangen voordat je hem vastschroeft.
.
Nee, het zijn clipjes zodat je het paneel aan de rail kan laten hangen, voordat je hem definitief vastzet met klemmen.Lulukai schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:31:
[...]
Ik snap nog niet helemaal wat je verstaat onder montagehulp. Is dit om het paneel ergonomisch gemakkelijker te kunnen dragen zonder het glas aan te raken?
Te koop aangeboden: Seagate Backup Plus 5TB - Aantal stuks beschikbaar: 6 5 4 3
Hrm... het wordt steeds dementerSeñor Sjon schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:00:
Inmiddels is het weer bijgetrokken.
Ik gebruik SolisCloud.
Device view, ca 185/336 kWh nog 'over'. Hij vergeet de laatste tijd weer wat dagen eerder wel weergegeven is geweest.
Plant view: 309/336 kWh Ook hier vallen gaten.
Ik snap er weinig meer van. Tot ~een maand geleden nergens last van en nu raakt ie steeds vaker data kwijt.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Na 10 jaar 10 zonnepanelen ben ik wellicht toch voornemens deze op Noord-Oost te gaan verleggen en 10 nieuwe met hogere opbrengst op Zuid-West. Ik heb genoeg kennis voor de configuratie maar heb geen idee wat normale prijzen zijn per Wp op dit moment.
Ik wil zwarte normaal geprijsde minimaal 400Wp panelen die in 1 string komen te liggen op een goed bereikbaar pannendak. Inclusief montagemateriaal, SMA omvormer (geen schaduw) en montage. Ik lees prijzen van €1,10 tot €2,- per Wp.
Kan iemand me vertellen waar ik ongeveer op moet rekenen?
Ik wil zwarte normaal geprijsde minimaal 400Wp panelen die in 1 string komen te liggen op een goed bereikbaar pannendak. Inclusief montagemateriaal, SMA omvormer (geen schaduw) en montage. Ik lees prijzen van €1,10 tot €2,- per Wp.
Dan moet je na flink zoeken/vergelijken toch wel onderin de genoemde bandbreedte uit kunnen komen (rond de 1,20/Wp moet kunnen). De beschikbaarheid/levertijd van de gewenste SMA zal een grotere uitdaging worden ben ik bang.MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:46:
Na 10 jaar 10 zonnepanelen ben ik wellicht toch voornemens deze op Noord-Oost te gaan verleggen en 10 nieuwe met hogere opbrengst op Zuid-West. Ik heb genoeg kennis voor de configuratie maar heb geen idee wat normale prijzen zijn per Wp op dit moment.
All-electric.
Bedankt voor je snelle reactie. Dan weet ik in ieder geval waar ik aan moet denken. Was 10 jaar geleden helemaal ingelezen en op de hoogte, nu niet meer.RonJ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:50:
[...]
Dan moet je na flink zoeken/vergelijken toch wel onderin de genoemde bandbreedte uit kunnen komen (rond de 1,20/Wp moet kunnen). De beschikbaarheid/levertijd van de gewenste SMA zal een grotere uitdaging worden ben ik bang.
Ben nogal een "fan" na 10 jaar ervaring met SMA. Betrouwbaar, goede opbrengst. Heb er dan 1 nodig met 2 stringen en trackers ivm verschillende dakhoeken en windrichtingen. Wat is een goed alternatief eventueel? Optimizers etc vind ik onnodig.
Ik ook. Maar ze zijn, iig voor de 1-fase modellen, gewoon totaal niet te krijgen. De mijne (SB4.0) was in Oktober 22 al besteld en stond nu op eind Mei qua levertijd en ook dat was geen garantie. Dus als je ook maar een beetje haast hebt, gaat dat 'm dit jaar niet worden vrees ik. Of je moet in het buitenland of tweedehands gaan kijken.MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:02:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie. Dan weet ik in ieder geval waar ik aan moet denken. Was 10 jaar geleden helemaal ingelezen en op de hoogte, nu niet meer.
Ben nogal een "fan" na 10 jaar ervaring met SMA. Betrouwbaar, goede opbrengst. Heb er dan 1 nodig met 2 stringen en trackers ivm verschillende dakhoeken en windrichtingen. Wat is een goed alternatief eventueel? Optimizers etc vind ik onnodig.
Ik ben zelf uiteindelijk voor een SolarEdge gegaan, maar ik had sowieso al voor een deel optimizers nodig ivm afwijkende dakhoeken en een flinke schoorsteen. Als je geen schaduw hebt zou ik dat ook niet doen. Het enige europees geproduceerde echt goede alternatief is imho Fronius, die worden her en der wel weer leverbaar momenteel.
Qua featureset (goede schaduwtracker, 2MPPT, lokaal uitleesbaar, TIGO AP built-in, etc.) is Goodwe een beetje de chinese discount-SMA. Alternatieven zijn gewoon erg schaars en alles heeft weer z'n voor en nadelen...
All-electric.
Minimaal schaduw aan het eind van de dag. Optitrack lost dat goed op hier..RonJ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:44:
[...]
Ik ook. Maar ze zijn, iig voor de 1-fase modellen, gewoon totaal niet te krijgen. De mijne (SB4.0) was in Oktober 22 al besteld en stond nu op eind Mei qua levertijd en ook dat was geen garantie. Dus als je ook maar een beetje haast hebt, gaat dat 'm dit jaar niet worden vrees ik. Of je moet in het buitenland of tweedehands gaan kijken.
Ik ben zelf uiteindelijk voor een SolarEdge gegaan, maar ik had sowieso al voor een deel optimizers nodig ivm afwijkende dakhoeken en een flinke schoorsteen. Als je geen schaduw hebt zou ik dat ook niet doen. Het enige europees geproduceerde echt goede alternatief is imho Fronius, die worden her en der wel weer leverbaar momenteel.
Qua featureset (goede schaduwtracker, 2MPPT, lokaal uitleesbaar, TIGO AP built-in, etc.) is Goodwe een beetje de chinese discount-SMA. Alternatieven zijn gewoon erg schaars en alles heeft weer z'n voor en nadelen...
Kun je niet gewoon de huidige mee verhuizen en een simpele omvormer met één string voor de nieuwe panelen? Maakt misschien de keus wat ruimer met meer kans op beschikbaarheid...MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:02:
[...]
Heb er dan 1 nodig met 2 stringen en trackers ivm verschillende dakhoeken en windrichtingen. Wat is een goed alternatief eventueel? Optimizers etc vind ik onnodig.
Zou ook nog kunnen. Huidige omvormer is wel 10 jaar oud. Zal je zien dat dat ding een 1/2 jaar later dood gaat.hfolkers schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:57:
[...]
Kun je niet gewoon de huidige mee verhuizen en een simpele omvormer met één string voor de nieuwe panelen? Maakt misschien de keus wat ruimer met meer kans op beschikbaarheid...
Heeft een beschadiging van het glas op een zonnepaneel effect op de opbrengst?
Afgelopen week heb ik drie setjes zonnepanelen gelegd bij mij en mijn broer. Tijdens het leggen zagen we dat er 3 panelen beschadigingen hadden. Nu wil de leverancier wel drie nieuwe panelen bezorgen en de 3 beschadigde weer meenemen. Ze liggen nu echter al op het dak dus ik weet niet of het de moeite waard is.
2 van de 3 panelen zijn niet te zien vanaf de grond dus de beschadiging ook niet. 1 wel dus die wil ik vanwege cosmetische reden dan wel vervangen.
Hier de fototjes van de beschadigingen:
Hebben deze beschadigingen effect op de opbrengst? Het paneel met de grootste jaap eroverheen wil ik sowieso wel vervangen.
Afgelopen week heb ik drie setjes zonnepanelen gelegd bij mij en mijn broer. Tijdens het leggen zagen we dat er 3 panelen beschadigingen hadden. Nu wil de leverancier wel drie nieuwe panelen bezorgen en de 3 beschadigde weer meenemen. Ze liggen nu echter al op het dak dus ik weet niet of het de moeite waard is.
2 van de 3 panelen zijn niet te zien vanaf de grond dus de beschadiging ook niet. 1 wel dus die wil ik vanwege cosmetische reden dan wel vervangen.
Hebben deze beschadigingen effect op de opbrengst? Het paneel met de grootste jaap eroverheen wil ik sowieso wel vervangen.
Als de panelen helemaal in de schaduw liggen, dan kan dit wel.DeepM schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:40:
Wij hebben sinds zaterdag 16 panelen op ons dak liggen. 12 op zuid en 4 op west. Super blij mee, alleen lijken de 4 panelen op zuid niks te doen. Althans dat denk ik. Als ik in Sems Portal kijk zie ik dat stroom 2 op 179v staat maar 0A. Kan iemand uitleggen hoe dit werkt?
[Afbeelding]
Mogelijk wordt het opstartvoltage van de string niet gehaald. Welke Goodwe precies?DeepM schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:40:
Wij hebben sinds zaterdag 16 panelen op ons dak liggen. 12 op zuid en 4 op west. Super blij mee, alleen lijken de 4 panelen op zuid niks te doen. Althans dat denk ik. Als ik in Sems Portal kijk zie ik dat stroom 2 op 179v staat maar 0A. Kan iemand uitleggen hoe dit werkt?
[Afbeelding]
Ronald schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:04:
West niet maar zuid wel in productie is raar, @Tommie12 ...
Welke model omvormer, @DeepM ?
Gw6k-dtUszka schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:05:
[...]
Mogelijk wordt het opstartvoltage van de string niet gehaald. Welke Goodwe precies?
Volgens specificatie is opstart voltage 160v. Heel af en toe geeft die dan 0.3A vraag me serieus af wat er mis is.
Ik heb trouwens Dmegc 500wp panelen. Weet niet of dat wat uitmaakt
@DeepM Niet iets wat ik aangeraden had... er gaat namelijk sowieso geen enkele vorm van schaduwbeheer zijn op die set van 4 (MinVmpp 180V)
De Vmpp van de panelen is met 4x37V minder dan 160. Vermoeden is dat de GoodWe daarom niet wil starten.
De Vmpp van de panelen is met 4x37V minder dan 160. Vermoeden is dat de GoodWe daarom niet wil starten.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Opstart is dan wel 160V, maar MPPT heeft als range 180-850V...DeepM schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:20:
[...]
Gw6k-dt
Volgens specificatie is opstart voltage 160v. Heel af en toe geeft die dan 0.3A vraag me serieus af wat er mis is.
Ik heb trouwens Dmegc 500wp panelen. Weet niet of dat wat uitmaakt

Deze heeft nog wat op voorraad. Heb ik ook ooit 1 weggehaald.MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:02:
Ben nogal een "fan" na 10 jaar ervaring met SMA. Betrouwbaar, goede opbrengst. Heb er dan 1 nodig met 2 stringen en trackers ivm verschillende dakhoeken en windrichtingen. Wat is een goed alternatief eventueel?
Fronius, maar of die te krijgen zijn weet ik niet.
Slechte advies gekregen dan. Erg balen dit. Is er een omvormer die hier wel mee om zou kunnen gaan? Ik heb overigens 0 schaduw op m’n dak. Alleen hartje winter voor een uurtje van een paar dakjes omdat ze zon heel laag staat. Maar verder 0.Ronald schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:33:
@DeepM Niet iets wat ik aangeraden had... er gaat namelijk sowieso geen enkele vorm van schaduwbeheer zijn op die set van 4 (MinVmpp 180V)
Edit:
Ik denk dat ik voor de 4 panelen dan een 2000xs erbij zal moeten hangen. Lijkt me voor nu de beste oplossing.
[Voor 9% gewijzigd door DeepM op 13-03-2023 19:58]
@DeepM Ik ben even door datasheets gegaan... maar alleen SMA heeft lagere start spanning. Maar de 6kW heeft dan wel pas schaduwmanagement boven de 260V... en kost een half duizend meer.
En dan de vraag of het wel knap werkt...
Klein enkelfase GoodWe XS'je is wat er gebruikt had moeten worden wat mij betreft.
https://www.jenm-zonnepan...ormer-dc-switch-wifi.html
Even zeuren bij de installateur ;-)
En dan de vraag of het wel knap werkt...
Klein enkelfase GoodWe XS'je is wat er gebruikt had moeten worden wat mij betreft.
https://www.jenm-zonnepan...ormer-dc-switch-wifi.html
Even zeuren bij de installateur ;-)
Solis of Solax denk ikDeepM schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:43:
[...]
Slechte advies gekregen dan. Erg balen dit. Is er een omvormer die hier wel mee om zou kunnen gaan? Ik heb overigens 0 schaduw op m’n dak. Alleen hartje winter voor een uurtje van een paar dakjes omdat ze zon heel laag staat. Maar verder 0.
Edit:
Ik denk dat ik voor de 4 panelen dan een 2000xs erbij zal moeten hangen. Lijkt me voor nu de beste oplossing.
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Die kleine kras zit in het glas? Dan is er hoge punt belasting geweest. Kans op microcracks.Evanrvb schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:13:
Heeft een beschadiging van het glas op een zonnepaneel effect op de opbrengst?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zou ze alle drie vervangen. Je hebt ze toch nieuw gekocht? En de leverancier is bereid te doen wat hoort.
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Kras zit in het glas inderdaad.onetime schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:38:
[...]
Die kleine kras zit in het glas? Dan is er hoge punt belasting geweest. Kans op microcracks.
Ik zou ze alle drie vervangen. Je hebt ze toch nieuw gekocht? En de leverancier is bereid te doen wat hoort.
Ja ik heb ze nieuw gekocht en krijg inderdaad de mogelijkheid om ze te vervangen. Dan moet ik ze helaas wel van het dak halen, maar dat moet dan maar denk ik.
Met microcracks bedoel je dat de cel daaronder daardoor beschadigd kan zijn toch? Is er nog een manier om dat te controleren als ze op een string omvormer liggen? (dus geen individuele monitoring)
Ja, maar dan moeten ze van het dak in een tester. Is duurder dan nieuw kopen...Evanrvb schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:05:
[...] Kras zit in het glas inderdaad.
Ja ik heb ze nieuw gekocht en krijg inderdaad de mogelijkheid om ze te vervangen. Dan moet ik ze helaas wel van het dak halen, maar dat moet dan maar denk ik.
Met microcracks bedoel je dat de cel daaronder daardoor beschadigd kan zijn toch? Is er nog een manier om dat te controleren als ze op een string omvormer liggen? (dus geen individuele monitoring)
Heb een keer offerte daarvoor gevraagd voor de verzekering ivm van dak waaien van schoorsteen, over de panelen. Met krassen. Sukkels die destijds voor de woningbouw de schoorsteen hadden vervangen, maar hem niet met de daarvoor bedoelde alu strips aan het dak hadden vast gemaakt... echte professionals.
Dat soort dingen zorgt er dus voor dat ik zoveel mogelijk zelf doe, of er met mijn neus boven op sta.
edit: nog vergeten te vertellen dat die gekraste panelen het na een paar jaar wel nog doen. Maar ja, hoelang...
[Voor 5% gewijzigd door onetime op 13-03-2023 21:26]
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Hier zijn ze na installatie nog 4x terug gekomen, ik heb nog steeds een inductielus lopen maar voor nu werkt alles voorlopig weer. Hopelijk blijft het ook zo.onetime schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:23:
[...]
Ja, maar dan moeten ze van het dak in een tester. Is duurder dan nieuw kopen...
Heb een keer offerte daarvoor gevraagd voor de verzekering ivm van dak waaien van schoorsteen, over de panelen. Met krassen. Sukkels die destijds voor de woningbouw de schoorsteen hadden vervangen, maar hem niet met de daarvoor bedoelde alu strips aan het dak hadden vast gemaakt... echte professionals.
Dat soort dingen zorgt er dus voor dat ik zoveel mogelijk zelf doe, of er met mijn neus boven op sta.
edit: nog vergeten te vertellen dat die gekraste panelen het na een paar jaar wel nog doen. Maar ja, hoelang...
Als je mannen van Wesco bouw op je dak ziet dan moet je er met je neus bovenop gaan staan.
Stekkers kunnen ze niet waterdicht maken (kost tijd), klemmen van je panelen goed vastzetten kunnen ze niet(kost tijd), de juiste bevestigingsbout voor de potentiaalvereffeningekabel op je omvormer installeren kunnen ze niet, de boutjes niet beschadigen van de schansen naast je daktrim (kost tijd), kabels met klemmen opbinden kunnen ze niet (kost tijd).
Etc.
Als ik in dit topic terugzoek dan zie ik regelmatig de selectiviteits discussie terugkomen ivm een 16A of een 20A groep voor je zonnepanelen. Ik lees echter weinig over de theoretische maximaalstroom die je meterkast in kan gaan bij maximaal terugleveren op een 20A groep (20+25 over een 40A groep) behalve dat de 20A groepen voor omvormers wel toegepast worden bij 3x25A.
Gaat dit gewoon altijd goed en is het alleen een theoretisch probleem of hebben diegene met een 20A groep verdere veiligheidsmaatregelen aangebracht bij een netaansluiting van 3x25A? (zoals de aardleks vervangen bv)
Ik heb de vraag ook gesteld in een eigen topic (link) maar wilde hier even polsen om te kijken hoe andere tweakers dit opgelost hebben.
Gaat dit gewoon altijd goed en is het alleen een theoretisch probleem of hebben diegene met een 20A groep verdere veiligheidsmaatregelen aangebracht bij een netaansluiting van 3x25A? (zoals de aardleks vervangen bv)
Ik heb de vraag ook gesteld in een eigen topic (link) maar wilde hier even polsen om te kijken hoe andere tweakers dit opgelost hebben.
@Evanrvb is een ABB handleiding over (Staat vlgs mij in de OP): je kan >40A in je meterkast krijgen en daarvoor moet je eea goed bedraden en de juiste schakelaars etc. gebruiken.
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Deze bedoel je denk ik: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls ?BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:56:
@Evanrvb is een ABB handleiding over (Staat vlgs mij in de OP): je kan >40A in je meterkast krijgen en daarvoor moet je eea goed bedraden en de juiste schakelaars etc. gebruiken.
Ik zie hierin inderdaad meerdere opties, waarvan de goedkoopste lijkt om een extra 3 fase 40A installatieautomaat toe te voegen en de makkelijkste om alle aardleks te vervangen voor alamats.
Wat ik echter hier leek te lezen bij het doorzoeken van het topic is dat er wel een 20A groep gepakt wordt, maar er verder geen aanpassingen doorgevoerd worden.
Overigens gaan ze in dat document ervanuit dat je ook met een 16A groep voor je omvormer je al aanpassingen uit moet voeren.
@Evanrvb Je moet in je circuit controleren of de maxA die straks mogelijk is, past binnen de specs van de geraakte componenten.
@BarryH Dat past niet want er zitten 40A aardlekschakelaars in de meterkast. Hmmm linksom of rechtsom moet ik dus iets aanpassen. Dan is denk ik een 3 fasen 40A installatieautomaat toevoegen na de hoofdschakelaar prijstechnisch gezien de beste oplossing. Alleen wel weer gedoe met de kabels anders aansluiten in de meterkast.
Dit heb ik ook gedaan na het plaatsen van 20A alamats voor de PV op 2 v/d fasen.Evanrvb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:25:
@BarryH Dat past niet want er zitten 40A aardlekschakelaars in de meterkast. Hmmm linksom of rechtsom moet ik dus iets aanpassen. Dan is denk ik een 3 fasen 40A installatieautomaat toevoegen na de hoofdschakelaar prijstechnisch gezien de beste oplossing. Alleen wel weer gedoe met de kabels anders aansluiten in de meterkast.
Dus de hoofdschakelaar op eigen rijtje verdeelblokken aangesloten, daarop alle 1- en 3 fasen alamats en vervolgens de 6x 1-fase aardlekken (2 per fase) die naar de niet-alamat eindgroepen lopen voorbeveiligd met een 3-fasen B40A automaat (en ook die weer op een eigen rij verdeelblokjes).
Zo kan er nergens meer dan 40A gaan lopen en hoef je niet naar 63A ALS'en plus 10mm2 bekabeling of 6 alamats erbij. Beide opties kostten anders zo'n 7-800 euro aan materiaal en zo met de B40A automaat was het ~80 euro totaal (alles Hager).
Het was inderdaad een flinke klus om alles weer opnieuw te bedraden, had ik beter meteen gedaan

All-electric.
Ik heb de 12 kW omvormer op 11.4 kW als max doorvoer staan. Dat is 16A @ 237,5V. Nu ligt het voltage hier eerder tegen de 250 bij hoge opbrengst dus is het amperage lager.
Formeel is het 10,92 kWp.
Tja zo zat ik ook te rekenen. 4000 watt /240v is bv ook maar 16.67A.Señor Sjon schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:23:
Ik heb de 12 kW omvormer op 11.4 kW als max doorvoer staan. Dat is 16A @ 237,5V. Nu ligt het voltage hier eerder tegen de 250 bij hoge opbrengst dus is het amperage lager.
Ik kan de omvormer ook begrenzen maar daar moet dan iemand voor langs rijden met voorrijkosten etcect.
Ik ga het denk ook zo doen zoals @RonJ schrijft. Maar ik denk dat ik eerst een 20A Alamat koop en daar de nieuwe Growatt 2.5kW omvormer op zet. De 16A Alamat blijft dan bij de 4.0 SMA zitten en dan wacht ik eerst maar eens af of die er op mooie zonnige dagen uit gaat klappen. Dan kan ik het altijd nog omgooien.
In principe hoef ik dan voor die Growatt verder niks te regelen want die kan toch maar maximaal 10.8A leveren.
Bij een sma kan je zelf ook om de installateurscode vragen en dan kan je dit zelf aanpassenEvanrvb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:54:
[...]
Tja zo zat ik ook te rekenen. 4000 watt /240v is bv ook maar 16.67A.
Ik kan de omvormer ook begrenzen maar daar moet dan iemand voor langs rijden met voorrijkosten etcect.
Ik ga het denk ook zo doen zoals @RonJ schrijft. Maar ik denk dat ik eerst een 20A Alamat koop en daar de nieuwe Growatt 2.5kW omvormer op zet. De 16A Alamat blijft dan bij de 4.0 SMA zitten en dan wacht ik eerst maar eens af of die er op mooie zonnige dagen uit gaat klappen. Dan kan ik het altijd nog omgooien.
In principe hoef ik dan voor die Growatt verder niks te regelen want die kan toch maar maximaal 10.8A leveren.
Bij Solis kan je dit ook zelf doen. Gevorderde code staat gewoon in het instructieboekje.
Ja dat dacht ik ook, misschien dat ze die dan niet wilde geven, ik weet even niet meer hoe het zat. Ik zal het nog eens navragen.BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:27:
[...]
Bij een sma kan je zelf ook om de installateurscode vragen en dan kan je dit zelf aanpassen
@Evanrvb Dan kan je hem bij sma direct opvragen
Iemand hier met een Growatt MIC xxxxTL-X 1 fase 1 MPPT die kan bevestigen dat de omvormer pas aan gaat bij een bepaalde DC spanning?
Dan weet ik of de recent geïnstalleerde omvormer bij mijn zwager wel of niet defect is
alleen AC gedeelte is aangesloten.
Mijn Growatt MIN 3600 TL-XE & XH omvormers staan ook "aan" (display is actief) zonder DC spanning.
Dan weet ik of de recent geïnstalleerde omvormer bij mijn zwager wel of niet defect is

Mijn Growatt MIN 3600 TL-XE & XH omvormers staan ook "aan" (display is actief) zonder DC spanning.
PV: 10,4 kWp | WP: Daikin FVXM35A + FTXM25R | EV: Tesla M3 LR
Ik heb de Growatt MIC 1500TL-X en deze gaat pas aan als het startvoltage wordt gehaald (uit mijn hoofd 50 volt). Als alleen AC is aangesloten zal deze niks doen inderdaad. Momenteel gaat de omvormer rond een uurtje of 8:00 aan bij mij.nMad schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:35:
Iemand hier met een Growatt MIC xxxxTL-X 1 fase 1 MPPT die kan bevestigen dat de omvormer pas aan gaat bij een bepaalde DC spanning?
Dan weet ik of de recent geïnstalleerde omvormer bij mijn zwager wel of niet defect isalleen AC gedeelte is aangesloten.
Ah bedankt voor de tip. Ik had mijn mail nog even doorgekeken om te checken waarom ze die code niet gaven, maar de verzender gaf aan dat hij de code niet mocht geven aangezien er dan veel parameters perongeluk aangepast konden worden waardoor de garantie vervalt. Als ik aangeef dat ik de code wil en het op eigen risico aanpas dan kan ik die denk wel krijgen.
Ik zie hier wel eens percentages van gemiste jaaropbrengst langs komen die je mist als je gaat aftoppen. Hoe of waar kan je dit berekenen?
Ik zou dan mijn 4.0 omvormer gaan aftoppen op 3680w. (of 3840w, aangezien de netspanning eerder rond de 240 zal liggen).
Ik wil wat panelen in eiland-mode op een container gaan leggen.
Dus even een eigen topic aangemaakt.
Dus even een eigen topic aangemaakt.
Het wordt weer zo'n dag die potentieel heel mooi had kunnen zijn.
We gaan weer produceren als een zaagblad
[Voor 42% gewijzigd door Señor Sjon op 15-03-2023 12:09]
Op welke landcode staat je omvormer ingesteld? Want tegenwoordig mag 253v voor 10minuten.Señor Sjon schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:07:
Het wordt weer zo'n dag die potentieel heel mooi had kunnen zijn.
We gaan weer produceren als een zaagblad
Hier een mooi topic over dat onderwerp: Voorkomen van uitval bij hoge netspanning
Hier wordt de 253 Volt grens ook opgezocht:
Vorig jaar zomer ging het er al regelmatig over, nu liggen er bij ons en de buren extra PV setjes (2x 24 pan o/w, 3f) en nog 1 PV van 12 (1f) onderweg.
Je kon toen al zien of er een 3f uitschakelde of een 1f.
Mijn spanningen op de omvormer is gelijk aan die van de meter, zit maar 2 meter kabel tussen.
(Met dank aan de tips van de mede Tweakers
)
Bij alle buren is dit langer en denk 2,5 draad met een PV verdeler, kijken welke er het 1e gaan zaagtanden.
Lijkt er ook op dat er een paar 1f systemen in de buurt zitten op de zelfde fase
Vorig jaar zomer ging het er al regelmatig over, nu liggen er bij ons en de buren extra PV setjes (2x 24 pan o/w, 3f) en nog 1 PV van 12 (1f) onderweg.
Je kon toen al zien of er een 3f uitschakelde of een 1f.
Mijn spanningen op de omvormer is gelijk aan die van de meter, zit maar 2 meter kabel tussen.
(Met dank aan de tips van de mede Tweakers

Bij alle buren is dit langer en denk 2,5 draad met een PV verdeler, kijken welke er het 1e gaan zaagtanden.
Lijkt er ook op dat er een paar 1f systemen in de buurt zitten op de zelfde fase

Met zulke onbalans ligt de oplossing eerder in de buurtapp dan bij de netbeheerder, denk ik.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Precies wat ik dacht. @Simpel360: Kun je niet even rondvragen wie er allemaal op L2 teruglevert en hen vragen dat op L3 te doen? Die mensen hebben er zelf ook belang bij dat hun omvormer wat minder vaak uitschakelt.Proton_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:29:
Met zulke onbalans ligt de oplossing eerder in de buurtapp dan bij de netbeheerder, denk ik.
Hier komt de spanning gelukkig nog niet boven de 245V, en met max 2V verschil tussen de laagste en de hoogste fase mag ik ook daarover niet klagen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Proton_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:29:
Deze bewustwordingsslag staat op de planningAndrehj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:36:
[...]
Precies wat ik dacht. @Simpel360: Kun je niet even rondvragen wie er allemaal op L2 teruglevert en hen vragen dat op L3 te doen? Die mensen hebben er zelf ook belang bij dat hun omvormer wat minder vaak uitschakelt.
Hier komt de spanning gelukkig nog niet boven de 245V, en met max 2V verschil tussen de laagste en de hoogste fase mag ik ook daarover niet klagen.

Maar dan pas als het ijzer heet is om te smeden.

In november 2022 zijn pas onze panelen geplaatst, ben al wel eerder begonnen met loggen (HA).
Vandaar dat ik al wist van de issues die een rol gaan spelen.
Punt is de buren in de straat zijn niet zo technisch en het gaat ook geld kosten om het e.e.a. op de 3e fase te zetten.
Moet dus voor hun wel eerst een bewust "probleem" zijn.

Haha, dat heb ik in de straat geprobeerd. Laten we zeggen dat de meeste niet van de technische kant zijn. Laat staan weten wat een 3-fasen aansluiting is en wat je zou moeten doen.
hoi allen,
Even eerst hier proberen voor ik een eigen topic start.
Weet iemand of er beperkingen zijn om een tweede (losstaand) parallel systeem aan te leggen naast een bestaand systeem dat reeds in serie is aangesloten via een omvormer op onze meterkast (3 fasen ,4 jaar oud). Ik krijg vanuit 2 partijen 2 verschillende antwoorden.
We zouden graag een nieuw parallel systeem kiezen maar 1 partij geeft aan dat dit niet mogelijk is naast bestaande situatie.
Alvast dank!
André
Even eerst hier proberen voor ik een eigen topic start.
Weet iemand of er beperkingen zijn om een tweede (losstaand) parallel systeem aan te leggen naast een bestaand systeem dat reeds in serie is aangesloten via een omvormer op onze meterkast (3 fasen ,4 jaar oud). Ik krijg vanuit 2 partijen 2 verschillende antwoorden.
We zouden graag een nieuw parallel systeem kiezen maar 1 partij geeft aan dat dit niet mogelijk is naast bestaande situatie.
Alvast dank!
André
Zonder meer info over wat er precies nu hangt, hoe dat aangesloten is en wat je er precies bij wilt hangen is hier niks over te zeggen.ABokma schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:56:
Ook is uit je vraag niet duidelijk of je een extra set panelen op een bestaande omvormer wilt aansluiten, of dat je er gewoon een extra set panelen + omvormer bij wilt hangen.
dank voor de snelle reactie
- nu 12 panelen, 4 jaar oud (ik schat iets van totaal 2500-3000 KWH)
- Via Girowatt omvormer aangesloten op de meterkast
(dit zat allemaal al op de woning toen we deze kochten)
- willen nu een nieuw/extra systeem er naast leggen en dit separaat aansluiten op de meterkast, dus niet via de bestaande omvormer (ook ongeveer 3500KW)
- willen nu een nieuw/extra systeem er naast leggen en dit separaat aansluiten op de meterkast, dus niet via de bestaande omvormer (ook ongeveer 3500KW)
Je zult Wp bedoelen ipv kWh, maar ik zie niet in wat het probleem is. Twee setjes van ~3 kWp zou op zowel een 1-fase als een 3-fase hoofdaansluiting geen enkel probleem moeten zijn.ABokma schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:13:
dank voor de snelle reactie
Welke argumenten gebruiken de installateurs om aan te geven dat dit niet kan?
ja klopt, ik keek naar de geschatte opbrengst, nieuwe panelen zouden 9x 405Wp zijn
Argument zoals ik het begreep was dat nieuwe systeem, omdat het mogelijk meer op zou brengen dan het oude, op een gegeven moment bij veel zon het oude systeem zou "overrulen" in de teruglevering waardoor het oude systeem soort van uitgeschakeld zou worden en dus niks meer bij zou dragen
Dit zou het geval zijn bij een nieuw parallel systeem, maar niet bij een nieuw systeem dat in serie geschakeld zou zijn
Argument zoals ik het begreep was dat nieuwe systeem, omdat het mogelijk meer op zou brengen dan het oude, op een gegeven moment bij veel zon het oude systeem zou "overrulen" in de teruglevering waardoor het oude systeem soort van uitgeschakeld zou worden en dus niks meer bij zou dragen
Dit zou het geval zijn bij een nieuw parallel systeem, maar niet bij een nieuw systeem dat in serie geschakeld zou zijn
[Voor 14% gewijzigd door ABokma op 15-03-2023 14:28]
Parallel en serie zijn verkeerde en onduidelijke termen in zonne land. Je hebt string, dat is inderdaad in serie, en je kan die strings dan parallel zetten in bepaalde situaties.
Als met parallel, micro omvormers worden bedoeld, dan is dat ook weer een verkeerde term.
De panelen staan niet parallel maar zijn individueel aan het net gekoppeld.
Als met parallel, micro omvormers worden bedoeld, dan is dat ook weer een verkeerde term.
De panelen staan niet parallel maar zijn individueel aan het net gekoppeld.
Ik weet niet of het aan jou of aan die installateur ligt, maar dit verhaal slaat kant nog wal. Het zal wel over spanningsverhoging op het net gaan, maar die is bij twee kleine systemen precies even hoog als bij één groter systeem.ABokma schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:23:
ja klopt, ik keek naar de geschatte opbrengst, nieuwe panelen zouden 9x 405Wp zijn
Gewoon het oude laten liggen en er een nieuw systeem naast laten zetten.
Inderdaad.Andrehj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:15:
[...] Ik weet niet of het aan jou of aan die installateur ligt, maar dit verhaal slaat kant nog wal.
Jaaaaahhh, maar met 2 systemen blijft er waarschijnlijk één werken als de ander afschakelt...Het zal wel over spanningsverhoging op het net gaan, maar die is bij twee kleine systemen precies even hoog als bij één groter systeem.
Gewoon het oude laten liggen en er een nieuw systeem naast laten zetten.
Ik heb vandaag 17x zonnepanelen laten plaatsen, echter zijn de monteurs rond 16.00 weer weggegaan nadat de volledige installatie voldaan is.
Nu zie ik een rood lampje branden op mijn Enphase kastje.. zou dus betekenen dat hij geen stroom op wekt?
Is dit normaal zo kort na de installatie?
Hij zou toch direct stroom op moeten pakken..
Nu zie ik een rood lampje branden op mijn Enphase kastje.. zou dus betekenen dat hij geen stroom op wekt?
Wat zegt je monitoring?038Robijno schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:21:
Ik heb vandaag 17x zonnepanelen laten plaatsen, echter zijn de monteurs rond 16.00 weer weggegaan nadat de volledige installatie voldaan is.
[Afbeelding]
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic