Voorkomen van uitval bij hoge netspanning

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martie
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-03-2023
Ik ben van plan Zonnepanelen gaan te leggen, en ik hoorde dat het wel eens voorkomt dat de installatie afschakelt als de netspanning te hoog wordt.
Hoe gaat een 3-phase converter om met hoge netspanning? Zijn er 3-phase converters die "balanceren" en dan de meeste output geven op de phase met de laagste spanning? of schakelt hij gewoon helemaal af als 1 van de 3 phasen de 253volt aantikt?

Ik overweeg namelijk om 2x 1-phase converters te gebruiken, zodat ik de converter op een andere Phase kan zetten op het moment dat hij afschakelt door te hoge netspanning.

1-Phase converter heeft sowieso het voordeel dat ik hem op de Phase kan zetten waar thuis de meeste belasting op zit, zoals bijv. de Airco. Wellicht scheelt dat net 1 volt waardoor hij niet afschakelt.

Zijn hier ideeën over of ervaringen mee?

Hartelijk dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
spanning mag dit jaar hoger dan eerder.. Ik geloof 15 % boven de 230 volt. Was 10 %.. (230 v + 23 v = 253 v).. Nu dus 230 + 34,5 = 264,5 volt..
Is geen antwoord maar,..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
belmonde schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 01:09:
spanning mag dit jaar hoger dan eerder.. Ik geloof 15 % boven de 230 volt. Was 10 %.. (230 v + 23 v = 253 v).. Nu dus 230 + 34,5 = 264,5 volt..
Is geen antwoord maar,..
En hoe vertel je dat aan je omvormer?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Nu online
Ja, dat stond in dat artikel maar dat kan ik nu niet vinden..

Hier wel een eerder artikel waar iets aangekondigt werd maar in het artikel van jl. stond daar wel iets over..

https://solarmagazine.nl/...-overspanningsbeveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
belmonde schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 01:26:

Hier wel een eerder artikel waar iets aangekondigt werd maar in het artikel van jl. stond daar wel iets over..

Wat zou er gebeuren als je de omvormer verteld doormiddel van de landcode dat hij zich in België bevind?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ronald.42 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 02:25:
[...]
Wat zou er gebeuren als je de omvormer verteld doormiddel van de landcode dat hij zich in België bevind?
dan praat ie met een zachte g. _O-
Martie schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:21:
Ik ben van plan Zonnepanelen gaan te leggen, en ik hoorde dat het wel eens voorkomt dat de installatie afschakelt als de netspanning te hoog wordt.
Hoe gaat een 3-phase converter om met hoge netspanning? Zijn er 3-phase converters die "balanceren" en dan de meeste output geven op de phase met de laagste spanning? of schakelt hij gewoon helemaal af als 1 van de 3 phasen de 253volt aantikt?

Ik overweeg namelijk om 2x 1-phase converters te gebruiken, zodat ik de converter op een andere Phase kan zetten op het moment dat hij afschakelt door te hoge netspanning.

1-Phase converter heeft sowieso het voordeel dat ik hem op de Phase kan zetten waar thuis de meeste belasting op zit, zoals bijv. de Airco. Wellicht scheelt dat net 1 volt waardoor hij niet afschakelt.

Zijn hier ideeën over of ervaringen mee?

Hartelijk dank!
3 fase is doorgaans beter omdat die het egaal verdeelt over alle 3 de fases. maar ik zou wel kijken naar een omvormer met optie voor een accu om in te bufferen. hoeft nu niet maar wel handig voor later.

[ Voor 69% gewijzigd door flippy op 09-03-2023 02:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
belmonde schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 01:26:

Wel goed lezen

Nu is de eis uit na 2 seconden >253V

Dat willen ze naar 10 minuten brengen
Met als harde limiet 264.

Dit geeft high voltage ride through algoritmes maar kans om een lager vermogen om te voeren waarbij de spanning opdrijving minder zal zijn.

253 zou dus een zachtere limiet worden, maar het zal in de praktijk geen wereld van verschil zijn.

Best practices die ik bij twijfel over de netspanning aan raad: gebruik dikke zo kort mogelijke AC kabels. Denk na over plaatsing omvormer. Verlies in DC traject is meestal niet hoger dan AC, en telt niet voor dit probleem.
3 fase geeft 6x minder opdrijving - dus tenzij er onevenwichtige netspanning is is dat ik een hulp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:54

Blokker_1999

Full steam ahead

Misschien gewoon eens beginnen met kijken wat je huidige net spanning is?

Maar er zijn geen wonder oplossingen als deze hoog is. Toch zeker geen die binnen het reglementair kader vallen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:00:
3 fase geeft 6x minder opdrijving
Die begrijp ik niet.
Zou je dit uit willen leggen?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 21:03
Mocht je in het Liander netwerkgebied wonen, dan kan je op voorhand al bekijken of er mogelijke problemen zijn rondom jouw postcode:

https://terugleverproblemen.web.liander.nl/postcodecheck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:43
Blokker_1999 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:29:
Dat.
Duik eens de meterkast in met een multimeter en meet de 3 fasen rond 13h op een zonnige dag, dan krijg je een indruk of je hier last van zou kunnen krijgen of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
Het heeft allemaal niets met jouw installatie te maken en je kun er ook weinig aan veranderen.
De huidige eis is, dat een PV installatie afslaat als de gemiddelde spanning gedurende 10 minuten boven de 253V komt of eenmalig boven de 264,5V komt.
Dat gebeurt als er in jouw omgeving zoveel stroom geleverd wordt dat de netspanning te hoog oploopt en daar heb je zelf maar een heel klein beetje invloed op.

Theoretisch kan het zijn dat een bepaalde fase in jouw omgeving op een moment zwaarder belast wordt dan andere fasen waardoor alleen op die fase de spanning boven de grenswaarde komt.
Dan zou alleen die fase afgeschakeld kunnen worden, maar in de praktijk doet geen enkel omvormer dat en schakelen ze gewoon helemaal af.
Alleen micro-omvormers (omvormer per paneel) kunnen bij te hoge spanning hun vermogen terug schroeven, maar ook daar heb je weinig aan want de netspanning wordt door jouw installatie maar voor een heel klein beetje beïnvloed.
Ook zijn er geen omvormers die het vermogen kunnen herverdelen.

De enige invloed die je er op hebt is proberen tijdens piekuren met veel zon zelf zo veel mogelijk vermogen te verbruiken, maar uiteindelijk heeft dat alleen invloed als heel veel mensen dat doen.

Kortom afwasmachine, wasmachine, airco enz aanzetten als de zon schijnt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flippy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 02:43:
[...]

dan praat ie met een zachte g. _O-

[...]

3 fase is doorgaans beter omdat die het egaal verdeelt over alle 3 de fases. maar ik zou wel kijken naar een omvormer met optie voor een accu om in te bufferen. hoeft nu niet maar wel handig voor later.
In België mag je al hoger 264 voor 10 minuten en dan uit.
Ik kan me voorstellen dat dat ingebakken zit in de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee ook België heeft tegenwoordig ook de Europese norm (EN50549-1:2018) in hun C10/11 normering opgenomen.

Dus het in in heel Europa nu gemiddeld 253V gemiddeld over 10 minuten of een maximale spanning van 264,5V

En in dit verband is een accu ook zinloos, behalve als iedereen in de buurt dat doet, want enkel je eigen installatie heeft gewoon maar heel weinig invloed op het totale net.
Tenzij de omvormer kan overschakelen van leveren aan het net naar laden van de accu, maar die zijn er momenteel nog niet bij mijn weten.

[ Voor 42% gewijzigd door Ben(V) op 09-03-2023 10:51 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:12:
Nee ook België heeft tegenwoordig ook de Europese norm (EN50549-1:2018) in hun C10/11 normering opgenomen.

Dus het in in heel Europa nu gemiddeld 253V gemiddeld over 10 minuten of een maximale spanning van 263,5V

En in dit verband is een accu ook zinloos, behalve als iedereen in de buurt dat doet, want enkel je eigen installatie heeft gewoon maar heel weinig invloed op het totale net.
Tenzij de omvormer kan overschakelen van leveren aan het net naar laden van de accu, maar die zijn er momenteel nog niet bij mijn weten.
Ik kwam er onderstaande over tegen en ik lees dat als je mag 10 minuten boven de 253 met een absoluut maximum van 264,5 dan is het hard uit.
Dus als je buren dan al hard uit gaan bij 253 met de oude instellingen zou jij aan het net blijven hangen.
Mits je buren niet ook gaan updaten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBFXWnk94NB33-qetFPjFEXd-yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czwmdL6jBiJj0csjAi1Ld9ZO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:29:

Maar er zijn geen wonder oplossingen als deze hoog is. Toch zeker geen die binnen het reglementair kader vallen.
Die zijn er wel, maar niet rendabel (een accu bijvoorbeeld gebruiken om bij piekend vermogen dat vermogen op te slaan in plaats van pogen deze het net op te duwen, maar efficiënt is anders). Mijn Solaxomvormer kan in principe direct aangesloten worden op de bijbehorende accu's (DC), hierdoor ontlast je de AC van je omvormer naar je meterkast. Duwen je buren het voltage alsnog boven de grens, dan zal de boel uiteraard alsnog uitvallen.

De ophoging die hierboven wordt besproken is leuk, maar ook veel (huishoudelijke) apparatuur doet een controle op de netspanning (koffiemachine van Siemens bijvoorbeeld). Als dan de spanning boven de 253V komt valt je machine uit/gaat in storing. Voor een koffiemachine niet zo erg, maar als je warmtepomp/airco/koelkast/vriezer e.d. hierdoor in storing gaan minder fijn.

[ Voor 39% gewijzigd door pagani op 09-03-2023 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• belmonde
  • Nu online
En hoe gaat dat dan in de praktijk... Spanning in de wijk te hoog... Alle omvormers gaan uit.. Spanning zakt.. Gaat weer aan... omvormers weer uit.. weer aan.. Waarschijnlijk gaan de scherpst ingestelde omvormers eerst uit.. en dan blijft "de rest" mooi aan.. ZO gaat dat dan de hele zomer door. op zonnige uren.. De 1 kruipt meer door de naald..
Zal voor weinig plaatsen gelden maar je zal er maar wonen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik heb er hier gelukkig geen last van, maar wat je aanhaalde over dat aan uit schakelen kan ik me best voorstellen bij oude wijkjes met dunne transport kabels en veel zonnepanelen bezitters.
De netbeheerder zal niet snel te bewegen zijn om die kabels te verzwaren.

Wij zitten hier meestal tussen de 230 en max wat ik gezien heb 244.
Onderling tussen de fases ook weinig verschil.

Je kunt als particulier alleen maar zorgen dat je zelf zo min mogelijk knelpunten in je installatie hebt, dus kabels dik genoeg en op driefasen terug leveren. Meer kun je er ook al niet aan doen.
Eventueel een thuisaccu laden op de piekmomenten maar dat is financieel niet echt aantrekkelijk vermoed ik.
En grote verbruikers inschakelen op die piekmomenten maar dat moet je dan ook maar net nodig hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 09-03-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

belmonde schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:12:
En hoe gaat dat dan in de praktijk... Spanning in de wijk te hoog... Alle omvormers gaan uit.. Spanning zakt.. Gaat weer aan... omvormers weer uit.. weer aan.. Waarschijnlijk gaan de scherpst ingestelde omvormers eerst uit.. en dan blijft "de rest" mooi aan.. ZO gaat dat dan de hele zomer door. op zonnige uren.. De 1 kruipt meer door de naald..
ze gaan stuk voor stuk aan en uit, dus het balanceert zichzelf. vooral de mensen met "budget" bekabeling zullen er meer last van hebben door de grotere voltagewisselingen die de omvormer meet. de deftige installaties met beetje toffe draadiameters en 3 fase omvormers zullen stuk stabieler/voorspelbaarder gedragen.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 09-03-2023 11:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Nu online
Bij ons was de spanning 242 volt. Maar deze winter komt er in de buurt best wel wat bij.. Hier, close een gewone woonboerderij met 61 panelen. Wij met 36 panelen. De loonwerker met 180 panelen, etc, etc, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:43
pagani schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:28:
[...]

Die zijn er wel, maar niet rendabel (een accu bijvoorbeeld gebruiken om bij piekend vermogen dat vermogen op te slaan in plaats van pogen deze het net op te duwen, maar efficiënt is anders). Mijn Solaxomvormer kan in principe direct aangesloten worden op de bijbehorende accu's (DC), hierdoor ontlast je de AC van je omvormer naar je meterkast. Duwen je buren het voltage alsnog boven de grens, dan zal de boel uiteraard alsnog uitvallen.

De ophoging die hierboven wordt besproken is leuk, maar ook veel (huishoudelijke) apparatuur doet een controle op de netspanning (koffiemachine van Siemens bijvoorbeeld). Als dan de spanning boven de 253V komt valt je machine uit/gaat in storing. Voor een koffiemachine niet zo erg, maar als je warmtepomp/airco/koelkast/vriezer e.d. hierdoor in storing gaan minder fijn.
Naar mijn idee heeft meeste apparatuur in huis niet zo'n beveiliging en blijft gewoon werken. Ze gaan mogelijk wel (sneller) kapot.
Dus voor stroompieken/dalen door in/uit schakelende verbruikers bij te hoge netspanning ben ik niet bang.

Uiteraard is dat wel in de categorie wat niet is kan nog komen. Zeker bij grootverbruikers als warmtepompen, kookplaten, laadpalen etc.

Netbeheerders zullen hier ook zeker niet blij mee zijn, dus ik verwacht ook niet dat dit gaat gebeuren, maar mijn glazen bol is net stuk dus kan niet in de toekomst kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:54

Blokker_1999

Full steam ahead

pagani schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:28:
[...]

Een accu is geen oplossing voor de hoge netspanning. Het kan alleen helpen met zelf het net niet nog verder te verhogen zolang jij al je vermogen kwijt kunt in die batterijen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Trichoglossus schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:48:
Mocht je in het Liander netwerkgebied wonen, dan kan je op voorhand al bekijken of er mogelijke problemen zijn rondom jouw postcode:

https://terugleverproblemen.web.liander.nl/postcodecheck
Niet helemaal accuraat geloof ik..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ-RfiCIlsGFnDh4QJ169nLRU3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBSXUf7gUWpLrojldmBdaam4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet wel hoe dit komt trouwens.
Op het eind van de straat zit een boerderij met een enorme hoeveelheid panelen en die moest een zwaardere aansluiting.
Deze boer heeft zelf een trafohokje op zijn erf en die was te klein.
Maar is niet van invloed op de rest van deze straat althans ik merk geen verschil en inmiddels is dat spul daar ook al operationeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:02
De beste oplossing hiertegen is ironisch genoeg een EV op eigen grond op laden en die naar zijn max laten laden wanneer de netspanning hoog wordt.

Je eigen verbruikers krijgen altijd voorrang en zullen de netspanning omlaag trekken.
Verder inderdaad water verwarmen, warmtepomp, wasmachine, etc. In kort: grote verbruikers.

Het hoeft niet veel te zijn, maar als dat de netspanning op 252/253 volt houd i.p.v. erboven blijft je installatie leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
@belmonde Niet "alle omvormer" gaan uit. Daar zit een natuurlijke spreiding in doordat het is aangesloten op een kabel met weerstand, tevens ook weerstand in je installatie zelf, eventuele verbruikers, en nog wat kleine spreiding door meettoleranties.

Dus er zullen er stapsgewijs enkele afvallen tot een stabiele situatie is bereikt. Beginnend met de omvormer welke de hoogste netimpedantie heeft in het huis met de minste verbruikers.

Hoe voorkom je dat de omvormer uit gaag? Zorg ervoor dat het vermogen niet naar de wijktransformator hoeft,
met eigen verbruikers. Stuur je warmwater boiler aan met een eddi bijvoorbeeld, of zorg ervoor dat je zware apparaten (wasmachines) gebruikt als de zon schijnt, laadt je thuisbatterij op.

Of, zorg ervoor dat je niet zoveel produceert, bijvoorbeeld met de P(V) modus in Solaredge. Maar ik weet niet of dat werkt in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:11

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

hackerhater schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:39:
De beste oplossing hiertegen is ironisch genoeg een EV op eigen grond op laden en die naar zijn max laten laden wanneer de netspanning hoog wordt.

Je eigen verbruikers krijgen altijd voorrang en zullen de netspanning omlaag trekken.
Verder inderdaad water verwarmen, warmtepomp, wasmachine, etc. In kort: grote verbruikers.

Het hoeft niet veel te zijn, maar als dat de netspanning op 252/253 volt houd i.p.v. erboven blijft je installatie leveren.
Inderdaad. Als je zelf veel vermogen afneemt zal de spanning lokaal wat zakken en dat kan net genoeg zijn om jouw omvormer in bedrijf te houden.

Sowieso is de oplossing voor het probleem om energiegebruik te verplaatsen naar momenten met veel opwek. De politiek vindt het vooralsnog niet belangrijk om hier incentives voor te geven. Wegvallende opwek door te hoge netspanning kan er wel één zijn om huishoudens aan te moedigen om hun energiegebruik te verplaatsen naar het moment van piekproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:45

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ronald.42 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:28:
[...]

Niet helemaal accuraat geloof ik..

[Afbeelding]

Ik weet wel hoe dit komt trouwens.
Op het eind van de straat zit een boerderij met een enorme hoeveelheid panelen en die moest een zwaardere aansluiting.
Deze boer heeft zelf een trafohokje op zijn erf en die was te klein.
Maar is niet van invloed op de rest van deze straat althans ik merk geen verschil en inmiddels is dat spul daar ook al operationeel.
Wel accuraat, alleen de zin is zo krom als een hoepel.

Je moet 24 maanden rekenen vanaf juli 2021... dus juli 2023 is het opgelost.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martie
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-03-2023
hackerhater schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:39:

De meeste groot verbruikers in huis zijn geen 3-fase verbruikers. (in mijn geval enkel de laadpaal: EV), dus als je een 3-phase omvormer hebt, dan zal het inschakelen van de wasmachine niet helpen in het voorkomen dat je converter uitschakelt. (of je wasmachine moet net op die fase zitten met de hoogste spanning, dat is ook een interessante benadering, daar kan ik wel een wisselschakelaar voor maken )
Daarom mijn plan om 2x een 1-fase converter te kopen, dan kan ik in ieder geval de airco, droger en wasmachine op dezelfde 2 fases zetten als de 2 converters, zodat er in ieder geval 1 van de 2 converters blijft werken bij piekspanning op het net.
Als ik zo de reacties lees dan heb je bij een 3-fase converter 3x zoveel kans dat hij afschakelt, omdat hij naar de hoogste spanning van de 3 fases kijkt.
Ik zal eens meten op een zonnige dag of er veel verschil tussen fases zit. de absolute spanning vind ik niet zo interesant, omdat de situatie nu, niets zegt over hoe het over 5 jaar is. Ik verwacht nogal een flinke toename van zonnepanelen de komende jaren namelijk. Liever nu zo inrichten dat ik later nog wat te Tweaken hebt als ik in de situatie kom dat de boel afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het helpt echt helemaal niets.

Jij bepaalt niet wat de netspanning is maar dat wordt bepaalt door alle terugleveraars tezamen.
En de meeste zonnepanelen zitten gewoon op een enkel fase en zijn dus statistisch verdeelt binnen de wijk.

Dus je kunt inrichten wat je wilt maar er valt echt niets te tweaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 00:01
Heel veel goede adviezen in dit topic, ik wil ze even samenvatten. Zelf heb ik er ook veel ervaring mee.

Mijn (Belgisch) huis zit op het einde van de kabel, dat zie je lekker makkelijk met zo'n ouderwetse luchtleiding.
Anyway, er ligt een goede 10 KWac/13 KWp op het dak. Op een goede koude lentedag zorgt dat wel voor maximale productie en dus een giga stijging van de netspanning. Ik zat dan doorgaans op 252/251/253 volt per fase, heel spannend. Ik was niet de enige met panelen maar er waren dan ook maar een 8-tal installaties op een straat van 40 huizen. De andere lijnen uit het trafohuisje hadden een vergelijkbare belasting. Ik zat op een 95mm² CU kabel van ongeveer 500 meter lang, je kan zelf berekenen wat 14A per fase daarmee doet aan spanningsval. Laat staan de productie van de overige buren. Als ik een verbruik had van 1 zakte de fasespanning makkelijk met 4V! Ik heb al mijn apparatuur mooi gespreid over de fasen en een systeem dat ze automatisch activeerde vanaf de spanning hoog opliep. Uiteindelijk was het nooit nodig omdat we net een voltje onder de limiet bleven. De spannende tijden kwamen aan een eind toen een bozo met zijn hoogtewerker een dikke tak afzaagde boven het trafo huisje. Die sloeg als een bom in natuurlijk. De spanning was binnen de 2 uren hersteld via een noodpad en twee weken later hadden we een nieuw trafohuisje met een betere tapstand, nu komen we nog maar aan 240V.

Sinds kort hebben mijn ouders een huis in Nederland waar ik 12 KW AC aan het net heb geplempt. Het verwonderde mij dat de kabel in de straat lekker dik is uitgevoerd 240mm² AL maar de huisaansluiting is maar 6mm² CU, dat laatste stukje van 10 meter zorgt voor een paar volt toename. Intern staat de omvormer zo dicht mogelijk bij de meter. Verlies over DC maakt namelijk niets uit. Tussen de meter en de omvormer heb ik een enorm overgedimensioneerde kabel gelegd van 10mm². Dat scheelt ook weer een volt.

Conclusie het is eigenlijk een wapenwedloop en een kwestie van geluk.
- Plaats je apparatuur slim (kort AC traject + dikke kabels)
- Geneer verbruik, dat kan voor best wat verschil zorgen
- Koop een woning dicht bij het trafohokje
- Leg je kabels zo dik mogelijk aan, dan vallen je buren eerder uit. Dat is ethisch natuurlijk iets anders. Hier in de wijk heeft iedereen micro omvormers op het dak gevoed door een enkele 5g2,5, tja dat is vragen om uitval.
- Enkel fasige omvormers gaan halen omdat er één fase mogelijks een hogere spanning heeft dan de andere zou ik niet doen tenzij je echt een significant verschil meet (>10V) op zonnige dagen. En anders zet je wat meer verbruik zoals je airco op die fase.

succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Ik heb juist bewust gekozen voor 3x een 1 fase omvormer.
Prijs van 3 omvormers is vrijwel gelijk aan een 3 fase omvormer.

Gaat er 1 omvormer stuk dan werken de andere 2 gewoon door.
Gaat er 1 in de overspanning dan werken er nog 2 door.

Nadeel kan zijn dat je iets meer ruimte nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-05 16:08
Juup schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:33:
[...]

Die begrijp ik niet.
Zou je dit uit willen leggen?
De stroom wordt dan verdeeld over 3 fasen en daardoor is de stroom per fase een derde van een 1 fase systeem met hetzelfde vermogen. Maar het wordt nog beter: ook staat er tussen 2 fasen geen 230V maar 400V (lopen 120 graden uit fase met elkaar). Vermogen is gelijk aan de spanning maal de stroom, dus bij hogere spanning hoeft de stroom ook nog eens minder hoog te zijn voor hetzelfde vermogen. Het verlies op een draad wordt dus een stuk lager bij lagere stromen. (de spanning over de draad zorgt ervoor dat de omvormer hoger moet leveren om dat verlies te overwinnen om toch op het net te kunnen leveren). Het energieverlies over een draad is gelijk aan de weerstand van de draad, hoe dikker hoe minder weerstand) maal de stroom in het kwadraat. Alles bij elkaar genomen zorgt een 3fase omvormer er dus voor dat je veel minder verlies over de leiding hebt en dus minder hoog hoeft om te vormen.

Maar goed, dat is mooi voor jou, maar als de spanning op het net gewoon te hoog is, heeft zelfs een 3fase omvormer geen zin meer. Dan moet de netbeheerder de spanning wat omlaag brengen als dat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:01
Ben(V) schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:32:
Het helpt echt helemaal niets.

Jij bepaalt niet wat de netspanning is maar dat wordt bepaalt door alle terugleveraars tezamen.
En de meeste zonnepanelen zitten gewoon op een enkel fase en zijn dus statistisch verdeelt binnen de wijk.

Dus je kunt inrichten wat je wilt maar er valt echt niets te tweaken.
Onzin dat het allemaal niets helpt.

Verschuiven van verbruik helpt. De (warmtepomp)boiler dus even op een tijdklok/programma zetten zodat deze vanaf 11.00u ofzo gaat opwarmen. Idem voor bijvoorbeeld de wasmachine en vaatwasser. En uiteraard zorgen dat deze is aangesloten op de fase waarop de netspanning het hoogst oploopt.
En ook één of meer EV's in de straat aan de lader zetten op zonnige dagen zal significant van invloed zijn. Maar dan moeten er natuurlijk wel bewoners met een EV overdag thuis zijn natuurlijk.
Wat ook nog helpt is zorgen voor goede dikke bekabeling tussen je meterkast en omvormer.

Alles wat je doet om de weerstand die jouw omvormer ondervindt te verminderen, zal er voor zorgen dat de netspanning die door je omvormer geproduceerd moet worden iets minder hoog oploopt en daarmee de uitval van je omvormer beperken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:32:
[...]

Wel accuraat, alleen de zin is zo krom als een hoepel.

Je moet 24 maanden rekenen vanaf juli 2021... dus juli 2023 is het opgelost.
In die 10 jaar heb ik hier nog geen problemen mogen waarnemen met terugleveren, dus niet helemaal juist dat ze vermelden dat er problemen zijn op mijn adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ivow85 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:42:
[...]

Onzin dat het allemaal niets helpt.

Verschuiven van verbruik helpt. De (warmtepomp)boiler dus even op een tijdklok/programma zetten zodat deze vanaf 11.00u ofzo gaat opwarmen. Idem voor bijvoorbeeld de wasmachine en vaatwasser. En uiteraard zorgen dat deze is aangesloten op de fase waarop de netspanning het hoogst oploopt.
En ook één of meer EV's in de straat aan de lader zetten op zonnige dagen zal significant van invloed zijn. Maar dan moeten er natuurlijk wel bewoners met een EV overdag thuis zijn natuurlijk.
Wat ook nog helpt is zorgen voor goede dikke bekabeling tussen je meterkast en omvormer.

Alles wat je doet om de weerstand die jouw omvormer ondervindt te verminderen, zal er voor zorgen dat de netspanning die door je omvormer geproduceerd moet worden iets minder hoog oploopt en daarmee de uitval van je omvormer beperken.
Je snap duidelijk maar beperkt hoe het werkt.
De netspanning is niet iets lokaal voor je huis, de beïnvloeding daarvan door je eigen gebruik is echt heel minimaal.
Alleen als iedereen achter het transformator station dat gelijktijdig doet heeft dat significante invloed.

Dat zeg je zelf in je eerste deel en vervolgens begin je een onzin verhaal dat je eigen verbruik invloed heeft op wat je omvormer doet.
Die reageert alleen op de netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ronald.42 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:03:
[...]

In die 10 jaar heb ik hier nog geen problemen mogen waarnemen met terugleveren, dus niet helemaal juist dat ze vermelden dat er problemen zijn op mijn adres.
Hier andersom, al meerdere klachten ingediend bij Liander, dan krijg je later ook de bericht terug dat er inderdaad problemen zijn en dat ze dit in de toekomst willen oplossen.
Maar vul ik die check in dan komt daar uit dat er geen problemen zijn. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ben(V) schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:03:
[...]

De netspanning is niet iets lokaal voor je huis, de beïnvloeding daarvan door je eigen gebruik is echt heel minimaal.
Alleen als iedereen achter het transformator station dat gelijktijdig doet heeft dat significante invloed.

Dat zeg je zelf in je eerste deel en vervolgens begin je een onzin verhaal dat je eigen verbruik invloed heeft op wat je omvormer doet.
Je reageert toch wel iets steviger dan nodig...
Heb je wel eens geprobeerd wat een waterkoker doet op de netspanning die je ervaart in je meterkast? De Netimpedantie is bij mij in elk geval iets hoger dan je op basis van jouw woorden zou denken.

Dus ja... het kan echt wel net het verschil maken tussen wel en niet afschakelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
[...]

Als je een flinke verbruiker lange tijd aan heb staan dan kan het wel iets schelen.
Maar dat heb je eigenlijk nooit, bij een moderne wasmachine of vaatwasser springt het verwarmingselement hier of daar in de cyclus een paar keer 10 minuten aan. De rest van de cyclus is er maar weinig verbruik.
Als je een ouwe condensdroger hebt die enorm stroom slurpt zal dat meer helpen het voltage iets te verlagen.

Waar dit verhaal ook een beetje vandaan komt is de klassieke opstelling waarbij de omvormer met een verdeelkastje op de wasmachinegroep op zolder aangesloten wordt, en dus de 2,5 mm2 bedrading naar de meterkast deelt. In dat geval zal het veel meer schelen (maar ook dan vooral wanneer het verwarmingselement aanstaat).

[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 09-03-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
@Ben(V) netspanning komt inderdaad grotendeels 'vanuit het net'.
Maar om te zorgen dat je PV-omvormer blijft draaien, hoef je de netspanning niet heel veel te beïnvloeden. Als jij door het inzetten van een grote verbruiker de netspanning die je omvormer 'ziet' met 1 of 2 volt weet te verlagen, dan is de kans vrij reëel dat jouw PV installatie niet uitvalt, maar dat bij de buren die niet hun best doen om de piek spanning wat te drukken wél de omvormer uitvalt.

En als de hele straat/buurt zo goed mogelijk mee doet met verbruiken op piekmomenten van PV productie, dan is er ook een reële kans dat de trafo aan het begin van de straat niet overbelast raakt en de netspanning dus bij niemand oploopt tot 253V.

En nee, als je vanuit het net 252,5V binnen krijgt, dan gaat het je niet lukken om dat tot 240V te drukken door je wasdroger aan te zetten. Maar dat hoeft ook niet. Terugbrengen naar 251 of 251,5V is genoeg.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als eindverbruiker kun je in je eentje nooit zoveel vermogen afnemen dat de netspanning meetbaar verlaagt wordt.
Daar is de netimpedantie veel te laag voor.

En nee zelfs een halve volt terugbrengen gaat je niet lukken.
Tevens schakelen de omvormers pas af als er tien minuten de gemiddelde spanning te hoog is en dus piekjes produceren helpt ook niets.

En je moet mijn verhaal niet interpreteren dat je het niet moet doen, ik zeg alleen dat het pas werkt als velen dat doen, maar individueel werkt het niet.

[ Voor 53% gewijzigd door Ben(V) op 09-03-2023 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Ben(V) schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:15:
Als eindverbruiker kun je in je eentje nooit zoveel vermogen afnemen dat de netspanning meetbaar verlaagt wordt.
Daar is de netimpedantie veel te laag voor.
Dit kun je zo algemeen niet stellen.

Er liggen op allerlei plaatsen kabels in de straat die eigenlijk te dun zijn naar huidige maatstaven (gezien omschakelen naar warmtepompen, EV's enz.) of die aan het einde van hun levensduur zitten, 20x opnieuw gelast her en der, soms een matige las ergens, niet erg genoeg om de boel er uit te laten klappen in de wijkkast, maar wel een extra weerstand.

En dan kun je dat dus wel degelijk voor elkaar krijgen.

Het zou niet moeten, maar ja, alleen in theorie is de praktijk gelijk aan de theorie.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 09-03-2023 23:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...] Je snap duidelijk maar beperkt hoe het werkt.
Je hebt het hier over je zelf?
De netspanning in de zin van in de hoofdkabel, nee dan nauwelijks.
In de zin van de spanning lokaal in huis, dan zeker wel. En al helemaal als je de laatste op de kabel bent.
He ja, samen sterk.
Dat heeft het ook, als je die net onder de grens weet te houden als je er anders over zou gaan, logisch.
Nee, die reageert alleen op de lokale spanning in huis. En die kan je wis en zeker voldoende beïnvloeden.
"Net-impedantie" is vaak iets in de grote orde van enkele tienden ohm, dus enkele amperes aan verbruik hebben echt een significante invloed. In de zin van wel of niet afschakelen dus.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@onetime als @Ben(V) na mijn vorige opmerking gewoon de waterkoker en zijn multimeter had gepakt ….

Dan mag hij even zijn eigen ogen niet geloven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
5. De netbewakingsparameters instellen
Netbewakingsparameters behoren tot de parameters die door de landinstellingen worden gewijzigd. In België zijn de vereiste netbewakingsparameters gedefinieerd in de ‘C10/11:2019’ norm. In Nederland wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van de Europese netcode ‘EN50549-1:2018’ voor installaties tot 1MW.

Voor installaties die vroeger ingesteld waren op de oude Belgische landnorm ‘C10/11’ of de oude Nederlandse landnorm ‘NEN EN 50438:2013’ (of ouder) ligt de ogenblikkelijke bovengrens van de netspanning op 253 V. Voor installaties groter dan 3 x 16 A in Nederland lag vroeger de bovengrens zelfs maar op 243,8 V.

Met de huidige landcodes is de ogenblikkelijke bovengrens vastgelegd op 264,5V en speelt de parameter ‘beveiliging tegen spanningsstijging’ de grootste rol. Deze veiligheidsparameter wordt het vaakst overschreden (de gemiddelde spanning over 10 minuten mag niet hoger dan 253V liggen), met afschakeling tot gevolg.

Van installaties die de oude setting nog aanhouden, mogen de parameters aangepast worden aan de huidige.
Ik begrijp hieruit dat je de boel al aan mag passen? Ik heb zelf een Solis en die heeft ook een hele bloemlezing aan netcodes in de omvormer. Kan ook zomaar zijn dat die er al goed instaat, dan ben ik nog steeds niks wijzer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTS1lXHAinZEmF9plgB_2pakl6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QjSn0JVufqKEGcTMDJFS7LXn.png?f=fotoalbum_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ronald schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:15:
@onetime als @Ben(V) na mijn vorige opmerking gewoon de waterkoker en zijn multimeter had gepakt ….

Dan mag hij even zijn eigen ogen niet geloven ;)
Toevallig heb ik in de meterkast permanent een spanningsmeter hangen en we hebben hier o.a. een Quooker een elektrische oven en een inductieplaat.
En als alle drie aangaan veranderd er helemaal niets aan de netspanning.
Dus je klets gewoon uit .......

Als dat echt zo zou zijn zou op bepaalde momenten de netspanning volledig in elkaar zakken als de hele buurt veel vermogen afneemt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 15-03-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ben(V) Ja dat is ook redelijk zo. Wat is de resolutie van die meter? Zeker geen tienden van volts? En zit je ook vlak naast de wijk trafo?
Er zijn dus plaatsen waar er tussen dag-en-nacht een verschil van .-.-. kan zijn. 10 tot 20 volt verschil heb ik hier op het forum langs zien komen. Daar is de huis spanning dus ook te beïnvloeden. Die zitten dan niet net als jou naast de wijk trafo, maar meer aan het eind van de kabel. En er zijn ook veel zonnepanelen. Samen sterk.

Jij (N=1) hebt dus een behoorlijk stabiel spanning in huis, goed in de buurt van de bedoelde 230V, maar dat is zeker niet overal het geval.

Ik hoop dat je het nu een beetje begrijpt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
Ben(V) schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:58:
[...]

Toevallig heb ik in de meterkast permanent een spanningsmeter hangen en we hebben hier o.a. een Quooker een elektrische oven en een inductieplaat.

Als dat echt zo zou zijn zou op bepaalde momenten de netspanning volledig in elkaar zakken als de hele buurt veel vermogen afneemt.
Toch wel, vul maar eens 16a verbruik in met 10meter 10mm2(niet onrealistisch voor lengte vanaf de kabel in de straat waar je aansluiting van afgetakt is) op b.v. https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm
Verbruik kun je ook vervangen door teruglevering, dan gaat alleen de spanning niet met 0.x volt omlaag maar omhoog.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ben(V) En het maakt ook nog uit of je 1fase of 3fase hebt. 10A of 30A...
Als jij die 3 die je noemt alle drie vol vermogen aan hebt, heb je 3fase nodig.
Quooker 2k2W, oven 3kW, inductie ~6kW,..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
100m 90mm2 CCA naar de wijk kast…

16A, 1V drop…

Bedankt @Ben(V)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:10
Leuke discussie hoor, maar wat levert het op als je zware verbruikers in gaat schakelen om je zonnepanelen aan te laten, waarbij die zonnepanelen waarschijnlijk minder opleveren dan het extra verbruik(want anders zou je de spanning niet omlaag krijgen....)

Het enige dat me echt zinvol lijkt om te doen is ervoor te zorgen dat de spanningsval tussen je meter en omvormer zo klein mogelijk is. Oftewel een dikke kabel die zo kort mogelijk is. Met een beetje geluk schakelt dan de rest van de buurt eerder af dan jij.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2NvzQEiagTfOYpTN73Mgj7DNNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tdCtMZ0KT6ne1WhSqChyyqqn.png?f=fotoalbum_large

In mijn nieuwbouwwijk zonder spanningsproblemen zie ik in de meterkast toch 0,9V daling als de waterkoker aan gaat.

@redwing als enig verbruik toch onvermijdelijk is (wasmachine, auto laden, vaatwasser) dan kun je het dus beter doen bij hoge netspanning.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 15-03-2023 15:58 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Alleen zitten we niet in dat topic. We zitten in een topic waar de vraag is hoe je uitval kunt voorkomen bij hoge netspanning....

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@redwing En laat dat nu veel met elkaar te maken hebben. Verbruiken als er opwek is. Dempt pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
Ben(V) schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:58:
[...]

Hoeveel huizen zitten er in je straat?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
onetime schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:52:
@Ben(V) En het maakt ook nog uit of je 1fase of 3fase hebt. 10A of 30A...
Als jij die 3 die je noemt alle drie vol vermogen aan hebt, heb je 3fase nodig.
Quooker 2k2W, oven 3kW, inductie ~6kW,..
We hebben enkel 1 fase hier geen drie fasen.

@Ronald.42
En gezeur over een volt meer of minder doet er natuurlijk niet toe, dat zit gewoon ruim binnen de normale tolerantie van het net.

Waar het om ging is dat iemand beweerde dat het slim zou zijn veel vermogen te gaan verbruiken als de omgeving als de zonnepaneel omvormer afslaat vanwege te hoge netspanning.
Dat is natuurlijk klink klare onzin.

Over het algemeen is het net zo gedimensioneerd dat belasting door individuele aansluitingen geen noemenswaardige invloed op de netspanning heeft, maar als de hele buurt zonnepanelen heeft dan wordt er lokaal zoveel stroom het net in gepompt dat de spanning in de buurt oploopt.

En dan dacht je dit op te lossen door een waterkoker aan te zetten? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ben(V) schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:09:
[...]

@Ronald.42
En gezeur over een volt meer of minder doet er natuurlijk niet toe, dat zit gewoon ruim binnen de normale tolerantie van het net.

Waar het om ging is dat iemand beweerde dat het slim zou zijn veel vermogen te gaan verbruiken als de omgeving als de zonnepaneel omvormer afslaat vanwege te hoge netspanning.
Vanmiddag om 13:20u de auto ingeplugd die daarna ging laden met 11 kW. De spanning zakte direct met 2 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ben(V) Je begrijpt er echt niet genoeg van. Een tiende volt meer of minder is in de betreffende gevallen dus het verschil tussen afschakelen of gewoon blijven werken.

En de waterkoker geeft dus al 0,9Volt verschil, zie het bericht hier boven.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) om nuttige dingen zoveel mogelijk op momenten van (hoogste) opbrengst te doen. Liefst bij alle huizen met panelen. Samen sterk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Ben(V) met 2 kW meer verbruik laat je ook 2 kW meer opwek toe, ingewikkelder wordt het niet.
Een straalkachel in de tuin zetten heeft natuurlijk geen zin, maar een was die toch gedaan wordt uitstellen tot de netspanning oploopt wel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:09:
[...]

@Ronald.42

Over het algemeen is het net zo gedimensioneerd dat belasting door individuele aansluitingen geen noemenswaardige invloed op de netspanning heeft, maar als de hele buurt zonnepanelen heeft dan wordt er lokaal zoveel stroom het net in gepompt dat de spanning in de buurt oploopt.

En dan dacht je dit op te lossen door een waterkoker aan te zetten? 8)7
toon volledige bericht
Huh? Watte?

Was dit hele topic al compleet vergeten...

Maarre als hier volgas aan het werk ging in de schuur dan dimden bij de buren de lampen.
Ze zijn hier wel eens aan de deur geweest of ik bijna klaar was _O-

Tegenwoordig speeld dat hier niet meer en is het net een stuk stabieler.
Voorheen zat er nog een grote fabriek die is gesloopt en daar is een trafo huis voor in de plaats gekomen met een hoeveelheid nieuwbouw woningen.

Maar vroegah kon ik hier prima de netspanning beïnvloeden.

Ik zal eens kijken of ik dat homewizard Windows programma hier ook aan de gang kan krijgen dan kan ik alle drie fasen wel eens loggen over een periode.
Ik zie nu 1 fase altijd op een schermpje in de schuur en die varieerd op dat punt behoorlijk 2700watt over een meter of 10 2,5mm2 dan gaat het over op een 5x6mm2 en op dat punt is de variatie al minder.

Punt is en blijft gewoon dat je over een gegeven lengte kabel met belasting een spanningsval krijgt, het omgekeerde is ook waar als je diezelfde belasting juist in die kabel voert dan zal de spanning oplopen.

Ergo als je straatnetwerk aan de lichte kant is en je 10Kw gaat invoeren zal de spanning stijgen heb je nu toevallig zware gebruikers op diezelfde fase's die langere tijd veel stroom vragen dan kun je dat compenseren en daarmee zal de stijging van de spanning minder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Proton_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:40:
@Ben(V) met 2 kW meer verbruik laat je ook 2 kW meer opwek toe, ingewikkelder wordt het niet.
Een straalkachel in de tuin zetten heeft natuurlijk geen zin, maar een was die toch gedaan wordt uitstellen tot de netspanning oploopt wel.
Alleen hebben we nauwelijks nog dat soort verbruikers. Dat kopje thee is in 30 seconden klaar, het verwarmingselement van je A label wasmachine slaat misschien 3x aan voor 5 minuten tijdens een 40 graden wasje. Het zet allemaal totaal geen zoden aan de dijk.
Misschien als je nog een oude stroomslurpende condensdroger hebt oid dat het helpt.

Enige veelvoorkomende verbruik wat echt langdurig veel vermogen trekt is natuurlijk het opladen van elektrische auto's. Ik weet niet hoe we dat op moeten gaan lossen, laadpalen met dynamisch tarief zou een enorme stimulans zijn om op zonnige dagen te gaan laden. Dat zou echt kunnen helpen bij sommige straten met netspanningsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ASW1 Je schetst het probleem goed. Linksom of rechtsom zal er meer aluminium de grond in moeten, maar tot die tijd doe je wat je kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
onetime schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:04:
@redwing En laat dat nu veel met elkaar te maken hebben. Verbruiken als er opwek is. Dempt pieken.
Inderdaad leuk als je toch al grote verbruikers hebt die je op een willekeurig moment kunt gebruiken oftewel als je een EV hebt. Alle andere verbruikers kun je niet voor langere tijd (uren) aan laten staan. Want de waterkoker continue aanzetten met nieuw koud water gaat je niet helpen.

De beste manier om het probleem van TS dan ook aan te pakken is door ervoor te zorgen dat jouw systeem later uitschakelt dan die van de buren. En de beste manier daarvoor is toch echt zorgen dat je omvormer met een korte dikke kabel aan je meterkast zit.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:36:
[...]

Alleen hebben we nauwelijks nog dat soort verbruikers. Dat kopje thee is in 30 seconden klaar, het verwarmingselement van je A label wasmachine slaat misschien 3x aan voor 5 minuten tijdens een 40 graden wasje. Het zet allemaal totaal geen zoden aan de dijk.
Misschien als je nog een oude stroomslurpende condensdroger hebt oid dat het helpt.

Enige veelvoorkomende verbruik wat echt langdurig veel vermogen trekt is natuurlijk het opladen van elektrische auto's. Ik weet niet hoe we dat op moeten gaan lossen, laadpalen met dynamisch tarief zou een enorme stimulans zijn om op zonnige dagen te gaan laden. Dat zou echt kunnen helpen bij sommige straten met netspanningsproblemen.
Voor vandaag had ik wel wat slimmer kunnen gebruiken mocht dat nodig zijn geweest.

Je ziet onderaan het stroomgebruik met in de ochtend 2 knappe pieken en 1 piek later op de dag.
Dan zie je in het midden mijn opwek.
En helemaal boven wat de netbeheerder ziet.

Dan zie je dus die laatste piek niet meer want die wordt gecompenseerd door de opwek en hadden die 2 in de ochtend eigenlijk wat later gemoeten dan was de invloed op het net en de spanning in de meterkast wat minder geweest.

Maar daar is nu geen noodzaak voor, het zou wel kunnen maar het hoeft nog niet.

Zou leuk zijn als ik hier ook de spanning bij kon laten zien dan was het een mooi plaatje geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07OhSEZqb13ae0gyKJ-youj_ZHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RY82IHmmUFdkKrVqbEbCV3wY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ronald.42 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:45:
[...]

Voor vandaag had ik wel wat slimmer kunnen gebruiken mocht dat nodig zijn geweest.

[Afbeelding]
En wat voor verbruikers zijn dat dat dat je ze ook om 12u aan had kunnen zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:59:
[...]

En wat voor verbruikers zijn dat dat dat je ze ook om 12u aan had kunnen zetten?
In dit geval was het de warmtepomp.
Eerst een korte run van een uurtje en daarna een run van 2 uur.
Maar dat had prima wat later gekund en op een wat lager vermogen.
Zit nog wat te klooien met de sensor in het buffervat die zit wel eens wat mis door slecht thermisch contact.
Na die tweede run was de buffer 5 graden boven setpoint.

Maar de warmtepomp boiler heeft keurig overdag van 11 tot 14:15 gedraait op een vermogen oplopend van 300 naar 365 watt in die tijd.

De warmtepomp heeft nog wat tuning nodig maar dat loopt ook nog wel los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ASW1 @redwing Iemand: @Ronald.42 is me voor. Bij een vriendin gaat de warmtepompboiler om 10:00 aan. Moest ik maar verzetten naar de tijd van maximale opbrengst. Beter.
En als de warmtepomp komt ook iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ronald.42 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:55:
[...]

Huh? Watte?

Was dit hele topic al compleet vergeten...

Maarre als hier volgas aan het werk ging in de schuur dan dimden bij de buren de lampen.
Ze zijn hier wel eens aan de deur geweest of ik bijna klaar was _O-

Tegenwoordig speeld dat hier niet meer en is het net een stuk stabieler.
Voorheen zat er nog een grote fabriek die is gesloopt en daar is een trafo huis voor in de plaats gekomen met een hoeveelheid nieuwbouw woningen.

Maar vroegah kon ik hier prima de netspanning beïnvloeden.

Ik zal eens kijken of ik dat homewizard Windows programma hier ook aan de gang kan krijgen dan kan ik alle drie fasen wel eens loggen over een periode.
Ik zie nu 1 fase altijd op een schermpje in de schuur en die varieerd op dat punt behoorlijk 2700watt over een meter of 10 2,5mm2 dan gaat het over op een 5x6mm2 en op dat punt is de variatie al minder.

Punt is en blijft gewoon dat je over een gegeven lengte kabel met belasting een spanningsval krijgt, het omgekeerde is ook waar als je diezelfde belasting juist in die kabel voert dan zal de spanning oplopen.

Ergo als je straatnetwerk aan de lichte kant is en je 10Kw gaat invoeren zal de spanning stijgen heb je nu toevallig zware gebruikers op diezelfde fase's die langere tijd veel stroom vragen dan kun je dat compenseren en daarmee zal de stijging van de spanning minder zijn.
toon volledige bericht
Je hebt helemaal gelijk, maar dat gaat over aantallen gebruikers dus alles middelt uit en een enkele aansluiten mag natuurlijk in zijn eentje geen noemenswaardige invloed op de netspanning hebben.
Als dat zo zou zijn zou die constant varieren en hij is toch echt behoorlijk stabiel.

En natuurlijk zakt de spanning ter plekke als je een zware belasting aanzet, dat is simpelweg de spanningsval over de in huis bekabeling en heeft weinig met de netspanning te maken.
Een 2,5 mm2 VD draad heeft een weerstand van 0,5 ohm per meter dus reken maar uit hoeveel spanning je kwijtraakt in je eigen huis installatie bij een bepaalde belasting en afstand tot de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Warmtepompboiler is 300 watt ofzo, dat zet behalve tijdens een legionellarun toch geen zoden aan de dijk?
En een warmtepomp zal vrijwel niet draaien tijdens terugleverproblemen, tenzij je hem ook voor koelen gebruikt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:21:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar dat gaat over aantallen gebruikers dus alles middelt uit en een enkele aansluiten mag natuurlijk in zijn eentje geen noemenswaardige invloed op de netspanning hebben.
Als dat zo zou zijn zou die constant varieren en hij is toch echt behoorlijk stabiel.

En natuurlijk zakt de spanning ter plekke als je een zware belasting aanzet, dat is simpelweg de spanningsval over de in huis bekabeling en heeft weinig met de netspanning te maken.
Een 2,5 mm2 VD draad heeft een weerstand van 0,5 ohm per meter dus reken maar uit hoeveel spanning je kwijtraakt in je eigen huis installatie bij een bepaalde belasting en afstand tot de meterkast.
Je mist even het stukje dat voor de verzwaring hier ik in staat was om de netspanning bij mijn buren te laten zakken.

Dat speeld hier niet meer maar in vele wijken nog wel.

Andersom was ik toen in staat geweest om bij hun de spanning te laten stijgen had ik toen ook 10Kw het net in kunnen pompen.
Maar toen had ik nog geen panelen..

Je snapt dus het stukje van de weerstand over een kabel in je woning, buiten je woning is dat niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:25:
Warmtepompboiler is 300 watt ofzo, dat zet behalve tijdens een legionellarun toch geen zoden aan de dijk?
En een warmtepomp zal vrijwel niet draaien tijdens terugleverproblemen, tenzij je hem ook voor koelen gebruikt
Dat klopt helemaal.
Hier tussen de 300 en 365 tijdens de normale runs en 1200 bij de legio run maar die is veel korter.

Je komt normaal niet verder dan een vaatwasser,wasmachine en wasdroger en dat zijn dan ook maar korte momenten.( met peuters/kleuters iets meer momenten)
In deze tijd van het jaar kun je nog wat met een warmtepomp maar die is niet overal aanwezig..

Een airco zou wat langer iets kunnen betekenen maar wel weer met minder vermogen.

Een dynamische thuisaccu is wel een leuke oplossing maar eigenlijk nog te duur om rendabel te zijn.

Zo zat ik ook te kijken naar een E auto maar dan zou ik iets willen als een accuboormachine met verwisselbare accu's ook dat wordt hem niet voorlopig.
Overdag de solar pieken af vlakken en snachts terugleveren maar wel zorgen dat er nog genoeg actie radius in de accu's zit voor het woon werk verkeer.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 15-03-2023 19:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 00:10
Een belangrijk detail is dat de omvormer het voltage moet verhogen met 3v om de stroom terug te kunnen leveren.
In de praktijk betekent dit dat de omvormer al uitschakelt bij 250v in de slimme meter, omdat de omvormer dan het Nederlandse limiet van 253v raakt.

Uitvallende zonnepanelen zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAwrTx06fac1azVl1gjyAA27EuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WZpUkMsmHcYVKrPTKqIWj6er.png?f=fotoalbum_large

Na 12 weken wachttijd (Enexis) kreeg ik 3-fase, om te kijken of ik een andere fase kon gebruiken. Meten is weten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRVbYFq4q2aqDVB4qAeJARcXifI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/duBBKPbH3c8JNTV0l9ItdJxl.png?f=fotoalbum_large

Terwijl de zonnepanelen volop leveren gaat fase 1 flink omhoog in deze straat, vreemd genoeg dipt fase 3 op die momenten. Uiteraard heb ik daarna mijn zonnepanelen op fase 3 gezet en sindsdien nog geen problemen gehad.

Op een dag als vandaag met wisselende bewolking ben ik vrij jaloers op het net bij @Proton_, aangezien wij te maken hebben met flinke schommelingen. Voor demo doeleinden heb ik ook even auto aangezet om de wisselingen in voltage duidelijk te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAWzyUItEPyol9j9tOvYcBQcmi8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NkyprhJJAg2IwdPyq6QfFd13.png?f=fotoalbum_large

Sidenote:
Ik heb de kabel tussen de omvormer en meterkast nooit verzwaard, ook niet gekeken of hij niet dikker kon/moest zijn. Dit kan altijd nog als de problemen op fase 3 weer terugkomen.

Bonusronde: Meten loont
Als je 3 fase kreeg voor Oktober 2022 (van Enexis) met een slimme meter van een verkeerde revisie, kun je last hebben van een softwarebug die (bij mij) pas erkend werd in Januari 2023. Dan ziet je rapport er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qehnjdfYylcOO_PIbU001bfGgQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W7oHw9M1YBwlyvUU5t9Ifxgn.png?f=fotoalbum_large

De meter blijft hangen op zo'n continue 1100W verbruik, 100W teruglevering, non-stop. Dit komt uit op 24kWh per dag, ongeacht of alle zekeringen uitstaan of dat je een datacenter/wietplantage runt. Teruglevering 's nachts is overigens geen reden voor Enexis om de meter te controleren, of je verhaal te geloven. Na een dag of 5 reset de meter zich, of wordt hij vanuit Enexis gereset... totdat de bug zich weer voordoet.

Het zorgde voor 3 lange maanden bellen met Enexis helpdesk, klachten indienen en gezeur. Daarnaast snap ik hoe sommige mensen de media opzoeken na het installeren van de slimme meter, waarna hun verbruik enorm veel hoger blijkt.

spoiler: Oorzaak bug
Wanneer het (sluip)verbruik en de opbrengst van de zonnepanelen zich exact kruisen en de meter op 0 komt te staan, deed deze bug zich voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@FrenzyFreak inderdaad, op je bovenste screenshot zie je om 2:59 goed dat 2300W verbruik (10A) ongeveer 4V in de meterkast scheelt. Jouw netimpedantie is dus 4x hoger dan de mijne en dat kun je niet beïnvloeden met dikkere aansluitkabels.

Dat de ene fase dipt als de andere piekt is een gevolg van het verschuivende nulpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 00:10
@Proton_ Daar was ik inderdaad al bang voor. Blij dat ik de juiste keuze heb gemaakt door zsm 3 fase aan te vragen.

De problemen begonnen een jaar nadat mijn zonnepanelen geïnstalleerd waren, wanneer steeds meer buren hun dak vol legden.

Door het uitlezen van de slimme meter kun je deze problemen snel herkennen, maar in de app van je zonnepanelen kun je meestal niet zien dat ze uitvallen (bijv. SolarEdge). In die grafiek lijkt het gewoon op iedere andere bewolkte dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ben(V) schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:21:
[...]

Het hangt er denk ik van af wat de mogelijkheden zijn van de middenspanningstrafo waar de wijk achter zit.

We zitten hier in het buitengebied met een stuk of twaalf aansluitingen (waaronder twee melkveehouders met veel PV) achter een 10 kV trafo uit begin jaren zeventig. Op een dag als vandaag en gisteren zit er rustig 20V verschil tussen minimale en maximale spanning op de dag.

Ik meet ook bij een klant met een 250A grootverbruikersaansluiting op een nieuw industrieterrein. Veel PV op dat dak en ook bij naastgelegen distributiecentra. De spanning blijft netjes tussen 225 en 230V maar ik zie wel een zaagtandeffect over de dag met in het begin van de dag een oplopende spanning en het eind van de dag een aflopende spanning. Ik ben geen expert op dit gebied maar het lijkt een trafo die de tapstand aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-03 12:38
Sinds een maand valt onze omvormer tussen 11 en 15u continu uit door de hoge netspanning schommelt tussen 245 en 253V. We hebben een 3 fase aansluiting maar hoe kom ik erachter of de andere fase wellicht minder spanning hebben? Waar wat hoe te meten?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Heb je een éénfase of driefase omvormer?

De spanning per binnenkomende fase meet je in dit geval het beste door je PV installatie en zo veel mogelijk huishoudelijke apparatuur uit te schakelen en door direct op de hoofdschakelaar steeds tussen fase en nul te meten.
Uiteraard doe je dit onder (weers)omstandigheden waarbij nu je omvormer steeds uitvalt.

Nadeel is wel met een gewoon multimeter is dat je een moment opname doet. Terwijl je het eigenlijk een paar zonnige dagen achter elkaar continue wilt monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Eendenreetx het makkelijkst is monitoren met via de P1 poort van een digitale ("slimme") hoofdmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Ik heb een 1 fase omvormer, als je mijn verbruik van vandaag ziet is het echt lachwekkend vanaf 11.00uur. Constant tegen de 253V en inmiddels een melding gemaakt bij Enexis. Ik heb de hoop dat wellicht fase 2 of 3 een aantal Volts lager zit waardoor de omvormer net niet uitschakeld.

Meestal vanaf 15-15.30e zakt het voltage en kan ik weer volledig terugleveren. Hetzelfde in de ochtend, tot 11uur niks aan de hand.

Een p1 meter deze meet toch alleen het verbruik? Of kan deze ook onafhankelijk de spanning monitoren? Op de inkomende voeding.

[ Voor 32% gewijzigd door Eendenreetx op 11-04-2023 15:37 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Heb je niet een gewoon multimetertje liggen?
Even het deksel van je groepenkast losmaken en de verschillende fasen meten op een paar verschillende momenten waarop je last van uitval hebt, meestal is dan snel genoeg duidelijk of je je omvormer beter op een andere fase kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
ASW1 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:42:
Heb je niet een gewoon multimetertje liggen?
Even het deksel van je groepenkast losmaken en de verschillende fasen meten op een paar verschillende momenten waarop je last van uitval hebt, meestal is dan snel genoeg duidelijk of je je omvormer beter op een andere fase kunt zetten.
Als ik die eraf haal sta ik te kijken waar wat en hoe? En wil graag geen optater hehe.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Eendenreetx volgens mij vanaf dsmr4 zit de fasespanning er bij. In ieder geval dsmr5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLfEaSg15jh2QPKf52XNJK5IIwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8DomEtxu9BgvIMdhYcqEy2a.png?f=fotoalbum_large
Edit de plaatjes van FrenzyFreak in "Voorkomen van uitval bij hoge netspanning" komen ook uit de P1 data (wel een eigen database, de meter houdt geen geschiedenis bij)

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 11-04-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Eendenreetx schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:10:

Als ik die eraf haal sta ik te kijken waar wat en hoe? En wil graag geen optater hehe.
Je kan ook gewoon in een stopcontact meten waarvan je weet op welke fase die zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Eendenreetx schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:10:
[...]

Als je een fotootje maakt kunnen we wel aangeven waar je precies moet meten.
In een stopcontact meten is een leuk idee maar dan moet je toch eerst je groepenkast openmaken en 2 fan de 3 fases afschakelen om te weten wat/welke fase je meet.
Zeker omdat je het een aantal keer wilt meten over een paar dagen op verschillende punten van de dag lijkt het me eenvoudiger het in de groepenkast te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Even voor de gein wat betreft het beïnvloeden van de netspanning door eigen gebruik.
Klein testje met 2,5 minuten de magnetron op L2

Zonder magnetron 240volt bij 3 ampere terugleveren.
Met magnetron 236volt bij 4 ampere opnemen uit het net.

Dan is die discussie ook maar weer klaar :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-t1MF-KnzrPa-LftzvgFPL4TBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uwa0IwDmeuJsQtHzCzidr90r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 17:22

beany

Meeheheheheh

Ik heb ook last van piekspanningen. Hierdoor is de opbrengst van mijn zonnenpanelen ergens tussen de 25% en 50%. Vorig jaar totaal geen last van gehad, maar afgelopen tijd zijn er in de buurt meer zonnepanelen op huizen geplaatst, de capaciteit van het net is dus onvoldoende.

Dit probleem moet door de netbeheerder worden opgelost. Maar ondertussen betaal ik wel voor een dienst EN moet ik meer stroom afnemen bij mijn energieleverancier. Zou het kans van slagen hebben om deze kosten te verhalen op de netbeheerder? Probleem is denk ik wel dat ik geen direct contract met de netbeheerder heb, ik betaal volgens mij die energieleverancier??

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 00:26

Septillion

@beany Dat kun je vergeten, wat dat betreft is terugleveren een secundaire functie van het net. Qua probleem had je ook zelf voor een omvormer kunnen gaan die niet stopt maar terug schakelt, dan had je alleen niet terug kunnen leveren maar kost het je geen extra energie van het net. Ofwel, mes snijdt aan twee kanten.

Daarnaast al naar spreiding over de fases gekeken? Is het een 1-fase of 2-fase omvormer? Hoeveel vermogen? Al gecheckt of je in huis veel spanningsval hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Septillion schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:07:
@beany Dat kun je vergeten, wat dat betreft is terugleveren een secundaire functie van het net. Qua probleem had je ook zelf voor een omvormer kunnen gaan die niet stopt maar terug schakelt, dan had je alleen niet terug kunnen leveren maar kost het je geen extra energie van het net. Ofwel, mes snijdt aan twee kanten.

Daarnaast al naar spreiding over de fases gekeken? Is het een 1-fase of 2-fase omvormer? Hoeveel vermogen? Al gecheckt of je in huis veel spanningsval hebt?
Secundaire functie of niet... Ik neem een dienst af, en de netbeheerder levert die niet volledig. En het is niet zo alsof ze dit al niet jaren geleden zagen aankomen. Ze zijn veels te laat begonnen (zoals met zoveel dingen in NL) met het upgraden van het net.

Ik heb dit huis gekocht incl. zonnepanelen. Ik was dus niet betrokken bij de installatie er van. Tevens ben ik verre van een deskundige op het gebied van elektra en zonnepanelen. 1, 2, 3, 100 fases, het zegt mij weinig.

Maar ik wist niet dat er omvormers zijn die niet stoppen maar terug schakelen. Ik ga daar even induiken, dankl!!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@beany Een dienst ja, geen garantie :) Net als elk contract is deze tweezijdig, ook zij zouden het mogen onbinden

En dat ze te laat begonnen zijn, tuurlijk. Maar door de beroerde constructie van semi-privatisering heeft het ook niet makkelijk gemaakt. Maar ben ook wel een realist dat er nu hard aan gewerkt wordt maar de wispelturige overheid maakt het ze niet makkelijker.

En of je nu betrokken was bij de installatie of niet, dat maakt je er niet minder verantwoordelijk voor als je ze commercieel in wilt zetten. Hier posten is in dat op zich wel een begin. Genoeg kennis en mensen die je willen helpen met de basics aan jouw kans nalopen. Ook het überhaupt melden aan de netbeheerder is een goede, dat helpt ook hun het in kaart te kunnen brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ondertussen bij onze zuiderburen:

https://solarmagazine.nl/...e-voor-uitvallen-omvormer

En:

https://solarmagazine.nl/...0-euro-per-kilovoltampere

[ Voor 32% gewijzigd door ds23man op 14-04-2023 16:30 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Septillion schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:19:
@beany Een dienst ja, geen garantie :) Net als elk contract is deze tweezijdig, ook zij zouden het mogen onbinden
Hoe bedoel je dit? Als ik voor een dienst betaal wil ik die volledig kunnen afnemen. Als dat afnemen niet of niet volledig lukt is de leverancier in gebreke. De term 'dienst' betekend niet 'best effort'.
En dat ze te laat begonnen zijn, tuurlijk. Maar door de beroerde constructie van semi-privatisering heeft het ook niet makkelijk gemaakt. Maar ben ook wel een realist dat er nu hard aan gewerkt wordt maar de wispelturige overheid maakt het ze niet makkelijker.
Er zal ongetwijfeld hard gewerkt worden. En het personeelstekort werkt ook niet echt mee. Wil niet zeggen dat ik de situatie zomaar moet accepteren. Ik betaal, en als er niet geleverd kan worden wil ik daar compensatie voor hebben. Bij onze zuiderburen ( thx @ds23man ) kan dat blijkbaar, dus waarom hier niet?

Onze overheid pushed ons enorm hard om te verduurzamen. Aan alle kanten moet we extra betalen (o.a. allerlei belastingen om verbruik te ontmoedigen) en willen ze dat we investeren in duurzame oplossingen. En als je als burger dan daadwerkelijk investeert en het werkt niet goed dan moet je dat maar voor lief nemen? Rare gang van zaken!
En of je nu betrokken was bij de installatie of niet, dat maakt je er niet minder verantwoordelijk voor als je ze commercieel in wilt zetten. Hier posten is in dat op zich wel een begin. Genoeg kennis en mensen die je willen helpen met de basics aan jouw kans nalopen. Ook het überhaupt melden aan de netbeheerder is een goede, dat helpt ook hun het in kaart te kunnen brengen.
Ik weet dat hier veel kennis zit, en men bereid is die te delen. Daarom hang ik ook rond op Tweakers ;)

Maar het gaat niet altijd om techniek. In dit geval is het ook een beleidskwestie waarbij de overheid wederom lui is en het de burger maar laat uitzoeken. Want tegen netbeheerders valt als individu niet tegen op te vechten. Maar ondertussen wel roepen 'foei burger, u verbruikt energie!'. Het is frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

België heeft complexe stimuleringsregels gehad:

https://www.vlaanderen.be...ficaten-voor-zonnepanelen

De Hoge raad daar heeft daar gehakt gemaakt van de netbeheerders omdat bepaalde gebruikers hun certificaat konden verzilveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 08-05 09:32
beany schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:59:
Ik betaal, en als er niet geleverd kan worden wil ik daar compensatie voor hebben. Bij onze zuiderburen ( thx @ds23man ) kan dat blijkbaar, dus waarom hier niet?
Waarschijnlijk omdat dit niet in het contract/voorwaarden/electriciteitswet staat.
Bovendien draag je zelf bij aan het probleem door de netspanning te verhogen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@beany Volgens mij staat terugleveren inderdaad niet zo hard beschreven en komt het dus in NL dus op best effort neer. Daarnaast zou de netbeheerder theoretisch het probleem natuurlijk ook op kunnen lossen door het contract te beëindigen en je de dienst terugleveren niet meer aan te bieden. Immers zijn ze wat dat betreft gewoon een commerciële partij en hebben ze volgens mij alleen de verplichting om energie te leveren aan consumenten.

En om het nog complexer te maken, eigenlijk is het je energiemaatschappij die een product van jouw af neemt, van commerciële partij aan commerciële partij.

Maar goed, het is wel complex en het zou inderdaad goed zijn als een rechter zich over dit iets wat grijze gebied zou uitspreken. Maar ik acht zelf de kans klein dus zal er geen tijd of geld in stoppen.

En tuurlijk is het een beleidskwestie. Maar dat betekend niet dat alle verantwoordelijkheid bij de netbeheerder ligt. Als jij wilt dat zij alles in hun macht doen om het op te lossen, is het niet meer dan logisch dat jij uit sluit dat er niet een deel van het probleem bij jouw ligt (lange kabels, >5kW, verkeerde fase, niet aangemeld, probleem niet gemeld etc). En het is ook absoluut niet de netbeheerder die zegt, foei, u gebruikt energie. Dat is de overheid door het democratische wereldbeeld van de burgers dat er anno 2023 toch echt wat moet gebeuren. Maar goed, dat was niet altijd de collectieve gedachten laat staan dat iedereen dat vind... Dat maakt het probleem oplossen lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Even praktisch: is het een oplossing om een relatief kleine batterij te plaatsen? Dus tijdens de piekspanning de energie opslaan om het gewone energienet te ontzien. Het gaat dan alleen om die korte momenten op te vangen (Max half uur of zo) dus een batterij met een capaciteit van 5kw of zo zou voldoende moeten zijn? Zijn hier oplossingen voor?

[ Voor 13% gewijzigd door beany op 15-04-2023 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
beany schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:08:
Even praktisch: is het een oplossing om een relatief kleine batterij te plaatsen? Die kan de overtollige opgewekte energie opslaan en tijdens de piekspanning de energie weer afgeven? Het gaat dan alleen om die korte momenten op te vangen (Max half uur of zo) dus een batterij met een capaciteit van 5kw of zo zou voldoende moeten zijn? Zijn hier oplossingen voor?
Even praktisch is denk ik kijken wat je nu eigenlijk hebt.
Welke omvormer? Hoe is die aangesloten op je meterkast?
Wat is de netspanning in je meterkast op de momenten dat de zaak uit valt?
Hoeveel watt heb je liggen aan panelen?

Er komt hier soms ruim 8Kw van het dak dan ga je met een 5kwh accu ook niet heel veel doen op een zonnige dag....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

belmonde schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:12:
En weinig mensen die het zal opvallen, tenzij ze een app hebben die moord en brand schreeuwt met pushmeldingen. Toen wij zonnepanelen kregen hadden we op een zonnige dag ook geen rendement omdat de omvormer op zijn gat lag. En dan ga je in de buurt rondvragen of anderen dit ook hebben, en dan krijg je te horen van: "Oh? Is dat zo?" Nadat ik ze dieper in hun app heb laten graven zagen ze allemaal wel een hele lijst met 'storingmeldingen'. Uiteindelijk hebben we collectief met de buurt bij Stedin geklaagd. Gelukkig hadden we mazzel, want gezien er een nieuw trafostation bij een nieuwe wijk geplaatst werd is het voltage met +/- 20 volt verminderd :).

Stedin was ook bij ons langs geweest om alle drie de fasen te meten, waarvan we er eentje gebruiken. Maar alles zat al op de maximale waardes op een zonnige dag. Als er eentje meer ruimte had, hadden ze de hoofdstop kunnen verplaatsen, maar dat werd 't 'm dus niet.

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 15-04-2023 00:22 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Ronald.42 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:12:
[...]

Even praktisch is denk ik kijken wat je nu eigenlijk hebt.
Welke omvormer? Hoe is die aangesloten op je meterkast?
Wat is de netspanning in je meterkast op de momenten dat de zaak uit valt?
Hoeveel watt heb je liggen aan panelen?

Er komt hier soms ruim 8Kw van het dak dan ga je met een 5kwh accu ook niet heel veel doen op een zonnige dag....
Ik weet niet veel van de installatie. We hebben dit huis vorig jaar gekocht en de zonnepanelen zaten erbij.

Het is geplaatst door Zonneplan, op de omvormer staat ook alleen hun logo. Maximale wat er opgewekt wordt wat ik gezien heb is iets meer dan 4000 watt. Ik heb geen idee hoe het is aangesloten in de meterkast.

En hoe kan ik de netspanning zien??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Iedereen kan wel roepen dat terugleveren een dienst is waar je recht op hebt, maar het is iets genuanceerder.
Het afschakelen is namelijk een veiligheid eis en is vastgelegd in de aansluitvoorwaarden waar je zelf mee akkoord gegaan bent.
En compensatie kun je dus wel vergeten.

Er staat in, dat een PV installatie moet afslaan als de gemiddelde spanning gedurende 10 minuten boven de 253V is of eenmalig boven de 264,5V komt.
Dus zomaar de spanning op een bepaalt moment bekijken heeft niet zoveel zin.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 15-04-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Nou hebben de netbeheerders in het verleden altijd lopen roepen dat je kan terugleveren tot aan de max van je aansluiting!

Pagina: 1 2 3 Laatste