Sissors schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:30:
[...]
Alles kan natuurlijk, maar jouw huis-tuin-en-keuken omvormer zal dat niet doen. Dus op zijn minst zal je andere firmware erop moeten zetten, en mogelijk ook andere hardware. Ik heb iig in mijn omvormers geen optie om blindvermogen aan te zetten.
En verbaasd mij dat grote installaties het standaard doen. Wat is de reden daarachter? Want je creeert dan een hoop extra verliezen door de blindstroom, zonder dat je daadwerkelijk meer energie teruglevert. Bij grote verbruikers zijn er juist ook regels dat dit daarom niet mag.
Zelfs een goodwe 700 xs van €220 kan tussen 0.8 capacitief en inductief ingesteld worden. Je vermindert hiermee de blindstroom over het net als je verbruikers ook zo'n cos phi hebben (actieve compensatie). De echt hippe features als 3e harmonische compensatie en current shaping is inderdaad voorbehouden aan de luxere versies, maar cos phi instelbaar is vrij standaard. Ik denk dat jij je vergist of net die ene omvormer hebt die het niet kan

Maakt niet uit, het gaat om het idee; hoeveel scheelt het om reactief vermogen te leveren?
Als we rekenen met 5 kW opwek, 250V in de meterkast en 0.2 ohm netimpedantie, dan zien we met PF1: 20 A * 0.2 ohm= 4 V spanningsverhoging.
Met PF0.8 moeten we 6.25 kVA opwekken, een stroom van 25A en 5V spanningsverhoging dus.
De piek van de spanning en de piek van de stroom komen echter niet tegelijk; er zit 0.64 rad (37 graden) tussen.
Dat ziet er dan zo uit:
/f/image/uiK2wqKp4cdG3ikUNSeTzsnd.png?f=fotoalbum_large)
Hogere stroom, evenveel vermogen, 0.2V minder spanningsopdrijving.
En als de buren 0.8 de andere kant op instellen is het voor het net neutraal.
Het effect is dus klein, zeker geen vervanging van dikkere kabels, maar goedkoop en meetbaar.