Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Niet helemaal accuraat geloof ik..Trichoglossus schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:48:
Mocht je in het Liander netwerkgebied wonen, dan kan je op voorhand al bekijken of er mogelijke problemen zijn rondom jouw postcode:
https://terugleverproblemen.web.liander.nl/postcodecheck
:strip_exif()/f/image/BBSXUf7gUWpLrojldmBdaam4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet wel hoe dit komt trouwens.
Op het eind van de straat zit een boerderij met een enorme hoeveelheid panelen en die moest een zwaardere aansluiting.
Deze boer heeft zelf een trafohokje op zijn erf en die was te klein.
Maar is niet van invloed op de rest van deze straat althans ik merk geen verschil en inmiddels is dat spul daar ook al operationeel.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik begrijp hieruit dat je de boel al aan mag passen? Ik heb zelf een Solis en die heeft ook een hele bloemlezing aan netcodes in de omvormer. Kan ook zomaar zijn dat die er al goed instaat, dan ben ik nog steeds niks wijzer.5. De netbewakingsparameters instellen
Netbewakingsparameters behoren tot de parameters die door de landinstellingen worden gewijzigd. In België zijn de vereiste netbewakingsparameters gedefinieerd in de ‘C10/11:2019’ norm. In Nederland wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van de Europese netcode ‘EN50549-1:2018’ voor installaties tot 1MW.
Voor installaties die vroeger ingesteld waren op de oude Belgische landnorm ‘C10/11’ of de oude Nederlandse landnorm ‘NEN EN 50438:2013’ (of ouder) ligt de ogenblikkelijke bovengrens van de netspanning op 253 V. Voor installaties groter dan 3 x 16 A in Nederland lag vroeger de bovengrens zelfs maar op 243,8 V.
Met de huidige landcodes is de ogenblikkelijke bovengrens vastgelegd op 264,5V en speelt de parameter ‘beveiliging tegen spanningsstijging’ de grootste rol. Deze veiligheidsparameter wordt het vaakst overschreden (de gemiddelde spanning over 10 minuten mag niet hoger dan 253V liggen), met afschakeling tot gevolg.
Van installaties die de oude setting nog aanhouden, mogen de parameters aangepast worden aan de huidige.
/f/image/QjSn0JVufqKEGcTMDJFS7LXn.png?f=fotoalbum_large)
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
/f/image/tdCtMZ0KT6ne1WhSqChyyqqn.png?f=fotoalbum_large)
In mijn nieuwbouwwijk zonder spanningsproblemen zie ik in de meterkast toch 0,9V daling als de waterkoker aan gaat.
@redwing als enig verbruik toch onvermijdelijk is (wasmachine, auto laden, vaatwasser) dan kun je het dus beter doen bij hoge netspanning.
[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 15-03-2023 15:58 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Voor vandaag had ik wel wat slimmer kunnen gebruiken mocht dat nodig zijn geweest.ASW1 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:36:
[...]
Alleen hebben we nauwelijks nog dat soort verbruikers. Dat kopje thee is in 30 seconden klaar, het verwarmingselement van je A label wasmachine slaat misschien 3x aan voor 5 minuten tijdens een 40 graden wasje. Het zet allemaal totaal geen zoden aan de dijk.
Misschien als je nog een oude stroomslurpende condensdroger hebt oid dat het helpt.
Enige veelvoorkomende verbruik wat echt langdurig veel vermogen trekt is natuurlijk het opladen van elektrische auto's. Ik weet niet hoe we dat op moeten gaan lossen, laadpalen met dynamisch tarief zou een enorme stimulans zijn om op zonnige dagen te gaan laden. Dat zou echt kunnen helpen bij sommige straten met netspanningsproblemen.
Je ziet onderaan het stroomgebruik met in de ochtend 2 knappe pieken en 1 piek later op de dag.
Dan zie je in het midden mijn opwek.
En helemaal boven wat de netbeheerder ziet.
Dan zie je dus die laatste piek niet meer want die wordt gecompenseerd door de opwek en hadden die 2 in de ochtend eigenlijk wat later gemoeten dan was de invloed op het net en de spanning in de meterkast wat minder geweest.
Maar daar is nu geen noodzaak voor, het zou wel kunnen maar het hoeft nog niet.
Zou leuk zijn als ik hier ook de spanning bij kon laten zien dan was het een mooi plaatje geweest.
:strip_exif()/f/image/RY82IHmmUFdkKrVqbEbCV3wY.jpg?f=fotoalbum_large)
In de praktijk betekent dit dat de omvormer al uitschakelt bij 250v in de slimme meter, omdat de omvormer dan het Nederlandse limiet van 253v raakt.
Uitvallende zonnepanelen zien er zo uit:
/f/image/WZpUkMsmHcYVKrPTKqIWj6er.png?f=fotoalbum_large)
Na 12 weken wachttijd (Enexis) kreeg ik 3-fase, om te kijken of ik een andere fase kon gebruiken. Meten is weten:
/f/image/duBBKPbH3c8JNTV0l9ItdJxl.png?f=fotoalbum_large)
Terwijl de zonnepanelen volop leveren gaat fase 1 flink omhoog in deze straat, vreemd genoeg dipt fase 3 op die momenten. Uiteraard heb ik daarna mijn zonnepanelen op fase 3 gezet en sindsdien nog geen problemen gehad.
Op een dag als vandaag met wisselende bewolking ben ik vrij jaloers op het net bij @Proton_, aangezien wij te maken hebben met flinke schommelingen. Voor demo doeleinden heb ik ook even auto aangezet om de wisselingen in voltage duidelijk te maken:
/f/image/NkyprhJJAg2IwdPyq6QfFd13.png?f=fotoalbum_large)
Sidenote:
Ik heb de kabel tussen de omvormer en meterkast nooit verzwaard, ook niet gekeken of hij niet dikker kon/moest zijn. Dit kan altijd nog als de problemen op fase 3 weer terugkomen.
Bonusronde: Meten loont
Als je 3 fase kreeg voor Oktober 2022 (van Enexis) met een slimme meter van een verkeerde revisie, kun je last hebben van een softwarebug die (bij mij) pas erkend werd in Januari 2023. Dan ziet je rapport er zo uit:
/f/image/W7oHw9M1YBwlyvUU5t9Ifxgn.png?f=fotoalbum_large)
De meter blijft hangen op zo'n continue 1100W verbruik, 100W teruglevering, non-stop. Dit komt uit op 24kWh per dag, ongeacht of alle zekeringen uitstaan of dat je een datacenter/wietplantage runt. Teruglevering 's nachts is overigens geen reden voor Enexis om de meter te controleren, of je verhaal te geloven. Na een dag of 5 reset de meter zich, of wordt hij vanuit Enexis gereset... totdat de bug zich weer voordoet.
Het zorgde voor 3 lange maanden bellen met Enexis helpdesk, klachten indienen en gezeur. Daarnaast snap ik hoe sommige mensen de media opzoeken na het installeren van de slimme meter, waarna hun verbruik enorm veel hoger blijkt.
/f/image/D8DomEtxu9BgvIMdhYcqEy2a.png?f=fotoalbum_large)
Edit de plaatjes van FrenzyFreak in "Voorkomen van uitval bij hoge netspanning" komen ook uit de P1 data (wel een eigen database, de meter houdt geen geschiedenis bij)
[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 11-04-2023 16:20 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Klein testje met 2,5 minuten de magnetron op L2
Zonder magnetron 240volt bij 3 ampere terugleveren.
Met magnetron 236volt bij 4 ampere opnemen uit het net.
Dan is die discussie ook maar weer klaar
:strip_exif()/f/image/Uwa0IwDmeuJsQtHzCzidr90r.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/UcUfM3APjO8bcoysfNZq4Jzn.png?f=user_large)
Tussen de witte lijnen heb ik de EV opgeladen, wat mij vooral opvalt is dat er geen noemenswaardige drop is in de spanningen. Terwijl er zeker in het begin toch 11KW getrokken wordt (op dat moment was er ongeveer 2200Watt opwekking vanuit PV (ook 3 fase)) Fluctuatie lijkt groot maar schaal is van 224v tot 237v en gemeten door de PV Omvormer z'n 22 meter vanaf de meterkast, EV laadpaal ook op z'n 18meter van meter kast (andere kabel)
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Dit wil je doen?onetime schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:17:
[...]
Een deel begrijp je zeker. Maar dat ik het heb over alleen peak-shaving heb je nog niet door.
Niet meer de accu insturen dan nodig om de omvormer NIET af te laten schakelen.
Niet op uur basis, maar liefst / bij wijze van spreken op (halve?) sinus basis. Of desnoods per 1/10 seconde. Op dezelfde manier als voorkomen dat je teruglevert, maar op een dynamisch en ander "power-point" dan 0.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2dvubwMxrxbMNaut6o6Mj4PY.jpg?f=user_large)
Zelfs een goodwe 700 xs van €220 kan tussen 0.8 capacitief en inductief ingesteld worden. Je vermindert hiermee de blindstroom over het net als je verbruikers ook zo'n cos phi hebben (actieve compensatie). De echt hippe features als 3e harmonische compensatie en current shaping is inderdaad voorbehouden aan de luxere versies, maar cos phi instelbaar is vrij standaard. Ik denk dat jij je vergist of net die ene omvormer hebt die het niet kanSissors schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:30:
[...]
Alles kan natuurlijk, maar jouw huis-tuin-en-keuken omvormer zal dat niet doen. Dus op zijn minst zal je andere firmware erop moeten zetten, en mogelijk ook andere hardware. Ik heb iig in mijn omvormers geen optie om blindvermogen aan te zetten.
En verbaasd mij dat grote installaties het standaard doen. Wat is de reden daarachter? Want je creeert dan een hoop extra verliezen door de blindstroom, zonder dat je daadwerkelijk meer energie teruglevert. Bij grote verbruikers zijn er juist ook regels dat dit daarom niet mag.
Maakt niet uit, het gaat om het idee; hoeveel scheelt het om reactief vermogen te leveren?
Als we rekenen met 5 kW opwek, 250V in de meterkast en 0.2 ohm netimpedantie, dan zien we met PF1: 20 A * 0.2 ohm= 4 V spanningsverhoging.
Met PF0.8 moeten we 6.25 kVA opwekken, een stroom van 25A en 5V spanningsverhoging dus.
De piek van de spanning en de piek van de stroom komen echter niet tegelijk; er zit 0.64 rad (37 graden) tussen.
Dat ziet er dan zo uit:
/f/image/uiK2wqKp4cdG3ikUNSeTzsnd.png?f=fotoalbum_large)
Hogere stroom, evenveel vermogen, 0.2V minder spanningsopdrijving.
En als de buren 0.8 de andere kant op instellen is het voor het net neutraal.
Het effect is dus klein, zeker geen vervanging van dikkere kabels, maar goedkoop en meetbaar.
En waarom zou dat niet kloppen? Tot 20-30 jaar geleden hadden we geen windmolens en zonnepanelen.Simpel360 schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:46:
[...]
Ik denk dat u er best wel wat van weet, maar uw stelling dat het van origine top down ontworpen is klopt geheel niet.
En dit soort boeken eens gaan lezen, dan weet je hoe ons stroomnet is ontstaan:
:strip_exif()/f/image/1VcTe0ukgNNTzRD3PXSFnrmA.jpg?f=fotoalbum_large)
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
/f/image/JjXcUjY9NsMZoLxussi85rMy.png?f=fotoalbum_large)
Op het hoogtepunt bijna 12 GW opwek aan zon tegenover nog geen 2 GW aan wind.
Als je dan hier gaat kijken:
/f/image/XI8R9MCytPdDhSKj9C7UAViD.png?f=fotoalbum_large)
https://transparency.entsoe.eu/dashboard/show
Zie je dat het vermogen van wind bijna volledig rechtstreeks naar het HS net gaat en de zon nauwelijks. Sterker nog, de hoeveelheid zon wat rechtstreeks het HS net in gaat is ongeveer gelijk met de opwek van wind vandaag. Het MS net heeft even 10 GW moeten verstouwen. Schat dat zo'n 10-20% van de PV in Nederland rechtstreeks op het HS gekoppeld is, dat zijn alleen de echt grote parken.
[ Voor 40% gewijzigd door ds23man op 17-04-2023 15:53 ]
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6